TEXT REFÒS ESTATUTS DEFINITIU 18/12/06 E S T A T U T S D E L A "FUNDACIÓ PRIVADA ORFEÓ CATALÀ - PALAU DE LA MÚSICA CATALANA" CAPÍTOL I - DENOMINACIÓ, NATURALESA I DOMICILI. Article 1er.- La Fundació que tindrà caràcter de privada, es denominarà "FUNDACIÓ PRIVADA ORFEÓ CATALÀ PALAU DE LA MÚSICA CATALANA", i estarà subjecte a la legislació de la Generalitat de Catalunya. Tindrà el domicili a Barcelona, carrer del Palau de la Música, 4 i 6, que podrà ser traslladat a un altre lloc dins el terme municipal d'aquesta ciutat per acord del Patronat, complint les disposicions legals vigents. Article 2on.- La Carta Fundacional i aquests Estatuts així com els acords i les normes complementàries que puguin adoptar llurs òrgans de govern, seran les normes per les quals, juntament amb la legislació directament aplicable, haurà de regir-se l'activitat i vida de la Fundació. Article 3er.- La Fundació gaudirà de plena capacitat jurídica i d'obrar, sense altres limitacions que les imposades expressament per les disposicions legals que siguin aplicables a aquesta classe de Fundacions, i les establertes en aquests Estatuts pel fet de l'atorgament de la seva Carta Fundacional en escriptura pública i la seva inscripció en el Registre de Fundacions de la Generalitat de Catalunya. CAPÍTOL II - FINALITATS FUNDACIONALS. Article 4rt.- La Fundació, que exercirà les funcions principalment a Catalunya, tindrà com a finalitat la d'estimular i fomentar tota classe d'activitats culturals especialment en l'aspecte musical per tal que, amb el seu suport econòmic i promocional, faciliti la realització de les iniciatives i els projectes de l'Orfeó Català, 1 sol o col·laborant abastament amb altres Centres o Institucions que persegueixin iguals finalitats, perquè la Fundació pugui realitzar plenament el seu objecte. Article 5è.- Per tal d'aconseguir les seves finalitats la Fundació es valdrà dels mitjans lícits que en cada cas cregui més adients. Article 6è.- Les regles bàsiques per a l'aplicació dels recursos a les finalitats fundacionals així com els criteris objectius i per a la determinació dels eventuals beneficiaris seran establerts pel Patronat. Aquestes regles sempre es basen en l’objectivitat, la no discriminació per raó de sexe, creença, raça, procedència social i/o discapacitat i s’adreça a col·lectius genèrics de persones. CAPÍTOL III - PATRIMONI I GESTIÓ ECONÒMICA. Article 7è.- El patrimoni de la Fundació quedarà vinculat a l'acompliment de les finalitats fundacionals: L'esmentat Patrimoni es compondrà: a) Del capital fundacional, constituït per la dotació inicial, segons consta en la Carta Fundacional. b) De tots els altres béns i drets que accepti i rebi la Fundació, a fi d'incrementar el capital fundacional. c) De tots els fruits, rendes i productes, i altres béns incorporats al patrimoni de la Fundació, per qualsevol títol o concepte. Article 8è.- Els béns fructífers que integrin el patrimoni fundacional només podran ser alienats per reinvertir el producte que se n'obtingui en l'adquisició d'altres béns fructífers, o en els que serveixin per al millor acompliment de la finalitat fundacional. Article 9è.- Els béns que constitueixen la dotació de la Fundació podran ser destinats, amb caràcter permanent, a l'acompliment directe de les finalitats fundacionals en forma d'immobles, instal·lacions o béns de natura moble, adequats per aquest compliment. Aquests béns només podran ser alienats a títol onerós, excepte si el Protectorat ho disposés altrament per a un supòsit determinat. Article 10è.- El Patronat de la Fundació formularà anualment l'inventari i els Comptes Anuals de l’exercici econòmic iniciat l'u de setembre i tancat el 31 d'agost de l’any següent i una memòria de les activitats dutes a terme durant l'any, i també formularà el pressupost de l'exercici actual. Els Comptes Anuals han d’ésser aprovats pel Patronat dins els sis mesos següents a la data del tancament de l’exercici i signats pel Secretari amb el vist-i- plau del President . Posteriorment han de presentar-se al Protectorat de la Generalitat de Catalunya en el termini de trenta dies a comptar de l’aprovació. 2 Article 11è.- Els recursos anuals es compondran de: a) Les rendes que produeixi l'actiu. b) Els saldos favorables que puguin resultar de les activitats fundacionals. c) Les subvencions i altres liberalitats rebudes amb aquesta finalitat les quals, per tant, no hagin de ser incorporades al capital fundacional. Article 12è.- Per a la realització de les finalitats fundacionals ha de ser destinat, com a mínim, el setanta per cent de les rendes netes anuals que obtingui la Fundació i dels altres ingressos que no formin part de la dotació de la Fundació. Article 13è.- Per a la realització d'actes de disposició sobre els béns que constitueixen el patrimoni fundacional i per a l'acceptació d'herències i llegats, s'exigirà el vot favorable del Patronat amb la majoria qualificada establerta en l'article -30è- dels Estatuts, i l'acompliment dels requisits legals aplicables. Article 14è.- La comptabilitat de la Fundació s'ajustarà als principis generals comptables establerts a la legislació catalana sobre fundacions privades i a les disposicions fiscals que li siguin aplicables. La comptabilitat serà portada per la persona que designi el Patronat. Es portarà un llibre d'actes. CAPÍTOL IV - DEL GOVERN DE LA FUNDACIÓ. Article 15è.- El govern i administració de la Fundació correspondrà al Patronat, que és l'òrgan que ostenta la representació, amb totes les facultats que siguin necessàries per a la realització de les finalitats fundacionals. Article 16è.- El Patronat és un òrgan col·legiat que estarà constituït per un mínim de tres i un màxim de 150 membres. El primer Patronat es designarà en la Carta Fundacional. Els patrons que constin en el primer Patronat designat en la Carta Fundacional tindran la consideració de Patrons per un període de 6 anys, i seran reelegibles indefinidament. Seran també patrons totes aquelles persones que siguin designades pel Patronat, per un període de duració de 4 anys, reelegibles indefinidament. Aquests nous patrons podran ser cessats per acord del Patronat, pres amb la majoria qualificada prevista en l'article -30è- d'aquests Estatuts. Els patrons que per qualsevol causa cessin com a tals, abans de complir-se el seu termini, podran ser substituïts per acord del Patronat. El nomenat com a substitut ho serà pel temps que manques al substituït per complir el seu mandat. 3 Podrà ésser però reelegit pels mateixos terminis establerts pels altres membres del Patronat. Article 17è.- El President del Patronat de la Fundació serà la persona que ostenti el càrrec de President de la Junta Directiva de l'Associació ORFEÓ CATALÀ. Cessarà en el càrrec en cessar com a President de l'esmentada Associació. Article 18è.- Els membres del Patronat entraran en funcions després d'haver acceptat expressament el càrrec. Article 19è.- Els patrons no seran retribuïts pel mer exercici del seu càrrec, sens perjudici del seu dret a ésser rescabalats de les despeses que els representi l’acompliment de la seva funció. En qualsevol cas, els membres del patronat que acompleixin tasques de direcció, de gerència o d’administració poden ésser retribuïts per l’exercici d’aquestes activitats en el marc d’una relació contractual, incloses les de caràcter laboral. Article 20è.- Són facultats, del Patronat entre d'altres: a) L'elecció de nous patrons en cas que en sigui augmentat el nombre, i també per cobrir les vacants que s'hi produïssin per qualsevol causa, d'acord amb els requisits establerts en aquests Estatuts i de conformitat amb el que disposi la legislació vigent. b) El cessament dels patrons que no figurin en la Carta Fundacional. c) Crear òrgans de gerència i de direcció, nomenar les persones per ocupar-los i atorgar-los els poders corresponents. d) Els actes i negocis jurídics concernents a la representació i govern de la Fundació així com a la lliure administració i disposició de tots els béns que integren el seu patrimoni, rendes i productes i de l'exercici de tots els seus drets i accions, dins les disposicions estatutàries i legals. e) Aprovar els Comptes anuals i la memòria anual d'activitats. f) Interpretar aquests Estatuts i establir les normes complementàries que siguin pertinents, d'acord amb la legislació vigent, així com resoldre totes les incidències legals que s'hi esdevinguessin. g) Acordar la modificació dels Estatuts, o bé la fusió, l'extinció o l'agregació a una altra Fundació; aquests actes no es podran executar sense l'aprovació del Protectorat. h) Decidir en relació amb el desenvolupament de les activitats de la Fundació, tot aprovant els programes d'actuació i els pressupostos, tan ordinaris com extraordinaris. 4 i) Organitzar una assemblea de patrocinadors o consell de col·laboradors, amb el nom o noms que es creguin més adients, que aglutini en persones que, amb llur suport econòmic i moral, facin possible el millor acompliment de les finalitats fundacionals. j) Vetllar pel bon acompliment de les finalitats fundacionals i aprovar totes aquelles normes que hom cregui necessàries per a la realització d'aquelles finalitats, tot interpretant la voluntat dels Fundadors. k) I, en general, realitzar tots els actes, intervenir en negocis jurídics, i atorgar qualsevol contracte que fos convenient per a una millor administració i disposició de les seves rendes i béns; i per a l'exercici dels drets, accions i facultats que fossin procedents per a la més adient realització i acompliment de les finalitats fundacionals. Article 21è.- El Patronat es reunirà obligatòriament en Junta Ordinària durant els sis mesos següents al tacament de l’exercici econòmic. Es reunirà en Junta Extraordinària tantes vegades com li sembli oportú al President, per iniciativa pròpia, i forçosament quan així ho sol·liciti la quarta part dels seus membres. Article 22è.- La convocatòria de les reunions correspondrà al President, i contindrà l'Ordre del Dia de tots els assumptes que s'hauran de tractar a la reunió, fora dels quals no es podran prendre acords vàlids. La convocatòria es farà amb 7 dies d'antelació, per qualsevol mitjà que garanteixi la recepció per part de l'interessat. Article 23è.- Correspondrà a la Junta Ordinària: a) L’examen i, si s'escau, l'aprovació dels comptes anuals de l'exercici anterior integrats pel balanç de situació, el compte de resultats i la memòria. b) Determinar les activitats a desenvolupar durant l'exercici següent. c) Resoldre els altres assumptes que constin en la convocatòria. Article 24è.- En Junta Extraordinària hom podrà adoptar acords sobre totes les qüestions previstes a la convocatòria. Article 25è.- El Patronat designarà, d'entre els seus components, un President, un o més Vice-presidents i un Tresorer, els quals exerciran les seves funcions durant quatre anys, excepte que el càrrec recaigui en un Patró fundador, cas en el qual la duració serà de 6 anys. Tots ells podran ser reelegits indefinidament. 5 Serà també nomenat un Secretari que podrà no ser membre del Patronat, si bé en aquest cas assistirà a les reunions amb veu però sense vot. Els altres Patrons tindran la condició de Vocals. Article 26è.- El President i en defecte seu el Vice-president, tindran les facultats següents: a) Representar la Fundació en judici i fora d'ell, excepte en els casos en què el Patronat designi un altre representant especial. b) Convocar les Juntes Ordinàries i Extraordinàries, de conformitat amb aquests Estatuts. c) Sotmetre a la Junta Ordinària els comptes anuals, i la memòria explicativa de les activitats desenvolupades durant l'exercici anterior, i el pressupost del corrent. d) Decidir amb el seu vot de qualitat el resultat de les votacions en els casos d'empat. e) I totes les altres que indiquen aquests Estatuts. Article 27è.- El Secretari estendrà les actes i lliurarà certificacions amb el vist-i- plau del President o, en defecte seu, d'un Vice-president. Portarà el llibre d'actes on s'hi farà constar: la llista d'assistència a cada reunió; la forma i el resultat de les votacions i el text literal dels acords que s'adoptin. Article 28è.- El Tresorer vetllarà, perquè les quantitats que percebi la Fundació siguin ingressades a un compte corrent bancari o llibreta d'estalvi. Els valors mobiliaris els dipositarà, en nom de la Fundació, en un establiment bancari. Article 29è.- Excepte en els casos en què aquests Estatuts exigeixin una majoria especial, les Juntes del Patronat quedaran vàlidament constituïdes i podran adoptar acords vàlids quan hi assisteixin personalment la cinquena part dels seus components, sempre que hi sigui present el President o un Vice-president. Si no hi fos present el Secretari, n'acomplirà les funcions un altre dels patrons, expressament designat pels assistents. Cada patró tindrà un vot. Els acords s'adoptaran per majoria simple de vots emesos. 6 Els patrons hauran d'assistir personalment a les reunions del Patronat i en cap cas no podran delegar llur representació atès que l'exercici del càrrec és estrictament personal. Les persones jurídiques s'hauran de fer representar en el Patronat per una persona física expressament facultada. Malgrat això, la persona que representi una Institució Pública, podrà delegar-ne la representació. El Gerent o Director General de la Fundació, assistirà a totes les reunions de Patronat, amb veu i sense vot. Article 30è.- Serà necessari el vot favorable del de la meitat més un dels membres del Patronat, sempre i quan hagi votat favorablement el President per: a) Els Actes a què fa referència l'art. 13 d'aquests Estatuts. b) El cessament de nous patrons. c) Modificar els estatuts, l'agregació o fusió en una altra Fundació i l'extinció, caldrà acomplir també els requisits previstos en la Llei 5/2001, de 2 de maig de fundacions. CAPÍTOL V - DE LA COMISSIÓ DELEGADA. Article 31è.- Es podrà crear una Comissió Delegada amb funcions permanents, que actuarà de manera col·legiada, la qual estarà integrada per un mínim de cinc i un màxim de vint-i-tres patrons. El President del Patronat també ho serà de la Comissió Delegada. En qualsevol cas, com a mínim dotze dels membres de la Comissió Delegada hauran de pertànyer a la Junta Directiva de l’Orfeó Català o bé ser proposats per ella. El Patronat en determinarà les funcions, les facultats que en ella delegui i el temps durant el qual podran exercir-les. Mai no seran delegables la modificació d'estatuts; la fusió, l’absorció, l’escissió o la dissolució de la fundació; la formulació del pressupost; l’aprovació dels documents que han de contenir els comptes anuals; les decisions sobre els actes d’adjudicació, d’alienació, de gravamen i, en general, de disposició sobre béns immobles, establiments o béns mobles que, en conjunt o individualment, comportin més d’una desena part de l’actiu de la fundació, llevat que es tracti de venda de títols de valors amb cotització oficial i el preu sigui almenys el de la cotització; els actes de constitució d’una altra persona jurídica; l’augment o la disminució de la dotació i també els de fusió, d’escissió, de cessió global de tots o de part dels actius i els passius, o els de dissolució de societats o altres persones jurídiques i aquells actes per als quals cal l’autorització del Protectorat o els que se li hagin de notificar preceptivament. 7 Article 32è.- El Gerent o Director General de la Fundació, assistirà a totes les reunions de la Comissió Delegada, amb veu i sense vot. CAPÍTOL VI - DEL COMITÈ TÈCNIC ASSESSOR. Article 33è.- Es podrà crear un Comitè Tècnic Assessor de caràcter consultiu, integrat per un mínim de 3 i un màxim de 30 membres que podran ser nomenats per la Comissió Delegada entre aquelles persones que es considerin més adequades pels seus coneixements tècnics o artístics. El Comitè Tècnic Assessor tindrà la missió d'assessorar la Comissió Delegada i donar la seva opinió sobre totes les consultes i les qüestions que li siguin sotmeses. Els membres del Comitè Tècnic Assessor podran ser convidats a assistir a les reunions del Patronat i de la Comissió Delegada. CAPÍTOL VII - MODIFICACIÓ I EXTINCIÓ. Article 34è.- La Fundació només s'extingirà per: La impossibilitat sobrevinguda de continuar la realització de les seves finalitats, ja sigui per la pèrdua del Patrimoni o per altres causes que siguin d’aplicació, previstes a l’article 45 de la Llei 5/2001, de 2 de maig, de Fundacions. L'extinció de la Fundació serà acordada pel Patronat, amb el vot favorable de la majoria qualificada establerta en l'article -30-, el qual n'haurà de justificar la necessitat o conveniència, tenint sempre en compte la voluntat fundacional expressa o presumible. Article 35è.- L'extinció de la Fundació, determinarà la cessió global de tots els actius i els passius, la qual s’ha de dur a terme pel Patronat i per les persones liquidadores que aquest anomeni, o, si escau, pel Protectorat. Aquesta cessió global, un cop determinat l’actiu i el passiu, serà destinada a l'Orfeó Català. Si això no fos possible per qualsevol motiu, es destinarà a aquella entitat pública de naturalesa no fundacional, o privada sense ànim de lucre i amb finalitats d’interès general anàlogues a les de la Fundació que determini el Patronat, i que a la seva vegada sigui beneficiària del règim fiscal especial establert a la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense fins lucratius i dels incentius fiscals al mecenatge. Si no es pot fer una cessió global, cal procedir a la liquidació dels actius i dels passius, i a l’haver que en resulta s’hi dóna l’aplicació establerta al paràgraf anterior. Per a l'execució d'aquests actes serà necessària l'autorització prèvia del Protectorat. 8 9