Consell Tributari Expedient: 239/16 El Consell Tributari, reunit en sessió de 3 de novembre de 2016, coneixent del recurs presentat per MYFM, ha estudiat la proposta elaborada pel ponent designat a aquest efecte, adoptant el següent acord: ANTECEDENTS DE FET 1.- En data 3 de febrer de 2015, la Sra. MYFM, interposa recurs d'alçada contra la liquidació de l'impost sobre béns immobles dels exercicis 2013 i 2014, amb rebut núm. CT-2014-2-..., relativa a la finca situada en ... 2.- La recurrent al·lega que després de la comunicació rebuda per part del Cadastre en relació amb la variació del valor cadastral de la finca, no ha rebut per part de l'Ajuntament cap comunicació prèvia sobre el sistema de càlcul de les noves quotes tributàries d'IBI. Invoca la improcedència d'aplicar el nou valor cadastral amb efectes retroactius. Considera excessiu que a la vista de l'escassa variació del valor cadastral, s'hagi duplicat la quota de l'IBI i s'hagin reduït les bonificacions. I manifesta la seva disconformitat amb la liquidació d'interessos de demora. Com a mesura cautelar, sol·licita la suspensió de l’executorietat de l'acte administratiu impugnat, segons el que preveu l'art. 111.2 de la Llei 30/1992. 3.- De la documentació incorporada a l'expedient es desprèn la següent relació de fets: - En data 20-10-2014, la Gerència Regional del Cadastre, va dictar acord d'alteració de descripció cadastral en l'expedient ..., mitjançant el qual va fixar un nou valor cadastral a la finca situada en... (ref. cadastral:... ), amb efectes en el Cadastre Immobiliari des de l'11-11-2012. Aquest acord es va intentar notificar al Sr. MMA al seu domicili del ... de Barcelona, els dies 7 i 10-11-2014, amb resultat “absent” i “dipositat a la bústia”, motiu pel qual, es va publicar al BOPB de 22-12-2014, el preceptiu anunci de citació de compareixença davant la Gerència Regional del Cadastre de Catalunya-Barcelona, en el termini de quinze dies naturals, comptats des de l'endemà a la publicació de l'anunci, a l'efecte de ser notificat. 1 Consell Tributari - Segons dades que consten en la base de dades relativa a la gestió cadastral de l'IBI, el Sr. MMA i la Sra. MYFM, consten com a titulars de la finca de referència. A la vista del nou valor cadastral fixat per la GRC, es va girar a la Sra. MYFM liquidació d'IBI dels exercicis 2013 i 2014 amb rebut núm. CT-2014-2-... FONAMENTS DE DRET Primer.- Interposat recurs contra l'acte administratiu de liquidació de les quotes tributàries de l'impost sobre béns immobles corresponents als períodes impositius de 2013 i 2014, la recurrent sol·licita la seva anul·lació basant-se en les següents al·legacions: En primer lloc entén que l'òrgan liquidador no ha notificat a l'obligat tributari, amb caràcter previ a la pròpia notificació de les liquidacions impugnades, el règim jurídic aplicable en aquests períodes impositius. Tot això sense perjudici de la legalitat de la modificació dels valors cadastrals produïda com a conseqüència d'una declaració d'alteració de les condicions físiques de l'immoble que afectava a la seva descripció cadastral. En efecte, l'òrgan cadastral competent va dictar acte administratiu, notificat a la recurrent, adaptant el valor cadastral a aquesta nova realitat d'acord amb l'establert en el Text refós de la Llei del cadastre immobiliari, RDLeg. 1/2004, de 5 de març, bàsicament article 17, fixant la seva quantia així com descrivint els efectes jurídics que es derivaven. La recurrent no discuteix el valor cadastral sinó les noves liquidacions adduint la falta de coneixement del règim jurídic aplicable que, segons el seu criteri, havia de ser-li notificat amb caràcter previ a la notificació. Davant aquesta al·legació cal afirmar que, legalment, cap deure competeix a l'Ajuntament sobre el motiu al·legat en la mesura en què aquest règim jurídic només pot estar inclòs en una norma jurídica, en aquest cas les Ordenances fiscals, articles 106-107-111-113 de la Llei 7/1985, d'1 de març, de bases de règim local, i dels articles 15 a 19 del Text Refós de la Llei de les hisendes locals, RDLeg. 2/2004, de 5 de març, el qual té un règim d'elaboració, aprovació, publicació que no té gens a veure amb el dels actes administratius que es deriven de la seva aplicació una vegada que aquestes normes han entrat en vigor i la ignorància del qual no té, amb caràcter general, efectes jurídics d'acord amb l'article 6 del Codi civil. Segon.- Vinculat amb l'anterior, al·lega la recurrent, en segon lloc, que l'acte administratiu que liquida les quotes impugnades té efectes retroactius en la mesura en què aquests valors 2 Consell Tributari cadastrals van ser notificats l'any 2014 i sobre ells s'ha efectuat una liquidació que correspon a aquest mateix any i a l'anterior les quotes tributàries dels quals ja havien estat liquidades, notificades i pagades. Aquesta al·legació tampoc cal acceptar-la, d'acord amb la normativa en vigor, en la mesura en què el Text refós de la Llei del cadastre immobiliari, RDLeg. 1/2004, de 5 de març, estableix expressament els efectes jurídics vinculats a la regularització dels valors cadastrals derivada d'una declaració d'alteració de les característiques físiques d'un immoble. En efecte, el Text refós de la Llei de les hisendes locals, RDLeg. 2/2004, de 5 de març, article 76.1, estableix que "Las alteraciones concernientes a los bienes inmuebles susceptibles de inscripción catastral que tengan trascendencia a efectos de este impuesto determinarán la obligación de los sujetos pasivos de formalizar las declaraciones conducentes a su inscripción en el Catastro Inmobiliario, conforme a lo establecido en sus normas reguladoras." Aquestes normes estan contingudes en el Text refós de la Llei del cadastre immobiliari, RDLeg. 1/2004, de 5 de març, que en els seus articles 11-18 regulen, entre d’altres, el deure de declarar, concretant-se en l'article 13.1 que són "Declaraciones los documentos por los que se manifiesta o reconoce ante el Catastro Inmobiliario que se han producido las circunstancias determinantes de un alta, baja o modificación de la descripción catastral de los inmuebles..." Doncs bé, realitzada la declaració d'alteració de les circumstàncies físiques que afecten al bé immoble, d'acord amb l'expedient objecte d'anàlisi, disposa l'article 17.6 del mateix TR que "Los actos a que se refiere este artículo tendrán efectividad el día siguiente a aquél en que se produjeron los hechos, actos o negocios que originaron la incorporación o modificación catastral, con independencia del momento en que se notifiquen." Així doncs la variació del valor cadastral que es deriva de la regularització a què dóna lloc aquesta declaració assorteix efectes en el moment previst en aquest precepte, completant-se els tributaris en l'article 75.3 del Text refós de la Llei de les hisendes locals, RDLeg. 2/2004, de 5 de març, en establir que "Los hechos, actos y negocios que deben ser objeto de declaración o comunicación ante el Catastro Inmobiliario tendrán efectividad en el devengo de este impuesto inmediatamente posterior al momento en que se produzcan los efectos catastrales..." A l'empara d'aquestes normes, l'Ajuntament ha de dictar els actes administratius liquidant les quotes tributàries resultants de les noves valoracions cadastrals, respecte dels períodes impositius no prescrits; actes que, pel sistema d'aplicació d'aquest impost, sempre són posteriors al moment en què es realitzen els fets que els provoquen. Cap retroactivitat cal al·legar sobre aquest tema doncs en cap cas es tracta de normes 3 Consell Tributari jurídiques que hagin entrat en vigor després de la realització dels fets gravats i els efectes jurídics dels quals els assoleixin, tampoc d'actes administratius amb efectes retroactius, d'acord amb l'article 57.3 de la Llei 30/1992, de Règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú (en vigor en el moment d'emissió de l'acte administratiu; actualment Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, article 39.3) no només perquè no s'està en el pressupost previst en aquest precepte sinó també perquè l'ordenament jurídic aplicable regula amb precisió tots els efectes jurídics derivats de la modificació dels valors cadastrals sigui quina sigui la causa de la mateixa. Tercer.- S'al·lega, en tercer lloc, que les quotes liquidades i notificades resulten desproporcionades respecte del valor cadastral modificat com a conseqüència de la declaració d'alteració. Qualifica l'augment de valor cadastral d'escàs en comparació amb la quota tributària que, segons la recurrent, es duplica. Doncs bé, en relació amb aquesta al·legació ha de dir-se que l'Ajuntament té atribuïda la titularitat de la potestat de liquidació del tribut, d'acord amb l'article 77.1 del Text refós de la Llei de les hisendes locals, RDLeg. 2/2004, de 5 de març, sense que li correspongui valorar la seva quantia des de la perspectiva a la qual al·ludeix la recurrent. Ha de limitar-se a aplicar les normes en vigor procedint a la quantificació de les quotes i a la seva posterior notificació. El motiu al·legat gens té a veure amb un possible error de dret, material o aritmètic o a una interpretació de les normes aplicables no coincident amb l'expressada en l'acte recorregut, en aquest cas hauria de pronunciar-se aquest Consell, sinó a una valoració personal sobre l'efecte econòmic derivat de l'aplicació de la legalitat vigent. Cap retret no es pot fer, doncs, respecte de l'activitat administrativa. Quart.- Per últim, en quart lloc, sol·licita la recurrent l'anul·lació dels interessos de demora liquidats en l'acte administratiu recorregut al·legant que va complir amb el deure d’ingrés del deute tributari en el període voluntari de pagament que es va iniciar d'acord amb la LGT i les Ordenances corresponents, una vegada notificat el citat acte de liquidació. És requisit imprescindible perquè es meritin els interessos de demora que es realitzi el pressupost de fet al que la llei vincula el seu naixement. Aquest pressupost requereix, amb caràcter general, que l'obligat tributari no compleixi la seva obligació en el període voluntari de pagament sigui quina sigui la causa d'aquest incompliment, tret que la llei disposi una altra cosa. Així s'estableix en l'article 26 LGT en disposar que "1. El interés de demora es una prestación accesoria que se exigirá a los obligados tributarios y a los sujetos infractores como consecuencia de la realización de un pago fuera de plazo o de la 4 Consell Tributari presentación de una autoliquidación o declaración de la que resulte una cantidad a ingresar una vez finalizado el plazo establecido al efecto en la normativa tributaria...2. El interés de demora se exigirá, entre otros, en los siguientes supuestos: a) Cuando finalice el plazo establecido para el pago en periodo voluntario de una deuda resultante de una liquidación practicada por la Administración o del importe de una sanción, sin que el ingreso se hubiere efectuado..." Doncs bé, d'acord amb aquesta norma, cal concloure que l'obligat tributari, en haver satisfet el seu deute en el temps previst en l'ordenament jurídic, no ha realitzat el pressupost de fet que origina aquesta obligació accessòria i, en conseqüència, no se li pot exigir interès algun en adequar-se la seva conducta a la llei. No obstant això, els interessos liquidats en l'acte administratiu recorregut no responen a aquest pressupost en la mesura en què l'Administració desconeix, al moment de dictar-ho i notificar-ho, quina serà la conducta del contribuent. S’ha, doncs, de plantejar si, amb anterioritat a la quantificació de la quota, es va produir una situació de morositat en el compliment dels deures tributaris del subjecte que originés el naixement de l'obligació accessòria, regulada a l'article 26 LGT. Si la contestació és afirmativa, la quantificació i posterior notificació del seu import en el mateix acte administratiu que la relativa a la quota tributària seria totalment concorde amb l'ordenament jurídic. Amb caràcter general, la tècnica d'aplicació de l'impost sobre béns immobles es basa en el deure de declarar per part dels obligats tributaris i la posterior liquidació de la quota tributària per part de l'Administració. És a dir, la quantificació de l'impost exigeix l'actuació de l'Administració a través de l'acte administratiu corresponent, la notificació del qual, d'acord amb l'ordenament jurídic, assorteix plens efectes jurídics respecte del compliment de l'obligació nascuda per la realització del fet imposable. Sense aquesta liquidació el subjecte obligat no pot realitzar el seu pagament ni, en conseqüència, situar-se en una posició que suposi la meritació dels interessos de demora. Tanmateix, l'ordenament jurídic preveu conseqüències jurídiques, referent a això, quan l'obligat no compleix temporalment i de forma completa amb els seus deures tributaris, vinculant a aquest incompliment el naixement de l'obligació accessòria denominada interessos de demora. Així resulta dels paràgrafs un i dos a) de l'article 26 LGT transcrits. El RDLeg. 2/2004 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'hisendes locals que estableix, en el que al Consell Tributari interessa per a aquest informe, en l’article 76. 1: "Las alteraciones concernientes a los bienes inmuebles susceptibles de inscripción catastral que 5 Consell Tributari tengan trascendencia a efectos de este impuesto determinarán la obligación de los sujetos pasivos de formalizar las declaraciones conducentes a su inscripción en el Catastro Inmobiliario conforme a lo establecido en sus normas reguladoras." Aquestes normes, RDLeg. 1/ 2004 pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei del Cadastre Immobiliari, disposen en l'article 13.1 i 2 que: "1. Son declaraciones los documentos por los que se reconoce o manifiesta ante el catastro inmobiliario que se han producido las circunstancias determinantes de un alta, baja o modificación de la descripción catastral de los inmuebles. ...2. Los titulares de los derechos a que se refiere el artículo 9 están sujetos a la obligación de formalizar las declaraciones conducentes a la incorporación en el Catastro Inmobiliario y de sus alteraciones...", completant aquesta referència normativa bàsica el RD 417/2006, de 7 d'abril, pel qual es desenvolupa el Text Refós de la Llei del Cadastre Immobiliari, que en l'article 28.2 disposa: "El plazo de presentación de las declaraciones censales será de dos meses contados desde el día siguiente al del hecho, acto o negocio objeto de las declaraciones, a cuyo efecto se atenderá a la fecha de terminación de las obras, a la del otorgamiento de la autorización administrativa de la modificación de uso o destino..." Així doncs, l'obligat tributari que es trobi en aquestes situacions és titular d'un deure jurídic que ha de complir-se en els termes exposats havent de suportar les conseqüències jurídiques previstes en l'ordenament jurídic en cas contrari. La recurrent, obligada tributària que va realitzar unes obres, amb transcendència cadastral, en un bé immoble de la seva titularitat, va presentar la declaració de referència tal com es dedueix clarament de l'acte administratiu dictat pel Cadastre pel qual es modifica el valor cadastral del citat bé, sent-li notificat domiciliàriament el 10 de novembre de 2014 i per compareixença el 22 de desembre del mateix any i assortint plens efectes quinze dies després del següent a aquest 22, data de la publicació al BOPB. Sobre la base d'aquest acte administratiu i d'acord amb la llei vigent, tal com s'ha expressat en els fonaments jurídics anteriors, l'Administració municipal dicta l'acte administratiu de liquidació de les quotes tributàries corresponents als períodes impositius dels anys 2013 i 2014 incorporant, a més, els interessos de demora. Referent a això és necessari posar de manifest que en aquest acte administratiu es recull la data a partir de la qual assorteix efectes el nou valor cadastral conseqüència de la declaració d'alteració. Així els efectes cadastrals se situen en el dia 11 de novembre de 2012 d'acord amb l'establert en l'article 17.6 del RDLeg. 1/2004 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del cadastre immobiliari. Per la seva banda els efectes tributaris ho fan el dia ú de gener de 2013 també d'acord amb l'article 75.3 del RDLeg. 2/2004 pel qual 6 Consell Tributari s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. El fonamental d'aquestes referències normatives està en què la primera de les dates és la que constitueix els dies a quo del còmput del termini de dos mesos dels quals disposa l'obligat tributari per presentar la declaració d'alteració. La recurrent la va presentar segons es desprèn de l'acte administratiu dictat pel Cadastre Immobiliari però no consta que ho fes en el termini previst normativament. Aquesta és la qüestió sobre la qual cal aprofundir a l'efecte de determinar si es va realitzar el pressupost de fet de l'obligació accessòria sobre la qual aquest Consell ha de pronunciar-se. Perquè cap objecció legal cabria respecte de la liquidació dels interessos de demora conjuntament amb la corresponent a les quotes de l'impost si efectivament la recurrent no hagués complert amb el seu deure de declarar, ho hagués fet incorrectament dins de termini o ho hagués realitzat extemporàniament correcta o incorrectament: en tots aquests casos l'Administració tindria dret a la compensació que és a la base de l'obligació accessòria dels interessos de demora per l'incompliment o el compliment tardà dels deures jurídics que corresponen als obligats tributaris d'acord amb les normes citades i transcrites. Doncs bé, de l'acte administratiu de liquidació no es dedueix clarament en quina d'aquestes situacions cal situar la conducta de la recurrent. No obstant això, de l'expedient administratiu que té a la seva disposició aquest Consell cal inferir que la presentació de la declaració de referència es va realitzar de manera completa i veraç encara que fora de termini. Respecte de la primera afirmació, declaració completa i veraç, així es dedueix de l'acte de modificació cadastral, pàgina 1, dictat pel Cadastre immobiliari, en el qual s'escriu que "Vista la declaración de alteración de orden físico y económico presentada por …. con NIF …….., una vez realizadas las comprobaciones oportunas, esta Gerencia, en virtud de las competencias que tiene atribuidas, acuerda INSCRIBIR la alteración catastral...", el que significa, a contrari, que no hi ha hagut modificació dels fets declarats en la mesura en què, perquè això succeís, hauria estat necessària la iniciació d'un procediment d'inspecció, d'acord amb l'establert en l'article 58 del RD 417/2006, pel qual es desenvolupa el Text refós de la Llei del cadastre immobiliari, aprovat per RDLeg. 1/2004, que no consta en l'expedient. La funció de comprovació a la qual es refereix l'acte administratiu pel qual s'acorda la incorporació al Cadastre de l'alteració declarada s'insereix en el desenvolupament del procediment, que té aquesta finalitat, regulat en el propi Text refós, article 16, i en el propi article 26 del Reial decret en relació amb l'establert en l'article 58 d'aquesta norma reglamentària. En definitiva es tracta d'un procediment de gestió cadastral que s'inicia mitjançant declaració, en la instrucció de la qual es poden comprovar les dades 7 Consell Tributari i fets declarats acabant amb un acte administratiu que acorda la modificació del valor cadastral, si escau, fixant així mateix els seus efectes, d'acord amb l'establert en els articles 17.6 del Text refós de la Llei del cadastre immobiliari i 75.3 del RDLeg. 2/2004, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. Respecte de la segona afirmació, presentació fora de termini, així mateix es dedueix de l'expedient administratiu, pàgina 19, en el qual es contenen dades procedents del Sistema d'Informació Cadastral, que inclou com a data de l'expedient d'incorporació de l'alteració cadastral declarada l'any 2014, data coincident amb l'any que apareix en la notificació per compareixença de l'acte administratiu que modifica el valor cadastral, pàgina 4. L'expedient d'incorporació de l'alteració cadastral acaba amb l'acte administratiu que la declara i que es dicta el dia 20 d'octubre de 2014, data que ha de ser considerada com la de terminació del procediment corresponent iniciat com a conseqüència de la declaració de la recurrent, presentada en compliment d'un deure legal, i el temps de durada del qual no pot ser superior a sis mesos, ex article 27.1 del RD 417/200 establint a més en el número dos que "En los procedimientos iniciados a instancia de parte, así como en los relativos al ejercicio del derecho de petición a que se refiere el artículo 29 de la Constitución Española y en los de impugnación de actos y disposiciones, el vencimiento del plazo máximo sin haberse notificado resolución expresa determinará que los interesados puedan entender desestimadas por silencio administrativo sus solicitudes, declaraciones, peticiones y recursos." Sent això així no cap sinó afirmar que si hagués complert en termini el seu deure de declarar hauria estat aplicable la norma transcrita i, en conseqüència, l'acte administratiu d'incorporació de l'alteració cadastral hauria estat la forma de terminació d'un procediment d'inspecció que no apareix inclòs ni en aquest acte ni en la resta de l'expedient administratiu al que ha tingut accés aquest Consell. D'altra banda, tampoc la recurrent ha invocat o acreditat la data de presentació de la declaració d'alteració que va realitzar d'acord amb els fets que obren en l'expedient. Per tot això, ES PROPOSA Desestimar la pretensió de la recurrent respecte de la quantia total dels deutes tributaris liquidats. 8