1 Mesura de Govern Nova Línia d’Economia Digital de Barcelona Activa Comissió d’Economia i Hisenda 20 de juny de 2017 2 Índex Context econòmic: Barcelona, hub d’emprenedoria digital .................................................... 3 Qualitat del treball ............................................................................................................................................. 4 El repte de fer arribar la revolució digital a tota la població ............................................................. 5 Potencialitats del sector ................................................................................................................................... 6 Justificació ......................................................................................................................... 8 Pla Barcelona Ciutat Digital 2017-2020 .................................................................................................... 8 Objectius .......................................................................................................................... 10 Mesures ........................................................................................................................... 11 Empresa ............................................................................................................................................................... 11 Servei de Prototipatge Empresarial. .................................................................................................... 11 Programa “Barcelona Indústria Urbana”. ........................................................................................... 12 Programa Vocacions científico - tecnològiques. .............................................................................. 12 Emprenedoria .................................................................................................................................................... 13 Espai “User Lab”. .......................................................................................................................................... 13 Programes per emprendre de caràcter sectorial. ........................................................................... 13 Formació .............................................................................................................................................................. 14 Nova oferta de Capacitació tecnològica al “ Cibernàrium”. ......................................................... 14 Nous Programes Formatius “Estiu TIC”. ............................................................................................. 14 Nous Programes de reducció de l’escletxa digital i de gènere al Territori ............................ 15 IT Academy..................................................................................................................................................... 16 Mesura Destacada: Nova Incubadora MediaTic .................................................................. 16 Objectius específics: ........................................................................................................................................ 16 Ubicació: ............................................................................................................................................................... 16 Públic objectiu: .................................................................................................................................................. 17 Serveis d’alt valor: ............................................................................................................................................ 17 Calendari .............................................................................................................................................................. 18 3 Context econòmic: Barcelona, hub d’emprenedoria digital La ciutat, que supera els 51.000 treballadors i compta per primera vegada amb més de 2.500 empreses amb assalariats a les TIC, és el nucli central del sector a Catalunya, ja que concentra el 55,6% de l’ocupació i el 47,8% del teixit empresarial que compta al Principat. El 2015, s’estima que el sector de la informació i comunicacions -que engloba les TIC- genera el 7,4% del Valor Afegit Brut de Barcelona. Una mostra del dinamisme d’aquest sector els darrers anys és l’increment de 11.000 llocs de treball entre 2011 i 2016 el que representa un augment (+29,5%) més de 3 vegades superior a l’experimentat pel conjunt de sectors a Barcelona (+6,4%). Aquesta dinàmica més expansiva del sector TIC en relació a la resta de l’economia també s’observa en la creació d’empreses – on aquest sector creix un +32,3% front al +3,6% del conjunt de les activitats-. 4 Qualitat del treball Pel que fa a l’estabilitat en el lloc de treball, la meitat dels contractes signats al sector TIC de Barcelona el 2016 és de caràcter indefinit, percentatge gairebé quatre vegades superior al pes global de la contractació indefinida a la ciutat (13,8%). 5 Quant als salaris, la informació i comunicacions (que engloben les TIC) presenta un nivell salarial clarament més elevat que la resta a Barcelona, de tal manera que l’any 2015, els treballadors d’aquest sector cobraven un 21% més que la mitjana. En conjunt, la major estabilitat dels contractes i el nivell de remuneració salarial caracteritzen aquest sector com un dels que ofereix millor qualitat de l'ocupació a Barcelona. El repte de fer arribar la revolució digital a tota la població Segons el recent estudi sobre l’escletxa digital a Barcelona, els residents a la ciutat es troben per sobre de la mitjana europea, espanyola i catalana en quant a connectivitat, freqüència i ús d’Internet. Un 84% dels barcelonins disposa d’Internet al seu domicili, i gairebé 9 de cada 10 s’hi connecten diàriament. 6 Es detecten, però, diferències territorials: mentre que a les Corts el 96% de les llars disposa de connexió a la xarxa, a Torre Baró aquest indicador baixa al 62%. L’escletxa apareix amb força en els barris de renda baixa si el ciutadà és dona, té entre 65 i 74 anys, un nivell educatiu baix, es dedica a tasques de la llar o és aturat. Potencialitats del sector Barcelona vol ser referent en l’àmbit tecnològic per afavorir la qualitat de vida, en un entorn global en el que la tecnologia mòbil es perfila com un vector clau de creixement pel conjunt de l’economia. En aquest context, el rol de Barcelona com a Mobile World Capital -amb la celebració del Mobile World Congress i el projecte de llegat industrial (legacy)- suposen una oportunitat estratègica per posicionar la ciutat en aquest àmbit. Barcelona compta amb un ecosistema digital dens i el 2016 se situa com la novena ciutat europea més atractiva per als emprenedors digitals, després d’escalar 5 posicions en un sol any en la valoració de les condicions i el suport que ofereix als nous projectes tecnològics en l’àmbit digital (European Digital City Index 2016). Així mateix, és la cinquena al rànquing de ciutats europees en nombre d’start-ups The European Talent Landscape elaborat per Balderton Capital. 7 La ciutat concentra el 28,4% de les start-up digitals de l’Estat espanyol i per sectors destaquen el comerç electrònic –amb el 21% del total- seguit del mobile i serveis a les empreses –cadascun amb un pes del 10%-, mentre que tant l’emprenedoria digital social com el turisme representen el 9%. A més a més, Barcelona es troba a la cinquena posició pel que fa a ciutats europees en nombre d’”start-ups”, i és la millor ciutat espanyola en aquest rànquing. 8 D’altra banda, cal destacar la progressió de la ciutat a l’Innovation Cities Index, un rànquing de prestigi que es construeix a partir de 162 indicadors d’innovació, on el 2016 Barcelona aconsegueix la tretzena posició mundial –escalant 14 posicions respecte al 2015 i 43 respecte al 2014- i la cinquena plaça europea. El rànquing l’encapçalen Londres, Nova York i Tòquio i Barcelona obté la mateixa puntuació que Viena, Seul, Amsterdam, Sidney i Munic. Justificació Barcelona Activa, a través dels seus serveis, programes, activitats i especialment els seus equipaments, està en contacte permanent amb el teixit d’empreses innovadores i tecnològicament avançades i amb persones emprenedores que volen iniciar la seva activitat en clau digital. En la mateixa línia també Barcelona Activa manté una relació de col·laboració i cooperació amb els actors públics i privats que formen part de l’ecosistema emprenedor de la ciutat, actuant com a facilitadora de recursos i processos, per tal de garantir, des de la visió pública, l’enfortiment i la dinamització d’aquest teixit clau. És per aquest dos elements, proximitat a les persones emprenedores i empreses i la relació amb l’ecosistema, que, des de Barcelona Activa, es vol contribuir al desenvolupament de l’economia tecnològica i l’ecosistema digital de la ciutat, sumant-hi serveis i activitats que formem part de la seva cartera actual així com creant nous projecte ad-hoc que situïn la ciutat de Barcelona en el mapa de ciutats que volen esdevenir referents en l’àmbit tecnològic i digital. Aquesta voluntat justifica la posada en marxa, dins de Barcelona Activa, d’una nova línia de treball especialitzada, que concentri i enforteixi tots els recursos presents i futurs vinculats amb l’economia digital. Pla Barcelona Ciutat Digital 2017-2020 Aquesta nova línia de treball adquireix especial projecció i consistència degut a la posada en marxa, per part de l’Ajuntament, del Pla Barcelona Ciutat Digital 2017-2020 que, precisament, busca diversificar l’economia digital a la ciutat i fer que més PIME i persones emprenedores puguin accedir a la contractació pública i oferir solucions innovadores als reptes de ciutat, alhora que apoderar la ciutadania mitjançant la capacitació digital. Com a objectiu més general, aquest Pla vol posar a l’abast dels ciutadans i ciutadanes de tota condició els recursos que permetin fer de la tecnologia el motor que asseguri la millora dels serveis públics i un creixement econòmic i social, més equitatiu i sostenible. 9 Esdevé un pla transversal que asseguri una política tecnològica coherent i homogènia dins l’Ajuntament, responent a una visió que abraça les iniciatives i estratègies que s’implanten des de 3 grans eixos: · Govern i Ciutat: la tecnologia per a la transformació i la innovació pública: un govern més obert i eficient. · Empreses i Entitats Socials: desenvolupament del teixit socio-econòmic digital i de l’ecosistema d’innovació local. · Ciutadania: empoderament de les persones. La prioritat de Barcelona Ciutat Digital és aprofitar les oportunitats generades per les tecnologies basades en dades, que poden transformar la ciutat i la vida dels seus ciutadans i ciutadanes. Reprendre el control de la tecnologia i les dades per a la gent per a desenvolupar millors i més eficients serveis públics i promoure una nova economia que és més innovadora, col·laborativa, verda, circular i amb un major impacte social, treballant amb les PIMEs, noves empreses, acadèmies, centres de recerca i apoderar digitalment la ciutadania, així com facilitar la seva participació amb processos de democràcia digital. Tornant a l'Economia Digital, el Pla introdueix com a novetat una economia digital amb una vessant clara d’innovació social, també anomenada com innovació social digital, on es fomenta l’economia que usa tecnologies obertes i ètiques, la fabricació digital, i noves formes d’innovació i economies col·laboratives que resolen reptes socials i potencien nous models de negoci sostenibles. Es volen recolzar aquests moviments apareguts des de les bases socials de les ciutats que econòmicament són encara minoritaris però canvien els models de consum i producció fent ciutats més obertes, equitables, circulars i democràtiques. També cal remarcar la priorització d’accions per reduir l’escletxa digital col·laborant amb l’ecosistema de la ciutat, i especialment amb la declaració de Barcelona per la Inclusió Social Digital signada a les portes del Mobile World Congress 2017, entre l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Telefònica, la Fundació Vodafone, la Fundació Orange, l’empresa Cisco i l’empresa Lenovo, amb la que l’Ajuntament articula mecanismes de coordinació per alinear l’activitat privada amb les polítiques públiques en l’àmbit de la inclusió social digital i maximitzar l’impacte dels programes de retorn social que empreses i fundacions despleguen a la ciutat, així com una oferta formativa específica que fomenti les vocacions STEM a les escoles, capaciti digitalment la ciutadania com a element d'inclusió i disminueixi l'escletxa de gènere que existeix en el món digital. En resum, el Pla digital busca també diversificar i enfortir l’economia digital a la ciutat, fer que més PIMEs i persones emprenedores puguin accedir a la contractació pública, oferir solucions innovadores als reptes de ciutat, impulsar una nova economia digital que sigui més 10 respectuosa amb els reptes socials i la sostenibilitat (digital social innovation), i alhora treballar per disminuir l’escletxa digital en la ciutadania com a eina per facilitar la inclusió social i la ocupació. Per tant, en aquest context, una línia de treball d’Economia Digital adquireix especial projecció i consistència . Objectius Els objectius d’aquesta Mesura de Govern són: · Impulsar l’Economia digital a la ciutat de Barcelona · Contribuir al posicionament de Barcelona com a hub d’emprenedoria digital · Donar suport als projectes emprenedors de base tecnològica · Fomentar el talent digital · Contribuir a la promoció del talent femení al mon científic i tecnològic · Reduir l’escletxa digital a la Ciutat Per tant, amb aquesta línia d’Economia digital, es vol contribuir al desenvolupament de l’economia tecnològica i l’ecosistema digital de la ciutat, sumant-hi serveis i programes que formem part de la cartera actual de Barcelona Activa, així com crear nous projecte ad- hoc que situïn la ciutat de Barcelona en el mapa de ciutats que volen esdevenir referents en l’àmbit tecnològic i digital. Ara bé, els valors actuals de Barcelona Activa, basats en la igualtat d’oportunitats, la cooperació i la visió de l’economia al servei de les persones, permeten treballar l’economia digital des de la perspectiva del seu impacte social i conviden a vetllar per a que totes les mesures que configuren aquesta nova Línia de treball contribueixin a una transformació digital que sigui inclusiva i plural. 11 Mesures La nova Línia d’Economia Digital de Barcelona Activa compta amb un conjunt de mesures vinculades amb els àmbits de l’Emprenedoria, l’Empresa i la Formació. Amb aquesta Línia de treball, que té vocació de convertir-se en permanent i enfortir-se amb el temps, Barcelona Activa vol contribuir al desenvolupament de l’economia tecnològica i l’ecosistema digital de la ciutat, sumant-hi serveis i programes que formem part de la seva cartera actual, així com crear nous projectes ad-hoc que situïn la ciutat de Barcelona en el mapa de ciutats que volen esdevenir referents en l’àmbit tecnològic i digital. Empresa Les mesures relacionades amb l’impuls al teixit empresarial de les petites i mitjanes empreses, ja s’han recollit a la Mesura de Govern d’impuls al Parc Tecnològic de Barcelona Activa, del novembre de 2016. Per aquest motiu, tot i que les esmentades mesures contribueixin a configurar la nova Línia d’Economia Digital de Barcelona Activa, no es tornaran a incloure en l’actual Mesura de Govern. Només es mencionen a continuació, però no es consideren part de l’actual Mesura de Govern a efectes del seguiment posterior de la mateixa, per tal d’evitar duplicitats. Servei de Prototipatge Empresarial. Aquest servei pretén crear un espai amb metodologia pròpia per acompanyar a les empreses a realitzar un prototip en l’àmbit industrial per tal de poder testejar amb el mercat la seva idoneïtat i viabilitat de forma àgil i ràpida. Aquest servei disposarà d’un seguit de partners del Parc Tecnològic que col·laboraran en el Servei per tal de poder oferir a l’empresa tots aquell suport des de la conceptualització, el disseny, l’elaboració del prototip i el testeig a mercat. Aquest projecte es dissenyarà amb la participació i col·laboració dels agents de l’ecosistema, partners del Servei (Col·legis Professionals, Patronals, Empreses, Centres Tecnològics entre d’altres) Lligat amb la posada en marxa d’aquest nou servei, es preveu la inclusió del Parc Tecnològic com a membre de la Xarxa d’Ateneus de Fabricació amb la característica de combinar l’ús social amb l’empresarial del nou Ateneu de Fabricació que es vol configurar. 12 Programa “Barcelona Indústria Urbana”. Aquest programa respon al l’estratègia de millorar la competitivitat de les empreses de la ciutat i el treball cap a la reindustrialització del teixit empresarial introduint els conceptes i les tecnologies relacionades amb la indústria 4.0. La indústria 4.0 neix com a resposta al creixement de la digitalització de l’economia i la societat, i es basa principalment en l’ús dels avenços tecnològics i en el desenvolupament de sistemes de comunicació, amb la finalitat de mantenir la informació a temps real de cada un dels processos de fabricació. En el món de la Indústria 4,0 les persones, les màquines, els equips, els sistemes logístics i els productes es comuniquen i col·laboren entre ells directament. Les empreses podran trobar una oferta programàtica formativa per tal d’introduir-los en les “noves formes de fer” i les noves tecnologies relacionades amb la indústria 4.0: Fabricació 3D; Fabricació IoT; Fabricació Lean; Fabricació Digital. Programa Vocacions científico - tecnològiques. L’equipament del Parc Tecnològic i les empreses allotjades són un gran actiu per tal de fomentar l’interès entre els i les més joves per despertar les vocacions científico- tecnològiques (també anomenat despertar les vocacions STEM: science, technology, engineering and math), de forma alineada amb el Pla Barcelona Ciutat Digital, concretament amb el Programa d'educació i capacitació en l’ús de noves tecnologies en el marc dels Ateneus de Fabricació o equipaments municipals. L’equipament disposa d’un zona de demostració d’algunes de les tecnologies desenvolupades per les empreses allotjades. Aquest espai disposa d’una aplicació “mobile” per tal de poder fer un recorregut guiat de les diferents iniciatives, Per tal de poder treballar aquesta línia es posaran en marxa un conjunt d’actuacions entre les quals destaquen les Visites guiades a les escoles del Districte amb activitats i tallers associats i amb la implicació de les empreses allotjades, fent especialment èmfasi en les joves per trencar estereotips relatius a la masculinització de les professions científico- tecnològiques 13 Emprenedoria Espai “User Lab”. Una de les prioritats de Barcelona Activa és promoure el creixement de les empreses innovadores i dinamitzar l’entorn econòmic de la ciutat i per això és necessari dotar a aquestes iniciatives de les millors eines que garanteixin la seva viabilitat en un entorn competitiu i amb projecció internacional. És per aquesta raó que es crearà aquest nou espai dedicat a la usabilitat i l’experiència d’usuari, en endavant, UXLab, per millorar el disseny i la usabilitat dels productes de les empreses incubades o vinculades a Barcelona Activa. Per definició, la usabilitat mesura la capacitat d’un producte o software per ser entès, aprés, fet servir i a més resultar atractiu per la persona usuària, quan es fa servir sota unes determinades condicions. En el cas de l’experiència d’usuari o UX, és el resultat de les percepcions i respostes d’una o varies persones per l’ús anticipat del producte, sistema o servei. Físicament el UXLab estarà ubicat a la Incubadora de Glories i disposarà de tres espais ben diferencials: - Un àrea de testing: que albergarà els serveis de test amb persones usuàries, neuromarketing i eyetracking - Un àrea d’observació i control: zona restringida al personal tècnic adscrit al projecte, que disposarà dels elements audiovisuals per a que aquest personal pugui fer el seguiment de les àrees de testing (think-aloud, eyetracking, neuromarketing). L’objectiu és mitjançant vinils mirall, estudiar i analitzar el comportament de les persones participants en el test - Un àrea creativa-polivalent: orientada al treball col·lectiu amb focus groups i serveis de conceptualització Programes per emprendre de caràcter sectorial. Barcelona Activa ha desenvolupat una metodologia pròpia per al disseny de programes per emprendre, a mida de les necessitats i característiques de determinats col·lectius, com a ara joves o persones majors de 45 anys, o bé especialitzats en determinats sectors estratègics per a la ciutat, com ara el Comerç i les Indústries Creatives i Culturals. Aquests Programes combinen diferents formats i continguts: des de la formació per a la definició del model/pla de negoci i les trobades amb actors rellevants de l’ecosistema fins a les tutories amb experts sectorials. La característica comuna de tots aquests Programes és l’intens acompanyament individualitzat que s’ofereix a les persones participants. 14 La vessant tecnològica és cada vegada més present en els projectes que participen en els programes per emprendre de Barcelona Activa, com a reflex del ràpid procés de transformació digital al qual estan sotmesos la majoria dels sectors econòmics. Per aquest motiu, en el marc de l’oferta dels Programa a mida per a emprendre de Barcelona Activa, s’intensificarà el recolzament a projectes de base tecnològica com ara el CleantechCamp, programa d’acompanyament a la creació i posada en marxa de projectes empresarials i suport en les primeres passes de les empreses que desenvolupen tecnologia pròpia en els sectors de l’energia neta, l’eficiència energètica, la mobilitat sostenible, i l’IOT aplicat al sector energètic. Es preveu que cada any, al voltant de 100 projectes emprenedors participaran en aquest tipus de Programes. Formació Nova oferta de Capacitació tecnològica al “ Cibernàrium”. Consisteix en un programa de 150 activitats diferents de curta durada (entre 3 i 12 hores) que es repeteixen en diferents dies i hores i que s’actualitza trimestralment. Les formacions s’articulen en activitats per Àrees Temàtiques (competències i eines transversals) i per Sectors (tracks verticals com mobilitat, educació, seguretat o comerç entre d’altres). El resultat és una oferta flexible, gratuïta, de fàcil accés i que permet a les persones usuàries organitzar-se un recorregut formatiu en funció de les seves necessitats i disponibilitat. La formació és pràctica i proporciona els coneixements i habilitats per que, un cop acabada, cada persona pugui practicar per compte propi o decidir emprendre formacions més especialitzades o de major durada. Aquest programa formatiu el desenvolupa al llarg de tot l’any i permet donar serveis a 10.000 persones cada any Nous Programes Formatius “Estiu TIC”. S’ampliarà i actualitzarà l’oferta de formacions tecnològiques especialitzades durant el mes de juliol, que complementen l’oferta estable de Cibernàrium. Els cursos, de 16 hores, tenen una durada superior i s’articulen en 3 blocs temàtics: Dades, tecnologia i aplicacions, Màrqueting i Comunicació 2.0 i TIC i Educació. Les activitats d’aquest últim bloc estan dirigides als professionals de l’educació i són reconegudes pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya . L’oferta es dimensiona per a donar servei a 250 persones en cada edició. 15 Nous Programes de reducció de l’escletxa digital i de gènere al Territori · Noves Antenes Cibernàrium: Ampliació de la xarxa d’Antenes amb nous continguts i noves localitzacions, com per exemple la biblioteca de Les Corts, amb l’objectiu de propagar i transmetre coneixements tecnològics a nous col·lectius i amb més abast territorial. El model formatiu de les Antenes consisteix en sessions de curta durada (1 a 2 hores màxim) el que permet gran flexibilitat d’horaris i programació fàcilment ajustable a les necessitats de les persones. Hi ha una xarxa de 10 Antenes Cibernàrium desplegades, cobrint tots els districtes de la ciutat. Es treballa des dels conceptes de: o Proximitat: la formació s’imparteix en centres pròxims i de referència als districtes com són les biblioteques gestionades pel Consorci de Biblioteques de Barcelona. o Continguts tecnològics actualitzats i d’aplicació pràctica, que fomenten l’alfabetització i capacitació digital o Expertesa que ve donada pel perfil pedagògic i habilitats formatives dels i les professionals que imparteixen les formacions; o Agilitat i flexibilitat de la formació. Aquest programa formatiu el desenvolupa al llarg de tot l’any i permet donar serveis a 2.500 persones cada any · Nou Programa de reducció de l’escletxa digital al territori: Es dissenyarà i posarà en marxa un nou projecte d’alfabetització adaptat a col•lectius específics, amb continguts adients i atenent a les realitats socioeconòmiques de cada districte de la ciutat. L’objectiu és fomentar l'alfabetització digital global per facilitar la inserció sòciolaboral i evitar la fractura digital a la ciutat amb la definició d’un programa i una estratègia d’alfabetització digital per al conjunt de la ciutat, tenint en compte les necessitats reals de col·lectius específics i oferint els serveis, sempre que sigui possible, en el seu territori. 16 IT Academy Aquest nou projecte neix per cobrir un buit en la oferta de formació i contribuir a crear perfils que les empreses han detectat com a necessaris. El sector de la formació actualment no cobreix aquestes necessitats perquè no hi ha línies d’educació reglada i perquè l’oferta de formació del mercat no respon a la especialització necessària (Big Data, per exemple) La IT Academy s’adreça a professionals amb interès en ampliar els seus coneixements sobre tecnologia o reorientar la seva carrera professional cap al sector TIC, i empreses que tinguin detectades necessitats concretes de perfils especialitzats Mesura Destacada: Nova Incubadora MediaTic Es tracta d’una nova incubadora adreçada a empreses d’alt impacte tecnològic. Les empreses allotjades tindran al seu abast un conjunt d'avantatges i serveis d'alt valor afegit per al seu creixement. Aquests avantatges aniran lligats principalment a l'accés a un espai físic per al desenvolupament de l'activitat empresarial, serveis d'acompanyament i assessorament empresarial i connexions amb l'ecosistema. L’objectiu principal de la posada en marxa d’aquesta nova Incubadora que complementa la xarxa d’Incubadores de Barcelona Activa és el de promoure i donar suport a la creació i creixement d’empreses d’alt impacte tecnològic, que contribueixin al desenvolupament econòmic i a la generació de llocs de treball qualificats. Objectius específics: · Oferir els instruments i eines necessàries per facilitar la creació i el creixement de les empreses intensives en l’ús de tecnologia. · Promoure i enfortir l’ecosistema i el teixit econòmic digital i innovador. · Fomentar la transferència tecnològica, de coneixement i dels resultats obtinguts a la recerca cap a l’empresa i la societat. · Esdevenir un punt de trobada i de cooperació entre els agents de l’ecosistema: universitats, centres de recerca, empreses, inversors, etc. Ubicació: La incubadora d’empreses tecnològiques s’ubicarà a l’edifici MediaTIC situat al districte de Sant Martí al 22@. 17 El arguments que justifiquen aquesta ubicació són: · Existència dels agents integrants de l’ecosistema innovador al voltant del MediaTIC (Universitats, Centre de Recerca, empreses tractores i entitats de suport). · Seu del Cibernarium, de l’OAE i de la fundació MWC. · Disponibilitat dels espais de la segona planta. Disposició d’uns 1.400 m2 per ubicar unes 20 empreses amb una òptima distribució de l’espai. El cost d’adequació de la planta es mínim, doncs ja disposa d’espais oberts i fàcilment modulables. Públic objectiu: Les empreses que tinguin interès en formar part de la incubadora d'empreses hauran de tenir les següents característiques: · Empreses intensives en desenvolupament tecnològic. Es valorarà favorablement aquelles empreses que desenvolupin tecnologies en el camp de: Intel·ligència Artificial, Internet of Things, tecnologies espacials, nanotecnologia i robòtica. · Empreses constituïdes que no superin els dos anys d’activitat. Es farà distinció en funció de l’estat de maduració que podrà ser: fase de desenvolupament: el producte i/o servei encara no ha arribat al mercat. fase de comercialització: el producte i/o servei està disponible al mercat. Serveis d’alt valor: La incubadora MediaTIC formarà part de la xarxa d’incubadores de Barcelona Activa. En aquest sentit, les empreses incubades podran gaudir de tota la oferta de serveis i programes. Són els següents: · Assessorament Generalista: cada empresa instal·lada disposa d’un tècnic/a de referència que atent les consultes empresarials de primer nivell i fa el seguiment del dia a dia de les empreses que té assignades. · Assessorament Especialitzat: servei d’assessorament en temes molt específics que requereixen de la intervenció d’un expert/a en la matèria, prèviament seleccionat per Barcelona Activa, per a formar part de la borsa d’experts. · Formació: accions de format molt curt amb l’objectiu de facilitar coneixements bàsics en una matèria concreta, bé sigui a través de la teoria bé a partir de l’experiència d’una altra persona emprenedora. · Accions de networking i de relació: de caràcter puntual, i sense solució de continuïtat, tenen com a objectiu fomentar les sinèrgies i la realització de projectes conjunts entre empreses incubades. 18 · Programa de creixement empresarial: programa intensiu de tres mesos de durada, que combina la formació grupal i les tutories individualitzades, i que té com objectiu ajudar a l’empresa en el disseny del seu model de negoci i accelerar la seva posada en marxa. · Programa de mentoring per a empreses incubades: reunions individuals que permeten a portar a les empreses coneixements específics de la seva indústria i mercat a més de l’accés a l’experiència que els mentors/es han adquirit al llarg dels anys. Les sessions són realitzades per persones que han estat o són directors/es generals o funcionals, emprenedors/es, ex-emprenedors/es o business angels. La seva durada és de 6 mesos, i el compromís mínim és d’una sessió d’una hora per mes. · Programa Amazon Web Services: com a partners oficials d’ Amazon Web Services, les nostres empreses poden gaudir de fins a 5.000$ en serveis de cloud computing a fons perdut, per a ser utilitzats al llarg de dos anys. Aquest programa permet a les empreses una infraestructura per escalar i ampliar de forma senzilla la mida dels seu negocis. Amb la finalitat d’oferir una capa de valor extra a les empreses, durant el 2017 s’ampliarà la cartera de serveis posant en marxa noves iniciatives. Entre la nova oferta destaquen: · Servei de testeig de producte/UXLab: un tècnic/a expert assessorarà i acompanyarà a les empreses específicament en temes sobre UX, usabilitat i accessibilitat dels seus productes a través d’una bateria de serveis entre els que s’inclou el disseny i conducció de test de proves a usuaris/es finals. · Programa de pre-acceleració Hi-Tech: programa d’acompanyament adreçat a projectes empresarials intensius en tecnologia en fases inicials (amb un MVP) amb l’objectiu de que aquets pugin construir la seva proposta de valor i validar-la amb els seu potencials clients (customer validation). Calendari La posada en marxa de la nova incubadora seguirà el següent calendari d’execució: Fase 1: maig Definició conceptual i preparació de l’inici activitat: Elaboració de la guia de funcionament i establiment dels seus processos. Identificació i negociació amb els actors implicat Alliberament i adaptació dels mòduls disponibles de la segona planta (3 mòduls). Establiment del nom de la incubadora. Fase 2: juny Llançament de la call per a la captació d’empreses i selecció : 19 Presentació pública de la iniciativa a través de roda de premsa. Constitució d'un comitè de selecció/avaluació de projectes emprenedors integrats per membres de Barcelona Activa. Adaptació dels mòduls disponibles de la segona planta (6 mòduls). Instal·lació de la primera empresa prèviament identificada (alumni ESA). Fase 3: a partir de juliol Primeres instal·lacions d’empreses: Selecció d’empreses. Formalització de contractes. Instal·lació d’empreses. Adaptació dels mòduls disponibles de la segona planta (2 mòduls) La disponibilitat total de l’espai de la segona planta està previst per l’1 de gener del 2018.