• Ajuntament de Barcelona INTERVEN CiÓ Consorci del Campus Interuniversitari Diagonal-Besos Informe del compte general de I'exercici 2012 1. Normativa d'aplicació 2. Immobilitzat 3. Estats de Tresoreria 4. Hisenda Pública 5. Fons propis 6. Provisions a lIarg termini 7. Deutors per ingressos meritats 8. Creditors per des peses meritades 9. Pagaments pendents d'aplicar 10. Fiances delinitives a curt termini 11 . Publicitat i aprovació del Compte General 1. NORMATIVA o' APLlCACIÓ Es troba recollida en els següents textos legals i reglamentaris : Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de marl(, que aprova el Text Relós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (articles 208 a 212) . Instrucció del Model Normal de Comptabilitat Local (IMNCL), aprovada per Ordre EHN4041 /2004 de 23 de novembre (Regles 97 a 104). D'acord amb el que estableix I'article 209 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de marl(, pel qual s'aprova el Text relós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i la regla 98 de la Instrucció del model normal de Comptabilitat local (ICAL-2004) aprovada per I'Ordre del Ministeri d'Economia i Hisenda de 23 de novembre de 2004, el compte general de I'exercici 2012 del Consorci del Campus Interuniversitari Diagonal-Besós ha de contenir la ·següent documentació: pocumentació basica: Comptes Anuals a) Balanl( b) Compte de resultats económic-patrimonial c) Estat de la liquidació del Pressupost d) Memória Igualment d'acord amb la regla 98.3 de la ICAL-2004 als comptes anuals caldra adjuntar la documentació següent: a) Actes d'arqueig de les existéncies en caixa relerides a li d'exercici. b) Certificacions de les entitats bancaries deis saldos existents, referits a fi d'exercici. Cas de discrepancia entre els saldos comptables i els bancaris, caldra adjuntar I'estat conciliatori. 2. IMMOBILlTZAT Immobilitzat material A data 31 de desembre de 2012 I'immobilitzat material del Consorci és el següent: Descripció Saldo a Altes Baixes Saldo a 31.12.11 31 .12.12 Mobiliari 8.876,02 8.876,02 Equips informalics 99,50 99,50 Cast immabilitzat 8.975,52 8.975,52 Amortització 6.765,99 1.065 ,80 7.831 ,79 Valor net immobilitzat 2.209,53 1.065,80 1.143,73 En I'apartat 4 de la memória del comptes anuals figuren els coeficients d'amortització de I'immobilitzat del Consorci. Inversions gestionades per a altres Ens El Consorci comptabilitza com a inversions destinad es per a altres ens, les actuacions realitzades d'acord amb el Conveni subscrit amb la Diputació de Barcelona i el Consorci de I'Escola Industrial per a desenvolupament de les obres que permetin el trasllat de I'Escola Universitaria d'Enginyeria Técnica Industrial de Barcelona. D'acord amb la nota 8 de la Memória, el volum d'inversions pendent de transferir a d'altres entitats és el següent: Saldo a 31.12.2012 Construcció Escala d'Enginyeria técnica 1.672.060,12 Pantalles de canten ció C4 4.291 .514,27 (23) Inversions gestionades 5.963.574,39 D'acord amb el pla general de comptabilitat pública adaptat a I'administració local aprovat amb I'ordre EHA/4042/2004 de 23 de novembre, en els comptes 23 (inversions gestionades per altres Ens) s'ha de comptabilitzar els béns que, adquirits i construns amb carrec alPressupost de despeses del Consorci , s'hauran de transferir necessariament a un altre entitat, un cop finalitzat el procediment d'adquisició o finalilzada I'obra, amb independéncia que I'entitat destinataria participi o no amb el seu finanyament. No es té constancia que existeixi un compromís que obligui al Consorci a I'entrega de I'obra finalitzada a un altre Ens. D'altra banda, segons ens va informar la direcció del Consorci , es va signar una addenda, segons la qual la Universitat Politécnica de Catalunya assumia I'execució del projecte. Aquesta Intervenció en I'informe del compte general de I'any 2011 , ja va manifestar que calia acreditar documentalment qui sera el propietari d'aquestes obres. Si la propietat no ha de ser del Consorci , atés que I'execució de les obres ha estat assumida per la UPC, es considera que s'haurien d'entregar a la Universitat, a I'objecte que la totalitat de I'obra estigui en la comptabilitat d'una sola entitat. Si per contra, el Consorci ha de ser el propietari d'aquestes obres, lIavors haurien de figurar 2 • Ajuntament ; de Barcelona INTERVEN CiÓ en I'epígraf corresponent, peró com a inversió en curs i no com a gestionades per altres Ens. Transcorregut un any, no s'ha aclarit aquest tema i el Consorci té pendent d'entregar obra per un valor gaire bé de 6 milions d'euros, mentre que la Universitat Politécnica de Catalunya és qui está executant en I'actualitat tota la construcció. No s'entén que la mateixa obra estigui activada per dos entitats diferents. Patrimoni públic del sól En I'apartat 9 de la memória del compte general del Consorci es manifesta el següent: ""En aquest sentit I'ENTITAT (el Consorci), esdevé propietária deis solars 7e, qualifieats eom a equ ipaments metropolitans, amb una superfíeie de 88.606 m2 i valorats en 57.062.264 euros, d'acord amb el projecte de repareel ·laeió". Caldria aclarir la qualificació jurídica d'aquest patrimoni, ja que per norma general els equipaments de cessió obligatória no formen part del patrimoni públic del sól , sinó del domini públic. Tant mateix podria ser que part d'aquest patrimoni no fas equipaments, sinó que correspongués a aprofitaments urbanístics del projecte de reparcel 'lació i per tant, en aquest cas, formar part del patrimoni públic del sól. 3. ESTATS DE TRESORERIA Segons el balang de sumes i saldos, a final de I'exercici el saldo del compte (57) "Tresoreria" és de 40.373,71 € , segons el següent detall: Compte Saldo comptable 1(571) Sanes, eomptes operatius 40.373,71 1(575) Sanes, eomptes restringits de pagament 0,00 I (57) Tresoreria 40.373,71 S'observa que no hi ha diferéncies entre I'import que figura en el balang i el que consta a la cópia deis extractes bancaris facilitats pel Consorci. El Consorci no ha aportat els certificats de les entitats bancáries, que d'acord amb la regla 98.3 de la ICAl caldria adjuntar a la documentació del compte general. D'acord amb la informació facilitada pels auditors, es realitzen les observacions següents: En els comptes de Catalunya Caixa encara figura la signatura del gerent el Consorci del Besós. Caldria suprimir-la i afegir la del gerent actual del Consorci. En el compte corrent de la bestreta de caixa fixa , s'hauria de suprimir la signatura de l'lnterventor. Cal indicar al banc que per disposar de fons del compte operatiu és necessari la signatura conjunta de la gerencia i de la intervenció. 3 4. RELACIONS AMB HISENDA PÚBLICA 4.1. 1m post sobre la Renda de les Persones Físiques Durant I'any 2012 el Consorci ha comptabilitzat una retenció en concepte de I'impost sobre la Renda de les Persones Fisiques, per un impor! de 100,50 euros, i en data 30 de juny de 2012 es comptabilitza el seu pagament a l'Agencia Tributaria . Es comprova que aquest es I'impor! que figura en la declaració del resum anual model 190 presentada el 16 de gener de 2013. 4.2. Impost sobre el Valor Afegít Durant I'any 2012 no s'han comptabilitzat factures amb IVA repercutit, fet que coincideix amb la presentació en blanc de la declaració del resum anual model 390 el dia 16 de gener de 2013. 5. FONS PROPIS Els fons propis de I'Agencia estan constituIts pels conceptes següents: Oescripció Import I120) Resultat d'exercicis anteriors 57.032.625,13 (129) Resultat de I'exercici 2012 182.380,61 TOTAL 57.215.005,74 Aquesta xifra tan elevada es deguda a que el Consorci va rebre mitjan9ant cessió gratuIta els solars qualificats com equipaments metropolitans, valorats en 57.062.264 € segons el projecte de reparcel'lació del pla de millora urbana del sector C-4 (Taulat- Ronda) definit a la modificació del pla general metropolita en el sector del front litoral i marge dret del riu Besos. En la nota 9 de la memória del compte general es relacionen les finques que van ser cedides gratuItament al Consorci , i s'indica que el seu destí és la cessió del dret de superficie pel temps i en les condicions que s'acordin. Els fons propis del Consorci, juntament amb els credits a lIarg termini (bestreta reintegrable del Ministeri d'Educació i Ciencia) financen poc mes del 100% de I'immobilitzat del Consorci , per la qual cosa el fons de maniobra és positiu en 371.806,99 €. Aquest impor! es podria veure redu'lt de manera considerable si el Consorci no aconsegueix el cobrament deis canons pel dret de superficie deis anys 2011 i 2012 atorgats a favor de I'lnstitut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) , els quals, a data d'avui, encara no han estat recaptats , malgrat haver finalitzat amb escreix el termini fixat en I'escriptura de constitució del dret. 6. PROVISIONS A LLARG TERMINI A final de I'exercici s'ha dotat la provisió per a riscos i despeses en 39.312 euros per cobrir contingencies fiscals per I'IVA del canon de I'any 2012 del dret de superficie a favor de I'IREC. Aquest canon no s'ha liquidat i per aquest motiu no s'ha ingressat I'IVA a l'Agencia Tributaria. Aquesta Intervenció es remet al seu informe de la liquidació del pressupost de I'any 2012, sobre I'extinció del dret de superficie. 4 Ajuntament de Barcelona 7. DEUTORS PER INGRESSOS MERITATS INTERVENCIÓ El saldo del compte (441) "Oeutors per ingressos meritats" a 31 de desembre, es composa deis conceptes següents: Descripció Import € Cánon dret de superficie exercici 2012 187.200.00 Interessos de demora del cánon 2011 i 2012 11 .774.43 TOTAL 198.974,43 Es comprova que en el calcul deis interessos de demora s'aplica I'interés legal del diner més un 1 per cent , el que esta d'acord amb el pacte quart del dret de superfície. No queda justificat el motiu pel qual part deis interessos de demora del canon de I'any 2011 es comptabilitzen pressupostariament i un altre simplement es periodifiquen. Oifícilment es podra requerir el pagament d'aquests interessos si no es liquiden i es comptabilitzen els drets en el pressupost corresponent. Tampoc queda ciar com es determinen els dies en el calcul deis interessos del canon de I'any 2012, ja que sembla difícil que es pugui reclamar interessos de demora per un canon que no s'ha liquidat, i per tant resulta complicat determinar la data que finalitzava el termini de cobrament en voluntaria, quan aquesta no ha estat notificada. 8. CREDITORS PER DESPESES MERITADES El saldo del compte (411) "Creditors per des peses meritades" a 31 de desembre, de 7.505,86 euros, corres pon a la periodificació de les despeses d'auditoria de I'exercici . 9. PAGAMENTS PENDENTS D'APLlCAR Els 173,42 euros de saldo del compte (555) "Pagaments pendents d'aplicació" a 31 de desembre corresponen a dues comissions cobrades per la Caixa de Catalunya: una de 350 € de I'any 2011 , i I'altra de 169,92 € de I'any 2012. El Consorci manifesta que ha demanat la retrocessió d'aquestes comissions, peró atés el temps transcorregut des del pagament de la primera comissió, caldria iniciar els tramits per a la comptabilització de I'obligació corresponent. 10. FIANCES DEFINITIVES A CURT TERMINt Al tancament de I'exercici , el saldo del compte (56000) "Fiances definitives a curt termini" és de 5.960,54 euros. Segons informació facilitada pel Consorci corres pon a la garantia definitiva de I'empresa adjudicataria del contracte d'espais innovadors del projecte de construcció de I'escola universitaria d'enginyers industrial de Barcelona. O'acord amb I'article 90.2 de la Llei 30/2007 de contractes del sector públic, un cop aprovada la liquidació del contracte i transcorregut el termini de garantia, si no resulten responsabilitats es retornara la garantia constituIda. L'acord de devolució s'ha d'adoptar i notificar a I'interessat en el termini de dos mesos des de la finalització del termini de garantia. Finalitzat aquest, I'Administració haura d'abonar al contractista el deute incrementat amb els interés legal del dinero 5 11. PROCEDIMENT D'ApROVACIÓ I PUBLICITAT DEL COMPTE GENERAL Per a I'aprovació del compte general caldra seguir el procediment establert en I'article 212 del ROL 2/2004 pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL), que en síntesi és el següent: O'acord amb I'article 212.2 del TRLRHL, el compte és sotmetra a informe de la Comissió Especial de Comptes. Un cop informa! el compte general per aquesta Comissió, i d'acord amb I'article 212.3 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, s'haura d'exposar al públic per un termini de quinze dies, durant els quals i vuit més els interessats podran presentar reclamacions, reparaments o observacions. O'acord amb I'article 212.4 del TRLRHL el compte general acompanyat de les reclamacions i reparaments formulats es sotmetra al Consell General per a que, en el seu cas, pugui ser aprovat abans del dia 1 d'octubre. Es recorda que, un cop aprovat, el compte general s'ha de trametre a la Sindicatura de Comptes (article 212.5 del TRLRHL). 2013 -i \ Ajuntarnent de Barcelona Intervenció Direcció An o uñoz Juncos Int~entor General 6