GASETA MUNICIPAL Butlletí Oficial de l'Ajuntament de Barcelona 1 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 Altres anuncis – Subvencions i ajuts ANUNCI núm. d’expedient 106/2017, de 6 d’abril. Aprovació de bases i convocatòria del programa de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona per a l'impuls socioeconòmic del territori per a 2017. En compliment de l’Acord de la Comissió de Govern de data 6 d’abril de 2017, s’autoritza la despesa de 1.300.000 euros amb càrrec a la partida indicada del Pressupost de 2017; s’aproven inicialment les Bases de les subvencions de l’Ajuntament de Barcelona per a l’impuls socioeconòmic del territori; s’ordena la publicació de les esmentades Bases al Butlletí Oficial de la Província i en el Tauler d’Anuncis de l’Ajuntament així com la inserció d’una referència d’aquest anunci en la Gaseta Municipal; se sotmeten a informació pública per un termini de 20 dies hàbils a partir de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, de conformitat amb els articles 124.2 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament d’Obres, Activitats I Serveis dels ens locals; 83 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i 52 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i procediment de les administracions públiques de Catalunya; s’aproven definitivament aquestes Bases Generals sempre i quan no s’hagin presentat al·legacions durant el període d’informació publica i s’aprova la convocatòria per a la concessió de subvencions en el marc del “Programa de Subvencions per a l’impuls socioeconòmic del territori”. Publicat al BOPB el 27 d’abril de 2017, amb CVE-Núm. de registre: 022017007543. BASES DEL PROGRAMA DE SUBVENCIONS DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA PER A L’IMPULS SOCIOECONÒMIC DEL TERRITORI I CONVOCATÒRIA PER A 2017. Primera. OBJECTE I FINALITAT 1.1. L'objecte d'aquestes bases és la regulació de la convocatòria, mitjançant concurrència competitiva, per a la concessió de subvencions per dur a terme projectes, activitats i serveis en els àmbits temàtics del desenvolupament local de proximitat, la promoció de l’ocupació i l’economia social i solidària. L’economia social i solidària (ESS) és el conjunt d’iniciatives socioeconòmiques de tota mena, formals o informals, individuals o col·lectives, que prioritzen la satisfacció de les necessitats dels seus membres i/o d’altres persones per sobre del lucre [...] així com la gestió democràtica i participativa i el compromís amb la comunitat”. Pag. 5 Pla D’Impuls Economia Social i Solidaria Ajuntament de Barcelona. (http://eldigital.barcelona.cat/wp-content/uploads/2016/11/plaAltresEconomies.pdf). Entre aquestes pràctiques i entitats podem trobar cooperatives, societats laborals, associacions, entitats del tercer sector així com iniciatives de economies comunitàries o col·laboratives procomú. Per més informació per conèixer aquest univers de pràctiques i projectes: L’economia social i solidària a Barcelona (2016) (http://eldigital.barcelona.cat/wp-content/uploads/2016/02/Informe-Economia- 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 2 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 Social-i-Solid%C3%A0ria.pdf) i l’Informe Les Altres economies de la ciutat (http://www.barcelonactiva.cat/barcelonactiva/images/cat/Altres-economies- web_tcm83-122244.pdf) . Referències sobre el concepte ISD (DSI en anglès) a la http://digitalsocial.eu Aquestes Bases es refereixen a les subvencions que es tramiten mitjançant convocatòria en concurs públic a l'empara de la Normativa General Reguladora de les Subvencions Municipals (NGRS), aprovada pel Plenari del Consell Municipal el dia 17 de desembre de 2010, publicada al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 4 de gener de 2011, dins dels límits dels crèdits previstos i aprovats en el Pressupost municipal. 1.2. La finalitat d'aquestes subvencions es aportar els recursos necessaris als barris i/o districtes de la ciutat a través de l’apoderament dels actors que hi desenvolupen la seva activitat socioeconòmica per a fer aquesta sostenible en el temps i la ciutat més resilent a les fluctuacions econòmiques i fomentant projectes amb vocació o retorn social que millorin la qualitat de vida de les persones i redueixin les desigualtats socioeconòmiques. Les activitats o projectes que es subvencionaran hauran de fomentar activitats d’interès general que tinguin per finalitat: - Impulsar l’ocupació als territoris, intervenint sobre col·lectius especialment vulnerables a l’atur per incrementar la seva ocupabilitat i superar situacions de subocupació. - Dinamitzar tota aquella activitat econòmica que tingui un impacte positiu sobre la cohesió social i la convivència en els barris de la ciutat, el respecte al medi ambient i/o el foment del consum responsable. - Promoure l’emprenedoria de proximitat, que estigui arrelada als territoris, sigui liderada per col·lectius específics i/o s’adreci a abordar problemes de l’entorn comunitari. - Promoure transversalment en totes les actuacions el foment de l’economia social i solidària. - Enfortir i capacitar actors comunitaris (associacions i cooperatives, xarxes...) perquè puguin esdevenir agents promotors de l’economia social i solidària en la proximitat. - Impulsar l’ús de la tecnologia oberta i la fabricació digital per fomentar noves formes d’innovació i col·laboració que resolguin reptes socials i de sostenibilitat dels territoris (Innovació Social Digital). Segona. CONVOCATÒRIA 2.1. El procediment per a l'atorgament de les subvencions previstes en aquestes Bases serà el de concurrència publica competitiva, mitjançant concurs públic, d'acord 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 3 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 amb allò que disposa l'art. 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. 2.2. A aquests efectes i amb caràcter anual, es podrà aprovar la convocatòria corresponent per a l'atorgament de les subvencions, que s'ajustaran a allò que disposen aquestes Bases. 2.3. La convocatòria establirà el termini de presentació de sol·licituds, el crèdit pressupostari amb les corresponents partides d'aplicació i designarà l'òrgan instructor del procediment, d'acord amb el que preveu l'art. 4.2 de la NGRS. 2.4. L'Ajuntament farà pública aquesta convocatòria mitjançant la seva publicació i la d'aquestes Bases, formularis i resta de documentació necessària en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, a la pagina web de l'Ajuntament i al Tauler d’edictes municipal, a més de publicar-se a qualsevol altre mitja que es consideri oportú per garantir-ne la màxima publicitat. Així mateix, s'inserirà referència de l'anunci en la Gaseta municipal. Tercera. RÈGIM JURÍDIC Aquestes subvencions es regulen per les normes que s'indiquen tot seguit: - Les presents Bases. - La convocatòria específica que s'aprovi. - La normativa general de subvencions (NGRS) aprovada per l'Ajuntament de Barcelona i publicada al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona del 4 de gener de 2011. - Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu Reglament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, en tot allò que sigui considerat desenvolupament de la normativa bàsica indicada a la disposició final primera de la indicada Llei de subvencions. - Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. - Decret 179/1995, de 16 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals. - Llei 38/2003, de 17 de novembre, abans indicada pel que fa als articles considerats com a normativa bàsica. - Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta Municipal de Barcelona. - Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 4 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local en tot allò considerat com a norma bàsica. - Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. - Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. - Llei 17/2015, del 21 de juliol, de igualtat efectiva de dones i homes. Sense perjudici del què s'estableix als articles 47 i 48 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'atorgament de les subvencions a les quals fan referència aquestes bases té caràcter voluntari i eventual, és modificable en els supòsits previstos per la normativa indicada, no genera cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es pot al·legar com a precedent. L'atorgament de les subvencions s'ha d'ajustar al règim d'incompatibilitats vigent, tenint en compte les vinculacions derivades del dret comunitari europeu. L'atorgament de les subvencions es condiciona, en tot cas, a la realització futura o ja executada de l'activitat i té caràcter no devolutiu. Quarta. SOL·LICITANTS 4.1. Podran ser beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes Bases les persones físiques i jurídiques que presentin projectes que compleixin els objectius i requisits de la convocatòria i que estiguin emmarcats en aquestes bases, tals com, sense caràcter limitatiu, associacions, fundacions, micro i petites empreses, cooperatives i empresaris individuals. 4.2. També podrà ser beneficiària l’agrupació de persones jurídiques, publiques o privades, d'acord amb allò que disposa l'art. 3.2 de la NGRS. Cinquena. REQUISITS DE LES SOL·LICITANTS 5.1. Els requisits exigibles a les persones físiques i jurídiques beneficiàries i que s'han d'acreditar degudament són els següents: - Estar legalment constituïdes en el moment de l’atorgament. Les persones físiques hauran de presentar l’acta censal de la seva activitat econòmica o empresarial. En el cas de les formes jurídiques hauran de presentar el document de constitució corresponent. - Que tinguin seu social o delegació al terme municipal de Barcelona. - Que hagin justificat en forma qualsevol subvenció anteriorment atorgada per l'Ajuntament, excepte en aquells casos en que encara no hagi transcorregut el corresponent termini de justificació. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 5 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Que es trobin al corrent en el compliment de les obligacions tributaries i d’altra tipus amb l'Ajuntament i resta d'administracions i amb la Seguretat Social així com de les obligacions de reintegrament de subvencions atorgades per l'Ajuntament. - Que no hagin incorregut en falses declaracions en facilitar la informació exigida per poder participar en la convocatòria. 5.2. En el supòsit que es tracti d'una agrupació de persones jurídiques, públiques o privades, s'hauran de complir i acreditar les condicions següents: - Les entitats sòcies hauran de participar en la definició i execució del projecte de manera conjunta. En conseqüència, totes les entitats sòcies tindran la condició de beneficiàries. L'agrupació, però, haurà de designar una organització principal que actuarà com a representant únic davant l'Ajuntament. - Els compromisos d'execució assumits per cadascuna de les entitats sòcies així com l'import de la subvenció a aplicar per cadascuna de les entitats sòcies, s'hauran de fer constar expressament allà on s'indiqui a cada convocatòria. - L'organització designada com a representant de l'agrupació serà plenament responsable del projecte davant l'Ajuntament respecte al compliment de les obligacions establertes en aquestes Bases, sense perjudici de la responsabilitat de les altres entitats sòcies de l'agrupació, tot sent-li d'aplicació els requisits previstos al punt 1 d'aquesta Base. - Si el projecte presentat rep finançament d'altres administracions publiques o està previst sol·licitar-lo o pendent de resolució, l'agrupació d'entitats haurà de ser sempre la mateixa, a totes les convocatòries i disposar de la mateixa estructura i de la mateixa organització principal que actua com a representant. - En cap cas podran formar part de l'agrupació les entitats que hagin rebut altres subvencions per a l'execució del mateix projecte d’altres administracions públiques. Sisena. REQUISITS DELS PROJECTES Els projectes susceptibles d'obtenir una subvenció han de complir els requisits següents: - Que el Projecte tingui objectius i finalitats coincidents amb els que s'estableixen a la convocatòria i a aquestes Bases. - Que les activitats o els serveis que proposen complementin, aportin o millorin les actuacions municipals en les matèries que s’apunten a les Bases i a la convocatòria. - Que les activitats es portin a terme (producció o distribució) en el terme municipal de Barcelona. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 6 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Que els Projectes subvencionats fomentin activitats d’interès públic o social i que siguin gratuïtes per a les persones participants o que en cap cas el preu suposi un obstacle per a la seva participació, buscant altres formes d’accés per a persones amb dificultats econòmiques (beques, per exemple). En el cas que hi hagi algun tipus de lucre, haurà de revertir en les pròpies activitats subvencionades. - Que els Projectes subvencionats s'iniciïn dins de l'any objecte de la convocatòria. A la convocatòria s’especificarà la durada dels projectes subvencionats. - Que els Projectes o activitats especifiquin els canals d’accés i selecció dels i les persones participants, garantint la igualtat d’oportunitats. - Que les sol·licituds presentades evitin el llenguatge sexista i incorporin la perspectiva de gènere en les propostes. Les modalitats de projecte quedaran explicitades en la convocatòria corresponent. Els projectes presentats en totes les modalitats hauran de localitzar la seva intervenció en qualsevol barri/s o districte/s de la ciutat. La convocatòria podrà especificar criteris en relació a prioritats i equilibris territorials si s’escau. Setena. COMPATIBILITATS Les subvencions seran compatibles amb qualsevol altra concedida per altres administracions o ens públics o privats. Tanmateix, l'import d'aquestes subvencions conjuntament amb els ingressos a obtenir i recursos propis a destinar a l'activitat no podrà superar el cost total del Projecte a desenvolupar. Si es supera aquest cost, s'exigirà la devolució de l'excés en la part proporcional o l'ampliació de l'activitat o Projecte subvencionat. També seran compatibles amb les subvencions municipals atorgades per a altres projectes. L'Ajuntament de Barcelona i les seves entitats municipals en cap cas subvencionaran el mateix Projecte, executat durant el mateix període, per cap altre procediment de concessió de subvencions que no sigui el regulat per aquestes bases. No serà elegible en aquesta convocatòria qualsevol Projecte que sigui susceptible a ser inclòs a l’àmbit temàtic de “Comerç de proximitat i promoció econòmica” de la Convocatòria General de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona. Vuitena. LA SOL·LICITUD I LA DOCUMENTACIO QUE CAL PRESENTAR 8.1. Les sol·licituds per concórrer a les subvencions regulades per aquestes Bases s'han de formular i presentar pel mitjà i la forma que s'indiqui a la convocatòria. Tant la sol·licitud com la resta de documentació s'emplenaran per mitjans informàtics. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 7 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 No serà tinguda en compte cap documentació lliurada que no vagi acompanyada de la corresponent sol·licitud, a no ser que sigui per a annexar a un procediment ja iniciat. 8.2. Les entitats sol·licitants han de presentar, juntament amb la sol·licitud, el formulari de Projecte corresponent, d'acord amb els models establerts a la convocatòria. Han de respectar estrictament el format del formulari, completant tots els seus apartats, seguint-ne les instruccions proposades i l'ordre de numeració de les pàgines. La convocatòria podrà establir la presentació de documentació obligatòria addicional en el moment i la forma que s'hi determini. 8.3. No s'hauran de lliurar els documents establerts com a obligatoris si ja es troben en poder de l'Ajuntament, sempre que es faci constar, en el model de declaració establert a tal efecte d'acord amb allò que disposa l'art. 7.4 de la NGRS. En el supòsit que l'òrgan instructor es trobés amb la impossibilitat material d'obtenir aquesta documentació, la podrà requerir posteriorment a l'entitat sol·licitant. No es podrà substituir la documentació obligatòria per aquesta declaració si la documentació ha caducat o ha sofert modificacions. Els documents bàsics per concórrer a la convocatòria regulada per aquestes bases s'han de presentar mitjançant els impresos establerts i han d'estar degudament emplenats i signats pel representant legal de la persona jurídica o física o per la persona acreditada a tal efecte en la sol·licitud. En cas de resultar beneficiari/ària, es requerirà la presentació de la documentació acreditativa ja indicada en la declaració responsable, sempre i quan no consti en els registres de l'Ajuntament o de les seves entitats municipals. Novena. ADMISSIÓ I VALORACIÓ DE SOL·LICITUDS 9.1. Un cop presentades la sol·licitud i la documentació necessàries, es comprovarà que s'ajusten als requisits respecte al/la sol·licitant i al Projecte presentat. Si en el moment de la presentació de la sol·licitud no s'ha aportat el formulari de Projecte específic per al qual es demana subvenció serà directament exclosa, sense perjudici del que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el sentit de completar Projectes no desenvolupats. Si en aquest mateix moment no s'ha aportat algun dels documents exigits i no es troben en poder de l'Ajuntament de Barcelona, es podran presentar fins que finalitzi el període de presentació de sol·licituds; un cop exhaurit aquest termini, s'atorgarà un període màxim i improrrogable de 10 dies hàbils per a esmenar la documentació requerida. Aquesta documentació s'haurà de presentar pel mitjà i la forma que s'indiqui a la convocatòria. Finalitzat aquest període no s'admetrà cap document i la sol·licitud serà directament exclosa, d'acord amb el que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015 indicat. 9.2. Un cop admesa la sol·licitud, es valorarà el Projecte d'acord amb els criteris establerts a les bases i a la convocatòria, per tal que la Comissió de Valoració emeti l'informe preceptiu per a la proposta de resolució provisional. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 8 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 Desena. CRÈDIT PRESSUPOSTARI La quantitat que es destina a cada convocatòria anirà a càrrec de la partida pressupostària o l'estat de previsió de despeses de l'exercici corresponent i s’especificarà a la mateixa convocatòria. En el cas que, un cop resolta la convocatòria de subvencions i en el transcurs de l'exercici, quedés crèdit sense aplicació a la partida o l'estat de previsió de despeses corresponents, es podran atendre'n d'altres que haguessin quedat sense subvenció, sempre que aquestes sol·licituds s'hagin presentat en el seu moment a la convocatòria i a partir dels criteris, requisits, procediments i altres extrems d'aquestes bases i que això consti en la proposta de la Comissió de valoració. Onzena. QUANTIA DE LA SUBVENCIÓ I CONCEPTES SUBVENCIONABLES 11.1. La quantia de la subvenció màxima que s'atorgarà per Projecte es determinarà a la convocatòria corresponent d’acord amb aquestes Bases. En cap cas sobrepassarà l'import sol·licitat. En el cas que la sol·licitud presentada el sobrepassi, es considerarà com a import sol·licitat el màxim de l'establert a la convocatòria. El percentatge subvencionat per part de l’administració municipal així com el percentatge a aportar per la persona física o jurídica s’establirà a la convocatòria corresponent. 11.2. Cada persona física o jurídica podrà presentar a la convocatòria un número il·limitat de Projectes, però com a màxim es podrà atorgar la subvenció d’un projecte per a cada modalitat si la convocatòria de l’any en curs no estableix el contrari. Ara bé, una persona física o jurídica podrà ser beneficiària d’un altre projecte subvencionat de la mateixa modalitat en tant que membre d’una agrupació. Les convocatòries respectives podran establir incompatibilitats en la presentació de projectes. 11.3. Per a ser considerades subvencionables a efectes de la convocatòria, les despeses/costos hauran de: - Ser necessàries per a l'execució del Projecte, estar previstes en la descripció dels costos imputables a cada partida i atendre els principis de bona gestió financera, en particular de rendibilitat i eficàcia. - Estar vinculades clarament a les activitats previstes al Projecte. - Estar previstes per a ser abonades durant el període d'execució del Projecte. 11.4. La subvenció podrà cobrir costos directes i indirectes. No obstant això, la imputació dels costos indirectes no podrà excedir d'un 10% del total de la subvenció atorgada especificat a la convocatòria per l'Ajuntament. A aquests efectes, s'entendrà per costos indirectes aquells que son propis del funcionament regular tant de l'entitat i s'hauran d'imputar durant el període d'execució. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 9 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 11.5. Són costos directes aquells que es troben directament vinculats a l'execució del Projecte i que fan possible la consecució dels objectius i de les finalitats que fonamenten l'atorgament de la subvenció. Es consideren costos directes les despeses següents en la mesura que responguin de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada i es realitzin dins del termini d'execució del Projecte, activitat o servei, sempre que la convocatòria no indiqui el contrari: - Nòmina i Seguretat Social del personal fix i eventual que executi el Projecte a càrrec de la beneficiària. - Arrendament de béns immobles i béns mobles. - Subministraments: aigua, electricitat, gas i combustibles. - Comunicacions: telèfon, correu, missatgeria, connexió a Internet. - Material fungible d'oficina: paper, impresos, fotocòpies i altre material d'oficina. - Assegurances. - Material tècnic o de producció fungible necessari per el desenvolupament de l'activitat. - Serveis realitzats per altres empreses com, sense caràcter limitatiu, neteja, seguretat, manteniment, activitats directament lligades al desenvolupament del Projecte i auditoria per a la justificació. - Dietes de personal: imports de les dietes del personal contractat i del voluntari (locomoció, allotjament i manutenció). - Ajuts al transport per als participants dels projectes en cas que sigui necessari de manera justificada. - Tributs, quan siguin abonats directament per la persona jurídica o física beneficiària. - Les despeses d'amortitzacions dels béns adquirits o de les obres d'inversió en els immobles utilitzats durant l'execució del Projecte. No obstant això, el caràcter subvencionable de la despesa d'amortització estarà subjecte a les condicions següents: - Que les subvencions no hagin contribuït a la compra dels béns. - Que l'amortització es calculi de conformitat amb les normes de comptabilitat generalment acceptades. - Que el cost es refereixi al període subvencionable. - Quan s'hagi de fer despeses de més de 12.000 euros. sense IVA, en el cas de prestacions de serveis o lliurament de béns o de 30.000 euros en cas d’execució d’obres s'hauran d'incorporar tres pressupostos sol·licitats i argumentar el motiu de l'adjudicació en cas de no ser la proposta més avantatjosa econòmicament. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 10 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 11.6. En cap cas es consideraran despeses subvencionables: - Els impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació ni els impostos sobre la renda. - Les despeses d'inversió, incloses les adquisicions de béns mobles. - Les despeses realitzades en data anterior o posterior a l'inici i finalització del Projecte respectivament. - Altres despeses que s'indiquin a la convocatòria de l’any corresponent si s’escau. Dotzena. CRITERIS DE VALORACIÓ Per a la valoració tècnica es tindrà en compte l'adequació del Projecte a uns criteris de valoració generals i a uns criteris de valoració específics. La valoració final que s'atorgarà al Projecte resultarà de la suma de la puntuació obtinguda en ambdós grups de criteris i com a màxim serà de 10 punts. Vindrà acompanyada o explicitada amb elements qualitatius o comentaris tècnics que quedaran reflectits en l'informe tècnic de valoració. La puntuació mínima a assolir s'especificarà a la convocatòria i, per tant, no podran rebre subvenció aquells Projectes que hagin obtingut una puntuació inferior. Els criteris de valoració generals seran els mateixos per totes les modalitats i tindran en compte l’entitat –ja sigui persona física o jurídica que presenta el Projecte-, els fonaments del Projecte, la seva qualitat, la solidesa i finançament previst, la incorporació de la perspectiva de gènere i la vinculació de l’entitat al territori. Els criteris de valoració específics ho seran de cadascuna de les modalitats establertes a la convocatòria. Per tant, la convocatòria enunciarà les modalitats i les tipologies d’accions que d’ella se’n deriven així com els criteris específics que es tindran en compte per cadascuna d’elles. Tretzena. PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DE LA SUBVENCIÓ El procediment per a la concessió de les subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva, mitjançant l'aprovació i publicació d’aquestes Bases i de la convocatòria corresponent i d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació, eficàcia i eficiència. La convocatòria es publicarà al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, al tauler d'edictes electrònic i al web municipal. Així mateix, s'inserirà referència de l'anunci en la Gaseta municipal. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 11 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 A la convocatòria es determinarà el lloc i el termini per presentar les sol·licituds i serà efectiu a partir del dia següent al de la publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, llevat que la convocatòria estableixi un termini diferent. Qualsevol sol·licitud presentada fora del termini establert no serà admesa a tràmit. Un cop publicada la convocatòria, els/les interessats/des hauran de presentar, dins del termini indicat, la sol·licitud de subvenció acompanyada de la documentació que s'hi estableixi. Les convocatòries, llevat que s'estableixi expressament el contrari, han de respectar les fases i terminis següents: 13.1. Resolució provisional: La competència per a la resolució d'atorgament i denegació provisionals de les subvencions correspon a l'òrgan que es determini a la convocatòria. En el cas que hagi estat concedida la subvenció provisional, d'acord amb el que s'indiqui en la publicació d'atorgament provisional en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, disposaran de deu dies hàbils per presentar aquesta documentació, que començaran a comptar des de l'endemà de la publicació. En el cas que no la presentin, no s'atorgarà la subvenció. 13.2. Tràmit d'al·legacions: La publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de la resolució d'atorgament i denegació provisional obre el tràmit d'audiència de deu dies hàbils per presentar al·legacions, que començaran a comptar des de l'endemà de la seva publicació. En el cas que els/les sol·licitants interessats/des no presentin al·legacions en el termini del tràmit d'audiència, la proposta de resolució formulada tindrà caràcter de definitiva. Aquest supòsit restarà condicionat a la presentació de la documentació acreditativa pendent de presentar que s'hagi indicat en la publicació d'atorgament provisional. 13.3. La reformulació de les sol·licituds: En cas que l'import atorgat a les sol·licituds de subvenció aprovades provisionalment sigui inferior a l'import sol·licitat a la instància de sol·licitud i sempre que això afecti l'execució del Projecte, cal presentar la reformulació del Projecte d'acord amb la disminució d'aquest import. De no presentar-se aquesta reformulació, es tindrà en compte l'import informat a la instància de sol·licitud a l'hora de valorar la justificació del Projecte. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona jurídica o física beneficiària proposada davant l'Administració. Durant el procediment d'atorgament de la subvenció, l'òrgan instructor podrà proposar la modificació de les condicions o forma de realització de l'activitat proposada per el/la sol·licitant; en aquest cas haurà de sol·licitar l'acceptació de la persona beneficiària. Aquesta acceptació s'entendrà atorgada si en la proposta de modificació s'exposen de forma clara les variacions i la persona beneficiària no 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 12 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 manifesta la seva oposició dins del termini de quinze dies hàbils, a comptar des la notificació de la proposta i sempre que, en tot cas, no resultin danys a tercers. 13.4. Resolució definitiva: Una vegada finalitzat el termini del tràmit d'audiència i examinades les al·legacions que es presentin, es dictarà la resolució definitiva. La competència per a l'estimació i/o desestimació d'al·legacions i per a l'atorgament i/o denegació definitius, correspon a l'òrgan que es determini a la convocatòria, a proposta de l'òrgan instructor que també es determini a cada convocatòria. La resolució definitiva posarà fi a la via administrativa. Els/les interessats/des podran interposar-hi recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes o recurs contenciós administratiu o qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos. 13.5. Notificació: La notificació de les resolucions provisionals i definitives s'efectuarà mitjançant publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, tal i com estableixen els articles 44 i 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i, un cop es tingui constància que s'ha publicat al diari oficial, també en el tauler d'edictes electrònic. 13.6. Termini del procediment: El termini màxim per dictar la resolució definitiva serà de 6 mesos a comptar des de la finalització del termini per a la presentació de les sol·licituds. La manca de resolució, dins d'aquest termini, legitima els/les interessats/des per entendre com a desestimades, per silenci administratiu, les seves sol·licituds de les subvencions. 13.7. Pagament: La competència per a la disposició i l'obligació de les corresponents despeses correspon a l'estructura executiva de l'Ajuntament de Barcelona, d’acord amb el previst a la convocatòria. S’abonarà el 100% dels imports adjudicats per a cada projecte en el moment de la resolució de la convocatòria. En cap cas el pagament de la subvenció es realitzarà en metàl·lic. Es realitzarà mitjançant transferència al compte bancari de la persona jurídica o física beneficiaria i sota la seva responsabilitat. Catorzena. COMISSIÓ DE VALORACIÓ Com a òrgan col·legiat, la Comissió de Valoració elevarà l'informe per a la proposta de resolució provisional. La composició de la Comissió serà l’establerta per la convocatòria i estarà relacionada amb les modalitats allí explicitades. Aquesta Comissió podrà consultar a altres interlocutors i informadors vinculats als territoris, com per exemple les Direccions de Serveis a les Persones i al Territori i Direcció General de Comerç per a la valoració dels projectes presentats. Quinzena. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS/ES 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 13 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Fer l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció. - Acceptar i complir la normativa aprovada per l'Ajuntament i la resta de la normativa aplicable. - Acreditar, amb anterioritat a l'atorgament definitiu de la subvenció, que es troba al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Ajuntament, l'Agència Estatal d'Administració Tributària i la Seguretat Social. - Haver justificat qualsevol subvenció anteriorment atorgada per l'Ajuntament i les seves entitats municipals, un cop exhaurits els terminis. - Comunicar a l'Ajuntament qualsevol alteració significativa que es produeixi després de l'atorgament i durant el període d'execució del Projecte, presentant la deguda reformulació del Projecte i/o reintegrant els fons rebuts en el cas de la suspensió de l'activitat i/o, en el cas que sigui necessària, la renúncia corresponent. - Justificar l'activitat realitzada i l'aplicació dels fons rebuts dins dels terminis establerts així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determina la concessió de la subvenció. - Col·laborar en les actuacions de comprovació i informació que faci l’Ajuntament. - Disposar de la documentació comptable que puguin exigir els òrgans de fiscalització i facilitar-la per garantir-ne les facultats d'inspecció i control. - Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control. - Declarar les subvencions rebudes de l'Ajuntament i les seves entitats municipals o d'altres administracions o ens públics en els darrers dotze mesos. - Fer constar en els materials de difusió i publicitat la frase: “Amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona”, d'acord amb la normativa d'imatge corporativa de l'Ajuntament de Barcelona. - Declarar quin règim d’IVA li és aplicable. - Donar compliment a la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern en els termes en que li sigui aplicable. - Comunicar a l'Ajuntament i de la forma i en el moment que es determini, d'acord amb la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, la informació relativa a les retribucions de llurs òrgans de direcció o administració, a l'efecte de fer-les públiques. - Declarar no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat practiques 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 14 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 discriminatòries per raó de sexe o de gènere i segons Llei 17/2015 d'Igualtat efectiva de dones i homes. Les persones físiques i jurídiques o físiques beneficiàries de subvencions restaran sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador que estableix la normativa. L'Ajuntament i les entitats municipals que participin en la convocatòria quedaran exempts de les responsabilitats civils, mercantils, laborals o de qualsevol altra mena derivades de les actuacions a què quedin obligats les persones físiques i jurídiques o físiques beneficiàries. La beneficiària no podrà alterar en cap cas el destí de les subvencions concedides. Setzena. JUSTIFICACIÓ I CONTROL L'Ajuntament pot comprovar, en qualsevol moment i pels mitjans que cregui oportuns, el destí de les quantitats atorgades en relació amb les seves finalitats. El/la beneficiari/a de la subvenció haurà de donar lliure accés a la seva comptabilitat (llibres i registres comptables). A la convocatòria es podran establir altres mecanismes de justificació i control a més dels explicitats en aquestes Bases, com la presentació d’una memòria tècnica a meitat del projecte. La justificació s’ha de dur a terme en el termini màxim de dos mesos des de la finalització del projecte subvencionat. El perceptor de la subvenció haurà d’aportar la justificació mitjançant el compte justificatiu segons els models establerts, que es podran trobar a la web http://governobert.bcn.cat/transparencia/subvencions. En cas que no es faci ús d’aquests models, és del tot imprescindible presentar totes i cadascuna de les dades i declaracions incloses en ells, mitjançant qualsevol altre document. El beneficiari/beneficiaria de la subvenció haurà d'aportar la justificació de l'activitat subvencionada a qualsevol de les oficines del registre general que es relacionin a la convocatòria i en un termini no superior a dos mesos, que començaran a comptar des de la data de finalització de l'activitat. La justificació de l'activitat subvencionada es farà mitjançant un compte justificatiu segons l'import total del Projecte, d'acord amb els models establerts i constarà de: - Memòria tècnica d'actuació amb indicació de les activitats realitzades i resultats obtinguts. - Memòria econòmica simplificada, que constarà de la informació següent: - Estat representatiu de les despeses realitzades i dels ingressos obtinguts per a la realització de les activitats subvencionades degudament agrupats per conceptes de les despeses i finançadors i comparat amb les quantitats inicialment pressupostades en el Projecte presentat i les desviacions sofertes. - Relació classificada de despeses de l'activitat subvencionada, amb identificació del proveïdor i el número de document, la descripció de la despesa, l'import, la data 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 15 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 d'emissió i, en el seu cas, la data de pagament, com també la despesa imputada a la subvenció municipal. Així mateix, si la subvenció s'hagués atorgat d'acord amb un pressupost estimat, s'indicaran les desviacions produïdes. - Detall dels ingressos que hagin finançat l'activitat subvencionada indicant-ne l'import i la procedència. - Els tres pressupostos sol·licitats per a aquelles despeses de més de 12.000 euros sense IVA en el cas de prestacions de serveis o lliurament de béns 0 de 30.000 euros sense Iva en el cas d’execució d’obres així com la memòria de justificació de l'elecció realitzada en el cas que no sigui la proposició més avantatjosa econòmicament. - Comunicació de reintegrament en els supòsits d'import total o parcial de la subvenció no aplicada al Projecte. L'òrgan gestor revisarà el compte justificatiu de totes les subvencions atorgades. Els/les beneficiaris/àries seran requerits per a la revisió i hauran de presentar els justificants originals de la despesa. Aquests justificants hauran de ser factures o documents de valor probatori equivalent. Les factures o documents de valor probatori equivalent hauran de ser documents originals. Aquests documents es diligenciaran fent constar "Aquest document s'ha utilitzat per justificar una subvenció atorgada per l'Ajuntament de Barcelona”. Si la persona jurídica o física beneficiaria sol·licita la devolució d'aquests documents originals i diligenciats, se substituiran per fotocòpies compulsades. En el cas de presentar tiquets, el seu import no podrà superar el percentatge de l'import subvencionat que s'indiqui a la convocatòria i aniran acompanyats d'una diligència del representant legal de la persona jurídica o física que indicarà en quin concepte s'imputa aquesta despesa. En el cas de presentar nòmines, s'acompanyaran dels corresponents TC1 i TC2 de la Tresoreria General de la Seguretat Social i els corresponents models de l’IRPF. De forma alternativa, podrà justificar amb aportació d’informe d’auditor inscrit en el ROAC, podent imputar la despesa dels serveis d’auditoria com a despesa justificable. Si, voluntàriament, la persona jurídica o física beneficiària volgués aportar un informe dels estats comptables del projecte emès per un auditor de comptes, d'acord amb l'Ordre EHA 1434/2007, igualment se li requeriran els justificants. La no realització de l’activitat subvencionada o l’incompliment de les condicions que van ser considerades per a l’atorgament de la subvenció, així com la manca de justificació o la justificació incompleta o incorrecta de l’activitat subvencionada, pot comportar el reintegrament total o parcial de la subvenció per part de la beneficiària. Dissetena. REINTEGRAMENT Sense perjudici de l'exigència de les responsabilitats que pugin correspondre, l'Ajuntament exigirà el reintegrament total o parcial de la subvenció atorgada en els casos d'incompliment següents: 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 16 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - De l'obligació de justificació. - De la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció. - De les condicions especials imposades a la modalitat corresponent o d'altres de considerades per a l'atorgament de la subvenció. - De les condicions imposades a les persones físiques i jurídiques o físiques beneficiaris/àries amb motiu de la concessió de la subvenció. - De les obligacions fiscals comptables o de conservació de documents. - De les condicions imposades a les persones físiques i jurídiques o físiques beneficiaris/àries amb motiu de la concessió de la subvenció. - També constituirà motiu de reintegrament: - La resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control per part de l'òrgan municipal tutor de la subvenció. - La superació del percentatge fixat en la convocatòria en relació amb el cost efectiu. Per a fer efectiu aquests imports i en el seu cas els corresponents interessos de demora, a manca del seu reintegrament voluntari per part de l'interessat, es procedirà per la via de constrenyiment. Divuitena. APLICACIÓ D’AQUESTES BASES Aquesta normativa serà d'aplicació per a les convocatòries de sol·licituds de subvencions de les activitats que expressament així ho indiquin, les quals hauran de concretar, com a mínim, els punts següents: - Definició de l'objecte de la subvenció. - Concreció de programes prioritaris (modalitats). - Si escau, requisits i obligacions específiques que haurà de complir la persona beneficiària i documentació complementària de la sol·licitud que n'acrediti el compliment. - Criteris de valoració dels projectes o activitats. - Termini de presentació de les sol·licituds. - Altres aspectes derivats de canvis legislatius i organitzatius. - El crèdit i les posicions pressupostaries destinades a la convocatòria. - Quantitat màxima a sol·licitar i/o subvencionar. - Models de justificacions. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 17 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 La convocatòria haurà de ser aprovada per l’òrgan competent i es publicarà en el BOPB, en el web municipal i en el Tauler d’edictes electrònic municipal. També s’inclourà referència en la Gaseta municipal. CONVOCATÒRIA 2017 DE SUBVENCIONS DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA PER A L’IMPULS SOCIOECONÒMIC DEL TERRITORI La convocatòria de l’any 2017 està emmarcada en les Bases de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona per a l’impuls socioeconòmic del territori aprovades per Acord de la Comissió de Govern de data 6 d’abril de 2017. 1. ENTITATS SOL·LICITANTS Podran ser beneficiaries de les subvencions les persones físiques i jurídiques que presentin projectes que compleixin els objectius i requisits de les Bases i la convocatòria així com l’agrupació de persones jurídiques, publiques o privades, d'acord amb allò que disposa l'art. 3.2 de la NGRS. 2. CRÈDIT PRESSUPOSTARI DE LA CONVOCATÒRIA Amb càrrec a la partida pressupostària 0702 92011 48901 es consignen 1.300.000 euros com a import total de la convocatòria. 3. ÒRGAN INSTRUCTOR L’òrgan instructor d’aquesta convocatòria és la Gerència de Política Econòmica i Desenvolupament Local. 4. TERMINI I FORMA DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS 4.1. El termini de presentació de sol·licituds serà des del dia 29 de maig al dia 27 de juny de 2017. Qualsevol sol·licitud presentada fora d’aquest termini no serà admesa a tràmit. 4.2. La sol·licitud es presentarà de manera presencial i electrònica. Els documents bàsics per concórrer a la convocatòria regulada per les Bases s'han de presentar mitjançant els impresos establerts i han d'estar degudament emplenats i signats pel representant legal de la persona jurídica o física o per la persona acreditada a tal efecte en la sol·licitud. Es presentaran emplenats per mitjans informàtics. En cas de presentació electrònica de les sol·licituds, els formularis s'hauran d'emplenar a través de la seu electrònica de l'Ajuntament a l'adreça http://www.bcn.cat/tramits seguint les instruccions indicades al portal de tràmits. En cas de presentació presencial, la sol·licitud es podrà presentar a qualsevol de les oficines del Registre general. La documentació presentada en el termini establert per 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 18 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 esmenar els documents bàsics 1 i 2 també s'haurà de lliurar a qualsevol de les oficines del Registre general. 5. SOL·LICITUD La documentació mínima necessària per a sol·licitar la subvenció serà la següent: - Document bàsic 1: Instància de sol·licitud de subvenció. Conté una declaració responsable, la qual substitueix la presentació de documentació acreditativa d'aquesta declaració responsable en el moment de la sol·licitud. - Document bàsic 2: Formulari descriptiu de projecte i pressupost desglossat en despeses directes i indirectes. Cal presentar-lo conjuntament amb el document bàsic 1. - Acord signat entre les entitats agrupades amb indicació de la participació i aportació de cada part de l’agrupació per a l’execució del projecte proposat i l’import de la subvenció a aplicar per cadascuna de les entitats sòcies. S’haurà de fer menció explícita del grau de complementarietat entre les organitzacions per a la constitució de l’agrupació. - Declaració de transparència. - Document de titularitat del compte per a transferència bancària. S’adjunta model en Annex. Els models d’aquests documents estaran disponibles a http://ajuntament.barcelona.cat/ca/informacio-administrativa/subvencions No es tindrà en compte cap documentació lliurada que no s'acompanyi de la corresponent sol·licitud, si no és per adjuntar-la a un procediment ja iniciat. En cas de resultar beneficiari/ària, es requerirà la presentació de la documentació acreditativa ja referenciada en la declaració responsable, sempre i quan no consti en els registres de l'Ajuntament o de les seves entitats municipals. Cada sol·licitud presentada correspondrà a un sol projecte, assenyalant un únic codi de modalitat (àmbit temàtic, programa específic i àmbit territorial) al que es vulgui concórrer. El fet de presentar la sol·licitud implica l’acceptació de la realització de les comunicacions, previstes en aquesta convocatòria, per part de l’Administració, al correu electrònic que necessàriament ’ha d’indicar el sol·licitant. Igualment, la presentació de la sol·licitud implica la inscripció de l’Entitat al Fitxer General d’Entitats Ciutadanes. Conforme a la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de caràcter Personal, les dades personals seran incorporades a fitxer titularitat de l’Ajuntament de Barcelona amb la finalitat de gestionar aquest Programa de subvencions. Els drets d’accés, rectificació i 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 19 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 cancel·lació s’exerciran mitjançant comunicació escrita presentada en un registre municipal i adreçada a l’Ajuntament de Barcelona, Plaça Sant Jaume, 1, 08002 Barcelona, indiciant clarament en el títol Tutela de drets LOPD això com el dret que es desitja exercitar. 6. IMPORT MÀXIM A SOL·LICITAR, NOMBRE MÀXIM DE PROJECTES I INCOMPATIBILITATS Es podran subvencionar projectes d’acord a dues opcions: Opció A: sol·licitud de subvenció per un import inferior o igual a 10.000 €. - Destinada a projectes amb un import final màxim de 12.500€. Opció B: sol·licitud de subvenció per un import inferior o igual a 50.000 €. - Destinada a projectes amb un import final màxim de 62.500€. Se subvencionarà un màxim del 80% del pressupost del projecte presentat. Quedarà a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant l'aportació de la resta del cost (20% restant). En el cas que la sol·licitud presentada el sobrepassi, es considerarà com a import sol·licitat el màxim de l'establert a la convocatòria. Cada persona física o jurídica podrà presentar a la convocatòria un número il·limitat de projectes però com a màxim es podrà atorgar la subvenció d’un projecte per a cada modalitat. Ara bé, una persona física o jurídica podrà ser beneficiària d’un altre projecte subvencionat de la mateixa modalitat en tant que membre d’una agrupació. 7. MODALITATS DE PROJECTE Les modalitats dels projectes per a la convocatòria són les següents: - Modalitat 1: EMPRENEDORIA INDIVIDUAL I COL·LECTIVA ALS TERRITORIS. Promoure l’emprenedoria de proximitat, que estigui arrelada als territoris, sigui liderada per col·lectius vulnerables i/o s’adreci a abordar problemes de l’entorn comunitari. - Modalitat 2: EMPRESA MERCANTIL I EMPRESA COOPERATIVA ALS TERRITORIS Promoure i impulsar l’activitat econòmica que tingui un impacte positiu sobre la cohesió social i la convivència en els barris de la ciutat. - Modalitat 3: ECONOMIES COMUNITÀRIES I INNOVACIÓ SOCIAL Projectes de suport al desenvolupament d’activitat socioeconòmica en l’àmbit de l’economia social i solidària i/o processos d’acció comunitària. - Modalitat 4: OCUPACIÓ ALS TERRITORIS Impulsar l’ocupació als territoris, intervenint sobre col·lectius especialment vulnerables a l’atur per incrementar la seva ocupabilitat i/o superar situacions de subocupació i “pobresa laboral”. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 20 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Modalitat 5: INNOVACIO SOCIAL DIGITAL ALS TERRITORIS Impulsar l’ús de la tecnologia oberta i la fabricació digital per fomentar noves formes d’innovació i col·laboració que resolguin reptes socials i de sostenibilitat dels territoris. Si durant el moment de la valoració del projecte s'apreciés un error en la modalitat escollida per part de la persona sol·licitant, la sol·licitud es podrà incloure en la modalitat a la qual millor s'adeqüi. 8. ÀMBIT TERRITORIAL DEL PROJECTE Els projectes presentats en totes les modalitats hauran de localitzar la seva intervenció en qualsevol barri/s o districte/s de la ciutat. 9. VALORACIÓ DEL PROJECTE Per a la valoració tècnica del document bàsic 2 es tindrà en compte l'adequació del projecte a uns criteris de valoració generals, que no podran superar els 5 punts i a uns criteris de valoració específics, que tampoc no podran superar els 5 punts. La valoració final que s'atorgarà al projecte resultarà de la suma de la puntuació obtinguda en ambdós grups de criteris i com a màxim serà de 10 punts. Vindrà acompanyada o explicitada amb elements qualitatius o comentaris tècnics que quedaran reflectits en l'informe tècnic de valoració. Els projectes, en tot cas, hauran d'assolir una puntuació mínima de 4 punts globals i, per tant, no podran rebre subvenció aquells projectes que hagin obtingut una puntuació inferior. Criteris de valoració generals (fins a 5 punts) Entitat (persona física o jurídica): 0’5 punts 1. Base social (si s’escau) o trajectòria respecte el projecte presentat 2. Mecanismes de participació i democràcia interna, si s’escau. 3. Escala salarial: diferència entre nivell salarial màxim i mínim, si s’escau. 4. Agrupació d’entitats. Fonaments del Projecte: 1 punt 1. Col·laboració o complementarietat amb l’acció de l’Administració local considerant els valors que conté, projecta i promou. 2. Que el projecte abordi fenòmens socials a la ciutat i plantegi nous enfocaments i metodologies. 3. Que el projecte generi dinàmiques de cooperació i col·laboració entre actors. Qualitat del projecte: 1 punt 1. Nivell de concreció, coherència interna i viabilitat tècnica i sostenibilitat en el temps i mediambiental del projecte. 2. Grau de participació del col·lectiu beneficiari en el disseny del projecte. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 21 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 3. Nivell de concreció dels indicadors de seguiment del projecte i grau d’adequació amb les activitats proposades. Solidesa i finançament del projecte: 1 punt 1. Bona planificació dels recursos per a la gestió, execució i avaluació del projecte. 2. Capacitat i recursos per gestionar, executar i avaluar el projecte. 3. Pla de finançament del projecte (aportació pròpia, percentatge demanat, previsió i capacitat per aconseguir altres fonts de finançament i recursos pel manteniment del projecte en el temps). Incorporació de la perspectiva de gènere en el projecte: 0.5 punts 1. Tenir en compte l’enfocament de gènere en la definició d’objectius del projecte, processos, accions i resultats. 2. Que el projecte incorpori la paritat de gènere en les actuacions que incloguin perfils i categories professionals. 3. Garantir que en les activitats emmarcades en el projecte no s’utilitzi llenguatge o imatges sexistes. Vinculació de l’entitat al territori: 1 punt 1. Implicació de l’entitat en les dinàmiques associatives i comunitàries del territori. 2. Estratègia de compres i/o contractació de serveis al territori d’intervenció. 3. Participació en els òrgans formals i no formals del districte (consells, taules, grups de treball). 4. Coneixement i ajustament a la realitat social i cultural i a les necessitats del col·lectiu al qual adreça. Criteris de valoració específics (fins a 5 punts) en funció de cada modalitat - MODALITAT 1: Emprenedoria individual i col·lectiva als territoris Descripció Projectes de suport a l’emprenedoria individual i col·lectiva impulsats per persones o col·lectius amb l’objectiu d’incrementar i consolidar la presència d’economies de proximitat a qualsevol territori de la ciutat, amb qualsevol fórmula jurídica i en qualsevol sector d’activitat. Es consideraran com a projectes d’emprenedoria aquelles activitats iniciades abans de la constitució d’una forma jurídica i fins a un any després de la seva constitució. Tipologies d’accions: - Sensibilitzar grups de persones sobre els beneficis de l’emprenedoria individual i col·lectiva vinculant-la al context social, econòmic i cultural dels territoris. - Ús d’experiències que tinguin el reconeixement del territori. - Assessorar iniciatives d’emprenedoria viables i sostenibles econòmicament vinculant-la al context social, econòmic i cultural dels territoris. - Campanyes de crowfunding, de finançament col·lectiu o alternatiu. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 22 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Assessorar iniciatives d’emprenedoria liderades per col·lectius amb especials dificultats per a emprendre. - Definició preliminar de la idea de negoci. - Primera orientació sobre formes jurídiques i tràmits. - Acompanyament en la realització de plans d’empresa. - Orientació sobre formes de finançament convencional i alternatiu. - Assessorar iniciatives d’emprenedoria especialment en l’àmbit de l’economia social i solidària. - Definició preliminar de la idea. - Acompanyament en la realització de plans de viabilitat del projecte. - Orientació sobre formes de finançament convencional i alternatiu. - Impulsar formes d’emprenedoria col·lectiva posant en contacte persones emprenedores amb d’altres. - Accions que promoguin la col·laboració i/o compartició de recursos. - Realitzar campanyes d’informació i promoció de l’ocupació de locals situats en zones afectades per la desertificació comercial promovent l’ocupació per part de noves activitats emprenedores. - Donar suport a la constitució jurídica d’organitzacions empresarials i iniciatives socioempresarials. - Acompanyar i facilitar les gestions i tràmits vinculats amb llicències d’activitat. - Impulsar iniciatives vinculades al turisme sostenible, responsable i de qualitat i la protecció, preservació, recuperació i millora dels recursos turístics als barris. - Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. Criteris específics (fins a 5 punts) - Capacitat d’establir complicitat i vincles amb altres agents econòmics i socials (1 punt). - Impacte esperat sobre aquelles persones/entitats o col·lectius en situació de vulnerabilitat vers l’emprenedoria (1 punt). - Impacte sobre la creació d’iniciatives d’emprenedoria col·lectiva en el marc de l‘economia social i solidària (1 punt). - Impacte sobre el territori, la seva cohesió social i la convivència (1 punt). - Impacte esperat sobre persones/entitats beneficiàries ja siguin col·lectius vulnerables o no (1 punt). - MODALITAT 2: Empresa mercantil i empresa cooperativa als territoris 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 23 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 Descripció Projectes de dinamització d’agents econòmics: comerços, serveis de proximitat, empresariat individual, micropimes, PIMES, associacions, cooperatives i altres localitzats a qualsevol territori de la ciutat i que generen un impacte positiu en el territori on estan ubicats i/o on intervenen. Tipologies d’accions: - Donar a conèixer i fer difusió del treball d’aquests agents i/o del seu impacte o vincle amb el territori, moltes vegades desconeguts o no aflorats. - Ampliar les capacitats d’aquests actors per a consolidar o incrementar la seva activitat. - Assessorar aquests actors per a posar en valor i treure profit de la seva imbricació territorial. - Estratègia i gestió. - Màrqueting. - Vendes, entre d’altres. - Provocar sinèrgies formals o informals entre agents econòmics del territori, posant en valor les xarxes existents i, quan aquestes no existeixin, promovent la creació de noves. - promoció de xarxes col·laboratives. - generació de coneixement. - difusió d’iniciatives innovadores o de bones pràctiques. - constitució i/o consolidació d’organitzacions de segon nivell. - Impulsar accions innovadores en relació a la promoció socioeconòmica del territori (no es consideren les fires comercials, festes majors o similars). - Impulsar accions que fomentin l’economia verda, l’eficiència dels recursos (l’economia d’escala, central de serveis o de compres, bases de dades de proveïdors, etcètera) o que augmentin l’ impacte dels projectes ja consolidats. - Impulsar projectes de Responsabilitat Social Corporativa lligats als territori. - Facilitar el canvi de format jurídic cap a formats més adients amb la missió, visió i organització real o desitjada. - Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. - Criteris específics (fins a 5 punts) - Capacitat de generar, impulsar i/o consolidar treball en xarxa amb altres agents econòmics (1 punt). 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 24 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Impacte esperat del projecte en l’empresa o empreses que formen part del projecte i/o en tercers beneficiaris de les accions proposades (1 punt). - Impacte sobre el territori, la seva cohesió social i la convivència (1 punt). - Impacte en termes de retorn social o ambiental així com del bon govern del tipus d’activitat empresarial promoguda (1 punt). - Grau d’innovació del projecte presentat (1 punt). - MODALITAT 3: Economies comunitàries i Innovació Social Descripció Projectes de suport al desenvolupament d’activitat socioeconòmica en l’àmbit de l’economia social i solidària i/o processos d’acció comunitària. Entenent per aquestes, les formes col·lectives de resolució de necessitats que es basen en la feina conjunta d’un grup de persones i on el treball voluntari té un pes rellevant. Així mateix, també es contemplen en aquesta categoria els projectes que fomentin la innovació social; és a dir, aquells que donin suport a noves idees, productes, serveis o models que satisfan necessitats socials (amb més eficàcia que les alternatives) i que, al mateix temps, creen noves relacions socials o col·laboracions. Tipologies d’accions: - Donar visibilitat a processos i accions per a la sensibilització, impuls, i enfortiment d’activitat econòmica en el marc de processos d’acció comunitària. - Facilitar la detecció de necessitats ciutadanes des de processos col·lectius que puguin esdevenir activitat socioeconòmica. - Donar suport a l’atenció de necessitats ciutadanes en l’àmbit de l’economia social i solidària. - Acompanyar processos comunitaris afavoridors de xarxes per a la cobertura, embolcall i promoció d’activitat socioeconòmica en l’àmbit de l’economia social i solidària. - Donar suport al desenvolupament d’eines digitals que generin recursos comuns d’accés lliure i llicències obertes, mitjançant la col·laboració entre iguals i amb una dimensió territorial. - Facilitar formes de satisfacció de necessitat que promouen formes de vida sostenible i consum responsable. - Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 25 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Criteris específics (fins a 5 punts) - Lideratge i gestió directa de la pròpia comunitat (1 punt). - Capacitat d'enfortir processos de treball col·laboratiu i comunitari (1 punt). - Impacte esperat sobre persones/entitats beneficiàries ja siguin col·lectius vulnerables o no (1 punt). - Impacte sobre el territori, la seva cohesió social i la convivència (1 punt). - Impacte esperat sobre l’atenció de necessitats de col·lectius amb especials dificultats (1 punt). - MODALITAT 4: Ocupació als territoris Descripció Projectes, iniciatives o accions innovadores adreçades a col·lectius especialment vulnerables a l’atur, de forma prioritària: - Persones perceptores de renda mínima d'inserció. - Persones amb discapacitat reconeguda igual o superior al 33%. - Dones víctimes de violència de gènere (física o psicològica) i persones víctimes de violència domèstica. - Joves més grans de setze anys i de menys de trenta provinents d'institucions de protecció de menors. - Persones internes de centres penitenciaris la situació de les quals els permeti accedir a una ocupació, persones en llibertat condicional i persones exrecluses. - Persones amb problemes de drogoaddicció o alcoholisme en procés de rehabilitació i reinserció social. - Persones refugiades o demandants d'asil. - Persones participants en programes municipals d'inserció sociolaboral per a col·lectius en risc d'exclusió o amb dificultats especials. - Persones que no puguin accedir a la renda mínima d'inserció identificades, però que es trobin, segons informe dels serveis públics competents, en situació o risc d'exclusió social. Com per exemple: mare o pare de família monoparental, persones de famílies desnonades i persones sense sostre, persones en situació d’atur de llarga durada més grans de 45 anys, persones en situació d'atur que no tenen dret a cap prestació o subsidi, joves de menys de 25 anys amb dificultats particulars d’inserció, 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 26 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 persones immigrades extracomunitàries, persones que hagin exercit la prostitució, persones transsexuals o d’altres en situació o risc d’exclusió. - Projectes, iniciatives o accions adreçades a persones i/o col·lectius amb activitat laboral i/o subocupats que tenen necessitats de formació per a mantenir el seu lloc de treball i/o millorar la qualitat de la seva feina per sortir de l’anomenada “pobresa laboral” sempre tenint en compte els recursos existents al territori. Tipologies d’accions: Les tipologies d’accions elegibles responen a 4 eixos, els quals poden ser tinguts en compte de forma singular o combinada: - Orientació per l'ocupació. - Formació i capacitació. - Programes experienciació. - Mercat de treball i intermediació. - Les accions proposades podran ser, entre d’altres: - Preparar, mitjançant accions de tipus prelaboral, la posterior participació en mesures ocupacionals de Barcelona Activa i /o d'altres existents adequades a les necessitats identificades. - Accions integrades que contemplin espais i mesures de suport a l’apoderament individual i col·lectiu enfocats a la recerca de feina. - Accions innovadores en quan a les metodologies, espais d'intervenció i que suposin la implicació d'agents de proximitat. - Tastets d’oficis i accions que contemplin la connexió amb referents de les persones joves, generant accions i xarxes generadores de confiança i activació ocupacional. - Accions d’alt impacte i seguiment al procés d’inserció, inclòs l’acompanyament durant la primera fase d’incorporació a l’empresa. - Ampliar competències professionals (específiques i tècniques d’un sector d’activitat i/o competències transversals), tant a nivell presencial com online o mixt. - Donar suport a la recerca de feina, treballant a partir de les capacitats i no de les mancances de les persones, i tenint en compte el context socioeconòmic per col·lectius vulnerables. - Coneixement del mercat de treball: on hi ha feina, de què hi ha feina i de què no. - Xarxa de contactes. - Eines instruments útils per a la recerca de feina: cv, l’entrevista de treball, les plataformes d’ofertes, les xarxes socials. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 27 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Realitzar accions d’alfabetització digital per a col·lectius amb un grau de coneixement de les TIC molt baix, per a incrementar la competència digital en l’ús d’eines específiques que afavoreixen la inserció social i laboral. - Realitzar accions d'alfabetització lingüística quan la intervenció ocupacional amb el col·lectiu diana ho requereixi. - Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. - Criteris específics (fins a 5 punts) - Justificació de la vulnerabilitat de la persona o del col·lectiu objecte del projecte, iniciativa o acció (0,5 punts). - Impacte esperat sobre persones/entitats beneficiàries ja siguin col·lectius vulnerables o no (0,5 punts). - Innovació de la proposta i tipus de complementarietat amb altres recursos ocupacionals, especialment els programes i serveis de Barcelona Activa (1 punt). - Impacte esperat sobre les possibilitats d’inserció sociolaboral de les persones participants (2 punts). - Impacte sobre el territori, la seva cohesió social i la convivència (1 punt). - MODALITAT 5: Innovació Social Digital (ISD) als territoris Descripció: Projectes que explotin la connectivitat digital i les eines de col·laboració per cocrear coneixement i solucions basades en tecnologies de fabricació digital, fabricació distribuïda, robòtica, dades obertes, coneixement obert, codi obert, maquinari obert, o “bottom-up networks”, principalment en temàtiques com la inclusió social, l’educació per a l’empoderament digital de la ciutadania, així com solucions per a nous estils de vida més sostenibles i d’economia circular. Els projectes cercats han de complir simultàniament alguna de les especificitats recollides en cadascuna de les tipologies d’accions: tecnològiques, temàtiques i de governança. Tipologies d’accions Quant a tecnologies: - Usar tecnologies obertes i digitals abans citades així com la combinació de varies d’aquestes tecnologies obertes, demostrant l’efectivitat de les solucions proposades, la seva sostenibilitat tecnològica així com el respecte pels drets digitals, la privacitat digital, i la sobirana tecnològica de la ciutadania. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 28 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Explotar les potencialitats de l’efecte de xarxa en l’ús de tecnologies obertes i distribuïdes. Quant a temàtiques: Seguint els requeriments tecnològics explicitats (tecnologia oberta i fabricació digital), es cerquen projectes d’ISD que proposin noves solucions, nous negocis o nous models econòmics en els següents àmbits d'actuació: - Proposar nous models d'innovació per a l'economia i la societat amb projectes col·laboratius per a la inclusió social en el territori. - Cercar noves maneres de promoure i oferir educació i capacitació digital, així com, més genèricament, que afavoreixin l’empoderament digital i la sobirania tecnològica de la ciutadania. - Presentar nous models de lliurament d’informació i tractament de les dades. - Fomentar el consum i la producció col·laborativa. - Promoure un acostament a la sobirania energètica, la sobirania alimentària, la reutilització intel·ligent, i/o altres solucions per a estils de vida més sostenibles o que permetin desenvolupar un millor entorn urbà. Quant a models de governança: - Fomentar la participació efectiva de la ciutadania en la presa de decisions, la gestió col·lectiva, que plantegin nous models de democràcia i d'autoregulació. - Presentar millores apreciables de la cooperació entre la ciutadania, els moviments socials i els diferents agents sòcio-econòmics (investigadors, autoritats públiques, empreses privades, entitats sense ànim de lucre o qualsevol altra organització de la societat civil), i que assegurin la multidisciplinarietat dels actors implicats en els projectes. - Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. * Referències sobre el concepte ISD (DSI en anglès) i exemples de projectes a http://digitalsocial.eu/ Criteris específics (fins a 5 punts) - Grau d’innovació tecnològica del projecte presentat – Tecnologia - (1 punt). - Capacitat d'enfortir noves formes de treball i nous models econòmics amb retorn social i/o ambiental mesurable – Temàtica - (1 punt). 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 29 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 - Ús de nous models de treball en xarxa i gestió participativa i col·laborativa – Governança - (1punt). - Viabilitat i sostenibilitat de les solucions proposades (en projectes en xarxa, justificació de l’assoliment de massa crítica) (1punt). - Impacte sobre el territori i les comunitats locals (1 punt). 10. QUANTIA DE LA SUBVENCIÓ I CONCEPTES SUBVENCIONABLES La quantia de la subvenció màxima que s'atorgarà per projecte serà: Opció A: sol·licitud de subvenció per un import inferior o igual a 10.000 €. - Destinada a projectes amb un import final màxim de 12.500 €. Opció B: sol·licitud de subvenció per un import inferior o igual a 50.000 €. - Destinada a projectes amb un import final màxim de 62.500 €. L’opció A i l’Opció B s’haurà d’aplicar a una de les 4 modalitats citades a l’apartat de Criteris específics. En cas que no s’exhaureixi el pressupost d’una modalitat amb els projectes atorgats, el romanent podrà destinar-se a sol·licituds que no hagin obtingut subvenció de la resta de modalitats. S’estableix una distribució de l’import total de la subvenció amb l’import de 950.000 euros adreçada a projectes de qualsevol modalitat de fins a 50.000€ i l’import de de 350.000 € dirigida a projectes de qualsevol modalitat de fins a 10.000€. En cas que no s’exhaureixi la quantitat destinada a una reserva amb els projectes atorgats, l’assignació pressupostària podrà traslladar-se a l’altra. Se subvencionarà un màxim del 80% del pressupost del projecte presentat. Quedarà a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant l'aportació de la resta del cost (20% restant). Pressupost Opció A: Projectes fins 12.500 € Subvenció ≥ 10.000€ Opció B: Projectes fins 62.500 € Subvenció ≥ 50.000 € Modalitat 1 200.000 € 50.000 € (5 projectes) 150.000 € (3 projectes) Modalitat 2 150.000€ 50.000€ (5 projectes) 100.000€ (2 projectes) Modalitat 3 150.000€ 100.000€ (10 projectes) 50.000€ (1 projectes) Modalitat 4 500.000€ 100.000€ (10 projectes) 400.000€ (8 projectes) Modalitat 5 300.000 € 50.000€ (5 projectes) 250.000€ (5 projectes) 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d GASETA MUNICIPAL 30 gaseta@bcn.cat DLB-5.656-2007 Pel que fa als conceptes que podran ser objecte de subvenció, en relació amb els projectes, seran subvencionables les despeses que es relacionen a l’apartat “Quantia de la subvenció i conceptes subvencionables” de les bases. 11. PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DE LA SUBVENCIÓ L’òrgan instructor del procediment serà la Gerència de Política Econòmica i Desenvolupament Local de l’Ajuntament de Barcelona. La competència per a l’atorgament i denegació de les subvencions correspondrà al Primer Tinent d’Alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona. La competència per a l’autorització, la disposició i l’obligació de les corresponents despeses correspondrà a la Gerent de Política Econòmica i Desenvolupament Local, per a les subvencions atorgades, mitjançant la tramitació dels corresponents documents comptables. 12. COMISSIÓ DE VALORACIÓ Com a òrgan col·legiat, la Comissió de Valoració elevarà l'informe per a la proposta de resolució provisional. La composició de la Comissió serà la següent: - Direcció Executiva d’Estratègies de Foment d’Ocupació - Direcció Executiva d’Empresa, Emprenedoria i Innovació - Direcció Executiva de Desenvolupament Socioeconòmic de Proximitat - Comissionat d’Economia Cooperativa Social i Solidària - Direcció d’Acció Comunitària (Àrea De Ciutadania, Participació i Transparència) - Comissionada de Tecnologia i Innovació Digital La Comissió de valoració podrà consultar d’altres interlocutors i informadors vinculats als territoris, com per exemple les Direccions de Serveis a les Persones i al Territori i Direcció de Comerç, per a la valoració dels projectes presentats. Barcelona, 24 d’abril de 2017. El secretari delegat, Angel Pascual Oliva. 22 de Juny del 2017 C S V : 3 b3 0- db fc -8 ac f-5 db d