1 ESTATUTS DEL CONSORCI DEL PARC DE COLLSEROLA TÍTOL I Disposicions generals CAPÍTOL I. ORGANISMES RESPECTIUS Article 1. Constitució, naturalesa i personalitat jurídica La Diputació de Barcelona i la Mancomunitat de Municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, constitueixen el Consorci “Parc de Collserola” amb caràcter voluntari, de naturalesa administrativa i de conformitat amb els acords presos pels organismes respectius, per acomplir les finalitats assenyalades en els presents Estatuts i a l’empara d’allò que estableix l’article 87 de la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local, i de l’article 252 i següents de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya. El Consorci és una entitat pública de caràcter associatiu i de naturalesa institucional i local. Així mateix els municipis inclosos en l’àmbit del Parc, d’acord amb l’article 5, podran incorporar-se al Consorci, mitjançant sol·licitud de l’ens i acord d’admissió de l‘Assemblea General del Consorci, sense que això impliqui modificació dels presents estatuts. Per altra banda, altres administracions i entitats actuants que persegueixin finalitats d’interès general concurrents amb els propis de les entitats públiques consorciades, podran incorporar-se en el Consorci, mitjançant sol·licitud de l’ens i acord d’admissió de l'Assemblea General, amb modificació si s’escau dels presents estatuts. Article 2. Denominació L’Entitat consorciada tindrà el nom de CONSORCI DEL PARC DE COLLSEROLA i gaudirà de personalitat jurídica plena, i capacitat jurídica i d’obrar i gestionar serveis i activitats d’interès local o comú, pel compliment de les seves finalitats generals de conformitat amb els articles dels presents Estatuts. 2 Article 3. Seu Social El Consorci tindrà el seu domicili en l’edifici - seu de la carretera de l’Església, núm. 92, (ctra. Vallvidrera - Sant Cugat, km. 4,7) del municipi de Barcelona. TÍTOL II Àmbit funcional Article 4. Finalitats El Consorci exercirà les competències de gestió, de caràcter local, que corresponen als ens consorciats respecte a l’espai protegit definit pel Pla Especial d’Ordenació i Protecció del Medi Natural del Parc de Collserola, aprovat definitivament per la Corporació Metropolitana de Barcelona, en data 1 d’octubre de 1987, amb text refós aprovat per la mateixa Corporació en data 28 de gener de 1988, col·laborant així mateix per aquest fi amb les diferents administracions públiques amb competències concretes en l’àmbit territorial i en concret: - L’ordenació del Parc, el seu desenvolupament com a tal, així com la seva corresponent gestió, utilitzant per això qualsevol de les formes de gestió establertes per la legislació de Règim Local. - Possibilitar la participació dels Ajuntaments i altres Ens del Consorci per tal de delimitar i cercar solucions globals als problemes del Parc. - Informar sobre les activitats que afectin l’espai requerint a l’administració competent pel compliment de l’acordat. - Vetllar pel compliment de la legislació i planejament vigent. - Promoure inversions i serveis propis de l’espai natural. - Establir acords de col·laboració amb altres entitats sense ànim de lucre, que coincideixin essencialment amb els objectius del Consorci. - Promoure la captació, coordinació i gestió d’ajuts i fons comunitaris i d’altres administracions i ens, que les puguin atorgar. 3 Article 5. Àmbit El Consorci tindrà com a àmbit territorial l’àrea delimitada pel referit Pla Especial d’Ordenació i Protecció del Medi Natural del Parc de Collserola, o el que resulti de les seves modificacions i que actualment compren part de l’àmbit dels municipis, del Papiol, Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat, Barcelona, Montcada i Reixac, Cerdanyola i Sant Cugat del Vallès; i, a més, el del terme municipal dels municipis consorciats. Article 6. Funcions El Consorci realitzarà per a la consecució de les esmentades finalitats, les següents funcions: - Redactar i/o promoure estudis, plans i informes relatius a l’espai protegit, catàlegs d’edificis o monuments d’especial protecció. - Gestió i desenvolupament del Pla Especial d’Ordenació i Protecció del Medi Natural del Parc de Collserola. - Assessorament i ajuda tècnica necessària als ajuntaments i ens del Consorci, en matèria de la gestió de l’espai natural. - Estudiar, projectar i instal·lar els serveis necessaris a l’espai natural, així com l’arranjament de camins, accessos, etc. - Realitzar, contractar i fer el seguiment de les obres i actuacions corresponents, àdhuc els serveis de manteniment i gestió posterior de les instal·lacions i serveis de l’espai natural. - Informar amb caràcter previ, qualsevol proposta d’actuació a desenvolupar en tots els sectors de l’àmbit de l’espai natural, basant-se en els aspectes específics que per a aquest es regulin. - Actuar a tots els efectes, com a òrgan de representació dels ens del Consorci, amb tot el que faci referència a l’espai natural. - L’elaboració, control i realització del planejament, gestió i disciplina urbanística dins l’àmbit de l’espai natural, prèvia delegació si s’escau, dels membres consorciats, així com la formació del patrimoni de sòl que comporti l’esmentada gestió segons preveu la legislació vigent. - Promoure campanyes i accions de protecció i millora de l’espai natural. 4 Article 7. Durada La durada del Consorci és per temps indefinit. TÍTOL III Govern i administració Article 8. Òrgans del Consorci Els òrgans de govern, administració i participació del Consorci són: - L’Assemblea General. - El president, el vicepresident i el vice-president executiu. - La Comissió Executiva. - El Consell Consultiu. - El Director gerent. Article 9. L’Assemblea General. Naturalesa i Composició 1. L’Assemblea General és l’òrgan suprem de deliberació i decisió del Consorci. Els seus integrants seran designats o cessats pels respectius òrgans de govern dels ens consorciats. 2. La composició de l’Assemblea General és de 10 membres de la Diputació de Barcelona, 10 membres de la Mancomunitat de Municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, i un membre de cada Ajuntament adherit al Consorci. 3. Quan alguna persona que formi part de l’Assemblea General cessés del seu càrrec o lloc dels respectius organismes que integren el Consorci, cessarà automàticament del seu càrrec en els òrgans del Consorci, l’ens al que pertanyi n’anomenarà una altra que la substitueixi. De la mateixa manera es procedirà en cas de mort, malaltia, absència o dimissió d’un membre de l’Assemblea General. 4. A petició d’algun dels membres consorciats, l’Assemblea podrà convocar si ho considera oportú, a més dels membres que l’integren, uns altres representants amb veu però sense vot, que tindran la consideració de convidats, o observadors per tractar temàtiques concretes. 5 Article 10. Atribucions de l’Assemblea General. Correspon a l’Assemblea General: a) L’aprovació i modificació dels Estatuts. b) La dissolució i liquidació del Consorci. c) L’admissió de nous integrants en el Consorci i la separació dels seus membres. d) El nomenament del seu president i vicepresident. e) Aprovar la proposta anual de Pla de Gestió. f) Aprovar el pressupost anual del Consorci, així com la plantilla del personal. g) Censurar i aprovar els comptes. h) Alienar béns i drets del Consorci i la contractació administrativa i privada quan el seu import superi el 10 per 100 dels recursos ordinaris del pressupost o de durada superior als quatre anys. i) Escollir els vocals dels diferents sectors del Consell Consultiu, a proposta de la Comissió Executiva. Article 11. Sessions de l’Assemblea General 1. L’Assemblea General es reunirà com a mínim una vegada a l’any, en sessió ordinària. En sessió extraordinària, totes les vegades que sigui necessari, prèvia convocatòria pel President o bé, quan ho proposin la tercera part dels seus membres. 2. Les sessions es podran celebrar tant en la seu del Consorci com en la seu dels ens consorciats. 3. El president enviarà les convocatòries de la reunió als membres de l’Assemblea General, com a mínim amb dos dies d’antelació. En la corresponent convocatòria de les sessions, el president assenyalarà la data, l’hora, el lloc i l’ordre dels temes a tractar en aquella, aixecant el secretari l’acta corresponent. 4. En tot el que no s’oposi als presents Estatuts, el seu règim de funcionament s’acomodarà al que disposa la legislació de règim local per als plens municipals. Article 12. El president, el vicepresident i el vicepresident executiu 1. El president de l’Assemblea General i el vicepresident seran escollits entre els membres de l’Assemblea General que pertanyin a la Diputació i a la Mancomunitat, de manera que un càrrec sigui ostentat per un representant de la Mancomunitat i l’altre per un representant de la Diputació. 2. El vicepresident substituirà al president en els casos d’absència, vacant o malaltia, en les competències d’aquest. 6 3. El president designarà un vicepresident executiu, que assumirà les funcions que determina l’article 15. Article 13. Atribucions del president Correspon al president: a) Elaborar l’ordre del dia de les reunions de l’Assemblea General. b) Convocar, presidir i aixecar les sessions de l’Assemblea General. c) Publicar, executar i fer complir els acords de l’Assemblea General i dictar les disposicions particulars que exigeixin el seu millor compliment. d) Comparèixer sense necessitat de poder previ davant tota classe d’autoritats, tribunals i jutjats de qualsevol ordre o jurisdicció, així com davant tot tipus de persones públiques privades, físiques i jurídiques, a efectes judicials, administratius i representatius. e) En casos d’urgència, l’exercici d’accions judicials o administratives. f) Les que li siguin delegades per l’Assemblea General. g) Vot de qualitat en cas d'empat en les votacions. h) Les competències no atribuïdes expressament als altres òrgans. Article 14. La Comissió Executiva La Comissió Executiva és un òrgan operatiu l’objecte del qual és fer el seguiment i establir els mecanismes de posta en marxa de les decisions preses en l'Assemblea General. Les seves atribucions i funcions seran les següents: a) Tramitar els plans i altres instruments d’ordenació i gestió establerts a la legislació urbanística. b) Proposar a l’Assemblea General l’aprovació dels programes d’actuació i les seves revisions anuals. c) Sotmetre a l’aprovació de les autoritats competents qualsevol tipus de document i projecte urbanístic. d) Informar els plans i projectes elaborats per Administracions i particulars, en els àmbits i d’acord amb el que estableix el Pla Especial del Parc de Collserola. e) Elevar a l’Assemblea General els projectes de pressupost i plantilla del personal per a la seva aprovació. f) Gestionar el patrimoni de sòl públic dins l’àmbit del Parc de Collserola, amb la facultat d’adquirir, reivindicar, permutar, gravar o administrar tota mena de béns, així com assumir titularitats fiduciàries o dominicals de disposició, quan aquestes competències no estiguin atribuïdes a l’Assemblea General. g) Acceptar subvencions, donatius i cessions de tota mena. h) Tramitar i aprovar projectes d’expropiació forçosa. i) Aprovar projectes i inversions i la corresponent contractació d’obres, serveis, subministraments, consultoria i assistència tècnica i, en general, la contractació 7 administrativa i privada, quan, per motiu del seu import, no estigui atribuïda a cap altre òrgan. j) Acordar operacions de crèdit i contractes de tresoreria. k) Nomenar el director gerent. l) Exercitar accions i interposar recursos judicials i administratius, així com l’exercici de la defensa en els procediments incoats contra el Consorci. m) Donar compte anualment a l’Assemblea General de la tasca realitzada, mitjançant memòria informativa. n) Proposar a l’Assemblea General l’aprovació i les modificacions d’aquests Estatuts, dels Reglaments, Ordenances i altres normes aplicables aprovades per aquell. o) Aprovar les modificacions de pressupost quan no li correspongui al director gerent. p) Qualssevulla altra que li sigui delegada per l’Assemblea General. Article 15. Composició de la Comissió Executiva 1. La Comissió Executiva es formarà a proposta del President i amb l’aprovació de l’Assemblea General. 2. La seva composició es fixarà en 21 membres dels quals com a mínim 5 seran representants de la Diputació de Barcelona i 5 de la Mancomunitat de Municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona sense que els designats hagin de ser necessàriament membres de l’Assemblea General. 3. El president de l’Assemblea General, que ho serà també de la Comissió Executiva, podrà delegar aquesta funció en el vicepresident executiu, el qual tindrà, a més, les funcions següents: a) Presentar als òrgans competents per la seva aprovació els plans i altres instruments d’ordenació i de gestió establerts a la legislació urbanística. b) Presentar els programes d’actuació i les seves revisions anuals als òrgans competents per a la seva aprovació. c) Presentar els projectes de pressupost i de la plantilla de personal. d) Redactar els projectes d’expropiació forçosa. e) Presentar la memòria anual. f) Coordinar i dirigir els serveis del Consorci. g) Aprovar les modificacions del pressupost en casos d’urgència, donant-ne compte a la Comissió Executiva. h) Les que expressament li deleguin els altres òrgans del Consorci. Article 16. Sessions de la Comissió Executiva La Comissió executiva es reunirà com a mínim amb una periodicitat trimestral per tractar els assumptes de la seva competència. 8 Article 17. El Consell Consultiu 1. El Consell Consultiu és l’òrgan, de caràcter consultiu, on s’integraran els sectors socials, acadèmics, culturals, professionals, econòmics i entitats privades sense finalitat de lucre, que persegueixin finalitats d’interès general concurrents amb les pròpies del Consorci. 2. El Consell Consultiu es regirà pel seu reglament propi que aprovarà l’Assemblea General, la qual també aprovarà les seves competències i composició. 3. Tanmateix, entre d’altres les funcions d’aquest Consell seran les d’informació, consulta i assessorament respecte al Pla d’actuacions i inversions del Consorci. Article 18. Director gerent El director gerent serà designat per la Comissió Executiva i el nomenament haurà de recaure en una persona especialment capacitada per a aquest càrrec. Correspondran al director gerent les següents atribucions i funcions: a) Executar i fer complir els acords de la Comissió Executiva. b) Exercir el comandament directe del personal i dels serveis del Consorci. c) Preparar l’avantprojecte de pressupost del Consorci i dels programes d’actuació. d) Elaborar els instruments urbanístics i els projectes, i resoldre sobre les autoritzacions necessàries en execució de les previsions del Pla Especial d’Ordenació i de Protecció del Medi Natural del Parc de Collserola, de les ordenances i d’altres normes reguladores que incideixin en la gestió i desenvolupament del Parc. e) Redactar la memòria anual per a la seva aprovació per part de la Comissió Executiva. f) Realitzar els actes de tràmit i impulsar els procediments. g) Realitzar les contractacions fins el límit corresponent al procediment negociat per raó de la quantia i els contractes menors. h) Preparar la plantilla de personal. i) Aprovar les modificacions del pressupost que afectin el mateix grup de funció o quan es refereixin exclusivament al Capítol 1, així com ordenar els pagaments. j) Realitzar totes aquelles funcions que li deleguin els altres òrgans del Consorci. Article 19. Secretari i interventor 1. El Consorci estarà assistit de secretari i interventor i seran el secretari i l'interventor de la Institució que en cada cicle ostenti la Presidència de 9 l'Assemblea General; els quals podran designar el funcionari que pugui suplir-los, per delegació. 2. El secretari assistirà amb veu però sense vot a les reunions de l’Assemblea General i de la Comissió Executiva i aixecarà les actes corresponents. 3. Així mateix, l’interventor podrà assistir a les sessions de l’Assemblea General i de la Comissió Executiva amb veu però sense vot. Article 20. Règim de sessions El règim de sessions i l’adopció d’acords dels diversos òrgans de govern i assessorament s’ajustaran al que disposa la legislació de règim local amb el que no estigui establert en aquests estatuts. Article 21. Personal El Consorci podrà disposar del personal necessari, el nombre, la categoria i funcions del qual es determinarà en les plantilles formulades i aprovades per l’Assemblea General. A més del personal propi, les entitats consorciades podran assignar funcions de suport entre els treballadors de la seva plantilla. Els llocs de treball que es contractin des del Consorci per a prestar els seus serveis, estaran subjecte a les disposicions del règim laboral, excepte quan s’integri personal funcionari d’altres administracions en comissió de serveis o en la situació administrativa que legalment correspongui. L'aprovació de la plantilla es farà conjuntament amb l'aprovació del pressupost. Article 22. Recursos administratius Els actes administratius que emanin del director gerent seran susceptibles de recurs administratiu d’alçada davant la Comissió Executiva, d’acord amb les disposicions de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Els actes administratius que emanin dels altres òrgans de l’entitat posen fi a la via administrativa i s’hi podrà interposar, si s’escau, el recurs contenciós administratiu. TÍTOL IV Règim econòmicofinancer 10 Article 23. Règim econòmic El règim econòmicofinancer del consorci s’ajustarà a la normativa vigent en cada moment per als ens locals en matèria pressupostària i de gestió dels seus recursos econòmics. Article 24. Patrimoni del Consorci Constituiran el patrimoni del Consorci: a) Els béns que li adscriguin els ens consorciats. b) Els que el propi Consorci adquireixi mitjançant qualsevol títol legítim. Article 25. Recursos del Consorci Per a la realització dels seus fins, el Consorci disposarà dels recursos següents: a) Aportacions dels ens consorciats. b) Productes del seu patrimoni. c) Rendiments dels seus serveis. d) Subvencions i altres ingressos de dret públic o privat. e) Emprèstits i préstecs. f) Altres recursos que puguin establir-se d’acord amb la Llei. Article 26. Aportacions dels ens consorciats Les aportacions econòmiques dels ens integrants en el Consorci vindran establerts en els programes plurianuals i pressupostos dels ens consorciats. En el seu defecte s’establiran en els programes plurianuals i pressupostos del Consorci. En aquest últim cas serà necessària la ratificació expressa dels òrgans de govern dels ens consorciats. Així mateix s’admetrà l’aportació mitjançant la prestació de serveis i l’ajuda tècnica. Article 27. Elaboració del pressupost El Consorci elaborarà i aprovarà un pressupost anual, que s’ajustarà a la normativa vigent sobre hisendes locals que s’elevarà a l’Assemblea General per a la seva aprovació. Article 28. Comptabilitat del Consorci 11 El règim de comptabilitat i de rendició de comptes del Consorci serà el de la comptabilitat pública local. Així mateix, la contractació del Consorci s’adequarà a la legislació de contractes de les administracions públiques, i la prestació de serveis públics per part del Consorci s’atindrà a la normativa reguladora dels serveis públics. Article 29. Els béns del Consorci Els béns del Consorci aportats pels diferents ens consorciats conserven la seva qualificació i titularitat originària. Les facultats de disposició limitades que es puguin reconèixer al Consorci sobre els béns esmentats seran les que constin als acords de cessió corresponents i es limitaran sempre a les finalitats estatutàries del Consorci. Els béns adquirits en el Consorci s’integren en el seu patrimoni, al qual seran d’aplicació les normes reguladores del patrimoni dels ens locals i de la qualificació jurídica dels seus béns. TÍTOL V Separació i dissolució del Consorci Article 30. Separació Cadascun dels ens consorciats podrà separar-se del Consorci, sempre que doni un preavís al mateix Consorci amb un mínim de sis mesos d’antelació, que estigui al corrent en el compliment de les obligacions i els compromisos anteriors i que en garanteixi el compliment dels pendents. Un cop rebut el preavís de separació d’algun membre, es reunirà l’Assemblea General per tal d’impulsar, si s’escau, les modificacions estatutàries i pressupostàries oportunes o, eventualment, la dissolució del Consorci. Article 31. Dissolució La dissolució del Consorci es produirà: a) Per disposició legal. b) Per impossibilitat d’acomplir les finalitats que li són pròpies. c) Per acord unànime dels ens consorciats. d) Per separació d’un o diversos ens consorciats, si amb això el Consorci esdevé inoperant. e) Per transformació del consorci en un altre ens. 12 Article 32. Acord de dissolució 1. L’acord de dissolució ha de contenir els criteris de liquidació del Consorci, i també la reversió a cada entitat consorciada dels seus béns i drets, determinant la solució de les obligacions respectives. 2. Per l’adopció d’aquest acord es requerirà el vot favorable dels dos terços del nombre legal de membres. 3. L’acord de dissolució també haurà de determinar la destinació del personal del Consorci, amb respecte a tots els seus drets. DISPOSICIONS ADDICIONALS 1. El Consorci, en l’àmbit determinat pel seu objecte i les seves finalitats, té la potestat i prerrogatives de què poden gaudir els ens no territorials en virtut de l’article 8 de la Llei 8/1987, de 15 d’abril, municipal i de règim local de Catalunya. 2. En allò que no està inclòs en els presents Estatuts serà d’aplicació la normativa vigent que regeixi per les entitats locals. DISPOSICIÓ FINAL El Consorci iniciarà les seves activitats prèvia la formalització de l’acta de constitució, que subscriuran els vocals que designin els ens consorciats per tal d’integrar els òrgans col·legiats del Consorci, un exemplar de la qual serà tramés a la Direcció General d’Administració Local de la Generalitat de Catalunya.