PARC D’ATRACCIONS TIBIDABO MEMORIA PLA FINANCER 2014 - 2019 Antecedents: El Tibidabo és un espai emblemàtic de la ciutat de Barcelona per la seva condició de punt més alt de la ciutat, ubicat a 500 m sobre el nivell del mar i al cor del Parc Natural de Collserola, i perquè en la memòria de tots els ciutadans és un referent del lleure.  L’any 2002 el parc va passar a ser propietat de l’Ajuntament de Barcelona, el qual va encarregar la gestió a l’empresa municipal BSM i va mantenir la seva forma jurídica de Societat Anònima (PATSA).  La inversió acumulada des de 19 de març de 2002 fins a l’actualitat, per a modernitzar les instal·lacions i incorporar noves atraccions, efectuada per la societat PATSA, ascendeix a 29 MM d’euros. Aquesta inversió, parcialment, es va finançar amb crèdit atorgat per BSM, que va arribar a un saldo màxim de 13,9 milions d’euros.  Els resultats de PATSA van ser positius des de l’exercici 2005 fins l’any 2009. L'any 2010, després de l'accident del Pèndol, els resultats de la companyia cauen situant-se en unes pèrdues de 2,2 milions l’any 2010, pèrdues de 1,4 milions en el 2011, assolint-se pràcticament l’equilibri el 2012 (pèrdues de 87 mil euros). Per a l’exercici 2013 es preveu un resultat positiu de 1,3 milions.  La conjuntura de crisi generalitzada, l’impacte de l’increment de l’IVA a partir de setembre 2012, que van suposar una pujada de 13 punts en el preu de l’entrada al Parc.  En el terreny econòmic s’han pres mesures de racionalització de l’activitat i de les despeses, juntament amb mesures de promoció i dinamització de la demanda que han permès una important recuperació del nombre de visitants, de forma que l’exercici 2013 presenta una xifra de 557 mil visitants, que suposen arribar al 92,7% de la xifra òptima de 600 mil visitants. Descripció general Aquest pla financer es basa en el compliment de les línies estratègiques de Parc d’Atraccions Tibidabo. Línies estratègiques Les línees estratègiques, base de les accions previstes en el present pla financer, són:  Emocionar amb atraccions, espectacles i activitats per a totes les edats: Un parc amb una oferta adreçada especialment a un públic familiar però també atractiva per a qualsevol edat  Conservar i millorar el patrimoni de la ciutat: Un parc que no renuncia a la seva història centenària i que entén l’entreteniment com una font inesgotable de sorpresa.  Ser un parc públic que inclou un parc d’atraccions renovat i modern, un parc que respecta el passat, valora el present i avança cap al futur. El futur del parc té igual importància que la història del parc, per això i perquè algun dia el futur també sigui història del parc, s’ha d’adaptar a les noves formes de diversió i a la resta de l’oferta del temps.  Ser un espai obert a tothom amb una oferta permanent: Un parc urbà obert al públic tot l’any amb una oferta equilibrada.  Un parc respectuós amb l’entorn i integrat en un entorn natural. Un parc públic de Barcelona que s’integra al Parc de Collserola del qual en forma part.  Mantenir els visitants al voltant dels 600.000 visitants  Incrementar la qualitat i satisfacció del visitant  Autofinançar-se: La gestió del parc ha d’aconseguir uns resultats positius que li permetin dur a terme les seves inversions i el seu nivell d’activitat.  Ser un parc solidari i compromès amb la societat: desenvolupar una política contínua d’accions socials  Ser una font d’ensenyament: El parc d’atraccions ha de ser un espai on els nens i joves puguin desenvolupar els seus coneixements.  Un parc fàcilment accessible amb transport públic. La realització del pla de sanejament i l’actuació en base a aquestes línies estratègiques permet a PATSA afrontar el present pla financer per al període 2014 a 2019. Inversions La inversió total prevista per import de 6.789 milions d’euros per tot el període es planteja en base a:  la incorporació de noves atraccions per millorar l’oferta del parc i el nivell de satisfacció del clients amb una periodicitat trianual que permeti mantenir i créixer el nivell de visitants i el per cap (ingrés mig) per visitant. Aquesta inversió en noves atraccions es valora en 3 milions d’euros.  l’any 2014 finalitza la inversió en una nova Roda Panoràmica. Des de la seva creació, aquesta atracció s’ha convertit en una icona de l’Oci en parcs d’arreu del món. Ha estat i és un símbol de qualsevol Parc d’Atraccions per diversos motius però un dels més destacables és pel fet que permet gaudir-ne tota la família. El Tibidabo ha tingut 3 Rodes Panoràmiques des de la seva creació: La darrera, construïda el 1983, va prendre el relleu de la inaugurada el 1962 que, al seu torn, ja havia substituït la primera que hi va haver, el 1953. Els clients del parc sempre han apreciat el seu valor lúdic, sent una de les atraccions amb més usuaris de totes les del parc. Després del desmuntatge de la darrera, els clients han mostrat el desig d’instal·lar-ne una de nova com es pot confirmar amb els suggeriments recollits pel parc d’atraccions.  L’any 2016 es valoren noves inversions per import d’1,5 milions d’euros, buscant en el mercat aquelles atraccions adequades a la filosofia del nostre parc i que permetin mantenir i incrementar el nombre de visitants. Addicionalment s’invertiran 1,25 milions en rehabilitació d’instal·lacions a fi de mantenir i renovar del patrimoni de la Ciutat i de les atraccions emblemàtiques, destinada fonamentalment a la renovació del Castell Misteriós i de l’Hotel Kruger. Les inversions estan dirigides tant a mantenir el patrimoni de la Ciutat com a incrementar l’Índex de Satisfacció del Client, donar mes valor a la visita al Parc i millorar el control de la gestió. Ingressos El nivell d’ ingressos previstos es basa en l’evolució del nombre de visitants que passa de 556.700 l’any 2013 a 600.000 l’any 2016 com a conseqüència de les inversions i de les accions de comunicació i promocionals del Parc, essent una de les més importants l’assolir la xifra de 20.000 famílies membres del Tibiclub. Aquesta xifra de 600.000 visitants, considerada com a la xifra òptima de visitants del parc, es manté a partir del 2016 per a la resta d’anys. L’ingrés de visitants ve donat principalment per l’ingrés de taquilla i l’ingrés de restauració. En relació a l’ingrés de taquilla no es considera increment de tarifes, però sí un increment del per cap com a conseqüència del menor esforç promocional per la millora de l’oferta . En l’ingrés per restauració es contempla un increment per l’IPC que es considera d’un 1.1%. La resta de partides, com a ingrés per transport (funicular i aparcament), Camí del Cel, patrocini i altres es preveuen constants sense increment. Despeses Per el càlcul de despeses s’ha previst un increment de l’IPC d’un 2,8% per a tots els anys. En aquest pla financer es manté la plantilla de personal del Parc estabilitzada en 145 empleats. L’increment del cost es preveu en un 1,5% addicional a l’IPC previst a l’any 2015 per la negociació del nou Conveni Col·lectiu. L’empresa continuarà treballant en el seu pla de formació i motivació del personal per tal de mantenir el nivell de Satisfacció dels Clients en quant al tracte rebut dels empleats, que l’any 2013 ha estat valorat en un 8,6 sobre 10. L’estructura de costos manté la política de ser un parc obert per a tothom amb el servei que es presta al Camí del Cel tot l’any. També garanteix ser un parc integrat en el seu entorn natural amb les polítiques de transport públic que representen una despesa anual al voltant dels 550.000 euros. Aquest nivell de despesa també contempla el pla d’accions Socials que el Parc ha anat desenvolupant els darrers anys com el conveni signat amb UNICEF, les jornades solidaries com Un cop de Mà, Estiu sense barreres, ACCIC, FANOC entre d’altres. La Societat també destina recursos a la divulgació de la cultura com els esdeveniments teatrals, titelles, màgia, actes culturals i educatius. Conclusió Els resultats obtinguts en el present pla financer presenten un superàvit acumulat a final de 2019 de 12,4 milions d’euros, la qual cosa permet assumir les inversions plantejades i garanteix la continuïtat de la gestió del Parc sota el principi d’empresa en funcionament, així com l’oferta d’oci familiar que ha estat i estarà un referent per a la Ciutat de Barcelona.