MEMÒRIA DELS COMPTES ANUALS DE L’EXERCICI 2009 Comptes anuals 2009 INSTITUT MUNICIPAL DE MERCATS DE BARCELONA MEMÒRIA CORRESPONENT A L’EXERCICI 2009 1. ACTIVITAT DE L’INSTITUT 1.1. Naturalesa de l’Institut L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona, en endavant IMMB, amb domicili social a l’Avinguda Icària 145-147 pl. 4ª de Barcelona, es va constituir com a organisme autònom de caràcter comercial i de serveis el 26 d’abril de 1991 per acord del Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona. L’IMMB es regeix pels seus Estatuts, i en tot cas, pel que disposen les Lleis de règim Local i els seus reglaments. A partir de l’u de gener de 2006, l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona es configura com organisme autònom local de l’Ajuntament de Barcelona. Els seus estatuts van ser aprovats pel Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió del 23 de desembre de 2005, i de conformitat amb l’article 201.1.d del reglament d’Obres, Activitats i Serveis dels ens locals. 1.2. L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona té per objecte: a) Administrar i gestionar els Mercats Municipals Zonals i Especials de Barcelona, la qual cosa comprèn: • Formulació i gestió dels plans de modernització i remodelatge físic i comercial. • Construcció i manteniment dels edificis i instal·lacions dels mercats municipals. • Gestió del manteniment dels serveis i instal·lacions generals i auxiliars dels mercats. • Atorgaments de les llicències i permisos de totes classes en relació a les parades de venda i altres serveis vinculats als mercats municipals. • Emissió i cobrament de liquidacions i rebuts pels conceptes que escaiguin d’acord amb les Ordenances Fiscals. • Proposar i gestionar l’ordenació, planificació i desenvolupament de l’activitat del comerç dels mercats municipals a la ciutat de Barcelona. Comptes anuals 2009 b) Elaborar i gestionar els plans de reconversió comercial i participar-hi. c) Tenir cura del compliment de les Ordenances Municipals. d) Elaboració d’estudis tècnics - comercials. e) Promoure plans de modernització i formació de la gestió comercial. f) Altres. L’Institut rep de l’Ajuntament de Barcelona el finançament necessari per dur a terme la seva activitat. 1.3. Constitució i inici d’activitat L’Institut va començar a ser operatiu a l’exercici 1993, amb estats financers inicials totalment independents i desvinculats del seu ens predecessor l’Àrea de Proveïments i Consum. 1.4. Organització Els òrgans de govern de l’Institut són: • El Consell Rector. • El President i el vice-president. • El Gerent. La plantilla de personal d’inici d’activitat de l’Institut va ser de 85 membres. Durant l’any 2009 la plantilla mitjana ha estat de 71 persones (31 dones i 40 homes). 2. BASES DE PRESENTACIÓ DELS COMPTES ANUALS 2.1. Règim comptable Els comptes anuals s'han obtingut dels registres comptables de l’Organisme corresponents a l'exercici 2009 i han estat formulats seguint els principis comptables de general acceptació per a les Administracions Públiques, recollits en la legislació vigent i, en especial, en: a) Llei 1/2006, de 13 de març, per la qual es regula el règim especial del municipi de Barcelona. b) Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local. c) RD Llei 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de disposicions vigents en matèria de règim local. Comptes anuals 2009 d) Decret Legislatiu 2/2003 de 28 d’abril pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Municipal de Règim Local de Catalunya. e) Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals (Llei 39/1988, de 28 de desembre). f) RD 500/1990, que desenvolupa la Llei 39/1988. g) Instrucció del Model Normal de Comptabilitat de l'Administració Local, ordre de 23 de novembre de 2004, amb efectes 1 de gener de 2006. h) Documents sobre principis comptables emesos per la Comissió de Principis i Normes Comptables Públiques, creada per Resolució de la Secretaria d'Estat d'Hisenda de 28 de desembre de 1990. 2.2. Sistema comptable, comptes anuals i compte general D’acord amb la Llei 1/2006, que regula el règim especial de Barcelona, el sistema d’informació comptable de l’Organisme està format principalment pels subsistemes de comptabilitat patrimonial i comptabilitat pressupostària. La comptabilitat patrimonial es realitza d’acord amb els principis comptables generalment acceptats per tal de mostrar la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera de l’Organisme i dels resultats de les seves operacions durant l’exercici, i està formada per: • Balanç de situació. • Compte de Resultats. • Memòria. El balanç de situació es presenta, bàsicament, d’acord amb els models establerts per la Instrucció del Model Normal de Comptabilitat de l’Administració Local (ICAL), amb vigor des de 1 de gener de 2006. El compte de resultats es presenta amb més detall que l’establert en la instrucció esmentada a fi i efecte de facilitar una informació més completa sobre els conceptes d’ingressos i despeses. La memòria es presenta, bàsicament, d’acord amb el que estableix l’esmentada ICAL. Les xifres contingudes en els documents que componen aquests comptes anuals són expressades en euros. Comptes anuals 2009 La comptabilitat pressupostària està integrada pels Estats de liquidació del pressupost: • Resum de l’estat de liquidació del pressupost d’ingressos. • Resum de l’estat de liquidació del pressupost de despeses. • Resultat pressupostari. • Romanent de tresoreria. Els comptes anuals han estat formulats pels Administradors de l’Organisme i són previs a l’aprovació per part de l’Ajuntament de Barcelona. La liquidació del pressupost ha estat aprovada per Decret d’Alcaldia el 26 de febrer de 2010. En els terminis legals establerts, es presentarà el compte general per a l’aprovació del Plenari del Consell Municipal. 2.3. Comparació de la informació Els comptes anuals dels exercicis 2009 i 2008 s’han formulat d’acord amb el que preveu la ICAL, havent seguit en la seva elaboració criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetàries, de manera que la informació presentada és homogènia i comparable. 3. NORMES DE VALORACIÓ Les principals normes de valoració utilitzades per l’Institut en l’elaboració dels comptes anuals per a l’exercici 2009, han estat les següents: 3.1. Immobilitzat immaterial L’immobilitzat immaterial es troba valorat a preu d’adquisició. Aquest epígraf recull el cost satisfet per a l’adquisició de les aplicacions informàtiques necessàries per al tractament de la informació que genera l’IMMB. L’IMMB amortitza el seu immobilitzat immaterial pel mètode lineal a raó del 25% anual. El càrrec al compte de resultats de l’exercici 2009 pel concepte d’amortització d’aquest immobilitzat és de 74.059,72 euros. 3.2. Immobilitzat material L’immobilitzat material es troba valorat a preu d’adquisició. Comptes anuals 2009 Els costos d’ampliació, modernització o millores que representen un augment de la productivitat, capacitat o eficiència, o un allargament de la vida útil dels béns, es capitalitzen com a major cost dels corresponents béns. Les despeses de conservació i manteniment es carreguen al compte de resultats de l’exercici en què es produeixen. L’IMMB amortitza el seu immobilitzat material pel mètode lineal i en funció a la vida útil estimada, segons el detall següent: • Maquinària, instal·lacions i estris 12 % • Mobiliari 10 % • Equips per al tractament d’informació 25 % El càrrec al compte de resultats de l’exercici 2009 pel concepte d’amortització d’aquest immobilitzat és de 21.308,19 euros. 3.3. Immobilitzat material en curs (Obres realitzades per compte de l’Ajuntament de Barcelona) Segons s’estableix en els Estatuts de l’IMMB, l’objecte social de l’IMMB comprèn entre d’altres, la realització per compte de l’Ajuntament de Barcelona dels projectes inversors en els edificis adscrits al servei públic, els Mercats Municipals de la ciutat de Barcelona. L’Institut com a ens gestor de les remodelacions dels Mercats per compte de l’Ajuntament de Barcelona i d’acord amb el Decret d’Alcaldia de data 18 de juny de 2008, pel qual l’Ajuntament de Barcelona va aprovar el procediment aplicable a les inversions realitzades per organismes públics per encàrrec de l’Ajuntament, rep les factures i certificacions corresponents a les obres realitzades en el transcurs de l’exercici. Aquestes actuacions es consideren inversions transitòries fins el lliurament de les mateixes a l’Ajuntament de Barcelona a fi i efecte de la seva activació en l’Inventari Municipal. D’acord amb la normativa aplicable, l’IMMB registra comptablement aquestes transaccions utilitzant comptes de balanç, sense afectar els seus moviments al compte de resultats. Al tancament de l’exercici 2009, l’IMMB ha lliurat a l’Ajuntament de Barcelona la totalitat de les factures o certificacions rebudes per aquest concepte, amb càrrec a l’epígraf de “Subvencions de Capital” que correspon al finançament rebut de l’Ajuntament de Barcelona i d’ens externs, per l’execució dels projectes. Comptes anuals 2009 3.4. Immobilitzat adscrit Durant l’exercici 2009 l’IMMB ha adscrit a l’Ajuntament de Barcelona, l’ús de determinats béns. Aquesta adscripció d’ús s’ha reflectit amb abonament a l’epígraf d’immobilitzat material en curs i càrrec a l’epígraf de Patrimoni entregat en adscripció. D’acord amb la normativa aplicable aquests actius no s’amortitzen. 3.5. Deutors Es registren pel seu valor nominal i tenen naturalesa pressupostària i extrapressupostària. Es classifiquen a llarg o curt termini en funció de que les diferents quotes a cobrar presentin un venciment superior o inferior a dotze mesos respectivament. Es constitueixen provisions per a la cobertura dels saldos que es consideren de difícil realització. Inclouen els saldos pendents de cobrament corresponents al finançament de les inversions lliurades a l’Ajuntament. 3.6. Subvencions de capital L’Institut rep transferències de capital de diferents administracions públiques, de les associacions de venedors i d’altres tercers, pel finançament de les operacions de remodelació previstes en el P.I.M. El criteri comptable definit per l’Institut és periodificar en els epígrafs d’ajustaments per periodificació les transferències reconegudes atorgades a l’Institut com a ingressos diferits o anticipats en funció del seu meritament, d’acord amb l’execució de l’obra dels projectes amb finançament afectat. Una vegada executats els projectes, les transferències reconegudes s’imputen a l’epígraf de Subvencions en capital en el balanç de situació. 3.7. Creditors Els passius exigibles figuren per l’import nominal a pagar, classificats en Deutes a llarg o curt termini, en funció de si les diferents quotes a pagar presenten un venciment superior o inferior a dotze mesos, respectivament. 3.8. Drets reconeguts per recursos d’altres ens públics (actiu) i Ens públics, drets a cobrar (passiu) Segons decret d’Alcaldia del 30 de desembre de 1993, l’Institut recapta per compte de l’Ajuntament de Barcelona les taxes per a l’ús dels béns i les instal·lacions dels Mercats Municipals. Comptes anuals 2009 Aquests comptes són representatius de les taxes emeses i no cobrades, les quals es registren al compte “Ens públics per ingressos pendents de liquidar” de l’epígraf “creditors no pressupostaris” en el moment en què es produeix el seu cobrament. 3.9. Transferències corrents rebudes de l’Ajuntament de Barcelona Les activitats desenvolupades per l’Institut corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics en l’àmbit competencial de l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant gestió directa per delegació de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb allò previst per la legislació vigent (Llei Reguladora de les Bases del Règim Local i Reglament d’ Obres, Activitats i Serveis dels Ens Locals). Per a la prestació dels serveis públics, en l’àmbit de competències de l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut rep d’aquest el finançament pressupostari, el qual es reflecteix a l’epígraf “Ingressos d’explotació” del compte de resultats adjunt. Aquesta transferència corrent pressupostària esta fixada tenint en compte els supòsits d’equilibri pressupostari previstos a la “Ley Reguladora de las Haciendas Locales”. 3.10. Ingressos i despeses a) Comptabilitat financera Els ingressos i despeses s’imputen en funció del corrent real de bens i serveis que representen, i amb independència del moment en que és produeix el corrent monetari, financer o del reconeixement pressupostari que se’n deriva. No obstant això, seguint el principi de prudència, l’Institut únicament comptabilitza els beneficis realitzats a la data de tancament de l’exercici, mentre que els riscos i les pèrdues previsibles, fins i tot eventuals, es comptabilitzen tan aviat són coneguts. b) Liquidació Pressupostària Els ingressos i despeses s’incorporen a la liquidació pressupostària en el moment en què es produeix l’acte administratiu de reconeixement dels respectius drets i obligacions. 3.11. Impost sobre societats L’Institut com a organisme autònom està exempt de l’Impost. 3.12. Medi ambient Comptes anuals 2009 Les despeses derivades de les actuacions de l’Institut que tenen per objecte la protecció i millora del medi ambient es comptabilitzen, si escau, com a despeses de l’exercici en què s’incorren. No obstant això, si suposen inversions com a conseqüència d’actuacions per minimitzar l’impacte mediambiental i la protecció i millora del medi ambient, es comptabilitzen com a major valor de l’immobilitzat. 4. IMMOBILITZAT IMMATERIAL Els moviments produïts durant l’exercici 2009 en els diferents comptes d’immobilitzat immaterial i les seves corresponents amortitzacions acumulades han estat els següents: SALDO SALDO DETALL INICIAL Altes FINAL COST APLICAC.INFORMÀTIQUES 308.451,48 46.539,74 354.991,22 AMORTITZACIÓ ACUMULADA -139.077,09 -74.059,72 -213.136,81 IMMOBILITZAT IMMATERIAL NET 169.374,39 -27.519,98 141.854,41 A 31 de desembre de 2009 l’import de l’immobilitzat immaterial totalment amortitzat ascendeix a 41.676,70 euros. 5. IMMOBILITZAT MATERIAL Els moviments produïts durant l’exercici 2009 en els diferents comptes de l’immobilitzat material i de les seves corresponents amortitzacions acumulades han estat els següents: Comptes anuals 2009 SALDO SALDO DETALL INICIAL Altes Baixes FINAL COST: Instal.lacions 1.027.852,27 0,00 0,00 1.027.852,27 Mobiliari i estris 198.850,89 13.230,06 0,00 212.080,95 Equips de comunicació 13.222,87 0,00 0,00 13.222,87 Equips pel tractament d'informació 199.824,33 14.506,96 0,00 214.331,29 TOTAL COST 1.439.750,36 27.737,02 0,00 1.467.487,38 AMORTITZACIÓ ACUMULADA: Instal.lacions -1.027.285,55 -566,72 0,00 -1.027.852,27 Mobiliari i estris -162.856,25 -9.770,81 0,00 -172.627,06 Equips de comunicació -12.519,96 -331,13 0,00 -12.851,09 Equips pel tractament d'informació -180.364,37 -10.639,53 0,00 -191.003,90 TOTAL AMORT.ACUMULADA -1.383.026,13 -21.308,19 0,00 -1.404.334,32 IMMOBILITZAT MATERIAL NET 56.724,23 6.428,83 0,00 63.153,06 A 31 de desembre de 2009 l’import de l’immobilitzat material totalment amortitzat ascendeix a 1.347.794,16 euros amb el següent detall. DETALL SALDO Instal.lacions 1.027.852,27 Mobiliari i estris 114.615,24 Equips de comunicació 11.957,66 Equips pel tractament d'informació 166.063,87 Immobilitzat material 1.320.489,04 És política de l’Institut contractar totes les pòlisses d’assegurances que s’estimen necessàries per donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar els elements de l’immobilitzat material i immaterial. Comptes anuals 2009 6. IMMOBILITZAT EN CURS Els moviments produïts durant l’exercici 2009 en els diferents comptes de l’immobilitzat material en curs, corresponents a l’execució de les remodelacions de mercats que gestiona l’Institut per compte de l’Ajuntament de Barcelona han estat els següents: SALDO SALDO DETALL INICIAL Altes Baixes FINAL Remodelació de Concepció 0,00 122.968,03 -122.968,03 0,00 Remodelació Mercat de La Llibertat 0,00 2.724.549,34 -2.724.549,34 0,00 Remodelació Mercat de Felip II 0,00 156.121,89 -156.121,89 0,00 Remodelació Mercat del Ninot 0,00 1.823.767,22 -1.823.767,22 0,00 Remodelació Mercat del Guinardó 0,00 58.758,28 -58.758,28 0,00 Remodelació Mercat de Sants 0,00 1.481.571,25 -1.481.571,25 0,00 Remodelació Mercat de Sant Gervasi 0,00 26.374,50 -26.374,50 0,00 Remodelació Mercat de la Vall d'Hebron 0,00 526.532,64 -526.532,64 0,00 Actuacions Mercat Vallvidrera 0,00 60.000,00 -60.000,00 0,00 Remodelació Mercat de Fira Bellcaire 0,00 368.000,00 -368.000,00 0,00 Remodelació Mercat de Sant Antoni 0,00 8.977.580,44 -8.977.580,44 0,00 Remodelació Mercat de Bon Pastor 0,00 461.501,99 -461.501,99 0,00 TOTAL 0,00 16.787.725,58 -16.787.725,58 0,00 Les altes corresponen a les obligacions reconegudes durant l’exercici en concepte de direcció de projecte, certificacions d’obres i amortitzacions de parades en funció de l’estat d’execució de les actuacions de cadascuna de les remodelacions. La totalitat de les baixes corresponen a inversions lliurades a l’Ajuntament de Barcelona amb càrrec als epígrafs de: • Subvencions de capital per import de 13.494.499,66 euros (Nota 10). • Patrimoni entregat en adscripció per import de 3.293.225,92 euros (Nota 9). Per les inversions executades i lliurades a l’Ajuntament finançades amb Romanent de Tresoreria de lliure disposició de l’IMMB a 31.12.2008 s’ha adscrit l’ús a l’Ajuntament, havent registrat la baixa amb càrrec al corresponent compte de Patrimoni entregat en adscripció. Comptes anuals 2009 7. DEUTORS 7.1. Deutors a llarg termini En el procés de remodelació de diversos mercats, l’aportació a càrrec dels operadors dels mercats segons convenis signats el 28 de juliol de 2004 (Santa Caterina), el 29 de setembre de 2005 (La llibertat), el 27 d’abril de 2006 (Barceloneta), el 13 de desembre de 2006 (Sant Antoni), el 8 de març del 2007 (Encants de Sant Antoni), el 2 d’abril de 2007 (Guinardó), el 18 d’abril de 2007 (Dominical del llibre vell de Sant Antoni) i el 28 d’abril de 2008 (Fira de Bellcaire), preveuen uns terminis de cobrament de 60 mensualitats. Es presenta la part del saldo pendent de cobrament superior a dotze mesos a l’epígraf de deutors a llarg termini de l’actiu fix del balanç, per un import de 8.200.089,03 euros. La part a curt termini (2.559.134,4 euros), figura a l’actiu circulant a l’epígraf de deutors pressupostaris. Cobraments Venciment Venciment Detall Pendent pendents Curt Llarg a 31/12/2009 d'aplicació Termini Termini Remodelació Mercat Santa Caterina 207.912,46 -41.582,50 166.329,96 0,00 Remodelació Mercat Barceloneta 246.243,00 -17.588,78 105.532,68 123.121,54 Remodelació Mercat La Llibertat 523.280,46 -38.761,52 232.569,12 251.949,82 Remodelació Mercat del Guinardó 139.269,84 -6.330,44 37.982,64 94.956,76 Remodelació Mercat Fira Bellcaire 6.820.228,70 -227.364,26 1.364.185,56 5.228.678,88 Remodelació Mercat Sant Antoni 3.262.672,21 -108.755,74 652.534,44 2.501.382,03 11.199.606,67 -440.383,24 2.559.134,40 8.200.089,03 7.2. Deutors pressupostaris La composició del saldo d’aquests comptes a 31 de desembre de 2009 és la següent: DETALL SALDO Ajuntament de Barcelona (Nota 20) 2.869.905,04 Rebuts pendents de cobrament 1.039.448,91 Operadors dels Mercats Municipals per remodelacions 2.999.517,64 Barcelona de Serveis Municipals S.A. (Nota 20) 32.913,97 Consorci per a la Promoció Comercial de Catalunya 300.000,00 Altres 330.380,11 TOTAL 7.572.165,67 Comptes anuals 2009 L’epígraf “cobraments pendents d’aplicació” reflecteix bàsicament els cobraments de rebuts domiciliats i no domiciliats pendents de rebaixar dels saldos deutors fins a la recepció de la informació que ens facilita la entitat financera una vegada finalitzat el període de liquidació. 8. PROVISIÓ PER INSOLVÈNCIES El desglossament de la partida , és el següent: SALDO INICIAL 505.856,32 Dotació de l'exercici amb càrrec al compte de resultats 28.590,68 SALDO FINAL 534.447,00 D’acord amb l’exposat a la Nota 3.8, l’Institut recapta per compte de l’Ajuntament de Barcelona les taxes per a l’ús dels béns i les instal·lacions dels Mercats Municipals. A partir de l’exercici 2004, i d’acord amb el decret d’Alcaldia del 30 de desembre de 1993, s’inclou dins de l’estructura de costos de l’Institut, l’import de les taxes gestionades por compte de l’Ajuntament de Barcelona que resulten incobrables, motiu pel qual l’Institut dota una provisió per a la seva cobertura. 9. FONS PROPIS El moviment de l’epígraf durant l’exercici 2009 ha estat el següent: Resultats pendents Patrimoni entregat Resultat Total d'aplicació en adscripció exercici SALDO INICIAL 5.709.549,90 0,00 84.533,23 5.794.083,13 Traspassos 84.533,23 0,00 -84.533,23 0,00 Adscripció en ús 2009 0,00 -3.293.225,92 0,00 -3.293.225,92 Resultat exercici 2009 0,00 0,00 270.238,47 270.238,47 SALDO FINAL 5.794.083,13 -3.293.225,92 270.238,47 2.771.095,68 L’epígraf de patrimoni entregat en adscripció reflexa el valor net comptable dels béns, l’ús dels quals s’han adscrit per l’IMMB a l’Ajuntament de Barcelona a l’exercici 2009. Comptes anuals 2009 10. SUBVENCIONS DE CAPITAL El moviment produït durant aquest exercici en el compte de subvencions de capital ha estat el següent: SALDO INICIAL 0,00 Altes 20.334.194,32 Baixes -13.494.499,66 Traspassos nets a comptes periodificadors -6.839.694,66 SALDO FINAL 0,00 Les altes corresponen al finançament per remodelacions de mercats rebut de l’Ajuntament de Barcelona i d’altres tercers. ALTES SUBVENCIONS EN CAPITAL Import en euros Ajuntament de Barcelona (nota 20) 8.853.436,85 Generalitat de Catalunya 300.000,00 Associacions de Venedors dels Mercats 10.279.757,47 Bon Preu, S.A.U. 901.000,00 TOTAL 20.334.194,32 Les baixes corresponen a inversions lliurades a l’Ajuntament de Barcelona (Nota 6). 11. DEUTES A CURT TERMINI 11.1. Creditors pressupostaris Aquest epígraf integra el saldo dels deutes a curt termini que resten pendents de pagament als proveïdors per serveis i per remodelacions amb el següent detall: DETALL SALDO Creditors de l'exercici corrent 2.268.482,76 Creditors d'exercicis tancats 186.253,23 TOTAL 2.454.735,99 Comptes anuals 2009 11.2. Drets reconeguts per recursos d’altres ens públics (actiu) i ens públics drets a cobrar (passiu) L’Institut administra els 45 Mercats Municipals per compte de l’Ajuntament de Barcelona i s’encarrega de la gestió, emissió i cobrament de les taxes per a l’ús dels béns i les instal·lacions dels esmentats mercats. Aquests dos comptes són representatius de les taxes emeses i no cobrades per l’Institut. Quan es cobren s’acrediten al compte “453 Ens públics per ingressos pendents de liquidar” (epígraf de creditors no pressupostaris). La composició del saldo a 31 de desembre de 2009 és la següent: DETALL SALDO Canon 1.232.427,24 Cambres frigorífiques 199.743,44 Traspassos 344.183,68 Altres 43.296,00 TOTAL 1.819.650,36 11.3. Creditors no pressupostaris La composició del saldo a 31 de desembre de 2009 és la següent: DETALL SALDO Remuneracions pendents de pagament 244.853,56 Provisions per a despeses (Nota 17) 332.942,00 Dipòsits rebuts a curt termini 66.820,54 Altres creditors no pressupostaris 4.358,23 TOTAL 648.974,33 Comptes anuals 2009 12. ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES A 31 de desembre de 2009 els saldos que composen l’epígraf d’administracions públiques creditores, són els següents: ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES CREDITORES Saldo Hisenda Pública: Impost sobre el Valor Afegit 26.732,20 Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 81.314,98 Organismes de la Seguretat Social: Cotitzacions socials 75.126,91 TOTAL 183.174,09 Són susceptibles d’inspecció fiscal tots els tributs a què es troba subjecte l’Institut per a tots els exercicis que no hagi transcorregut el termini de prescripció de quatre anys. No s’espera que es meritin passius addicionals per l’Entitat com a conseqüència d’una eventual inspecció. 13. AJUSTAMENTS PER PERIODIFICACIÓ DE PASSIU El saldo d’ajustaments per periodificació de passiu a 31 de desembre de 2009 es compon dels conceptes i imports següents: INGRESSOS ANTICIPATS SALDO Subvencions de capital: Remodelació Mercat de Sant Antoni 1.379.666,75 Remodelació Mercat de la Llibertat 165.563,45 Remodelació Mercat del Ninot 689.781,77 Remodelació Mercat de Sants 22.971,23 Remodelació Mercat de Bon Pastor 75.000,00 Remodelacions vàries incloses en el P.I.M. 6.333.828,72 Altres ingressos anticipats 26.747,43 TOTAL 8.693.559,35 14. AVALS I GARANTIES A 31 de desembre de 2009, el capital viu d’operacions de tercers avalades per l’IMMB per la cobertura d’operacions de crèdit sol·licitades per operadors dels mercats en remodelació, ascendeixen a 525.470,77 euros. Comptes anuals 2009 15. INGRESSOS D’EXPLOTACIÓ 15.1. La distribució dels ingressos corresponents a l’activitat ordinària de l’Institut és com segueix: INGRESSOS D'EXPLOTACIÓ SALDO Subhastes i adjudicacions Parades mercats 386.942,74 Traspassos Mercats Centrals 268.565,96 Transferències corrents de l'Ajuntament (taxes) 6.547.823,32 TOTAL 7.203.332,02 15.2. Els ingressos per Altres transferències corrents per import de 1.098.100,00 euros corresponen a l’Ajuntament de Barcelona (1.090.100,00 euros) i a la Diputació de Barcelona (8.000,00 euros). 15.3. El detall de la composició d’altres ingressos comptabilitzats per l’Institut durant l’exercici 2009 és el següent: ALTRES INGRESSOS SALDO Repercussió d'aigua als mercats 289.080,28 Repercussió de llum als mercats 1.237.766,06 Manteniment Fira de Bellcaire 284.462,79 Manteniment Mercat de Sagrada Família 69.315,91 Aparcament diversos mercats 278.898,19 Brossa (Nota 18) 986.302,78 Repercussió d'altres manteniments i serveis 252.966,60 Altres serveis 259.552,23 TOTAL 3.658.344,84 16. DESPESES DE PERSONAL L’epígraf “despeses de personal” del deure del compte de resultats de l’exercici 2009 presenta la composició següent: Comptes anuals 2009 DESPESES DE PERSONAL SALDO Personal funcionari 929.896,18 Personal no funcionari 2.074.580,03 Seguretat social a càrrec de l'empresa 723.840,11 Altres despeses socials 16.947,80 TOTAL 3.745.264,12 Durant l’any 2009 la plantilla mitjana ha estat de 71 persones (31 dones i 40 homes). La plantilla mitjana de personal funcionari de l’Institut ha estat de 17 persones i la de personal laboral de 54 persones. 17. ALTRES DESPESES D’EXPLOTACIÓ L’epígraf “altres despeses d’explotació” del deure del compte de resultats de l’exercici 2009 presenta la composició següent: ALTRES DESPESES D'EXPLOTACIÓ SALDO Arrendaments 251.653,13 Manteniments i reparacions 1.556.969,45 Subministraments 1.831.694,86 Comunicacions 77.601,02 Treballs realitzats per altres empreses 1.260.493,62 Primes d'assegurances 330.254,09 Transport 29.194,84 Material d'oficina i consumibles informàtics 21.983,24 Despeses diverses 583.814,01 TOTAL 5.943.658,26 Fins a l’exercici 2003 inclòs, l’Institut liquidava anualment a l’Ajuntament, en concepte de cànon patrimonial, un import de 961,6 milers d’euros, el qual es reflectia a l’epígraf de despeses per transferències corrents. A partir de l’exercici 2004, i d’acord amb els pressupostos preventius aprovats per a l’Institut i el Plenari del Consell Municipal, aquest mateix import havia d’ésser aplicat íntegrament per l’Institut a la realització d’actuacions addicionals per al manteniment i millores dels mercats no sotmesos a un procés de remodelació integral o parcial. Per a l’exercici 2009, l’Ajuntament ha autoritzat a l’Institut a no executar la totalitat de la dotació anual per a la realització d’actuacions addicionals per al manteniment i millores dels mercats no sotmesos a un procés de remodelació, per un import de 250.684 euros, dins d’un paquet de mesures de contenció de la despesa corrent. Comptes anuals 2009 L’ epígraf de creditors no pressupostaris, inclou entre d’altres, 197,3 milers d’euros, en concepte de periodificació de costos d’actuacions addicionals per aquest concepte. Està previst que s’apliquin durant l’exercici 2010. 18. TRANSFERÈNCIES CORRENTS L’epígraf “transferències corrents” del deure del compte de resultats de l’exercici 2009 presenta la composició següent: TRANSFERÈNCIES CORRENTS SALDO Ajuntament de Barcelona (nota 20) 1.766.331,26 Institut Municipal d'Informàtica (nota 20) 18.970,86 Associacions de Venedors dels mercats 148.484,40 TOTAL 1.933.786,52 La transferència corrent a l’Ajuntament de Barcelona correspon íntegrament a la despesa a càrrec de l’Institut, pel servei de neteja i recollida de brossa en els mercats. L’impacte en el compte de resultats de l’Institut del servei de neteja i recollida de brossa en els mercats ha estat el següent: CONTRACTE DE RECOLLIDA DE BROSSA Imports Facturació per serv. de recollida selectiva de residus dels mercats 1.766.331,26 Repercussió als operadors dels mercats (Nota 15.3) -986.302,78 Dèficit assumit per l'Institut 780.028,48 19. DESPESES EXTRAORDINÀRIES S’han comptabilitzat amb càrrec a aquest epígraf 9.037,10 euros en concepte de modificació de drets d’exercicis tancats per la tramitació d’expedients de renúnices de parades, amortització de parades de mercats en remodelació, diferències entre les superfícies provisionals i les liquidades com definitives en el nou mercat. 20. SALDOS I TRANSACCIONS AMB EMPRESES DEL GRUP Les transaccions realitzades durant l’exercici 2009 amb les entitats que integren el Grup Ajuntament són les següents: Comptes anuals 2009 INGRESSOS DESPESES DETALL Transferències Serveis/Inversions Transferències Serveis/Inversions Ajuntament de Barcelona 7.637.923,32 0,00 1.766.331,26 17.855,69 Barcelona Serveis Municipals, S.A 0,00 157.362,53 0,00 29.230,27 Institut Municipal d'Informàtica 0,00 0,00 18.970,86 0,00 TOTAL 7.637.923,32 157.362,53 1.785.302,12 47.085,96 Addicionalment, l’Institut ha rebut de l’Ajuntament de Barcelona transferències per la realització d’obres per compte de l’Ajuntament de Barcelona per import de 8.853.436,85 euros (nota 10). Els saldos amb empreses del Grup Ajuntament són els següents: PENDENT PENDENT DETALL COBRAMENT PAGAMENT Ajuntament de Barcelona 2.869.905,04 2.388,08 Barcelona Serveis Municipals, S.A. (I.V.A. Inclòs) 38.180,21 12.436,83 TOTAL 2.908.085,25 14.824,91 La posició deutora de l’Ajuntament té el següent desglossament: DETALL IMPORT Transferències corrents (taxes) 1.819.650,36 Finançament procesos inversors 1.050.254,68 TOTAL 2.869.905,04 21. ALTRA INFORMACIÓ Els honoraris de l’auditoria són facturats a l’Ajuntament de Barcelona per a tot el grup econòmic municipal en virtut de l’expedient d’adjudicació del concurs d’auditoria, raó per la qual no s’expliciten en la present memòria. No es preveuen contingències, indemnitzacions ni altres riscos de caràcter mediambiental en els quals pogués incórrer l’Institut que siguin susceptibles de provisió. Els eventuals riscos de responsabilitat civil estan adequadament coberts amb les pòlisses d’assegurança subscrites per l'IMMB. Comptes anuals 2009 D’altra banda, l’Institut no té inversions, ni despeses, ni ha percebut cap subvenció ni ingrés com a conseqüència d’activitats relacionades amb el medi ambient. Comptes anuals 2009 22. QUADRES DE FINANÇAMENT DELS EXERCICIS 2009 I 2008 APLICACIONS 2.009 2.008 ORIGENS 2.009 2.008 Immobilitzat Immaterial 46.539,74 31.900,00 Recursos generats a Immobilitzat Material 27.737,02 12.613,05 les operacions 365.606,38 183.866,64 Deutors a ll/t 7.435.522,12 0,00 Deutors a ll/t 0,00 357.220,93 Patrimoni entregat en adscripció 3.293.225,92 0,00 Patrimoni entregat en adscripció TOTAL APLICACIONS 10.803.024,80 44.513,05 TOTAL ORIGENS 365.606,38 541.087,57 EXCÈS D'ORIGENS SOBRE EXCÈS D'APLICACIONS SOBRE APLICACIONS (AUGMENT DE ORIGENS (DISMINUCIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT) 0,00 496.574,52 CAPITAL CIRCULANT) 10.437.418,42 0,00 TOTAL 10.803.024,80 541.087,57 TOTAL 10.803.024,80 541.087,57 VARIACIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT 2.009 2.008 AUGMENT DISMINUCIÓ AUGMENT DISMINUCIÓ Deutors i Inversions financeres temporals 0,00 8.610.439,34 2.187.461,37 0,00 Comptes Financers 534.915,25 0,00 0,00 278.191,01 Deutes a curt termini 4.467.588,45 0,00 0,00 216.231,20 Pagaments pendents de justificar 2.869,11 0,00 0,00 0,00 Ajustos per periodificació de passius 0,00 6.832.351,89 0,00 1.196.464,64 TOTAL 5.005.372,81 15.442.791,23 2.187.461,37 1.690.886,85 MOVIMENT DEL CAP. CIRCULANT 10.437.418,42 0,00 0,00 496.574,52 TOTAL 15.442.791,23 15.442.791,23 2.187.461,37 2.187.461,37 La conciliació entre el resultat comptable i els recursos procedents de les operacions és la següent: CONCILIACIÓ DEL RESULTAT COMPTABLE 2.009 2.008 Resultat Exercici 270.238,47 84.533,23 Dotacions a les amortitzacions de l'immobilitzat 95.367,91 99.333,41 TOTAL RECURSOS GENERATS 365.606,38 183.866,64 EL PRESIDENT EL GERENT Comptes anuals 2009 23. INFORMACIÓ PRESSUPOSTÀRIA 23.1 Estat d’execució del pressupost d’ingressos a 31.12.2009 Comptes anuals 2009 23.2 Estat d’execució del pressupost de despeses a 31.12.2009 Comptes anuals 2009 23.3 Resultat pressupostari 2009 Comptes anuals 2009