Institut Municipal d’Informàtica President: Im. Sr. Ramón García-Bragado Acín Gerent: Sr. Lluís Olivella i Cunill Constitució Es va constituir el 21 de juliol de 1989. Objecte social L’objecte social del Institut Municipal d’Informàtica és la projecció, el disseny, el desenvolupament i l’explotació dels sistemes informàtics municipals, seguint l’estratègia marcada per l’Ajuntament que està definida i impulsada per la Gerència d’e-Administració i Sistemes d’Informació. Els plans i projectes portats a terme durant el 2010 han estat: Pla de sistemes de l’Ajuntament de Barcelona 2008-2013 Inclòs com a un dels set projectes motor de canvi cap al nou model de gestió, el Pla recull les iniciatives i projectes TIC a abordar als propers anys per posar la tecnologia i la informàtica al servei de la nova forma de treballar i convertir-la en l’eina de suport i instrument de transformació dels serveis. De les 29 iniciatives desglossades en més de 100 projectes a realitzar del 2008 al 2013, es resumeixen a continuació els resultats obtinguts al 2010 Actuacions Corporatives  Direcció per objectius: El sistema de gestió de la estratègia corporativa de l’Ajuntament, basat en la metodologia Balanced Scorecard, es va posar en marxa al mes de Gener. Des del punt de vista de sistemes d’informació, la tasca principal va ser la incorporació de millores en el funcionament de l’aplicació, sobretot pel que fa al càlcul i càrrega d’indicadors (automàtics i manuals), com pel que fa a la extracció d’indicadors pels informes mensuals adreçats al Gerent Municipal i al Govern de la Ciutat. Per altra banda, també s’ha ampliat la implantació de la solució a l’àmbit de l’ Institut Municipal d’Informàtica.  Sistema econòmic financer: El nou sistema per la gestió econòmica (SAP ECOFIN) construït durant part del 2008 i tot el 2009 s’ha implantat a Gener de 2010 en tots els Sectors Centrals i tots els Districtes del Ajuntament.  Pla de RRHH La implantació de SAP HCM a l'Ajuntament de Barcelona comprèn la posta en marxa dels mòdul de Nòmina, Administració de Temps, Administració de Personal, Estructura Organització, Pressupostació, Expedients, Selecció, Borses, Formació i Plans de Carrera. eADMINISTRACIÓ Institut Municipal d’Informàtica L’estratègia municipal d’eAdministració situa al ciutadà i l’empresa al centre de l’acció municipal, dotant també de millors eines als empleats públics, amb la voluntat d’apropar l’administració i de proveir-los de serveis de qualitat de forma fàcil, àgil i eficaç. El Pla d’eAdministració de Barcelona 2008 – 2011 El Pla d’eAdministració estableix tres eixos rectors: la personalització, els processos i la ubiqüitat. Durant el 2010 s’han implantat i desplegat els principals projectes del Pla. Veurem a més dels expedients electrònics, l’avenç dels mòduls comuns d’eAdministració i dels nous serveis i canals electrònics. Processos: Els expedients electrònics.  Expedient electrònic de contractació, eContracte És el sistema d’informació que donarà cobertura integral als procediments de contractació administrativa mitjançant l’ús de suports electrònics.  Expedient electrònic de llicencies obres, eObres A finals de juny de 2010 es va posar en marxa el sistema d'informació que permet la tramitació de les llicències d'obra de forma totalment telemàtica; des de la sol·licitud al portal de tràmits de l’Ajuntament, fins a la seva resolució i comunicació, passant per la recuperació dels projectes als col·legis professionals.  Expedient electrònic de llicències d’ocupació de l’espai públic Durant el 2010 s'ha consolidat l'aplicació de l'expedient electrònic de llicències de l’espai públic per Filmacions i s’ha treballat en la implantació d’aquest expedient electrònic d'ocupació de l'espai públic a mudances, grues, bastides i reserves d'estacionament.  Expedient electrònic d’Inspeccions (Autoritas) Autoritas gestiona integrament tot el procés d’inspeccions. S'ha completat el desplegament territorial a tots el Districtes i a la Oficina d’Atenció al Ciutadà de Sant Miquel.  Expedient electrònic de Subvencions, eSubvencions S’ha finalitzat el desenvolupament de l’expedient electrònic de subvencions per a entitats, que ha de permetre la centralització de la gestió de les subvencions, la millora de l'eficàcia, l’eficiència, i la transparència del procés, i també l'eliminació i reducció de tasques rutinàries, la reducció de l'ús del paper i l'escurçament del temps de tramitació de les sol·licituds. Processos: Els mòduls comuns d’administració electrònica. Els mòduls comuns d’administració electrònica són elements imprescindibles per al funcionament dels expedients electrònics. Vegem durant el 2010 quines integracions s’han realitzat i quins nous mòduls s’ha desplegat.  eDocument Institut Municipal d’Informàtica Si el 2009 es va integrar amb el portal de tràmits, aquest ha estat l’any de la consolidació del gestor documental i per tant s’ha treballat en l’optimització de la seva infraestructura (serveis d’accés i recuperació de documents electrònics), en la posada en marxa dels serveis de còpia autèntica, impressió segura, confecció del foliat i vista de l’eExpedient.  eDecret (Llibre Electrònic de Decrets) El projecte de decrets electrònics respon a la necessitat de poder accedir als decrets en format electrònic, de manera similar a com actualment es pot accedir als decrets en format paper.  eRegistre (registre telemàtic) i nou registre presencial (Ariadn@) Durant el 2010 s’ha consolidat i millorat el funcionalment l’aplicació de Registre així com el seu rendiment i temps de resposta. L’eRegistre i Ariadn@ s’han integrat amb el nou tràmit genèric del portal de tràmits i s’ha automatitzat el tancament diari del eRegistre amb avisos via correu electrònic a les unitats destinatàries d’aquests assentaments.  Tauler d’edictes electrònics S’ha extès als cinc Districtes restants i a tos els sectors i Instituts Municipals, arribant a la publicació de 1.325 edictes electrònics. Els usuaris són 170.  eNotificació Durant el 2010 s’ha desenvolupat el mòdul de notificació electrònica, integrat en eNotum del Consorci d’Administració Oberta de Catalunya (amb qui s’ha signat un conveni de col·laboració).  Factura telemàtica, tFactura Després del pilot a l’IMI de l’any 2009 de factura electrònica, durant el 2010 s’ha desplegat la presentració de factures per Internet a l'iMH i a l'IBE.  eSignatura Els aplicatius que a finals de 2010 utilitzen el mòdul comú de signatura electrònica són els expedients electrònics de llicències d’ocupació de l’espai públic, d’inseccions, eContracte, i eObres. També el tauler d’edictes, la Carpeta del professional i el sistema de Gestió d’Habitatge i Immigració (GHI).  ePagament Durant el 2010 s'ha avançat en la implantació a tot l’Ajuntament de la nova plataforma de pagament electrònic i s’ha arribat als 90.000 pagaments per un import global de més de 8 milions d’Euros.  Mobilitat per a empleats públics Al 2010 s’ha consolidat l’ús de dispositius mòbil per part dels col·lectius de treballadors municipals que actuen en mobilitat, ja són més de 2.000 usuaris. S’han dotat als inspectors de districte de PDAs, s’ha posat en marxa els projectes d’inventari i valoració de l‘arbrat viari, i d’inspecció de condicions d’habitabilitat de la vivenda dintre el tràmit de reagrupament familiar. En la campanya de cens d’activitats s’ha cobert aproximadament un 75 % del territori. D’altra banda els sistemes de PDA de Guàrdia Urbana permet la consulta on-line amb els sistemes de Mossos d’Esquadra, Direcció General de Trànsit i Servei Català del Trànsit. Institut Municipal d’Informàtica També s’ha desplegat el projecte pilot de PC mòbils vinculats al sistema d’emergències a 10 vehicles de Guàrdia Urbana.  Interoperabilitat L’intercanvi electrònic de dades amb altres Administracions Públiques (AP) es configura com una tendència creixent, per tal de garantir el dret del ciutadà de no aportar dades que ja obren en poder del conjunt de les AP. La passarel·la d’inteoperabilitat com a peça d’arquitectura tecnològica s’ha consolidat durant el 2010; disposa de 36 serveis de consulta a dades d’altres administracions i està integrada amb 3 aplicacions (eContracte, eSubvencions i Acció social). Ubiqüitat: Nous serveis i canals electrònics. Es consolida la interacció amb el ciutadà a través del portal i des de dispositius mòbils i també el projecte Benvingut a Barcelona.  El portal de tràmits i serveis Els tràmits web realitzats el 2010 són 1,4 milions, dels que 0,6 corresponen a la generació de plànols cadastrals. Si el portal de tràmits oferia a desembre de 2009 més de 800 tràmits i serveis, durant el 2010 el portal s’ha vist consolidat amb la incorporació de 41 nous tràmits, amb millores funcionals (la nova passarel·la de pagament i la possibilitat de signatura electrònica per a qualsevol navegador), i amb millores a les carpetes del ciutadà, l’empresa i el professional. Al Juny del 2010 es va posar en marxa la Carpeta del Professional. Es tracta d'un nou servei dirigit als professionals de la gestió i que permet a aquests col·lectius tramitar en nom dels seus representats.  Serveis als mòbils Durant el 2010 s'ha portat a terme el desenvolupament d'un conjunt d'aplicacions mòbils pels dispositius iphone i Android que es posaran en marxa durant el primer trimestre del any 2011: informació del estat del trànsit, bústia ciutadana (alta d'incidències al sistema IRIS des de el mòbil), agenda de la ciutat i informació d'equipament "prop d'aquí".  Benvinguda a Barcelona Al març del 2010 es va posar en marxa el programa "Benviguda a Barcelona". Es tracta d'un programa d'acollida als nouvinguts i nouvingudes a Barcelona que s'activa quan el ciutadà s'empadrona i que li ofereix poder fer d'un sol cop tot un conjunt de tràmits en funció de les seves necessitats.  Webs municipals Durant el 2010 el gestor de continguts Vignette ha donat servei a unes 210 webs, ha servit una mitjana diària de 1.732.847 pàgines, i ha tingut més de 40 milions de visites. Durant aquest any s'ha iniciat un procés de renovació tecnològica de la plataforma que ofereix més funcionalitat i més flexibilitat en el disseny i construcció dels webs. Sobre aquesta nova plataforma s'ha iniciat la migració de webs i se n'han creat de nous. Alguns exemples són el web de Barcelona Bressol, el web de Biblioteques, Usos del Temps, Mercats, Districtes, i Acció Social. Institut Municipal d’Informàtica Projectes d’Interacció Ciutadana  Punt BCN: Instal·lació de 28 dels 45 equips especialment dissenyats per donar servei en els punts de la ciutat determinats.  Web d’obres: S’ha modificat l’aplicació d’Urbanisme SICOI perquè sigui repositori únic de les obres, de manera que la base de dades d’obres per la web ha deixat de ser ASIA per ser SICOI. Actuacions Sectorials  Pla de Sistemes d’Acció Social  Nou Sistema d’Informació d’Acció Social (SIAS)  Agenda de Gestió  Dispensador de cites  Dispositiu Centralitzat d’Atenció Telefònica  Sistema d’informació pel Servei d’Ajuda a Immigrants Estrangers i Refugiats  Aplicació pels Sense Sostre  Pla de Sistemes de Medi Ambient Sistema de Gestió de la Direcció d’Inversions i Espais Vials  Consultoria d’Estandardització Informàtica de l’Àrea de Medi Ambient i Execució de la primera fase  Pla de Sistemes de l’ Institut de Cultura Noves versions de l’eina informàtica de gestió de museus (Museum Plus) que permet consolidar la documentació de les col·leccions de Museus. També s’han implantat eines i processos que donen visibilitat als fons documentals i bibliogràfics dels Museus,  Sistemes Transversals de Proximitat - Tècnics de Barri Sistema de Suport Territorial pel desenvolupament i implantació del mòdul d’administració, el qual permet crear i modificar l’estructura dels informes de forma autònoma (sense nous desenvolupaments), creació del nou perfil de Tècnic de Prevenció i creació del procés de càlcul i consulta de 13 indicadors de mesura de resultats a nivell de ciutat i barri.  Projectes de Seguretat i Mobilitat  Segona i tercera fase del sistema MYCELIUM de gestió d'emergències.  En els PDA de la Guàrdia Urbana s'han fet adaptacions importants a la nova legalitat: nova llei de trànsit i nou procediment sancionador.  Pla de sistemes IMH  Revisió dels processos associats al fitxer de vehicles i a la generació del padró fiscal. Institut Municipal d’Informàtica Millores en els sistemes actuals de gestió de recaptació, prescripció, sancions i tributs.  Oficines Habitatge Posta en marxa de nous aplicatius de gestió per a les Oficines de l'Habitatge. Actuacions d’Infraestructura i Garantia de Servei  Sistema de Gestió d’Identitats que permet la gestió centralitzada dels usuaris, la gestió de drets d’accés als diferents recursos de la xarxa i altres sistemes de informació corporatius  Nous sistema de gestió de la Xarxa Corporativa NEC/OES: Implantacio de 2000 estacions amb la nova imatge estació corporativa de tots els productes base. Implantació d'un nou entorn de missatgeria corporativa basada en el producte Microsoft Exchange 2007, migració de l'entorn de correu Notes al nou entorn i accessible per els treballadors municipals des d'Internet (sistemes de correu Web).  SAU (servei d’Atenció a Usuari) per a a tots els usuaris de les aplicacions corporatives, amb 42.451 incidències ateses durant 2010 i un temps mig de resolució de 5 hores Altres projectes a destacar  Aplicació per la confecció de l'Informe de gestió.  Aplicació per la gestió dels actes.  RISPLUS. Eina bàsica de gestió de la documentació i agenda de les Tinències d’Alcaldia.  Suport a la creació de l’oficina tècnica Candidatura JJOO Barcelona Pirineus 2022.  GEQUE2 i SINDICA. Gestió de queixes dels síndics. Informe pel seguiment mensual de les queixes. Depuració i consolidació de les dades.  Connexió a la Xarxa Corporativa de l’interior del Castell de Montjuïc.  SEI. Sistema d'Informació Estadístic per Internet. Generació anual d’estadístiques de Població, IAE, Vehicles i Demografia.  Registre d’enquestes i estudis d’opinió  S’ha creat serveis específics perquè el nou Portal de Cultura i aplicacions mòbils puguin explotar informació d’ASIA.  Incidències i Reclamacions (IRIS). Nova presentació dels ulls de l’ajuntament, seguint el model internet de queixes i consultes. Consultes altres Webs: tractament de iris per que sigui únic punt d'entrada de les consultes i queixes de l'Ajuntament.  Iris al mòbil : Accés a IRIS a partir de mòbil iPhone i Android.  Cita prèvia : El bon resultat del Pilot a l’OAC de l’Eixample, ha permet l’extensió a la resta d’OACs . Actualment ens trobem afegint funcionalitats a l’aplicació que permetran que, tant les OACs com el 010, puguin gestionar les cites prèvies d’Habitatge i Serveis Tècnics  Elaboració dels presupostos municipals 2011: S’ha consolidat la integració de la plataforma SAP SEM/BPS per la elaboració del Pressupost Municipal amb la posta en marxa del SAP ECOFIN i la confecció del Pressupost per Activitats. Institut Municipal d’Informàtica  Definició de les necessitats de la Direcció d’Inversions per la migració de la confecció dels Llibres d’Inversions integrats i desenvolupats directament en l’entorn SAP.  Projecte Ulisses: Anàlisi, disseny i construcció d’una solució definitiva per incorporar els expedients i altres materials digitalitzats pels diferents centres del Sistema Municipal d’Arxius.  Anàlisi de la migració de la intranet de Biblioteca a la nova Intranet Corporativa. Desenvolupament d'un cercador paramètric.  Projecte INFOLEX: Nou sistema de gestió de registre i seguiment d’expedients jurídics .  Posta en marxa de la primera Fase del projecte SAP HCM : Nòmina, Administració de Temps, Administració de Personal, Estructura Organització, Pressupostació i Portal de l’empleat. Està totalment operativa des de maig de 2010 en els col·lectius de l’Ajuntament, Guardia Urbana i SPEIS, configurant un univers d' aproximadament 7.000 empleats.  Construcció de la segona fase del projecte SAP HCM: consisteix en implantar els mòduls de Expedients, Selecció, Borses, Formació i Plans de Carrera. Està prevista la posada en marxa durant el primer trimestre del 2011.  Menjadors. Durant el 2010 s’incorpora un nou menjador de serveis bàsics i s’implanta el nou sistema de gestió als menjadors de Sense Sostre.  Aplicació del Servei d’Ajuda a Domicili (SAD). S’ha finalitzat el projecte de posta en marxa de Copagament del Servei d’Ajuda a Domicili.  Aplicació de la Llei de la Dependència. S’han realitzat millores per adequar l’aplicació als nous circuits de valoració i PIA.  Aplicació d’Ajuts econòmics. A principis del 2010 s’implanta en fase pilot la nova aplicació de gestió d’Ajuts Econòmics en 4 centres de serveis socials.  Aplicació gestió beques campanya vacances. Definició del nou circuit per a la gestió de beques de la campanya de vacances i construcció de l’ aplicatiu que dona suport al nou circuit.  Eina d’explotació de dades. Durant el 2010 s’ha definit i iniciat la construcció de la nova eina d’explotació de dades d’Acció Social (Cognos) que extreu dades del nou SIAS i de la resta d’aplicacions d’Acció Social.  Portal de tràmits d’Acció Social. Durant el 2010 s’ha definit i iniciat la construcció del nou Portal de tràmits d’Acció Social que incorporarà a partir del Març del 2011 el tràmit de cita prèvia, teleassistència i llei de la dependència a través de la web.  Aplicació de gestió d'entitats i adreces a la Direcció de Participació. Posta en marxa del programa GAIA per a la Direcció de Participació, amb l'objectiu d'unificar les persones i entitats que participen en els Consells Municipals.  Campanya de Vacances 2010. Organització, coordinació y formació per aquesta campanya, que afecta als 10 districtes. Estudi i posta en marxa, de la informatització de la primera part d’aquets procés amb Comunicació i Qualitat d’Acció Social.  Aplicació Recerca i Coneixement. Desenvolupament y Posta en marxa de l’aplicatiu Inscripcions als actes organitzats en la Web Observatori Social. Institut Municipal d’Informàtica  Creació del nou Institut Municipal de Serveis Socials. Cooperació en l’ elaboració de protocols de comunicació dels CSS amb ASiC, IMI i el propi IMSS.  Centres de Serveis Socials: Coordinació i seguiment en les obres realitzades a divuit centres de serveis socials per tal d‘adaptar-los al nou model d’Acció Social.  Gestió del Servei d'Assessorament Laboral de l’ Institut Municipal de Persones amb Disminució.  Servei de Promoció i Suport del Institut Municipal de Persones amb Disminució: Implantació del programa de recollida de dades i gestió d’aquest servei.  Interoperabilitat: “Targetes de discapacitat”. Aquestes targes les emet la Generalitat. S’està estudiant com l’IMD pot accedir a aquestes dades desde les seves diverses aplicacions. També es treballa amb Acció Social per tal d’incloure aquesta funcionalitat en el Portal del Professional.  Migració del Correu Corporatiu de Notes a Exchange a la Gerència de Medi Ambient, així com implantació de Nova Estació de Treball Corporativa (NEC).  Desplegament SAP EcoFin, SAP RRHH i eContracte. Desplegament Signatura Electrònica.  Estandardització Parcs i Jardins: Consultoria Estandardització Àrea de Medi Ambient. Integració de Correu, Identitats (GID), Estacions (NEC), Directoris i Xarxa de Parcs i Jardins.  Neteja i Gestió de Residus: Implantació Control de Qualitat amb PDA (Pilot) i Evolució Sistema Natura Neteja i Recollida.  Inversions i Espai Vial: Implantació de Sistema de Gestió per la Direcció Natura Inversions.  Suport a la Introducció de la Signatura Electrònica i Notificació (1 empresa) d’ACEFAT.  Implantació nova Intranet de Medi Ambient.  Noves versions de CIEP Autoritat i INCA.  Suport a la Connectivitat del Centre d’Acollida d’Animals de Companyia (Wifi).  Nou Mycelium: Sistema integrat de gestió d’emergències (092 i 080)  DATAWAREHOUSE DEL SECTOR: Sistema de gestió d’indicadors i informes del Sector de Mobilitat.  COOPER II: Sistema de gestió del servei i activitat de GUB i SPEIS  KEPLER: PC’s embarcats en cotxes patrulla de la GUB i vehicles SPEIS..  PASSAREL·LA MYCELIUM – SEM (Emergències Mèdiques):Realitzat estudi previ i contractació, en fase de desenvolupament  PDA’s de GUB: Informàtica mòbil pels agents de la Guàrdia urbana.  ACCIDENTS: Sistema de gestió d’atestats d’accidents i proposta de millora de la seguretat en la circulació.  GALILEO: Sistema de gestió de butlletes i actes de la GUB. ACER: Afectacions a l’espai públic: Enllaç amb el SICOI d’obres i Gestió d’alarmes. Institut Municipal d’Informàtica  FOTO-ROJO MOTOS: Implantació del mitjà tècnic operatiu de identificació de motos que es passen el semàfor en vermell.  AREA VERDA: Gestió dels distintius d’AREA VERDA. Gestió i emissió dels distintius d’Àrea Verda. Actualització de dades de padró d’habitants i vehicles per la campanya 2010.  BASE DE DADES DOCUMENTAL SPEIS: Un dels objectius del Pla Director de SPEIS, implantada la nova B.D.Documental .  EXPEDIENTS OEP: Expedients d’Ocupació de l’Espai Públic (eAdministració) Web d’obres: Posta en marxa de la nova web d’obres que mostra l’estat de les diverses obres a la ciutat.  CATPATRI: Implantació al Departament d’Informació d’un nou mòdul per que realitzin el manteniment gràfic de la informació del Catàleg de Patrimoni Arquitectònic.  Desenvolupament de la nova Web d’Urbanisme.  Implantació nou expedient electrònic d’Obres (Majors, Comunicats i Assabentats).  Grup BIMSA: Primera fase de la integració de totes les empreses del grup (BIMSA, 22@, ProEixample, ProNouBarris, Agència del Carmel i Foment de Ciutat Vella) en una xarxa informàtica comú integrada a la seva vegada a la Xarxa Corporativa Municipal.  Implantació als districtes del expedient electrònic per a la gestió d’ocupació d’espai de la Via Pública per tramitar els permisos de filmació de pel·lícules al carrer.  AUTORITAS: Nova aplicació per suportar les tasques inherents al procés de denúncies i inspeccions que realitzen els districtes. Implantació als 10 districtes.  Expedient electrònic per a la gestió de les llicències d’obres. Formació i implantació a tot els districtes.  Expedient electrònic de Contractació. Implantat per al tractament de menors.  SAP Econòmic financer. Implantació coincidint amb l’ inici d’any.  SAP Recursos Humans. Implantació del portal de tràmits de RRHH amb la possibilitat d’accedir als marcatges.  Diferents explotacions complexes de les bases de dades corporatives fabricant etiquetes i fitxers per notificar als ciutadans actuacions municipals que els afecten.  Elaboració dels Padrons de Vetlladors (Via Pública ) i de Guals.  Portasignatures: Implantació als 10 districtes.  Migració de les bústies nominals al nou correu corporatiu Exchange. Accés via OWA/Outlook.  Implantació de la NEC (Nova Estació Corporativa) als districtes de Ciutat Vella, Les Corts, Sarrià, Gràcia, Horta, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí.  Implantació del GEIF (tractament de talons, bestretes...) al districte de Ciutat Vella.  Creació de bústies de correu per a tots els consellers polítics de districte.  Barcelona espai de negocis: projecte sobre la gestió immobiliària a modus de market place, ubicat dins de diferents web i que es manté conjuntament amb entitats col·laboradores del sector immobiliari amb les quals s’ha signat un conveni de treball Institut Municipal d’Informàtica  Institut Municipal de Mercats de Barcelona: aplicació GIM (Gestió d’incidències de mercat).  Registre General d’entitats ciutadanes (FGEC): Posar en marxa del nou sistema d’accés al FGEC.  Informes d’habitatge per al reagrupament familiar: nou sistema d’informació GIH (Gestió d’Informes d’Habitatge).  Direcció Programa de Dones: ABITS: Creació i posta en marxa d’un nou sistema d’informació, s’utilitzen dispositius mòbils per obtenir la informació del Diari de camp i un si web per a la gestió bàsica dels expedients.  Subvencions a entitats municipals: entrada de les subvencions pel portal de tràmits amb dues variants (amb i sense signatura electrònica).  Gerència d’Educació, Cultura i Benestar: S’ha passat tota la seu a la NEC i s’ha millorat el maquinari.  Direcció Programa Joventut: o CIAJ (Centre d’informació i assessorament per a joves): migració a la NEC i s’ha renovat tot el maquinari. o CRAJ (Centre de Recursos per a les Associacions Juvenils): S’ha iniciat la contractació del material i instal·lació per a la connexió d’aquest espai amb la xarxa corporativa ja que tenen FO amb el districte. o Espai Jove Bocanord centre acadèmic d’assessorament per a joves: S’ha iniciat la contractació del material i instal·lació per a la connexió amb la xarxa corporativa (4 punts (PIJ) + un pool per connectar a Internet a través d’ ADSL.  MUSEUM PLUS (Producte de gestió integral de col·leccions de Museu): Instal·lació de noves versions del programari.  Difusió de Continguts Biblioteques Museus (Inmagic/Webpubmlisher): Finalització del catàleg virtual que dóna visibilitat als fons documentals bibliogràfics de les Biblioteques de Museus, permetent la recerca conjunta o parcial dels fons. Els Museus que han participat són: M. Etnològic, M. Història, M. Picasso, M. Música i M. Frederic Marés.  ABSYS ARXIU HISTORIC CIUTAT (programari de gestió integral de biblioteques): Instal·lat un mòdul multimèdia per incorporar imatges de portades, sumaris, etc al fons bibliogràfic ja existent de l’Arxiu Històric. Creat un subcatàleg diferenciat del fons de l’Arxiu Fotogràfic.  CARTA ARQUEOLÒGICA. Finalitzada la incorporació de tota la informació geocodificada de situació d’elements arqueològics del subsòl de la ciutat al GIS de l’Ajuntament de Barcelona. Aquesta informació ja és accessible a través de Vista! per tots aquells departaments tècnics que la necessitin.  BAC (Banc Actius Culturals): Aplicació per gestió de persones, entitats, càrrecs, adreces i la seva explotació en mailing, SMS, correu. Desenvolupament de millores funcionals i de rendiment, incorporació de dades des de altres bases de dades disperses.  SICUB (Sistema Indicadors Culturals): S’ha finalitzat l’anàlisi de requeriments i s’ha iniciat la construcció de l’aplicació. Finalització prevista pel segon trimestre 2011.  Optimització de la gestió econòmica a l’Institut de Cultura de Barcelona. Institut Municipal d’Informàtica  Subvencions: S’ha integrat les subvencions ICUB (adequació i migració de la informació econòmic-financera) amb el projecte de e-Subvencions de l’Ajuntament.  Gestió magatzems: S’ha realitzat el desenvolupament d’una aplicació per gestionar (accés, consulta, préstec, ..) els materials que estan als magatzems ICUB.  BCN Film Commission: S’ha realitzat un nou disseny del portal i de l’aplicació. Es un ’espai web per compartir informació, dades professionals, experiències,.. relacionades amb el món de la filmografia a Barcelona.  Ampliació Espai Disc: S’ha instal·lat més de 24Tb en discs per dotar d’espai d’emmagatzematge a tot ICUB.  Consorci de Biblioteques: Quiosc de biblioteques, desenvolupament específic de l’aplicació per mostrar continguts, activitats i fer tràmits relacionats amb la Biblioteca on està situat el quiosc o veure activitats d’altres entitats del Barri i de la Ciutat.  Institut Barcelona Esports: Adaptacions Aplicació de Subvencions per a la campanya 2011  Mapa Informàtic Instalacions esportives Catalunya (GENE-BCNECO-ESPORTS).  PAE: El Programa d’Activitats Escolars és un sistema accessible des d’Internet que permet realitzar reserves i preinscripcions per activitats escolars que es realitzen dins l’àmbit de Barcelona.  Portal Barcelona Bressol: Finalització del portal socioeducatiu per explicar al ciutadà el projecte d’Escoles Bressol (escoles, situació en mapa, noves escoles,..), i posar a la seva disposició tota la informació necessària sobre l’etapa educativa 0-3:anys. Consta de la home del portal i 72 webs d’escoles.  Sistema de gestió integral d’escoles bressol: S’ha iniciat el projecte per dotar l’Ajuntament d’una eina de gestió de les Escoltes Bressol com a un conjunt integrat.  Definició i implantació d'un nou model de relació a efectes d'extensió i manteniment de la infraestructura informàtica de BAGURSA i les Oficines d'Habitatge (treball conjunt amb l'equip de suport informàtic de BAGURSA).  Nou portal de gestió de les Oficines de l'Habitatge. Integració en un únic portal de la majoria de les aplicacions utilitzades a les Oficines.  PAISA PDA. Desenvolupament d'una aplicació de mobilitat que doni suport a la tasca dels tècnics d'habitatge en les seves funcions d'inspecció i comprovació de l'aplicació dels ajuts i subvencions a la rehabilitació d'edificis i habitatges.  Recaptació: Càlcul i càrrega dels padrons: IBI, IVTM (circulació), IAE, guals (GL), escombraries (SL) i vetlladors (VP). Padrons electrònics IBI, IVTM i IAE.  Sancions : primera fase de l’adaptació a la Nova llei de trànsit, implementació de la Nova Ordenança Procediment Sancionador i l’enviament dels deutors del Impost de Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM) a la DGT.  Vehicles: Adaptació a l’emissió de contaminants.  Residus: nou tràmit de gestió de residus (baixa d’activitat).  Liquidacions: serveis de liquidació per a la inspecció, liquidació per al servei d’ajuda d’Acció Social, taxa de comunicat d’accidents. Liquidació especial d’escombraries. Institut Municipal d’Informàtica  Recaptació: millores evolutives en la recaptació en fase executiva, control de la gestió de la prescripció, ampliació de la informació de gestió del contribuent i millores en la notificació al BOP. Mòdul de pagament càrrec al compte. Informació de Base i Cartografia  Gestió del Territori: o Inscripció de la cartografia topogràfica municipal al Registre Cartogràfic de Catalunya. Llei Cartogràfica de Catalunya (16/2005). El decret 398/2006 regula l'oficialitat de la cartografia marcada per la llei. El treballs realitzats han estat: o Constitució de la base de dades OracleSpatial dels elements de la Xarxa Topogràfica Municipal XTM. Publicació en el Geoportal dels serveis d'informació i explotació dels elements de la XTM. o Publicacions cartogràfiques: Nou Diccionari nomenclàtor de les vies públiques de Barcelona i cartografia per la publicació "Barcelona endins. Districte a districte i barri a barri". o Desplegament en producció del sistema de manteniment i explotació del CELIA (Cens de Locals i Activitats). Operació de millora de l'adreça postal de 308 mil locals per facilitar l'accés per referència cadastral al sistema E-Llicències. o Operació de millora de la qualitat de la informació territorial del MIB: 308.000 adreces de locals, Fase 1 Cens locals Planta Baixa: 220.000 exp. de llicències d’activitat, integració de 557 edificis i 340 hes de topografia actualitzada. o Posta en producció de la fase 2 del Geoportal: amb nous serveis urbanístics i integració a la plataforma IDEC de l’ICC: 22.537 visitants i 1.944.602 mapes WMS servits. o Anàlisi i llançament de la iniciativa Open Data i Web de Descàrregues de Cartografia (CartoBCN) (entrada en producció: 1Trimestre 2011)  Col·laboració o gestió en projectes IDB i/o tranversals: o Consolidació de la interoperabilitat de serveis cartogràfics amb la plataforma de visualització de l’ Institut Cartogràfic de Catalunya. o Preparació de la plataforma i licitació de les tasques per oferir via serveis WFS la cartografia que intervé en afectacions a la via pública: connexió amb el sistema eWise d’ ACEFAT. o Construcció de la nova Web del Mapa Acústic i evolució de l’aplicatiu de manteniment. o Construcció de la Web de Descàrregues de Cartografia (CartoBCN) o Construcció de l’aplicació Web intranet Urbex (visió ortofoto aèria i imatge obliqüa). o Evolució del motor gràfic VistaOutput per a compatibilitat amb format de dades Oracle Spatial. o Ampliació de les eines generadores de l’aplicació Guia Urbana per a poder presentar, a més d’informacions puntuals, dades poligonals i lineals associades a informació alfanumèrica. A més, es permet el manteniment i gestió del arbre de dades a visualitzar, així com de les imatges que composen el mapa base. Institut Municipal d’Informàtica  Suport a la Legalitat: Implantació del sistema de formació LOPD: on-line i presencial.  Gestió de la Població: o Suport a les Eleccions al Parlament de Catalunya. o Extensió del padró on-line a les principals AA.PP: 1.090.054 tràmits totals dels quals 51.215 han estat realitzats telemàticament. Infraestructures de serveis informàtics  Infraestructures tecnològiques: o Provisió dels entorns i infraestructures necessàries per realitzar la formació de les noves aplicacions (eObres, Autoritas, eContractació, Acció Social, eSubvencions, DPO) . o Implementació SAP: o Implantació plataforma de connexió VPN-SSL, per al treball remot. o Programari/Aplicacions:  Implantació nous productes: eina d’Actius Informàtics de l’IMI (Asset Management-Staff&Line), eina de descobriments automàtics dels elements de la xarxa informàtica HW/SW (Discovery-Staff&Line), plataforma concentradora de monitors i consola de gestió d’events (BEM-BMC).  Eliminació de l’antiga eina tiqueting i gestió d’incidències SGS.  Nova versió de la Intranet Corporativa. o Xarxa i Estació de Treball:  Provisió de teclats amb lector de certificat digital. o Mobilitat:  Infraestructura per a la plataforma de mobilitat i servei de SAU adaptats als projectes de GUB (636 PDA i 429 impressores) i Autoritas (150 PDA).  Centre de Tecnologies de la Mobilitat (CETEM): projecte per a la automatització del pas a producció de les aplicacions de mobilitat i laboratori tecnològic de dispositius mòbils.  Estudi previ de capacitat d'accés al correu amb dispositius mòbils (iPhone, iPad, Symbian, Android).  Projecte d'evolució de la plataforma BES v4 Notes a BES v5 Exchange integrat amb AD i SQLServer. o Optimització de costos:  Adaptació a eines Software lliure, substitució de programari.  Unificació dels manteniments Hardware per un sol proveïdor de suport, COS.  Batch: S’ha aconseguit una reducció de 1500 processos diaris a 900, per a ajustar-se al nombre de llicencies UC4 adquirides.  Revisió i reducció de les llicències necessàries de SPSS (Software Estadístic). o Qualitat del Servei: Institut Municipal d’Informàtica  Servei d’atenció a l’usuari (SAU) a tots els usuaris de les aplicacions corporatives, amb 42.451 incidències ateses durant 2010 i un temps mig de resolució de 5 hores.  S’han fet reestructuracions en el mon WAS-Unix, tant Internet com Intranet, que han consistit en el desdoblament i aïllament dels diferents entorns enfocant-los a Àrees de Negoci.  Nova Oficina del Batch-Explotació de processos amb l’objectiu de millorar la construcció de processos batch.  Gestió dels Nivells de Servei: Desenvolupament de la part d’integració entre les eines de Talls de Servei i SIPRO per tal de facilitar l’elaboració d’informes. Adaptació dels sistemes de càlcul dels nivells de servei a la nova eina DPO de seguiment d’indicadors de l’Ajuntament.  Projecte d’optimització del control d’errors de l’eina de traspàs de dades entre aplicacions (MQBroker). o Seguretat:  Definició i aprovació de procediments i polítiques de seguretat (Registre d’incidències, Procediments i polítiques de còpies de seguretat i recuperació, Clausules de Contractació, etc.)  Adaptació del Portasignatures a les aplicacions eContracte, eObres i GIH.  Adaptació de la Còpia a les aplicacions eContracte, eObres, eOEP i GIH. o Projectes Gestió Continguts  Actualització plataforma Vignette 7 a les darreres versions tecnològiques  Millora rendiment i connectivitat plataforma gestió de continguts  Adaptació cercador Google per a cerques parcials TELECOMUNICACIONS Telecomunicacions proporciona suport a l’organització en la presa de decisions en matèria de telecomunicacions i lidera el desenvolupament de projectes transversals d’aquest àmbit. L’any 2010 ha estat caracteritzat per tres línies d’actuació ben diferenciades: d’una banda, la consolidació dels grans projectes desenvolupats majoritàriament l’any 2009 aprofitant l’impuls dels Fons Estatals d’Inversió Local; en segon lloc, la continuïtat en l’execució de l’estratègia municipal en matèria d’infraestructures, amb la connexió de nous edificis i incorporació de noves tecnologies i solucions per al desenvolupament de les activitats de l’organització; i, per últim, l’inici d’un procés d’innovació en el model de gestió de l’entorn urbà dintre del concepte globalment conegut com a Smart City. Fruit d’aquesta triple activitat, durant 2010 s’han desenvolupat un conjunt de projectes, dels que destaquen:  Barcelona WiFi, és el servei gratuït de connexió a internet que ofereix l’Ajuntament de Barcelona a ciutadans i visitants en els diferents equipaments municipals, situant-se actualment en 337 punt d’accés disponibles a la ciutadania, sent 53.188 els usuaris totals que l’han fet servir usuaris durant tot l’any, amb més de 14,7 milions de pàgines visitades. Institut Municipal d’Informàtica  Finalització del desplegament de la primera fase del projecte Wifi Via Pública, que suposa disposar actualment a la via pública de 469 punts wifi per a ús dels serveis municipals desplegats en l’entorn urbà L’àrea de cobertura de la xarxa desplegada ocupa actualment un 30% de la ciutat.  Migració de la plataforma Corporativa de veu a Telefonia IP, projecte en fase de desenvolupament que té per objectiu renovar la plataforma corporativa cap a una solució de nova generació, que permet la integració amb els sistemes d’informació corporatius i facilita l’adopció de serveis de valor afegit que ajudin a la millora dels processos i a la gestió municipal: directori actualitzat, eines de treball col·laboratiu, trasllats de personal... entre d’altres. El projecte l’any 2010 ha assolit un grau d’execució proper al 56 %, amb més de 7.000 extensions funcionant actualment sobre els nous sistemes de veu corporatius.  Adequació del cablatge dels edificis municipals, previ al desplegament de la telefonia IP i amb l’objectiu d’assegurar la correcta prestació d’aquest servei, s’ha procedit a la renovació del cablatge estructurat destinat a veu i dades, i la incorporació de sistemes d’alimentació elèctrica ininterrompuda a sis edificis municipals.  Ampliació de la xarxa municipal de fibra òptica municipal i noves connexions de centres, es continua amb el desplegament d’infraestructures de fibra òptica municipal i la connexió de nous centres a la xarxa corporativa mitjançant projectes “sota demanda”. L’any 2010 s’han connectat 14 centres a la xarxa.  Projecte pilot per al desplegament de sensors a la via pública, finançat amb fons FEOSL s’ha iniciat també durant l’any 2010 l’estudi dels requeriments que l’Ajuntament haurà de tenir en compte per al desplegament de dispositius sensors per a la gestió de l’entorn urbà. Institut Municipal d’Informàtica 1 Regularitzat inventari d’edificis municipals connectats. 2Inclou 53 SUN, 3 P570 i 4 Intel (HP) 3Donat que els discos son compartits entre totes les plataformes ho hem refós en un únic concepte. 4El canvi de tecnologia SUN a IBM P570 a permès augmentar la potència disminuint el nombre de CPUs dedicades. Estats financers a 31 de desembre de 2010 (milers d'euros) Indicadors propis del nivell d’activitat 2007 2008 2009 2010 Xarxa d’estacions de treball PC amb standard NT/XP 6.040 6.204 6.769 6.865 Edificis amb fibra òptica 122 128 141 176 Edificis connectats no fibra òptica 206 971 99 91 Servidors físics sales tècniques 247 341 285 284 Servidors xarxa descentralitzada 31 22 31 48 Bústies de correu 9.411 9.847 10.662 11.345 Missatges dia / Internet 80.000 89.979 114.830 118.000 Missatges dia / Corporatiu 90.500 152.912 212.840 220.000 Internet Visites / any 39.113.711 34.079.179 35.731.768 40.266.515 Pàgines / any 361.896.519 348.823.254 433.034.784 632.489.179 Tràmits en línia 414.196 1.169.033 1.242.511 1.395.550 Planells cadastre-urb./dia 2.280 1.718 1.540 1.538 Aplicacions accessibles des d’internet - 323 434 385 Informàtica corporativa Processadors Intel Linux 72 79 79 186 Processadors físics que permeten muntar Servidors Virtuals 70 Servidors virtuals sales tècniques 244 331 367 Processadors propietaris UNIX (IBM, SUN, HP, ...) 198 112 132 118 MIPS Mainframe 250 250 250 250 HOST- transaccions OnLine/ dia 307.760 323.184 311.728 273.448 HOST-Temps mig de resposta 10 transaccions més utilitzades (seg.) - 0,16 0,18 0,199 SAPs del conjunt de la plataforma 28.400 SAP – transaccions (diàleg) / dia - - 59.785 214.231 SAP-Temps mig de resposta transaccions seg. - - 0,46 0,54 Aplicacions d’ús intern (client/servidor, intranet) - 481 594 675 Aplicacions cartografia d’usuari intern Usuaris cartogràfics; VISTA 3.155 2.479 2.543 2.646 Planells cad-urb / dia interns 255 192 192 91 Visites Geovirtual 22.537 Trucades a Geoservicios 1.944.602 Capacitat global de tots els sistemes Espai en disc a gestionar TB - 102 148 260 Indicadors generals del nivell d’activitat 2007 2008 2009 2010 Plantilla en mitjana 226 224 231 227 Inversió (en milers d’euros) 14.982 16.585 34.042 17.480 Pròpia 3 9 - 357 Per compte de l’Ajuntament 14.979 16.576 34.042 17.123 Resultat comptable (en milers d’euros) 217 348 1.079 -1.186 Cash-flow (en milers d’euros) 231 359 1.088 -1.180 Institut Municipal d’Informàtica Balanç Compte de pèrdues i guanys Actiu Ingressos Actiu fix 16 Prestacions de serveis 206 Tranf. program. i per serveis Ajt 24.734 Despeses d'establiment - Transf. OOAA de l'Ajuntament 4.255 Immobilitzat immaterial - Altres transferències 95 Immobilitzat material 16 Altres ingressos 4 Immobilitzat financer - Deutors a llarg termini - Actiu circulant 13.232 Total ingressos d'explotació 29.294 Existències - Costos Deutors 12.435 Inversions financeres temporals - Variació d'existències - Tresoreria 797 Compres - Ajustaments per periodificació - Personal 13.104 Treballs, subminis. i serveis externs 17.192 Subvencions 168 Total actiu 13.248 Altres despeses - Provisions - Amortitzacions 6 Passiu Recursos a llarg termini 729 Total costos d'explot. abans financers 30.470 Patrimoni i reserves 1.915 Resultat de l'exercici (1.186) Resultat d'explotació abans financers (1.176) Subvencions de capital - Altres ingressos a distribuir - Ingressos financers - Provisions - Despeses financeres - Creditors financers a llarg termini - Altres creditors a llarg termini - Resultat d'explotació (1.176) Recursos a curt termini 12.519 Ingressos extraordinaris - Creditors financers - Despeses extraordinàries 10 Creditors comercials 10.181 Altres creditors 1.957 Resultat abans d'impostos (1.186) Ajustaments per periodificació 381 Impost de societats - Total passiu 13.248 Resultat de l'exercici (1.186)