- 1 1. ORGANITZACIÓ I ACTlVITAT l.1.Norma de creació de l' entitat L'lnstitut Municipal de Persones arnb Disca pacitat (el1ara endavant, !'Institut) és un organisme autonom local creat per l'Ajuntament de Ba rcelona, per acord del seu Consell Plenari ellO d'octubre de 1989, per ¡ntegració del Patronat de Disminu'lts Físics i el de Psíquics, dotat de persona litat jur(díca pública i patrirnoni propi, per al desenvolupament de les com€ses que es determinen en els sellS Estatuts, Per aquest rnotiu rep de l' Ajuntament de Barcelona el finan!;ament necessari per dur a terme la seva activitat. El Plenari del Cansell Municipal va aprovar els nOll s estatuts de ¡'Institut Municipal de Persones amb discapaci tat en data 14 d'octubre de 2005. 1.2. Activitat principal de l'lnstitut, el seu regim jurídic, economic-financer i de contractació. L'objecte de I'organisme autonom és la gestió d'activitats dirigides a la promoció i I'atenció de les persones amb disminucions de cara a lIur integraci6 social (basa da en els principis de normalització i reconeixement de la diferencia), per aco nsegui r-ne el desenvolupament personal i la millora de la qualitat de vida. Per a la consecuci6 d'aquest objectiu, l' lnstitut dirigeix la seva actuació vers: a) La recerca, el recull i I'estudi de dades per tal d'arribar al coneixement perm anent i més exacte possible de la realitat social de les persones amb discapacitat. b) La recerca, l' aprofitament, l' adequació, la promoció, la implantaci6, i la coordinació deis recursos el e tota mena existents o de nova creació, utilitzables per assolir els objectius de l'Organisme. c) El foment i la promoció de la participació de les persones, les entitats i els sectors afectats i/o interessats, establint a l' efecte els mecanismes adients d' informació, de proposta, d' estímul i de seguiment de les seves activitats presents i futures. d) Vetllar per a que les necessitats especifiques de les persones amb disca pacitat siguin contemp lades en les actuaciOl1s de l'Ajuntament de Barcelona . e) Promoure la correcta aplicació ele les lIeis establertes per a la in tegració socia l de les persones amb discapacitat, ineludiblement en les de competencia municipal. f) Vetllar, especialment, per la sa lvaguarda deis drets de les persones amb discapacitat reconeguts a la normativa vigent. g) L' establiment de relacions, d' acords, i/o convenis amb l' Administració pública, en els seus diversos estaments i nivells, amb la finalitat d' emprendre actuacions conjuntes o de coordinar les respectives activitats amb les de l' Organisme. h) L'establiment de relacions, acords, i/o convenis amb entitats privades amb capacitat per assum ir els objectius programats en cada cas per part de l' Organisme. i) L' establiment de mecanismes per a la informació i la sensibilització del públic, dirigits a difondre la realitat de les persones amb discapacitat, els mitjans disponibles i els objectius assolits o per aconseguir per tal d' apropar la Comunitat i les Admin istracions públiques a aquesta IJroblemiltica, propiciant canvis positius en les seves idees i actitud s al respecte. j) La formació i el reciclatge del personal especialitzat a mesura que les necessitats ho demanin. k) L' establiment de serveis de promoció, d' informació, d' assessorament i suport personalitzats envers les persones afectades o interessades, d' acord amb els objectius programats. 1) La promoció i/o implantació d' estudis d' invest igació sobre la problematica elels dismillLúts i d' 12 experiencies "pilot" de nous serveis. m) Promoure, davant deis poders pllblics, I'exercici deis drets i la defensa deis interessos legítims reconeguts a les persones amb discapacitat i exercitar les accions que procedeixin per tal de fer-Ies efectives. n) Qualsevol altres relacionades amb les anteriors i amb les seves funcions que l' Ajuntament li pogués assignar. La durada de I'organisme autonom és indefinida. Ara bé, I'organisme autonom podra ésser extingit, en qualsevol moment, per acord del Consell Plenari de l'Ajuntament de Barcelona. En aq uest cas aquest el succe ira universalment. El regim economic i financer s'adequa a I'establert a la normativa vigent pe l sector públic de I'iunbit local en materia pressupostaria, financera, de control i de comptabilitat. Els presents comptes anuals han estat elaborats d'acord amb l'Ordre HAP/1781/2013 de 20 de setembre, d'aprovació de la Instrucció del madel normal de comptabilitat loca l. Addiciona lment s'ha considerat la següent legislació vigent: - Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les ba ses de regim local. - RD Llei 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de disposicions vigents en materia de regim local. Decret Legislatiu 2/2003 de 28 d'abril pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Municipal de Regim Local de Catalunya. Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de mar~, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals (Llei 39/1988, de 28 de desembre). RD 500/1990, que desenvolupa la Llei 39/1988. Documents sobre principis comptables emesos per la Comissió de Principis i Normes Comptables Pllbliques, creada per Resolució de la Secretaria d'Estat d'Hisenda de 28 de desembre de 1990. Llei 15/2010, 5 de ju liol, per la que s'estableix mesures de lIuita contra la morositat en operacions comercials. - Llei Orgilllica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostaria i sosten ibilitat financera. Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racianalització i sostenibili tat de I'administració local. - Llei Orgilllica 9/2013, de 20 de desembre, de control del deute comercial el1 el sector pllblic. - R.D. Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Contractes del Sector públic. 13 1.3. Descripció de les principalsfonts d'ingressos i, si escau, taxes i preus públics percebuts. Tot segu it s'acompanya un quadre amb els imports co rrespon ents als drets reconeguts nets de I'exercici per capitols, amb indicació de la seva importancia relativa sobre el total. Conceptes Drets reconeguts Importáncla relativa TAXES I ALTRESINGRESSOS 6.128.62 0,1% TRANSFERENCIES CORRENTS 10.535.077.97 99.9% INGRESSOS PATRIMONIALS 60,48 0.0% Total 10.541.267,07 100,0% 1.4. Consideració fi scal de l'lnstitut a I'efecte de I'impos! de societats i, si escall, operacions subjectes a IV A i percentatge de prorrata. Impost de Societats En apl icaci6 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'lmpost sobre Societats, l'Orga nisme es troba exempt de I'impost i no esta subjecte a retencions a compte sobre els rendim ents financers que rep. 1m post sobre el Valor Afegit (lVA) L'lnst itut esta exempt de l' IVA i no es rea li tza prorrata. L'IVA suportat no dedu"ible es comptab ilitza com a despesa de I'exercici o més valor de I'immobi litzat adqu irit, en cas de que se'n compri. Actualment l'lnstitut té pendent d'inspecció els exercicis no prescrits per a tots els impostos que Ii són ap licables. No s'espera que, com a conseq(iencia d'una eventual inspecció, es derivin ob ligacions addiciona ls a les ja previstes per l' lnstitu t. 1.5. Estructura organ itzativa lJasica, en els seus nivells polític i administratiu. Els brgans de govern i de direcció de I' institut i les persones que els ocupen a la data de la formulació deis comptes són els seg(ients: a) La presidencia: 1I·lma Sra. Laia Ortiz i Castellví b) Vice Presidencia: 1I ·lma Sra. Laura Pérez Castaño e) El Conse ll Rector o 1I ·I·ma Sra . Merce Homs i Molist o Sr. Joan Andreu Verdaguer Vizcarra o 1I·I·ma Sra. Maria Magdalena Barceló Verea o 1I ·I·ma Sra. Montserrat Benedí i Altés o 1I·I·ma Sra. Pilar Díaz López o 1I·I·ma Sra. Gloria Martín Vivas o 1I·I·ma Sra. Pilar Corcoll i Cos o Sr. Ricard Fernández Ontiveros o Sr. Ramon Casellas Garriga o Sr. Josep Ramon Carrillo Veste o Sra. M Carme Riu Pascual o Sr. Antonio Guillén Martínez o Sr. Jordi de Bolós Gi ra l! 14 o Sr Albel1 Ferrer Pinyol o Sra, M , Jesús Pelaez Artacho o Sra, Raquel Diaz Caro d) La Gerencia Sr. Ramon Lamiel i Villaró L'organ igrama de l' lnstitllt és I'any 2015, el següent: " Plal1ificació Estrategica, Participació i COlllllnicació ", " D.Planificació i Prospectiva COl1sell Rector I Presidenta Gerel1t D.Adll1 inistració i personal \ ( '. D. Promoció i Suport D'acord amb aqllest organigrama els serve is s'organitzen de la següent manera: Departament d' Atenció Directa Suport i Assessorament especialitzats (Atenció al públic) Equip d'Assessorament Laboral EIPl's de (iutat Vella i Nou Barris Pisos Casa Bloc Departament de planificació i prospectiva Servei d'assistent personal Transport Especial 15 '" D, Atel1ció Directa 1.6. Nombre mitja d'empleats durant I'e)(ercici i a 31 de desembre, tant de funcionaris com de personal labora l, distingint per categol'ies i genere. Nombre mitja A 31/12/2015 Dones Homes Dones Homes 2. FUllcionaris TS de gest ió 1 - 1 TS en Dret - 1 - 1 TS Pedagogia 1 - 1 - TS Psico!ogia S - S - TM Educaci6 Social 4 2 4 2 TM Arquitectura - 1 - 1 TM Treball Social 11 - 11 - TM Sanitat 2 - 2 - Gestor d'administració general 2 2 2 2 Administratiu 2 1 2 1 SUBTOTAl 28 7 28 7 2. laborals TS Administració ge neral - 1 - 1 TS Dret 1 - 1 - TS Gesti6 - - - - T$ Psicologia 6 - 6 - TM Educaci6 Social 1 - 1 - TM logopédia 1 1 1 1 TM San itat 2 - 2 - TM Treball Social 1 - 1 - Gestor d'administració genera l 2 - 2 - Tec. aux. sociosanitari 4 - 4 - Auxiliar adrninistració 3 - 3 - Suba ltern - 1 - 1 SUBTOTAl 21 3 21 3 TorAL 49 10 49 10 SUMA Plantilla mltJana 58 59 Respecte als membres deis organs de govern, ladistribució pergenere a final de I'exerciciés com segueix' 2015 Dones Hornes Drgans de govern Presidencia 1 - Vicepres idencia 1 - Membres del Consel! Rector 10 7 Gerent 1 TOTAL 12 8 16 1.7. Identificació, si escau, de I'entitat a entitats prapietaries i percentatge de participació d'aques!es en el patrimani de I'en! i!at camptable. L'lnstitut és un organisme autonomlocal de l'Ajuntament de Barcelona. 2. GESTIÓ INDIRECTA DE SERVEIS PÚBlICS, CONVEN IS I AL TRES FORMES DE COL·LABORACIÓ 2.1. L'lnstitut no presta cap servei públic eI'import significatiu sota cap de les formes de gestió indirecta previstes a la normativa. 2.2. L'Ens no ha signat cap conveni de co l·laboració d'import significatiu per a la realització de les seves activitats en I'exercici. 2.3. L'Ens no ha utilitzat cap altra forma ele co l·laboració públic-privada (d' import significatiu) en la prestació deis seus serve is durant I'exercici. L' lnstitut celebra nombroses activitats i conven is de coHaboració amb la finalitat de desenvolupar relacions de coordinació i cooperació en diversos ambits relacionats amb les persones amb discapacitat i/a diversitat funcional. Els conven is de despesa amb vigencia per a l'lnstitut elurant I'exercici 2015 i eI'import significatiu són els següents: Ambit Objecte Terminl Despesa CONVENI DE COL.LABORAClÓ ENTRE L'AlUNTAMENT DE BARCELONA, EL DEPARTAMENT DE Serveis BENESTAR SOCIAL I FAM(lIA DE LA GENERAlITAT DE CATALUNYA I EL CONSORCI DE SER VEIS 1/1/2015 al 1.257.636,00 residencials SOC/ALS DE BAHCELONA PER LA CONSOllDAc/ÓI AMPlIAClÓ DE PLACES D'ACOLUMENT 31/12/2015 RESIDENCIAL PER A PERSONES AMB DISCAPAC/TAT A LA ClUTAT DE BARCELONA Promoció CONVENI ENTRE L'AlUNTAMENT DE BARCEWNIt I LA FUNDAClÓ PRIVADA DE l'AUDITORlI 1/1/2014 al 13.000,00 I.'ORQUESTRA PER El. DESENVDLUPAMENT DEl PROJECTE APROPA 31/12/2015 CONVENI ENTRE l'INSTlTUT MUNICIPAL DE PERSONESAMB DISCAPACITAT DE BARCELONA I Inserció LA Fuadació Privada DAU PER A L'ATORGAMENT D'UNA SUB VENCIÓ MITJANCANT 1/1/2014 al Promoció CONCESSIÓ DIRECTA I AMB CARÁCTER EXCEPCIONAL PER AL DESENVOLUPAMENT DEL 50.000,00 laboral PROJECTE "MODEL INNOVADOR EN lA PROMOClÓ LABORAL I QUAlIFlCAClÓ PROFESSIONAL 31/12/2015 EN PERSONES AMB TMG" CONVENI ENTRE L'INSTlTUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPAClTAT DE BARCELONA I Salut Mental LA Federaci6 Salut Meatal Cataluaya PER A L'A TORGAMENT D'UNA SUB VENCIÓ 1/1/2014 al 30.000,00 MITlANCANT CONCESSIÓ DIRECTA I AMB CARACTER EXCEPCIONAL PER AL 31/12/2015 DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE "A CTIVA 'r PER LA SALUT MENTAL". ANNEX 8 AL CONVENI MARC ENTRE L'INSTITUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPACITAT DE BARCELONA EN MATERIA DE LA INSERClÓ LABORAL EN EL MERCAT Illserció ORDINARI DE PERSONES AMB DISCAPACITAT, PER A L'ATORGAMENT D'UNA SUBVENCIÓ A 1/1/2015 al 43.000,00 Laboro! L' Associaci6 Catalana Per a la Promoció de les Persones Sordes (ACAPPS), PER Al 31/12/2015 DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE "SERVEI D'INSERCIÓ LABORAL PER A PERSONES AMB DISCAPACITAT AUDITIVA" ANNEX 9 AL CONVENI MARC ENTRE L'INSTlTUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPAClTAT DE BARCELONA I EN MATERIA DE LA INSERClÓ LABORAL EN EL MERCAT Inserció ORDINARI DE PERSONES AMB DISCAPAClTAT, PER A L'ATORGAMENT D'UNA SUBVENClÓA 1/1/2015 al 60.000,00 Laboral L'ASSOClAClÓ CATALANA D'INTEGRAClÓ I DESENVOLUPAMENT HUMA (AClDH) PER AL 31/12/2015 DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE "EMPODERAR LES PERSONES AMBINTEL·lIGENCIA LfMIT PER A L'ACCÉS I EL MANTENIMENT DEL TREBALL AL MERCAT LABORAL ORDINARI" 17 ANNEX 10 AL CONVENI MARC ENTRE L'INSTlTUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPAC/TAT DE BARCELONA EN MATERIA DE LA INSERC/Ó LABORAL EN El MERCAT Inserció DRDINARI DE PERSDNESAMB DISCAPACITAT, PER A L'ATORGAMENT D'UNA SUBVENc/ÓA 1/1/201501 43.000,00 Laborol LA Fundoció Privado Projecte Al/ro PEl DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE "TREBALL AMB 31/12/2015 SUPORT- MANTENIMENT I PROMOClÓ DE LES PERSONES AMB DISCAPAC/TAT INTEl·LECTUAL EN ElS SEUS LLOCS DE TREBALL EN EMPRESES ORDINARIES" ANNEX 11 AL CONVENI MARC ENTRE L'INSTlTUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB Inserció DISCAPAClTAT DE BARCELONA EN MATERIA DE LA INSERC/Ó LABORAL EN El MERCAT 1/1/201501 ORDINARI DE PERSONES AMB DISCAPAClTAT, PER A L'ATORGAMENT D'UNA SUB VENCIÓ A 80.000,00 Laborol LA FUNDAClÓ PRIVADA ECOM, PER AL DESENVOLUPAMENT DEl PROJECTE "PROM OCIÓ DE 31/12/2015 LA INCLUSIÓ SOClOLABORAL DE LA PERSONA AMB DISCAPAClTAT FIsICA" PER L'ANY 2015 ANNEX 12 AL CONVENI MARC ENTRE L'INSTITUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB Inserció DISCAPACITAT DE BARCELONA EN MATERIA DE LA INSERCIÓ LABORAL EN EL MERCAT 1/1/2015 al Laboral ORDINARI DE PERSONES AMB DISCAPACITAT, PER A L'ATORGAMENT D'UNA SUBVENCIÓ 31/12/2015 30.000,00 MITJAN<;ANT CONCESSIÓ DIRECTA A LA FUNDACIÓ PRIVADA ELS TRES TURONS (F3T), PER AL DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE "ACOMPANYAMENT EN EL PROCÉS D'INSERCIÓ ), LABORAL DE PERSONES AMB TRASTORNS MENTALS" ANNEX 13 AL CONVENI MARC ENTRE L'INSTITUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPACITAT DE BARCELONA EN MATÉRIA DE LA INSERCIÓ LABORAL EN EL MERCAT serció ORDINIIRI DE PERSONES AMB DISCAPACITAT, PER A L'IITORGAMENT D'UNA SUBVENCIÓ 1/1/2015 al 1- Laboral MITJANCANT CONCESSIÓ DIRECTA A LA FUNDACIÓ PHIVADA CATALANA SfNDROME DE 31/12/2015 69.000,00 DOWN, PER AL DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE "INSERCIÓ LABORAL EN L'EMPRESA ORDINARIA DE PERSONES AMB DlSCAPACITAT INTEL·LECTUAL" PER L'ANY 201S ANNEX 14 AL CONVENI MARC ENTRE L'INSTITUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPACITAT DE BARCELONA EN MATERIA DE LA INSERCIÓ LABORAL EN EL MERCAT Inserci6 ORDINARI DE PERSONES AMB DISCAPACITAT, PER A L'ATORGAMENT D'UNA SUBVENClÓ A 1/1/201501 65.500,00 Laboral LA FUNDACIÓ Privada Joventut Organitzada i Activa (JOIA) PER AL DESENVOLUPAMENT DEL 31/12/2015 PROJECTE "ACOLLlDA I ATENCIÓ A PERSONES AMB DlSCAPACITAT DERIVADA DE TRASTORN MENTAL. ITINERARIS D'INSERCIÓ LABORAL" PER L'ANY 201S CONVENI ENTRE L'INSTlTUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPAClTAT DE BARCELONA I Respir DINCAT FEDERAClÓ, PER A L'ATORGAMENT D'UNA SUB VENCIÓ MITJAN(ANT CONCESSIÓ 1/1/2015 al 25.000,00 DIRECTA I AMB CARACTER EXCEPCIONAL PER AL DESENVOLUPAMENT DEl PROJECTE 31/12/2015 "ESTADES EN ENTORNS COMUNITARIS PER A FAMIlIES DE BARCELONA ClUTAT" CONVENI ENTRE L'INSTlTUT MUNICIPAL DE PERSONESAMB DISCAPAC/TAT DE BARCELONA I Accessibilitot LA Federació d'Assoclacions Catalanes de Pores i Persones Sardes (Federoció ACAPPSj PER A 1/1/201501 comunicativa L'A TORGAMENT D'UNA SUB VENCIÓ MITJAN(ANT CONCESSIÓ DIRECTA PER AL 31/12/2016 10.000,00 DESENVOLUPAMENT DEl PROJECTE "ACClONS PER AL FOMENT DE L'ACCESSIBllITAT A LA COMUNICA CiÓ DE LES PERSONES SORDES a lo cil/tat de Barcelona" CONVENI ENTRE L'INSTlTUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPAClTAT DE BARCELONA I Drets [ivils LA FEDERAClÓ ECOM, PER A L'ATORGAMENT D'UNA SUB VENCIÓ MITJAN(ANT CONCESSIÓ 1/1/2015 al 17.000,00 DIRECTA PER AL DESENVüLUPAMENT DEL PROJECTE "DEL CONEIXEMENT AL 31/12/2016 RECONEIXEMENT" CONVENI ENTRE L'INSTlTUT MUNICIPAL DE PERSONES AMB DISCAPACITAT DE BARCELONA I Obertament~ Associació Catofona per a la I/uita contra I'estigma en so/ut mental PEn A 1/1/2015 al So/ut Mental L'ATORGAMENT D'UNA SUB VENCiÓ MITJAN¡;ANT CONCESSIÓ DIRECTA PER AL 31/12/2016 40.000,00 DESENVOLUPAMENT DEL PROJEaE "jormoció i Joment de I'activisme en la I/uita contra I'estigma per o persones amb problemes de so/ut mental a Borcelonoi FASE 2'i (ANNEX 4), 18 3 . BASES DE PRESENTACIÓ DElS COMPTES 3.1. Imatge fidel Els comptes anuals s'han obtingut deis registres comptables tancats a 31 de desembre de 2015, i es presenten d'acord amb les disposicions legals vigents en materia comptable, amb I'objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera a la data esmentada, i del resultat economic-patrimonia l, deis canvis en el patrimoni net, deis fluxos d'efectiu, i del resultat de I'execució del pressupost de l'lnstitut corresponents a I'exercici anual acabat a la mateixa data. La Iiquidació del pressupost de I'exercici 2015 ha estat aprovada el 29 de febrer de 2016 . El regim de comptabilitat és el previst en la L1ei reguladora de les Hisendes Locals per a les entitats loca ls i els seus organismes autonoms. Els comptes anuals de I'exercici 2015 han estat elaborats d'acord amb l'Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, d'aprovació de la Instrucció del madel normal de comptabilitat local (endavant, la IMNCL), aixi com el que preveu el Pla General de Comptabilitat Pública adaptada a l'Administració local (PGCPAL) que acompanya la IMNCL. L'aplicació deis principis i criteris cOll1ptab les esta presidida per la consideració de la importancia en termes relatius que aquests i els seus efectes poden presentar. Per consegüent, és admissible la no ap licació estricta d'algun d'aquests, sempre que la importancia relativa en termes quantitatius o qualitatius de la variació constatada sigu i escassament significativa i no alteri, per tant, la imatge fidel de la situació patrimonial i deis resultats. Les partides o els imports la importancia relativa deis quals sigui escassament significativa poden apareixer agrupats amb altres de similar naturalesa o funció. No existeixen raons excepcionals per les quals, per asso lir els objectius anteriors, no s'hagin aplicat disposicions legals en materia comptable. La Iiquidació del pressupost de I'exercici 2015 ha estat aprovada el 29 de febrer de 2016. 3.2. Comparació de la informació D'acord amb la disposició transitoria segona sobre la informació a incloure en els comptes anuals de I'exercici 2015, de I'Qrdre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, d'aprovació de la Instrucció del madel normal de comptabilitat local, no es reflecteix en el balan" en el campte del resultat ecanomic-patrimonial ni en la resta d'estats que incorporin informació comparativa, les xifres relatives a I'exercici o exercicis anteriors. A aquest respecte, la nota 29 d'aquesta memoria descriu els aspectes derivats de la transició a la nova normativa comptable aplicable amb efecte de 1 de gener de 2015. 4 . NORMES DE RECONEIXEMENT I VALORACIÓ 4 .1. Immobilitzat material. Criteris d'activació Són actius tangibles, mobles i immobles que: a) Posseeix l'Entitat per al seu ús en la producció O subministrament de béns i serveis o per als seus propis proposits adl11inistratius. b) S'espera que tinguin una vida útil major a un any. Amb caracter general, s'exclouen ele I'immobilitzat material i, per tant, es consideren despesa 19 ~¡....:> ele I'exercici per cr iteris e1 ' importancia relat iva dintre de la massa patrimonial, aquells béns 1110bles el preu unitari e/els quals és inferior a 200 euros. Valoració inicial Les inversions en béns de /'immobilitzat material e s va loren al seu cost. Aixo és el "preu d'adquisició", inclosos els impostos indirectes no recuperables associats a la compra, els costos d'ae/quisició directament relacionats amb la compra i els de posada en funcionament, si esca u, o el "cost de producció" en aquells que han estat resultat de trebal/s pro pis. Els terrenys i els edificis són actius independents i es comptabilitzen en tots els casos de forma diferenciada. Els béns aflorats com a conseqüencia de la rea lització d'un inventari físic són registrats pel seu valor raonable si no ha estat possible obtenir evidencia del seu cost original. En aquest lrltim cas, juntament amb el seu cost es registra I'amortitza ció acumulada que s'estima s'ha produ"r"t fins al moment del regist re. Els béns rebuts en adscripció o cessió per un termini igualo superior a la vida economica del bé es registren pel seu va lor raonable a la data de formalització de I'adscripció o cessió. Capitalització de despeses financeres No s'inco rporen despeses financeres en el cost deis béns de I'immobilitzat material. Valoració posterior Amb caracter general, els elements de I' immobilitzat material es valoren al seu cost, més els desemborsaments posteriors, menys I'amortització acumulada i les correccions va loratives per deteriora ment. Els actius subjectes a amortització se sotmeten a revisió sempre que algun succés o canvi en les circumstancies pot implicar que el va lor comptable no sigui recuperable. Les correccions valoratives per deterioramen t es practiquen quan I'import recuperable de I'actiu (valor raonable) és infe rior al seu va lor net d'amortitzaci ons, i que succee ix, generalment, per: deteriorament fisic sobrevingllt, obsolescencia accelerada o disminució del rendiment esperat inicialment. Els actius que han sofert una perdu a per deteriorament se sotmeten a revisions regulars per si s'haguessin produ"r"t reversions de la perdll a. Els costos d'ampliació, modernització o mil/ora s'incorporen a I'actiu com a major valor del bé quan suposen un augment de la seva capacitat, productivitat o al/argament de la seva vida (rtil. Els costos de grans reparacions, inspeccions o restauracions importants s'activen i s'amortitzen durant la vida útil d'aquestes . L'Entitat no sol portar a terme trebal/s amb personal propi que siguin susceptibles d'activació. En cas que la propietat o ús d' un terreny exigeixi el desmantel/ament i rehabilitació de I'emplac;ament, aquests costos s'activen i s'amortitzen en el període que es prevegi obtenir rendim ents economics o potencial de servei del terreny. Amortització Els elements que integren I'immobilitzat material, amb excepció deis terrenys, són seran objecte d'amortització sistematica pel metode lineal en funció de la vida útil estimada de cadascun d'el/s. Per defecte, la base amortitzable de cada element coincide ix amb el seu valor comptable, donat que es consideren nuls els va lors residuals. El procés d'amortització s'inicia en el moment de la posa da en funcionament del bé, essent els anys de vida (¡¡il estimats els següents: 20 Anys de vida (¡ti[ estimada Edificis 50 Equips terapeutics 6 Maquinaries, instal' lacions i utillatge 8 - 12 Material audiovisual 6 Vehicles 5 Mobiliari i estris 6-10 Equips d'oficina 10 Equ ips per al processarnent d'informació 4 4,2, Immobilitzat intangible, Criteris d'activació Es tracta de béns intangibles i drets susceptibles de va loració economica de caracter no monetari i sense aparen~a física que complint les característiques de permanencia en el temps i utili tzació en la producció de béns i serve is, o constituint una font de recursos de I'entitat, són identificables. És a dir: a) Són separab les i susceptibles de ser alienats, cedits, arrendats, intercanviats o lIiurats per a la seva explotació. b) Sorgeixen de drets contractuals o d'altres drets lega ls, amb independencia que aquests drets sigui n transferibles o separables d'altres drets o obligacions. No s'ha avaluat el preu unitari mínim de béns i drets amb el qual amb caracte r general, s'exclouen de I' immobilitzat intangible i, per tant, es consideren despesa de I'exercici per criteris d'importancia relativa dintre de la massa patrimonial Va loració inicial Les inversions en béns de I' immobilitzat intangible es va loren al seu casI. Aixo és el "preu d'adquisició", inclosos els impostas indirectes no recuperables associats a la compra, els costos d'adquisició directament relacionats amb la compra i els de posada en funcionament, si escau, o el "cost de producció" en aquells que han estat resultat de treballs propis. Els béns rebuts en adscripció o cessió graturta per un període inferior a la seva vida economica es registren com a intangible pel valor raonable del seu dret d'lIS. Valoració posterior Amb caracter genera l, es valoren al seu cost, més els desemborsaments posteriors, menys I'amortització acumulada i les correccions valoratives per deterioramenl. Les correccions valoratives per deteriorament es practiquen quan I' impor! recuperable de I'actiu és inferior al seu va lor net d'amortitzacions, i que succee ix, generalment, per obsolescencia accelera- da, o disminució del rendiment esperat inicialment. Els costos d'ampliació, modernització amillara s'inco rporen a I'actiu com a majar valor del bé quan suposen un augment de la seva capacitat, productivitat o allargament de la seva vida útil. 21 Amortització Els elements que integreri I'immobilitzat intangible seran objecte d'amortització sistematica pel metode lineal en funció de la vida útil estimada de cadascun d'ells. Per defecte, la base amortitzable de cada element coincide ix amb el seu valor comptable, donat que es consideren nuls els valors residuals. El procés d'amortització s' inicia en el moment de la seva posada en serve i, essent els anys de vida Mil estimats els següents: Les Aplicacions Informatiques es va loren al preu d'adquisició i s'amortitzen lineahnent en quatre anys. Les despeses de manteniment es registren amb carrec a resultats en el moment en que es produeixen. Dins de "Altre immobilitzat immaterial" es recull el valor venal de la cessió gratu'r'ta del dret d'usdefruit d'unes vivendes i s'amortitza linealment durant el període que resta de cessió, des del inici del seu funcionament. 4.3. Arrendaments. S'entén com arrendament financer qualsevol acord, amb independencia de la seva instnrmentació ,-"'~_ 'urídica, que permet I'obtenció, a canvi eI'un pagament o eI'una serie de quotes, del dret a utilitzar un bé durant un període de temps determinat quan impliqui la transferencia substancial elels riscos i avantatges inherents a la seva propietat. Aquests béns es registren pel menor valor entre el valor raonable de I'actiu i el valor actua l deis pagaments acordats, i es classifiquen d'acord amb la seva naturalesa (immobilitzat material, intangible, etc. ). En el cas deis terrenys, amb edifici o sense, la part que Ii correspon de I'arrendament es registra com a despesa (arrendament operatiu) si no s'espera que la seva propietat passi a I'entitat un cap finalitzat el període d'arrendament. 4.4. Permutes. L'entitat no realitza operacions de permuta en el curs normal de les seves activitats. En tot cas, quan aquestes es proclu'issin, la seva valoració i registre comptable s'ha d'ajustar a I'establert a I'apartat 4.d) de la norma de reconeixement i valoració de l'lmmobilitzat material de la IMNCL. 4.5. Actius i passius financers Els actius i passius financers deriven deis instruments financers, que són contractes que estableixen un dret per una de les parts (actiu financer) i una obligació (passiu financer) o un component del patrimoni net (instrument de patrimoni) per I'altra. La se va classificació, valoració i comptabi lització es realitza, basicament, segons la finalitat per la qual es mantenen o s'han emes. a) Actius financers Són actius financers els diners en efectiu, els instruments de capital o de patrimoni net d'una altra entitat i els drets de rebre efectiu o altre actiu financer d'un tercer o d'intercanviar amb un tercer actius o passius financers en condicions potencialment favorables per I'entitat. 22 ( Els actius financers es classifiquen, a efectes de la seva valoració, en: Credits i partides a cobrar Inclouen : o Els credits per operacions derivades de I'activitat habitual. o Altres actius financers que generen fluxos d'efectiu d'import determinat i respecte deis quals s'espera recuperar tot el desemborsament, excepte per motius imputables al deteriorament creditici. o Les operacions d'adquisició d'instruments de deute amb I'acord posterior de venda a un preu fix o al preu inicial més la rendibilitat normal del prestador. Com a norrna general, els credits i partides a cobrar amll venciment a cmt terrnini es valoren, tant en el moment de reconeixement inicial corn posteriorment, pel seu valor nominal, excepte que incorporin un interes contractual. La rnateixa valoració es realitza amll els de vencirnent a lIarg termini quan I'efecte d'actualitzar els fluxos no és significatiu. En cas contrari, es valoren pel seu valor raonable i posteriorment a cost arnortitzat, reconeixent els interessos meritats en funció del seu tipus d'interes efectiu com a ingressos de I'exercici. En tot cas, les fiances i diposits constitu'lts es valoren sempre per I'import Iliural. Deteriorarnent En el cas deis credits i altres partides a cobrar, alrnenys al tancament de I'exercici, s'efectuen les revisions oportunes per detectar la necessitat de practicar correccions valoratives per deteriorament de valor, en cas d'evidencia objectiva que no es cobraran els imports comptabilitzats en la seva integritat, així com la conveniencia de revertir-les en aquells casos que ja no siguin procedents. Tant les correccions de valor com les reversions es reconeixen en el compte de resultats economico patrimonial. Els uiteris per a calcular I'import deis drets de dubtós cobrarnent són els establerts a I'art. 2.1 de la LRSAL i que són: Antiguitat respecte al venciment Vida útil Inferior a I'any -% Entre 1 i 2 anys 25% Entre 2 i 3 anys 25% Entre 3 i 4 anys 50% Entre 4 i 5 anys 75% Més de 5 anys 100% Com a regla general, no són objecte de deteriorament els credits a cobrar per subvencions atorgades per organismes públics, així com els garantits en els percentatges corresponents . Baixa d'actius financers Es registra la baixa d'un actiu financer o d'una part del mateix quan ha expirat o s'han transmes els drets sobre els fluxos d'efectiu que genera i els riscos i avantatges inherents a la seva propietat de forma substancial. 23 h) Pass;us financers Els passius financers es classifiquen, a efectes de la seva valoració, en: Passius financers a cost amortitzat Inclouen els: o Debits i partides a pagar per operacions derivades de I'activitat habitual. o Altres debits i partides a pagar. Com a norma general, els de bits i les partides a pagar amb venciment a curt termini sense interes contractual es valoren, tant en el moment del reconeixement inicial com posteriorment, pel seu valor nominal. La mateixa valoració es realitza amb els de venciment a lIarg termini i els préstecs rebuts a lIarg termini amb interessos subvencionats quan I'efecte global de no actualitzar els fluxos no és significatiu. En cas que sigui significatiu, es valoren inicialment pel valor actual deis fluxos d'efectiu a pagar, sobre una taxa equivalent a I'aplicable als pagaments ajornats i, posteriorment, a cost amortitzat, reconeixent els interessos meritats en funció del seu tipus e/'interes efectiu com a ingressos de I'exercici. En tot ca s, les fiances i els e/iposits rebuts es valoren sempre per I'import rebut. Reconeixement El reconeixement comptable deis passius financers es realitza a la data establerta en el contracte o acord a partir de la quall'entitat contrau I'obligació. En les operacions de tresoreria formalitzades amb polissa de credit, les obligacions es contrauen amb la recepció e/e les successives e/isponibilitats de fans. Baixa de passius financers Com a norma general, es registra la baixa e/'un passiu financer o e/'una part del mateix quan /'obligació contreta s'ha complert o cancel·lat. En cas de proe/uir-se una e/iferencia entre el valor comptable i la contraprestació lIiurae/a, es reconeixera en el resultat e/e I'exercici que tingui 1I0c. 4.6.rransaccions en moneda estrangera Ates que I'entitat no realitza e/e forma habitual operacions en moneda estrangera, i quan aquestes es proe/ueixen no són en termes quantitatius rellevants, sobre la base del principi d'importancia relativa, no es practiquen correccions posteriors a les valoracions inicials 4.7. Ingressos i despeses. Els ingressos i les e/espeses es registren pel principi de merita ció, i en els casos que sigui pertinent, pel e/e correlació entre ambe/ós. a) Ingressos Com a norma general, els ingressos es registren pel valor raonable e/e la contraprestació i representen els imports a cobrar pels béns lIiurats i els se/veis prestats en el curs ore/inari de les activitats de l'Entitat, e/ee/u'le/es les devolucions, les rebaixes, els descomptes i l'lmpost sobre el Valor Afegit, si escau. L'Entitat reconeix els ingressos quan I'import e/'aquests es pot valorar amb fiabilitat; és probable que els beneficis economics futurs vagin a fluir a l'Entitat i es compleixen les cone/icions especifiques per a cae/ascuna e/e les activitats tal com es e/etalla a continuació. 24 Els ingressos per vendes són registrats quan: l'Entitat ha transferit al comprador els riscos i els avantatges derivats de la propietat deis béns, amb independencia de la propietat; no conserva per a si cap implicació en la gestió corrent deis béns venuts, ni reté el cont rol efectiu sobre ells; i les despeses associades amb la t ransacció poden ser mesurades amb fiab ilitat . Els ingressos per a la prestació de serveis es reconeixen quan el resu ltat de la transacció pot ser estimat amb fiabilitat, consideran t el gra u d'avanr; o realització de la prestació a la data deis comptes anuals, o de forma linea l quan el serve i es presta durant un període determina!. Quan no pot ser estimat de forma fiable, els ingressos són reconeguts en la quantia de les despeses reconegudes que es consideren recuperables. Pressupostariament, els ingressos i despeses s'incorporen a la liquidació pressupostaria en el moment en que es produeix I'acte adm in istratiu de reconeixement deis respecti us drets i obligacions b) Despeses Les des peses de personal i altres des peses de gestió ordinaria es reconeixen en el compte del resultat en el moment que merita I'ollligació, amll independencia delmoment en que es produeixi el corrent monetari que se'n deriva. 4.8. Provisions i contingimcies. Es reconeix una provisió quan I'entitat té una obligació present (legal, contractual o implícita) resu ltat d'un succés passat que, probablement, implicara el lIiurament d'uns recursos que es poden estimar de forma fiable. Les provisions es troben va lorades pel valor actua l deis desemborsaments que s'espera que seran neces.saris per liquidar I'ob ligació, actualitzats a una taxa de descompte equiva lent .al t ipus de deute públic per un venciment ana leg. Els ajustaments en la provisió amb motiu de la seva actualització es recone ixen com una despesa financera a mesura que es van reportant. Quan el seu venciment és inferior o igual a un any i I'efecte financer no és significatiu, no es descompten. Al tancament de I'exercici, les provisions són objecte de revisió i ajustades, si escau, per a reflectir la millor estimació existent en aquest momen!. Quan no són ja pertinents o probables, es procedeix a la se va reversió amb contrapartida al corresponent compte d'ingrés de I'exercici. Per a la quantificació de les provisions, es recorre a informes interns i, si escau, d'experts externs, i a I'experiencia de I'entitat en successos similars, que permetin establir la base de les estimacions de cadascun deis desenllar;os possibles, així com del seu efecte financer. 4.9. Transferencies i subvencions. Transferencies i subvencions rebudes Les subvencions que tinguin caracter reintegrable es registren com a passius f ins que comp leixin les condicions per a considerar-se no reintegrables, mentre que les subvencions no reintegrables es registren coma ingressos directament imputats al patrimoni net i es reconeixen com a ingressos sobre una base sistematica i racional de forma corre lacionada amb les despeses derivades de la subvenció. A aquests efectes, una subvenció es considera no reintegrable quan existe ix un acord individualitzat de concessió de la subvenció i s'han complert totes les condicions estab lertes per a la seva concessió i no existeixen dubtes raonables de que es cobrara. Les activitats desenvolupades per I'entitat corresponen, fonamenta lment, a la presta ció de serveis 25 públics en I'ambit competencial ele l'Ajuntament de Barcelona (accionista únic de la societat), mitjan<;ant gestió directa per delega ció ele l' Ajuntament de Barcelona, eI'acorel amb allo previst per la legisla ció vigent (Ley Reguladora ele las Bases de Régimen Local i Reglament d'Obres, Act iv itats i Serveis deis Ens Locals) . Per la prestació de serveis públics, en I'ambit ele les competencies ele l'Ajuntament de Barcelona, I'entitat rep d'aquest, el finan<;ament pressupostari, el qual es reflecteix a I'epígraf d'ingressos del compte de resultats economic patrimonial "Transferencies i subvencions rebudes" . Aquesta transferencia corrent pressupostiuia esta fixada tenint en compte els suposits eI'equilibri pressupostari previstos al Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. Les subvencions de caracter monetari es valoren pel valor raonable ele I'import conceelit referit al moment del seu reconeixement. Les subvencions no reintegrables relacionades amb I'adquisició ele I'irnrnobilitzat rnaterial s' irnputen corn a ingressos ele I'exercici en proporció a I'arnortització deis corresponents actius o, en el seu cas, quan es produeixi la venela, correcció valorativa per deteriorarnent o baixa en el balan<;. D'altra banda, les subvencions no reintegrables relacionades arnb despeses especifiques es reconeixen en el cornpte de perdues i guanys en el rnateix exercici en que es rneriten les c-_,\-= corresponen ts des peses. Transferencies i subvencions atorgades Les transferencies i subvencions conced ides es cornptabilitzen corn a des peses en el rnoment que es tingui constancia que s'han cornple rt les condicions establertes per a la seva percepció. En cas que al tancarnent de I'exercici estigui pendent el compliment d'alguna de les condicions establertes per a la seva percepció, pero no existeixin elubtes raonables sobre el seu futur cornplirnent, es dota una provisió pels corresponents irnports, arnb la finalitat de reflectir la despesa. En el cas de lIimarnent d'actius, el reconeixernent es produeix en elmornent ele I'acorel o de la fonnalització dellliurarnent al beneficiario En el cas de deutes assumits eI'altres ens, aquests es reconeixen en el rnoment que entri en v igor I'acord d'assurnpció, registrant com a contrapartida el passiu assurnit. 26 ~ 5. IMMOBILlTZAT MATERIAL 5.1 Moviment de I'exerc ici Partida Saldo a 1+) 1+) (-) (-) I+{- ) (-) Dotació per (+) Augment Saldo a 31.12.2014 Entrades Traspassos $ortides Traspassos Deterioram. amortitzacions revaloracions 31.12.2015 2. Construccions 41.096,52 (2.283,85 ) 38.812,67 • Cast 114.192,14 114.192,14 o Amortització acumulada (73.095,62 ) (2.283,85 ) (75.379,47 ) • Correccions del valor I S. Altre immobilitzat materia l 192.257,63 8.470,00 (46.468,36 ) 154.259,27 • Cost 1.009.822,46 8.470,00 1.018.292,46 o Amortització acumulada (817.564,83 ) (46.468,36 ) (864.033,19 ) • Correccions de! valor TOTAL 233.354/15 8.470,00 (48.752,21 ) 193.071,94 - 5.2. Descripció de I'immobilitzat material. Per categories de béns I'immobilitzat material es desglossa de la següent manera: ., Saldo a 1+) 1+) (-) (-) I+{- ) H Dotació (+l Augment Saldo a Partida 31.12.2014 Entrades Traspa ssos Sortides Traspassos Deterioram. per revaloracions 31.12.2015 amortitzacions Instal.lacions 32.647,77 ', .. ~ ...... (13 .705,84) 18.941,93 • Cost 337.398,36 '-:::~,,\ '>; 337.398,36 • Amortització acumulada (304.750,59) .:::..~,.;,. .... (13.705,84) (318.456,43) .' • Correccions del va lor , Mobiliari i equipament 130.565,84 7.744,00 (22.605,30) 115.704,54 • Cost 488.953,08 7.744,00 496.697,08 • Amortització acumulada (358.387,24) (22.605,30) (380.992,54) • Correccions del valor Equips Processament informa ció 29.088,71 726,00 (10.157,22) 19.657,49 I • Cost 182.322,72 726,00 183.048,72 • Amortltzació acumulada (153.234,01) (10.157,22) (163.391,23) • Correccions de! valor Altre Immobilitat material (44,69) (44,69) • Cost 1.148,30 1.148,30 • Amortització acumulada (1.192,99) (1.192,99) • Correccions del va lor TOTAL 192.257,63 8.470,00 (46.468,36) 154.259,27 • Cost 1.009.822,46 8.470,00 1.018.292,46 • Amortització acumulada (817.564,83) (46.468,36) (864.033,19) • Correccions del valor 5.2. Informació de I'e)(ercici. No s'han rea litza t inversions d'import significatiu durant I'exercici. Detall deis béns totalment amOJtitzats al tancament de I'exe rcici per partida és el següent: euros 215 Instal·laeions 216.134,78 216 Mobiliari i equipament 323.638,74 217 Equips Processament informació 140.395,95 219 Altre Immobilitat material 1.327,35 681.496,82 5.3. Circumst,mcies que afecten a la titulari!at de I'immobilitzat material. No existe ix cap tipus de restricció sobre la titularitat deis béns que integren l'iml11obilitzat material de I'entitat no cap d'ells es traba sotmes a litigi o ha estat ofert en garantia del pagament de deutes. -;::-+-..J 6. PATRIMONI PÚBLlC DEL SOL L'lnstitut no té actius no corrents afectats al destí d'aquest patrimoni .. 7. INVERSIONS IMMOBILlÁRIES L'institut no t é béns immobles o d'altres que puguin qualificar-se d'inversions iml11obili'lI'ies. 28 8. IMMOBILITZAT INTANGIBLE ~ 8.1 Moviment de I'exercici I Partida Saldo a (+) (+) (-) (-) (+/-) (-) Dotació per (+) Augment de Saldo a 31.12.2014 Entrades Traspassos Sortides Traspassos Deterioram. amortitzacions revaloracions 31.12.2015 3. Aplicacions informatiques 1.561,99 - . · . . (958,67) - 603,32 • Cost 287.913,87 287.913,87 • Amartitzadó acumulada (286.351,88) (958,67) (287.310,55) o Correccions del valor S. Altre immobilitzat intangible 154.397,68 - - · . - (13.185,51) - 141.212,17 • Cost 360.416,87 360.416,87 • Amortització acumulada (206.019,19) (13.185,51) (219.204,70) • Correccions del valor TOTAL NET 155.959,67 . - · - - (14.144,18) - 141.815,49 • Cost 648.330,74 648.330,74 • Amortització acumulada (492.371,07) (14.144,18) (506.515,25) • Correccions del valor - - - - - - - - - - - '------- -- - - - - - - - 8.2. Descripció de I'immobilitzat intangible. La Fundación ONCE, amb data 13 de gener de 1996, va adquirir el dret d'usdefruit de 6 apartaments, per un període de 30 anys i per import de 360.417 euros. Amb data 8 de maig de 1997, la Fundación ONCE va cedir gratu'itament al Insti tut el dret d' usdefruit d'aquests apartaments, destinats a se r utilitza ts per persones amb Discapacitat, una vegada efectuades les tasques de condicionament deis mateixos. D'acord amb la norm ativa aplicable, l' lnstitut va comptabilitza r I'exercici 1998 I'esmentada cessió gratu'ita pel va lor venal (de 360.417 euros) amb ca rrec al compte "Altre immobilit zat immaterial" del quadre adjunt i abonament al compte "Subvencions rebudes pendents de imputació a resultats" del ba l a n~ de situació adjunt. Durant I'exercici 1999, es van posa r en funcionament aquests apartaments, iniciant-se I'amortitza ció economica, així com la imputació de la subvenció de capital al compte de resultats. 8.3. Informació de I'exercici . No s'han realitza t inve rsions d' import significatiu durant I'exercici. Detall deis béns de I' immobili tzat intangible tota lment amortitzats al tancament de I'exercici per partida és el següent: 206 Aplicacions informatiques 285.493,88 euros 3.4. Circumstancies que afecten la t itularitat de I' immobilitzat intangible. No existeix cap tipus de restricció sobre la titulari tat deis béns que integren I' immobili tzat intangible de I'entitat no cap d'ells es t roba sotmes a li t igi o ha estat ofert en garantia del pagament de deutes. 9. ARRENDAMENTS FINANCERS I ALTRES OPERACIONS DE NATURALESA SIMILAR L'lnsti tut no disposa de béns en regim d'arrendament financer. 10. ACTIUS FINANCERS 10.1. Informació relacionada amb el balan~. a) Estat resum de la conci liació entre la classificació deis actius finance rs del ba l a n~ les categories establertes en la norma de reconeixement i va loració 8a d'Actius financers. Els sa ldos de credi lS per operacions derivades de I'activitat habitua l a lIarg i curt termini (operacions de gestió i altres comptes a cobrar) es registren pel seu va lor nominal i quan 30 < d'acord amb la norma de registre i valoració deis actius financers d'aplicació d'aquest no és possible, pel metode del cost amortitza!. Al tancament de I'exercici els saldos pendents de cobrament corresponents a les operacions habituals de I'entitat corresponen a: euros Ajuntament de Barcelona - ete Programa en materia de serveis socials 1.697.425,79 Ajuntament de Barcelona - Addicional reg. despeses de personal 160.686,86 Ajuntament de Barcelona - Addicional Projecte "del coneixement al rec.." 2.900,00 10M. Educació (Conveni de col ·laboradó) 4.762,41 Generalitat de CatalLlnya (Aedons inserció laboral) 38.363,00 Generalitat de Catalunya Gestió EqLlips Atenció Preco<; (EIPI's) 141.941,87 Deutors per drets reconeguts de I'exercici corrent 2.046.079,93 Altres entitats públiqLles Generalitat de Catalunya 100.651,10 Organismes de la U.E. 60.362,47 Altres 1.521,88 Deutors per drets reconeguts d'exercicis anteriors 162.535,45 Deteriorament valor ele credits per operacions de gestió (139.402,89) Total deutors 2.069.212,49 Respecte als deutors i altres comptes a cobrar, el moviment de les correccions per deteriorament durant I'exercici ha estat el següent: Disminució de valor Reversió del Saldo a per deteriorament deteriorament Saldo a 1/01/2015 creditici de creditici en 31/12/2015 I'exercici I'exel'cici Deutors i altres comptes a 130.411,86 8.991,03 139.402,89 cobrar b) Reclassificacions L'lnstitut no ha reclassificat durant I'exercici cap actiu financer que hagi exigit un canvi de valoració, ja sigui de cost o cost amortitzat a valor raonable, o a la inversa . e) Actius Financers lIiurats en garantia Durant I'exercici ni a la data de tancament de I'entitat, I'entitat no ha lliurat o manté actius financers en garantia del pagament de deutes. 10.2. Informació relacionada amb el compte del resu lta! economic-patrimonial. a) Els credits i partides a cobrar per transferencies corrents incorporades al resultat de economic patrimonial de I'exercici corresponent a 31 de desembre de 2015 han estat de 10.535.077,97 euros aplicats a finalll;ar les despeses corrents de l'lnstitu!. b) Els ingressas financers calculats per I'aplicació del metade del tipus d'interes efectiu i que han estat registrats en el compte del resultat han estat de 60,48 euros. 31 '} ~ 10,3, Informació sobre els riscos de tipus de canvi i de tipus d'interes, a) Riscos de tipus de canvi. L'lnstitut no té inversions, ni manté saldos a cobraren moneda diferent ele I'euro i, per tant, no té riscos eI'aquest tipus. b) Riscos ele tipus d'interes. L'lnstitut no té registrats actius financers valorats a cost amortitlat, de manera que no té riscos eI'aquesta naturalesa. 10.4, Altra informa ció, a) Caixes i comptes bancaris controlats per I'entitat A data de tancament de I'exercici els sa ldos mantinguts en comptes corrents deis que és titular I'entitat són les seglients: Saldo a Saldo Liquida compte Tipus Producte 31/12/2015 Franquicia Mínim Periodicitat per sa ldo 3000·22·01616089 Operatiu d' ingressos i c.c. 479.588,13 0,00 0,00 mensual rnig pagarnents indexada 3000·22·01687401 Restringit de c.c. 496,66 0,00 0,00 trimestral mig ingressos estre lla 3000·22·01760203 Gestió bestreta de e.c. 650,00 0,00 0,00 trimestral caixa fixa estrella mig TOTAL 480.734,79 b) Política d'inversions. L'lnstitut no realitla inversions a fi de obtenir rendibilitat ele mercat amb els exceclents puntuals ele tresoreria . c) Període mitja ele cobramen!. En funció de les necessitats de liquielesa, l'lnstitut programa amb la Tresoreria ele l'Ajuntament ele Barcelona el cobrament de les transferencies corrents. d) Correccions per deteriorament de valor. Durant I'exercici no s'han registrat co rreccions de va lor deis actius financers. A la elata de tancament cap actiu financer es troba deteriora!. 11. PASSIUS FINANCERS 11.1lnformació relacionada amb el balan~, a) El detall deis deutes rnantinguts per l'Entitat al tancarnent de I'exercici va lorats a cost amortitlat. Tret deis comptes a pagar per les operacions habituals I'institut no manté en balan~ passius financers va lorats a cost amortitlat, ni durant I'exercici s'han registrat operacions va loraeles a cost amortitla!. 32 Liquida per tra ms Si Si Si Al tancament de I'exercici els saldos pendents de pagament co rrespol1el1t a les operaciol1s habituals de l' lnstitut . Cred itors per operacions de gestió 1.250.910,27 Per obligaciol1s recol1egudes 1.250.910,27 Administracions públiques 119.872,08 Hisenda Pública 62.699,59 Organismes de la Seguretat Socia l 57.172,49 Creditors i altres comptes a pagar a curt termini 1.370.782,35 b) Deutes mantinguts per l'Entitata l tancament de I'exe rcici valorats a valor raon able. L' lnstitut no manté en el balan~ passius fi nancers a va lor raonable, ni durant I'exerciéi a registrat operacions que haguessin de registrar-se a valor raonable . c) De les dades descrites en les taules ante riors resulta el següent resum per categories: No procedeix, ates que lIevat de les operacions habituals, l'lnstitut no ha rea litzat , durant I'exercici operacions que haguess in de registrar-se a cost amortitzat o a valor raonable, ni tampoc manté en el ba lan~ sa ldos que haguessin de va lo rar-se eI'acord amb aquests crite ris. 11.2. Unies de credil Durant I'exercici L' lnstitut no ha contractat cap línia de CI'edit ni tampo c a la data d e t anca ment mant é e n b a l an~ sa ldos qu e hag in de valo rar -se d'aco rd amb aqu ests crit e ri s. 11.3. Informació sobre els riscos de tipus de canvi i de tipus d'interes. a) Riscos de tipus de canvi L' ll1stitut no té deutes d'import signiticatiu en moneda diterent de I'euro i, per tant, 110 té riscos d'aquest tipus . b) Riscos de tipus d' interes L'institut no manté pass ius financers va lorats a cost amortitzat de manera que no té riscos d'aquesta naturalesa . 11,4 Avals o altres garanties concedides a) Avals conced its Durant I'exercici I'inslilul no ha alorgal avals a favor de tercers. ni a la dala de lancalllent Illanté avals alorgals a lercers. b) Ava ls executats Per la raó que s'assenyala a I'apartat a) anterior no s'han executat avals deis que hagi de respondre l' Ajuntament. 33 e) Avals reintegrats En no mantenir aval s a favor de tereers, ni haver de fer-se eárree en exereicis anteriors de deutes de tereers, en I'exereici no s'han reintegrat avals a favor de l'lnstitut. 11,5, Altra informació , Morositat Informació sobre el període mitjá de pagament a prove·idors. Disposició addicional tercera. " Deure de informació de la Llei 15/2010, de 5 de juliol" . 2015 Dies Període mig de pagament a proveIdors 7,75 Rati de les operacions pagades 6,24 Rati de les operacions pendents de pagament 20,61 Import (euros) Total pagaments realitzats 1.289.140,29 Total pagaments pendents 151.722,43 12. COBERTURES COMPTABlES L'institut no manté deutes que hagin requerit la cobertura comptable. 13. ACTIUS CONSTRu"iTS O ADQUIRITS PER A Al TRES ENTITATS I ALTRES EXISTENCIES No s'han produrt operaeions d'aquesta naturalesa durant I'exerciei, ni a la data de taneament es mantenen en el balan, saldos derivats d'aquestes operaeions. 14. MONEDA ESTRANGERA A la data de taneament, l'lnstitut no té cap element d'aetiu o passiu denominat en moneda diferent de I'euro, ni tampoe durant I'exercici s'han realitzat operaeions en moneda estrangera. 34 15. TRANSFERENCIES, SUBVENCIONS I ALTRES INGRESSOS I DESPESES 15.1. Ingressos. 15.1.1. Transferencies i subvencions rebudes o El detall deis imports registrats en I'exercici en co ncepte de t ransferencies i subvencions rebudes es detallen a continua ció: Tercer Comentari Ajuntament de Barcelona Aportació de Aportació inicial 6.965.651.82 manteniment Ajuntament de Barcelona -Aportacions veure el detall en la taula següent. 1.018.586,86 .ddicion. ls (11 Ajuntament de Barcelona - Via Cte. Programa Aportacions en Materia de Selveis 1.697.425,79 Generalitat Dep. Benesta r j F. Socials 10M. Pares i Jardins Encomancla de Gesti6 suport ti la 46.003,00 integraci6 Pares i Jardins I. M Municipal Educació Conveni pe r a ,'Atenció a "infancia 4.762,41 amb Discapacitat Genera litat de Cata lunya Dep. de Empresa i Projectes Agencia Col·lo(aci6 i Aceió ocupació Serveis Integrals Orient,aci6 i 42.603,00 acompa nyament General itat de Ca talunya Dep. 8enestar ¡ Conveni Interadministrat iu 760.045,09 Famflia F ¡ nan~ament EIPI's TOTAL 10.535.077,97 Deta ll de les transferencies addicionals rebudes : Descripci6 Finalitat Aportació CssBCN places residencials Conveni interad ll1inistra tiu amb CSS 575.000,00 Xarxa CDIAP's Barcelona Aportació EIPI's i tasques crea ció Xarxa 80.000,00 Transferencia addicion al per a projectes Projectes subv. ordinaries 2015 i per él persones amb discapaci tat Monitors a la integraci6 dura nt la 200.000,00 campanya vaca nces estiu Addicionals ca pítol de personal Aplic. ció a paga desembre 2012, 1% 160.686,86 2007-2008, mobilitat i altres Aportació Projecte Conveni amb ECOM PROJECTE "DEL CONEIXEMENT AL 2.900,00 RECONEIXEMENT" TOTAL 1.018.586,86 Les transferencies i subvencions descrites compleixen els requ isits de reconeixement valoraci ó descrits a la nota 4.9. 35 15.1.2. Vendes i prestacions de serveis • Els ingressos obtinguts per vendes i prestacions de serveis es detallen a continuació classificats en funció deis béns i/o serveis comercialitzats: Drets liS Habitació i repercussió de consullls de lIsuaris del Servei Municipal d'Assistent personal ubicats en pisos Vila Olímpica i AV Diagonal Prestacions de serveis Suma Vendes i Prestació de serveis 15.1.3. Altres ingressos Es seu detall és el següent: 2.015 6.128,62 6.128,62 6.128,62 Saldo Traspassos Sa ldo 31/12/2015 Subv€ncions finan¡;ament immobilitzat Subvenció (lCessió Drets d'usdefruit" Subvencions finan¡;aments actius a curt Periodifjcació Transferencia Projecte Pla Turisme IncJusiu Subvencions i ajustos per canvi de valor 15.2. Despeses. 01/01/2015 a resultats 154.397,18 (13.185,81) 54.115,08 154.397,18 40.929,27 15.2.1. Transferencies i subvencions concedides 141.211,37 54.115,08 195.326,45 o El detall de les transferencies i subvencions concedides en I'exercici es facilita a continuació: 2015 Transferencia IMHPUiQV per la dotació fans per projecte de cOlller~ accessible 50.000,00 a I'eix de Creu coberta Conveni interadministratiu amb Consorci de Serveis Socials per la consolidació i 1.264.921,95 ampliació de places de serveis residencia ls Conveni Beques alu mes FP Dual 2.308,40 Aportacions Transport Especial 2.242.769,08 Altres subvencions extraordinari es concedides via conveni 210.000,00 Subvencions extraordinaries via conveni en elmarc de la Xarxa d'inserció 390.500,00 laboral Subvenció Assistent Personal 2015 804.419,60 Convocatoria ordinaria de subvencions 2015 1.230.000,00 Convocatoria ordinaria subvencions IVTM 2015 6.374,64 TOTAL 6.201.293,67 36 Descripci6 Finalitat Tran sferen cia lMHPUiQV per la Aportaci6 fons eeonomic per a dotar un aeord de eoHahoració amb la dotaci6 fo ns per projeete de comen; Regidoria de Comen;, el Qistricte de Sa nts MonjuJc, 1M Paisatge Urba per accessible a I'eix de Creu eoberta dotar un fons per ajuts a actuacions de mlllora de I'accessibilitat en eomer~os de I'eix del c. Creu coberta Conveni interadministratiu amb Consorei de Serveis Socials per la Regular de forma extraordinaria la aportae16 de al CSS per a I'ampliació eonsolidaeió 1 ampliació de plaees de de places resideneials en diversos equipaments resideneials de Barcelona serveis re sidencials Conveni Beques alumes FP Dual Beques d'alumnes del programa FP DUAL adserits a l'lnstitu t. Aportacions Transport Especial Aportaci6 prevista per la subvenci6 del transport especlall'any 2015 Altres subvencions extraordinaries Diverses subvencions eoncedides via eonveni {veme nota eoneedides via conveni Subvencions extraordinaries via Annexos espedfies atorgats a entitats que formen part de la Xarxa de conveni en el mare de la Xarxa d'inserciólaboral Insereió laboral de Barcelona. Subveneió Assistent Personal 2015 Aportacions atorgades a beneficiaris del Servei d'Assistent Personal Convocatoria ordinaria de Subvencions ordinaries 2015 Programes de Vida independent, Atenció subvencions 2015 Social i integració laboral Convocatoria ordinaria suhvencions Convocatoria ordinaria 5ubvencions IVTM IVTM 2015 No s'han prodlúl reintegraments. 15.2.2. Despeses de personal o Les despeses de personal de I'exercici es detallen a continuació: 2015 So liS i salaris 2.182.233,93 Indernnitzacions Sous salaris i assimilats 2.182.233,93 Cotitzacions socials de I'ocupador 588.362,17 Aportacions a sistemes complementaris de pensions Altres despeses socials (1) 19.496,60 Prestacions socials Variació de la Provisió premis anys de servei Carregu es socials 607.858,77 DES PESES DE PERSONAL 2.790.092,70 (1) Formació, Reconeixements medies, Assistencia medie farmaceutica reconeixements medies. El personal es regeix per les condicions establertes a l'Acord regulador ele les condicions de treball deis empleats pllblics ele l' Ajuntament de Barcelona ele data 28 d'abril de 2009 per 37 als any 2008-2011 prorrogat per els anys 2013-2015 que ha estat denunciat en data 22 de setembre de 2015. De conformitat amb el previst en I'art. 15.2 el seu contingut normatiu es manté en vigor en tant no s'acordi un de nou. El nombre mitja d'empleats en I'exercici 2015 a 31 de desembre s'ha detallat a la nota 1.7 d'aquesta memoria . 15.2.3. Altres despeses de gestió ordinaria 2015 L10guers 24.568,74 Reparacions j conservacló 139.557,66 Serveis professiona ls externs 70.847,04 Assegu rances 9.034,90 Publicitat i propaganda 19.851,83 Subll1 i nis tra ments 69.409,06 Comunicaciol1s 47.574,19 Treballs realitzats per tercers 847.420,12 Material d/oficina 17.710,60 Locollloció 13.307,36 Altres despeses 15.564,01 1.274.845,51 16. PROVISIONS I CONTINGENCIES 16.1. El detall del moviment de les provisions reeonegudes en el passiu del balan" tant a eurt eom a lIarg termini, durant I'exercici ha estat el segllent: Saldo a 1.01.2015 (+) Dotacions (+) Augments per (-) Disminudons Saldo a 31.12,2015 actualitzadons • Epígraf lIarg Curt Llarg Curt Llarg Curt lIarg (urt Llarg (Uft termini termini termini termini termini termini termini termini termini termini Paga extra desembre 131.074,10 - - - - 64.141,92 131 .074,10 - 0,00 64.141,92 2012 TOTAL 131.074,10 0,00 0,00 0,00 0,00 64.141,92 131.074,10 0,00 0,00 64.141,92 Provisió paga extra 2012 L'epígraf de provisions a curt termini inclou per import de 64.141,92 euros la quantia de la paga extraordinaria de desem bre del exercici 2012 que s'hagués tingut d'abonar al personal de I'entitat abans de finalitzar I'exercici 2012, pero que va estar suprimida per I'artiele 2.1 del Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir I'estabilitat pressupostaria i de foment de la competitivitat . L'artiele 2.4 d'aquesta disposició preveu que "les quantitats derivades de la supressió de la paga extraordinaria i de les pagues addicionals de complement específi c o pagues addicionals equivalents, d'acord amb el disposat en aquest artiele, es 38 destinaran en exercicis futurs a rea litza r aportacions a plans de pensions o contractes d 'asseguran~a col· lectiva que incloguin la cobertu ra de la contingencia de jubilació, amb subjecció al que estableix la Llei Orgill1ica 2/2012, d'Estabilitat Pressupostaria i Sostenibili tat Financera i en els termes i amb I'abast que es determini en les corresponents Ileis de pressupostos" . La Llei 48/2015, de 29 eI'octubre, ele Pressupostos Genera ls de I'Estat per I'any 2016 a la disposició addicional elotzena apartat (1.1 estable ix que cada Administració p(.blica, en el seu iunbit, poch'a aprovar I'abonament de quantitats en concepte de recupera ció de la paga extraordinaria i de les pagues addicionals de complement específic o pagues addicionals equivalents. Amb Decret d'Alcaldia de 17 de desembre de 2015, s'autoritza a les entitats a abonar dins I'exercici 2016 la quantia restant de la paga extraordinaria de desembre de I'exercici 2012. La Llei 36/2014, de 26 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per I'any 2015 a la disposició add icional dotzena apartat (1.1 estableix que cada Administració PlIblica, en el seu ambit, poch"a aprovar I'abonament de quantitats en concepte de recuperació de la paga extraord inaria i de les pagues addiciona ls de complement específic o pagues addicionals equivalents. Durant el 2015 l'Entitat ha rea litzat la devolució de 50,27 % segons de<;ret d'alcaldia 1437/2015. Restant pendent d'abonar al 2016 64.191,92 € euros co rresponent al 49,73 % restant de la paga. 16.2. Passius contingents A data de tancament de l' exercici no té obligacions possible o presentes que puguin qualificar-se com a passius contingents i sobre les que ca lgui informar en la memoria. 16.3. Actius cOl1tingents A data de tal1camel1t de I'exercici 110 té actius de natura lesa contingent deis que calgui informar en la memoria. 17. INFORMACIÓ SOBRE EL MEOI AMBIENT L'institut no h a reg ist rat obligacions amb carrec a l pressupost d e I' exerc ici que tinguin inc ide ncia concreta e n e l medi ambiento 18. ACTIUS EN ESTAT DE VENDA A la d ata de tancament l'lnst itut no manté en e l b a lan c;: actius no corrents e l valor comptab le d e is qua ls h agi de recupe ra r-se a través d e la sev a venda. 19. PRESENTACIÓ PER ACTIVITATS DEL COMPTE DEL RESULTAT ECONOMIC-PATRIMONIAI. Per I'execució de les seves operacions, I'institut estructura el seu pressupost en un un.c programa, el 23.411 Atenció a les persones amb situació de discapacitat. Conseqüentment, tant la liquida ció del pressupost com el compte del resultat economic patrimonial són representatius d'aquest activitat. 39 20. OPERACIONS PER ADMINISTRACIÓ DE RECURSOS PER COMPTE D' ALTRES ENS PÚBLlCS L' institut no té operacions per administració de recursos per compte d'altres ens pllblics. 21. OPERACIONS NO PRESSUPOSTARIES DE TRESORERIA A continuació s'informa sobre les operacions no pressuposti"ies de tresoreria que comprenen aquelles operacions realit za des durant I'exercici que han donat lIoc al naixement o extinció de: • Deutors i creditors que, d'acord amb la normativa vigent per a l'Entitat, no s'hagin eI'imputar al seu pressupost, ni en el moment del seu naixement ni en el del seu venciment. o Partides representatives de cobraments i paga ments pendents d'aplicació definitiva, tant per operacions pressupostaries com no pressupostaries. 21.1. Estat de deutors no pressupostaris. Concepte Deutors Modi!. Cfurecs Abonaments pendents Compte Saldo tl 1 sa ldo realit zats en Total realitzats en de Cadí Descripció de gener deutors cobrament Inicial I'exercici I'exercici a 31 de desembre 558 5581000515 LA CAIXA ce 2201760203 Bestretes 5.378,60 5.378,60 5.178,60 200,00 5581000515 LA CAIXA ce 2201760203 Bestretes 5.178,60 5.178,60 5.178,60 Total 558 Prov. Fans Pago A justificar j Bestreta de Caixa 10.557,20 10.557,20 10.357,20 200,00 Total Oeutors No pressupostaris 10.557,20 10.557,20 10.357,20 200,00 40 21.2. Estar de creditors no pressuposta ris. Concepte Creditors Madi!. Abonaments (arrees pendents Saldo a 1 saldo realitzats en Total creditors realitzats en de Compte Cadí Descripció de gener inicial ,'exercid I'exercici pagament a 31 de desembre 419 4190000011 Aport. Obligatories pta pensions 6.094.64 ·6.094.64 6.094,64 4190000021 Assistencia sanitari a 1.902.32 concertada ·1.902,32 1.902,32 4197000999 Altres creditors no 4.192.32 pressupostaris ·4.192,32 4.192,32 Total 419 Altres Creditors NO pressupostaris 12.189,28 ·12.189,28 12.189,28 475 4751000000 Retencions IRPF Personal ·51.582,08 410.597,72 ·462.179,80 401.125,82 ·61.053,98 4751140000 Altres rel rendes de trebalJ 46,17 (2%) ·46,17 34,63 ·11,54 4751200000 Retent. professionals (15%) 1.333,20 ·1.333,20 820,20 ·513,00 4751280000 Retenc profeso resid (21%) ·2.250,99 4.316,21 ·6.567,20 6.433,85 · 133,35 4751290000 Profes resido (nou estab. 175,50 9%) ·175,50 175,50 4751730000 Retencions professionals 7.319,23 ·7.319,23 6.531,91 ·787,32 (19%) 4751830000 Retendons professionals 650,40 (15%) ·650,40 450,00 ·200,40 Tota l Hisenda pública Creditora ·53.833,07 424.438,43 ·478.271,50 415.571,91 ·62.699,59 476 4760000000 Segureta t Soci