1 ESTATUTS DE L’ “ASSOCIACIÓ BARCELONA CLÚSTER NÀUTIC” CAPÍTOL I.- DISPOSICIONS GENERALS Article 1.- Denominació Es constitueix una associació sense ànim de lucre, amb el nom de “Associació Barcelona Clúster Nàutic”, amb capacitat jurídica i plena capacitat per obrar, a l’empara de l’article 22 de la Constitució, regularà les seves activitats d’acord amb el que estableix la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, i normes complementàries, i segons els presents estatuts i els acords adoptats vàlidament per la seva Assemblea general i els òrgans directius dins la seva esfera de competència. Article 2.- Objectius L’Associació té per objectius: - Aglutinar les empreses, centres d’investigació, centres d’ensenyament i d’altres ens, vinculats al mon de la nàutica al territori metropolità de Barcelona. - Impulsar el desenvolupament i la transformació urbana del territori costaner. - Desenvolupar accions que permetin una millora competitiva de les empreses. - Afavorir el desenvolupament de productes i serveis innovadors, mitjançant la promoció d’activitats R+D+I - Potenciar l’intercanvi de coneixements i informacions amb altres empreses i institucions. - Impulsar la cooperació en projectes comuns per a fomentar la innovació en les empreses del sector. - Impulsar nous sistemes i models de gestió dins del sector, incorporant de manera intensa les TIC i d’altres eines de desenvolupament corporatiu. - Detectar les necessitats formatives i donar-les resposta mitjançant el desenvolupament de competències claus. - Atraure a nous professionals al sector amb la voluntat de donar una resposta específica a les noves demandes. - Consolidar i obrir nous mercats nacionals i internacionals. - Potenciar la col·laboració entre empreses per a una més gran comercialització conjunta. Les activitats previstes són: - Elaboració d’un Pla Estratègic del Sector. - Desplegament d’un programa d’accions destinades a l’arrelament i impuls dels estudis relacionats amb la nàutica a la nostra ciutat. - Estudi de les necessitats específiques, tant en quantitat com en perfil de formació, dels professionals que demandarà el sector els propers anys. Treball coordinat amb les autoritats educatives a la fi d’adaptar l’oferta formativa dels centres del barri a dites necessitats. 2 - Definició i implementació d’una oferta formativa complementària dirigida als professionals que es troben a Barcelona degut a operacions de manteniment dels vaixells on treballen. - Programa de difusió entre la ciutadania de les activitats productives relacionades amb el sector, que es desenvolupen al front de mar de la ciutat. - Establir un programa de potencial partenariat amb centres universitaris i de recerca amb les industries del sector. - Definició una estratègia comuna de projecció exterior del sector. Article 3.- Domicili social L’Associació estableix el seu domicili a la ciutat de Barcelona, al carrer 60, 25-27. Edifici Z, planta 2. Sector A, Zona Franca de 08040 Barcelona. Aquest domicili podrà ser traslladat dins de l’àmbit territorial de la ciutat per acord de la Junta Directiva. Article 4.- Duració La durada de l’Associació serà per un termini de temps indefinit. Article 5.- Àmbit d’actuació L’Associació estableix el seu àmbit d’acció en el territori metropolità de Barcelona, amb projecció i participació en els àmbits nacional i internacional que es cregui adient. CAPÍTOL II.- ÒRGANS DIRECTIUS I FORMA D’ADMINISTRACIÓ ASSEMBLEA GENERAL Article 6.- Òrgan de govern L’Assemblea General és l’òrgan suprem de govern de l’Associació i estarà integrada per totes les entitats que en formin part, en la seva condició de socis. Les presideix el president/a de l’Associació. Si no hi pot assistir, l’hauran de substituir successivament, els vicepresidents primer i segon per aquest ordre, o bé el/la vocal de més edat de la Junta. Actuarà com a secretari/ària qui ocupi el mateix càrrec a la Junta Directiva. Article 7.- Tipus d’Assemblees Les reunions de l’Assemblea general, prèvia convocatòria del President/a, podran ser ordinàries o bé extraordinàries. L’ordinària se celebrarà una vegada a l’any, dins dels quatre 3 mesos següents al tancament de l’exercici; les extraordinàries es convocaran quan les circumstàncies ho aconsellin segons el parer del president/a, quan la Junta Directiva ho cregui convenient, o quan ho proposin com a mínim i per escrit, un 10% dels socis. En aquest darrer cas l’assemblea ha de tenir lloc en el termini de trenta dies a comptar de la sol·licitud. Article 8.- Règim de convocatòries Les convocatòries de les Assemblees Generals es realitzaran per escrit, expressant el lloc, dia i hora de la reunió, així com l’ordre del dia amb exposició concreta dels assumptes a tractar. Entre la convocatòria i el dia assenyalat per a la celebració de l’Assemblea en primera convocatòria hauran de passar un mínim de quinze dies, podent així mateix fer-se constar, si és procedent, la data i hora de l’Assemblea en segona convocatòria, sense que entre l’una i l’altra pugui passar un termini inferior a una hora. Article 9.- Acords Les Assemblees Generals, tant ordinàries com extraordinàries, quedaran vàlidament constituïdes en primera convocatòria quan hi concorrin un terç dels socis amb dret a vot, i en segona convocatòria qualsevol que sigui el nombre de socis assistents. Els acords es prendran per majoria simple dels socis presents, quan els vots afirmatius superin els negatius, sense computar els vots en blanc i les abstencions. Caldrà una majoria qualificada de dos terços dels socis presents o representats, per a: a) Nomenament i separació de la Presidència i de les Vicepresidències primera i segona. b) Nomenament i separació de la Junta Directiva. c) Acord per constituir o integrar-se en d’altres entitats o federacions. d) Disposició o alienació de bens integrats de l’immobilitzat. e) Modificació dels estatuts, fusió, escissió o transformació. f) Dissolució de l’entitat. Article 10.- Procediment aprovació de les actes De cada reunió, el Secretari/a haurà d’aixecar l’acta corresponent, que haurà d’incloure la data, el lloc, l’ordre del dia, les persones assistents, un resum dels assumptes tractats, les intervencions de les quals s’hagi sol·licitat que quedi constància i els acords adoptats, amb indicació del resultat de les votacions i de les majories. Les actes han de ser redactades i signades pel Secretari/a amb el vistiplau del President i poden ser aprovades per l’Assemblea General a continuació d’haver-se realitzat la sessió corresponent o bé a la propera reunió. No obstant això, els acords son executius des de la seva adopció, excepte si es preveu expressament a l’hora d’adoptar l’acord que no son executius fins a l’aprovació de l’acta. Si són d’inscripció obligatòria, són executius des del moment de la inscripció. 4 L’Associació ha de portar un Llibre d’Actes en el qual constin totes les que hagin estat aprovades per l’Assemblea General i la Junta Directiva. Article 11.- Facultats Són facultats de l’Assemblea General : a) Nomenament i separació de la Presidència i de les Vicepresidències. b) Nomenament i separació dels membres de la Junta Directiva. c) Nomenament i separació de la de la Tresoreria d) Modificació dels estatuts. e) Acordar la transformació, fusió ,escissió i dissolució de l’Associació. f) Ratificar la separació i baixa de socis, inclosa la derivada de l’aplicació del règim disciplinari previst en aquests estatuts, a proposta de la Junta Directiva. g) Acord per constituir, integrar-se i donar-se de baixa en d’altres entitats o federacions. h) Aprovar, si s’escau, la gestió de la Junta Directiva. i) Examinar i aprovar els Comptes anuals i aprovar el pressupost j) Aprovar o rebutjar les propostes de la Junta Directiva, en referència a les activitats de l’Associació. k) Fixar les quotes ordinàries o extraordinàries. l) Acordar els imports corresponents a la bestreta i al reemborsament de les despeses per l’exercici del càrrec dels membres de la Junta Directiva a proposta d’aquesta i sempre que estiguin degudament justificades. m) Aprovar si s’escau el reglament de règim intern i les seves modificacions n) Sol·licitar si s’escau la declaració d’utilitat pública. o) Resoldre les qüestions que no estiguin expressament atribuïdes a cap altre òrgan de l’associació JUNTA DIRECTIVA Article 12.- Càrrecs La Junta Directiva regeix, administra i representa l’Associació. La Junta Directiva estarà formada per un president, un vicepresident primer, un vicepresident segon, un tresorer/a, i entre tres i dotze vocals. La Presidència i les Vicepresidències primera i segona de l’Assemblea General ho seran també de la Junta Directiva. 5 Article 13.- Representació La Junta Directiva tindrà la representació de l’Associació per a tots els actes, que d’acord amb aquests estatuts li són propis. Per a les finalitats que excedeixen de l’objecte de l’Associació, necessitarà l’aprovació de l’Assemblea. Article 14.- Nomenament i cessament dels càrrecs 1.- Els membres de la Junta Directiva, que hauran d’esser socis membres de l’Associació, , exerceixen i són escollits per un període de cinc anys, sense perjudici que puguin ser reelegits.. Un cop esgotat el període pel qual han estat elegits, romandran en els seus càrrecs fins al moment en què es produeixi l’acceptació per part dels seus substituts. 2.- El cessament en qualsevol càrrec, abans d’extingir-se el termini estatutari, pot succeir: a) Per dimissió voluntària notificada a l’òrgan de govern. b) Per malaltia que incapaciti per exercir el càrrec. c) Per causar baixa com a membre de l’Associació. d) Per faltes comeses en l’exercici del càrrec que comportin la separació de l’Associació d’acord amb el règim disciplinari previst en aquests estatuts. e) Per mort o declaració d’absència, en el cas de les persones físiques, o extinció, en el cas de les jurídiques. f) Per inhabilitació. g) Per venciment del càrrec. h) Per qualsevol altra que estableixin la llei o els estatuts. 3.- Quan es produeixin baixes o vacants entre els membres de la Junta Directiva, es mantindran les funcions de la mateixa sempre i quan es mantinguin en el càrrec un mínim de tres membres (exclòs el president), fins a l’elecció de nous membres substituts per l’Assemblea corresponent. Article 15.- Facultats Les facultats de la Junta Directiva s’estendran amb caràcter general, a tots els actes propis de les finalitats de l’Associació, sempre que no requereixin –segons aquests estatuts- autorització expressa de l’Assemblea General. 6 Són facultats de la Junta Directiva: a) Dirigir les activitats socials i portar la gestió econòmica i administrativa de l’Associació, acordant els oportuns contractes i els actes jurídics que corresponguin. b) Estructurar funcionalment l’Associació, i nomenar i/o contractar, si s’escau, el personal que la gestioni. c) Presentar a l’Assemblea General, la proposta de pressupost anual. d) Vetllar pel compliment dels objectiu estatutaris de l’Associació. e) Subscriure convenis amb organismes i entitats públiques I privades, l’objecte dels quals tingui a veure amb els interessos de l’Associació. f) Executar els acords de l’Assemblea General. g) Proposar a l’Assemblea General la reforma dels estatuts de l’Associació. h) Formular i sotmetre a l’aprovació de l’Assemblea general, els Balanços i els Comptes anuals, així com proposar els objectius per a cada nou exercici. i) Resoldre l’admissió dels nous socis i donar-ne compte a l’Assemblea General. j) Nomenar delegats per a activitats determinades i concretes de l’Associació. k) Incoar expedients sancionadors al membres de l’Associació i sancionar les infraccions comeses pels socis i sòcies, de conformitat amb els procediments establerts en aquests estatuts i, si s’escau, el Reglament intern. l) Qualsevol altre activitat que no sigui de l’exclusiva competència de l’Assemblea General. Article 16.- Règim de convocatòries La Junta Directiva serà convocada amb una setmana d’antelació pel President/a o per la persona que el/la substitueixi, es reunirà en sessió ordinària quantes vegades ho determini la Presidència, i a iniciativa o petició de tres dels seus membres, que en cap cas no pot ser inferior a una vegada al semestre. Quedarà constituïda amb l’assistència de la meitat més un dels seus membres, i perquè els seus acords siguin vàlids hauran de ser presos per majoria simple de vots. En cas d’empat, el vot de la Presidència -o en cas d’absència del President, el vot de la Vicepresidència que el substitueixi- serà de qualitat. 7 La Presidència i les Vicepresidències podran convidar a assistir a les reunions de la Junta Directiva, amb veu però sense vot, a qualsevol dels socis o membres de l’Associació que considerin oportú. Les actes de les reunions de la Junta Directiva tindran el mateix procediment que el descrit a l’article 10 per l’Assemblea General. Article 17.- Delegació de facultats La Junta Directiva pot delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de treball. També pot nomenar, un o diversos delegats per exercir les funcions que estimin oportunes en cada cas. Son indelegables la formulació de comptes i tots aquells actes que hagin d’esser autoritzats o aprovats per l’Assemblea General. LA PRESIDÈNCIA Article 18. El President/ta El president tindrà les següents atribucions: a) Representar legalment l’Associació davant tota classe d’organismes públics i privats. b) Convocar, presidir i aixecar les sessions que celebrin les Assemblees i la Junta Directiva, així com dirigir les deliberacions de l’una i l’altra. c) Signar les actes de les reunions de les Assemblees i de la Junta Directiva. d) Ordenar pagaments, i autoritzar amb la seva signatura els documents, les actes i la correspondència. e) Coordinar i dirigir les actuacions de l’Associació en les matèries que li són pròpies. f) Tenir la signatura i actuar en nom de l’Associació en tota classe d’operacions pròpies del tràfic bancari. g) Adoptar qualsevol mesura urgent que al seu criteri sigui necessària per a la bona marxa de l’Associació, sense perjudici de donar compte posteriorment a la Junta Directiva. h) Donar compte a l’Assemblea de totes les gestions dutes a terme per la Junta Directiva. i) Qualsevol altre funció que li atribueixin aquests estatuts, li encarregui l’Associació, o li delegui la Junta Directiva. 8 Les Vicepresidències primera i segona substituiran per aquest ordre al President en cas d’absència o malaltia. LA DIRECCIÓ GENERAL Article 19.- Atribucions El Director General tindrà les atribucions que li siguin delegades per la Junta Directiva. LA SECRETARIA Article 20. Atribucions El secretari/a tindrà les següents atribucions: a) Portar la direcció dels treballs purament administratius de l’Associació. b) Redactar i signar les actes de les reunions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva i expedir-ne certificacions. c) Portar els llibres legalment establerts de l’Associació, el fitxer de socis, i també el registre de col·laboradors. d) Custodiar la documentació de l’Associació. e) Cursar les comunicacions sobre designació de Juntes Directives, i altres acords socials inscriptibles als registres corresponents. f) Presentar els comptes anuals i complir amb la resta de les obligacions documentals, en els terminis legals establerts. g) Qualsevol altre funció que li encarregui l’Associació o li delegui la Junta Directiva. La Secretaria és exercida per la Secretaria General de l’Ajuntament de Barcelona o pel personal funcionari municipal en què delegui i al qual s’hagi exigit per ingressar-hi titulació superior en dret. El/la secretari/a general exercirà les seves funcions de fe pública i assessorament legal dels òrgans de govern de l’Associació. Assistirà a les reunions dels òrgans de govern de l’Associació amb veu però sense vot. LA TRESORERIA Article 21. Atribucions El tresorer/a tindrà les següents atribucions: a) Recaptar i custodiar els fons propis de l’Associació. 9 b) Donar compliment a les ordres de pagament emeses per la Presidència. c) Custodiar els llibres comptables i elaborar el pressupost, el balanç i la liquidació de comptes, que cal sotmetre anualment a l’Assemblea General. d) Portar una llibreta de caixa. e) Signar els rebuts de les quotes i altres documents de tresoreria. f) Pagar les factures aprovades per la Junta Directiva les quals han de ser visades prèviament per la Presidència. g) Ingressar el sobrant en dipòsits oberts en establiments de crèdit o estalvi a nom de l’Associació. h) Qualsevol altre funció que li encarregui l’Associació o li delegui la Junta Directiva. ELS VOCALS Article 22. Obligacions vocals Els vocals tindran les obligacions pròpies del seu càrrec com a membres de la Junta Directiva, i tanmateix les que neixin de les delegacions o comissions de treball que la pròpia Junta els encomani. A més, els vocals assessoraran i assistiran la Presidència en l’execució de les propostes i en l’adopció de les mesures dirigides a complir les finalitats de l’Associació. COMISSIONS I GRUPS DE TREBALL Article 23. Creació Els socis de l’Associació poden plantejar a la Junta Directiva l’oportunitat de constituir qualsevol comissió o grup de treball, tot explicant les activitats que es proposen dur a terme. La Junta Directiva n’autoritzarà la seva creació, tot determinant la seva composició i funcions, i tindrà cura de fer-ne un seguiment de les seves activitats. Per fer-ho possible els delegats que siguin responsables de cada comissió o grup de treball lliuraran periòdicament un informe detallat de les seves actuacions. CAPÍTOL III.- SOCIS i COL·LABORADORS Article 24. Socis Podran pertànyer a l’Associació, prèvia sol·licitud a la Junta Directiva, aquelles entitats jurídiques, publiques o privades relacionades - directament o indirecta- amb l’activitat nàutica, que lliure i voluntàriament, tinguin interès en el desenvolupament de les activitats de l’Associació, sempre que, adoptin la decisió de constituir-se en membre de l’Associació 10 mitjançant acord degudament formalitzat per l’òrgan competent. L’admissió dels socis serà competència de la Junta Directiva, essent ratificada posteriorment per l’Assemblea General. El procediment per la regulació en les altes o baixes dels socis serà establerta mitjançant Reglament intern. La condició de soci és intransmissible. Article 25. Col·laboradors Les persones físiques interessades en les activitats i finalitats de l’Associació, podran inscriure’s en un registre creat a l’efecte, per tal de ser reconeguts com a Col·laboradors de Barcelona Clúster Nàutic. Article 26. Baixa socis El socis causaran baixa, que serà ratificada per l’Assemblea General, d’acord amb el que estableixin els presents estatuts , per alguna de les següents causes: a) Per renúncia voluntària. b) Per incompliment de les obligacions econòmiques. c) Per conducta incorrecta, i per desprestigiar l’Associació amb fets, actes o paraules que perjudiquin greument la seva imatge o les seves activitats. Article 27. Drets dels socis Els socis tindran els següents drets: a) Prendre part en quantes activitats organitzi l’Associació, en compliment de les seves finalitats. b) Gaudir de tots els avantatges i beneficis que l’Associació pugui obtenir. c) Participar en les Assemblees, amb veu i vot. d) Ser electors i elegibles per als càrrecs directius. e) Rebre informació sobre els acords adoptats pels òrgans de l’Associació. f) Fer suggeriments a la Junta Directiva, en vista d’un millor compliment de les finalitats de l’Associació. Article 28. Deures dels socis Els socis tindran els següents deures: 11 a) Contribuir al sosteniment econòmic de l’Associació satisfent, les quotes establertes i/o les aportacions extraordinàries d’acord amb l’ establert en aquests estatuts. b) Complir i respectar els acords adoptats pels òrgans de l’Associació. c) Comprometre’s amb les finalitats de l’associació. d) Participar en les activitats que constitueixen l’objecte socials de l’Associació. e) Assistir a les reunions de les Assemblees generals i d’altres òrgans a que siguin convocats. Article 29. Drets dels Col·laboradors Els Col·laboradors, inscrits en el Registre, podran prendre part en quantes activitats s’organitzin, gaudir dels avantatges i beneficis que l’Associació pugui obtenir, rebre informació i fer suggeriments a la Junta Directiva. Article 30.- Règim disciplinari La Junta Directiva podrà sancionar les infraccions comeses pels membres de l’Associació que incompleixin les seves obligacions. Aquestes infraccions es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden anar des d’una amonestació fins a l’expulsió de l’Associació, segons el que estableixi el Reglament intern. El procediment sancionador s’inicia d’ofici o bé com a conseqüència d’una denúncia o comunicació. En el termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena un/a instructor/a, que tramita l’expedient sancionador i proposa la resolució en el termini de 15 dies, amb audiència prèvia del presumpte infractor/a, que tindrà el dret d’oposar-s’hi i de practicar proves en descàrrec seu. La resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta Directiva, l’adopta aquest òrgan de govern també dins d’un període de 15 dies. Els membres de l’Associació sancionats que no estiguin d’acord amb les resolucions adoptades poden sol·licitar que s’hi pronunciï l’Assemblea General, que les confirmarà o bé acordarà les resolucions de sobreseïment oportunes. CAPÍTOL IV.- RÈGIM ECONÒMIC Article 31.- Recursos econòmics Els recursos econòmics previstos per al desenvolupament de les finalitats i activitats de l’Associació seran els següents: 12 a) Les quotes dels socis ordinàries que fixi l’Assemblea General, així com les aportacions extraordinàries de béns o diners per desenvolupar projectes concrets o bé si hi ha necessitats de finançament que ho justifiquin, aportacions que hauran de ser acordades també per l’Assemblea General b) Les subvencions, llegats o herències que pogués rebre. c) Els beneficis obtinguts per les seves pròpies activitats. d) Qualsevol altre recurs lícit. Article 32.- Deure de reinversió Els beneficis obtinguts derivats de les pròpies activitats, incloses les prestacions de serveis, es destinaran exclusivament al compliment de les finalitats de l’Associació, sense admetre en cap cas, el repartiment entre els associats. Article 33.- Tipus de quotes Tots els socis de l’Associació, tenen l’obligació de sostenir-la econòmicament, d’acord amb les propostes debatudes i aprovades per l’Assemblea. Els socis poden conèixer en qualsevol moment, tota la documentació de l’Associació relativa a la seva situació econòmica, prèvia sol·licitud adreçada a la tresorer/a. L’Assemblea podrà establir quotes d’ingrés, quotes periòdiques i quotes extraordinàries per a projectes concrets. En aquest darrer cas cada soci podrà escollir lliurement la seva participació, o no, en el projecte plantejat. Article 34.- Destinació dels recursos Els recursos econòmics de l’Associació, i el seu patrimoni, s’han de destinar al compliment de les seves finalitats. CAPÍTOL V.- MODIFICACIONS ESTRUCTURALS I DISSOLUCIÓ Article 35.- Adopció dels acords de modificacions estructurals i dissolució. Per adoptar els acords de modificació d’estatuts, transformació, fusió, escissió i dissolució de l’Associació es requereix la majoria de dos terços dels vots socials presents o representants en l’Assemblea General. Article 36.- Modificació d’estatuts Sempre que convingui a l’ interès de l’Associació es podran modificar els estatuts. La convocatòria de l’Assemblea a on es vulgui proposar la modificació dels estatuts, haurà 13 d’expressar amb claredat els articles que es pretenen modificar, suprimir o afegir. Caldrà tenir una versió actualitzada dels estatuts. L’acord de modificació dels estatuts haurà d’inscriure’s en el Registre d’Associacions. Articulo 37.- Transformació, fusió i escissió. Les operacions de fusió, escissió o transformació de l’Associació es portaran a terme de conformitat amb les modalitats i procediments establerts en la normativa que sigui d’aplicació. L’Associació només es pot transformar en una altra persona jurídica no lucrativa. Article 38.- Causes de dissolució L’Associació es dissoldrà, en els casos següents: a) Per voluntat dels socis, mitjançant acord de l’Assemblea General. b) Per compliment de la finalitat per a la qual es va constituir l’Associació o per impossibilitat de complir les finalitats previstes en els estatuts, refermada amb l’acord de l’Assemblea General. c) Per sentència judicial ferma. d) Per qualsevol de les causes de dissolució previstes per la legislació vigent d’aplicació. Article 39.- Comissió liquidadora En cas de dissolució, es nomenarà una comissió liquidadora. En el moment de la dissolució la Junta Directiva exercirà de comissió liquidadora, tret que l’Assemblea General o bé el jutge, designi altres liquidadors. Si un cop pagats tots els deutes, quedés un excedent econòmic, la comissió liquidadora el destinarà a finalitats que no desvirtuïn la naturalesa no lucrativa de l’Associació, i es lliurarà a una o més entitats públiques o privades, legalment constituïdes i sense afany de lucre, que més s’hagin caracteritzat en la seva obra a favor de la rehabilitació. Els liquidadors tindran les atribucions que s’estableixen en els articles 314-1 a 314-8 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya. DISPOSICIÓ ADDICIONAL En tot allò que no estigui previst en els presents estatuts, s’aplicarà la Llei 4/2008 de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques. Barcelona, 28 d’octubre de 2013