Memoria activitats BSAV per a la GENCAT7 1 BARCELONA SAGRERA ALTA VELOCITAT. MEMÒRIA 2007. Creació de la Societat La Societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, SA neix com a conseqüència del document d’acord subscrit el 12 de juny de 2002 entre el Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona. L’objectiu d’aquest document d’acord era concretar les diferents actuacions a realitzar per a la implantació de l’alta velocitat a Barcelona, tot determinant-ne la intervenció de cadascuna de les parts. En aquest marc, s’acordà crear una societat per al desenvolupament de les actuacions a executar en l’àmbit Sant Andreu – Sagrera. La Societat es va constituir formalment el 27 de juny de 2003, davant notari. Socis i capital social La distribució per socis del capital de la Societat és la següent: Accionista Accions % Capital Capital (€) Generalitat de Catalunya 2.500 25,0% 150.000 Ajuntament de Barcelona 2.500 25,0% 150.000 Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (ADIF) 3.750 37,5% 225.000 Renfe Operadora 1.250 12,5% 75.000 Total 10.000 100,0% 600.000 Vista de l'àmbit des del Pont de Bac de Roda Vista de l'àmbit des del Nus de la Trinitat Objectius i àmbit d’actuació Objectius i funcions: Tal i com es defineix en l’article 2on dels seus Estatuts, la Societat té com a objecte qualsevol operació relacionada amb les activitats següents: • La coordinació dels diferents projectes que han de desenvolupar les diferents administracions competents a l’àmbit de la Sagrera - Sant Andreu: estació, infraestructura urbana, metro, traçats ferroviaris, estació d’autobusos, xarxa viària vinculada, actuacions urbanístiques, etc. • La promoció i gestió del desenvolupament urbanístic i l’execució de les obres d’infraestructura de l’àmbit, tot participant en el repartiment de càrregues i beneficis derivats del planejament, pel que fa als terrenys aportats pels socis, així com en l’alienació i, en el seu cas, concessió per qualsevol títol dels aprofitaments resultants del planejament urbanístic. Als rendiments resultants se’ls ha de donar el destí previst a l’esmentat acord de 12 de juny de 2002. • La redacció de projectes i l’execució de les obres que li delegui qualsevol dels socis mitjançant acords específics en què se’n concretin les fonts de finançament. • La redacció de projectes i l’execució de les obres per a tercers que per acord unànime dels socis li siguin encarregades mitjançant contractes específics en què se’n concretin les fonts de finançament. Per a la realització del seu objecte social, la Societat: • Desenvoluparà els avantprojectes de la proposta global de l’actuació concertada a la Sagrera - Sant Andreu. • Elaborarà els estudis i propostes que permetin la planificació i execució d’actuacions urbanístiques i de transports, i en definirà els costos. • Proposarà la creació d’instruments de gestió adequats per dur a terme els projectes que s’acordin. N’ha d’assegurar la necessària coordinació i crear-los, quan calgui. Àmbit d’actuació i Modificació del Pla General Metropolità: L’àmbit d’actuació de la Societat, segons l’acord de les administracions, abasta una superfície d’aproximadament 144 Ha, amb una distància entre extrems de 3,7 km, des del pont de Bac de Roda al passeig de Santa Coloma. L’eina per al desenvolupament de l’àmbit d’actuació és la Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) de Sant Andreu – Sagrera, aprovada el 19 de maig de 2004, per la Subcomissió d’Urbanisme de Barcelona. Els principals objectius de la MPGM són els següents: • Una intervenció urbanística que permet la implantació de la xarxa del Tren d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa i millora la relació de connexions de la Regió Metropolitana de Barcelona. • La creació d’un centre intermodal i la concreció d’un àmbit de centralitat urbana. Memoria activitats BSAV per a la GENCAT7 2 • El soterrament de les vies, resolent l’impacte ambiental que suposa la xarxa ferroviària a cel obert als barris de Sant Andreu i Sant Martí amb els conseqüents problemes de comunicació entre barris. • La creació d’un corredor verd des del Nus de la Trinitat fins al carrer d’Espronceda, relligant els espais verds existents o projectats a La Maquinista, Sant Martí, Prim, etc. • La intensificació dels usos terciaris i hotelers, que, juntament amb la construcció d’habitatge social i habitatges per a joves, ha de permetre una major cohesió i més oportunitats per als ciutadans i ciutadanes. Finançament de la Societat: La forma de finançament de la Societat es defineix a l’Acord Setè del document de 12 de juny de 2002, on els signants acorden destinar els aprofitaments urbanístics que els corresponguin pels terrenys de l’àmbit d’actuació dels quals siguin titulars als següents fins: • Al compliment de les obligacions urbanístiques derivades del planejament urbanístic (cobriment de vies, desplaçament de serveis urbans afectats, execució dels vials d’accés i urbanització del parc) • Als projectes i obres del conjunt de l’estació de la Sagrera i al trasllat d’instal·lacions no incloses en les actuacions a realitzar particularment per cada Administració. Activitats realitzades durant l’any 2007 D’acord amb l’estructura organitzativa de la Societat i el tipus d'activitats desenvolupades, hom pot dividir les activitats executades per la Societat en tres grups: Activitats desenvolupades des de la Direcció Tècnica. La seva funció principal és la coordinació i gestió dels projectes. Alguns dels projectes i accions desenvolupats durant el 2007 més destacats han estat continuació dels començats el 2006. Les tasques més rellevants són: • Direcció dels treballs encarregats a Barcelona Regional referents als avantprojectes de parcs, segons el conveni firmat el 3 de desembre de 2004. • Desenvolupament i coordinació de la redacció del Projecte Bàsic de l'estació de la Sagrera, contractat el juny de 2005 a la UTE Sener-GPO. Després de la seva supervisió per part d'Adif, se n'ha acabat la versió definitiva. A final d'any es troba en tràmit d'aprovació, prevista al febrer de 2008. • Desenvolupament i coordinació de la redacció del Projecte Constructiu de l'estructura de l'estació de la Sagrera, contractat l'abril de 2007 a la UTE Sener-GPO. Se n'està fent la redacció i es preveu tenir-lo llest l'abril de 2008. • Finalització de la redacció del Projecte Constructiu del nou pont del Treball, iniciada l'any 2006. Memoria activitats BSAV per a la GENCAT7 3 • Finalització de la redacció del Projecte Constructiu del nou pont de Sant Adrià, iniciada l'any 2006. • Finalització de la redacció del Projecte Constructiu d'un tram de viari segregat cobert costat muntanya i avantprojecte de les instal·lacions del viari segregat complet, projecte iniciat l'any 2006. • Assistència al Ministerio de Fomento en el tràmit d'informació pública de l'Estudi Informatiu Complementari de la LAV, tram Sagrera-Trinitat. S'ha redactat un Estudi hidrogeològic profund per a l'Estudi de l'Impacte Ambiental i, després del període d'informació pública, s'ha redactat l'informe de resposta a les al·legacions. • Desenvolupament i coordinació del Pla d'infraestructures urbanes a l'àmbit de Sant Andreu - La Sagrera (sistematització dels projectes de xarxes, elaborant una estratègia d'implantació per a cada servei). • Desenvolupament i coordinació de l'Estudi de mobilitat per al sector Entorns de l’estació de la Sagrera. • Desenvolupament i coordinació de l'Estudi de mobilitat per a l'àmbit de l'estació de la Sagrera. • Conjuntament amb la Direcció Urbanística, desenvolupament i coordinació de la gestió de localizació d'afeccions i planificació de futures xarxes de serveis a l'àmbit dels plans de millora urbana impulsats i coordinats per BSAV. • Redacció dels informes sobre els projectes constructius d'Adif relatius a la LAV als sectors de Sant Andreu i de la Sagrera. A. Nivell -1.67 Andanes Rodalies Nivel +5.05 Vestíbulo Cercanías y Metro B. Nivell +6.05 Vestíbul Rodalies i aparcament C. Nivell +10.20 Accés Vestíbul Rodalies A B C Andanes i platja de vies Rodalies Vestíbul i usos associats Aparcament Metro Serveis comuns Àmbit Vestíbul Plantes projecte Bàsic estació Memoria activitats BSAV per a la GENCAT7 4 Activitats desenvolupades des de la Direcció d'Urbanisme. La funció principal de la Direcció d’Urbanisme és el planejament dels sectors i de la seva execució. Els projectes i accions més destacats desenvolupats l’any 2007 han estat els següents: • Després de diverses reunions amb el Registrador de la Propietat del número 20 de Barcelona i en col·laboració amb la Dirección de Patrimonio i Urbanismo d'ADIF i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, s'ha aconseguit corregir les deficiències advertides pel Senyor Registrador en el document d'aprovació definitiva del Projecte de reparcel·lació del Sector Triangle Ferroviari. A finals de 2007 se n'ha redactat una Modificació la qual tornarà a ésser tramitada a principis de 2008, per tal que la finca de 80.000 m2 de sostre terciari resultant pugui ésser inscrita al Registre • Coordinació de la redacció dels documents de planejament dels sectors: - Sector Colorantes-RENFE subàmbit 2. El 23 de març de 2007 se n'aprova definitivament el Pla de Millora Urbana que ordena 90.390 m2 de sostre d'ús principalment residencial. - Sector Entorn Sagrera. El 30 de novembre de 2007 se n'aprova definitivament el Pla de Millora Urbana que ordena 271.410 m2 de sostre (dels quals 178.477 m2 són d'ús residencial i 82.933 m2 d'ús terciari i hoteler). - Sector Prim. Actualment es troba en fase de redacció una Modificació del Pla General Metropolità que incorpora 50.735 m2 de sostre addicionals al Sector actualment delimitat (244.181 m2 de sostre d'ús principalment residencial). Es preveu que durant el primer semestre de 2008 aquest document de planejament sigui aprovat inicialment. • Simultàniament a la tramitació i redacció dels documents de planejament dels esmentats sectors se n'estan redactant els projectes d'urbanizació. • Sector PEU Estació. Un cop finalitzat -per part de BSAV- el Projecte Bàsic de l'Estació de la Sagrera i d'haver estat lliurat a l'ADIF per a la seva aprovació, se n'ha iniciat la redacció del document de Planejament preceptiu que permeti l'execució de les obres corresponents a la primera fase. • Sector Defensa – RENFE / Casernes de Sant Andreu. La Subcomisió d'Urbanisme del municipi de Barcelona va aprovar, l'1 de juny de 2006, la Modificació del Pla General Metropolità del Sector Defensa – RENFE / Casernes de Sant Andreu. Actualment s'està, juntament amb Consorci de la Zona Franca de Barcelona com a propietari majoritari, pendent de tramitar el document de delimitació poligonal que permeti el desenvolupament del Sector en dos polígons d'execució independents. • El juny de 2007 ha finalizat les obres de la 1ª i 2ª fase parcial d'urbanització del Sector Can Portabella. Les esmentades obres, amb un pressupost de 1.485.393,07 €, han comprès la urbanització d'un tram de 150 metres del carrer Josep Soldevila i la zona verda interior del sector. Memoria activitats BSAV per a la GENCAT7 5 Fotografies de la urbanització de Can Portabella • El desembre de 2007 s'han donat per acabades les obres de deconstrucció de l'antiga estació de mercaderies de la Sagrera a Barcelona. Els treballs han tingut un pressupost d'adjudicació de 1.345.483,22 € (IVA inclòs) i un termini d'execució de 4 mesos. L'actuació ha suposat la deconstrucció dels 36.000 m2 de sostre de les antigues naus ferroviàries així com la demolició dels seus molls, quedant alliberats els terrenys per a l'nici de les obres de la plataforma ferroviària a l'àmbit de la Sagrera. • Durant l'últim trimestre de 2007 s'han mantingut reunions amb ADIF per a delimitar i acotar les expropiacions previstes als projectes de Plataforma Ferroviària (PC Sant Andreu i PC Sagrera), licitats el novembre per ADIF. També s'ha establert amb ADIF un calendari de desafectació i aportació a la Societat dels terrenys que no han de tenir ús ferroviari. Memoria activitats BSAV per a la GENCAT7 6 Memoria activitats BSAV per a la GENCAT7 7 Act ivit ats des env olu pa des des de la Dir ecc ió Ec on òmi ca i Fin anc era . La fun ció pri nci pal de la Direcció Financera és la planificació i gestió dels recursos. Els projectes i actuacions més destacats desenvolupats durant el 2007 han estat els següents: • Coordinació dels dos encàrrecs realitzats per la Sociedad a SEGIPSA per a la valoració dels terrenys del sector Triangle Ferroviari (80.000 m2 de terciari) i dels aprofitaments provinents dels 180.000m2 d'edificabilitat que sorgeixen a l'entorn de l'estació intermodal de la Sagrera així com de les 2.800 places associades. • Gestió amb les principals entitats financeres del país per a la subscripció d'una pòlissa de crèdit per al finançament de l'execució de les obres urbanístiques dels projectes de Construcció “LA SAGRERA – NUS DE LA TRINITAT. SECTOR SAGRERA” i “LA SAGRERA- NUS DE LA TRINITAT SECTOR SANT ANDREU” per un import de 150.000.000.-€. • Adequació dels espais de la seu de la societat i implantació dels sistemes informàtics per al seguiment i control de la comptabilitat i control de gestió. • Optimizació dels rendiments financers dels comptes de la Societat. Vista aèria de l'àmbit de les instal·lacions de l'Estació de mercaderies abans d'ésser enderrocades Vista aèria de l'àmbit de les instal·lacions de l'Estació de mercaderies una vegada enderrocades (gener 2008) Alguns indicadors clau de resultats són: RATIOS FINANCERES 2007 2006 RÀTIOS DE LIQUIDITAT Ràtio de liquiditat = Actiu Circulant / Passiu Circulant 1,04 1,04 Ràtio de tresoreria = (Realitzable + Disponible) / Passiu Circulant 0,77 0,82 Ràtio de disponibilitat = Disponible / Passiu Circulant 0,09 0,10 RÀTIOS D’ENDEUTAMENT Ràtio d’endeutament = Exigible a llarg i curt termini / Passiu 0,95 0,95 Ràtio d’autonomia = Recursos propis / Exigible a llarg i curt termini 0,05 0,05 Ràtio de qualitat del deute = Exigible a curt termini / Exigible a llarg i curt termini 1,00 1,00 RÀTIOS DE GESTIÓ Termini de cobrament (en dies) 867 Termini de pagament (en dies) 174 68 FONS DE MANIOBRA 426.874,20 426.217,91 Memoria activitats BSAV per a la GENCAT7 8 Esdeveniments importants per a la Societat després del tancament de l’exercici El Boletín Oficial del Estado (B.O.E.) va publicar, a l'edició de l'11 de desembre, la Resolució de l'Entidad Pública Empresarial Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (de data 4 de desembre de 2007) amb la qual s'anuncia la licitació -pel sistema de concurs i procediment obert- del contracte d'obres d'execució del Projecte de construcció, als sectors de Sagrera i Sant Andreu, de la plataforma de la línia d'Alta velocitat Madrid-Zaragoza-Barcelona-frontera francesa, tram La Sagrera-nus de la Trinitat. El Consell d'Administració d'Adif va adjudicar aquestes obres el 20 de febrer de 2008. En relació a l'esmentada licitació, la Societat assumeix el finançament de les obres urbanístiques l'execució de les quals encomana a ADIF. El repartiment del finançament s'ha fet segons allò establert a l'Acord setè de l'Acord de Col·laboració de 12 de juny de 2002, essent el següent: • Del projecte Sector Sant Andreu, ADIF assumirà el finançament del 87,16% del pressupost (cost de las obres ferroviàries) en tant que la Societat assumirà el 12,84% restant (corresponent al cost de las obres de naturalesa urbanística). • Del projecte Sector Sagrera, ADIF assumirà el finançament del 53,06% del pressupost (cost de las obres ferroviàries) en tant que la Societat assumirà el 46,94% restant (corresponent al cost de las obres de naturalesa urbanística). De la mateixa manera, el cost derivat de la direcció de las obres, l'assistència tècnica a la direcció, la coordinació de seguretat i salut laboral i l'assistència per al control mediambiental de les esmentades obres es repartirà d'acord als percentatges esmentats. El 19 de novembre de 2007 s'acordà aprovar la subscripció d'una pòlissa de crèdit sindicada per import de 150.000.000 €, amb venciment a tres anys, per al finançament de les obres derivades del Projecte de construcció La Sagrera-Nus de la Trinitat, Sector Sant Andreu i Projecte de construcció La Sagrera-Nus de la Trinitat, Sector Sagrera, així com per al finançament de les despeses de gestió de la Societat. Es preveu la signatura de subscripció de l'esmentada pòlissa de crèdit el març de 2008. Per tal de dur a terme les tasques de la Societat des de les direccions tècnica i urbanística, ha estat necessària la incorporació en 2008, mitjançant contracte laboral, de quatre persones, personal tècnic, a jornada completa i una persona a temps parcial. El Boletín Oficial del Estado (B.O.E) va publicar a la seva edició de 30 de novembre, el Concurs per la contractació de l'Oficina Tècnica de la Societat l'objecte de la qual és l'Asisstència tècnica a BSAV sobre aquells temes que tinguin incidència en el termini, en el cost de las obres, en la seva qualitat o en la seva implantació urbana. Se'n preveu l'adjudicació el març de 2008. Memoria activitats BSAV per a la GENCAT7 9 Memoria activitats BSAV per a la GENCAT7 10 Evolució previsible de la Societat Durant el 2008 es preveu la finalització dels treballs relatius a la redacció del Projecte bàsic de l'Estació de Barcelona-La Sagrera així com la corresponent redacció del Projecte Executiu de la Primera Fase. Amb l'inici de les obres d'urbanització compreses en els Projectes de Construcció “LA SAGRERA – NUS DE LA TRINITAT. SECTOR SAGRERA” i “LA SAGRERA- NUS DE LA TRINITAT. SECTOR SANT ANDREU”, previst el 2008, i un cop aprovada la declaració d'impacte ambiental i aprovat l'estudi informatiu, la proposta d'ordenació de la zona ferroviària a l'àmbit de La Sagrera a Barcelona definirà el conjunt d'actuacions a portar a terme per tal que quedin correctament integrades a l'entorn urbà i es desenvolupin d'acord amb el planejament urbanístic del sector; així mateix, marcarà les línies estratègiques a seguir per la Societat.