G~inete Técnico pwc ,. de :Auditoría ·yCon$ultoria, s.a. Balmes, 89-91 08008 Barcelona , . J . . . _ _ _ _ .INSTITUT MUNlCIPA L ~'URBANl"Slv.tE Informe d'auditoria, comptes anuals al 31 de desembre de 2010 i Informe de gestió de l'exercici 2010 Gabinete Técnico de Auditoría y Consultoría, s.a. Balmes, 89-91 08008 Barcelona INFORME D'AUDITORIA DE COMPTES ANUALS Al Cansell Rector de l'Institut Municipal d'Urbanisme Hem auditat els comptes anual~ de l'Institut Municipal d'Urbanisme, Organisme Autonom Local de l'Ajuntament de Barcelona, que comprenen el balan«;! de situació a 31 de desembre de 2010, el compte de resultats, la liquidació del pressupost i la memoria corresponents a l'exercici anual finalitzat en aquesta data. Els Administradors són responsables de la formulació dels comptes anuals de l'Institut, d'acord amb el marc normatiu d'informació financera aplicable a l'Entitat (que s'identifica en la Nota 2.1 de la memoria adjunta) i, en particular, amb els principis i criteris comptables que hi conté. La nostra responsabilitat és expressar una opinió sobre els esmentats comptes anuals en el seu conjunt, basada en el treball realitzat d'acord amb la normativa reguladora de l'activitat d'auditoria de comptes vigent a Espanya, que requereix l'examen, mitjan«;!ant la realització de proves selectives, de l'evidencia justificativa deIs eomptes anuals i l'avaluació de si la seva presentació, els prineipis i eriteris utilitzats i les estimacions realitzades, estan d'acord amb el mare normatiu d'informació financera que resulta d'aplicació. Segons la nostra opinió, els eomptes anuals de l'exercici 2010 adjunts express en, en tots els aspeetes significatius, la imatge fidel del patrimoni i de la situació finaneera de l'Institut Municipal d'Urbanisme a 31 de desembre de 2010, aixÍ com deIs resultats de les seves operacions reflectits en el compte de resultats i en la liquidació del pressupost adjunts i deIs recursos obtinguts i aplieats durant l'exercici anual finalitzat en aquesta data, de conformitat amb el mare normatiu d'informació finaneera que resulta d'aplicació i, en particular, amb els principis i criteris comptables en eH eontinguts. L'informe de gestió adjunt de l'exercici 2010 conté les explicacions que els Administradors consideren oportunes sobre la situació de l'Institut Municipal d'Urbanisme, l'evolució deIs seus negocis i sobre altres assumptes i no forma part integrant deIs comptes anuals. Hem verificat que la informació comptable que conté l'esmentat informe de gestió eoncorda amb la deIs comptes anuals de l'exercici 2010. El nostre treball com a auditors es limita a la verificació de l'informe de gestió amb l'abast esmentat en aquest mateix paragraf i no inclou la revisió d'informació diferent de l'obtinguda a partir deIs registres comptables de l'Institut. PricewaterhouseCoopers Auditores, S.L. Gabinete Té 'nico de Auditoría y ::t.§J!ltoría, S.A. Miquel Alfocea i Martí Jorge Vila Ló ez Soci - Auditor de Comptes Soci - Auditor de Comptes 11 de mar«;! de 2011 PricewaterhouseCoopers Auditores, S.L. Gabinete Técnico de Auditoría y Consultoría, S.A. R. M. Madrid, full 87.250-1, folí 75, tomo 9.267, lJibre 8.054, R. M. Barcelona, Volum 10296, Llibre 9349, Foli 42, Seco 2. secció 3a. Inscrita en el R.O.A.C. amb el número 80242 - Full B-27831. Inscrita en el R.O.A.C. amb el número S0687 CIF: B-79 031290 Inscrita en I'Institut de Censors Jurats de Comptes. CIF A- 58604745 , ' ; ~ Ajuntament ~. de Barcelona INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME COMPTES ANUALS EXERCICI 2010 Febrer, 2011 INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME BALANCOS DE S!TUACIÓ A 31 DE DESEMBRE DE 2010 í 2009 ACTIU Notes 2010 2009 PASSIU Notes 2010 2009 A) IMMOBILITZAT 16.062,01 17.476.14 A) FONS PROPIS 8 1.002.735.00 644.240,77 - TII. IrnmobiliizatMaterial 4 16.062,01 17.476.14 TII. Resultats d'exercicis anreriors • 644.240,77 598.167,49 4. Altre immobiliizat 31.609,59 28.794,47 5. Amor1i1zacions c-) 15.547,58 C- ) 11.318,33 IV. Resultatde I'exercici 358.494,23 46.073,28 I C) ACTIU CIRCULANT 3.717.069,90 4.770.077,85 1:» CREl:>rroRS A CURT TERMINI 2.730.396.91 4.143.313,22 II. Deutors II. Altres deutes a curt 1ermini I 1. Deutors pressupostaris 5 1.948.759,38 3.141.604,13 2. AI1res deutes 4 17.580.68 617.863,39. 2. Deutors no pressupostaris 11 126.937.90 208.881,02 4. Fiances i diposits rebuts Q curt termini 9 2.276.437,09 2.367.217,57 1 5. Altres deutors 18.989,51 21.208,32 6. Provisiol1s 5 (-) 920.299,78 (-) 1.169.824,63 m . Creditors 1. Creditors pressupostaris 10 ' 348,388,83 1.013.843,02 I rTI. Inversions financeres remporals 2. Creditors no pressupostaris 22.548,08 15.611,38 2. Altres inversions i credits Q curt rermini - 1.389,73 4. Admnistracions públiques 11 48.588,27 112.340,47 3. Fiances i diposits contill.iits a curt termini 6 2.275.337,95 2.283.544,66 DI. Ajustarrents per periodificacioi'lS . 16.853,96 16.437,39 IV. Tresoreria 7 267.344,94 283.274,62 TOTAL GENERAL 3.733.131,91 4.787.553.99 - TOTAL GENERAL 3.733.131.91 4.787.553.99 Les notes 1 a 19 descrites a la rremclria forrren part integrant del balan~ de situació al 31 de deserrbre de 2010. ,,"'---- V~\JI ~ El Gerent, J \ \~_ El President, ...... INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME COMPTES DE RESUL TATS CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2010 i 2009 DEURE Notes 2010 2009 HAVER Notes 2010 2009 Al DESPEsES 799.964,70 1 .309 .457,63 INGRESSOS 1.158.458,9 3 1.355.530,91 3. Despeses de fu neionameni" deis serveis i prestaeions soeials 4, Altres ingressos de gestió ordinaria a) Despeses de perso ndl 14 al Reintegraments 23,44 - a.1) Sous, salaris i similars 542.413,90 570.912.18 e) Altres ingressos 214,16 - a.2) Carregues soeials 105.494,17 !!1.546,29 el Dotacions per a I'amortitzaeió de I'immobilitzat 4 4.229 ,25 2.844,27 5. Transfereneies i subvencions 13 d) Variaeió de provisions al Transfer,mcies eorrents 1.041.141,62 1.1 10.000,001 d,2) Variaeió de provisions i perdues de eredits incobrables 1 5 (-l249,524,85 el Altres despeses de gestió e.1l Serveis e"teriors 247.782,0 31 391.214,70 4. Transferencies i subvencions a) Transfereneies i subveneions corrents 100.886 ,88 95.738,39 Resultats d' explotació positius 290.097,84 Resultats d' explotació negatius - 62.255,83 3. Despeses de funciona ment deis serveis i prestacions soeials 4 . Altres ingressos de gestió ordinaria f) Despeses finaneeres i similars fl Altres interessos i ingressos similars f.1 ) rer deutes 20.796,20 f.ll Altres interessos 40.995,13 51.656,02 Resultaf!¡ pasitius de les aetivitafs ordlnOr!cs 310.296,77 Resultafs: nagatius de les activitats ordinar;es - 10.599,81 5. Perdues i despeses extraordinaries 6. Beneficis i ingressos extraord inaris al Perdues proeedents de I'immobilitzat ~7.887, 12 1 471,10 dl Ingressos i beneficis d'altres exercicis 15 76,084,58 193.874,89 d) Despeses i perdues d'altres e>:ercieis 15 136.730,70 Resultcrts ""traordinaris positius 48.197,461 56 .673,09 Remlltu.ts extraordinaris negatius - - ,.........--¡ RESUlTATS POS!TIUS bE l 'EXERCICI 358.494, 231 46 .073,28 RESUlTATS NEGATIUS bE L'EXERCIC! - - , / " Les notes I a 19 deserites a la memoria formen part integrant del eompte de perdues i guanys al 31 de desembre de EIGerent'JJ \ \ _ '/ INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME EXERCICI 2010 ESTAT DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST r. UQUIDAcró DEL PR.ESSUPOST DE DESPESES 2010 (RESUM PER CAPÍTOlS.) Obligacions Obligacions pendents Ronnnents de credit Credits pressupostaris Despeses reconegudes Pagament de pagament No Cap. Descri pció Inicials Modificacions Definitius comprorreses netes Efectiu a 31 de desembre Incorporab les Incorporab les A) OPERACIONS CORRENTS Despeses de personal 698.750,00 -31.267,74 667.482,26 647.491,50 647.491,50 647.491,50 0,00 0,00 0,00 2 Co.mpra de béns corrents i serveis 353.740,00 -43.844,49 309.895,51 274.152,29 242.615,95 216.715,96 25.899,99 0,00 31.536,34 3 Despeses f i nanceres 0,00 20.796,20 20.796,20 20.796,20 20.796,20 20.796,20 0,00 0,00 0,00 4 Transferencies corrents 4.500,00 97.886 ,88 102.386,88 102.386,88 100.886,88 6.978,75 93.908,13 1.500,00 0,00 B) OPERACIONS DE CAPITAL 6 Il1versions reals 3.084,00 12.372.758,95 12.375.842,95 12.254.217,68 12.254.217,68 12.254.217,68 0,00 0.00 0,00 7 Transferencies de capital 0,00 496.507,00 496.507,00 496.507,00 496.507,00 496.507,00 0,00 0,00 0,00 8 Ac'nus financers 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 9 Passi us f i nancers 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 TOTAL EXERCrCI CORRENT 1.060.074,00 12.912.836,80 13.972.910,80 13.795.551,55 13.762.515,21 13.642.707,09 119.808,12 1.500,00 31.536,34 TOTAL EXERCICIS T ANCA TS 1.013.843,02 0,00 1.013.843,02 1.013.843,02 1.013.843,02 785.262,31 228.580,71 TOTALS 2.073.917,02 12 .912.836,80 14.986.753 ,82 14.809.394,57 14.n6.358,23 14.427.969,40 348.388,83 1.500,00 31.536,34 El Gerent, \ \l- INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME EXERCICI 2010 ESTAT .DE LIQUIDACI6 DEL PRESSUPOST n. UQUIDACIÓ DEl PRESSUPOST I)'INGRESSOS 2010 (RESUM PER CAPÍTOLS.) Drets Drets Drets pendents E)(ces / , Previsions pressupos1uries Drets anul-lats / reconeguts Recaptació de cobrarrent Defecte Cap. Denominació Inicials Modificacions Definitius reconeguts cancel-lats nets neta a 31 de desenobre pl"evisló A) OPERACIONS CORRENTS 1 Impostes di rectes 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 2 Impostes indirectes 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 3 T alCes i a It res i ngressos 12,00 42.070,85 42.082,85 42.308,45 0,00 42.308,45 42.308,45 0,00 225,60 4 Tral1sferencies corrents . 1.060.050,00 0,00 1.060.050,00 1.041.141,62 0,00 1.041.141,62 0,00 1.041.141,62 -18.908,38 5 Ingressos patrimonials 6,00 0,00 6,00 1.143,09 0,00 1.143,09 1.143,09 0,00 1.137,09 B) OPERACIONS DE CAPITAL 6 Alienació d'inversioi'lS reals 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 7 Transferencies de capital 6,00 12.251.402,56 12.251.408,56 12.251.402,56 0,00 1~.251.402,56 12.251.402,56 0,00 -6,00 8 Actius financers (romonents) 0,00 619.363,39 619.363,39 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 -619.363,39 9 Passius financers 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 TOTAL E)(ERCICI CORRENT 1.060.074,00 12.912.836,80 13.972.910,80 13.335.995,72 0,00 13.335.995,72 12.294.854,10 1.041.141,62 -636.915,08 TOTAL EXERCICIS TANCATS 3.141.604,13 -22.715,07 3.118.889,06 3.118.889,06 31.529,26 3.087.359,80· 2.179.742,04 907.617,76 TOTALS 4.201.678,13 12.890.121 ,73 17.091.799,86 16.454.884,78 31 .529,26 16.423.355,52 14.474.596,14 1.948.759,38 -636.915,08 El Gerent, ~ \ \L- INSTITUT'MUNICIPAL D'URBANISME EXERCICI 20tO RESULTATPRESSUPOSTARI DRETS OBLIGACIONS RECONE6VTS CONCEPTES RECONE6UDES RESULTAT NETS NETES AJUSTOS PRESSUPOST ARI a. Operacions eorren1s 1.084.593,16 1.011. 790 ,53 b. Altres operacions no finaneeres 12.251.402,56 12.750.724,68 1. Tollli operacions no finaneeres (a+b) 13.335.995,72 13.762.515,21 2. Aenus f;noneers 0,00 0,00 3. Passius finaneers 0,00 0,00 RESULTAT PRESSUPOSTARI DE L'EXERCICI 13.335.995,72 13.762.515,21 (-) 426.519,49 Ajusros 4. Despeses finan~ades al!'h rorronent ¡¡quid de tresoreria I 1.500,00 per a despeses generals 5. Desviacions de finan~arrentneganves de I'exercici 496.507,00 6. Desviacions de finan!;arrentpositives de I'exucie; 0,00 498.007,00 RESULTAT PRESSUPOSTARI AJUSTAT 71.487,51 - --- ----- --- El Gerent, J III -- INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME EXERCICI 2010 ROMANENT DE TRESORERIA CONCEPTES 2010 2009 1. (+) Fons líquids 267.344,94 283.274,62 2. (+) Drets pendents de cobroment 4.351.035,23 5.635.419,54 (+) del Pressupost corrent 1.041.141,62 1.738.096 ,14 (+) deis Pressupostos toncots 907.617,76 1.403.507,99 (+) d'operacions no pressupostaries 2.402.275,85 2.493.815,41 (+) administració recursos altres ens públics 0.00 0.00 (-) cobraments realitzats pendents d'aplicació definitiva 0,00 0 ,00 3 . (-) Creditors pendents de pogornent 2.674.462,27 3.494.012,44 (+) del Pressupost corrent 119. .8 08,12 785.262,31 (+) deis Pressupostos tancats 228.580,71 228.580,71 (+) d'operacions no pressupostaries 2.326.073 ,44 2.480.169,42 (+) administració recursos oltres ens públics 0 ,00 0,00 (-) pagoments reolitzats pendents d'oplicoció definitiva 0,00 0 ,00 l . ROMANENT DE TRESORERIA (1+2-3) 1.943.917,90 2.424.681,72 II. (-) Saldos de dubros cobroment 920.299,78 1.169.824,63 III. (-) Exces de finan~mentafectot 17.580,68 617.863,39 IV. ROMANENT DE TRESORERIA PER A DEsPESES GENERALS (I-II-III) 1.006.037,44 636.993 ,70 El Gerent, JJ\l-- 1 1 I • I I INS IITUT MUNICIPAL [)'URBANISME , MEMORIA EXERCICI 2010 Febrer, 2011 INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME MEMÓRIA DELS COMPTES ANUALS DE L'EXERCICI ACABAT EL 31 DE DESEMBRE DE 2010 1. Activitat de l' institut L'Institut Municipal d'Urbanisme és un organisme autonom local, creat per l'Ajuntament de Barcelona, per acord del seu Consell Plenari el 27 d'abril de 1990, dotat de personalitat jurídica pública pel desenvolupament de les comeses que es determinen en els seus Estatuts. La finalitat de l'Institut és gestionar, per compte de l'Ajuntament de Barcelona, les actuacions , urbanístiques que determinin els drgans de govern municipal, d'acord amb el seu ambit de competencia i per qualsevol deis sistemes d'execució del planejament. Les funcions de I'Institut són les següents: a) fer totes ',es actuacions que estiguin directament i indirectament relacionades amb les finalitats esmentades. b) Atorgar tota mena d'actes i serveis jurídics, com també subscriure, per compte de l'Ajuntament, els convenis urbanístics congruents amb les finalitats de I'Institut. e) Formalitzar I'adquisició, per compte de I'Ajuntament, de terrenys i edificacions per qualsevol mitja legal, indosa I'expropiació, i assumir-ne les obligacions economiques dimanants. d) Adquirir, transmet re, constituir, modificar i extingir per compte de I'Ajuntament, tota cJasse de drets sobre béns immobles. e) Administrar i disposar, per compte de l'Ajuntament, del patrimoni adscrit i adquirit per l'I nstitut de conformitat amb la normativa vigent. f) Gestionar, participar i executar, per compte de l'Ajuntament, projectes de reparcel.lació, de compensació i expropiació, de parcel.lació, d'urbanització, d'obres id~edificació . g) Rebre encorrees d'estudis o de redacció i elaboració d'instruments de gestió urbanística. h) Participar en J unt es de Compensació i Associació de Cooperació, per compte de l'Ajuntament. 9 i) L'Institut Municipal d'Urbanism~ té I'enco.rrec, atribu"it per acord de la Comissió de Govern celebrada el 5-12-07, de desenvolupar, coordinar i gestionar el Pla de l'Habitatge de Barcelona, amb atribució de tot un seguit de funcions per tal d'assolir I'objectiu de I'enco.rrec, que afecten als següents aspectes del ,Pla de l'Habitatge: En materia de promoció d'habitatge assequible i política de sol, en materia de rehabilitació, en materia d'orientació i informació al ciutado. i en .materia de lIoguer i xarxes de mediació. La durada de I'organisme autonom és indefinida; ara bé, podro. ésser extingit, pels motius i amb els efectes establerts en la legislació aplicable, per acord del Consell Plenari de l'Ajuntament de Barcelona. En aquest cas l'Ajuntament de Barcelona Ii succeira universalment. Els organs de govern de l' organisme autonom són els següents: El Consell Rector El President, vice-president primer i vice-president segon La Comissió Permanent El Gerent NOTA 2. Bases de presentació La comptabilitat de I'INSTITUT es porta amb independencia d'aguella que reflecteix la situació de la recaptació municipal. 2.1. Regim comptable 2.,1.0) Els comptes onuals odjunts s'han preparot a partir deis registres comptables de l'Organisme i es presenten d'acord omb els principis comptables de general acceptació per a les Administracions Públiques, recollits en la Instrucció del Model Normal de Comptabilitat de l' Administració Local, o,rdre de 23 de novembre de 2004, amb efectes 1 de gener de 2006 i en la Llei 1/2006, que regula el regim especial de Barcelona, amb I'objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, deis resultats de les seves El Gerent, J-\\ \ ~ 10 operacions reflectits en el compte de resultats i en la liquidació del pressupost i deis recursos obtinguts i aplicats durant I'exercici. 2.1.b) Addicionalment s'ha considerat la següent legislació vigent: • Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases deregim local. • RD Llei 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de disposicions vigents en materia de regim local. • Decret Legislatiu 2/2003 de 28 d'abril pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Municipal de Regim Local de Catalunya. • Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de mar~, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals (Llei 39/1988, de 28 de desembre). • RD 500/1990, que desenvolupa la Llei 39/1988. • Documents sobre principis comptables emesos per la Comissió de Principis i Normes Comptables Públiques, creada per Resolució de la Secretaria d'Estat d'Hisenda de 28 de desembre de 1990. 2.2 Comptes anuals a) Els comptes anuals preparats per a la liquidació de I'exercici són els següents: • Liquidació del Pressupost de I'exercici 2010 • Balan~ de Situació a 31 de desembre de 2010 • Compte de Resulta1's de I'exercici 2010 • Memoria b) Aquests comptes anuals es presenten, basicament d'acord amb els models establerts per la rCAL. S'inclou informació addicional en el Compte General de la Liquidació de I'exercici. e) Els imports del comptes anuals estan expressats en euros. El Gerent, ~ \ \ \ ~ 11 d) Eis comptes anuals han estat formulats pels administradors de ,'Institut i són previs a I'aprovació del Consell Plenari de I'Ajuntament de Barcelona. 2.3 Comparació de la informació Els comptes anúals deis exercicis 2010 i 2009 s'han formulat havent seguit en la seva elaboració criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetaries, de manera que la informació presentada és homogenia ¡comparable. 3 Normes de valoració Les principals normes de valoració utilitzades per l'Institut en I'elaboració deis seus Comptes Anuals per a J'exercici 2010, han estat les següents: 3.1 Immobilitzat 3.1.1 Inversions en actius propis Les inversions en actius propis inclouen instaHacions, mobiliari i equips per a tractament d'informació. Aquests elements es troben valorats al preu di adquisició, i les despeses de manteniment i reparació que no signifiquin una ampliació de la seva capacitat productiva o un allargament de la vida útil són carregades directament al compte de resultats. L'Institut amortitza el seu immobilitzat, seguint el meto de lineal, distribuint el cost deis actius entre els seus anys de vida útil estimada, segons el detall següent: El Gerent, 12 Anys de vida útil estimada Altres instaHacions, utillatges i 6 mobiliari Equips per o processament 4 d' informació 3.1.2 Inversions en infraestructures i béns destinats o I'ús general 3.1.2.1 Inversions pressupostaries (fina.n~ament municipal) Les inversions de I'exercici s'incorporen comptablement a I'epígraf "Inversions gestionades" (en endavant immobilitzat en curs) a mesura que es reben les certificacions deis contractistes. El finan~ament per dur a terme aquestes inversions es comptabilitza paral'lelament com un compte a cobrar amb contrapartida a un compte passiu que reflexa el finan~ament municipal pendent d'aplicació. D'ocord amb el Decret d' Alcaldia de data 18 de juny de 2008, a mesura que l'Institut disposa de les certificacions, factures o justificacions de l' obra feta per encorree de I' Ajuntament, formalitza els corresponents lIiuraments al mateix, a fi i a efecte, de la seva activació en l' inventari municipal. En efectuar els lIiuraments es cancel ' la tant I'immobilitzat en curs com el compte passiu que reflexa el finan~oment rebut de l'Ajuntament per a finan~ar'aquest immobilitzat. 3.1.2.2 Inversions realitzades amb finan~ament extern (no municipal) Les inversions de I'exercici s'incorporen comptablement com immobilitzat en curs a mesuro que es reben les certificacions deis contractistes. El finon~ament per dur a terme aquestes inversions es comptabilitza com un compte a cobrar amb contrapartida a \lFinan~ament rebut de tercers". A mesura que I'Institut disposa de les certificacions, factures, o justificacions de l' obra feta, es cedeixen a l' Ajuntament de Barcelona, previa analisi individual de cadascuna de les actuaeions. En aquest El Geren~, d-- \\ 13 moment es cancel'la tant J'immobilitzat en curs com el compte d' \\Finan~ament rebut de tercers". 3.2 Deutors i creditors Els drets reconeguts pendents de cobrament de l' Ajuntament de Barcelona per les inversions efectuades de naturalesa pressupostaria, o de tercers, derivats del sistema d'actuació de cooperació urbanística, figuren comptabilitzats pel seu valor nominal. Els saldos deutors' considerats de dubtós cobrament figuren corregits per la corresponent provisió per a insolvencies< L'Institut comptabilitza com "Creditors pressupostaris" les certificacions d'obres i serveis rebudes i pendents de pagament, per les inversions efectuad es de caracter pressupostar. 3.3 Tresoreria La comptabilització deIs cobraments realitzats directament a la caixa o a comptes bancaris s'efectua pel sistema d'aplicació diferida deis ingressos que SUPOSQ, iniciaiment, el registre en comptes transitories per la seva posterior aplicació rebaixant el deute pendent de cobrament. El registre deis pagaments es realitzQ en el moment en que s'autoritza i s'expedeix I'ordre de transferencia o el xec bancari, amb independencia si aquests instruments de pagament nan estat descomptats per I'entitat financera. 3.4 Finan~ament rebut de tercers Durant I'exercici es comptabilitzá en aquest epígraf el finan~ament rebut de tercers. Aquests avan~aments es cancel·l~n juntament amb I'immobilitzat en curs d'acord amb el procediment descrit anteriorment a la Nota 3.1.2.2. 3.5 Finan~ament rebut de l'Ajuntament El Gerent, ct- \\ \ - - 14 D'acord amb la Resoludó aprovada per l'Ajuntament de Barcelona el 25 d'abril de 1994 i amb la normativa aplicable reguladora de les Hisendes Locals, la Llei Especial de Barcelona i els Estatuts de l'Institut Municipal d'Urbanisme, l'Institut registra transitoriament les subvencions de capital rebudes per dur a terme actuacions urbanístiques aprovades pel Consell Plenari de l'Ajuntament dins de I'epígraf "Finan~ament rebut de l'Ajuntament" del passiu del balanc; de situació, per diferenciar aquest ·f inanc;ament municipal de I'extern, fins que es realitza la reversió a l'Ajuntament de les esmentades actuacions urbanístiques. Aquesta reversió es realitza periódicament en el transcurs de ,'exercici (Vegeu Nota 3.1.2.1). 3.6 Provisions per a riscos i des peses És criteri de l'Institut dotar totes aquel/es provlslons per fer front a les despeses conegudes o aquel/es que suposin un risc previsible o perdua eventual. Les dotacions d'aquestes provisions repercuteixen en el resultat economic patrimonial, pero no tenen incidencia pressupostaria. 3.7 Impost sobre Societats D'acord amb I'article ge del Reial Decret Legislatiu 4/2004 de 5 de marc;¡ pel qual s'aprova el Text Refós de la L1ei de l'Impost sobre Societats (L1ei 43/1995), l'Institut esta exempt de tributar per aquest Impost. D'altra banda, I'article 140 de I'esmentada I/ei estableix que no es practicaran retencions sobre els rendiments del seu capital mobiliari. 3.8 Ingressos i despeses - Comptabilitat financera Els ingressos i despeses, en general, es registren atenent al prlnclpl del meritament i al de la correloció d'ingressos despeses, independentment del moment en que són cobrats o pagats. No obstant aixo, seguint el principi de prud~ncia , l'Institut únicament comptabilitza els beneficis r'ealitzats a la data de tancament de I'exercici, mentre . que els riscos i les perdues previsibles, fins i tot eventuals, es comptabilitzen tan aviat són coneguts. El Gerent, c+ \\ \ - - 15 - Liquidació pressupostaria Els ingressos i despeses s'incorporen a la liquidació pressupostaria en el moment en que es produeix I'acte administratiu de reconeixement deis respectius drets i obligacions. 3.9 Transferencies rebudes de l'Ajuntament de Barcelona Les activitats desenvolupades per l'Institut corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics en ,'ambit competencial de l'Ajuntament de Barcelona, mitjan~ant gestió directa per delegació de l'Ajuntament, d'acord amb allo previst per la legislació vigent eLlei Reguladora de les Bases de Regim Local i Reglament d'Obres, Activitats i Serveis deis Ens Locals). Per a la prestació deis serveis públics, en I'ambit de competencies de I'Ajuntament de Barcelona, l'Institut rep d'aquest, el finan~ament pr.essupostari, el qual es reflecteix a I'epígraf d'Ingressos "Transferencies corrents", del compte de resultats adjunto Aquesta transferencia corrent pressupostaria, esta fixada tenint en compte els suposits d'equilibri pressupostaris previstos a la L1ei Reguladora de les Hisendes Locals. 3.10 Medi ambient Les despeses derivades de les actuacions empresarials que tenen per objecte la protecció i millora del medi ambient es comptabilitzen, si escau, com a despeses de I'exercici en que s'incorren. No obstant aixo, si suposen inversions com a conseqüencia d'actuacions per minimitzar I'impacte mediambiental i la protecció i mil/ora del medí ambient, es comptabilitzen com a majar valor de I'immobilitzat. El Gerent, d-- \\. \- --- 16 4 Immobilitzat 4.1 Analisi del moviment Els moviments produ"fts· durant I'ex~rcici 2010 en els diferents comptes de I'immobilitzat material i de les seves corresponents amortitzacions acumulades han estat els següents: SALDO Bai),es SALDO INICIAL FINAL COST: MClCiuinoria, instal·lacions, utillatge i mobiliari 17.326,58 446,04 - 17.772,62 ~ui2S per a processament d'informació 11.467,89 2.369,08 - 13.836,97 TOTALCOST 28.794,47 2.815,12 - 31.609,59 AMORTITZACIÓ ACUMULADA r PRO V. . Maquinaria, instaHacions, utillatge i mobiliari (6.009,97) (2.305,65) - (8.315,62) Equips per a pr:ocessament d'informació (5.308,36) (1.923,60) - (7.231,96) TOTAL AMORTITZACIO (11.318,33) (4.229,25) - (15.547,58) I Immobilitzat material ne·t 17.476.14 I (1.414,13) I 16.062,01 I Les altes de I'exercici es corresponen principalment amb I'adquisició d'equips informOtics, ordinadors i impressores. Així mateix, els moviments produ'fts durant l' exercici 2010 en els comptes d'''Inversions gestionades", "Finan~ament rebut de I'Ajuntament" i "Finan~ament rebut de tercers", han estat els següents: El Gerent, d-\~ \- -- 17 Addicions Addicions Immobilitzat Transferit Aplicació Traspas Saldo de (Obra Iliurat a a de a Saldo Inicial Finan!;ament Certificada) l'A.iuntament l' Ajuntoment finan~ament resultat Final Immobilitzot en curs per oplicar CI J' exercici Actuacions amb financament municipal - Inversió - - 12.251.402,56 (12.251.402,56) - - - - - Finan!;ament rebut de l'Ajuntament - (12.251.402,56 ) - 12.251.402,56 - - - - Actuacions amb finan~ament extern - Finan~ament rebut de tercers - - - - - - - - - Altre finan!;ament - - - - - - - - AJtres deutes Aportacions de tercers d'aplicació a curt termini (617.863,39) - - - 496.507,00 27.691,13 76.084,58 (17.580,68) El moviment de I'Immobilitzat en curs per aplicar a f'exercici inclou la continuació de les actuacions urbanístiques que l'Ajuntament va determinar per a f'any 2009, les determinades per a /' any 2010, id' al tres actuacions urbanístiques que s'executen pel sistema de cooperació amb participació municipal com a copropietario Els retirs recullen els diferents lIiuraments a l'Ajuntament de les esmentades actuacions urbanístiques, per als quals hi ha el corresponent acte administratiu de lIiurament. Els imports transferits a l'Ajuntament de Barcelona i el finant;:ament aplicat es corresponen majoritariament amb el reintegrament de finan¡;ament pendent d'aplicació o el traspas del finan¡;ament rebut de tercers que es troba afectat a actuacions que finalment no seran executades per pdrt de l'Institut , així com la cancel·lació d'imports pendents de cobrament improcedents, motivat per I'analisi individual deis expedients. relatius a cada actuació vinculada amb el mateix, efectuat conjuntament amb f'Ajuntament. El traspassos a resultats s'enregistren a I'epígraf "Ingressos i beneficis d'altres exercicis" del compte de resultats de I'exercici 2010 (veure nota 15). El Gerent, 18 El saldo d'imports exigibles per tercers a curt termini, que correspon a imports exigibles per tercers per reintegrament d"ingressos per no haver-se executat íntegrament els projectes d'inversió els quals finan~aven, ascendeix a 31 de desembre de 2010 a 17.580,68 euros i es reflexa a I'epígraf "Altres deutes a curt termini", ates que l'Institut preveu que seran objecte d'aplicació durant I'exercici 2011. 4.2 Detall deis elements totalment amortitzats El cost deis elements de I'immobilitzat totalment amórtitzats a 31 de desembre de 2010, és el següent: Maquinaria, instaf.Jacions i utillatge 3.532,52 !EqUips per a processal'llent d'inforl'llació . 5.134.911 Béns totall'llent amortitzats 8.667,431 4.3 Polisses d'assegurances És política de l'Institut contractar totes les polisses d'assegurances que es considerin necessaries per donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar als elements de I'immobilitzat. El Gerent, 19 5 Deutors pressupostaris La composició deis deutors pressupostaris de l'Institut a 31 de desembre de 2010 és la següent: Ajuntament de Barcelona (Nota 16) 1.155.397,50 Cooperants diversos projectes (RCD Espanyol, SAD) 793.361,88 [Total 1.948.759,381 Els saldos a cobrar amb l' Ajuntament de Barcelona amb els cooperants corresponen, principalment, al finan~ament pendent de cobrament per les inversions efectuades durant l' exercici 2010 i anteriors. Com a consequencia del conveni signat entre I'Institut Municipal d'Urbanisme i el ReD Espanyol, S.A.D. per les obres de Soterrament de la Ronda de General Mitre a la ciutat de Barcelona, Ii va ésser girat durqnt els anys 1998 1999 un import total de 2.788.696 euros. D'aquest import va restar un deute pendent de cobrament de 1.051.771,18 euros (IVA inelos), que fins a I'exercici 2005, havia estat instrumentat en un pagaré que s'havia anat renegociant en successius venciments no atesos per part del deutor. Després de diverses gestions de cobrament, en I'exercici 2005, l'Institut va signar un nou conveni de pagament, instrumentant el deute en vuit pagarés, de 131.471,40 euros cadascun, amb venciments en els exercicis 2007 a 2011, si bé el primers pagares amb venciment 2007, 2008 i 2009 es van renegacior i bescanviar per uns altres de venciment 2011, 2012 i 2013, restant la resta de pagarés i el conveni inalterats. En qualsevol cas, s'han girat i cobrat els interessos legals meritats del deute pendent de cobrament. Durant aquest exercici, l'Institut ha cobrat el pagaré amb venciment juny de 2010 i executat el pagaré amb venciment desembre de 2010, tot i que aquest últim no g'ha ingressat, ates que ha estat objecte de devolució per part de I'entitat financera al resultar infructuós el carree al deutor. En conseqüencia, resta com a dre"ts pendents de cobrament indos dins els epígrafs relatius a "Deutors pressupostaris" i "Deutors no pressupostaris" del Balan~ de situació de l'Institut al 31 de desembre de 2010 un import de 920.299,78 euros. El Gerent, J- \\ \ - 20 Davant d'aquesta situació i seguint el principi de prudencia, l'Insi'itut monté dins de la provisió per a insolvencies, la dotació de la totalitat d'aquest deute pendent de cobrament corresponent al saldo del RCD Espanyol, S.A.D. Durant I'exercici 2010 s'han aplícat de la provisió per a insolvencies de l'Institut un import de 249.524,85 euros, ates el cobrament de part del deute del ReD Espanyol, S.A.D i la canceHació d'altres deutes per import de 118.053,45 euros. 6 Inversions financeres temporals Dins de l' epígraf "Fiances i diposits constitu"fts a curt termini" de I'actiu del balan~ de situació adjunt es registren els diposits a curt termini que s'han efectuat a la Caixa General de Diposits del Ministeri d'Economia i Hisenda i a la Tresoreria General de I'Ajuntament de Barcelona, com a conseqüencia de I'execució d'expedients de gestió urbanística consistents en obligacions per expropiació o indemnització que, per alguna causa, encara no poden ser percebudes pels seus respectius beneficiaris. Els imports exigibles per aquestes operacions es registren dins de I'epígraf "Fiances i diposits rebuts a curt termini" del passiu del balan~ de situació adjunt (veure nota 9). El moviment d' aquest epígraf durant ,'exercici 2010 ha estat el següent: euros Ministeri Total d'Economia i Caixa General de Diposits constitu"lts a Hisenda l' Ajuntament curt termini Scildo inicial 59.185.56 2.224.359.10 2.283.544.66 Addicions - 13.192,80 13.192.80 Disminucions - (21.399,51) (21.399.51) Saldo final 59.185.56 2.216.152.39 2.275.337.95 Les disminucions es corresponen amb els aixecaments de diposits efectuats per I'Institut durant I'exercici 2010 per tal d'efectuar els pagameni's als seus respectius beneficiaris. El Geren!, &\ \ \ ~ 21 7 Tresoreria L'epígraf de "Tresoreria" a 31 de desembre de 2010 presenta el següent detall: Entitat Sane de Sabadell 260.300,89 BBVA 1.033,93 BBVA - Bestretes 6.010,12 Total 267.344,94 La remuneroclo promig deis comptes corrents bancaris ha estat o I'exercici 2010 del 0,15%. 8 Fons propis El moviment de I'epígraf durant I'exercici 2010 ha estat el següent: Resultats d'exercicis Resultat de anteriors I'exereiei c:J ISALDO INICIAL 598.167,491 46.073,2811 644.240,771 Distribueió resultat 2009 46.073,28 (46.073,28) Resultat 2010 358.494,23 358~494,231 1S ALDO FINAL 644.240,771 358.494,23 11 1.002.735,001 9 Fiances i diposits rebuts a curt termini L'epígraf IIFiances i diposits a curt termini ll recull aportacions de tercers per la reolització d'actuacions urbanístiques anteriors a I'u de gener de 1996, garanties en metal' /ie rebudes per l'Institut i, finalment, diposits aixecats que han d'ésser lIiurats als seus beneficiaris en I'execució d'expedients de gestió urbanístico (veure nota 6). El Gerent, 22 10 Creditors pressupostaris 10.1 Debits i comptes a pagar L'epígraf "Creditors pressupostaris" recull les obligacions pendents _ de pagament a 31 de desembre de 2010, amb el següent detall: euros Entitats del Grup Municipal • Patronat Municipal de I'Habitatge 77.311,69 • SM Barcelona Gestió Ur banística, SA 11.519,78 Altres creditors 259.557,36 Total creditors 348.388,83 El saldo mantingut esta composat principalment per obligacions pendents de pagament retingudes per diligencies d'embargament i expedients de gestió urbanística vinculats amb sentencies, així com transferencies corrent s atorgades i saldos pendents de pagament a creditors per operacions comercials. 10.2 Informació sobre els ajornoments de pagament efectuots a prove'fdors, disposició oddicional tercera. "Deure d'informació" de la Llei 15/2010, de 5 de juliol En relació al que preveu la Llei 15/2010, de 5 de juliol de mesures de lIuita contra la morositat en operacions comercials, i pel que fa a les obligacions deis contractes formolitzats a partir de la data d'entrada en vigor de la moteixa, el passat dio 7 de juliol, a data 31 de desembre de 2010: a) El promig de dies de pogomen't de les factures és de 33,78. b) El percentatge de I'import pogat dins del termini marcat per la Llei de 55 dies, ha 'estat del 93 ,75%. e) L'import de les obligac'ions pendents que, a la data anterior, han sobrepassat el límit deis 55 dies marcat per la Llei és de 3.869,7.5 euros. El Gerent, 23 Dies Nombre ObligQcions 10 Impon % Fins a .55 dies 30 93,75 23.859,65 86,04 Entre 56 i 60 dies 1 3,13 10,45 0,04 Entre 61 i 70 dies 1 3,12 3.859,30 13,92 Entre 71 i 80 Entre 81 a 90 dies Més de 90 dies Tota/s 32 100,00 27.729,40 100,00 11 Adminisfracions públiques A 31 de desembre de 2010 e/s saldos deutors i creditors amb administracions púb/iques, són els següents: SALDOS Deutors Creditors Deutors no pressupostaris pendents de cobrament per Impost sobre el Valor Afegit 126.937,90 - Hisenda Pública Impost sobre la Renta de les Persones Físiques - 38.614,74 Organismes de la Seguretat Social Cotitzacions socials - 9.973,53 ¡Total 1 126.937,901 48.588,271 Són susceptibles d'inspecció fiscal tots els tributs a que es traba subjecte I'Institut per a tots els exercicis que no hagi transcorregut el termini de prescripció de quatre anys. No s'espera que es meritin· passius addicionals de consideració per l'Institut com a conseqüencia d'una eventual inspecció. D'acord amb I'article ge del Reíal Decret Legislatiu 4/2004 de 5 de mar~, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Impost sobre Societats (Llei 43/1995), I'Institut esta exempt de tributar per aquest Impost. D'altra banda, I'article 140 de I'esmentada I/ei estableix que no es practicaran retencions sobre els rendiments del seu capital mobiliari (veure nota 3.7). La Direcció General de Tributs amb data 9 d'octubre de 1997, en resoludó á una consulta practicada per l'Institut, estableix que aquest esta subjecte a El Gerent, ct \\ t ~ 24 l'Impost sobre el valor afegit, per aquelles execucions d'obres d'urbanització i reparceHació de terrenys sota el "sistema de cooperació", en tant, que ordena mitjans per realitzar I'urbanització de terrenys de propietat privada, rebent deis propietaris les aportacions per fer front a les despeses d'urbanització. El meritament de I'Impost de les esmentades aportacions es produeix en el moment que aquestes siguin satisfetes . . La prorrata provisional ¡ definitiva aplica.da durant I'exercici 2010 ha estat del O'Yo en ambdós casos. 12 Avals i garanties A 31 de desembre de 2010, un import de 13.751 milers d'euros, correspon basicament a valors i altres documents que han estat dipositats a I'Institut per tercers com a garantia de deutes d'acord amb la normativa aplicable. 13 Transferencies i subvencions L'import deis ingressos en concepte de transferencies corrents ascendeix a 1.041.141,62 euros i es correspon integrament a aportacions de I'Ajuntament de Barcelona (veure nota 3.9). . 14 Des peses de personal L'epígraf "despeses de personal" del deure del compte de resultats de I'exercici 2010 presenta la composició següent: ID ESPESES DE PERSONAL Sous i salaris 542.413,90 Seguretat social a corree de l' empresa 104.069,25 Altres despeses socials 1.424,92 Total 647.908,07 Les despeses suportades per aquests conceptes durant I'exercici 2010 són finan~ades basicament per l'Ajuntament de Barcelona mitjanc;ant transferencia corrent. El Gerent, ~ \ \ \ ~ 25 La plantilla mitjana de l'Institut durant I'exercici 2010 ha estat de 10 treballadors. Número de treballadors Homes Dones Total Funcionaris 4 5 9 Laborals fixos 1 - 1 5 5 10 15 Des peses i ingressos extraordinaris L'epígraf "Despeses i perdues d'altres exercicis" del compte de resultats de I'exercici 2010, es composa basicament d' anuHacions de drets d'exercicis tancats i I'epígraf "Ingressos i beneficis d'altres exercicis" de la regularització comptable de part de finan~ament, previa analisi individual conjuntament amb l'Ajuntament deIs corresponents expedients (veure nota 4.1). 16 Saldos i transaccions amb entitats del grup Els saldos amb entitats del grup a 31 de desembre de 2010 són els següents: PENDENT PENDENT COBRAMENT PAGAMENT Ajuntament de Barcelona 1.155.397,50 lPatronat Municipal de I'Habitatge n.311,69 SM Barcelona Gestió Urbanística, SA 11.519,78 ENTITA TS DEL GRUP 1.155.397,50 88.831,47 El detall de les transaccions realitzades durant I'exercici 2010 amb les entitats que integren el grup de l'Ajunt ament de Barcelona s'adjunta a la pagina següent: El Gererot, d-\\ \ - 26 INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME ENTITATS DEL GRUP Ajun1nment de Barcelona 1.041.141,62 530,33 12.998,04 12.251.402,56 496.507,00 1.155.397,50 PatronatMunicipal de I'Habita1ge 74.408,13 5.733,34 77.311,69 Institut Muni ci pal d'Infornultica 4.948,42 InstitutMunicipal de Parcs i Jardins 2.487,21 . SM Barcelona Gestió Urba·nística, SA 123.553,51 11.519,78 TOTAL • El Gerent, J \l(~ 17 Altra informació Els honoraris de I'auditoria són facturats a l'Ajuntament de Barcelona per a tot el grup economic municipal en virtut de I'expedient d'adjudicació del concurs d'auditoria, raó per la qual no s'expliciten en la present memoria. No es preveuen contingencies, indemnitzacions ni altres riscos de caracter mediambiental en els quals pogués incórrer I'institut que siguin susceptibles de provisió. 'En aquest sentit, els eventual s riscos que poguessin derivar-se estan adequadament coberts amb les polisses d'asseguran~a de responsabilitat civil que I'institut té subscrites. D'altra banda, I'institut no ha percebut cap subvenció ni ingrés com a conseqüencia d'activitats relacionades amb el medi ambiento 18 Fets posteriors No es té constancia de I'existencia de fets que s'hagin produ"it amb posterioritat al tancament de I'exercici que puguin tenir incidencia per a I'institut. 19 Quadre de finan~ament deis exercicis 2010 i 2009 El quadre de finan~ament deis exercicis 2010 i 2009 s'adjunta a la pagina següent: EIGerent.~ \ \ \~ 28 QUADRES DE FINANCAMENT DELS EXERCICIS 2010 i 2009 Exercici Exercici I Exercici l Exercici I APLICACIONS 2010 2009 I ORIGENS 2010 _ 2009 Addi cions d'i mmobi litzat (veure nota 4) 2.815,12 7.661,02 Recursos procedents de les operacions 362.723 ,48 49.388,65 Dismi nuci OMS d'altres deutes a lIarg termi ni - 924.516,23 Traspas d' altres deu1as a curt termi ni - 516.938,30 TOTAL APLICACIONS 2.815,12 1.449.115,55 TOTAL ORIGENS 362.723,48 49.388,65 EXCÉS D'ORIGENS SOBRE APLICACIONS EXCÉS D'APLICACIONS SOBRE ORIGENS (AUGMENT DEL CAPITAL CIRCULANT) 359.908 ,39 (DISMINUCIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT) 1.399.726 ,90 TOTAL 362.723 ,48 1.449.115,55 TOTAL 362.723,48 1.449.115,55 I VARIACIÓ DEL CAPITAL CIRCUlANT 2010 [ --2009- AUGMENT IDISMINUCIÓ I AUGMENT IDISMINUCIÓ 1 Deui'ors i i nversions 'Fi nanceres temporals - 1.037.078,27 - 7.088.888,80 Creditors 1.413.332,88 - 5.971.489,36 - Tresoreria - 15.929,68 - 285.193,07 Ajustaments per peri odi fi cací ó - 416 ,57 2.865,61 - TOTAL 1.413.332,88 1.053.424,52 5.974.354,97 7.374.081,87 VARIAaO DEL CAPITAL CIRCUlANT 359.908,36 1.399.726,90 - - Els recursos generats en les operacions han estat els següents: Nota 2010 2009' -- , Benefici de l'elCercíci 358.494,23 46.073,28 Dotació per a l 'amor1ització de I'immobilitza-t 4 4.229,25 2.844,27 Perdues procedents de I'immobilitzat 471,10 Recursos generats o aplic:ats en les operacions 49.388,65 L El Gerent, ~ \ \\ /---