BC N Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) PROCESSOS CLAU O OPERATIUS DE LA FASE D’ESTUDI Anàlisi, valoració i pronòstic III. ANÀLISI, VALORACIÓ I PRONÒSTIC PROCESSOS CLAU O OPERATIUS DE LA FASE D’ESTUDI PRESENTACIÓ, MAPA GENERAL, PROCESSOS ESTRATÈGICS I DE SUPORT Entrada i anàlisi d’informació Procés I Primera entrevista i exploració diagnòstica Procés II Anàlisi, valoració i pronòstic Procés III Pla d’intervenció (pla de millora / acords COSE) i devolució a la família Procés IV Direcció Àrea de Drets Socials Coordinació tècnica 9ZeVgiVbZciYZEaVc^ÐXVX^‹^EgdXZhhdh# Àrea de Drets Socials 9ZeVgiVbZciYZ;Vb†a^V^>c[|cX^V# Àrea de Drets Socials Equip de treball Maica Comellas, Rosa Alemany, Teresa Pastó, Núria Amado, Jordi León, Susana Martín, Laura Gil, Carmina Català, Marta Sánchez i Àngels Campos Coordinació de l’edició 9ZeVgiVbZciYZ8dbjc^XVX^‹# Àrea de Drets Socials Maig de 2017 3Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Aquesta part del document es dedica a aprofundir en la concreció de cada un YZahegdXZhhdhXaVjddeZgVi^jh#IVaXdbhÇ]VZmedhViZcZaeg^bZgYdXjbZci! els processos operatius són els que estan relacionats directament amb la pres- iVX^‹YZahZgkZ^#GZÑZXiZ^mZcaZh[VhZhYZigZWVaafjZegZkZjaÇdg\Vc^ioVX^‹!VbW aZhiVhfjZhfjZhÇ]VcYZYjgViZgbZZcXVYV[VhZ# 8VaiZc^gegZhZci!XdbhÇ]VY^iZcaV^cigdYjXX^‹!fjZhÇVWdgYVcdb‚hZaYZheaZ- \VbZciYZ aÇVc|a^h^YZahegdXZhhdh gZaVX^dcVihVbW aV [VhZYÇZcigVYV!ZhijY^! kVadgVX^‹Y^V\cŒhi^XV^ZaVWdgVX^‹YZaÇ^c[dgbZXdggZhedcZci!idi^fjZaÇVXijVX^‹ YZaÇ:6>6Xdci^cjVVbWaV[VhZYÇ^ciZgkZcX^‹^ÐchVaiVcXVbZci# EZafjZ[VVVfjZhihegdXZhhdh!XVYVjchÇVcVa^ioVYZaVbVcZgVhZ\“Zci^eZg b^i_|YZaVYdXjbZciVX^‹fjZhÇZmedhVVXdci^cjVX^‹/ &# Fitxa del procés. ;^imV dc fjZYV gZXdaa^YV! YZbVcZgV h^ciƒi^XV! aV ^c[dgbVX^‹ XaVj hdWgZ Za egdX‚hfjZhÇVcVa^ioV#HÇ]^gZXjaaZc/aÇdW_ZXi^jYZaegdX‚h!aVhZkVYZÐc^X^‹d YZhXg^eX^‹! aZhZcigVYZh ^ aZhhdgi^YZh aZhVXi^k^iVihfjZ ^c^X^ZcZaegdX‚h ^ aZhVXi^k^iVihfjZZh\ZcZgZcVeVgi^gYÇVfjZhi ^YdcZc aadXVahZ\“Zci!Zah V\Zcih^bea^XVihV\ZcihgZhedchVWaZh!Zfj^eYZegdX‚h^VaigZhV\Zcih^bea^- XVih!^cY^XVYdg$heZgbZhjgVgd[ZghZ\j^bZciYZaegdX‚h!YdXjbZciVX^‹YZ gZ[ZgƒcX^V^Z^cZh^c[dgb|i^fjZhYZhjedgi# '#Diagrama de Wux i relat del procés. ä GZegZhZciVX^‹\g|ÐXVYZaZhVXX^dch^bea^XVYZhZcZaegdX‚h!ZmegZhhVYZh ZcaÇdgYgZZcfjƒhZhjXXZZ^mZc^gZegZhZciVYZhVbWZahh†bWdahXdggZhed- cZcihVah^\c^ÐXViYZXVYVVXX^‹YZX^h^‹!VXi^k^iViddeZgVX^‹!ZbbV\VioZ- bVi\Z!ZiX##6edgiVjcVk^hjVa^ioVX^‹g|e^YV^\ZcZgVaYZaegdX‚h# ä :aY^V\gVbVYZÑjmhÇVXdbeVcnVVbWjcVZmea^XVX^‹ZhXg^iVYZaegdX‚h!fjZ eZgbZiZmea^XVg!VbWb‚hegd[jcY^iVi!aZhVXX^dch^iVhfjZh^bedgiVcihfjZ XVagZVa^ioVg# (# Desenvolupament tècnic i documentació associada (protocols, informes, guions, etc.) directament relacionats amb el procés. 9‹cVaZhY^gZXig^jhiƒXc^fjZh^aZhgZ[ZgƒcX^ZhXdcXZeijVahhdWgZaZhVXX^dch fjZhÇ]VcYZYjgV iZgbZeZgVhhda^gZahdW_ZXi^jhYÇViZcX^‹ ^VXijVX^‹! idi hZ\j^ciZabVgXZhigViƒ\^XcdgbVi^j!XdbeZiZcX^Va!YZeaVc^ÐXVX^‹^dg\Vc^i- oVi^jZhiVWaZgi# PRESENTACIÓ 4Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Procés III MAPA GENERAL DE PROCESSOS DELS EAIA Suport tècnic Pla de formació i desenvolupament professional Recursos econòmics Recursos Humans Marc legal Instruccions i directrius DGAIA Protocols institucionals Models i protocols tècnics PROCESSOS DE SUPORT PROCESSOS ESTRATÈGICS Marc normatiu i competencial Marc conceptual i tècnic Exploració diagnòstica Tancament SIAS EAIA Elaboració del compromís socioeducatiu (COSE), en coordinació, si escau, amb SSB i/o la xarxa de territori Derivació a SSB Entrada i anàlisi d’informació Primera entrevista SSB DGAIA PROCESSOS CLAU O OPERATIUS Síntesi avaluativa i resolució DGAIA Desemparament Risc greu Risc lleu o moderat 5Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Model de seguiment i avaluació Estructura organitzativa dels EAIA Marc plani[cador Models teòrics orientadors Recursos informàtics Comunicació i imatge Seguiment i/o tractament. Desenvolupament pla de millora RatiHcació de mesura Pla d’intervenció (Pla de millora / acords COSE) i devolució a la família Tancament COSE Tancament SIAS EAIA Acompanyament procés de separació familiar i acceptació de mesura/recurs Avaluació procés de canvi Reajustament i/o pròrroga del COSE Proposta de mesura Avaluació procés de canvi Seguiment i/o tractament. Desenvolupament COSE i treball en xarxa Signatura del COSE entre Ajuntament i família Espai de treball conjunt (informe) Anàlisi, valoració i pronòstic Entrevista devolutiva INFORME Canvi o tancament de mesura 6Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Procés III 7Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic ÍNDEX 3. ANÀLISI, VALORACIÓ I PRONÒSTIC (#&#;^imVYZegdX‚h (#'#9^V\gVbVYZÑjm^gZaViYZaegdX‚hYÇVc|a^h^!kVadgVX^‹ i pronòstic (#(#9ZhZckdajeVbZciiƒXc^X^YdXjbZciVX^‹VhhdX^VYV   egdidXdah!^c[dgbZh!\j^dch!ZiX#Y^gZXiVbZci   gZaVX^dcVihVbWZaegdX‚h (#(#&#>c^X^YZaegdX‚h/gZjc^‹YZaÇ:fj^e>ciZgY^hX^ea^cVg^eZgV aÇVc|a^h^!kVadgVX^‹^egdcŒhi^X#8dch^YZgVX^dchegƒk^Zh# (#(#'#BdYZahiZŒg^XheZgVaÇVc|a^h^!aVkVadgVX^‹^ ZaegdcŒhi^X# ä BdYZaeZgVaÇVkVajVX^‹YZaZhXVeVX^iViheVgZciVah# ?#7VgjYn# ä ciZgY^hX^ea^cVg^ Direcció Altres agents implicats (Professionals que no intervenen Y^gZXiVbZciZcZaegdX‚hdcd]^ ZmZXjiZcXVeVXX^‹!eZgŒfjZ]^ XdcÑjZ^mZcZcVa\jchZci^i Indicadors (Dades que aportin informació hdWgZaV\Zhi^‹YZaegdX‚h HÇ]Vc[ZiidihZaheVhhdhcZXZhhVg^heZgdWiZc^gaV^c[dgbVX^‹ hjÐX^ZciZcXVYVVeVgiVieZgXdbeaZiVgaÇZmeadgVX^‹![dgbjaVg jcegdcŒhi^X^egZcYgZaVYZX^h^‹hdWgZaVegdedhiViƒXc^XV^$d VYb^c^higVi^kV^ZaeaVYÇ^ciZgkZcX^‹$b^aadgV# Documentació de referència (Documents relacionats amb ZaegdX‚h ä BdYZaeZgVaVkVadgVX^‹YZaZhXdbeZiƒcX^ZheVgZciVahYZ ?#7VgjYn ä BdYZaeZgaVkVadgVX^‹YZah^hiZbV[Vb^a^Vg/gZXjghdh^ g^hXdh!YZK#:hXjYZgd ä BViZg^VahYÇZaVWdgVX^‹egŒe^VYZah:6>6 Eines informàtiques de suport (Aplicacions, bases YZYVYZh!ZiX# 10 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Procés III 3.2. Diagrama de Wux i relat del procés d’anàlisi, valoració i pronòstic Referent i coreferent Equip interdisciplinari Inici Valoració de la situació de l’infant, de les compe- tències parentals i de la situació sociofamiliar a partir de la presentació del cas, centrant-se en l’anàlisi dels elements següents: Orientació del cas i intervencions que cal realitzar Presentació del cas (1) Ampliar l’exploració Pla de treball Vincle o aferrament Model adult i pares-Hlls.Història familiar. Salut mental i addiccions. Resiliència/ vulnerabilitat parental Valoració: ä Validació o reformulació de la hipòtesi diagnòstica. ä Balanç risc/protecció (2) Models de criança Vinculació afectiva i disposició. Resposta a les necessitats bàsiques. Estil educatiu Presa de decisió sobre la proposta tècnica i/o administrativa que cal realitzar Recursos i xarxa de recolzament familiar i social Habilitats socials i recursos relacionals. Adaptabilitat / demanda d’ajuda, disposició a la intervenció Empatia Capacitat d’assumir responsabilitats / insight. Observació de la relació pares-Hlls. Impulsivitat / capacitat d’autocontrol Pronòstic (3) Impacte de la incompetència parental en l’infant Trastorn de l’aferrament / trauma / problemes i/o trastorn de desenvolupament. Resiliència i capacitats / recursos / habilitats de l’infant Avaluació del context social i familiar (nuclear i extensa) que inWueix en la parentalitat Situació laboral / habitatge / pobresa / immigració / salut No La informació és suHcient/ completa? És un cas complex? (4) Sí No Sí Retorn a la fase d’exploració i anàlisi 11 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Direcció Suport en la presa de decisions (4) Observacions/documents (1) Segons el Guió de presentació del cas. (2) Ponderació i balanç de l’equilibri entre els diversos factors de risc en la família i els recursos que podem activar en la família i el seu entorn, canvis necessaris i garantir l’estabilitat i la protecció necessàries. (3) Factors de pronòstic: pàg. 22. Altres elements: ä KVadgVX^‹YZaVeaVhi^X^iVi estructural de la família, a partir YZigZhY^bZch^dch/ZbdX^dcVa! gZaVX^dcVa^h^bWŒa^XV# ä :aZbZciVjidgZ[ZgZcX^Va^ gZhhdc|cX^ZhZbdX^dcVah# ä 9^hedc^W^a^iViYZaVmVgmV^ gZXjghdhYZaiZgg^idg^# (4) Les situacions complexes són inherents al context d’atenció social, ja sigui per qüestions intrínseques al cas, per cronicitat, perquè hi intervenen molts serveis o operadors socials, per la història institucional del cas, per posicions diferents dels serveis o els professionals, etc. Davant la complexitat, hi ha diversos enfocaments possibles i pot haver més d’una hipòtesi de treball, amb la qual cosa es generen divergències tècniques. La Direcció ha d’oferir suport i facilitar un marc de treball que faci possible el consens tècnic per a la presa de decisions i la intervenció. Nota: Conceptes basats en els models de Jorge Barudy i Valentín Escudero. 12 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Procés III Accions Anàlisi i valoració de la situació de l’infant, de les competències parentals i de la situació sociofamiliar Agent responsable: Egd[Zhh^dcVahYZaÇ:fj^e>ciZgY^hX^ea^cVg^ Descripció: Un cop la persona referent i coreferent _V ]Vc [Zi aV egZhZciVX^‹ YZa XVh ^ YZ aV h^ijVX^‹ [Vb^a^Vg V aÇZheV^ YZ reunió de l’Equip Interdisciplinari per a l’anàlisi del cas, els professionals estan en Y^hedh^X^‹YÇ^c^X^Vgl’anàlisi en profunditat de tota la informació que hÇ]VdWi^c\jiYZaÇ^c[Vci$VYdaZhXZci^ aV[Vb†a^VZcaV[VhZd’exploració diagnòstica, per tal de poder fer una valoració global i prendre les decisions oportunes sobre les actuacions que cal portar a terme# AÇVc|a^h^^ aVkVadgVX^‹hÇ]VjgVcYZ[ZghdWgZaVWVhZYZahparàmetres hZ\“Zcih/ ä I^ejhd’aferrament Zc Zah VYjaih ^ ZcigZ eVgZh$bVgZh ^ Ðaah! ]^hiŒg^V [Vb^a^Vg! VheZXiZh YZ hVaji! gZh^a^ƒcX^V! kjacZgVW^a^iVi [Vb^a^Vg!ZiX# ä Empatia! XVeVX^iVi YÇVhhjb^g gZhedchVW^a^iVih! dWhZgkVX^‹ YZ aV gZaVX^‹ eVgZh$bVgZh"Ðaah! YZbVcYV YÇV_jYV! XVeVX^iVi YÇVjidXdcigda$^bejah^k^iViZcZahVYjaih!ZiX# ä Models de criança ä Recursos i xarxa de suport familiar i social ä Impacte en l’infant/adolescent de la incompetència familiar ä Avaluació del context social i familiar[Vb†a^VcjXaZVg^ZmiZc- hVfjZ ^cÑjZ^mZc aVeVgZciVa^iVi h^ijVX^‹ aVWdgVa!]VW^iVi\Z! XdciZmiYZedWgZhV!b^\gVX^‹!hVaji!ZiX# Documentació associada: ä Documentació de referència sobre els models de J. Barudy i V. Escudero. ä 7]Vð]b[ñïÌïX]fYñeïXYñYZYñ~aW]ï# Decisió sobre si tenim informació su[cient per fer l’anàlisi, la valoració i el pronòstic Agent responsable: Egd[Zhh^dcVahYZaÇ:fj^e>ciZgY^hX^ea^cVg^ Descripció: Decidir si tenim informació su[cient per fer la valoració global i el balanç entre els factors de risc i els factors de protecció que egZhZciV aV [Vb†a^V! ^ Xdci^cjVgZb VbW Za egdX‚h YZ egZhV YZ YZX^h^dch# H^cdiZc^baV^c[dgbVX^‹hjÐX^Zci!retornarem a la fase anterior YÇZmeadgVX^‹Y^V\cŒhi^XV^Vbea^VgZb# 13 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Accions Anàlisi, valoració i pronòstic Agent responsable: Egd[Zhh^dcVahYZaÇ:fj^e>ciZgY^hX^ea^cVg^ Descripció: :ahegd[Zhh^dcVah]VjgVcYZkVadgVg/ ä Si la situació de maltractament i desemparament es pot repe- tir, pot persistir, pot augmentar o pot desaparèixerZcjc[jijg# ä Ponderar factors de risc/vulnerabilitat i els factors de protec- X^‹$XdbeZiƒcX^VegZhZcih# ä Les conseqüènciesfjZVfjZhiVh^ijVX^‹]Vi^c\jiper a l’infant i el seu desenvolupament# ä Les possibilitats de canvi de la família i de recuperabilitat de les capacitats parentals eZg iVa YÇVkVcVg Zc aVb^aadgVYZ aV h^ijVX^‹# Decisió sobre la proposta tècnica i/o administrativa Agent responsable: Egd[Zhh^dcVahYZaÇ:fj^e>ciZgY^hX^ea^cVg^ Descripció: Depenent de si el pronòstic‚hfavorable o no, es prendrà la decisió b‚hVYZfjVYVeZgVaÇ^ciZgƒhhjeZg^dgYZaÇ^c[Vci$VYdaZhXZci^Zh plantejarà l’orientació del cas i la intervenció que calgui realitzar. Estimació de la complexitat del cas Agent responsable: ä Egd[Zhh^dcVahYZaÇ:fj^e>ciZgY^hX^ea^cVg^ ä Direcció Descripció: Les situacions complexes són inherents al context d’atenció social eZgf“Zhi^dchY^[ZgZcih/XVgVXiZg†hi^fjZh^cig†chZfjZhYZaXVh! cronicitat, intervenció de molts serveis o operadors socials, per aV]^hiŒg^V^chi^ijX^dcVaYZaXVh!eZgaZhedh^X^dchYZahhZgkZ^h^Za eZghdcVaegd[Zhh^dcVa!ZiX# Aquests casos comporten di[cultats i incerteses i són un repte per Vahegd[Zhh^dcVah#9VkVciaVXdbeaZm^iVi!hZbegZ]^]VY^[ZgZcih Zc[dXVbZcihedhh^WaZh^edi]VkZgb‚hYÇjcV]^eŒiZh^YZigZWVaa# Serà necessari actuar amb responsabilitat per generar un coneixement compartit!gZXdcƒ^mZga†b^ih^edhh^W^a^iVih^!idi^fjZ ZcjcZfj^eedYZc]VkZg"]^mirades diferents sobre el cas, cal igdWVgVaiZgcVi^kZhfjZeZgbZi^cVkVcVgZcaV^ciZgkZcX^‹VeVgi^g YZaZhY^[ZgZcih]^eŒiZh^hYZigZWVaa# La Direcció, per tant, ha de vetllar^d[Zg^ghjedgieZgfjƒVfjZhi procés doni resultats^ej\j^[ZgZbZg\^gZhigViƒ\^ZhY^[ZgZcih! marcar prioritats i promoure mesures per obtenir el consens tècnic per a la presa de decisions ^aV^ciZgkZcX^‹# :cVfjZhiZhh^ijVX^dch!aVsupervisióiVbW‚edihZgjcgZXjgh útil, ja que aporta elements per desbloquejar, pot orientar noves k^ZhYÇ^ciZgkZcX^‹iƒXc^XV^bZidYdaŒ\^XV^!ZcXVgVfjZcdVedgiV hdajX^dchc^egZhVYZYZX^h^dch![VX^a^iVfjZZbZg\Z^m^c# 14 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Procés III 3.3. Desenvolupament tècnic i documentació associada (protocols, informes, guions, etc.) directament relacionats amb el procés Anàlisi, valoració i pronòstic 3.3.1. Inici del procés: reunió de l’Equip Interdisciplinari per a l’anàlisi de casos. Consideracions prèvies. :a egdX‚h YÇVc|a^h^! kVadgVX^‹ ^ egdcŒhi^X hÇ^c^X^V Zc aV gZjc^‹ YZ aÇ:fj^e >ciZgY^hX^ea^cVg^eZgVaÇVc|a^h^YZXVhdh#whZabdbZciYZXdciZmijVa^ioVg!gZk^- hVg^VcVa^ioVgaV^c[dgbVX^‹b‚hgZaaZkVcidWi^c\jYVZcaÇZmeadgVX^‹Y^V\cŒhi^XV! VbWaVegZhZciVX^‹egƒk^VYZaVeZghdcVgZ[ZgZci^XdgZ[ZgZci# AÇ:heV^YÇ6c|a^h^ >ciZgY^hX^ea^c|g^V‚hjcZheV^ iƒXc^XYZ igZWVaa ^ciZgcZcfjƒ eVgi^X^eZcidihZahbZbWgZhfjZ[dgbZceVgiYZaÇZfj^eiƒXc^XYZegd[Zhh^dcVah! b‚hZahY^gZXidghYZah:6>6!h^ZhXVj# AÇdW_ZXi^jeg^cX^eVa‚haÇVc|a^h^Zcegd[jcY^iViYZidiVaV^c[dgbVX^‹fjZhÇ]VdW- i^c\jiYZaÇ^c[Vci$VYdaZhXZci^aV[Vb†a^VZcaV[VhZYÇZmeadgVX^‹Y^V\cŒhi^XV!eZg tal de poder fer una valoració global i prendre les decisions oportunes sobre les VXijVX^dchfjZXVaedgiVgViZgbZ# whjcZheV^iƒXc^XXdaÓaZXi^j^YZgZÑZm^‹eZgeZchVg!gZeZchVgaÇViZcX^‹^Vegd- [jcY^gZciZbZhfjZ]^Zhi^\j^cgZaVX^dcVih# 6fjZhiZheV^gZfjZgZ^mXZgiZhXdcY^X^dchegƒk^ZheZgfjƒej\j^iZc^g aadX^hZg [jcX^dcVa/ ä Que es plantegi com un espai tècnic entre membres d’un equip, on s’admeten i es respecten tots els punts de vista!hZchZ_ji_Vg^Zc^\jVaiViYZXdcY^X^dch# ä FjZZhXdchZchj‰egƒk^VbZciVbWaÇZfj^eZaXdbegdb†hYÇjcVescolta res- pectuosa que generi un clima de con[ança i sinceritat per a la presentació YZaXVh# ä :aeaVciZ_VbZciYZl’anàlisi del cas és de servei i el focus és el cas, no la in- tervenció professional. ä La responsabilitat tècnica i la decisiógZheZXiZZaXVh‚hYZa$YZaVegd[Zh- sional referent i coreferent, que conjuntament valoraran les alternatives plantejades!YZfj^cVbVcZgV^fj^chcdjhZaZbZcihZhigViƒ\^ZhiƒXc^fjZh incorporen o no!ZcaÇdg^ZciVX^‹YZaXVh# ä La Direcció^ciZgk^cYg|hZbegZfjZZhigVXi^YÇjccas complex amb divergèn- cia tècnica. :ciZcZbfjZ aZhsituacions complexes són inherents al context d’atenció social!_Vh^\j^eZgf“Zhi^dch^cig†chZfjZhVaXVhdeZgaVhZkVXgdc^X^iVi!eZg- fjƒ]^ ^ciZgkZcZcbdaihhZgkZ^hddeZgVYdghhdX^Vah XVhdhbjai^Vhh^hi^ih! eZgaV]^hiŒg^V^chi^ijX^dcVaYZaXVh!eZgaZhedh^X^dchYZahhZgkZ^h^Zahegd- [Zhh^dcVah! ZiX# 6fjZhih XVhdh XdbedgiZc Y^ÐXjaiVih ^ ^cXZgiZhZh ^ hdk^ci 15 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic hjedhZc jc gZeiZ eZg Va eZghdcVa egd[Zhh^dcVa# 9VkVci YZ aV XdbeaZm^iVi! ]^]VY^[ZgZcihZc[dXVbZcihedhh^WaZh^!eZgiVci!hZbegZedi]VkZg"]^b‚h YÇjcV]^eŒiZh^YZigZWVaa!aVfjVaXdhVediegdkdXVgY^kZg\ƒcX^ZhiƒXc^fjZh# Caldrà, doncs, actuar des del consens i la responsabilitat per generar un co- cZ^mZbZciXdbeVgi^i!gZXdcƒ^mZga†b^ih^edhh^W^a^iVih!V^m†XdbeZgigdWVgVa- iZgcVi^kZhfjZXdbedgi^cjcVegd[jcY^bZciiƒXc^XfjZeZgbZi^VkVcVgZcaV ^ciZgkZcX^‹# La Direcció, per tant, ha de vetllareZgfjƒVfjZhiprocés doni resultats, ofe- g^ghjedgi^[VX^a^iVgjcbVgXYZigZWVaafjZeZgbZi^/[ZgZbZg\^gZhigViƒ\^Zh Y^[ZgZcih!bVgXVgeg^dg^iVih!egdbdjgZbZhjgZh^edhVgiZgb^c^ha†b^i#:cYZ- Ðc^i^kV!dWiZc^gjcconsens tècnic per a la presa de decisions^aV^ciZgkZcX^‹# :cVfjZhiZhh^ijVX^dch!jcVaigZgZXjghYZhjedgiXdciZbeaVi‚haVsupervi- sió de casos que aporta elements per desbloquejar, pot orientar noves vies YÇ^ciZgkZcX^‹iƒXc^XV^bZidYdaŒ\^XV^!ZcXVgVfjZcd^cY^XVhdajX^dchc^egZ- hVYZX^h^dch![VX^a^iVfjZZbZg\Z^m^c# L’objectiuYÇVfjZhiegdX‚hYÇVc|a^h^!kVadgVX^‹^egdcŒhi^XhZg|/ ä 6kVajVgaVh^ijVX^‹YZaÇ^c[Vci$VYdaZhXZci!aZhXdbeZiƒcX^ZheVgZciVah^aVh^- ijVX^‹hdX^d[Vb^a^VgeZgYZX^Y^g$kVadgVgfj^cZhbZhjgZhhZgVcaZhb‚hVYZ- fjVYZhZcaÇ^ciZgƒhYZaÇ^c[Vci# ä 8dcÐgbVg!YZhZhi^bVgdgZ[dgbjaVgaZh]^eŒiZh^hZaVWdgVYZh# ä IVcXVgZaegdX‚hYÇZmeadgVX^‹Y^V\cŒhi^XVdeaVc^ÐXVgcdkZhZmeadgVX^dch!h^ XVa# :apronòstic]VYZeZgbZigZegZkZjgZ/ ä Si la situació de maltractament i desemparament es pot repetir, pot persistir, ediVj\bZciVgdediYZhVeVgƒ^mZgZcjc[jijg# ä EdcYZgVgZah[VXidghYZg^hX$kjacZgVW^a^iVi^Zah[VXidghYZegdiZXX^‹$XdbeZ- iƒcX^VegZhZcih# ä AZh XdchZf“ƒcX^Zh fjZ VfjZhiV h^ijVX^‹ ]V i^c\ji eZg V aÇ^c[Vci ^ Za hZj YZhZckdajeVbZci# ä Les possibilitats de canvi de la família i de recuperabilitat de les capacitats eVgZciVaheZgiVaYÇVkVcVgZcaVb^aadgVYZaVh^ijVX^‹# 16 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Procés III 3.3.2. Models teòrics per a l’anàlisi, la valoració i el pronòstic Des del punt de vista conceptual, considerem que el model sistèmic relacional [VX^a^iVjcVVegdm^bVX^‹^ jcVXdbegZch^‹i^ahYZabVaigVXiVbZciZcaV^ c[|cX^V ^aÇVYdaZhXƒcX^V# 6fjZhibdYZaZcheZgbZi^cXdgedgVgaVXdbeaZm^iVi^iZc^gegZhZcifjZZcaZh disfuncions de la cura i el maltractament, es conjuguen múltiples factors i ni- kZaah!V^m†XdbkZjgZÇcaV^ciZgVXX^‹ZcigZZaah# 9ÇVaigVWVcYV!ZaeZchVbZcih^hiƒb^XedhVYZgZaaZk|cX^VaV^ciZgYZeZcYƒcX^V YZahY^[ZgZcihh^hiZbZhfjZ^cÑjZ^mZcZcaÇ^c[Vci$VYdaZhXZci^aVhZkV[Vb†a^V!^ V[VkdgZ^maVXdbegZch^‹YZaXdbedgiVbZciYZaZheZghdcZh!cdcdb‚hVeVgi^g YZ aZhhZkZhXVgVXiZg†hi^fjZheZghdcVahh^c‹ iVbW‚hZ\dch aZh gZaVX^dchfjZ ZhiVWaZ^mZcVbWZahXdciZmidhZcZahfjVahZhiVc^bbZghdh#6fjZhiVeZgheZXi^- kV^bea^XVVcVa^ioVgZah[ZcŒbZch]jbVchZcaVhZkVXdbeaZm^iViXdciZmijVa!V eVgi^gYÇjcZc[dXVbZcibjai^Y^bZch^dcVa^X^gXjaVg# AÇZmeadgVX^‹YZah^hiZbV ^cY^k^YjVa! [Vb^a^Vg ^hdX^VaYZ aÇ^c[Vci$VYdaZhXZci ^ aV hZkV[Vb†a^V]VYZedhh^W^a^iVg[ZgjcVVc|a^h^!jcVkVadgVX^‹ ^jcegdcŒhi^XYZ aÇZhiViYZaÇ^c[Vci$VYdaZhXZci^ YZaZhXVeVX^iVih^ Y^ÐXjaiVihYZahhZjhXj^YVYdgh# Idi^fjZVfjZhibdYZahÇZmea^XVb‚h|bea^VbZciZcaÇVeVgiViYZabVgXXdcXZe- ijVaYZaeg^bZgYdXjbZciYÇVfjZhiigZWVaa!ZchhZbWaV^bedgiVci[ZgjcVbZc- ció especial al model que proposa Barudy per a l’avaluació de les competències parentals!dc^cXadjaVkVadgVX^‹^aÇVc|a^h^YZahZaZbZcihfjZXdch^YZgVh^\c^Ð- XVi^jh#6^m†XdbZafjZZcheaVciZ_VEscudero en la seva Guia pràctica per a la intervenció familiar!dcegZhZciVaÇZfjVX^‹YZWVaVc^ZaheVg|bZigZhXaVjfjZ aVXdbedcZc# 8dch^YZgZbfjZVbWY‹hVjidghVedgiZcZaZbZcihYZgZÑZm^‹bdaik|a^Yh^Xdc- ÑjZcihfjZXVa iZc^gZcXdbeiZ#6Xdci^cjVX^‹ [ZbjcWgZj gZhjbYÇVaaŒfjZ XgZ^ZbfjZ‚h^cY^heZchVWaZiZc^gegZhZciYZahbdYZahZhbZciVih^fjZegded- hZbXdbV\j^VZcVfjZhiV[VhZYZkVadgVX^‹^egdcŒhi^X# Model per l’avaluació de les competències parentals. J. Barudy 7VgjYneaVciZ_VaÇVc|a^h^^aVkVadgVX^‹YZaZhXVeVX^iViheVgZciVahhdWgZaVWVhZ YZaheVg|bZigZhhZ\“Zcih/ &# 6;:GG6B:CI ä KVadgVX^‹YZahbdYZahYÇV[ZggVbZciYZaÇVYjai/ "6 igVk‚hYZ aÇZmVbZcYZ aZhcVggVi^kZhYZaheVgZh$bVgZhhdWgZ aZh hZkZh ]^hiŒg^Zh^c[Vci^ah^[Vb^a^Vgh# 17 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic "6 ä 6kVajVX^‹YZaZhXVeVX^iVihZbe|i^fjZhYZaÇVYjaib^i_VcVciZahhZjhc^kZaah YÇ^bejah^k^iVi^VjidXdcigda# ä 6kVajVX^‹YZaVXVeVX^iViZbe|i^XVb^i_VcVciaÇdWhZgkVX^‹VbWZah^c[Vcih# ä Avaluació de la capacitat per assumir responsabilitats respecte a allò que eVhhVVahÐaah$Zh^aZhXdchZf“ƒcX^ZhYZahhZjhVXiZhZcZah^c[Vcih# (#BD9:AH9:8G>6Cv6 =VW^a^iViheZghVi^h[ZgaZhcZXZhh^iVihW|h^fjZh!^ ciZaÓaZXijVah!ZYjXVi^kZh^ YZhd- X^Va^ioVX^‹YZahÐaah$Zh#KVadgVX^‹YZaVfjVa^iViYZaZhXjgZhfjZZaheVgZh^bVgZh d[ZgZ^mZcVahhZjhÐaah$ZheZgiVaYZ\VgVci^gaVhZkVegdiZXX^‹^jcYZhZckdajeV- bZcihV# ä 8VeVX^iViYZk^cXjaVX^‹V[ZXi^kV# ä Capacitat per respondre a les necessitats bàsiques (alimentació, salut, ves- i^bZciV!]VW^iVi\Z!hZ\jgZiVi!cZXZhh^iVihZheZX^Vah!ZiX## ä Capacitat de vinculació i de respondre afectivament a les necessitats de aÇ^c[Vci# ä 6Xi^ijYkZghZahÐaah$Zh# ä 8VeVX^iViYZY^[ZgZcX^VgaÇ^c[VciXdbjchjW_ZXiZVbWk^YVegŒe^V# ä :YjXVX^‹# ä 9^hedc^W^a^iViV[ZXi^kV# ä 8VeVX^iVieZgedhVga†b^ih# ä GdaVYZfjVigZheZXiZVahÐaah$Zh# )#G:8JGHDH>M6GM69:HJEDGI;6B>A>6G>HD8>6A ä 8VeVX^iVi^]VW^a^iVihhdX^VaheZggZaVX^dcVg"hZVbWaVhZkVmVgmVcVijgVaYZ hjedgi# ä 8VeVX^iVi^]VW^a^iVihhdX^VaheZggZaVX^dcVg"hZVbWaVmVgmV^chi^ijX^dcVa^YZ hZgkZ^h# ä EgZhƒcX^VdcdYZXdbedgiVbZcihVci^hdX^Vah# 18 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Procés III ä KVadgVX^‹YZaZh]VW^a^iViheZgYZbVcVgV_jYV^WZcZÐX^Vg"hZYZahgZXjghdh^ hZgkZ^h#8VeVX^iVieZgZhiVWa^gVa^VcXZhiZgVeƒji^fjZhVbWZaeZghdcVaegd- [Zhh^dcVaYÇV_jYV# ä >cÑjƒcX^Vedh^i^kVdcZ\Vi^kVYZaZh[dcihYZhjedgihdX^VahdWgZaÇ^c[Vci^aZh XdbeZiƒcX^ZheVgZciVahYZahZjXj^YVYdg$V# ä >beVXiZYZaV^ciZgkZcX^‹egd[Zhh^dcVahdWgZaVeVgZciVa^iVi# *# >BE68I:9:A6>C8DBE:IÛC8>6E6G:CI6A ä IgVhidgchYZaÇV[ZggVbZciZcaÇ^c[Vci$VYdaZhXZci# ä EgZhƒcX^VYZegdXZhhdhYZigVjbVXdbVXdchZf“ƒcX^VYZahbVaigVXiVbZcih# ä EgZhƒcX^VYZ igVhidgchYZaYZhZckdajeVbZciZc aÇ^c[Vci$VYdaZhXZci XdbV XdchZf“ƒcX^VYZahbVaigVXiVbZcih# +#6K6AJ68>à9:AH8DCI:MIDHHD8>6AH>;6B>A>6GHFJ:>C;AJ:>M:C:CA6 E6G:CI6A>I6IEDH>I>K6 ä EgdXZhhdhb^\gVidg^h# ä ;VXidghYÇZhigƒhegdk^cZcihYZaÇZcidgchdX^Va# ä 8dcY^X^dchYZaÇ]VW^iVi\ZVbjciZ\VbZci!hZ\jgZiVi!YZhcdcVbZci!XVck^h [gZf“Zcih!ZiX## ä 8dcY^X^dch ^ h^ijVX^‹ aVWdgVa i^ejh YZ [Z^cV! ^c\gZhhdh! ]dgVg^h! YZheaVV- bZcih!XdcX^a^VX^‹!XdcÑ^XiZh!ZiX## ä 8dcY^X^dch^h^ijVX^‹ZXdcŒb^XVdW_ZXiZhhjeZgÑjh!edhiZg\VgYZheZhZhZh- hZcX^Vah!cdXdWZgijgVYZcZXZhh^iVihW|h^fjZh!ZiX## ä 8VgVXiZg†hi^fjZhYZaWVgg^^aVXdbjc^iVi# ä EgdWaZb|i^XVVbWaV_jhi†X^V# ä :hiViYZhVajiYZaeVgZ^aVbVgZ# ä :hiViYZhVajiYZahÐaah$Zh# ä 8dcÑ^XiZh^cigV[Vb^a^Vgh# Guia pràctica per a la intervenció familiar. V. Escudero EscuderoeaVciZ_VfjZ!eZgkVadgVgZah^hiZbV[Vb^a^VgVbWaÇdW_ZXi^jYZYZX^Y^g ^ZmZXjiVgaV^ciZgkZcX^‹b‚hVY^ZciVbWaV[Vb†a^V!hÇ]VcYZXdch^YZgVgVfjZhih fjVigZeVg|bZigZh/ &# 8dbhZhjXXZZ^mZc^^ciZgVXX^dcZcZah[VXidghYZg^hXZcaV[Vb†a^V# 19 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic '#Quins recursos podem activar en la família i el seu entorn per produir canvis fjZegde^X^‰caÇZhiVW^a^iVi^aVegdiZXX^‹cZXZhh|g^Zh# (#Fj^c‚haÇZfj^a^Wg^fjZZhegdYjZ^mZcaV[Vb†a^VZcigZZahgZXjghdhegdiZXidgh que es donen en el sistema i els factors que estan mantenint una situació egdWaZb|i^XVYZg^hX# )#Quins indicadors de cronicitat i de crisi es donen en la situació problemàtica YZaV[Vb†a^VeVgi^XjaVgVbWaVfjVaZhiZbigZWVaaVci# 6^m†bViZ^m!egZhZciVaÇZfjVX^‹YZWVaVc!bZi|[dgVbViZb|i^XVfjZhZgkZ^meZg ZciZcYgZZaWVaVcZcZa[jcX^dcVbZciYÇjch^hiZbV[Vb^a^Vg^fjZgZegZhZciV aÇZfj^a^Wg^ZcigZZah[VXidghfjZbVciZcZcZaegdWaZbV^ ZahgZXjghdhYZaV[Vb†a^V eZg\ZcZgVgXVck^h# Estructures que mantenen el problema (emp): Són el conjunt de condicionaments personals, interaccionals i socials que es- tan mantenint la situació de riscVbWaVfjVaZhiZbigZWVaaVci# HÇ^cXadjZc/ &# :ahcondicionants biològics:bVaVai^V!a^b^iVX^dch!VYY^XX^dch!ZiX# '#:ahcondicionants psicològics: "9^ÐXjaiVihd’aferramentZcaVgZaVX^‹VXijVaYZah^c[Vcih$VYdaZhXZcihVbW ZahhZjheVgZhdXj^YVYdgh# "9^ÐXjaiVihYÇV[ZggVbZci^c[Vci^aYZaheVgZhZcaVhZkV^c[|cX^V# "JcVaigZVheZXiZfjZhZbegZhÇ]Vjg^VYZiZc^gZcXdbeiZ‚hidiVaaŒgZaVX^d- cViVbWgZhedhiZheh^XdaŒ\^fjZhZcZahbZcdgh^ZcZaheVgZhfjZej\j^c hZgZmegZhh^‹YÇZmeZg^ƒcX^ZhigVjb|i^fjZh# (#:ahcondicionants relacionals que poden contribuir a mantenir el problema VXdhijbZcVZhiVggZaVX^dcVihVbW/ "GZaVX^dchXdcÑ^Xi^kZh# ":hXVaVYZhYÇV\gZhh^k^iVi# "8dcYjXiZhYÇZk^iVX^‹^ciZgeZghdcVa# "AÇVc|a^h^YZidii^ejhYZeVigdch^ciZgeZghdcVahfjZZcaadXYZegdYj^ghdaj- X^dchbVciZcZcdV\gZj\ZcZaegdWaZbV# emp ZhigjXijgVfjZbVci‚ el problema temps •1 erc estructura de recursos per al canvi 20 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Procés III "BVcXVYZa†b^ih^ciZg\ZcZgVX^dcVah# "8dVa^X^dchcZ\Vi^kZh# "BVcXVYÇVYVeiVX^‹YZahgdah[Vb^a^VghVX^gXjbhi|cX^ZhZheZX^Vah# ">ciZcihYZhdajX^‹fjZcd[jcX^dcZc!ZiX# )#:ahcondicionants socialsfjZedYZbYZhXg^jgZXdbVÄ[VXidghXdciZmijVahÅ# I‚jcVgZaaZk|cX^VZheZX^Va[ZgjcVVc|a^h^YZaZha^b^iVX^dchfjZ^bedhVjc XdciZmiYZedWgZhV^jcXdciZmiYÇV‰aaVbZci# *#La resposta a la intervenció inicial!ZaZbZciZmiZgceZgŒYZ\gVc^bedgi|c- X^V!_VfjZjcVgZhedhiVedh^i^kVYZXdaÓaVWdgVX^‹^Va^VcVYVkVciaVh^ijVX^‹ ^c^X^VaYÇ^ciZgkZcX^‹edihZgYZiZgb^cVcieZg\ZcZgVgXVck^h0^\jVabZci!jcV gZhedhiVbdaicZ\Vi^kV^XdcÑ^Xi^kVXVeVahhZgkZ^hYÇV_jYV^c^X^VaediV\gZj- _VgZaXdc_jciYÇ^ciZgVXX^dchfjZbVci‚ZaegdWaZbV# Estructura de recursos per al canvi (erc): Són el conjunt de condicionaments que tenen a veure amb l’estructura de recur- sos per al canvi i que inclouen els factors de protecció que es poden activar en la família. Són també el producte o la interacció de factors biològics, psicològics, relacionals i socials, als quals afegim la possibilitat d’aconseguir una aliança de treball amb la família pel procés d’intervenció. Són els següents: &# Els recursos biològics constituents dels recursos humans del sistema familiar. '#Els recursos psicològics de tots els membres de la família, menors i adults, que poden ser una “palanca” per generar canvis en la situació problemàtica. És important conèixer: - L’aferrament entre els pares i els infants/adolescents. - Tot allò que s’associa a les expressions d’afecte. - Una motivació autèntica per generar canvis que garanteixin el benestar dels infants i de la família en general. (#En els recursos relacionals incloem: - Les conductes de cura dels infants. - Totes les pautes de la família nuclear i extensa que puguin afavorir el des- envolupament afectiu i la maduració dels infants. - Totes les interaccions entre germans que afavoreixin la protecció i una cura adequada. - En general, tots els patrons d’interacció familiar que puguin activar-se per desbloquejar la situació problemàtica de la família. )# La xarxa de suport: recursos en l’àmbit social, conHgurats pel context que 21 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic emmarca les pautes de comportament que constitueixen el nucli de la in- tervenció. És especialment important la xarxa de suport social (família ex- tensa, amics, associacions, etc.), que pot fer costat a la família en la seva tasca de produir canvis. *# L’aliança de treball amb la família: valoració de la col·laboració que pu- guem establir amb la família per a la intervenció i que constitueix l’aliança de treball. S’han d’explorar i deHnir tant els recursos per al canvi / potencialitats (erc) com les estructures que mantenen la situació de risc / problemàtica familiar (emp). Si és possible mobilitzar els recursos propis de la família per generar canvis en l’estructura que manté el problema, estarem davant d’un bon pronòstic. Si hem de planiHcar la intervenció sota la consideració de severitat o cronicitat, en la qual la valoració dels recursos per al canvi és molt inferior a la valoració que fem del manteniment del problema, ens trobem davant d’un pronòstic negatiu. L’essencial d’aquest mètode de valoració del sistema és que posem com a ob- jectiu central conèixer l’equilibri del sistema familiar i no només l’existència de determinats factors de risc. La metàfora de l’equació ens ajuda a recordar la importància de valorar aquest equilibri, que és particular de cada família, entre recursos i potencialitats i problemes i indicadors de risc. Un altre element és el factor temps, que croniHca una situació de desequilibri i, per tant, l’agreuja. I, en sentit invers, estabilitza una situació d’equilibri i crea garanties d’estabilitat i resiliència. Introduïm el factor temps mitjançant dues preguntes: ä Hi ha indicadors de cronicitat en l’estructura que manté el problema? ä Hi ha indicadors de crisi en la situació actual de la família? Aquestes preguntes estimulen l’exploració acurada del context i la història de la família, així com la inhuència de determinats esdeveniments vitals relacionats amb les crisis: esdeveniments vitals i fets estressants, com ara la mort d’un ésser estimat, una separació obligada o traumàtica, canvis d’habitatge per des- nonament o similar, pèrdua d’ocupació, presó, etc. 22 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic Procés III wh^\jVabZcigZaaZkVciiZc^gegZhZci!ZcZabdbZciYZaVkVadgVX^‹^aÇVc|a^h^!Zah factors de fragilitat, els factors de risc de maltractament i els factors de protec- ció, que es recullen en el Protocol tècnic. Estudi, diagnòstic i valoració. Infància i adolescència en situacions de risc de maltractament^fjZZch]VcYZeZgbZigZ [ZgZaWVaVcZcigZZahjch^ZahVaigZheZgiVaYZYZiZgb^cVgZac^kZaaYZ[gV\^a^iVi^ g^hXYZbVaigVXiVbZci!V^m†XdbaZhedhh^W^a^iVihYZgZXjeZgVW^a^iVieZgaÇZmZgX^X^ YZaVeVgZciVa^iVi# wh^bedgiVci!iVbW‚![ZggZ[ZgƒcX^VVl’Ordre BSF/331/2013!eZgaVfjVahÇVegdkZc les llistes d’indicadors i factors de protecció dels infants i els adolescents i que iVbW‚^ cXadjZahfactors de pronòstic#6fjZhiVdgYgZZhi|ZhigjXijgVYVZcjciZmi dcZhYZiZgb^cZc aÇdW_ZXiZ! aZh aa^hiZhYZgZ\jaVX^‹!ZahYZhi^cViVg^h ^ aZhbZhj- gZhYZhjedgi^YZhZckdajeVbZci!^ZcigZhVccZmdhfjZXdciZcZc!V\gjeVYZheZg 3.2.3. Factors de pronòstic Alguns autors1[VcgZ[ZgƒcX^VVaÇZm^hiƒcX^VYZXZgiZhkVg^VWaZh^bedgiVcihfjZ!^c- terrelacionades, permeten preveure les possibilitats i probabilitats que els pares h^\j^cXVeVdhdcdYZgZVa^ioVgXVck^h!b^aadgZhdVegZcZciVi\ZhZcaZhhZkZh]VW^- a^iViheVgZciVaheZgedYZgViZcYgZhjÐX^ZcibZciaZhcZXZhh^iVihYZahhZjhÐaah$Zh^ VhhZ\jgVg"cZaVhZ\jgZiVi^ZaWZcZhiVgZcZahiZgb^c^hYZiZbehcZXZhhVg^h# 1B#>#6ññóïVïññYaï]?#XYEï‹ð#8ðïee]ÌWïW]†XYfïñ]ïVðYe# Característiques de la situació de desprotecció. Gravetat del maltractament i impacte en l’infant/adolescent Nivell d’incapacitat parental Consciència del problema Viculació afectiva i qualitat del vincle Recursos familiars i xarxa de suport Motivació de canvi en els pares Nivell de violència intrafamiliar Grau de cronicitat de la problemàtica familiar Característiques de l’infant. Factors de resiliència/ vulnerabilitat Demanda d’ajuda. Permeabilitat i resposta a la intervenció professional. Disponibilitat de recursos i serveis necessarisPronòstic de les capacitats parentals 23 Drets Socials Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic bViƒg^Zh!aZhaa^hiZhZhiVcYVgY^ioVYZhYZh^ijVX^dch^ dWhZgkVX^dchfjZZaeZghdcVa egd[Zhh^dcVa]VYZ[ZghZgk^g!hZ\dchZahXVhdh!eZgYZiZXiVg^kVadgVgVYZfjVYV- bZciaVedhh^WaZYZhegdiZXX^‹dZabVaigVXiVbZciYZah^c[Vcih^ZahVYdaZhXZcih# Altres autors2ZmedhZcZahZaZbZcihYZegdcŒhi^XhZ\“Zcih/ &# La plasticitat estructural de la família! ‚h V Y^g! aV hZkV XVeVX^iVi eZg dg- \Vc^ioVg"hZ ^ VYVeiVg"hZ V aZh cdkZh h^ijVX^dch# 6iƒh fjZ Za cdhigZbdYZa YÇ^ciZgkZcX^‹‚h[VYZhYZaVinteracció!VkVajZbVfjZhiVeaVhi^X^iVi$g^\^YZhV en tres dimensions/ - Emocional:aV[Vb†a^Vi‚XVeVX^iViYÇZbeVi^ioVgVbWZaYdadgYZaÇVaigZ!Zah eVgZhedYZcgZXdcƒ^mZgZaYdadgYZaÇ^c[Vci# - Relacional: la família pot canviar de posició respecte a la posició inicial VbWfjƒkVVgg^WVg!edib^aadgVgaZhgZaVX^dchYZk^cXjaVX^‹ZcigZZahhZjh bZbWgZh!eZgbZiegdXZhhdhYÇ^cY^k^YjVX^‹^Y^[ZgZcX^VX^‹!ediZhiVWa^ggZ- aVX^dchZmiZgcZhVbWaVmVgmVYZhjedgiiVci[Vb^a^VgXdbegd[Zhh^dcVa!ZiX# - Simbòlica:aV[Vb†a^V‚hXVeVYZ[ZgjcVcVggVX^‹Y^[ZgZciYZafjZkVeVh- hVg!eZgiVci!]^]VjcVY^[ZgƒcX^VZcigZZagZaVi^c^X^Va^aÇVXijVa!‚hVY^g!]^]V jcXVck^YZheg‚hYZaV^ciZgkZcX^‹YZaeZghdcVaegd[Zhh^dcVa# '#L’element autoreferencial: aVgZaVX^‹fjZhÇZhiVWaZ^mZcigZZaeZghdcVaegd[Zh- h^dcVa!aÇ^c[Vci$VYdaZhXZci^aVhZkV[Vb†a^ViVbW‚‚hjcZaZbZci^bedgiVci# FjVcZaegd[Zhh^dcVaigdWVaVedh^X^‹VYZfjVYVVbWaV[Vb†a^V]^]Vjcb^aadg egdcŒhi^X#:aegdcŒhi^XbZhjgVaVXVeVX^iViYZaV^ciZgkZcX^‹!fjZi‚VkZjgZ VbWaV[Vb†a^V^iVbW‚VbWZaeZghdcVaegd[Zhh^dcVa#AZhressonàncies emo- cionals, que incorporen les sensacions i emocions del personal professional, h‹cjc^chigjbZciYZigZWVaa#6^mŒhjedhVk^h^W^a^ioVg"aZh^ZcidbVgZahXdc- Ñ^XiZhfjZej\j^chdg\^g# (#;^cVabZci!XVaiZc^gZcXdbeiZiVbW‚l’anàlisi de la xarxa i la disponibilitat dels recursos del territori. 6eVgi^gYÇVfj†^d’acord amb tot el que s’ha exposat, podrem fer una avaluació de la situació de l’infant/adolescent i la seva famíliafjZZch]VYZpermetre prendre la decisiób‚hVYZfjVYVhdWgZaVproposta tècnica i/o administrativa# Un bon pronòstic ajudarà a de[nir els objectius de la intervenció i els recursos que s’han d’incloure en el disseny i en l’elaboració del Pla d’intervenció, que hZg|aÇ^c^X^YZaegdX‚hhZ\“Zci# 2 Material de formació. B. Albizu i professionals dels EAIA de Barcelona. BCN Els processos tècnics dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) Processos clau o operatius de la fase d’estudi Anàlisi, valoració i pronòstic barcelona.cat/infancia