) ) N '0 'u o. "5 Ul E f'- I- N ro m e Q) E .::J e :s LL N o O TI LL ro N N E ~ ro e o Qj ~ Q) u INSTITUT MUNICIPAL DE PARCS I JARDINS DE BARCELONA Informe d'auditoria de Comptes Anuals de l' exercici 2016 Protocol número: 7.142 An independent member of BKR INTERNATIONAl :\ \ O R,s":- "':" °0 I 'v; '%' " ,,,, p-.: . I(/~:' "{ - t .. < J . " /.' ,..' r- .. 'J , ::t,1 I (/) ..,. cf S":"S~0 1\0~~' -- ;;;..-- {>; Subvencions, donacions i lIegats rebuts TOTAL 763.934,38 6.497.896,76 - - - - 763.934,38 6.497.896,76 (282.681,37) (278.654,45) - - I 481.253,01 6.21~.242,31 1 - - - 481.253,01 6.219.242,31 160.642,13 499.887,72 - - 641.895,14 6.719.130,03 AJuntament de Barcelona INSTITUT MUNICIPAL DE PARCS 1 JARDINS DE BARCELONA ESTAT DE FLUXOS D'EFECTIU CORRESPONENT ALS EXERCICIS ANUALS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2016 1 2015 FLUXES D'EFECTIU DE LES ACTIVITATS D'EXPLOTACIÓ Resultat de I'exercici abans d'impostos Ajustaments al resultat Amortitzac1ó de I'immobilltzat (+) Variacions de provisions (+/-) Imputació de subvencions (-) Resultats per baixes i alienació de I'immobilitzat( +) Ingressos financers (-) Canvis en el capital corrent Existencies (+/-) Deutors i altres comptes a cobrar (+/-) Altres actius corrents (+/-) Creditors i altres comptes a pagar (+/-) Altres actius i passius no corrents (+/-) Altres fluxos d'efectiu de les activitats d'explotació Cobraments d'interessos (+) Fluxos d'efectiu de les activitats d'explotació FLUXOS D'EFECTIU DE LES ACTIVITATS D'INVERSIÓ Pagaments d'inversions (-) Immobilitzat intangible Immobilitzat material Altres actius financers Cobraments per desinversions (+) Altres actius financers Fluxos d'efectiu de les activitats d'inversió FLUXOS D'EFECTIU DE LES ACTIVITATS DE FINANC;:AMENT Cobraments i pagaments per instruments de patrimoni Subvencions, donacions i lIegats rebuts (+) Fluxos d'efectiu de les activitats de finan~ament INCREMENT / DISMINUCIÓ NETA DE L'EFECTIU O EQUIVALENTS Efectiu o equivalents al inici de I'exercici Efectiu o equivalents al final de I'exercici 2016 333.998,35 (- )362.046,64 787.016,64 (-) 956.587,53 (-) 193 .789,55 2 .629,56 (-) 1.315,76 875.920,55 193.346,81 1.580.469,31 33.627,46 (-) 1.277.527,65 346.004,62 1.315,76 1.315,76 849.188,02 (-) 666.269,37 (-) r5 .000,00 (-) 649.119,37 (-) 2.150,00 10,00 10,00 (-) 666.259,37 182.928,65 1.335.416,35 1.518.345,00 2015 14.396,54 5.814,32 997.030,19 (-) 701.835,63 (-) 293.050,99 5.699,40 (-) 2.028,65 837.601,96 (-)26.133,99 ( -)141.362,59 (-) 33 .627,46 898.595,45 140.130,55 2.028,65 2.028,65 859.841,47 (-) 260.820,85 (-)106.667,04 (-) 154.300,39 146,58 146,58 (-) 260.820,85 169.742,40 169.742,40 169.742,40 768.763,02 566 .653,33 1.335.416,35 Les notes 1 a 20 descrites a la Memoria formen part integrant de l'Estat de Fluxos d'efectiu de I'exercici 2016 7 ..J ) Ajuntament de Barcelona MEMORIA ANUAL DE L'EXERCICI 2016 Nota 1- ACTIVITAT DE L'ENTITAT 1.1 PARCS 1 JARDINS DE BARCELONA, INSTITUT MUNICIPAL (en endavant també l' INSTITUT o I'entitat) és un ens públic empresarial local, constitu"lt per l' AJUNTAMENT DE BARCELONA, amb patrimoni adscrit pel mateix i personalitat jurídica propia. Per aquest fet rep de l'Ajuntament de Barcelona el finan<;ament necessari per dur a terme la seva activitat. El seu domicili social es a 08012 Barcelona, carrer Torrent de I'Olla, 218 (NIF: P5801914B). 1.2 - Es regeix pels seus Estatuts, aprovats per acord del Consell Plenari de I'AJUNTAMENT DE BARCELONA de data 29 de maig de 1992 i modificats pel Pie de I'AJUNTAMENT DE BARCELONA de 14 d'octubre de 2005. 1.3 L'activitat de I'INSTITUT s'adre<;a a les següents activitats: 8 a) La conservació i millora deis parcs, jardins, així com deis terrenys forestals que li siguin expressament adscrits, tots ells de titularitat municipal, en tota I'extensió del seu contingut, tant vegetal com d'infraestructures relatives al verd, així com el mobiliari urba i jocs infantils que es trobin en els referits indrets. b) La conservació i millora de I'arbrat viari, jardineres i espais verds de la via pública, així com el manteniment de les seves instal·lacions i infraestructures. c) La creació de nous espais enjardinats. d) La coordinació de la gestió integral del litoral de Barcelona. e) La producció de plantes als vivers municipals i la conservació o custodia de I'arbrat que es trobi als vivers. f) L'assessorament i formació sobre disciplines relatives a la jardineria, el medi ambient i la gestió d'espais verds. g) L'atorgament de permisos, llicencies o concessions per la utilització de les zones gestionades per l'Entitat. h) L'ornamentació d'actes públics de l'Ajuntament de Barcelona i clients institucionals. i) La promoció del verd urba i de la millora del medi ambiento j) L'emissió d'informes preceptius i control de qualitat de tots els projectes urbans en allo que fa referencia a zones verdes ilo arbrat, així com la tramitació i gestió deis acords de compensació sobre les afectacions de verd, amb les seves instal·lacions i infraestructures, com el mobiliari urba i els jocs infantils, de conformitat amb les Ordenances Municipals. k) La realització de serveis i obres de jardineria. Ajuntament de Barcelona 1) Qualsevol altres relacionades amb les anteriors amb les seves funcions que l'Ajuntament li pugui assigmlr. 1.4 Organs de govern Els organs de govern i de gestió de l' INSTITUT són: a) El Consell d'Administració. b) El/la President!a i el/la Vicepresident/a. c) El/la Gerent. 1.5 Grup de societats L' INSTITUT pertany al grup consolidat encapc;alat per l'Ajuntament de Barcelona, amb domicili a la PlaC;a Sant Jaume, 1. 1.6 Moneda funcional Excepte indicació contraria, la moneda funcional utilitzada en els presents comptes anuals és I'euro, amb decimals. . Nota 2 - BASES DE PRESENTAC¡Ó 2.1 Imatge fidel Els comptes anuals adjunts s'han preparat a partir deis registres comptabl.es de l' INSTITUT i es presenten d'acord amb la legislació mercantil vigent i amb les normes i principis establerts en el Pla General de Comptabilitat aprovat pel R.D. 1514/2007, i d'acord amb les successives modificacions en el seu cas, amb I'objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, deis resultats de les seves operacions, deis canvis en el patrimoni net així com de la veracitat deis fluxos incorporats en I'estat de fluxos d'efectiu. Aquests comptes anuals se sotmetran a I'aprovació de l'Ajuntament de Barcelona, i s'estima que seran aprovats sense cap modificació. 2.2 Aspectes crítics de la valoració i estimació de la incertesa La preparació deis comptes anuals requereixen la realització per la Direcció de l' INSTITUT de determinades estimacions comptables i la consideració de determinats elements de judici. Aquests s'avaluen contínuament i es fonamenten en I'experiencia historica i altres factors, incloent les expectatives de successos futurs, que s'han considerat raonables d'acord amb les circumstancies. Si bé les estimacions considerades s'han realitzat sobre la millor informació disponible a Ip data de formulació deis presents comptes anuals, qualsevol modificació en el futur d'a~ú.éS1~S)" c.~ estimacions s'aplicaria de forma prospectiva des d'aquell moment, reconeixent I'éf,ecte del O ' canvi en I'estimació realitzada en el compte de perdues i guanys de I'exercici en qü.~§tl ó. 't~ \ 1( './' C. \ -' "\ \ Les principals estimacions i judicis considerats en els comptes anuals son les seg'l:Í~ts: ~\ '¡ . I~ 0 1 ] • Vides útils deis elements de I'immobilitzat intangible i material (noteJ\1 ' 1 i ~ (!'. :?6..,. 9 :v.- ..) Ajuntament de Barcelona • Valors raonables deis instruments financers (notes 4.5 i 4.7). • Estimació de la provisió per impostos (nota 4.8). • Provisions i conti ngencies (nota 4.10). 2.3 - Comparabilitat de la informació Els con'lptes anuals deis exercicis 2016 i 2015 s'han formulat d'acord amb I'estructura establerta en el Pla General de Comptabilitat, havent seguit en la seva elaboració I'aplicació de criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetaries, de manera que la informació presentada és homogenia i comparable. Nota 3 - DISTRIBUCIÓ DE RESULTATS La proposta de distribució del resultat de I'exercici 2016 formulada pel Consell d'Administració de l' INSTITUT i que haura de ratificar l' AJUNTAMENT DE BARCELONA és la següent: Base de repartiment: Benefici de I'exercici Distribució: Romanent 2016 339.245,59 339.245,59 339.245,59 Nota 4 - NORMES DE REGISTRE 1 VALORACXÓ Les principals normes de valoració utilitzades per l' INSTITUT en I'elaboració deis seus Comptes Anuals per a I'exercici 2016, han estat les següents: 4.1 Immobilitzat intangible L'immobilitzat intangible es troba valorat a preu d'adquisició, dedu"ída I'amortització acumulada i les perdues pel deteriorament de valor. Aplicacions informatiques Correspon al valor de les aplicacions adquirides a tercers. S'amortitzen linealment en un període de quatre anys. Les despeses de manteniment de les aplicacions informatiques es porten a despeses en el moment en que es produeixen. 10 l.) Ajuntament de Barcelona 4.2 Immobilitzat material L'immobilitzat material es traba valorat a preu d'adquisició, dedu'lda I'amortització acumulada i les perdues per deteriorament de valor. Les reparacions que no signifiquin una ampliació de la capacitat productiva o un allargament de la vida útil i les despeses de manteniment són carregades directament al compte de perdues i guanys. Els costos d'ampliació, modernització o millora que donen lIoc a un augment de la durada del bé o a un increment de la seva capacitat productiva són capitalitzats com a més valor del bé. Les despeses financeres directament atribu'lbles a I'adquisició o construcció d'elements de I'immobilitzat que necessiten un període de temps superior a un any per estar en condicions d'ús s'incorporen al seu cost fins que es troben en candicions de funcionament. Les amortitzacians es doten per aplicació, sobre el cost d'adquisició, deis percentatges que resulten de considerar les següents vides útils: Elements adquirits fins Elements adquirits a al 31 de desembre del partir de 1'1 de gener 2006 del 2007 Construccions 33 33 Xarxa de reg 10 10 Instal·lacions tecniques i 10 8 maquinaria Elements de transport 10 5 Altres instal·lacions, utillatge i 8 6 mobiliari Equips informatics 5 4 Jocs infantils 5 5 Per a la realització de la seva activitat l' INSTITUT utilitza actius no generadors de fluxos d'efectiu. Tal i com es descriu a l'Ordre EHA/733/2010 de 25 de mar<;, per la qual s'aproven aspectes comptables d'empreses públiques que operen en determinades circumstancies, els actius no generadors de fluxos d'efectiu són aquells que s'utilitzen no amb I'objecte d'obtenir un benefici o rendiment economic, sinó per I'obtenció de fluxos economics socials que benefici'ln a la col·lectivitat per mitja del potencial servei o utilitat pública, a canvi d'un preu fixat directa o indirectament per l'Administració Pública com a conseqüencia del caracter estrategic o d'utilitat pública de I'activitat que desenvolupa. Al tancament de I'exercici l' INSTITUT avalua el deteriorament de valor deis diferents actius no generadors de fluxos d'efectiu, estimant el valor recuperable d'aquests actius, que és el major entre el seu valor raonable i el seu valor en ús, entenent com a valor en ús el cost de reposició depreciat. Si el valor recuperable és inferior al valor net comptable es dotara la corresponent provisió per deteriorament de valor amb carrec al compte de p~ r::~~¡~S guanys. t" O , ,"- O .- "1-- En I'avaluació del deteriorament del valor deis actius de l' INSTITUT s'ha '~onsiderat ll" I'existencia d'una única Unitat Generadora d'Efectiu (UGE) vincu lada a I'activitat d ' ,· 'ard $'" \ . -\ [t5 ~ ' I .d: .(j) J ' eL. ~?Á. .::: ~ 11 AJuntament de Barcelona 4.3 Inversions gestionades per compte d'altres Ens Amb data 18 de juny de 2008, l'Ajuntament de Barcelona va aprovar, mitjanc;ant Decret d'Alcaldia, I'adequació del Decret d'Alcaldia de 3 d'abril de 1997, sobre el procediment aplicable a les inversions realitzades per organismes públics i privats per encarrec d'aquest. Segons aquest Decret, i d'acord amb el procediment aplicable a les inversions a realitzar per les empreses i resta d'entitats públiques per encarrec de l'Ajuntament de Barcelona aprovat el 30 de gener de 2012 i amb la normativa aplicable reguladora de les Hisendes Locals i la L1ei Especial de Barcelona quan les esmentades entitats disposin de certificacions, factures o justificacions d'obra feta, les lIiuraran a l'Ajuntament o a I'entitat corresponent mitjanc;ant una relació, a fi i efecte de la seva incorporació a I'inventari municipal. Aquests lIiuraments d'actius es formalitzen mitjanc;ant les corresponents factures a carrec de l'Ajuntament i entitats del grupo D'acord amb la normativa aplicable, l' INSTITUT registra comptablement aquestes transaccions utilitzant comptes de balanc;, sense afectar al compte de perdues i guanys. 4.4 - Arrendaments Els arrendaments en els que I'arrendador conserva una part important deis riscos i beneficis ~ derivats de la titularitat es classifiquen com arrendaments operatius. Els pagaments en concepte d'arrendaments operatius (nets de qualsevol incentiu rebut de I'arrendador) es carreguen al compte de perdues i guanys de I'exercici en que es meriten sobre una base lineal durant el període d'arrendament. Quan els actius són arrendats sota arrendament operatiu, I'actiu s'inclou al balanc; d'acord amb la seva naturalesa. Els ingressos derivats de I'arrendament es reconeixen de forma lineal durant el termini de I'arrendament. Quan els actius són arrendats mitjanc;ant arrendament financer, el valor actual deis pagaments per arrendament descomptats al ti pus d'interes implícit del contracte es reconeix com una partida a cobrar. La diferencia entre I'import brut a cobrar i el valor actual de I'esmentat import, corresponent a interessos no meritats, s'imputa al compte de perdues i guanys de I'exercici en que aquests interessos es meriten, d'acord amb el metode del ti pus d'interes efectiu. 4.5 ,Actius financers L' INSTITUT fixa la categoria deis seus actius financers en el moment del seu reconeixement inicial i revisa la mateixa a cada data de tancament, en base a les decisions adoptades per la Direcció. Aquesta classificació depen de la finalitat per la qual aquestes inversions han estat adquirides. Es classifiquen com a corrents els actius financers amb venciment igualo inferior a un any, i com a no corrents si el seu venciment es superior a un any. Els actius financers es donen de baixa en el balanc; de l' INSTITUT quan s'han extingit o s'han cedit la totalitat deis drets contractuals sobre fluxos d'efectiu de I'actiu financer, essent necessari que s'hagin traspassat substancialment tots els riscos i beneficis inherents a la propietat de I'actiu. ~\ ( )I~-S' 1,,:(\ e :, comptes a cobt;f . ~\ 1 , v , l/V; UC\I\ I /VJ' ~\ ¡¡~ ~I 1~ di ' ~~ - }.Ch), '~J -- Els actius financers de l' INSTITUT es classifiquen com a Préstecs i 12 AJuntament de Barcelona Els préstecs i partides a cobrar es valoren inicialment pel seu valor raonable, que, Ilevat que hi hagi alguna evidencia en contra, correspon al preu de la transacció. En posteriors valoracions es valoren a cost amortitzat, comptabilitzant els interessos meritats en el compte de perdues i guanys aplicant el metode del tipus d'interes efectiu, amb excepció deis préstecs i partides a cobrar amb venciment no superior a un any que es continuen valorant pel seu valor raonable, qua n I'efecte de no actualitzar els fluxos d'efectiu no sigui significatiu. Quan hi ha dubtes raonables sobre la recuperabilitat en quanties i venciments deis saldos deis comptes que estan classificats en la categoria de préstecs i comptes a cobrar, l' INSTITUT, realitza la corresponent correcció de valor per deteriorament amb carrec al compte de perdues i guanys de I'exercici en que el deteriorament s'ha posat de manifest. Les reversions de les perdues per deteriorament previament registrades, en cas de produir-se, es reconeixen en el compte de perdues i guanys de I'exercici en que el deteriorament s'ha eliminat o redu'lt. Els deutors per operacions comercials i altres comptes a cobrar són objecte de correcció valorativa després d'analitzar cada cas de manera individualitzada. Els instruments financers que l' INSTITUT classifica en aquesta categoria són els següents: • Comptes a cobrar per operacions comercials corresponents als saldos d~ clients i d'empresés del grup i associades per prestacions de serveis . • Comptes a cobrar per operacions no comercials. S'inclouen basicament, saldos amb personal. • Diposits i fiances lIiurats a lIarg termini: figuren registrats a I'epígraf d'inversions financeres a lIarg termini. Estan valorats pel seu valor nominal, ates que I'efecte de no actualitzar els fluxos d'efectiu no és significatiu. 4.6 Existencies Les existencies de l' INSTITUT es composen basicament de : - Arbustos i plantes destinades a I'equipament vegetal - Arbres - Plantes d'ornamentació Les existencies figuren valorades al seu preu de venda menys el marge de mercat o al cost de producció estimat. En el suposit que el valor de mercat de les existencies sigui inferior al preu d'adquisició o al cost de producció estimat es dota el deteriorament corresponent. 4.7 Passius financers L' INSTITUT fixa la categoria deis seus passius financers en el moment del seu reconeixement inicial i revisa la mateixa a cada data de tancament, en base a les de.cisions adoptades per la Direcció. Aquesta classificació depen de la finalitat per la qual ,pque~~ passius han estat formalitzats. )' :o 1" Es classifiquen com a corrents els passius financers amb venciment igualo inferió / a un a com a no corrents si el seu venciment es superior a un any. . (j) c· f"'" \ _ \ O La baixa d'un passiu financer es reconeixera quan I'obligació que genera s'hagi \ d.in &? I 13 \J ..J ) ) ) AJuntament de Barcelona L' INSTITUT classifica la totalitat deis seus passius financers en la categoria de debits i partides a pagar. Es valoren inicialment pel seu valor raonable, que, lIevat que hi hagi alguna evidencia en contra, correspon al preu de la transacció. En posteriors valoracions es valoraran a cost amortitzat, comptabilitzant els interessos meritats en el compte de perdues i guanys aplicant el metode del ti pus d'interes efectiu, amb excepció deis debits i partides a pagar amb venciment no superior a un any que es continuen valorant pel seu valor raonable quan I'efecte de no actualitzar els fluxos d'efectiu no sigui significatiu. Els instrument~ financers que l' INSTITUT classifica en aquesta categoria són els següents: • Diposits i fiances rebuts a lIarg termini: figuren registrats a I'epígraf de deutes a lIarg termini, altres passius financers. Estan valorats pel seu valor nominal, ates que I'efecte de no actualització de fluxos d'efectiu no és significatiu. • Prove'ldors d'immobilitzat. • Debits per operacions comercials corresponents als saldos creditors per prestacions de serveis i prove"ldors empreses del grup i associades. • Debits per operacions no comercials. S'inclouen, entre d'altres, saldos amb personal, etc. 4.8 Impost sobre beneficis D'acord amb I'article 34 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l' Impost sobre Societats, els Ens Públics Empresarials Locals disposaran d'una bonificació del 99% de la part de la quota íntegra de les rendes que procedeixin deis serveis compresos a l'apartat 2 de I'article 25 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Regim Local. La despesa per Impost sobre beneficis de l'exercici es calcula en funció del resultat de I'exercici abans d'impostos, augmentat o disminu"lt, segons s'escaigui, per les diferencies permanents amb el resultat fiscal, entenent aquest com la base imposable de I'esmentat impost, i minorat per les bonificacions i deduccions en la quota. La despesa (ingrés) per impost sobre beneficis és I'import que, per aquest concepte, es merita en I'exercici i que compren tant la despesa (ingrés) per impost corrent com per impost diferit. Tant la despesa (ingrés) per impost corrent com diferit es registra al compte de perdues i guanys tenint en compte I'aplicació deis beneficis fiscals indicats anteriorment. No obstant, es reconeix en el patrimoni net I'efecte impositiu relacionat amb partides que es registren directament en el patrimoni neto Els actius i passius per impost corrent es valoraran per les quantitats que s'espera pagar o recuperar de les autoritats fiscals, d'acord amb la normativa vigent o aprovada i pendent de publicació a la data de tancament de I'exercici. Els impostos diferits es calculen, d'acord amb el metode del passiu, sobre les diferencies temporimies que sorgeixen entre les bases fiscals deis actius i passius i els seus valors en lIibres. L'impost diferit es determina aplicant la normativa i els tipus impositius aprovats o a.::::: punt d'aprovar-se a la data del balanc;; i que s'espera aplicar quan el corresponent actíu. \Sré~ f'"< ; impost diferit es realitzi o el passiu per impost diferit es liquidi. /),1 /1' ( ,I'/; ,;1/ ! fer; '1: 14 \ ' ~ ~\ Ajuntament de Barcelona Els actius per impostos diferits es reconeixen en la mesura en que resulti probable que es vagi a disposar de guanys fiscals futurs amb les que poder compensar les diferencies temporals o bé existeixin passius per impostos diferits, al)1b el límit d'aquests últims, comptabilitzats amb el mateix termini de reversió. 4.9 Transferencies corrents i de capital a) Les activitats desenvolupades per l' INSTITUT corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics en I'ambit competencial de l'Ajuntament de Barcelona, mitjan«;:ant gestió directa per delegació de l'Ajuntament de Barcelona, d'acord amb allo previst per la legislació vigent (Ley Reguladora de las Bases de Régimen Local y Reglamento de Obras, Actividades y Servicios de los Entes Locales) . Per a la prestació deis !?erveis públics, en I'ambit de competencies de l'Ajuntament de Barcelona, l' INSTITUT rep d'aquest el finan«;:ament, el qual es reflecteix a I'epígraf d'Ingressos " Subvencions d'explotació incorporades al resultat de I'exercici ", del compte de perdues i guanys. Aquesta transferencia corrent pressupostaria, que es considera no reintegrable, esta fixada tenint en compte els suposits d'equilibri pressupostari previstos a la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. A aquests efectes, una transferencia es considera no reintegrable quan existeix un acord individualitzat de concessió i s'han complert totes les condicions establertes per a la seva concessió, i no existeixen dubtes raonables de que es cobrara. b) Les subvencions no reintegrables relacionades amb I'adquisició de I'immobilitzat material s'imputen com a ingressos de I'exercici en proporció a I'amortització deis corresponents actius o, en el seu cas, quan es produeixi la venda, correcció valorativa per deteriorament o baixa en balan«;:. e) Al tancament de cada exercici economic, les transferencies corrents i de capital que estan pendents d'aplicació es reflecteixen com a Periodificacions a curt termini en el passiu del balan«;: de situació. En el suposit que no es materialitzin, poden ésser exigides pels ens que les van atorgar. d) D'altra banda, les subvencions no reintegrables relacionades amb despeses especifiques es reconeixen en el compte de perdues i guanys en el mateix exercici en que es meriten les corresponents despeses. 4.10 - Provisions i contingencies L' INSTITUT reconeix comptablement una provlslo per passiu contingent quan té una obligació present sorg ida com a conseqüencia de successos passats, es probable que puguin produir-se perjudicis patrimonials per a l' INSTITUT i l' import es pot estimar de manera fiable. '-\ OR.§ Les provisions es valoraran d'acord amb la informació disponible, pel valor actual d,e fcI mi llor °0 \ estimació possible de I'import necessari per cancel·lar o transferir a un tercer! l ~ob li gacló , "1,; registrant els ajustaments per actualització de la provisió com una despesa financéra atene oc. \ al meritament. fU) í\ '¡j 01' \ <Í A?J I ~ "/J ~ ~ ~ . 15 Ajuntament de Barcelona 4.11 - Ingressos i despeses Amb criteri general els ingressos i despeses es registren atenent el principi del meritament i el de correlació d'ingressos i despeses, independentment del moment en que són cobrats o pagats. Els ingressos es registren pel valor raonable de la contraprestació rebuda o a rebre, i representen els imports a cobrar pels béns Iliurats i els serveis prestats en el marc ordinari de la seva activitat, deduint els descomptes, l' impost sobre el valor afegit i altres impostos relacionats amb les vendes. Els ingressos per prestacions de serveis es reconeixen quan compleixen els següents requisits: • L' import deis ingressos es pot valorar amb fiabilitat. • L' INSTITUT rep els beneficis o rendiments economics derivats de la transacció. • El grau de la transacció pot ser valorat amb fiabilitat. • Els costos incorreguts en la prestació, així com els que queden per incórrer fins a completar-la poden ser valorats amb fiabilitat. La tipologia deis ingressos per prestacions de serveis de l' INSTITUT, que s'han reconegut seguint els criteris anteriorment esmentats, són els següents: • Treballs de jardineria realitzats per a altres empreses. • Ornamentacions. • Cursos de formació a afeccionats i reciclatge professional . • Esponsoritzacions i patrocinis. • Assessoraments i projectes. • Concessions. • Llicencies d'ocupació. • Entrades al Parc del Laberint. • Permisos per filmacions. • Afectacions i guals. 4.12 - Medi ambient Les despeses derivades de les actuacions empresarials que tenen per objecte la protecció i millora del medi ambient es comptabilitz:en, si s'escau, com a despeses de I'exercici en que s'incorren. No obstant aixo, si suposen inversions com a conseqüencia d'actuacions per minimitzar I'impacte o la protecció i millora del medi ambient, es comptabilitzen com a major valor de I'immobilitzat (veure Nota 19). 4.13 - Prestacions als treballadors Durant I'exercici 2009, en base a I'article 42 del conveni col·lectiu (article 49 del conveni col·lectiu actual) i a la normativa vigent en materia de pensions l' INSTITUT va procedir a exterioritzar, mitjanc;ant una polissa d'assegurances col·lectiva, els compromisos amb el seu personal, de tal manera que al tancarnent de I'exercici 2009 els pagaments d'aquests compromisos van ser assumits per la companyia d'assegurances adjudicataria de...--I' - esmentada polissa. -< C5Rs d Q Co Tenen la consideració de retribucions a lIarg termini de prestació definida. / 0;'< 1J, I.c: $: 1 ({g ~~\ I¡ 16 \ \~ ,en i \ .~ C/) í \~,t- ¡"'i/ ~,' ~ Ajuntament de Barcelona El valor actual deis compromisos amb el personal objecte d'exteriorització es va calcular amb els següents parametres: Col·lectiu beneficiari Tipus d'interes tecnic Prima única 308 4,42% anual durant els 360 primers mesos i 2,42% per a la resta de la durada del contracte 7.515.774,86 euros L' INSTITUT va materialitzar l' externalització d'aquest import en un únic pagament, en I'exercici 2009. En I'exercici 2012 es va fer efectiva una prima complementaria per import de 266.088,59 euros com a conseqüencia de diferencies detectades en determinades dades del personal objecte d'exteriorització. Atenent a les característiques de la polissa subscrita, no s'estimen riscos per a l' INSTITUT, ates que aquests, lIevat que es modifiquin les prestacions, són assumits per la companyia d'assegurances. A la data de formulació deis presents comptes anuals no s'ha produ'it cap fet que modifiqui, d'acord amb les clausules de la polissa, les prestacions. 4.14 - Transaccions entre parts vinculades Amb caracter general, les operacions amb empreses vinculades es comptabilitzen en el seu moment inicial pel seu valor raonable. Si el preu fixat difereix del seu valor raonable, la diferencia es registra atenent a la realitat economica de I'operació. La valoració posterior es realitza d'acord amb el previst a la normativa corresponent. Nota 5 - GESTlÓ DEL RISC FINANCER Les activitats de l' INSTITUT es troben exposades a diversos riscos financers: risc de credit, risc de tipus d'interes i risc de liquiditat. La gestió del risc financer va a carrec de la Direcció financera de l' INSTITUT. a) Risc de credit El risc de credit es troba a I'efectiu i a equivalents de I'efectiu, així com als deutors comercials i altres deutes, incloent comptes pendents de cobrament i transaccions compromeses. En relació amb els deutors comercials, l' INSTlTUT avalua la qualitat creditícia deis clients, considerant la seva posició financera, I'experiencia passada i altres factors. Els límits individuals de credit s'estableixen en funció de criteris interns. b) Risc de ti pus d'interes El risc de tipus d'interes apareix amb el recursos aliens no corrents. L' INSTITUT no manté riscos de ti pus d'interes. e) Risc de liquiditat 17 J ...J Ajuntament . de Barcelona L' INSTITUT realitza una gestió prudent del risc de liquiditat que implica la disponibilitat de finan<;ament suficient per un import suficient mitjan<;ant facilitats de credit, tant del propi Grup al qual pertany, com, en el seu cas, d'entitats financeres. La Direcció realitza un seguiment de les previsions de reserva de liquiditat de l' INSTITUT en base als fluxos d'efectiu esperats. Nota 6 - IMMOBILITZAT INTANGIBLE 6.1 El detall i moviments registrats pels comptes que integren I'epígraf de I'immobilitzat intangible durant els exercicis 2016 i 2015 es sintetitzen en els quadres resum que s'acompanyen a continuació: 18 Per a I'exercici 2016 COST ACTlVAT Saldo a 1.1.2016 Addicions Baixes Saldo a 31.12.2016 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Saldo a 1.1.2016 Dotació a I'amortització de I'exercici Baixes Saldo a 31.12.2016 VALOR NET COMPTABLE A 31.12.2016 Per a I'exercici 2015 COST ACTlVAT Saldo a 1.1.2015 Addicions Saldo a 31.12.2015 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Saldo a 1.1.2015 Dotació a I'amortització de I'exercici Saldo a 31.12.2015 VALOR NET COMPTABLE A 31.12.2015 Aplicacions informatiques 588.196,00 30.682,74 (-) 267.924,94 350.953,80 (-) 460.839,36 (-) 46.009,05 267.924,94 (-) 238.923,47 112.030,33 Aplicacions informatiques 493.269,55 94.926,45 588.196,00 (-) 431.066,06 (-) 29.773,30 (-) 460.839,36 127.356,64 Ajuntament de Barcelona 6.2 Les addicions deis exercicis 2016 i 2015 corresponen en la seva totalitat al disseny i implementació d'aplicatius informatics. 6.3 Les aplicacions informatiques totalment amortitzades i en ús a 31.12.2016, suposen un total de 171.094,21 euros, (395.408,10 euros a 31.12.2015). 6.4 - Durant I'exercici 2016 i per I'acord del Consell d'Administració de data 15 de marc; de 2016 s'ha procedit a donar de baixa determinades aplicacions informatiques per estar fora d'ús. Els cost d'adquisició d'aquests elements va ser de 267.924,94 euros. 6.5 És política de I'INSTITUT contractar totes les polisses d'assegurances que s'estimen necessaries per donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar als elements d'immobilitzat intangible. Nota 7 - IMMOBILITZAT MATERIAL 7.1 El detall i moviments registrats pels comptes que integren I'epígraf de I'immobilitzat material durant els exercicis 2016 i 2015 es sintetitzen en els quadres resum que s'acompanyen a continuació: Per a I'exercici 2016 COST ACTIVAT Saldo a 1.1.2016 Addicions Baixes Saldo a 31.12.2016 AMORTlTZACIÓ ACUMULADA Saldo a 1.1.2016 Dotació a I'amortització de I'exercici Baixes Saldo a 31.12.2016 CORRECCIONS DE VALOR PER DETERIORAMENT Saldo a 1.1.2016 Saldo a 31.12.2016 VALOR NET COMPTABLE A 31.12.2016 19 Instal·lacions tecniques i Terrenys i altre immobilitzat construccions material Total 394.085,24 394.085,24 (-)200.142,60 (-)7.095,44 (-)207.238,04 (-) 102.206,59 (-) 102.206, 59 84.640,61 18.110.675,69 526.602,05 (-)113.723,02 18.523.554,72 (-)15.424.825,43 (-)733.912,15 111.093,46 (-)16.047.644,12 (- ) 28.710,67 (- )28. 710,67 2.447.199,93 18.504.760,93 526.602,05 (- )113. 723,02 18.917.639,96 (-)15.624.968,03 (- )741.007,59 111.093,46 (-)16.254.882,16 (-) 130.917,26 (- )130.917,26 2.531.840,54 Ajuntament de Barcelona Per a I'exercici 2015 Instal'lacions Terrenys i tecniques i altre construccions immobilitzat material Total COST ACT~VAT Saldo a 1.1.2015 Addicions Baixes Saldo a 31.12.2015 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Saldo a 1.1.2015 Dotació a I'amortització de I'exercici Baixes Saldo a 31.12.2015 CORRECexONS DE VALOR PER DETERIORAMENT Saldo a 1.1.2015 Saldo a 31.12.2015 VALOR NET COMPTABLE A 31.12.2015 394.085,24 394.085,24 (-)193.047,15 (-)7.095,44 (-)200.142,60 (-) 102.206,59 (-) 102.206,59 91.735,05 7.2 - Les addieions de I'exereiei inclouen principalment: Exereiei 2016: 18.059.932,53 271.008,55 (- )220.255,40 18.110.575,59 (-)14.579.229,99 (- )950.151,44 214.566,00 (- )15.424.825,43 (-) 28.710,67 (-)28.710,67 2.557.139,59 a) Quatre maquines de desherbat amb vapor d'aigua. b) Adquisieió de cinc vehicles eltktries e) Adaptaeió i modifieaeió de cinc vehicles d) Maquinaria diversa per al manteniment de la jardineria. 18.454.017 ,77 271.008,55 (-)220.255,40 18.504.750,93 (-)14.872.277 ,14 (-)967.256,89 214.566,00 (- )15.624.968,03 (-)130.917,26 (-)130.917,26 2.748.875,54 e) 113 taquilles per a diversos centres de treball de jardineria i platges f) 3 nous'sistemes d'alimentaeió ininterrompuda (SAl) g) Diversos ordinadors. Exereiei 2015: a) Instal·laeió de noves xarxes de reg per a la telegestió a diversos pares i jardins de la eiutat. . b) Adquisició de dos eamions amb plataformes elevadores c) Maquinaria diversa per al manteniment de la jardineria. d) Diversos ordinadors. 7.3 L' import deis elements de I'immobilitzat material totalment amortitzats i en ús a 31.12.2016 i a 31.12.2015 és detalla a eontinuaeió: 20 Instal·lacions tecniques i altre immobilitzat material 2016 2015 13.505.163,69 11.56B.554,17 13.505 .163,69 11.568.554,17 Ajuntament de Barcelona 7.4 - Les subvencions rebudes relacionades amb I'immobilitzat material, així com els actius relacionats es mostren a continuació: Subvencions oendents traspas Cost deis actius Subvenclons rebudes ID relacionats • Exercici 2005 55.242,07 54.632,50 • Exercici 2006 421.324,15 484.017,11 • Exercici 2007 527.819,98 527.819,98 • Exercici 2008 330.281,99 330.281,89 • Exercici 2009 331.407,70 11.849,93 331.407,70 • Exercici 2010 153.399,89 153.399,89 • Exercici 2011 551.873,50 63.053,16 551.873,50 • Exercici 2012 200.769,66 43.241,01 240.632,21 • Exercici 2013 81.458,47 50.911,54 97.367,31 • Exercici 2014 223.381,45 126.860,74 266.968,85 • Exercici 2016 359.678,92 346.958,69 429.780,20 3.236.637,68 642.875,07 3.468.181,14 Valor net comptable deis actius 11.489,93 63.053,16 52.127,08 60.854,57 151.623,54 414.629,10 754.137,37 (1) Sense considerar I'efecte impositiu. Dedu'it I'efecte impositiu, I'import és 622.302,89 euros.(Nota 13) 7.5 ~ Es política de I'INSTITUT contractar totes les polisses d'assegurances que s'estimen necessaries per donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar als elements d'immobilitzat. 7.6 - El cost brut activat en concepte de terrenys i immobles a 31 de desembre de 2016 i 2015 té el següent detall: • Pavimentació del Viver de Tres Pins • Can Mestres • Hivernacle del Parc de la Ciutadella • Local CI Mollerussa 132.528,13 25.242,49 153.350,93 82.963,69 394.085,24 7.7 - Durant I'exercici 2016 i per I'acord del Consell d'Administració de data 15 de marc,; de 2016 s'ha procedit a donar de baixa determinats elements de transport i maquinaria per estar fora d'ús. Els cost d'adquisició d'aquests elements va ser de 113.723,02 euros' (En I'exercici 2015 les baixes per aquest concepte van ser per un import de 220.265,40 euros). 7.8 - Deteriorament d'elements de I'immobilitzat mate'rial L'INSTITUT agrupa la totalitat deis seus actius no generadors de fluxos d'efectiu en unitats d'explotació o servei, com a actius destinats al manteniment deis espais verds i platges de la ciutat. 21 a) La naturalesa i correccions valoratives realitzades per I'INSTITUT deis actiU5¡~i?a~§0 ' d'explotació o serveis no generadors de fluxos d'efectiu són les següents: , Iy O"}; 1/0' UC~ '1'