FUNDACIÓ BARCELONA INSTITUTE OF COMMUNICATIONS TECHNOLOGIES ESTATUTS ____ ____________________________________________ 1 ÍNDEX Capítol I. Disposicions generals Article 1. Denominació. Article 2. Personalitat jurídica i capacitat d’obrar. Article 3. Domicili. Article 4. Finalitats. Article 5. Activitats. Article 6. Beneficiaris. Article 7. Durada. Capítol II. Òrgans i càrrecs de la Fundació Article 8. Òrgans i càrrecs de la Fundació. Secció I. Patronat Article 9. Composició del Patronat i règim del càrrec de Patró. Article 10. Acceptació i cessament de Patrons. Article 11. Remuneració dels Patrons. Article 12. Funcions del Patronat. Article 13. President d’Honor de la Fundació. Article 14. President del Patronat. Article 15. Vicepresident del Patronat. Article 16. Secretari. Article 17. Tresorer. Article 18. Vocals. Article 19. Convocatòria i reunions del Patronat. Article 20. Deliberació i adopció d’acords. Article 21. Director General. Secció II. Patrons d'Honor Article 22. Patrons d'Honor. Secció III. Consell Científic Article 23. Composició del Consell Científic. Article 24. Funcions i règim d’adopció d’acords. Secció IV. Consell Empresarial Article 25. Composició i funcions del Consell Empresarial. Secció V. Consell Acadèmic Article 26. Composició del Consell Acadèmic. Article 27. Funcions. Article 28. Equip Directiu. Secció VI. Consell de la Recerca Article 29. Composició del Consell de la Recerca. Article 30. Funcions. Capítol III. Règim Econòmic de la Fundació Article 31. Patrimoni. Article 32. Exercici econòmic. Article 33. Inventari i comptes anuals. 2 Capítol IV. Extinció de la Fundació Article 34. Extinció. Destinació del romanent en cas d’extinció. 3 Capítol I. Disposicions generals Article 1. Denominació. La present fundació es denomina “Fundació BARCELONA INSTITUTE OF COMMUNICATIONS TECHNOLOGIES” i es regeix per la legislació de la Generalitat de Catalunya, les lleis i disposicions que li siguin d’aplicació i pels presents Estatuts. Article 2. Personalitat jurídica i capacitat d’obrar. La Fundació gaudirà de plena capacitat jurídica i d’obrar, sense altres limitacions que les imposades expressament per les disposicions legals que siguin aplicables a aquesta classe de fundacions, i les establertes en aquests estatuts, pel fet de l’atorgament de la seva carta fundacional en escriptura pública i la seva inscripció al Registre de Fundacions de la Generalitat de Catalunya. Article 3. Domicili. 3.1. La Fundació desenvoluparà principalment les seves activitats dins l’àmbit territorial de Catalunya. 3.2. El domicili de la Fundació és al campus del Baix Llobregat de la Universitat Politècnica de Barcelona, carrer Esteve Terradas, núm. 7, de Castelldefels (CP 08860) i podrà ser traslladat per acord del Patronat, sempre que es compleixin les disposicions legals vigents. 3.3. Per acord del Patronat podrà establir-se delegacions, oficines, dependències, corresponsals o representants. Article 4. Finalitats. Les finalitats de la Fundació són: a) Contribuir a la millora de la formació i el coneixement en la gestió de les tecnologies de la informació i les comunicacions, l’audiovisual i Internet i en les disciplines relacionades amb aquestes, així com en la seva regulació. b) Desenvolupar i donar suport a la docència de postgrau, la recerca i els estudis en les tecnologies de la informació i les comunicacions, l’audiovisual i Internet i en les disciplines relacionades. c) Cooperar per aquestes finalitats amb les universitats i centres de recerca, empreses i qualssevol altres persones físiques o entitats públiques i privades. Article 5. Activitats. 5.1. La Fundació pot dur a terme les activitats següents per al compliment de les seves finalitats: 4 a) Establir estudis de formació de postgrau i cooperar a la realització dels ja existents a la Universitat Politècnica de Catalunya i a d’altres universitats i centres de recerca reconeguts. b) Desenvolupar i donar suport a la recerca de tot tipus en les tecnologies de la informació i les comunicacions, l’audiovisual i Internet i disciplines relacionades. c) Organitzar, impartir i celebrar cursos, seminaris, conferències i congressos. d) Promoure i realitzar estudis directament o en col·laboració amb altres persones o entitats. e) Establir relacions i cooperar amb qualssevol persones i entitats, públiques i privades, per a servir al millor desenvolupament de les seves finalitats fundacionals. f) Qualsevol altra activitat que contribueixi efectivament al desenvolupament de les finalitats fundacionals. 5.2. Les anteriorment descrites activitats es duran a terme, bàsicament, mitjançant l’oferta acadèmica de la BICT Graduate School of Management i la recerca impulsada a través del BICT Research Centre. Article 6. Beneficiaris. Correspon al Patronat determinar les regles bàsiques per a l’aplicació dels recursos a les finalitats fundacionals, així com els criteris objectius per a la determinació dels beneficiaris, regles que sempre es basaran en l’objectivitat, la no discriminació per raó de sexe, creença, raça, procedència social i/o discapacitat i que s’adrecen a col·lectius genèrics de persones. Amb caràcter general, els beneficiaris seran, si es tracta de persones físiques, titulats de grau universitari o professionals d’empreses que reuneixin les condicions per esdevenir alumnes dels diferents programes de formació de l’escola i, si es tracta de persones jurídiques, ser centres de recerca que tinguin aquesta condició reconeguda per les autoritats competents. Article 7. Durada. La Fundació es constitueix amb una durada indefinida. Capítol II. Òrgans i càrrecs de la Fundació Article 8. Òrgans i càrrecs de la Fundació. 8.1. Els òrgans de la Fundació són: a) El Patronat b) El Consell Científic c) El Consell Empresarial d) El Consell Acadèmic e) El Consell de la Recerca 8.2. Els càrrecs de la Fundació designats pel Patronat són: 5 a) President d’Honor b) President c) Vicepresident d) Tresorer e) Secretari f) Director General Secció I. Patronat Article 9. Composició del Patronat i règim del càrrec de Patró. 9.1. El Patronat està integrat per un mínim de 3 i un màxim de 35 membres. 9.2. Són Fundadors les persones físiques o jurídiques que consten com a tals a la Carta Fundacional. La condició de Fundador comporta ser membre del Patronat amb caràcter indefinit. Un Fundador pot renunciar en qualsevol moment a la seva condició, prèvia notificació fefaent a la Presidència del Patronat, en quin cas s’extingirà el seu dret a ser membre del Patronat. 9.3. Són Patrons Permanents les persones jurídiques que consten com a tals a la Carta Fundacional i n’han acceptat el nomenament. El càrrec de Patró Permanent té caràcter indefinit i és membre del Patronat. Un Patró Permanent pot renunciar en qualsevol moment al seu càrrec, prèvia notificació fefaent a la Presidència del Patronat, en quin cas s’extingirà el seu dret a ser membre del Patronat. 9.4. El càrrec de Patró ordinari té una durada de quatre anys i pot ser renovat per períodes d’igual durada indefinidament. No obstant, quan la condició de Patró sigui atribuïda per raó d’un càrrec en una institució, el Patró exerceix el seu mandat pel temps que mantingui el càrrec per raó del qual va ser designat. 9.5. Quan la condició de Patró sigui atribuïda al titular d'un càrrec, pot actuar en nom seu la persona que el pugui substituir d’acord amb les regles d’organització de la institució de què es tracti . 9.6. El primer Patronat és el designat a la Carta Fundacional, si bé el Patronat podrà nomenar posteriorment altres Patrons ordinaris, quin primer mandat finalitzarà, en qualsevol cas, quan finalitzi el mandat de la resta de Patrons ordinaris amb mandat de quatre anys del primer Patronat. Aquests nous Patrons ordinaris podran ser reelegits, en el seu cas, per nous períodes de quatre anys. Un cop finalitzat el termini de durada del primer mandat dels Patrons ordinaris, la composició del Patronat haurà de resultar conforme al següent: 6 a) Els Fundadors i els Patrons Permanents. b) Patrons ordinaris: b.1. Fins a cinc Patrons, representants dels centres de recerca que integren el Consell de la Recerca, que seran nomenats pel Patronat per majoria de dos terços d’entre les persones titulars de les direccions dels esmentats centres. b.2. Fins a cinc Patrons, que seran nomenats pel Patronat per majoria de dos terços d’entre les persones proposades pel Consell Científic de la Fundació. La proposta de renovació dels seus càrrecs o de la designació de nous Patrons per cobrir les possibles vacants correspon al Consell Científic, d’acord amb les mateixes regles. b.3. Fins a nou Patrons d’institucions o empreses que donin suport a la Fundació, que seran nomenats pel Patronat, per majoria de dos terços, d’entre els membres del Consell Empresarial. b.4. Un Patró representant de l’associació dels ex-Alumnes i Amics de la BICT Graduate School of Management. 9.7. Els patrons i les persones indicades a l’article 312-9.3 del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, s’abstindran de participar en tot tipus de negocis i activitats financeres que puguin comprometre l’objectivitat en la gestió de la Fundació. Article 10. Acceptació i cessament de Patrons. Els membres del Patronat entren en funcions després d’haver acceptat expressament el càrrec en una de les formes establertes per la Legislació vigent. Els Patrons podran ser cessats per acord del Patronat per qualsevol de les causes establertes a l’article 332-12 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya relatiu a les persones jurídiques. Els Patrons que per qualsevol causa cessin com a tals abans de complir el termini pel qual van ser designats podran ser substituïts per acord del Patronat. El nomenat com a substitut ho serà pel temps que manqués al substituït per complir el seu mandat. Podrà ésser però reelegit pels mateixos terminis establerts pels altres membres del Patronat. Article 11. Remuneració dels Patrons. Els Patrons no són retribuïts pel mer exercici del seu càrrec, sense perjudici del seu dret a ésser rescabalats de les despeses que els representi l’acompliment de les funcions encarregades pel Patronat, prèvia justificació d’aquestes. En qualsevol cas, els Patrons que acompleixin tasques de direcció, de gerència o d’administració poden ser retribuïts per l’exercici d’aquestes activitats en el marc d’una relació contractual, incloses les de caràcter laboral, sens perjudici de l’aplicació de les limitacions a que fa referència l’article 332-2.1 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya relatiu a les persones jurídiques. 7 Article 12. Funcions del Patronat. El Patronat, com a òrgan de govern i administració de la Fundació, té assignades la seva representació i la gestió, amb totes les facultats que siguin necessàries per a la realització de les finalitats fundacionals. Són facultats del Patronat, entre d’altres: a) Elegir els nous Patrons en cas que sigui augmentat el nombre, i també cobrir les vacants que s’hi produïssin per qualsevol causa, d’acord amb els requisits establerts en aquests estatuts i de conformitat amb el que disposi la legislació vigent. b) Cessar els Patrons, per les causes establertes a l’article 332-12 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya relatiu a les persones jurídiques. c) Crear comissions del Patronat, nomenar-ne els seus membres i delegar-els les funcions que cregui convenients amb les limitacions establertes a l’article 332-1.3 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya relatiu a les persones jurídiques. En tot cas, són indelegables i corresponen al Patronat amb caràcter exclusiu les facultats següents: a) La modificació dels estatuts. b) La fusió, l'escissió o la dissolució de la Fundació. c) L'elaboració i l'aprovació del pressupost i dels documents que integren els comptes anuals. d) Els actes de disposició sobre béns que, en conjunt o individualment, tinguin un valor superior a una vintena part de l'actiu de la Fundació, llevat que es tracti de la venda de títols valor amb cotització oficial per un preu que sigui almenys el de cotització. Tanmateix, es poden fer apoderaments per a l'atorgament de l'acte corresponent en les condicions aprovades pel Patronat. e) La constitució o la dotació d'una altra persona jurídica. f) La fusió, l'escissió i la cessió de tots o d'una part dels actius i els passius. g) La dissolució de societats o d'altres persones jurídiques. h) Els que requereixen l'autorització o l'aprovació del Protectorat. El que disposa aquest epígraf s’ha d’entendre sense perjudici de les autoritzacions del Protectorat que siguin necessàries o de les comunicacions que se li hagin de fer de conformitat amb la legislació vigent. d) Crear òrgans de gerència i de direcció, nomenar les persones per ocupar-los i atorgar els poders corresponents, amb les limitacions establertes a l’epígraf anterior. e) Acordar els actes i negocis jurídics concernents a la representació i govern de la Fundació, així com a la lliure administració i disposició de tots els béns que 8 integren el seu patrimoni, rendes i productes i de l’exercici de tots els seus drets i accions, dins les disposicions estatutàries i legals. f) Aprovar les liquidacions de pressupostos i els comptes anuals. g) Interpretar aquests estatuts i establir les normes complementàries que siguin pertinents, d’acord amb la legislació vigent, així com resoldre totes les incidències legals que s’hi esdevinguin. h) Aprovar la modificació dels estatuts i la fusió, l’extinció o l’agregació a una altra Fundació. L’adopció d’aquests acords requereix el vot favorable dels dos terços dels patrons presents. Aquests actes no es podran executar sense l’aprovació del Protectorat. i) Atorgar poders generals i/o especials a favor d’una o més d’una persona, amb les facultats que en cada cas es considerin més adients, tot complint les prescripcions establertes en l’article 332-1.3 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya relatiu a les persones jurídiques. j) I, en general, realitzar tots els actes, intervenir en negocis jurídics, i atorgar qualsevol contracte que fos convenient per a una millor administració i disposició de les rendes i béns de la Fundació, i per a l’exercici dels drets, accions i facultats que fossin procedents per a la més adient realització i acompliment de les finalitats fundacionals, dins les disposicions legals vigents. Article 13. President d’Honor de la Fundació. 13.1. Amb excepció del primer President d’Honor, que és designat pels Fundadors a la Carta Fundacional, el Patronat nomena, a proposta dels Patrons d’Honor, un President d’Honor de la Fundació, quin mandat té una durada de quatre anys i amb possibilitat de ser reelegit indefinidament per idèntics períodes. 13.2. El President d’Honor de la Fundació ha de provenir de l’àmbit empresarial. 13.3. El President d’Honor arbitra i modera el funcionament regular dels òrgans de la Fundació. Article 14. President del Patronat. 14.1. El President del Patronat, amb excepció del primer President del Patronat que és designat pels Fundadors a la Carta Fundacional, és nomenat per acord del Patronat adoptat per majoria de dos terços, a proposta dels Patrons designats pel Consell Científic. 14.2. El càrrec de President té una durada de quatre anys i pot ser renovat per idèntics períodes indefinidament. 14.3. El President té vot de qualitat en l’adopció d’acords per part del Patronat. 9 14.4. El President exerceix la representació ordinària de la Fundació i presideix també el Consell Científic. Article 15. Vicepresident del Patronat. 15.1. El Patronat pot nomenar, per majoria de dos terços, un Vicepresident del Patronat. 15.2. El càrrec de Vicepresident té una durada de quatre anys i pot ser renovat per idèntics períodes indefinidament. 15.3. El Vicepresident, o, en defecte d’aquest, el Vocal de més edat, substitueix el President en totes les seves funcions en cas d’absència o malaltia i exerceix totes aquelles funcions que el President o el Patronat li assignin, sempre dins els límits establerts per la legislació vigent. Article 16. Secretari. 16.1. El Secretari del Patronat, amb excepció del primer Secretari del Patronat que és designat pels Fundadors a la Carta Fundacional, és nomenat pel Patronat d’entre els seus membres per majoria de dos terços. 16.2. El càrrec de Secretari té una durada de quatre anys i pot ser renovat per idèntics períodes indefinidament. 16.3. El Secretari estén les actes de les reunions del Patronat, expedeix les certificacions dels acords adoptats pels òrgans amb el vist-i-plau del President, custodia el Llibre d’Actes i assumeix qualssevol altres funcions encarregades pel President o pel Patronat, sempre dins els límits establerts per la legislació vigent. 16.4. El Secretari del Patronat pot assistir, si s’escau, als altres òrgans de la Fundació. 16.5. El Patronat pot nomenar un Vicesecretari, que col·labori amb el Secretari en les seves funcions i el substitueixi en cas d’absència. Per a ser nomenat Vicesecretari no cal tenir la condició de Patró. Article 17. Tresorer. 17.1. El Tresorer del Patronat és nomenat pel Patronat d’entre els seus membres per majoria de dos terços. 17.2. El càrrec de Tresorer té una durada de quatre anys i pot ser renovat per idèntics períodes indefinidament. 17.3. El càrrec de Tresorer pot ésser acumulat a qualsevol altre. 10 17.4. Correspon al Tresorer la cura dels béns de la Fundació, portar els llibres de comptabilitat i preparar els pressupostos, els estats de comptes i els balanços que la Llei o el Patronat determinin. Especialment porta el Llibre-Registre del Patrimoni de la Fundació. Article 18. Vocals. La resta de Patrons tenen la consideració de Vocals. Article 19. Convocatòria i reunions del Patronat. 19.1. El Patronat es reuneix en Junta Ordinària com a mínim una vegada a l’any. Es reunirà en Junta Extraordinària totes les vegades com sembli oportú al President del Patronat, i forçosament quan ho sol·licitin una quarta part dels Patrons. 19.2. El President del Patronat convoca les reunions i fixa l’ordre del dia, que ha d’incloure tots els assumptes que s’hauran de tractar a la reunió, fora dels quals no es podran prendre acords vàlids, amb excepció del que es disposa a l’apartat 5è d’aquest article. 19.3. La convocatòria s’ha de fer en un termini mínim de quinze dies d’antelació a aquell en què hagi de tenir lloc la reunió. 19.4. El Patronat queda vàlidament constituït si concorren a la sessió més de la meitat del nombre total de Patrons. 19.5. El Patronat pot celebrar reunions sense convocatòria prèvia, així com adoptar acords sobre assumptes que no constessin a l’ordre del dia, si hi són presents tots els Patrons i accepten per unanimitat la celebració de la reunió i l’ordre del dia. 19.6. El Patronat pot acordar que els Patrons puguin participar en les reunions per mitjà de videoconferència o per altres mitjans de comunicació a distància sempre que quedin garantides la identificació dels assistents a la reunió, la continuïtat en la comunicació, la possibilitat d’intervenir en les deliberacions i l’emissió del vot. Article 20. Deliberació i adopció d’acords. 20.1. La reunió és presidida pel President del Patronat, qui obre la sessió i dóna la paraula al Secretari del Patronat per a què, si s’escau, llegeixi l’acta de la sessió anterior i els assistents la debatin i l’aprovin. 20.2. A continuació, el President llegeix l’ordre del dia i modera el debat. L’ordre del dia només pot ser alterat per acord unànime del Patronat reunit en Junta Universal. 20.3. Excepte els casos en que aquests Estatuts exigeixin una majoria diferent, l’adopció d’acords en relació als diferents punts de l’ordre del dia es fa per majoria simple de vots emesos. 11 20.4. El Secretari aixeca l’acta de la sessió, que pot ser aprovada en la mateixa sessió, en la següent o, quan un cop notificada l’acta de manera fefaent a tots els Patrons, ningú s’oposi en el termini de quinze dies a comptar des de la notificació. 20.5. Excepcionalment i a decisió del President del Patronat, quan hi hagin temes urgents sobre els que s’hagi d’adoptar un acord, es podrà adoptar mitjançant l’emissió del vot per correspondència postal, comunicació telemàtica o per qualsevol altre mitjà. En tot cas han de quedar garantits els drets d’informació i de vot, quedar-ne constància del vot i garantida la seva autenticitat. S’entén que l’acord s’adopta al lloc del domicili de la Fundació i en la data de recepció del darrer dels vots vàlidament emesos. Per a la validesa de l’acord és requisit que tots els membres del Patronat hagin emès el seu vot dins de les primeres setanta-dues hores següents a la recepció de la sol·licitud que els lliuri el President del Patronat. Article 21. Director General. 21.1. El Director General de la Fundació, amb excepció del primer que és designat pels Fundadors a la Carta Fundacional, és designat pel Patronat de la Fundació, per majoria de dos terços i a proposta del President. 21.2. El Director General, si no té la condició de Patró, pot assistir a les reunions del Patronat amb veu però sense vot. També pot assistir, amb veu però sense vot, a les reunions dels altres òrgans de la Fundació dels que no en sigui membre, 21.3. El Director General exerceix les funcions de direcció ordinària de la Fundació i d’execució dels acords del Patronat per a la realització de les finalitats fundacionals. El Patronat pot atorgar poders al Director General, amb les limitacions que estableix la Llei. Secció II. Patrons d’Honor Article 22. Patrons d’Honor. 22.1. El Patronat pot nomenar Patrons d’Honor aquelles persones físiques que hagin excel·lit en l’activitat acadèmica o de recerca en els àmbits d’interès de la Fundació o que tinguin mèrits prou rellevants en d’altres àmbits de l’activitat humana. Amb l’excepció del que es preveu als apartats següents, el càrrec de Patró d’Honor té una durada de sis anys i pot ser reelegit indefinidament. Els Patrons d’Honor poden assistir a les reunions del Patronat, amb veu però sense vot. 22.2. Els expresidents d’Honor i els expresidents de la Fundació són Patrons d’Honor nats, amb caràcter indefinit, però poden renunciar al seu càrrec en qualsevol moment prèvia notificació fefaent adreçada a la Presidència del Patronat. 12 22.3. En atenció a la seva condició de membres que han integrat la Comissió Impulsora de la Fundació i de l’Institut es nomenen Patrons d’Honor les persones que consten en l’Escriptura de la Carta Fundacional. Aquests nomenaments tenen caràcter indefinit, però poden renunciar al seu càrrec en qualsevol moment prèvia notificació fefaent adreçada a la Presidència del Patronat. Secció III. Consell Científic Article 23. Composició del Consell Científic. 23.1. El Patronat nomena un Consell Científic, que està integrat per un mínim de 10 i un màxim de 30 membres, que han de ser acadèmics i investigadors de reputació internacional i que acceptin formar-ne part. Els membres del Consell Científic tenen una durada en el càrrec de quatre anys, reelegibles per iguals períodes indefinidament. També poden ser nomenats membres del Consell Científic personatges molt destacats de la indústria de les tecnologies de la informació i la comunicació, de l’audiovisual i d’Internet. 23.2. És President del Consell Científic el President del Patronat, i Secretari qui ho sigui del Patronat. Article 24. Funcions i règim d’adopció d’acords. 24.1. El Consell Científic assessora la Fundació en les qüestions de rellevància científica que li plantegin el President del Patronat, el Patronat o el Director General. El Consell Científic també té com a finalitat proposar la designació de fins a cinc Patrons d’entre membres prominents del món acadèmic. 24.2. El Consell Científic adopta les seves decisions per majoria simple de vots emesos. S’admet el vot per correu o per qualsevol mitjà de comunicació telemàtic que en deixi constància de forma fefaent. 24.3. El Consell Científic es reuneix, com a mínim, cada dos anys i sempre que sigui convocat pel President del Patronat. Secció IV. Consell Empresarial Article 25. Composició i funcions del Consell Empresarial. 25.1. El Patronat nomena un Consell Empresarial, que està integrat per un mínim de 3 i un màxim de 100 empreses i altres institucions privades que contribueixen al desenvolupament de les finalitats de la Fundació i al seu sosteniment econòmic. 25.2. Els membres del Consell Empresarial tenen una durada en el càrrec de quatre anys, reelegibles per iguals períodes indefinidament. 13 25.3. El President del Patronat presideix les reunions del Consell Empresarial. N’és Secretari qui ho sigui del Patronat. 25.4. El Consell Empresarial rebrà per part de la Fundació informació sobre el seu desenvolupament i té com a funció assessorar la Fundació quan el Patronat o el President d’aquest així li ho requereixin. Secció V. Consell Acadèmic Article 26. Composició del Consell Acadèmic. 26.1. El Consell Acadèmic està integrat per l’Equip Directiu de l’escola i un mínim de 3 i un màxim de 20 dels seus professors nomenats pel Patronat a proposta del President del Patronat. 26.2. El Director General, a proposta del President del Patronat, pot nomenar provisionalment membres del Consell Acadèmic que han de ser ratificats en la primera reunió del Patronat des del seu nomenament. 26.3. La durada del càrrec com a membre del Consell Acadèmic és determinada pel Patronat. 26.4. El Consell Acadèmic és Presidit pel Director General de la Fundació, que hi té veu, però no vot. Actua com a Secretari un dels seus membres escollit a l’efecte. El Consell Acadèmic adopta les seves decisions per majoria dels vots emesos. Article 27. Funcions del Consell Acadèmic. El Consell Acadèmic assessora en les seves activitats docents, d’estratègia, i d’altres de caire similar al President del Patronat, al Patronat i al Director General. També els aconsella sobre els programes acadèmics i vetlla pel compliment dels temaris i l’avaluació curricular dels alumnes. Article 28. L’Equip Directiu. L’Equip Directiu està format pel Director General, que el presideix, el Degà, el Gerent, els Directors de cada Màster i Programa de Doctorat que s’imparteixi i els Directors dels Programes de Formació Contínua i és l’encarregat de prendre totes les decisions sobre l’organització i el desenvolupament de l’activitat acadèmica de l’escola i de decidir sobre l’assessorament a prestar a la Fundació. N’és Secretari qui ho sigui del Consell Acadèmic. L’Equip Directiu pren les seves decisions per majoria simple, i es considera vàlidament constituït quan concorri més de la meitat dels seus membres. Secció VI. Consell de la Recerca Article 29. Composició del Consell de la Recerca. 14 29.1. El Consell de la Recerca està integrat pels directors dels centres i dels grups universitaris de recerca amb els que la Fundació tingui subscrit un conveni de col·laboració, amb un mínim de 3 i un màxim de 30 membres. També en són membres el President del Patronat, el Secretari del Patronat i el Director General de la Fundació i tres representants del Consell Empresarial, designats per aquest òrgan d’entre els seus membres. 29.2. El President del Patronat presideix el Consell de la Recerca. N’és Secretari qui ho sigui del Patronat. Article 30. Funcions del Consell de la Recerca. El Consell de la recerca té la funció de proposar l’establiment i foment de línees de recerca de caràcter transversal i multidisciplinari, vetllar pel seu compliment i avaluar-ne els resultats. Capítol III. Règim Econòmic de la Fundació Article 31. Patrimoni. 31.1. El patrimoni de la Fundació queda vinculat al compliment de les finalitats fundacionals. 31.2. L’esmentat patrimoni es compon: a) Del capital fundacional, constituït per la dotació inicial, segons consta en la carta fundacional. b) De tots els altres bens i drets que accepti i rebi la Fundació, a fi d’incrementar el capital fundacional. c) De tots els fruits, rendes i productes, d’altres bens incorporats al patrimoni de la Fundació, per qualsevol títol o concepte. 31.3. Els bens fructífers que integrin el patrimoni fundacional només poden ser alienats per reinvertir el producte que se n’obtingui en l’adquisició d’altres béns fructífers, o en els que serveixin per al millor compliment de la finalitat fundacional. El Patronat pot, sempre que calgui, i d’acord amb el que aconselli la conjuntura econòmica i la legislació vigent, fer les modificacions que cregui necessàries o convenients en les inversions del patrimoni fundacional. 31.4. Els recursos anuals de la Fundació es componen de: a) Les rendes que produeixi l’activitat. b) Els saldos favorables que puguin resultar de les activitats fundacionals. c) Les subvencions i altres liberalitats rebudes amb aquesta finalitat, les quals, per tant, no han de ser incorporades al capital fundacional. 31.5. A la realització de les finalitats fundacionals es destinarà, com a mínim, el setanta per cent (70%) de les rendes i els altres ingressos nets anuals que obtingui la Fundació, i la 15 resta s’ha de destinar o bé al compliment diferit de les finalitats o bé a incrementar-ne la dotació. El Patronat ha d’aprovar l’aplicació dels ingressos. 31.6. Per a la realització d’actes de disposició sobre els béns que constitueixin el patrimoni fundacional i per a l’acceptació d’herències i llegats s’exigirà el vot favorable de dos terços del Patronat, i l’acompliment dels requisits legals aplicables. 31.7. La comptabilitat de la Fundació s’ajusta a les normes de la comptabilitat que li siguin directament aplicables i a les exigències de la legislació fiscal aplicable. Es portarà el llibre diari, el llibre d’inventari i el de comptes anuals i el llibre d’actes. Article 32. Exercici econòmic. L’exercici econòmic és anual i comença l’1 de setembre i acaba el 31 d’agost següent. Article 33. Inventari i comptes anuals. El Patronat de la Fundació formularà anualment l’inventari tancat el 31 d’agost, i els comptes anuals, integrats pel balanç de situació, el compte de resultats, l’estat de canvis en el patrimoni net i una memòria de les activitats dutes a terme durant l’any i de la gestió econòmica del patrimoni; així mateix, farà la liquidació del pressupost d’ingressos i despeses de l’exercici anterior i formularà el pressupost de l’exercici en curs. Els comptes anuals els ha d’aprovar el Patronat dins dels 6 mesos següents a la data de tancament de l’exercici, i han de presentar-se al Protectorat de la Generalitat de Catalunya en el termini de 30 dies a comptar des de la seva aprovació. Capítol IV. Extinció de la Fundació Article 34. Extinció. Destinació del romanent en cas d’extinció. La Fundació només s’extingirà per la impossibilitat sobrevinguda de continuar la realització de les seves finalitats, ja sigui per la pèrdua del Patrimoni o per qualsevol de les altres causes que siguin d’aplicació de les previstes a l’article 335-4 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del Llibre tercer del Codi Civil de Catalunya. L’extinció de la Fundació és acordada pel Patronat, el qual n’ha de justificar la necessitat o conveniència, tenint sempre en compte la voluntat fundacional expressa o presumible. Així mateix és necessària l’aprovació del Protectorat. L’extinció de la Fundació determina la cessió global de tots els actius i els passius, la qual s’ha de dur a terme pel Patronat i per les persones liquidadores que aquest nomeni, o, si s’escau, pel Protectorat. Aquesta cessió global, un cop determinats l’actiu i el passiu, i amb l’autorització prèvia del Protectorat, es destina a parts iguals a la Universitat Politècnica de Catalunya i a les altres universitats a les que l’Institut estigués adscrit. Si no es pot fer una cessió global, cal procedir a la liquidació dels actius i els passius, i a l’haver que en resulti s’hi donarà l’aplicació establerta al paràgraf anterior. 16