Resum executiu Informe d’avaluació del programa Audiència Pública de Nois i Noies de Barcelona Setembre 2017 QUI SOM? Som un instrument públic dedicat al coneixement per acompanyar l’administració local en el seu paper de garantia dels drets d’infants i adolescents i en la transformació de la ciutat per tal que sigui més adequada per viure-hi la infància i l’adolescència. Som un consorci adscrit a l’Ajuntament de Barcelona i integrat també per la Diputació de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, regit per un Consell de Govern amb representació de les institucions consorciades. QUÈ FEM? Contribuir a millorar polítiques locals per fer avançar els drets de la infància i l’adolescència Impulsar i acompanyar canvis estratègics, transversals i concrets per a la realització progressiva dels drets aportant coneixement per tal de millorar polítiques locals, tant de ciutadania, com predistributives i redistributives. Generar coneixement vinculat a l’agenda pública Investigar sobre les vides d’infants i adolescents i les polítiques locals que els afecten, buscant l’equilibri entre la diagnosi, l’avaluació i les propostes; a partir d’experiències concretes i de prospectiva. Enriquir el debat social compartint coneixement Nodrir els debats socials actuals aportant mirada d’infància, compartint dades, relats, anàlisis i coneixements, tant propis com generats per altres institucions, i establint relacions de col·laboració especialment amb l’àmbit social. Coordinació del projecte: Institut Infància i Adolescència Equip investigador: Ana Mª Novella Cámara Antoni Ruiz Bueno Vicky Laguia León (Universitat de Barcelona) Per encàrrec de: Institut Municipal d'Educació de Barcelona Informe d’avaluació del programa Audiència Pública de nois i noies de Barcelona 1 2 Metodologia 3 4 5 Objectius de l’avaluació Diagnosi global 3.1 Abast social 3.2 Punts forts i febles Reptes pel canvi de paradigma 5.1 Escenaris possibles Propostes 1. Objectius de l’avaluació Proposar elements concrets de millora del programa per reforçar el seu potencial de participació, millorar el seu abast social i el seu impacte en la presa de decisions públiques municipals. Què s’ha avaluat? Les dimensions avaluades han estat l’abast social, la representació de l'Audiència, els agents implicats, el procés, les percepcions de l'impacte i els punts forts i punts febles del programa. 2. Metodologia Fonts de tipus primari Entrevistes, grups de discussió i qüestionaris Fonts de tipus secundari Documents facilitats per l’empresa dinamitzadora i l’IMEB (Memòries, registre de centres i nois i noies...) Materials de difusió pública que es fan sobre el programa (tríptics, díptics, manifest...) Com s’ha avaluat? A través d’anàlisi documental, entrevistes i grups de discussió amb tècnics municipals, professorat i alumnat. 6 Entrevistes 6 Grups de discussió 20 Qüestionaris 2.Metodologia: informants Nois i noies que han participat amb anterioritat al programa Professorat vinculat i desvinculat del programa Equips tècnics de l'Ajuntament de Barcelona Institut Municipal d’Educació de Barcelona Districtes Referents tècnics de les àrees col·laboradores Canvi climàtic (2007-08) Participació (2011-12) Ciutat educadora i inclusiva (2013- 14) Empresa dinamitzadora 3. Diagnosi global Els resultats es mostren en dos apartats: 3.1 Abast social Centres participants: titularitat i distribució de la ciutat Nois i noies participants 3.2 Identificació dels punts forts i febles Confrontació d’idees que han sorgit al llarg del procés de valoració amb les persones informants Audiència de Ciutat en deu anys PRIMÀRIA SECUNDÀRIA ANY PÚBLIC PRIVAT- CONCERTAT PÚBLIC PRIVAT- CONCERTAT TOTAL DE CENTRES 2005-2006 7 1 13 10 31 2006-2007 6 1 11 13 31 2007-2008 6 1 8 8 23 2008-2009 5 1 11 10 27 2009-2010 5 1 8 10 24 2010-2011 4 1 6 12 23 2011-2012 3 1 8 13 25 2012-2013 4 1 4 10 19 2013-2014 5 0 4 14 23 2014-2015 1 1 4 12 18 2015-2016 0 0 4 6 10 Són els centres de secundària els que més han participat a l’Audiència de ciutat ja que són els que presenten un major nombre, per sobre dels centres de primària Audiències de districte en deu anys Centres primària-públics participants a les Audiències de Districte ANY NOU BARRIS SANT ANDREU SANT MARTÍ SANT GERVASI CIUTAT VELLA LES CORTS 2006-2007 3 2007-2008 5 2008-2009 5 2009-2010 3 2010-2011 2 2011-2012 4 2012-2013 5 1 2013-2014 4 1 2014-2015 3 1 2015-2016 Nou Barris és el districte amb més escoles públiques de primària participants al llarg dels deu anys analitzats No participa cap centre de primària privat durant els deu anys a cap de les Audiències de districte Centres de secundària –públics participants a les diferents Audiències de districte ANY NOU BARRIS SANT ANDREU SANT MARTÍ SANT GERVASI CIUTAT VELLA LES CORTS 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 2010-2011 2011-2012 1 2012-2013 4 1 2013-2014 2 1 2014-2015 3 4 1 1 2015-2016 2 2 1 Centres de secundària –privats participants a les diferents Audiències de districte ANY NOU BARRIS SANT ANDREU SANT MARTÍ SANT GERVASI CIUTAT VELLA LES CORTS 2006-2007 2 2007-2008 2 2008-2009 1 2009-2010 2 2010-2011 1 2011-2012 1 1 2012-2013 1 2 2 1 2013-2014 1 1 3 1 2014-2015 1 2 3 1 1 2015-2016 2 3 4 A les Audiències de districte predominen els centres educatius de secundària de caràcter privat-concertat Els districtes de Nou Barris i Sant Andreu són aquells on la participació de centres de secundària és més elevada 3.1 Abast social: Centres participants a l’Audiència de ciutat i a les Audiències de districte (2005-2015) 31 0 31 5 23 7 27 6 24 5 23 3 25 7 19 18 23 15 18 22 10 14 Audiència de Ciutat Audiències Districte 2005-06 2006-07 2007-08 2008-09 2009-10 2010-11 2011-12 2012-13 2013-14 2014-15 2015-16 Tendència a la baixa en el nombre de centres participants a l’Audiència de ciutat, passant de 31 a 10 A les Audiències de districte s’identifica una tendència a l’alça al llarg de període 2005-2015, passant de 0 centres l’any 2005 a 14 centres l’any 2015 3.1 Abast social: Evolució del nombre de nois i noies participants a l’Audiència de ciutat i a les Audiències de districte (2005- 2015) Davallada en la participació a l’Audiència de ciutat Augment del nombre de participants a les Audiències de districte 1268 0 1316 190 1032 264 1195 200 1097 250 848 157 978 329 661 694 920 595 709 842 315 599 Participants a Audiència de Ciutat Participants a Audiències de Districte 2005-06 2006-07 2007-08 2008-09 2009-10 2010-11 2011-12 2012-13 2013-14 2014-15 2015-16 Participació de centres que no supera el 7% dels totals a la ciutat Percentatge de nois i noies participants que no supera el 2% del total de la ciutat de Barcelona Davallada tant en el nombre de centres com en el de nois i noies durant els darrers 10 anys Participació dels nois i noies a les Audiències de ciutat que no supera el 4% en cap dels districtes L’abast social del programa de l’Audiència de nois i noies es pot qualificar de molt baix Reptes en relació a l’abast social del programa La proposta de l’Audiència ha d’arribar a més nois i noies de la ciutat L’Audiència s’ha de fidelitzar entre els grups de nois i noies, més que entre els docents La proposta de l’Audiència ha de buscar com arribar allà on no arriba 3.2 . Punts forts i punts febles identificats pels agents implicats 1. Programa consolidat, reconegut i amb trajectòria 2. Possibilitats de participació 3. Edat dels nois i noies participants 4. Material didàctic 5. La temàtica 6. Les trobades intercentres 7. Lliurament del manifest 8. Paper de l’equip polític 9. Retorn als nois i noies 10. Audiència de ciutat .vs. Audiències de districte Les veus dels informants han identificat punts forts i punts febles, que s’han agrupat per nuclis temàtics. Aquests es nodreixen d’idees confrontades en dues columnes, mostrant els punts forts i febles de cadascun. Els nuclis temàtics són els següents: Punts forts de l’Audiència de ciutat Programa reconegut pel valor educatiu pel seu potencial i incidència en la formació per a la ciutadania Programa reconegut com a bona pràctica de participació infantil a la ciutat Les trobades intercentres permeten relacionar-se amb gent diferent, reconèixer el que comparteixen i descobrir diferents punts de vista procedents de les diferents zones de la ciutat Reconeixement públic dels nois i noies i la seva implicació i proximitat amb equip polític de l’Ajuntament de la ciutat de Barcelona Vivència i contacte amb l’Ajuntament i figures polítiques Punts febles de l’Audiència de Ciutat Retorn als nois i noies de les propostes recollides en el manifest Complexitat i densitat del material didàctic Procediment en l’elecció dels temes Acte de lliurament protocolari Presència puntual de l’equip polític al llarg del procés Forma de participació desajustada a les noves tendències de governança Punts forts i punts febles de les Audiències de districte Està més aterrada al territori més proximitat Bon treball per part del professorat participants Propostes dels nois i noies més properes a la realitat directa Connexió amb altres entitats dels districte Proximitat amb equip polític Manca de coordinació amb l’IMEB i entre districtes Diversitat de modalitats, formats i continguts El retorn, respostes institucionals desiguals Dificultat en ampliar el nombre de centres participants L’Audiència de ciutat té un calendari molt estipulat i les de districte estan més obertes Punts forts Punts febles 4. Propostes Propostes de transformació a curt termini: aspectes millorables en un termini inferior a un any aproximadament Propostes de transformació a mig termini: aspectes a considerar en un futur procés d’innovació fonamentat en un procés investigació acció participant Propostes per optimitzar el programa de l’Audiència Pública de nois i noies de Barcelona 4.1 Propostes de transformació a curt termini Definir quina forma-model de participació es vol potenciar en el marc del programa de l'Audiència Pública de nois i noies Revisar el contingut del tríptic i tot aquell material de difusió que s'editi Augmentar considerablement el nombre de població infantil que hi participa Incrementar el nombre de trobades intercentres Lliurar el Manifest en el marc d'un conjunt d'accions que impliquin més participants i fomentin la percepció d'èxit de més nois i noies Garantir que el retorn arribi als nois i les noies que s‘hi han implicat Revisar el tipus de material didàctic que es facilita als referents que acompanyen el procés Introduir en el procés participatiu el procediment d'una investigació acció participant Definir la relació, o no, entre Audiència de ciutat i Audiència de districte Reforçar la vinculació de figures polítiques en el programa Analitzar les edats a les que es convida a participar, ajustar el procés i recursos per acompanyar adequadament el desenvolupament del programa 4.2 Propostes de transformació a mig termini Definir el programa de l'audiència d'acord amb la proposta de participació que es vol impulsar i amb el model de participació ciutadana dels infants que es vol impulsar a la ciutat de Barcelona. Elaborar un sistema d'indicadors d'avaluació que proporcioni uns referents de qualitat i de condicions que s'han de donar dins d'ella i que permetí ajustar el procés en el mateix procés Reconèixer la participació dels infants i adolescents com a clau per la renovació pedagògica Incrementar les oportunitats i experiències de participació ciutadana dels nois i noies de Barcelona Impulsar el programa de l'Audiència com a programa transversal a les polítiques municipals Valorar quina ha de ser la procedència dels temes o del tema a tractar Constituir un grup de treball amb tècnics de districte per sistematitzar el desenvolupament del programa al territori Introduir un pla de comunicació que inclogui una campanya publicitària i estratègica d'increment de participants, així com del coneixement que té la ciutadania del programa Introduir un procés d'avaluació participativa que permeti valorar les innovacions i millores introduïdes Crear una xarxa d'escoles de participació; una xarxa d'institucions i entitats en pro de la participació dels infants en el territori; o similar 5. Reptes per a un canvi de paradigma de la participació infantil Reconèixer i revalorar la ciutadania dels nois i noies com a ciutadans i ciutadanes actius i activistes de la seva comunitat Eixamplar i enfortir allò que té de valuós l’Audiència per a la ciutat i l’equip de govern Revalorar el seu sentit i raó de ser com a procés de participació ciutadana al servei de la comunitat Impulsar un procés ciutadà participatiu de caràcter polític Amplificar la participació ciutadana infants en la seva comunitat, fomentant diferents cercles d’acció col·laborativa, divulgativa i d’implicació que facilitin que altres nois i noies participin activament en el procés ciutadà de l’Audiència Innovar en la participació infantil des de la reflexió i avaluació participativa 5.1 Escenaris possibles En base a l’avaluació realitzada, des de l’Institut Infància i Adolescència es proposen 3 grans elements de canvi de paradigma del programa: • Esdevenir un programa de participació ciutadana significativa per als nois i noies i per a la ciutat • Reorientar cap a un programa aterrat als districtes, incorporant-hi els punts forts de l‘Audiència de ciutat • Reorientar el programa cap a la participació dels nois i noies de secundària