BARCELONA GRADUATE SCHOOL OF ECONOMICS, fundació privada ESTATUTS __________________________________________________________ ÍNDEX Capítol I. Disposicions generals Article 1. Denominació. Article 2. Personalitat jurídica i capacitat d’obrar. Article 3. Domicili. Article 4. Finalitats. Article 5. Activitats. Article 6. Beneficiaris. Article 7. Durada. Article 8. Subjecció al dret català. Capítol II. Òrgans i càrrecs de la Fundació Article 9. Òrgans i càrrecs de la Fundació. Secció I. Patronat Article 10. Composició del Patronat i règim del càrrec de patró. Article 11. Acceptació i cessament de patrons. Funcions del Patronat. Article 12. President. Article 13. Vicepresident. Article 14. Secretari. Article 15. Convocatòria i reunions del Patronat. Article 16. Deliberació i adopció d’acords. Article 17. President d’Honor. Article 18. Director General. Secció II. Consell Acadèmic Article 19. Composició del Consell Acadèmic. Article 20. Funcions i règim d’adopció d’acords. Secció III. Consell Empresarial Article 21. Composició i funcions del Consell Empresarial. Secció IV. Consell Científic Article 22. Composició del Consell Científic. Article 23. Funcions i règim d’adopció d’acords Article 24. Convocatòria. Secció V. Consell d’Estudis Article 25. Composició del Consell d’Estudis. Article 26. Funcions. Article 27. Comissió executiva del Consell d’Estudis. Capítol III. Règim Econòmic de la Fundació Article 28. Patrimoni. Article 29. Exercici econòmic. Article 30. Inventari i comptes anuals. Article 31. Extinció. Destinació del romanent en cas d’extinció. CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS Article 1. Denominació. La fundació privada regulada per aquests Estatuts es denomina “BARCELONA GRADUATE SCHOOL OF ECONOMICS, fundació privada”. Article 2. Personalitat jurídica i capacitat d’obrar. La Fundació gaudirà de plena capacitat jurídica i d’obrar, sense altres limitacions que les imposades expressament per les disposicions legals que siguin aplicables a aquesta classe de fundacions, i les establertes en aquests estatuts, pel fet de l’atorgament de la seva carta fundacional en escriptura pública i la seva inscripció al Registre de Fundacions de la Generalitat de Catalunya. Article 3. Domicili. La Fundació desenvoluparà principalment les seves activitats dins l’àmbit territorial de Catalunya. El domicili de la Fundació és a Barcelona, al campus de la Universitat Pompeu Fabra ubicat al carrer Ramon Trias Fargas 25-27, 08005; podrà ser traslladat per acord del Patronat, sempre que es compleixin les disposicions legals vigents. Article 4. Finalitats. Les finalitats de la Fundació són: a) Contribuir a incrementar el coneixement en economia i en les disciplines relacionades amb aquesta. b) Desenvolupar i donar suport a la docència de postgrau, la recerca i els estudis en economia i en les disciplines relacionades. c) Cooperar per aquestes finalitats amb les universitats i centres de recerca, empreses i qualssevol altres persones físiques o entitats públiques i privades. Article 5. Activitats. La Fundació pot dur a terme les activitats següents per al compliment de les seves finalitats: a) Establir estudis de formació de postgrau i cooperar a la realització dels ja existents a la Universitat Pompeu Fabra, a la Universitat Autònoma de Barcelona i a d’altres universitats catalanes i centres de recerca reconeguts. b) Desenvolupar i donar suport a la recerca de tot tipus en economia i disciplines relacionades. c) Organitzar, impartir i celebrar cursos, seminaris, conferències i congressos. d) Promoure i realitzar estudis directament o en col·laboració amb altres persones o entitats. e) Establir relacions i cooperar amb qualssevol persones i entitats, públiques i privades, per a servir al millor desenvolupament de les seves finalitats fundacionals. f) Qualsevol altra activitat que contribueixi efectivament al desenvolupament de les finalitats fundacionals. Article 6. Beneficiaris. Correspondrà al Patronat determinar les regles bàsiques per a l’aplicació dels recursos a les finalitats fundacionals, així com els criteris objectius per a la determinació dels beneficiaris, regles que sempre es basaran en l’objectivitat, la no discriminació per raó de sexe, creença, raça, procedència social i/o discapacitat i que s’adrecen a col·lectius genèrics de persones. Article 7. Durada. La Fundació es constitueix amb una durada indefinida. Article 8. Subjecció al dret català. La Fundació es subjecta a la legislació de la Generalitat de Catalunya (llei 5/2001, de 2 de maig, de Fundacions), i s’ha de regir per les normes legals i reglamentàries que siguin d’aplicació, i de manera especial, per aquests Estatuts. CAPÍTOL II. ÒRGANS I CÀRRECS DE LA FUNDACIÓ Article 9. Òrgans i càrrecs de la Fundació. 1. Els òrgans de la Fundació són: a) Patronat b) Consell Acadèmic c) Consell Empresarial d) Consell Científic e) Consell d’Estudis 2. Els càrrecs de la Fundació designats pel Patronat són: a) President d’Honor b) Director General Secció I. Patronat Article 10. Composició del Patronat i règim del càrrec de patró. 1. El Patronat està integrat per un mínim de 3 i un màxim de 20 membres. 2. El càrrec de patró té una durada de quatre anys i pot ser renovat per períodes de quatre anys indefinidament. No obstant, quan la qualitat de patró sigui atribuïda per raó d’un càrrec en una institució, el patró exerceix el seu mandat pel temps que ostenti el càrrec per raó del qual va ser designat. 3. Quan la qualitat de patró sigui atribuïda al titular d'un càrrec, pot actuar en nom seu la persona que reglamentàriament el substitueixi o aquella que el titular hagi designat per escrit. 4. El primer Patronat serà el designat a la Carta Fundacional, si bé el Patronat podrà nomenar posteriorment altres patrons, quin primer mandat finalitzarà, en qualsevol cas, el 15 de novembre del 2010. Aquests nous patrons podran ser reelegits, en el seu cas, per nous períodes de quatre anys. Un cop finalitzat el termini de durada del primer mandat dels patrons, la composició del Patronat haurà de resultar conforme al següent: a) El Rector de la Universitat Pompeu Fabra b) El Rector de la Universitat Autònoma de Barcelona, c) El President del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) d) El President del Centre de Recerca en Economia Internacional; e) Un patró, que tindrà la consideració de President d’Honor de la Fundació, i que serà escollit per la resta de patrons d’acord amb el que estableix l’article 17 d’aquests Estatuts. f) Un patró representant els Alumni i Amics de la Barcelona Graduate School of Economics, que serà nomenat pel Patronat per majoria de dos terços. g) Fins a cinc patrons, nomenats pel Consell Acadèmic de la Fundació d’acord amb el que estableix l’article 20 d’aquests Estatuts. La renovació dels seus càrrecs o la designació de nous patrons per a cobrir les possibles vacants correspon al Consell Acadèmic, d’acord amb les mateixes regles. h) Fins a un màxim de nou patrons d’institucions o empreses que donin suport a la Fundació, que seran nomenats pel Patronat per majoria de dos terços,. Article 11. Acceptació i cessament de patrons. Funcions del Patronat. El Patronat, com a òrgan de govern i administració de la Fundació, n’ostenta la representació i la gestió, amb totes les facultats que siguin necessàries per a la realització de les finalitats fundacionals. Els membres del Patronat entraran en funcions després d’haver acceptat expressament el càrrec en una de les formes establertes per la Legislació vigent. Els Patrons podran ser cessats per acord del Patronat per qualsevol de les causes establertes a l’article 332-12 de la Llei 4/2008 del 24 d’abril, del llibre tercer del codi civil de catalunya relatiu a les persones jurídiques. Els Patrons que per qualsevol causa cessin com a tals abans de complir el termini pel qual van ser designats podran ser substituïts per acord del patronat, amb excepció dels patrons nomenats pel Consell Acadèmic els quals seran substituïts per acord de l’òrgan que els hagués nomenat. El nomenat com a substitut ho serà pel temps que manqués al substituït per complir el seu mandat. Podrà ésser però reelegit pels mateixos terminis establerts pels altres membres del Patronat. Els Patrons no seran retribuïts pel mer exercici del seu càrrec, sense perjudici del seu dret a ésser rescabalats de les despeses que els representi l’acompliment de les funcions encarregades pel Patronat, prèvia justificació d’aquestes. En qualsevol cas, els Patrons que acompleixin tasques de direcció, de gerència o d’administració poden ser retribuïts per l’exercici d’aquestes activitats en el marc d’una relació contractual, incloses les de caràcter laboral. Són facultats del Patronat, entre d’altres: a) Elegir els nous patrons en cas que sigui augmentat el nombre, i també cobrir les vacants que s’hi produíssin per qualsevol causa, d’acord amb els requisits establerts en aquests estatuts i de conformitat amb el que disposi la legislació vigent. No obstant l’anterior, els patrons nomenats pel Consell Acadèmic seran substituïts per acord de lòrgan que els hagués nomenat. b) Cessament de patrons, per les causes establertes a l’article 332-12 de la Llei 4/2008 del 24 d’abril, del llibre tercer del codi civil de catalunya relatiu a les persones jurídiques. c) Crear òrgans de gerència i de direcció, nomenar les persones per ocupar-los i atorgar els poders corresponents, amb les limitacions establertes a l’article 332-1.3 de la Llei 4/2008 del 24 d’abril, del llibre tercer del codi civil de catalunya relatiu a les persones jurídiques. d) Acordar els actes i negocis jurídics concernents a la representació i govern de la Fundació, així com a la lliure administració i disposició de tots els béns que integren el seu patrimoni, rendes i productes i de l’exercici de tots els seus drets i accions, dins les disposicions estatutàries i legals. e) Aprovar les liquidacions de pressupostos i les comptes anuals, que comprenen l’inventari balanç de situació, el compte de resultats i la memòria anual d’activitats. f) Interpretar aquests estatuts i establir les normes complementàries que siguin pertinents, d’acord amb la legislació vigent, així com resoldre totes les incidències legals que s’hi esdevinguin. g) Aprovar la modificació dels estatuts, o bé la fusió, l’extinció o l’agregació a una altra Fundació; aquests actes no es podran executar sense l’aprovació del Protectorat. h) Atorgar poders generals i/o especials a favor d’una o més d’una persona, amb les facultats que en cada cas es considerin més adients, tot complint les prescripcions establertes en l’article 332-1.3 de la Llei 4/2008 del 24 d’abril, del llibre tercer del codi civil de catalunya relatiu a les persones jurídiques. i) I, en general, realitzar tots els actes, intervenir en negocis jurídics, i atorgar qualsevol contracte que fos convenient per a una millor administració i disposició de les rendes i béns de la Fundació, i per a l’exercici dels drets, accions i facultats que fossin procedents per a la més adient realització i acompliment de les finalitats fundacionals, dins les disposicions legals vigents. Article 12. President. 1. El President del Patronat, amb excepció del primer President del Patronat, el qual serà designat pel Fundador a la Carta Fundacional, serà nomenat per acord del Patronat adoptat per majoria de dos terços, a proposta dels patrons designats pel Consell Acadèmic. 2. El càrrec de President té una durada de quatre anys i pot ser renovat per idèntics períodes indefinidament. 3. El President té vot de qualitat en l’adopció d’acords per part del Patronat. 4. El President exerceix la representació ordinària de la Fundació i presideix també el Consell Acadèmic. Article 13. Vicepresident. 1. El Patronat podrà nomenar per majoria de dos terços, un Vicepresident del Patronat. 2. El càrrec de Vicepresident té una durada de quatre anys i pot ser renovat per idèntics períodes indefinidament. 3. El Vicepresident, o, en defecte d’aquest, el Vocal de més edat, substitueix el President en totes les seves funcions en cas d’absència o malaltia i exerceix totes aquelles funcions que el President o el Patronat li assignin, sempre dins els límits establerts per la legislació vigent. Article 14. Secretari. 1. El Secretari del Patronat serà nomenat pel Patronat d’entre els seus membres per majoria de dos terços. 2. El càrrec de Secretari té una durada de quatre anys i pot ser renovat per idèntics períodes indefinidament. 3. El Secretari estén les actes de les reunions del Patronat, expedeix les certificacions dels acords adoptats pels òrgans amb el vist-i-plau del President, custodia el Llibre d’Actes i assumeix qualssevol altres funcions encarregades pel President o pel Patronat, sempre dins els límits establerts per la legislació vigent. 4. El Secretari del Patronat pot assistir, si s’escau, als altres òrgans de la Fundació. La resta de Patrons tindran la consideració de Vocals. Article 15. Convocatòria i reunions del Patronat. 1. El Patronat es reuneix en Junta Ordinària com a mínim una vegada a l’any. Es reunirà en Junta Extraordinària totes les vegades com sembli oportú al President, i forçosament quan ho sol·licitin una tercera part dels patrons. 2. El President del Patronat convoca les reunions i fixa l’ordre del dia, que ha d’incloure tots els assumptes que s’hauran de tractar a la reunió, fora dels quals no es podran prendre acords vàlids, amb excepció del que es disposa a l’apartat 5è d’aquest article. 3. La convocatòria s’ha de fer en un termini mínim de quinze dies d’antelació a aquell en què hagi de tenir lloc la reunió. 4. El Patronat queda vàlidament constituït si concorren a la sessió més de la meitat del nombre total de patrons. 5. El Patronat pot celebrar reunions sense convocatòria prèvia, així com adoptar acords sobre assumptes que no constéssin a l’ordre del dia, si hi són presents tots els patrons i accepten per unanimitat la celebració de la reunió i l’ordre del dia. 6. El Patronat pot acordar que els patrons puguin participar en les reunions per mitjà de videoconferència o per altres mitjans de comunicació a distància sempre que quedin garantides la identificació dels assistents a la reunió, la continuïtat en la comunicació, la possibilitat d’intervenir en les deliberacions i l’emissió del vot. Article 16. Deliberació i adopció d’acords. 1. La reunió és presidida pel President del Patronat, qui obre la sessió i dóna la paraula al Secretari del Patronat per a què, si s’escau, llegeixi l’acta de la sessió anterior i els assistents la debatin i l’aprovin. 2. A continuació, el President llegeix l’ordre del dia i modera el debat. L’ordre del dia només pot ser alterat per acord unànime del Patronat reunit en Junta Universal. 3. Excepte els casos en que aquests Estatuts exigeixin una majoria diferent, l’adopció d’acords en relació als diferents punts de l’ordre del dia es fa per majoria simple de vots emesos. 4. El Secretari aixeca l’acta de la sessió, que pot ser aprovada en la mateixa sessió, en la següent o, quan un cop notificada l’acta de manera fefaent a tots els patrons, ningú s’oposi en el termini de quinze dies a comptar des de la notificació. Article 17. President d’Honor. 1. Els patrons nomenaran per majoria de dos terços un President d’Honor per una durada de quatre anys i amb possibilitat de ser reelegit indefinidament per idèntics períodes. 2. El President d’Honor de la Fundació haurà de ostentar la condició de patró. 3. El President d’Honor arbitra i modera el funcionament regular dels òrgans de la Fundació. Article 18. Director General. 1. El Patronat de la Fundació nomenarà per majoria de dos terços, a proposta del President, un Director General. 2. El Director General pot assistir a les reunions del Patronat amb veu, però sense vot. 3. El Director General exerceix les funcions de direcció ordinària de la Fundació i d’execució dels acords del Patronat per a la realització de les finalitats fundacionals. El Patronat podrà atorgar poders al Director General, amb les limitacions que estableix l’article 22 de la Llei 5/2001, de 2 de maig, de Fundacions. Secció II. Consell Acadèmic Article 19. Composició del Consell Acadèmic. El Patronat nomenarà un Consell Acadèmic integrat per un mínim de 15 i un màxim de 35 membres, que hauran de ser acadèmics en actiu amb titulació acadèmica espanyola o amb afiliació principal a una institució espanyola que siguin fellows de la Econometric Society o de la European Economic Association o ex-presidents de la Associació Espanyola d’Economia en els darrers 10 anys i que acceptin formar-ne part. Els membres del Consell Acadèmic tindran una durada en el càrrec de quatre anys, reelegibles per iguals períodes indefinidament. Serà President del Consell Acadèmic el President del Patronat, i Secretari el que ostenti el mateix càrrec en el Patronat. Article 20. Funcions i règim d’adopció d’acords. 1. El Consell Acadèmic tindrà com a finalitat la designació de fins a cinc patrons d’entre membres prominents del món acadèmic. 2. El Consell Acadèmic adoptarà les seves decissions per majoria simple de vots emesos. S’admetrà el vot per correu o per qualsevol mitjà de comunicació telemàtic que en deixi constància de forma fefaent. 3. El Consell Acadèmic es reunirà, com a mínim, cada dos anys i sempre que sigui convocat pel President del Patronat. Secció III. Consell Empresarial Article 21. Composició i funcions del Consell Empresarial. 1. El Patronat nomenarà un Consell Empresarial, que estarà integrat per un mínim de 3 i un màxim de 50 empreses i altres institucions privades que contribueixen al desenvolupament de les finalitats de la Fundació i al seu sosteniment econòmic. 2. Els membres del Consell Empresarial tindran una durada en el càrrec de quatre anys, reelegibles per iguals períodes indefinidament 3. El President del Patronat presidirà les reunions del Consell empresarial. 4. El Consell Empresarial rebrà per part de la Fundació informació sobre el seu desenvolupament i tindrà com a funció assessorar la Fundació quan el Patronat o el President així ho requereixin. Secció IV. Consell Científic Article 22. Composició del Consell Científic. 1. El Patronat nomenarà un Consell Científic, que estarà integrat per un nombre mínim de 10 i màxim de 30 membres, que siguin investigadors de reputació internacional. Els membres del Consell Científic en cap cas poden se patrons. Els membres del Consell Científic tindran una durada en el càrrec de quatre anys, reelegibles per iguals períodes indefinidament. Serà President del Consell Científic aquell d’entre els seus membres que designi el Patronat. El President del Consell Científic pordrà convidar al President del Patronat i/o al Director de la Fundació a les reunions del Consell Científic, sempre que ho consideri convenient. Article 23. Funcions i règim d’adopció d’acords El Consell Científic assessora la Fundació en les qüestions de rellevància científica que li plantegin el President, el Patronat o el Director General. El Consell Científic adoptarà les seves decissions per majoria simple de vots emesos. S’admetrà el vot per correu o per qualsevol mitjà de comunicació telemàtic que en deixi constància de forma fefaent. Article 24. Convocatòria. El President del Patronat convocarà el Consell Científic, com a mínim, un cop cada dos anys. Secció V. Consell d’Estudis Article 25. Composició del Consell d’Estudis. 1. El Consell d’Estudis estarà integrat per un mínim de 3 i un màxim de 20 investigadors de reputació reconeguda nomenats pel Patronat a proposta del President del Patronat. 2. El Director General, a proposta del President, pot nomenar provisionalment membres del Consell d’Estudis que han de ser ratificats en la primera reunió del Patronat des del seu nomenament. 3. La durada del càrrec com a membre del Consell d’Estudis serà determinada pel Patronat. El Consell d’Estudis serà Presidit pel Director General de la Fundació (amb veu, però sense vot). Actuarà com a Secretari un dels seus membres escollit a l’efecte. El Consell d’Estudis adoptarà les seves decissions per majoria de vots emesos. Article 26. Funcions. El Consell d’Estudis assessora en les seves activitats (docents, d’estratègia, etc) al President, al Patronat o al Director General. Article 27. Comissió executiva del Consell d’Estudis. El Patronat de la Fundació nomenarà a cinc membres del Consell d’Estudis a fi de que constitueixin una Comissió Executiva, la qual estarà presidida pel Director General de la Fundació (amb veu, però sense vot) i serà la encarregada de prendre totes les decisions sobre l’assessorament a prestar a la Fundació. Actuarà com a secretari qui ostenti el càrrec en el Consell d’Estudis. La Comissió executiva prendrà les seves decissions per majoria simple, i es considerarà vàlidament constituïda quan concorri més de la meitat dels seus membres. CAPÍTOL III. RÈGIM ECONÒMIC DE LA FUNDACIÓ Article 28. Patrimoni. El patrimoni de la Fundació quedarà vinculat al compliment de les finalitats fundacionals. L’esmentat patrimoni es compondrà: a) Del capital fundacional, constituït per la dotació inicial, segons consta en la carta fundacional. b) De tots els altres bens i drets que accepti i rebi la Fundació, a fi d’incrementar el capital fundacional. c) De tots els fruits, rendes i productes, d’altres bens incorporats al patrimoni de la Fundació, per qualsevol títol o concepte. Els bens fructífers que integrin el patrimoni fundacional només podran ser alienats per reinvertir el producte que se’n obtingui en l’adquisició d’altres béns fructífers, o en els que serveixin per al millor compliment de la finalitat fundacional. El Patronat podrà, sempre que calgui, i d’acord amb el que aconselli la conjuntura econòmica i la legislació vigent, fer les modificacions que cregui necessàries o convenients en les inversions del patrimoni fundacional. Els recursos anuals de la Fundació es compondran de: a) les rendes que produeixi l’activitat b) els saldos favorables que puguin resultar de les activitats fundacionals c) les subvencions i altres liberalitats rebudes amb aquesta finalitat, les quals, per tant, no hagin de ser incorporades al capital fundacional A la realització de les finalitats fundacionals es destinarà, com a mínim, el 70% de les rendes i els altres ingressos nets anuals que obtingui la Fundació, i la resta s’haurà de destinar o bé al compliment diferit de les finalitats o bé a incrementar-ne la dotació. El Patronat haurà d’aprovar l’aplicació dels ingressos. Per a la realització d’actes de disposició sobre els béns que constitueixin el patrimoni fundacional i per a l’acceptació d’herències i llegats s’exigirà el vot favorable de 2/3 del patronat, i l’acompliment dels requisits legals aplicables. La comptabilitat de la Fundació s’ajustarà a les normes de la comptabilitat que li siguin directament aplicables i a les exigències de la legislació fiscal aplicable. Es portarà el llibre diari, el llibre d’inventari i el de comptes anuals i el llibre d’actes. La comptabilitat la portarà la persona que designi el patronat. Article 29. Exercici econòmic. L’exercici econòmic és anual i comença l’1 de setembre i acaba el 31 d’agost següent. Article 30. Inventari i comptes anuals. El Patronat de la Fundació formularà anualment l’inventari balanç tancat el 31 d’agost, i els comptes anuals, integrats pel balanç de situació, el compte de resultats i una memòria de les activitats dutes a terme durant l’any i de la gestió econòmica del patrimoni; així mateix, farà la liquidació del pressupost d’ingressos i despeses de l’exercici anterior i formularà el pressupost de l’exercici en curs. Els comptes anuals els haurà d’aprovar el Patronat dins dels 6 mesos següents a la data de tancament de l’exercici, i hauran de presentar-se al Protectorat de la Generalitat de Catalunya en el termini de 30 dies a comptar des de la seva aprovació. Article 31. Extinció. Destinació del romanent en cas d’extinció. La Fundació només s’extingirà per la impossibilitat sobrevinguda de continuar la realització de les seves finalitats, ja sigui per la pèrdua del Patrimoni o per qualsevol de les altres causes que siguin d’aplicació previstes a l’article 45 de la Llei 5/2001, de 2 de maig, de Fundacions. L’extinció de la Fundació serà acordada pel Patronat, el qual n’haurà de justificar la necessitat o conveniència, tenint sempre en compte la voluntat fundacional expressa o presumible. Així mateix serà necessària l’aprovació del Protectorat. L’extinció de la Fundació determinarà la cessió global de tots els actius i els passius, la qual s’ha de dur a terme pel Patronat i per les persones liquidadores que aquest nomeni, o, si escau, pel Protectorat. Aquesta cessió global, un cop determinats l’actiu i el passiu, i amb l’autorització prèvia del Protectorat, es destinarà a parts iguals a la Universitat Pompeu Fabra i a la Universitat Autònoma de Barcelona. Si no es pot fer una cessió global, cal procedir a la liquidació dels actius i els passius, i a l’haver que en resulti s’hi donarà l’aplicació establerta al paràgraf anterior.