Dijous, 10 d'agost de 2017 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona ANUNCI d'informació pública La Comissió de Govern de l'Ajuntament de Barcelona, en sessió de 26 de juliol de 2017, va acordar el següent: "APROVAR la creació d'un fons extraordinari per atorgar 1.000 ajuts d'urgència social a unitats de convivència vulnerables dels barris de l'Eix Besòs en forma de Suport Municipal d'Inclusió, com a recurs econòmic per cobrir necessitats bàsiques d'alimentació, educació, vestit i manteniment de les condicions d'habitabilitat de la seva llar. Aquest fons conforma, així mateix, la prova pilot B-Mincome prevista en l'acord de la Comissió de Govern de 8 de juny de 2017. El fons es crea en conformitat amb el que disposa la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de Prestacions socials de caràcter econòmic, i l'import total a ser destinat al SMI serà de 4.200.000,00 EUR, per als pressupostos.dels anys 2017, 2018 i 2019. ESTABLIR els requisits, criteris i procediment per atorgar aquest fons en relació al projecte B_Mincome, que consten en els annexos adjunts (I, II, III, IV i V). ENCARREGAR-NE la gestió a l'Institut Municipal de Serveis Socials amb les condicions reguladores que es fan constar a l'annex VI, FORMALITZAR el present acord mitjançant el conveni, així com FACULTAR la Ima. Sra. Laia Ortiz i Castellví per a la formalització de l'esmentat conveni així com tots els actes que se'n puguin desprendre. FACULTAR a la Gerència de l'Institut Municipal de Serveis Socials per a que dicti els actes necessaris per la millor concreció i efectivitat d'aquest Acord pel que fa al fons. PUBLICAR aquest Acord íntegrament al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, a la Gaseta Municipal i al Tauler d'Edictes. AUTORITZAR i DISPOSAR a favor de l'Institut Municipal de Serveis Socials la despesa de 4.200.000,00 EUR de la partida 0201 41040 23151, dels quals 800.000 EUR del pressupost de l'any 2017, 1.400.000 EUR EUR amb càrrec al pressupost de l'any 2018 i 2.000.000 EUR amb càrrec al pressupost de 2019, condicionats aquests dos darrers a l'existència de crèdit adequat i suficient. DECLARAR LA URGÈNCIA del procediment relatiu a l'atorgament de l'esmentat fons i, d'acord amb el que estableix l'art. 33 de la Llei 39/2015, de procediment administratiu comú a les administracions públiques, reduir a la meitat els terminis que s'estableixen per a la seva tramitació; SOTMETRE el contingut de l'Acord a informació pública per un termini de deu dies hàbils a comptar a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, de conformitat amb l'article 52 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i TENIR-LO PER APROVAT DEFINITIVAMENT, en cas de no haver-se presentat al·legacions durant el període d'informació pública. APROVAR l'acord de col·laboració intramunicipal entre Barcelona Activa i l'Ajuntament de Barcelona en el marc del programa de plans d'ocupació municipals per al desenvolupament del projecte B_Mincome en l'Eix Besòs, FORMALITZAR el present acord mitjançant el conveni que consta a l'annex VII, així com FACULTAR la Ima. Sra. Laia Ortiz i Castellví per a la formalització de l'esmentat conveni així com tots els actes que se'n puguin desprendre. Als efectes de donar-ne publicitat, es publiquen seguidament els annexos a l'esmentat acord entre els quals els convenis amb Barcelona Activa i l'Institut Municipal de Serveis Socials de Barcelona. ANNEX I. REQUISITS, CRITERIS I PROCEDIMENT PER ATORGAR COM A PROVA PILOT, AJUTS PUNTUALS D'URGÈNCIA SOCIAL EN FORMA DE SUPORT MUNICIPAL D'INCLUSIÓ (SMI) A 1.000 UNITATS DE CONVIVÈNCIA DELS BARRIS DE L'EIX BESÒS. AQUEST FONS ES COMBINA AMB POLÍTIQUES ACTIVES D'INCLUSIÓ, PER TAL D'AVALUAR L'IMPACTE QUE GENEREN, I CONSTITUEIX UN DELS PROJECTES D'ACCIÓ URBANA INNOVADORA QUE VAN SER APROVATS EN LA PRIMERA CONVOCATÒRIA UIA. 1. La finalitat. La finalitat del SMI és realitzar una prova pilot per analitzar l'eficàcia, l'efectivitat i l'eficiència de la implantació d'un suport municipal d'emergència limitat a dos anys, per cobrir necessitats bàsiques d'alimentació, educació, vestit, i 1 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 manteniment de les condicions d'habitabilitat de la llar, amb l'objectiu de pal·liar la situació de vulnerabilitat de 1.000 unitats de convivència dels barris de l'Eix Besòs de la ciutat de Barcelona i avaluar-ne l'impacte que genera en les referides unitats de convivència, des del punt de vista de la capacitat de les unitats de sortir enfortides individual i comunitàriament i d'abandonar la seva vulnerabilitat i amb ella el risc de dependència de les transferències socials. El SMI es combina amb diverses modalitats de polítiques actives d'inclusió que permetin millorar la situació socio- econòmica de la llar, en especial la seva ocupabilitat i la generació d'ingressos alternatius que redueixin o eliminin la seva dependència dels recursos públics o privats, ja siguin transferències monetàries o en espècie per a cobrir les seves necessitats bàsiques. L'atorgament del SMI esmentat té caràcter voluntari i eventual, forma part d'una prova pilot, i no genera cap dret a l'obtenció d'altres ajuts en anys posteriors. 2. Persones beneficiàries i requisits. Són persones beneficiàries solidàries tots els membres de la unitat de convivència de la que formi part el sol·licitant del suport municipal d'inclusió. La unitat de convivència la formen les persones sota un mateix domicili amb vincle matrimonial o altre relació estable reconeguda oficialment i amb relacions de consanguinitat fins a quart grau o fins segon grau si és per afinitat, incloent els fills de cadascun dels progenitors que convisquin en la unitat de convivència fruit de famílies reconstituïdes i que han de compartir (que no dividir) les despeses de llar. Als efectes d'aquesta regulació es tindrà en compte la composició acreditada a 30 de setembre de 2016. La composició de la unitat de convivència pot tenir canvis sobrevinguts després del 30 de setembre de 2016, de forma que els que seran admesos a efectes del re-càlcul del SMI seran: a) Reduccions de membres, qualsevol que sigui el motiu. b) Increments per naixements, adopcions, matrimonis i relacions estables documentades oficialment. Per poder atorgar el SMI es fa necessari que els beneficiaris complexin els requisits que es detallen a continuació. a) Estar empadronats tots els membres de la unitat de convivència a Barcelona de manera contínua des de 30 de juny de 2015, i residir efectivament en algun dels 10 barris de l'Eix Besòs (Besòs-Maresme, Verneda - La Pau, Bon Pastor, Baró de Viver, Trinitat Vella, Trinitat Nova, Roquetes, Vallbona, Torre Baró i Ciutat Meridiana). La residència efectiva al 10 barris es demostrarà per empadronament o per informe dels serveis socials municipals. I s'ha d'assumir el compromís de residir-hi efectivament al llarg de tot el període comprés entre 1 d'octubre de 2017 i 30 de setembre de 2019, sense interrupcions. b) Ser usuaris de Serveis Socials amb expedient obert en el moment de la convocatòria als Centres de Serveis Socials municipals que donen servei als barris de l'Eix Besòs i en funció de la seva residència efectiva, o haver demanat i complir els requeriments per rebre els ajuts previstos per a infants i/o adolescents entre 0 i 16 anys a la darrera convocatòria del fons d'infància del 2017, o ser participants del programa Làbora en el moment de la convocatòria o haver-ho estat en els darrers dotze mesos anteriors a la convocatòria, o ser usuaris del Servei d'Inserció Social (SIS). Si en una mateixa unitat de convivència hi conviuen vàries persones que compleixen els requisits per a optar a l'ajut (diversos usuaris de la mateixa unitat de convivència com a referent d'expedient) el titular del suport es triarà per sorteig. c) Al menys un membre de la unitat de convivència ha de tenir entre 25 i 60 anys a 31 de Juliol de 2017. d) Que hi hagi convivència efectiva dels membres de la unitat de convivència (beneficiari i infants o adolescents) al llarg de tot el període. En cas de moviments demogràfics naturals o canvis legals (defuncions, separacions, divorcis, adopcions, emancipacions, etc.) dins de la unitat de convivència, es faran les adaptacions pertinents amb els criteris esmentats en el segon paràgraf d'aquest punt 2. e) Signar una carta d'acceptació de les condicions de prestació del SMI en la modalitat que se li adjudiqui, tant pel que fa a la prestació monetària, com a les polítiques actives que hagi de fer si està sota la modalitat condicionada, acceptar el cobrament eventual de part de l'ajut en moneda social, així com participar en la resta d'activitats i controls que es prescriguin en el programa per tal de fer un seguiment de l'impacte del mateix. f) Signar un compromís de participar en un programa de seguiment, que recavarà informació de l'evolució sòcio- econòmica de les unitats de convivència, per poder obtenir informació tant de les unitats que per sorteig siguin beneficiaries efectives com de les que no ho siguin, per poder acomplir amb l'objectiu d'avaluar els efectes de la mesura. Els programes de seguiment comportaran la resposta a uns qüestionaris que es passaran al principi, durant i al final del 2 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 període de la prova. També podran incloure un seguiment indirecte i no invasiu de la seva activitat mitjançant la consulta a bases de dades d'administracions públiques amb les eines d'interoperabilitat telemàtica de que ja disposa l'Ajuntament i sota la legislació vigent. g) Signar un document de consentiment de monitorització de les seves activitats per a fer estudis científics anonimitzats d'avaluació mentre s'és beneficiari del programa. h) En el cas de que els membres de la unitat de convivència generin, durant el període del projecte, ingressos per activitats econòmiques no subjectes a contracte laboral, caldrà signar un compromís pel qual hauran d'informar dels ingressos nets que obtenen amb aquestes activitats en el primer seguiment posterior a la primera obtenció d'aquests ingressos. i) El beneficiari de les polítiques actives o, si no se n'és beneficiari de cap però pertany a una unitat de convivència que percebrà el SMI el sol·licitant de l'ajut, haurà de disposar d'un telèfon mòbil intel·ligent amb connexió a xarxa de telefonia mòbil amb dades i a xarxes de wifi a on se li implementarà una aplicació (app) per a tasques de comunicació i monitorització anonimitzada de la seva activitat, una aplicació per a efectuar transaccions en moneda social i una aplicació de control i justificació de les despeses del projecte. En cas que la persona que hagi de tenir el telèfon no disposi de la capacitat econòmica per tenir-ne, l'Ajuntament li en proporcionarà un amb connexió de dades durant la durada del projecte, previ informe del serveis socials municipals. j) El referent titular de la unitat de convivència en la prova pilot serà preferentment la persona donada d'alta en el sistema d'informació de serveis socials. Si el titular del suport no està en la franja de 25 a 60 anys el referent serà la persona de més edat de les inscrites en el sistema d'informació de serveis socials. Altres canvis de titular hauran de ser fets mitjançant proposta justificada pels serveis socials municipals. 3. Càlcul del Suport Municipal d'Inclusió. Es proposa que per a les unitats de convivència que siguin beneficiàries del SMI es concedeixi un suport monetari complementari que es calcularà com a diferència entre el llindar bàsic i els ingressos nets de tots els membres de la unitat de convivència. 3.1. El càlcul del llindar bàsic. El càlcul del llindar bàsic es correspon a la suma de les necessitats bàsiques i d'habitatge segons les següents quantitats: a) Quant a les necessitats bàsiques sense habitatge, incloses les despeses en subministraments bàsics (energia i aigua), es tindran en compte pel càlcul: 1. 402,6 EUR mensuals per al primer adult de la unitat de convivència. 2. 148 EUR mensuals per al segon adult de la unitat de convivència. 3. 148 EUR mensuals per a cadascun dels altres membres de la unitat de convivència menors entre 14 i 17 anys. 4. 148 EUR mensuals per a cadascun dels altres membres de la unitat de convivència menors de 13 anys. b) Quant a les necessitats d'habitatge: 1. L'import a cobrir serà el valor mínim entre la despesa real mensual de l'habitatge principal (justificada amb les despeses meritades dels darrers 12 mesos, sumant lloguer, quota d'hipoteca, despeses de comunitat de l'immoble i IBI si s'escauen) i un indicador objectiu de despesa mensual en habitatge segons la mida de la unitat de convivència que es calcula en funció del nombre de membres de la unitat d'acord amb les següents quantitats: a. 260 EUR mensuals per a un adult que viu sòl. b. 110 EUR mensuals d'import per al segon membre de la unitat de convivència. c. 40 EUR mensuals d'import per a cada membre addicional. 3 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 2. Si en el padró hi consten altres unitats de convivència en el mateix domicili es farà un repartiment proporcional de despeses assignant a cada membre de les unitats de convivència les quantitats assignades en el paràgraf anterior. 3. L'ajuntament podrà fer controls presencials o d'altres tipus de l'habitatge per contrastar el nombre real de persones empadronades o de membres de la unitat de convivència que hi habitin efectivament. 3.2. Els ingressos de la unitat de convivència. El suport municipal d'inclusió a pagar el primer mes del pilot es calcularà com la diferència entre el llindar bàsic calculat d'acord als apartats 3.1. a) i b) anteriors i els ingressos de la unitat de convivència calculats com la suma dels ingressos de tots els membres de la unitat de convivència. Els ingressos es mensualitzaran amb les dades dels darrers 3 mesos abans de l'entrada al projecte o bé amb les dades del darrer exercici anual mensualitzades. Es computaran com a ingressos: a) Els ingressos comprovables per IRPF del 2016 (models C2-C4 procedents de la interoperabilitat amb la AEAT via Administració Oberta de Catalunya) de tots els membres de la unitat de convivència o de la declaració del IRPF 2016 en el cas que no sigui possible accedir a les dades telemàticament. Es tindran en compte com a ingrés la suma mensualitzada dels rendiments del treball, del capital mobiliari i immobiliari, les plusvàlues, els increments patrimonials i els rendiments de les activitats econòmiques del 2016. Si la suma dels rendiments fos negativa comptaran com zero. Per al rendiments de les activitats econòmiques per mòduls es farà el càlcul segons el següent apartat. b) Els rendiments per tributació per mòduls i els procedents d'altres ingressos d'activitats econòmiques, del treball o altre tipus no inclosos en la informació de la AEAT es declararan en una declaració responsable d'ingressos mensualitzats nets amb les dades dels darrers tres mesos calculats segons els criteris d'estimació directa de rendiments d'activitats econòmiques del IRPF, com la diferència entre els ingressos nets i les despeses directes imputables a les activitats que generen els ingressos. c) En el cas dels treballadors/es de la llar es mensualitzaran les nòmines netes o les cotitzacions a la Seguretat Social pel règim especial de treballadors/es de la llar dels darrers tres mesos o amb una declaració responsable d'ingressos néts. d) Es comptabilitzaran com a ingrés les següents prestacions exemptes de tributació al IRPF segons l'article 7 de la llei de l'IRPF vigent a 31 de maig de 2017. A tal fi es mensualitzaran les prestacions rebudes els darrers 3 mesos dels següents apartats de l'esmentat article: a. indemnitzacions per acomiadament; b. prestacions per incapacitat permanent o absoluta. Les prestacions per gran invalidesa tan sol es computaran el 50 % de la prestació; c. pensions per incapacitat permanent del règim de classes passives; d. prestacions per risc de lactància o en favor d'orfes; e. prestacions per acolliment de persones, i sempre que formin part de la unitat de convivència; f. pensions alimentàries percebudes; g. premis literaris, artístics o científics rellevants; h. ajuts a esportistes d'alt nivell; i. rendiments del treball percebuts a l'estranger, nets dels impostos pagats en aquell país; j. rendes vitalícies; k. rendes mínimes d'inserció o equivalent. Resten exemptes de computar les rendes i ajuts a víctimes de delictes violents i de violència de gènere; 4 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 l. prestacions per naixement, adopció, acollida o cura de fills menors. e) Es computaran com ingressos els següents ajuts municipals: a. ajut fons infància 0-16 i complement per a famílies monoparentals que es rebi durant el pilot; b. ajuts d'emergència en qualsevol de les seves modalitats que es rebin durant el pilot; c. ajuts monetaris per al pagament de l'habitatge (lloguer o hipoteca) que es rebin durant el pilot; d. ajuts a l'allotjament gratuït en dispositius públics es computaran al mateix cost que les necessitats objectives d'habitatge calculades pels dies que duri l'allotjament i durant el pilot. f) Es farà una estimació indirecta d'ingressos segons rebuts domiciliats sense incloure despeses d'habitatge, per entitat bancària en els darrers tres mesos, aplicant criteris tècnics dels serveis socials. g) Transferències familiars: no s'inclouen com a ingrés excepte les pensions alimentàries segons s'explica a l'apartat següent. h) Les pensions alimentàries efectivament rebudes per algun membre de la unitat de convivència se sumaran als ingressos de la llar. Les pensions alimentàries efectivament pagades per algun membre de la unitat de convivència es restaran dels ingressos de la llar. Es presentarà en el moment de la sol·licitud una certificació de separació o divorci on consti el pacte econòmic i el règim de guàrdia i custòdia. i) Prestacions per cuidador no professional derivades de la de la llei de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. Es comptaran com a ingressos les que percebin les persones dependents de la unitat de convivència si aquestes serveixen per a compensar a cuidadors no professionals que siguin membres de la mateixa unitat de convivència, o bé les que percebin cuidadors no professionals de la unitat de convivència per part de persones dependents d'altres unitats de convivència. 3.4. Límit de suport d'inclusió municipal màxim a cobrar per unitat de convivència. El límit màxim a cobrar serà de 1.676 EUR mensuals, equivalent a dues vegades el llindar mensual de risc a la pobresa per Catalunya del 2016 segons l'Idescat. Aquest límit es mantindrà durant tot el pilot. 3.5. Revisió del càlcul del suport municipal d'inclusió. Amb una periodicitat mínima trimestral es revisarà la situació de la unitat de convivència tant en la part corresponent al llindar bàsic com en la part corresponent als ingressos. A tal fi el titular de la prestació o algun altre membre major d'edat de la unitat de convivència haurà d'aportar la documentació que se li requereixi per comprovar la situació de la unitat. En particular se li podran demanar documentació sobre la situació familiar i de l'habitatge, situació i ingressos laborals o de prestacions públiques, declaracions responsables d'ingressos i documentació financera (extractes bancaris, rebuts domiciliats) de cadascun dels membres. A més, mitjançant els sistemes d'interoperabilitat, es podrà accedir a les diferents administracions que subministren dades laborals, de prestacions, ingressos o patrimoni. Si de la revisió de la situació en sortís un canvi en l'import del SMI, aquest canvi s'aplicaria a partir del següent pagament previst. Les diferències generades retroactivament en els mesos anteriors i posteriors a la darrera revisió, ja siguin a favor o en contra de la unitat de convivència, es liquidaran en els tres mesos següents a parts iguals. 3.6. Exclusions per patrimoni. Quedaran excloses del pilot les unitats de convivència que disposin en conjunt dels seus membres d'un patrimoni immobiliari (valorat a valor cadastral) o financer (comptes o dipòsits bancaris, altres actius financers), d'altres béns sumptuaris (vehicles amb valor oficial superior als 20.000 EUR, joies, obres d'art, antiguitats etc..), descomptats els deutes i sense tenir en compte l'habitatge principal i una plaça d'aparcament i els seus deutes, que sigui en total superior a l'equivalent a 4 anys del SMI estimat que s'hagi de cobrar el primer mes. 3.7. Exclusió per mínims. Quedaran excloses d'optar a participar en el pilot les unitats de convivència on el càlcul del SMI sigui inferior a 100 EUR el primer mes d‘aplicació. 5 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 3.8. Obligació de sol·licitar ajuts d'altres administracions. Les unitats de convivència estaran obligades a sol·licitar qualsevol ajut a que tinguin dret en altres administracions (Estat, Seguretat Social, Generalitat) i en particular la Renda Mínima d'Inserció i la nova Renda Garantida de Ciutadania que la substitueixi en el moment que sigui possible. Els ajuts públics corresponents a prestacions de pensions, atur, rendes mínimes, així com els ingressos procedents dels sous nets del pla d'ocupació de la primera política activa de la prova pilot es computaran com a ingrés i, si es modifiquen durant el pilot, es modificaran en la mateixa quantitat absoluta de l'import del SMI, en qualsevol de les modalitats explicades en el punt següent, i fins a quedar a zero, si s'escau. L'ajuntament posarà els mitjans humans necessaris per donar suport a les consultes que s'hagin de fer per esbrinar si es té dret o no a algun ajut d'altres administracions, sense detriment de l'obligació que tenen les unitats de convivència de fer-ho. 4. Modalitats d'aplicació. El SMI que s'atorgarà a les 1.000 unitats de convivència tindrà diferents modalitats d'aplicació que combinaran la condicionalitat o la no condicionalitat i la limitació total (amb topall) o la no limitació (sense topall). Les modalitats condicionades comporten que la recepció del SMI està condicionada a la participació obligatòria en una de les mesures de polítiques actives per a la inclusió que es defineixen en l'apartat 6 d'aquest annex. Aquesta modalitat de suport s'aplicarà a un conjunt d'unitats de convivència d'acord amb l'assignació del procés d'aleatorització descrit en l'annex VI que determina l'assignació de beneficiaris de la prova pilot a les 11 tipologies d'anàlisi. Les modalitats no condicionades comporten que la percepció del SMI no està condicionada a la participació obligatòria en cap de les mesures de polítiques actives per a la inclusió que es defineixen en l'apartat 6 d'aquest annex. En cas de que s'estigui participant en alguna política activa, el seu abandonament no suposarà cap penalització quant al SMI, excepte que no es podrà tornar a optar a cap política activa mentre duri la prova pilot. Aquesta modalitat de suport s'aplicarà a un conjunt d'unitats de convivència d'acord amb l'assignació del procés d'aleatorització descrit en l'annex VI que determina l'assignació de beneficiaris de la prova pilot a les 11 tipologies d'anàlisi. Les modalitats limitades comporten que qualsevol variació en els ingressos computables segons el punt 3.2 de la unitat de convivència comportarà la modificació corresponent en la mateixa quantitat absoluta que la variació del SMI per a garantir que els ingressos agregats de la unitat no depassin el llindar bàsic determinat. Aquesta modalitat s'aplicarà a un conjunt d'unitats de convivència d'acord amb l'assignació del procés d'aleatorització descrit en l'annex VI que determina l'assignació de beneficiaris de la prova pilot a les 11 tipologies d'anàlisi. Les modalitats no limitades (limitades parcialment) comporten que les unitats de convivència poden generar nous ingressos i que això només reduirà l'ajut rebut en una part. En aquest cas es farà un nou càlcul de l'ajut a percebre, on els nous ingressos nets obtinguts mensuals reduiran en un 25% els primers 250 EUR que superin el llindar bàsic i en un 35% la resta d'EUR d'escreix de l'import del SMI i fins a la seva eliminació. Aquesta modalitat de SMI s'aplicarà a un conjunt d'unitats de convivència d'acord amb l'assignació del procés d'aleatorització descrit en l'annex VI que determina l'assignació de beneficiaris de la prova pilot a les 11 tipologies d'anàlisi. El càlcul del SMI mensual en la modalitat no limitada es farà seguint la següent fórmula: Import del SMI si no hi ha nous ingressos que superin els inicials = el valor més gran entre zero i: + Llindar bàsic de la unitat de convivència. – ingressos a l'entrada en el programa (mitjana sis darrers mesos). – 25 % dels ingressos mensuals que superin els ingressos en el moment d'entrada en el programa fins a 250 EUR. – 35 % dels ingressos mensuals que superin els ingressos en el moment d'entrada en el programa en més de 250 EUR. La combinació de les dues modalitats d'aplicació comporta en la pràctica 4 modalitats efectives d'aplicació que es distribuiran en les diferents tipologies descrites en l'annex VI: MODALITATS D'APLICACIÓ LIMITADA o amb topall NO LIMITADA, o sense topall CONDICIONADA Condicionada limitada Condicionada no limitada INCONDICIONADA Incondicionada limitada Incondicionada no limitada 6 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 La modalitat que combina limitació i condicionalitat és la modalitat habitual en el sistema d'ajuts públics de Catalunya i per tant no se li assignarà cap unitat de convivència més enllà de les que conformin el grup de control. 5. Naturalesa jurídica dels ajuts. D'acord amb el que disposa la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de Prestacions Socials de Caràcter Econòmic de Catalunya, aquests suports municipals d'inclusió són prestacions econòmiques d'urgència social, i no tenen caràcter de dret subjectiu. El seu caràcter és temporal i correspon al període octubre 2017 a setembre de 2019. Aquests ajuts són complementaris de la Renda Mínima d'Inserció i de la futura Renda Garantida de Ciutadania de la Generalitat. 6. Polítiques actives d'inclusió. Les quatre polítiques actives d'inclusió, amb caràcter també temporal i limitat pel periode de vigència de l'ajut (octubre 2017-setembre 2019), són: a) Una política de foment del treball i la formació ocupacional. Es desplegarà mitjançant un programa mixt de formació i projectes d'ocupació d'interès col·lectiu. El programa B-Mincome oferirà la implementació de fins a 150 plans d'ocupació en projectes sociolaborals d'interès col·lectiu per a un dels membres en edat laboral de la unitat de convivència i en situació d'atur registrats al Servei d'Ocupació de Catalunya, que tindran l'oportunitat de participar en un programa d'ocupació de Barcelona Activa de 12 mesos de durada amb una etapa prèvia de formació ocupacional de tres mesos i una de post-ocupacional d'un mes proposades pel Consorci d'Educació de Barcelona. Els salaris rebuts com a contraprestació seran segons el conveni de Barcelona Activa i es computaran dins dels ingressos declarats que s'empren per calcular l'SMI. També les eventuals prestacions per atur que es cobrin una vegada acabat el programa d'ocupació es computaran dins dels ingressos declarats per calcular l'import del SMI. Aquests Plans d'Ocupació es duran a la pràctica amb la participació d'entitats socials que acreditin arrelament als barris de l'Eix Besòs i experiència acreditada en treballs d'inclusió per tal d'afavorir la implicació activa del màxim nombre d'actors possibles en les accions de lluita contra les desigualtats i en l'estratègia de inclusió. L'Àrea de Drets Socials formalitzarà i dotarà la participació de les entitats socials en el desplegament d'aquesta política activa d'inclusió. L'annex 2 descriu els detalls del desplegament d'aquesta política activa que gestionaran conjuntament l'Àrea de Drets Socials i Barcelona Activa. b) Una política activa de foment de l'economia cooperativa, social i solidaria. Aquesta política consisteix en la implementació de Plans d'Emprenedoria Social que permetin a fins a 100 participants de diferents unitats de convivència formar part de projectes d'economia social i d'interès comunitari que en nombre de 15 està previst que es formulin dintre de la vigència del pla d'ajuts. Els mecanismes de suport habilitats per dotar aquesta política no es tindran en compte dins dels ingressos declarats que s'empren per calcular l'import del SMI. Els ingressos nets que es generin per al beneficiari a causa de l'activitat professional o laboral una vegada arrencat el projecte sí que computaran dins dels ingressos declarats que s'empren per calcular l'import del SMI. L'Àrea de Drets Socials desenvoluparà les mesures pertinents per a facilitar als usuaris del fons que hagin de participar en aquesta política activa. L'annex 3 descriu els detalls del desplegament d'aquesta política activa que gestionarà l'Àrea de Drets Socials. c) Una política activa de foment de reformes de l'habitatge de fins a 100 de les unitats de convivència del participants del projecte que siguin propietàries del seu habitatge per poder llogar de forma permanent habitacions per tal de permetre a la unitat de convivència obtenir un rendiment patrimonial que millori la seva renda familiar disponible. L'Àrea de Drets Socials, mitjançant la Gerència d'Habitatge gestionarà la política activa amb el crèdit que genera el projecte B-Mincome. Les subvencions monetàries o en espècie a les reformes no es computaran dins dels ingressos declarats que s'empren per calcular el SMI. Els ingressos nets que es generin per al beneficiari a causa de l'activitat de lloguer de les habitacions sí que computaran dins dels ingressos declarats que s'empren per calcular el SMI. L'annex 4 descriu els detalls del desplegament d'aquesta política activa que gestionarà l'Àrea de Drets Socials. d) Finalment, la quarta política activa considerada per tal d'afavorir la implicació activa dels propis beneficiaris consisteix en la implementació i habilitació d'iniciatives en benefici de la comunitat en les diverses fórmules i formes que es determinin per tal de potenciar els valors de pertinença i convivència en col·laboració amb la Direcció d'Acció Comunitària i en la que hauran de participar fins a 200 membres de les unitats de convivència. 7 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 L'annex 5 descriu els detalls del desplegament d'aquesta política activa que gestionarà la Gerència de Drets de Ciutadania, Participació i Transparència. En total seran 550 accions de polítiques actives adreçades a 550 de les 1.000 unitats de convivència (una per unitat de convivència) i restaran 450 unitats de convivència sense cap acció. Els resultats comparats dels dos grups constituiran una de les àrees d'anàlisi del projecte. 7. Procediment de concessió de la participació en la prova pilot per rebre el Suport Municipal d'Inclusió: Els potencials beneficiaris de la prova, d'acord amb condició a) de la clàusula 2 d'aquest annex, formen part dels registres administratius de l'ajuntament. L'Ajuntament un cop identificats a partir de la consulta d'ofici dels registres i verificat prèviament el compliment de la resta de condicions mitjançant sistemes d'interoperabilitat, s'adreçarà per carta a tots ells per oferir la possibilitat de participar en el fons. Els potencials beneficiaris de la prova hauran d'acceptar expressament la seva voluntat de participar-hi i acceptar els drets i obligacions inherents a la seva participació, així com declarar de forma expressa que reuneixen els requisits establerts a l'apartat 2. Els potencials beneficiaris hauran d'expressar en la seva sol·licitud els membres de la unitat de convivència entre 25 i 60 anys que poden ser susceptibles de rebre les polítiques actives d'inclusió. Els potencials beneficiaris, inclosos tots els membres susceptibles de rebre les polítiques actives, en la seva sol·licitud hauran d'expressar cadascun un ordre de preferències pel que fa a les polítiques actives d'inclusió que preferirien rebre, del 1 al 4. També hauran de declarar si disposen de la capacitat per poder gaudir eventualment de la política de reforma de l'habitatge perquè en són propietaris del mateix. Qualsevol altre ciutadà que consideri que compleix els requisits formulats podrà presentar les seves sol·licituds a formar part potencialment de la prova, adreçant-se a qualsevol registre de les Oficines d'atenció al ciutadà de l'Ajuntament de Barcelona, o bé a qualsevol dels registres previstos a la Llei 39/2015, de procediment administratiu comú a les administracions públiques. El termini per presentar les sol·licituds és de 45 dies naturals comptadors a partir de l'endemà que el present Acord estigui aprovat definitivament. Un cop revisades les sol·licituds, es dictarà resolució amb la relació de totes les unitats de convivència que seran candidates a formar part de la prova. Entre totes les unitats potencialment candidates es realitzarà un sorteig per determinar les 1000 que finalment formaran part de la prova. Els beneficiaris dels ajuts hauran d'acceptar expressament la percepció de l'ajut i els drets i obligacions inherents a la seva percepció, així com la participació, si s'escau, en alguna de els polítiques actives que comportarà la modalitat de fons condicionada. 8. Procediment de sorteig per designar els beneficiaris. Donat que es tracta d'una prova pilot que vol obtenir evidència empírica representativa dels diferents tipus d'intervenció establirà un sistema d'aleatorietat que s'assignarà per sorteig. Es farà per estratificació atenent a criteris de cobertura de la renda de la unitat de convivència en relació a les necessitats calculades a l'inici del pilot, seleccionant unitats de convivència que estiguin en pobresa severa (<25% de cobertura), mitjana (25-50%) i relativa (>50%). Addicionalment els 3 grups seran representatius dels principals tipus de llars existents en l'univers de unitats de convivència potencialment beneficiàries del pilot. Els beneficiaris de les polítiques actives seran triats per sorteig entre els membres de 25-60 anys aptes per treballar. Es garantirà que el beneficiari de la política activa no sigui discriminat per raons de gènere. Qualsevol canvi de beneficiari de la política activa haurà de ser justificat amb informe del treballador social referent de la unitat de convivència. El procediment i seqüencia del sorteig es determina en l'annex núm. VI d'aquest acord. 8 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 9. Pagament del suport i control de la despesa. El pagament del suport municipal es farà, pel temps de vigència del fons i mentre es compleixin les condicions determinades, mitjançant la recàrrega mensual (a mes vençut) d'una tarja de prepagament a nom del titular de l'ajut i per tot l'import del suport. La tarja de prepagament es podrà fer servir en qualsevol tipus d'establiment on es puguin adquirir béns bàsics i ordinaris per a les necessitats d'una llar. El titular que efectuï la despesa haurà de conservar una còpia del tiquet o factura de les despeses pagades amb la tarja. Durant el pilot està previst que el titular de la tarja se li instal·li una aplicació en el seu telèfon mòbil que permeti fer fotografies dels tiquets i factures i que aquests quedin emmagatzemats en un servidor en el núvol consultable per la oficina de gestió de les prestacions socials de l'Ajuntament. L'aplicació, a més, permetrà enregistrar la despesa per import i tipologia i guardar les coordenades d'on s'ha fet la despesa. El titular de la tarja haurà de fer la fotografia i enregistrar les dades dels tiquets i factures que pagui amb la tarja. Si el titular no disposa de telèfon mòbil que permeti tenir l'aplicació de control, des de l'Ajuntament se li proporcionarà un amb servei de dades per a que pugui fer les operacions d'enregistrament esmentades. 10. Moneda social. A partir del mes de gener de 2018 i fins a la finalització del període de vigència del fons, fins a un 25% del import del SMI que s'hagi de rebre per part de les unitats de convivència del pilot podrà ser pagat en moneda social, mitjançant una transferència electrònica per a ser gastada en la xarxa de comerços i altres operadors econòmics que admetin el cobrament en aquesta moneda. La modalitat de funcionament serà definida i explicada al llarg del quart trimestre del 2017 i principi del 2018 una vegada iniciat el pilot. El percentatge que es pagui en forma de moneda social serà restat de la quantitat en EUR a rebre del suport municipal. Les diferències que es calculin en les revisions periòdiques del suport municipal també seran liquidades en la mateixa proporció. La prestació del SMI amb moneda social, dins dels percentatges establerts en el paràgraf anterior, podrà pagar-se si s'escau a tan sols un grup de perceptors de la renda agrupats en una o vàries zones geogràfiques del territori del projecte, per poder-ne avaluar millor el seu impacte diferencial. La moneda social tindrà paritat amb l'EUR i es podrà gastar en la xarxa de comerços o negocis adherits a la mateixa. La llista de comerços adherits vigent en cada moment serà publicada en la pàgina web de la prova pilot i s'hi podrà accedir mitjançant una app en el dispositiu mòbil del beneficiari. 11. Durada de la prova pilot. La durada del pilot serà de 24 mesos o com a màxim fins a 31 d'octubre de 2019. 12. Documentació que cal presentar. Els ciutadans que no havent estat identificats d'ofici considerin que tenen dret a formar part dels beneficiaris potencials, caldrà que presentin al registre de qualsevol de les Oficines d'Atenció al Ciutadà de l'Ajuntament de Barcelona o a algun dels altres registres previstos a la Llei 39/2015, de procediment administratiu comú a les administracions públiques, la documentació següent: a) Sol·licitud per percebre el SMI, omplerta amb les dades que es demanen (s'adjunta model com a Annex VII). 13. Obligacions del beneficiari. En primer lloc per poder formar dels beneficiaris potencials del fons caldrà acceptar participar en els programes de seguiment que recavaran informació de l'evolució econòmica-social de les unitats de convivència per poder obtenir informació tant de les unitats que per sorteig siguin beneficiaries efectives com de les que no ho siguin per poder acomplir amb l'objectiu d'avaluar els efectes de la mesura. Els programes de seguiment comportaran la resposta a uns qüestionaris que es passaran al principi, al cap d'un any i al final del període. També podran incloure un seguiment indirecte i no invasiu de la seva activitat. Els beneficiaris efectius del SMI i polítiques actives hauran: a) D'acceptar l'ajut amb la finalitat de complir les condicions fixades per aprovar-la. 9 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 b) De destinar l'ajut a satisfer les necessitats bàsiques d'alimentació, educació, vestit, de manteniment de les condicions d'habitabilitat de la seva llar o per pagar les despeses d'accés a l'habitatge. c) Col·laborar en les actuacions de comprovació i informació que dugui a terme l'Institut Municipal de Serveis Socials. d) Registrar mitjançant l'app adient instal·lada al telèfon els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control. 14. Revisió dels ajuts. L'ajuntament de Barcelona, mitjançant el personal de l'IMSS o sota la seva direcció podrà revisar mensualment i fins a 6 mesos després de la finalització del projecte la situació personal i familiar i d'ingressos de les unitats de convivència beneficiàries per tal d'ajustar l'import del SMI a percebre, que s'haurà d'ajustar a les quantitats que surtin de fer el càlcul derivat de les clàusules 3, 5, 8 i 9 d'aquest annex que s'escaiguin. En el cas que fruit d'una revisió una unitat de convivència hagi rebut quantitats en excés o inferiors a les meritades, aquestes s'hauran de regularitzar a parts iguals en els tres meses següents. En el cas de que s'haguessin de regularitzar les quantitats una vegada acabat el projecte, el beneficiari disposarà de tres mesos per retornar les quantitats cobrades en excés i l'Ajuntament disposarà de 3 mesos per abonar les quantitats pagades de menys. 15. La justificació i el control. L'Institut Municipal de Serveis Socials de Barcelona podrà comprovar, en qualsevol moment i pels mitjans que cregui oportuns, la destinació de les quantitats atorgades en relació amb les seves finalitats. El perceptor del SMI haurà de guardar electrònicament mitjançant l'app adient instal·lada al telèfon els justificants de despesa acreditatius de l'ús de l'ajut, i permetre les actuacions municipals de comprovació pertinents. En el cas de que els documents presentats com a justificació fossin incorrectes o incomplerts, es comunicarà al perceptor, per qualsevol mitjà vàlid en dret, la necessitat d'esmenar les anomalies detectades en un termini màxim improrrogable de 10 dies hàbils, amb l'advertiment que de no fer-ho es procedirà a la incoació del corresponent expedient de reintegrament. 16. Extinció, suspensió i reintegrament del SMI i expulsió de la prova pilot. Són causes d'extinció o suspensió automàtica de l'ajut les regulades a l'article 9 de la Llei 13/2006, de 27 de juliol, estant obligats els beneficiaris a comunicar als serveis socials d'atenció primària que s'ha produït alguna de les causes d'extinció o suspensió. La manca de justificació o la justificació incompleta dels fons rebuts podrà comportar les responsabilitats que en cada cas corresponguin i el reintegrament total o parcial de l'ajut. A més a més dels supòsits establerts a la normativa, l'Institut Municipal de Serveis Socials exigirà el reintegrament total o parcial de les quantitats percebudes indegudament, en els supòsits d'incompliment següents: a) De l'obligació de destinar l'ajut a satisfer les necessitat bàsiques d'alimentació, educació, vestit, manteniment de les condicions d'habitabilitat de la seva llar i despeses per accedir a la llar. De l'obligació de justificar que l'ajut s'ha destinat a les necessitats bàsiques descrites. b) De les obligacions fiscals comptables o de conservació de documents justificatius, que s'han de conservar per un període no inferior a un any. c) La resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control. d) Facilitar informació per l'avaluació. Per fer efectiu l'import corresponent al reintegrament, es pot procedir a la via de constrenyiment quan aquest no es faci efectiu de forma voluntària, afegint els interessos de demora corresponents. Els incompliments anteriors o el no compliment d'altres condicions per romandre en la prova, en especial no realitzar les polítiques actives prescrites en el cas de rebre el SMI en la seva modalitat de condicional o no atendre les necessitats informatives, implicarà l'expulsió de la unitat de convivència (tots els seus membres) de la prova pilot. 10 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 17. Resolució de conflictes. Es crearà un comitè intern format per un mínim de 5 funcionaris de les Àrees de Drets Socials, de l'Institut Municipal de Serveis Socials i de Barcelona Activa que revisarà possibles casos de frau, incompliments de les condicions acordades o contingències no contemplades en la prova pilot. El comitè actuarà davant informes del treballador social referent, dels gestors de l'oficina de les prestacions socials o d'altres indicis que pugui obtenir. Com a resultat, i prèvia audiència del beneficiari, es podrà reajustar l'import del SMI, altres aspectes del pilot que afectin a la unitat de convivència o expulsar- la de la prova pilot. Tots els membres adults de la llar són responsables solidaris de la conducta de la resta de membres en el compliment dels acords de la prova pilot. ANNEX II. REQUISITS, CRITERIS I PROCEDIMENT BÀSICS PER REGULAR LA IMPLEMENTACIÓ LA POLÍTICA ACTIVA DE FORMACIÓ I OCUPACIÓ DINS DE LA PROVA PILOT DE L'ACCIÓ URBANA INNOVADORA B-MINCOME. 1. La finalitat. La finalitat particular d'aquesta política activa de formar i contractar en un projectes ocupacionals d'interès col·lectiu a 150 persones de les unitats de convivència que formin beneficiaries del suport municipal d'inclusió. Aquesta política activa s'articula amb la participació activa de la Gerència de Drets Socials, de Barcelona Activa i del Consorci d'Educació de Barcelona. 2. Els projectes ocupacionals d'interès col·lectiu s'organitzen en sis eixos temàtics. La política activa de formació i treball s'organitza en els següents sis eixos temàtics: a) Eix arranjament i manteniment. a. Arranjament i manteniment d'equipaments, espais públics i espais privats d'ús públic, locals del teixit associatiu: pintura, rehabilitació, neteja de graffitis que afecten negativament la convivència. b. Tasques d'arranjament (treballs de pintura i rehabilitació) d'espais comuns de comunitats de veïns i veïnes en el marc d'intervencions a favor de la millora de la convivència i la seguretat veïnal i la creació de relacions comunitàries de qualitat. b) Eix medi ambient i sostenibilitat. a. Eficiència i estalvi energètic i suport en la gestió del subministrament: assessorament a comerços, petites empreses i tallers industrials, comunitats de veïns i teixit associatiu. b. Eficiència i estalvi energètic i suport en la gestió del subministrament: assessorament a comerços, petites empreses i tallers industrials, comunitats de veïns i teixit associatiu. c) Eix promoció activitat econòmica i comerç. a. Repartiment a domicili de productes del comerç i del teixit productiu de proximitat. d) Eix lleure, dinamització i convivència. a. Dinamització d'espais públics mitjançant activitats de lleure educatiu i esportiu i acompanyament socioeducatiu a les famílies. b. Dinamitzadors comunitaris en equipaments de proximitat de barri (centres cívics, casals de barri, etc.) Per millorar l'accessibilitat, per millorar les dinàmiques de participació, etc. c. Agents cívics per la millora de la convivència i la qualitat de les relacions de proximitat a l'espai públic i en instal·lacions esportives. 11 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 e) Eix alimentació. a. Garantir la cobertura de necessitats nutricionals i alimentàries a persones vulnerables amb dificultats d'accés (llars, gent gran, infants, etc.) Mitjançant el suport als recursos del territori de distribució d'aliments i àpats, elaboració de productes culinaris, entregues a domicili, activitats de sensibilització i tallers de socialització i aprenentatge. f) Eix aïllament, salut i comunitat. a. Suport a través de mitjans tècnics específics a les comunitats de veïns amb persones envellides (i/o malaltes) amb mobilitat reduïda que viuen en edificis en condicions d'accessibilitat dificultoses per tal de poder accedir a l'espai públic i evitar l'aïllament, dinamització d'activitats comunitàries específiques en el barri, acompanyament a espais del barri o a la ciutat on es facin activitats relacionals o comunitàries (en espais de proximitat: mercat, parc, serveis, etc.). b. Suport i mentoratge per a persones amb trastorn mental i les seves famílies mitjançant metodologies comunitàries d'intervenció. Aquests eixos temàtics configuraran els eixos sobre els que organitzar la formació i articular els processos de participació de les entitats socials de l'Eix Besòs per portar-los a la pràctica conjuntament amb les àrees de Drets Socials, Barcelona Activa i el Consorci d'educació i el que és molt important, amb la participació activa dels Districtes de Sant Martí, Sant Andreu i Nou Barris. 2. Fases i procediment. Aquesta política d'inclusió s'aplicarà a 150 persones entre 25 i 60 anys en situació d'atur (inscrites en els oficines de treball com a demandants d'ocupació) derivades pel projecte B-MINCOME. No tenen perquè ser necessàriament els demandants de l'ajut els beneficiaris de la política activa de formació i treball. Qualsevol membre de la unitat de convivència en edat laboral, major d'edat i en situació d'atur és potencial beneficiari del pla d'ocupació. Cada demandant del Suport Municipal d'Inclusió ha de identificar en la seva unitat de convivència quantes persones que reuneixen les característiques d'edat i atur hi ha amb interès en la política de formació i treball. Així mateix haurà d'identificar els trets essencials que permetin associar els seus trets ocupacionals bàsics per poder-les vincular als eixos temàtics anteriors. Si hi ha més d'un candidat per unitat familiar l'elecció es farà aleatòria de forma que hi hagi un programa de treball per a cada una de les 150 famílies i hi hagi 150 famílies amb programa de treball. Aquesta política tindrà les següents fases: a) Fase 1: Dia Percepció del SMI i formació professionalitzadora. Percepció del SMI i formació professionalitzadora (400 hores aprox.), d'acord amb l'àmbit de treball dels projectes d'ocupació i en col·laboració amb el Consorci d'Educació (3 mesos). El Consorci prepararà i oferirà en funció dels perfils personals uns programes que permetran obtenir una certificació/acreditació professionalitzadora sobre la base dels 6 eixos temàtics proposats. b) Fase 2: Inici dels projectes ocupacionals en coproducció. Inici dels projectes ocupacionals: col·laboració Barcelona Activa i empreses i entitats socials (12 mesos). L'Àrea de Drets Socials farà una licitació oberta per tal d'identificar els projectes i les entitats que des de la proximitat i la coproducció gestionaran en el territori els Projectes Integrals amb Contractació. Els 22 projectes licitats han estat determinats conjuntament amb Barcelona Activa, el Districtes i en una consulta de mercat amb entitats dels tercer sector amb llarga experiència en la gestió territorial de projectes d'interès comunitari. Barcelona un cop seleccionats i assignats a cadascun dels projectes concrets. c) Fase 3: Formació per a la inserció laboral. Formació per a la inserció laboral (només 1 mes) que se solapa amb la percepció de la prestació d'atur (4 mesos). d) Fase 4: Percepció del SMI (5 mesos). En la darrera fase on la política activa no es operativa i està activat el SMI. 12 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 Distribució en funció del disseny de l'ajut: Plans d'ocupació (150 persones). Condicionada (75) No condicionada (75) No limitada (75) No limitada (75) 75 persones amb Renda Condicionada i No Limitada 75 persones amb Renda No Condicionada i No Limitada ANNEX III. REQUISITS, CRITERIS I PROCEDIMENT BÀSICS PER REGULAR LA IMPLEMENTACIÓ LA POLÍTICA ACTIVA D'EMPRENEDORIA SOCIAL D'ACTIVACIÓ I INCLUSIÓ EN L'ECONOMIA SOCIAL, SOLIDÀRIA I COOPERATIVA DINS DE LA PROVA PILOT DE L'ACCIÓ URBANA INNOVADORA B-MINCOME. 1. La finalitat. La finalitat particular d'aquesta política activa de "Plans d'Emprenedoria Social" descrita en el punt 6.b (Polítiques actives d'inclusió) de l'Annex I, és implementar un suport econòmic que permeti a fins a 100 beneficiaris de les diferents unitats de convivència participants de la prova pilot B-MINCOME iniciar nous projectes d'economia social, solidària, cooperativa i d'interès comunitari o, en el seu cas, entrar a formar part de projectes o iniciatives ja existents. En particular, la prova pilot B-MINCOME aspira a que es puguin crear un mínim de 15 projectes dins l'esmentat àmbit de l'economia social, solidària i cooperativa. Aquesta política ha de possibilitar que les 100 persones participants puguin emprendre o sumar-se a projectes laborals dins el citat sector de l'economia social, solidària i cooperativa que, simultàniament, ha de contribuir a l'enfortiment i la viabilitat d'aquest sector en el territori potenciant així el desenvolupament econòmic local i comunitari. 2. Els Plans d'Emprenedoria Social. La política activa d'inclusió del "Plan d'Emprenedoria Social" té per finalitat impulsar i dinamitzar el sector de l'economia social a la zona de l'Eix Besòs tot facilitant que les persones beneficiàries s'integrin dins d'una iniciativa de l'economia social, solidària i cooperativa ja existent o que emprenguin una experiència empresarial pròpia dins d'aquests sectors. Aquesta política d'inclusió tindrà les següents fases: a) Diagnòstic. D'octubre a novembre de 2017: Diagnòstic en grups reduïts de la trajectòria formativa i professional de les persones que en formen part per tal de orientar més adequadament la segona fase de la prova pilot. b) Formació. De desembre de 2017 a febrer de 2018: Procés formatiu en economia social, solidària i cooperativa per afavorir i possibilitar tan la incorporació a diferents activitats laborals dins del sectors de l'economia social, com per emprendre una activitat professional pròpia d'acord a les seves habilitats i preferències professionals del diferents participants. c) Formació d'iniciatives empresarials. De febrer de 2018 a agost de 2019: Formació d'iniciatives empresarials en l'àmbit de l'economia social, solidària i cooperativa o incorporació en empreses o entitats del mateix sector. Descripció del procés: L'Àrea de Drets socials desplegarà els procediments necessaris per identificar diferents entitats, empreses o iniciatives que operin dins el sector de l'economia social solidària i cooperativa per tal de crear una borsa d'entitats disposades a incorporar alguns dels participants en el sí de la seva activitat professional. També habilitarà els mecanismes necessaris per facilitar la disposició dels elements bàsics per a la realització de l'activitat econòmica tan si es tracta de la participació en entitats d'economia social com de projectes propis d'emprenedoria social, solidària i cooperativa en els límits de l'assignació pressupostaria del projecte. 13 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 L'Àrea de Drets Socials disposarà el necessari per tal d'oferir l'acompanyament i l'assessorament jurídic, legal i professional necessari per a poder desenvolupar els plans d'empresa a partir dels instrument propis de la cartera d'activitats de foment de l'Ajuntament o be amb la participació d'entitats socials especialitzades. Les 100 persones beneficiàries d'aquesta política activa d'inclusió iniciaran la seva activitat a partir del mes d'octubre de 2017 i la finalitzaran a l'agost de 2019. Un cop finalitzada la fase de formació (febrer de 2018), les 100 persones beneficiàries d'aquesta política activa d'inclusió hauran de decidir si. a) incorporar-se a una iniciativa ja existent dins de l'àmbit de l'economia social, solidària i cooperativa operativa en el territori o. b) si prefereixen iniciar una activitat professional pròpia. ANNEX IV. requisits, criteris i procediment BÀSICS PER REGULAR LA IMPLEMENTACIÓ DE LA POLÍTICA ACTIVA DE RECURS HABITACIONAL DINS DE LA PROVA PILOT DE L'ACCIÓ URBANA INNOVADORA B-MINCOME. 1. La finalitat. La finalitat d'aquesta política activa "de Recurs Habitacional" descrita en el punt 5.c (Polítiques actives d'inclusió) de l'Annex I, és el foment de reformes en l'habitatge de 100 de les unitats de convivència participants del projecte per poder llogar de forma permanent habitacions per tal de permetre a la unitat de convivència obtenir un rendiment patrimonial que millori la seva renda familiar disponible. Les 100 unitats de convivència han de residir a l'habitatge objecte d'aquesta política i han de ser-ne propietaris. El programa té l'objectiu de que aquestes persones cedeixin habitacions dels seus habitatges a canvi d'un preu limitat que permeti allotjar a altres persones que permeti alhora realitzar ajustos de les rendes garantides previstes en el Projecte B-MINCOME. Mitjançant la informació del cadastre i del padró municipal i tenint en compte la superfície, l'estat i el número d'habitacions disponibles a l'habitatge, i a través d'una inspecció tècnica, l'Ajuntament de Barcelona escollirà les persones participants del projecte B-MINCOME a les quals se'ls proposarà la inclusió en el programa i es negociarà amb elles la possibilitat de llogar una habitació a una tercera persona. La prova pilot preveu oferir a les persones participants propietàries del seu pis de residència una quantitat a fons perdut, per tal de realitzar l'adequació necessària del seu habitatge. La quantitat estipulada serà de fins a 3.600 EUR, l'objecte dels mateixos ha de ser: l'arranjament de l'habitació o habitacions a cedir, moblar l'habitació o habitacions a cedir, o altres arranjament generals necessaris a l'habitatge (cuina, bany o els espais necessaris per a condicionar l'habitatge). Les adequacions de l'habitació, habitacions o conjunt de l'habitatge, les coordinarà la direcció de la prova pilot en col·laboració amb el Patronat Municipal de l'Habitatge de Barcelona i ampliant l'objecte del conveni de l'ajuntament amb la Fundació Hàbitat3. Així mateix, aquestes tasques les executaran empreses d'inserció sociolaboral. De la mateixa manera, les tasques d'adequació s'hauran de gestionar i coordinar amb les persones residents i propietàries de l'habitatge. Les despeses de rehabilitació o adequació de l'habitatge seran pagades directament a les empreses que hagin fet els treballs una vegada comprovat el seu acabament. S'oferirà a les persones propietàries dels habitatges les següents garanties: a) Assegurança per al cobrament de les rendes de cessió de l'habitació. b) Mediació social amb el cessionari de l'habitació. c) Assessorament jurídic en la formalització de la cessió de l'habitació. 14 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 d) Garantia contra vandalisme o desperfectes. e) Fixar una renda limitada de la cessió de les habitacions (aproximadament entre 200 i 385 EUR mensuals segons l'estudi de 8Wires esmentat abans). f) Garantir l'ús dels serveis comuns de l'habitatge en igualtat de condicions (bany, cuina i altres espais comuns). g) Acceptar la redacció d'un decàleg de normes d'ús intern de l'habitatge. Les persones cessionàries de les habitacions de llogues poden ser totes les persones residents de Barcelona. No obstant, s'estudiarà la possibilitat de prioritzar residents dels mateixos barris de l'Eix Besòs i, en el seu cas, estudiants universitaris de la zona Besòs, mitjançant els convenis de col·laboració amb la universitat o emprant els seus canals de comunicació i difusió interns. La difusió i la publicitat de les habitacions de lloguer es portarà a terme a través de la mateixa pàgina web de la Borsa de lloguer social, habilitant els espais virtuals necessaris de la mateixa per a tal finalitat. L'Ajuntament de Barcelona, a través de la direcció de la prova pilot i en col·laboració amb el Patronat d'Habitatge i la Fundació Hàbitat3, es responsabilitzen de vetllar pels drets i deures de les persones cessionàries de les habitacions, procurant en tot moment la bona convivència a l'habitatge, el respecte dels drets de les parts i pel compliment íntegre del contracte concret per ambdues parts. Per als cessionaris de l'habitació. a) Gaudir d'un preu de la renda de cessió de l'habitació limitat, que es trobarà sempre per sota del preu de mercat privat. b) Gaudir en tot moment d'una regulació justa del dret d'ocupació dels serveis i dels espais comuns de l'habitatge. c) Gaudir de la mediació social (convivència, contracte de cessió, utilització d'espais, etc.) garantida per l'Ajuntament de Barcelona, a través de la direcció de la prova pilot en col·laboració amb el Patronat d'Habitatge i la Fundació Hàbitat3. d) Gaudir d'una durada d'arrendament de l'habitació que en cap cas serà inferior als 6 mesos de duració. ANNEX V. REQUISITS, CRITERIS I PROCEDIMENT BÀSICS PER REGULAR LA IMPLEMENTACIÓ DE LA POLÍTICA ACTIVA DE RENDA DE PARTICIPACIÓ (RP) COMUNITÀRIA, A SER ATORGADA A 200 UNITATS DE CONVIVÈNCIA DELS BARRIS DE L'EIX BESÒS DINS DE LA PROVA PILOT DE L'ACCIÓ URBANA INNOVADORA B-MINCOME. 1. Objectiu. La finalitat particular d'aquesta política activa de "PARTICIPACIÓ EN LA COMUNITAT" descrita en el punt 6.d) de l'Annex I, és implementar un mecanisme de suport que permeti que fins a 200 membres de les diferents unitats de convivència de la prova pilot B-MINCOME participin de forma activa en activitats comunitàries que vinculin les necessitats i demandes dels mateixos perceptors de la SMI amb projectes col·lectius o d'interès comú, amb la finalitat d'augmentar i millorar les seves capacitats i habilitats en diferents àmbits: a) capacitats per a les relacions i interaccions socials (comunicació, reciprocitat, ajuda mútua, xarxes...); b) capacitats d'ocupabilitat (habilitats professionals, treball en grup, responsabilitats personals...); c) capacitats per a l'elaboració de projectes i presa de decisions, enfrontar reptes, etc.; d) capacitats per a la responsabilitat social, contribució al bé comú, increment de valors ètics, etc. Sent l'impacte sobre els participants amb SMI el principal resultat perseguit, es consideraran també els efectes positius del projecte sobre les entitats ciutadanes i els processos comunitaris en què participen, i sobre els dispositius de la política social a la ciutat; que han de veure i viure aquest projecte com a una oportunitat per a reforçar la seva dimensió comunitària. 15 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 2. Enfocament i estructura del programa. El Programa de la RP té per finalitat promoure i reforçar la participació activa del perceptors del Suport Municipal d'Inclusió (SMI) en activitats comunitàries que vinculin les necessitats i demandes dels mateixos perceptors de la renda amb projectes col·lectius o d'interès comú, amb la finalitat d'augmentar i millorar les seves capacitats i habilitats en diferents àmbits, i a la vegada generar efectes positius del projecte sobre les entitats ciutadanes, sobre els processos comunitaris en què participen, i sobre els dispositius de la política social a la ciutat. Parteix del supòsit de que cal crear un "projecte comunitari" amb capacitat per entomar el repte de "construir comunitat" amb els mateixos participants, més enllà de les capacitats cíviques del territori; però sense menystenir les que realment existeixin. Així, el projecte ha de ser portador d'unes formes de fer i una cultura relacional alternativa en el que és comunitari a moltes de les pràctiques preexistents als barris de referència del projecte, i on els serveis de la política social instal·lats al territori així com els equipaments de proximitat han de jugar un paper promotor. Es pretén aplicar la "teoria i la ruta del canvi" a partir de la visualització creativa i positiva de la situació que es vol assolir en el futur, utilitzant aquesta visualització de futur com a horitzó i motivació de l'acció a portar a terme. El canvi desitjat representa un conjunt de condicions, relacions i resultats que volem contribuir a que es donin en el futur en el territori de l'acció i entre els participants receptors del SMI. Es proposa desenvolupar una lògica grupal com a pas previ a la inserció comunitària de les persones participants: fer servir "la força del grup", grups de persones que comparteixen problemes, reivindicacions i projectes, i poder traslladar- ho a l'àmbit comunitari. Una de les innovacions que planteja el projecte és incorporar la idea dels "grup oberts", conformats per persones perceptores de renda, però també per actius comunitaris del territori. Les persones vulnerables i desfavorides s'han d'integrar en xarxes i connectar-se amb persones actives de la comunitat. Aquests grups es plantegen com a "grups de tasca o projecte", i és precisament a través del projecte que el grup es vincula a les dinàmiques comunitàries, i genera en els seus participants els aprenentatges i les experiències significatives de relació, capacitació i autoorganització que busca el projecte. El programa PARTICIPACIÓ EN LA COMUNITAT, contempla de manera principal el desplegament articulat de tres línies de treball: a) Incorporar les dinàmiques i projectes grupals i comunitaris que poden existir als Centres de Serveis Socials i/o de Salut dels barris de residència dels participants. Sense descartar alguna estructura associativa i comunitària potent amb capacitat i influència en l'entorn com a espai de participació de les persones amb renda. b) Facilitar la creació per part dels receptors del SMI, d'una Associació Comunitària nova, amb nous formats, estructures organitzatives i formes de funcionar també innovadores oberta a d'altres persones no receptores de renda. Una associació de persones i "grups". Inicialment, es plantejarà com un grup de treball informal, o com una plataforma de reflexió i proposta. c) Construir i dinamitzar una xarxa d'actius comunitaris de proximitat (barri, zona) al voltant del projecte (Serveis, Associacions, Tercer Sector,...) i que es pugui consolidar més enllà del projecte. De manera complementària, es contempla la possibilitat què alguns dels participants puguin ser acollits i integrats en les diferents estructures de les entitats associades al projecte B MINCOME d'àmbit ciutat (Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva). Per a això es proposarà un marc de col·laboració on s'establiran les modalitats, objectius i resultats esperats d'aquesta participació, així com les responsabilitats i funcions de les parts (BMINCOME, associacions d'acolliment i participants). S'establirà un "menú" d'ofertes o "projectes" en els quals els participants desenvoluparan les seves pràctiques comunitàries adquirint a la vegada noves habilitats. Es cobrirà un ampli ventall de tipologia d'activitats socials- comunitàries: medi ambient urbà, cultura-art, cuidar persona, educació, oci-temps lliure, esports, serveis a la comunitat, etc. 3. Fases i Cronograma. 1a FASE: 4 mesos. 1 octubre 2017 a 31 gener 2018. Durant aquesta primera fase es posarà en marxa el programa, una vegada identificats les 200 persones receptores de la renda i contractats els educadors-tutors del programa. Es desenvoluparan les activitats següents: 16 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 a) Es comptarà amb el conjunt d'actius comunitaris al territori amb potencial estratègic per al desenvolupament del projecte; i que incorpori, a més de les entitats, serveis i equipaments. Del treball conjunt del diferents socis del projecte B-Mincome resultarà un mapa qualificat d'actors comunitaris amb el que impulsar les diferents fases. b) Identificació de les capacitats i potencialitats dels perceptors de renda que participaran al programa. c) Generació d'un espai/grup promotor del projecte conformat per els principals actius comunitaris, incloent entitats, serveis municipals, participants. d) Generació i conformació d'espais de trobada i relació entre els participants mitjançant dinàmiques que facilitin el coneixement mutu, la descoberta d'oportunitats i la generació de confiança amb interacció directa amb els serveis municipals i amb les entitats de la comunitat. 2ª FASE: 14 MESOS. Creació i desenvolupament de "grups de tasques o de projectes". Durant aquesta fase es desenvoluparan les activitats següents: a) Desenvolupament de les noves dinàmiques grupals i de la seva inserció en la comunitat a partir de grups petits distribuïts pels districtes i els barris i focalitzats en diferents dimensions del desenvolupament comunitari, de serveis i de producció de bens comuns. b) Acords amb entitats del territori amb capacitat per acollir participants, per a donar suport i acompanyar processos grupals comunitaris. c) Seguiment de la participació de les persones receptores de SMI i del seu "protagonisme" en els grups comunitaris. 3ª FASE: 6 MESOS. Creació i impuls de l'Associació Comunitària. a) Creació formal i operativa de l'associació amb un format descentralitzat i composada per diferents grups actius als territoris del Besòs. b) Dinamitzar la xarxa d'actius comunitaris del projecte, reforçant els lligams entre els serveis municipals, les entitats i els grups comunitaris. c) Realitzar un procés d'avaluació dels impactes i resultats del programa i establir recomanacions per a la consolidació del procés a llarg termini. 4. Organització, suport i seguiment. La política activa RP es desenvoluparà a partir d'un acord d'execució entre la Direcció de Serveis de Planificació i Innovació de l'Àrea de Drets Socials i el Servei d'Acció Comunitària de la Gerència Drets de ciutadania, participació i transparència. Es crearà un grup de treball entre ambdós serveis encarregat de la presa de decisions, el seguiment i l'avaluació del programa. Serà responsabilitat del Servei d'Acció Comunitària la direcció, coordinació i organització de la intervenció i, en particular. Es comptarà amb el suport tècnic de l'IGOP (Institut de Govern i Polítiques Públiques) de la Universitat Autònoma de Barcelona, entitat associada al projecte B MINCOME i que serà l'encarregada de portar a termes les tasques d'anàlisi i d'avaluació del programa. ANNEX VI.- CONVENI PEL QUAL S'ESTABLEIXEN LES CONDICIONS REGULADORES PER A LA GESTIÓ DEL SUPORT MUNICIPAL D'INCLUSIÓ (SMI) PREVIST EN EL MARC DE LA PROVA PILOT B-MINCOME. MANIFESTEN. I. L'Alcaldia/Ajuntament de Barcelona ha acordat l'aprovació d'un fons extraordinari vigent en els exercicis 2017, 2018 i 2019, per atorgar 1.000 ajuts d'urgència social a unitats de convivència vulnerables dels barris de l'Eix Besòs en forma de Suport Municipal d'Inclusió (SMI), com a recurs econòmic per cobrir necessitats bàsiques d'alimentació, educació, vestit i manteniment de les condicions d'habitabilitat de la seva llar. Aquest fons conforma, així mateix, la prova pilot B- Mincome prevista en l'acord de la Comissió de Govern de 8 de juny. El fons es crea en conformitat amb el que disposa la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de Prestacions socials de caràcter econòmic. 17 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 Són persones beneficiàries solidàries del fons tots els membres de la unitat de convivència de la que formi part el sol·licitant del SMI, sempre i quan la persona sol·licitant compleixi amb els requisits establerts per a beneficiar-se de l'ajut. La unitat de convivència la formen les persones sota un mateix domicili amb vincle matrimonial o altre relació estable reconeguda oficialment i amb relacions de consanguinitat fins a quart grau o fins segon grau si és per afinitat, incloent els fills de cadascun dels progenitors que convisquin en la unitat de convivència fruit de famílies reconstituïdes i que han de compartir (que no dividir) les despeses de llar. Als efectes d'aquesta regulació es tindrà en compte la composició acreditada a 30 de setembre de 2016. II. L'Institut Municipal de Serveis Socials de Barcelona (IMSS) és un organisme autònom local de l'Ajuntament de Barcelona, que es posa en marxa el gener de 2010 amb el compromís de garantir la universalització dels nous drets socials. Té com objectiu principal gestionar els 40 centres de serveis socials (CSS) que configuren la xarxa d'atenció social bàsica de la ciutat i promoure els recursos i prestacions socials destinats a ajudar a les persones, famílies i col·lectius a obtenir l'atenció social que necessitin. L'IMSS es crea per impulsar, organitzar i articular, internament i externament, els serveis d'atenció social bàsica de responsabilitat municipal adreçats a la ciutadania, dins d'uns paràmetres de qualitat i equitat que contribueixin a garantir el benestar de totes les persones que viuen i conviuen a la nostra ciutat. III. L'objectiu de la prova pilot B-Mincome i del relacionat SMI és la de garantir, en un context de pobresa i atur enquistats, que els conciutadans i conciutadanes tinguin garantida la cobertura de les seves necessitats bàsiques. I, a la vegada, que es provin i proposin noves formes avançades complementàries de suport públic per a que puguin deixar de dependre d'aquests suports en el futur; en definitiva, que se'n puguin sortir. La implementació del SMI suposa un canvi important en l'estratègia de ciutat per lluitar contra la pobresa, perquè facilita la presa de decisions per reduir l'exclusió social de les persones afectades i les encoratja a prendre la iniciativa i desenvolupar estratègies pròpies un cop tenen garantida una mínima estabilitat econòmica. IV. Que en aquest marc, tenint en compte el context, la necessitat de comptar amb les dades i anàlisis suficients per evidenciar les realitats dels potencials beneficiaris, i l'experiència concreta en l'àmbit, l'Àrea de Drets Socials considera que l'IMSS és l'organisme més apropiat per a la gestió del Suport Municipal d'Inclusió (SMI) aprovat i que, per això, col·laborarà amb aquest durant el termini de vigència del present acord. Per això, reconeixent-se recíprocament capacitat legal necessària per a obligar-se en representació de les respectives entitats, estableixen els següents. ACORDS. Primer. OBJECTE. L'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament de Barcelona i l'IMSS col·laboraran en la implementació del Suport Municipal d'Inclusió (SMI) de la prova pilot B-Mincome, encarregant l'esmentada Àrea a l'IMMS la gestió de l'ajut. Segon. ÀMBITS DE COL·LABORACIÓ. La tasca de l'IMSS consistirà en les següents línies d'actuació (general i específica): a) Gestió pròpiament dita de l'ajut (SMI). En general, l'IMSS gestionarà el SMI d'acord amb les finalitats, les condicions i els objectius establerts a l'Acord d'Aprovació del fons i als seus Annexos. En aquest sentit, es faculta a la Gerència de l'IMSS per a que dicti els actes necessaris per la millor concreció i efectivitat d'aquest Acord pel que fa al fons. b) Comprovació i informació sobre beneficiaris i potencials beneficiaris del SMI. En concret, l'IMSS serà responsable d'avaluar el compliment, per part de les persones potencialment beneficiàries i beneficiàries dels requisits per a l'obtenció de l'ajut, abans i durant la percepció d'aquest. L'IMMS revisarà la situació personal i familiar i d'ingressos de les unitats de convivència beneficiàries per tal d'ajustar l'import del SMI a percebre i podrà comprovar la destinació de les quantitats atorgades en relació amb les seves finalitats. L'IMMS també exigir el reintegrament total o parcial de les quantitats percebudes indegudament, en determinats supòsits d'incompliment. Tercer. APORTACIONS ECONÒMIQUES i RECURSOS HUMANS. Per tal d'assegurar el compliment dels objectius de l'encàrrec de gestió, l'Àrea dotarà a l'IMSS la dotació econòmica necessària per generar crèdit per gestionar el SMI per un total de 4.200.000,00, d'acord amb les anualitats previstes en 18 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 l'acord de la Comissió de Govern de 26 de juliol de 2017. Aquesta dotació anirà a càrrec de les partides pressupostàries de la Gerència de Drets Socials. Per dur a terme aquesta mesura d'implementació i avaluació dels efectes del SMI caldrà dotar l'IMMS del reforç de personal necessari des de l'entrada en vigor d'aquest acord fins al 31 de desembre de 2.019. Aquest personal s'estima en els següents efectius: a) 4 efectius per l'oficina de gestió d'ajuts. b) 6 efectius per les oficines de serveis socials dels Centres Territorials competents en els barris de l'Eix Besòs. Quart. CONTRIBUCIÓ DE L'ÀREA DE DRETS SOCIALS. Per a l'assoliment dels objectius del present acord, l'Àrea de Drets Socials es compromet a col·laborar amb l'IMSS i facilitar la acordada gestió del SMI a aquest, sense ser-ne directament responsable. Cinquè. CONTRIBUCIÓ de L'IMSS. Per la seva part, l'IMMSB es compromet a: - Gestionar degudament l'ajut (SMI), d'acord amb els requisits i demés estipulacions relacionades. - Realitzar les tasques de comprovació i informació acordades. - Facilitar, a l'Ajuntament de Barcelona mitjançant la Gerència de Drets Socials, la informació sobre l'ajut, els seus beneficiaris i altres aspectes, requerida per part dels responsables del projecte B-Mincome a aquests. Sisè. SEGUIMENT DE L'ACORD. El marc de referència per fer el seguiment del desenvolupament de les actuacions previstes en el present acord serà una comissió de seguiment integrada per dues persones representants de l'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament de Barcelona i dues persones representants de l'IMSS que es reunirà, com a mínim, dues vegades a l'any. Per altra banda, l'IMMS informarà dels avenços respecte al SMI al..... de l'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament/responsable del projecte B-Mincome. Setè. VIGÈNCIA. La vigència d'aquest acord s'estableix des de la data de la seva signatura fins el 31 de desembre de 2019. Vuitè. RESOLUCIÓ. El present acord es resoldrà per la finalització de les actuacions previstes en el mateix, per l'incompliment dels compromisos assumits per qualsevol de les parts, per mutu acord, i per les causes previstes en la legislació vigent. Novè. PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL. En cas que les actuacions objecte del present encàrrec de gestió facin necessari el tractament de dades de caràcter personal, aquest estarà subjecte a les disposicions contingudes a la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i les seves normes de desenvolupament, especialment el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre. A partir de l'entrada en vigor del Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), l'IIAB es compromet a implantar totes les mesures establertes. L'IMSS s'obliga a tractar les dades de caràcter personal a les quals tingui accés en ocasió del compliment del present encàrrec de gestió d'acord amb les instruccions dictades per l'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament, sense que en cap cas les pugui aplicar ni utilitzar amb una finalitat diferent a aquell compliment, ni comunicar-les, ni tan sols per a la seva conservació, a d'altres persones, i tindrà de conformitat amb la normativa aplicable la consideració d'encarregat del tractament. 19 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 L'IMSS resta obligat al secret professional pel que fa a les dades de caràcter personal a les quals tingui accés en ocasió del compliment del present acord, obligació que subsistirà, fins i tot, un cop el encàrrec de gestió s'hagi extingit, per finalització del seu termini o objecte, per resolució o per qualsevol altra causa legalment admesa o establerta en aquest encàrrec de gestió. Així mateix, l'IMSS ha de guardar reserva respecte de les dades o antecedents dels quals hagi tingut coneixement en ocasió del present acord. En aquest sentit, la documentació i informació a la qual tingui accés té caràcter confidencial, i no podrà ser objecte de reproducció total o parcial per cap mitjà o suport. Per tant, no se'n podrà fer cap tractament ni edició, informàtica o no, ni transmissió a terceres persones fora de l'estricte àmbit d'execució directa del present encàrrec de gestió, ni tan sols entre la resta del personal que tingui o pugui tenir l'entitat que prestar el servei objecte d'aquest. En tot cas, i sens perjudici d'altres mesures a adoptar d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades personals, només podran accedir a les esmentades dades de caràcter personal, informacions i documentació les persones estrictament imprescindibles per al desenvolupament de les tasques inherents al propi encàrrec de gestió. Totes elles seran advertides per l'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament del caràcter d'informació confidencial i reservada i del deure de secret als quals estan sotmeses, i aquella serà responsable del compliment d'aquestes obligacions per part del seu personal. L'IMSS manifesta que té implantades les mesures de caràcter tècnic i organitzatiu necessàries per garantir la seguretat de les dades de caràcter personal de nivell alt a les quals tindrà accés en ocasió de l'execució del present encàrrec de gestió, tot evitant-ne la seva alteració, pèrdua, tractament o accés no autoritzat, tenint en compte l'estat de la tecnologia, la naturalesa de les dades emmagatzemades i els riscos a que estan exposades, i en estricte compliment de la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal. Aquestes mesures de seguretat implantades per l'IMSS són d'aplicació als fitxers, centres de tractament, locals, equips, sistemes, programes i persones que intervinguin en el tractament de les dades en els termes que estableix aquell reglament. Quan el compliment del present acord es faci en el local de l'Ajuntament o l'accés sigui remot, l'IMSS s'obliga a adoptar les mesures de seguretat previstes en el document de seguretat del fitxer municipal corresponent. En el cas que l'encàrrec es realitzi en els locals del mateix IMSS, aleshores aquest haurà d'elaborar un document de seguretat, en els termes establerts en la normativa reglamentària sobre la protecció de dades de caràcter personal, o completar el que ja hagués elaborat, en el seu cas, tot identificant el fitxer o tractament i el responsable del mateix i incorporant les mesures de seguretat a implantar en relació amb aquest tractament. En tot cas, l'IMSS haurà de posar en coneixement de l'Àrea de Drets Socials de Ajuntament, immediatament després de ser detectada, qualsevol sospita o constatació d'eventuals errors o incidències que poguessin produir-se en el sistema de seguretat de la informació. L'Àrea de Drets Socials podrà designar, en qualsevol moment, durant la vigència del present acord, a personal intern o extern per a verificar que l'IMSS, té implantades les mesures necessàries per garantir la seguretat de les dades de caràcter personal. Durant la vigència del encàrrec de gestió l'IMSS haurà de conservar qualsevol dada objecte de tractament, llevat que rebi indicacions en sentit contrari de l'Àrea de Drets Socials. Una vegada finalitzat el present acord, l'IMSS haurà de destruir i/o retornar a l'Àrea de Drets Socials, d'acord amb allò que s'estableixi legalment o les indicacions que li transmeti aquest, les dades de caràcter personal que hagin estat objecte de tractament per part d'aquell durant la vigència del mateix, juntament amb els suports o documents en que consti alguna dada de caràcter personal. El retorn de les dades a l'Àrea de Drets Socials es durà a terme en el format i els suports utilitzats per l'IMSS per al seu emmagatzematge. En el cas que alguna previsió legal exigeixi la conservació de les dades, o de part d'elles, l'IMSS haurà de conservar-les, degudament bloquejades, per impedir-ne l'accés i el tractament en tant en quant puguin derivar-se responsabilitats de la seva relació amb l'Àrea de Drets Socials. En el cas que destini les dades a les quals tingui accés a una finalitat diferent a l'establerta, o les comuniqui o les utilitzi incomplint les estipulacions del present encàrrec de gestió o les instruccions de l'Àrea de Drets Socials, l'IMSS serà considerat responsable del tractament i respondrà personalment de les infraccions que hagi comès i de les possibles reclamacions que es puguin produir al respecte. 20 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 L'Àrea de Drets Socials repercutirà en l'IMSS els costos corresponents a les sancions i/o indemnitzacions a les que hagi de fer front que s'haguessin originat directa o indirectament pel deficient i/o negligent tractament de dades de caràcter personal realitzat per l'IMSS. En tot cas, l'IMSS s'obliga a mantenir indemne l'Àrea de Drets Socials de totes les despeses o altres conseqüències negatives que se li puguin originar a causa dels esmentats tractaments, sancions i/o indemnitzacions. Desè. JURISDICCIÓ. Seran competents per resoldre les qüestions litigioses que puguin sorgir de la interpretació, compliment i efectes del present acord, els tribunals de la jurisdicció contenciós - administrativa de la ciutat de Barcelona. I en prova de conformitat amb les manifestacions i pactes anteriors, les parts interessades signen el present acord per duplicat i a un sol efecte, en el lloc i la data assenyalats a l'encapçalament. ANNEX VII.- ACORD DE COL·LABORACIÓ INTRAMUNICIPAL ENTRE BARCELONA ACTIVA I L'AJUNTAMENT DE BARCELONA EN EL MARC DEL PROGRAMA DE PLANS D'OCUPACIÓ MUNICIPALS. MANIFESTEN: Que Barcelona Activa té com a missió impulsar la política econòmica i el desenvolupament local per promoure la millora de la qualitat de vida de les ciutadanes i ciutadans de Barcelona a través del foment de l'ocupació, l'impuls de l'emprenedoria i el suport a les empreses, responent a les diferents necessitats de les persones en el seu territori i des de la perspectiva de l'economia plural, que inclou la cooperativa, la social i solidària. Que l'Ajuntament de Barcelona i el Servei d'Ocupació de Catalunya tenen subscrit un conveni marc sobre polítiques actives d'ocupació i acompanyament a persones emprenedores. Que, en aquest sentit, l'Ajuntament de Barcelona gestiona el Programa de Plans d'Ocupació Municipals 2017 adreçat a persones aturades de la ciutat de Barcelona, en el marc de la Mesura de Govern de 21 de setembre de 2015, modificada posteriorment per la Mesura de Govern de Desenvolupament de l'Estratègia Territorial de Barcelona Activa en l'àmbit de l'Ocupació de desembre 2016. Que el Programa incorpora accions d'experiència laboral com a foment de l'ocupació i preveu la contractació de persones en situació d'atur, facilitant una experiència laboral en el desenvolupament de tasques i serveis d'interès social i municipal i l'accés a accions formatives de caire tècnico-professionalitzador, de millora de competències claus i d'orientació i recerca de feina. L'Ajuntament de Barcelona i Barcelona Activa col·laboren per a la realització del Programa esmentat, per raó de ser l'entitat municipal amb competència en relació als treballs de les accions d'experiència laboral. L'estratègia municipal de cohesió territorial Eix Besòs que la Gerència de Drets Socials impulsa, a partir del programa B_MINCOME, ha incorporat una política activa orientada l foment de l'ocupació de persones de vulnerables de l'Eix Besòs tot i promovent accions de caràcter comunitari orientades a la millora de els condicions de vida de les persones que hi viuen en la Franja. Aquesta estratègia, coincident amb les noves orientacions de desenvolupament integrat del marc 20/20 de la UE pretén desenvolupar la "capa lògica" d'apoderament dels veïns i veïnes en els projectes territorials. Per aquest motiu, es treballa conjuntament amb les entitats que es citen en el Pacte Primer provinents de la seva vinculació operativa amb el desplegament territorial de l'Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. És per això que ambdues parts formalitzen aquest acord intramunicipal en base als següents. PACTES: Primer. OBJECTE. L'objecte del present acord és la col·laboració entre Barcelona Activa i l'Ajuntament de Barcelona per a la realització i desenvolupament del Programa Plans d'Ocupació Municipals X que implica la contractació de 150 persones per al desenvolupament del Projecte B_Mincome aprovat per la comissió de govern de l'Ajuntament de Barcelona de data 8 de juny de 2017. 21 CVE-Núm. de registre: 022017016002 Dijous, 10 d'agost de 2017 Segon. COMPROMISOS DE LES PARTS. Per a l'assoliment dels objectius del present acord, Barcelona Activa es compromet a: - Contractar les persones participants durant un període de dotze mesos, mitjançant la modalitat de contracte d'obra o servei de durada determinada. - Designar una persona interlocutora per a coordinar la col·laboració amb la/les persona/es responsable/s de la Gerència de Drets Socials. - Facilitar la formació complementària prèvia i durant la contractació en diferents matèries com Prevenció de Riscos Laborals i altres que consideri d'interès en el marc de la normativa reguladora. Per la seva part, l'Ajuntament de Barcelona, mitjançant la gerència de Drets Socials, es compromet a: - Designar una persona com a interlocutora municipal per a la supervisió dels treballs, garantint que les instruccions de treball siguin donades a través de referents municipals. - Facilitar conjuntament amb les entitats del tercer sector que hi resultin designades i els districtes l'entorn laboral (materials, eines, EPI's, vestuaris, sanitaris i altres) en el què les persones contractades realitzaran les tasques pròpies del Projecte així com les mesures de seguretat corresponents a les tasques que es realitzin d'acord amb el "Procediment de coordinació d'activitats empresarials Barcelona Activa- Ajuntament de Barcelona". - Fer el seguiment de la realització de les tasques assignades a les persones treballadores i d'altres aspectes recollits a la "Guia d'Instruccions" i fer constar les incidències laborals a l'aplicació informàtica establerta segons "Manual Gestió Incidències". - Comunicar a l'equip de gestió del programa de totes les activitats de comunicació com rodes de premsa, notícies, publicacions i altres relacionades amb el Projecte directament o indirecta. - Comunicar qualsevol modificació en relació a les tasques a realitzar per les persones assignades. Tercer. VIGÈNCIA. La vigència de l'acord anirà des de la data de la seva signatura fins a la finalització del Programa, prevista en data 31 d'octubre de 2019, i abastarà tota la col·laboració entre les parts des de l'inici de la mateixa. Quart. SEGUIMENT. Amb l'objectiu de vetllar pel compliment de l'acord i fer-ne un seguiment es podrà constituir una comissió de seguiment formada per un representant de cada entitat que es reunirà amb la periodicitat que s'escaigui a fi de realitzar un seguiment dels compromisos establerts i d'interpretar el contingut del mateix. Cinquè. CONTINGUT ECONÒMIC. Aquest acord no implica obligacions de caràcter econòmic entre les parts. Sisè. DOCUMENTACIÓ JUSTIFICATIVA. La Gerència de Drets Socials haurà de lliurar a Barcelona Activa la informació que es requereixi per a un adequat seguiment i justificació del Programa. Setè. INTEPRETACIÓ I COMPLIMENT. Per a la solució de qualsevol qüestió litigiosa derivada del present acord, les parts atribuiran la decisió als òrgans superiors de l'administració executiva i del govern municipal. I perquè així consti, les parts signen el present document per duplicat en el lloc i la data indicada en l'encapçalament. La qual cosa es fa pública per a general coneixement. Barcelona, 28 de juliol de 2017 La secretària delegada de l'Àrea de Drets Socials, Núria Gilabert Busquets https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 22 CVE-Núm. de registre: 022017016002