Fundació Barcelona Cultura President: Molt Im. Sr. Xavier Trias i Vidal Llobetera Vicepresident executiu: Sr. Jaume Ciurana i Llevadot Directora general: Sra. Marta Clari i Padrós Constitució La Fundació Barcelona Cultura fou constituïda el 27 de desembre del 2004 per l’Ajuntament de Barcelona. Objecte social La Fundació Barcelona Cultura té per objecte la promoció i el foment de la cultura en totes les seves manifestacions, vetllant pel foment de la diversitat cultural, el suport a tota mena d’accions i d’iniciatives destinades a la conservació, exhibició i difusió del patrimoni cultural i artístic, així com a la projecció i divulgació internacional de la cultura catalana. L’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona va impulsar la creació de la Fundació Barcelona Cultura (en endavant, FBC) per tal de donar suport al desenvolupament de les seves activitats culturals. La FBC té caràcter privat, personalitat jurídica pròpia, plena capacitat jurídica d’obrar i duració indefinida. L'activitat de la FBC s'ha centrat aquest any 2013 en les línies d'actuació següents: 1. Conveni Fundació Barcelona Cultura i Institut de Cultura de Barcelona La FBC i l’Institut de Cultura de Barcelona han continuat treballant en base al marc de col·laboració i participació establert en el conveni, atès l’interès de la FBC de tenir un marc d’actuació en l’àmbit de l’activitat cultural pública, i de l’Institut de Cultura d’obtenir el suport de la iniciativa privada per ajudar al finançament de les activitats culturals que es promouen des d’aquest institut. Fundació Barcelona Cultura A través d’aquest conveni s’estableixen les regles generals de col·laboració entre ambdues entitats per tal de donar suport mutu a les activitats culturals organitzades per l’Institut de Cultura de Barcelona. En virtut d’aquest conveni la FBC podrà col·laborar en l’organització, planificació i realització de les activitats pròpies de l’Institut de Cultura de Barcelona, i de manera especial en els programes destacats de l'any. La FBC en el marc d’aquest conveni treballarà per a la recerca de patrocinadors i mecenes amb la finalitat de signar convenis de col·laboració empresarial, contractes de patrocini i altres acords en matèria de publicitat i mecenatge amb entitats públiques o privades. 2. L'activitat cultural i el patrocini de la fundació Aquest 2013 la Fundació Barcelona Cultura ha subscrit diversos acords de patrocini i/o mecenatge per un valor total de 619.588,70 €. En comparació amb anys anteriors, especialment respecte del període 2007 – 2011, la xifra d’ingressos per patrocini ha patit un decreixement significatiu. Aquest fet s’explica, d’una banda, perquè durant aquell període es van captar patrocinis elevats gràcies als incentius fiscals que la Fundació Barcelona Cultura va poder oferir als patrocinadors dels programes de l’ICUB que estaven inscrits en el marc de l'esdeveniment d'excepcional interès públic Barcelona World Race (article 27 de la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge); d’altra banda, la crisi econòmica ha tingut una influència evident en la disminució dels imports de patrocini per part d’alguns patrocinadors històrics, i ha estat un obstacle per trobar-ne de nous. Tot i això, cal destacar que s’ha col·laborat amb diferents empreses provinents de sectors d’activitat diversos. La majoria són patrocinadors històrics que s'ha aconseguit renovar, però també han col·laborat per primer cop algunes marques com Banco de Sabadell o l’Hotel K+K. Des de la seva constitució, la FBC promou la creació dels Cercles dels museus de la ciutat de Barcelona, que apleguen aquelles empreses i institucions arrelades a Barcelona que decideixen comprometre’s amb un museu (o museus) de la ciutat, amb la tasca de preservar i donar a conèixer el seu patrimoni històric, cultural, artístic i científic. Durant Fundació Barcelona Cultura l’any 2013 els Cercles han continuat treballant a prop dels museus per establir lligams amb els col·leccionistes privats i amb les empreses que, amb el seu suport, col·laboren en la preservació i la difusió dels béns culturals, amb exposicions i activitats. 3. Convenis de col·laboració 3.1. Conveni entre la Fundació Barcelona Cultura i la Fundació Navegació Oceànica Barcelona Atès l’impacte que la normativa sobre Mecenatge i “esdeveniments d'excepcional interès públic” té sobre l’activitat de la Fundació Barcelona Cultura s’ha fet un seguiment de la informació relativa a aquesta normativa, a resultes del qual el 28 de gener de 2013 s'ha signat un nou conveni de col·laboració entre la Fundació Barcelona Cultura i la Fundació Navegació Oceànica Barcelona per a la 3a edició de la Barcelona World Race. Aquest conveni tindrà vigència fins l'any 2015, i per tant aportarà incentius fiscals als possibles patrocinadors durant els tres propers exercicis. Així, per exemple, a través de la Fundació Navegació Oceànica Barcelona s'ha aconseguit el patrocini de Cableuropa S.A.U (Ono) per al Grec Festival de Barcelona i per a La Mercè. 3.2. Conveni entre la Fundació Barcelona Cultura i ESADE És important esmentar la renovació de l'acord establert entre la FBC i el programa PARTNERS de l'Institut de Governança i Direcció Pública d'ESADE que té l’objectiu de millorar els coneixements i la capacitació en l’àmbit del desenvolupament i la gestió de la cooperació entre les institucions públiques, socials i privades per a una governança millor de la societat. També es posa l'èmfasi en l'intercanvi d'experiències entre el sector públic i el sector privat, i en la cooperació entre aquests dos sectors, de la qual la Fundació Barcelona Cultura n'és un bon exemple. En el marc d’aquest programa, l’Institut de Governança i Direcció Pública (IGDP) d’ESADE ha organitzat la jornada-col·loqui “Economia social i cooperativa en la prestació Fundació Barcelona Cultura de serveis públics: un model de creació de valor”, en què s’ha analitzat el paper que el sector de l’economia social i cooperativa pot acomplir en la creació de valor en els serveis públics i els factors d’èxit d’aquesta col·laboració publicoprivada, mitjançant tres experiències d’èxit en els sectors de la salut, l’educació i la cultura. 4. Altres activitats de promoció de mecenatge i patrocini Finalment, cal afegir que s'ha dut a la pràctica per primera vegada un projecte de micromecenatge que ha permès aconseguir finançament per a la restauració de les pintures de Jaume Ferrer i Bassa del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes. Així mateix, s'ha signat un conveni de col·laboració amb la Fundació Agbar per al patrocini de l'avantprojecte considerat d'interès general "De l'aqüeducte romà al Rec Comtal. 2000 anys de conducció d'aigua a Barcelona". 5. Participació de la FBC en la creació de la Fundació Picasso Barcelona L'any 2013 s'ha acordat la participació, com a patró fundador, de la FBC en la creació de la Fundació Picasso Barcelona, que entrarà en vigor l'1 de gener de 2014. La missió d’aquesta nova fundació és contribuir a dotar el Museu Picasso d'un nou model de governança, amb més autonomia de gestió, més projecció internacional i una millor representació i interlocució. Fundació Barcelona Cultura Dades de l'activitat 2009 2010 2011 2012 2013 Museus municipals i consorciats Museu d’Història de Barcelona. MUHBA Nombre de visitants 309.158 514.037 481.802 548.783 556.730 Nombre d'usuaris 359.416 632.332 586.331 590.119 613.268 Espais patrimonials. MUHBA Visitants 306.003 328.401 287.341 315.541 303.605 Museu Ciències Naturals de Barcelona (1) Nombre de visitants 176.681 81.208 217.252 166.777 188.030 Nombre d'usuaris 268.994 113.881 240.897 218.161 299.579 Museu del Disseny de Barcelona (2) Nombre de visitants 89.651 101.864 94.396 68.363 1.952 Nombre d'usuaris 163.453 198.778 187.812 133.680 6.618 Museu Picasso Nombre de visitants 1.005.229 1.065.338 1.057.399 948.869 915.226 Nombre d'usuaris 1.313.114 1.369.187 1.464.828 1.087.765 1.113.045 Festes i festivals Festival Grec Nombre d’espectadors 72.322 111.446 110.320 63.324 66.585 La Mercè Nombre d’assistents 1.585.256 1.418.292 1.174.525 1.436.079 1.539.530 Altres festes i festivals Cavalcada de Reis 450.000 350.000 450.000 500.000 600.000 BCNegra 3.155 3.744 4.064 5.023 6.271 Barcelona Poesia 4.977 5.100 6.983 8.619 6.453 Món Llibre 12.500 14.500 18.000 18.000 20.000 (1) El Museu de Ciències Naturals de Barcelona, tancat per trasllat el juny de 2010, ha reobert a la seva nova seu el març de 2011. (2) Durant l'any 2013, el Museu del Disseny s'està traslladant a la nova seu de Glòries. Les dades corresponen als visitants a la Casa Bloc, als del Museu de Ceràmica fins al mes de març (que va tancar) i a activitats que ja s'han fet a la nova seu.