EDUCACIÓ INFANTIL P4 i P5. Guia d’orientacions didàctiques. Reserveu la vostra visita a: menjodemercat.cat GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Presentació de la proposta És una activitat educativa amb la qual els mercats municipals de Barcelona i la Fundació FC Barcelona, conviden les escoles a fer equip i transmetre als infants i joves els valors de comprar producte sa, fresc i de qualitat mentre descobreixen el mercat i allò que el caracteritza i el diferencia d’altres formes de comerç. La proposta educativa s’adreça a l’educació infantil (P4 i P5), l’educació primària i a educació secundària obligatòria i organitza els continguts de manera seqüencial i acumulativa. Així, amb cada activitat es treballen continguts nous i es reforcen els anteriors. L’activitat té una finalitat doble: d’una banda, facilitar una dinàmica educativa que permeti als alumnes tenir una ex- periència directa sobre que és el mercat a través d’una visita a les seves instal•lacions. D’altra banda, animar tots els participants del programa educatiu de mercats a explicar les seves experiències i impressions sobre la visita a través de l’elaboració d’un reportatge que es pot compartir en els mitjans de difusió de l’escola o bé enviar-lo a l’Oficina Tèc- nica del Programa Educatiu, perquè es publiqui al web www.menjodemercat.cat. D’aquesta manera, el vostre treball el podran consultar les famílies, els companys d’escola i les vostres amistats per conèixer el mercat i els seus productes. Aquesta guia té l’objectiu de compartir amb els docents tots els aspectes que s’han considerat en el disseny de la pro- posta per facilitar-ne l’aplicació a l’aula. Els continguts i les activitats s’han descrit tenint en compte un grup estàndard. Entenem que cada alumne i cada aula tenen unes característiques determinades, per la qual cosa caldrà ajustar la proposta a cada context. D’altra banda, el mercat permet treballar un ampli ventall de continguts. En aquest projecte no s’han previst tots, però us encoratgem a aprofitar-ne les possibilitats i a fer-lo créixer tant com cregueu necessari. En aquest sentit, al final d’aquesta guia es fa esment de diverses temàtiques que poden complementar i ampliar el treball a l’aula. Per participar en l’activitat Per partipar en l’activitat es pot trobar tota la informació al web: www.menjodemercat.cat o contactar amb la nostra oficina tècnica a: programaeducatiu@menjodemercat.ca t Aquesta visita és autoguiada, però cal inscriure-s’hi per veure la disponibilitat del mercat escollit. 2 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 CURS ACTIVITAT CONTINGUT P4 P5 EL MISTERIÓS SECRET DELS Els principals grups alimentaris i el mercat Infantil MERCATS DE BARCELONA com a espai de relació social i convivència. 1r 2n 3r INVESTIGUEM LA LLISTA Els trets diferencials dels productes de mer- Primària DE LA COMPRA cat: productes frescos, variats i de qualitat . 4t 5è 6è MENÚ DE MERCAT El mercat com a opció de consum: productes Primària frescos, variats i de qualitat vinculats amb el concepte de comerç de proximitat . 1r CICLE AL MERCAT Comerç de proximitat i relació entre els pro- ESO PER MENJAR ductes del mercat (frescos, variats i de quali- COM CAL tat) i la dieta saludable . 2n CICLE UNA COMPRA El mercat com a opció de consum que aporta ESO AMB MOLT VALOR un seguit de valors afegits a la compra: • Productes variats, frescos i de temporada. • Dieta saludable i cultura alimentària. • Consum sostenible i ecològic i activació econòmica del territori. • Comerç de proximitat, tracte personalitzat i activació social del territori. 3 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 El misteriós secret dels mercats de Barcelona La finalitat de l’activitat per a P4 i P5 és vi- Objectius: sitar el mercat més proper per reconèixer els principals productes i grups alimenta- · Identificar els principals aliments que es consu- ris que s’hi poden trobar i també per prac- meixen cada dia, a partir de la lectura i escolta ticar les habilitats de relació i convivència d’un relat, per descobrir quins es poden adquirir als bàsiques. mercats. Abans de la visita al mercat, es proposa · Reconèixer les diferents parades on es troben els ali- que les escoles treballin el conte que els ments que es consumeixen de manera quotidiana, a farem arribar a l’aula i després de la visita partir de la visita al mercat, amb la finalitat d’identifi- reflexionin sobre què els agradaria men- car la funció d’aquest espai en el seu entorn. jar del que han vist al mercat i ho treballin en un exercici de joc simbòlic. · Relacionar-se amb les persones del seu entorn de manera respectuosa, a partir del diàleg amb els bo- tiguers de les parades, per tal d’exercitar les seves habilitats socials i comunicatives. · Comportar-se de manera responsable i segura en les sortides fora de l’escola, seguint les normes es- tablertes, per desenvolupar de forma progressiva la seva autonomia. Contribució de l’activitat a les capacitats A través de les activitats següents es podran treballar aspectes diferents que ajudaran a desenvolupar diverses capacitats: · Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradual- ment, en les activitats socials i culturals. · Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques. · Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà de diversos llenguatges. · Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència. · Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia. Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes. · Conviure en la diversitat per avançar en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes. · Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col•laboració amb el grup i cap a la integració social. Es planteja, per tant, una proposta de caire globalitzador, partint de l’eix transversal del mercat i el coneixement dels aliments quotidians. 4 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Estructura de l‘activitat L’activitat presenta tres moments diferents: treball inicial i de planificació a l’aula, visita al mercat i activitat de síntesi i comunicació. Per dur a terme aquestes activitats disposareu del conte El misteriós secret dels mercats de Barcelona. Us en lliuraran un exemplar per alumne un cop feta la inscripció. El misteriós secret dels mercats de Barcelona Treball inicial Activitat de síntesi i planificació a l’aula Visita al mercat i ampliació Activitat de motivació i contex- 3. Cerquem els aliments pe rduts. 5. Què ens agradaria menjar? tualització: 1. Lectura del conte El mis- 4. Dibuxem altres aliments. 6. Fem de botiguers i botigueres? teriós secret dels mercats de Barcelona. 7. Preparem un berenar.* Activitat d’informació: 2. Preparem la visita al mercat. Les possibilitats didàctiques i els continguts relacionats amb el mercat són molt amplis i molt enriquidors, però per delimitar la proposta s’ha optat per cinc dinàmiques concretes. D’altra banda, tenint en compte que el temps de dedi- cació al projecte pot ser diferent en cada cas, s’han identificat dos tipus d’activitats: • Activitats bàsiques de la proposta marcades en BLAU • Activitats d’aprofundiment, ampliació o suport destacades en color VERD Tot seguit es detalla el contingut i la metodologia de cadascuna. 5 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Treball inicial i de planificació a l’aula 1. LECTURA DEL CONTE ‘EL MISTERIÓS SECRET DELS MERCATS DE BARCELONA’ (Recurs didàctic al material de l’alumne) Aquesta primera activitat s’ha plantejat amb la intenció de motivar i contextualitzar la visita que farn al mercat, així com explorar els coneixements previs dels alumnes en re- Lloc: a l’aula lació als mercats. Temps: 30-35 min La seqüència que segueix aquesta activitat és la següent: Materials: conte El misteriós secret · Conversa sobre el mercat i preguntes sobre els seus dels mercats de Barcelona. coneixements previs. Altres: aquesta activitat es pot adap - · tar segons les característiques de la Realització de la lectura del conte on apareixeran al- classe (coneixements previs, nive -guns aliments que l’alumne haurà de reconèixer. Amb ll de lecto-escriptura, experiències aquest recurs es vol vincular els alumnes amb el mer- prèvies relacionades amb l’alimen- cat i la vida que hi transcorre. La lectura la pot realitzar tació, etcètera). una primera vegada en veu alta la persona docent i la segona vegada la poden explicar amb les seves parau- les els alumnes mentre van seguint les il•lustracions. · Tancament recordant els aliments que hem de buscar al mercat. A continuació detallem el contingut del conte: Els mercats de Barcelona són plens de gent i de vida. Cada dia hi van moltes persones a comprar el que necessiten per menjar. A més, aprofiten per trobar-se amb els botiguers i bo- tigueres i xerrar de tot una mica. Però durant la nit, tot canvia. Ningú s’imagina què hi passa quan s’apaguen els llums! De nit, quan totes les persones ja han marxat i s’han tancat totes les parades, comença una nova vida. Els aliments i els altres productes del mercat, es troben per parlar de com ha anat el dia, estirar les cames, escalar per les reixes, gronxar- se per les baranes, jugar a fet i amagar... Penseu que porten moltes hores quiets i fent bona cara perquè la gent els compri! Després d’estar tota la nit jugant i fent amics, quan s’acosta el matí i l’hora d’obrir de nou el mercat, els aliments tornen a les seves parades. I així, els botiguers troben que tot està igual que quan van marxar el dia anterior i poden tornar a vendre els seus productes. Però un matí, quan van apujar les persianes, els botiguers es van adonar que no hi eren tots els seus productes. Faltaven les pomes, les hamburgueses, els formatges i les gambes. Els van estar buscant tot el dia, preguntant a tots els seus companys, però no els van poder trobar. On podien ser? Finalment, els botiguers van arribar a la conclusió que només els visitants més observadors podrien trobar-los. Per això, ara necessiten que els nens i nenes, que són els millors observadors del món, parin molta atenció i els ajudin a buscar on són les pomes, les hamburgueses, els formatges i les gambes. Els ajudeu? 6 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Treball inicial i de planificació a l’aula 2. PREPAREM LA VISITA AL MERCAT · Activitat de motivació i planificació de la visita al mercat. En primer lloc s’aclarirà quin serà el mercat que es visitarà i es farà un breu debat sobre si el coneixen o hi han estat alguna vegada. Recordeu que, quan us hagueu decidit, caldrà concertar un dia de visita amb l’Oficina del Progra¬ma Educatiu a través del web www.menjodemercat.cat · És important preparar els alumnes per a la visita: cal explicar molt clarament que quan vagin al mercat hauran de portar el conte i allà buscar els aliments perduts: formatge, gamba, poma i hamburguesa. També necessitaran un llapis per omplir les pàgines co- rresponents del conte. Per tant, s’hauran de fixar en quina botiga es troben els diferents aliments i també quins altres aliments hi ha. · A més, s’explicarà quines són les normes de comportament al mercat: no separar-se del grup, no fer massa soroll, no molestar els clients i botiguers, fer cas al mestre, etc. · Implicar les famílies d’alguna manera en la visita. Per fer-ho, es pot demanar als alum- nes que parlin a casa del que han de fer al mercat, que demanin consell per trobar els aliments perduts o que els recomanin alguns aliments curiosos per cercar una vegada allà. L’objectiu és crear expectatives als alumnes i buscar la complicitat de pares i mares de cara a la visita. 7 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Visita al mercat BBEENNVVININGGUUDDAA En arribar al lloc de la visita, un representant del mercat ens donarà la benvinguda i ens aportarà algunes informacions sobre el millor itinerari que podem seguir. En acabat, ens convidarà a descobrir les diverses parades on es troben els aliments perduts. Seguidament, es recomana recordar les normes de convivència bàsiques (no es pot córrer, ni fer massa soroll, cal res- pectar els clients i botiguers i no separar-se del grup…). És important que els infants siguin conscients que són en un lloc públic i que la seva presència ha d’interferir el mínim possible en l’activitat dels clients i comerciants. Un cop fet això, cal distribuir la classe per fer la visita. Es recomana fer-ho en dos grups per diversos motius: · Es podrà fer la visita de manera més tranquil•la i organitzada. · Tots els membres del grup poden ob-servar millor les parades. · En el moment posterior a la visita es podran enriquir les informacions amb diferents experiències i punts de vista. Al final d’aquesta guia trobareu una proposta d’identificadors que podeu imprimir, si voleu fer-los servir. Així, tant els venedors com els clients us podran reconèixer com a escolars que esteu fent una visita al mercat. 8 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Visita al mercat 3. CERQUEM ELS ALIMENTS PERDUTS (Recurs didàctic al material de l’alumne) Un cop preparats, els alumnes hauran de seguir l’itinerari de visita recomanat i observar amb detall on es troben el formatge, la gamba, la poma i l’hamburguesa. Lloc: al mercat A mesura que els trobin, hauran d’omplir la pàgina del conte Temps: 30-40 min amb fletxes que els relacionin amb la seva botiga corres- ponent. Materials: conte El misteriós secret dels mercats de Barcelona. Per superar el repte, se’ls animarà a parlar amb els botiguers perquè els ajudin a trobar els aliments perduts. També po- Altres: aquesta activitat es pot com - den preguntar-los com es diuen les botigues i, en funció del plementar o enriquir en funció del ni- seu nivell de lectoescriptura, mirar d’escriure la paraula sota vell de lectroescriptura de l’alumnat. el dibuix corresponent que apareix al conte. 9 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Visita al mercat 4. DIBUIXEM ALTRES ALIMENTS (Recurs didàctic al material de l’alumne) Una vegada s’han identificat les botigues on es troben els aliments perduts, es proposarà als alumnes que dibuixin altres aliments que vagin trobant. Poden dibuixar un o dos aliments per alumne en cada botiga i després acolorir-los Lloc: a l’aula a l’aula. Temps: 15-20 min És interessant la idea d’ajudar els aliments a buscar refe- Materials: conte El misteriós secret rents per no tornar-se a perdre, i fixar-se en elements que es dels mercats de Barcelona. troben a la seva botiga, igual que ells han de fer en la seva vida quotidiana per sentir-se més segurs i cada vegada amb Altres: aquesta activitat es pot orga - més autonomia. nitzar de manera que els alumnes no repeteixin aliments. 10 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Activitat de síntesi i ampliació 5. QUÈ ENS AGRADARIA MENJAR? (Recurs didàctic al material de l’alumne) Després de la visita al mercat, es proposa als alumnes que recordin altres aliments que han vist durant l’itinerari i els dibuixin al seu conte. També poden aprofitar per acolorir els dibuixos que han fet durant la visita. Lloc: a l’aula Temps: 15-20 min Es pot fer un repàs amb tot el que dibuixin i parar atenció als diferents grups d’aliments que surtin. De quantes botigues Materials: conte El misteriós secret diferents els han triat? dels mercats de Barcelona. Altres: aquesta activitat es pot com - plementar amb un treball sobre una dieta equilibrada. 11 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Activitat de síntesi i ampliació 6. FEM DE BOTIGUERS I BOTIGUERES (Recurs didàctic al material de l’alumne) Després de posar en comú els diferents dibuixos dels ali- ments, es farà una llista entre tota la classe amb tot el que han identificat. Lloc: a l’aula Després se’ls preguntarà si troben a faltar altres aliments i Temps: 120 min s’acabarà d’enriquir la llista. Materials: conte El misteriós secret A continuació, proposem als alumnes que uns juguin a fer dels mercats de Barcelona. de botiguers i botigueres i altres de clients. Per muntar les parades del mercat poden construir els aliments amb ma- Altres: els alumnes poden intercan - terials que es troben a l’aula com plastilina, legos, retalls viar-se els papers de botiguers i de revista plastificats, paper mullat, etc.) i així reproduir els clients, a partir del que han viscut a aliments de la llista que han elaborat entre tots i totes. la visita i així entrenar-se en les ca- pacitats comunicatives i socials que Amb tot el que construeixin podran representar les diferents caldrà posar en joc. parades i a partir d’aquí jugar a anar a comprar un berenar (o el que vulguin). 12 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Activitat de síntesi i ampliació 7. PREPAREM UN BERENAR? (Recurs didàctic al material de l’alumne) Després de muntar les parades i familiaritzar-se amb els di- ferents tipus d’aliments que podem menjar, es pot plantejar l’opció de preparar un berenar entre tots i menjar-lo a l’aula. Lloc: a l’aula Per fer-ho podem fer una llista d’aliments que podrien for- Temps: 60 min mar-ne part: fruites, formatges, pa, embotits, fruita seca, etc. A partir dels aliments que surtin, podem repartir-los en- Materials: diferents aliments que tre els infants per portar-los el proper dia, o bé demanar al hagin vist al mercat i tinguin a casa. menjador de l’escola que ens ho preparin. Altres: aquesta activitat requereix la És interessant reflexionar sobre els hàbits alimentaris i des- col•laboració de les famílies. tacar la importància de menjar diferents tipus d’aliments. Act*ivitat complementària 13 GUIA D’ORIENTACIONS ED. INFANTIL DIDÀCTIQUES P4 P5 Identificadors per a la visita Per anar a fer la visita al mercat es poden fer servir aquests identificadors, que informaran els comerciants i els clients que els alumnes estan participant en l’activitat educativa. 14 Mercats de Barcelona i la Fundació Futbol Club Barcelona posen a disposició dels centres educatius. Proposta educativa i desenvolupament de continguts Marinva Joc i Educació Disseny gràfic i maquetació Óscar Cuenda Amb la col·laboració de Institut Municipal d’Educació de Barcelona, l’Àrea de Comerç de l a Diputació de B arcelona, l’Agència de Salut Pública de Barcelona i els mercats de la ciutat i la província.