Gabinete Técnico de Auditoría y Cousultoría, S.a. Consorci El Far, Centre deis Treballs del Mar, en dissolució In forme d'auditoria i Comptes Anuals al 31 de desembre de 2016 • Gabinete Técnico de Auditoría y Consultoría, s.a. fJallrtcS 89-91 , 2°, 4' , Julifln Ikrnándcz, 8, 1°, A BarcelonA.. l, 2". 1", Tel . 933 199622 - Fa.~ 933101739 're!. 913882180 - Fax 917599612 'rcl. 972201959 - Fax 972220920 08OO8 0arcdona 28043 Madrid 17001 Girona INfORM E O' AUDITOR IA DE COMPTES ANUALS Al Consel1 General del Cansorei El Far, Centre deis Treballs del Mar, en dissolució. per encarrec de l' Ajumamcnt de Barcelona, Hem auditat els comples anuals adjunls del Consorci El Far, Cenlre deis Treba lls del M:lf, en dissolució, que comprcncn el balany a 3 1 de desembre de 2016, el comple del resurla! econ6mico-palrimonial, ,' cslat de canvis en el patrimoni net, "esta! de fluxos d 'efecl iu, " estat de liquidació de l pressuposl i la memoria corrcspollcnts a I'exercici anual finalitzat en aquesta data . Aquesta auditoria ha estat rea litzada dins del marc que prevcu I'artide 58 .e de la Llci 1/2006, de [3 de mary, que regula el rcgim especial del municipi de Barcelona, i tot allo que disposa el contracte formalitzat que té per objecle la prestació deis serveis d ' auditoria deis comptes anual s de l' Ajuntament de Barcelona i del seu Grup economic mun ic ipal. El President del Consorci és responsab le de la fo rmulació deis comptes anuals del Consorci d 'acord amb el marc nonnatiu d'informació financera que es detalla a la nota 3.1 de la memoria adjunta ¡ en particular d'acord amb cls principis i criteris compti1bJcs, així mateix, és responsable de l contro l ¡ntern que considcri necessari per a permelre que la preparació deis esmenlats comples anuals estiguin lIiures d'incorrecció material. Els comples anusls a que es refereix aquest infonne han estat formulats pel President del Consorci en data 10 de mafy de2017. Objeclill i abasl de/trebol/: ResponsobililGI deis (I/Iditors La nostra responsabi litat és emetre una opinió sobre si els comples anuals adjunts expressen la imatge fidel , basada en el treball rea lit7..at d'acord amb les Nomes d' Auditoria del Sector Püblic. Aquesles normes exigeixen que plan ifiquem ¡ exeeutem I'auditoria per ta l d' oblenir una seguretat raonable, encara que no abso luta, q ue els comptes unuals estan lliures d'incorrecció material. Una aud itoria compona I' aplicació de procedimcnts per obtenir evidencia udequada i suficient sobre els imports i la informació reeollida en els comptes anuals. Els procediments sclcccionats depenen del judici de I'auditor, incl osa la valoració deis ri scos d ' incorrecci6 material en els eomptes f1nuals . En efectuar aquestes valoracions del rise, J' auditor té en comple e l control ¡ntem reUevant per a la preparaci6 i presentaci6 raonnblc per pan del gestor de comples anuals, a fi de dissenyar els procediments d 'auditorin que siguin adequats e n funció de les circumsl3ncies, i no amb la finalilal d 'expressar una opinió sobre !'eficacia del control intern de I' entita\. Una auditoria lambé inclou I'aval uac ió de l 'adequaci6 deIs criteris comptables i de la raonab il ilal de les cstimac ion s cornptablcs rcalitzades pel geslor, aixi cüm ]'avaluació de la presentació g lobal deis comptes anuals. Considerem que l'evid~ncia d 'auditoria que hem obtingut proporciona una base sufieient i adequada per emetre la nostra opini6 d 'auditoria amb excepcions. _.",S,o1CfQ1\IU do o.vmo.:.. T""", 10 l'l6.. Ub50.61 1 96.781 29.551.021 152.598.37 , 5um3 1.070.000,00 1.070.000.00 911.401.63 917.401,63 85.14 911.401.63 85.14 887.850,61 96.18 29.551.02 152.5'.)8,3, I,#¡;~ Cansarel El Far Data obtenci6 10/03/2017 Pago 1 ESTAT DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPQST 111. RESULTAT PRESSUPOSTARI EXERCICI 2016 CONCEPTES DRETS RECONEGUTS OBUGACIQNS AJUSTOS RESULTAT NETS RECONEGUOES NETES PRESSUPOSTARl I a. Operaclons corrents 995.574,92 917.401,63 78.173,29 b) OperaCions de capital 1.Total operacions no financeres (a+b) 995.574,92 917.401 ,63 78.173,29 e) Actlus (¡nancers d) Passius financers 2. Total operadons financeres (c+d) • lo RESUL TAT PRESSUPOSTARI DE L'EXERCICl (1:1+2) 995.574,92 917.401,63 78.173,29 AJUSTaS 3. Crédits gastats finam¡ats amb romanen! de tresorería per a despeses generals 4. DesviaciollS de finarn¡ament negatives del exercicl 5. Desviacions de financament positives del exerdci 11. TOTAL AJUSTOS (11=3+-4-5) RESULTAT PRESSUPOSTARl AJUSTAT (1+11) 78.173,29 , .i-'~. ' :" . :- .~ MEMÓRIA 1. ORGANITZACIÓ I ACTIVIT AT 1.1. Norma de crea ció de I'entitat El Cansarci EL FAR, Centre deis treballs del mar, en dissaludó (en endavant, "el Cansaren es va constituir en data 25/05/1993 i esta integrat per l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, la Diputad6 de Barcelona i l'Autaritat Portuaria de Barcelona. El damicili del Cansarci radica a I'edifjci del carrer Escar, 6 i 8 de la ciutat de Barcelona, i n'acupa les seves dependéncies. El Cansarci es va constituir com un ens públic local de caracter assaciatiu que gaudeix de persanalitat jurídica propia i de plena capacitat per al campliment de les seves finalitats , amb dura ció es indefinida. Els Eslatuts inicials del Consorci van ser aprovats pels órgans plenaris deis diferents ens consorciats. El ,28/01 /2003 se'n va fer una modificadó pardal i es van reestructurar tatalment I'any 2006 (v. BOP núm. 26 de data 30101 /2007) . El nou text va entrar en vig'ar en data 01 /0112007. Posteriarment, amb data 14/11 /2007 es va fer una modifica ció de l'articJe 9 apartat 1 (v. BOP núm. 52 de data 29/0212008) . Aquests estatuts ' son els que estaran en vigor a la data de I'apravació del Campte General. El Cansell Gerieral del Consorci El Far, en sessió celebrada el 26 de novembre de 2014 va apravar inicialment uns nous estatus per adaptar-los a la legislad6 recent, en coneret, la L1ei 27/2013, de 27 de desembre, de Racionalització i Sastenibilitat de l'Administradó Local, que entre altres coses preveu I'adscripció del Consorci El Far a l'Ajuntament de Barcelona, i deis articles 12,13, 14 i 15 de la secció 2<.1 de la Llei 15/2014, de 16 de setembre, de Racionalització del Sector Públic i altres mesures de reforma administrativa, que fa referencia a la forma de dissolució deis cansareis, la separació deis ens consarciats i la liquidadó del consorcis. A més s'ha aprafitat per inciaure en les finalitats del Cansarci, ,'Institut de Nautica de Barcelona i en treure deis órga_ns de govern a la Comissió Executiva i traspassar les seves funcians al Consell General i a Presidencia. 1.2. Acord de tancament del Consorci El Far a 31 de desembre de 2016 En data 11 d'abril de 2016, ei Consell General del Consord va aprovar el Pla d'Acció de I'exercici 2016 amb I'objectiu de diluir el Consorci i assegurar que es dona continui"tat a tols els serveis ¡es mantenen les condicions laborals ¡ persanals deis treballadars. Amb aquest objectiu es proposen els següents traspassos de serveis: Programes Educatius. Traspas al Museu Maritim tenint en campte el calendari de finalització de les aclivitats programades fins ara, a 1 de setembre de 2016, a través d'un convení a signar entre l'Ajuntament de Barcelona, la Diputaci6 de Barcelona, el Consorci, i el Consorci de les Drassanes Reíais i Museu Marítim de Barcelona per regular I'assumpció per part del Cansarci de les Drassanes Reíais i Museu Marítim de Barcelona de determinad es funcions del Consorci. El Plenari ael Consell Municipal de l'Ajuntament de Barcelona ha aprava en data 1 de juliol de 2016 13 Gestió litoral i recerca. Traspas a Barcelona Cicle de f'Aigua, SA, empresa municipal de l'Ajun1ament Barcelona, a 16 de, maig de 2016. L'Ajuntament de Barcelona ho aprova en la Com(ssió de Govern de 5 de maig de 2016. Prom oció económica i concessió de I'edifici. Traspas a Barcelona Activa, SA , a 1 de setembre de 2016 pel que fa al personal i a 1 de desembre de 2016 pel que fa a I'edifici, amb un conveni signat amb l'Ajuntament de Barcelona. L'Ajuntament de Barcelona ho aprova en la Comissió de Govern de 21 de juliol de 2016. Donació a l'lnstitut de Nautica de Barcelona deis equipamen1s i instal ' lacions de la Drassana que ara estan utilitzant per a docencia del Cicle formatiu. Traspas de la Secretaria de Direcció a Foment de Ciutat, SA. Traspas de les funcions d'Administració del Consorci i el de les 'dues places de personal relacionades amb aquestes funcions, la Tecnica de RRHH i la Cap de Recursos i Serveis Generals. Es proposa efectuar aquest traspas al Cansorei del Museu de Ciencies Nalurals de Barcelona. L'Ajuntament de Barcelona ho aprova en la Comissi6 de Govern de 29 de setembre de 2016. En data 20 de desembre de 2016, el Consell General del Consorei va prendre el seguent acord: "INICIAR el procediment per a la dissoluci6 a 31 de desembre de 2016 i per acord de totes les entitats consorciades, d'acord amb I'art. 324.1.b) del ROAS i 25 deis Estatuts, del "Consorei El Far, Centre de Treballs del Mar" , el qual passa a ser consorci en dissolució a partir de !'esmentada data; NOMENAR liquidadora, a I'empara de I'art. 107.2 de Uei 40/2015 d'1 d'octubre, la Sra. Pilar Soldevila Garcia, directora de coordinació i projectes estrategics de l'Ajuntament de Barcelona, Administració pública a la qua! esta adscrit el Consorci. ~ 1.3. Activitat principal de I'entitat, el seu regim jurídic, económie~f¡nancer i de contracta ció. En el supósit de serveis públics gestionats de forma indirecta, s'indicara la forma de gestió. Les finalitats a aconseguir i els serveis a prestar "pel Consorci són els seguents: a) Promoure activitats de formació en relació a professions j oficis relacionats amb el mar. En particular, l'Escola de construcció, reparació j manteniment d'embarcacions i l'lnstitut de la Nautica. V¡nculat a aquestes activitats formatives , es podran construir i reparar embarcacions d'esbarjo i pesca així com diferents elements de cáracter nautle. Aquests productes, que es pO,dran comerciaJi1zar, hauran de ~espondre a les necessitats formatives de ['Escala, ¡lo tenir una (unció social o de recuperació i conservació del patrimoni cultural marítim, i els seus beneficis, cas que existeixin, s'hauran de reinvertir en les activitats formatives de l'Escola. Promoure i donar suport a iniciatives económiques i social relacionades amb les activitaís marítimes. b) Constituir un espai transversal que aculli activitats estrictament própies; en col·laboraeió amb diferents institucions, i organítzades per altres instiíucions, amb el propósit de contribuir a optimitzar i potenciar la utilització deis recursos del pais en relació al litoral. e) Desenvolupar activítats de proje'cció internacional, en particular dins ['13mbit mediterrani en relació a temes d'ecologia, del medi ambient, de cultura marítima, i programes de cooperació amb altres pa'fsos, tant pel que fa a temes culturals com de formació o económics. 14 d) Promoure i contribuir al desenvolupament, progrés, difusió de la cultura marítima en general i, en particu lar, de la del nostre país i ciutat, afavorint l'estudi de la nostra historia i tradicions marílimes, la conserva ció i restauradó del patrimoni cultural marítim, i programes i activitats de recerca, docencia i difusió entorn els temes marítims, posant especial atenció en els programes dirigits a escolars i estudiants. e) Donar suport i assessorament a institucions i a particulars que promoguin iniciatives en relació a la forma ció en oticis i professions marítimes, a iniciatives económiques en reJadó al mar i a la recuperació , coneixement i difusió del patrimoni cultural marítim o f) Promoure i manten ir una relació permanent, actuacions conjuntes i I'intercanvi d'experiencies amb les principals institucions i centres que desenvolupin activitats semblants a la dutat, al pais i a nivell internacional. g) La utilització deis espais i serveis deis seus edificis per a activita!s -en particular de cake maritim- d'interes ciulada, de promodó i representació, tant deis ens consorciats com de la ciulat de Barcelona. h) Toles les que estiguin directament relacionades amb les finalitats esmentades anleriorment que siguin acordades pel Consell General o per la Comissió Executiva. El regim economic i financer s'adequa a I'establert a la normativa vigent 'pel sector públic de I'ambit local en materia pressupostaria, financera , de control i de comptabilitat. Els presents comples anuals han estat elaborats d'acord amb l'Ordre HAP/1781/2013 de 20 de setembre, d'aprovació de la Instrucció del model normal de comptabilitat local. Addicionalment s'ha considerat la següent legislació vigent: L1ei 7/1985, de 2 d'abril , reguladora de les bases de régim local. RO L1e; 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de disposicions vigents en matéria de régim local. oecret Legislatiu 2/2003 de 28 d'abril pel qual s'aprova el Text Refós de la L1ei Municipal de Régim Local de Catalunya. Rejal Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de mart;:, pel qual s'aprova el Text Refós de la L1ei reguladora de les Hisendes Locals (L1ei 39/1988, de 28 de desembre). RD 500/1990, que desenvolupa la Uei 39/1988. Documenls sobre principis comptables emesos per la Comissió de Principis i Normes Comptables Públiques, creada per Resolució de la Secretaria d'Estat d'Hisenda de 28 de desembre de 1990. L1ei 15/2010, 5 de juliol , per la que s'estableix mesures de lIuita contra la morositat en operacions comercials. L1ei Organica 2/2012, de 27 d'abril , d'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera . L1ei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització j sostenibilitat de I'administració local. L1e; Orgánica 9/2013, de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector públic. RO. Legislatiu 3/2011 , de 14 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la L1ei de Contractes del Sector públic. 15 1.4. Descripció de les principals fants d' ingressas í, si escau, taxes'¡ preus públícs pereebuts. Tot seguít s'acompanya un quadre amb els ímports corresponents als drets reconeguts nets de I'exercici per capitols, amb indicació de la seva importancia relativa sobre el total. Drets Importancia ~onceptes reconegut relativa Taxes i preus públics 72.655,29 7,30% Transferencies corrents 528.439,92 53,08% Ingressos patrimonials 394.479,71 39,62% Total 995.574,92 100% 1.5. Consideració fiscal de Pentitat a I'efecte de I' impost de societats 1, si escau, operacions ~ubjeetes a IVA i percentatge de prorrata. Impost de Societats En aplicació de la Lle; 27/2014, de 27 de novembre, de l'lmpost sobre Societats, l'Organisme es troba exempt de I'impost i no esta subjecte a retencions a compte sobre els rendiments financers que rep, Impost sobre el Valor Afegit (lVA) El Consorci realitza quatre tipus d'activitats, I'IVA aplicable de les quals és el següent • Formació reglada exempta d'IVA. • Lloguerd'espais amb un gravamen ,del 21 % . . • Formació no reglada amb un gravamen del 21% • Venda de Publicacions amb un gravamen del 4%. El Consarei El Far treballa amb prorrata general que per a ,'exercici 2016 ha estat inicialment del 81 % i la final del 91%. 1.6. Estructura organitzativa basica, en els seus nivells polític i administratiu. Els órgans de gavern i de gestió del Consorci són, amb carilcter necessa,ri, els següents: El Consell General, és I'organ superior de gover;n del Consorci , amb capacitat· per adoptar quantes resolucions consideri escaients per al bon funcionament i assoliment del seu objecle i finalitats. Esta format per onze membres de les entitats consorciades: 4 de l'Ajunlament de Barcelona, 3 de la Generalitat de Catalunya, 2 de la Diputació de Barcelona i 2 de l'Auloritat Portuaria de Barcelona. A 31 de desembre de 2016 els membres eren: de I'Ajuntament de Barcelona: Marta Carranza Gil-Dolz del Castellar, Emilia Andreu j Almecija, Jordi Ribas i Vilanova ¡ Monica Mateos i Guerrero; de la Generalitat de Catalunya: Pere Padrosa i Pierre, Melcior Arcarons i Rua i Antoni Trasobares i Rodrigut?z; de la Diputadó de Barcelona: Sonia Recasens j Alsina i Rafel Homet i Ventayol ; i de l'Autoritat Portuaria de Barcelona: Joan Colldecarrera í Ortiz i Adolf Romagosa i Rocamora. 16 La Presidencia. La Presidencia té atribu'ida la maxima representació legal i en dirigeix el gavern i l'administrad6. Al 2016 I'ha ocupada la 1I·lma Sra. Marta Carranza Gil-Dalz del Castellar. Les Vicepresidimcies. El Consord El Far té tres Vicepresidents que han estat: Pere Padrasa i Pierre, Sonia Recasens i Alsina, i Joan Colldecarrera i Ortiz. La Direcció-General, és I'organ d'administració que assumeix la direcció i la coordinació de la gesti6 del Cansorei. Al 2016 I'ha ocupada la Sra. Pilar Soldevila Garcia. La Secretaria, Joan Caparrós i Hernández, Ajuntament de Barce lona. La InteNenció, Susana Navarro Flores, Ajuntament de Barcelona. 1.7. Nombre mitja d'empleats durant I'exercici i a 31 de desembre, tant de funcionaris com de personal/aboral, distingint per categories ¡genere. Dones Homes Núm. • Núm. • miljá 31 .12.2016 mitja 31.12.2016 Laborals A2 0,00 0,00 6,78 0,00 C1 2,78 0,00 2,55 0,00 C2 333 0,00 500 0,00 TOTAL 6,11 0.00 14,33 0,00 Respecte als membres deis organs de govern, la distribució per genere al fina l de I'exercici es com segueix: Ex.ercic i 2016 Dones Homes Órgans de govern: Presidencia 1 O Vicepresidencies 1 2 Membres Consell 2 5 Direcció General 1 O TOTAL 5 7 1.8. /dentificació. si escau, de !'entitat o entitats propietaries i percentatge de participació d'aquestes en el patrimoni de I'entitat comptable. El Consorci esta constitu"lt per l'Ajuntament de Barcelona en un 36,37%, la Generalitat de Catalunya en un 27.27%, l'Autoritat Portuaria de Barcelona en un 18,18% i la Diputació de Barcelona en un 18,18% . . 17 2. GESTIÓ INDIRECTA DE SERVEIS PÚBLlCS, CONVENIS I ALTRES FORMES DE COL·LABORACIÓ 2.1. El Consorci no presta cap servei públic sota cap de les formes de gestió indirecta previstes a la normativa. 2.2. El Consorci no ha signat cap conveni de col'laboració (d'import significatiu) per a la realització de les seves activitats en J'exercici. 2.3. El Cansarei no participa en cap activitat , la gestió del qual s'efectüi de forma conjunta amb ali fes organitzacions. 2.4. El Cansarei no ha utilitzat cap alifa forma de col-laboració públic-privada en la prestació deis seus serveis durant J'exercici. 3. BASES DE PRESENTACIÓ DELS COM PTES 3.1. Imatge fid e l EIs comptes anuals s'han obtingut deis registres comptables tancats a 31 de desembre de 2016, i es presenten d'acord amb les disposicions le9als vigents en materia comptable, amb I'objecte de mostrar la imatge fidel del patrimoni i de la situació finan cera a la data esmentada, ¡del resultat económic·patrímonial, deis canvis en el patrimoni net, deis fluxos d'efectiu, i del resulta! de I'execució del pressupost de ¡'Entitat corresponents a I'exercici anual acabat a la mateixa data. En aquest señtit, tal i com s'indica a la Nota 1.2, en data 20 de desembre de 2016, el Consell General del Cansorci va prendre ¡'acord d'iniciar el procediment per a la dissolució &1 31 de desembre de 2016. Com a conseqüencia d'aquest fet, els comptes anuals adjunts no s'han elaborat sota el principi d'entitat en funcionament, passant a valorar els actius i passius existents a data de tancament, a valor de liquida ció. El regim de comptabilitat és el previst en la Llei reguladora de les Hisendes Locals per a les entitats locals i els se~s organismes autónoms. Els comptes anuals de I'exercici 2016 han esta! elaborats d'acord amb I'Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, d'aprovació de la Instrucció del model normal de comptabilitat local (endavant, la IMNCL). L'aplicació deIs principis i criteris comptabl~s esta presidida per la consideració de la importancia en termes relatius que aquests i els seus efectes poden presentar. Per consegüent, es admissible la ' no aplica ció estricta d'algun d'aquests, sempre que la impor:témcia relativa en termes quantitatius o qualitatius de la variació constatada sigui escassament significativa i no alteri , per tant, la imatge fidel de la situació patrimonial i deIs resultats. Les partides o els imports la importancia relativa deis quals sigui escassament significativa poden apareixer agrupats amb altres de similar naturalesa o funció. No existeixen raons excepcionals per les quals, per assolir els objectius anteriors, no s'hagin aplicat disposicions legals en materia comptable. 3.2. Comparació de la informac ió. Ers comptes anuals deis exercicis 2016 i 2015 s'han formulat d'acord amb I'estructura establerta a ,'Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, que aprova la IMNCL, havent seguit en la seva elaboració I'aplicació de criteris uniformes de valoració, agrupació, classificació i unitats monetaries, de manera que la informació presentada es homogenia i cOQ'lparable. 18 4. NORMES OE RECONEIXEMENT I VALORACIÓ 4.1. Irnmobilitzat material. Criteris d'activació S6n actius tangibles, mobles i immobles que: a) Posseeix l'Entitat per al seu ús en la producció o subministrament de béns ¡ serveis o per als seU$ propis proposits administratius. b) S'espera que tinguin una vida útil major a un any. Valora ció inicial Les inversions en béns de j'immobilitzat material es valoren al seu cost. Aixó és el "preu d'adquisició", inclosos els impostas indirectes no recuperables associats a la compra, els costos d'adquisició directament relacionats amb la compra i els de posada en funcionament, si escau , o el "cost de produccióD en aquells que han estat resultat de treballs propis. Els terrenys i els edificis són aclius independents i es comptabilitzen en tots els casos de fonna diferenciada. Els béns aflorats com a conseqüemcia de la realització d'un inventari fisic són registrats pel seu valor raonable si no ha estat possible obtenir evidencia del seu cost original. En aquest ultim cas, juntament amb el seu cost es registra I'amortització acumulada que s'estima s'ha produi't fins al moment del registre. Els béns rebuts en adscripció o cessió per un termini igualo superior a la vida económica del bé es registren pel seu valor raonable a la data de formalització de I'adscripció o cessió. Capitalització de despeses financeres No s'incorporen des peses financeres en el cost deIs bens de I'immobilitzat material. Valoració posterior Amb caracter general, els elements de J'immobjJjtzat material es valoren al seu cast , més els desemborsaments posteriars, menys I'amortització acumulada ¡les correccions vaJoratives per deteriora ment. . Els actius subjectes a amortització se sotmeten a revisió sempre que algun succes o canvi en les circumstancies pot implicar que el valor comptable no sigui recuperable. Les correccions va loratives per deteriarament es practiquen quan I'import recuperable de I'actiu (valor raonable) és inferior al seu valor net d'amortitzacions, i que succeeix, generalment, per: deteriorament fisic sobrevingut, obsolescencia accelerada o disminució del rendiment esperat inicialment. Els actius que han sofert una perdua per deteriorament se sotmeten a revisions regulars per si s'haguessin produTt reversions de la perdua. Els costos d'ampliació, modernització o mil/ora s'incorporen a I'actiu com a majar valor del bé qua n suposen un 3ugment dé la seva capacitat, productivitat o allargament de la seva vida útil. 19 Els costos de grans reparacions, inspeccions o, restauracions importants s'activen s'amortitzen durant la vida útil d'aquestes. L'Entitat no sol portar a terme treballs amb personal propi que siguin susceptibles d'activació. En cas que la propietat o ús d'un terreny exigeixi el desmantellament i rehabilitació de I'emplac;:ament, aquests costos s'activen i s'amortitzen en el període que es prevegi obtenir rendiments económics o potencial de servei del terreny. I Amortització Els elements que integren I'immobilitzat material, amb excepció deis terrenys, són objecte d'amortització sistematica pel metode lineal en funció de la vida útil estimada de cadascun d'ells. Per defecte, la base amortitzable de cada element coincideix amb el seu valor comptable, donat que es consideren nuls els valors residuals. El procés d'amortització s'inicia en el moment de la posada en funcionament del bé, essent els anys de vida útil estimats els següents: • EIs coeficients aplicats en el calcu[ de les amortitzacions són els resultants de les següents vides útils: COMPTE DESCRIPCIÓ ANYSAMORT. 2110 Construccions 13 2140 Instal' lacions Técniques 13 2150 Instal'lacions Complexes Especialitzades 13 2151 Fans Documental No Amort. 2160 Mobiliari 13 2162 Equips Audiovisual 10 2170 Equips Tractament d'lnformació 5 2180 Embarcacions 50 2189 Embarcacions (Far Barcelona) 50 2190 Motiles Embarcacions 13 4.2. Immobilitzat en curs i Avan!;aments rebuts de l'Ajuntament de Barcelona. A 31 de desembre de 2016, el Consarci no té immobilitzat en curs ni avanc;:aments rebuts de l'Ajuntament de Barcelona. 4.3. Inversions immobiliaries. A 31 de desembre de 2016, el Consorci no té inversions immobiliaries. 4.4. Immobilitzat intangible. Coteos d'activació Es tracta de béns intangibles i drets susceptibles de valoració económica de caracter no monetari i. sense aparen9a física que complint les caracteristiques de permanencia en el temps i utilització en la producció de béns i serveis, o constituint una font de recursos de I'entitat, s6n identificables. És a dir: 20 a) Són separables 'i susceptibles de ser alienats, cedits , arrendats, intercanviats o lIiurats per a la seva explota ció. b) Sorgeixen de drets contractuals o d'altres drets le9als, amb independéncia que aquests drets siguin transferibles o separables d'altres drets o obligacions. Valoració inicial Les inversions en béns de l'immobililzat intangible es valoren al seu cost. Aix6 és el "preu d'adquisició". inclosos els impostas indirectes no recuperables associats a la compra, els costos d'adquisició directament re lacionats amb la compra i els de posada en funcionament , si escau, o el Hcost de producció" en aquells que han estat resultat de treballs propis. Els bens rebuts en adscripció o cessió gratul'ta per un periode inferior a la . seva vida económica es registren com a intangible pel valor raonable del seu dret d'ús. Valoració posterior Amb caracter general, es valoren al seu cost, més els desemborsaments posteriors, menys I'amortització acumulada i les correccians valoratives per deteriarament. Les carreccians valoratives per deteriorament es practiquen quan l'import recuperable de I'actiu és inferior al seu valor nel d'amortitzacions, i que suce;eeix, generalmenl, per obsolescencia accelera· da, o disminució del rendiment esperat in icialment. Els costos d'ampliació, modernització o millora s'incorporen a I'actiu com a major valor del bé quan suposen un augment de la seva capacitat, productivitat o allargament de la seva vida útil. Amortització Els elements que integren l'immobilitzat intangible seran objecte d'amortitzaci6 sistematica pel métode lineal en funció de la vida útil estimada de cadascun d'e lls. Per defecte, la base amortitzable de cada element coincideix amb el seu valar comptable, donat que es consideren nuls els valors residuals. El precés d'amortització s'inicia en el moment de la seva posada en servei, essent els anys de vida útil eslimats els següents: COMPTE DESCRIPCIÓ ANYSAMORT. 2030 Patents i marques 5 2060 Aplicacion_s informatiques 5 2190 Altre immobilitzat immaterial 5 4.5. Arrendaments. A 31 de desembre de 2016, el Consorci no té arrendaments financers. 4.6. Permutes. L'entitat no sal realitzar operacions de permuta en el curs normal de les seves activitats. En tot cas, quan aquestes es produeixen, la seva va loració i registre comptable s'ajusta a I'establert a I'apartat 4.d) de la norma de reconeixement i valoraci6 de l'lmmobilitzat material de la IMNCL. 21 4.7. Actius i passius financers EIs actius i passius financers deriven deIs instruments financers, que són contractes que estableixen un dret per una de les parts (actiu financer) i una obligació (passiu financer) o un component del palrimoni net d'una altra entitat (instrument de palrimoni) per I'allra, La seva classificació, valoració i comptabilització es realitza, basicament, segons la finalitat per la qual es mantenen o s'han emes. a) Actius financers Són actius financers els diners en efectiu, els instruments de' capital o de patrimoni ne! d'una altra entitat i els drets de rebre efectiu o altre actiu financer d'un tercer o d'intercanviar amb un tercer actius o passius financers en condicions potencialmen! favorables per I'entitat. En tot cas, el Consorci contracta instruments flnancers que deriven en actlus financers que garanteixen els principis de seguretat j liquiditat, que regeixen en I'ambit públic. Els actius financers es classifiquen, a efectes de la seva valora ció, en: Credits i partides a cobrar Inclouen: • Els credits per operacions derivades de I'activitat habitual. • Allres actius financers que generen fluxos d'efectiu d'import determinat i respecte deis qua!s s'espera recuperar tat el desemborsament, excepte per motlus imputables al deteriorament crediticio Com a norma general, els credits i partides a cobrar amb venciment a curt termini es valoren, tant en el moment de reconeixement inicial com posteriorment, pel seu valor nominal, excepte que incarpor;n un interés contractual. La mateixa valoració es realitza amb els de venciment a lIarg termini quan ]'efecte d'actualitzar els fluxos no és significatiu. En GaS cantrari, es valoren pel seu valor raonable i posteriorment a cost amortitzat, reconeixent els inleressos meritats en funció del seu tipus d'interes efectiu com a ingressos de I'exercici . En to! cas, les fiances i dipósits constituHs es valoren sempre per I'import lIiurat. Reconeixement El reconeixement comptable deIs actius fjnancers es realitza a la data establerta en el contracte o acord a partir de la qual I'entitat adquireix el dret. Com a norma general, els costos de les transaccions s'imputen al resultat de I'exercici, excepte quan la seva magnitud aconselJa incorporar-los en el valor de I'actiu financer. Oeteriorament En el cas deis crédits i altres partides a cobrar, almenys al tancament de I'exercici , s'efectuen les revisions oportunes per detectar la necessitat de practicar correccions valoratives per deteriorament de valor, en cas d'evidéncia objectiva que no es cobraran els imports comptabilitzats en la seva jntegrjtat, aixi com la conveniencia de revertir-les en aquelJs casos que ja no siguin procedents. Tant les correccions de valor com les reversions es reconeixen en el compte del resultat económic-patrimonial. 22 Els criteris per a calcular I'import deis drets de dubtós cobrament són: Antiguitat respecte al % venciment provisió 1999-2012 100% 2013 100% . 2014 100% 2015 100% 2016 5% Baixa d'actius financers Es registra la baixa d'un actiu financer o d'una part del mateix quan ha expirat o s'han transmes els drets sobre els fluxos d'efectiu que genera i els riscos i avantatges inherents a la seva propietat de forma substancial. b) Passius financers Els passius financers es classifiquen, a efectes de la se va valoració, en: Passius financers a cost amortitzat Inclauen els: • Debits i partides a pagar per operacions derivad es de I'activitat habitual. • Altres debits i partides a pagar. Com a norma general, els débits i les partides a pagar amb venciment a curt termini sense interés contractual es valoren, tant en el moment del reconeixement inicial com posteriorment, pel seu valor nominal. La mateixa valoració es realitza amb els de venciment a lIarg terl""(l ini i els préstecs rebuts a lIar9 termini amb interessos subvencionats quan I'efecte global de no actualitzar els fluxos no és significatiu. En cas que sigui significatiu, es valoren in icialment pel valor actual deis fluxos d'efectiu a pagar, sobre una taxa 'equivalent a I'aplicable als pagaments ajornats i, posteriorment, a cost amortitzat, reconeixent els interessos meritats en funció del seu tipus d'interés efectiu com a i,ngressos de I'exercici. En t01 cas, les fiances i els dipósits rebuts es va loren sempre per I'import rebuí. Reconeixement El reconeixement comptable deIs passius financers es realitza a la data establerta en el contracte o acord a partir de la qual I'entitat contrau I'obligació. En les operacions de tresoreria formalitzades amb pólissa de crédit, les obligacions es contrauen amb la recepció de les successives disponibilitats de fans. 23 Baixa de passius financers Com a norma general, es registra la baixa d'un passiu finaneer o d'una part del mateix quan I'obligació contreta s'ha complert o cancel·lat. En cas de produir-s.e una diferencia entre el valor comptable i la contraprestaci6 lliurada, es reconeixera en el resultat de I'exercici que tingui lIoe. 4.8. Ingressos i des peses. Els ingressos i les despeses es registren pel principi de meritaeió, i en els casos que sigui pertinent, pel de correlació entre ambdós. a) Ingressos Transferéncies i subvencibns rebudes (Veure Nota 4.10). Com a norma general, els ingressos es registren pel valor raonable de la eontraprestaeió i representen els imports a cobrar pels bens lliurats i els serveis prestats en el eurs ord/nar; de les activitats del Consorci, dedui'des les devolucions, les rebaixes, els descomptes i l'lmpost sobre el Valor Afegit, si escau. El Consorei reeaneix els ingressos quan I'import d'aquests es pot valorar amb fiabilitat; es probable que els beneficis eeanómics futurs vagin a fluir al Cansarei i es compleixen les cond/cions especifiques per a cadascuna de les activitats tal com es detalla a continuació. Els ingressos per vendes són registrats quan: el Cansorci ha transferít al comprador els riscos i els avantatges derivats de la propietat deis béns, amb independencia de la . propietat; no conserva per a si cap implicació en la gesfió corrent deis bens venuts, ni reté el contro l efectiu sobre ells; j les despeses associades amb la transacció poden ser mesurades amb fiabilitat. Els ingressos per a la prestació de serveis es reconeixen qua n el resultat de I¡:¡ transacció pot ser estimat amb fiabilitat, considerant el grau d'avanc;: o realització de la prestaci6 a la data deIs comptes anuals, o de forma lineal quan el servei es presta durant un període determinat. Quan no pot ser estimat de foona fiable , els ingressos són reconeguts en la quantia de les despeses reconegudes que es consideren recuperables. Pressupostariament, els ingressos i despeses s'incorporen a la liquida ció pressupostaria en el moment en qué es produeix I'acte administratiu de reconeixement deis respeetius drets. b) Despeses Transferéncies i subvencions atorgades i altres despeses de gestió ord inaries. (Veure Nota 4.10). Les despeses de personal es reconeixen en el eampte del resultat en el moment que merita I'obligaeió, amb independéneia del moment en que es produeixi el corrent monetari que se'n deriva. 24 4.9. Provisions j contingemcies. Es reconeix una provisió quan I'entitat té una obligació present (legal, contractual o implícita) resultat d'un succés passat que, probablement, implicara el lliurament d'uns recursos que es poden estimar de forma fiable. Les provisions es traben valorades pel valor actual deIs desemborsaments que s'espera que seran necessaris per liquidar I'obligació, actualitzats a una taxa de descompte equivalent al tipus de deute públic per un venciment analeg. Els ajustaments en la provisió amb motiu de la seva actualització es reconeixen com una des pesa financera a mesura que es van reportant. Quan el seu venciment es inferior o igual a un any i l'efecte financer no es significatiu, no es descompten. Al tancament de I'exercici, les provisions són objecte de revisió i ajustades, SI escau, per a reflectir la millar estimació existent en aquest moment. Quan no són ja pertinents o probables, es procedeix a la seva reversió amb contrapartida al corresponent compte d'ingrés de I'exercici. Per a la quantificació de les provisions, es recorre a informes interns i, si escau, d'experts externs, i a I'experiencia de ¡'entitat en successos similars, que permetin establir la base de les estimacions de cadascun deIs desenllaQos possibles, així com del seu efecte financer. 4.10. Transferencies i subvencions. Transferéncies i subvencions rebudes Les subvencions que tinguin caracter reintegrable es registren com a passius fins que compleixin les condicions per a considerar-se no reintegrables, mentre que les subvencions no reintegrables es registren coma ingressos directament imputats al patrimoni net i es reconeixen com a ingressos sobre una base sistematica i racional de forma correlacionada amb les despeses derivades de la subvenció. A aquests efectes, una subvenció es considera no reintegrable quan existeix un acord individualitzat de concessió de la subvenció i s'han complert tates les condicions establertes per a la seva concessió i no existeixen dubtes raonables de que es cobrara. Les activitats desenvolupades per l'entitat corresponen, fonamentalment, a la prestació de serveis públics en ,'smbit competencial de l'Ajuntament de Barcelona. Les subvencions de caracter monetari es valoren pel valor raonable de I'import concedit referit al moment del seu recone ixement. D'altra banda, les subvencions no reintegrables relacionades amb des peses especifiques es reconeixen en el compte del resultat económic-patrimonial en el mateix exercici en que es meriten les corresponents des peses. Transferéncies i subvencions atorgades Les transferéncies i subvencions concedides es comptabilitzen com a despeses en el moment que es tingui constancia que s'han complert les condicions establertes per a la seva percepció. 25 ..,' . 5. IMMOBILlTZAT MATERIAL 5,1, Moviment de I'exercici . Partida Saldo a (+) Entrades H Sortides H ootació per Saldo a 1.1 .2016 arnortitzacions 31.12.2018 Construcciens 143.559,13 0,00 -21 .772,68 -21 .786,45 0,00 • Ces! 638.434,56 0.00 -638.434,56 0,00 0,00 • Amertització acumulada -494.875,43 0,00 516.661,88 -21.786 ,45 0,00 1.26Ei.174,21 Altre immobilitzat material 0,00 -1 .235.823,67 -30.350,54 0,00 • Cost 2.183.196,45 0.00 -2 .183.196,45 0,00 0,00 • Amortització acumulada -917.022 ,24 0.00 947.372,78 -30.350,54 0.00 TOTAL 1.409.733,34 0,00 -1.357.596,35 -52.136,99 0,00 5,2. Baixes per donació de I' immobilitzat material. Els acords de traspas de serveis del Consarci (Nota 1.2) inelaIen el traspas gratuTt d'elements de I'immobilitzat material necessaris per a la realització de les activitats. Aquests bens, s'han traspassat de manera gratuna al Cansorci de les Drassanes Reials de Barcelona (MMB), a Barcelona Activa i a l'lnstitut de Nautica de. Barcelona, segons el detall següent: Descripció Impor! Construccions 121 .772,68 Altre immabilitzat material (fans documental) 36.206,45 Instal'lacions técniques 756.85 Maquinaria ¡ utillatge 9.991 ,33 Elements de transport 1.170.083,06 TOTAL 1.338.810,37 Atés que es tracta d'un. traspas d'actius a entitats vinculades al Consorci per a la realització de les activitats, s'han donat de baixa amb carrec a I'epigraf de Patrimoni generat. Addicionalment, s'han donat de baixa actius per obsolets que han generat pérdues: Deseripeió Impor! Mabiliari i equips audiavisuals 18.785,98 6. PATRIMONI PUBLlC DEL SÓL A 31 de desembre de 2016 el Consare; no te patrimoni públic de 561. 7. INVERSIONS IMMOBILlÁRIES . A 31 de desembre de 2016 el Consorci no te inversions immabiliaries. 26 8, IMMDBILlTZAT INTANGIBLE 8.1. Moviment de I'exercici Partida Saldo a (. .. ) Enlrades H Sortides H Dotaci6 per Saldo a 1.1 2016 amortilzacions 31.12.2016 Propietat Indus tria l 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 • Cesl 1.618,53 0,00 -1.618,53 0,00 0 ,00 • Amortització acumulada -1.618,53 0 ,00 1.618,53 0,00 0,00 • Correccions del valor 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 AplicBcions informatiques 0,00 0,00 0,00 0,00 • Cast 17.176,17 0,00 -17.176, 17 0,00 0,00 • Amortitzacl6 acumulada -17.176,17 0 ,00 17.176,17 0,00 0 ,00 • Correccions del valor 0,00 0 ,00 0,00 0 ,00 0,00 0,00 Altre immobllitlat Immateria l 0,00 0,00 0,00 0,00 • Cosl 8.795,97 0,00 -B.798,97 0,00 0 ,00 • Amortitzacl6 acumulada -8.795,97 0,00 8.795,97 0,00 0,00 • Correccions del valor 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 TOTAL 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 9, ARRENDAMENTS FINANCERS I ALTRES DPERACIDNS DE NATURALESA SIMILAR A 31 de desembre de 2016 el Consorci no te ni arrendaments financers ni altres operacions de naturalesa similar. . 10, ACTlUS FINANCERS 10.1. Informació relacionada amb el ba l an~. al Estat resum de la conciliació entre la classificació deis actius financers del balan9 i les categories establertes en la norma de reconeixement i valoraci6 8a d'Actius fi nancers: A 31 de desembre de 2015 i 2016, el Consorci no té registrades operacions d'aquest ti pus. El saldo deis crédits per operacions derivades de ]'activitat habitual a Itarg i curt termin i (credits comercials) no s'han considerat. Aquests es registren pel seu valor nominal i quan, d'acord amb la norma de registre i valoraci9 deis actius financers, la seva aplicació no és possible, pel metode del cost amortitzat. 27 " , Entre els crédits per operacions derivades de I'activitat habitual destaquen els corresponents a: Generalitat de Catalunya 14.090,52 Ajuntament de Barcelona 4.332,33 Diputació de Barcelona 2.018,75 Resta de deutors 28.813,28 Deteriorament saldos a cobrar -38.683,13 Total 10.571,75 A 31 de desembre de 2016 el Cansarci no ha reclassificat durant I'exercici cap actiu financer que hagi exigít un canvi de valoració, ja sigui de cost o cost amortitzat a valor raonable , o a la inversa. b) El valor comptable deis actius lIiurats en garantia per categoríes és el següent: A 31 de desembre de 2016 el Cansarci no ha lIiurat actius financers en garantia". e) Respecte als Deutors i altres comptes a cobrar, el moviment de les correccions per d~terjorament durant I'exercici -per aplicació deis criteris i coeficients descrits a la nota 4- ha estat el següent:. Disminució de Reversió del Saldo a valor per deteriorament deteriorament Saldo a 1/01/2016 creditici de creditic i en 31/12/2016 I'exercici I'exercici Deutors i altres comptes 38.574,56 108,57 0,00 38.683,13 10.2. Informació relacionada amb el compte del resultat econórnic-patrirnonial. a) Els resultats nets obtinguts en I'exercici de les diferents categories d'actius financers han estat Resultats Resultats nets 2016 nets 2015 Credits i partides a cobrar 995.316,98 1.052.454,15 TOTAL 995.316,98 1.052.454,15 b) No s'han registrat ingressos financers calculats per I'aplicació del metode del ti pus d'interes efectiu. 10.3. Inforrnació sobre els riscos de ti pus de canvi i de ti pus d'interes. a) Riscos de ti pus de canvi. A 31 de desembre de 2016 el Consorci no té inversions en moneda diferent de I'euro i, per tant , no té riscos d'aquest tipus. 28 b) Riscos de tipus d'interes. A 31 de desembre de 2016 el Cansarci no disposa d'actius financers valorats a cast amartitzat. 10.4. AUra informació. Entitat Número compte Saldo Tipus eompte BBVA 01826035420200150354 166.092,18 Com te corrent Total 166,092,18 El períade mitja de cobrament de I'exercici 2016 ha estat de 4,68 dies, donat que molts deis i,ngressos es cobren per anticipat. 11, PASSIUS FINANCERS 11.1. Informació relacionada am~ el balanc;. a) El Consorci no tenia deutes a cosi amortitzat al tancament de I'exercici 2016, amb excepció deis comptes a pagar per operacions habituals. Cal assenyalar que els comptes a pagar per operacions habituals a lIar9 i curt termini (deutes comercials) es regh;¡tren pel seu valor nominal i quan, d'acord amb la norma de registre i va[oració deis passius finaneers, la seva aplieaeió no és possible, pel metode del cost amortitzat. Al tancament de I'exercici els saldos pendents de pagar. per operacions habituals ascendeixen a 40.248,33 euros (109.198,37 euros a 31 de desembre de 2015). EIs creditors per operaeions de gestió correspon principalment·a: Exereici Exereici 201 6 2015 Logisdoc 18.643,60 Seguretat Social 12.366,79 Barcelona Activa ' 4.858,93 Netexpres 3.646,87 Resta 7.543,29 Resta 25.517,87 Total 31 .044,92 Total 41.585,53 b) El Consorci no tenia deutes a valor raonable al tancament de I'exercici 2016. 11.2. Les línies de erédit que l'Entitat té eontractades a 31 de desembre de 2016. El Consorci no té contractada cap línia de erédit a 31 de desembre de 2016, ni durant I'exercici. 11.3. Informació sobre els riscos de tipus de canvi i de tipus d'interes. a) Riscos de tipus de ca'nvi El Cansorci no té deutes d'import signifieatiu en moneda diferent de I'euro i, per tant, no té riscos d'aquest tipus. 29 b) Riscos de tipus d'interes El Consorci no te passius finaneers valorats a cost amortitzat, moti u pel qual no té riscos d'aquesta naturalesa. 11.4. Avals o altres garanties concedides a) Avals concedits A 31 de desembre de 2016 el Cansorei no te avals coneedits, ni durant I'exercici. b) Avals executats A 31 de desembre de 2016 el Consorci no te avals executats. c) Avals reintegrats A 31 de desembre de 2016 el Consorci no te avals reintegrats 11.5. Altra informació. Morositat Informació sobre el periode mitja de pagament a prove'idors. Disposició addicional tercera . Deure d'informació de la Llei 15/2010, de 5 de julio!. . 2016 2015 Oies Oies Període mig de pagament a prove'ldors 15 . 19 Rati de les operacions pagades 12,01 14,33 Rati de les operacions pendents de pagament 2,61 1,46 Impart (euros) . Impart (euros) Total pagaments reali tzats 318.575,97 323.502,49 Tota l pagaments pendents 34.367,89 6.515,84 . 12. COBERTURES COMPTABLES A 31 de desembre de 2016 el Consorci no ha realitzat cap cobertura comptable. 13. ACTIUS CONSTRu'iTS O ADQUIRITS PER A ALT RES ENTITATS I ALT RES EXISTÉNCIES A 31 de desembre de 2016 el Consorci no te operacions d'aquest tipus. 30 14. MONEDA ESTRANGERA A 31 de desembre de 2016 el Consorci no té cap element d'actiu o passiu denominat en moneda diferent de J'euro. 15. TRANSFERÉNCIES, SUBVENCIONS I ALTRES INGRESSOS I DESPESES 15.1. Ingressos. 15.1 .1. Transferéncies i subvencions rebudes El detall deis imports registrats en J'exerdci en concepte de transferencies subvencions rebudes es detallen a continuació: Les transferencies i subvencions descrites compleixen els requisits de reconE?ixement vaJoració descrits a la Nota 4.10. Pa rtid a Descripció Exercici 2016 Ajuntament de Barcelona Aportad ó Cansarei 2016 379.378.92 Diputació de Barcelona Aportadó Consor:ci 2016 36.1 00,00 Port de Barcelona Aportació Cansarei 2016 91.000.00 Consorci d'Educació de Barcelona Grumet Exit 21.961 .00 Total transferencies i subvencions rebudes 528.439,92 15.1.2. Vendes, prestacions de serveis i altres ingressos de gestió ordinaria Els ingressos obtinguts per vendes, prestacions de serveis i altres ingressos de gestió ordinaria es detallen a continuació classificats en funció deis béns ilo servéis comercialitzats: Partida Descripció Exerc ici 2016 Programes Educatius Activitats escolars i ciutadanes 55.547.93 Lloguer d'espais . Aules Institut Nautica Barcelona 326.656,00 Lloguer de despatxos Centre d'empreses Consorci 67.823,71 Altres Sortides vaixell, bonificac¡ó SS, ... 16.849,42 Tolal vendes i prestacions de serve is 466.877,06 15.2. Despeses. 15.2.1. Despeses de personal i transferéncies i subvencions concedides Les despeses de personal de I'exercici es detallen a continua ció: 31 Exercici 2016 Sous i salaris 327.476,04 Sous salaris i assimilats 327.476,04 Cotitzacions socials de I'ocupador 88.673,32 Altres des peses socials (Formació) 286,50 Carregues socia l s 88.959,82 DES PES ES DE PERSONAL 416.435,86 Aquests imports són inferiors a les obligacions reconegudes en el capitol I de I'estat de liquidació del pressupast de I'exercici 2016. El Cansarci ha reclassificat en la camptabilitat financera a I'epigraf de Transferencies i subvencions concedides un impart de 134.683,22 euros corresponents a obligacions recanegudes i pagades en els capítols I i JI del pressupost de despeses a favor del Consorci de les Drassanes Reals de Barcelona (MMB) i al Consorci del Museu de Ciencies Naturals per despeses del personal traspassat. D'acord amb el conveni -fonnalitzat entre les parts aquesta aportació s'instrumentara mitjanc;ant una subvenció, ates que eren aquestes entitats qui havien d'abonar les nómines del personal traspassat. El nombre mitja de treballadors en j'exercici 2016 i a 31 de desembre s'ha detallat a la nota 1.7 d'aquesta memoria. L'evolucio de la plaAtilla de personal deis últims exercicis tia estat marcada per les mesures de contenció de la despesa i limitació de la contractació de personal establertes a la normativa. 15.2.2. Allres despeses de gestió ordinaria Exercici 2016 Subministramenls i serveis exteriors 313.538,88 Tribu1s 11.461,62 DESPESES DE GESTIÓ ORDINÁRIA 325.000,50 16. PROVISIONS I CONTINGÉNCIES 16.1 . El detall del moviment de les provisions reconegudes en el passiu del balanc;, tant a curt com a lJarg termini , durant I'exercici ha estat el segOent: Saldo a 1.01 .2016 (+) Dotacíons (+) Augments per Saldo a actualitzacions ' f-) Disminucions 31.12.2016 Epigraf Lla rg Curt Llarg Curt Llarg Cu rt Llarg Curt Llarg Curt termini termini termini termini termini termini termini termi ni termini termini Paga 2012 0,00 18.030,70 18.030,70 ~,OO 0,00 I TOTAL 0,00 18.03070 18.030,70 0,00 000 En aquest epigraf el Consorci va registrar la quantia de la paga extraordinaria de desembre del exercici 2012 que s'hagués tingut d'abonar al personal de ¡'entitat abans de finalitzar I'exercici 2012, pero que va estar suprimida per l'article 2.1 del Reiál Decret L1ei 20/2012, de 13 de juliol, 32 de mesures per a garantir preveia_ que "les quantitats derivades de la supressió de la paga extraordinaria i de les pagues addicionals de complement especific o pagues addicionals equivalents, d'acord amb el disposat en aquest article, es destinaran en exercicis futurs a realitzar aportacions a plans de pensions o contractes d'asseguran9a col , lectiva que incloguessin la cobertura de la contingencia de jubiladó, amb subjecció al que estableix la Llei Organica 2/2012, d'Estabititat Pressupostaria i Sostenibititat Financera i en els termes i amb I'abast que es determini en les corresponents lIeis de pressupostos". En conseqüencia, ates que era un passiu exigible cert, I'import esmentat va estar carregat a I'epígraf "Despeses de personal" del deure del comple del resultat econ6mic-patrimonial de l'exercici 2012, amb abonament a I'epígraf "Provisions a lJarg termini" del passiu del balan9 de I'exercici. La Llei 36/2014, de 26 de desembre, de Pressupostos Generals de I'Estat per I'any 2015 a la disposició addicional dotzena apartat u. 1 va establir que cada Administració Publica, en el seu ambit, podría aprovar I'abanament de quantitats en concepte de recupera ció de la paga extraordinaria i de les pagues addicionals de camplement especlfic o pagues addicionals equivalents. Durant el 2015 el Consarci va realitzar la devoJució de 50,27% segons decret d'alealdia S l /N2015-3590. La Llei 48/2015, de 29 d'octubre, de Pressuposlos Generals de l'Estat per I'any 2016 a la disposició addicional dotzena apartat u.1 estableix que cada Administraeió Pública, en el seu ambit, podra aprovar I'abonament de quantitats en concepte de recuperació de la paga extraordinaria i de les pagues addicionals de camplement especific o pagues addicionals equivalents. Amb Deeret d'Alcaldia de 17 de desembre de 2015, s'autoritza a les entitats a abonar dins I'exercici 2016 la quantia restant de la paga extraordinaria de desembre de I'exercici 2012. El Cansorci ha realitzat la devolució de 18.030,70 euros carresponent al 49,73 % restant al gener de 2016. 16.2. Els passius que tenen la eonsideraeió de contingents per a l'Entitat es relacionen a continuació: A 31 de desembre de 2016 el Consarei no té cap passiu d'aquest tipus. 16.3. EJs actius que tenen la consideraeió de eontingents per a l'Entitat es relacionen a cantinuaeió: A 31 de desembre de 2016 el Consorci no té eap actl u d'aquest ti pus. 17. INFORMACIÓSOBRE EL MEDI AMBIENT El Consorci no ha registrat obligacions amb earrec al pressupost de I'exercici que tinguin incidencia concreta en el medi amblent. 18. ACTIUS EN ESTAT DE VENDA A 31 de desembre de 2016 el Consarci no té cap actiu d'aquest ti pus. 19. PRESENTACIÓ PER ACTIVITATS DEL COMPTE DEL RESULTAT ECONÓMIC- PATRIMONIAL Per I'execució de les seves operaclons el Cansarei estructura el seu pressupast en un únic programa. Conseqüentment, tant la liquidació del pressupost com el compte del resultat 33 .. ' .. .. ..,.... .. , . ~~ económie-patrimonial s.ón representatius d'aquesta aetivitat. 20. OPERACIONS PER ADMINISTRACIÓ DE RECURSOS PER COMPTE D'ALTRES ENS PÚBLlCS A 31 de desembre de 2016 el Consorci El Far no té cap operació d'aquest tipus. 21. OPERACIONS NO PRESSUPOSTÁRIES DE TRESORERIA A continua ció s'informa sobre les operaclons no pressupostaries de . tresoreria que eomprenen aquelles operaeions realitzades durant I'exereiei que han donat Iloe al naixement o extinció de: • Oeutors i creditors que, d'aeord amb la normativa vigent pel Consorci, no s'hagin d'imputar al seu pressupost, ni en el moment del seu naixement ni en el del seu venciment. • Partides representatives de cobraments i pagaments pendents d'aplicació definitiva, tant per operacions pressupostaries com no pressupostaries. DEUTORS Concepte Saldo a Carrees Deutors Modificacions Total Abonam ents pendents de Compte Codi Oescripció 1 d. saldo inicial realitzats en realitzats en gener ]'exercici deutors I'exercici cobrament a 31 de desembre 4400 10042 Deutors IVA 5.581,72 -526.86 85.391,21 90446,07 85.544,57 4.901,50 Tota l tompte 4.901,50 Pagaments 4490 10020 DupHcats o 1.944,63 -1.944,63 0,00 excessius Bestretes i 4490 10050 préstecs 390,59 -390,59 0,00 concedits Provisions i 4490 bestretes 10051 concedides a 1.029,40 -].029,40 5.151,27 6.180,67 5.151,27 0,00 proveidors Bestretes ¡ 4490 10052 préstecs concedits al 1.500,00 1.500,00 3.000,00 3.000,00 0,00 persona l 4490 Altres deutors 10900 -110,04 no pressupos. 110,04 0,00 Total compte 0,00 Hisenda 470 10040 Pública 33.054,52 33.054,25 31.466,12 1.588,40 deutora IVA Total compte 1.588,40 Hisenda 4720 90001 Pública IVA 52.589,03 52.589,03 52.589,03 0,00 supo rtat Total compte 0,00 Total deutors no pressupostaris 6.489,90 34 21 .2. CREDITORS Creditors Carrees pendents Concepte Saldo a 1 Modificacions Abonaments Total realitzats de Compte de gener saldo inicial realitzats en I'exercici creditors en cobrament I'exercici a 31 de Codi Descripció desembre 4100 20049 Creditors per 1.013,98 -259,89 47.868,08 48.622,17 43.790,78 4.831,39 'VA Total compte 4.831,39 Alt. cred it. NP 4190 20052 (subvencions 25.970,56 -0,06 70.400,00 96.370,50 96.370,50 0,00 pendents) Total compte 0,00 Hisenda 4750 20040 Pública 34600,76 34.600,76 31.466,12 3.134,64 creditora IVA Total compte 3.134,64 I.R .P.F. 4751 20001 Retenció 59.417,51 1.281,57 trebaJl 20.631,09 40.067,99 60.699,08 persona Total c:ompte 1.281,57 4760 Quotes S. 20030 Social 2.848,42 21.335,35 24.183,77 24.183,77 0,00 Hisenda 4770 91001 Pública IVA 87088,26 87.088,26 87.088,26 0,00 repercutit 5610 20140 Diposits de diversos 5.291,22 -2.603,22 8.542,00 13.833,22 10.242,00 988,00 Tota l compte 988,00 Total creditors no pressupostaris 10.235,60 21.3. Estat de partides pende nts d'apJicació. COBRAMENTS Concepte Cobraments Total Cobraments Compte pendents Modificacions Cobraments Cobraments Cobraments pendents Codi Descripdó d 'aplicadó a saldo inicial realitzats pendents aplicats en d'aplic:ació en l'exerdci 1 de gener d 'aplicació l'exerdd a 31 de desembre ingressos 5540 30002 comptes operatius 0,61 -0,61 0,00 P.A. " lngressos -- 5540 30008 P.A. Programes 7.903,29 -453,99 26.055,92 33.505,22 33.505,22 0,00 Educatius Ingressos 5540 30011 P.A. 1.969,68 -1.969,68 1875,50 1.875,50 1.875,50 0,00 d'Espais Tota l cobraments pendent aplicadó 0,00 35 PAGAMENTS Concepte Pagaments Pagaments Total Pagaments pendents Modificacions Compte realitzats pagaments Pagaments pendents Cadi Descripció d'aplicació a d'aplicació saldo inicial en pendents aplicats e n ¡'exercici d:aplicació ,'exercici 1 de gener a31de desembre 40001 Pagaments 5550 pendents aplicar 12.177,46 12.177,46 12.177,46 0,00 Tota l co mpte 0,00 5581 Provisions de fans 42000 per pendents 9.665,51 9.665,51 9.665,51 0,00 BCF Provisions de fons 5581 42003 per BeFe 533,51 533,51 533,51 0,00 pendents Total compte 0,00 Uiuraments per 5585 45000 provisions fans 10.199,02 10.199,02 10.199,02 0,00 Total compte 0,00 Total pagaments pendent apllcacló 0,00 22, CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA, PROCEDIMENTS D'ADJUDICACIÓ A continuació es detallen els imports agregats de les contractacions administratives realitzades en "exercici en funció del seu procediment d'adjudicació. Tlpus do contracto OJ.¡i log AdJudicacio compclitiu directa TOla! 'De subminiSlramenls 130.881.92 130.887.92 'Palrimooials ·De gestl6 ce serveiS publics ·De sefVeis 222.056,03 'De concessi6 c'obra pública ·De col 'laborado el sector públic i priva! 'De caracter adminis- tratiu especial 23, VALORS REBUTS EN DlPÓSIT A 31 de desembre de 2016 el Consorci El Far no té valor rebut en dipósit. 36 .,. 24. INFORMACIÓ PRESSUPOSTÁRIA 24.1. Exercici corrent. 1) Pressupost de despeses a) Modificacions de crédit A 31 de desembre de 2016 el Cansare; no ha realitzat cap modificació de créd it. b) Romanents de erédit A 31 de desembre de 2016 el Consorci no té rornanents de erédil. e) Creditors per operacions pendents d'aplicar al Pressupost. A 31 de desembre de 2016 el Consorci no té despeses pendents d'aplicar al pressupost. 2) Pressupost d'ingressos a) Procés de gestió 8.1) Drets anul'lats: A 31 de desembre de 2016 el Consorci no ha anul·lat cap dret. 8.2) Drets cancel ' lats: A 31 de desembre de 2016 el Cansarei no ha cancel -Iat cap dret. 8.3) Recaptació neta. 37 -= \Q\;l~ Consorci El Far Dala oblenció 1010 3120 17 Pago 1 PRESSUPOST O' INGRESSOS, EXERCICI CORRENT PROCÉS OE GESTIÓ RECAPTACIÓ NETA EXERCICI 2016 APLICACIÓ DEVOLUCIONS PRESSUPOSTARIA DESCR1PCIÓ RECAPTACJÓ TOTAL D¿INGRES RECAPTACIÓ NETA 1.34209 Programes Educalius 55.547,93 55.547,93 1.36502 Serveis aules 1.167.97 1.187,97 1.38980 REINTEGRAMENT O'EXERCICIS TANCATS 257,94 257,94 1.39920 Programes Educalius 1.39929 Ingressos varls 14.555,48 14.555,48 1.40000 Ajuntament Aportadó Censora 1.42090 Aulorital Portuaria de Barcelona 9 1.000,00 91.000,00 1,43000 Seguretat Social 1.45090 GenE!f3lital (aportado Consorci) 1.45092 Generalitat Subvenció Formació Reglada , 1,45093 Generalitat Fem Ocupado per a Joves 1.45301 Consord d'Educació de Barcelona 21 .961.00 21.961,00 1.46100 Diputado de Barcelona. Aportació Consorci 36.100,00 36,100.00 1.46200 Aportació Ajunlamenl de Barcelona 379.378,92 379.378,92 1.541 04 U09uer d'espais vivers d'empreses 67.748,71 67.748,71 1.54105 Uoguer d'aules 326.656,00 326.656,00 994.393,95 - - - - - TOTAL 994.393,95 - - ~ Consorci El Far COIla obtenci6 10103/2017 Pago 1 PRESSUPOST O' INGRESSOS. EXERCICI CORRENT PROCES OE GESTIÓ DEVOLUCIONS D¿lNGRESSOS EXERCICJ 2016 APLlC. PENDENTDE MODtFICACIONS A RECONEGUOES TOTAL PAGAOES A PENDENT DE PRES$UPüST. OESCRIPCIÓ PAGAMENT Al LA SALUTAC1Ó A L¿EXERCICI DEVOLUCIONS LI. EXERCICI PAGAMENT A 31 DE GENER INICIAL I RECQNEGUOES PRESCRIPCIONS DE DESEMBRE 1.39920 Programes Educatius 11 ,70 11,70 11 ,70 TOTAL 11.70 ----- ---- 11 ,10 ----- --- 11,70 - .~ .' b) Devolucions d'ingrés: En I'execució del pressupost de J'exercici n.o s'han produTt operacions de devolució d'ingressos. c) Compromisos d'ingrés: A 31 de desembre de 2016 el Consorci El Far no té compromisos d'ingrés. 24.2. Exercicis tancats. 1) Pressupost de des peses. Obligacions de pressupostos tancats. 40 ~\ih&#- Consore! El Far Data obtenció 10103/2017 Pago EXERCICiS TANCATS OBLlGACiONS DE PRESSUPOSTOS TANCATS EXERCICI 2016 Aplic. Descripcló obligacions pendenls Modificacions saldo TotalObligacions PresCfipcions Pagaments realitzals Obtigacions pendenlS PressupostAria de pagament a 1 de inicial i anui·laclons de pagament a 31 de Gene, Desembre 2001 .324.3591 AL TRES DESPESES 1.953,29 1.953.29 1.953,29 FINANCERES 2015.1 .324.1600000 Cuotas seguJetat sodal personal 9.226,86 - 9.226,86 9.226.86 2015.1.324.1600619 Cuotes Segure!a! soclallripulaci6 3.139,93 3.139,93 3.139,93 GrumetExil 2015.1.324.21200 Reparado, manteniment i 290,45 290,45 290.45 conservacio d'edilicis 2015.1.324.22000 Material d'oficina i informa tic no 48,52 48,52 48,52 inventariable 2015.1.324.22200 Telefons 91,27 91,27 91 ,27 2015.1.324.22201 Comunlcacions postals 40,00 40,00 40,00 2015.1.324.2269900 Despeses diverses 196.95 196,95 196,95 2015.1.324.2269901 Despeses diverses Programes 124,04 124.D4 124,04 Educatlus :2015.1 .324.22700 Neteja I higiene 3.646,87 3.646,87 3.646,87 2015.1.324.22701 Seguretat 1.413,65 1.413,65 1.413,65 - - - - - -- -- 20.171 ,83 18,218,54 1,953,29 -- -- -- 20.171,83 - - - -- - - ' . . ~~ . ' •' . , . 2) Drets a cobrar de pressupostos tancats a) Drels pendents de cobrament lolals Drets Orets Aplicació pendents pendents de pressuposta ria Descripció d. Modificacions Drets Drets saldo Inicia l anllHats cancel ' lats Recaptació cobrament cobrament a 31 de a 1 de gener desembre 34000 Serveis Viver empreses 75,98 0,00 75,98 34002 Serveis Programes Educal ius 11 7,75 0,00 117,75 34006 Servers L10Quer aules 4.344,83 0,00 4.344,63 36000 Vendes Uibreria-biblio. 213,67 0,00 21367 36001 Vendes servei eclició 1.380,55 0.00 1.38055 36002 Cessió espa!s CEM 11,60 0,00 11 ,60 36501 Vendes maQuines 181.08 0,00 181,08 36502 Serveis aules 1.471,00 41,00 1.430,00 36902 Cessió espais viver 185,63 48,88 136,75 36903 Cessió espais aules 3.292,20 0,00 3.29220 39906 Consums 0,01 0.00 0,01 39920 Proarames Educatius 1360 0.00 136