Guia d’orientacions didàctiques EDUCACIÓ PRIMÀRIA 4t, 5è i 6è GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Presentació de la proposta és una activitat educativa amb la qual els mercats municipals de Barcelona i la Fundació FC Barcelona, conviden les escoles a fer equip i transmetre als infants i joves els valors de comprar sa, fresc i de qualitat mentre descobreixen el mercat i allò que el caracteritza i el diferencia d’altres formes de comerç. La proposta educativa s’adreça a l’educació infantil, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria i orga- nitza els continguts de forma seqüencial i acumulativa, de manera que amb cada activitat es treballen continguts nous i es reforcen els anteriors. L’activitat té una finalitat doble: d’una banda, facilitar una dinàmica educativa que permeti als alumnes tenir una experiència directa del que és el mercat a través d’una visita a les seves instal·lacions. D’altra banda, animar tots els participants del programa educatiu de mercats a explicar les seves experiències i impressions sobre la visita a través de l’elaboració d’un reportatge que es pot compartir en els mitjans de difusió de l’escola o enviar-lo a l’Oficina Tècnica del Programa Educatiu, perquè es publiqui al web www.menjodemercat.cat. D’aquesta manera, el vostre treball el podran consultar les vostres famílies, els vostres companys d’escola i les vostres amistats per conèixer el mercat i els seus productes. Aquesta guia té l’objectiu de compartir amb els docents tots els aspectes que s’han considerat en el disseny de la proposta per facilitar-ne l’aplicació a l’aula. Els continguts i les activitats s’han descrit tenint en compte un grup estàndard. Entenem que cada alumne i cada aula té unes característiques determinades, per la qual cosa caldrà ajustar la proposta a cada context. D’altra banda, el mercat permet treballar un ampli ventall de continguts. En aquest projecte no s’han previst tots, però us encoratgem a aprofitar-ne les possibilitats i a fer-lo créixer tant com cregueu necessari. En aquest sentit, al final d’aquesta guia es fa esment de diverses temàtiques que poden complementar i ampliar el treball a l’aula. Per participar en l’activitat Per partipar en l’activitat es pot trobar tota la informació al web: www.menjodemercat.cat o contactar amb la nostra oficina tècnica a: programaeducatiu@menjodemercat.cat Aquesta visita és autoguiada, però cal fer la inscripció per veure la disponibilitat del mercat escollit. 2 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è CURS ACTIVITAT CONTINGUT P4 i P5 EL MISTERIÓS SECRET DELS Els principals grups alimentaris i el mercat Educació infantil MERCATS DE BARCELONA com a espai de relació social i convivència. 1r 2n 3r INVESTIGUEM LA LLISTA Els trets diferencials dels productes de mer- Primària DE LA COMPRA cat: productes frescos, variats i de qualitat. 4t 5è 6è MENÚ DE MERCAT El mercat com a opció de consum: productes Primària frescos, variats i de qualitat vinculats amb el concepte de comerç de proximitat. 1r CICLE AL MERCAT Comerç de proximitat i relació entre els pro- ESO PER MENJAR ductes del mercat (frescos, variats i de quali- COM CAL tat) i la dieta saludable. 2n CICLE UNA COMPRA El mercat com a opció de consum que aporta ESO AMB MOLT VALOR un seguit de valors afegits a la compra: • Productes variats, frescos i de temporada. • Dieta saludable i cultura alimentària. • Consum sostenible i ecològic i activació econòmica del territori. • Comerç de proximitat, tracte personalitzat i activació social del territori. 3 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Investiguem la llista de la compra Aquesta proposta d’activitats presenta una Objectius: finalitat doble: • Reconèixer el valor del mercat com un es- • Transmetre als alumnes les característi- tabliment especialitzat en productes ali- ques principals que defineixen els produc- mentaris frescos, variats i de qualitat. tes que es troben als mercats, és a dir, pro- ductes variats, frescos i de qualitat. • Descobrir el comerç de proximitat, tot re- coneixent l’atenció personalitzada, l’orien- • Aprofundir en el concepte de comerç de tació i la informació als consumidors com proximitat com a model de consum dels les seves característiques principals. mercats (atenció directa al client, orienta- ció i assessorament respecte a la compra, • Entendre la necessitat d’una planificació informacions directes sobre els productes, prèvia abans d’anar a comprar al mercat. tracte personalitzat...). • Relacionar els productes del mercat amb Per fer-ho, es proposaran als alumnes dos ca- la dieta sana, rica i equilibrada. sos diferents que els portaran a triar els pro- ductes que han de comprar al mercat. Contribució de l’activitat a les competències bàsiques A través de les activitats següents es podran treballar aspectes diferents que ajudaran a desenvolupar diverses competències bàsiques: A la proposta hi ha activitats de conversa, debat i reflexió conjunta que ajudaran a treballar aspectes relacionats amb la competència comunicativa lingüística i cultural. Amb la tasca d’obtenir informació durant la visita al mercat i el seu tractament posterior per confeccio- nar el treball final es desenvoluparan aspectes relacionats amb la competència artística, matemàtica, la competència del tractament de la informació i d’autonomia i iniciativa personal. D’altra banda, descobrint el mercat més proper i participant en la seva activitat es poden potenciar els aspectes relatius a la competència cultural, la competència d’interacció amb el món físic i la compe- tència social i ciutadana. En el moment de penjar i compartir les creacions que es proposen al treball final s’ajuda a treballar la competència digital. Finalment, la reflexió sobre els progressos i coneixements que s’adquireixen relaciona la proposta amb la competència d’aprendre a aprendre. 4 GUIA D’ORIENTACIONSED. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4 t, 5è i 6è Estructura de l‘activitat L’activitat presenta tres moments diferents: abans, durant i després de la visita, ordenats de la manera següent: Seqüència de les activitats Treball inicial i planificació a l’aula Visita al mercat Activitat de síntesi i comunicació Activitat de reflexió: 5. Menú de mercat 6. Invitació a 1. Què saps dels mercats? * berenar o esmorzar Activitat de planificació: 2. Abans d’anar al mercat * 3. Un esmorzar o berenar original i saludable 4. Normes que cal en compte durant la visita Les possibilitats didàctiques i els continguts relacionats amb el mercat són molt amplis i de molta ri- quesa, però per delimitar la proposta s’ha optat per cinc dinàmiques concretes. D’altra banda, tenint en compte que el temps de dedicació al projecte pot ser diferent en cada cas, s’han identificat dos tipus d’activitats: • Activitats bàsiques de la proposta marcades en BLAU • Activitats d’aprofundiment, ampliació o suport destacades en color TARONJA Tot seguit es detalla el contingut i la metodologia de cadascuna d’elles. 5 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Treball inicial i de planificació a l’aula 1. QUÈ SAPS DELS MERCATS? (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) Aquesta primera activitat es planteja com una introducció al tema dels mercats en la qual es reflexionarà sobre les seves característiques principals. Lloc: a l’aula La proposta consisteix en una primera presentació a càrrec dels docents de l’activitat de mercats, seguida d’un breu de- Temps: 10-15 min bat sobre el tema. Al quadern hi ha unes preguntes senzilles Materials: fitxa “Què saps dels mer- que poden ajudar a començar el debat. Aquestes preguntes cats” del quadern de l’alumne. les poden fer servir els docents per dinamitzar o les poden Altres: aquesta activitat es pot allar- comentar els alumnes en petits grups abans de començar. gar o escurçar segons el criteri dels docents i les característiques de la Altres consideracions: classe. Durant aquesta activitat convé activar els coneixements previs que tenen els alumnes sobre el tema del mercat, que ens permetran saber quins són els aspectes en què hem de fer èmfasi al llarg de les activitats i també comparar pos- teriorment els coneixements que tenen abans i després de Act*ivitat complementària dur a terme les activitats. 6 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Treball inicial i de planificació a l’aula 2. ABANS D’ANAR AL MERCAT (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) Aquesta segona activitat està plantejada per transmetre als alumnes la necessitat de planificar qualsevol visita al mercat. Tradicionalment, comprar al mercat demana un seguit de consideracions prèvies que cal tenir en compte i que en fan Lloc: a l’aula una pràctica excel·lent de consum responsable. Vegem-ne Temps: 15-20 min algunes: Materials: fitxa “Abans d’anar al 1. Que sigui obert unes hores i uns dies determinats ens mercat” del quadern de l’alumne. obliga a planificar la compra, és a dir, quan s’hi anirà i Altres: en aquesta activitat cal re- què s’hi comprarà. marcar la importància de fer una bona planificació. L’activitat es pot 2. Per la disposició de les parades o per tenir en compte estructurar com més convingui als quins dies s’hi troba un producte determinat, s’acostu- docents, però sempre és recoma- ma a anar al mercat amb la llista de productes que in- nable per introduir el tema de la teressa adquirir. La llista sempre és una bona aliada a planificació. l’hora de consumir, mesurar la despesa i preveure el que es necessita. Act*ivitat 3. L’estructura de l’espai, la quantitat de gent que hi ha i la ne- complementària cessitat d’aprofitar per comprar tot allò que hi ha a la llista ens obliga a dur un cabàs o un carret on col·locar els pro- ductes que es van comprant. Tot plegat fa que anar al mercat del barri sigui una activitat familiar que afavoreix uns hàbits de consum molt recoma- nables, a més de promoure l’activitat física, ja que per la seva proximitat facilita que s’hi pugui anar a peu. La se- qüència de l’activitat és la següent: • Petit exercici de seqüenciació dels passos que cal fer abans d’anar al mercat. Aquesta activitat es pot dur a terme de diverses maneres, segons convingui als do- cents: de manera individual, en petits grups o bé con- juntament amb tota la classe. • Posada en comú de l’activitat i explicació de la lògica d’aquest ordre: per què és important mirar què es ne- cessita abans de fer la llista, els motius per decidir el dia que es va a comprar, etcètera. • Explicació dels elements que cal agafar abans d’anar a comprar: cabàs, llista de la compra, etcètera. 7 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Treball inicial i de planificació a l’aula 3. UN ESMORZAR O BERENAR ORIGINAL I SALUDABLE! (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) Aquesta activitat té com a finalitat mostrar la importància de planificar una visita al mercat i establir els passos que cal seguir. S’hi presenten els dos casos que ha de triar cada grup d’alumnes i que determinaran la visita al mercat. Per a Lloc: a l’aula l’activitat, es proposa la dinàmica següent: Temps: 35-45 min 1. Explicació dels casos que determinaran la confecció Materials: fitxa “Un esmorzar o bere- del menú i la recollida d’informació durant la visita. nar original i saludable” i graelles “El 2. Formació dels grups en els quals es dividirà la classe menú de mercat” per dur a terme l’activitat. Recomanem que es facin Altres: en aquesta activitat cal dividir quatre grups diferents, dos per a cada cas. D’aquesta la classe en grups, decidir si faran un manera, en posar en comú els menús, s’obtindrà molta berenar o un esmorzar i començar a més diversitat de possibilitats i punts de vista. omplir la graella de productes, el preu dels quals s’hauran d’investigar du- 3. Un cop fets els grups, cal revisar el material de què dispo- rant la visita. saran els alumnes per dur a terme la tasca encomanada: • Informació sobre esmorzars i berenars saludables. • Graella per anotar els productes que necessiten per confeccionar la seva proposta, a més de la quantitat i el preu. 4. Finalment, els grups faran una primera proposta orien- tativa de menú i un càlcul de les quantitats necessàries per a tota la classe. Durant la visita tindran l’oportunitat de compartir les previsions amb els paradistes, que els orientaran respecte a les quantitats i potser els sugge- riran altres articles de característiques similars, però amb aspectes concrets que s’ajustin més al cas Cal explicar als alumnes que han de mirar de fer propostes originals i crear un berenar o esmorzar que sigui alhora sa- ludable i divertit. És important vincular els continguts d’aquesta activitat amb temes relacionats amb els bons hàbits de con- sum. Cal traslladar la idea que una planificació correcta i reflexiva permetrà comprar només allò que es neces- sita, controlar el pressupost que s’hi destini i fer canvis assenyats si no es troba el producte que és a la llista. 8 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Treball inicial i de planificació a l’aula 4. NORMES QUE CAL TENIR EN COMPTE DURANT LA VISITA (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) Preparació de la visita Abans de fer la visita és important tenir en compte les in- formacions següents. • Abans d’anar al mercat cal concertar un dia de visi- Lloc: a l’aula ta amb l’Oficina del Programa Educatiu a través del web www.menjodemercat.cat i omplir el formulari de Materials: fitxa “Normes que cal tenir en compte durant la visita” del qua- petició. dern de l’alumne. • És important preparar els vostres alumnes per a la visita: cal explicar molt clarament què es farà, quin mercat es visitarà, quin dia es durà a terme la visita, etcètera. • Implicar les famílies d’alguna manera en la visita. Per fer-ho, es pot demanar als alumnes que parlin a casa del que han de fer al mercat, que demanin con- sell per moure-s’hi o informacions sobre els diversos productes. La idea és crear expectatives i buscar la complicitat de pares i mares amb vista a la visita. • Portar la càmera fotogràfica per poder fer fotos de tot allò que pugui il·lustrar posteriorment el treball final. Si el centre disposa d’un protocol per demanar aquest tipus de material seria interessant que els alumnes poguessin participar en aquest procés. Tam- bé es pot demanar als nens i nenes que duguin les seves càmeres de casa. 9 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Visita al mercat BENVINGUDA En arribar al lloc de la visita, una persona representant del mercat ens donarà la benvinguda i ens aportarà algu- nes informacions concretes sobre l’espai que ens disposem a visitar. En acabat, ens convidarà a descobrir les diverses parades. Seguidament, es recomana ferun repàs de les normes normes i els consells durant la visita que es troba al qua- dern de l’alumne i que permetrà fer la visita sense destorbar els treballadors ni els clients. Un cop feta aquesta benvinguda, cal distribuir la classe per fer la visita en grups de treball. D’aquesta manera cada grup cercarà la informació que necessita. Al final d’aquesta guia trobareu una proposta d’identificadors que, si els voleu fer servir, podeu imprimir en paper etiqueta, per exemple, perquè tant els venedors com els clients us puguin reconèixer com a escolars que esteu fent una visita al mercat. Tot i que el mercat és un recinte segur, abans de començar la visita és recomanable pactar un lloc de trobada per si de cas algun alumne se separa del seu grup. Així mateix, si es considera necessari, es pot fer una visita ràpida al mercat que permeti als nens i nenes descobrir el recinte i orientar-s’hi. 10 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Visita al mercat 5. MENÚ DE MERCAT Durant la visita cal que els alumnes: 1. Planifiquin les parades que volen visitar. Lloc: al mercat 2. Busquin les parades on s’ofereixen els productes se- leccionats prèviament per complir amb els requisits Temps: 35-45 min del seu cas. Un cop trobada la parada, han de mirar la quantitat de producte que necessiten i quin preu té. Materials: planificació prèvia a l’aula, Han de repetir el procés fins que tinguin tota la infor- càmera de fotos i allò que calgui per anotar o enregistrar la informació re- mació sobre tots els productes que necessiten. A les collida (fulls, llapis, enregistradora de diverses parades podran intercanviar opinions i rebre veu, etcètera). Xapes identificatives. orientacions dels venedors. 3. Recullin algunes imatges del seu procés de selecció (foto del grup en alguna de les parades, imatges d’al- guns dels productes seleccionats, fotos dels indica- dors de preus...). És recomanable que els alumnes disposin de la graella que van començar a preparar durant la planificació de l’activitat. D’aquesta manera, poden anar a buscar direc- tament els productes que els interessen i anotar la quan- titat que en compren i el preu de cada compra. Cal tenir en compte que, si bé el tracte amb els venedors es consi- dera fonamental per descobrir el concepte comerç de proximitat, és possible que les circumstàncies de la parada no ho permetin. Per això, és recomanable preparar els infants perquè entenguin aquestes situacions i que vagin a una altra parada on els puguin dedicar més temps. 11 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Activitat de síntesi i comunicació 6. INVITACIÓ A BERENAR I ESMORZAR (Recurs didàctic al quadern de l’alumne) Finalment cal que els alumnes acabin d’omplir les graelles que tenen al quadern de l’alumne, en què han d’especificar els productes que han escollit segons el cas, el preu que costa el producte, quina quantitat pensen que cal com- Lloc: a l’aula prar i el preu final de tot l’esmorzar o berenar. També cal que justifiquin l’elecció dels productes i si responen a les Temps: 40-45 min característiques d’una dieta sana i equilibrada. Materials: informació recollida durant la visita, fotos, etcètera. Seguidament, els docents demanaran a cada grup que prepari una invitació per a l’esmorzar o berenar en la qual Altres: informació recollida durant han d’aparèixer diverses informacions: la visita al mercat. Fitxa “Invitació a berenar o esmorzar”. • Nom del berenar o esmorzar. El resultat del treball final es pot enviar • Petita explicació dels “plats” que aportaran (sucs, l’Oficina Tècnica del Programa Educa- entrepans, batuts, etcètera).. tiu, www.menjodemercat.cat perquè es publiqui. També es pot difondre a través • Ingredients que s’han fet servir. dels mitjans de l’escola per compartir-lo • Justificació de les propietats saludables de la proposta. amb altres companys, famílies i amics. • Preu per persona (que cal calcular segons la graella que van omplir al mercat). La presentació d’aquesta activitat pot ser un moment ric de treball de grup, en què els alumnes comparteixin els casos i les valoracions respecte a l’experiència. D’altra banda, es pot engrescar el grup a votar la proposta que li sembli més atractiva, més apetitosa i més divertida, i fins i tot se’n pot seleccionar una per berenar o esmorzar plegats un dia. 12 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Activitat de síntesi i comunicació Altres consideracions Per dur a terme la justificació d’una dieta sana i equilibrada es pot consultar la informació que s’in- clou al quadern de l’alumne, a l’activitat de planifica- ció “Visita el mercat”. Per tancar la proposta, es farà una xerrada amb tots els alumnes perquè expressin les seves valoracions sobre la visita, les activitats i els nous coneixements que han adquirit. Recordar la conversa del primer dia permetrà con- trastar els progressos que s’han dut a terme. Aques- ta pot ser una informació important tant per als docents com per als alumnes, que així seran cons- cients dels coneixements adquirits. Animeu-vos i compartiu els treballs als mitjans de difusió de l’escola o envieu-los a l’Oficina Tècnica del Programa Educatiu perquè es publiquin al web www.menjodemercat.cat 13 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Altres continguts que es poden treballar a partir d’aquesta proposta Altres aspectes que es poden treballar a partir d’aquest programa són: El comerç del nostre barri Amb el programa d’activitats sobre els mercats ens centrem en un únic espai comercial, però al nostre voltant hi ha altres tipus d’establiments que també podem catalogar com a comerç de proximitat. Partint de les acti- vitats proposades en aquest programa es poden posar en marxa altres iniciatives que tinguin com a finalitat conèixer la xarxa comercial del nostre entorn més proper. Alimentació equilibrada Amb aquesta proposta s’ha treballat el tema dels esmorzars i els berenars saludables, però partint d’aquesta base es pot tractar el concepte general d’una alimentació rica i equilibrada, posant una atenció especial en els grups d’aliments i els àpats que es fan durant el dia. Al web www.somelquemengemfcb.cat també s’hi poden trobar receptes i consells sobre alimentació. Educació per al consum La proposta treballa diversos continguts relacionats amb un consum responsable. A partir d’aquí es poden abordar altres aspectes, com ara la diferència entre desig i necessitat; entre compra per impuls i compra rao- nada; entre despesa prevista i despesa imprevista... Recomanacions finals La millor manera de conèixer el mercat és comprar-hi i relacio- nar-se amb els comerciants. Si l’escola necessita comprar algun producte alimentari, es pot apro- fitar l’ocasió per deixar que els alumnes el comprin. 14 GUIA D’ORIENTACIONSE D. PRIMÀRIA DIDÀCTIQUES 4t, 5è i 6è Identificadors per a la visita Per anar a fer la visita al mercat es poden fer servir aquests identificadors, que informaran els comerciants i els clients que els alumnes estan participant en l’activitat educativa. 15 és una iniciativa que l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona i la Fundació Futbol Club Barcelona posen a disposició dels centres educatius. Proposta educativa i desenvolupament de continguts Marinva Joc i Educació Disseny gràfic i maquetació ElevenAdworks Amb la col·laboració de Institut Municipal d’Educació de Barcelona, l’Àrea de Comerç de la Diputació de Barcelona, l’Agència de Salut Pública de Barcelona i els mercats de la ciutat i la província.