Memòria 2016 1 1. Presentació Any de canvis i de passes decidides i compartides: de CIIMU a IIAB El 2016 ha estat un any francament intens i carregat de canvis per tal de posar- nos al dia i construir els fonaments de la nova etapa com a instrument públic consorciat i amb una funció molt singular: acompanyar als ens locals perquè concretin canvis que millorin les vides dels infants i adolescents a la ciutat, i fer- ho des del coneixement i amb una perspectiva de drets, com una aposta en aquesta etapa vital tan estratègica socialment. Ha estat un any on ens hem formulat aquest propòsit parlant i escoltant a una setantena de persones, hem iniciat la construcció d’un equip, hem impulsat, coordinat i participat en espais de treball rellevants per contribuir a millores des de les polítiques públiques, hem sistematitzat i recopilat dades clau, hem convocat grups de discussió, hem generat coneixement amb informes i documents de treball i l’hem compartit per fer-ne un retorn social. Tot això ho hem relatat a través de nous canals propis on també ens hem fet ressò d’informes, estudis i materials interessants d’altres institucions i entitats per nodrir el debat social al voltant de la infància i l’adolescència. Les passes fetes durant aquest any de la transició de CIIMU a IIAB han estat fonamentals per actualitzar i orientar el camí de l’Institut i, alhora, per començar a engegar projectes des del minut 1. El 2017 seguim la traça treballant, col·laborant i concretant complicitats per visibilitzar els nois i noies com a subjectes de drets amb interessos i mirades pròpies. Seguim aportant perspectiva d’infància, evidències i coneixement vinculat a l’agenda pública, i per contribuir a fer realitat allò de “els infants primer” o, en altres paraules, l’interès superior de l’infant. Seguim, doncs. Maria Truñó i Salvadó Directora – Gerenta Institut Infància i Adolescència de Barcelona 2 2. Qui som L’Institut Infància i Adolescència de Barcelona CONSORCI Som un consorci adscrit a l’Ajuntament de Barcelona i integrat també per la Diputació de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, regit per un Consell de Govern amb representació de les institucions consorciades. INSTRUMENT PÚBLIC Som un instrument públic dedicat al coneixement per acompanyar l’administració local en el seu paper de garantia dels drets d’infants i adolescents i en la transformació de la ciutat per tal que sigui més adequada per viure-hi la infància i l’adolescència. PONT ENTRE CONEIXEMENT I POLÍTICA PÚBLICA Som un pont entre el coneixement i la política pública per millora les vides de les nenes, nens, nois i noies, aportant perspectiva de drets, comptant amb els seus punts de vista propis i buscant millores concretes en les polítiques locals. “Som un instrument públic per fer de pont entre el coneixement i la política pública, per tal de millorar les vides dels infants i els adolescents a la ciutat” 3 La missió FER EFECTIUS ELS DRETS Volem contribuir a una societat i una Barcelona on infants i adolescents visquin amb dignitat i creixin amb igualtat d’oportunitats en espais socials i en entorns familiars i afectius enriquidors, saludables i protectors; fent efectius tots els seus drets i el seu màxim desenvolupament. AGENDA PÚBLICA Treballem per assolir que la infància i l’adolescència ocupin un lloc prioritari en l’agenda pública, de manera que la cura dels seus drets humans específics, com a subjectes i com a col·lectiu, es consideri un afer públic prioritzat amb inversió i polítiques basades en anàlisis i evidències. AGENTS DE CANVI Treballem perquè es visibilitzi el paper d’infants i adolescents com a ciutadans amb capacitats creixents i com a agents de canvi de la ciutat; i es consideri l’edat dels 0-17 anys com una etapa estratègica del cicle de vida per tal d’aconseguir millores col·lectives presents i futures. “La nostra missió és contribuir a una societat i una Barcelona on infants i adolescents visquin amb dignitat i creixin amb igualtat d’oportunitats” 4 Pla estratègic 2016-2020 Amb aquesta missió, hem orientat l’estratègia de l’Institut com a instrument públic amb vocació de servei a les administracions locals i amb compromís de retorn i utilitat social. No l’hem definida en solitari, sinó posant a discussió i debat un document de bases, amb una seixantena d’expertes i experts dels àmbits del món local, la recerca i les entitats socials, així com les aportacions de més de vint adolescents. Cinc sessions de treball entre l’abril i el juliol, han servit per escoltar i debatre idees valuoses, des de diverses perspectives i per enriquir la mirada estratègica de l’Institut i aprofundir en els enfocaments dels àmbits de treball. Definir qui som i a quina missió ens devem esdevé una tasca imprescindible si volem garantir un bon alienament dels nostres projectes i activitats. Però la feina d’aquests mesos ha anat més enllà. Hem reflexionat també sobre la perspectiva i els enfocaments que volem aplicar, les estratègies que caldrà seguir, els àmbits temàtics sobre els que ens centrarem i també els principis ètics i metodològics que seguirem. La perspectiva de drets: participació, equitat, gènere i inversió La perspectiva de drets, que reconeix uns drets humans específics i una atenció especial als infants, serà el nostre enfocament imprescindible. D’ella es desprèn la consideració dels infants com a ciutadans de ple dret, amb capacitats per participar de la vida comunitària; el reconeixement de la igualtat d’oportunitats i l’equitat, derivats del dret a la no discriminació de cap mena; la mirada de gènere, que haurà de preparar als infants per viure en una societat lliure, amb igualtat entre homes i dones; i la perspectiva que veu l’etapa de la infància com un bé social i col·lectiu únic, del que cal tenir cura de manera prioritària i amb la inversió necessària, fins al màxim dels recursos disponibles. Els eixos estratègics: contribuir, generar, compartir La nostra principal estratègia per fer avançar els drets de la infància i l’adolescència, passa per contribuir millorar polítiques públiques locals transversals i concretes, tan predistributives com redistributives. Hi contribuirem mitjançant la generació de coneixement , amb diagnosi, avaluació i propostes, ja que ens calen polítiques informades i propostes de millora concretes basades en evidències. Compartim aquest coneixement de forma àmplia, amb dades i relats, propis i d’altri, que enriqueixin el debat social i posin la infància en primer pla. Els àmbits de treball: ciutadanies, benestars i educacions Treballarem en favor de ciutadanies que busquin el protagonisme dels infants i adolescents, els converteixin en agents actius de la vida comunitària i els facin més presents a l’espai públic. Vetllarem pels benestars de la infància i l’adolescència, per a què puguin créixer en entorns enriquidors, saludables i protectors. Prioritzarem les educacions, afavorint la igualtat d’oportunitats des de la primera infància i amb una mirada àmplia, que transcendeix l’escola i abraça tota la comunitat. 5 Els principis d’actuació Més enllà dels “quès”, també hem definit els “coms”, enumerant els principis ètics i metodològics que hauran d’orientar les nostres actuacions: treballar des de, per i amb la infància i l’adolescència; amb ètica en la recerca, rigor metodològic i qualitat; vetllant pel sentit, el retorn i l’ús social de tot el procés de coneixement; afavorint processos col·laboratius i catalitzadors de canvis; de forma oberta i transparent, reforçant el valor d’allò públic. APROVEM PLA ESTRATÈGIC i MODIFIQUEM ESTATUTS PER ESDEVENIR ENS INSTRUMENTAL Després d’un treball intens, el Pla estratègic 2016-2020 de l’Institut Infància va ser aprovat pel seu consell de govern el 13 d’octubre de 2016 i ens hem posat a treballar per al seu màxim desplegament. Entre d’altres coses, això ha implicat la necessària modificació d’estatuts del consorci per tal de poder actuar com a ens instrumental o mitjà propi per a les institucions consorciades i rebre encàrrecs de gestió. Arran de les darreres directives europees, això ha requerit la separació de la Universitat Oberta de Catalunya com a membre consorciat, pel fet de no tractar-se jurídicament d’una institució de dret públic, com sí que ho són la UB i la UAB. En endavant, la UOC serà una institució convidada al Consell de Govern amb veu i sense vot i treballarem en el marc d’un conveni de col·laboració. Per altra banda, amb l’objectiu que el nom visibilitzi l’etapa estratègica dels 0-17 anys, així com l’arrelament i abast territorial de Barcelona ciutat, àrea metropolitana i província, estrenem nom: Institut Infància i Adolescència de Barcelona (IIAB). “Per fer avançar els drets de la infància i l’adolescència contribuïm a millorar polítiques locals generant i compartint coneixement per enriquir un debat social que posi la infància en primer pla”. 6 CONSELL DE GOVERN (a desembre 2016) Presidència Laia Ortiz, Tercera Tinenta d’Alcaldessa i Regidora de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. VicePresidència 1a Teresa Maria Fandos, Diputada Delegada de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona VicePresidència 2a Carme Panchón, Vicerectora d’Administració i Organització de la Universitat de Barcelona. Vocalies Carmen Andrés, Regidora d’Infància, Joventut i Gent Gran de l’Ajuntament de Barcelona. Miquel Àngel Essomba, Comissionat d’Educació i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona Ricard Fernández, Gerent de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. Josep Villarreal, Director d’Estratègia i Innovació de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. Rafael Homet, Diputat delegat d’Educació. Àrea de Cultura, Educació i Esports de la Diputació de Barcelona. Àngels Ponsa, Coordinadora de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona Josep Muñoz, Gerent de Serveis de Benestar Social de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona. Joan Lluís Bestard, Catedràtic d’Antropologia Social de la Universitat de Barcelona. Joaquim Prats, Catedràtic de Didàctica de la Història de la Universitat de Barcelona. Ferran Sancho, Rector de la Universitat Autònoma de Barcelona. Carmen Ruiz, Directora de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. Teresa Guasch, Directora d’Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya. Direcció : Maria Truñó, Directora – Gerenta de l’Institut Infància. Secretaria Ramón Torrents, Departament de Serveis Jurídics, Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. Interventoria Joaquim Yepes, Interventor Delegat de l’Ajuntament de Barcelona. “El Consell de Govern és l’òrgan superior de govern i esta format per representants de les 4 institucions públiques consorciades.” 7 EQUIP (a desembre 2016) EQUIP DIRECTIU Maria Truñó Elena Sintes Laia Pineda Directora - Gerenta Cap de coneixement (des de maig) Cap de projectes (des de març) EQUIP DE PROJECTES Maria J. Corominas Elena Guim Sheila González Pol Maceira Investigadora doctoranda (des de maig) Investigadora col·laboradora (des de setembre) Investigadora col·laboradora (de maig a novembre) Investigador doctorand (des de maig) Albert Martín Albert Sánchez Enric Saurí Investigador col·laborador (de febrer a setembre) Investigador doctorand (de maig a desembre) Investigador col·laborador (des de setembre) SERVEIS GENERALS Maria J. Alcaraz Laia Curcoll Ignacio Huertos M. Dolors León Administració (des d’octubre) Comunicació (des d’octubre) Comptabilitat (des de juny) Secretaria Fins a mitjans 2016 també van formar part de l’equip de l’Institut com a serveis generals, la Bertha Rodríguez (comunicació), el Raül Galceran (comptabilitat) i Lourdes Martínez (administració). 8 3. Actuacions En el marc d’aquest nou pla, presentem les actuacions de l’Institut al llarg del 2016 d’acord amb el seu encaix en els 3 eixos d’actuació estratègica:  Eix 1: Contribuir a millorar polítiques locals per fer avançar els drets de la infància i l’adolescència  ESPAIS DE TREBALL COORDINATS PER L'INSTITUT  ESPAIS DE TREBALL PARTICIPATS PER L'INSTITUT  ASSESSORAMENTS EXPERTS PUNTUALS  Eix 2: Generar coneixement vinculat a l’agenda pública  PROJECTES DE RECERCA EN CURS  PROJECTES DE RECERCA EN GESTACIÓ  Eix 3: Enriquir el debat social compartint coneixement  NOUS CANALS DE COMUNICACIÓ  ACTES PÚBLICS: JORNADES I SIMPOSIS  SESSIONS DE TREBALL, DEBAT O PRESENTACIÓ DE RESULTATS “Durant el 2016, principalment, hem impulsat i contribuït a espais de treball, generat dades i coneixement, i creat nous canals propis”. 9  Eix 1: Contribuir a millorar polítiques locals per fer avançar els drets de la infància i l’adolescència Al llarg del 2016, l’Institut ha impulsat i participat en diferents espais de treball periòdics coordinats o participats per l’Institut i realitzat diversos assessoraments experts puntuals amb l’objectiu d’aportar la perspectiva d’infància. ESPAIS DE TREBALL COORDINATS PER L'INSTITUT Impuls i coordinació del grup transversal sobre Espai públic, infància i adolescència dins l’Ajuntament de Barcelona amb responsables municipals de les àrees d’Ecologia Urbana (Model urbà, BCN + sostenible, Parcs i jardins), de Drets Socials (Infància, IMEB, Ciutats Educadores), de Drets de Ciutadania (IBE). (iniciativa pròpia) Sessió de treball sobre Espai públic, infància i adolescència amb grup transversal “Espai públic Infància i Adolescència” ampliat amb directors- gerents de l’Ajuntament de Barcelona i Francesco Tonucci, referent internacional de La ciutat dels infants, 15 desembre. (iniciativa pròpia) Co-coordinació del Grup d’igualtat d’oportunitats en la infància del Consell Municipal de Benestar Social de Barcelona. El grup treballa sobre estratègies, mesures i planificació estratègica municipal vinculada a reduir les desigualtats i la pobresa en la infància i l’adolescència. A banda de l’espai de treball en el grup, tenim representació en la permanent i el plenari del CMBS. 10 ESPAIS DE TREBALL PARTICIPATS PER L'INSTITUT Al llarg del 2016 hem participat de manera periòdica com a membres o vocals en els següents espais de treball a diverses administracions públiques, principalment, l’Ajuntament de Barcelona: Com a membres de grups de treball: De l’àmbit de Barcelona: • Membres dels grups de seguiment dels plans municipals de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona: Pla municipals d’infància 2013-2016, Pla municipal d’adolescència i joventut 2013-2016 i Pla municipal de famílies 2013-2016 • Membres de la Comissió Interdepartamental d'economia de les cures, liderada pel Departament de Programes de Temps i Economia de les Cures, i la Regidoria de Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona. • Participació a la Taula de treball sobre grups de criança, del departament d'Economia Social i Solidària de l’Ajuntament de Barcelona. • Membres del Projecte Tractor Créixer a Barcelona en el marc de l’Acord Ciutadà per a una Barcelona Inclusiva impulsat per l’Ajuntament de Barcelona. • Membres del Consell de redacció de la revista Barcelona Societat, de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. De l’àmbit de Catalunya: • Membres del grup de treball sobre indicadors d’infància de la Taula Nacional d’Infància i Adolescència de Catalunya (Departament d’Afers Socials i Famílies, DGAIA, Generalitat de Catalunya). • Membres del Consell Assessor de la Reforma Horària (CARH), amb Secretaria de Presidència de la Generalitat de Catalunya, el Síndic de Greuges i el Parlament de Catalunya, entre altres. • Membres de la Comissió d’Educació a les Escoles a temps complet de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica. Com a vocals: • Vocals a l’Observatori dels Drets dels Infants del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya • Vocals a l’Observatori Català de la Família del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya 11 ASSESSORAMENTS EXPERTS PUNTUALS Al llarg del 2016 hem realitzat assessoraments puntuals per aportar expertesa en infància i adolescència des d’un enfocament de drets en els següents espais: • Participació en el cicle de debats sobre atenció educativa a la petita infància de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona i elaboració de la relatoria de la Jornada (febrer 2016). • Assessorament i suport en l’organització de la Jornada “La pobresa amb ulls d’infant” coordinada per Jaume Funes i realitzada per l’Obra Social La Caixa (març 2016). • Participació en diverses sessions d’elaboració del Programa d’Actuació Municipal (PAM) 2016-2019 de l’Ajuntament de Barcelona (març 2016). • Entrevista de Save de Children per identificar els principals reptes de l’educació a Catalunya per l’elaboració del seu informe Necessita millorar: per un sistema educatiu que no deixi ningú enrera. (juny 2016). • Contribució en la discussió de les bases d’una futura llei integral de violències contra la infància d’abast estatal, impulsat per Save the Children d’ençà de les recomanacions de 2010 del Comitè dels Drets de l’Infant de Nacions Unides (juny 2016). • Participació en el Seminari de discussió de resultats del Projecte europeu Myweb que estudia les diferències i desigualtats en la conceptualització de benestar entre infants i joves i del qual en formen part la UPF i l’Agència Catalana de Joventut (juny 2016). • Participació en el grup de treball sobre Horaris i jornada escolar en el Marc Unitari de la Comunitat Educativa de Catalunya (MUCE) (juliol 2016). • Participació en els dos seminaris sobre Escoles Bressol i polítiques per a la petita infància organitzats per la Fundació Jaume Bofill (setembre i octubre de 2016). • Assessorament a l’Associació TEKHNE , Associació Catalana de Tècnics i Tècniques d’Educació de l’Àmbit Local (setembre 2016). • Participació en el disseny del projecte per a l’espai públic de la plaça de les Glòries CANÒPIA amb BIMSA, vinculada a l'Àrea d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona (octubre i novembre 2016) • Participació en la taula de treball “Confluències educatives entre el temps escolar i el temps de lleure” organitzada per la Fundació Catalana de l’Esplai (octubre 2016) • Participació com a membres del Jurat del V Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Conciliació i Temps de l’Ajuntament de Barcelona (novembre 2016). • Participació en el Grup de discussió de la recerca sobre joc i infància, impulsada per la Universitat Ramon Llull (desembre 2016) • Entrevista per a la fase de selecció d’experiències innovadores del Projecte europeu Accelerating Change for Social Inclusion (ACSI) d’Eurocities –UpSocial – Ajuntament de Barcelona (desembre 2016) 12  Eix 2: Generar coneixement vinculat a l’agenda pública La base de les orientacions en política pública de l’Institut està en les dades, l’evidència i l’enfocament de drets. En aquest segon eix, l’Institut ha iniciat al llarg de l’any, 9 projectes de recerca, 6 dels quals són encàrrecs i 3 són projectes a iniciativa pròpia, dos dels quals en fase de gestació. RECERQUES OBERTES Oportunitats educatives a Barcelona, en el marc del qual s’ha elaborat l’informe Oportunitats educatives a Barcelona 2016. L’educació de la infància i l’adolescència a la ciutat, a partir de la sistematització de dades sobre educació 0-17, que comprenen des de la primera infància, a l’educació obligatòria i la postobligatòria i incloent lleure educatiu. La voluntat del projecte és que aquest sigui el primer informe d’una sèrie que es seguirà i complementarà per contribuir a identificar reptes i orientacions de polítiques educatives locals. L’informe s’ha realitzat a partir de l’anàlisi de fonts documentals, dades d’estadístiques oficials, dades qualitatives provinents de focus grups amb actors educatius i anàlisi de casos pràctics.  Per encàrrec de: Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) – Ajuntament de Barcelona  En col·laboració amb: Consorci d’Educació de Barcelona Benestar subjectiu de la infància a Barcelona, en el marc del qual està previst enquestar a 4.000 nois i noies de 10 a 12 anys a través de 50 centres escolars de Barcelona escollits en una mostra aleatòria. Aquest projecte s’ha dissenyat com a línia de continuïtat millorada de la generació de dades primàries sobre infància, iniciada l’any 2014 amb l’impuls dels Baròmetre de la Infància i les famílies (1.200 famílies enquestades). L’aposta principal del nou projecte està en cedir la veu als infants (ara són els enquestats) i en la interpretació conjunta dels resultats, amb sessions de retorn i debat als 50 centres de la ciutat.  Per encàrrec de: Direcció d’Innovació i Estratègia de l’Àrea de Drets Socials, Ajuntament Barcelona  En col·laboració amb: Consorci d’Educació de Barcelona i Institut de Recerca de Qualitat de Vida de la Universitat de Girona 13 Participació de nois i noies a Barcelona, es proposa identificar, sistematitzar i analitzar experiències transformadores de participació social i política d’infants i adolescents als barris de Barcelona. El document de treball Participació de nois i noies a Barcelona. Oportunitats per a la coproducció de la ciutat amb i des de la infància i l’adolescència, mostra com Barcelona té encara molt camí a fer per visibilitzar la infància i l’adolescència i per afavorir el seu paper com a ciutadans actius, que tenen el dret a participar en l’elaboració del projecte de ciutat.  Impulsa: Institut Infància i Adolescència Avaluació de ‘Camí escolar, espai amic’, eines per un seguiment i avaluació del projecte té per objectiu realitzar una diagnosi global del programa, analitzar-ne el funcionament i proposar una metodologia d’avaluació. El projecte desenvolupa l’anàlisi de les dades existents sobre el programa, entrevistes amb els actors clau i estudi de cas en dos barris, per tal de fonamentar el disseny d’una eina d’avaluació.  Per encàrrec de: Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) – Ajuntament de Barcelona Avaluació de ‘Patis escolars oberts al barri’, eines per un seguiment i avaluació del projecte fa una radiografia general de l’estat actual del programa, analitza les formes d’implementació i treballa en el disseny d’una metodologia d’avaluació. L’estudi es realitza a partir de l’anàlisi de les dades existents sobre el programa, entrevistes amb els actors clau i estudi de cas en dos barris, per tal de fonamentar el disseny d’una eina d’avaluació.  Per encàrrec de: Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) – Ajuntament de Barcelona 14 Avaluació del programa Audiència pública de nois i noies té per objectiu generar i compartir coneixement per millorar el funcionament i l’impacte del programa. Proposa elements concrets de millora del programa ‘Audiència Pública de nois i noies a Barcelona’ a curt i a mig termini, a fi de reforçar el seu potencial de participació, millorant el seu abast social i el seu impacte en la presa de decisions públiques municipals. L’avaluació es realitza a través d’anàlisi documental i d’entrevistes i grups de discussió amb tècnics municipals, professorat i alumnat.  Per encàrrec de: Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) – Ajuntament de Barcelona  En col·laboració amb: Grup de Recerca en Educació Moral (GREM) de la Universitat de Barcelona RECERQUES EN GESTACIÓ Durant el 2016 també hem estat treballant en la gestació de dos projectes més de generació de coneixement que esperem que puguin veure la llum al llarg del 2017.  Projecte Créixer a Besòs. Apoderament de la infància en situació de vulnerabilitat en els àmbits social, educatiu i cultural és un projecte nascut en el marc de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva, l’objectiu del qual serà generar el coneixement necessari per a crear un model d’intervenció que incrementi les capacitats socials, culturals i educatives dels infants de barris del Besòs.  Projecte dades clau sobre la infància i l’adolescència, un projecte que té per objectiu crear una eina oberta de monitorització dels principals indicadors d’infància i adolescència a Barcelona, així com impulsar anàlisis de dades ad hoc, des de la mirada d’infància i amb perspectiva de drets. 15  Eix 3: Enriquir el debat social compartint coneixement: CANALS I ACTES El tercer eix d’actuació estratègica de l’Institut és nodrir debats socials sobre infància assegurant el retorn social del treball realitzat, compartint coneixement, dades i relats tant propis com els generats per altres institucions. En aquest sentit, durant l’any hem generat les condicions imprescindibles per desenvolupar aquest eix estratègic amb la creació de tres canals propis de comunicació: nova web, nou butlletí i nou Twitter. A més, hem organitzat 2 actes públics, 4 presentacions de resultats, l’impuls de 9 grups de debat expert. A) NOUS CANALS DE COMUNICACIÓ Nova web amb els següents espais: Qui som (institucions consorciades, equip, consell de govern i transparència); Què Fem (eixos i àmbits de treball; marcs i enfocaments) i On som; apartat per a la presentació dels Projectes en curs i tancats; Blog per abocar continguts i reflexió al voltant dels projectes i amb voluntat d’obrir-lo a col·laboradors externs; apartat de Notícies per explicar l’activitat quotidiana de l’Institut; i la Mediateca amb cercador a partir de 14 conceptes clau, autoria, període i idioma, per compartir les 156 publicacions de l’etapa CIIMU 2000-2015 i les de la nova etapa com a Institut Infància i Adolescència amb 13 noves publicacions l’any 2016: informes, documents de treball, presentacions, vídeos, infografies, notes de premsa entre altres. La informació clau també en castellà i en anglès.  Indicadors 2016: Total visites: 38.931 Visitants únics: 9.323 Pàgines vistes úniques: 28.378 Pàgines per sessió: 2,7 Durada mitjana de la sessió: 0:02:10 Descàrregues: 34.088 16 Nou butlletí periòdic amb 6 edicions des d’abril, com a canal principal per compatir coneixement rellevant en clau d’infància i polítiques locals i fer pública l’activitat de l’Institut. Les 5 seccions (Finestra al món; Ens ha agradat; Mirades 0-17; Ploma i Mediateca) permeten assenyalar i fer-nos ressò de treballs significatius de persones i entitats que treballen per fer avançar els drets dels infants i els adolescents aportant coneixement. Procés de validació, actualització i migració de subscripcions a mailchimp. A partir del juliol del 2016 l’enviem, també en castellà.  Indicadors: Destinataris validats de la base dades de l’etapa CIIMU: 4.044 Destinataris finals 2016: 4.498, dels quals 4.241 en català i 257 en castellà Nou perfil a Twitter Desenvolupament comunicatiu a la xarxa social twitter per compartir coneixement propi i fer-nos ressò d’informes i notícies d’altres institucions significatives per l’Institut.  Indicadors: Seguidors: 819 Seguint: 473 Tuits emesos: 1024 Agradaments: 373 Llistes: 12 Donació del fons bibliogràfic de 1.200 volums entre publicacions pròpies i llibres especialitzats a la biblioteca de Mundet de la UB i altres biblioteques universitàries perquè estigui catalogat, accessible i d’ús públic. 17 B) ACTES: JORNADES I SEMINARIS Jornades i simposis Organització de la Jornada El dret a la ciutat d’infants i adolescents: apropiar-se i millorar l’espai públic amb un ressò important als mitjans i l’elaboració de materials diversos: vídeos de les ponències, relatories i un vídeo resum amb les principals idees de la jornada (Espai Jove La Fontana, 15 de desembre 2016). Jornada co- organitzada IMEB i Institut Infància i Adolescència. Programa  Indicadors: Persones inscrites: 600 Persones assistents: 350 (aforament màxim) Seguiment per streaming: 35 Partners col·laboradors del Simposi internacional Infància i participació política: els consells d’infants, en el marc d’un conveni de col·laboració amb el grup de recerca GREM de la UB i participació en la taula inaugural (Caixa Fòrum, 13 i 14 de desembre 2016).  Indicadors: Persones inscrites: 250 Persones assistents: 150 Seminaris, sessions de treball, debat i presentacions de resultats Participació i realització de la relatoria del Debat sobre atenció educativa a la petita infància organitzat per l’IMEB. (febrer 2016).  Persones assistents: 150 Presentació dels principals resultats de l’informe sobre el Baròmetre de la Infància i les famílies de Barcelona a la sessió de formació de treballadors socials de l’ICS de Barcelona i a l’espai CO2 de l’Àrea de Drets Socials (març 2016).  Persones assistents a les dues presentacions: 45 18 Cinc sessions de treball amb grups creatius per al debat conjunt al voltant del document de bases del pla estratègic, 4 grups conformats per una seixantena d’expertes i experts del camp de la infància i l’adolescència, que van servir per escoltar i debatre idees valuoses, des de diverses perspectives i per enriquir la mirada estratègica de l’Institut i aprofundir en els enfocaments dels àmbits de treball (benestars, educacions i ciutadanies); el 5è grup, amb una vintena de nois i noies.  Persones participants als grups: 73 Quatre grups focals (Petita infància; 3_12 anys; 12_17 anys i Lleure i comunitat), amb la participació d’una cinquantena de membres de la comunitat educativa i persones expertes en educació, per tal d’identificar, utilitzant la metodologia DAFO, la situació de la ciutat així com els reptes educatius (juny-juliol 2016)  Persones participants als grups: 34 Participació a un seminari del projecte europeu MY WEB (juny 2016) i assistència a la Jornada de presentació de resultats. My Web és un ambiciós procés de consulta a experts de tota Europa en infància, adolescència i joventut, en el qual els partners catalans (UPF i Observatori Català de la Joventut) han volgut comptar amb les aportacions de l’Institut Infància (juny-juliol 2016).  Persones assistents: 10 Participació en el XII Congrés de la Federació espanyola de sociologia a Gijón. L’Institut va participar en el Congrés presentant els resultats de la investigació “Escola i amistats de l’alumnat estranger”, què aborda el nivell d’interculturalitat de les xarxes relacionals de l’alumnat estranger en instituts de l’àrea metropolitana de Barcelona (juliol 2016).  Persones assistents: 15 19 Presentació dels principals resultats de recerca amb el document de treball Participació de nois i noies a Barcelona: la coproducció de la ciutat amb i des de la infància i l’adolescència al grup motor de responsables municipals referents de participació (setembre 2016) i al Grup d’infància i igualtat d’oportunitats del Consell Municipal de Benestar Social i a la Xarxa sobre els Drets dels Infants de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva (octubre 2016).  Persones participants de les sessions: 30 ALTRES ACTUACIONS INSTITUCIONALS Més enllà de la definició d’una estratègia d’actuació, la revisió pressupostària, l’articulació d’un nou equip de treball L’any 2016 ha estat un any amb una forta dedicació a la creació de condicions institucionals, en les quals ens caldrà seguir treballant al llarg del 2017. Entre les actuacions per crear condicions institucionals de l’any 2016 destaquem:  Nou logo i imatge gràfica corporativa de l’Institut.  Convocatòria d’una borsa de tècnics superiors en recerca amb concurrència pública per a possibles contractes laborals per projectes 180 candidatures valorades amb suport extern.  Desenvolupament d’una base de dades de persones i entitats, amb potencial per vincular a les activitats de l’Institut i de fer cerques segmentades orientades a la difusió de materials o a la identificació de persones i entitats.  Migracions de sistemes i programes per millorar en eficàcia i transparència i en encaix amb l’arquitectura administrativa de l’Ajuntament: migració de CGAP i connexió amb el sistema de comptabilitat a SAP-Ecofin (com a ens adscrit a l’Ajuntament). Creació d’un sistema d’arxius i de correus electrònics a Dropbox i Gmail professional. RELACIONS INSTITUCIONALS Durant l’any 2016, des de l’Institut hem dut a terme més de cinquanta de reunions institucionals, amb diverses àrees, regidories i departaments de l’Ajuntament de Barcelona, així com amb la resta d’entitats consorciades: la Diputació de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona. Per altra banda, s’han realitzat reunions amb l’objectiu de presentar la nova etapa de l’Institut i d’explorar oportunitats de col·laboració amb altres institucions públiques com la Síndica de Greuges de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona o l’Observatori de la Joventut de la Generalitat de Catalunya; i també amb entitats socials i institucions de 20 recerca relacionades amb l’àmbit de infància i adolescència, entre d’altres, la Fundació BCN FP, IGOP, Fundació Jaume Bofill o Fundació Ferrer i Guàrdia. ESPAIS DE FORMACIÓ I NETWORKING Finalment hem participat com a assistents a una vintena de jornades impulsades per altres institucions, d’interès per a l’Institut, en tant que espais d’actualització de continguts i d’oportunitat per ampliar l’espai relacional i la presència institucional de l’Institut, entre les quals destaquem:  Assistència al XXIII Fòrum local d’educació i XXIV Fòrum Local d’Educació, organitzat per la Diputació de Barcelona on es va plantejar, respectivament, el tema de la responsabilitat dels ajuntaments en l’educació i els reptes dels governs locals en l’horitzó 2020, i el repte de conjugar els processos d’innovació educativa amb la creació d’entorns d’educació a temps complet en barris i municipis (febrer i setembre 2016).  Assistència a les jornades Innovació social per a la infància, organitzades per INTRESS on es van plantejar polítiques e iniciatives que aporten noves solucions a la desigualtat de la infància tutelada (març 2016).  Assistència a la Jornada la innovació educativa contra les desigualtats organitzada per l’OCDE, la Fundació Jaume Bofill i el CIDOB i en la qual es va debatre i analitzar juntament amb diferents experts i expertes internacionals com la innovació educativa pot ser motor per a la millora de l’aprenentatge i la superació de les desigualtats educatives (abril 2016).  Assistència al Seminari ABJOVES “éxito, fracaso y abandono escolar: factores políticos, institucionales y subjetivos”, organitzat pel Grupo de Investigación en Globalización, Educación y Políticas Sociales (GEPS) de la UAB (maig 2016)  Assistència a la Jornada Prevenció i atenció del maltractament i l’abus sexual infantil, organitzada per l’Ajuntament de Barcelona i la UPF. Es va organitzar aquesta jornada de reflexió, debat i creació de propostes d’actuació per avançar en la prevenció, detecció, acompanyament i reparació de drets dels i de les menors víctimes de maltractament i abús sexual (maig 2016).  Assistència a la Presentació de l’anuari de la formació professional 2015, organitzat per la Fundació BCN Formació Professional on s’exposen les principal idees a partir d’una anàlisi integrada dels diferents components d’estudi; la formació professional i el mercat de treball (juny 2016).  Assistència al debat sobre el projecte Què funciona en educació?, organitzat per la Fundació Jaume Bofill, que es proposa revisar les evidències generades per la recerca rigorosa al voltant de les polítiques i els programes que milloren els aprenentatges, per tal d’informar el disseny de les polítiques educatives (octubre 2016).  Assistència al 20è Fòrum FEDAIA, en el que es van repassar les principals fites aconseguides en els darrers 20 anys de treball de la federació i es van apuntar els reptes de futur de l’atenció a la infància i l’adolescència a Catalunya (octubre 2016). 21  Assistència al debat Perspectives internacionals d'educació, organitzat per la Fundació Jaume Bofill, on es va tractar un problema no resolt: com abordar l’abandonament escolar prematur? (octubre 2016).  Assistència a la 8a conferència “Child in the City” Infants que creixen a la Ciutat” amb un important desplegament de les múltiples iniciatives que des de diferents països del món s’estan impulsant per tal de visibilitzar als infants i adolescents com a ciutadans actius i partícips de les seves ciutats(novembre 2016).  Assistència a la Jornada invertir per garantir els drets de tots els infants, organitzada per Unicef, dins del cicle “debats en clau d’infància”, on es va plantejar el debat sobre la necessitat d’invertir en infància i el seu significat d’acord amb la Convenció sobre els Drets de l’Infant dins l’àmbit català (novembre 2016).  Assistència al Simposi sobre canvi educatiu, organitzat per Escola Nova 21, amb l’objectiu de contribuir a fer confluir el coneixement internacional sobre el propòsit educatiu i els fonaments de les pràctiques d’aprenentatge amb la recerca i el treball de canvi educatiu existents a Catalunya (novembre 2016).  Assistència al Dia internacional de la ciutat educadora - innovació educativa, territori i equitat, organitzat pel Consorci d’Educació de Barcelona, on es van exposar i debatre temes sobre innovació educativa més allà de l’escola i en clau de ciutat (novembre 2016). “El 2016 ha estat un any amb una forta dedicació a la creació de condicions institucionals per desplegar la nova etapa i propòsit estratègic de l’Institut”. 22 4. Indicadors d’activitat TAULA D’INDICADORS D'ACTIVITAT 1 2015 2016 % Increment 2015-2016 2 Eix1. Contribuir a la millora de les polítiques locals: ESPAIS Espai de treball coordinats per l'Institut - 2 Espai de treball participats per l'Institut - 14 Assessoraments experts puntuals - 18 Eix2. Generar coneixement vinculat a l’agenda pública: RECERQUES Recerques (obertes i en gestació) 2 9 350,0% Col·laboracions en els projectes - 13 Eix3. Enriquir el debat social compartint coneixement: CANALS I ACTES Canals de difusió propis 3 3 Web (visites) 20.000 38.931 94,7% Descàrregues (176 publicacions disponibles)3 - 34.088 Notícies (nombre notícies) - 48 Notícies (visites) - 9.415 Blog (nombre posts) - 11 Blog (visites) - 1.364 Mediateca (publicacions) 3 18 500,0% Butlletí 2 6 Destinataris4 7.285 4.498 -38,3% Vídeos5 1 - Twitter (seguidors) - 819 Actes: jornades 2 2 Assistents 480 585 21,9% Actes: seminaris i sessions treball - 13 Assistents - 210 Impacte als mitjans (premsa, ràdio, tv) detall a l’annex 4 29 475,0% Notes: 1 El gir institucional entre 2015 i 2016 implica que alguns dels indicadors seguits fins el 2015 no siguin significatius en la nova etapa i que fem el seguiment de l'activitat a través de nous indicadors. 2 Amb els indicadors que no tenen disponible el valor del 2015 no fem la comparativa d’increment. 3 Les descàrregues es compten sobre els arxius del CIIMU carregats a la mediateca i sobre les noves publicacions 2016 de l’Institut. 4 Entre el 2015 i el 2016 es fa una depuració de la base de dades de destinataris de butlletins de l’etapa CIIMU i resten 4.044 destinataris vàlids. Tanquem l’any amb 4.498 destinataris (4.241 en català i 257 en castellà). 5 Inaugurem el canal Youtube de l'Institut el gener del 2017 “L’any 2016 ha estat un any de profunds canvis i cal mesurar-ne l’impacte amb indicadors de seguiment de les activitats”. 23 5. Els comptes clars El pressupost liquidat el 2016 ha estat de 368.594,33 euros de finançament i de 368.250,14 euros de despesa, com es detalla a la taula. Hi ha hagut un increment del 50,02% en la despesa i del 76,07% en els ingressos respecte a l’exercici anterior. Aquesta diferència es deu al fet que l’any 2016 s’ha rebut una aportació finalista de 90.000€ en el marc d’un conveni amb l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona. EVOLUCIÓ D’INGRESSOS I DESPESES RECURSOS 2016 Taula de liquidació del pressupost Institut Infància i Adolescència, 2016 DESPESES 2016 % Personal 183.801,53 49,91 Béns i serveis 153.342,89 41,64 Despeses financeres 318,82 0,09 Transferències corrents 26.999,91 7,33 Inversions 3786,99 1,03 TOTAL 368.250,14 100,00 INGRESSOS Ajuntament de Barcelona 262.477,03 71,21 Diputació de Barcelona 16.117,3 4,37 IMEB 90.000,0 24,42 TOTAL 368.594,33 100,00 0 100.000 200.000 300.000 400.000 2015 2016 Finançament 209.347,79 368.594,33 Despeses 245.465,26 368.250,14 € Liquidació del pressupost Institut Infància i Adolescència (2015-2016) 24 Annex: Impactes als mitjans l’any 2016 Resum d’impactes 2016 Impactes en mitjans digitals 23 Impactes en premsa escrita 4 Impactes en ràdio 1 Impactes en tv 1 Total 29 Relació d’impactes Articles destacats 16/12/2016 El crític Cinc idees per incloure el pensament dels infants a la política 16/12/2016 El Diari de l'Educació La infància que exerceix el dret a la ciutat Televisió i vídeo: 5/1/2017 BTV Verd Primera Entrevista a Maria Truñó sobre el dret dels infants a la ciutat 16/12/2016 Ara Vídeos Vídeo resum de l’entrevista a Francesco Tonucci per part de Carles Capdevila 15/12/2016 Ara Retransmissió en directe: Carles Capdevila entrevista Francesco Tonucci Ràdio: 15/12/2016 BTV-Ràdio L’experiència de l’Escola Baró de Viver Premsa i online: 19/12/2016 El Diari de l'Educació Francesco Tonucci: “Un alcalde que escolta els infants fa gimnàstica democràtica” 18/12/2016 El Diario.es La infancia que ejerce el derecho a la ciudad 15/12/2016 Social.cat Els nens que van a peu a l'escola tenen més capacitat d'atenció 15/12/2016 Ara "Poseu arbustos, volem amagar-nos i fer-nos petons" 15/12/2016 Ara Article Carles Capdevila: Escoltar els nens perquè els necessitem 15/12/2016 La Vanguardia Colau defiende que los niños participen en la creación de políticas para hacer una ciudad mejor 25 15/12/2016 Europa Press Colau defiende que los niños participen en la creación de políticas para hacer una ciudad mejor 15/12/2016 La información Colau defiende que los niños participen en la creación de políticas para hacer una ciudad mejor 15/12/2016 Laiaortiz.cat El dret dels infants a la ciutat 13/12/2016 El Crític El dret dels infants a la ciutat, una assignatura pendent 07/12/2016 Ara Criatures Jornada sobre drets dels infants i ciutat 07/12/2016 Xarxanet.org Francesco Tonucci parlarà sobre espai públic i infància, a Barcelona 01/12/2016 El Digital de Barcelona Jornada El dret dels infants a la ciutat 16/12/2016 La Fàbrica del Sol El dret dels infants a la ciutat 10/11/2016 Butlletí Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva “Com més igualtat d’oportunitats hi hagi a la infància, més cohesionada serà la ciutadania” 15/04/2016 El Diari de l’Educació El lleure al cor de les polítiques educatives 26 El crític 16/12/2016 27 28 El Diari de l’Educació 16/12/2016 29 30 Ara 15/12/2016 31 BTV-Ràdio 15/12/2016 32 El Diari de l’Educació 19/12/2016 33 34 35 El Diario.es 19/12/2016 36 37 38 Social.cat 16/12/2016 39 40 Ara 15/12/2016 41 Ara – Artícle Carles Capdevila 15/12/2016 42 La Vanguardia 15/12/2016 43 EuropaPress 15/12/2016 44 La Información 15/12/2016 45 Blog Laia Ortiz 15/12/2016 46 47 El Crític 13/12/2016 48 Ara Criatures 7/12/2016 49 Xarxanet.org 7/12/2016 50 El Digital de Barcelona 1/12/2016 51 La Fàbrica del Sol 16/12/2016 52 Butlletí de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva 10/11/2016 53 El Diari de l’Educació 15/04/2016 54 Pg. de la Vall d’Hebron, 171 Campus Mundet (UB) Edifici del Teatre 08035 Barcelona T 93 467 54 27 Twitter: @InstInfancia InstitutInfancia.cat