• Ajuntament de Barcelona MEMORIA ANUAL DE L'EXERCICI 2014 15 Ajuntament de Barcelona INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA , MEMORIA ANUAL DE L'EXERCICI 2014 1. Activitat de /'Entitat. 1.1 Naturalesa de l'Entitat L' INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA (en endavant, també, l' lCUe o l'Entitat) és una entitat pública empresarial local, constiturda per l' AJUNTAMENT DE BARCELONA, amb patrimoni adscrit pel mateix i personalitat jurídica propia. Per aquest fet rep de l' AJUNT AMENT de Barcelona el finan<;ament necessari per dur a terme la seva activitat. Fins I'exercici 2005, l' leVe es configurava com a una entitat de dret públic i a partir del 1 de gener del 2006, en virtut de I'acord adoptat pel Pie de l' AJUNTAMENT de Barcelona, amb data 17 de juny de 2005, adopta la personalitat jurídica esmentada. 1.2 Estatuts Es regeix pels seus Estatuts, aprovats per acord del Consell Plenari de l' AJUNTAMENT DE BARCELONA modificats per I'acord del Pie de l' AJUNTAMENT de Barcelona de 17 de juny de 2005. 1.3 Objectius D'acord amb els Estatuts, I'objectiu de l' leUe és desenvolupar de forma directa i descentralitzada els serveis i les arees d'actuació cultural següents: els serveis de suport a la iniciativa ciutadana i cívica; crear, gestionar i mantenir el patrimoni artístic, científic, tecnologic, natural i documental; difondre la cultura pels districtes i barris; impulsar les activitats de sectors culturals sense anim de lucre, i potenciar-ne el dialeg interdisciplinari; incentivar la presencia a la ciutat d'indústries culturals i deis equipaments d'ús cultural; la promoció de les activitats culturals i d'ocupació del lIeure que es desenvolupen a la ciutat, participar en l' impuls de les grans infraestructures de titularitat de I'Estat, de la Generalitat o de titularitat concurrent, radicades en el municipi i explotar comercialment els béns i activitats de l' leVe; així com participar directament o a través de societats mercantils municipals en la inversió d'indústries culturals. 16 • Ajuntament de Barcelona 1.4 Organs de Govern Els organs de govern i de gestió de l' leUB són els següents: • El President. • El Vicepresident. • El Consell d'Administració. • La Gerent. 1.5 Grup de societats L' leUB, segons el previst a I'article 42 del Codi de Comer¡;, pertany al grup consolidat encap¡;alat per l' AJUNTAMENT de Barcelona, amb domicili a la Pla¡;a Sant Jaume, número 1. 1.6 Moneda funcional Excepte indicació contraria, la moneda funcional utilitzada en els presents comptes anuals és I'euro, amb decimals. 2. Bases de presentació 2.1 Imatge fidel Els comptes anuals adjunts s'han preparat a partir deis registres comptables de l' IeUB i es presenten d'acord amb la legislació mercantil vigent i amb les normes i principis establerts en el Pla General de Comptabilitat aprovat pel R.D. 151412007, i d'acord amb les successives modificacions, en el seu cas, amb I'objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, deis resultats de les seves operacions, deis canvis en el patrimoni net així com de la veracitat deis fluxos incorporats en I'estat de fluxos d'efectiu. 2.2 Aspectes crítics de la valoració i estimació de la incertesa La preparació deis comptes anuals requereix la realització per la Direcció de l'Entitat de determinades estimacions comptables i la consideració de determinats elements de judici. Aquests s'ovaluen contínuament i es fonamenten en I'experiencia historica i altres factors, incloent les expectatives de successos futurs. Si bé les estimacions considerades s'han realitzat sobre la millor informació disponible a la data de formulació deis presents comptes anuals, qualsevol modificació en el futur d'aquestes estimacions s'aplicaria de forma prospectiva des d'aquell moment, reconeixent 17 • Ajuntament de Barcelona I'efecte del canvi en I'estimació realitzada en el compte de perdues i guanys de I'exercici en qüestió. Les principals estimacions i judicis considerats en els comptes anuals són les següents: • Vides útils deis elements de I'immobilitzat intangible i material (nota 3.2 i 3.3). • Valors raonables deis instruments financers (Notes 3.5 i 3.7). • Estimació de la provisió per impostos (nota 3.8 i 13). 2.3 Comparabilitat de la informació Els comptes anuals deis exercicis 2014 i 2013 s'han formulat d'acord amb I'estructura establerta en el Pla General de Comptabilitat, havent seguit en la seva elaboració I'aplicació de criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetaries, de manera que la informació presentada és homogenia i comparable. 3. Normes de registre i va/oració. Les principals normes de registre i valoració utilitzades per l' ICUB en I'elaboració deis seus Comptes Anuals per a I'exercici 2014, han estat les següents: 3.1. Béns del patrimoni historie, artístic i cultural El present epígraf, que compren basicament les obres de Picasso adquirides a tercers, figura valorat pel seu preu d'adquisició i no és objecte d'amortització economica. 3.2. Immobilitzat intangible L'immobilitzat intangible es troba valorat a preu d'adquisició, dedurda I'amortització acumulada i les perdues pel deteriorament de valor. Aplicacions informcltiques Correspon al valor de les aplicacions adquirides a tercers. S'amortitzen linealment en un període de quatre anys. Les despeses de manteniment de les aplicacions informatiques es consideren des peses en el moment en que es produeixen. 3.3. Immobilitzat material a) L'immobilitzat traspassat a l' ICUB en el moment de la seva constitució, el qual era propietat del dissolt Institut Municipal Barcelona Espectacles en endavant també, IMBE, 18 Ajuntament de Barcelona va ser enregistrat pel seu valor en lIibres en el moment de la dissolució, incorporant l' IeUB en la -seva comptabilitat tant el seu valor a cost d'adquisició com la seva amortització acumulada. b) Les inversions realitzades per l' IeUB figuren valorades al seu cost d'adquisició, dedu'lda l' amortització acumulada i les perdues per deteriorament de valor. Les reparacions que no signifiquin una ampliació de la capacitat productiva o un allargament de la vida útil i les despeses de manteniment són carregades directament al compte de perdues i guanys. Els costos d' ampliació, modernització o millora que donen lIoc a un augment de la durada del bé o a un increment de la seva capacitat productiva són capitalitzats com a més valor del bé. c) Les dotacions per a les amortitzacions es calculen a partir del moment en que els béns entren en funcionament d'acord amb el metode lineal, distribuint el cost deis béns entre els anys de vida útil estimada, segons el següent detall: • Instal'lacions tecniques i maquinaria • Altres instaHacions, utillatge i mobiliari • Altre immobilitzat material: - Equips informatics - Elements de transport - Resta Anys de vida útil estimada 10 10 4 - 6,7 5,5 10 d) Per a la realització de la seva activitat l'Entitat utilitza actius no generadors de fluxos d'efectiu. Tal i com es descriu a l'Ordre EHA/733/201O de 25 de mar!;. per la qual s'aproven aspectes comptables d'empreses públiques que operen en determinades circumstancies, els actius no generadors de fluxos d'efectiu són aquells que s'utilitzen no amb I'objecte d'obtenir un benefici o rendiment economic, sinó per I'obtenció de fluxos economics socials que beneficifn a la col'lectivitat per mitja del potencial servei o utilitat pública. a canvi d'un preu fixat directament o indirectament per l'Administració Pública, com a conseqüencia del caracter estrategic o d'utilitat pública de I'activitat que desenvolupa. Al tancament de l'exercici,I'Entitat avalua el deteriorament de valor deis diferents actius no generadors de fluxos d'efectiu, estimant el valor recuperable d'aquests actius, que es el major entre el seu valor raonable i el seu valor en ús, entenent com a valor en ús el cost de reposició depreciat. Si el valor recuperable és inferior al valor net 19 • AJuntament de Barcelona comptable es dotara la corresponent provisió per deteriorament de valor amb corree al compte de perdues i guanys. L'entitat ha agrupat tots els seus actius no generadors de fluxos d'efectiu en una única unitat d'explotació. 3.4 Arrendaments Els lIoguers es classifiquen com a lIoguers financers sempre que de les condicions deis mateixos es dedueixi que es transfereixen a I'arrendatari substancialment els riscos i despeses inherents a la propietat de I'actiu objecte del contracte. La resta deis arrendaments es classifiquen com arrendaments operatius, els quals són objecte de comptabilització amb corree al compte de perdues i guanys en I'exercici que es meriten. Al 31 de desembre de 2014 i 2013 l'Entitat únicament té arrendaments operatius. 3.5 Actius financers L'Entitat fixa la categoria deis seus actius financers en el moment del seu reconeixement inicial i revisa la mateixa a cada data de tancament, en base a les decisions adoptades per la Direcció. Aquesta classificació depen de la finalitat per a la qual aquestes inversions han estat adquirides. Es classifiquen com a corrents els actius financers amb venciment igualo inferior a un any, i com no corrents si el seu venciment és superior a un any. Els actius financers es donen de baixa en el balan{; de l'Entitat quan s'han extingit o s'han cedit la totalitat deis drets contractuals sobre els fluxos d'efectiu de I'actiu financer, essent necessari que s'hagin traspassat substancialment tots els riscos i beneficis inherents a la propietat de I'actiu. Els actius financers de l'Entitat es classifiquen en les següents categories: a) Préstecs i partides a cobrar Els préstecs i partides a cobrar es valoren inicialment pel seu valor raonable, que, lIevat que hi hagi alguna evidencia en contra, corres pon al preu de transacció. En posteriors valoracions es valoren a cost amortitzat, comptabilitzant els interessos meritats en el compte de perdues i guanys aplicant el metode del tipus d'interes efectiu, amb excepció deis préstecs i partides a cobrar amb venciment no superior a un any que es continuen valorant pel seu valor raonable. 20 • Ajuntament de Barcelona Quan hi ha dubtes raonables sobre la recuperabilitat en quanties i venciments deis saldos deis comptes que estan classificats en la categoría de préstecs i partides a cobrar, l'Entitat, realitza la corresponent correcció del valor per deteriorament amb carrec al compte de perdues i guanys de I'exercici en que el deteriorament s'ha posat de manifest. Les reversions de les perdues per deteriorament previament registrades, en cas de produir-se, es reconeixen en el compte de perdues i guanys de I'exercici en el qual el deteriorament s'ha eliminat o redu'ft. Els deutors per operacions comercials i altres comptes a cobrar són objecte de correcció valorativa després d'analitzar cada cas de manera individualitzada. Els instruments financers que l'Entitat classifica en aquesta categoria són els següents: • Diposits i fiances lliurats a lIarg termini: figuren registrats a I'epígraf d'inversions financeres a lIarg termini, altres actius financers. Estan valorats pel seu valor nominal, ates que I'efecte de no actualització de fluxos d'efectiu no és significatiu. • Comptes a cobrar per operacions comercials corresponents als saldos deutors per vendes i prestacions de serveis. • Comptes a cobrar per operacions no comercials. S'inclouen saldos deutors amb empreses del grup i associades, personal, etc. b) Inversions en el patrimoni d' empreses del grup i associades Les inversions en empreses del grup i associades comprenen valors negociables no admesos a cotització, que es valoren a preu d'adquisició, excepte quan el seu valor recuperable és inferior. En aquest cas, es constitueixen les oportunes correccions valoratives per deteriorament. S'entén com a valor recuperable el major import entre el seu valor raonable menys els costos de venda i el valor actual de fluxos d'efectiu derivats de la inversió. Llevat que hi hagi una millor evidencia del valor recuperable d'aquestes inversions, en I'estimació del deteriorament es pren en consideració l' import del patrimoni net de la societat participada corregit per les plusvalues tacites a la data de valoració. Les correccions valoratives per deteriorament, i la seva reversió posterior, si escau, es registren en el compte de perdues i guanys. 21 Ajuntament de Barcelona En la mesura que l' ICUB prengui la decisió de vendre a curt termini les participacions d'alguna d'aquestes societats es reclassificara comptablement a I'epígraf d'actius no corrents mantinguts per a la venda. 3.6 Existencies La gestió i explotació de les botiga del Museu d'Historia va ser adjudicada a la societat Companyia Central Llibreteria, S.L i posteriorment prorrogada. Les existencies comercials de la botiga van ser lIiurades en diposit a la societat i no s'estima un valor significatiu d'aquestes. Les existencies de la botiga del Museu Picasso, gestionada per la societat Laietana de Llibreteria, S.L, no s'han considerat significatives. S'han cedit sense contraprestació a favor de la fundació Museu Picasso de Barcelona, aprovada amb data 21 de setembre de 2013 pel Consell Plenari i posada en funcionament l' 1 de gener de 2014. 3.7 Passius financers L'Entitat fixa la categoria deis seus passius financers en el moment del seu reconeixement inicial i revisa la mateixa a cada data de tancament, en base a les decisions adoptades per la Direcció. Aquesta classificació depen de la finalitat per a la qual aquests passius han estat formalitzats. Es classifiquen com a corrents els passius financers amb venciment igualo inferior a un any, i com no corrents si el seu venciment és superior a un any. La baixa d'un passiu financer es reconeixera quan I'obligació que genera s'hagi extingit. L' ICUB classifica la totalitat deis seus passius financers en la categoria de debits i partides a pagar. Es valoren inicialment pel seu valor raonable, que lIevat que hi hagi alguna evidencia en contra, correspon al preu de transacció. En posteriors valoracions es valoraran a cost amortitzat, comptabilitzant els interessos meritats en el compte de perdues i guanys aplicant el metode del tipus d'interes efectiu, amb excepció deis debits i partides a pagar amb venciment no superior a un any que es continuaran valorant pel seu valor raonable quan I'efecte de no actualitzar els fluxos d'efectiu no sigui significatiu. Els instruments financers que l' ICUB c\assifica en aquesta categoria són els següents: • Debits per operacions comercials corresponents als saldos creditors per prestacions de serveis. 22 AJuntament de Barcelona • Debits per operacions no comercials. S'inclouen, entre d'altres, creditors empreses del grup i associades, personal, etc. 3.8 Impost sobre beneficis L' ICUB aplica el que disposa I'apartat 2 de I'article 34 del Reial Decret Legislatiu 4/ 2004 , de 5 de mar~, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l' Impost sobre Societats, en base al qual els Ens Públics Empresarials Locals disposaran d'una bonificació del 99% de la part de la quota íntegra de les rendes que procedeixin deis serveis compresos a I'apartat 2 de I'article 25 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Regim Local. La despesa per Impost sobre beneficis de I'exercici es calcula en funció del resultat de I'exercici abans d'impostos, augmentat o disminu'it, segons s'escaigui, per les diferencies permanents amb el resultat fiscal, entenent aquest com la base imposable de l' esmentat impost, i minorat per les bonificacions i deduccions en la quota. La despesa (ingrés) per impost sobre beneficis és l' import que, per aquest concepte, es merita en I'exercici i que compren tant la despesa (ingrés) per impost corrent com per impost diferit. Tant la despesa (ingrés) per impost corrent com diferit es registra al compte de perdues i guanys tenint en compte I'aplicació deis beneficis fiscals indicats anteriorment. No obstant, es reconeix en el patrimoni net I'efecte impositiu relacionat amb partides que es registren directament en el patrimoni neto Els actius i passius per import corrent es valoraran per les quantitats que s'espera pagar o recuperar de les autoritats fiscals, d'acord amb la normativa vigent o aprovada i pendent de publicació a la data de tancament de I'exercici. Els impostos diferits es calculen, d'acord amb el metode del passiu, sobre les diferencies temporcmies que sorgeixen entre les bases fiscals deis actius i passius i els seus valors en lIibres. No obstant aixo, si els impostos diferits sorgeixen del reconeixement inicial d'un actiu o un passiu en una transacció diferent d'una combinació de negocis que en el moment de la transacció no afecta ni al resultat comptable ni a la base imposable de l' impost, no es reconeixen. L' impost diferit es determina aplicant la normativa i els tipus impositius aprovats o a punt d' aprovar-se a la data del balan~ i que s'espera aplicar quan el corresponent actiu per impost diferit es realitzi o el passiu per impost diferit es liquidi. 23 • Ajuntament de Barcelona Els actius per impostos diferits es reconeixen en la mesura en que resulti probable que es vagi a disposar de guanys fiscals futurs amb els que poder compensar les diferencies temporanies, o bé existeixin passius per impostos diferits, amb el límit d'aquests últims, comptabilitzats amb el mateix termini de reversió. 3.9 Transferencies corrents i de capital a) Les activitats desenvolupades per l' IeUB corres ponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics en I'ambit competencial de l' AJUNTAMENT de Barcelona, mitjan~ant gestió directa per delegació de l' AJUNTAMENT de Barcelona, d'acord amb allo previst per la legislació vigent (Ley Reguladora de las Bases de Régimen Local y Reglamento de Obras, Actividades y Servicios de los Entes Locales). Per a la prestació deis serveis públics, en I'ambit de competencies de l' AJUNTAMENT de Barcelona, l' IeUa rep d'aquest, el finan~ament, el qual es reflecteix a I'epígraf d'Ingressos "Transferencies corrents de l' AJUNT AMENT de Barcelona", del compte de perdues i guanys. Aquesta transferencia corrent pressupostaria, que es considera no reintegrable, esta fixada tenint en compte els suposits d'equilibri pressupostari previst a la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. A aquests efectes, una transferencia es considera no reintegrable quan existeix un acord individualitzat de concessió i s'han complert totes les condicions establertes per a la seva concessió i no existeixen dubtes raonables de que es cobrara. b) Les subvencions no reintegrables relacionad es amb I'adquisició de I'immobilitzat material s'imputen com a ingressos de I'exercici en proporció a I'amortització deis corresponents actius o, en el seu cas, quan es produeixi la venda, correcció valorativa per deteriorament o baixa en balan~. c) Les transferencies corrents rebudes per l' Ieua de l' AJUNTAMENT de Barcelona que tenen per objecte el finan~ament d'actuacions i projectes desenvolupats per consorcis i entitats culturals, són comptabilitzades, en el moment que són aprovades, com a ingressos per transferencies corrents, i la seva aplicació com a despeses tanmateix per transferencies corrents. De la mateixa manera, les transferencies de capital rebudes també de l' AJUNTAMENT de Barcelona que tenen la mateixa finalitat, són objecte de comptabilització en el compte de perdues i guanys com a ingressos per transferencies de capital i la seva aplicació com a despeses per transferencies de capital. Al tancament de cada exercici economic, les transferencies corrents i de capital que estan pendents d'aplicació es reflecteixen com a Periodificacions a curt termini en el passiu del balan~. En el suposit que no es materialitzin, poden ésser exigides pels ens que les van atorgar. 24 • Ajuntament .' de Barcelona d) D'altra banda, les subvencions no reintegrables relacionades amb despeses específiques es reconeixen en el compte de perdues i guanys en el mateix exercici en que es meriten les corresponents despeses. 3.10 Provisions í contíngencies L'Entitat reconeix comptablement una provisíó per passiu contingent quan té una obligació present sorgida com a conseqüencia de successos passats, és probable que puguin produir-se perjudicis patrimonials per a l'Entitat i l' import es pot estimar de manera fiable. Les provisions es valoren d'acord amb la ínformació disponible, pel valor actual de la millor estimació possible de l' import necessari per cancel'lar o transferir a un tercer I'obligació, registrant els ajustaments per actualització de la provisió com una des pesa financera atenent al meritament. D'altra banda, es consideren passius contingents aquelles possibles obligacions sorgides com a conseqüencia de successos passats, la materialítzació de la qual esta condicionada que ocorri o no un o més esdeveniments futurs independents de la voluntat de l'Entitat. Aquests passíus contingents no són objecte de registre comptable, presentant-se detall deis mateixos en la memoria, quan sigui necessario 3.11 Ingressos i despeses Amb criterí general els ingressos í despeses s'enregistren atenent el príncipí de meritament i el de correlació d'ingressos i despeses, independentment del moment que són cobrats o pagats. Els ingressos es registren pel valor raonable de la contraprestació rebuda o a rebre, i representen els imports a cobrar pels béns Iliurats i els serveis prestats en el marc ordinari de la seva activitat, deduint els descomptes, l' impost sobre el valor afegit i altres impostos relacionats amb les vendes. Els ingressos per prestacions de serveis es reconeixen quan compleixen els següents requisits: • L' import deis ingressos es pot valorar amb fíabilitat. • L'Entitat rep els beneficis o rendiments economics derivats de la transacció. • El grau de realització de la transacció pot ser valorat amb fiabilitat. 25 • AJuntament , de Barcelona • Els costos incorreguts en la prestació, així com els que queden per ;ncórrer fins a completar-la poden ser valorats amb fiabilitat. L'Entitat realitza serveis de taqui"atge per a espectacles, exposicions i altres activitats que produeix, coprodueix o bé col· labora mitjan~ant convenis formalitzats amb altres societats amb interessos culturals. En el desenvolupament de les festes propies de la Ciutat de Barcelona, s'obtenen ingressos per patrocinis publicitaris. 3.12 Medi ambient Les despeses derivades de les actuacions empresarials que tenen per objecte la protecció i mi"ora del medi ambient es comptabilitzen, si escau, com a despeses de I'exercici en que s'incorren. No obstant aixo, si suposen inversions com a conseqüencia d'actuacions per minimitzar l' impacte o la protecció i mi"ora del medi ambient, es comptabilitzen com a major valor de I'immobilitzat (nota 17). 3.13 Transaccions entre parts vinculades Amb caracter general, les operacions amb empreses vincu)ades es comptabilitzen en el seu moment inicial pel seu valor raonable. Si el preu fixat difereix del seu valor raonable, la diferencia es registra atenent a la realitat economica de I'operació. La valoració posterior es realitza d'acord amb el previst a la normativa corresponent. 26 • Ajuntament de Barcelona 4. Béns del patrimtJni historie, artístic i cultural. El següent epígraf, que no ha presentat moviment durant I'exercici 2014, es composa deis següents conceptes: I Detall 2014 2013 Obres Picasso: 1.003.479,81 1.003.479,81 -Diego Fita i Fita 73.980,59 73.980,59 -Retrato de Joqueline con cinta 205.522,61 205.522,61 -Tete de felTVne 530.162,23 530.162,23 -Mujer y niño cerco de un velero 193.814,38 193.814,38 Col.lecció Gabinet Salvador 50.000,00 50.000,00 Altres obres 108.552,47 108.552,47 I TOTAL COST 1.162.032,281 1.162.032,281 En I'exercici 2013, l'Institut de Cultura de Barcelona va adquirir la propietat de la coHecció coneguda com a Gabinet Salvador, col'lecció que va ser dipositada a l'Institut Botanic de Barcelona. 5. ImmtJbilitzat intangible 5 .1. Analisi del moviment El detall i moviments registrats pels comptes que integren I'epígraf de I'immobilitzat intangible durant els exercicis 2014 i 2013 es sintetitzen en el quadre resum que s'acompanya a continuació: 27 • Ajuntament de Barcelona Aplicaclons Informatiques Total COST ACTIVAT Saldo a 1.1.2014 688.261,93 688.261,93 A I tes 321.058,86 321.058,86 Baixes Saldo a 31.12.2014 1.009.320,79 1.009.320,79 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Saldo a 1.1.2014 (-) 256.301,49 (-) 256.301,49 [)o1nció Q I'amortinació de I'exercici (-) 194.568,10 (-) 194.568,10 Baixes Saldo a 31.12.2014 (-) 450.869,59 (-) 450.869,59 VALOR NET COMPTABLE A 31.12.2014 558.451,20 558.451,20 Aplicacions Total informatlques COST ACTIVAT Saldo a 1.1. 2013 412.770,63 412.770,63 A I tes 275.491,30 275.491,30 Baixes Saldo a 31.12.2013 688.261,93 688.261,93 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Saldo a 1.1.2013 (-) 119.524,09 (-) 119.524,09 [)o1nció a l'amor1ltzació de l'exercicl (-) 136.777,40 (-) 136.777,40 Baixes Saldo a 31.12.2013 (-) 256.301,49 (-) 256.301,49 VALOR NET COMPTABLE A 31.12.2013 431.960,44 431.960,44 28 • AJuntament de Barcelona 5.2 Les addicions de I'exercici 2014 corresponen principalment a desenvolupaments, disseny i programació de la pagina web del Museu de Cultures del Món, que s'inaugurara a principis del 2015 i a la del Museu Etnologic. S'inclouen també les darreres evolucions del sistema per unificar les inscripcions online deis Centres Cívics, iniciades ja en I'exercici 2013. Les addicions de I'exercici 2013 corresponen a I'adquisició de llicencies de programes, desenvolupaments i evolutius d' aplicatius de l' ICUB, destacant un sistema unificat d'inscripcions online. 6. Immobilitzat material. 6 .1. Analisi del moviment El detall i moviments registrats pels comptes que integren I'epígraf de I'immobilitzat material durant els exercicis 2014 i 2013 es sintetitzen en els quadres resum que s'acompanyen a continuació: Instal.lacions Altres Altrc ticnlqucs i instal·lacions. immobllftzat Total maquinaria utillatgc i moblliarl material COST ACTIVAT Saldo a 1.1.20104 607.602,02 311.496,68 706.925,85 1.626.024,55 Aires 14.571,50 261.714,98 276.286,48 BoÍl(cs Saldo a 31.12 .2014 622.173,52 311.496,68 968.640,83 1.902.311,03 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Saldo a 1.1 .2014 (-) 518.745,91 (-) 257.989,56 (-) 470.306,49 (-) 1.247.041,96 Dolllció a "omortifzoció de ,'cxcrcicl (-) 24.265,28 (-) 19.030,91 (-) 109694.44 (-) 152.990,63 Boixcs Saldo a 31 .12 .2014 (-) 543.011,19 (-) Zn.020,47 (-) 580.000,93 (-) 1.400.032,59 VALOR NET COMPTA9LE A 31 .12.2014 79. 162,33 34.476,21 388.639,90 502.278,44 29 • Ajuntament de Barcelona Instal.lacions Altres Altrc ticniqucs i Instal' laclons. Immoblllnat Total maquinaria utillatge I moblUari material COST ACTIVAT Saldo a 1.1.2013 574.479,80 504.893,99 682.853,71 1.762.227,50 Aires 35.661,03 13.493,00 37.968,63 87.122,66 Baj,ces (-) 2.538,81 (-) 206.890,31 (-) 13.896,49 (-) 223.325,61 Salda a 31.12.2013 607.602,02 311.496,68 706.925,85 1.626.024,55 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Saldo a 1.1.2013 (-) 494.007.04 (-) 419.535,40 (-) 382.125,98 (-) 1.295668,42 Dofació Q l'amor1i1zació de 1'f!Xercicl (-) 25.056,22 (-) 43.708,39 (-) 95.141,56 (-) 163.906,17 Baixes 317,35 205.254,23 6.961,05 212.532,63 Saldo a 31.12.2013 (-) 518.745,91 (-) 257.989,56 (-) 470.306,49 (-) 1.247.041,96 VALOR NET COMPTABLE A 31.12.2013 88.856,11 53.507,12 236.619,36 378.982,59 6.2. Les addicions de I'exercici 2014 corresponen a la compra d'equips informatics i renovació de portatils. Cal destacar la compra de 8 projectors de vídeo per a les sales d'exposicions de La Virreina. Les addicions de I'exercici 2013 corresponen principalment a la compra d' equips informatics pero podem destacar també la compra de cameres de videovigilancies i cameres compta persones per al recent inaugurat El Born Centre Cultural. 6.3 El Plenari del Consell Municipal, va aprovar definitivament amb data 21 de setembre de 2013 la creació de la Fundació Museu Picasso de Barcelona així com els seus estatuts. En la seva carta Fundacional es reconeix que s'adscriuran com a béns mobles aquells que composen el parament, mobiliari i utillatge. En aquest sentit, la Fundació Museu Picasso de Barcelona en la seva posada en marxa, ha rebut sense cap contraprestació diverses inversions portades a terme per l' ICUB, entre les que s' inclouen entre d'altres ordinadors i portatils, impressores, mobiliari per a les taquilles i caixes fortes, actius que han estat donats de baixa definitivament a I'ICUB per un import net de 10.792,98 euros. 6.4. L' import deis elements de I'immobilitzat material totalment amortitzats en ús a 31.12.2014 i 31.12.2013, és el següent: 30 • Ajuntament de Barcelona 2014 2013 InstaHacions tecniques immobilitzat tmterial altre 750.423,57 508.628,42 750.423,57 508.628,42 6.5. És política de l'Entitat contractar totes les polisses d'assegurances que s'estimen necessaries per donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar als elements d'immobilitzat. 7. Acfius financers. 7.1. El valor en IIibres de cadascuna de les categories d'actius financers es mostra a continuació: Categoria Inversions en empreses del grup i associades Préstecs i partides a cobrar Categoria Inversions en empreses del grup i associades Préstecs i partides a cobrar ACTIUS FINANCERS A LLARG TERMINI 2014 INSTRUMENTS DE CREDITS I AL TRES TOTAL PATRIMONI 135.362.16 135.362.16 7.520,00 7.520,00 135.362.16 7.520,00 142.882.16 ACTIUS FINANCERS A LLARG TERMINI 2013 INSTRUMENTS DE CREDITS I AL TRES TOTAL PA11UMONI 186.880,30 186.880,30 7.520,00 7 .520,00 186.880,30 7.520,00 194.400,30 31 • AJuntament de Barcelona ACTIUS FINANCERS A CURT TERMINI 2014 INSTRUMENTS DE CREDITS I AL TRES TOTAL Cate~oria PATRIMONI Préstecs i partides a cobrar 24.273.238,26 24.273.238,26 24.273.238,26 24.273.238,26 ACTIUS FINANCERS A CURT TERMINI 2013 INSTRUMENTS DE CREDITS I AL TRES TOTAL Categoria PATRIMONI Préstecs i partides a cobrar 25.793.850,35 25.793.850,35 25.793.850,35 25.793.850,35 7.2. Actius financers a lIarg termini Les partides que composen els actius financers (credits i al tres ) a lIarg termini no tenen un venciment definit, motiu pel qual no han sigut objecte d' actualització, 7.3. Inversions en empreses del grup i associades a lIarg i curt termini Instruments de patrimoni a) La informació relativa a les participacions en empreses del grup i associades es detalla a continuació: Barcelona Empren SCR, SA Grau de Participació Domicili 1,98'0 Gran Vio de les Corts Catalanes nO 635 La societat participada per l' leUB no cotitza en borsa. Activltot Promoció de societats no flnanceres b) Les dades comptables de la societat participada són les següents (dad es del 2014 provisionals): 32 • Ajuntament de Barcelona 2014 Barcelona Empr~n, SeR 2013 Barcelona Empr~n. SeR eapl1u1 13.458.168.00 eapi1u1 13.458.168.00 A l1res paMi des Resul1ut Reserves de pa1rlmonl net d 'explo1ueió 30.503,91 (-) 4.188.300.45 (-) 211.055 .89 AI1res paMi des Resul1ut Reserves de pa1rimonl net d'explo1ució 30.503.91 (-) 981.028 .89 (-) 213 .370.27 Valor Resul1utde comp1uble Di stribuclÓ I'exereiei 31/12/2014 de resul1u1s netde ~rovi!ions (-) 1.863.898.70 135.362.16 Valor Resul1utde comp1uble Distribucl6 I'exerciei 31/1212013 de resul1u1s netde ~ovisions (-) 434.262 ,03 186.880,30 La participació de I'ICUB en Barcelona Empren, SCR esta íntegrament finan~ada amb una subvenció de capital rebuda en el seu dia, (veure al respecte Nota 10). A I'exercici 2014 s'ha dotat provisió per deteriorament d'immobilitzacions financeres en empreses del grup i associades per import de 51.518,14 euros. En I'exercici 2013 no hi ha hagut variació de la provisió per deteriorament. c) El moviment presentat en els exercicis 2014 i 2013 ha estat el següent: Saldo 01.01.2014 Baixes Saldo 31.12.2014 Cost activat 266.481,00 266.481,00 Correcions per deteriorament de valor -79.600,70 -51.518,14 -131.118,84 186.880,30 135.362,16 Saldo 01.01.2013 Balxes Saldo 31.12.2013 Cost act I vot 272.466,00 -5.985,00 266.481,00 Correcrons per deterrorament de valor -79.600,70 79.600.70 192.865,30 -5 .985,00 186.880,30 33 • Ajuntament de Barcelona 7.4. Deutors comercials i altres comptes a cobrar El deutors comercials i altres comptes a cobrar és troben classificats a la categoria de préstecs i comptes a cobrar essent el seu detall el següent: Clients per vendes i prestacions de serveis Clients empreses del grup i associades (nota 16) Personal Total 2014 2.221.751,96 21.770.757,97 271.739,16 24.264.249,09 2013 3.153.347,64 22.314.307.13 301.770,10 25.769.424,87 L'epígraf de "Clients per vendes i prestacions de serveis" presenta el següent detall: 1 Detall 2014 2013 Clients per vendes i prestacions de serveis, Parts vinculades Consorci de Biblioteques de Barcelona 4.027,78 13.757,76 Consorci del Mercat de les Flors 200.465,30 133.287,41 Fundació Privada Barcelona Cultura 332.002,19 60.576,36 Fundació Museu Picasso de Barcelona 181.978,19 550.000,00 Barcelona de Serveis Municipals 158.470,55 43.004,84 Museu de Ciencies Naturals de Barcelona 107.230,81 - Total (Nota 16) 984.174,82 800.626,37 Fórum Universal de les Cultures Barcelona 2004 436.669,12 1.322.383,06 Sociedad anónitro DAMM 70.800,00 625.948,99 Institut Catala d' Empreses Culturals 172.016,80 372.016,80 Oficina Suport a la Iniciativa 290.000,00 100.000,00 Fasol Management, S.L. 58.756,42 26.123,90 Muntaner 213, S.L. 49.483,44 - Cobega Embotellador S.L.U. - 137.417,28 Associació Amics Museu Barbier-Mueller - 81.860,56 Consorci de Turisme de Barcelona - 68.843,75 Laietana de Llibreria, S.A. - 68.162,41 Consorci de Comer~ Artesanía - 55.006.24 Cervezas Moritz, S.A. - 30.250,00 Altres deutors 624.168,78 1.070.714,74 Deterioraments -464.317,42 -1.606.006,46 TOTAL 2.221.751,96 3.153.347,64 34 • AJuntament de Barcelona Els moviments de I'exercici deis comptes correctors representatius de les perdues per deteriorament deis clients per vendes i prestacions de serveis es detallen a continuació: Saldo inicial Correcció valorativa per deteriorament de l' exercici Excés de provisió Baixes i reduccions de l' ex erci ci TOTAL 2014 1.606.006.46 62.650,60 -1.071.314,29 -133.025,35 464.317.42 2013 1.568.457,31 136.437,05 -98.887,90 -10.821,32 1.606.006.46 En I'excés de provisió de I'exercici 2014, s'inclou el cobrament de 885.713,54 euros del Forum Universal de les Cultures de Barcelona. Així mateix, s'inclou I'import de 178.276,35 euros pendents de cobrament pero amb el compromís de fer-Io efectiu per part de la Comissió Liquidadora d'aquesta societat. 8. Inversions gestionodes per compte d'o/tres ens. El present epígraf recull les inversions en projectes realitzats per l' lcue per encarrec de l' AJUNTAMENT de Barcelona segons decret d'alcaldia de data 30 de gener de 2012, les quals han estat lIiurades al' AJUNTAMENT de Barcelona durant I'exercici. El moviment, net d' IV A, presentat ha estat el següent: 2014 2013 Saldo a 1 de gener - - Augments 3.317.145,67 2.287.068,23 Lliurament d'obres finalitzades 3.317.145,67 2.287.068,23 ISaldo a 31 de desembre -1 -1 Els projectes realitzats han estat financ;ats mitjanc;ant transferencies de l' AJUNTAMENT de Barcelona (veure nota 10). Dins d'aquest saldo s'inclouen factures i certificacions d'obra per valor de 145.896,17 euros que han estat financ;ades pel propi ICUB (veure nota 15.3). 3S • Ajuntament de Barcelona 9. Periodificacions a curt termini d'actiu corrent. El saldo d' aquest epígraf a 31 de desembre de 2014 2013, és respectivament de 1.242.116,64 euros i 842.556,23 euros. IDetall 2014 Import Tast Menjar a Barcelona. Un segle de menus Exposició Hongria Disseny per Viure Una Mirada al 1700. A partir deis gravats de la coLlecció Gelonch Viladegut Rafael de Casanova s El canon de Maillol i el seu viatge a Grecia, 1908 El daguerreotip. L'inici de la fotografia Rotronia Flashback For1uleses ca1ulanes Escriptures del Món Letonia, la lIui1u per la lIiber1ut Hongria: L'esquerda al teló d'hacer Cavalcada 2015 Barcelona, una historia en 100 objectes Oliva Artés. La ciutat contemporania Neolític Alimentar la ciutat. El proveiment de Barcelona, de Barcino al segle XX Sense Títol: Un projecte sobre I'amor. Serbia, de Mireia Sallares Weiwei Objectiu Barcelona Jordi Sodas. Fotografies trobades. Sophie Calle. Modus vivendi Michael Snow. Seqüencies Disseny Grafic: d'ofici a professió El coS vestit Extraordinaries! Del meSn all11Jseu Naturaleses de l' art modern Drassanes Subvencions capítol IV Gas Natural I Total 36 3.987,64 22,24 67.165,00 2.882.17 141,32 2.000,00 16.994,25 7.494,13 15.987,87 193.999,94 10.707,88 1.294,55 316.808,10 24.634,88 24.645,00 7.501,20 3.805,62 5.053,22 85.138,24 13.065,72 2.964,00 60.692,03 19.256,91 27.986,76 47.403,19 11.392,68 26.262,00 6.673,91 199.796,45 29.718,00 4.601,72 \1.242.116,641 • Ajuntament de Barcelona El saldo inclou I'avan¡;ament per import de 199.796,45 euros al Consorci de les Drassanes Reials i Museu Marítim de Barcelona en relació al Conveni de Col·laboració de 31 d'octubre de 2013 per a les Intervencions en el Conjunt de les Drassanes Reíais de Barcelona i per al desenvolupament del projecte museogrQfic. I De1011 2013 Weiwei Fotografía Barcelona -Cop d'ull Sophíe Calle Exposícíó '25'ro' Martín Parro Els ínconformistes Temps d'agiroció. Guerra Civil i potril1'Dni Una Barcelona sentenciada Entorn 1900 La daguerrotípia a Corolunya El cub virtual del Museu del Disseny de barcelona Disseny per viure Escriptures del Món La Groine d'Amour. Xavier visi10 el MFM Covalcado 2014 1714 ITorol Import 3.323,56 112.905,02 36,36 7.428,00 3.000,00 113.609,21 4.030,62 10.458,54 2.700,00 13.698,70 6.000,00 20.417,35 32.915,31 218.306,74 293.726,81 1842.556,231 D'aquests saldos, les despeses satisfetes per avan¡;at per a la realització d'exposicions que tenen lIoc en els exercicis 2015 i següents, és de 1.008.000,47 euros i altres ingressos avan¡;ats per ímport de 234.116,17 euros. En I'exercici 2013 les despeses satisfetes per avan¡;at per a la realització d'exposicions va ser de 842.556,23 euros. 10. Subvencions, donacions i lIegats rebuts. Els moviments registrats per els exercicis 2014 i 2013 en aquest epígraf es resumeixen tot seguit (nets de I'efecte impositiu): 37 • Ajuntament de Barcelona Detall Subvenció de capital inversions AJuntarrent de Barcelona. ( Noto 8) Subvenció de capital Ben Empren. SeR S.A. ( Nota 7) Transferencia de capital Generalitat - 186.880.30 28.288.16 3.317.145.67 -3.317.145.67 - - - - -51.518.14 135.362.16 - - -776.94 27.511.22 ITotal 215.168.461 3.317.145.671 -3.317.145.671 -52.295,081 162.873.381 Detall Subvenció de capital I nversions Ajuntanent de Barcelona. ( Noto 8) - 2.287.068.23 -2.287.068,23 - - Subvenció de capital Ben Empren. SCR S.A. ( Nota 7) 215.602,27 - - -28.721,97 186.880,30 T ransferenci a de capl t 01 Generoli tat 33.694,57 - - -5.406.41 28.288.16 1 Total 249.296.841 2.287.068.231 -2.287.068,231 -34.128,381 215.168,461 11. Provisions Q lIarg termini ; contingencies El moviment presentat durant els exercicis 2014 2013 per aquest epígraf es detalla a continuació: Itnport 2014 Itnport 2013 Saldo inicial 917.680,22 957.437.97 Augments Disminucions -7.560,00 -39.757,75 Saldo final 910.120,22 917.680,22 Les disminucions deis exercicis 2014 i 2013 corresponen íntegrament a excessos de provisions. Aquest epígraf inclou formant part del saldo d'obertura (i de tancament), I'import de 904.450,22 euros, quantia de la paga extraordinaria de desembre que s'hagués hagut d'abonar al personal de l'Entitat abans de finalitzar I'exercici 2012, pero que va estar suprimida per I'article 2.1 del Reial Decret Llei 20/2012 de 13 de juliol, de mesures per garantir I'estabilitat pressupostaria i de foment de la competitivitat. L'article 2.4 d'aquesta disposició preveu que "les quanties derivades de la supressió de la paga extraordinaria i de les pagues addicionals de complement específic o pagues addicionals equivalents d'acord amb el disposat en aquest article es destinaran en exercicis futurs a realitzar aportacions a plans de pensions o contractes d'asseguran~a col'lectiva que inc\oguin la cobertura de la 38 • Ajuntament de Barcelona contingencia de jubilació, amb subjecció al que estableix la L1ei Organica 2/2012, d'Estabilitat Pressupostaria i Sostenibilitat Financera i en els termes i amb I'abast que es determini en les corresponents lIeis de pressupostos". En conseqüencia, ates que és un passiu exigible cert, l' import esmentat va ser carregat a I'epígraf "Despeses de personal" del deure del compte de perdues i guanys de I'exercici 2012, amb I'abonament a I'epígraf "Provisions a lIarg termini" del passiu del balan~. La Llei 36/2014, de 26 de desembre, de Prf:ssupo.stos Generals de \'Estat per I'any 2015 a la disposició addiciona\ dotzena apartat ú.1 estableix que cada Administració Pública, en el seu ambit, podro aprovar I'abonament de quantitats en concepte de recuperació de la paga extraordinaria i de les pagues addicionals de complement específic o pagues addicionals equivalents. En el cas que I'argan competent de l'Ajuntament de Barcelona aprovi \'abonament d'aquestes quantitats, I'import equivalent a abonar sera el que determina la disposició addicional dotzena apartat ú.2 de I'esmentada lIei. 12. Passius financers 12.1 Categories de passius financers El valor en lIibres de cadascuna de las categories de passius financers es detalla en el quadre següent: 2014 2013 PASSIUS FINANCERS PASSIUS FINANCERS CATEGORIA A LLARG TERMINI A LLARG TERMINI Debl ts I comptes a pagar 121.000,00 121.000,00 2014 2013 PASSIUS FINANCERS PASSIUS FINANCERS CATEGORIA A CURT TERMINI A CURT TERMINI Deblts i comptes a pagar 22.402.595,94 22.893.071,64 12.2 Passius financers a lIarg En data 26 d'octubre de 2009 el Ministeri de Ciencia i Innovació otorga una subvenció a I'ICUB per import de 242.000 euros, deis quals 121.000 euros tenen la consideració de reintegrables (en I'exercici 2016) per al desenvolupament del projecte "La señalización de buenos genes, buenas habilidades y personalidad", 39 • Ajuntament de Barcelona 12.3 Passius financers a curt termini L'epígraf uprove"idors" presenta el següent detall: 2014 2013 Proveidors, parts vinculades Consorci de Biblioteques de Barcelona 142.085,88 - Consorci del Mercat de les Flors 5.000,00 800.000,00 Total (nota 16) 147.085,88 800.000,00 Proveidors 21.159.140,61 20.823.107,26 Total 21.159.140,61 20.823.107,26 1 TOTAL 21.306.226.491 21.623.107,26! 12.4 Informació sobre els ajornaments de pagament efectuats a prove'fdors, disposició addicional tercera." Deure informació" de la L1ei 15/2010, de 5 de juliol. El període mitja de pagament és de 27,72 per a I'exercici 2014. Pagarrents realitzats i pendents a data de tancarrent Exerci cí ActUCII (2014) Exercíei Anterior (2013) Irrport ,. Irrport ,. Pagarrents di ns del terrri ni mlxí m legal 30.054.494,31 69,04'. 32.790.065,48 80,41'. Diferencia 13.4n.406,36 30,96')'. 7.988.634,64 19,59% Total pagaments a I'exercicl 43.531.900,67 100,00% 4O.n8.700,12 100,00'}'. Terrrini Mitjd Ponderat Exeedit ( dles de x )( pagarrent) 4,78 6,67 Ajornarrents a data de toncarrent que x )( )( sobrepassen el terrrini mlxim legal 15.113,60 40 • AJuntament de Barcelona 13. Administracions públiques. 13.1 La composició deis comptes d'Administracions Públiques al 31 de desembre de 2014 i 2013 és la següent: SALDOS 2014 SALDOS 2013 Detall Deutors Creditars Deutars Creditars NO CORRENT Passlu par Impast dlferlt 885,94 CORRENT Hísenda pública rrrpost sol:re el Valor Afeglt, quota 156.898,80 147.266,80 corresponent al mes de deserrire Irrpost sol:re la Renda de les Persones Flslques 558.137.12 548.366,42 corresponent a les rdencions practlcaw rurant el mes de deserrire Devolució de IRPF pendent de l'exercicl 2011 3.094,96 3.939,81 Act i u per í ITlK'st corrent 306,76 49 ,46 Pass í u per í rrpost corrent 98,36 Organísmes de la seguretat Social. 401.868,87 403.57l,10 Cotítzacíons socials de deserrire Altres credits/ d.utes amb les Administraclans p¡,liqucs 160.300,52 96O.00!5,99 3 .989,27 1.099.302,68 TOTALS 160.300,52 96O.00!5,99 3.989,27 1.100.188,62 13.2 Impost sobre el Valor Afegit L' IeUB esta exempt de repercutir l' Impost sobre el Valor Afegit (IVA) en el preu de les entrades que posa a la venda i, per tant, no es pot deduir la totalitat de l' IVA que suporta. L' IeUB esta acollit a la regla de la prorrata especial, que basicament consisteix en els següents punts: a) En les operacions d'adquisicions de béns i serveis destinats en la seva totalitat a la realització d'operacions i obtenció d'ingressos que es facturen amb IV A (és a dir, venda al detall d'articles i publicacions a les botigues deis museus municipals, promoció d'espectacles í actes culturals per mitja de publicitat, intercanvi i esponsorització, i ingressos rebuts per al finan~ament d'inversíons realitzades per compte de l' AJUNT AMENT de Barcelona), és dedu'fble el 10010 de les quotes d' IVA suportat. 41 Ajuntament de Barcelona b) En les activitats museístiques i I'organització d'espectaeles, per a les quals hi ha una contraprestació tributaria o estan exempts d' IVA respectivament, no és dedlllble l' IVA suportat. En les adquisicions que en part es destinen a reaJitzar i produir operacions que es facturen amb IVA, i en part a operacions que no es facturen amb IVA, les quotes d' IVA suportat són dedu"lbles en un percentatge que en el cas de l' ICUB per a I'exercici 2014 i 2013 ha estat del 93'0. En aquest sentit cal indicar que, amb la nova redacció de la Llei de l' IVA com a conseqüencia de la sentencia de 6 d'octubre de 2005 del Tribunal de Justícia de las Comunidades Europeas, no s'han inelos en el calcul de la prorrata les subvencions rebudes. En els exercicis 2014 i 2013, I'ICUB ha aplicat un segona prorrata ca\culant la proporció que representen les operacions subjectes sobre el total d'operacions per poder aplicar una deducció proporcional sobre I'IVA d'aquelles despeses que siguin comuns tant a operacions subjectes com a no subjectes. Aquesta proporció es corres pon amb la proporció que representen els ingressos subjectes, exempts i no exempts, respecte del total d'ingressos de I'ICUB. Per a I'exercici 2014 el percentatge ha estat del 5,56'0 (5,57'0 per a I'exercici 2013). 13.3 Impost sobre beneficis La conciliació de l' import net d'ingressos i despeses de I'exercici amb la base imposable de l' Impost sobre beneficis és la següent: 42 • Ajuntament de Barcelona Resultat cOl'1"4ltable abans de 1'll'1"4lOst sol:re beneficls Diferencies pern'ilnents Diferencies t~rclnies - Provisions no dedUibles - Amortització cOl'1"4ltable. Límit 70'Yo - Altres conceptes Base il'1"4l0sable exercicl Quota íntegra Bonificació 99% Quota íntegra ajustada Deduccions Quota líquida Retencions i pagaments a c0"'4lte Quota a pagar (a tornar) 25% COl'1"4lte de perdues i guanys 2014 11.261,57 -7.560,00 104.267,62 -251.10 107.718,09 26.929,52 -26.660,23 269,30 -67,32 201,97 -508,73 -306,76 A la data de tancament existeixen deduccions pendents d'aplicar per import de 14.546,61 euros (14.613,93 euros al tancament de I'exercici 2013). Cal comentar en I'exercici 2014 s'han regularitzat 885,94 euros corresponents a impost sobre benefici diferit. 43 • AJuntament de Barcelona 13.4 Tributs susceptibles d'inspecció Segons les disposicions legals vigents les liquidacions d'impostos i de cotitzacions a la Seguretat Social no es poden considerar definitives fins que no han estat inspeccionades per les autoritats fiscals o laborals, o ha transcorregut el termini de prescripció de quatre anys. L' ICUB té oberts a inspecció tots els exercicis no prescrits pels tributs i cotitzacions socials que Ii són d'aplicació. En opinió deis administradors de l'Entitat no s'espera que es meritin passius addicionals als provisionats a 31 de desembre de 2014. 14. Periodificacions a curt termini de passiu corrent. El saldo d'aquest epígraf a 31 de desembre de 2014 i 2013 es composa deis conceptes i imports següents: IDetal1 Subvencions rebudes pendents d'aplicació: Ajuntament de Barcelona Al tres ITotal 15. Ingressos i despeses 15.1 Despeses de personal. Import 2014 Import 2013 262.792,00 124.200,87 102.375,26 58.271,24 365.167,261 182.472,111 L'epígraf "despeses de personal" del deure del compte de perdues i guanys de I'exercici 2014 i 2013 presenta la composició següent: I Detall Sous i Salaris Seguretat social a correc de l' empresa Altres despeses socials I Total 44 Import 2014 14.636.668,62 3.823.186,01 89.195,55 Import 2013 16.140.641,78 4.352.352,55 17.692,38 18.549.050,181 20.510.686,711 • Ajuntament 1 de Barcelona La plantilla mitjana de l' ICUB durant els exercicis 2014 i 2013 ha estat de 361,59 i 396,55 treballadors respectivament, distribu'lts segons el següent detall: I Deloll Nombre de Nombre de treballadors treballadors 2014 2013 Altres correes 8,00 9,41 Funcionaris 254,34 279,89 Laborols indefinits 71,28 59,77 Laborals temporals 27,97 47,48 ¡Total 361,591 396,551 La disminució de la plantilla mitjana a 31 de desembre de 2014 es pot explicar per I'entrada en funcionament de la Fundació Museu Picasso a 1 de gener de 2014, produint-se en aquella data la baixa de I'ICUB de la plantilla del Museu d'un total de 24 persones. El personal funcionari va passar en situació de comissió de servei, i el personal interí va passar a ser contractat directament per la Fundació Museu Picasso. A aquest fet, s'ha d'afegir un volum considerable de jubilacions així com la impossibilitat de cobrir les vacants arran de la normativa de contenció pressupostaria. La disminució de la plantilla mitjana a 31 de desembre de 2013 es pot argumentar, tal i com ja es va explicar en I'exercici anterior, per I'entrada en funcionament el juny de I'exercici 2012 del Consorci del Museu de Ciencies Naturals de Barcelona, produint-se en aquella data I'adscripció de 64 persones al Consorcio En sentit contrari es va incrementar la plantilla de l' ICUB amb 27 persones com a conseqüencia de I'assumpció de noves competencies i la incorporació de nous equipaments culturals com ara la Biblioteca Pública Arús i el Castell de Montju',c entre d'altres arran de l' inici del nou mandato D'altra banda, la plantilla de personal a 31/12/2014 i 31/1212013 distribu'ida per sexes, és la següent: 45 • Ajuntament de Barcelona 2014 2013 IDeta11 Horres Dones Horres Dones Direcció 3 4 3 4 Tecnics superlors 71 69 75 78 Tecnics rritjos 23 52 23 59 Tecnis administratius i auxiliars 24 48 29 50 Auxiliars 20 36 25 40 Sul:xJlterns 5 2 5 1 Total 142 2141 157 2361 S' inclou la Direcció de Planificació i control de l' Área de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació. Les despeses satisfetes per l'Entitat en concepte de retribucions i altres conceptes al personal d'alta direcció és com segueix: 2014 2013 I Personal Import Import IPersonal dlreccló 522.347,041 520.832,241 I Total 522.347,041 520.832,241 15.2 Altres des peses d' explotació. L'epígraf de Serveis exteriors presenta el següent detall: I Detall Import 2014 Im~ort 2013 Arrendaments 1.252.379,41 918.941,20 Drets d' autor i reproducció 162.106,10 131.947,31 Reparacions i conservació 2.551.729,74 3.902.668,87 Serveis professionals independents 9.644.369,86 9.120.410,50 Transports 643.593,33 1.058.600,15 Primes d' assegurances 67.528,09 282.947,57 Serveis bancaris i similars 33.181,01 84.153,53 Publicitat, propagando i relacions públiques 3.489.410,63 3.342.848,50 Subministraments 3.086.504,69 2.350.518,12 Despeses diverses 18.299.481,46 19.923.332,08 I Total 39.230.284,321 41.116.367,83 1 46 • Ajuntament de Barcelona 15.3 Transferencies corrents i de capital (despeses). ITransferencies corrents: IDeta11 Consorci de l'Auditori i l'Orquestra Consorci Museu Nacional d' Art de Catalunya Consorci Centre de Cul1tJra Contell'florania de Barcelona Consorci Museu d' Art Contell'florani de BCN Consorci Biblioteques de Barcelona Consorci Drassanes Consorci de Ciencies Na11Jrals de Barcelona Consorci Mercat de les Flors I Centre de les Arts en Moviment ConvocatOria general de subvencions Premis Ciutat de Barcelona Fundació del Museu Picasso Fundació del Gran Teatre del Liceu Fundació Joan Miró Fundació Antoni Tapies Fundació Orfeó Catala Fundació Teatre Lliure Biblioteca Pública Arús Altres transferencies corrents ITotal 47 1 Import 2014 1 Import 2013 1 6.69l.694,00 8.392.217,67 2.203.608,00 2.203.608,17 1.795.858,00 1.795.858,29 4.662.812,00 3.487.812,36 12.195.622,96 11.878.023,40 74.104,00 74.103,73 8.025.373,45 8.169.674,37 l.979.456,67 1.461.837,70 3.992.632,34 3.690.875,18 142.480,98 140.000,00 750.000,00 2.573.104,00 1.032.076,00 529.410,00 457.200,00 3.223.617,00 182.577,67 1.967.524,98 3.346.208,10 635.008,62 529.410,26 457.200,09 3.173.616,81 133.774,06 2.144.711,24 152.479.152,05151.713.940,051 • Ajuntament de Barcelona ITransferencies de capital: Ajuntament de Barcelona Consorci Museu Nacional d' Art de Catalunya Consorci Museu d' Art Contettlporani de BCN Consorci Centre Culturo Contetlll0rania de BCN Consorci del Gran Teatre del Liceu Consorci de Ciencies Naturals de Barcelona Consorci Rehabi litoció Teatres Consorci Mercat de les Flors / Centre de les AMs en Moviment Consorci de l' Auditori i l' Orquestra Consorci Biblioteques de Barcelona Consorci de les Reials Drossanes i Museu Marftim Fundació Orfeó Catola- Palau de la Música Fundació Gran Teatre del Liceu Fundació Privada Conservatori del Liceu Fundació Museu Picasso Fundació Teatre Lliure Fundació .Toan Miró Hangar 20n edifici Fundació Sala Beckett. Obrador Sala Beckett, S.L. La Caldera. Cinemes Renoi r (Vidalet 43, SL ) Basílica de Sant .Tust i Pastor Hospital de la Santa Creu Subvencions Inversions espais culturals privats Subvencions Rehabilitació Espais Divulgació Cultura Subvencions Tecnologia, infortmció i comuni cació Subvenció rehabilitació i equipament tecnic ateneus Altres transferencies de capital I Import 2014 1 Import 2013 1 145.896,17 -739.500,00 -60.500,00 1.500.000,00 107.430,66 61.475,00 44.966,77 885.096,00 -625.731,00 112.000,00 112.000,00 -513.808,67 27.000,00 160.694,00 300.000,00 300.203,55 229.783,37 1.569.864,00 100.000,00 352.320,00 82.000,00 300.000,00 32.417,28 -601.488,74 1.620.000,00 1.101.488,74 500.000,00 118.000,00 37.335,60 400.000,00 400.000,00 86.244,65 153.380,00 300.000,00 780.243,56 1.261.451,97 415.946,09 179.785,83 7.087.451,301 4.148.543,531 La transferencia de capital a l'Ajuntament de Barcelona, correspon a una inversió realitzada per I'ICUB (veure nota 8). En el 2012 es va tramitar una transferencia de capital al Consorci Museu Nacional d' Art de Catalunya, afectada a la rehabilitació de la finca Antiga Fabrica de Moneda de la Seca com a centre patrimonial. En I'exercici 2013, es descompta d'aquesta aportació, el projecte d'obres, donat que I'encarree es realitza des de l' rCUB. Finalment, en I'exercici 2014 per 48 • Ajuntament de Barcelona motius organitzatius, l' ICUB passa afer-se carrec de la realització de les obres, tramitant doncs la baixa d'aquesta aportació per import de 739.500,00 euros. El Consorci del Mercat de les Flors, donades les dificultats economiques que patia el centre, i la necessitat de realitzar obres per adequar el seu edifici, va rebre de l' ICUB en I'exercici 2012 una transferencia extraordinaria per 800.000,00 euros destinada únicament a aquesta finalitat. Ates que el Consorci ha rebut finan~ament d'altres administracions per dur a terme aquestes obres, es tramita en I'exercici 2014 la baixa d'aquesta aportació no aplicada. La Fundació Sala Beckett Obrador i I'ICUB, van signar en el 2013, un conveni amb I'objecte de finan~ar les obres i treballs de rehabilitació de l' Antiga Cooperativa de Pau i Justícia per un import total de 2.000.000,00 euros, deis quals 1.500.000,00 per I'exercici 2013 i 500.000,00 euros a I'exercici 2014. En I'exercici 2014, es signa una addenda en el sentit d'incloure també com a beneficiaria de la subvenció a la Sala Beckett, S.L. per un import de 1.101.488,74 euros. Aixo es degut als acords adoptats entre la Fundació Sala Beckett Obrador i I'entitat Sala Beckett S.L. pel qual s'atribueix a aquesta ultima entitat la gestió de les obres. En I'exercici 2013, degut a una reorganització deis espais del Consorci de Ciencies Naturals de Barcelona, s'ha retrocedit una part important de I'import afectat al trasllat de I'edifici de CoHeccions del Consorci, sent la despesa final destinada a aquesta activitat de 676.731,00 euros. 15.4 El total d'ingressos 2014 2013 per prestacions de serveis i accessoris distribu'ft presenta el següent detall: IDeta11 Import 2014 I Import 2013 1 Vendes d'articles a les botigues de museus Venda d ' entrad es als museus Venda d' entrad es espectacles Exposicions i actes culfurals L10guer d' espais i concessions Patrocinis Publicitaris Serveis prestats a la Fundació Barcelona Cultura Altres despeses d' explotació I Total 49 54.311,09 102.426,56 2.940.489,97 6.511.443,99 398.138,82 477.177,10 86.749,02 394.984,07 1.119.691,24 1.099.512,77 725.530.16 771.976,98 1.290.189,58 1.451.985,91 251.266,15 889.975,12 7.387.076,861 11.178.771,671 • AJuntament de Barcelona La disminució en ingressos per vendes d'entrades als museus, ve motivada per l' entrada en funcionament de la Fundació Museu Picasso de Barcelona amb efectes 1 de gener de 2014. (Veure nota 3.6 i 15.1) 16. Operacions amb empreses vincu/ades 16.1. Les operacions amb empreses vinculades realitzades durant els exercicis 2014 i 2013 són les següents: INGRESSOS Prestaci ons ~ serve!s Transferencies corrents Transferencies ~ capital Altres ingressos d'explotació DESPESES Serveis rewts Transferencies corrents Transferencies ~ capital 2014 Dominonts ElT'9reses del grup i Assocla~ AJuntament ~ Barcelono Altres - - 103.533.395,62 - 5.508.312,15 - 33.894,54 94.146,77 109.075.602,31 94.146,77 37.631,19 13.518,47 - - 145.896.17 - 145.896,17 13.518,47 Altres parts vlncula~ 1.185.299.09 - . - 1.185.299,09 . 14.496.270,96 - 14.496.270.96 2013 Dominonts ElT'9reses del grup i Associa~ Altres parts Ajuntamr.nt de Barcelona Altres vincula~ - - 251.266,15 102.021.087,01 - - 4.166.124,90 . - 11.051,88 43.006,85 - 106.198.263,79 43.006,85 251.266,15 8.773,50 18.883,40 - - - 13.347.431,46 - - - 8.773,50 18.883,40 13.347.431,46 Addicíonalment, tal i com es descriu a la Nota lO, l' Institut ha executat projectes d'inversió per encarrec de l'Ajuntament de Barcelona, amb finan<;ament rebut d'aquest, per import de 3.317.145,67 euros (2.287.068,23 euros en I'exercici 2013). 16.2. EIs saldos pendents amb empreses vinculades a 31 de desembre de 2014 i 2013 són els següents: ACTIU CORIlENT Clients, e/1'il"eses ~I grup i associa~ PASSIU CORRENT Prove'imrs, elT'9reses ~I grup i associa~ 2014 Dominonts Errpreses ~I grup i Assocfa~ Ajuntament ~ Barcelono Altres 21.407.794,34 362.963,63 21.407.794,34 362.963,63 24.251,37 5.245,56 24.251,37 5.245,56 50 Al tres parts vincula~ 984.174,82 984.174.82 147.085,88 147.085,88 2013 Do""nonts ElT'9reses del grup I Associa~ "'Itres parts "'juntal!'et\t ~ "'itres v,ncula~ . Barcelona 22.271.106,60 43.200,53 800.626.37 22.271.106,60 43.200,53 800.626.37 64.610,77 4.908,92 800.000,00 64.610,77 4.908,92 800.000.00 • Ajuntament de Barcelona 17. Informació sobre medi ambient No es preveuen contingencies, indemnitzacions ni altres riscos de caracter mediambientals, en les quals pogués incórrer l'Entitat que siguin susceptibles de provisió. En aquest sentit, els eventuals riscos que poguessin derivar-se estan adequadament coberts amb la polissa d'asseguran~a de responsabilitat civil que l'Entitat té subscrita. 18. Altra informació Les despeses d'auditoria, derivades deis honoraris meritats durant els exercicis 2014 i 2013 per les societats PricewaterhouseCoopers Auditores, S.L. i Gabinete Técnico de Auditoria y Consultoría, S.A. són repercutid es per l' AJUNT AMENT de Barcelona a cadascun de les entitats que composen el grup municipal. En I'exercici 2013 I'entitat va rebre serveis d'assessorament de Landwell Abogados y Asesores Fiscales, empresa associada a PricewaterhouseCoopers Auditores, S.L., per import de 2.148,96 euros. 51 • Ajuntament de Barcelona Els membres del Consell d'Administració de l' entitat pública empresarial Institut de Cultura de Barcelona aproven la formulació deis comptes i la memoria d'aquesta entitat, corresponents a I'exercici anual acabat el 31 de desembre de I'any 2014, els quals queden formalitzats mitjan~ant els 51 fulls antecedents; tots ells visats convenientment per la secretaria del Consell d'Administració, i acorden sotmetre'ls, juntament amb el corresponent informe de la seva auditoria, a la consideració del Plenari de l' Ajuntament de Barcelona per la seva aprovació si s'escau. Igualment, acorden pro posar al Plenari de l' Ajuntament de Barcelona, que la suma de 11.945,54 euros, obtinguda com a benefici de I'exercici de I'any 2014 (67.172,29 euros en I'exercici 2013), passi a romanent de l'Entitat, i s'apliquin a I'epígraf de "Resultats d'exercicis anteriors". Barcelona, a 13 de mar~ de 2015 52 • Ajuntament de Barcelona Relació deis membres del Consell d'Administració 1m. Jaume Ciurana Llevadot (President r 1ma. Ángeles Esteller Ruedas 1m. Guillem Espriu Avendaño Sra. Elena Subira Roca Sr. Daniel Giralt Miracle J .~?1J¡0J--- Sr. Ramon Massaguer Meléndez s:,_ d Sr. J osep Maria Montaner Martorell L¡\~=­ V \ Sr. Maria Aranzazu Garcia Terente L~ 1m. Gerar ~rdanuy Mata (Vicepr Ident) 1ma. Francina Vila Valls ~3 ~--- ---Sra. Maria del Mar Dierssen Sotos Sra. Montserrat Vendrell Rius Sr. Miquel Cabal Guarro /l M. / / I 53