Enquesta Òmnibus Municipal: Direcció de Comerç i Consum Presentació de Resultats Del 28 setembre al 19 d’octubre de 2015 Registre Públic d'Enquestes i Estudis d'Opinió: r15033 Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum Registre d’Enquestes i Estudis d’Opinió r15033 ENQUESTA ÒMNIBUS MUNICIPAL DIRECCIÓ DE COMERÇ I CONSUM PRESENTACIÓ DE RESULTATS DEL 28 DE SETEMBRE AL 19 D’OCTUBRE DE 2015 Departament d’Estudis d’Opinió Gabinet Tècnic de Programació C/ Avinyó, 32, 2a planta Tel. 934 027 918 08002 Barcelona Protegim el Medi Ambient. No imprimiu aquest document si no és necessari. Tots els drets reservats. Aquesta publicació no pot ser reproduïda, ni en tot ni en part, ni registrada en o transmesa per un sistema de recuperació en cap forma ni en cap mitja sigui electrònic, mecànic, per fotocòpia, de gravació o altres, sense el permís del propietari del copyright. 1 Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum ÍNDEX 003 FITXA TÈCNICA 005 COMERÇ I CONSUM 008 Responsable de fer les compres 009 Grau de satisfacció 010 Tipus d’establiment on l’atenen millor 011 Valoració d’aspectes en l’acte de compra 012 Sistema de pagament 013 Obertura dels comerços en diumenge 014 PERFIL DELS ENTREVISTATS 2 Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum FITXA TÈCNICA ÀMBIT PROCEDIMENT DE MOSTREIG ERROR MOSTRAL Municipi de Barcelona. Mostreig aleatori estratificat. Els estrats Per a un nivell de confiança del 95,5% (2σ), s’han format per l’encreuament dels deu i P = Q, l'error és de ±3,1 per al conjunt de la UNIVERS districtes municipals amb el gènere i amb mostra. Població de Barcelona de 16 anys i més. l’edat dels ciutadans (l’edat es divideix en sis categories: de 16 a 24, de 25 a 34, de 35 DATA DE REALITZACIÓ GRANDÀRIA DE LA MOSTRA a 44, de 45 a 54, de 55 a 64 i de 65 anys i Del 28 de setembre al 19 d’octubre de 2015. 1.002 entrevistes. més). S’han aplicat quotes per a cadascun dels estrats calculades de forma EMPRESA DE TREBALL DE CAMP METODOLOGIA proporcional segons el padró municipal. Análisis e Investigación S.L. Entrevista telefònica amb suport informàtic (CATI). AFIXACIÓ El bloc de preguntes de la Direcció de Proporcional. Comerç i Consum forma part de l‘ÒMNIBUS MUNICIPAL de SETEMBRE de 2015. PONDERACIÓ En funció de la població objectiu real en cadascun dels estrats definits a la mostra per tal d’obtenir els resultats del conjunt de la ciutat. 3 Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum SIGLES Base. Perfil d’enquestats que responen a la pregunta de l’estudi Número de respostes. Número de respostes. Quantitat de respostes valorades per la pregunta concreta de l’estudi. En el cas de gràfics amb evolució s’indica el nombre d’entrevistes de la darrera consulta. Tipus de resposta. Possibilitat o possibilitats que s’han contemplat per a la pregunta formulada 4 Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum 01 Comerç i consum 5 Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum RESUM DE RESULTATS COMERÇ I CONSUM ENCARREGAT DE LA COMPRA augment de les persones que s’encarreguen mercats municipals i un 13,3% al supermercat. sempre de la compra de la casa, en detriment El 57,5% dels barcelonins/es sempre Evolució: La preferència per la botiga del barri es sobretot dels que diuen fer-ho alguna vegada o s’encarrega de la compra de casa seva, el 22,6% manté inqüestionable, tot i que en aquesta onada mai. ho fa sovint i el 9,2% algunes vegades. Només el es redueix la diferència que manté amb el mercat 5,9% no ho fa mai o gairebé mai. GRAU DE SATISFACCIÓ AMB EL COMERÇ municipal (disminueix 10 punts percentuals respecte l’abril). El gènere i l’edat són les variables que més El grau de satisfacció amb els diferents influencien en el perfil majoritari dels que components del comerç de la ciutat -l’oferta, els ASPECTES DEL PROCÉS DE COMPRA compren sempre a casa seva. El 72,3% de les horaris i el tracte- és alt entre pràcticament tots Tots els aspectes que intervenen en el procés de dones se n’encarrega sempre, mentre només ho els que s’encarreguen de comprar. compra tenen molta importància pels fa el 40,7% dels homes. I, per altra banda, El 97,8% aprova l’oferta, el 96,1% l’atenció consumidors de Barcelona, però sobretot valoren aquesta tasca també recau, amb percentatges personal que rep per part dels comerciants i el molt la honradesa (98,2% ho valora molt o pròxims al 70%, als grups d’edat de més de 45 95% els horaris. bastant), el tracte que reben (97,6%) i la anys. professionalitat (96,1%). Evolució: El grau de satisfacció amb els En canvi, en aquest aspecte no influeix gaire el principals aspectes del comerç és molt alt i Evolució: La consideració dels aspectes districte de residència, amb la única excepció de estable en el temps. relacionats amb la compra també és manté del de Sarrià – Sant Gervasi, on són estable, i així i tot s’aprecia petits increments comparativament més pocs els que TIPUS D’ESTABLIMENT respecte l’anterior onada en pràcticament tots s’encarreguen sempre de la compra de casa La botiga de barri és on millor se senten tractats ells. seva (45,2%). quasi la meitat dels entrevistats/es (46,1%). En Evolució: En aquesta consulta es registra un canvi, un 28,7% valora més el tracte rebut als 6 Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum RESUM DE RESULTATS COMERÇ I CONSUM SISTEMA DE PAGAMENT cada 4 entrevistats/es no s’acaba de posicionar i diu no estar-hi ni a favor ni en contra. Més de la meitat de la població paga amb efectiu les compres més comunes i habituals, com els Evolució: S’ha produït un altre canvi de cicle en aliments i altres productes quotidians; però en el que l’oposició a l’obertura dels comerços en canvi, en més del 70% dels casos utilitza la diumenge torna a ser majoritària després de targeta de crèdit per adquirir productes de més dues onades consecutives de creixement. Caldrà valor i adquisició menys habitual, com la roba i el confirmar aquesta tendència en les pròximes calçat i el parament de la llar. Per adquirir consultes. productes d’oci i cultura, un 54,7% de consumidors també utilitza la targeta de crèdit. Evolució: Tot i que el pagament en efectiu continua sent majoritari en els productes habituals, la targeta de crèdit tendeix a créixer en les compres de totes les categories de productes. OBERTURA COMERÇOS DIUMENGE Hi ha una lleugera majoria oposada a la mesura de l’obertura dels comerços en diumenge (39,3%) en competència molt aferrissada amb els que hi estan a favor (34,9%). Entremig, un de 7 Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum RESPONSABLE DE FER LES COMPRES EVOLUCIÓ – CARACTERÍSTIQUES SOCIODEMOGRÀFIQUES COMERÇ I CONSUM EVOLUCIÓ CARACTERÍSTIQUES SOCIODEMOGRÀFIQUES % 80 58 60 49 49 40 24 23 20 17 16 15 10 9 7 6 8 5 5 0 P1 Vostè personalment acostuma a realitzar les 1002 Sempre Poques vegades 8 compres de casa seva? Sovint Mai o gairebé mai Algunes vegades Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum GRAU DE SATISFACCIÓ COMERÇ I CONSUM OFERTA COMERCIAL HORARIS COMERCIALS % Mitjana % Mitjana 100 10 100 10 95 9798 949495 80 8 80 8 8,08,17,8 7,7 7,87,7 60 6 60 6 40 4 40 4 20 2 20 2 3 3 1 5 6 4 0 0 0 0 % L' ATENCIÓ PERSONAL Mitjana 100 10 949696 80 8 7,47,47,2 60 6 40 4 20 2 4 4 3 0 0 P2 Dels següents aspectes que li llegiré a continuació Realitzen les compres de casa seva Satisfet (5 a 10) 9 relacionats amb el comerç de la ciutat, digui'm el seu 944 Poc/gens satisfet (0 a 4) grau de satisfacció en una escala de 0 a 10 0= Gens satisfet; 10= Molt satisfet Mitjana Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum TIPUS D’ESTABLIMENT ON L’ATENEN MILLOR COMERÇ I CONSUM 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 % M arç Set. M arç Set. M arç Set. M arç Set. M arç Set. Abril Set. M arç Set. Abril Set. A LA BOTIGA DE BARRI / BOTIGA ESPECIALITZADA 52,2 52,7 50,6 48,5 49,3 47,8 43,7 48,3 48,1 44,6 49,4 51,5 48,2 51,9 51,1 46,1 AL M ERCAT M UNICIPAL 22,0 23,4 25,2 23,8 24,0 27,1 26,6 23,4 22,5 26,1 24,2 21,0 25,0 21,1 23,7 28,7 AL SUPERM ERCAT 16,1 14,5 12,5 15,3 13,2 12,2 15,9 15,8 15,6 17,0 12,3 12,3 15,4 13,4 13,1 13,3 ALS CENTRES COM ERCIALS 3,7 3,2 3,8 3,5 3,0 4,0 4,0 3,0 0,6 3,6 4,1 6,0 3,0 3,5 5,2 4,9 AL GRAN M AGATZEM 1,9 2,2 1,8 2,5 2,4 1,3 2,1 2,7 4,0 2,5 2,4 2,7 1,3 2,7 2,0 2,4 A L'HIPERM ERCAT 1,0 0,8 0,8 1,3 1,1 0,9 1,3 0,8 3,4 1,9 0,9 1,2 0,7 0,8 1,0 1,0 DEPÉN (DEL LLOC, DEL PERSONAL) - - - - - - 0,2 0,1 - 0,2 - - 0,1 0,3 0,3 0,2 ALTRES 1,0 0,3 0,1 0,4 0,0 0,1 0,2 0,2 0,5 0,1 0,1 1,2 - 0,5 - 0,1 A TOT ARREU - - - - 4,1 3,4 3,2 3,0 2,4 1,4 1,7 - 4,0 2,0 0,7 0,6 A CAP - - - - 0,2 - 0,1 - - 0,1 0,4 - - - - 0,1 NS / NC 2,1 2,9 5,2 4,7 2,6 3,2 2,7 2,8 3,0 2,4 4,5 3,9 2,4 3,6 2,9 2,6 N (895) (898) (923) (920) (892) (924) (933) (899) (906) (912) (928) (962) (911) (917) (972) (944) P3 Em podria dir a quin tipus d'establiment l'atenen Realitzen les compres de casa seva 10 * En aquesta taula només s'inclouen les dades des de març de 2008. Per veure les millor? 944 dades anteriors consulteu les taules d'evolució. Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum VALORACIÓ D’ASPECTES EN L’ACTE DE COMPRA COMERÇ I CONSUM 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 % M OLT I BASTANT M arç Set. M arç Set. M arç Set. M arç Set. M arç Set. Abril Set. M arç Set. Abril Set. LA HONRADESA 93,9 96,2 94,6 94,9 93,8 96,8 95,2 96,7 95,6 93,6 95,9 96,1 93,8 93,1 96,9 98,2 LA PROFESSIONALITAT 92,3 96,1 94,3 95,0 93,9 96,0 94,3 94,9 94,2 90,7 94,7 95,2 92,4 93,6 95,2 97,6 EL TRACTE QUE REP 92,3 93,0 93,7 94,2 93,6 95,3 95,7 95,2 94,6 93,2 95,2 94,7 95,4 93,7 96,3 96,1 LA RAPIDESA 86,7 88,8 87,3 86,5 87,0 88,7 91,5 90,2 88,0 87,7 88,8 90,0 86,6 87,6 88,7 90,6 L'ASSESSORAM ENT DEL PRODUCTE 83,7 83,6 81,9 83,9 83,3 87,3 81,6 85,3 83,5 83,8 86,2 87,3 84,4 83,5 87,2 89,5 N (895) (898) (923) (920) (892) (924) (933) (899) (906) (912) (928) (962) (911) (917) (972) (944) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 % M OLT M arç Set. M arç Set. M arç Set. M arç Set. M arç Set. Abril Set. M arç Set. Abril Set. LA HONRADESA 65,0 70,7 68,1 69,3 68,0 72,5 72,1 72,6 70,9 65,5 71,7 71,4 63,7 60,6 73,8 75,9 EL TRACTE QUE REP 55,2 54,7 52,5 57,7 55,0 55,8 57,4 57,8 56,9 56,1 57,9 57,3 54,9 54,0 58,3 62,5 LA PROFESSIONALITAT 53,6 59,4 55,4 59,1 53,9 57,7 60,6 62,1 60,3 56,3 59,9 57,5 53,4 51,7 61,4 61,2 L'ASSESSORAM ENT DEL PRODUCTE 42,7 42,3 41,3 42,3 45,1 43,0 42,8 44,8 44,4 39,8 43,4 44,9 39,6 38,8 44,8 50,3 LA RAPIDESA 41,8 42,0 38,9 42,0 40,0 38,1 43,3 43,4 40,4 34,0 35,7 38,4 34,7 39,4 37,1 40,2 N (895) (898) (923) (920) (892) (924) (933) (899) (906) (912) (928) (962) (911) (917) (972) (944) P4 Quan va a comprar, vostè valora molt, bastant, Realitzen les compres de casa seva 11 * En aquesta taula només s'inclouen les dades des de març de 2008. Per veure les poc o gens els següents aspectes.. 944 dades anteriors consulteu les taules d'evolució. Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum SISTEMA DE PAGAMENT COMERÇ I CONSUM ALIMENTS ALTRES PRODUCTES QUOTIDIANS ROBA I CALÇAT % (Productes de neteja, higiene personal) % % 80 71,1 EN EFECTIU 70,1 59,2 56,355,8 60 54,5 EN EFECTIU 53,4 TARGETA CRÈDIT/DÈBIT 40 43,0 43,145,040,9 27,5 27,7 35,4 EN EFECTIU TARGETA 20 CRÈDIT/DÈBIT TARGETA CRÈDIT/DÈBIT 0 PRODUCTES DE PARAMENT DE LA LLAR* PRODUCTES D'OCI % % (Llibres, cd, jocs) 80 80 TARGETA CRÈDIT/DÈBIT 75,0 70,8 60 67,1 60 EN EFECTIU 54,7 49,1 50,7 EN EFECTIU 40 40 TARGETA 41,0 42,441,8 23,9 22,6 19,1 CRÈDIT/DÈBIT 20 20 NO COMPRA 6,5 7,14,8 4,9 NO COMPRA 4,3 3,0 0 0 P5 Quan va a comprar cadascun dels següents 1002 12 articles que li llegiré, vostè paga en efectiu o targeta de crèdit/dèbit? Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum OBERTURA DELS COMERÇOS EN DIUMENGE COMERÇ I CONSUM % 60 EN CONTRA / MOLT EN CONTRA 50 39,3 40 37,1 36,1 MOLT A FAVOR / A FAVOR 35,334,9 31,7 30 29,8 27,3 24,6 20 NI A FAVOR NI EN CONTRA 10 0 P6 En quina mesura està a favor o en contra de 13 * A l’onada de setembre de 2013 no es va llegir l’opció de resposta “Ni a favor ni en l‘obertura dels comerços en diumenge? contra”. Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum 02 Perfil dels entrevistats 14 Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum DADES PERSONALS PERFIL DELS ENTREVISTATS SEXE NACIONALITAT LLOC DE NAIXEMENT NIVELL D’ESTUDIS HOME 46,7 ESPANYOLA 91,8 BARCELONA CIUTAT 60,3 < PRIMARIS 1,6 DONA 53,3 UNIÓ EUROPEA 2,7 RESTA DE CATALUNYA 9,3 PRIMARIS 15,1 0 20 40 60 RESTA 5,4 RESTA D'ESPANYA 16,2 % SECUNDARIS GRALS. 19,5 0 20 40 60 80 100 UNIÓ EUROPEA 2,9 SITUACIÓ LABORAL % SECUNDARIS PROF. 17,4 DISTRICTE TREBALLA 44,9 RESTA DEL MÓN 11,1 CIUTAT VELLA 6,3 UNIVERSITARIS 46,3 NO TREBALLA 55,0 NO CONTESTA 0,2 EIXAMPLE 16,7 0 20 40 60 0 20 40 60 80 0 20 40 60 % %SANTS - MONTJUÏC 11,4 % EDAT PERSONES A LA LLAR LLENGUA HABITUAL UNA 14,6 LES CORTS 5,1 DE 16 A 24 ANYS 8,7 CATALÀ 52,0 DUES 35,9 SARRIÀ - SANT GERVASI 8,8 DE 25 A 34 ANYS 15,8 CASTELLÀ 44,8 TRES 23,8 GRÀCIA 7,6 DE 35 A 44 ANYS 19,4 QUATRE ALTRES19,2 2,8 HORTA - GUINARDÓ 10,4 DE 45 A 54 ANYS 16,4 0 20 40 60 CINC 4,5 NOU BARRIS 10,2 % DE 55 A 64 ANYS 13,7 SIS O MÉS 1,1 SANT ANDREU 9,1 DE 65 ANYS I MÉS 26,0 NS / NC 0,9 SANT MARTÍ 14,4 0 10 20 30 0 10 20 30 40 % 0 5 10 15 20 % % Q1 a Q4 Quotes 1002 15 Z6 a Z9 Dades personals Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum POSICIONAMENT PERFIL DELS ENTREVISTATS SITUACIÓ PERSONAL IDEOLOGIA SENTIMENT DE PERTINENÇA ESQUERRA 42,8 ÚNICAMENT ESPANYOL 3,5 SOLTER/A (MAI HA ESTAT CASAT/ADA) 27,4 CENTRE ESQUERRA 22,2 MÉS ESPANYOL QUE CATALÀ 3,0 CASAT/ADA O AMB PARELLA (AMB LA QUE 55,5 CENTRE 8,8 CONVIU) TAN ESPANYOL COM CATALÀ 35,8 SEPARAT/ADA O DIVORCIAT/ADA 7,0 CENTRE DRETA 9,3 MÉS CATALÀ QUE ESPANYOL 21,4 VIDU / VÍDUA 9,2 DRETA 3,0 ÚNICAMENT CATALÀ 28,3 NO CONTESTA 0,8 APOLÍTIC 2,5 ALTRES 4,6 0 20 40 60 NS / NC 11,4 NS / NC 3,5 % 0 10 20 30 40 50 0 10 20 30 40 50 % % Z4-Z5 Dades posicionament 1002 16 Z16 Dades personals Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum HÀBITS INFORMATIUS PERFIL DELS ENTREVISTATS CANAL TELEVISIÓ DIARIS MÉS LLEGITS (BASE LLEGEIXEN PREMSA: 945) FREQÜÈNCIA LECTURA PREMSA TV3 62,3 LA VANGUARDIA 53,5 CATALÀ 29,5 / CASTELLÀ 24,0 CADA DIA 59,2 ANTENA 3 26,6 EL PERIÓDICO 36,6 CATALÀ 17,3 / CASTELLÀ 19,3 NOMÉS ELS CAPS DE SETMANA 9,3 LA 1 24,9 EL PAÍS 19,5 DE TANT EN TANT 21,6 LA SEXTA 24,5 DIARIS GRATUÏTS 12,4 GAIREBÉ MAI 8TV 4,324,4 DIARIS ESPORTIUS 10,7 ENTRETENIMENT / SÈRIES / CINE 18,3 MAI 5,5 ARA 13,7 0 20 40 60 80 TELE 5 17,9 % EL MUNDO 4,0 BTV / BARCELONA TV 12,7 EL PUNT AVUI 6,8 CUATRO 12,7 DIARIS INTERNACIONALS 1,5 INFORMATIUS 9,0 DIARIS ECONÒMICS 1,8 LA 2 8,2 PÚBLICO 0,7 CANAL 33 7,6 ABC 1,0 CANAL + 1 2,4 DIARIS COMARCALS/LOCALS 2,3 ALTRES 15,5 LA RAZÓN 1,6 NO VEU/ NO TÉ TV 3,5 ALTRES 5,3 NS / NC 0,4 NS / NC 3,6 0 20 40 60 80 0 10 20 30 40 50 60 % % Z1 a Z3 Hàbits informatius 1002 17 Enquesta Òmnibus Municipal – Setembre 2015 Presentació de Resultats – Direcció de Comerç i Consum ENQUESTES I ESTUDIS D’OPINIÓ Aquests estudis sociològics permeten Pla determinar les prioritats de la població, d’Estudis Sociològics conèixer la realitat social, saber com es valora l’activitat i els serveis municipals, i esbrinar Sèrie l’opinió sobre l’actuació política municipal. d’Avaluació Contínua Enquestes de Sistemes de Qualitat Investigació de Comunicació Estudis Ad-Hoc 18