Ajuntament de Barcelona Gerència de Presidència i Economia Direcció de Pressupostos i Política Fiscal Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació Memòria de Costos 2014 Mobilitat Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació CONTINGUTS PRESENTACIÓ 2 DESCRIPCIÓ D’UN MODEL DE COSTOS ABC 4 DADES DE LA CORPORACIÓ 9 DADES DEL PROCÈS 18 COSTOS I RENDIMENT DELS SERVEIS 19 SERVEIS OBLIGATORIS I NO OBLIGATORIS 24 COSTOS PER NATURALESA 27 FINANÇAMENT 29 INDICADORS 31 REPARTIMENT DELS COSTOS INDIRECTES DE L’AJUNTAMENT 33 REPARTIMENT DELS COSTOS DELS RECURSOS 34 REPARTIMENT DELS COSTOS DELS RECURSOS HUMANS 35 REPARTIMENT DELS COSTOS D'ECONOMIA 36 REPARTIMENT DE LA DESPESA FINANCERA 37 REPARTIMENT DELS COSTOS INDIRECTES DEL ÀMBITS 38 REPARTIMENT DELS CENTRES DE COST A LES ACTIVITATS 39 TRAÇABILITAT DEL COST DE LES TASQUES 41 Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 1 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació PRESENTACIÓ L’Ajuntament de Barcelona, en un esforç continu per romandre com una organització capdavantera en les metodologies de gestió pública, ha pres la decisió de desenvolupar un sistema pel càlcul dels costos englobat dins del Sistema de Gestió Integral: qualitat total i millora contínua d’activitats. Aquesta determinació respon a una evolució de la cultura de la Corporació al passar d’una concepció administrativa basada en la despesa i la liquidació del pressupost a una altra més consistent amb l’entorn econòmic actual i futur que es fonamenta en l’anàlisi del cost i posa el focus en la productivitat, la eficiència i la qualitat en la provisió dels bens i serveis. No es tracta, per tant, d’exhaurir el pressupost de despeses sinó d’assolir els objectius que ens hem proposat amb uns costos raonables i en el temps i qualitat preestablerts. Fins ara el càlcul de costos figurava a la liquidació del compte general de l’Ajuntament, pels serveis més rellevants de cada Àrea o Àmbit i les dades eren proporcionades per cada un d’aquests en base a criteris de caire pressupostari. Amb aquest nou model es sistematitza el càlcul dels costos per a tota l’organització amb una metodologia comuna tant pel nucli de l’Ajuntament com pels diferents Instituts, empreses i organismes autònoms que formen part del grup municipal; considerant que el coneixement del cost dels bens i serveis proveïts per l’administració és una peça clau, entre altres utilitats, per fixar les taxes i preus públics. El nou model de gestió (model ABC, acrònim anglès de “Activity Based Costing”) es basa en les activitats finalistes que desenvolupem, proporcionant més informació, amb més detall i de millor qualitat, i presenta una sèrie d’objectius importants pel Govern de la organització:  la millora de la gestió, subministrant la informació rellevant per a la pressa de decisions i determinat quines activitats i serveis tenen més importància en termes de provisió.  respondre als requeriments expressats en la legislació, tal i com s’esmenta a la Constitució quan parla a l’article 31 de l'assignació equitativa dels recursos públics i dels criteris d’eficiència i economia, a la Carta Municipal aprovada el 22/1272005 on parla, a l’article 59, de de la comptabilitat analítica com un dels elements del sistema comptable municipal, sense menystenir la Llei Reguladora de les Hisendes Locals pel que fa al càlculs de les taxes, contribucions especials i preus públics (art 25, 31 i 44 de l’esmentada llei) o la nova Llei de Racionalitat i Sostenibilitat de les Administracions Públiques Locals (LRSAP) pel que fa al càlcul de cost efectiu, entre d’altres. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 2 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació  resulta del tot necessari que l’administració posi a l’abast de tots la informació relativa a com es gestiona el pressupost públic; no únicament quants diners utilitza sinó en que els utilitza i com els utilitza, dins d’un entorn social en el que l’accés a la informació és pràcticament instantani i amb uns ciutadans que cada vegada tenen mes coneixements dels seus drets. El present document formalitza la implantació d’aquesta metodologia a tot l’Ajuntament de Barcelona en parts diferenciades:  En primer lloc es presenta una breu descripció del sistema de costos basat en les activitats aplicant-lo al cas específic de l’Ajuntament.  Després es desplega tot el mapa d’activitats i tasques que es duen a terme des dels àmbits funcionals de l’Ajuntament, els Districtes, Instituts, organismes autònoms i empreses públiques, així com el detall dels costos de cada activitat  Un cop definit el mapa d’activitats finalistes, es realitza el repartiment de tots els costos indirectes (costos generals de la “tecnoestructura” municipal, costos informàtics, de la despesa financera, etc.) que s’hauran d’assignar mitjançant un criteri predefinit a les activitats establertes.  Finalment, es presenten una bateria d’indicadors adequats per a la presa de decisions. Els resultats així obtinguts, un cop validats pels Gerents dels diferents àmbits d’actuació seran publicats a la Web de Transparència per tal de que el ciutadà pugui conèixer de primera mà en què es consumeixen els recursos de què disposa l’Ajuntament de Barcelona. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 3 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació DESCRIPCIÓ D’UN MODEL DE COSTOS ABC PER L’AJUNTAMENT DE BARCELONA Fins ara l’Ajuntament de Barcelona, com totes les administracions, ha treballat en base a l’anomenada “cultura de la despesa” basada en l’execució d’un pressupost anual per programes que serveix de guia pels diferents nivells de gestió de l’administració; per tant, en funció de l’assignació econòmica que cada Gerència rep es pot dedicar més o menys recursos a les activitats de la mateixa. La implantació de un model de costos ha estat concebuda per integrar-se amb l’actual sistema pressupostari i obtenint així un pressupost executiu més racional, eficient i on la pressa de decisions es realitzi prenent una informació mes acurada sobre els productes o serveis prestats. En aquest sentit, la elecció específica del model ABC s’ha degut a que identifica els elements claus d’un servei, determinant-ne el cost real de les activitats que se li associen tant directa com indirectament; una metodologia molt adequada per l’estructura organitzativa del nostre Ajuntament, que compren la realització de gran quantitat d’activitats amb un volum rellevant dels costos indirectes i multi-funcionalitat dels diferents àmbits d’actuació, fruit de la prestació d’una amplia varietat de productes i serveis per al ciutadà. Amb aquesta metodologia es pretenen assolir els següents objectius del sistema de costos:  que sigui una eina de gestió sostenible; de res serveix elaborar un model de costos sofisticat que posteriorment no pugui ser gestionat per el propi Ajuntament.  que permeti conèixer, de la forma més precisa possible, el cost dels serveis i activitats que es porten a terme.  que sigui flexible i permeti incorporar els possibles canvis a l’organització i en els diferents serveis prestats Generalitzant, podem dir que el resultat obtingut serà fruit de la incorporació dels costos directes de les diferents activitats finalistes i dels costos indirectes relacionats. Es per això que, en primer lloc, cal identificar inicialment un mapa d’activitats que descrigui la totalitat de serveis que ofereix l’Ajuntament als ciutadans. En aquest sentit l’estructura de costos de l’Ajuntament s’ha definit de forma independent a l’estructura orgànica ja que existent amb l’objectiu d’ordenar els costos en base a les grans àrees d’actuació. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 4 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació Les àrees es defineixen a partir del propi organigrama i els pressupostos, classificant 13 àrees d’actuació ben diferenciades (codificades numèricament): 1. Urbanisme 2. Medi Ambient 3. Qualitat de Vida i Igualtat 4. Esports 5. Mobilitat 6. Guardia Urbana 7. Serveis de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments 8. Ensenyament 9. Cultura 10. Promoció Econòmica 11. Districtes (10 districtes) 12. Infraestructures i Coordinació Urbana 13. Habitatge Aquestes àrees representaran els processos dels que es disposa i es desagregaran en subprocessos, activitats i tasques, esdevenint la jerarquia pròpia del model de costos ABC. Per tant, aquesta terminologia ens permetrà classificar el cost del servei de menys a més concreció (és a dir de processos fins a tasques). D’aquesta manera, el cost d’un determinat procés serà el sumatori dels subprocessos que el formen i que al mateix temps estaran formats per activitats i tasques. D’altra banda, també cal definir dos conceptes addicionals com són el de centre de cost i factor de cost:  Centre de cost: unitat física on es localitzaran els costos que posteriorment seran distribuïts en funció de les tasques que han utilitzat o han consumit recursos d’aquest centre de cost. S’hi acumularan costos de manteniment d’edificis, neteja, consum d’electricitat, gas, aigua i telèfon, així com amortitzacions o lloguers.  Factor de cost: paràmetre per distingir la naturalesa del cost (consums, lloguers, carburant, manteniment, retribucions i seguretat socials, etc.). (veure el punt 5 del document). La relació que existeix entre els diferents conceptes esmentats es resumeix a la Figura 1, on els factors de cost totalitzen vàries tasques, que s’agreguen en activitats i posteriorment en subprocessos i processos. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 5 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació Esquema d’imputació de costos segons el mètode ABC Paral·lelament, s’observa com hi ha certs factors de cost que no han estat imputats a cap tasca, activitat, subprocés o procés en concret i que per tant, s’agrupen en centres de cost o d’estructura. En aquest sentit, s’han definit uns criteris raonables que permetin repartir aquests costos dins el mapa d’activitats. Aquests criteris mai seran indiscutibles, ja que, de moment, encara no existeix cap normativa que sistematitzi el càlcul de costos dels serveis públics Per clarificar aquests darrers conceptes, analitzarem un exemple aplicat al cas del consistori municipal:  Procés: grans àrees d’actuació de l’Ajuntament de Barcelona (prèviament definides). Donat que tots els costos s’han de localitzar, es defineixen 2 tipus de processos; els finalistes i els de suport.  Els processos finalistes són aquells que engloben les activitats i els serveis prestats directament als ciutadans, 13 en el cas de l’Ajuntament de Barcelona.  En canvi, els processos de suport són aquells que no estan directament relacionats amb la prestació de serveis, però que formen part de l’estructura interna de l’Ajuntament i que es repercutiran posteriorment com a costos indirectes. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 6 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació  Subprocés: és una subclassificació del procés. Per exemple en el procés “Ensenyament”, els subprocessos són: “Centres Educatius Municipals”, “Promoció Educativa” i “Consorci d’Educació”.  Activitat: en aquest nivell es desglossa amb més detall el subprocés. Per exemple, en el subprocés de “Centres Educatius Municipals”, les activitats són “Educació infantil” i “Ensenyaments musicals”.  Tasca: es tracta de desglossar l’activitat encara a més detall. Seguint amb l’exemple, l’activitat de “Ensenyaments musicals” té les tasques de “Conservatori Municipal de Música” i “Escoles de Música”. Així, d’una estructura econòmica basada principalment en el pressupost, es passa a una nova eina de gestió basada en les activitats, fet que es presenta a la Figura 2, on s’observa l’organigrama funcional de l’Ajuntament de Barcelona, encapçalat per la Gerència Municipal i dividit en els àmbits d’actuació (que presten serveis al ciutadà) i els funcionals (ofereixen suport als d’actuació). Com es pot apreciar la Gerència d’Economia, Empresa i Ocupació té una part considerada d’actuació i una altra de suport. Addicionalment també s’han tractat tant l’àmbit de les empreses com el territorial. De l’organigrama funcional pressupostari, es passa doncs a un mapa de 13 processos finalistes, que presten serveis al ciutadà i 4 processos de suport. Aquests últims acaparen els costos estructurals de l’Ajuntament i per tant el seu cost acaba repercutint sobre els processos finalistes Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 7 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació mitjançant certs criteris de repartiment (descrits a continuació). Tenir en compte els costos associats a aquests processos de suport és una qüestió cabdal, ja que la seva no consideració pot proporcionar uns costos molt allunyats de la realitat, donat que gran part dels costos de l’entitat son costos no directament associats a les activitats finalistes. Pas de la cultura de despesa (assignació de pressupost a les diferents àrees) a la cultura del cost (processos de l’Ajuntament de Barcelona en el model de costos ABC) Primerament es descriuran aquells processos finalistes, per després passar a tractar els costos indirectes que també se’ls hi ha d’atribuir. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 8 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació DADES DE LA CORPORACIÓ Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 9 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MAPA D'ACTIVITATS: COSTOS, INGRESSOS I TAXES DE COBERTURA PER PROCÉS Taxa de Procés Cost Ingrés 25% 50% 75% 100% Cobertura 01 Urbanisme 43.172.699,77 14.285.369,52 33,09% 02 Medi ambient i Serveis Urbans 478.634.098,61 117.562.017,46 24,56% 03 Qualitat de vida i Igualtat 268.937.603,24 58.968.514,86 21,93% 04 Esports 41.002.264,85 2.793.228,23 6,81% 05 Mobilitat 218.514.443,88 90.308.351,10 41,33% 06 Guàrdia Urbana 202.898.836,99 61.018.676,97 30,07% 07 Prevenció, Extinció d'incendis i Salvament 52.646.453,69 8.485.964,10 16,12% 08 Ensenyament 155.016.220,57 19.597.298,00 12,64% 09 Cultura 152.416.380,90 7.684.494,42 5,04% 10 Promoció Econòmica 150.512.092,12 73.859.064,73 49,07% 11 Districtes 163.306.516,99 37.509.926,37 22,97% 12 Infraestructures i Coordinació Urbana 42.875.740,76 28.722.071,15 66,99% 13 Habitatge 67.160.617,64 54.242.893,28 80,77% 2.037.093.970,01 575.037.870,19 28,23% 150 300 450 600 Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 10 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació DISTRIBUCIÓ DELS COSTOS I INGRESSOS PER PROCÉS DISTRIBUCIÓ DELS COSTOS 152.416.380,90 09: Cultura 163.306.516,99 11: Districtes 155.016.220,57 08: Ensenyament 41.002.264,85 04: Esports 202.898.836,99 06: Guàrdia Urbana 67.160.617,64 13: Habitatge 42.875.740,76 12: Infraestructures i Coordinació Urbana 478.634.098,61 02: Medi ambient i Serveis Urbans 218.514.443,88 05: Mobilitat 52.646.453,69 07: Prevenció, Extinció d'incendis i Salvament 150.512.092,12 10: Promoció Econòmica 268.937.603,24 03: Qualitat de vida i Igualtat 43.172.699,77 01: Urbanisme 7.684.494,42 09: Cultura 37.509.926,37 11: Districtes 19.597.298,00 08: Ensenyament 2.793.228,23 04: Esports 61.018.676,97 06: Guàrdia Urbana 54.242.893,28 13: Habitatge 28.722.071,15 12: Infraestructures i Coordinació Urbana 117.562.017,46 02: Medi ambient i Serveis Urbans 90.308.351,10 05: Mobilitat 8.485.964,10 07: Prevenció, Extinció d'incendis i Salvament 73.859.064,73 10: Promoció Econòmica 58.968.514,86 03: Qualitat de vida i Igualtat 14.285.369,52 01: Urbanisme DISTRIBUCIÓ DELS INGRESSOS Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 11 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació COSTOS DELS SERVEIS OBLIGATORIS I NO OBLIGATORIS PER PROCÉS Cost Cost % C.O. Cost % C.NoO. Procés % Cost % Cost % Cost Procés Obligatoris* / Cost No Obligatoris / Cost 01 Urbanisme 43.172.699,77 2,12% 41.890.328,00 2,40% 97,03% 1.282.371,77 0,44% 2,97% 02 Medi ambient i Serveis Urbans 478.634.098,61 23,50% 476.479.550,52 27,34% 99,55% 2.154.548,09 0,73% 0,45% 03 Qualitat de vida i Igualtat 268.937.603,24 13,20% 228.406.503,05 13,11% 84,93% 40.531.100,19 13,76% 15,07% 04 Esports 41.002.264,85 2,01% 37.730.509,02 2,17% 92,02% 3.271.755,83 1,11% 7,98% 05 Mobilitat 218.514.443,88 10,73% 197.335.725,58 11,32% 90,31% 21.178.718,30 7,19% 9,69% 06 Guàrdia Urbana 202.898.836,99 9,96% 202.512.587,22 11,62% 99,81% 386.249,77 0,13% 0,19% 07 Prevenció, Extinció d'incendis i Salvament 52.646.453,69 2,58% 52.646.453,69 3,02% 100,00% 0,00 0,00% 0,00% 08 Ensenyament 155.016.220,57 7,61% 153.794.371,60 8,83% 99,21% 1.221.848,97 0,41% 0,79% 09 Cultura 152.416.380,90 7,48% 66.125.247,17 3,79% 43,38% 86.291.133,73 29,30% 56,62% 10 Promoció Econòmica 150.512.092,12 7,39% 87.003.966,08 4,99% 57,81% 63.508.126,04 21,56% 42,19% 11 Districtes 163.306.516,99 8,02% 121.973.218,30 7,00% 74,69% 41.333.298,69 14,03% 25,31% 12 Infraestructures i Coordinació Urbana 42.875.740,76 2,10% 42.232.518,55 2,42% 98,50% 643.222,21 0,22% 1,50% 13 Habitatge 67.160.617,64 3,30% 34.417.502,71 1,98% 51,25% 32.743.114,93 11,12% 48,75% 2.037.093.970,01 100,00% 1.742.548.481,49 100,00% 85,54% 294.545.488,52 100,00% 14,46% *Segons Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, Carta Municipal de Barcelona i legislació sectorial a data actual. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 12 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació PERCENTATGE DE DESPESA EN SERVEIS OBLIGATORIS I NO OBLIGATORIS Cost % C.O. % C.NoO. Cost Procés Obligatoris* / Cost / Cost No Obligatoris 07 Prevenció, Extinció d'incendis i Salvament 52.646.453,69 100,00% 0,00% 0,00 06 Guàrdia Urbana 202.512.587,22 99,81% 0,19% 386.249,77 02 Medi ambient i Serveis Urbans 476.479.550,52 99,55% 0,45% 2.154.548,09 08 Ensenyament 153.794.371,60 99,21% 0,79% 1.221.848,97 12 Infraestructures i Coordinació Urbana 42.232.518,55 98,50% 1,50% 643.222,21 01 Urbanisme 41.890.328,00 97,03% 2,97% 1.282.371,77 04 Esports 37.730.509,02 92,02% 7,98% 3.271.755,83 05 Mobilitat 197.335.725,58 90,31% 9,69% 21.178.718,30 03 Qualitat de vida i Igualtat 228.406.503,05 84,93% 15,07% 40.531.100,19 11 Districtes 121.973.218,30 74,69% 25,31% 41.333.298,69 10 Promoció Econòmica 87.003.966,08 57,81% 42,19% 63.508.126,04 13 Habitatge 34.417.502,71 51,25% 48,75% 32.743.114,93 09 Cultura 66.125.247,17 43,38% 56,62% 86.291.133,73 1.742.548.481,49 85,54% 14,46% 294.545.488,52 *Segons Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, Carta Municipal de Barcelona i legislació sectorial a data actual. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 13 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació COSTOS DELS SERVEIS OBLIGATORIS I NO OBLIGATORIS PER PROCÉS I HABITANT Cost Cost per Cost Cost per Cost Cost per Procés Procés Habitant Obligatoris* Habitant No Obligatoris Habitant 01 Urbanisme 43.172.699,77 26,94 41.890.328,00 26,14 1.282.371,77 0,80 02 Medi ambient i Serveis Urbans 478.634.098,61 298,70 476.479.550,52 297,36 2.154.548,09 1,34 03 Qualitat de vida i Igualtat 268.937.603,24 167,84 228.406.503,05 142,54 40.531.100,19 25,29 04 Esports 41.002.264,85 25,59 37.730.509,02 23,55 3.271.755,83 2,04 05 Mobilitat 218.514.443,88 136,37 197.335.725,58 123,15 21.178.718,30 13,22 06 Guàrdia Urbana 202.898.836,99 126,62 202.512.587,22 126,38 386.249,77 0,24 07 Prevenció, Extinció d'incendis i Salvament 52.646.453,69 32,86 52.646.453,69 32,86 0,00 0,00 08 Ensenyament 155.016.220,57 96,74 153.794.371,60 95,98 1.221.848,97 0,76 09 Cultura 152.416.380,90 95,12 66.125.247,17 41,27 86.291.133,73 53,85 10 Promoció Econòmica 150.512.092,12 93,93 87.003.966,08 54,30 63.508.126,04 39,63 11 Districtes 163.306.516,99 101,91 121.973.218,30 76,12 41.333.298,69 25,79 12 Infraestructures i Coordinació Urbana 42.875.740,76 26,76 42.232.518,55 26,36 643.222,21 0,40 13 Habitatge 67.160.617,64 41,91 34.417.502,71 21,48 32.743.114,93 20,43 2.037.093.970,01 1.271,29 1.742.548.481,49 1.087,47 294.545.488,52 183,82 *Segons Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, Carta Municipal de Barcelona i legislació sectorial a data actual. Població: 1.602.386 habitants Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 14 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació COSTOS DELS SERVEIS OBLIGATORIS I NO OBLIGATORIS PER PROCÉS I HABITANT Cost Cost per Procés Cost Procés Cost Obligatoris* Cost No Obligatoris Procés Habitant 02 Medi ambient i Serveis Urbans 478.634.098,61 298,70 476.479.550,52 297,36 2.154.548,09 1,34 03 Qualitat de vida i Igualtat 268.937.603,24 167,84 228.406.503,05 142,54 40.531.100,19 25,29 05 Mobilitat 218.514.443,88 136,37 197.335.725,58 123,15 21.178.718,30 13,22 06 Guàrdia Urbana 202.898.836,99 126,62 202.512.587,22 126,38 386.249,77 0,24 11 Districtes 163.306.516,99 101,91 121.973.218,30 76,12 41.333.298,69 25,79 08 Ensenyament 155.016.220,57 96,74 153.794.371,60 95,98 1.221.848,97 0,76 09 Cultura 152.416.380,90 95,12 66.125.247,17 41,27 86.291.133,73 53,85 10 Promoció Econòmica 150.512.092,12 93,93 87.003.966,08 54,30 63.508.126,04 39,63 13 Habitatge 67.160.617,64 41,91 34.417.502,71 21,48 32.743.114,93 20,43 07 Prevenció, Extinció d'incendis i Salvament 52.646.453,69 32,86 52.646.453,69 32,86 0,00 0,00 01 Urbanisme 43.172.699,77 26,94 41.890.328,00 26,14 1.282.371,77 0,80 12 Infraestructures i Coordinació Urbana 42.875.740,76 26,76 42.232.518,55 26,36 643.222,21 0,40 04 Esports 41.002.264,85 25,59 37.730.509,02 23,55 3.271.755,83 2,04 *Segons Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, Carta Municipal de Barcelona i legislació sectorial a data actual. Població: 1.602.386 habitants Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 15 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació COSTOS SERVEIS OBLIGATORIS 600.000.000 110% 0% % 0, 0 02% , 1 0 % ,8 6 98 5 % ,4 6 9 100% 03 9 3 1% 1 , ,0 9 500.000.000 % 88 22, 90% 84 22 % , 79 2% 80% 2, 2 7 400.000.000 0% ,4 70% 63 % 60% 07 2, 300.000.000 5 50% 5% ,4 40 40% 200.000.000 % ,3 4 27 30% 20% 100.000.000 10% 0 0% Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 16 .. 42 02: Medi ambient i Serveis Urbans 476.479.550,52 03: Qualitat de vida i Igualtat 228.406.503,05 06: Guàrdia Urbana 202.512.587,22 05: Mobilitat 197.335.725,58 08: Ensenyament 153.794.371,60 11: Districtes 121.973.218,30 10: Promoció Econòmica 87.003.966,08 09: Cultura 66.125.247,17 07: Prevenció, Extinció d'incendis i 52.646.453,69 Salvament 12: Infraestructures i Coordinació Urbana 42.232.518,55 01: Urbanisme 41.890.328,00 04: Esports 37.730.509,02 13: Habitatge 34.417.502,71 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació COSTOS SERVEIS NO OBLIGATORIS 100.000.000 110% % % %% %4% 5 87 ,0 0 00 % 7% 0 , 2 ,6 , 00 00 ,9 6 8, 0 8 , 98 , 99 9 9 99 1 1 96 9 90.000.000 100% % ,7 7 89 90% 80.000.000 65 % 78 , 80% 70.000.000 89 % 64 , 70% 60.000.000 60% % ,8 6 50.000.000 50 50% 40.000.000 40% 0% 9, 3 30.000.000 2 30% 20.000.000 20% 10.000.000 10% 0 0% Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 17 .. 42 09: Cultura 86.291.133,73 10: Promoció Econòmica 63.508.126,04 11: Districtes 41.333.298,69 03: Qualitat de vida i Igualtat 40.531.100,19 13: Habitatge 32.743.114,93 05: Mobilitat 21.178.718,30 04: Esports 3.271.755,83 02: Medi ambient i Serveis Urbans 2.154.548,09 01: Urbanisme 1.282.371,77 08: Ensenyament 1.221.848,97 12: Infraestructures i Coordinació Urbana 643.222,21 06: Guàrdia Urbana 386.249,77 07: Prevenció, Extinció d'incendis i 0,00 Salvament Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 18 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació COSTOS I RENDIMENT DELS SERVEIS A continuació es presenta el mapa d’activitats i el detall de factors de cost del procés. Aquest mapa és fruit de la definició a partir de diverses reunions amb les diferents Direccions per tal que fos d’utilitat pels usuaris interns que inicialment l’hauran d’interpretar i la vegada que s’ajustés a la metodologia de costos ABC implantada. Simultàniament, es demanaven els factors de cost que s’havien de carregar a cada una de les activitat i tasques definides. El present model també té per objectiu fer un esforç racional per atribuir a les diferents activitats i tasques, sempre que sigui possible, els ingressos provinents de les taxes i preus públics pagades per el ciutadà pels productes i serveis rebuts, obtenint, d’aquesta manera, un càlcul de la taxa de cobertura dels diferents serveis. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 19 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT DISTRIBUCIÓ DELS COSTOS I INGRESSOS PER SUBPROCÉS DISTRIBUCIÓ DELS COSTOS 0,00 Imports no assignables a tasques 1.248.356,71 (0500.01) Senyalització 1.335.323,61 (0500.02) Planificació 14.341.321,81 (0500.03) Regulació 104.559.618,74 (0594.04) Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 97.029.823,01 (0595.05) Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) 117.184,07 Imports no assignables a tasques 0,00 (0500.01) Senyalització 46.451,40 (0500.02) Planificació 301.404,63 (0500.03) Regulació 0,00 (0594.04) Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 89.843.311,00 (0595.05) Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) DISTRIBUCIÓ DELS INGRESSOS Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 20 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT MAPA D'ACTIVITATS: COSTOS, INGRESSOS I TAXES DE COBERTURA PER SUBPROCÉS Taxa de Subprocés Cost Ingrés Cobertura 0500 Ajuntament 16.925.002,13 465.040,10 2,75% Imports no assignables a tasques 0,00 117.184,07 0500.01 Senyalització 1.248.356,71 0,00 0500.02 Planificació 1.335.323,61 46.451,40 3,48% 0500.03 Regulació 14.341.321,81 301.404,63 2,10% 0594 Entitats Públiques Empresarials 104.559.618,74 0,00 0594.04 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 104.559.618,74 0,00 0595 Societat Mercantils 97.029.823,01 89.843.311,00 92,59% 0595.05 Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) 97.029.823,01 89.843.311,00 92,59% 218.514.443,88 90.308.351,10 41,33% Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 21 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT MAPA D'ACTIVITATS: COSTOS, INGRESSOS I TAXES DE COBERTURA PER ACTIVITAT Taxa de Subprocés / Activitat Cost Ingrés Cobertura 0500 Ajuntament 16.925.002,13 465.040,10 2,75% Imports no assignables a tasques 0,00 117.184,07 Imports no assignables a tasques 0,00 117.184,07 0500.01 Senyalització 1.248.356,71 0,00 0500.0101 Senyalització 1.248.356,71 0,00 0500.02 Planificació 1.335.323,61 46.451,40 3,48% 0500.0201 Elaboració plans estratègics 305.995,79 0,00 0500.0202 Coordinació interlocució i assessorament a districtes 288.476,13 0,00 0500.0203 I+D+I Mobilitat 231.912,84 0,00 0500.0204 Participació ciutadana 11.644,00 0,00 0500.0205 Afectacions mobilitat 318.247,54 0,00 0500.0206 Accessibilitat 144.616,88 46.451,40 32,12% 0500.0207 Estratègia seguretat viària 34.430,43 0,00 0500.03 Regulació 14.341.321,81 301.404,63 2,10% 0500.0301 Gestió Instal·lacions de mobilitat 14.341.321,81 301.404,63 2,10% 0594 Entitats Públiques Empresarials 104.559.618,74 0,00 0594.04 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 104.559.618,74 0,00 0594.0401 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 104.559.618,74 0,00 0595 Societat Mercantils 97.029.823,01 89.843.311,00 92,59% 0595.05 Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) 97.029.823,01 89.843.311,00 92,59% 0595.0501 Aparcaments 27.779.200,08 30.563.025,00 110,02% 0595.0502 Sistema d'ordenació integral de l'estacionament a la calçada (AREA) 26.479.176,95 35.736.948,00 134,96% 0595.0503 Servei de grua 21.592.727,68 16.528.496,00 76,55% 0595.0504 Bicing 19.208.805,62 5.161.936,00 26,87% 0595.0505 Estació 1.969.912,68 1.852.906,00 94,06% 218.514.443,88 90.308.351,10 41,33% Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 22 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT MAPA D'ACTIVITATS: COSTOS, INGRESSOS I TAXES DE COBERTURA PER TASCA Taxa de Subprocés / Activitat / Tasca Cost Ingrés Cobertura 0500 Ajuntament 16.925.002,13 465.040,10 2,75% Imports no assignables a tasques 0,00 117.184,07 Imports no assignables a tasques 0,00 117.184,07 Imports no assignables a tasques 0,00 117.184,07 0500.01 Senyalització 1.248.356,71 0,00 0500.0101 Senyalització 1.248.356,71 0,00 Parades transport públic 0500.010102 154.862,83 0,00 Senyalització vertical i horitzontal 0500.010101 1.093.493,88 0,00 0500.02 Planificació 1.335.323,61 46.451,40 3,48% 0500.0201 Elaboració plans estratègics 305.995,79 0,00 Elaboració plans estratègics 0500.020101 305.995,79 0,00 0500.0202 Coordinació interlocució i assessorament a districtes 288.476,13 0,00 Coordinació interlocució i assessorament a districtes 0500.020201 288.476,13 0,00 0500.0203 I+D+I Mobilitat 231.912,84 0,00 I+D+I Mobilitat 0500.020301 231.912,84 0,00 0500.0204 Participació ciutadana 11.644,00 0,00 Participació ciutadana 0500.020401 11.644,00 0,00 0500.0205 Afectacions mobilitat 318.247,54 0,00 Afectacions mobilitat 0500.020501 318.247,54 0,00 0500.0206 Accessibilitat 144.616,88 46.451,40 32,12% Accessibilitat 0500.020601 144.616,88 46.451,40 32,12% 0500.0207 Estratègia seguretat viària 34.430,43 0,00 Estratègia seguretat viària 0500.020701 34.430,43 0,00 0500.03 Regulació 14.341.321,81 301.404,63 2,10% 0500.0301 Gestió Instal·lacions de mobilitat 14.341.321,81 301.404,63 2,10% Actuacions i millora seguretat viària 0500.030104 2.524.607,28 0,00 Informació usuari 0500.030103 128.704,21 0,00 Manteniment instal·lacions 0500.030101 11.596.349,36 301.404,63 2,60% Operació de les instal·lacions 0500.030102 91.660,96 0,00 0594 Entitats Públiques Empresarials 104.559.618,74 0,00 0594.04 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 104.559.618,74 0,00 0594.0401 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 104.559.618,74 0,00 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 0594.040101 104.559.618,74 0,00 0595 Societat Mercantils 97.029.823,01 89.843.311,00 92,59% 0595.05 Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) 97.029.823,01 89.843.311,00 92,59% 0595.0501 Aparcaments 27.779.200,08 30.563.025,00 110,02% Aparcaments 0595.050101 27.779.200,08 30.563.025,00 110,02% 0595.0502 Sistema d'ordenació integral de l'estacionament a la calçada (AREA) 26.479.176,95 35.736.948,00 134,96% Sistema d'ordenació integral de l'estacionament a la calçada (AREA) 0595.050201 26.479.176,95 35.736.948,00 134,96% 0595.0503 Servei de grua 21.592.727,68 16.528.496,00 76,55% Servei de grua 0595.050301 21.592.727,68 16.528.496,00 76,55% 0595.0504 Bicing 19.208.805,62 5.161.936,00 26,87% Bicing 0595.050401 19.208.805,62 5.161.936,00 26,87% 0595.0505 Estació 1.969.912,68 1.852.906,00 94,06% Estació 0595.050501 1.969.912,68 1.852.906,00 94,06% 218.514.443,88 90.308.351,10 41,33% Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 23 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació SERVEIS OBLIGATORIS I NO OBLIGATORIS Els serveis obligatoris vénen determinats per la legislació; en aquest sentit, es considera com a obligatori allò que preveu la Llei 7/1985 Reguladora de les Bases de Règim Local, modificada per la Llei 27/2013 de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local i, recentment, per l'Ordre HAP/2075/2014 del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques; així com, addicionalment, el que es determina a la Carta Municipal de Barcelona, la seva Llei de Règim Especial i la legislació sectorial. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 24 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT COSTOS DELS SERVEIS OBLIGATORIS I NO OBLIGATORIS PER SUBPROCÉS Cost Cost % C.O. Cost % C.NoO. Subprocés % Cost % Cost % Cost Subprocés Obligatoris* / Cost No Obligatoris / Cost 0500 Ajuntament 16.925.002,13 7,75% 16.925.002,13 8,58% 100,00% 0,00 0,00% 0,00% 0500.01 Senyalització 1.248.356,71 0,57% 1.248.356,71 0,63% 100,00% 0,00 0,00% 0,00% 0500.02 Planificació 1.335.323,61 0,61% 1.335.323,61 0,68% 100,00% 0,00 0,00% 0,00% 0500.03 Regulació 14.341.321,81 6,56% 14.341.321,81 7,27% 100,00% 0,00 0,00% 0,00% 0594 Entitats Públiques Empresarials 104.559.618,74 47,85% 104.559.618,74 52,99% 100,00% 0,00 0,00% 0,00% 0594.04 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 104.559.618,74 47,85% 104.559.618,74 52,99% 100,00% 0,00 0,00% 0,00% 0595 Societat Mercantils 97.029.823,01 44,40% 75.851.104,71 38,44% 78,17% 21.178.718,30 100,00% 21,83% 0595.05 Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) 97.029.823,01 44,40% 75.851.104,71 38,44% 78,17% 21.178.718,30 100,00% 21,83% 218.514.443,88 100,00% 197.335.725,58 100,00% 90,31% 21.178.718,30 100,00% 9,69% *Segons Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, Carta Municipal de Barcelona i legislació sectorial a data actual. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 25 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT COSTOS DELS SERVEIS OBLIGATORIS I NO OBLIGATORIS PER SUBPROCÉS I HABITANT Cost Cost per Cost Cost per Cost No Cost per Subprocés Subprocés Habitant Obligatories Habitant Obligatories Habitant 0500 Ajuntament 16.925.002,13 10,56 16.925.002,13 10,56 0,00 0,00 0500.01 Senyalització 1.248.356,71 0,78 1.248.356,71 0,78 0,00 0,00 0500.02 Planificació 1.335.323,61 0,83 1.335.323,61 0,83 0,00 0,00 0500.03 Regulació 14.341.321,81 8,95 14.341.321,81 8,95 0,00 0,00 0594 Entitats Públiques Empresarials 104.559.618,74 65,25 104.559.618,74 65,25 0,00 0,00 0594.04 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 104.559.618,74 65,25 104.559.618,74 65,25 0,00 0,00 0595 Societat Mercantils 97.029.823,01 60,55 75.851.104,71 47,34 21.178.718,30 13,22 0595.05 Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) 97.029.823,01 60,55 75.851.104,71 47,34 21.178.718,30 13,22 218.514.443,88 136,37 197.335.725,58 123,15 21.178.718,30 13,22 *Segons Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, Carta Municipal de Barcelona i legislació sectorial a data actual. Població: 1.602.386 habitants Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 26 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació COSTOS PER NATURALESA Donat que la comptabilitat pressupostària només distingeix la naturalesa del cost segons els capítol, s’ha definit el concepte de factor de cost, que servirà per a distingir la naturalesa del cost de cada una de les tasques, i per tant del procés i/o de l’Ajuntament en general. A continuació doncs, es presenta la totalitat del cost del procés classificat en funció de la seva naturalesa. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 27 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT NATURALESES DEL COST Cost Cost Procés % Procés Naturalesa % Cost % Cost Procés Ciutat vs Ciutat % Ciutat Altres despeses 6.665.873,10 3,05% 117.158.114,48 5,75% 5,69% Amortitzacions 10.855.238,75 4,97% 72.378.177,82 3,55% 15,00% Arrendaments 4.009.989,84 1,84% 34.020.720,11 1,67% 11,79% Compra de material i fungibles 389.313,32 0,18% 3.974.449,24 0,20% 9,80% Comunicacions i Notificacions 655.079,91 0,30% 6.235.664,35 0,31% 10,51% Contractes externs 31.848.130,93 14,57% 540.977.223,99 26,56% 5,89% Despesa Financera 3.788.345,65 1,73% 35.864.708,05 1,76% 10,56% Estudis i treballs tècnics 816.643,79 0,37% 13.141.290,39 0,65% 6,21% Manteniment, reparació i conservació 6.343.936,37 2,90% 61.365.399,64 3,01% 10,34% Neteja 1.486.266,72 0,68% 34.609.098,48 1,70% 4,29% Recursos Humans 52.071.779,71 23,83% 633.939.090,07 31,12% 8,21% Subministraments: Aigua 210.505,60 0,10% 5.064.493,66 0,25% 4,16% Subministraments: Altres 2.266.140,37 1,04% 34.335.866,86 1,69% 6,60% Subministraments: Electricitat 1.642.826,37 0,75% 25.887.892,84 1,27% 6,35% Subministraments: Gas 32.711,07 0,01% 4.832.749,49 0,24% 0,68% Subministraments: Telèfon i dades 1.238.958,04 0,57% 9.638.652,43 0,47% 12,85% Subvencions i Transferències 94.192.704,34 43,11% 403.670.378,11 19,82% 23,33% 218.514.443,88 100,00% 2.037.093.970,01 100,00% Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 28 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació FINANÇAMENT En el present informe es relaciona el cost de les tasques realitzades amb les aportacions que les corresponen, assignant-les amb el màxim grau de detall possible (tasca, activitat, subprocés o procés). La intenció és mostrar com es financen les tasques en funció de l’aportació de l’usuari del servei (incloses les empreses privades receptores de l’activitat) o de les Administracions i patrocinis privats; d’aquesta manera el finançament propi emergeix com a diferència calculada entre el cost de la tasca i les aportacions exògenes, sempre que l'agregat d'aquestes no iguali o superi l'import dels costos, ja que en aquest cas la cobertura municipal es considera nul·la. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 29 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT FINANÇAMENT Aportació Aportació Cobertura Teòrica Subprocés / Activitat / Tasca Cost Usuari Altres Ciutat 0500 Ajuntament 16.925.002,13 103.681,97 361.358,13 16.459.962,03 97,25% Imports no assignables a tasques 0,00 57.230,57 59.953,50 0,00 Imports no assignables a tasques 0,00 57.230,57 59.953,50 0,00 Imports no assignables a tasques 0,00 57.230,57 59.953,50 0,00 0,00% 0500.01 Senyalització 1.248.356,71 0,00 0,00 1.248.356,71 100,00% 0500.0101 Senyalització 1.248.356,71 0,00 0,00 1.248.356,71 100,00% Parades transport públic 0500.010102 154.862,83 0,00 0,00 154.862,83 100,00% Senyalització vertical i horitzontal 0500.010101 1.093.493,88 0,00 0,00 1.093.493,88 100,00% 0500.02 Planificació 1.335.323,61 46.451,40 0,00 1.288.872,21 96,52% 0500.0201 Elaboració plans estratègics 305.995,79 0,00 0,00 305.995,79 100,00% Elaboració plans estratègics 0500.020101 305.995,79 0,00 0,00 305.995,79 100,00% 0500.0202 Coordinació interlocució i assessorament a districtes 288.476,13 0,00 0,00 288.476,13 100,00% Coordinació interlocució i assessorament a districtes 0500.020201 288.476,13 0,00 0,00 288.476,13 100,00% 0500.0203 I+D+I Mobilitat 231.912,84 0,00 0,00 231.912,84 100,00% I+D+I Mobilitat 0500.020301 231.912,84 0,00 0,00 231.912,84 100,00% 0500.0204 Participació ciutadana 11.644,00 0,00 0,00 11.644,00 100,00% Participació ciutadana 0500.020401 11.644,00 0,00 0,00 11.644,00 100,00% 0500.0205 Afectacions mobilitat 318.247,54 0,00 0,00 318.247,54 100,00% Afectacions mobilitat 0500.020501 318.247,54 0,00 0,00 318.247,54 100,00% 0500.0206 Accessibilitat 144.616,88 46.451,40 0,00 98.165,48 67,88% Accessibilitat 0500.020601 144.616,88 46.451,40 0,00 98.165,48 67,88% 0500.0207 Estratègia seguretat viària 34.430,43 0,00 0,00 34.430,43 100,00% Estratègia seguretat viària 0500.020701 34.430,43 0,00 0,00 34.430,43 100,00% 0500.03 Regulació 14.341.321,81 0,00 301.404,63 14.039.917,18 97,90% 0500.0301 Gestió Instal·lacions de mobilitat 14.341.321,81 0,00 301.404,63 14.039.917,18 97,90% Actuacions i millora seguretat viària 0500.030104 2.524.607,28 0,00 0,00 2.524.607,28 100,00% Informació usuari 0500.030103 128.704,21 0,00 0,00 128.704,21 100,00% Manteniment instal·lacions 0500.030101 11.596.349,36 0,00 301.404,63 11.294.944,73 97,40% Operació de les instal·lacions 0500.030102 91.660,96 0,00 0,00 91.660,96 100,00% 0594 Entitats Públiques Empresarials 104.559.618,74 0,00 0,00 104.559.618,74 100,00% 0594.04 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 104.559.618,74 0,00 0,00 104.559.618,74 100,00% 0594.0401 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 104.559.618,74 0,00 0,00 104.559.618,74 100,00% Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 0594.040101 104.559.618,74 0,00 0,00 104.559.618,74 100,00% 0595 Societat Mercantils 97.029.823,01 89.843.311,00 0,00 7.186.512,01 7,41% 0595.05 Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) 97.029.823,01 89.843.311,00 0,00 7.186.512,01 7,41% 0595.0501 Aparcaments 27.779.200,08 30.563.025,00 0,00 0,00 Aparcaments 0595.050101 27.779.200,08 30.563.025,00 0,00 0,00 0,00% 0595.0502 Sistema d'ordenació integral de l'estacionament a la calçada (AREA) 26.479.176,95 35.736.948,00 0,00 0,00 Sistema d'ordenació integral de l'estacionament a la calçada (AREA) 0595.050201 26.479.176,95 35.736.948,00 0,00 0,00 0,00% 0595.0503 Servei de grua 21.592.727,68 16.528.496,00 0,00 5.064.231,68 23,45% Servei de grua 0595.050301 21.592.727,68 16.528.496,00 0,00 5.064.231,68 23,45% 0595.0504 Bicing 19.208.805,62 5.161.936,00 0,00 14.046.869,62 73,13% Bicing 0595.050401 19.208.805,62 5.161.936,00 0,00 14.046.869,62 73,13% 0595.0505 Estació 1.969.912,68 1.852.906,00 0,00 117.006,68 5,94% Estació 0595.050501 1.969.912,68 1.852.906,00 0,00 117.006,68 5,94% 218.514.443,88 89.946.992,97 361.358,13 128.206.092,78 58,67% Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 30 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació INDICADORS Juntament amb l’anàlisi de totes les activitats que es porten a terme a l’Ajuntament s’han definit una sèrie d’indicadors relacionats amb el cost de les activitats per tal de poder seguir l’evolució anual dels costos dels serveis que presta l’Ajuntament. Aquests formen el pilar bàsic de la informació que facilita el model de costos ja que permet conèixer el cost unitari de les tasques be sigui per ciutadà o per unitat de prestació del servei. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 31 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT INDICADORS BÀSICS DE GESTIÓ 05 Mobilitat Cost Mobilitat per habitant Cost Mobilitat (05) 218.514.443,88 € = = = 136,37 € Població ciutat 1.602.386 0500.01 Senyalització Cost Senyalització per habitant Cost Senyalització (0500.0101) 1.248.356,71 € = = = 0,78 € Població ciutat 1.602.386 0500.03 Regulació Cost Regulació per habitant Cost Regulació (0500.03) 14.341.321,81 € = = = 8,95 € Població ciutat 1.602.386 0594.04 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) Cost Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per habitant Cost Autoritat del Transport Metropolità (ATM) (0594.040101) 104.559.618,74 € = = = 65,25 € Població ciutat 1.602.386 0595.05 Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) Cost Aparcaments per habitant Cost Aparcaments (0595.050101) 27.779.200,08 € = = = 17,34 € Població ciutat 1.602.386 Cost Bicing per usuari Cost Bicing (0595.050401) 19.208.805,62 € = = = 196,50 € Nombre usuaris 97.753 Cost Estació per viatgers (en milers) Cost Estació (0595.050501) 1.969.912,68 € = = = 949,81 € Nombre viatgers (en milers) 2.074 Cost Servei de grua per servei Cost Servei de grua (0595.050301) 21.592.727,68 € = = = 214,39 € Nombre serveis 100.717 Cost Sistema d'ordenació integral de l'estacionament a la calçada (AREA) per habitant Cost Sistema d'ordenació integral de l'estacionament a la calçada (AREA) (0595.050201) 26.479.176,95 € = = = 16,52 € Població ciutat 1.602.386 Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 32 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació REPARTIMENT DELS COSTOS INDIRECTES DE L’AJUNTAMENT (PROCESSOS DE SUPORT) Tal i com s’ha comentat anteriorment, a més dels 13 processos finalistes, l’Ajuntament compta amb uns processos que realitzen activitats de suport als processos finalistes. Aquests processos identificats són 4 i es descriuen a continuació:  Recursos: com a recursos s’entenen totes aquelles activitats necessàries per a vetllar pel bon funcionament de l’administració, tals com: Alcaldia, Gerència Municipal, Territorial i de Coordinació empresarial, tresoreria, intervenció, comunicació, serveis jurídics, patrimoni, relacions internacionals, i d’altres.  Recursos Humans: són totes les activitats necessàries per a gestionar tot el personal de l’Ajuntament, comprèn: catalogació de la plantilla, gestió econòmica, gestió de riscos laborals, assessoria jurídica, etc.  Economia: dins l’àmbit d’Economia, Empresa i Ocupació hi trobem dues grans àrees diferenciades:  els processos finalistes de comerç, turisme i empresa, on s’hi presten serveis als ciutadans  el procés pròpiament d’economia, on s’hi duen a terme tasques de planificació, pressupostos, comptabilitat,… que donen suport als processos finalistes.  Despesa Financera: no es considera pròpiament un procés en el que s’hi realitzin activitats, sinó que bàsicament és l’import dels interessos que formen el capítol 3 del pressupost municipal i que per tant és un cost que afecta a tots els processos finalistes. Així doncs, tots els costos d’aquests processos es consideraran com a costos indirectes, i acabaran repercutint en el cost final de les activitats i tasques realitzades per donar serveis al ciutadà. Un cop repartits els costos indirectes als processos finalistes, aquests s’imputaran a les activitats en funció del cost directe que aquestes tinguin. A continuació, es mostren tots els criteris de repartiment definits per a la imputació inicial d’aquests costos als diferents processos finalistes. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 33 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació REPARTIMENT DELS COSTOS DELS RECURSOS Aquest repartiment acumula costos propis dels recursos humans, la despesa corrent (que inclou els costos de lloguer o amortització dels edificis i el renting o amortització del parc mòbil) i les transferències externes del capítol 4. El cost de recursos es distribuirà entre les diferents tasques finalistes proporcionalment al cost de cada una d’elles sobre el cost total de les tasques finalistes. Per detallar cada tipus de cost d’estructura que s’imputa a cada procés finalista, es pot calcular l’índex d’estructura per a cada tipus de cost i es multiplica aquest índex pel cost total del procés, prèvia imputació dels costos d’estructura. Així doncs, per a repartir aquests costos cap als processos finalistes, es duran a terme els següents càlculs: Repartiment Cost Directe total Procés Cost Directe Tasca = x x Cost Recursos Cost Recursos Cost Directe total processos Cost Directe total Procés Un cop repartits els costos a les activitats finalistes, aquests es podran agrupar per subprocés per veure quin pes dels costos indirectes de recursos recau sobre cada procés finalista. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 34 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació REPARTIMENT DELS COSTOS DE RECURSOS HUMANS El criteri de repartiment del cost de Recursos Humans en relació al personal de l’Ajuntament ha estat el número de treballadors assignats a cada tasca finalista. S’agafen doncs els treballadors contractats (ja siguin funcionaris, laborals, etc.) més els contractes nous fets durant l’any, de manera que la unitat de cost que té més personal suportarà major cost indirecte de recursos humans. També s’ha de tenir en compte els contractes dels organismes autònoms, instituts i empreses públiques, que estan classificats dins els processos identificats. El cost de Recursos Humans a repartir estarà format pels propis costos de recursos humans, la despesa corrent, les transferències externes i les amortitzacions. És important destacar que es repartiran als processos finalistes els costos de recursos humans de l’Ajuntament, menys els costos que s’assignin als processos d’economia i recursos, ja que aquests es repartiran posteriorment amb el criteri corresponent a cada procés finalista. Repartiment Treballadors del Procés Cost Directe Tasca = x x Cost RRHH Cost RRHH Treballadors dels processos Cost Directe total Procés Una vegada determinats els costos d’estructura de Recursos Humans a cada procés finalista, aquests es repartiran entre les tasques i activitats corresponents a cada procés de forma proporcional al cost de cadascuna d’elles. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 35 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació REPARTIMENT DELS COSTOS D’ECONOMIA Els costos dels serveis no finalistes de la Gerència d’Economia, Empresa i Ocupació es repartiran als processos finalistes en funció del cost d’economia per cada euro de pressupost obligat dels capítols 2, 4, 6 i 7 de cada Àmbit. A més de tots els costos de recursos humans i despeses de capítol 2, els costos d’economia inclouran el lloguer o amortització de les oficines. Els càlculs són els següents: Repartiment Cost Directe total Procés Cost Directe Tasca = x x Cost Economia Cost Economia Cost Directe total processos Cost Directe total Procés Una vegada determinats els costos d’estructura d’Economia i Serveis Centrals a cada procés finalista, aquests es repartiran entre les tasques i activitats corresponents a cada procés de forma proporcional al cost de cadascuna d’elles en aquell moment. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 36 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació REPARTIMENT DE LA DESPESA FINANCERA Cal mencionar que els costos d’aquest procés de suport no s’assignaran a les empreses públiques (PMH, BSM (incloent les empreses que té en cartera), BASA, TERSA, BIMSA, BAGURSA) ja que aquestes es financen de forma autònoma. Els càlculs de la fórmula del sistema que fem són els següents: Repartiment Cost Directe total Procés Cost Directe Tasca = x x Despesa Despesa Financera Cost Directe total processos Cost Directe total Procés Financera Així doncs, els costos indirectes dels 4 processos de suport figuraran com a costos indirectes d’estructura de l’Ajuntament a cada procés finalista, segons el repartiment que s’ha definit per a cada un dels processos de suport. Posteriorment, aquests costos indirectes s’assignaran a cada activitat en funció del cost de cadascuna (prèvia imputació dels costos indirectes) sobre el cost de totes les activitats. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 37 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació REPARTIMENT DELS COSTOS INDIRECTES DELS ÀMBITS Com a costos indirectes dels àmbits funcionals i de territori considerarem tots els costos de coordinació, planificació, direcció, etc. que també s’hauran d’imputar als processos finalistes. En aquest cas, al haver-hi diferents casuístiques i formes d’organització dins de cada àmbit, s’utilitzaran diferents criteris de repartiment en funció d’aquestes. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 38 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació REPARTIMENT DELS CENTRES DE COST A LES ACTIVITATS Una part molt important dels costos indirectes es tracten explícitament com a centres de cost. L’exemple més comú i més utilitzat en el present projecte és el cas d’un immoble que acumula diferents costos; lloguer o amortització, subministraments, materials d’oficina, neteja, telefonia, etc. Per tal d’evitar duplicitat de costos, primer es repartiran els costos d’aquests centres de cost tant a la estructura finalista (tasques finalistes) com a la estructura no finalista (4 processos de suport i les gerències i direccions dels processos finalistes). Posteriorment, s’imputaran els costos d’aquesta estructura no finalista a les diferents tasques finalistes. A continuació es presenten els diferents centres de cost considerats. EDIFICIS I SUBMINISTRAMENTS Es proposa repartir el cost dels edificis entre totes les tasques finalistes, així com les gerències i direccions de cada àmbit. Aquests centres de cost acumulen generalment, costos referents al lloguer o amortització de l’immoble, els subministraments consumits, la neteja, material d’oficina i la telefonia fixa. El repartiment del cost dels edificis cap a les tasques s’ha fet mitjançant el número de treballadors que es dediquen a cada tasca dins un edifici en concret. Així doncs, com més persones es dediquin a una activitat que es presta dins un edifici, més cost d’aquest se li assignarà. INSTITUT MUNICIPAL D’INFORMÀTICA (IMI) L’IMI facilita una distribució pressupostària dels seus costos pels diferents àmbits de l’Ajuntament. Aquesta distribució s’adaptarà al present projecte d’implantació de costos ABC de la següent manera: una vegada feta la primera distribució pressupostària, caldrà imputar els costos d’informàtica a les diferents tasques mitjançant un criteri homogeni, el nombre d’ordinadors. Per motius operacionals i d’eficiència, no s’assignen ordinadors a cada tasca, sinó que s’obté un llistat de l’IMI que permet classificar el nombre d’ordinadors a nivell de direccions. És així com el repartiment dels costos d’informàtica es realitzarà en funció del nombre d’ordinadors a cada direcció. Posteriorment, aquests costos indirectes de les direccions Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 39 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació seran imputats a les diferents tasques (veure apartat COSTOS INDIRECTES DE GESTIÓ), pel que el cost d’informàtica quedi repercutit a cada una d’elles. PARC MÒBIL (només en el cas dels processos 6 i 7) Els diferents parcs mòbils de què disposa l’Ajuntament es gestionen directament des dels àmbits, i pot ser que els vehicles siguin en propietat o en modalitat renting. En ambdós casos, es proposa repartir el cost de l’amortització o del renting en funció del número de vehicles que s’utilitzen a cada activitat. Cal destacar que els parcs mòbils més importants son el de la Guardia Urbana i el del Serveis Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (SPEIS) Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 40 .. 42 Gerència de Presidència i EconomiaAjuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació TRAÇABILITAT DEL COST DE LES TASQUES En aquest informe es pot observar la traçabilitat del cost de cada una de les tasques, és a dir, quina part correspon a costos directes i quina part correspon a costos indirectes amb la tipologia desglossada d’aquests últims. Cal assenyalar que els costos d'estructura inclouen els dels edificis. Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 41 .. 42 Gerència de Presidència i Economia Ajuntament Direcció de Pressupostos i Política Fiscal de Barcelona Direcció de Serveis de Gestió de Costos i Avaluació MOBILITAT TRAÇABILITAT DELS COSTOS PER TASCA Cost Cost Directe Cost Indirecte Cost Indirecte Cost Indirecte Subprocés / Activitat / Tasca Directe Centres Àmbit Gestió Estructura* 0500 Ajuntament 12.957.014,34 601.056,65 744.981,24 44.009,11 2.577.940,79 Imports no assignables a tasques 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Imports no assignables a tasques 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Imports no assignables a tasques 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0500.01 Senyalització 320.047,79 601.056,65 21.388,37 2.989,88 302.874,02 0500.0101 Senyalització 320.047,79 601.056,65 21.388,37 2.989,88 302.874,02 Parades transport públic 0500.010102 111.466,47 0,00 6.382,57 361,82 36.651,97 Senyalització vertical i horitzontal 0500.010101 208.581,32 601.056,65 15.005,80 2.628,06 266.222,05 0500.02 Planificació 863.066,43 0,00 49.419,19 2.801,48 420.036,51 0500.0201 Elaboració plans estratègics 197.775,80 0,00 11.324,64 641,97 96.253,38 Elaboració plans estratègics 0500.020101 197.775,80 0,00 11.324,64 641,97 96.253,38 0500.0202 Coordinació interlocució i assessorament a districtes 186.452,22 0,00 10.676,26 605,22 90.742,43 Coordinació interlocució i assessorament a districtes 0500.020201 186.452,22 0,00 10.676,26 605,22 90.742,43 0500.0203 I+D+I Mobilitat 149.893,39 0,00 8.582,90 486,55 72.950,00 I+D+I Mobilitat 0500.020301 149.893,39 0,00 8.582,90 486,55 72.950,00 0500.0204 Participació ciutadana 7.525,93 0,00 430,93 24,43 3.662,71 Participació ciutadana 0500.020401 7.525,93 0,00 430,93 24,43 3.662,71 0500.0205 Afectacions mobilitat 205.694,53 0,00 11.778,07 667,68 100.107,26 Afectacions mobilitat 0500.020501 205.694,53 0,00 11.778,07 667,68 100.107,26 0500.0206 Accessibilitat 93.470,96 0,00 5.352,15 303,40 45.490,37 Accessibilitat 0500.020601 93.470,96 0,00 5.352,15 303,40 45.490,37 0500.0207 Estratègia seguretat viària 22.253,60 0,00 1.274,24 72,23 10.830,36 Estratègia seguretat viària 0500.020701 22.253,60 0,00 1.274,24 72,23 10.830,36 0500.03 Regulació 11.773.900,12 0,00 674.173,68 38.217,75 1.855.030,26 0500.0301 Gestió Instal·lacions de mobilitat 11.773.900,12 0,00 674.173,68 38.217,75 1.855.030,26 Actuacions i millora seguretat viària 0500.030104 2.072.645,35 0,00 118.679,70 6.727,75 326.554,48 Informació usuari 0500.030103 105.663,24 0,00 6.050,28 342,98 16.647,71 Manteniment instal·lacions 0500.030101 9.520.339,96 0,00 545.134,79 30.902,76 1.499.971,85 Operació de les instal·lacions 0500.030102 75.251,57 0,00 4.308,91 244,26 11.856,22 0594 Entitats Públiques Empresarials 90.174.325,00 0,00 1.522.495,76 175.342,80 12.687.455,18 0594.04 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 90.174.325,00 0,00 1.522.495,76 175.342,80 12.687.455,18 0594.0401 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 90.174.325,00 0,00 1.522.495,76 175.342,80 12.687.455,18 Autoritat del Transport Metropolità (ATM) 0594.040101 90.174.325,00 0,00 1.522.495,76 175.342,80 12.687.455,18 0595 Societat Mercantils 85.110.758,88 548.907,94 1.446.270,64 3.173,40 9.920.712,15 0595.05 Barcelona de Serveis Municipals, SA (BSM) 85.110.758,88 548.907,94 1.446.270,64 3.173,40 9.920.712,15 0595.0501 Aparcaments 23.987.205,00 536.770,72 414.060,75 908,53 2.840.255,08 Aparcaments 0595.050101 23.987.205,00 536.770,72 414.060,75 908,53 2.840.255,08 0595.0502 Sistema d'ordenació integral de l'estacionament a la calçada (AREA 23.376.292,00 0,00 394.683,36 866,01 2.707.335,58 Sistema d'ordenació integral de l'estacionament a la calçada (AREA 0595.050201 23.376.292,00 0,00 394.683,36 866,01 2.707.335,58 0595.0503 Servei de grua 19.062.447,00 0,00 321.848,76 706,20 2.207.725,72 Servei de grua 0595.050301 19.062.447,00 0,00 321.848,76 706,20 2.207.725,72 0595.0504 Bicing 16.957.877,88 0,00 286.315,39 628,23 1.963.984,12 Bicing 0595.050401 16.957.877,88 0,00 286.315,39 628,23 1.963.984,12 0595.0505 Estació 1.726.937,00 12.137,22 29.362,38 64,43 201.411,65 Estació 0595.050501 1.726.937,00 12.137,22 29.362,38 64,43 201.411,65 * Estructura + Institut Municipal d'Hisenda (IMH) 188.242.098,22 1.149.964,59 3.713.747,64 222.525,31 25.186.108,12 Memòria de Costos 2014 16-11-2016 14:06 42 .. 42