CONSORCI LOCALRET Comptes anuals de l’exercici 2015 2 Índex BALANÇ ............................................................................................................................................. 5 COMPTES DE RESULTAT ECONÒMIC-PATRIMONIAL ............................................................ 7 ESTAT DE CANVIS EN EL PATRIMONI NET ............................................................................. 10 1. Estat total de canvis en el patrimoni net .................................................................................. 11 2. Estat d’ingressos i despeses reconeguts .................................................................................. 12 3. Estat d’operacions amb l’entitat o entitats propietàries .......................................................... 13 ESTAT DE FLUXOS D’EFECTIU ................................................................................................... 14 ESTATS DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST ............................................................................ 16 Estats de liquidació del Pressupost: ingressos ................................................................................ 17 Estats de liquidació del pressupost d’ingressos .............................................................................. 19 Resum per classificació econòmica ................................................................................................ 19 Estats de liquidació del pressupost: despeses ................................................................................. 23 Estats de liquidació del pressupost de despeses ............................................................................. 26 Resum per classificació econòmica ................................................................................................ 26 Estats de liquidació del pressupost de despeses ............................................................................. 37 Resum per classificació per programa ........................................................................................... 37 Resum d’obligacions reconegudes netes per classificació programa i concepte ........................... 39 Estat de liquidació del pressupost de despeses per borsa de vinculació ........................................ 45 RESULTAT PRESSUPOSTARI ................................................................................................... 47 MEMÒRIA DEL CONSORCI LOCALRET ..................................................................................... 49 1. Organització i activitat ..................................................................................................... 50 1.1. Norma de creació de l’entitat ........................................................................................... 50 1.2. Dades de l’entitat ............................................................................................................. 50 1.3. Descripció de les principals fonts d’ingressos ................................................................. 53 1.4. Consideració fiscal de l’entitat ......................................................................................... 54 1.5. Estructura organitzativa a nivell polític ........................................................................... 54 1.6. Estructura organitzativa a nivell administratiu ................................................................ 56 1.7. Societat Anònima ............................................................................................................. 60 1.8. Identificació de les entitats del grup, multigrup i associades ........................................... 60 2. Gestió indirecta dels serveis públics, convenis i altres formes de col·laboració ............. 61 2.1. Gestió indirecta ................................................................................................................ 61 2.2. Convenis i altres formes de col·laboració ........................................................................ 61 3. Bases de presentació dels comptes .................................................................................. 61 3.1. Imatge fidel ...................................................................................................................... 61 3.2. Comparació de la informació ........................................................................................... 62 4. Normes de reconeixement i valoració .............................................................................. 62 4.1. Immobilitzat material ....................................................................................................... 62 4.2. Immobilitzat en curs ........................................................................................................ 64 4.3. Inversions immobiliàries .................................................................................................. 64 4.4. Immobilitzat intangible .................................................................................................... 64 4.5. Arrendaments ................................................................................................................... 66 4.6. Permutes ........................................................................................................................... 66 4.7. Actius i passius financers ................................................................................................. 66 4.8. Cobertures comptables ..................................................................................................... 68 4.9. Ingressos i despeses ......................................................................................................... 68 3 4.10. Provisions i contingències ............................................................................................ 69 4.11. Transferències i subvencions ....................................................................................... 70 5. Immobilitzat material ....................................................................................................... 71 6. Patrimoni públic del sòl ................................................................................................... 71 7. Inversions immobiliàries .................................................................................................. 72 8. Immobilitzat intangible .................................................................................................... 72 9. Arrendaments financers ................................................................................................... 72 10. Actius financers ............................................................................................................... 72 11. Passius financers .............................................................................................................. 76 12. Cobertures comptables ..................................................................................................... 77 13. Actius construïts o adquirits per a altres entitats i altres existències ............................... 77 14. Moneda estrangera ........................................................................................................... 77 15. Transferències, subvencions i altres ingressos i despeses ............................................... 77 15.1. Ingressos ....................................................................................................................... 77 15.1.1. Transferències i subvencions rebudes ...................................................................... 77 15.1.2. prestacions de serveis ............................................................................................... 78 15.2. Despeses ....................................................................................................................... 78 15.2.1. Transferències i subvencions concedides ................................................................. 78 15.2.2. Despeses de personal ................................................................................................ 79 16. Provisions i contingències ................................................................................................ 79 17. Informació sobre el medi ambient ................................................................................... 80 18. Actius en estat de venda ................................................................................................... 80 19. Prestació per activitats del compte del resultat econòmic-patrimonial ............................ 80 20. Operacions per administració de recursos per compte d’altres ens públics ..................... 80 21. Operacions no pressupostàries de tresoreria .................................................................... 80 21.1. Estat de deutors no pressupostaris. ............................................................................... 82 21.2. Estat de creditors no pressupostaris. ............................................................................ 83 21.3. Estat de partides pendents d’aplicació: cobraments pendents d’aplicació ................... 84 21.4. Estat de partides pendents d’aplicació: pagaments pendents d’aplicació .................... 85 22. Contractació administrativa. Procediment d’adjudicació ................................................ 86 23. Valors rebuts en dipòsit ................................................................................................... 87 24. Informació pressupostària ................................................................................................ 88 24.1. Exercici corrent ............................................................................................................ 88 1) Pressupost de despeses ..................................................................................................... 88 2) Pressupost d’ingressos ..................................................................................................... 92 24.2. Exercicis tancats ......................................................................................................... 102 1) Pressupost de despeses. Obligacions de pressupostos tancats. ...................................... 102 2) Drets a cobrar de pressupostos tancats ........................................................................... 104 3) Variació de resultats pressupostaris d’exercicis anteriors ............................................. 108 24.3. Exercicis posteriors .................................................................................................... 109 1) Compromís d’ingrés amb càrrec a pressupostos d’exercicis posteriors ........................ 109 2) Compromís de despesa a càrrec a pressupostos d’exercicis posteriors ......................... 109 24.4. Execució de projectes de depeses ............................................................................... 110 24.5. Despeses amb finançament afectat ............................................................................. 111 24.6. Romanent de tresoreria ............................................................................................... 112 25. Indicadors financers, patrimonials i pressupostaris ....................................................... 113 25.1. Indicadors financers i patrimonials ............................................................................ 113 4 25.2. Indicadors pressupostaris ........................................................................................... 115 26. Informació sobre el cost de les activitats ....................................................................... 116 27. Indicadors de gestió ....................................................................................................... 116 28. Fets posteriors al tancament ........................................................................................... 116 29. Aspectes derivats de la transició a la nova normativa comptable .................................. 116 30. Altra informació ............................................................................................................. 117 BALANÇ 6 COMPTES ACTIU Ex. 2015 Ex. 2014 COMPTES PATRIMONI NET I PASSIU Ex. 2015 Ex. 2014 A) Actiu no corrent 140.195,54 A) Patrimoni net 2.010.996,18 I) Immobilitzat intangible 27.032,40 206,(2806),(2906) 3. Aplicacions informàtiques 4.273,49 II) Patrimoni generat 2.010.996,18 208,209,(2809),(2909) 5. Un altre immobilitzat intangible 22.758,91 120 1. Resultats d'exercicis anteriors 1.923.306,87 II) Immobilitzat material 53.061,93 129 2. Resultat de l 'exercici 87.689,31 214,215,216,217 ,218,219,(2814),(2815) ,(2816),(2817),(2818),(28 19) ,(2914),(2915),(2916),(29 5. Un altre immobilitzat material 53.061,93 C) Passiu corrent 200.542,24 V) Inversions financeres a llarg termini en entitats del grup, multigrup i associades 60.101,21 2501,2511,(259),(2941) 2. Inversions financeres en patrimoni de societats 60.101,21 I) Provisions a curt termini 36.317,95 B) Actiu corrent 2.071.342,88 58 1. Provisions a curt termini 36.317,95 III) Deutors i altres comptes a cobrar 545.717,77 II) Deutes a curt termini 11.151,86 4300,4310,4430,446 1. Deutors per operacions de gestió 437.085,31 4003,4013,4133,4183 4. Altres deutes 11.151,86 4301,4311,4431,440 ,441,442,449,(4901) ,550,555,558 2. Altres comptes a cobrar 107.027,53 IV) Creditors i altres comptes a pagar a curt termini 123.456,04 470,471,472 3. Administracions públiques 1.604,93 4000,4010,411,4130 1. Creditors per operacions de gestió 53.545,14 VI) Ajustos per periodificació 152.406,61 4001,4011,410,4131 2. Altres comptes a pagar 11.359,74 480,567 1. Ajustos per periodificació 152.406,61 475,476,477 3. Administracions públiques 58.551,16 VII) Efectiu i altres actius líquids equivalents 1.373.218,50 V) Ajustos per periodificació a curt termini 29.616,39 556,570,571,573 2. Tresoreria 1.373.218,50 485,568 1. Ajustos per periodificació a curt termini 29.616,39 TOTAL ACTIU (A+B) 2.211.538,42 TOTAL PATRIMONI NET I PASSIU (A+B+C) 2.211.538,42 EXERCICI 2015 BALANÇ 7 COMPTES DE RESULTAT ECONÒMIC-PATRIMONIAL 8 COMPTES DEL RESULTAT ECONÒMIC-PATRIMONIAL EXERCICI 2015 COMPTES Ex.: 2015 Ex.: 2014 1. Ingressos tributaris i urbanístics 72,73 a) Impostos 740,742 b) Taxes 744 c) Contribucions especia ls 745,746 d) Ingressos urbanís ti cs 2. Transferències i subvencions rebudes 1.288.610,56 a) De l 'exercici 1.288.610,56 751 a.1) Subvencions rebudes per a fiança r despeses de l 'exercici 750 a.2) Transferències 1.288.610,56 752 a.3) Subvencions rebudes per cancel ·lació de pass ius que no supos in finançament específi c d'un element patrimonia l 7530 b) Imputació de subvencions per l 'immobi l i tzat no financer 754 c) Imputació de subvencions per actius corrents i a l tres 3. Vendes i prestacions de serveis 700,701,702,703 ,704 a) Vendes 741,705 b) Prestació de serveis 707 c) Imputació d'ingressos per actius construïts o adquiri ts per a l tres enti ta ts 71,7940,(6940) 4. Variació d'existències de productes acabats i en curs de fabricació i deteriorament de valor 780,781,782,783 ,784 5. Treballs realitzats per l'entitat per el seu immobilitzat 776,777 6. Altres ingressos de gestió ordinària 271.576,99 795 7. Excessos de provisions A) TOTAL INGRESSOS DE GESTIÓ ORDINÀRIA (1+2+3+4+5+6+7) 1.560.187,55 8. Despeses de personal -1.020.968,14 (640),(641) a) Sous , sa lari s i ass imi lats -798.052,09 (642),(643),(644),(645) b) Càrregues socia ls -222.916,05 (65) 9. Transferències i subvencions concedides 10. Aprovisionaments (600),(601),(602),(605) ,(607),61 a) Consum de mercaderies i a l tres aprovis ionaments (6941),(6942),(6943),7941 ,7942,7943 b) Deteriorament de va lor de mercaderies , matèries primeres i a l tres aprovis ionaments 11. Altres despeses de gestió ordinària -296.564,50 (62) a) Subminis trament i servei s exteriors -296.564,50 (63) b) Tributs (676) c) Al tres (68) 12. Amortització de l'immobilitzat -22.393,51 B) TOTAL DESPESES DE GESTIÓ ORDINÀRIA (8+9+10+11+12) -1.339.926,15 I. Resultat (estalvi o *desestalvi) de la gestió ordinària (A+B) 220.261,40 9 13. Deteriorament de valor i resultats per alienació de l'immobilitzat no financer i actius en estat de venta (690),(691),(692),(693) ,(6948),790,791,792 ,793,7948,799 a) Deteriorament de va lor 770,771,772,773 ,774,(670),(671),(672) ,(673),(674) b) Baixes i a l ienacions 7531 c) Imputació de subvencions per l 'immobi l i tzat no financer 14. Altres partides no ordinàries -128.415,12 775,778 a) Ingressos 707,88 (678) b) Despeses -129.123,00 II. Resultat de les operacions no financeres (I+13+14) 91.846,28 15. Ingressos financers 125,25 a) De participa cions en instruments de patrimoni 7630 a.1) En enti tats del grup, mul tigrup i associades 760 a.2) En al tres enti ta ts b) De va lors representatius de deute, de crèdi ts i d'a l tres invers ions financeres 125,25 7631,7632 b.1) En enti tats del grup, mul tigrup i associades 761,762,769,76454 ,(66454) b.2) Al tres 125,25 16. Despeses financeres -86,99 (663) a) Per deutes amb enti ta ts del grup, mul tigrup i associades (660),(661),(662),(669) ,76451,(66451) b) Al tres -86,99 785,786,787,788 ,789 17. Despeses financeres imputades a l'actiu 18. Variació del valor raonable en actius i passius financers 7646,(6646),76459,(66459) a) Derivats financers 7640,7642,76452,76453 ,(6640),(6642),(66452),(66453) b) Al tres actius i pass ius a va lor raonable amb imputació en resultats 7641,(6641) c) Imputació a l resultat de l 'exercici per actius financers disponibles per a la venda 768,(668) 19. Diferències de canvi 20. Deteriorament de valor, baixes i alienacions d'actius i passius financers -4.195,23 796,7970,766,(6960) ,(6961),(6962),(6970),(666) ,7980,7981,7982,(6980) ,(6981),(6982),(6670) a) D'enti tats del grup, multigrup i associades 765,7971,7983,7984 ,7985,(665),(6671),6963) ,(6971),(6983),(6984),(6985) b) Al tres -4.195,23755,756 21. Subvencions per el finançament d'operacions financeres III. Resultat de les operacions financeres (15+16+17+18+19+20+21) -4.156,97 IV. Resultat (estalvi o *desestalvi) net de l´exercici (II+ III) 87.689,31 + Ajustos en el compte del resultat de l´exercici anterior Resultat de l´exercici anterior ajustat (IV+Ajustos) 10 ESTAT DE CANVIS EN EL PATRIMONI NET 11 1. Estat total de canvis en el patrimoni net 12 2. Estat d’ingressos i despeses reconeguts 13 3. Estat d’operacions amb l’entitat o entitats propietàries a) Operacions patrimonials amb l’entitat o entitats propietàries b) Altres operacions 14 ESTAT DE FLUXOS D’EFECTIU 15 16 ESTATS DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST 17 Estats de liquidació del Pressupost: ingressos 18 19 Estats de liquidació del pressupost d’ingressos Resum per classificació econòmica 20 21 22 23 Estats de liquidació del pressupost: despeses 24 25 26 Estats de liquidació del pressupost de despeses Resum per classificació econòmica 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 Estats de liquidació del pressupost de despeses Resum per classificació per programa 38 39 Resum d’obligacions reconegudes netes per classificació programa i concepte 40 41 42 43 44 45 Estat de liquidació del pressupost de despeses per borsa de vinculació 46 47 RESULTAT PRESSUPOSTARI 48 MEMÒRIA DEL CONSORCI LOCALRET 1. Organització i activitat 1.1. Norma de creació de l’entitat L’any 1997, els municipis de Catalunya representats per l’Associació Catalana de Municipis i Comarques (ACM) i la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) tiren endavant una iniciativa sense precedents. Es tracta de la constitució del Consorci Localret, consorci local per al desenvolupament de les xarxes de telecomunicacions i de les noves tecnologies, que neix amb la finalitat d’articular els interessos dels municipis catalans, actuant d’una manera conjunta, independentment del seu volum poblacional, de la seva ubicació en el territori o de la seva adscripció política. El Consorci Localret va començar les seves activitats el 19 de juliol de 1997, data de l’Assemblea Constituent. Actualment, el Consorci Localret agrupa més de 800 municipis, consells comarcals i diputacions que representen el 99% de la població de Catalunya. 1.2. Dades de l’entitat El Consorci Localret, nascut l’any 1997 de l’impuls de les dues entitats municipalistes a Catalunya –ACM i FMC- està integrat per més de 800 ens locals de Catalunya, i treballa per a millorar el desplegament de les xarxes de telecomunicacions al conjunt del territori; implantar progressivament l’ús de les TIC a les corporacions locals modernitzant l’administració pública; prestant assessorament tecnològic, jurídic i de formació, així com representant les administracions públiques locals davant la resta d’administracions i operadors en l’àmbit de les telecomunicacions i la societat de la informació. El 29 d’octubre de 2015, a l’Assemblea de Localret celebrada a Manresa, es van renovar els òrgans de direcció i es va escollir Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell, com a president del Consorci Localret. La modificació dels Estatuts també permeten la integració dels consells comarcals als òrgans de direcció, sent el Consell Comarcal del Vallès Oriental el primer a signar el conveni corresponent. La integració dels consells comarcals, els més de 800 ajuntaments adherits a Localret i la incorporació de les diputacions (iniciada l’exercici anterior) encaixa nítidament en la filosofia de treball que caracteritza aquest Consorci de sumar, aplegar i coordinar els esforços de les diverses administracions de caire local en el màxim aprofitament de recursos humans, tècnics i econòmics en la transformació de les administracions públiques locals en “e-administracions” amb els objectius de la millora de la gestió interna, la transparència, l’estalvi, la proximitat als ciutadans i en l’oferiment de serveis públics al conjunt de la societat. El Consorci Localret ha fet més passes endavant per a consolidar-se com a ens representatiu i plural del món local català en l’àmbit de les telecomunicacions i la societat del coneixement amb una àmplia representació territorial i amb una mostra clara de pluralitat política i demogràfica. D’altra banda, i pel que fa a la gestió pròpia cal recordar que durant exercicis anteriors es va acordar que els serveis del Consorci Localret passessin a ser executats directament pel propi Consorci a partir de l’1 d’abril de 2013, assumint la direcció i gestió efectiva dels serveis, així com, els riscos associats a aquesta gestió. Així mateix s’integrava a l’estructura organitzativa del Consorci el personal tècnic i administratiu que en el moment d’adoptar-se aquest l’acord es trobaven a Localret SA L’activitat del Consorci Localret durant l’exercici del 2015 s’ha caracteritzat per consolidar i millorar tots aquells projectes i actuacions que han demostrat que, amb les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) i amb l’enfortiment de la Societat del Coneixement, els municipis de Catalunya es poden dotar d’unes eines imprescindibles per superar aquests moments de dificultats. Localret ha volgut continuar sent al costat dels ajuntaments, acompanyant-los i assessorant-los i, alhora, fent especial incidència en aquells serveis que generen un estalvi directe per a les administracions que hi participen. En aquest sentit destaquem, per volum d’ens locals implicats i per volum econòmic, els processos de compra agregada dels serveis de telecomunicacions a les comarques de Barcelona, Girona i Tarragona, amb el suport de les diputacions i dels consells comarcals. La compra agregada consisteix en la unió de diferents administracions per actuar com a central de compres i així disposar de més força davant el mercat. Els processos de compra agregada de serveis de telecomunicacions per als ens locals de Catalunya han estat una de les gestions més rellevants, per volum de municipis i per import econòmic, que ha impulsat Localret. Concretament, considerem de forma agregada els consums en telecomunicacions de diversos ajuntaments i consells comarcals, d’una àrea geogràfica determinada, de manera que, alhora de contractar els serveis, es generen estalvis importantíssims per als ens locals que en formen part. Actualment, els descomptes aconseguits en els diferents processos de contractació que hem endegat mitjançant un únic expedient administratiu oscil·la al voltant del 40% en telefonia fixa, del 60% en comunicacions mòbils i del 30% en dades. Pel que fa la línia d’unir esforços cal destacar durant l’exercici anterior, per exemple, l’Addenda al conveni de col·laboració entre Localret i Telefónica per al desenvolupament de xarxes de telecomunicacions, o el Conveni de col·laboració amb l’Associació Catalana de Municipis (ACM) i el Consorci Català per al Desenvolupament Local (CCDL) per definir un Acord Marc que millori per a les entitats locals de Catalunya les condicions d’aprovisionament d’equips informàtics i serveis associats. Al llarg del 2015 els responsables i tècnics de Localret han prosseguit amb reunions d’anàlisis a la seu del Consorci i arreu del territori amb els alcaldes/esses, regidors/es, i el personal tècnic propi de l’ens local. Això ens permet, no només l’assessorament o la prestació de serveis inclosos al Catàleg de Serveis de Localret, sinó també romandre atents a qualsevol necessitat específica o nova en un àmbit tan canviant i dinàmic com les telecomunicacions i les TC. En línies generals l’assessorament i suport més explícit als municipis catalans al llarg del 2014 no han sofert grans canvis respecte a exercicis anteriors. Així, entre les qüestions més tractades, cal tornar a assenyalar les relacionades amb la telefonia mòbil; les xarxes sense fils (WiFi); la Televisió Digital Terrestre (TDT); la banda ampla ja sigui a través d’ADSL o fibra òptica; les telecomunicacions i l’assessorament sobre sistemes d’informació. El Consorci Localret ha mantingut amb un nivell d’activitat notable les actuacions relacionades amb la connectivitat i les infraestructures soterrades de telecomunicacions destacant les relacionades amb el Projecte Xarxa Oberta de Catalunya i C1-Connectivitat, i els projectes executius d’infraestructures soterrades de telecomunicacions en noves actuacions urbanístiques. En referència a serveis finalitzats cal assenyalar que el 30 de juny de 2015 va finalitzar la concessió administrativa de la Plataforma de Contractació PECAP a l’empresa SUMASA, l a qual ha ofert aquest servei durant 10 anys. Des de Localret valorem satisfactòriament la posada en marxa i la participació en aquest projecte, pioner en l’àmbit europeu, com a referent de la introducció de la subhasta electrònica dins el món local i d’haver contribuït a la consolidació d’aquest model. Actualment ja hi ha al mercat altres alternatives empresarials i públiques, com ara la plataforma del Consorci AOC, la qual cosa permet que Localret pugui fer un pas al costat i dedicar-nos a l’impuls de noves iniciatives. La PECAP ha estat un projecte que ha permès als ens locals dur a terme, de forma telemàtica, determinades fases de la contractació de subministraments, obres o serveis, obtenint importants descomptes. En aquesta darrera etapa, més de 120 entitats es trobaven adherit a la plataforma PECAP i més d’un centenar d’empreses registrades. Les compres més habituals realitzades mitjançant la PECAP han estat les d’energia, paper, gasoil, mobiliari, tòners i PC’s. La Plataforma ha fet més de 500 subhastes amb més de 230 milions d’euros de licitació amb un estalvi mitjà del 15% per als ens locals. La formació, l’assessorament i l’intercanvi d’experiències als àmbits de l’administració electrònica; les “smart ctities”; les aplicacions mòbils; les eines de “business intelligence” aplicades al món local; la gestió documental; la seguretat de la informació... entre altres iniciatives lligades a la societat del coneixement, han experimentat un fort impuls en l’activitat de Localret durant el 2015. Un volum important d’aquest esforç s’ha traduït en l’organització de jornades o tallers desenvolupades a la seu de Localret obertes a la participació dels ens locals consorciats, però també s’ha reflectit en la presència dels responsables de Localret a activitats. El règim econòmic i financer s’adequa a l’establert a la normativa vigent pel sector públic de l’àmbit local en matèria pressupostaria, financera, de control i comptabilitat. Per tal de portar a terme un control acurat dels projectes d’inversió, i d’acord amb el que preveuen les regles 21 i següents de la ICAL, cadascun dels projectes tècnics portarà el codi previst a la regla 22 de la ICAL. Per cada projecte, a banda del control previst a la regla 24, i als simples efectes informatius, s’ha dut a terme un control, dels generats, independentment del seu meritant, per l’execució dels projectes. Els presents comptes anuals han estat elaborats d’acord amb l’Ordre HAP/1781/2013 de 20 de setembre, d’aprovació de la instrucció del model normal de comptabilitat local. Addicionalment s’ha considerat la següent legislació vigent: - Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local. - RD Llei 781/1986, de 18 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de disposicions vigents en matèria de règim local. - Decret Legislatiu 2/2003 de 28 d’abril pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Municipal de Règim Local de Catalunya. - Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals (Llei 39/1988, de 28 de desembre). - RD 500/1990, que desenvolupa la Llei 39/1988. - Documents sobre principis comptables emesos per la Comissió de Principis i Normes Comptables Públiques, creada per Resolució de la Secretaria d’Estat d’Hisenda de 28 de desembre de 1990. - Llei 15/2010, 5 de juliol, per la que s’estableix mesures de lluita contra la morositat en operacions comercials. - Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril , d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. - Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’administració local. - Llei Orgànica 9/2013, de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector públic. - R.D. Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre , pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei de Contractes del Sector Públic. 1.3. Descripció de les principals fonts d’ingressos Tot seguit s’acompanya un quadre amb els imports corresponents als drets reconeguts nets de l’exercici per capítols, amb indicació de la seva importància relativa sobre el total. La principal font d’ingressos del Consorci Localret són les aportacions dels seus ens consorciats, tot i que també s’obtenen ingressos provinents de projectes específics realitzats durant l’exercici 2015. 1.4. Consideració fiscal de l’entitat D’acord amb el Reial Decret Legislatiu 4/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Impost sobre Societats, el consorci està exempt de l’impost, i no estan subjectes a retenció els rendiments del capital mobiliari. D’acord amb la sentència de 6 d’octubre de 2005 del TJCE, i com a conseqüència de la Resolució 2/2005 i la Instrucció 10/2005, el Consorci es dedueix la totalitat de l’IVA derivat de les activitats esmentades, no considerant en el denominador l’efecte de les subvencions i, per tant, no aplicant la regla de la prorrata. D’acord amb la legislació vigent, les liquidacions d’impostos no poden considerar-se definitives fins no haver estat inspeccionades per les autoritats fiscals o transcorregut el termini de prescripció. El Consorci té oberts a inspecció tots els tributs als que està subjecte. La Direcció del Consorci no espera que es meritin passius addicionals significatius com a conseqüència d’una eventual inspecció. 1.5. Estructura organitzativa a nivell polític  L’Assemblea general: l'Assemblea general, constituïda per un representant de cada municipi adherit a Localret, assumeix la més alta representació del Consorci.  President: Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell  El Consell d’Administració o President: Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell o Vicepresidents: - Barcelona-Besòs: Gerardo Pisarello Prados, 1er. tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona - Oest: Carles Ruíz Novella, alcalde de Viladecans - Nord-est: Andreu Francisco i Roger, alcalde d'Alella DRETS RECONEGUTS NETS % TOTAL INGRESSOS CAP. 1 IMPOSTOS DIRECTES 0,00 0,00% CAP. 2 IMPOSTOS INDIRECTES 0,00 0,00% CAP. 3 ALTRES INGRESSOS 301.095,84 20,29% CAP. 4 TRANSFERÈNCIES CORRENTS 1.162.679,41 78,36% CAP. 5 INGRESSOS PATRIMONIALS 20.055,90 1,35% TOTAL 1.483.831,15 100% TOTAL INGRESSOS - Demarcació no territorial: Joan Carles García Cañizares, diputat delegat d’Hisenda, Recursos Humans, Processos i Societat de la Informació de la Diputació de Barcelona. o Vocals al Consell d’Administració: Demarcació Nord-est - Tram 1: Pau Rovira i Bonet, Ajuntament de Vilablareix - Tram 2: Àlex Garrido Serra, Ajuntament de Manlleu - Tram 3: Joana Barbany i Freixa, Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Tram 4: Maria Àngels Planas i Crous, Ajuntament de Girona Demarcació Oest - Tram 1: Isidre Sierra Fusté, Ajuntament de Sant Climent de Llobregat - Tram 2: Eva Menor Cantador, Ajuntament de Badia del Vallès - Tram 3: Rafael Duarte Molina, Ajuntament del Prat de Llobregat - Tram 4: Begoña Floria Eseberri, Ajuntament de Tarragona Demarcació Barcelona-Besòs - Jaume Ciurana i Llevadot, Ajuntament de Barcelona - Alfred Bosch i Pascual, Ajuntament de Barcelona - Jordi Mas Herrero, Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet - Demarcació no territorial: Marta Felip i Torres, Diputació de Girona De conformitat amb els Estatuts del Consorci, seran membres del Consell d’Administració, amb veu, però sense vot un representant de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques i un representant de la Federació de Municipis de Catalunya. - Xavier Amor Martín, president de la Federació de Municipis de Catalunya - Miquel Buch Moya, president Associació Catalana de Municipis Igualment, s’estableix que en el Consell d’Administració hi assisteixin un representant de la Diputació de Tarragona i un de la Diputació de Lleida. També hi assisteixen: - El Director general de Localret - El secretari de Localret - L’interventor de Localret 1.6. Estructura organitzativa a nivell administratiu La plantilla orgànica del Consorci Localret per a l’exercici 2015 estava formada per les places següents: 25 places de personal laboral, 2 places de personal funcionari d’habilitació nacional. Una plaça de personal laboral correspon a la categoria d’alta direcció. Tres places de personal laboral sense classificar i sense previsió d’oferta pública d’ocupació. ÀREA DIRECCIÓ (D) Titulació Acadèmica i Formació Específ ica Àrea Cat CO-A-CC-DR D irecció General Singular Directiu D - CC FHN-A1-1 Secretaria Singular Funcionari Habilit. Estatal D A1 Llicenciatura en Dret, Ciènciespo lítiques, Socio logia o equivalent FHN-A1-2 Intervenció Singular Funcionari Habilit. Estatal D A1 Llicenciatura en Dret, CiènciesEconòmiques, Ciències Polítiques,Socio logia o equivalent Adscripció Codi Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió ÀREA SUPORT (S) Titulació Acadèmica i Formació Específ ica Àrea Cat CO-A-C1-1 Secretari/ a de D irecció Base Laboral A C1 Cicle formatiu de Grau M itjà de Gestióadministrativa, M òdul Professional 2,FP 1 administratiu o equivalent CO-A-A1-1 R espo nsable de co ntro l pressupo stari Base Laboral A A1R Llicenciatura en Ciències Econòmiques,Ciències Polítiques i de l'Administracióo equivalent. CO-A-C1-2 A dminist rat iu/ va Base Laboral A C1 Cicle formatiu de Grau M itjà de Gestióadministrativa, M òdul Professional 2,FP 1 administratiu o equivalent CO-A-C2-1 A uxiliar administ rat iu/ va Base Laboral A C2 Batxillerat, Formació Professional dePrimer Grau de la branca administrativa icomercial, o equivalent CO-A-C2-2 A uxiliar A dministrat iu/ va Base Laboral A C2 Graduat Esco lar, F.P.1 administratiu oequivalent CO-A-C2-3 A uxiliar administ rat iu/ va Base Laboral A C2 Batxillerat Superior en Ciències Socials,Formació Professional Administratiu 1,o equivalent. CO-C-2 R espo nsable de premsa Base Laboral C A1R Llicenciatura en Ciències Polítiques i del’Administració, Socio logia, Filo logiaCatalana, Periodisme o equivalent SA-A-1 R espo nsable de co ntro lde gestió Base Laboral A A1R Llicenciatura en Administració i Direcciód’Empreses, Ciències Econòmiques oequivalent. SA-A-2 T ècnic/ a de Sistemes Base Laboral A B Enginyeria tècnica informatica, electrònica o equivalent Codi Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió Adscripció ÀREA JURÍDICA (J) Titulació Acadèmica i Formació Específ ica Àrea Cat CO-J-1-C C ap de l'À rea jurí dica Base Laboral J A1 Llicenciatura en Dret. CO-J-1 T ècnic/ a de supo rt i A ssesso rament jurí dic Base Laboral J A1 Llicenciatura en Dret. ÀREA CONEIXEMENT I TECNOLOGIA (P) Titulació Acadèmica i Formació Específ ica Àrea Cat CO-P-1-C C ap de l'À rea de C o neixement i T ecno lo gia Base Laboral P A1 Enginyeria Tècnica Superior enTelecomunicacions, Enginyeria SuperiorInformàtica, Ciències Econòmiques,Ciències Polítiques o equivalent. SA-P-1 T ècnic/ a Superio r de C o neixement i T ecno lo gia Base Laboral P A1 Enginyeria Tècnica Superior en Telecomunicacions, Ciències Econòmiques, Ciències Polítiques o equivalent. SA-P-1 T ècnic/ a Superio r de C o neixement i T ecno lo gia Base Laboral P A1 Enginyeria Tècnica Superior en Telecomunicacions, Ciències Econòmiques, Ciències Polítiques o equivalent. SA-P-2 T ècnic/ a de C o neixement i T ecno lo gia Base Laboral P C1 Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Diplomatura en Ciències Econòmiques, en gestió i Administració Pública o equivalent. SA-P-2 T ècnic/ a de C o neixement i T ecno lo gia Base Laboral P B Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Diplomatura en Ciències Econòmiques, en gestió i Administració Pública o equivalent. Codi Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió Adscripció Codi Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió Adscripció El nombre mitjà de treballadors en el curs de l’exercici distribuït per categories és el següent: ÀREA D’INFRAESTRUCTURES (I) Titulació Acadèmica i Formació Específ ica Àrea Cat SA-I-1-C C ap d’ À rea d’ Inf raest ructures Base Laboral I A1 Llicenciatura en Arquitectura, Enginyeria Tècnica Superior o equivalent SA-I-1 T ècnic/ a superio r d’ Inf raest ructures Base Laboral I A1 Llicenciatura en Arquitectura, Enginyeria Tècnica Superior o equivalent SA-I-2 T ècnic/ a d’ Inf raest ructures Base Laboral I B Enginyeria tècnica en obres públiques, electrònica o equivalent SA-I-2 T ècnic/ a d’ Inf raest ructures Base Laboral I B Enginyeria tècnica en obres públiques, electrònica o equivalent SA-I-2 T ècnic/ a d’ Inf raest ructures Base Laboral I B Enginyeria tècnica en obres públiques, electrònica o equivalent Codi Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió Adscripció Categoria Núm.mig treballadors Tècnics superiors i comandaments 9 Tècnics mitjos 5 Tècnics especialistes 3 Auxiliars 3Directius 1Altres 2 Total 23 Així mateix, la distribució per sexes al tancament de l’exercici del personal del Consorci és la següent: 1.7. Societat Anònima La Societat Mercantil Anònima Localret, S.A. va ser constituïda el 12 de gener de 2000, per acord de l’Assemblea General del Consorci Localret, en sessió de 18 de setembre de 1999. La seva constitució va ser formalitzada mitjançant escriptura pública número 190, davant del notari de Barcelona, D. Vicente Pons Llacer. Durant l’exercici 2013 es va iniciar un procés de reorganització de les activitats del Consorci Localret i Localret SA durant l’exercici 2013. Aquesta reorganització va suposar un canvi en el sistema de gestió dels serveis que prestava el Consorci passant a assumir aquestes activitats directament i que venien essent efectuades per Localret SA. Per a dur a terme aquest canvi a l’assemblea es va presentar una memòria justificativa de les operacions a realitzar, així com, la proposta a adoptar. 1.8. Identificació de les entitats del grup, multigrup i associades En compliment de l’article 3 del RD 1463/2007, de 2 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 18/2001, d’Estabilitat Pressupostària, en data 9 febrer 2011, la Intervenció General de l’Administració de l’Estat (IGAE), va comunicar l’informe de classificació institucional d’unitats participades d’acord amb els criteris de la SEC, en virtut del qual el Consorci Localret queda adscrit, a nivell de comptabilitat nacional, a l’Ajuntament de Barcelona. Categoria Homes Dones Tècnics Superiors i comandaments 5 4 Tècnics mitjos 2 3 Tècnics especialistes - 3 Auxiliars - 3 Directius 1 - Altres 3 2 Total 11 15 2. Gestió indirecta dels serveis públics, convenis i altres formes de col·laboració 2.1. Gestió indirecta El Consorci Localret no presta cap servei públic sota cap forma de gestió indirecta de previstes a la normativa. 2.2. Convenis i altres formes de col·laboració El Consorci Localret durant l’exercici 2015 ha signat els següents convenis de col·laboració 3. Bases de presentació dels comptes 3.1. Imatge fidel Els comptes anuals s’han obtingut dels registres comptables tancats a 31 de desembre de 2015, i es presenten d’acord amb les disposicions legals vigents en matèria comptable, amb l’objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera a la data esmentada, i del resultat econòmic-patrimonial, dels canvis en el patrimoni net, dels fluxos d’efectiu, i del resultat de l’execució del pressupost de l’Entitat corresponents a l’exercici anual acabat a la mateixa data. El règim de comptabilitat és el previst en la Llei reguladora de les Hisendes Locals per a les entitats locals i els seus organismes autònoms. Els comptes anuals de l’exercici 2015 Data Títol Institució 2/3/2015 Conveni de col·laboració entre el Consell Comarcal del Bages i el Consorci Localret per a la revisió del projecte contructiu per a la connexió de les empreses dels polígons industrials (Can Soler, Les Vives-Castel let-Casacuberta, Pla del Riu i Pla de les Vives 1) al municipi de Sant Vicenç de Castellet a la troncal de fibra òptica de la Generalitat de Catalunya Consell Comarcal del Bages 30/3/2015 Addenda al Conveni de col·laboració signat el 10 de juny de 2010 entre el Consorci Localret i Telefonica de España, S.A.U. Per al desenvolupament de xarxes de telecomunicacions a Catalunya. Telefónica de España SAU 4/3/2015 Conveni-tipus sobre l'assumpció de funcions d'assistència en la gestió econòmica local (ASGEL) per la Diputació de Barcelona Diputació de Barcelona 16/3/2015 Addenda al Conveni de col·laboració interadministrativa per a la integració de la Diputació de Barcelona com a membre de ple dret al Consorci Localret Diputació de Barcelona 27/4/2015 Conveni de col·laboració entre l 'Ajuntament de Lloret de Mar i el Consorci Localret, per a la redacció d'un estudi que permeti definir l 'estratègia per la la mil lora de l'accés als serveis de banda ampla i la provisió de serveis vinculats a ciutats intel·l igents Ajuntament de Lloret de Mar 22/5/2015 Conveni de col·laboracio entre la Diputació de Girona i el Consorci Localret Diputació de Girona 19/11/2015 Conveni de Col·laboració entre l'Associació Catalana de Municipis, el Consorci Localret i el Consorci Català pel desenvolupament Local per impulsar l'acord marc d'aprovisionament d'equips informàtics i del seu servei de manteniment Associació Catalana de Municipis han estat elaborats d’acord amb l’Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, d’aprovació de la Instrucció del model normal de comptabilitat local (endavant IMNCL). L’aplicació dels principis i criteris comptables està presidida per la consideració de la importància en termes relatius que aquests i els seus efectes poden presentar. Per consegüent, és admissible la no aplicació estricta d’algun d’aquests, sempre que la importància relativa en termes quantitatius o qualitatius de la variació constatada sigui escassament significativa i no alteri, per tant, la imatge fidel de la situació patrimonial i dels resultats. Les partides o els imports la importància relativa dels quals sigui escassament significativa poden aparèixer agrupats amb altres de similar naturalesa o funció. No existeixen raons excepcionals per les quals, per assolir els objectius anteriors, no s’hagin d’aplicat disposicions legals en matèria comptable. La pràctica totalitat de les despeses necessàries per portar a terme l’activitat del Consorci estan registrades en el compte del resultat econòmic-patrimonial de l’exercici 2015. 3.2. Comparació de la informació D’acord amb la disposició transitòria segona sobre la informació a incloure en els comptes anuals de l’exercici 2015, de l’Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, d’aprovació de la Instrucció del model normal de comptabilitat local, no es reflecteix en el balanç, en el compte de resultat econòmic-patrimonial ni en la restat dels estats que incorporin informació comparativa, les xifres relatives a l’exercici o exercicis anteriors. A aquest respecte, la nota 29 d’aquesta memòria descriu els aspectes derivats de la transició a la nova normativa comptable. 4. Normes de reconeixement i valoració Els criteris comptables més significatius aplicats en la formulació dels comptes anuals són els que es descriuen a continuació: 4.1. Immobilitzat material Criteris d’activació Són actius tangibles, mobles i immobles que: a) Posseeix l’Entitat per al seu ús en la producció o subministrament de béns i serveis o per als seus propis propòsits administratius. b) S’espera que tinguin una vida útil major a un any. Amb caràcter general, s’exclouen de l’immobilitzat material i, per tant, es consideren despesa de l’exercici per criteris d’importància relativa dintre de la massa patrimonial, aquells béns mobles el preu unitari dels quals és inferior a 300. Valoració inicial Les inversions en béns de l’immobilitzat material es valoren al seu cost. Això és el “preu d’adquisició”, inclosos els impostos indirectes no recuperables associats a la compra, els costos d’adquisició directament relacionats amb la compra i els de posada en funcionament, si escau, o el “cost de producció” en aquells que han estat resultat de treballs propis. Els terrenys i els edificis són actius independents i es comptabilitzen en tots els casos de forma diferenciada. Els béns aflorats com a conseqüència de la realització d’un inventari físic són registrats pel seu valor raonable si no ha estat possible obtenir evidència del seu cost original. En aquest últim cas, juntament amb el seu cost es registra l’amortització acumulada que s’estima s’ha produït fins al moment del registre. Els béns rebuts en adscripció o cessió per un termini igual o superior a la vida econòmica del bé es registren pel seu valor raonable a la data de formalització de l’adscripció o cessió. Capitalització de despeses financeres No s’incorporen despeses financeres en el cost dels béns de l’immobilitzat material. Valoració posterior Amb caràcter general, els elements de l’immobilitzat material es valoren al seu cost, més els desemborsaments posteriors, menys l’amortització acumulada i les correccions valoratives per deteriora ment. Els actius subjectes a amortització se sotmeten a revisió sempre que algun succés o canvi en les circumstàncies pot implicar que el valor comptable no sigui recuperable. Les correccions valoratives per deteriorament es practiquen quan l’import recuperable de l’actiu (valor raonable) és inferior al seu valor net d’amortitzacions, i que succeeix, generalment, per: deteriorament físic sobrevingut, obsolescència accelerada o disminució del rendiment esperat inicialment. Els actius que han sofert una pèrdua per deteriorament se sotmeten a revisions regulars per si s’haguessin produït reversions de la pèrdua. Els costos d’ampliació, modernització o millora s’incorporen a l’actiu com a major valor del bé quan suposen un augment de la seva capacitat, productivitat o allargament de la seva vida útil. Els costos de grans reparacions, inspeccions o restauracions importants s’activen i s’amortitzen durant la vida útil d’aquestes. L’Entitat no sol portar a terme treballs amb personal propi que siguin susceptibles d’activació. En cas que la propietat o ús d’un terreny exigeixi el desmantellament i rehabilitació de l’emplaçament, aquests costos s’activen i s’amortitzen en el període que es prevegi obtenir rendiments econòmics o potencial de servei del terreny. Amortització Els elements que integren l’immobilitzat material, amb excepció dels terrenys, són seran objecte d’amortització sistemàtica pel mètode lineal en funció de la vida útil estimada de cadascun d’ells. Per defecte, la base amortitzable de cada element coincideix amb el seu valor comptable, donat que es consideren nuls els valors residuals. El procés d’amortització s’inicia en el moment de la posada en funcionament del bé, essent els anys de vida útil estimats els següents: 4.2. Immobilitzat en curs L’entitat no realitza inversions d’immobilitzat en curs 4.3. Inversions immobiliàries L’entitat no realitza inversions immobiliàries 4.4. Immobilitzat intangible Criteris d’activació Béns Anys vida útil Instal·lacions tècniques i maquinària 8 Mobiliari 6 Equips per a processos d'informació 4 Es tracta de béns intangibles i drets susceptibles de valoració econòmica de caràcter no monetari i sense aparença física que complint les característiques de permanència en el temps i utilització en la producció de béns i serveis, o constituint una font de recursos de l’entitat, són identificables. És a dir: a) Són separables i susceptibles de ser alienats, cedits, arrendats, intercanviats o lliurats per a la seva explotació. b) Sorgeixen de drets contractuals o d’altres drets legals, amb independència que aquests drets siguin transferibles o separables d’altres drets o obligacions. Amb caràcter general, s’exclouen de l’immobilitzat intangible i, per tant, es consideren despesa de l’exercici per criteris d’importància relativa dintre de la massa patrimonial, aquells béns i drets el preu unitari dels quals és inferior a XXX euros. Valoració inicial Les inversions en béns de l’immobilitzat intangible es valoren al seu cost. Això és el “preu d’adquisició”, inclosos els impostos indirectes no recuperables associats a la compra, els costos d’adquisició directament relacionats amb la compra i els de posada en funcionament, si escau, o el “cost de producció” en aquells que han estat resultat de treballs propis. Els béns rebuts en adscripció o cessió gratuïta per un període inferior a la seva vida econòmica es registren com a intangible pel valor raonable del seu dret d’ús. Valoració posterior Amb caràcter general, es valoren al seu cost, més els desemborsaments posteriors, menys l’amortització acumulada i les correccions valoratives per deteriorament. Les correccions valoratives per deteriorament es practiquen quan l’import recuperable de l’actiu és inferior al seu valor net d’amortitzacions, i que succeeix, generalment, per obsolescència accelera- da, o disminució del rendiment esperat inicialment. Els costos d’ampliació, modernització o millora s’incorporen a l’actiu com a major valor del bé quan suposen un augment de la seva capacitat, productivitat o allargament de la seva vida útil. Amortització Els elements que integren l’immobilitzat intangible seran objecte d’amortització sistemàtica pel mètode lineal en funció de la vida útil estimada de cadascun d’ells. Per defecte, la base amortitzable de cada element coincideix amb el seu valor comptable, donat que es consideren nuls els valors residuals.. El procés d’amortització s’inicia en el moment de la seva posada en servei, essent els anys de vida útil estimats els següents: 4.5. Arrendaments S’entén com arrendament financer qualsevol acord, amb independència de la seva instrumentació jurídica, que permet l’obtenció, a canvi d’un pagament o d’una sèrie de quotes, del dret a utilitzar un bé durant un període de temps determinat quan impliqui la transferència substancial dels riscos i avantatges inherents a la seva propietat. Aquests béns es registren pel menor valor entre el valor raonable de l’actiu i el valor actual dels pagaments acordats, i es classifiquen d’acord amb la seva naturalesa (immobilitzat material, intangible, etc.). 4.6. Permutes L’entitat no realitza permutes 4.7. Actius i passius financers Els actius i passius financers deriven dels instruments financers, que són contractes que estableixen un dret per una de les parts (actiu financer) i una obligació (passiu financer) o un component del patrimoni net (instrument de patrimoni) per l’altra. La seva classificació, valoració i comptabilització es realitza, bàsicament, segons la finalitat per la qual es mantenen o s’han emès. a) Actius financers Són actius financers els diners en efectiu, els instruments de capital o de patrimoni net d’una altra entitat i els drets de rebre efectiu o altre actiu financer d’un tercer o d’intercanviar amb un tercer actius o passius financers en condicions potencialment favorables per l’entitat. En tot cas, l’Entitat contracta instruments financers que deriven en actius financers que garanteixen els principis de seguretat i liquiditat, que regeixen en l’àmbit públic. Els actius financers es classifiquen, a efectes de la seva valoració, en: Crèdits i partides a cobrar Inclouen: • Els crèdits per operacions derivades de l’activitat habitual. • Altres actius financers que generen fluxos d’efectiu d’import determinat i respecte dels quals s’espera recuperar tot el desemborsament, excepte per motius imputables al deteriorament creditici. • Les operacions d’adquisició d’instruments de deute amb l’acord posterior de venda a un preu fix o al preu inicial més la rendibilitat normal del prestador. Com a norma general, els crèdits i partides a cobrar amb venciment a curt termini es valoren, tant en el moment de reconeixement inicial com posteriorment, pel seu valor nominal, excepte que incorporin un interès contractual. La mateixa valoració es realitza amb els de venciment a llarg termini quan l’efecte d’actualitzar els fluxos no és significatiu. En cas contrari, es valoren pel seu valor raonable i posteriorment a cost amortitzat, reconeixent els interessos meritats en funció del seu tipus d’interès efectiu com a ingressos de l’exercici. En tot cas, les fiances i dipòsits constituïts es valoren sempre per l’import lliurat. Deteriorament En el cas dels crèdits i altres partides a cobrar, almenys al tancament de l’exercici, s’efectuen les revisions oportunes per detectar la necessitat de practicar correccions valoratives per deteriorament de valor, en cas d’evidència objectiva que no es cobraran els imports comptabilitzats en la seva integritat, així com la conveniència de revertir-les en aquells casos que ja no siguin procedents. Tant les correccions de valor com les reversions es reconeixen en el compte de pèrdues i guanys. Els criteris per a calcular l’import dels drets de dubtós cobrament són els establerts a l’art. 2.1 de la LRSAL i que són: Exercici % aplicat Import pendent Saldo dubtós 2015 0% 226.612,29 0,00 2014 25% 93.922,53 23.480,63 2013 25% 118.732,59 29.683,15 2012 50% 76.573,41 38.286,71 2011 75% 44.725,63 33.544,22 2010 75% 6.054,30 4.540,73 2009 100% 7.305,54 7.305,54 Resta 100% 20.490,19 20.490,19 TOTAL 594.416,48 157.331,16 4.8. Cobertures comptables Són operacions destinades a cobrir un risc específic que pot tenir impacte en el compte del resultat o en l’estat de canvis en el patrimoni net, com a conseqüència de variacions en el valor raonable o en els fluxos d’efectiu d’una o diverses partides cobertes. En tot cas, cal advertir que l’entitat no ha contractat aquest tipus d’instruments financers en el curs normal de les seves activitats. 4.9. Ingressos i despeses Els ingressos i les despeses es registren pel principi de meritació, i en els casos que sigui pertinent, pel de correlació entre ambdós. a) Ingressos Transferències i subvencions rebudes Com a norma general, els ingressos es registren pel valor raonable de la contraprestació i representen els imports a cobrar pels béns lliurats i els serveis prestats en el curs ordinari de les activitats de l’Entitat, deduïdes les devolucions, les rebaixes, els descomptes i l’Impost sobre el Valor Afegit, si escau. L’Entitat reconeix els ingressos quan l’import d’aquests es pot valorar amb fiabilitat; és probable que els beneficis econòmics futurs vagin a fluir a l’Entitat i es compleixen les condicions específiques per a cadascuna de les activitats tal com es detalla a continuació. Els ingressos per vendes són registrats quan: l’Entitat ha transferit al comprador els riscos i els avantatges derivats de la propietat dels béns, amb independència de la propietat; no conserva per a si cap implicació en la gestió corrent dels béns venuts, ni reté el control efectiu sobre ells; i les despeses associades amb la transacció poden ser mesurades amb fiabilitat. Els ingressos per a la prestació de serveis es reconeixen quan el resultat de la transacció pot ser estimat amb fiabilitat, considerant el grau d’avanç o realització de la prestació a la data dels comptes anuals, o de forma lineal quan el servei es presta durant un període determinat. Quan no pot ser estimat de forma fiable, els ingressos són reconeguts en la quantia de les despeses reconegudes que es consideren recuperables. Pressupostàriament, els ingressos i despeses s’incorporen a la liquidació pressupostària en el moment en què es produeix l’acte administratiu de reconeixement dels respectius drets i obligacions b) Despeses Transferències i subvencions atorgades Les despeses de personal es reconeixen en el compte del resultat en el moment que merita l’obligació, amb independència del moment en què es produeixi el corrent monetari que se’n deriva. 4.10. Provisions i contingències Es reconeix una provisió quan l’entitat té una obligació present (legal, contractual o implícita) resultat d’un succés passat que, probablement, implicarà el lliurament d’uns recursos que es poden estimar de forma fiable. Les provisions es troben valorades pel valor actual dels desemborsaments que s’espera que seran necessaris per liquidar l’obligació, actualitzats a una taxa de descompte equivalent al tipus de deute públic per un venciment anàleg. Els ajustaments en la provisió amb motiu de la seva actualització es reconeixen com una despesa financera a mesura que es van reportant. Quan el seu venciment és inferior o igual a un any i l’efecte financer no és significatiu, no es descompten. Al tancament de l’exercici, les provisions són objecte de revisió i ajustades, si escau, per a reflectir la millor estimació existent en aquest moment. Quan no són ja pertinents o probables, es procedeix a la seva reversió amb contrapartida al corresponent compte d’ingrés de l’exercici. Per a la quantificació de les provisions, es recorre a informes interns i, si escau, d’experts externs, i a l’experiència de l’entitat en successos similars, que permetin establir la base de les estimacions de cadascun dels desenllaços possibles, així com del seu efecte financer. 4.11. Transferències i subvencions Transferències i subvencions rebudes L’ingrés es reconeix quan existeix un acord individualitzat de concessió a favor de l’Entitat, s’ha complert les condicions associades i no existeixen dubtes raonables sobre la seva percepció, sense perjudici de la imputació pressupostària. Quan el compliment de les condicions associades s’estengui a diversos exercicis, es presumeix el compliment una vegada realitzada la inversió o la despesa, si en el moment d’elaboració dels comptes anuals de cadascun dels exercicis afectats s’està complint i no existeixen dubtes raonables sobre el compliment de les condicions que afectin els exercicis posteriors. En el cas de subvencions per despeses corrents d’execució plurianual que exigeixin la finalització de l’activitat finançada, es consideraran no reintegrables en proporció a la despesa executada; Quan el seu registre comptable, les subvencions rebudes no reintegrables es consideren, amb caràcter general, com a ingressos directament imputats al patrimoni net que posteriorment es traslladen al compte de resultats econòmic patrimonial d’acord amb la seva finalitat. Les subvencions de caràcter monetari es valoren pel valor raonable de l’import concedit referit al moment del seu reconeixement. Transferències i subvencions atorgades Les transferències i subvencions concedides es comptabilitzen com a despeses en el moment que es tingui constància que s’han complert les condicions establertes per a la seva percepció. En cas que al tancament de l’exercici estigui pendent el compliment d’alguna de les condicions establertes per a la seva percepció, però no existeixin dubtes raonables sobre el seu futur compliment, es dota una provisió pels corresponents imports, amb la finalitat de reflectir la despesa. En el cas de lliurament d’actius, el reconeixement es produeix en el moment de l’acord o de la formalització del lliurament al beneficiari. 5. Immobilitzat material El moviment al llarg de l’exercici ha estat els següents: 6. Patrimoni públic del sòl El Consorci Localret no ha realitzat inversions destinades a l’ús general. Cost Aplicacions informàtiques Altre immobilitzat immaterial Total A 1 de gener de 2014 98.223,14 90.011,97 188.235,11 Altes 0,00 23.132,00 23.132,00 Baixes 43.015,14 1.775,03 44.790,17 A 31 de desembre de 2014 55.208,00 111.368,94 166.576,94 2015 Altes 4.426,00 0,00 4.426,00 Baixes 0,00 0,00 0,00 A 31 de desembre de 2015 59.634,00 111.368,94 171.002,94 Amortització acumualda Aplicacions informàtiques Altre immobilitzat immaterial Total A 1 de gener de 2014 55.208,00 61.354,20 116.562,20 Dotacions 0,00 19.444,69 19.444,69 A 31 de desembre de 2014 55.208,00 80.798,89 136.006,89 2014 Dotacions 152,51 7.811,14 7.963,65 A 31 de desembre de 2015 55.360,51 88.610,03 143.970,54 Béns totalment amortitzats Aplicacions informàtiques Altre immobilitzat immaterial Aplicacions informàtiques 2014 55.208,00 70.774,96 125.982,96 2015 55.208,00 72.107,44 127.315,44 7. Inversions immobiliàries El Consorci Localret no ha realitzat inversions immobiliàries. 8. Immobilitzat intangible 9. Arrendaments financers El Consorci Localret no ha realitzat arrendaments financers. 10. Actius financers Inversions financeres permanents El saldo acumulat d’inversions financeres permanents fins a l’exercici 2015 responia a l’aportació de capital social per a la creació de Localret SA de l’any 2000. Cost Instal·lacions tècniques Mobiliari Equips Total A 1 de gener de 2014 146.110,00 19.514,07 99.612,06 265.236,13 Altes 0,00 0,00 6.134,70 6.134,70 Baixes 0,00 0,00 49.745,41 A 31 de desembre de 2014 146.110,00 19.514,07 56.001,35 221.625,42 2015 Altes 0,00 0,00 11.621,85 11.621,85 Baixes 0,00 0,00 0,00 0,00 A 31 de desembre de 2015 146.110,00 19.514,07 67.623,20 233.247,27 Amortització acumualda Instal·lacions tècniques Mobiliari Equips Total A 1 de gener de 2014 77.607,15 16.386,64 93.953,24 187.947,03 Dotacions 21.862,19 1.111,50 4.580,23 27.553,92 A 31 de desembre de 2014 99.469,34 17.498,14 48.788,06 165.755,54 2015 Dotacions 10.061,63 1.585,29 2.782,94 14.429,86 A 31 de desembre de 2015 109.530,97 19.083,43 51.571,00 180.185,40 Béns totalment amortitzats Instal·lacions tècniques Mobiliari Equips Total 2014 34.574,39 15.493,94 45.939,78 96.008,11 2015 53.939,84 16.102,05 45.939,78 115.981,67 Saldo inicial Dotacions Baixes Saldo final Inversions financeres permanents 60.101,21 - - 60.101,21 Informació sobre caixes, comptes bancaris 11. Passius financers El Consorci Localret no ha gestionat passius financers. Morositat COMPTES Entitat: Compte Saldo Total pendent corrent bancari Cobrat Pagat Pend. cobrar Pend. pagar compensar Caixa/ Banc 2100.3459.33.2200049521 5.958,91 Data operació 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Caixa/ Banc 2100.3459.35.2200026574 624.793,95 Data operació Vodafone 27/7/2011 -159,40 -159,40 irpf 19/10/2015 35,57 35,57 Quotes 31/12/2015 -0,06 -0,06 -159,46 35,57 0,00 0,00 -123,89 Caixa/ Banc 2100.3459.33.2200028370 2.722,62 Data operació 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Caixa/ Banc 0182.6035.42.0200085171 1.409,34 Data operació 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Caixa/ Banc 0182.6035.42.0200085157 739.006,87 Data operació Orange 21/2/2013 -549,30 -549,30 -549,30 0,00 0,00 0,00 -549,30 -708,76 35,57 0,00 0,00 -673,19 SALDO ACTA ARQUEIG 31/12/2015 -708,76 35,57 0,00 0,00 -673,19 ESTAT DE CONCILIACIÓ a 31 de desembre de 2015 Pendent de comptabilitzar Comptabilitzat Total Total TOTAL COMPTES Total Total Total 12. Cobertures comptables L’entitat no ha realitzat cap cobertura comptable. 13. Actius construïts o adquirits per a altres entitats i altres existències L’entitat no té actius construïts o adquirits per altres entitats i altres existències 14. Moneda estrangera L’entitat no té cap element d’actiu o passiu en moneda diferent a l’euro. 15. Transferències, subvencions i altres ingressos i despeses 15.1. Ingressos 15.1.1. Transferències i subvencions rebudes • El detall dels imports registrats en l’exercici en concepte de transferències i subvencions rebudes es detallen a continuació: D’acord amb l’establert a la Instrucció, s’informarà sobre l’import i les característiques de les transferències i subvencions rebudes, l’import de les quals sigui significatiu, així com sobre el compliment o l’incompliment de les condicions imposades per a la percepció i gaudi de les subvencions, el criteri d’imputació a resultats i els imports imputats. Les transferències i subvencions descrites compleixen els requisits de reconeixement i valoració descrits a la nota 4.14. Euros % Euros % Pagaments de l'exercici dins delTML 220.736,34 75% 262.511,26 81% Resta 71.824,57 25% 62.905,79 19% Total pagaments de l'exercici 292.560,91 100% 325.417,05 100% Termini mig de pagament excedits (dies) 12,74 20,34 Saldo pendent pagament a tancament que excedeix el TML 34.139,81 4.193,75 20142015 15.1.2. prestacions de serveis • Els ingressos obtinguts per prestacions de serveis es detallen a continuació classificats en funció dels projectes facturats: 15.2. Despeses 15.2.1. Transferències i subvencions concedides L’entitat no ha atorgat transferències ni subvencions durant l’exercici 2015. Eco. Descripció Drets reconeguts totals Drets recaptats Drets pendents de cobrament 46100 APORTACIONS DIP. BARCELONA 170.000,00 170.000,00 0,00 46101 APORTACIONS DIP. GIRONA 66.000,00 66.000,00 0,00 46103 APORTACIONS DIP. TARRAGONA 62.000,00 62.000,00 0,00 46200 APORTACIONS AJUNTAMENTS 862.537,20 740.091,43 122.445,77 46201 APORTACIONS AJ. EXERCICIS ANTERIORS 2.258,35 2.258,35 0,00 TOTAL 1.162.795,55 1.040.349,78 122.445,77 Eco. Descripció Drets reconeguts totals Drets recaptats Drets pendents de cobrament 38900 Reintegraments d'exercicis tancats 707,88 707,88 0,00 39904 AGREGACIÓ DE LA DEMANDA 189.826,80 97.012,89 92.813,91 39906 ALTRES PROJECTES 10.618,39 10.618,39 0,00 39908 INFRAESTRUCTURES REDACCIÓ DE PROJECTES 10.203,05 5.702,26 4.500,79 39909 INFRAESTRUCTURES DIRECCIÓ D'OBRES 24.291,34 17.439,52 6.851,82 39910 ALTRES INGRESSOS 65.379,03 65.379,03 0,00 TOTAL 301.026,49 196.859,97 104.166,52 15.2.2. Despeses de personal 16. Provisions i contingències El detall del moviment de les provisions reconegudes en el passiu del balanç, tant a curt com a llar, durant l’exercici han estat les següents: Aquest epígraf inclou per import de 73.030,63 euros la quantia de la paga extraordinària de desembre del exercici 2012 que s'hagués tingut d'abonar al personal de l'entitat abans de finalitzar l'exercici 2012, però que va estar suprimida per l'article 2.1 del Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l'estabilitat pressupostaria i de foment de la competitivitat. L'article 2.4 d'aquesta disposició preveu que "les quantitats derivades de la supressió de la paga extraordinària i de les pagues addicionals de complement específic o pagues addicionals equivalents, d'acord amb el disposat en aquest article, es destinaran en exercicis futurs a realitzar aportacions a plans de pensions o contractes d'assegurança col•lectiva que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació, amb subjecció al que estableix la Llei Orgànica 2/2012, d'Estabilitat Pressupostaria i Sostenibilitat Financera i en els termes i amb l'abast que es determini en les corresponents lleis de pressupostos". En conseqüència, atès que és un passiu exigible cert, l'import esmentat va estar carregat a l'epígraf "Despeses de personal" del deure del compte de pèrdues i guanys de l’exercici 2012, amb abonament a l'epígraf "Provisions a llarg termini" del passiu del balanç de l’exercici. Eco. Descripció Obligacions reconegudes 12000 PERSONAL FUNCIONARI 36.833,25 13000 RETRIBUCIONS BÀSIQUES 427.816,57 13002 ALTRES REMUNERACIONS 370.114,95 16000 SEGURETAT SOCIAL 205.980,74 16200 FORMACIÓ PERSONAL. 4.382,00 16201 ECONOMATS I MENJADORS 7.931,82 16204 ACCIÓ SOCIAL 2.841,47 16205 ASSEGURANCES 1.780,02 TOTAL 1.057.680,82 Saldo inicial Dotacions Baixes Saldo final Provisió paga extra 2012 73.030,63 - 35.712,68 37.317,95 La Llei 36/2014, de 26 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per l’any 2015 a la disposició addicional dotzena apartat ú.1 estableix que cada Administració Pública, en el seu àmbit, podrà aprovar l’abonament de quantitats en concepte de recuperació de la paga extraordinària i de les pagues addicionals de complement específic o pagues addicionals equivalents. Durant el 2015 s’ha realitzat la devolució del 50,27%, restant pendent d’abonar al 2016 36.317,95 euros corresponent al 49,73 % restant. 17. Informació sobre el medi ambient No es preveuen contingències, indemnitzacions ni altres riscos de caràcter mediambientals que no hagin estat objecte de provisió en els comptes anuals i que poguessin ésser significatius en relació amb el patrimoni, la situació financera i els resultats del Consorci. 18. Actius en estat de venda L’entitat no té actius en es estat de venda. 19. Prestació per activitats del compte del resultat econòmic-patrimonial L’entitat no realitza aquest tipus d’anàlisi 20. Operacions per administració de recursos per compte d’altres ens públics L’entitat no té operacions per administració de recursos per compte d’altres ens públics 21. Operacions no pressupostàries de tresoreria A continuació s’informa sobre les operacions no pressupostàries de tresoreria que comprenen aquelles operacions realitzades durant l’exercici que han donat lloc al naixement o extinció de: • Deutors i creditors que, d’acord amb la normativa vigent per a l’Entitat, no s’hagin d’imputar al seu pressupost, ni en el moment del seu naixement ni en el del seu venciment.  Partides representatives de cobraments i pagaments pendents d’aplicació definitiva, tant per operacions pressupostàries com no pressupostàries. 21.1. Estat de deutors no pressupostaris. 21.2. Estat de creditors no pressupostaris. 21.3. Estat de partides pendents d’aplicació: cobraments pendents d’aplicació 21.4. Estat de partides pendents d’aplicació: pagaments pendents d’aplicació 22. Contractació administrativa. Procediment d’adjudicació Multiplic. Criteris Únic criteri Total Multiplic. Criteris Únic criteri Total Amb publicitat Sense Publicitat Total - D'obres - De subministraments 1 1 - Patrimonials - De gestió de serveis públics - De serveis 3 3 - De concessió d'obra pública - De col·laboració entre el sector públic i privat - De col·laboració entre el sector públic i privat - De caràcter administraciu especial - Altres TOTAL 4 4 Total 22. CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA. PROCEDIMENTS D'ADJUDICACIÓ Tipus de contracte Procediment obert Procediment restringit Procediment negociat Diàleg competitiu Adjudicació directa 23. Valors rebuts en dipòsit 24. Informació pressupostària 24.1. Exercici corrent 1) Pressupost de despeses a) Modificacions de crèdit b) Romanents de crèdit c) Creditors per operacions pendents d’aplicar al pressupost. 2) Pressupost d’ingressos a) Procés de gestió a.1. Drets anul·lats a.2. Drets cancel·lats a.3. Recaptació neta a.4. Devolució d’ingressos a.5. Compromisos d’ingrés 24.2. Exercicis tancats 1) Pressupost de despeses. Obligacions de pressupostos tancats. 2) Drets a cobrar de pressupostos tancats a) Drets pendents de cobraments totals b) Drets anul·lats c) Drets cancel·lats 3) Variació de resultats pressupostaris d’exercicis anteriors 24.3. Exercicis posteriors 1) Compromís d’ingrés amb càrrec a pressupostos d’exercicis posteriors 2) Compromís de despesa a càrrec a pressupostos d’exercicis posteriors 24.4. Execució de projectes de depeses 24.5. Despeses amb finançament afectat 24.6. Romanent de tresoreria 25. Indicadors financers, patrimonials i pressupostaris 25.1. Indicadors financers i patrimonials 25.2. Indicadors pressupostaris 26. Informació sobre el cost de les activitats Pròrroga de la seva aplicació fins l’exercici 2017 27. Indicadors de gestió Pròrroga de la seva aplicació fins l’exercici 2017 28. Fets posteriors al tancament No existeixen fets posteriors que posin de manifest circumstàncies que ja existien en la data de tancament de l’exercici i que, per aplicació de les normes de registre i valoració, hagin suposat la inclusió d’un ajustament en les xifres contingudes en els documents que integren els comptes anuals. 29. Aspectes derivats de la transició a la nova normativa comptable La disposició transitòria segona de l’Ordre Ministerial HAP/1781/2013, de 20 de setembre, per la qual s’aprova la Instrucció del model normal de comptabilitat local, estableix que a efectes de clarificar el procés de transició de la comptabilitat de l’exercici 2014 a la de l’exercici 2015 s’aportarà la següent informació: 1. Estat conciliatori que posi de manifest la correspondència existent entre els saldos recollits en l’assentament d’obertura de la comptabilitat de l’exercici 2015 i els que haguessin figurat en el tancament de la comptabilitat de l’exercici 2014. 2. Balanç, compte del resultat econòmic patrimonial i el romanent de tresoreria inclosos en els comptes de l’exercici 2014. 3. Una descripció dels ajustos realitzats en compliment del previst en l’apartat 2 de la disposició transitòria anterior indicant per a cadascun d’ells: a. Identificació de l’assentament b. Motiu de la realització c. Criteris comptables aplicats per a l’exercici comptable 2015 i diferències amb els que es varen aplicar en l’exercici anterior. d. Quantificació de l’impacte que produeix en el patrimoni net de l’entitat el canvi de criteris comptables. e. Qualsevol altra circumstància que es consideri rellevant per clarificar la realització de l’assentament. 30. Altra informació Els honoraris de l’auditoria són facturats per l’Ajuntament de Barcelona per a tot el grup econòmic municipal en virtut de l’expedient d’adjudicació del concurs d’auditoria, raó per la qual no s’expliciten en la present memòria.