1 1 INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME .. MEMORIA EXERCICI 2011 Mar<;, 2012 1 2 INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME MEMORIA DELS COMPTES ANUALS DE L'EXERCICI ACABAT EL 31 DE DESEMBRE DE 2011 1. Activitat de l' institut L'Institut Municipal d'Urbanisme és un organisme autonom local, creat per l'Ajuntament de Barcelona, per acord del seu Consell Plenari el 27 d'abril de 1990, dotat de personalitat jurídica pública pel desenvolupament de les comeses que es determinen en els seus Estatuts. La finalitat de l'Institut és gestionar, per compte de l'Ajuntament de Barcelona, les actuacions urbanístiques que determinin els organs de govern municipal, d'acord amb el seu ombit de competencia i per qualsevol deis sistemes d'execució del planejament. Les funcions de l'Institut són les següents: a) Fer totes les actuacions que estiguin directament i indirectament relacionades amb les finalitats esmentades. b) Atorgar tota mena d'actes i serveis jurídics, com també subscriure, per compte de l'Ajuntament, els convenis urbanístics congruents amb les finalitats de I'Institut. c) Formalitzar I'adquisició, per compte de I'Ajuntament, de terrenys i edificacions per qualsevol mitjo legal, inclosa I'expropiació, i assumir-ne les obligacions economiques dimanants. d) Adquirir, transmetre, constituir, modificar i extingir per compte de l'Ajuntament, tota classe de drets sobre béns immobles. e) Administrar i disposar, per compte de l'Ajuntament, del patrimoni adscrit i adquirit per l'Institut de conformitat amb la normativa vigent. f) Gestionar, participar i executar, per compte de l'Ajuntament, projectes de reparceLlació, de compensació i expropiació, de parceLlació, d'urbanització, d'obres i d'edificació. g) Rebre encorrecs d'estudis o de redacció i elaboració d'instruments de gestió urbanística. h) Participar en Juntes de Compensació i Associació de Cooperació, per compte de I'Ajuntament. El Gerent, 9 1 3 i) L'Institut Municipal d'Urbanisme té I'encarrec, atribu"ft per acord de la Comissió de Govern celebrada el 5-12-07, de desenvolupar, coordinar i gestionar el Pla de I'Habitatge de Barcelona, amb atribució de tot un seguit de funcions per tal d'assolir I'objectiu de I'encarrec, que afecten als següents aspectes del Pla de I'Habitatge: En materia de promoció d'habitatge assequible i política de sol, en materia de rehabilitació, en materia d'orientació i informació al ciutada i en materia de IIoguer i xarxes de mediació. La durada de I'organisme autonom és indefinida; ara bé, podra ésser extingit, pels motius i amb els efectes establerts en la legislació aplicable, per acord del Conse" Plenari de l'Ajuntament de Barcelona. En aquest cas l'Ajuntament de Barcelona li succeira universalment. Els organs de govern de l' organisme autonom són els següents: El Consell Rector El President, vice-president primer i vice-president segon La Comissió Permanent El Gerent NOTA 2. Bases de presentació 2.1. Regim comptable 2.1.a) Els comptes anuals adjunts s'han preparat a partir deis registres comptables de l'Organisme i es presenten d'acord amb els principis comptables de general acceptació per a les Administracions Públiques, recollits en la Instrucció del Model Normal de Comptabilitat de l'Administració Local, ordre de 23 de novembre de 2004, amb efectes 1 de gener de 2006 i en la Llei 1/2006, que regula el regim especial de Barcelona, amb I'objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, deis resultats de les seves operacions reflectits en el compte de resultats i en la liquidació del pressupost i deis recursos obtinguts i aplicats durant I'exercici. El Gerent, 10 1 4 2.1.b) Addicionalment s'ha considerat la següent legislació vigent: • Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de regim local. • RD Llei 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de disposicions vigents en materia de regim local. • Decret Legislatiu 2/2003 de 28 d'abril pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Municipal de Regim Local de Catalunya. • Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de mar<;, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals (Llei 39/1988, de 28 de desembre). • RD 500/1990, que desenvolupa la Llei 39/1988. • Documents sobre principis comptables emesos per la Comissió de Principis i Normes Comptables Públiques, creada per Resolució de la Secretaria d'Estat d'Hisenda de 28 de desembre de 1990. 2.2 Comptes anuals a) Els comptes anuals preparats per a la liquidació de I'exercici són els següents: • Liquidació del Pressupost de I'exercici 2011 • Balan<; de Situació a 31 de desembre de 2011 • Compte de Resultats de I'exercici 2011 • Memoria b) Aquests comptes anuals es presenten, basicament d'acord amb els models establerts per la lCAL. S'inclou informació addicional en el Compte General de la Liquidació de I'exercici. c) Els imports del comptes anuals estan expressats en euros. d) Els comptes anuals han estat formulats pels administradors de I'lnstitut i són previs a I'aprovació del Consell Plenari de l'Ajuntament de Barcelona. La liquidació del pressupost ha estat aprovada per Decret d'Alcaldia el 28 de febrer de 2012. En els terminis legals establerts, es presentara el compte general per a I'aprovació del Plenari del Consell Municipal. El Gerent, 11 1 S 2.3 Comparació de la informació Els comptes anuals deis exercicis 2011 i 2010 s'han formulat havent seguit en la seva elaboració criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetaries, de manera que la informació presentada és homogenia i comparable. 3 Normes de valoració Les principals normes de valoració utilitzades per l'Institut en I'elaboració deis seus Comptes Anuals per a I'exercici 2011, han estat les següents: 3.1 Immobilitzat 3.1.1 Inversions en actius propis Les inversions en actius propis inclouen instaHacions, mobiliari i equips per a tractament d' informació. Aquests elements es troben valorats al preu d'adquisició, i les des peses de manteniment i reparació que no signifiquin una ampliació de la seva capacitat productiva o un a"argament de la vida útil són carregades directament al compte de resultats. L'Institut amortitza el seu immobilitzat, seguint el metode lineal, distribuint el cost deis actius entre els seus anys de vida útil estimada, segons el detall següent: Anys de vida útil estimada Altres instaHacions, utillatges i mobiliari 6 Equips per a processament d' informació 4 3.1.2 Inversions en infraestructures i béns destinats a I'ús general 3.1.2.1 Inversions pressupostaries (finant;ament municipal) Les inversions de I'exercici s'incorporen comptablement a I'epígraf "Inversions gestionad es" (en endavant immobilitzat en curs) a mesura que es reben les certificacions deis contractistes. El finant;ament per dur a terme aquestes inversions es comptabilitza paral'lelament com un compte a cobrar amb contrapartida a un compte passiu que reflexa el finant;ament municipal pendent d'aplicació. El Gerent, J \\ \ ~ 12 '1 6 D'acord amb el Decret d' Alcaldia de data 18 de juny de 2008, a mesura que l'Institut disposa de les certificacions, factures o justificacions de l' obra feta per encarrec de l' Ajuntament, formalitza els corresponents lIiuraments al mateix, a fi i a efecte, de la seva activació en l' inventari municipal. En efectuar els lIiuraments es cancel· la tant I'immobilitzat en curs com el compte passiu que reflexa el finan~ament rebut de l'Ajuntament per a finan~ar aquest immobilitzat. 3.1.2.2 Inversions realitzades amb finan~ament extern (no municipal) Les inversions de I'exercici s'incorporen comptablement com immobilitzat en curs a mesura que es reben les certificacions deis contractistes. El finan~ament per dur a terme aquestes inversions es comptabilitza com un compte a cobrar amb contrapartida a "Finan~ament rebut de tercers". A mesura que l'Institut disposa de les certificacions, factures, o justificacions de l' obra feta, es cedeixen a l' Ajuntament de Barcelona, previa analisi individual de cadascuna de les actuacions. En aquest moment es cancel·la tant I'immobilitzat en curs com el compte d' "Finan~ament rebut de tercers". 3.2 Deutors i creditors Els drets reconeguts pendents de cobrament de l'Ajuntament de Barcelona per les inversions efectuades de naturalesa pressupostaria, o de tercers, derivats del sistema d'actuació de cooperació urbanística, figuren comptabilitzats pel seu valor nominal. Els saldos deutors considerats de dubtós cobrament figuren corregits per la corresponent provisió per a insolvencies. L'Institut comptabilitza com "Creditors pressupostaris" les certificacions d'obres i serveis rebudes i pendents de pagament, per les inversions efectuad es de caracter pressupostari. El Gerent, J \\ \ - - 13 1 'l 3.3 Tresoreria La comptabilització deis cobraments realitzats directament a la caixa o a comptes bancaris s'efectua pel sistema d'aplicació diferida deis ingressos que suposa, inicialment, el registre en comptes transitories per la seva posterior aplicació rebaixant el deute pendent de cobrament. El registre deis pagaments es realitza en el moment en que s'autoritza i s'expedeix I'ordre de transferencia o el xec bancari, amb independencia si aquests instruments de pagament han estat descomptats per I'entitat financera. 3.4 Finan~ament rebut de tercers Durant I'exercici es comptabilitza en aquest epígraf el finan~ament rebut de tercers. Aquests avan~aments es cancel· len juntament amb I'immobilitzat en curs d'acord amb el procediment descrit anteriorment a la Nota 3.1.2.2. 3.5 Finan~ament rebut de l'Ajuntament D'acord amb la Resolució aprovada per l'Ajuntament de Barcelona el 25 d'abril de 1994 i amb la normativa aplicable reguladora de les Hisendes Locals, la L/ei Especial de Barcelona i els Estatuts de l'Institut Municipal d'Urbanisme, l'Institut registra transitoriament les subvencions de capital rebudes per dur a terme actuacions urbanístiques aprovades pel Consel/ Plenari de l'Ajuntament dins de I'epígraf "Finan~ament rebut de l'Ajuntament" del passiu del balan~ de situació, per diferenciar aquest finan~ament municipal de I'extern, fins que es realitza la reversió a l'Ajuntament de les esmentades actuacions urbanístiques. Aquesta reversió es realitza periodicament en el transcurs de l' exercici (Vegeu Nota 3.1.2.1). 3.6 Provisions per a riscos i despeses És criteri de l'Institut dotar totes aquel/es provlslons per fer front a les despeses conegudes o aquel/es que suposin un risc previsible o perdua eventual. Les dotacions d'aquestes provisions repercuteixen en el resultat economic patrimonial, pero no tenen incidencia pressupostaria. El Gerent,d- \ \ \ / 14 3.7 Impost sobre Societats D'acord amb I'article ge del Reial Decret Legislatiu 4/2004 de 5 de marl;, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de I'Impost sobre Societats (Llei 43/1995), I'Institut esta exempt de tributar per aquest Impost. D'altra banda, I'article 140 de I'esmentada lIei estableix que no es practicaran retencions sobre els rendiments del seu capital mobiliari. 3.8 Ingressos i despeses - Comptabilitat financera Els ingressos i despeses, en general, es registren atenent al prlnclpl del meritament i al de la correlació d'ingressos i despeses, independentment del moment en que són cobrats o pagats. No obstant aixo, seguint el principi de prudencia, l'Institut únicament comptabilitza els beneficis realitzats a la data de tancament de I'exercici, mentre que els riscos i les perdues previsibles, fins i tot eventuals, es comptabilitzen tan aviat són coneguts. - Liquidació pressupostaria Els ingressos i despeses s'incorporen a la liquidació pressupostaria en el moment en que es produeix I'acte administratiu de reconeixement deis respectius drets i obligacions. 3.9 Transferencies rebudes de l'Ajuntament de Barcelona Les activitats desenvolupades per l'Institut corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics en I'ambit competencial de l'Ajuntament de Barcelona, mitjanl;ant gestió directa per delegació de l'Ajuntament, d'acord amb allo previst per la legislació vigent (Llei Reguladora de les Bases de Regim Local i Reglament d'Obres, Activitats i Serveis deis Ens Locals). Per a la prestació deis serveis públics, en I'ambit de competencies de l'Ajuntament de Barcelona, l'Institut rep d'aquest, el finanl;ament pressupostari, el qual es reflecteix a I'epígraf d'Ingressos "Transferencies corrents", del compte de resultats adjunto El Gerent, \ \ \- 15 1 9 Aquesta transferencia corrent pressupostaria, esta fixada tenint en compte els suposits d'equilibri pressupostaris previstos a la L1ei Reguladora de les Hisendes Locals. 3.10 Medi ambient Les despeses derivades de les actuacions empresarials que tenen per objecte la protecció i millora del medi ambient es comptabilitzen, si escau, com a despeses de I'exercici en que s'incorren. No obstant aixo, si suposen inversions com a conseqüencia d'actuacions per minimitzar I'impacte mediambiental i la protecció i millora del medi ambient, es comptabilitzen com a major valor de I'immobilitzat. 4 Immobilitzat 4.1 Analisi del moviment Els moviments produrts durant I'exercici 2011 en els diferents comptes de I'immobilitzat material i de les seves corresponents amortitzacions acumulades han estat els següents: SALDO Baixes SALDO INICIAL FINAL COST : Maquinaria, instal·lacions, utillatge i mobiliari 17.772,62 602,74 - 18.375,36 Equips per a processament d'informació 13.836,97 - - 13.836,97 TOTAL COST 31.609,59 602,74 - 32.212,33 AMORTITZACIÓ ACUMULADA I PROV : Maguindria, instal-lacions, utillatge i mobiliari (8 .315,62) (2.449.16) - (10.764,78) ~uips per a processament d'informació (7.231,96) (2.175,53) - (9.407,49) TOTAL AMORTITZACIÓ (15.547,58) (4.624,69) - (20.172,27) [ Immobilitzat material net 16.062,01 I (4.021,95) I 12.040,06 I Les altes de I'exercici es corresponen principalment amb I'adquisició de mobiliari d'oficina per a les oficines. Així mateix, els moviments produ"fts durant I'exercici 2011 en els comptes d'''Inversions gestionades", "Finan~ament rebut de l'Ajuntament" i "Finan~ament rebut de tercers", han estat els següents: El Gerent, 16 2 0 Addicions Addicions Immobilitzat Transferit Aplicació Traspas Saldo de (Obra lIiurat a a de a Saldo Inicial Financ;ament Certificada) l'Ajuntament l'Ajuntament financ;ament resultat Final Immobilitzat en curs per aplicar a I'exercici Actuacions amb finan!;ament municipal - Inversió - - 4.084.199,91 (4.084.199,91) - - - - - Financ;ament rebut de l'Ajuntament - (4.084.199,91) - 4.084.199,91 - - - - (Nota 16) Actuacions amb finan!;ament extern - Financ;ament rebut de tercers - - - - - - - - - Altre financ;ament - - - - - - - - Altres deutes Al1ortacions de tercers d'aplicació a curt termi ni (17.580,68) - - - 17.580,68 - - - (Nota 16) El moviment de l'Immobilitzat en curs per aplicar a I'exercici inclou la continuació de les actuacions urbanístiques que l'Ajuntament va determinar per a I'any 2010, les determinades per a I'any 2011, i d'altres actuacions urbanístiques que s'executen pel sistema de cooperació amb participació municipal com a copropietario Els retirs recullen els diferents lIiuraments a l'Ajuntament de les es mentad es actuacions urbanístiques, per als quals hi ha el corresponent acte administratiu de lIiurament. Els imports transferits a l'Ajuntament de Barcelona i el finan~ament aplicat es corresponen majoritariament amb el reintegrament de finan~ament pendent d'aplicació o el traspas del finan~ament rebut de tercers que es troba afectat a actuacions que finalment no seran executades per part de l'Institut , així com la canceHació d'imports pendents de cobrament improcedents, motivat per I'analisi individual deis expedients relatius a cada actuació vinculada amb el mateix, efectuat conjuntament amb I'Ajuntament. El Gerent, 17 4.2 Detall deis elements totalment amortitzats El cost deis elements de I'immobilitzat totalment amortitzats a 31 de desembre de 2011, és el següent: ¡Maquinaria, instaHacions i utillatge 3.532,52 ¡ ¡Equips per a processament d'informació 5.134,911 Béns totalment amortitzats 8.667,431 4.3 Polisses d'assegurances És política de l'Institut contractar totes les polisses d'assegurances que es considerin necessaries per donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar als elements de I'immobilitzat. 5 Deutors pressupostaris La composició deis deutors pressupostaris de l'Institut a 31 de desembre de 2011 és la següent: Ajuntament de Barcelona (Nota 16) 1.060.430,92 CooperQnts diversos projectes (RCD ESPQnyol, SAD) 793.361,88 IT otQI 1.853.792,80 1 Els saldos a cobrar amb l' Ajuntament de Barcelona amb els cooperants corresponen, principalment, al finan~ament pendent de cobrament per les inversions efectuad es durant l' exercici 2011 i anteriors. Com a conseqüencia del conveni signat entre l'Institut Municipal d'Urbanisme i el RCD Espanyol, S.A.D. per les obres de Soterrament de la Ronda de General Mitre a la ciutat de Barcelona, li va ésser girat durant els anys 1998 1999 un import total de 2.788.696 euros. D'aquest import va restar un deute pendent de cobrament de 1.051.771,18 euros (IVA inelos), que fins a I'exercici 2005 havia estat instrumentat en un pagaré que s'havia anat renegociant en successius venciments no atesos per part del deutor. Després de diverses gestions de cobrament, en I'exercici 2005, El Gerent. ~ \ \ \ -- 18 22 l'Institut va signar un nou conveni de pagament, instrumentant el deute en vuit pagarés, de 131.471,40 euros cadascun, amb venciments en els exercicis 2007 a 2011, si bé el primers pagares amb venciment 2007, 2008 i 2009 es van renegociar i bescanviar per uns altres de venciment 2011, 2012 i 2013, restant la resta de pagarés i el conveni inalterats. Fins a I'any 2010, s'han girat i cobrat els interessos legals meritats del deute pendent de cobrament, i durant I'exercici 2010 es va cobrar el pagaré amb venciment juny de 2010 i es va executar el pagaré amb venciment desembre de 2010, tot i que aquest últim no es va cobrar, ates que va ser objecte de devolució per part de I'entitat financera al resultar infructuós el correc al deutor. Durant I'exercici s'ha presentat al cobrament el pagaré venciment 30-12-11, el qual ha resultat impagat. En conseqüencia, resta com a drets pendents de cobrament inelos dins els epígrafs relatius a "Deutors pressupostaris" i "Deutors no pressupostaris" del Balanc; de situació de l'Institut al 31 de desembre de 2011 un import de 920.299,78 euros. Davant d'aquesta situació i seguint el principi de prudencia, l'Institut manté dins de la provisió per a insolvencies, una provisió per la totalitat d'aquest deute pendent de cobrament corresponent al saldo del RCD Espanyol , S.A.D. Durant I'exercici 2011 no s'han produ"lt variacions en la provisió per a insolvencies de l'Institut. 6 Inversions financeres temporals Dins de l' epígraf "Fiances i diposits constitu"fts a curt termini" de I'actiu del balanc; de situació adjunt es registren els diposits a curt termini que s'han efectuat a la Caixa General de Diposits del Ministeri d'Economia i Hisenda i a la Tresoreria General de l'Ajuntament de Barcelona, com a conseqüencia de I'execució d'expedients de gestió urbanística consistents en obligacions per expropiació o indemnització que, per alguna causa, encara no poden ser percebudes pels seus respectius beneficiaris. Els imports exigibles per aquestes operacions es registren dins de l' epígraf "Fiances i diposits rebuts a curt termini" del passiu del balanc; de situació adjunt (veure nota 9). El moviment d' aquest epígraf durant l' exercici 2011 ha estat el següent: El Gerent, 19 2 3 euros Ministeri Total d'Eeonomia i Caixa General de Diposits eonstitu"lts a Hisenda l'Ajuntament eurt termini Soldo inicial 59.185,56 2.216.152,39 2.275.337,95 Addieions - 1.690.801,53 1.690.801,53 Disminueions - (3.417.293,03) (3.417.293,03) Saldo final 59.185,56 489.660,89 548.846,45 Les disminucions es corresponen amb els aixecaments de diposits efectuats per l'Institut durant I'exercici 2011 per tal d'efectuar els pagaments als seus respectius beneficiaris. 7 Tresoreria L'epígraf de "Tresoreria" a 31 de desembre de 2011 presenta el següent detall: Entitat Sane de Sabadell 185.731,40 SSVA 4.373,00 SBVA - Bestretes 6.010,12 Total 196.114,52 La remuneraclo promig deis comptes corrents bancaris ha estat a I'exercici 2011 del 0,6%. 8 Fons propis El moviment de I'epígraf durant I'exercici 2011 ha estat el següent: Resultats d'exereieis Resultat de anteriors I'exerciei c:J 1S ALDO INICIAL 644.240,771 358.494,23 11 1.002.735,001 Distribueió resultat 2010 358.494,23 (358.494,23) I Resultat 2011 21.194,84 2~.194,84 1 ISALDO FINAL 1.002.735,001 21.194,8411 1.023.929,841 El Gerent. J \h - 20 24 9 Fiances i diposits rebuts a curt termini L'epígraf "Fiances i diposits a curt termini" recull aportacions de tercers per la realització d'actuacions urbanístiques anteriors a I'u de gener de 1996, garanties en metal·lic rebudes per l'Institut i, finalment, diposits aixecats que han d'ésser Iliurats als seus beneficiaris en I'execució d'expedients de gestió urbanística (veure nota 6). 10 Creditors pressupostaris 10.1 Debits i comptes a pagar L'epígraf "Creditors pressupostaris" recull les obligacions pendents de pagament a 31 de desembre de 2011, amb el següent detall: euros Entitats del Grup Municipal (Nota 16) • Ajuntament de Barcelona 13.053,67 • Patronat Municipal de I'Habitatge 1.535,61 • SM Barcelona Gestió Urbanística, SA 11.083,62 Altres creditors 136.647,08 Total creditors 162.319,98 El saldo mantingut esta composat principalment per obligacions pendents de pagament retingudes per diligencies d'embargament i expedients de gestió urbanística vinculats amb sentencies, així com transferencies corrents atorgades i saldos pendents de pagament a creditors per operacions comercials. 10.2 Informació sobre els ajornaments de pagament efectuats a provei"dors, disposició addicional tercera. "Deure d'informació" de la Llei 15/2010, de 5 de juliol En relació al que preveu la Llei 15/2010, de 5 de juliol de mesures de lIuita contra la morositat en operacions comercials, i pel que fa a les obligacions deis contractes formalitzats a partir de la data d'entrada en vigor de la mateixa, el 7 de juliol de 2010, a data 31 de desembre de 2011: El Gerent, 21 2 5 Pagaments realitzats i Pagaments realitzats i pendents de pagament a la pendents de pagament a la data de toncament de data de tancament de I'exercici 2011 I'exercici 2010 Import 'Yo Import 'Yo POELoments dins del termini maxim legal 74.937,95 88 - - Diferencia 10.257,98 12 - - Total pagaments a I'exercici 85.195,93 100 - - Termini Mitja Ponderot Excedit (dies de 11,99 - ~ament) Aj ornoments que a data de toncoment ¡sobrepassen el termini maxim legal 0,00 3.869,75 11 Administracions públiques A 31 de desembre de 2011 els saldos deutors i creditors amb administracions públiques, són els següents: SALDOS Deutors Creditors Deutors no pressupostaris pendents de cobrament per Impost sobre el Valor Afegit (Nota 5) 126.937,90 - Hisenda Pública Impost sobre la Renta de les Persones Físiques - 39.450,65 Organismes de la Seguretat Social Cotitzacions socials - 10.167,08 ITotal 126.937,901 49.617,731 Són susceptibles d'inspecció fiscal tots els tributs a que es troba subjecte l'Institut per a tots els exercicis que no hagi transcorregut el termini de prescripció de quatre anys. No s'espera que es meritin passius addicionals com a conseqüencia d'una eventual inspecció. D'acord amb I'article ge del Reial Decret Legislatiu 4/2004 de 5 de mar~, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Impost sobre Societats (Llei 43/1995), l'Institut esta exempt de tributar per aquest Impost. D'altra banda, I'article 140 de I'esmentada lIei estableix que no es practicaran retencions sobre els rendiments del seu capital mobiliari (veure nota 3.7). El Gerent, 22 26 La Direcció General de Tributs amb data 9 d'octubre de 1997, en resolució a una consulta practicada per l'Institut, estableix que aquest esta subjecte a ITmpost sobre el valor afegit, per aquelles execucions d'obres d'urbanització i reparcel'lació de terrenys sota el "sistema de cooperació", en tant, que ordena mitjans per realitzar l' urbanització de terrenys de propietat privada, rebent deis propietaris les aportacions per fer front a les despeses d'urbanització. El meritament de l'Impost de les esmentades aportacions es produeix en el moment que aquestes siguin satisfetes. La prorrata provisional i definitiva aplicada durant I'exercici 2011 ha estat del Oio en ambdós casos. 12 Avals i garanties A 31 de desembre de 2011, un import de 13.751 milers d'euros correspon basicament a valors i altres documents que han estat dipositats a l'Institut per tercers com a garantia de deutes d'acord amb la normativa aplicable. 13 Transferencies i subvencions L'import deis ingressos en concepte de transferencies corrents ascendeix a 1.043.912,20 euros i es correspon integrament a aportacions de l'Ajuntament de Barcelona (veure nota 3.9 i 16). 14 Despeses de personal L'epígraf "despeses de personal" del deure del compte de resultats de I'exercici 2011 presenta la composició següent: ID ESPESES DE PERSONAL Sous i salaris 544.189,46 Seguretat social a corree de I'empresa 110.707,33 Altres des peses socials 794,20 Total 655.690,99 Les despeses suportades per aquests conceptes durant I'exercici 2011 són finan~ades basicament per l'Ajuntament de Barcelona mitjan~ant transferencia corrent. El Gu~t, J \\ \ / 23 2 7 La plantilla mitjana de l'Institut durant I'exercici 2011 ha estat de 10 treballadors. Número de treballadors Homes Dones Total Funcionaris 4 5 9 Laborals fixos 1 - 1 5 5 10 15 Despeses i ingressos extraordinaris L'epígraf "Despeses extraordinaries" del compte de resultats inclou basicament indemnitzacions que s'han pagat durant I'exercici de manera excepcional en concepte de sentencies per responsabilitat patrimonial. En qualsevol cas aquestes despeses extraordinaries s'han vist compensades per una major transferencia corrent per part de l'Ajuntament de Barcelona. 16 Saldos i transaccions amb entitats del grup Els saldos amb entitats del grup a 31 de desembre de 2011 són els següents: PENDENT PENDENT COBRAMENT PAGAMENT Ajuntament de Barcelona 1.060.430,92 13.053,67 Patronat Municipal de I'Habitatge 1.535,61 SM Barcelona Gestió Urbanística, SA 11.083,62 ENTITA TS DEL GRUP 1.060.430,92 25.672,90 El detall de les transaccions realitzades durant I'exercici 2011 amb les entitats que integren el grup de l'Ajuntament de Barcelona s'adjunta a la pagina següent: El GerMt, d--\l \ 24 INSTITUT MUNICIPAL D'URBANISME Subwncions de capital ator-gades ENTlTATS bEL 6RUP I AJUnToment de Barcelona 1.043.912,20 13.077,27 4.084.199,91 10.112 .85 1.060.430,92 13.053.67 Po1rol'\ot Muni cipal de I'HabiTotge 6.030,59 1.535,61 !nsn IUf Municipal d'!nformatico 3.558,81 !nstitut Munlclpol de Pores i Jardíns 2.583,70 SM Barcelona GeS'lió UrbanísTico. SA 141.176,83 7.467,83 11.083,62 - - --- - 1 TOTAL 1 1.043 .912,201 3.558.811 162.868 ,391 4 .084 .199,91 1 17.580,68 1 11.060.430,92 1 25.672,90] El Gerent, \l ~r- 1'-' o.:.: 2 9 17 Altra informació Els honoraris de I'auditoria són facturats a l'Ajuntament de Barcelona per a tot el grup economic municipal en virtut de I'expedient d'adjudicació del concurs d'auditoria, raó per la qual no s'expliciten en la present memoria. No es preveuen contingencies, indemnitzacions ni altres riscos de caracter mediambiental en els quals pogués incórrer I'institut que siguin susceptibles de provisió. En aquest sentit, els eventuals riscos que poguessin derivar-se estan adequadament coberts amb les polisses d'asseguran<;a de responsabilitat civil que I'institut té subscrites. D'altra banda, I'institut no ha percebut cap subvenció ni ingrés com a conseqüencia d'activitats relacionades amb el medi ambiento 18 Fets posteriors No es té constancia de I'existencia de fets que s'hagin produ'ft amb posterioritat al tancament de I'exercici que puguin tenir incidencia per a I'institut. 19 Quadre de finan~ament deis exercicis 2011 i 2010 El quadre de finan<;ament deis exercicis 2011 i 2010 s'adjunta a la pagina següent: El Gerent, .r---...... 26 QUADRES DE FINANCAMENT DELS EXERCICIS 2011 i 2010 Exercici Exercici . Exercici Exercici L-A_P_U_C_A_C_I_O_N_S_ ________________________~ ___2_0_11_ __~ ____2_0_1_0_ __ ¡ ~ ! ~O _R_IG_E_N_S_ _________________ 2011 2010 Addici ons d'immobilitzat(veure nota 4) 602,74 2.815,12 Recursos procedents de les operaci ons 25.819,53 362.723,48 TOTAL APLICACIONS 602,74 2.815,12 TOTAL ORIGENS 25.819,53 362.723,48 EXCÉS D'ORIGENS SOBRE APLICACIONS EXCÉS D'APLICACIONS SOBRE ORIGENS (AUGMENT DEL CAPITAL CIRCULANT) 25.216,79 359.908,36 (DISMINUCIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT) TOTAL 25.819,53 362 .723,48 TOTAL 25.819,53 362.723,48 ! VARIAcrÓ DEL CAPITAL CIRCULANT 2011 2010 AUGMENT !DISMINUCIÓ I--AUGMENT IDISMINUCIÓ Deutors i inversions financeres temporals - 1.840.447,59 - 1.037.078,27 Creditors 1.938.210,71 - 1.413.332,88 - Tresoreria - 71.230,42 - 15.929,68 Ajustaments per periodificació - 1.315,91 - 416,57 TOTAL 1.938.210,71 1.912.993,92 1.413.332,88 1.053.424,52 V ARIACIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT 25.216,79 ._-359.908,36 --- Els recursos generats en les operacions han estat els següents: Nota -1 2011 2010 Benefici de I'exercici 21.194,84 358.494,23 Dotació per a I'amortització de I'immobilitzat 4 4.624,69 4.229,25 Recursos generats o aplicats en les operacions 25.819,53 362.723,48 ----- El Gerent, \ ~ \ ..---- w O