Guia d’orientacions didàctiques ESO 1r cicle GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Presentació de la proposta és una activitat educativa amb la qual els mercats municipals de Barcelona i la Fundació FC Barcelona, conviden les escoles a fer equip i transmetre als infants i joves els valors de comprar sa, fresc i de qualitat mentre descobreixen el mercat i allò que el caracteritza i el diferencia d’altres formes de comerç. La proposta educativa s’adreça a l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria i orga- nitza els continguts de forma seqüencial i acumulativa, de manera que amb cada activitat es treballen continguts nous i es reforcen els anteriors. L’activitat té una finalitat doble: d’una banda, facilitar una dinàmica educativa que permeti als alumnes tenir una experiència directa del que és el mercat a través d’una visita a les seves instal·lacions. D’altra banda, animar tots els participants del programa educatiu de mercats a explicar les seves experiències i impressions sobre la visita a través de l’elaboració d’un reportatge que es pot compartir en els mitjans de difusió de l’escola o enviar-lo a l’Oficina Tècnica del Programa Educatiu, perquè es publiqui al web www.menjodemercat.cat. Aquesta guia té l’objectiu de compartir amb els docents tots els aspectes que s’han considerat en el disseny de la proposta per facilitar-ne l’aplicació a l’aula. Els continguts i les activitats s’han descrit tenint en compte un grup estàndard. Entenem que cada alumne i cada aula té unes característiques determinades, per la qual cosa caldrà ajustar la proposta a cada context. D’altra banda, el mercat permet treballar un ampli ventall de continguts. En aquest projecte no tots estan previs- tos, però us encoratgem a aprofitar-ne les possibilitats i a fer-lo créixer tant com considereu oportú. En aquest sentit, al final d’aquesta guia es fa esment de diverses temàtiques que poden complementar i ampliar el treball a l’aula. Per participar en l’activitat Per participar en l’activitat podem trobar tota la informació al web: www.menjodemercat.cat o contactar amb la nostra oficina tècnica a: programaeducatiu@menjodemercat.cat Aquesta visita és autoguiada, però cal fer la inscripció per veure la disponibilitat del mercat escollit. 2 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle CURS ACTIVITAT CONTINGUT P4 i P5 EL MISTERIÓS SECRET DELS Els principals grups alimentaris i el mercat Educació infantil MERCATS DE BARCELONA com a espai de relació social i convivència. 1r 2n 3r INVESTIGUEM LA LLISTA Els trets diferencials dels productes de mer- Primària DE LA COMPRA cat: productes frescos, variats i de qualitat. 4t 5è 6è MENÚ DE MERCAT El mercat com a opció de consum: productes Primària frescos, variats i de qualitat vinculats amb el concepte de comerç de proximitat. 1r CICLE AL MERCAT Comerç de proximitat i relació entre els pro- ESO PER MENJAR ductes del mercat (frescos, variats i de quali- COM CAL tat) i la dieta saludable. 2n CICLE UNA COMPRA El mercat com a opció de consum que aporta ESO AMB MOLT VALOR un seguit de valors afegits a la compra: • Productes variats, frescos i de temporada. • Dieta saludable i cultura alimentària. • Consum sostenible i ecològic i activació econòmica del territori. • Comerç de proximitat, tracte personalitzat i activació social del territori. 3 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Al mercat per menjar com cal L’activitat del primer cicle d’educació secun- Objectius: dària té com a finalitat presentar el mercat com un espai de consum on, a banda de la • Identificar el mercat com una opció de con- possibilitat de trobar-hi una gran varietat de sum de productes saludables i de qualitat, necessaris per a una dieta sana i equilibra- productes frescos i de qualitat que ajuden a da, com ara la dieta mediterrània. mantenir una dieta equilibrada, hi predomina un model de comerç de proximitat, amb tots • Descobrir el comerç de proximitat, tot re- els seus avantatges. coneixent l’atenció personalitzada, l’orien- tació i la informació als consumidors com La proposta consta de diverses activitats, les seves característiques principals. dividides en tres moments diferents: abans, durant i després de la visita. En cadascun d’aquests moments hi ha activitats bàsiques per treballar els continguts específics i altres activitats complementàries o de suport. Contribució de l’activitat a les competències bàsiques A través de les activitats següents es poden treballar aspectes diferents que ajudaran a desenvolupar diverses competències bàsiques: Amb la tasca de recollir informació durant la visita al mercat i el tractament posterior per confeccio- nar el treball final, es desenvoluparan aspectes relacionats amb la competència del tractament de la informació, la competència audiovisual i artística i la competència d’autonomia i iniciativa personal. D’altra banda, descobrint el mercat més proper i participant en la seva activitat es poden potenciar els aspectes relatius a la competència cultural, la competència d’interacció amb el món físic i la compe- tència social i ciutadana. En el moment de penjar i compartir les creacions que es proposen al treball final s’ajuda a treballar la competència digital. Finalment, la reflexió sobre els progressos i coneixements que s’adquireixen relaciona la proposta amb la competència d’aprendre a aprendre. 4 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Estructura de l‘activitat L’activitat presenta tres moments diferents: abans, durant i després de la visita, ordenats de la manera següent: Seqüència de les activitats Treball inicial Visita al mercat Activitat de síntesi i planificació a l’aula i comunicació Activitat de reflexió: 5. Al mercat per menjar 6. El reportatge 1. Som el que com cal mengem! * Activitat d’informació: 2. El cos necessita alimentar-se * Activitat de planificació: 3. Ens preparem per fer de reporters 4. Normes que cal tenir en compte durant la visita. Les possibilitats didàctiques i els continguts relacionats amb el mercat són molt amplis i de molta riquesa, però per delimitar la proposta s’ha optat per sis dinàmiques concretes. D’altra banda, tenint en compte que el temps de dedicació al projecte pot ser diferent en cada cas, s’han identificat dos tipus d’activitats: • Activitats bàsiques de la proposta marcades en BLAU • Activitats d’aprofundiment, ampliació o suport destacades en color VERMELL Tot seguit es detalla el contingut i la metodologia de cadascuna d’elles. 5 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Treball inicial i de planificació a l’aula 1. SOM EL QUE MENGEM! (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) La finalitat d’aquesta activitat és presentar el tema de la dieta saludable i dels productes que ajuden a seguir-la, com també reflexionar sobre els nostres hàbits alimentaris. Lloc: a l’aula La seqüència de l’activitat és la següent: Temps: 25-30 min • Introducció al tema de la dieta saludable (5-10 min). Materials: fitxa “Som el que men- En el cas que aquest tema s’hagi tractat anteriorment, gem” del quadern per a alumnes. se’n pot fer un recordatori breu. Altres: aquesta activitat es pot dur a terme en funció del criteri del do- • Qüestionari individual en què cada alumne contesta cent i dels coneixements previs del tres preguntes sobre la seva dieta (5 minuts). grup. Es pot relacionar amb altres temes que s’estiguin treballant • Posada en comú de les respostes del qüestionari i breu debat o conversa sobre l’alimentació sana i salu- dable (15 minuts). És important fixar-se en les impressions dels alumnes, Act*ivitat complementària en la seva comprensió del tema i en els coneixements previs que en puguin tenir. D’aquesta manera, es pot de- cidir com afrontar la resta d’activitat i saber quina actitud pren el grup respecte al tema que es treballarà. Aquesta observació també serà útil per contrastar-la amb els co- neixements que tinguin després de l’activitat. 6 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Treball inicial i de planificació a l’aula 2. EL NOSTRE COS NECESSITA ALIMENTAR-SE (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) En aquesta segona activitat es presentaran els continguts específics corresponents a la dieta saludable. Es resoldrà un petit exercici en què cal omplir els espais en blanc d’una graella. La seqüència de l’activitat és la següent: Lloc: a l’aula 1. Presentació de les funcions bàsiques de l’organisme, Temps: 30-45 min dels nutrients que cal incorporar a la dieta per afa- Materials: fitxa “El nostre cos neces- vorir aquestes funcions i dels aliments que aporten sita alimentar-se” del quadern per a aquests nutrients (10-15 minuts). alumnes i quadre de racions diàries recomanades de la guia del docent. És recomanable partir dels coneixements previs dels alumnes i anar introduint noves informacions de ma- Altres: amb aquesta activitat podem fomentar la recerca d’informació re- nera progressiva. lacionada amb temes alimentaris. En aquesta guia el docent té a la 2. Seguidament cal omplir els espais buits de la graella seva disposició el quadre complet i que relaciona les funcions bàsiques de l’organisme les racions diàries recomanades. amb els nutrients que ajuden a dur a terme aquestes funcions, els grups d’aliments que aporten aquests * nutrients i la quantitat mínima recomanada que cal Activitat complementària prendre’n. (10-15 minuts) Aquesta activitat es pot desenvolupar tant individual- ment com en petits grups, i després es poden posar en comú els resultats obtinguts i entaular una conver- sa sobre els hàbits alimentaris o bé es pot aprofitar la taula per anar introduint les noves informacions men- tre es presenta el contingut als alumnes. 3. Finalment caldrà iniciar un debat sobre diversos as- pectes de l’alimentació: qui decideix el que mengen els alumnes? Segueixen una bona dieta? Com la podrien millorar, si calgués? Quins efectes té la dieta en la salut i la imatge? (10-15 minuts) Al web http://www.somelquemengemfcb.cat/e3/ca/ es poden trobar consells i receptes que donaran molt de joc. 7 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Treball inicial i de planificació a l’aula Altres consideracions És important traslladar als alumnes la idea que, per tal de dur una dieta equilibrada, cal menjar tot tipus de pro- ductes en la mesura justa: ni massa, ni massa poc; i també la importància que té per a l’organisme seguir una dieta sana amb productes de qualitat i la pràctica habitual d’esport. A continuació es presenta la taula completa. Els espais que apareixen buits a la taula dels alumnes corresponen al text en VERMELL: NUTRIENTS FUNCIONS ALIMENTS RICS EN RACIONS DIÀRIES AQUESTS NUTRIENTS RECOMANADES Glúcids o hidrats Energia Pa, pasta, arròs, 4-6 racions de carboni llegums, patates, cereals Lípids o greixos Reserva d’energia Olis, fruita seca, 3-6 racions productes làctics, carn i peix Proteïnes Estructural Carn, peix, llegums, 2 racions ous, làctics Vitamines Reguladora Fruita, verdura, 2 racions hortalisses, llegums, carn, peix, etcètera Minerals Reguladora Fruita, verdura, 2 racions hortalisses, làctics, llegums, carn, peix 8 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Treball inicial i de planificació a l’aula La taula següent recull les quantitats mínimes recomanades de cada tipus d’aliment. ALIMENT GRAMATGE MESURA CASOLANA Pa, pasta, arròs, patates 60-80 g de pasta, arròs 1 plat normal 40-60 g de pa 3-4 talls o un panet 150-200 g de patates 1 patata gran o 2 petites Verdures i 150-200 g 1 plat d’amanida variada hortalisses 1 plat de verdura cuita 1 tomàquet gran, 2 pastanagues... Fruites 120-200 g 1 peça mitjana, 1 tassa de cireres o maduixes, 2 talls de meló... Oli d’oliva 10 ml 1 cullerada sopera Llet i derivats 200-250 ml de llet 1 tassa de llet 200-250 g de iogurt 2 unitats de iogurt 40-60 g de formatge curat 2-3 talls de formatge 80-125 g de formatge fresc 1 porció individual Peix 125-150 g 1 filet individual 100-125 g 1 filet petit, 1 quart de pollastre Carns magres, aus i ous o conill, 1-2 ous Llegums 60-80 g 1 plat normal individual Fruita seca 20-30 g 1 grapat o ració individual 9 GUIA D’ORIENTACIONSE 1 SO DIDÀCTIQUES r cicle Treball inicial i de planificació a l’aula 3. ENS PREPAREM PER FER DE REPORTERS (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) Aquesta tercera activitat té com a finalitat explicar el reportatge que cal fer després de la visita i planificar la recollida de la informació necessària per elaborar el do- cument final. Lloc: a l’aula És important traslladar als alumnes els dos aspectes fo- Temps: 35-45 min namentals que el reportatge ha de tractar perquè s’inves- Materials: fitxa “Al mercat per men- tiguin durant la visita: jar com cal” del quadern de l’alumne. Altres: en aquesta activitat s’ha d’ex- • El valor nutritiu del producte triat i la seva presència plicar molt bé la feina que cal fer per al mercat. poder planificar la visita i la manera d’obtenir la informació necessària. • El mercat com a lloc on comprar menjar variat i de Si aquesta planificació es fa correc- qualitat per a una dieta saludable. tament, la visita al mercat serà molt més productiva. Els diversos passos per planificar la cerca d’informacions són: 1. Formar grups de 4 o 5 alumnes. Cada grup ha de triar un producte, sobre el qual aprofundirà la investigació durant la visita. 2. Explicar la metodologia de la recollida d’informació que es farà servir durant la visita (vegeu pàgina 13, AL MERCAT PER MENJAR COM CAL). 3. Finalment, els alumnes disposen d’un espai a la fitxa on poden apuntar totes les preguntes que se’ls acu- deixin durant la planificació. 10 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Treball inicial i de planificació a l’aula PREPARACIÓ DE LA VISITA Abans de fer la visita és important tenir en compte les informacions següents. • Abans d’anar al mercat cal concertar un dia de visita amb l’Oficina del Progra- ma Educatiu a través del web www.menjodemercat.cat i omplir el formulari de petició. • És important preparar els vostres alumnes per a la visita: cal explicar molt clarament què es farà, quin mercat es visitarà, quin dia es durà a terme la visita, etcètera. • Normes que cal tenir en compte durant la visita. Al mercat hi ha molta gent que hi treballa i clients que poden anar carregats. És important repassar a classe les normes i els consells que cal tenir en compte per anar al mercat que es troben al quadern de l’alumne. • Implicar les famílies d’alguna manera en la visita. Per fer-ho, es pot demanar als alumnes que parlin a casa del que han de fer al mercat, que demanin consell per moure-s’hi o informacions sobre els diversos productes. La idea és crear expectatives i buscar la complicitat de pares i mares amb vista a la visita. 11 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Visita al mercat BENVINGUDA En arribar al lloc de la visita, una persona representant del mercat ens donarà la benvinguda i algunes infor- macions concretes sobre l’espai que ens disposem a visitar. En acabat, ens convidarà a descobrir les diverses parades. Seguidament, és recomanable que es faci un repàs de les normes i els consells que es troben al quadern de l’alumne i que ens ajudarà a fer la visita sense destorbar els treballadors ni els clients. Un cop feta aquesta benvinguda, cal distribuir la classe per fer la visita en grups de treball. D’aquesta manera cada grup cercarà la informació que necessita. Al final d’aquesta guia trobareu una proposta d’identificadors que, si els voleu fer servir, podeu imprimir en paper etiqueta, per exemple, perquè tant els venedors com els clients us puguin reconèixer com a escolars que esteu fent una visita al mercat. Tot i que el mercat és un recinte segur, abans de començar la visita és recomanable pactar un lloc de trobada per si de cas algun alumne se separa del seu grup. Així mateix, si es considera necessari, es pot fer una visita ràpida al mercat que permeti als nens i nenes descobrir el recinte i orientar-s’hi. 12 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Visita al mercat 5. AL MERCAT PER MENJAR COM CAL La visita al mercat és el moment de recollir totes les informa- cions que s’han planificat en l’activitat anterior. Caldria recor- dar, doncs, els dos aspectes importants que cal investigar: Lloc: al mercat • El valor nutritiu del producte triat i la seva presència al mercat. Temps: 40-45 min • El mercat com a lloc on comprar menjar variat i de Materials: planificació feta en l’activi- qualitat per a una dieta saludable. tat anterior i càmera de fotos o similar per enregistrar tot el que pugui ser útil per al treball final. La metodologia que es proposa per dur a terme la recollida d’informació és la següent: 1. Primera volta d’inspecció al mercat en què es compro- varà la varietat de productes que s’hi poden trobar. 2. Segona ullada més atenta per tal de localitzar les pa- rades que ofereixen el producte que ha triat el grup i seleccionar-ne una. 3. Un cop seleccionada la parada, cal fer una recollida més específica sobre diversos aspectes del producte i de la parada. Per recollir aquesta informació, els alum- nes es poden adreçar tant a comerciants com a clients, a part d’anotar les seves pròpies impressions sobre el que veuen, oloren, etcètera. Els alumnes poden obtenir la informació de diverses maneres: enregistrar les entrevistes amb una gravadora, enregistrar la vi- sita en vídeo, fer anotacions en una llibreta o un bloc de notes, etcètera. És important que en acabar la visita es disposi de tota la informació necessària per poder confeccionar el reportatge. És important recordar-los que facin fotografies o dibuixos de tot el que els sembli interessant per il·lustrar el reportatge final. 13 GUIA D’ORIENTACIONSE 1 SO DIDÀCTIQUES r cicle Activitat de síntesi i comunicació 6. EL REPORTATGE (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) D’aquesta activitat en sortirà el treball final sobre la vi- sita al mercat, en què es presentaran les reflexions dels alumnes sobre la qualitat nutricional del producte triat i els valors que ofereix el mercat com a espai de consum Lloc: a l’aula saludable. Temps: 45-50 min Al seu quadern, l’alumne té una fitxa on es presenta l’ob- Materials: fitxa “El reportatge” del jectiu del reportatge i una proposta d’estructura per al do- quadern de l’alumne. cument final. Altres: el treball final ha de ser un recull estructurat de totes les infor- macions obtingudes. Es pot enviar a l’Oficina Tècnica del Programa Els apartats proposats són: Educatiu, www.menjodemercat.cat perquè es publiqui. També es pot difondre a través dels mitjans de 1. Presentar el reportatge l’escola per compartir-lo amb altres 2. El producte que hem triat companys, famílies i amics. 3. Al mercat hi ha de tot 4. Conclusions 14 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle EL REPORTATGE 1. Presentar el reportatge 2. El producte triat Cal fer una petita introducció en què s’expliqui Es tracta de descriure les propietats nutritives de què tracta el reportatge, quins són els mem- del producte triat: a quin grup pertany, qualitats bres del grup que l’ha elaborat i quin mercat nutricionals, informació de la seva presència al han visitat (nom, localització, alguna curiosi- mercat (a quina parada es ven, quina varietat es tat, etcètera). troba al mercat). Tot això es pot ampliar amb les informacions que s’han obtingut dels paradistes i dels clients... 3. Al mercat hi ha de tot 4. Conclusions En aquest punt cal presentar el mercat com un Finalment, es proposa explicar què s’ha après, espai de consum saludable, justificant aques- què es pot dir del producte estudiat i de la impor- ta afirmació amb la presència de productes ne- tància de dur una dieta saludable, quins són els cessaris per a una alimentació correcta (tipus avantatges de comprar aquest producte al mer- de parades, aspecte dels productes i varietat cat i quins arguments donarien els alumnes per de l’oferta, etcètera). animar tothom a comprar al mercat. Podem en- coratjar-los a crear un eslògan, fer un petit clip, inventar-se un jingle... Us animem a publicar aquest reportatge al web de l’escola o als espais de comunicació propis. També es pot contactar amb l’Oficina Tècnica del Programa Educatiu perquè es publiqui al web del programa www.menjodemercat.cat. D’aquesta manera, els alumnes poden fer pública la seva investigació i reflexió, que es deixa a l’abast de tothom que hi pugui estar interessat. Finalment, i per tancar la proposta, es farà una xerrada amb tots els alumnes perquè expressin les seves valora- cions sobre la visita, les activitats i els nous coneixements que han adquirit. Cal tenir en compte la xerrada servirà per introduir el tema (en la primera activitat) i contrastar els progressos que s’han dut a terme amb els alumnes. Això, juntament amb els reportatges que cada grup ha confeccionat, permetrà avaluar els resultats finals. Altres consideracions: En el moment d’elaborar el reportatge, es poden presentar i donar a conèixer als alumnes diferents eines, progra- mes o recursos per fer-ho de la manera més còmoda, original i creativa. Algunes recomanacions per poder fer un bon reportatge podrien ser: PowerPoint, Prezzi, Mashups, Windows MovieMaker, etcètera. De tota manera, els docents i els mateixos alumnes poden afegir o eliminar apartats, sempre que se segueixi el tema de la dieta sana i del mercat com a opció de consum adequada per adquirir els productes. 15 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Altres continguts que es poden treballar a partir d’aquesta proposta Altres aspectes que es poden treballar a partir d’aquest programa són: Importància de la nutrició en el desenvolupament Els joves d’aquesta edat estan sotmesos a grans canvis corporals. Una alimentació correcta és essencial en aquesta etapa. El programa d’activitats als mercats permet posar en relleu la importància d’una dieta sana i equilibrada. Alhora, també es pot incidir en la importància de fer esport amb regularitat. Una vida saludable passa per una dieta equilibrada i la pràctica esportiva. Al web www.somelquemengemfcb.cat també s’hi poden trobar receptes i consells sobre alimentació. Habilitats socials, autonomia i iniciativa personal Els mercats són un punt clau en la xarxa de relacions socials d’un barri o població. A través d’aquest programa es poden treballar aspectes relacionats amb les habilitats socials, l’autonomia i la iniciativa personal a l’entorn dels mercats, ja que són espais tradicionals de relació en la nostra cultura. Els aliments que consumim provenen moltes vegades de llocs llunyans i exòtics. A tra- vés del programa de mercats es poden treballar la procedència dels productes alimen- taris, els processos pels quals passen abans d’arribar als mercats i botigues, etcètera. A més, es poden tractar altres continguts, com ara el consum sostenible, les conseqüèn- cies del nostre consum en el medi ambient i les mesures que es poden prendre per mi- nimitzar aquestes conseqüències. Recomanacions finals: La millor manera de conèixer el mercat és comprar-hi i relacionar-se amb els paradistes. Si l’escola necessita comprar algun producte alimentari, es pot aprofitar l’ocasió per deixar que els alumnes el comprin. 16 GUIA D’ORIENTACIONSE SO DIDÀCTIQUES 1r cicle Identificadors per a la visita Per anar a fer la visita mercat es poden fer servir aquests identificadors, que informaran els comerciants i els clients que els alumnes estan participant en l’activitat educativa. 17 és una iniciativa que l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona i la Fundació Futbol Club Barcelona posen a disposició dels centres educatius. Proposta educativa i desenvolupament de continguts Marinva Joc i Educació Disseny gràfic i maquetació ElevenAdworks Amb la col·laboració de Institut Municipal d’Educació de Barcelona, l’Àrea de Comerç de la Diputació de Barcelona, l’Agència de Salut Pública de Barcelona i els mercats de la ciutat i la província.