Gerencia d’ Ecologia Urbana Informe sobre els acords assolits amb la Generalitat de Catalunya Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat Gener 2017 1 º Índex 1. Introducció.................................................................................................................................... 2 2. Protocol port Olímpic.................................................................................................................... 3 3. Conveni línia 9 Metro ................................................................................................................... 6 4. Conveni presons ........................................................................................................................ 11 1 1 Ecologia Urbana 1 º 1. Introducció En els darrers dos mesos, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya han tancat tres acords diferents per desencallar la gestió de tres aspectes rellevants per la ciutat. Tots tres tenen com a característica comuna la necessitat de coordinar actuacions entre les dues administracions, atenent a les competències de cadascuna, amb complicitat i totalment alineats per poder satisfer adequadament les necessitats dels veïns i veïnes de la ciutat. Garantir un espai públic de qualitat i en convivència, garantir l’accés al transport públic i maximitzar l’espai destinat a habitatge públic són tres de les motivacions que han guiat l’Ajuntament a l’hora de signar aquests acords. Concretament ens referim als tres acords següents: Protocol de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona per la gestió directa mitjançant la delegació de competències del port Olímpic de la ciutat per part del govern municipal. o Signat el 2 de desembre de 2016. Conveni de col·laboració entre l’administració de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona que té per objecte el finançament de determinades actuacions en el tram II de la línia 9 del ferrocarril metropolita de Barcelona amb l’import de l’alienació de diversos immobles propietat de la Generalitat de Barcelona. o Signat el 27 de desembre de 2016. Conveni de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona per a la reordenació dels equipaments penitenciaris a la ciutat de Barcelona. o Signat el 10 de gener de 2017. Els departaments de la Generalitat de Catalunya implicats amb els acords anteriors són: Protocol del port Olímpic Departament de Territori i Sostenibilitat Secretaria d’Infraestructures i Mobilitat Conveni Línia 9 Vicepresidència i Departament d’Economia i Hisenda Direcció General de Patrimoni Departament de Territori i Sostenibilitat Secretaria d’Infraestructures i Mobilitat Conveni de presons Vicepresidència i Departament d’Economia i Hisenda Direcció General de Patrimoni 2 2 Ecologia Urbana 1 º Departament de Justícia Secretaria General de Justícia 2. Protocol port Olímpic La Generalitat de Catalunya té competència exclusiva sobre els ports del litoral català que no tenen la qualificació legal d’interès general. En el cas del port Olímpic , per acord de Govern de 2 i 3 d’abril de 1990 l’Ajuntament , inicialment a través de Vila Olímpica S. A. (VOSA), és adjudicatari d’una concessió per a la construcció i gestió del port, per una durada de trenta anys. Vila Olímpica S.A., avui l’Ajuntament, va cedir l’ús privatiu, per un període de trenta anys, a: POBASA : els amarraments, serveis portuaris i aparcament. Particulars: locals comercials. 3 3 Ecologia Urbana 1 º POBASA també té l’encàrrec de la gestió de la “venda de les cessions d’ús” i la seva posterior administració de la comunitat d’usuaris. Situació actual: Propietari/concedent Concessió Concessionari cessió d’ ús Gestor/s Generalitat Ajuntament privats POBASA: administrador de la comunitat d’usuaris. Problemàtica actual: Deteriorament de les instal·lacions i les infraestructures Problemàtica amb els usos i ocupacions d’espais El deteriorament de les seves instal·lacions , tant relacionada amb els seus usos com en les seves infraestructures bàsiques, requereixen unes importants inversions amb urgència, estimades segons el següent quadre: Concepte Curt termini Mig termini Infraestructura portuària 11,2 MM € 3,6 MM € Millores vinculades ús 12,7 MM € 10,6 MM € TOTALS 23,9 MM € 14,2 MM € ( imports amb IVA -21%- inclòs) Sense oblidar que també cal gestionar problemes relacionats amb la convivència, motivats per les activitats d’oci nocturn que es duen a terme en els locals del moll de Mestral. Davant aquesta problemàtica i voluntat de que el port Olímpic sigui un equipament de qualitat i amb vocació de ciutat s’ha cercat un model de gestió amb amplies potestats per l’Ajuntament que faciliti aquesta tasca. Amb aquest protocol, la Generalitat de Catalunya, com a titular del port Olímpic, delega les competències de gestió a l’Ajuntament de Barcelona i es reserva les facultats en matèria d’inspecció i règim sancionador. L’Ajuntament podrà dur a terme les obres de 4 4 Ecologia Urbana 1 º millora pel que fa a infraestructura, integració port-ciutat, explotació i seguretat, amb l’objectiu de fer del port Olímpic un equipament de qualitat i amb vocació de ciutat. Es garanteix la gestió pública i municipal d’aquest espai que té una especial singularitat i rellevància per a la ciutat. L’Ajuntament podrà definir el model, usos ciutadans i espais públics de qualitat d’aquest àmbit privilegiat pel que fa a la relació port-ciutat i que juga un paper estratègic en el desenvolupament urbà de la façana litoral. Els objectius estratègics fixats per l’Ajuntament es poden resumir en el següent quadre: Objectius: Recuperar el valor i la singularitat del port com a espai públic de la ciutat. Millorar el seu estat de conservació i seguretat. Incrementar el rendiment social, tant des del punt de vista del port com de la ciutat. La voluntat és de que l’Ajuntament assumeixi la gestió directa del port i cercar les millors propostes per les actuals problemàtiques i amb visió del futur. En aquesta línia les dues administracions es comprometen, en el termini d’un mes, a constituir un grup de treball paritari que definirà el calendari d’execució de les mesures previstes i la redacció d’un pla director del port Olímpic. El pla preveu actuacions pel que fa a: Infraestructures, per millorar la connectivitat i accessibilitat de l’espai públic i garantir el manteniment futur de l’espai. Activitats i usos del futur port, per millorar la seva rendibilitat social. Règim d’utilització i explotació de les instal•lacions, per adequar la gestió del port a la situació actual i preservar la seva viabilitat econòmica i financera. 5 5 Ecologia Urbana 1 º 3. Conveni línia 9 Metro Amb la signatura d’aquest conveni s’assoleix un doble objectiu: facilitar l’accés a transport públic subterrani a dos barris de la ciutat i adquirir actius immobles a la Generalitat de Catalunya que l’Ajuntament podrà destinar a satisfer necessitats ciutadanes d’equipaments i habitatge social, facilitant el finançament de la millora del transport públic. Objectiu: Facilitar i avançar el transport públic en zones de la ciutat amb població molt desatesa. L’acord signat permet dotar de transport públic subterrani dos barris, la Marina del Port i la Marina del Prat Vermell, potenciant aquesta zona de la ciutat, donant així resposta a una històrica reivindicació dels veïns. Suposa la posta en funcionament de dues estacions, Foneria i Foc Cisell de la Tram II de la Línia 9 de metro. La previsió és finalitzar la seva construcció i adequació durant aquest any 2017 i posar-les en funcionament a principis del 2018. La signatura s’emmarca plenament en el Pla de Mobilitat Urbana de la ciutat i, també, en la voluntat de potenciar el desenvolupament del districte de Sants-Montjuïc, especialment l’eix passeig Zona Franca, zona on conflueixen la trama urbana de petites barriades amb activitat industrial, logística i firal, així com espais emergents d’oficines de nova construcció. Un major desenvolupament de l’oferta de serveis i de les infraestructures de la zona contribuirà de forma evident al progrés del districte, i així també a la majoria dels municipis de l’entorn. En aquest sentit, Ajuntament i Generalitat consideren clau el desplegament de la xarxa de transport públic subterrani imprescindible per tal d’accedir-hi. 6 6 Ecologia Urbana 1 º 7 7 Ecologia Urbana 1 º Objectiu: Ampliar el parc d’immobles municipal destinats a equipaments i habitatge social Per finançar aquesta operació l’Ajuntament adquirirà béns immobles de la Generalitat de Catalunya per valor de 40 milions d’euros, abans d’impostos, amb el compromís de que aquest import es destini íntegrament a finançar a executar les actuacions necessàries per la posta en funcionament d’aquestes dues estacions. Aquestes adquisicions comprenen dues grans peces de l’àmbit de Can Batlló, en el districte de Sants-Montjuïc, l’edifici de la Llotja a Ciutat vella i una part de les antigues Cotxeres de Borbó a Nou Barris. Així l’Ajuntament podrà destinar a incrementar els equipaments i l’habitatge públic d’aquets districtes. L’Ajuntament passarà a ser titular dels següents elements patrimonials, tots ells de gran interès per la ciutat: Can Batlló sector 2 : dues naus ubicades al c/Mossèn Amadeu Oller de Barcelona, nº15 i nº3-7, bloc 2 i bloc 4, situades a l’interior del recinte de Can Batlló, al districte de Sants-Montjuïc. 3.637’50 m2 construïts. Magòria sector 3: cinq solars ubicats a la Gran Via de les Corts Catalanes, 181- 247, àmbit Can Batlló-Magòria, al districte de Sants-Montjuïc. 23.700 m2 de sostre d’equipament, 10.000 m2 d’habitatge dotacional i 11.151 m2 de sòl esportiu. Naus Sector 2: 2 Naus 3.637 m2 construïts Q urb : equipament Preu 10,5 M € (abans IVA) Sector 3: 23.700 m2 st equipament 10.000 m2 dotacional 11.151 m2 sòl esportiu Preu 13,5 M € (abans IVA) L’Ajuntament esdevé propietari de totalitat dels espia públics de l’àmbit Can Batlló – Magòria. 8 8 Ecologia Urbana 1 º Immoble situat a la plaça de la Verònica i carrer d’Avinyó 23, antiga Llotja o el Borsí, al districte de Ciutat Vella. 3.250 m2 edificats. La Llotja , Borsi Edifici construït de 3.250m2 Equipament Preu 8 M € 9 9 Ecologia Urbana 1 º Espai situat al carrer de Costa i Cuixart, 14-22 de Barcelona, part de les antigues cotxeres de Borbó, al districte de Nou Barris. 4.567 m2 de sòl i 20.000 m2 de sostre. Cotxeres Borbó: Vilapicina i la Torre Llobeta - Nou Barris 4.567 m2 sòl 20.000 m2 sostre Q urb: 7a tècnic administratiu Preu 8 M € (abans IVA) 10 10 Ecologia Urbana 1 º 4. Conveni presons Els objectius d’aquest conveni és poden resumir en: Recuperar per a l’ús ciutadà dos espais urbans històricament reivindicats pel veïnat i necessaris per al desenvolupament de nous equipaments municipals i l’augment del parc d’habitatges públics de Barcelona. Transformar el mapa penitenciari de la ciutat permeten dotar-los d’infraestructures adequades que garanteixin unes condicions dignes a usuaris i professionals, i per tant millorant les condicions d’internament de les persones privades de llibertat i les seves possibilitats de rehabilitació i reinserció social. Per aquets motius l’Ajuntament cedirà gratuïtament la propietat de dos solars de la zona franca a la Generalitat amb la finalitat de que el Departament de Justícia hi construeixi dos nous equipaments municipals que faran possible el trasllat de les presons de la Model i la Trinitat Vella. Centre Obert Carrer A/ 1 Centre preventius Carrer E, 34-36 11 11 Ecologia Urbana 1 º Prèviament i també objecte d’aquest conveni hi ha el compromís d’ambdues administracions de promoure i tramitar la necessària modificació del Pla general metropolità que ha de permetre la implantació dels equipaments penitenciaris en aquest sòls. En el mateix conveni s’estableixen els criteris bàsics: Sòl per centre preventius Sol per centre obert Carrer E, 34-36 Carrer A/carrer 1 Qualificació urb vigent: 22a Qualificació urb vigent: 22a Qualif. urb proposada: 7c Qualif. urb proposada: 7c Superfície: 20.014 m2 Superfície: 6.500 m2 Edificabilitat :55.000 m2(1) Edificabilitat :13.000 m2 (1) (1): condicionat a pla funcional i condicions edificatories de l’entorn. El pacte també concreta el compromís de finalitzar el projecte de reparcel·lació i posteriorment transmetre els sòls de l’àmbit de la Trinitat Vella per part de la Generalitat a favor de l’Ajuntament per un preu de 5,5 milions d’euros. D’aquesta manera, la ciutat disposarà d’un total de 22.000 m2 que podrà destinar a la construcció d’aproximadament 265 habitatges socials. TRINITAT VELLA Reallotjaments Adquirides a la G C 12 12 Ecologia Urbana 1 º Amb la signatura del projecte de reparcel·lació, previst en el termini d’un mes des de la signatura del conveni, es possibilita poder disposar de forma immediata dels terrenys no estan ocupats pel centre penitenciari i destinats a la construcció dels edificis per reallotjaments. Suposa l’inici de transformació i millora d’aquest entorn. Amb l’adquisició municipal de la propietat de la Generalitat s’incrementa el sòl municipal destinat a la construcció d’habitatge social. L’Ajuntament assumirà el cost de l’enderroc de l’actual centre penitenciari de Trinitat Vella amb l’objectiu d’accelerar el seva execució. La Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona es comprometen conjuntament a cercar una solució al planejament urbanístic en l’àmbit de la presó de Wad-Ras, amb la voluntat de preservar els drets i aprofitaments que la Generalitat té en el planejament vigent. Sempre de mutu acord i donant compliment als paràmetres urbanístics vigents. Dintre d’aquestes possibles solucions es contempla la possibilitat del trasllat i tancament d’aquest equipament penitenciari. 13 13 Ecologia Urbana