1Dimarts, 25 de juliol de 2017 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona Gerència de Presidència i Economia ANUNCI La comissió de Govern, en sessió del dia 15/06/2017, ha adoptat el següent acord: Aprovar la Instrucció relativa a l'Estatut de la Direcció de Serveis d'Auditoria Interna, que s'annexa. Inscriure-la en el Registre Municipal d'Instruccions i Circulars i un cop inscrita; publicar la esmentada instrucció a la Gaseta Municipal. INSTRUCCIÓ RELATIVA A L'ESTATUT DE LA DIRECCIÓ DE SERVEIS D'AUDITORIA INTERNA. ÍNDEX. Preàmbul. 1. Objecte. 2. Àmbit d'aplicació. 3. Autoritat. 4. Posició a l'organització i estructura de comunicació. 5. Independència i objectivitat. 6. Responsabilitats. 7. Assegurament de la qualitat i millora. 8. Regles de conducta. 8.1. Integritat. 8.2. Objectivitat. 8.3. Confidencialitat. 8.4. Competència. INSTRUCCIÓ RELATIVA A L'ESTATUT DE LA DIRECCIÓ DE SERVEIS D'AUDITORIA INTERNA. Preàmbul. L'Ajuntament de Barcelona inclou com a línia estratègica d'actuació, l'objectiu de reforçar els controls interns d'auditoria permanent. En aquesta línia d'actuació, la Comissió de Govern de data 21 de gener de 2016, va acordar, entre d'altres, les modificacions en l'organigrama de la Gerència de Presidència i Economia, assignant les adscripcions, les denominacions, els nivells i les funcions dels òrgans afectats. En aquest sentit, aquest acord, va adscriure en l'organigrama esmentat, la Direcció de Serveis d'Auditoria Interna, assignant com a òrgan superior immediat la pròpia Gerència de Presidència i Economia. Posteriorment, en sessió del 30 de juny de 2016, la Comissió de Govern, va aprovar, entre d'altres, determinats canvis d'adscripció en l'organigrama de la citada Gerència, adscrivint la Direcció de Serveis d'Auditoria Interna de la Gerència de Presidència i Economia, a la Direcció de Finançament. Una organització, pública o privada, que pretengui tenir èxit a mig termini (ser competitiva econòmica o institucionalment), ha de promoure i mantenir una cultura d'integritat i de compliment, en aquesta línia, la Direcció de Serveis d'Auditoria Interna a través d'identificar, assessorar, alertar i reportar els riscos de compliment de l'organització (compliance), centra el treball en la prevenció dels esmentats riscos. Per altra banda, els treballs que porta a terme la professió d'auditoria interna són realitzats en ambients legals i cultural diversos, dins d'organitzacions que varien segons els seus propòsits, mida i estructura, i per persones de dins o fora de l'organització. Si bé aquestes diferències poden afectar la pràctica de l'auditoria interna a cada ambient, el compliment de les Normes Internacionals per a l'Exercici Professional de l'Auditoria Interna és essencial per a l'exercici de la professió dels auditors interns. C VE -N úm . d e re gi st re : 0 22 01 70 14 27 9 2Dimarts, 25 de juliol de 2017 En aquesta línia, les citades Normes Internacionals per a l'Exercici Professional de l'Auditoria Interna preveuen entre d'altres aspectes que "el propòsit, l'autoritat i la responsabilitat de l'activitat d'Auditoria Interna hauran d'estar formalment definits en un estatut". Per tot l'anterior, a proposta de la Gerència de Presidència i Economia, i vist l'informe de la Direcció dels Serveis Jurídics, en ús de les facultats conferides, la Comissió de Govern ha aprovat la següent: INSTRUCCIÓ RELATIVA L'ESTATUT DE LA DIRECCIÓ DE SERVEIS D'AUDITORIA INTERNA. 1. Objecte. L'estatut de la Direcció de Serveis d'Auditoria Interna és un document formal que defineix el propòsit, l'autoritat i la responsabilitat de l'activitat de la Direcció. Aquest estatut estableix la posició de l'activitat de la DS d'Auditoria Interna dins de l'organització, autoritza el seu accés als registres, al personal i als béns rellevants per al desenvolupament dels treballs; i defineix l'abast de les activitats de la DS d'Auditoria Interna. El desenvolupament de la seva tasca, no abastarà en cap cas, les funcions reservades a la Intervenció General per les Lleis 7/85, 1/2006 i RDL 2/2004. La DS d'Auditoria Interna de l'Ajuntament de Barcelona segons l'organigrama és un òrgan que té com a missió afegir valor i millorar les operacions de l'organització mitjançant: 1. L'anàlisi periòdica i sistemàtica del nivells d'eficàcia i eficiència mitjançant l'execució d'un pla d'auditoria anual en relació a les unitats que configuren el grup municipal, analitzant productes i serveis i l'estructura econòmica-financera. 2. La verificació del correcte funcionament dels processos i procediments, dels sistemes i dels controls associats, i els sistemes de producció, direcció, planificació i control, per tal d'elaborar propostes de millora. Esdevenen objectius de la DS d'Auditoria Interna: 1. Promoure l'existència d'un sistema de control de riscos adequat. 2. Assistir a la Gerència o òrgan delegat corresponent de l'Ajuntament en la millora i consolidació dels sistemes de control intern, procediments aplicats i activitats de control. 3. Verificar que, mitjançant l'aplicació homogènia i eficient de les polítiques i procediments que conformen el sistema de control intern, es gestionen els riscos d'una manera adequada, facilitant la consecució dels objectius estratègics. 4. Revisar i verificar que els processos de l'Ajuntament són adequats des del punt de vista de l'eficàcia i l'eficiència i es compleixen segons les polítiques i procediments aprovats. 5. Identificar i avaluar els riscos de qualsevol natura als que s'enfronta l'organització. Totes les activitats, les operacions i processos del grup municipal de l'Ajuntament de Barcelona poden sotmetre's a una avaluació de la DS d'Auditoria Interna, no limitant-se a les àrees econòmiques o financeres. En conseqüència, la DS d'Auditoria Interna duu a terme les següents funcions: 1. Examina i avalua els controls interns operacionals i financers i l'eficàcia dels processos de gestió de riscos de l'Ajuntament i les seves unitats a través d'un pla d'auditoria anual basat en el mapa de riscos. 2. Avalua la fiabilitat i la integritat de la informació, així com dels mitjans utilitzats per identificar, mesurar, classificar i comunicar aquesta informació. 3. Comunica a l'òrgan responsable qualsevol presumpta irregularitat o frau per tal que procedeixi a la seva investigació. 4. Elabora els informes, anàlisis i propostes específiques pròpies de les seves competències i les que li siguin encarregats per la Gerència. C VE -N úm . d e re gi st re : 0 22 01 70 14 27 9 3Dimarts, 25 de juliol de 2017 5. Proposa a la Gerència l'adopció d'acords en les matèries pròpies de les seves competències. El treball de la DS d'Auditoria Interna de l'Ajuntament de Barcelona es desenvolupa d'acord amb les Normes Internacionals d'Auditoria Interna, en tot allò que no contradigui a la normativa directament aplicable a la Corporació. Aquestes inclouen: la definició d'auditoria interna, les regles de conducta a la que s'han adherir tots els professionals i els enfocaments tècnics per al desenvolupament de totes les etapes del procés d'auditoria interna. Aquestes normes, regulacions i directrius constitueixen els principis fonamentals per a la pràctica professional de l'auditoria interna i per avaluar l'eficàcia del seu acompliment en l'organització. 2. Àmbit d'aplicació. Les disposicions contingudes en aquestes Instruccions són d'aplicació a l'Ajuntament de Barcelona i als seus ens depenents. En particular, es consideren els següents ens: a) El propi Ajuntament de Barcelona. b) Els seus organismes autònoms locals depenents. c) Les seves entitats públiques empresarials depenents. d) Les societats mercantils en les que l'Ajuntament o els seus ens depenents participin en el seu capital social, directament o indirectament de forma majoritària o bé exerceixin el control. Per control s'entendrà que concorri alguna de les següents circumstàncies de les següents circumstàncies: - Que disposi de drets de vot majoritaris en la societat, bé sigui directament o bé mitjançant acords amb altres socis de la societat. - Que tingui dret a nomenar o destituir la majoria dels membres dels òrgans de govern de la societat, bé sigui directament o bé mitjançant acords amb altres socis de la societat. - Que l'administrador únic o la majoria dels membres del consell d'administració de la societat, hagin estat designats per l'Ajuntament o els seus ens dependents. - Als drets de vot, nomenament o destitució citats, s'hi afegiran els que l'Ajuntament, organisme o societat mercantil depenent de l'Ajuntament, tingui a través d'altres societats. e) Els consorcis que l'Ajuntament de Barcelona hagi constituït amb d'altres administracions públiques per a fins d'interès comú o amb entitats privades que persegueixin fins d'interès general, sempre que concorri alguna de les següents circumstàncies: - Que la participació de l'Ajuntament de Barcelona o els seus ens depenents en el consorci sigui majoritària. - Que l'Ajuntament de Barcelona o els seus ens depenents disposi de majoria de vots en els òrgans de govern del consorci. - Que l'Ajuntament de Barcelona o els seus ens depenents tinguin facultat per nomenar o destituir a la majoria dels membres de l'òrgan de govern del consorci. - Que el consorci estigui finançat majoritàriament per l'Ajuntament de Barcelona o els seus ens depenents. - En cas d'igualtat amb altres ens consorciats quant a la participació, l'aportació financera i els drets socials, s'atendrà a l'àmbit territorial on es desenvolupi l'actuació objecte del consorci. f) Les institucions sense ànim de lucre que estiguin controlades o finançades majoritàriament per l'Ajuntament de Barcelona o algun dels seus ens depenents. En cas d'igualtat de participació, d'aportació financera i de drets socials, s'atendrà a l'àmbit territorial on es desenvolupi l'actuació objecte de l'institució. C VE -N úm . d e re gi st re : 0 22 01 70 14 27 9 4Dimarts, 25 de juliol de 2017 g) Qualsevol altre ens no inclòs en els apartats anteriors que es classifiqui com agent del sector públic local de l'Ajuntament de Barcelona per les institucions amb competència en matèria de comptabilitat nacional (Instituto Nacional de Estadística i Intervención General de la Administración del Estado). 3. Autoritat. Per a l'exercici de les seves funcions, el personal de la DS d'Auditoria Interna de l'Ajuntament de Barcelona està autoritzat a: 1. Revisar i examinar tots els documents i registres que es considerin rellevants. 2. Tenir llibertat d'accés a totes les àrees i dependències de l'organització, segons l'establert en el pla de treball concret, prèvia comunicació als responsables o depositaris. 3. Tenir accés a totes les persones, arxius, dades, sistemes i béns que s'estimin necessaris per al desenvolupament de les seves funcions i l'execució dels plans de treball. La informació sol·licitada haurà de facilitar-se dins d'un període raonable, per tal de no obstaculitzar el correcte funcionament del servei, i haurà de ser fidel i íntegra. 4. Posició a l'organització i estructura de comunicació. D'acord amb l'estructura de l'organització, la DS d'Auditoria Interna reporta administrativament a la Gerència de Presidència i Economia, a través de la Direcció de Finançament, garantint la seva independència. La DS d'Auditoria Interna manté una posició d'independència respecte a les activitats que avalua, i no assumeix responsabilitats amb relació a l'execució de les operacions. Això implica que no és un òrgan executiu i no manté autoritat ni competència sobre les diferents àrees de l'organització, sense perjudici del seguiment i control de la implantació de les millores i recomanacions que efectuï. La Comissió de Govern aprova i, si escau, modifica l'estatut de la DS d'Auditoria Interna, a proposta de la Gerència de Presidència i Economia. Per altre banda, el Primer Tinent d'Alcalde, esdevé l'òrgan, que aprova i, si escau, modifica el Pla d'auditoria anual basat en riscos, a proposta de la Gerència de Presidència i Economia. 5. Independència i objectivitat. La DS d'Auditoria Interna mantindrà una actuació independent i objectiva i estarà lliure d'influència per part de qualsevol integrant de l'Ajuntament de Barcelona, i per tant el personal que en forma part no es veurà influenciat en relació als aspectes seleccionats, abast, procediments, freqüència i oportunitat en la realització dels treballs d'auditoria. La responsabilitat d'acomplir amb les polítiques i procediments de l'organització, així com de corregir les deficiències que s'identifiquin, és dels diferents responsables de les activitats. operatives on es realitzen els treballs d'auditoria. En compliment dels principis d'independència i objectivitat, el personal de la DS d'Auditoria Interna no ha de realitzar activitats operatives en què aquests principis es veiessin compromesos de fet o en aparença. En conseqüència, no han d'implementar controls interns, desenvolupar procediments, implantar sistemes, preparar expedients, o participar en qualsevol altra activitat que pugui alterar el judici de l'auditor intern. Els auditors interns duran a terme la seva actuació d'acord amb el més alt nivell d'objectivitat professional i altres competències necessàries per complir les seves responsabilitats individuals. Els auditors interns faran una avaluació equilibrada de totes les circumstàncies pertinents i no seran influenciats indegudament pels seus propis interessos o per altres persones en les seves tasques i responsabilitats, les que han de complir amb objectivitat. Es personal d'auditoria interna, haurà d'informar per escrit al Director de Serveis d'Auditoria Interna sobre qualsevol situació en què es pugui inferir raonablement un impediment o detriment real o potencial a la independència o objectivitat, o si tenen preguntes sobre si una situació constitueix un impediment a l'objectivitat o independència. En el cas que el Director de Serveis d'Auditoria Interna determini que l'impediment existeix o es pot inferir que existeix tal impediment, haurà reassignar a l'auditor intern o als auditors interns que corresponguin. C VE -N úm . d e re gi st re : 0 22 01 70 14 27 9 5Dimarts, 25 de juliol de 2017 6. Responsabilitats. La DS d'Auditoria Interna té les següents responsabilitats: 1. Avaluar els processos interns de gestió de riscos per proposar recomanacions per a la seva millora. 2. Vetllar per que els recursos interns en el marc de l'organització siguin utilitzats eficaç i eficientment i es gestionin els riscos. 3. Formular la proposta del Pla d'auditoria anual basat en riscos. 4. Executar el Pla d'auditoria anual aprovat. 5. Realitzar el seguiment de la implementació de les accions acordades per corregir les deficiències detectades. 6. Reportar a la Gerència d'Economia i Presidència els avanços en el seguiment del Pla d'auditoria anual i el compliment dels plans de millora. 7. Implementar les polítiques i les normes aplicables a l'activitat d'Auditoria Interna. 8. Desenvolupar i documentar la metodologia de l'activitat d'Auditoria Interna. 9. Analitzar les irregularitats i/o fraus que es detectin; aquest anàlisis estarà enfocat a revisar el procés i els controls interns no existents i/o que no van operar i que varen originar la situació d'irregularitat i/o frau, un cop acreditat aquest i havent conclòs les actuacions que ha de dur a terme l'òrgan municipal competent. 10. Proveir serveis de consultoria a l'organització en matèria de processos interns de gestió de riscos. 11. Mantenir una actitud d'independència i objectivitat davant les activitats avaluades i l'organització, així com evitar accions o situacions que redueixin la seva integritat professional, generin conflictes d'interessos i prejudicis. 12. Mantenir, actualitzar i enriquir un conjunt de coneixements, normes, tècniques, disciplines, metodologies i eines, que permetin portar a terme les seves responsabilitats i cobrir els seus objectius amb els màxims nivells de qualitat. 13. Mantenir absoluta confidencialitat i sota custòdia la informació rebuda, i utilitzar-la únicament per als propòsits de revisió i avaluació propis de les funcions de la DS d'Auditoria Interna. 14. Establir una cultura de millora contínua i productivitat, en tots els processos operacionals de la DS d'Auditoria Interna. 7. Assegurament de la qualitat i millora. La DS d'Auditoria Interna establirà i mantindrà un programa de control i millora de la qualitat de la seva pròpia activitat, destinat a proporcionar seguretat raonable de què: 1. La funció d'Auditoria Interna compleix amb la seva labor conforme al seu estatut, amb les normes tècniques i amb les regles de conducta. 2. Opera de forma eficaç i eficient. 3. Els interessats perceben que la seva labor agrega valor i perfecciona les operacions. Els auditors interns han de reunir els coneixements, les aptituds i altres competències necessàries per complir les seves responsabilitats individuals. L'activitat d'Auditoria Interna, col·lectivament, ha de reunir o obtenir els coneixements, les aptituds i altres competències necessàries per complir les seves responsabilitats. CV E- N úm . d e re gi st re : 0 22 01 70 14 27 9 6Dimarts, 25 de juliol de 2017 8. Regles de conducta. 8.1. Integritat. Els auditors interns: 1. Desenvoluparan el seu treball amb honestedat, diligència i responsabilitat. 2. Respectaran les lleis i divulgaran el que correspongui, d'acord amb la llei i les normes pròpies de la seva professió. 3. No participaran en una activitat il·legal o en actes que vagin en detriment de la professió d'Auditoria Interna o de l'organització. 8.2. Objectivitat. Els auditors interns: 1. No participaran en cap activitat o relació que pugui perjudicar o aparentment perjudicar la seva avaluació imparcial. Aquesta participació inclou aquelles activitats o relacions que puguin estar en conflicte amb els interessos de l'organització. 2. No acceptaran cap bé o servei que pugui perjudicar o aparentment perjudicar la seva opinió professional. 3. Informaran als seus superiors sobre tots els fets materials que coneguin i què, de no ser divulgats, poguessin distorsionar les conclusions de l'informe de les activitats sotmeses a revisió. 8.3. Confidencialitat. Els auditors interns no utilitzaran la informació adquirida en el transcurs de la seva feina per a cap finalitat aliena a les seves funcions, i que garantiran la seva protecció i confidencialitat front a tercers. 8.4. Competència. Els auditors interns: 1. Participaran únicament en aquells serveis pels quals tinguin els suficients coneixements, aptituds i experiència. 2. Desenvoluparan tots els serveis d'Auditoria Interna d'acord amb les normes tècniques que figuren a l'apartat primer d'aquests estatuts. 3. Milloraran contínuament les seves habilitats i l'efectivitat i qualitat dels seus serveis. Barcelona, 13 de juliol de 2017 La secretària delegada de Gerència Presidència i Economia, Beatriz Julve Suero C VE -N úm . d e re gi st re : 0 22 01 70 14 27 9 https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002