COMPTES ANUALS i INFORME DE GESTIÓ (EXERCICI 2011) ÍNDEX DELS COMPTES ANUALS i L’INFORME DE GESTIÓ Nota Pàgina Balanç 1 Compte de pèrdues i guanys 3 Estat d’ingressos i despeses reconeguts 4 Estat total de canvis en el patrimoni net 5 Estat de fluxos d’efectiu 6 Memòria dels comptes anuals 1 Activitat de l’empresa 7 2 Bases de presentació 7 3 Proposta de distribució de resultats 8 4 Normes de registre i valoració 8 4.1 Immobilitzat intangible 8 4.2 Immobilitzat material 9 4.3 Immobilitzat per compte de l’Ajuntament de Barcelona i entitats del Grup 10 4.4 Actius financers 10 4.5 Fons propis 11 4.6 Passius financers 11 4.7 Transferències corrents rebudes de l’Ajuntament de Barcelona 12 4.8 Subvencions de capital rebudes d’altres institucions 12 4.9 Impost sobre Beneficis 12 4.10 Provisions i passius contingents 13 4.11 Ingressos i despeses 13 4.12 Arrendaments 14 4.13 Transaccions entre parts vinculades 14 4.14 Medi ambient 14 5 Gestió del risc financer 14 5.1 Factors de risc financer 14 5.2 Estimació del valor raonable 15 6 Immobilitzat intangible 16 7 Immobilitzat material 17 8 Inversions realitzades per compte de tercers 18 9 Actius financers 20 10 Efectiu i altres actius líquids equivalents 21 11 Fons Propis 21 12 Passius financers 22 13 Impost sobre Societats i situació fiscal 23 14 Ingressos i despeses 25 15 Operacions amb parts vinculades 27 16 Informació sobre medi ambient 30 17 Informació addicional 31 18 Fets posteriors 31 Informe de gestió 32 Balanços al tancament dels exercicis 2011 i 2010 ACTIU Notes 2011 2010 ACTIU NO CORRENT Immobilitzat intangible 6 9.048,14 14.240,23 Aplicacions informàtiques 9.048,14 14.240,23 Immobilitzat material 7 23.338,24 28.981,50 . Instal—lacions tècniques i altre immobilitzat material 23.338,24 28.981,50 Inversions financeres a llarg termini 9 3.062,00 3.062,00 Altres actius financers 3.062,00 3.062,00 35.448,38 46.283,73 ACTIU CORRENT Deutors comercials i altres comptes a cobrar 15 1.686.628,52 5.560.978,80 Clients per vendes i prestacions de serveis 9 281.519,15 1.304.977,34 Clients empreses del grup i associades 9-15 1.160.226,86 3.929.710,67 Deutors varis 9 54.841,59 115.131,08 Actius per impost corrent 13 323,43 313,77 Altres crèdits amb les Administracions Públiques 13 189.717,49 210.845,94 Inversions financeres a curt termini amb Empreses del grup 9 979.609,40 732.481,79 Altres actius financers 979.609,40 732.481,79 Efectiu i altres actius líquids equivalents 10 561.863,25 268.655,78 Tresoreria 561.863,25 268.655,78 3.228.101,17 6.562.116,37 TOTAL ACTIU 3.263.549,55 6.608.400,10 Les Notes 1 a 18 descrites en la Memòria formen part integrant del Balanç a 31 de desembre de 2011. 1 Balanços al tancament dels exercicis 2011 i 2010 PATRIMONI NET I PASSIU Notes 2011 2010 PATRIMONI NET Fons propis 11 273.350,40 314.935,32 Capital 60.110,00 60.110,00 Capital escripturat 11 60.110,00 60.110,00 Reserves 254.825,32 195.670,38 Legal i estatutàries 12.022,00 12.022,00 Altres reserves 242.803,32 183.648,38 Resultat de l’exercici 3 (-)41.584,92 59.154,94 273.350,40 314.935,32 PASSIU CORRENT Deutes a curt termini 12 19.293,65 36.742,72 Altres passius financers 19.293,65 36.742,72 Creditors comercials i altres comptes a pagar 2.970.905,50 6.256.722,06 Proveïdors 12 46,72 31,40 Creditors varis 12 2.047.225,71 4.987.161,23 Creditors empreses del grup i associades 12-15 - 651.080,52 Altres deutes amb les Administracions Públiques 13 180.983,07 379.848,91 Bestretes de clients 12 742.650,00 238.600,00 2.990.199,15 6.293.464,78 TOTAL PATRIMONI NET I PASSIU 3.263.549,55 6.608.400,10 Les Notes 1 a 18 descrites en la Memòria formen part integrant del Balanç a 31 de desembre de 2011 2 Comptes de pèrdues i guanys corresponents als exercicis finalitzats el 31 de desembre de 2011 i el 31 de desembre de 2010 COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS Notes 2011 2010 OPERACIONS CONTINUADES Import net de la xifra de negocis 14.a 140.936,53 245.695,93 Prestacions de serveis 140.936,53 245.695,93 Aprovisionaments (-)87.724,81 (-)123.482,16 Treballs realitzats per altres empreses (-)87.724,81 (-)123.482,16 Altres ingressos d’explotació 14.a 1.347.519,89 1.441.238,18 Ingressos accessoris i altres de gestió corrent 6.589,39 8.520,06 Subvencions d’explotació 1.340.930,50 1.432.718,12 Despeses de personal 14.b (-)1.012.520,89 (-)1.007.492,56 Sous, salaris i assimilats (-)836.697,80 (-)840.464,84 Càrregues socials (-)175.823,09 (-)167.027,72 Altres despeses d’explotació (-)413.397,57 (-)479.599,46 Serveis exteriors (-)412.244,01 (-)479.455,54 Tributs (-)1.153,56 (-)143,92 Amortització de l’immobilitzat 6 - 7 (-)15.113,44 (-)17.173,73 Altres resultats (-)1.332,07 - RESULTAT D’EXPLOTACIÓ (-)41.632,36 59.186,20 Ingressos financers 50,85 84,32 De valors negociables i altres instruments financers 50,85 84,32 Despeses financeres (-)3,41 - Per deutes amb tercers (-)3,41 - RESULTAT FINANCER 47,44 84,32 RESULTAT ABANS D’IMPOSTOS (-)41.584,92 59.270,52 Impost sobre beneficis 13 - (-)115,58 RESULTAT DE L’EXERCICI PROCEDENT D’OPERACIONS CONTINUADES (-)41.584,92 59.154,94 RESULTAT DE L’EXERCICI (-)41.584,92 59.154,94 Les Notes 1 a 18 descrites en la Memòria formen part integrant del Compte de pèrdues i guanys de l’exercici 2011. 3 Estat de canvis en el patrimoni net corresponent als exercicis anuals finalitzats el 31 de desembre de 2011 i el 31 de desembre de 2010 • ESTAT D’INGRESSOS I DESPESES RECONEGUTS Notes 2011 2010 Resultat del compte de pèrdues i guanys (-)41.584,92 59.154,94 INGRESSOS I DESPESES IMPUTATS DIRECTAMENT AL PATRIMONI NET - - TRANSFERÈNCIES AL COMPTE DE PÈRDUES I GUANYS - - TOTAL D’INGRESSOS I DESPESES RECONEGUTS (-)41.584,92 59.154,94 Les Notes 1 a 18 descrites en la Memòria formen part integrant d’aquest estat a 31 de desembre de 2011. 4 5 Estat de canvis en el patrimoni net corresponent als exercicis anuals finalitzats el 31 de desembre de 2011 i el 31 de desembre de 2010 • ESTAT TOTAL DE CANVIS EN EL PATRIMONI NET Capital (Accions i Resultats Altres Prima participacions en exercicis Resultat de instruments Ajustos per Escripturat No exigit d’emissió Reserves patrimoni pròpies) anteriors l’exercici (Div. a compte) patrimoni net canvis de valor TOTAL SALDO FINAL DE L’EXERCICI 2009 60.110,00 - - 125.343,87 - - 70.326,51 - - - 255.780,38 Ajustaments - - - - - - - - - - - SALDO AJUSTAT, INICI DE L’EXERCICI 2010 60.110,00 - - 125.343,87 - - 70.326,51 - - - 255.780,38 Total ingressos i despeses reconeguts - - - - - - 59.154,94 - - - 59.154,94 Operacions amb socis o propietaris - - - - - - - - - - - Variació del patrimoni net - - - 70.326,51 - - (-)70.326,51 - - - - SALDO FINAL DE L’EXERCICI 2010 60.110,00 - - 195.670,38 - - 59.154,94 - - - 314.935,32 Total ingressos i despeses reconeguts - - - - - - (-)41.584,92 - - - (-)41.584,92 Operacions amb socis o propietaris - - - - - - - - - - Variació del patrimoni net - - - 59.154,94 - - (-)59.154,94 - - - - SALDO FINAL DE L’EXERCICI 2011 60.110,00 - - 254.825,32 - - (-)41.584,92 - - - 273.350,40 Les Notes 1 a 18 descrites en la Memòria formen part integrant d’aquest estat a 31 de desembre de 2011. Estats de fluxos d’efectiu corresponents als exercicis anuals finalitzats el 31 de desembre de 2011 i el 31 de desembre de 2010 Notes 2011 2010 FLUXOS D’EFECTIU DE LES ACTIVITATS D’EXPLOTACIÓ Resultat de l’exercici abans d’impostos (-)41.584,92 59.270,52 Ajustaments del resultat 5.670,94 17.173,73 Amortització de l’ immobilitzat (+) 6 i 7 15.113,44 17.173,73 Subvencions aplicades a resultats (-) 8 i 12.b) (-)9.442,50 - Canvis en el capital corrent 333.399,54 64.877,76 Deutors i altres comptes a cobrar (+/-) 9 i 15 3.723.852,25 (-) 1.485.918,94 Altres actius corrents (+/-) (-)247.127,61 (-) 707.613,45 Creditors i altres comptes a pagar (+/-) 12 (-)3.125.876,03 2.310.764,77 Altres passius corrents (+/-) (-)17.449,07 (-) 52.354,62 Altres fluxos d’efectiu de les activitats d’explotació - (-) 175,07 Pagaments per impost sobre beneficis (-) - (-) 175,07 Fluxos d’efectiu de les activitats d’explotació 297.485,56 141.146,94 FLUXOS D’EFECTIU DE LES ACTIVITATS D’INVERSIÓ Pagaments per inversions (-) (-)4.278,09 (-) 6.805,00 Immobilitzat intangible 6 (-)2.390,00 (-) 2.240,00 Immobilitzat material 7 (-)1.888,09 (-) 4.565,00 Fluxos d’efectiu de les activitats d’inversió (-)4.278,09 (-) 6.805,00 FLUXOS D’EFECTIU DE LES ACTIVITATS DE FINANÇAMENT Cobraments per desinversió (+) - - Altres actius financers - - Fluxos d’efectiu de les activitats de finançament - - EFECTE DE LES VARIACIONS DELS TIPUS DE CANVI - - AUGMENTS/DISMINUCIÓ NETA DE L’EFECTIU O EQUIVALENTS 293.207,47 134.341,94 Efectiu o equivalents a l’inici de l’exercici 268.655,78 134.313,84 Efectiu o equivalents al final de l’exercici 561.863,25 268.655,78 Les Notes 1 a 18 descrites en la Memòria formen part integrant d’aquest estat a 31 de desembre de 2011. 6 MEMÒRIA DELS COMPTES ANUALS CORRESPONENTS A L’EXERCICI TANCAT A 31 DE DESEMBRE DE 2011 1. ACTIVITAT DE L’EMPRESA.- L’Agència de Promoció del Carmel i entorns, SA (en endavant, la Societat) es va constituir per temps indefinit per acord del Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona en sessió de data 20 de maig de 2005 i mitjançant escriptura pública autoritzada el dia 11 d’octubre de 2005, essent inscrita al Registre Mercantil en data 14 de novembre de 2005. Es regeix pels seus Estatuts i, en tot cas, pel que disposen les Lleis de Règim Local, la Carta Municipal de Barcelona i els seus Reglaments, així com pels preceptes del Text Refós de la Llei de Societats de Capital i altres disposicions que li siguin aplicables. Constitueix el seu objecte la realització, dins l’àmbit territorial del barri del Carmel i, per extensió, al barri de la Taxonera i les zones de Tres Turons i de la Vall d’Hebron, de les actuacions previstes a l’Àrea Extraordinària de Rehabilitació Integral del barri del Carmel i entorns (AERI) que inclou diversos programes, principalment de rehabilitació, nou habitatge, espai públic i nou planejament urbanístic del territori delimitat per l’AERI. El seu domicili social és a Plaça Sant Jaume 1, mentre que el fiscal es troba a 08032 Barcelona, al carrer Llobregós, 107, en el qual la Societat té les seves oficines centrals. El seu capital social pertany íntegrament a Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA, entitat participada íntegrament per l’Ajuntament de Barcelona, qui, per tant, és l’entitat dominant final de la Societat. 2. BASES DE PRESENTACIÓ.- 2.1. Imatge fidel Els comptes anuals s’han preparat a partir dels registres comptables de la Societat i es presenten d’acord amb la legislació mercantil vigent i amb les normes establertes al Pla General de Comptabilitat aprovat pel Reial Decret 1.514/2007 i posteriors modificacions d’aquest, de manera que mostren la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera de la Societat, dels resultats de les seves operacions, dels canvis en el seu patrimoni net i dels fluxos d’efectiu. Aquests comptes anuals, formulats pels Administradors de la Societat, es sotmetran a l’aprovació de Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA, atesa la seva condició d’accionista únic, i s’estima que seran aprovats sense cap modificació. No existeix cap principi comptable o criteri de valoració que tenint un efecte significatiu als comptes anuals, s’hagi deixat d’aplicar. La Societat formula els Comptes Anuals en format normal. 7 2.2 Aspectes crítics de la valoració i l’estimació de la incertesa La preparació dels comptes anuals requereix la realització per part de la Direcció de la Societat de determinades estimacions comptables i la consideració de determinats elements de judici. Aquests s’avaluen contínuament i es basen en l’experiència històrica i altres factors, incloses les expectatives de successos futurs, que s’han considerat raonables d’acord amb les circumstàncies. Si bé les estimacions considerades s’han realitzat sobre la millor informació disponible a la data de formulació dels presents comptes anuals, qualsevol modificació en el futur de les esmentades estimacions s’aplicaria de forma prospectiva a partir de l’esmentat moment, reconeixent l’efecte del canvi en l’estimació realitzada en el compte de pèrdues i guanys de l’exercici en qüestió. Les principals estimacions i judicis considerats en l’elaboració dels comptes anuals són els següents:  Vides útils dels elements de l’immobilitzat material i actius intangibles. (veure Notes 4.2 i 4.1).  Valor raonable dels instruments financers (veure Notes 4.4 i 4.6). 2.3. Comparabilitat de la informació Els comptes anuals dels exercicis 2011 i 2010 han estat formulats mitjançant l’aplicació de criteris uniformes de valoració, agrupació i classificació, de manera que la informació que es presenta és homogènia i comparable. 2.4. Moneda funcional Les xifres que figuren en tots els estats comptables que formen part dels comptes anuals estan expressades en euros amb decimals, que és la moneda funcional i de presentació de la Societat. 3. PROPOSTA DE DISTRIBUCIÓ DE RESULTATS.- El Consell d’Administració sotmetrà a aprovació de l’accionista únic de la Societat l’aplicació de la pèrdua enregistrada el 2011, 41.584,92 euros, a reduir les Reserves voluntàries. 4. NORMES DE REGISTRE I VALORACIÓ.- Les normes de registre i valoració més rellevants aplicades per la Societat en l’elaboració dels comptes anuals es descriuen tot seguit: 4.1 Immobilitzat intangible. Aplicacions informàtiques inclouen els imports satisfets per l’accés a la propietat o pel dret d’ús de programes informàtics, únicament en els casos en que es preveu el seu ús o utilització durant varis exercicis. Figuren valorades al seu preu d’adquisició i s’amortitzen en funció de la seva vida útil, que s’estima de 4 anys. Les despeses de manteniment de les aplicacions es carreguen al compte de pèrdues i guanys de l’exercici en què es produeixen. 8 4.2 Immobilitzat material. Per a la realització de la seva activitat la Societat utilitza actius no generadors de fluxos d’efectiu, tant materials com intangibles. Tal i com es descriu a l’Ordre EHA/733/2010 de 25 de març, per la qual s’aproven aspectes comptables d’empreses públiques que operen en determinades circumstàncies, els actius no generadors de fluxos d’efectiu són aquells que s’utilitzen no amb l’objecte d’obtenir un benefici o rendiment econòmic, sinó per l’obtenció de fluxos econòmics socials que beneficiïn a la col—lectivitat per mitjà del potencial servei o utilitat pública, a canvi d’un preu fixat directa o indirectament per l’Administració Pública com a conseqüència del caràcter estratègic o d’utilitat pública de l’activitat que desenvolupa. Al tancament de l’exercici, la Societat avalua el deteriorament de valor dels diferents actius no generadors de fluxos d’efectiu, estimant el valor recuperable, que és el major entre el seu valor raonable i el seu valor en ús, entenent com a valor en ús el cost de reposició depreciat. Si el valor recuperable és inferior al valor net comptable es dota la corresponent provisió per deteriorament de valor, amb càrrec al compte de pèrdues i guanys. L’immobilitzat material es comptabilitza inicialment pel seu cost d’adquisició, mostrant-se en el balanç net de la seva amortització i de l’import acumulat de qualsevol eventual pèrdua de valor. Si fos el cas, els costos de personal i altres directament imputables a elements de l’immobilitzat material incorreguts fins a la seva posada en funcionament, s’incorporarien al cost d’adquisició d’aquests, completant-lo. D’acreditar-se, i només fins al moment en que els béns als que es referissin es trobessin en condicions de funcionament, les despeses financeres directament atribuïbles a l’adquisició o construcció d’elements d’immobilitzat que necessiten un període de temps superior a un any per a estar en condicions d’ús, formarien part del cost d’adquisició dels béns. Els costos d’ampliació, modernització o millora dels béns de l’immobilitzat material s’incorporen a l’actiu com major valor dels béns als que es refereixen exclusivament quan suposen un augment de la seva capacitat productiva o un allargament de la seva vida útil, i sempre que sigui possible conèixer o estimar el valor comptable dels elements que hagin de causar baixa en haver estat substituïts. Els costos de reparacions importants s’activen i s’amortitzen durant la vida útil estimada de les mateixes, mentre que les despeses de manteniment recurrents es carreguen al compte de pèrdues i guanys durant l’exercici en què s’incorren. L’amortització de l’immobilitzat material es calcula sistemàticament, pel mètode lineal, en funció de la vida útil estimada dels béns i atenent a la depreciació efectivament soferta pel seu funcionament. Les vides útils estimades són les següents: Anys de vida útil estimada Altres instal—lacions, utillatge i mobiliari 10 Equips per a processos d’informació 4 En l’avaluació del deteriorament del valor dels actius, la Societat considera de que les seves activitats constituteixen una única unitat d’explotació. 9 4.3 Immobilitzat per compte de l’Ajuntament de Barcelona i entitats del Grup. Amb data 18 de juny de 2009, l’Ajuntament de Barcelona va aprovar, mitjançant Decret d’Alcaldia, el procediment aplicable a les inversions realitzades per organismes públics i privats per encàrrec d’aquest. Segons aquest Decret, quan els organismes disposin de les certificacions, factures o justificacions de les obres fetes, han de lliurar-les a l’ Ajuntament o a l’entitat del grup corresponent mitjançant una relació, a fi i efecte d’incorporar-les a l’inventari municipal. Aquests lliuraments d’actius es formalitzen mitjançant les corresponents factures a càrrec de l’Ajuntament o bé de les entitats del grup que encarreguin l’execució de projectes. D’acord amb la normativa aplicable, la Societat registra comptablement aquestes transaccions utilitzant comptes de balanç (d’actiu i de passiu corrent), sense afectar-les al compte de pèrdues i guanys. 4.4 Actius financers. La Societat fixa la categoria dels seus actius financers en el moment del seu reconeixement inicial i revisa la mateixa a cada data de tancament, en base a les decisions adoptades per la Direcció. Aquesta classificació depèn de la finalitat pel qual aquestes inversions han estat adquirides. De forma general, es classifiquen com a corrents en el balanç de situació els actius financers amb venciment igual o inferior a l’any, i com a no corrents si el seu venciment supera aquest període. La Societat registra la baixa d’un actiu financer quan aquest s’ha extingit o bé s’han cedit els drets contractuals sobre els seus fluxos d’efectiu, essent necessari que s’hagin transferit de forma substancial els riscos i beneficis inherents a la seva propietat. En els cas concret dels comptes a cobrar, s’entén que aquest fet es produeix, en general, si s’han transmès els riscos d’insolvència i de mora dels deutors. Els actius financers de la Societat es classifiquen íntegrament en la categoria de préstecs i partides a cobrar, atès que es tracta d’actius financers no derivats, amb cobraments fixes o determinables, que no cotitzen en un mercat actiu i es valoren pel nominal del deute, que és similar al seu valor raonable en el moment inicial. Quan existeix evidència objectiva de què no es cobrarà la totalitat de l’import pendent, aquest valor es minora, en el seu cas, per la corresponent provisió d’insolvències (pèrdua per deteriorament de l’actiu), amb càrrec al compte de pèrdues i guanys de l’exercici. Els instruments financers que la Societat té són exclusivament Partides a cobrar. • Partides a cobrar Aquest epígraf correspon principalment a: - Dipòsits i fiances realitzats d’acord amb la legislació vigent, enregistrats pel seu valor nominal. 10 - Comptes a cobrar per operacions comercials, els quals es valoren pel nominal del deute, que és similar al seu valor raonable en el moment inicial. Quan existeix evidència objectiva de l’existència de dificultats de cobrament i aquestes poden ser reversibles s’enregistra la corresponent pèrdua per deteriorament. En cas de no resultar possible la recuperació total o parcial dels comptes a cobrar aquests es donen de baixa, amb càrrec a pèrdues de drèdits incobrables. - Dipòsits a curt termini, que inclouen els corresponents a pagaments d’actuacions d’expropiació que no poden fer-se efectius directament als titulars dels béns i/o drets afectats, en no acceptar aquests la valoració efectuada sobre els mateixos. En compliment de l’article 50 de la Llei d’Expropiació forçosa i de l’article 76.3 de la Llei que regula el Règim especial del Municipi de Barcelona, els pagaments es dipositen a la Tresoreria Municipal de l’Ajuntament. 4.5 Fons Propis. El capital social està representat per accions ordinàries. De produir-se, els costos d’emissió de noves accions o opcions es registrarien amb càrrec a Patrimoni net, com a menor valor de reserves. 4.6 Passius financers. La Societat fixa la categoria dels seus passius financers en el moment del seu reconeixement inicial i la revisa a la data de tancament del balanç, en base a les decisions adoptades per la Direcció. Aquesta classificació depèn de la finalitat per la qual els passius han estat formalitzats. De forma general, en el balanç de situació, es classifiquen com a corrents els passius financers amb venciment igual o inferior a l’any, i com a no corrents aquells que el seu venciment supera aquest període. La baixa d’un passiu financer es reconeix quan l’obligació o obligacions que genera s’extingeixen. Els deutes financers es reconeixen inicialment pel valor raonable, registrant-se també els costos incorreguts per la seva obtenció. En períodes posteriors, la diferència entre els fons obtinguts (nets dels costos necessaris per la seva obtenció) i el seu valor de reemborsament, en el cas que n’hi hagués i fos significativa, es reconeix en el compte de pèrdues i guanys al llarg de la vida del deute, d’acord amb el tipus d’interès efectiu. Els dèbits per operacions comercials amb venciment no superior a un any i que no tenen un tipus d’interès contractual es valoren, tant en el moment inicial com posteriorment, pel seu valor nominal quan l’efecte de no actualitzar els fluxos d’efectiu no és significatiu. En el cas de renegociar-se deutes existents, es considera que no existeixen modificacions substancials del passiu financer quan el prestamista del nou préstec és el mateix que el que va atorgar el préstec inicial i el valor actual dels fluxos d’efectiu, incloent les comissions netes, no difereix en més d’un 10% del valor actual dels fluxos d’efectiu pendents de pagar del passiu original calculat amb el mateix mètode. Bestretes de clients corresponen als avançaments rebuts de tercers, segons contractes formalitzats, per a l’adquisició del dret d’ús temporal de places d’aparcament que construeix la Societat. 11 4.7 Transferències corrents rebudes de l’Ajuntament de Barcelona. Les activitats desenvolupades per la Societat corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics en l’àmbit competencial de l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant gestió directa per delegació de l’Ajuntament, d’acord amb el que preveu la legislació vigent (Llei reguladora de les bases de règim local i Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals). Per a la prestació dels serveis públics, en l’àmbit de les competències de l’Ajuntament, la Societat rep d’aquest el finançament pressupostari, el qual es reflecteix a l’epígraf d’ingressos “Subvencions d’explotació”, del compte de pèrdues i guanys. Aquesta transferència corrent pressupostària està fixada tenint en compte els supòsits d’equilibri pressupostari previstos a la Llei reguladora de les hisendes locals. 4.8 Subvencions de capital rebudes d’altres institucions. Es registren sota l’epígraf “Creditors varis”, subepígraf “Subvencions de capital rebudes pendents d’aplicació”, les quantitats vinculades amb els convenis subscrits amb el Ministerio de la Vivienda i d’Hacienda, la Generalitat de Catalunya i el Consorci de L’Habitatge de Barcelona per al finançament d’inversions a executar per compte de tercers, les quals han de justificar-se a aquestes administracions públiques. L’import de les subvencions es va minorant a mesura que es justifiquen les inversions realitzades. El saldo a data de tancament reflecteix l’import dels fons compromesos o lliurats pels ens finançadors que resta pendent d’aplicar per al finançament de les inversions que amb caràcter general són objecte de lliurament en un període no superior a un any. 4.9 Impost sobre Beneficis. A l’hora de tributar per l’impost sobre societats, la Societat pren en consideració el resultat derivat de les activitats compreses a l’apartat 2 de l’article 25 de la Llei 7/1985 de Bases del règim local, atès que conforme al que disposa l’article 34 del RD Legislatiu 4/2004 del text refós de la Llei de l’impost sobre societats, sobre la quota íntegra d’aquestes operacions resulta aplicable una bonificació del 99%. La despesa (ingrés) per impost sobre beneficis és l’import que, per aquest concepte, es merita en l’exercici i comprèn tant la despesa (ingrés) per impost corrent com per impost diferit. Tant la despesa (ingrés) per impost corrent com diferit s’enregistra al compte de pèrdues i guanys tenint en compte l’aplicació dels beneficis fiscals indicats anteriorment. També es reconeix a patrimoni net l’efecte impositiu relacionat amb partides que s’enregistren directament amb càrrec o abonament a aquest epígraf. Els actius i passius per impost corrent es valoren per les quantitats que s’espera pagar o recuperar de les autoritats fiscals, d’acord amb la normativa vigent o aprovada i pendent de publicació en la data de tancament de l’exercici. 12 Els impostos diferits es calculen, d’acord amb el mètode del passiu, sobre les diferències temporànies que sorgeixen entre les bases fiscals dels actius i passius i els seus valors en llibres. No obstant, si els impostos diferits sorgeixen del reconeixement inicial d’un actiu o un passiu en una transacció diferent d’una combinació de negocis que, en el moment de la transacció, no afecta ni al resultat comptable ni a la base imposable de l’impost no es reconeixen. L’impost diferit es determina aplicant la normativa i els tipus impositius aprovats o a punt d’aprovar-se a la data del balanç i que s’espera aplicar quan el corresponent actiu per impost diferit es realitzi o el passiu per import diferit es liquidi. Els actius per impostos diferits es reconeixen en la mesura en què resulti probable que es vagi a disposar de guanys fiscals futurs amb els que poder compensar les diferències temporals. 4.10 Provisions i passius contingents. Les provisions es reconeixen quan la Societat té una obligació present, ja sigui legal o implícita, com a resultat de fets passats, que fa probable que pugui ser necessària una sortida de recursos per liquidar l’obligació i l’import es pot estimar de forma fiable. Les provisions es valoren pel valor actual dels desemborsaments que s’espera que siguin necessaris per liquidar les obligacions, utilitzant un tipus abans d’impostos que reflecteixi les avaluacions del mercat actual del valor temporal del diner i dels riscos específics de les obligacions. Els ajustaments en la provisió amb motiu de l’actualització del seu valor es reconeixen com una despesa financera, conforme es van meritant. Les provisions amb venciment inferior o igual a un any, amb un efecte financer no significatiu, no són objecte de descompte financer. Quan s’espera que part del desemborsament necessari per liquidar la provisió sigui reemborsat per un tercer, el reemborsament es reconeix com un actiu independent, sempre que sigui pràcticament segura la seva recepció. Per la seva banda, es consideren passius contingents aquelles possibles obligacions sorgides com a conseqüència de successos passats, la materialització dels quals està condicionada a que passin o no un o més esdeveniments futurs independents de la voluntat de la Societat. Dits passius contingents no són objecte de registre comptable, presentant-se detall dels mateixos en la memòria. 4.11 Ingressos i despeses. Amb caràcter general, els ingressos i les despeses es registren atenent al principi de meritament i prenent en consideració la seva correlació, independentment del moment en què es cobren o paguen. Els ingressos s’enregistren pel valor raonable de la contraprestació a rebre i representen els imports a cobrar pels béns lliurats i els serveis prestats en el curs ordinari de les activitats de la Societat, menys devolucions, rebaixes, descomptes i l’impost sobre el valor afegit. La Societat reconeix els ingressos quan l’import dels mateixos es pot valorar amb fiabilitat, és probable que els beneficis econòmics futurs influeixin en la Societat i es compleixin les condicions específiques per cada una de les activitats. 13 Els ingressos d’explotació que obté la Societat són els següents: - “Prestació de serveis”, que recullen íntegrament la facturació als adjudicataris d’obres dels treballs de Direcció, Coordinació i Gestió d’obres realitzats per personal propi en les actuacions que gestiona la Societat. - “Subvencions d’explotació”, que recullen les transferències corrents atorgades principalment per l’Ajuntament de Barcelona. - “Ingressos accessoris i altres ingressos de gestió corrent”, que recullen la facturació corresponent a l’arrendament de dos habitatges propietat de l’INCASÒL (Institut Català del Sòl) pel reallotjament provisional d’afectats per les actuacions urbanístiques que gestiona la Societat. Els ingressos per interessos es reconeixen utilitzant el mètode del tipus d’interès efectiu. 4.12 Arrendaments. Els arrendaments en els quals l’arrendador conserva una part important dels riscos i beneficis derivats de la titularitat dels béns es classifiquen com arrendaments operatius. Els pagaments per aquest concepte (nets de qualsevol incentiu rebut de l’arrendador) es carreguen en el compte de pèrdues i guanys de l’exercici, els quals es meriten sobre una base lineal durant el període d’arrendament. 4.13 Transaccions entre parts vinculades. Amb caràcter general, les operacions entre entitats del grup municipal es comptabilitzen, en el moment inicial, pel seu valor raonable. No obstant, si el preu acordat difereix del valor raonable, la diferència s’enregistra atenent a la realitat econòmica de l’operació. La valoració posterior es realitza conforme amb el previst en les corresponents normes. 4.14 Medi ambient. Anualment s’enregistren com despesa o inversió, en funció de la seva naturalesa, els desemborsaments efectuats per complir amb les exigències legals en matèria de medi ambient. Els imports enregistrats com inversió s’amortitzen en funció de la seva vida útil. No s’ha considerat cap dotació per a riscos i despeses de caràcter mediambiental atès que no existeixen contingències relacionades amb la protecció del medi ambient. 5. GESTIÓ DEL RISC FINANCER.- 5.1 Factors de risc financer. Les activitats de la Societat estan exposades a diversos riscos financers: de crèdit, de tipus d’interès i de liquiditat. La gestió del risc financer està controlada per la Direcció Financera de la Societat. 14 a) Risc de crèdit El risc de crèdit sorgeix d’efectiu i equivalents a l’efectiu, així com de deutors comercials o altres deutes, incloent comptes a cobrar pendents i transaccions compromeses. En relació als deutors comercials, la Societat avalua la qualitat creditícia del client, tenint en compte la seva posició financera, l’experiència passada i altres factors. Els límits individuals de crèdit s’estableixen en funció de criteris interns. Pel que fa als deutors, donat que els deutes corresponen bàsicament a saldos amb empreses del grup i amb entitats públiques, no s’estima que existeixi risc de crèdit. b) Risc de tipus d’interès La Societat no té aquest tipus de risc, atès que no disposa de recursos aliens no corrents. c) Risc de liquiditat La Societat realitza una gestió prudent del risc de liquiditat que implica la disponibilitat de finançament per un import suficient a través de facilitats de crèdit, tant del propi Grup com d’entitats financeres externes. La Direcció realitza un seguiment de les previsions de reserva de liquiditat de la Societat en funció dels fluxos d’efectiu esperats. 5.2 Estimació del valor raonable. El valor raonable dels instruments financers que no cotitzen en un mercat actiu es determina mitjançant tècniques de valoració. La Societat utilitza una varietat de mètodes i realitza hipòtesis que es fonamenten en les condicions del mercat existents en cadascuna de les dates del balanç. 15 6. IMMOBILITZAT INTANGIBLE.- El detall i moviment de les partides incloses a Immobilitzat intangible és el següent: Aplicacions informàtiques Total A 31 de desembre de 2009 Cost 70.298,88 70.298,88 Amortització acumulada i pèrdua de valor (deteriorament) (-)49.705,42 (-)49.705,42 Valor net comptable 20.593,46 20.593,46 2010 Altes 2.240,00 2.240,00 Baixes - - Traspassos - - Dotació a la amortització (-)8.593,23 (-)8.593,23 Pèrdues de valor - - Altres - - Valor net comptable al tancament 14.240,23 14.240,23 A 31 de desembre de 2010 Cost 72.538,88 72.538,88 Amortització acumulada i pèrdua de valor (deteriorament) (-)58.298,65 (-)58.298,65 Valor net comptable 14.240,23 14.240,23 2011 Altes 2.390,00 2.390,00 Baixes - - Traspassos - - Dotació a la amortització (-)7.582,09 (-)7.582,09 Pèrdues de valor - - Altres - - Valor net comptable al tancament 9.048,14 9.048,14 A 31 de desembre de 2011 Cost 74.928,88 74.928,88 Amortització acumulada i pèrdua de valor (deteriorament) (-)65.880,74 (-)65.880,74 Valor net comptable 9.048,14 9.048,14 Les altes de l’exercici 2011 corresponen a l’adquisició de software per als equips informàtics de la Societat. El cost d’adquisició dels elements totalment amortitzats i en ús a 31 de desembre de 2011 totalitza 46.526,63 euros (2010, 39.175,03 euros). 16 7. IMMOBILITZAT MATERIAL.- 7.1 Els moviments registrats per les diferents partides de l’Immobilitzat material són els següents: Instal—lacions tècniques i altre immobilitzat material Total A 31 de desembre de 2009 Cost 58.201,46 58.201,46 Amortització acumulada i pèrdua de valor (deteriorament) (-)25.204,46 (-)25.204,46 Valor net comptable 32.997,00 32.997,00 2010 Altes 4.565,00 4.565,00 Baixes - - Traspassos - - Dotació a l’amortització (-)8.580,50 (-)8.580,50 Pèrdues de valor - - Altres - - Valor net comptable al tancament 28.981,50 28.981,50 A 31 de desembre de 2010 Cost 62.766,46 62.766,46 Amortització acumulada i pèrdua de valor (deteriorament) (-)33.784,96 (-)33.784,96 Valor net comptable 28.981,50 28.981,50 2011 Altes 1.888,09 1.888,09 Baixes - - Traspassos - - Dotació a l’amortització (-)7.531,35 (-)7.531,35 Pèrdues de valor - - Altres - - Valor net comptable al tancament 23.338,24 23.338,24 A 31 de desembre de 2011 Cost 64.654,55 64.654,55 Amortització acumulada i pèrdua de valor (deteriorament) (-)41.316,31 (-)41.316,31 Valor net comptable 23.338,24 23.338,24 Les altes del 2011 corresponen a l’adquisició d’impressores i de mobiliari (1.888,09 euros). 17 La Societat té contractades pòlisses d’assegurances per cobrir els riscos a que estan subjectes els béns de l’immobilitzat material. La cobertura de les pòlisses es considera suficient. El cost d’adquisició dels elements totalment amortitzats i en ús a 31 de desembre de 2011 totalitza 20.167,87 euros, i correspon íntegrament a Equips informàtics ( 2010, 16.361,87 euros). 7.2 Deteriorament d’actius. El 2011 ni el 2010 no s’ha produït cap deteriorament d’actius. 8. INVERSIONS REALITZADES PER COMPTE DE TERCERS.- Els moviments produïts durant els exercicis 2011 i 2010 pels comptes que reflecteixen les inversions realitzades per compte de tercers i els fons rebuts i aplicats per a finançar-les han estat els següents: Lliuraments i Saldo a Inversions i aplicacions de Saldo a Exercici 2011 01/01/2011 Finançament finançament Traspassos 31/12/2011 INVERSIONS: Inversions municipals: — Amb finançament municipal (Nota 15) 651.080,52 9.390.340,91 (-)10.041.421,43 - - — Amb finançament de la Generalitat de Catalunya 52.430,51 (-)52.430,51 - - - 703.511,03 9.337.910,40 (-)10.041.421,43 - - Rehabilitació de finques de particulars - 576.199,20 (-)576.199,20 - - Total 703.511,03 9.914.109,60 (-)10.617.620,63 - - FINANÇAMENT: Inversions municipals: — Transferències de capital de l'Ajuntament de Barcelona (Nota 15) 651.080,52 8.692.274,57 (-)9.343.355,09 150.498,03 150.498,03 — Subvencions de la Generalitat de Catalunya 120.668,00 7.802,89 - (-)128.470,89 - 771.748,52 8.700.077,46 (-)9.343.355,09 22.027,14 150.498,03 Ajuts a la rehabilitació de finques a particulars: — Ministerio de la Vivienda 578.351,04 - (-)576.199,20 (-)2.151,84 - Total 1.350.099,56 8.700.077,46 (-)9.919.554,29 19.875,30 150.498,03 18 Lliuraments i Saldo a Inversions i aplicacions de Saldo a Exercici 2010 01/01/2010 Finançament finançament Traspassos 31/12/2010 INVERSIONS: Inversions municipals: — Amb finançament municipal (Nota 15) - 16.847.682,65 (-)16.196.602,13 - 651.080,52 — Amb finançament de la Generalitat de Catalunya - 1.938.383,96 (-)1.885.953,45 - 52.430,51 — Amb finançament de tercers, particulars - - - - - - 18.786.066,61 (-)18.082.555,58 - 703.511,03 Rehabilitació de finques de particulars - 2.979.958,58 (-)2.979.958,58 - - Total - 21.766.025,19 (-)21.062.514,16 - 703.511,03 FINANÇAMENT: Inversions municipals: — Transferències de capital de l'Ajuntament de Barcelona (Nota 15) - 16.847.682,65 (-)16.196.602,13 - 651.080,52 — Ministerio de Hacienda – Fons de l’Espai Econòmic Europeu - 1.885.953,45 (-)1.885.953,45 - - — Subvencions de la Generalitat de Catalunya 89.734,00 30.934,00 - - 120.668,00 89.734,00 18.764.570,10 (-)18.082.555,58 - 771.748,52 Rehabilitació de finques de particulars — Ministerio de la Vivienda 354.809,62 3.000.000,00 (-)2.776.458,58 - 578.351,04 — Consorci de l'Habitatge de Barcelona - 203.498,00 (-)203.498,00 - - 354.809,62 3.203.498,00 (-)2.979.956,58 - 578.351,04 Total 444.543,62 21.968.068,10 (-)21.062.512,16 - 1.350.099,56 Respecte a les inversions de l’exercici 2011,cal efectuar les següents consideracions: • S’han executat obres per a l’Ajuntament per import de 9.390,3 milers d’euros que han estat lliurades en la seva totalitat, juntament amb les que restaven pendents de lliurament a finals de 2010. Dins de les inversions lliurades s’inclou l’obra en curs corresponent a l’execució d’un aparcament soterrani a la Plaça Salvador Allende, iniciada el 2011, el finançament de la qual a rebre de l’Ajuntament fins al seu total cost, dependrà del volum d’operacions de venda de drets d’ús als usuaris que s’acabin formalitzant. • S’han acreditat davant del Ministerio de la Vivienda obres executades per particulars, finançades amb recursos del Ministerio, per import de 576,2 milers d’euros. Quan al finançament de les inversions: • S’han aprovat transferències de capital de l’Ajuntament per a obres executades i lliurades el 2011, per import de 8.692,3 milers d’euros. • La Generalitat ha atorgat una subvenció, complementària a les aprovades en exercicis anteriors per a finançar projectes d’inversió adreçats a recuperar i posar en valor el patrimoni memorial democràtic, avançant-ne fons per valor de 7,8 milers d’euros. 19 Finalment, els traspassos efectuats entre les diferents fons de finançament de les inversions ho han estat pels següents conceptes: • Subvencions Generalitat de Catalunya: aplicació a finançar despeses corrents de la Societat (període 2008-2011), 9.442,50 euros; reintegrament de fons a l’Ajuntament, qui ha finançat en el mateix període la totalitat de les actuacions subvencionades, 119.028,39 euros (Nota 12). • Fons rebuts de tercers: els dipòsits aplicats el 2011 al finançament d’obres d’urbanització (29.317,80 euros) han de ser objecte de reintegrament a l’Ajuntament, qui ha finançat prèviament aquestes obres. • Reintegrament a l’Ajuntament d’un sobrant de les subvencions rebudes per a finançar obres de rehabilitació de finques efectuades per particulars, 2.151,84 euros (Nota 12). 9. ACTIUS FINANCERS.- a) Tots els actius financers pertanyen a la categoria de comptes a cobrar i el seu valor en llibres és el següent: A curt termini A llarg termini Total 2011 2010 2011 2010 2011 2010 • Clients per vendes i prestació de serveis 281.519,15 1.304.977,34 - - 281.519,15 1.304.977,34 • Clients empreses del grup i associades (veure nota 15) 1.160.226,86 3.929.710,67 - - 1.160.226,86 3.929.710,67 • Deutors varis 54.841,59 115.131,08 - - 54.841,59 115.131,08 • Altres actius financers 979.609,40 732.481,79 3.062,00 3.062,00 982.671,40 735.543,79 2.476.197,00 6.082.300,88 3.062,00 3.062,00 2.479.259,00 6.085.362,88 b) Durant l’exercici 2011 no s’ha dotat cap provisió per pèrdues per deteriorament de valor dels comptes a cobrar (tampoc al 2010). c) L’exposició màxima al risc de crèdit a la data de presentació de la informació és el valor raonable dels comptes a cobrar. La pràctica totalitat del saldo de clients per vendes i prestació de serveis correspon al sector públic. d) A 31 de desembre de 2011, la partida “Altres actius financers” inclou, bàsicament,979.609,40 euros, en concepte de consignació de dipòsits a la tresoreria de l’Ajuntament de Barcelona, referits a pagaments d’actuacions d’expropiació de les quals els beneficiaris no han pogut cobrar, o no han volgut cobrar, el pertinent just preu (732.481,79 euros al 2010 a la Caixa General de Dipòsits del Ministerio de Economía y Hacienda). 20 10. EFECTIU I ALTRES ACTIUS LÍQUIDS EQUIVALENTS.- La composició del saldo de tresoreria i altres actius equivalents es mostra a continuació: 2011 2010 Caixa 473,54 917,53 Bancs C/C 092 509.952,70 148.408,11 Bancs C/C 809 51.437,01 119.330,14 Efectiu i equivalent a l’efectiu 561.863,25 268.655,78 11. FONS PROPIS.- a) Capital Durant l’exercici 2011 no s’han produït variacions en el capital social de la Societat. A 31 de desembre de 2011, el capital social de la Societat està representat per 1.000 accions ordinàries, nominatives de 60,11 de valor nominal cadascuna, pertanyents a una mateixa classe i a una mateixa sèrie, numerada correlativament de l’1 al 1.000 ambdós inclosos, totalment subscrites i desemborsades per Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA. La Societat té el caràcter d’empresa unipersonal i així es troba inscrita al Registre Mercantil. b) Reserves El detall per conceptes és el següent (veure estat de canvis en el patrimoni net): 2011 2010 • Legal i estatutàries: Reserva legal 12.022,00 12.022,00 • Altres reserves: Reserves voluntàries 245.062,08 185.907,14 Reserves especials, per aplicació del Pla General de Comptabilitat, en vigor des de l’1 de gener de 2008 (-) 2.258,76 (-) 2.258,76 254.825,32 195.670,38 Reserva legal La reserva legal ha estat dotada de conformitat amb l’article 274 de la Llei de Societats de Capital, el qual estableix que les societats destinaran el 10% del benefici a la reserva legal fins que aquesta arribi, almenys, al 20% del capital social, percentatge ja assolit. Aquesta reserva, mentre no superi el límit indicat, només es podrà destinar a la compensació de pèrdues en el cas que no existeixin altres reserves disponibles suficients per a aquest fi, o a augmentar el capital social. 21 12. PASSIUS FINANCERS.- a) En tots els casos pertanyen a la categoria de Dèbits i Comptes a pagar i presenten venciment a curt termini. El seu valor en llibres és el següent: 2011 2010 • Proveïdors 46,72 31,40 • Creditors varis 2.047.225,71 4.987.161,23 • Creditors empreses del grup i associades - 651.080,52 • Bestretes de clients 742.650,00 238.600,00 • Altres passius financers 19.293,65 36.742,72 2.809.216,08 5.913.615,87 b) Creditors varis està format per: 2011 2010 • Creditors per prestació de serveis 697.927,79 3.555.546,16 • Creditors per gestió del sòl 369.547,21 - • Subvencions de capital rebudes, pendents d’aplicació - 699.019,04 • Dipòsits rebuts 979.750,71 732.596,03 2.047.225,71 4.987.161,23 El moviment enregistrat el 2011 per Subvencions de capital rebudes, pendents d’aplicació ha estat el següent: Ministerio Generalitat de la de Vivienda Catalunya Totals • Saldo a 31 de desembre de 2010 578.351,04 120.668,00 699.019,04 • Altes - 7.802,89 7.802,89 • Aplicacions (Nota 8): - Al finançament d'inversions (-)576.199,20 - (-)576.199,20 - Al finançament de despeses corrents - (-)9.442,50 (-)9.442,50 • Reintegraments a l'Ajuntament de Barcelona (-)2.151,84 (-)119.028,39 (-)121.180,23 - - - 22 c) Informació sobre els ajornaments de pagament efectuats a proveïdors i creditors, disposició addicional tercera “Deure d’informació”, de la Llei 15/2010, de 5 de juliol. En relació al que preveu la Llei 15/2010, de 5 de juliol de mesures de lluita contra la morositat en operacions comercials, i pel que fa a les obligacions dels contractes formalitzats a partir de la data d’entrada en vigor de la mateixa, el 7 de juliol de 2010, a data 31 de desembre de 2011: Pagaments realitzats i pendents a la data de tancament Exercici Actual Exercici Anterior (2010) (2011) Import % Import % Pagaments dins del termini màxim legal 3.949.007,39 60% X X Diferència 2.679.879,18 40% X X Total pagaments a l'exercici 6.628.886,57 100% X X Termini Mitjà Ponderat Excedit 7,12 X X (dies de pagament) Ajornaments que a data de tancament - 136.674,30 X sobrepassen el termini màxim legal. 13. IMPOST SOBRE SOCIETATS I SITUACIÓ FISCAL.- a) Informació de caràcter fiscal Atès que les activitats que desenvolupa la Societat es troben incloses entre les que resulten ser de competència municipal segons l’apartat 2.d) de l’article 25 de la Llei 7/1985 de Bases del Règim local, i conforme amb l’article 34 del RD Legislatiu 4/2004 del Text Refós de la Llei de l’Impost sobre Societats, la Societat gaudeix d’una bonificació del 99% en la quota íntegra de l’impost pel que respecta a les esmentades activitats. Són susceptibles d’inspecció fiscal tots els tributs a què es troba subjecta la Societat per a tots els exercicis que no hagi transcorregut el termini de prescripció de quatre anys. No s’espera que es meritin passius addicionals de consideració per la Societat com a conseqüència d’una eventual actuació inspectora. 23 b) Despesa per impost sobre Societats La conciliació entre l’import net d’ingressos i despeses de l’exercici 2011 i la base imposable de l’impost sobre societats és la següent: Ingressos i despeses imputats Compte de pèrdues i guanys directament al patrimoni net Augments Disminucions Augments Disminucions Total Saldo ingressos i despeses de l’exercici - (-)41.584,92 - - (-) 41.584,92 Impost sobre societats - - - - - Diferències permanents: recàrrecs sobre deutes tributaris - 1.331,89 - - 1.331,89 Diferències temporals: • amb origen a l’exercici - - - - - • amb origen en exercicis anteriors - - - - - Compensació de bases imposables negatives - - - - - Base imposable (resultat fiscal) (-) 40.253,03 (-) 40.253,03 - - - - - L’import de les retencions suportades en l’exercici sobre els rendiments financers, 9,66 euros, serà objecte de sol—licitud de devolució en el moment de presentar-se la liquidació corresponent a l’exercici 2011. A 31 de desembre de 2011 no existeixen saldos deutors o creditors per impostos diferits. c) Impost sobre Societats: bases imposables negatives pendents de compensació i deduccions pendents d’aplicació En resultar ser, el 2011, la base imposable de l’impost negativa, d’acord amb la normativa vigent, la Societat disposa d’un termini de 18 anys per a compensar-la amb beneficis futurs (termini: exercici 2029) Les deduccions susceptibles d’aplicació en liquidacions futures de l’impost i els exercicis límit per a aplicar-les es detallen tot seguit: Pendent Pendent Exercici aplicació Deduccions Aplicació aplicació Exercici origen Tipus 31/12/2010 2011 2011 31/12/2011 límit 2007 Formació Professional 582,54 - - 582,54 2017 2008 Formació Professional 573,70 - - 573,70 2018 - 2009 Formació Professional 78,60 - 78,60 2019 - 2010 Formació Professional 23,61 - 23,61 2020 2010 Pla de pensions 47,87 - - 47,87 2020 1.306,32 - - 1.306,32 24 d) Saldos amb Administracions Públiques Són els següents: 2011 2010 Deutors Creditors Deutors Creditors • Impost societats 323,43 - 313,77 - • IVA, darrera liquidació de l’exercici 97.887,75 - 151.490,92 - • IVA no meritat 91.829,74 136.405,48 59.355,02 332.942,12 • IRPF, darrera liquidació de l’exercici - 28.248,78 - 29.597,50 • Seguretat Social desembre - 16.328,81 - 17.309,29 190.040,92 180.983,07 211.159,71 379.848,91 14. INGRESSOS I DESPESES.- a) Ingressos El desglossament de les partides d’ingressos d’explotació del compte de pèrdues i guanys corresponent a l’activitat ordinària de la Societat, la qual es duu a terme íntegrament a la ciutat de Barcelona, és el següent: INGRESSOS D'EXPLOTACIÓ 2011 2010 Xifra de negocis: Prestacions de serveis 140.936,53 245.695,93 Transferències corrents : - De l'Ajuntament de Barcelona (Nota 15) 1.331.488,00 1.432.718,12 - De la Generalitat de Catalunya (Notes 8 i 12b) 9.442,50 - Ingressos accessoris i altres ingressos de gestió corrent 6.589,39 8.520,06 Total 1.488.456,42 1.686.934,11 25 b) Despeses de personal El detall de despeses d’aquesta naturalesa és el següent: 2011 2010 Sous, salaris i assimilats 836.697,80 840.464,84 Cotitzacions a la Seguretat Social 172.644,71 160.889,15 Altres despeses socials 3.178,38 6.138,57 Despeses total plantilla 1.012.520,89 1.007.492,56 El nombre mitjà de treballadors en plantilla distribuït per categories és el següent: 2011 2010 Alta Direcció 7 7 Titulats, tècnics i administratius 9 9,33 16 16,33 Així mateix, la distribució per sexes del personal de la Societat al tancament de l’exercici és la següent: 2011 Homes Dones Total • Plantilla: - Alta Direcció 6 1 7 - Titulats, tècnics i administratius 1 8 9 7 9 16 2010 Homes Dones Total • Plantilla: - Alta Direcció 6 1 7 - Titulats, tècnics i administratius 1 8 9 7 9 16 26 c) Arrendaments El compte de pèrdues i guanys inclou despeses per arrendaments operatius corresponents als següents conceptes: 2011 2010 • Rentings: - Equips informàtics 15.089,40 15.006,27 - Fotocopiadora 4.788,00 4.788,00 • Lloguers: - Afectats per expropiacions 14.489,89 14.136,09 - Aparcaments 2.986,88 2.821,55 - Servidors 5.164,16 4.239,73 42.518,33 40.991,64 En relació als contractes de renting, el cost associat a les quotes a pagar en el futur abasta únicament a l’exercici 2012, per import de 4.646,48 euros. 15. OPERACIONS AMB PARTS VINCULADES.- a) Empreses del grup D’igual manera que al 2010, el 2011 la Societat no ha efectuat cap tipus de transacció amb el seu accionista únic, Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA (BIMSA), ni tampoc amb cap altra societat que integra el grup del què BIMSA és capçalera. b) Altres parts vinculades Les transaccions efectuades entre la Societat i altres entitats que integren el grup municipal han estat les següents: Ingressos / Finançament Transferències corrents Transferències de capital (1 ) Entitat 2011 2010 2011 2010 Ajuntament de Barcelona 1.331.488,00 1.432.718,12 8.692.274,57 16.847.682,65 (1) La xifra corresponent al exercici 2010 inclou 651.080,52 euros en concepte de bestreta (veure Nota 8). Despeses / Inversions Adquisicions immobilitzat i Lliurament d’inversions Serveis rebuts i taxes certificacions d’obra (veure nota 8) Entitat 2011 2010 2011 2010 2011 2010 Ajuntament de Barcelona 10.232,73 10.344,58 - - 10.041.421,43 16.196.602,13 Institut Municipal d'Informàtica 7.882,00 - Parcs i Jardins de Barcelona, Institut Municipal 300,00 - 2.401,91 - - Patronat Municipal de l’Habitatge - - - - - - 18.114,73 10.644,58 - 2.401,91 10.041.421,43 16.196.602,13 Els saldos mantinguts amb entitats vinculades corresponen íntegrament a l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb el següent detall: 27 31.12.11 31.12.10 • Deutors: · Per lliurament d’inversions 1.310.724,89 3.226.199,64 · Per reintegrament de fons (Nota 8) (-)150.498,03 703.511,03 1.160.226,86 3.929.710,67 • Creditors: · Per avançament de fons per al lliurament d’inversions - 651.080,52 c) Administradors i Alta Direcció Durant els exercicis 2011 i 2010 els membres del Consell d’Administració de la Societat no han meritat cap import corresponent a sous, dietes o altres remuneracions. La Societat no ha concedit bestretes ni crèdits, ni té cap obligació amb membres del Consell en matèria de pensions i assegurances de vida. La remuneració total del personal d’alta direcció en l’exercici 2011, entenent aquest com la retribució del Director General i dels Directors de Serveis que depenen en primera línia jeràrquica del Director General ha estat de 549.569,45 euros, inclòs el cost de les cotitzacions a la Seguretat Social (551.298,30 euros el 2010). d) Altra informació referent al Consell d’Administració Tots els membres del Consell d’ Administració de la Societat han estat nomenats en representació i per delegació de l’ Ajuntament de Barcelona, en virtut del seu càrrec públic o per la seva condició de tècnic municipal, i compleixen les normes d’incompatibilitat del personal al servei de les Administracions Públiques i la Llei 5/2006 d’10 d’abril d’incompatibilitats dels membres del govern de la nació i dels alts càrrecs de l’ Administració General de l’ Estat. D’acord amb el que estableix l'article 229.1 del Text Refós de la Llei de Societats de Capital, aprovada mitjançant el Reial Decret Legislatiu 1 / 2010 de 2 de juliol, s’imposa als administradors el deure de comunicar al Consell d'Administració i, si no, als altres administradors, qualsevol situació de conflicte, directe o indirecte, que poguessin tenir amb l'interès de la Societat. El 2011 no s'ha produït, per part dels administradors, cap de les situacions esmentades en el paràgraf anterior. Igualment, segons l’article 229.2 de l’esmentat Text Refós, els Administradors han de comunicar la participació directa o indirecta que, tant ells com les persones vinculades a aquests, tinguin en el capital d'una o més societats amb el mateix, anàleg o complementari gènere d'activitat al que constitueixi l'objecte de la Societat, i comunicar, igualment, els càrrecs o les funcions que hi exerceixin en aquestes. El Plenari de l’Ajuntament de Barcelona, de 14/07/2011, faculta a BIMSA a revocar els nomenaments dels Membres del Consell d’Administració de la societat que l’exercien fins aleshores i designar els nous Membres del mateix, com a conseqüència del canvi de mandat. Així doncs, en data 28/07/2011, BIMSA exerceix les seves funcions de Junta General i constitueix el nou Consell d’Administració. 28 La situació en que es trobaven els Consellers, en quan al manteniment de càrrecs en societats amb la mateixa, anàloga o complementària activitat a la que constitueix l’objecte social de l’Agència, abans del 28 de juliol de 2011, era la següent: Il—lma. Sra. Elsa Blasco Riera Barcelona gestió Urbanística Membre Consell d'Administració Barcelona Regional Membre Consell d'Administració Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA Membre Consell Administració Institut Municipal d'Urbanisme Vocal Consell Rector Patronat Municipal de l'Habitatge Vocal Consell Administració Sr.Ramon Carrera Segués ProEixample, SA Conseller Institut Mpal. del Paisatge Urbà i Qualitat de Conseller Vida Sr. Ricard Fayos Molet Pro Nou Barris, SA Membre Consell d'Administració Parc Atraccions, SA Conseller Institut Municipal de Persones amb Disminució Membre de la Junta Rectora Agència Local d'Ecologia Urbana de Barcelona Membre Assemblea General Institut Municipal Parcs i Jardins Membre del Consell d'Administració I la situació del manteniment de càrrecs que es dona, a partir de l’esmentada data de 28 de juliol, és la que es detalla a continuació: Im. Sr. Antoni Vives Tomàs Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA President Barcelona gestió Urbanística, SA President Foment de Ciutat Vella President ProEixample, SA President Pro Nou Barris, SA President 22@BCN,SA President Im. Sr. Jordi Martí Grau Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA Membre Consell d'Administració Barcelona gestió Urbanística, SA Membre Consell d'Administració ProEixample, SA Membre Consell d'Administració Pro Nou Barris, SA Membre Consell d'Administració Ima. Sra. Elsa Blasco Riera Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA Membre Consell d'Administració Barcelona gestió Urbanística, SA Membre Consell d'Administració 22@BCN,SA Membre Consell d'Administració Sr. Vicent Guallart Furió Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA Membre Consell d'Administració Barcelona gestió Urbanística, SA Membre Consell d'Administració Foment de Ciutat Vella Membre Consell d'Administració ProEixample, SA Membre Consell d'Administració Pro Nou Barris, SA Membre Consell d'Administració 22@BCN,SA Membre Consell d'Administració Sra. Pilar Soldevila García Barcelona d'Infraestructures Municipals, SA Membre Consell d'Administració Foment de Ciutat Vella Membre Consell d'Administració ProEixample, SA Membre Consell d'Administració Pro Nou Barris, SA Membre Consell d'Administració 22@BCN,SA Membre Consell d'Administració Barcelona Sagrera Alta Velocitat, SA Membre Consell d'Administració 29 Sr. Albert Civit Fons Barcelona gestió Urbanística, SA Membre Consell d'Administració Foment de Ciutat Vella Membre Consell d'Administració ProEixample, SA Membre Consell d'Administració Pro Nou Barris, SA Membre Consell d'Administració 22@BCN,SA Membre Consell d'Administració Sr. Manuel Buenaño García Barcelona gestió Urbanística, SA Membre Consell d'Administració En el cas de la participació directa o indirecta en el capital de societats amb la mateixa, anàloga o complementària activitat a la que constitueix l’objecte de la Societat, es troba la següent situació: Societat participada % Nom Activitat participació Càrrec Ima. Sra. Francina Vila Valls Gestur, SA Promoció Immobiliària 15% Administrador Pel que fa a persones vinculades a membres del Consell d’Administració que ostenten participacions: Societat participada: Gestur, S.A. % Nom Activitat participació Ima. Sra. Francina Vila Valls Isabel Valls Promoció Immobiliària 70% Mariona Vila Promoció Immobiliària 15% 16. INFORMACIÓ SOBRE MEDI AMBIENT.- Es considera activitat mediambiental qualsevol operació el propòsit principal de la mateixa sigui la minimització de l’impacte mediambiental i la protecció i millora del medi ambient. No existeixen, a la data, contingències relacionades amb la protecció i millora del medi ambient. En aquest sentit, els eventuals riscos que es puguin derivar estan adequadament coberts amb les pòlisses de l’assegurança de responsabilitat civil que té subscrites la Societat. Per altra banda, la Societat no ha rebut cap subvenció ni ingrés com a conseqüència d’ activitats relacionades amb el medi ambient. Donada l’activitat de la Societat no es considera que pugui haver risc medi ambiental. 30 17. INFORMACIÓ ADDICIONAL.- Les despeses d’auditoria dels exercicis 2011 i 2010, derivades dels honoraris meritats el per les empreses PricewaterhouseCoopers Auditores, SL i Gabinete Técnico de Auditoria y Consultoría, SA, són repercutides per l’Ajuntament de Barcelona a cadascuna de les entitats que composen el grup municipal. Les esmentades companyies no han facturat altres honoraris per la prestació de serveis diferents als d’auditoria. La Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió de 29 de febrer de 2012, va acordar la reestructuració i racionalització del sistema de prestació de serveis i activitats de les empreses filials de Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA, de les que Agència de Promoció del Carmel i entorns, SA forma part, interessant dels corresponents consells d’administració els acords necessaris per a l’efectivitat de l’operació. En aquest sentit, el consell d’administració d’Agència de Promoció del Carmel i entorns, SA, en sessió de 12 de març de 2012, accepta aquest mandat i acorda iniciar els treballs de formulació de la corresponent proposta de reestructuració i racionalització de la Societat 18. FETS POSTERIORS.- Entre el 31 de desembre de 2011 i la data de formulació dels comptes anuals no s’han produït fets posteriors dels que s’hagi d’informar en la memòria. 31