o ;:: INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA Informe d'auditoria de Comptes Anuals de I'exercici 2016 Protocol número: 7.154 An illdepelldellt member of BKR INTERNATIONAl Córsega, 299, 6a. 08008 Barce/olla . Te/. 902282830 - 934 816469· Paseo de la Castellalla, 123,9' e 28046 Madrid· Tel. 912190763 wwwfaura-casas.com . faura-casas@faura-casas.com Barcelolla Madrid Mallresa íNDEX l. Informe d'auditoria 2. Comptes anuals auditats Pagina 3 5 2 INFORME D'AUDITORIA DE COMPTES DE L'INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA CORRESPONENTS A L'EXERCICI 2016 I Introducció Hem auditat els comptes anuals de I'Institut de Cultura de Barcelona que comprenen el balan~ a 31 de desembre de 2016, el compte de perdues i guanys, restat de can vis en el patrimoni net, restat de fluxos d'efectiu i la memoria corresponents a I'exercici anual acabat en aquesta data. Aquesta auditoria ha estat realitzada en el marc del control financer de la Intervenció General l'Ajuntament de Barcelona definit en I'article 220 del Reial Decret Legislatiu 212004, de 5 de mar~, pel que s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. El Consell d'Administració és responsable de la formulació deis comptes anuals de I'entitat d'acord amb el marc d'informació financera que es detalla a la nota 2.1. de la memoria adjunta i en particular d'acord amb els principis i criteris comptables, així mateix, és responsable del control intern que consideri necessari per permetre que la preparació deis esmentats comptes anuals estiguin lIiures d'incorrecció material. Els comptes anuals a que es refereix aquest informe van ser formulats pel Consell d'Administració en data 7 d'abril de 2017. 11 Objectiu i abast del treball: Responsabilitat deis auditors La nostra responsabilitat és emetre una opinió sobre si els comptes anuals adjunts expressen la imatge fidel, basada en el treball realitzat d'acord amb les normes d'auditoria del sector públic. Aquestes normes exigeixen que planifiquem i executem I'auditoria per tal d'obtenir una seguretat raonable, encara que no absoluta, que els comptes anuals estan lliures d'incorrecció material. Una auditoria comporta I'aplicació de procediments per obtenir evidencia adequada i suficient sobre els imports i la informació recollida en els comptes anuals. Els procediments seleccionats depenen del judici de I'auditor, inclosa la valoració deis riscos d'incorrecció material en els comptes anuals. En efectuar aquestes valoracions del risc, I'auditor té en compte el control intern rellevant per a la preparació i presentació raonable per part del gestor de comptes anuals, a fi de dissenyar els procediments d'auditoria que siguin adequats en funció de les circumstancies, i no amb la finalitat d'expressar una opinió sobre I'eficacia del control intern de I'entitat. Una auditoria també inclou I'avaluació de I'adequació deis criteris comptables i de la raonabilitat de les estimacions comptables realitzades pel gestor, així com I'avaluació de la presentació global deis comptes anuals. Considerem que I'evidencia d'auditoria que hem obtingut proporciona una base suficient i adequada per emetre la nostra opinió d'auditoria. 3 III Opinió En la nostra opinió els comptes anuals adjunts expressen, en tots els aspectes significatius, la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera de l'lnstitut de Cultura de Barcelona a 31 de desembre de 2016, així com deis seus resultats i els seus fluxos d'efectiu corresponents a I'exercici anual acabat en aquesta data, de conformitat amb el marc normatiu d'informació financera que resulta d'aplicació i, en particular amb els principis i criteris comptables continguts en el mateix. IV Altres qüestions que no afecten a I'opinió En data 20 d'abril de 2016 altres auditors van emetre el seu informe d'auditoria sobre els comptes anuals de I'exercici 2015, expressant una opinió favorable. Barcelona, 10 d'abril de 2017 Faura-Casas Auditors-Consultors, S.L. CoJ.legi de Censors Jurats de Comptes de Catalunya FAURA-CASAS, Audltors Consultors, S.L Any 2017 Núm. 20/17/07702 IMPORT COL·LEGIAL: 30,00 EUR Informe sobre treballs diferents a I'auditoria de comptes AIl illdepellde/Jt member oj BKR tNTERtlATIONAl Córsega, 299, 6a. 08008 Barcelolla . Tel. 902282830 - 934 816469· Paseo de la Castellalla, 123,9° C 28046 Madrid· Tel. 912190763 wlVlVjallra-casas.com . jallra-casas@jallra-casas.com Barcelolla Madrid Manresa 4 INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA Comptes Anuals de I'exercici 2016 5 • Ajuntament ~ , de Barcelona Institut de Cultura COMPTES ANUALS DE L'EXERCICI 2016 V \ I ( ) 1 3 \ , ) • Ajuntament .~~ de Barcelona ÍNDEX DELS COMPTES ANUALS DE L' INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA Notes A) B) e) 1 2 3 Balan~os al 31 de desembre de 2016 i 2015 Comptes de perdues i guanys corresponents als exercicis anuals acabats el 31 de desembre de 2016 i 2015 Estats d'ingressos i des peses reconeguts corresponents als exercicis anuals acabats el 31 de desembre de 2016 i 2015 Estats totals de canvis en el patrimoni net corresponents als exercicis anuals acabats el 31 de desembre de 2016 i 2015 Estats de fluxos d'efectiu corresponents als exercicis anuals acabats el 31 de desembre de 2016 i 2015 Activitat de l'Entitat 1.1 Naturalesa de l'Entitat 1.2 Estatuts 1.3 Objectius 1.4 Organs de Govern 1.5 Grup de societats 1.6 Moneda funcional Bases de presentació 2.1 Imatge fidel 2.2 Aspectes crítics de la valoració i estimació de la incertesa 2.3 Comparabilitat de la informació Normes de registre i valoració 3.1 Béns del patrimoni historic, artístic i cultural 3.2 Immobilitzat intangible 3.3 Immobilitzat material 3.4 Arrendaments 3.5 Actius financers 3.6 Existencies 3.7 Passius financers 3.8 Impost sobre beneficis 3.9 Transferencies corrents i de capital 3.10 Provisions i contingencies 3.11 Ingressos i despeses 3.12 Medi ambient 3.13 Transaccions entre parts vinculades 4 7 9 11 Pagina 12 14 16 16 16 16 17 17 17 17 17 17 18 18 18 18 19 20 20 22 22 23 24 25 26 27 27 • Ajuntament 0, :6 de Barcelona 4 Béns del patrimoni historic, artístic i cultural 27 5 Immobilitzat intangible 28 6 Immobilitzat material 29 7 Actius financers 31 8 Inversions gestionades per compte di altres ens 36 9 Periodificacions a curt termini d'actiu corrent 36 10 Subvencions, donacions i lIegats rebuts 38 11 Provisions i contingencies 39 12 Passius financers 40 13 Administracions públiques 43 14 Periodificacions a curt termini de passiu corrent 46 15 Ingressos i des peses 46 16 Operacions amb empreses vinculades 51 17 Informació sobre medi ambient 52 18 Altra informació 52 5 • Ajuntarnent ~:b de Barcelona BALAN(;OS AL 31 DE DESEMBRE DE 2016 i 2015 6 • Ajuntament de Barcelona A) ACTIU NO CORRENT (I.n.m.IY.V) 1 Sins del potrimo.1 hlstllrie , ortlstic 1 cultural n ImmobHitzot Intonglblo 5 Aphcaclons Informallqucs m ImmobAltzat material 2 Inñllloclons ticnlques I ol1re I mmoblhtzat IV, In'ICrsions en empruu del grup f DSSoclodu a lIarg termi"1 1 Instrul1'en15 de parl man. V In ... rsions flnonceres a IIQrg termí"' 5 Altresacllusflnoncus 8) ACTIU CORRENT (Ill.Y.VI.VII) nI Deutors CClmerclals I altru comptu a !:obrar 1 Cllenl$ per vende.s , presta d o"s de Serve_$ 2 Cllents. eR'flreses del grup I assoclodes 4 Personal 6 AI1rcs cr~dl'ts omb Administrad o", Púbhques V Inwrslans ffnanceru a curt te""lnl 5 Ahres ac'hus f lnancers VI Pcriodificocians ca curt tcrminl VII Efcctlu I altrcs actius Hqulds cqulwlcn" 1 Tresorerla TOTAL ACTIU Notes • 5 6 7 7 7 7 - 16 7 13 9 INSTITVT DE CULTURA DE 8ARCELONA 8ALAN~S AL 31 DE DESEMBRE DE 2016 I 2015 (on ou/'Os) 2016 2015 2 206_078, 90 2 390 781 ,23 A) PATRIMONI NET (A-l.A-3) 1 162 032 , 28 1 162032,28 A- l) Fons P/'Opis (V.VII) 453 556,35 651 500,65 453556,35 651500,65 V Resultots d' exerclcls antcriors 4n 356,71 454 211,14 VII Resultot de I' exorelel 477356 ,71 454 211.14 105 613,56 115517, 16 A-3) SubYl.ncJons, donaclons I lIega1'1 rr.buts 1~ 613 ,56 115517,16 8) PASSIU NO CORRENT (l) 7520,00 7520,00 7520,00 7520,00 I Provislons Q lIarg te""l"1 4 Ahre! provIS1ons 28 ~7 250,38 21 451 695,61 C) PASSIU CORRENT (I.n.IY.Vl) 26 124 168,80 19 521 470,18 I Provislons Q turt te.rmlnl 1635272.94 2060.9788 5 4 Ahres prov/sions 23 590989 ,84 16914295.61 9469,92 147949.91 888436,10 398245 ,81 n Dcutu G curt tarmlnl 3 Ahre5 dcu~s a curttumlnl 54468,18 - IY Crcditvrs comerclals I altns comptes 54468 ,18 1 Provel dors 2 Proveidors crrpreses del grup I assocladu 4 Personal (A:crnll Mraclons pendcn1s 995996,66 1 220940, 29 de pa90 ... "t) 6 AI1rcs dcutu amb Admlnls1raClons Púbhques 1 292 616,74 709 285,14 1292616,74 709285,14 VI Pcriodiflcaclons a curt termiftl 30673 329,28 23 842 476,84 TOTAL PATRIMONI NET I PASSIU Les Notes 1 a 18 descrites en la Memoria formen part Integrant del Balan~ al 31 de desembre de 2016 7 Notes 2016 2015 5 395,973, 62 .97088.,85 5263.02,16 .808788,41 4808788 ,41 4748758,n 454 613,75 60029,64 10 132 .571 ,46 162 096,44 24526,61 5670,00 111 24526,61 5670,00 24526 ,61 5670,00 25.252 829,05 18 865 921 , 99 112 119080, 59 437 138,84 119 080.59 437138.84 12 121 000,00 190. 623,81 121000.00 190623,81 23 583 574,58 18 120 297,88 12 21641568,94 15 226 908,70 12-16 2 55144,87 1006263,20 12 1088636,92 1004954,30 13 798 223,85 882171,68 1. 1 429 173,88 117861,46 30673 329,28 23 842 476,84 • Ajuntament .~ de Barcelona COMPTES DE PERDUES I GUANYS CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ANUALS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2016 i 2015 8 • Ajuntarnent l' de Barcelona COMPTES DE PERDUES I GUANYS CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2016 I 2015 (en euros) (Deure) Haver Notes 2016 A) OPERACIONS CONTINUADES 1. Import net de la xifro de negocis 15 7.549.992.59 a) Vendes 95.827.23 b) Prestacions de serveis 7.454.165.36 4. Aprovisionaments -40.970.67 a) Consum de mercoderies -40.970.67 5. Altres ingressos d'explotació 120.097.177.43 a) Transferencies corrents 115.666.075,56 Ajuntament de Barcelona 16 115.305.513,53 Altres transferencies 360.562,03 b) Transferencies de capital 16 4.431.101,87 Ajuntament de Barcelona 4.431.101,87 6 . Despeses de personal 15 -20.949.562.73 a) Sous i solori s -16.692.657,99 b) Carregues socials -4.256.904,74 7. Altres despeses d'explotació -105 .539.186.13 a) Serveis ex1eriors 15.2 -40.559.072 ,53 b) Tributs -18.138,56 c) Perdues, de1eriorament i vorioció de provisions per operacions comercials 7.4 45.831,93 d) Transferencies corrents 15.3 -58.434.852,16 e) Transferencies de capital 15.3 -6 .572.954,81 8. Amortització de I'immobilitzat 5-6 -397.786.93 9 . Imputació de subvencions d'immobilitzat no financer i altres 10 -223.62 13. Altres resultats -265.345.34 A.l) RESULTAT D'EXPLOTACIÓ (1+4+5+6+7+8+9+13) 454.094.60 14. Ingressos financers 1.614.11 b) De valors negociables i altres instruments financers de 1ercers 1.614,11 17. Diferencies de canvi -2.24 A.2 RESULTAT FINANCER (14+17) 1.611.87 A.3 RESULTAT ABANS D'IMPOSTOS (A.1+A.2) 455.706.47 19. Impost sobre beneficis 13 -1.092.72 A.5 RESULTAT DE L'EXERCICI (A.3+19) 454.613.75 Les Notes 1 a 18 descrites en la Memoria formen part integront del Compte de Perdues i Guanys de I'exercici 2016 EL PRESIDENT EL GERENT 9 (Deure) Haver 2015 7.693.792.03 134.658.64 7.559.133.39 -47.874.98 -47.874,98 112.109.676.79 106.426.037,54 105.915.565,28 510.472,26 5.683.639,25 5.683.639,25 -18.583.384.54 -14.443.824,06 -4.139.560,48 -100.720.572.10 -40.302.095,53 -39.137,34 151.180,56 -54.760.016,18 -5.770.503,61 -392.477.77 776.94 -1.674.00 58.262,37 1.867.33 1.867,33 1.02 1.868.35 60.130.72 -101.08 60.029.64 • Ajuntament ~-É de Barcelona EST ATS DE CANVIS EN EL PATRIMONI NET CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ANUALS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2016 i 2015 10 • ' Ajuntarnent '1 ti de Barcelona INSTITUT DE CUL TURA DE BARCELONA ESTATS DE CANVIS EN EL PATRIMONI NET CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ANUALS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 20161 2015 (en euros) A) ESTATS D'INGRESSOS 1 DESPESES RECONEGUTS CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ANUALS ACABATS EL Notes 2016 2015 A) Resultat del compte de perdues i guanys 454.613,75 60.029,64 B) Total ingressos i des peses imputad es directament en el patrimoni (-) 29.524,98 (-) n6,94 net Transferencies al compte de perdues i guanys Subvencions, donacions i lIegats rebuts (-) 29.524,98 (-) n6,94 TOTAL D'INGRESSOS 1 DESPESES RECONEGUDES 425.088,n 59.252,70 Les notes 1 a 18 descrites a la Memoria formen part integrant de l'Estat de Canvis en el Patrimoni Net de I'exercici 2016. 11 I INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA ESTATS DE CANVIS EN EL PATRIMONI NET CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ANUALS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2016 I 2015 (en euros) B) ESTAT TOTAL DE CANVIS EN EL PATRIMONI NET CORRESPONENT A L'EXERCICI ANUAL ACABAT EL 31 DE DESEMBRE Resul1t1td'exercici s Subvencions, I I Patrimoni an1eriors Resul1t1tde I'exercici donacions i lIegats TOTAL rebuts SALDO A L'INICI DE L'EXERCICI 2016 - 4.748.758,77 60.029,64 162.096,44 4.970.884,85 To1t11 ingressos i despeses reconegudes 2016 - - 454.613,75 -29.524,98 425.088,77 A I tres variacions del patrimoni net - 60.029,64 -60.029,64 - - SALDO FINAL DE L'EXERCICI 2016 - 4.808.788,41 454.613,75 132.571,46 5.395.973,62 B) ESTAT TOTAL DE CANVIS EN EL PATRIMONI NET CORRESPONENT A L'EXERCICI ANUAL ACABAT EL 31 DE DESEMBRE Resul1t1td'exerci cis Subvenci ons, Patrimoni an1eriors Resul1t1tde I'exercici donacions i lIegats TOTAL rebuts SALDO A L'INICI DE L'EXERCICI 2015 - 4 .736.813 ,20 11.945,54 162.873,38 4 .911.632,12 To1t11 i ngressos i despeses reconegudes 2015 - - 60.029,64 -776,94 59.252,70 Altres variacions del patrimoni net - 11.945 ,57 -11.945,54 - 0,03 SALDO FINAL DE L'EXERCICI 2015 - 4.748.758,77 60.029,64 162.096,44 4.970.884,85 Les notes 1 a 18 descrites a la Memoria formen part integrant de l'Estat de Canvis en el Patrimoni Net de I'exercici 2016. 12 • Ajuntament [t~ de Barcelona ESTATS DE FLUX OS D'EFECTIU CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ANUALS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2016 i 2015 13 • Ajuntament ~ de Barcelona INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA ESTATS DE FLUXOS D'EFECTIU CORRESPONENTS ALS EXERCICIS ANUALS ACABATS EL 31 DE DESEMBRE DE 2016 I 2015 (en euros) Notes 2016 2015 FLUXOS D'EFECTIU DE LES ACTIVITATS D'EXPLOTACIÓ Resultat de I'exerc:ic:i abans de impostos 455.706,47 60.130,72 AJustaments del resultat 515.477,03 389.833,50 Arrortitzac:ió de I'imrobilitzat (+) 5-6 397.786,93 392.477,77 Variacions de provisions (+/-) 12 119.080,59 - Ilf4lutac:ió de subvencions (-) 10 223,62 (-) 776,94 Ingressos fi nancers (-) (-) 1.614,11 (-) 1.867,33 Canvis en el c:apital c:orrent (-) 175.288,69 (-) 954.052,44 Deutors i altres cOlf4ltes per cobrar (+/-) 7 (-) 6.602.698,62 4.903.079,43 Altres actius corrents (+/-) 170.475,45 30.165,52 Creditors i altres corrptes per pagar (+/-) 12 5.463.276,70 (-) 5.709.615,40 Altres passius corrents (+/-) 793.657,78 (-) 177.681,99 Altres fluxos d'efec:tiu de les ac:tivitats d'explotac:ió 521,39 1.766,25 CobranEnt d' i nteressos 1.614,11 1.867,33 Pagarmnts per irrpost sobre beneficis (-) 1.092,72 (-) 101,08 Fluxos d'efec:tiu de les ac:tivitats d'explotac:ió 796.416,20 (-) 502.321,97 FLUXOS D'EFECTIU DE LES ACTIVITATS DE INVERSIÓ Pagaments per inversions (-) (-) 222.988,20 (-) 437.459,92 Imrobilitzot intangible 5 (-) 44.374,06 (-) 297.972,99 Imrobilitzot I1llterial 6 (-) 178.614.14 (-) 139.486,93 Cobraments per desinversions (+) 9.903,60 19.845,00 Altres ac:tius financers 7 9.903,60 19.845,00 Fluxos d'efec:tiu de les ac:tivitats de inversió (-) 213.084,60 (-) 417.614,92 INCREMENT/DISMINUaÓ NETA DE L'EFECTIU O EQUIVALENTS 583.331,60 (-) 919.936,89 Efectiu o equivalents a I'inici de I'exerc:ici 709.285,14 1.629.222,03 Efectiu o equivalents al final de I'exercici 1.292.616,74 709.285,14 Les notes 1 a 18 descrites a la Memoria formen part integrant de l'Estat de Fluxos d'Efectiu de I'exercici 2016 14 • Ajuntament .~ , de Barcelona MEMORIA ANUAL DE L'EXERCICI 2016 15 • Ajuntament 'm~ de Barcelona INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA , MEMORIA ANUAL DE L'EXERCICI 2016 1. Activitat de /'Entitat. 1.1 Naturalesa de l'Entitat L' INSTITUT DE CULTURA DE BARCELONA (en endavant, també, l' leUB o l'Entitat) és una entitat pública empresarial local, constiturda per l' AJUNTAMENT DE BARCELONA, amb patrimoni adscrit pel mateix i personalitat jurídica propia. Per aquest fet rep de l' AJUNTAMENT de Barcelona el finan~ament necessari per dur a ter me la seva activitat. Fins I'exercici 2005, l' leUB es configurava com a una entitat de dret públic i a partir del 1 de gener del 2006, en virtut de I'acord adoptat pel Pie de l' AJUNTAMENT de Barcelona, amb data 17 de juny de 2005, adopta la personalitat jurídica es mentada. 1.2 Estatuts Es regeix pels seus Estatuts, aprovats per acord del Consell Plenari de l' AJUNTAMENT DE BARCELONA modificats per I'acord del Pie de l' AJUNTAMENT de Barcelona de 17 de juny de 2005. 1.3 Objectius D'acord amb els Estatuts, I'objectiu de l' leUB és desenvolupar de forma directa i descentralitzada els serveis i les arees d'actuació cultural següents: els serveis de suport a la iniciativa ciutadana i cívica; crear, gestionar i mantenir el patrimoni artístic, científic, tecnologic, natural i documental; difondre la cultura pels districtes i barris; impulsar les activitats de sectors culturals sense anim de lucre, i potenciar-ne el dialeg interdisciplinari; incentivar la presencia a la ciutat d'indústries culturals i deis equipaments d'ús cultural; la promoció de les activitats culturals i d'ocupació del lIeure que es desenvolupen a la ciutat, participar en l' impuls de les grans infraestructures de titularitat de l'Estat, de la Generalitat o de titularitat concurrent, radicades en el municipi i explotar comercialment els béns i activitats de l' leUB; així com participar directament o a través de societats mercantils municipals en la inversió d'indústries culturals. 16 • Ajuntament ¡~ de Barcelona 1.4 Organs de Govern Els organs de govern i de gestió de l' leUB són els següents: • El President. • La Vicepresidenta. • El Conse" d'Administració. • El Gerent. 1.5 Grup de societats L' leUB, pertany al grup consolidat encapc;alat per l' AJUNTAMENT de Barcelona, amb domicili a la Plac;a Sant Jaume, número 1. 1.6 Moneda funcional Excepte indicació contraria, la moneda funcional utilitzada en els presents comptes anuals és I'euro, amb decimals. 2. Bases de presentadó 2.1 Imatge fidel Els comptes anuals adjunts s'han preparat a partir deIs registres comptables de l' leUB i es presenten d'acord amb la legislació mercantil vigent i amb les normes i principis establerts en el Pla General de Comptabilitat aprovat pel R.D. 1514/2007, i d'acord amb les successives modificacions, en el seu cas, amb I'objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera, deIs resultats de les seves operacions, deIs canvis en el patrimoni net així com de la veracitat deIs fluxos incorporats en I'estat de fluxos d'efectiu. 2.2 Aspectes crítics de la valoració i estimació de la incertesa La preparació deIs comptes anuals requereix la realització per la Direcció de l'Entitat de determinades estimacions comptables i la consideració de determinats elements de judici. Aquests s'avaluen contínuament i es fonamenten en I'experiencia historica i altres factors, incloent les expectatives de successos futurs. 17 • Ajuntament .~~ de Barcelona Si bé les estimacions considerades s'han realitzat sobre la millor informació disponible a la data de formulació deis presents comptes anuals, qualsevol modificació en el futur d'aquestes estimacions s'aplicaria de forma prospectiva des d'aquell moment, reconeixent I'efecte del canvi en I'estimació realitzada en el compte de perdues i guanys de I'exercici en qüestió. Les principals estimacions i judicis considerats en els comptes anuals són les següents: • Vides útils deis elements de I'immobilitzat intangible i material (nota 3.2 i 3.3). • Valors raonables deis instruments financers (Notes 3.5 i 3.7). • Estimació de la provisió per impostos (nota 3.8 i 13). 2.3 Comparabilitat de la informació Els comptes anuals deis exercicis 2016 i 2015 s'han formulat d'acord amb I'estructura establerta en el Pla General de Comptabilitat, havent seguit en la seva elaboració I'aplicació de criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetaries, de manera que la informació presentada és homogenia i comparable. 3. Normes de registre i valoració. Les principals normes de registre i valoració utilitzades per l' ICUB en I'elaboració deis seus Comptes Anuals per a I'exercici 2016, han estat les següents: 3.1. Béns del patrimoni historic, artístic i cultural El present epígraf, que compren basicament les obres de Picasso adquirides a tercers, figura valorat pel seu preu d'adquisició i no és objecte d'amortització economica. 3.2. Immobilitzat intangible L'immobilitzat intangible es troba valorat a preu d'adquisició, dedu'fda I'amortització acumulada i les perdues pel deteriorament de valor. Aplicacions informcltiques Correspon al valor de les aplicacions adquirides a tercers. S'amortitzen linealment en un període de quatre anys. Les despeses de manteniment de les aplicacions informcltiques es consideren despeses en el moment en que es produeixen. 18 • ' Ajuntament m1i de Barcelona 3.3. Immobilitzat material a) L'immobilitzat traspassat a l' leUe en el moment de la seva constitució, el qual era propietat del dissolt Institut Municipal Barcelona Espectacles en endavant també, IMBE, va ser enregistrat pel seu valor en lIibres en el moment de la dissolució, incorporant l' leue en la seva comptabilitat tant el seu valor a cost d'adquisició com la seva amortització acumulada. b) Les inversions realitzades per l' leUe figuren valorades al seu cost d'adquisició, dedu'(da l' amortització acumulada i les perdues per deteriorament de valor. Les reparacions que no signifiquin una ampliació de la capacitat productiva o un allargament de la vida útil i les despeses de manteniment són carregades directament al compte de perdues i guanys. Els costos d' ampliació, modernització o millora que donen lIoc a un augment de la durada del bé o a un increment de la seva capacitat productiva són capitalitzats com a més valor del bé. c) Les dotacions per a les amortitzacions es calculen a partir del moment en que els béns entren en funcionament d'acord amb el metode lineal, distribuint el cost deis béns entre els anys de vida útil estimada, segons el següent detall: • Instal·lacions tecniques i maquinaria • Altres instal'lacions, utillatge i mobiliari • Altre immobilitzat material: - Equips informeltics - Elements de transport - Resta Anys de vida útil estimada 10 10 4- 6,7 5,5 10 Per a la realització de la seva activitat l'Entitat utilitza actius no generadors de fluxos d'efectiu. Tal i com es descriu a l'Ordre EHA/733/201O de 25 de mar~, per la qual s'aproven aspectes comptables d'empreses públiques que operen en determinades circumstancies, els actius no generadors de fluxos d'efectiu són aquells que s'utilitzen no amb I'objecte d'obtenir un benefici o rendiment economic, sinó per I'obtenció de fluxos economics socials que beneficf(n a la col·lectivitat per mitja del potencial servei o utilitat pública, a canvi d'un preu fixat directament o indirectament per l'Administració Pública, com a conseqüencia del caracter estrategic o d'utilitat pública de I'activitat que desenvolupa. 19 • Ajuntament {t~ de Barcelona Al tancament de l'exercici,l'Entitat avalua el deteriorament de valor deis diferents actius no generadors de fluxos d'efectiu, estimant el valor recuperable d'aquests actius, que es el major entre el seu valor raonable i el seu valor en ÚS, entenent com a valor en ÚS el cost de reposició depreciat. Si el valor recuperable és inferior al valor net comptable es dotara la corresponent provisió per deteriorament de valor amb carrec al compte de perdues i guanys. L'entitat ha agrupat tots els seus actius no generadors de fluxos d'efectiu en una única unitat d'explotació. 3.4 Arrendaments Els lIoguers es classifiquen com a lIoguers financers sempre que de les condicions deis mateixos es dedueixi que es transfereixen a I'arrendatari substancialment els riscos i despeses inherents a la propietat de I'actiu objecte del contracte. La resta deis arrendaments es classifiquen com arrendaments operatius, els quals són objecte de comptabilització amb carrec al compte de perdues i guanys en I'exercici en que es meriten. Al 31 de desembre de 2016 i 2015 l'Entitat únicament té arrendaments operatius. 3.5 Actius financers L'Entitat fixa la categoria deis seus actius financers en el moment del seu reconeixement inicial i revisa la mateixa a cada data de tancament, en base a les decisions adoptades per la Direcció. Aquesta classificació depen de la finalitat per a la qual aquestes inversions han estat adquirides. Es classifiquen com a corrents els actius financers amb venciment igualo inferior a un any, i com no corrents si el seu venciment és superior a un any. Els actius financers es donen de baixa en el balan!; de l'Entitat quan s'han extingit o s'han cedit la totalitat deis drets contractuals sobre els fluxos d'efectiu de I'actiu financer, essent necessari que s'hagin traspassat substancialment tots els riscos i beneficis inherents a la propietat de I'actiu. Els actius financers de l'Entitat es classifiquen en les següents categories: a) Préstecs i partides a cobrar 20 • Ajuntament m I de Barcelona Els préstecs i partides a cobrar es valoren inicialment pel seu valor raonable, que, lIevat que hi hagi alguna evidencia en contra, correspon al preu de transacció. En posteriors valoracions es valoren a cost amortitzat, comptabilitzant els interessos meritats en el compte de perdues i guanys aplicant el metode del tipus d'interes efectiu, amb excepció deis préstecs i partides a cobrar amb venciment no superior a un any que es continuen valorant pel seu valor raonable. Quan hi ha dubtes raonables sobre la recuperabilitat en quanties i venciments deis saldos deis comptes que estan classificats en la categoria de préstecs i partides a cobrar, l'Entitat, realitza la corresponent correcció del valor per deteriorament amb correc al compte de perdues i guanys de I'exercici en que el deteriorament s'ha posat de manifest. Les reversions de les perdues per deteriorament previament registrades, en cas de produir-se, es reconeixen en el compte de perdues i guanys de I'exercici en el qual el deteriorament s'ha eliminat o redu"lt. Els deutors per operacions comercials i altres comptes a cobrar són objecte de correcció valorativa després d'analitzar cada cas de manera individualitzada. Els instruments financers que l'Entitat classifica en aquesta categoria són els següents: • Diposits i fiances lliurats a lIarg termini: figuren registrats a I'epígraf d'inversions financeres a lIarg termini, altres actius financers. Estan valorats pel seu valor nominal, ates que I'efecte de no actualització de fluxos d'efectiu no és significatiu. • Comptes a cobrar per operacions comercials corresponents als saldos deutors per vendes i prestacions de serveis. • Comptes a cobrar per operacions no comercials. S'inclouen saldos deutors amb empreses del grup i associades, personal, etc. b) Inversions en el patrimoni d' empreses del grup i associades Les inversions en empreses del grup i associades comprenen valors negociables no admesos a cotització, que es valoren a preu d'adquisició, excepte quan el seu valor recuperable és inferior. En aquest cas, es constitueixen les oportunes correccions valoratives per deteriorament. S'entén com a valor recuperable el major import entre el seu valor raonable menys els costos de venda i el valor actual de fluxos d'efectiu derivats de la inversió. 21 • Ajuntament ~ I de Barcelona Llevat que hi hagi una millor evidencia del valor recuperable d'aquestes inversions, en I'estimació del deteriorament es pren en consideració l' import del patrimoni net de la societat participada corregit per les plusvalues tacites a la data de valoració. Les correccions valoratives per deteriorament, i la seva reversió posterior, si escau, es registren en el compte de perdues i guanys. En la mesura que " lCUB prengui la decisió de vendre a curt termini les participacions d'alguna d'aquestes societats es reclassificara comptablement a I'epígraf d'actius no corrents mantinguts per a la venda. 3.6 Existencies La gestió i explotació de les botiga del Museu d'Historia va ser adjudicada a la societat Companyia Central Llibreteria, S.L i posteriorment prorrogada. Les existencies comercials de la botiga van ser lIiurades en diposit a la societat i no s'estima un valor significatiu d'aquestes. Les existencies de la botiga del Museu Picasso , gestionada per la societat Laietana de Llibreteria, S.L, no s'han considerat significatives. Van ser cedides sense contraprestació a favor de la Fundació Museu Picasso de Barcelona, aprovada amb data 21 de setembre de 2013 pel Consell Plenari i posada en funcionament l' 1 de gener de 2014. 3.7 Passius financers L'Entitat fixa la categoria deis seus passius financers en el moment del seu reconeixement inicial i revisa la mateixa a cada data de tancament, en base a les decisions adoptades per la Direcció. Aquesta classificació depen de la finalitat per a la qual aquests passius han estat formalitzats. Es classifiquen com a corrents els passius financers amb venciment igualo inferior a un any, i com no corrents si el seu venciment és superior a un any. La baixa d'un passiu financer es reconeixera quan I'obligació que genera s'hagi extingit. L' lCUB classifica la totalitat deis seus passius financers en la categoria de debits i partides a pagar. Es valoren inicialment pel seu valor raonable, que lIevat que hi hagi alguna evidencia en contra, correspon al preu de transacció. 22 • Ajuntament ~ , de Barcelona En posteriors valoracions es valoraran a cost amortitzat, comptabilitzant els interessos meritats en el compte de perdues i guanys aplicant el metode del ti pus d'interes efectiu, amb excepció deis debits i partides a pagar amb venciment no superior a un any que es continuaran valorant pel seu valor raonable quan I'efecte de no actualitzar els fluxos d'efectiu no sigui significatiu. Els instruments financers que " leUB classifica en aquesta categoria són els següents: • Debits per operacions comercials corresponents als saldos creditors per prestacions de serveis. • Debits per operacions no comercials. S'inclouen, entre d'altres, creditors empreses del grup i associades, personal, etc. 3.8 Impost sobre beneficis L' leUB aplica el que disposa a I'article 34 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l' Impost sobre Societats, en base al qual els Ens Públics Empresarials Locals disposaran d'una bonificació del 99'Yo de la part de la quota íntegra de les rendes que procedeixin deis serveis compresos a I'apartat 2 de I'article 25 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Regim Local. La despesa per Impost sobre beneficis de I'exercici es calcula en funció del resultat de I'exercici abans d'impostos, augmentat o disminu"ft, segons s'escaigui, per les diferencies permanents amb el resultat fiscal, entenent aquest com la base imposable de l' esmentat impost, i minorat per les bonificacions i deduccions en la quota. La despesa (ingrés) per impost sobre beneficis és l' import que, per aquest concepte, es merita en I'exercici i que compren tant la despesa (ingrés) per impost corrent com per impost diferit. Tant la despesa (ingrés) per impost corrent com diferit es registra al compte de perdues i guanys tenint en compte I'aplicació deis beneficis fiscals indicats anteriorment. No obstant, es reconeix en el patrimoni net I'efecte impositiu relacionat amb partides que es registren directament en el patrimoni neto Els actius i passius per import corrent es valoraran per les quantitats que s'espera pagar o recuperar de les autoritats fiscals, d'acord amb la normativa vigent o aprovada i pendent de publicació a la data de tancament de I'exercici. 23 • Ajuntament .~ , de Barcelona Els impostos diferits es calculen, d'acord amb el metode del passiu, sobre les diferencies temporanies que sorgeixen entre les bases fiscals deis actius i passius i els seus valors en lIibres. No obstant aixo, si els impostos diferits sorgeixen del reconeixement inicial d'un actiu o un passiu en una transacció diferent d'una combinació de negocis que en el moment de la transacció no afecta ni al resultat comptable ni a la base imposable de l' impost, no es reconeixen. L' impost diferit es determina aplicant la normativa i els tipus impositius aprovats o a punt d' aprovar-se a la data del balan~ i que s'espera aplicar quan el corresponent actiu per impost diferit es realitzi o el passiu per impost diferit es liquidi. Els actius per impostos diferits es reconeixen en la mesura en que resulti probable que es vagi a disposar de guanys fiscals futurs amb els que poder compensar les diferencies temporanies, o bé existeixin passius per impostos diferits, amb el límit d'aquests últims, comptabilitzats amb el mateix termini de reversió. 3.9 Transferencies corrents i de capital a) Les activitats desenvolupades per l' ICUB corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics en I'ambit competencial de l' AJUNTAMENT de Barcelona, mitjan~ant la gestió directa en virtut de I'article 85 de la Llei Reguladora de les Bases de Regim Local en el seu apartat c) Entitat pública Empresarial Local i el Reglament d'Obres, Reglament d' Obres, Activitats i Serveis de les Entitats Locals). Per a la prestació deis serveis públics, en I'ambit de competencies de l' AJUNTAMENT de Barcelona, l' ICUB rep d'aquest, el finan~ament, el qual es reflecteix a I'epígraf d'Ingressos "Transferencies corrents de l' AJUNT AMENT de Barcelona", del compte de perdues i guanys. Aquesta transferencia corrent pressupostaria, que es considera no reintegrable, esta fixada tenint en compte els suposits d'equilibri pressupostari previst a la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. A aquests efectes, una transferencia es considera no reintegrable quan existeix un acord individualitzat de concessió i s'han complert totes les condicions establertes per a la seva concessió i no existeixen dubtes raonables de que es cobrara. b) Les subvencions no reintegrables relacionades amb I'adquisició de I'immobilitzat material s'imputen com a ingressos de I'exercici en proporció a I'amortització deis corresponents actius o, en el seu cas, quan es produeixi la venda, correcció valorativa per deteriorament o baixa en balan~. 24 • Ajuntament l6 de Barcelona c) Les transferencies corrents rebudes per l' IeUe de l' AJUNTAMENT de Barcelona que ten en per objecte el finan~ament d'actuacions i projectes desenvolupats per consorcis i entitats culturals, són comptabilitzades, en el moment que són aprovades, com a ingressos per transferencies corrents, i la seva aplicació com a despeses tanmateix per transferencies corrents. De la mateixa manera, les transferencies de capital rebudes també de l' AJUNT AMENT de Barcelona que tenen la mateixa finalitat, són objecte de comptabilització en el compte de perdues i guanys com a ingressos per transferencies de capital i la seva aplicació com a despeses per transferencies de capital. Al tancament de cada exercici economic, les transferencies corrents i de capital que estan pendents d'aplicació es reflecteixen com a Periodificacions a curt termini en el passiu del balan~. En el suposit que no es materialitzin, poden ésser exigides pels ens que les van atorgar. d) D'altra banda, les subvencions no reintegrables relacionades amb despeses específiques es reconeixen en el compte de perdues i guanys en el mateix exercici en que es meriten les corresponents despeses. 3.10 Provisions i contingencies L'Entitat reconeix comptablement una provisió per passiu contingent quan té una obligació present sorgida com a conseqüencia de successos passats, és probable que puguin produir-se per judicis patrimonials per a l'Entitat i l' import es pot estimar de manera fiable. Les provisions es valoren d'acord amb la informació disponible, pel valor actual de la millor estimació possible de l' import necessari per cancel' lar o transferir a un tercer I'obligació, registrant els ajustaments per actualització de la provisió com una despesa financera atenent al meritament. D'altra banda, es consideren passius contingents aquelles possibles obligacions sorgides com a conseqüencia de successos passats, la materialització de la qual esta condicionada que ocorri o no un o més esdeveniments futurs independents de la voluntat de l'Entitat. Aquests passius contingents no són objecte de registre comptable, presentant-se detall deis mateixos en la memoria, quan sigui necessari. 25 BIll Ajuntament ¡1t~ de Barcelona 3.11 Ingressos i despeses Amb criteri general els ingressos i despeses s'enregistren atenent el principi de meritament i el de correlació d'ingressos i despeses, independentment del moment que són cobrats o pagats. Els ingressos es registren pel valor raonable de la contraprestació rebuda o a rebre, i representen els imports a cobrar pels béns lliurats i els serveis prestats en el marc ordinari de la seva activitat, deduint els descomptes, l' impost sobre el valor afegit i altres impostos relacionats amb les vendes. Els ingressos per prestacions de serveis es reconeixen quan compleixen els següents requisits: • L' import deis ingressos es pot valorar amb fiabilitat. • L'Entitat rep els beneficis o rendiments economics derivats de la transacció. • El grau de realització de la transacció pot ser valorat amb fiabilitat. • Els costos incorreguts en la prestació, així com els que queden per incórrer fins a completar-la poden ser valorats amb fiabilitat. L'Entitat realitza serveis de taquillatge per a espectacles, exposicions i altres activitats que produeix, coprodueix o bé col· labora mitjan~ant convenis formalitzats amb altres societats amb interessos culturals. En el desenvolupament de les festes propies de la Ciutat de Barcelona, s'obtenen ingressos per patrocinis publicitaris. 3.12 Medi ambient Les despeses derivades de les actuacions empresarials que tenen per objecte la protecció i millora del medi ambient es comptabilitzen, si escau, com a despeses de I'exercici en que s'incorren. No obstant aixo, si suposen inversions com a conseqüencia d'actuacions per minimitzar l' impacte o la protecció i millora del medi ambient, es comptabilitzen com a major valor de I'immobilitzat (nota 17). 26 • Ajuntament ;~-É de Barcelona 3.13 Transaccions entre parts vinculades Amb caracter general, les operacions amb empreses vinculades es comptabilitzen en el seu moment inicial pel seu valor raonable. Si el preu fixat difereix del seu valor raonable, la diferencia es registra atenent a la realitat economica de I'operació. La valoració posterior es realitza d'acord amb el previst a la normativa corresponent. 4. Béns del patrimoni historie, artístic i cultural. El següent epígraf, que no ha presentat moviment durant I'exercici 2016, es composa deis següents conceptes: IDetal1 2016 2015 Obres Picasso: 1.003.479,81 1.003.479,81 -Diego Fita i Fita 73.980,59 73.980,59 -Retrato de Jaqueline con cinta 205.522,61 205.522,61 - Tete de femme 530.162,23 530.162,23 -Mujer y niño cerca de un velero 193.814,38 193.814,38 Col.lecció Gabinet Salvador 50.000,00 50.000,00 Altres obres 108.552,47 108.552,47 ITOTALCOST 1.162.032,28 1 1.162.032,281 Les obres de Picasso a les que es fa referencia, adquirides per I'ICUB entre el període 1997 i 2001, han estat sempre sota la custodia del Museu Picasso. En la constitució de la Fundació Museu Picasso de Barcelona, aquestes peces son incloses en I'annex de la Carta Fundacional de data 6 de mar~ de 2013 que composa I'inventari del Museu, i continuen sota seva custodia conjuntament amb la resta de la col.lecció. 27 ,. • Ajuntament ~~ de Barcelona 5. Immobilitzat intangible 5 .1. Analisi del moviment El detall i moviments registrats pels comptes que integren I'epígraf de I'immobilitzat intangible durant els exercicis 2016 2015 es sintetitzen en el quadre resum que s'acompanya a continuació: COST ACTIVAT Saldo a 1.1. 2016 Aires Regulari 1zaci ons Baixes Saldo a 31.12.2016 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Saldo a 1.1.2016 Doroció a l'amorti1zació de I'exercici Baixes Saldo a 31.12.2016 VALOR NET COMPTABLE A 31.12.2016 COST ACTIVAT Saldo a 1.1.2015 Aires Baixes Saldo a 31.12.2015 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Saldo a 1.1.2015 Doroció a l'amorti1zació de I'exercici Baixes Saldo a 31.12.2015 VALOR NET COMPTABLE A 31.12.2015 Aplicacions infoMnatiques 1.307.293,78 183.689,30 (-) 139.315,24 1.351.667,84 (-) 655.793.13 (-) 242.318 ,36 (-) 898.111,49 453.556,35 Aplicacions infoMnatiques 1.009.320,79 297.972,99 1.307.293,78 (-) 450.869,59 (-) 204.923,54 Total 1.307.293,78 183.689,30 (-) 139.315,24 1.351.667,84 (-) 655.793,13 (-) 242.318 ,36 (-) 898.111,49 453.556,35 Total 1.009.320,79 297.972,99 1.307.293,78 (-) 450.869,59 (-) 204.923,54 (-) 655.793,13 (-) 655.793,13 651.500,65 651.500,65 28 • Ajuntament " ~ de Barcelona Durant I'exercici 2016, s'ha regularitzat el valor comptable deis immobilitzats deis exercicis 2014 i 2015, que per error, inclo'fen I'import de I'iva. Atesa la importcmcia relativa, s'ha regularitzat tot I'impacte en l' exercici 2016. 5.2 Com addicions de I'exercici 2016 es destaca un recurs digital i 3D per al Reial Monestir de Pedralbes, I'aplicació per mobil "PuntsdeLLibre" i un aplicatiu per els indicadors de les fabriques de creació. Les addicions de I'exercici 2015 corresponen principalment a I'adquisició de nous moduls i programaris del sistema de venda i gestió de reserves Euromus utilitzat pels museus gestionats per I'ICUB , la compra de la lIicencia d'ús de I'aplicació "City Soundtrack " que recull un mapa sonor de la ciutat de Barcelona amb continguts musicals a 10 localitzacions així com els nous webs deis Festivals BAM i MAC. 5.3 Les aplicacions informatiques totalment amortitzades i en ús a 31.12.2016, suposen un total de 405.250,09 euros (252.472,92 euros a 31.12.2015) 6. Immobilitzat material. 6 .1. Analisi del moviment El detall i moviments registrats pels comptes que integren I'epígraf de I'immobilitzat material durant els exercicis 2016 i 2015 es sintetitzen en els quadres resum que s'acompanyen a continuació: 29 • Ajuntament .~ de Barcelona InstoUocions Altres Altre tecniqu~s i instol·locions, immobilitzot Total maquinaria utillotg~ i mobiliori mot~riol COST ACTIVAT Soldo 01.1.2016 644.840,91 311.496,68 1.085.460,37 2.041.797,96 Aires 62.305,00 35.372,11 205.758,41 303.435,52 Reguloritzocions (-) 17.276,21 (-) 6.138,96 (-) 101.406,21 (-) 124.821,38 Boix~s Soldo o 31.12.2016 689.869,70 340.729,83 1.189.812,57 2.220.412,10 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Soldo o 1.1.2016 (-) 568.965,33 (-) 289.314,75 (-) 729.306,74 (-) 1.587.586,82 Dofllció a l'amor1ització de I'exercici (-) 27.103,39 (-) 12.617,25 (-) 115.747,93 (-) 155.468,57 BaixeS Soldo o 31.12.2016 (-) 596.068,72 (-) 301.932,00 (-) 845.054,67 (-) 1.743.055,39 VALOR NET COMPTABLE A 31.12.2016 93.800,98 38.797,83 344.757,90 4n.356,71 InstoUocions Altres Altre tecniqu~s i instol·locions, immobilitzot Total maquinaria utillot9~ i mobiliari mot~riol COST ACTIVAT Soldo o 1.1.2015 622.173,52 311.496,68 968.640,83 1.902.311,03 Aires 22.667,39 108.034,05 130.701,44 Baix~ 8.785,49 8.785,49 Soldo o 31.12.2015 644.840,91 311.496,68 1.085.460,37 2.041.797,96 AMORTITZACIÓ ACUMULADA Soldo o 1.1.2015 (-) 543.011,19 (-) 277.020,47 (-) 580.000,93 (-) 1.400.032,59 Dofllció a l'amor1ització de I'exercici (-) 25.954,14 (-) 12.294,28 (-) 149.305,81 (-) 187.554,23 Baix~ Soldo o 31.12.2015 (-) 568.965,33 (-) 289.314,75 (-) 729.306,74 (-) 1.587.586,82 VALOR NET COMPTABLE A 31.12 .2015 75.875,58 22.181,93 356.153,63 454.211,14 ./ -' 30 al\'l Ajuntament '~i:i de Barcelona Durant I'exercici 2016, tal i com s'ha explicat en I'immobilitzat intangible, s'ha regularitzat el valor comptable deis immobilitzats deis exercicis 2014 i 2015, que per error, inclo"fen I'import de I'iva. Atesa la importancia relativa, s'ha regularitzat tot I'impacte en l' exercici 2016. 6.2. Les addicions de I'exercici 2016 corresponen principalment a la compra d'equips informcltics, impressores i renovació de portcltils, a la construcció de vitrines pel Museu Etnologic de Barcelona, ampliació de la xarxa de Wifi a Fabra i Coats i el Museu Disseny Hub de Barcelona i equips audiovisuals del Born Centre de Cultura i Memoria. Les addicions de I'exercici 2015 a part de la compra d'equips informatics, impressores i renovació de portatils, destaquen millores en I'edifici DHUB tals com I'adaptació de la xarxa de telecomunicacions i la compra de cameres compta persones. 6.3. L' import deis elements de I'immobilitzat material totalment amortitzats en ús a 31.12.2016 i 31.12.2015, és el següent: InstaHacions tecniques immobilitzat troterial altre 2016 2015 1.456.498,95 1.049.981,66 1.051.248,86 1.049.981,66 6.4. És política de l'Entitat contractar totes les polisses d'assegurances que s'estimen necessaries per donar cobertura als possibles riscos que poguessin afectar als elements d'immobilitzat. 7. Acfius financers. 7.1. El valor en lIibres de cadascuna de les categories d'actius financers es mostra a continuació: 31 •1 Ajuntament ~t de Barcelona Categoría Inversions en empreses del grup í assocíades Préstecs í partídes a cobrar Categoría Inversíons en empreses del grup í assocíades Préstecs í partídes a cobrar Categoría Préstecs í partídes a cobrar Categoría Préstecs í partídes a cobrar ACTIUS FINANCERS A LLARG TERMINI 2016 INSTRUMENTS DE CREDITS I AL TRES TOTAL PATRIMONI 105.613,56 105.613,56 7.520,00 7.520,00 105.613,56 7.520,00 113.133,56 ACTIUS FINANCERS A LLARG TERMINI 2015 INSTRUMENTS DE CREDITS I AL TRES TOTAL PATRIMONI 115.517,16 115.517.16 7.520,00 7.520,00 115.517.16 7.520,00 123.037.16 ACTIUS FINANCERS A CURT TERMINI 2016 INSTRUMENTS DE CREDITS I AL TRES TOTAL PATRIMONI 25.235.732,70 25.235.732,70 25.235.732,70 25.235.732,70 ACTIUS FINANCERS A CURT TERMINI 2015 INSTRUMENTS DE CREDITS I AL TRES TOTAL PATRIMONI 19.123.224,37 19.123.224,37 19.123.224,37 19.123.224,37 32 • Ajuntament .~~ de Barcelona 7.2. Actius financers a lIarg termini Les partides que composen els actius financers (credits i altres ) a lIarg termini no ten en un venciment definit, motiu pel qual no han sigut objecte d' actualització. 7.3. Inversions en empreses del grup i associades a lIarg i curt termini Instruments de patrimoni a) La informació relativa a les participacions en empreses del grup i associades es detalla a continuació: Grau de Participació Domicili Activitat Barcelona Empren SCR, SA 1,98'7'0 Gran Via de les Corts Catalanes nO 635 Promoció de societats no financeres La societat participada per l' IeUB no cotitza en borsa. Amb data 6 de setembre de 2016 s'eleva a públic I'acord de reducció de capital de 22 de juny de 2016 de la Junta general ordinaria i universal de la societat Barcelona empren, SCR a la xifra de 5.806.420,00 euros amb la finalitat de compensar perdues i restablir I'equilibri patrimonial de la companyia, sense reemborsament ni restitució de I'aportació i una disminució de 500.147,52 euros amb devolució d'aportacions, quedant un capital social de 5.306.272,48 euros. L'aportació retornada a I'ICUB ha estat de 9.903,60 euros Amb data 31 de juliol de 2015 s'eleva a públic I'acord de reducció de capital de 17 de juliol de 2015 de la Junta general ordinaria i universal de la societat Barcelona empren, SCR a la xifra de 6.649.544,00 amb la finalitat de compensar perdues i restablir I'equilibri patrimonial de la companyia, sense reemborsament ni restitució de I'aportació i una disminució de 1.002.204,00 euros amb devolució d'aportacions, quedant un capital social de 5.806.420 euros. L'aportació retornada a I'ICUB ha estat de 19.845,00 euros b) Les dades comptables de la societat participada són les següents (dades del 2016 provisionals): 33 • Ajuntarnent '~-E de Barcelona Resultat de I'exercici Valor comptable Altres partides ResuI tat 31/12/2016 net de Distribució de 2016 Capital Reserves del patrlmoni net d'explotació provisions resultats Barcelona Empren SCR, S.A. 5.306.272,48 627.154,83 (-)209.664,76 Altres partldes Resultat 105.112,67 Resultat de l' exercicl Valor comptable 31/12/2016 net de Distrlbució de 2015 Capital Reserves del patrlmoni net d 'explotació provisions resultats Barcelona Empren SCR, S.A. 5.806.420,00 1.050.912 ,00 (-)1.189.546 ,00 (-)1.285.592,00 La participació de I'ICUB en Barcelona Empren, SCR esta íntegrament finan~ada amb una subvenció de capital rebuda en el seu dia (veure al respecte Nota 10). Durant els exercici 2016 i 2015 no hi hagut cap variació de la provisió per deteriorament. c) El moviment presentat en els exercicis 2016 i 2015 ha estat el següent: Cost activat Correcions per deteriorament de valor Cost activat Correcions per deteriorament de valor Saldo a 01.01.2016 246.636,00 (-) 131.118,84 115.517,16 Saldo a 01.01.2015 266.481,00 (-) 131.118,84 135.362,16 34 Baixes Saldo a 31.01.2016 (-) 9.903,60 236.732,40 (-) 131.118,84 (-) 9.903,60 105.613,56 Baixes Saldo a 31.01.2015 (-) 19.845,00 246,636,00 (-) 131.118,84 (-)19.845,00 115.517,16 • Ajuntament .~ I de Barcelona 7.4. Deutors comercials i altres comptes a cobrar El deutors comercials i altres comptes a cobrar és troben classificats a la categoria de préstecs i comptes a cobrar essent el seu detall el següent: Clients per vendes i prestacions de serveis Clients empreses del grup i associades (nota 16) Personal To101 2016 1.635.272 ,94 23.590.989,84 9.469,92 25.235.732,70 2015 2.060.978,85 16.914.295,61 147.949,91 19.123.224,37 L'epígraf de "Clients per vendes i prestacions de serveis" presenta el següent detall: I De1011 2016 2015 Clients per vendes i prestacions de serveis, Empreses del Grup i associades Ajuntament de Barcelona 23.455.993 ,84 16.780.717,96 Barcelona de serveis Municipals, S.A. 134.769,00 130.220,61 Basa Barcelona Activa, S.A. - 1.089,20 Foment de Ciutat,S.A. - 255,75 Institut Muncipal Parcs i Jardins 227,00 227,00 Institut Barcelona Esports - 510,09 Institut Municipal d'Inforrriltica - 1.275,00 To101 (Nota 16) 23.590.989 ,84 16.914.295,61 Clients per vendes i prestacions de serveis, Parts Vinculades Fundació Barcelona Cultura 581.007,86 836.759,92 Fundació Museu Picasso de Barcelona 91.558,75 111.765,76 Consorci Museu Ciencies Naturals de Barcelona 41.825,87 59.534,26 Consorci Museu d ' Art Contemporani de Barcelona 9 ,50 9,50 Consorci de Biblioteques de Barcelona 3.175,59 2.253 ,38 Consorci de I'Auditori i de l 'Orquestra 101.584,47 - Consorc i del Mercat de les Flors / Centre de les Arts en rroviment 18.908,10 175.694,34 To101 (No1o 16) 838.070,14 1.186.017,16 Sociedad anónirro DAMM 70.800,00 70.800,00 Oficina Suport a la Iniciativa 250.000,00 283.831,00 Faso I Management, SL 58.756,42 58.756,42 Muntaner 213, SL 26.904,19 43.005,60 Asus Thecnology Holland B.V - 52.500,00 Aguas de Solan de Cabras, S.A. 36.300,00 12.100,00 Bitó Produccions, SL 48.426 ,55 - Ubica Servicios de Local izacion, SL 20.570,00 - Bestiari, S.C.P. 8.268,40 14.337,83 Altres deutors 544.482,17 652.767,70 Deterioraments -267.304,93 (-) 313.136 ,86 TOTAL 25.226.262,78 18.975.274,46 35 • Ajuntament [Ot de Barcelona Els moviments de I'exercici deis comptes correctors representatius de les perdues per deteriorament deis elients per vendes i prestacions de serveis es detallen a continuació: Saldo inicial Correcció valoratíva per deteriorament de I'exercici Excés de provisió TOTAL 2016 313.136,86 (-) 45.831,93 267.304,93 2015 464.317,42 107.212,21 (-) 258.392,77 313.136,86 L'excés de provisió deis exercicis 2016 i 2015, correspon al cobrament de saldos de diferents tercers, destacant per a I'exercici 2015 el saldo restant del Forum Universal de les Cultures de Barcelona. 8. Inversions gestionad es per compte d'a/tres ens. El present epígraf recull les inversions en projectes realitzats per l' IeUB per encorree de l' AJUNTAMENT de Barcelona segons decret d'alcaldia de data 30 de gener de 2012, les quals han estat IIiurades a l' AJUNTAMENT de Barcelona durant I'exercici. El moviment, net d' IV A, presentat ha estat el següent: 2016 2015 Saldo a 1 de gener - - Augments 1.391.669,29 3.680.326,35 Lliurament d'obres finalitzades 1.391.669,29 3.680.326,35 ISaldo a 31 de desembre -1 -1 Els projectes realitzats han estat finan~ats principalment mitjan~ant transferencies de l' AJUNTAMENT de BARCELONA (veure nota 10). Dins d'aquest saldo s'inelouen factures i certificacions d'obra per valor de 671.422,99 euros (iva no inelos) que han estat finan~ades pel propi ICUB, 663.962,14 euros (iva no inelos) en I'exercici 2015 (veure nota 15.3). 9. Periodificacions a curt termini d'actiu corrent. El saldo d' aquest epígraf a 31 de desembre de 2016 2015, és respectivament de 995.996,66 euros i 1.220.940,29 euros. 36 • Ajuntament '& de Barcelona IDetal1 2016 Exposició fotogrQfica de Sor Isaura-ACNUR D'obra. Ceramica aplicada a I'arquitectura Primers pagesos de Barcelona El procés de Montju·ic Expo Muntatge Weapons Castell 1792-2009:una empresa periodística Huellas. Humberto Rivas J e vous offre les oiseaux - Us ofereixo els ocells La dissidencia nostalgica/Joana Hurtado Cohabitar entre- "Dones silenciades. El Ilegat de sor Eularia Anzizu" IKUNDE, metrololi colonial Irrotges per Creure Les ca res de Barcelones Centenari AHCB "Espais i mobles d'ús femení" (títol povisional) Adolf Loos. Ornament i crim Exposició : Del món al rruseu Alexander Kluge. Jardins de Cooperació Copi. L' hora deis monstres Plataforrro Documental Social Participatiu Plataforrro Laboratori d' Aprenentatge Corrunitari Plataforrro Topografies de la Discrepancia Urbana Plataforrro Patrimonialització de la Cultura Visual Investigació projecte Els Espectres Invetigació projecte pedro Costa Investigació Apologia/ Antologia Investigació Deshcer Barcelona Exposició Faigenbaum Exposició Fotografia Catalunya Activitats de nadal a Pla~a Catalunya Cavalcada 2017 I Total 37 Import 105,26 74.991,46 36.911,16 22.152,40 47.862,10 3.587,41 9.861,00 32.394,51 7.125,00 85.495,07 141.563,47 75.948,98 52.598,58 50.071,32 31.828,24 16.745,19 3.438,95 162,62 63.664,50 51.831,08 12,36 4.318,82 4.942,90 16.537,65 4.099,10 1.817,49 701,07 1.817,49 4.992,75 3.025,00 94.268,87 51.124,85 995.996,661 • ' Ajuntament 'ÍO-E de Barcelona IDetall 2015 Pérez de Rozas. La cronica grafica de BCN Les Arts de la Seda a Barcelona Incavi Born.Cat Escriptures del Món Projecte Swich Manuscrits Naxi Disseny GrOfic: d'ofici a professió Exposició : El cos vestit Exposició : Extraordinaries! Exposició : Del món al tTV.Jseu Distinció. Un segle de fotografia de moda D'obra. Ceramica aplicada a I'arquitectura Adolf Loos. Ornament i crim Nunc Stans El canon de Maillol i el seu viatge a Grecia, 1908. Ensenyar a creure La Barcelona deportada Interrogar l' Eix Pere IV Primers pagesos /Bcn. La gran innovació fa 6.500 anys Alimentar la ciutat. El prove'iment de Barcelona, de Barcino al S.XX Barcelones Catalunya a Venecia. La Singularitat Barcelona. La metropolis en l' era de la fotografia, 1860-2004 Activitats de nadal a Pla!;a Catalunya Cavalcada 2016 Subvencions capítol IV Gas Natural 1 Total 10. Subvencions, donacions i lIegats rebuts. Import 33.387,13 3.835,88 199,35 8.511,14 47.773,04 24.609,54 4.963,18 20.388,64 38.740,47 25.148,05 24.390,35 70.686,23 26.967,98 3.630,00 1.280,36 15.268,74 9.000,00 2.420,04 16.736,61 121.713,70 33.440,47 6.534,00 67.370,76 21.706,17 109.656,14 471.622,92 6.357,68 4.601,72 11.220.940,291 Els moviments registrats per els exercicis 2016 i 2015 en aquest epígraf es resumeixen tot seguit (nets de I'efecte impositiu): 38 • Ajuntament & ' de Barcelona Detall Subvenció de capital inversions Ajuntament de Barcelona. ( Nota 8) Subvenció de capital Bcn E"llren, SCR S.A. ( Nota 7) Transferencia de capital Generalitat 1 Total Detall Subvenció de capital inversions Ajuntament de Barcelona. (Nota 8) Subvenció de capital Bcn E"llren, SCR S.A. (Nota 7) Transferencia de capital Generalitat ITotal 11. Prov;s;ons; conf;ngenc;es 11. 1 Provisions a lIarg termini Saldo inicial 2016 - 135.362.16 26.734,28 Altes 720.246,30 - - Baixes (-) 720.246,30 - - 162.096,441 720.246,301 (-) 720.246,301 Altes Baixes - 2.876.932.16 (-) 2.876.932.16 135.362,16 - - 27.511,22 - - 162.873,381 2.876.932.161 (-) 2.876.932,161 Traspassos - (-) 29.748,60 223,62 Saldo final 2016 - 105.613,56 26.957,90 223,621 132.571,461 Traspassos - - (-) n6,94 Saldo final 2015 - 135.362.16 26.734,28 (-) n6,941 162.096.441 El moviment presentat durant els exercicis 2016 2015 per aquest epígraf es detalla a continuació: Saldo inicial Traspas a curt termini Disminucions Augments Saldo final Import 2016 Import 2015 442.808,84 910.120,22 - (-) 437.138,84 (-) 437.138,84 (-) 467.311,38 18.856,61 24.526,61 442.808,84 L'epígraf de provisions a curt termini inclou per import de 437.138,84 euros la quantia de la paga extraordinaria de desembre del exercici 2012 que s' hagués tingut d' abonar al personal de l' entitat abans de finalitzar l' exercici 2012, pero que va estar suprimida per l' article 2.1 del Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l' estabilitat pressupostaria i de foment de la competitivitat. L'article 2.4 d'aquesta disposició preveu que "Ies quantitats derivades de la supressió de la paga extraordinaria i de les pagues addicionals de complement específic o pagues addicionals equivalents, d'acord amb el disposat en aquest article, es destinaran en exercicis futurs a realitzar aportacions a plans de pensions o contractes d' asseguran~a col'lectiva que incloguin la cobertura de la contingencia de jubilació, amb subjecció al que estableix la Llei Organica 2/2012, 39 • Ajuntament .~ , de Barcelona d' Estabilitat Pressupostaria i Sostenibilitat Financera i en els termes i amb l' abast que es determini en les corresponents lIeis de pressupostos". La Llei 48/2015, de 29 d'octubre, de Pressupostos Generals de l'Estat per I'any 2016 a la disposició addicional dotzena apartat ú.1 estableix que cada Administració Pública, en el seu ambit, podra aprovar I'abonament de quantitats en concepte de recuperació de la paga extraordinaria i de les pagues addicionals de complement específic o pagues addicionals equivalents. Amb Decret d'Alcaldia de 17 de desembre de 2015, s'autoritza a les entitats a abonar dins I'exercici 2016 la quantia restant de la paga extraordinaria de desembre de I'exercici 2012. En el mes de gener de 2016 es va fer efectiva als treballadors la part de paga extraordinaria pendent. 11.2 Provisions a curt termini El moviment presentat durant els exercicis 2016 i 2015 per aquest epígraf es detalla a continuació: 2016 2015 PROVISIÓ CURT PROVISIÓ CURT CATEGORIA TERMINI TERMINI Altres provis ions 119.080,59 La Inspecció de Treball i de Seguretat social ha obert un expedient de control laboral i de Seguretat social en relació a 5 persones que prestaven serveis com a treballadors autonoms al Museu Etnologic de Barcelona-Museu Cultures del Món. Com a previsió d'una possible contingencia, s'ha dotat una provisió en base els terminis treballats per aquests professionals. 12. Passius financers 12.1 Categories de passius financers El valor en lIibres de cadascuna de las categories de passius financers es detalla en el quadre següent: 40 • Ajuntament .~~ de Barcelona CATEGORIA Debits i comptes a pagar 12.2 Passius financers a lIarg 2016 PASSIUS FINANCERS A CURT TERMINI 22.906.350,73 2015 PASSIUS FINANCERS A CURT TERMINI 17.428.750,01 En data 26 d'octubre de 2009 el Ministeri de Ciencia i Innovació atorga una subvenció a I'ICUB per import de 242.000 euros, deis quals 121.000 euros ten en la consideració de reintegrables (en I'exercici 2016) per al desenvolupament del projecte "La señalización de buenos genes, buenas habilidades y personalidad". En I'exercici 2015, aquest saldo es va reclassificar com a passiu financer a curt termini. 12.3 Passius financers a curt termini L'epígraf "prove',dors" presenta el següent detall: 41 • ' Ajuntannent '~1i de Barcelona IDetal1 Prove"idors, Empreses del Grup i associades Ajuntament de Barcelona Foment de Ciutat,S.A. Barcelona Serveis Municipals, S.A. Institut Municipal Parcs i Jardins Institut Municipal d'Informatica Infornnció i Comunicació de Barcelona, S.A. SPM Districlinn, S.A. Total (nota 16) Prove"idors, Parts vinculades Fundació Museu Picasso de Barcelona Fundació Barcelona Cultura Consorci Museu Ciencies Naturals de Barcelona Consorci Museu d' Art Contemporani de Barcelona Consorci de l' Auditori i l' Orquestra Consorci de Biblioteques de Barcelona 2016 2015 22.316,34 1.645,15 - 984.844,05 613,03 - - - - 19.774,00 121,00 - 32.094,50 - 55.144,87 1.006.263,20 590.818,84 200.718,72 30.000,00 - 974.725,13 682.003,85 1.005.424,40 754.485,00 1.622.894,46 1.055.083,08 466.308,71 - Consorci del Mercat de les Flors /Centre de les Arts en moviment 477.934,96 55.522,00 Total (nota 16) 5.168.106,50 2.747.812,65 Provefdors 16.473.462,44 12.479.096,05 Total 16.473.462,44 12.479.096,05 I TOTAL 21.696.713,811 16.233.171,90 I 12.4 Informació sobre el període mitja de pagament a prove·fdors. Disposició addicional tercera "Deure d'informació" de la Llei 15/2010, de 5 de juliol" 2016 2015 Dies Dies Període mig de pagament a provefdors 27,9 27,54 Rati de les operacions pagades (-) 2,10 (-) 2,46 Rati de les operacions pendents de pagament (-) 19,79 (-) 20,00 Import ( Euros) Import (euros) Total pagaments realitzats 41.284.236,09 46.451.613,75 Total pagaments pendents 4.828.771,73 4.035.030,23 42 • Ajuntament .~ de Barcelona Les dades del 2015 han sigut modificades efectes de comparabilitat de calcul en I'exercici 2016. 13. Administracions públiques. 13.1 La composició deis comptes d'Administracions Públiques al 31 de desembre de 2016 i 2015 és la següent: Detall CORRENT Hisenda pública I"l'0st sobre el Valor Afegit, quota corresponent al mes de desetrbre I"l'0st sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a les retencions practicades durant el mes de desetriJre Devol uci ó de IRPF pendent de I ' exerci ci 2011 Actiu per iflllost corrent Organismes de la seguretat Social. Cotitzacions socials de desenbre Altres cridits/ deutes amb les Administradons públiques TOTALS 13.2 Impost sobre el Valor Afegit SALDOS 2016 Deutors Creditors 872.881,65 457.080,46 3.094,96 1.030,26 12.459,49 340.113,13 888.436,10 798.223.85 888.436,10 798.223,85 SALDOS 2015 Deutors Creditors 391.584,57 493.457,87 3.094,96 653,58 2.912,70 388.713,81 398.245,81 882 .171,68 398.245,81 882.171,68 L' leUB esta exempt de repercutir l' Impost sobre el Valor Afegit (IVA) en el preu de les entrades que posa a la venda i, per tant, no es pot deduir la totalitat de l' IVA que suporta. L' leUB esta acollit a la regla de la prorrata especial, que basicament consisteix en els següents punts: a) En les operacions d'adquisicions de béns i serveis destinats en la seva totalitat a la realització d'operacions i obtenció d'ingressos que es facturen amb IVA (és a dir, venda al detall d'articles i publicacions a les botigues deis museus municipals, promoció d'espectacles i actes culturals per mitja de publicitat, intercanvi i esponsorització, i ingressos rebuts per al finan~ament d'inversions realitzades per compte de l' AJUNTAMENT de Barcelona), és dedu"lble el 100 'Yo de les quotes d' IVA suportat. b) En les activitats museístiques i I'organització d'espectacles, per a les quals hi ha una contraprestació tributaria o estan exempts d' IVA respectivament, no és dedu"lble l' IVA suportat. 43 BIll Ajuntament ~fi de Barcelona En les adquisicions que en part es destinen a realitzar i produir operacions que es facturen amb IVA, i en part a operacions que no es facturen amb IVA, les quotes d' IVA suportat són dedurbles en un percentatge que en el cas de l' leUe per a I'exercici 2016 i 2015 ha estat del 90 i del 93'70 respectivament. En aquest sentit cal indicar que, amb la nova redacció de la Llei de l' IVA com a conseqüencia de la sentencia de 6 d'octubre de 2005 del Tribunal de Justícia de las Comunidades Europeas, no s'han inelos en el calcul de la prorrata les subvencions rebudes. En els exercicis 2016 i 2015, l' ICUB ha aplicat una segona prorrata calculant la proporció que representen les operacions subjectes sobre el total d'operacions per poder aplicar una deducció proporcional sobre I'IVA d'aquelles despeses que siguin comuns tant a operacions subjectes com a no subjectes. Aquesta proporció es correspon amb la proporció que representen els ingressos subjectes, exempts i no exempts, respecte del total d'ingressos de I'ICUB. Per a I'exercici 2016 el percentatge ha estat del 3,82'70 (5,67'70 per a I'exercici 2015). A data 8 d'abril de 2016 es va rebre una comunicació d'inici d'actuacions de comprovació i investigació amb caracter parcial per la liquidació d'IVA de I'exercici 2015, de la qual es firma acta de conformitat, sense cap regularització, a 24 de mar~ de 2017. 13.3 Impost sobre beneficis La conciliació de l' import net d'ingressos i despeses de I'exercici amb la base imposable de l' Impost sobre beneficis és la següent: 44 • Ajuntament [t I de Barcelona Resultat c0l'11ltable abans de l' if'lllost sobre beneficis Diferencies tel'11l0ranies - Atrortització c0l'11ltable. Límit 70'Yo - Altres conceptes Base if'lllosable exercici Quota íntegra Bonificació 99'Yo Quota íntegra ajustada Deduccions Quota líquida Retencions i pagaments a c0l'11lte Quota a pagar (a tornar) COf'lllte de perdues i guanys 2016 455.706,47 -19.698,36 1.081,45 437.089,56 109.272,39 -108.179,67 1.092,72 1.092,72 62,46 1.030,26 A la data de tancament existeixen deduccions pendents d'aplicar per import de euros 14.316,46 euros (14.589.64 euros al tancament de I'exercici 2015). A data 21 de febrer de 2017 s'ha rebut un requeriment en relació a l' autoliquidació de l'Impost sobre Societats de I'exercici 2015 per realitzar actuacions de comprovació limitada sobre la bonificació declarada corresponent a les rendes de la prestació de serveis. En opinió de I'ICUB. no s'espera que es meritin passius que puguin tenir un efecte significatiu en els comptes. 13.4 Tributs susceptibles d'inspecció Segons les disposicions legals vigents les liquidacions d'impostos i de cotitzacions a la Seguretat Social no es poden considerar definitives fins que no han estat inspeccionades per les autoritats fiscals o laborals, o ha transcorregut el termini de prescripció de quatre anys. L' leUB té oberts a inspecció tots els exercicis no prescrits pels tributs i cotitzacions socials que Ii són d'aplicació. En opinió deis administradors de l'Entitat no s'espera que es meritin passius addicionals als provisionats a 31 de desembre de 2016. 45 • Ajuntament {~.~ de Barcelona 14. Periodificacions a curt termini de passiu corrent. El saldo d'aquest epígraf a 31 de desembre de 2016 i 2015 es composa deis conceptes i imports següents: 1 Detall Subvencions rebudes pendents d'aplicació: Ajuntament de Barcelona Altres 1 Total Import 2016 Import 2015 1.381.054,45 48.119,43 117.861,46 1.429.173,881 117.861,461 En el 2016 s'ha rebut finan~ament afectat de I'AJUNTAMENT de Barcelona per al desenvolupament del projecte de Joan Brossa a I'espai La Seca, per les despeses d'organització deis actes del Carnaval i per diferents inversions i millores en els centres cívics de la ciutat de Barcelona. 15. Ingressos i despeses 15.1 Despeses de personal. L'epígraf "despeses de personal" del deure del compte de perdues i guanys de I'exercici 2016 i 2015 presenta la composició següent: IDetal1 Import 2016 Import 2015 Sous i Salaris 16.692.657,99 14.443.824,06 Seguretat social a correc de l' empresa 4.152.408,00 3.985.797.13 Altres despeses socials 104.496,74 153.763,35 1 Total 20.949.562,73 1 18.583.384,541 L'increment de despesa de personal inclou la consolidació de I'increment salarial de 1'1 'Yo com a conseqüencia de la STSJC 632/2013 de 28 de maig i les resolucions judicials dictades en execució. La plantilla mitjana de l' leUe durant els exercicis 2016 i 2015 ha estat de 356,72 i 352,87 treballadors respectivament, distribu"fts segons el següent detall: 46 • Ajuntament .~~ de Barcelona I Detall Altres carrecs Funcionaris Laborals indefinits Laborals temporals 1 Total Nombre de 1reballadors 2016 7,40 254,72 63,24 31,36 356,721 Nombre de 1reballadors 2015 7,21 256,27 66,49 22,90 352,871 L'increment de la plantilla mitjana a 31 de desembre de 2016 a grans trets, es degut a un increment del personal de la borsa d'auxiliars de personal logístic per cobrir els nous espais programats pels actes de la Merce, Cavalcada i festes del nadal a la ciutat. La plantilla mitjana a 31 de desembre de 2016 de persones contractades amb una discapacitat major o superior al 33'Yo distribu'fda per sexes és de 11,33 treballadors distribu'fts amb 3,00 homes i 8,33 dones. D'altra banda, la plantilla de personal a 31/12/2016 i 31/12/2015 distribu"lda per sexes, és la següent: 2016 2015 I Detall Homes Dones Homes Dones Direcc ió 5 3 3 3 Tecnics superiors 65 73 66 70 Tecnics mitjos 22 52 22 52 Tecnis administratius i auxiliars 23 48 20 47 Auxi liars 19 34 21 39 Subalterns 1 7 6 ITotal 135 2171 133 2171 En I'exercíci 2015, com a personal de direcció s' inclou la Direccíó de Planificacíó i control de l' Área de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovacíó. La distribucíó per sexes deis membres del Consell d' Administracíó és de 11 homes i 4 dones. Les despeses satisfetes per l'Entitat en concepte de retribucions i altres conceptes al personal d'alta direcció és com segueix: 47 • Ajuntament .~~ de Barcelona IGerent : Personal direcció 1 Total 2016 Import 37.843,94 516.405,43 554.249,371 2015 Import - 559.203,61 559.203,611 En la retribució bruta del personal de direcció per a I'exercici 2016 i 2015, s' inclou la recuperació de la paga extra de I'exercici 2012. Per a I'exercici 2016, addicionalment s'inclou I'abonament de 1'1% deis anys 2007 i 2008, consolidat fins I'actualitat, tant del personal en actiu el 2016 com per aquells a qui els hi correspon I'abonament per aquest conceptes. 15.2 Altres despeses d' explotació. L'epígraf de Serveis exteriors presenta el següent detall: 1 Detall Import 2016 Import 2015 Arrendaments 1.842.345,58 1.221.350,98 Drets d'autor i reproducció 139.766,11 142.019,12 Reparacions i conservació 3.391.435,85 3.018.960,64 Serveis professionals independents 9.401.075,57 9.101.626,44 Transports 971.736,12 1.122.073,50 Pri mes d' assegurances 91.985,75 91.195,88 Serveis bancaris i similars 28.811,00 43.033,78 Publicitat, propaganda i relacions públiques 3.263.520,91 3.539.948,11 Subministraments 2.864.619,22 3.076.962,22 Despeses diverses 18.563.776,42 18.944.924,86 1 Total 40.559.072,53 1 40.302.095,53 1 48 • Ajuntament .~ I de Barcelona 15.3 Transferencies corrents i de capital (des peses). ITransferencies corrents: ¡Detall Consorci de I' Auditori i I' Orquestra Consorci Museu Nacional d' Art de Catalunya Consorci Centre de Cultura Contetrporania de Barcelona Consorci Museu d' Art Contetrporani de BCN Consorci Biblioteques de Barcelona Consorci de les Drassanes Reials i Museu Marítim Consorci de Ciencies Naturals de Barcelona Consorci Mercat de les Flors / Centre de les Arts en Moviment Convocatoria general de subvencions Premis Ciutat de Barcelona Fundació del Museu Picasso de Barcelona Fundació del Gran Teatre del Liceu Fundació Joan Miró Fundació Antoni Tapies Fundació Joan Brossa Fundació Orfeó Catala - Palau de la Música Catalana Fundació Teatre Lliure - Teatre Públic de Barcelona Fundació Julio Muñoz i Ramonet Biblioteca Pública Arús Altres transferencies corrents ¡Total 49 I Import 2016 I II'\1l0rt 2015 I 9.362.028,23 8.965.729.10 2.272.168,00 2.203.608,00 1.982.333,00 1.857.333,00 4.582.631,68 3.987.812,00 12.381.341.14 12.335.221,90 74.104,00 74.104,00 8.180.395,21 7.956.327,76 2.286.326,86 2.269.417,31 4.240.494,68 3.776.709,70 140.000,00 140.000,00 898.100.12 750.562.10 2.673.104,00 2.573.104,00 430.752,00 635.009,00 699.410,00 752.204,95 30.000,00 30.000,00 542.200,00 457.200,00 3.283.617,00 3.529.242,00 532.000,00 207.577,67 182.577,67 3.636.268,57 2.283.853,69 158.434.852.16154.760.016.181 • Ajuntament .& ' de Barcelona ITransferencies de capital: I Detall Ajuntament de Barcelona Consorci Museu Nacional d' Art de Catalunya Consorci Museu d' Art Contemporani de BCN Consorci Centre Cultura Contetl'll0rania de BCN Consorci del Gran Teatre del Liceu Consorci de Ciencies Naturals de Barcelona Consorci del Pla de Rehabilitació de Teatres Consorci Mercat de les Flors / Centre de les Arts en Moviment Consorci de l'Auditori i l'Orquestra Consorci Biblioteques de Barcelona Consorci de les Drassanes Reials i Museu Marítim Fundació Gran Teatre del Liceu Fundació Conservatori del Liceu Fundació Museu Picasso de Barcelona Fundació Teatre Lliure-Teatre Públic de Barcelona Fundació Joan Miró. Centre d'estudis d' Art Contemporani Fundació Orfeó Catala - Palau de la Música Catalana Fundació Julio Muñoz i Ramonet Fundació Antoni Tapies La Caldera. Cinemes Renoir (Vidalet 43, SL ) Sala Beckett, SL Hangar. Segon edifici Nau Ivanow Subvenció Inversions per a la rehabilitació i la dotació d'equipament tecnic Subvencions Tecnologies de la informació i comunicacions Subvencions per a inversions en espais socio culturals de base associativa Subvenció per a Inversions en establiments de música en '