1 ESTATUTS DE LA “FUNDACIÓ PRIVADA BCN FORMACIÓ PROFESSIONAL” TÍTOL PRIMER DISPOSICIONS GENERALS Art. 1.- Denominació naturalesa Amb la denominació de “Fundació Privada BCN Formació Professional”, es constitueix una organització privada de naturalesa fundacional, sense ànim de lucre, i el patrimoni de la qual es troba afectat de forma duradora a la realització de les finalitats d’interès general pròpies de la fundació. Art. 2.- Personalitat i capacitat La Fundació constituïda, un cop inscrita en el Registre de Fundacions, adquireix la personalitat jurídica pròpia i la plena capacitat d’obrar, podent realitzar, en conseqüència, tots aquells actes que siguin necessaris pel compliment de la finalitat per a la qual ha estat creada, amb subjecció a allò establert en l’ordenament Jurídic. Art. 3.- Règim La Fundació es regirà per la Llei 5/2001, de 2 de maig, de fundacions, i altres disposicions legals vigents, per la voluntat del Fundador manifestada en aquest Estatuts i per les normes i disposicions que, en interpretació i desenvolupament dels mateixos, estableixi el Patronat. Art. 4.- Nacionalitat i domicili La Fundació que es crea té nacionalitat espanyola. El domicili de la Fundació radicarà a Barcelona al Passeig de Gràcia nº 2 2n pis despatx 1A. El Patronat podrà promoure el canvi de domicili, mitjançant l’oportuna modificació estatutària, amb immediata comunicació al Protectorat, en la forma prevista en la legislació vigent. Art. 5.- Àmbit d’actuació . La Fundació actuarà fonamentalment en l’àmbit de la ciutat de Barcelona. 2 TÍTOL SEGON FINALITATS DE LA FUNDACIÓ I REGLES PER A LA DETERMINACIÓ DE BENEFICIARIS I L’APLICACIÓ DELS RECURSOS AL COMPLIMENT DE LA FINALITAT FUNDACIONAL Art. 6.- MISSIÓ DE LA FUNDACIÓ La missió de la Fundació BCN Formació Professional és la de participar en el desenvolupament socio-econòmic de la ciutat, a partir del foment de la relació entre la formació professional de la ciutat i l’entorn productiu de l’Àrea Metropolitana, potenciant una formació professional adequada i compatible amb les necessitats del sistema productiu i facilitant la transició al món del treball i la plena integració laboral del jovent, mitjançant la realització i gestió de projectes i l’execució d’accions específiques adreçades a les empreses i centres de formació. Art. 7.- OBJECTIUS ESTRATÈGICS DE LA FUNDACIÓ I ACTIVITATS FUNDACIONALS: a. Objectius estratègics: 1. Contribuir en el desenvolupament d’un sistema de formació professinal eficaç i eficient per a la ciutat, tenint com a referent a les empreses de Barcelona i de l’Àrea Metropolitana. 2. Participar en la identificació i gestió dels centres integrals que es desenvolupin a la ciutat de Barcelona per tal de contribuir en la integració de les ofertes formatives professionalitzadores. 3. Impulsar les iniciatives que permetin millorar el procés de transició a la vida activa del jovent, especialment per a l’alumnat amb més dificultat d’inserció laboral i social. 4. Fomentar la cultura del treball per a la millora del capital humà i l’optimització de la inserció al món laboral del jovent de formació professional en el context d’una ocupació de qualitat i de reforçar el desenvolupament econòmic de la ciutat. 5. Contribuir, a través de la formació professional, a la consolidació del concepte de Barcelona territori obert a Europa, mitjançant la gestió d’accions de mobilitat per Europa pel jovent i professorat de formació professional i pel personal de les empreses. 3 b. Activitats fundacionals: Per aconseguir els objectius esmentats, la fundació assumeix la realització de les següents funcions: 1. Realitzar totes les actuacions que estiguin relacionades amb els objectius estratègics esmentats anteriorment. 2. Administrar el seu patrimoni així com els béns i drets, acceptar herències, llegats i donacions 3. Adquirir, posseir, alienar i arrendar béns i drets, acceptar herències, llegats i donacions. 4. Obtenir subvencions i altres ajudes d’entitats públiques o de particulars. 5. Contractar personal, obres, serveis i subministraments. 6. Contraure obligacions i concertar crèdits 7. Prestar garanties i avals. 8. Aprovar la seva pròpia organització interna. 9. Exercitar accions judicials i administratives 10. Percebre les quantitats que s’estableixen per a la prestació dels serveis atribuïts a la Fundació, si fos el cas. 11. Atorgar concerts i convenis amb tota mena de persones i/o entitats públiques o privades i realitzar qualsevol altra mena d’actes i negocis jurídics congruents amb els objectius i finalitats de la Fundació. 12. Atorgar premis, beques i ajudes, així com dur a terme aquelles accions de foment que es considerin oportunes. 13. Qualsevol altra facultat relacionada amb els objectius de la Fundació. c. Altres activitats 14. Per al millor compliment dels seus fins, la Fundació podrà realitzar totes aquelles activitats que estiguin relacionades amb el seu objecte, conforme al que acordin els seus òrgans de govern. 4 En particular, en el marc de la legislació aplicable, podrà participar en societats mercantils, en societats de capital-risc, en coordinadores i altres entitats similars, així com promoure entitats, fundacions, associacions o altres persones jurídiques, nacionals o estrangeres. 15. La Fundació podrà crear Delegacions o Establiments Permanents, tant a l’àmbit comunitari, com a l’àmbit internacional. 16. La Fundació podrà crear Associacions o Cercles d’Amics, que seran entitats sense personalitat jurídica i no tindran una finalitat lucrativa. Els Cercles d’Amics depenen de la Fundació i col·laboren en la realització dels objectius fundacionals. 17. Correspon al Patronat: a).Aprovar la creació de les associacions o cercles d’amics i nomenar-ne un President. El President de cada una de les associacions o cercles d’amics serà una persona física de reconegut prestigi o rellevància. b). Determinar les accions de les associacions o cercles d’amics i definir si escau, les categories d’Amics i els seus beneficis c). La gestió i organització de les associacions o cercles d’amics. Art. 8.- Llibertat d’actuació. El Patronat tindrà plena llibertat per a determinar les activitats de la Fundació, encaminades a la consecució d’aquells objectius concrets que, a judici d’aquell i dintre del compliment de les seves finalitats, siguin els més adequats o convenients en cada moment. Art. 9.- Determinació dels beneficiaris. El Patronat de la Fundació determinarà i escollirà lliurement els beneficiaris; sense que existeixin beneficiaris concrets i determinats, individualment o col·lectivament, que estiguin legitimats per exigir els beneficis que es deriven de les activitats de la Fundació. Ningú podrà imposar l’atribució dels beneficis de la Fundació a persones determinades. Art. 10.- Dotació i aplicació dels recursos 1.- La dotació inicial de la Fundació queda constituïda per l’aportació de 12.000 EUR a l’acte fundacional, i pot augmentar-se amb els béns de qualsevol naturalesa que, a títol 5 gratuït, la Fundació adquireixi amb destinació expressa a l’augment del capital fundacional. Aquest increment de la dotació s’ha de notificar al Protectorat en el moment de la presentació de comptes. 2.- Les rendes i els altres ingressos anuals que obtingui la Fundació s’han de destinar al compliment dels fins fundacionals dins els límits que estableixi la legislació vigent. 3.- Si la Fundació rep béns sense que se n’especifiqui la destinació, el Patronat ha de decidir si han d’integrar-se a la dotació o han d’aplicar-se directament a la realització dels fins fundacionals. TÍTOL TERCER PATRONAT Art. 11.- Naturalesa El Patronat és l’òrgan de govern, representació i administració de la Fundació que executarà les funcions que li corresponguin, amb subjecció a allò que disposa l’ordenament Jurídic i els presents Estatuts. Art. 12.- Composició del Patronat. El Patronat quedarà composat per un mínim de 10 i un màxim de 20 membres. El primer Patronat serà el designat en l’escriptura de constitució. L’Alcalde de Barcelona formarà part del Patronat. L’elecció dels patrons es fa per nomenament de l’Alcalde. L’Alcalde haurà de nomenar com a patrons a persones físiques rellevants del món públic, cultural, educatiu, universitari o empresarial i, en tot cas, al Regidor/a d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, i al Regidor/a d'Ocupació i Innovació de l’Ajuntament de Barcelona. . Art. 13.- Duració del mandat Els patrons desenvoluparan les seves funcions durant 5 anys podent ser reelegits un número indefinit de vegades. El Patronat podrà nomenar membres honorífics si així ho creu oportú. Art. 14.- Nomenament i substitució de patrons. 6 El nomenament de patrons, tant per a completar el número màxim de membres, com per a cobri les vacants que es produeixin serà competència de l’Alcalde. El termini per a cobrir la vacant serà de 2 mesos. Els acords per a nomenar patrons requereixen que siguin aprovats per la meitat més un dels membres del Patronat. Art. 15.- Funcions del Patronat Correspon especialment al Patronat: a) Representar la Fundació dins o fora de judici, en tota classe d’actes i contractes, i davant l’Administració i tercers, sense excepció. b) Interpretar els estatuts i, així mateix, elaborar les normes i els reglaments complementaris dels estatuts, quan s’estimi procedent. c) Aprovar el programes d’actuació i els pressupostos de la Fundació. d) Formular i aprovar els documents esmentats en l’article 29.2 de la Llei 5/2001, de 2 de maig, de les fundacions. e) Establir les línies de distribució i aplicació dels fons disponibles segons les finalitats de la Fundació. f) Operar amb caixes i bancs, inclosos el Banc d’Espanya, i altres entitats financeres per mitjà de qualsevol de les operacions permeses pel dret, com són obrir comptes bancaris, fer-ne el seguiment i cancel.lar-los; contractar préstecs i crèdits, amb garanties incloses hipotecàries o les pignoratícies o sense; gestionar descomptes de lletres de canvi, rebuts i altres documents de gir; efectuar dipòsits de diners, valors i altres béns, i concertar operacions financeres i bancàries. g) Donar i rebre en arrendament immobles, béns i serveis; concertar i rescindir contractes laborals. h) Nomenar apoderats generals o especials que representin la Fundació en totes les seves actuacions, amb les facultats necessàries i pertinents en cada cas, amb excepció de les que per llei siguin indelegables, poder conferir els oportuns poders amb facultat de substitució, si escau, i revocar-los en la data i forma que estimi procedent. Així mateix, inscriure aquests actes en el Registre de Fundacions. i) Conservar els béns i drets que integrin el patrimoni de la Fundació i mantenir- ne la productivitat, segons els criteris financers i d’acord amb les circumstàncies econòmiques, i , a aquests efectes, adquirir, alienar i gravar béns mobles i immobles. 7 j) Vetllar perquè s’acompleixi la finalitat fundacional, la realitat de la dotació i la destinació al compliment dels fins fundacionals de les rendes i els béns de què disposi la Fundació. k) Qualsevol altre matèria que li sigui atribuïda per aquests estatuts i , en general, la resta de matèries que segons la llei o aquests estatuts no estigui encarregada a un altre òrgan de la Fundació. Totes les facultats esmentades s’entenen sense perjudici de l’obtenció de l’autorització del Protectorat sempre que sigui legalment preceptiva. Art. 16.- La Presidència 1.- La fundació tindrà un President honorífic i un President executiu. Serà President honorífic l’Alcalde/essa de Barcelona. Ostenta la representació de la Fundació en els actes que ho requereixin pel seu significat. Serà President/a executiu una persona de reconegut prestigi, que s’hagi distingit en la seva trajectòria professional per tenir una forta vinculació en l’entorn empresarial i econòmic. 2.- El President honorífic té la representació institucional de la Fundació. El President executiu tindrà les funcions següents: exercirà la direcció i gestionarà els recursos humans, materials, econòmics i tecnològics; dirigirà les reunions del Patronat i executarà els acords. Altrament exercirà les altres facultats que li atribueixin aquests estatuts. 3.-El President executiu podrà designar d’entre els membres un o més Vice- presidents. 4.- En cas d’absència o delegació, el President serà substituït pel Vice-president primer. 5.- El President executiu pot nomenar un gerent que haurà de ser ratificat en la primera reunió del Patronat amb les facultats que s’acordin expressament i, en tot cas, amb les que resultin d’aquest estatuts. 6.- El president executiu designarà també un secretari i , eventualment, un vice- secretari, que poden ser patrons o no ser-ho. Si no té la condició de patró el secretari, i si escau el vice-secretari, pot assistir a les reunions amb veu però sense volt. Correspon al Secretari redactar les actes de les reunions del Patronat, com també estendre certificats d’aquestes últimes i dels acords que s’hi prenen, amb el vist-i-plau 8 del President, i de qualsevol llibres, documents o antecedents de la Fundació. El President executiu és substituït, en cas d’absència o impossibilitat, pel Vice-president primer o per un membre del Patronat designat a aquests efectes Art. 17.- Delegació La delegació permanent del Patronat correspon al President executiu i, si escau, als Vice-presidents. . Art. 18.- Reunions del Patronat El Patronat s’ha de reunir almenys dues vegades a l’any, i, a més, sempre que sigui convenient a criteri del President o si ho requereixen la meitat dels patrons. Les reunions hauran de ser convocades amb un mínim de quinze dies d’antelació per qualsevol mitjà que garanteixi la recepció pels interessats i queden vàlidament constituïdes quan hi concorren almenys la meitat dels membres en primera convocatòria i una tercera part dels membres en segona convocatòria. El President presidirà les reunions del Patronat sense perjudici del que recull l’article 18 en cas de la seva absència o delegació. Art. 19.- Acords del Patronat Els acords del Patronat s’adopten per majoria simple, llevat d’aquells què per Llei o per aquests estatuts s’exigeixi un número de vots superior i sempre que existeixi una quota d’assistència almenys de la meitat dels membres. Correspon un vot a cada patró present i no s’admeten delegacions. El vot del President té força diriment en cas d’empat. Art. 20.- Càrrec de Patró El càrrec de patró és gratuït, però els patrons poden ser reemborsats de les despeses, degudament justificades, que els representi l’acompliment de la seva funció. Els membres del Patronat que acompleixen tasques de direcció, de gerència o d’administració poden ser retribuïts per l’exercici d’aquestes activitats en el marc d’una relació contractual, incloses les de caràcter laboral. Art. 21.- Gerència 9 El Director Gerent de la Fundació, cas de crear-se aquest càrrec, ha d’executar els acords del Patronat sense perjudici de les delegacions que aquest òrgan pugui fer. Li correspon la direcció administrativa de la Fundació: dirigir el personal i portar la comptabilitat. Té també totes les facultats que el Patronat li delegui segons la normativa vigent. TÍTOL QUART ALTRES ÒRGANS Art. 22.- Associats 1.- La Fundació tindrà associats que podran ser empreses, associacions empresarials, gremis i centres amb oferta de formació professional. 2.- Per formar part de la fundació com associat es farà una aportació d’acord amb les condicions que determini el Patronat. 5.- La designació dels associats i la forma de funcionament es regularan en un Reglament Intern que elaborarà el Patronat. TÍTOL CINQUÈ RÈGIM ECONÒMIC Art. 23.- Exercici econòmic . Els exercicis econòmics s’inicien l’1 de gener de cada anys i finalitzen el 31 de desembre. Anualment, i en relació amb el tancament de l’exercici, el Patronat, d’una manera simultània i que reflecteixi la imatge fidel del patrimoni de la Fundació, ha de formular l’inventari i els comptes anuals. Art. 24.- Comptes. 1.- Els comptes han d’estar integrats per: a) El balanç de situació, en la data de tancament de l’exercici, que ha d’especificar amb claredat els béns o els elements que s’integren en la dotació o són finançats amb aquesta dotació. b)El compte de resultats. c)La memòria, que ha d’incloure almenys: 10 Primer.- El detall dels recursos procedents d’altres exercicis pendents de destinar, si escau. Segon.- Els indicadors del compliment de les finalitats fundacionals. Tercer.- El detall de les societats participades majoritàriament, amb indicació del percentatge de participació. Quart.- El contingut establert a l’article 3.10 de la Llei 49/2002, de 23 de desembres, de règim fiscal de les entitats sense ànim de lucre i dels incentius fiscals al mecenatge, i a l’article 3 del RD 1270/2003, de 10 d’octubre, que aprova el Reglament per l’aplicació del règim fiscal de les entitats sense ànim de lucre i dels incentius fiscals al mecenatge. 2.- Els documents que integren els comptes han de ser aprovats pel Patronat dins els sis mesos següents a la data de tancament de l’exercici i signats pel secretari amb el vist-i-plau del President. TÍTOL SISÈ MODIFICACIÓ, FUSIÓ I EXTINCIÓ Art.- 25.- Modificació Estatuts 1.- Per modificar aquests estatuts és necessari l’acord de dues terceres parts dels membres del Patronat, el qual ha de tenir en compte l’interès de la Fundació i la voluntat fundacional. La modificació requereix també l’aprovació del Protectorat. 2.- Quan es tracti de la modificació dels objectius de la Fundació, s’haurà d’aprovar pels patrons i ratificar pel Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona. Art. 26.- Extinció Per extingir la Fundació és necessari l’acord dels patrons i la seva ratificació pel Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona. L’extinció, excepte en els casos establerts en la legislació vigent, s’ha d’adoptar per acord motivat del Plenari del Consell Municipal i requereix l’aprovació del Protectorat Art. 27.-Destinació del Patrimoni. 11 1.-L’extinció de la Fundació determina la cessió global de tots els actius i passius, la qual han de dur a terme el Patronat i les persones liquidadores que es nomeni o, si escau, el Protectorat. Aquesta cessió global, un cop determinats l’actiu i el passiu, i amb l’autorització prèvia del Protectorat, es destinarà a l’entitat designada per l’Ajuntament de Barcelona. 2.-L’Ajuntament de Barcelona designarà com a destinatària del patrimoni de la Fundació, a una entitat pública o una altra entitat sense finalitat de lucre amb una missió similar als de la Fundació, es a dir, estretament vinculada al món de la formació professional. L’entitat destinatària ha de ser beneficiària del mecenatge d’acord amb la Llei 49/2002. 3.- En el cas que es pugi fer una cessió global caldrà procedir a la liquidació dels actius i els passius, i donar a l’haver que en resulti d’aplicació establerta en l’apartat anterior.