LA SÍNDICA VA ALERTAR EL 2012 D’INCOMPLIMENTS I INFRACCIONS DURANT 8 ANYS DEL FORN DE L’EIXAMPLE QUE VA EXPLOTAR EL 16 DE SETEMBRE Vilà va atendre aquell any una queixa contra l’establiment, situat a la cantonada dels carrers de la Marina i Ausiàs March, per soroll, fums, olors, escalfor i riscos per la salut provocats per l’obrador en la finca Segons Vilà, els serveis i les autoritats municipals no van emprar de manera diligent els instruments que estaven al seu abast per tal de garantir el compliment de la normativa “En cap moment s’ha posat remei a la vulneració continuada de drets bàsics”, deia la defensora en la resolució La síndica va instar al Districte a revisar els criteris i els procediments, de manera que es garantís que les actuacions municipals s’ajustessin al que estableix la normativa i d’acord amb el principi de bona Administració Barcelona, 26 de setembre del 2017. -- La síndica de greuges, Maria Assumpció Vilà, va alertar en una resolució del 30 de novembre del 2012 d’incompliments i infraccions d’un forn, situat a la cantonada dels carrers de la Marina i Ausiàs March, en el qual, el passat dissabte 16 de setembre, es va produir una explosió amb 21 persones ferides, una en situació crítica. La síndica en cap cas està afirmant que l’explosió tingui res a veure amb les infraccions d’anys anteriors, però vol posar èmfasi en la necessitat que les actuacions municipals han de fer complir les normatives i ser diligents per evitar mals majors. En l’informe del 2012, la síndica donava la raó a la ciutadana que va presentar la queixa perquè durant vuit anys el Districte de l’Eixample va permetre que es mantinguessin els incompliments i les infraccions en el citat forn. La reclamació rebuda era per la manca de resolució del Districte davant els problemes de soroll, fums, olors, escalfor i riscos per la salut provocats per l’obrador en la finca. La primera queixa contra el local que va rebre el consistori data del 26 de juliol del 2004. Segons Vilà, els serveis i les autoritats municipals no van emprar de manera diligent i consistent els instruments tecnicoadministratius que estaven al seu abast per tal de garantir el compliment de la normativa establerta pel mateix consistori i per altres òrgans de rang superior en una matèria que és de competència municipal. En el mateix informe, la síndica advertia l’Ajuntament que la manca de diligència i de consistència en les actuacions que són de la seva competència permeten que, en situacions com la descrita, “es mantingui durant períodes de temps injustificadament llargs la vulneració de drets bàsics de la ciutadania en el seu propi domicili”. Així mateix, Vilà va recomanar al Districte que revisés els criteris i els procediments seguits, de manera que es garantís que les actuacions municipals s’ajustessin al que estableix la normativa vigent per als procediments administratius i d’acord amb el principi de bona Administració per tal de posar fi als incompliments detectats. Amb posterioritat a la resolució emesa, el Districte va respondre el 28 de febrer del 2013 a la síndica. L’Ajuntament informava que, a pesar dels recursos i esforços del servei de Llicències i Inspecció havia fet des de l’any 2008 fins al 28 de febrer del 2013, incloent la instrucció de diversos expedients de la legalitat urbanística, semblava que la situació de la promotora de la queixa no havia quedat resolta en la seva totalitat. També s’explicava que els requeriments fets al titular de l’establiment, fins i tot el tancament de part del local, s’havien estimat resolts de manera total o parcial atès que la persona sempre donava compliment a les deficiències trobades. No constaven multes coercitives ni sancions En la resolució del 30 de novembre del 2012, la síndica deixava constància de les inspeccions fetes pel Districte, però afirma: “En cap moment s’ha posat remei a la vulneració continuada de drets bàsics” de la promotora de la queixa i de la resta del veïnat. Tampoc constaven en aquell moment multes coercitives ni sancions. En la resposta municipal posterior a la resolució de Vilà, l’Ajuntament informava també que el Districte s’havia reunit amb la promotora de la queixa i que, arran d’aquesta trobada, es va fer una nova inspecció al local el 27 de febrer del 2013. Segons el Districte no es van detectar problemes de salubritat, d’olors ni de fums, ni deficiències greus amb la instal·lació elèctrica. L’estructura del local (bigues de fusta) estava afectada parcialment per humitats del pis superior. En opinió del consistori, no quedava garantida l’estanqueïtat dels conductes d’extracció de l’obrador. Finalment, el Districte assegurava que s’atendria la recomanació de revisar els procediments aplicats en aquest cas particular, “i ponderant els desajustos que presenta l’activitat del que estableix la normativa d’aplicació, prendrem en consideració la possibilitat d’incoar un expedient sancionador segons les infraccions detectades en aquesta última intervenció”.