L’AJUNTAMENT HA DE VETLLAR PERQUÈ EN LES CONVOCATÒRIES D’AUDIÈNCIES PÚBLIQUES DE PRESSUPOSTOS ES GARANTEIXIN ELS TERMINIS I CONDICIONS PREVISTOS A LES NORMES DE PARTICIPACIÓ La síndica ha supervisat una queixa de CiU –ara Grup Municipal Demòcrata--, PP i Ciutadans sobre el procediment d’aprovació dels pressupostos del consistori per a l’any 2017 i, concretament, sobre l’Audiència Pública de Pressupostos; els partits critiquen el termini de la convocatòria i la manca d’habilitació d’una bústia per a la participació Vilà ha estimat en part la reclamació i ha conclòs que el consistori ha actuat de forma ajustada a la normativa, en els aspectes essencials, per tal d’avançar, segons els terminis requerits legalment, per a poder aprovar els pressupostos d’acord amb l’interès general La defensora diu també que l’Ajuntament no ha estat prou curós ni eficaç pel que fa a les garanties de participació establertes a les Normes reguladores de la participació ciutadana També suggereix que en la nova regulació de participació ciutadana en què s’està treballant s’incorporin tots els aspectes que han de regular les audiències públiques de pressupostos i ordenances fiscals, a l’efecte que el seu procés sigui absolutament diàfan i no permeti ambigüitat en la interpretació Barcelona, 9 de març de 2017. -- La síndica de greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, diu que, en les futures convocatòries d’audiències públiques de pressupostos, l’Ajuntament ha de vetllar perquè es garanteixin els terminis i les condicions previstes a les Normes reguladores de participació ciutadana. Aquesta és una de les recomanacions incloses en una resolució recent, arran d’una queixa presentada, el passat 2 de desembre, per CiU (ara Grup Municipal Demòcrata), PP i Ciutadans sobre el procediment d’aprovació dels pressupostos (general i consolidat) de l’Ajuntament de Barcelona per a l’any 2017 i, concretament, sobre l’Audiència Pública de Pressupostos. En concret, els partits critiquen el termini de la convocatòria i la manca d’habilitació d’una bústia per a la participació per l’aprovació dels pressupostos. La síndica ha estimat en part la queixa i ha conclòs que l’Ajuntament ha actuat de forma ajustada a la normativa, en els aspectes essencials, per tal d’avançar, segons els terminis requerits legalment, per a poder aprovar els pressupostos d’acord amb l’interès general. Però afegeix que el consistori no ha estat prou curós ni eficaç pel que fa a les garanties de participació que estableixen les Normes reguladores de la participació ciutadana. En l’informe, Vilà també suggereix que en la nova regulació de participació ciutadana en què s’està treballant s’incorporin tots els aspectes que han de regular les audiències públiques de pressupostos i ordenances fiscals, a l’efecte que el seu procés sigui absolutament diàfan i no permeti ambigüitat en la interpretació. Queixa de tres partits de l’oposició A grans trets, el Grup Municipal Demòcrata, PP i Ciutadans van exposar a Vilà que el 16 de novembre el 2016, a través d’un Decret d’Alcaldia, es va iniciar el procés d’aprovació dels pressupostos (general i consolidat) de l’Ajuntament per l’any 2017 i que aquest procediment obligava al Govern municipal a convocar una Audiència Pública de Pressupostos per tal de permetre a la ciutadania fer aportacions i consideracions respecte a la proposta de pressupost dins del període d’exposició pública. Els partits manifestaven que, al seu parer, s’havien infringit preceptes de les Normes reguladores de participació ciutadana. Concretament, creuen que es va infringir l’article 26.8, que determina que s’ha de realitzar la convocatòria amb un mínim de 15 dies d’antelació, quan la convocatòria es va realitzar el 23 de novembre, amb tan sols 4 dies hàbils d’antelació. També consideren que s’havia vulnerat l’article 27.2 perquè no es va habilitar cap bústia o espai per tal que la ciutadania pogués formular propostes o suggeriments. Pel que fa al termini de la convocatòria, la síndica diu en la resolució que cap dels anuncis d’aquesta audiència pública dels quals es té constància s’ajusta al termini dels quinze dies previstos a la normativa i que la convocatòria amb uns terminis més curts del que es preveu per a un espai de participació ciutadana, en matèria pressupostària, no es correspon a criteris de transparència ni de participació. Ara bé, malgrat aquesta irregularitat formal, la síndica creu que no suposa un vici que anul·li la validesa de l’actuació administrativa. Segons la normativa, les formes, els mitjans i els procediments de participació que les corporacions estableixen en l’exercici de llur potestat d’autoorganització no poden en cap cas disminuir les facultats de decisió que corresponen als òrgans representatius. Respecte a l’altre aspecte motiu de queixa, la manca d’una bústia per a la participació de la ciutadania, l’informe municipal no ha aportat informació explícita sobre aquesta qüestió. En qualsevol cas, a la síndica no li consta l’existència d’una bústia oberta a aquests efectes a la pàgina web de l’Ajuntament de Barcelona. Malgrat això, la defensora ha observat que l’Ajuntament va sotmetre a exposició pública el projecte dels pressupostos i la informació va esdevenir accessible a la pàgina web. Vilà recorda també que el pressupost s’ha elaborat incorporant les aportacions ciutadanes recollides a través del procés de participació realitzat des de la plataforma Decidim Barcelona durant l’elaboració del Pla d’Actuació Municipal (PAM). Així, tot i no haver obert la bústia ciutadana de forma ajustada a les Normes reguladores de participació ciutadana, sí que incorpora els resultats del principal procés participatiu de la ciutat, el PAM. En conclusió, i considerats els fets i les normes aplicables, la síndica ha resolt que l’actuació municipal hauria d’haver estat més eficaç, tot i que s’ha dut a terme el desenvolupament de l’Audiència Pública de Pressupostos comptant amb la participació ciutadana i amb una informació suficient sobre la convocatòria i el projecte de pressupostos per a l’any 2017 per diversos canals de comunicació.