EL DIRECTOR-GERENT INSTITUT MUNICIPAL FUNDACIÓ MIES VAN DER ROHE MEMÒRIA CORRESPONENT A L´ EXERCICI ANUAL ACABAT EL 31 DE DESEMBRE DE 2009 (1) ACTIVITAT DE L’INSTITUT L’Institut Municipal Fundació Mies van der Rohe, (d’ara endavant, l’Institut) es va constituir l’any 1983 com una Fundació Pública municipal d’acord amb els articles 20, 67, i 85 b) del Reglament de Serveis de les Corporacions Locals i altres disposicions que li són d’aplicació. Amb data 14 d’octubre de 2005 es va aprovar en Plenari Municipal la transformació de la Fundació en Organisme Autònom Local, canviant la seva denominació social per la d’“Institut Municipal Fundació Mies van der Rohe”. L’objectiu inicial de l’Institut va ser fer possible la reconstrucció, el manteniment, l’ús i l’administració del Pavelló Alemany de l’Exposició Internacional de 1929, situat al Parc de Montjuïc de la ciutat de Barcelona. Actualment els seus objectius són: a. La conservació, l’ús i l’administració de l’esmentat Pavelló Alemany. b. L’impuls i la difusió del debat cultural sobre els problemes de l’arquitectura contemporània, des de la perspectiva de la seva condició urbana. c. L´organització de premis, cursos, simpòsiums, exposicions, publicacions, concerts, audicions i tota classe d’activitats que puguin contribuir a la consecució dels seus objectius culturals i ciutadans. d. La creació d’un centre de formació i d’un centre d’arxiu documental i bibliogràfic d’arquitectura, centrat en l’obra de Mies van der Rohe, i en l’arquitectura catalana, espanyola, europea i internacional moderna i contemporània. e. L’atenció a les iniciatives d’interès i caràcter internacional, dintre de l’àmbit dels objectius anteriors que permetin situar a la ciutat de Barcelona en els circuits culturals europeus i internacionals. En qualsevol cas els propis estatuts de l’Institut estableixen, en el seu article 5è, que els objectius indicats en el paràgraf anterior no tenen caràcter limitatiu i que el Consell EL DIRECTOR-GERENT Rector té plena llibertat per seleccionar, entre els esmentats, aquells que consideri més adients en cada circumstància. El Consell Rector de l’Institut Municipal Fundació Mies van der Rohe està format per l’Ajuntament de Barcelona, el Ministerio de Vivienda, la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, la Fira Internacional de Mostres de Barcelona, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona, el Museu d’Art Modern de Nova York i la Stiftung Preussischer Kulturbesitz de Berlín. L’Institut té personalitat jurídica pròpia independent, i rep dels membres del seu Consell Rector, bàsicament de l’Ajuntament de Barcelona, el finançament necessari per a dur a terme la seva activitat. (2) BASES DE PRESENTACIÓ DELS COMPTES ANUALS 2.1) Règim comptable Els comptes anuals s'han obtingut dels registres comptables de l’Institut corresponents a l'exercici 2009 i han estat formulats seguint els principis comptables de general acceptació per a les Administracions Públiques, recollits en la legislació vigent i, en especial, en: a) Llei 1/2006, de 13 de març, per la qual es regula el règim especial del municipi de Barcelona. b) Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local. c) RD Llei 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de disposicions vigents en matèria de règim local. d) Decret Legislatiu 2/2003 de 28 d’abril pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Municipal de Règim Local de Catalunya. e) Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals (Llei 39/1988, de 28 de desembre). f) RD 500/1990, que desenvolupa la Llei 39/1988. g) Instrucció del Model Normal de Comptabilitat de l'Administració Local, ordre de 23 de novembre de 2004, amb efectes 1 de gener de 2006. h) Documents sobre principis comptables emesos per la Comissió de Principis i Normes Comptables Públiques, creada per Resolució de la Secretaria d'Estat d'Hisenda de 28 de desembre de 1990. EL DIRECTOR-GERENT 2.2. Sistema comptable, comptes anuals i compte general D’acord amb la Llei 1/2006, que regula el règim especial de Barcelona, el sistema d’informació comptable de l’Institut està format principalment pels subsistemes de comptabilitat patrimonial i comptabilitat pressupostària. La comptabilitat patrimonial es realitzarà d’acord amb els principis comptables generalment acceptats per tal de mostrar la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera de l’Institut i dels resultats de les seves operacions durant l’exercici, i està formada per: Balanç de situació. Compte de Resultats. Memòria. El balanç de situació es presenta, bàsicament, d’acord amb els models establerts per la Instrucció del Model Normal de Comptabilitat de l’Administració Local (ICAL), amb vigor des de 1 de gener de 2006. El compte de resultats es presenta amb més detall que l’establert en la instrucció esmentada a fi i efecte de facilitar una informació més completa sobre els conceptes d’ingressos i despeses. La memòria es presenta, bàsicament, d’acord amb el que estableix l’esmentada ICAL. Les xifres contingudes en els documents que componen aquests comptes anuals són expressades en euros. La comptabilitat pressupostària està integrada pels Estats de liquidació del pressupost: Resum de l’estat de liquidació del pressupost d’ingressos. Resum de l’estat de liquidació del pressupost de despeses. Resultat pressupostari. Romanent de tresoreria. Els comptes anuals han estat formulats pels Administradors de l’Institut i són previs a l’aprovació per part de l’Ajuntament de Barcelona La liquidació del pressupost ha estat aprovada per Decret d’Alcaldia el . En els terminis legals establerts, es presentarà el compte general per a l’aprovació del Plenari del Consell Municipal. EL DIRECTOR-GERENT 2.3) Comparació de la informació Els comptes anuals dels exercicis 2009 i 2008 s’han formulat d’acord amb l’estructura establerta per la ICAL, havent seguit en la seva elaboració criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetàries, de manera que la informació presentada és homogènia i comparable. (3) NORMES DE VALORACIÓ 3.1) Immobilitzat material L’immobilitzat material es valora al seu preu d’adquisició. Els costos d’ampliació, modernització o millores que representin un augment de la productivitat, capacitat o eficiència, o un allargament de la vida útil dels béns, es capitalitzen com a més cost dels actius corresponents. Les despeses de conservació i manteniment es carreguen al compte de resultats de l’exercici en el qual es produeixen. L’Institut amortitza el seu immobilitzat material seguint el mètode lineal, distribuint el cost dels actius entre els anys de vida útil estimada, segons el detall següent: Anys de vida útil estimada Construccions Maquinàries, instal·lacions i utillatge 50 10 Mobiliari 10 Equips per al processament d’informació 4 Altre immobilitzat material 10 Les adquisicions s’amortitzen a partir del mes següent de l’inici del seu funcionament. 3.2) Béns de patrimoni històric, artístic i cultural L’Institut té comptabilitzat com a patrimoni històric el Pavelló Mies van der Rohe pel valor de l’adscripció que li va efectuar l’Ajuntament de Barcelona, que es correspon amb una estimació pericial del valor real de mercat realitzada per una societat de taxació independent, i es va registrar amb contrapartida Fons Propis, com “Patrimoni en adscripció”. EL DIRECTOR-GERENT Així mateix, l’Institut té comptabilitzat com a patrimoni artístic i cultural adquisicions de maquetes, fotografies i altres documents que formen part del Patrimoni Artístic de l’Institut, que es registren pel seu preu d’adquisició. Els béns del Patrimoni històric, artístic i cultural no s’amortitzen atès que són objecte del manteniment que garanteix la permanència del seu valor. 3.3) Immobilitzat financer La cartera de valors inclou l’aportació fundacional a la Fundació Docomomo Ibérico, que es troba valorada al preu d’adquisició, minorada per la provisió per depreciació. Addicionalment, inclou fiances i dipòsits constituïts. 3.4) Existències Les existències es valoren seguint el criteri de cost o mercat, el menor dels dos. El cost es calcula utilitzant el preu de compra, d'acord amb el criteri d'identificació específica. La valoració dels productes obsolets, defectuosos o de lent moviment s'ha reduït al seu possible valor de realització. 3.5) Deutors i creditors Els comptes a cobrar i a pagar es registren, en tots els casos, pel seu valor nominal, classificant a curt termini els de venciment inferior a dotze mesos. Els deutors considerats de dubtós cobrament figuren corregits per la provisió per a insolvències. 3.6) Transferències corrents rebudes de l’Ajuntament de Barcelona Les activitats desenvolupades per l’Institut corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics en l’àmbit competencial de l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant gestió directa per delegació de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb allò previst per la legislació vigent (Ley Reguladora de las Bases de Régimen Local y Reglamento de Obras, Actividades y Servicios de los Entes Locales). Per a la prestació dels serveis públics, en l’àmbit de competències de l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut rep d’aquest, el finançament pressupostari, el qual es reflecteix a l’epígraf d’Ingressos “Transferències i Subvencions”, del compte de resultats adjunt (vegeu nota 12). EL DIRECTOR-GERENT Aquesta transferència corrent pressupostària, està fixada tenint en compte els supòsits d’equilibri pressupostaris previstos a la Ley Reguladora de las Haciendas Locales. 3.7) Transferències L’Institut sol·licita i rep transferències finalistes de diversos organismes per al finançament de projectes concrets (vegeu nota 12). Les transferències es registren com a ingrés en el moment en què s’atorga per part de l’entitat corresponent la transferència sol·licitada. Atesa la naturalesa de la gestió d’obtenció de finançament, l’Institut registra, al mateix temps que la transferència rebuda, la despesa relativa al projecte finançat i el corresponent compte a pagar als beneficiaris del projecte. 3.8) Impost sobre Societats D’acord amb l’article 9è del Reial Decret Legislatiu 4/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei de l’Impost sobre Societats (Llei 43/1995), l’Institut està exempt de tributar per aquest Impost. D’altra banda, l’article 140 de l’esmentada llei estableix que no es practicaran retencions sobre els rendiments del seu capital mobiliari. 3.9) Ingressos i despeses a) Comptabilitat financera: Els ingressos i despeses s’incorporen al compte de resultats atenent al principi de l’acreditament i al de correlació d’ingressos i despeses, independentment del moment en què es cobren o paguen, i d’aquell en què se’n produeixi el reconeixement pressupostari. No obstant això, seguint el principi de prudència, l’Institut únicament comptabilitza els beneficis realitzats a la data de tancament de l’exercici, mentre que els riscos i les pèrdues previsibles, fins i tot eventuals, es comptabilitzen tan aviat són coneguts. EL DIRECTOR-GERENT b) Liquidació pressupostària: Els ingressos i despeses s’incorporen a la liquidació pressupostària en el moment en què es produeix l’acte administratiu de reconeixement dels respectius drets i obligacions. 3.10) Medi ambient Les despeses derivades de les actuacions empresarials que tenen per objecte la protecció i millora del medi ambient es comptabilitzen, si s’escau, com a despeses de l’exercici en què s’incorren. No obstant això, si suposen incorporacions a l’immobilitzat material com a conseqüència d’actuacions per minimitzar l’impacte mediambiental i la protecció i millora del medi ambient, es comptabilitzen com a major valor de l’immobilitzat. 3.11) Transaccions i saldos en moneda estrangera Els comptes a cobrar i a pagar en moneda estrangera es valoren al tipus de canvi de tancament de l’exercici. Les transaccions en moneda estrangera es reflecteixen en el Compte de resultats al tipus de canvi aplicable en el moment de la seva realització. Totes les pèrdues (realitzades o no), així com els beneficis realitzats, es porten al compte de resultats, mentre que els beneficis no realitzats es porten a ingressos diferits i s’imputen a resultats quan es realitzen. EL DIRECTOR-GERENT (4) IMMOBILITZAT MATERIAL El moviment dels diferents comptes de l’immobilitzat material i de la seva corresponent amortització acumulada durant l’exercici 2009 ha estat el següent: Euros Ròssec Addicions Baixes Traspassos Ròssec Inicial o dotacions o reduccions Final Construccions Cost Amortització acumulada 53.706 (146) - (1.074) 53.706 (1.220) 53.560 (1.074) - - 52.486 Maquinària, Instal·lacions i Utillatge Cost 43.426 33.298 - - 76.724 Amortització acumulada (28.734) (2.373) - - (31.107) 14.692 30.924 - - 45.617 Mobiliari: Cost 65.292 5.727 - - 71.019 Amortització acumulada (34.725) (4.542) - - (39.267) 30.567 1.185 - - 31.752 Equips per a processament d´ informació: Cost 60.865 2.720 (8.502) - 55.083 Amortització acumulada (28.969) (10.115) 8.502 - (30.582) 31.896 (7.395) - - 24.501 Altre immobilitzat material: Cost 34.949 34.949 Amortització acumulada (34.240) (307) (34.547) 709 (307) - 401 Total: Cost 258.238 41.745 (8.502) 291.481 Amortització acumulada (126.814) (18.411) 8.502 (136.723) Total 131.424 23.334 0 154.758 A 31 de desembre de 2009 l’import de l’immobilitzat material totalment amortitzat ascendeix a 98.670 euros. És política de l’Institut contractar les pòlisses d’assegurances que s’estimin necessàries per tal de donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar els elements de l’immobilitzat material. EL DIRECTOR-GERENT (5) BÉNS DE PATRIMONI HISTÒRIC, ARTÍSTIC I CULTURAL Patrimoni Històric L’import que s’inclou a l’epígraf “Patrimoni històric” del balanç de situació adjunt correspon íntegrament al Pavelló Mies van der Rohe, que es troba valorat d’acord amb el criteri descrit a la Nota 3.2). El detall és el següent: Concepte Euros Valor del sòl 1.386.535 Edifici 4.544.853 5.931.388 Patrimoni Artístic i cultural El moviment dels diferents comptes del Patrimoni artístic durant l’exercici 2009 ha estat el següent: Ròssec inicial Traspassos Adquisicions Ròssec final Maquetes i Centre documentació 170.647 49.744 220.391 Total 170.647 49.744 220.391 Aquests moviments corresponen a adquisicions de maquetes, fotografies i altres documents que formen part del Patrimoni artístic de l’Institut. (6) EXISTÈNCIES A 31 de desembre de 2009 les existències es componen de la manera següent: Euros Llibres, pòsters, opuscles i altres 155.546 Provisió per depreciació d’existències (20.416) 135.130 EL DIRECTOR-GERENT (7) DEUTORS NO PRESSUPOSTARIS Aquest epígraf d’actiu del balanç de situació a 31 de desembre de 2009 presenta la següent composició d’ingressos meritats i no vençuts: Euros Programa CIVA Gaudi 2008 Programa CIVA Gaudi 2007 Altres conceptes 40.773 6.341 611 47.725 (8) TRESORERIA I PRÈSTECS REBUTS A 31 de desembre de 2009 la tresoreria de l’Institut estava dipositada en dos comptes corrents remunerats de lliure disposició a un tipus d’interès de mercat. Així mateix, a 31 de desembre de 2009 l’Institut no té concedides línies de crèdit. (9) FONS PROPIS La composició dels fons propis de l’Institut a 31 de desembre de 2009 i el moviment registrat en aquest exercici és el següent: Euros Patrimoni Patrimoni rebut en adscripció Resultats d’exercicis anteriors Resultat de l’exercici Total Saldo inicial 93.716 5.931.388 426.751 232.873 6.684.728 Distribució del resultat de l’exercici 2008 - - 232.873 (232.873) - Resultat de l’exercici 2009 - - - (1.641) (1.641) Saldo final 93.716 5.931.388 659.624 (1.641) 6.683.087 EL DIRECTOR-GERENT (10) CREDITORS NO PRESSUPOSTARIS Aquest epígraf de passiu del balanç de situació a 31 de desembre de 2009 presenta la següent composició de provisions de despeses meritades i no vençudes: Euros Provisió per pagues extres Provisió de factures pendents de rebre Creditors per IVA 55.700 16.183 1.116 72.999 ( 11) ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES Saldos deutors (euros) Saldos creditors (euros) Hisenda Pública creditora per IVA Hisenda pública creditora per IRPF Seguretat Social creditora 125 33.353 16.069 TOTAL 49.547 L’Institut aplica la Regla de la Prorrata per a les quotes d’IVA suportades, atès que durant l’exercici de la seva activitat realitza, conjuntament, prestacions de serveis que originen dret a deducció i d’altres operacions que no l’habiliten per a l’exercici de l’esmentat dret. En el present exercici, la prorrata provisional ha estat del 13 % i la definitiva ha estat del 20%. Actualment, l’Institut té oberts a inspecció els exercicis no prescrits per a tots els impostos que li són aplicables. No s’espera que, com a conseqüència d’una eventual inspecció, es derivin obligacions addicionals a les ja previstes per l’Institut. EL DIRECTOR-GERENT (12) INGRESSOS PER TRANSFERÈNCIES Les transferències meritades durant l’exercici 2009 han estat les següents: Euros Transferència corrent de l’Ajuntament de Barcelona (Nota 18) 512.284 Transferència de la Generalitat de Catalunya Consorci de la Zona Franca Ministerio de Vivienda 153.285 153.285 132.220 Entitats privades 114.666 Transferència de l’Exterior 156.639 TOTAL 1.222.379 (13) INGRESSOS ORDINARIS I ALTRES INGRESSOS Aquests epígrafs del compte de resultats de l’exercici 2009 presenten el detall següent: Euros Taquillatge del Pavelló 236.166 Filmacions i fotografies 9.255 Lloguer del Pavelló 156.100 Altres ingressos 47.804 TOTAL 449.325 EL DIRECTOR-GERENT ( 14 ) APROVISIONAMENTS L´epígraf “Aprovisionaments” del compte de resultats adjunt presenta a 31 de desembre de 2009, la següent composició: Euros Compres 92.315 Variació d’existències 7.838 100.153 ( 15 ) DESPESES DE PERSONAL La seva composició durant l’exercici 2009 ha estat el següent: Euros Sous i salaris 558.817 Seguretat Social 143.055 701.872 La plantilla mitjana durant l’exercici 2009 per sexes i tipus de contracte de l’Institut té la composició següent: La plantilla de l’Institut, aprovada pel Consell Rector en data 11 d’abril de 2008, és de 19 places. La dinovena plaça no ha estat dotada econòmicament des de la seva aprovació. Categoria Homes Dones C. fixe C. reserva C. eventual Plaça no coberta Director 1 1 Tècnic superior 3 3 Tècnic grau mig 1 1 2 Oficial Administratiu 1 2 3 Auxiliar Administratiu - Vigilant 7 2 6 2 1 1 Total 10 8 15 2 1 1 EL DIRECTOR-GERENT (16) VARIACIÓ DE LES PROVISIONS PER MOROSITAT La variació de les provisions per morositat ha estat la següent: Euros Saldo a 31.12.08 (36.061) Dotacions de l’exercici Cancel·lació de saldos anteriors Saldo a 31.12.09 (36.061) (17) ALTRES DESPESES D’EXPLOTACIÓ El detall de les despeses d’explotació durant l’exercici 2009 és el següent: Euros Lloguers 75.334 Reparacions i conservació 43.273 Subministraments 57.352 Transports i comunicacions 52.090 Treballs realitzats per tercers 397.306 Primes d’assegurances 8.590 Material d’oficina 10.412 Altres despeses Dietes i locomoció 125.013 31.792 801.162 (18) SALDOS I TRANSACCIONS AMB EMPRESES DEL GRUP Les transaccions efectuades amb entitats que conformen el Grup Ajuntament són les següents: INGRESSOS DESPESES Transferències Serveis Transferències Serveis Ajuntament de Barcelona 512.284 6.008 Empreses del grup 512.284 6.008 Queda, a 31.12.2009, pendent de cobrament la quantitat de 3.000,00 €. EL DIRECTOR-GERENT (19) ALTRE INFORMACIÓ Els honoraris de l’auditoria són facturats a l’Ajuntament de Barcelona per a tot el grup econòmic municipal en virtut de l’expedient d’adjudicació del concurs d’auditoria, raó per la qual no s’expliciten en la present memòria. No es preveuen contingències, indemnitzacions ni altres riscos de caràcter mediambiental en les quals pogués incórrer l’Institut que siguin susceptibles de provisió. En aquest sentit, els eventuals riscos que poguessin derivar-se estan adequadament coberts amb les pòlisses d’assegurança de responsabilitat civil que l’Institut té subscrites. D’altra banda, l’Institut no ha percebut cap subvenció ni ingrés com a conseqüència d’activitats relacionades amb el medi ambient. El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió 30 d’octubre de 2009, va aprovar definitivament la modificació dels estatuts de l’Institut Municipal Fundació Mies van der Rohe, per a la seva transformació en Entitat Pública Empresarial local, fixant l’entrada en vigor del canvi de forma jurídica a partir de l’1 de gener de 2010. (20) QUADRES DE FINANÇAMENT DELS EXERCICIS 2009-2008 Euros Euros Exercici Exercici Exercici Exercici APLICACIONS 2009 2008 ORÍGENS 2009 2008 Aplicacions procedents de les operacions Recursos procedents de les operacions 16.700 247.906 Adquisicions d’immobilitzat Immobilitzacions materials Béns artístics i culturals Immobilitzacions financeres 41.745 49.744 1.110 98.589 110.259 4.630 Deutes a llarg termini 0 Cancel·lació o traspàs a curt termini de deutes 0 2.000 TOTAL 92.599 215.478 TOTAL 247.906 EXCÉS D'ORÍGENS SOBRE APLICACIONS (AUGMENT DEL CAPITAL CIRCULANT) 32.428 EXCÉS D'APLICACIONS SOBRE ORÍGENS (DISMINUCIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT) 75.829 TOTAL 92.599 247.906 TOTAL 92.599 247.906 EL DIRECTOR-GERENT Euros VARIACIÓ DEL CAPITAL 2009 2008 CIRCULANT Augment Disminució Augment Disminució Existències 7.680 1.436 Deutors 15.286 328.023 Inversions Financeres 3.000 Creditors 36.402 119.860 Tresoreria 215.979 308.415 Ajustaments per periodificació 96.142 63.388 TOTAL 147.830 223.659 428.275 VARIACIÓ DEL CAPITAL CIRCULANT 75.829 32.428 La conciliació entre el resultat comptable i els recursos procedents/aplicats de les operacions és la següent: Euros Euros 2009 2008 Resultat comptable (1.641) 232.873 Més : Dotació a les amortitzacions Variació de la provisió d’immobilitzat financer 18.411 12.433 2.600 Recursos procedents/aplicats de les operacions 16.770 247.906