CONSORCI LOCALRET  COMPTE GENERAL 2014        2 Índex    BALANÇ ............................................................................................................................................................... 4  COMPTES DE RESULTAT ..................................................................................................................................... 6  ECONÒMIC‐PATRIMONIAL ................................................................................................................................. 6  ESTATS DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST .......................................................................................................... 8  Estats de liquidació del Pressupost: ingressos ............................................................................................... 9  Estats de liquidació del pressupost d’ingressos ........................................................................................... 12  Resum per classificació econòmica .............................................................................................................. 12  Estats de liquidació del pressupost: despeses ............................................................................................. 19  Estats de liquidació del pressupost de despeses ......................................................................................... 22  Resum per classificació econòmica .............................................................................................................. 22  Estats de liquidació del pressupost de despeses ......................................................................................... 32  Resum per classificació per programa ......................................................................................................... 32  Resum d’obligacions reconegudes netes per classificació programa i capítol ............................................ 34  Resum d’obligacions reconegudes netes per classificació econòmica i programa ..................................... 36  RESULTAT PRESSUPOSTARI .......................................................................................................................... 41  MEMÒRIA DEL CONSORCI LOCALRET ............................................................................................................... 43  1. ORGANITZACIÓ ........................................................................................................................................ 44  1.1.  Dades de l’entitat ......................................................................................................................... 45  1.2.  Estructura organitzativa a nivell polític ........................................................................................ 47  1.3.  Estructura organitzativa a nivell administratiu ............................................................................ 48  1.4.  Societat Anònima ......................................................................................................................... 53  1.5.  Comparació de la informació ....................................................................................................... 53  1.6.  Pla de transició a la normativa comptable ................................................................................... 54  1.7.  Principals fonts de finançament del Consorci Localret ................................................................ 54  1.8.  Projectes d’inversió del Consorci Localret ................................................................................... 55  2. Bases de presentació dels comptes ......................................................................................................... 56  3. Normes de valoració ................................................................................................................................ 61  4. Auditoria .................................................................................................................................................. 65  5. Llei de morositat ...................................................................................................................................... 67  6. Informació fiscal ....................................................................................................................................... 69  7. Informació mediambiental ....................................................................................................................... 71  8. Immobilitzat material ............................................................................................................................... 73  9. Immobilitzat immaterial ........................................................................................................................... 75  10. Inversions financeres ............................................................................................................................. 77  11. Tresoreria ............................................................................................................................................... 79  12. Fons propis ............................................................................................................................................. 84  13. Operacions no pressupostàries de tresoreria ........................................................................................ 86  Operacions no pressupostàries: deutors ................................................................................................. 87  Operacions no pressupostàries: creditors ............................................................................................... 89  Operacions no pressupostàries: ingressos .............................................................................................. 92  Operacions no pressupostàries: pagaments ........................................................................................... 94  14. Ingressos i despeses ............................................................................................................................... 96  15. Estats dels valors rebuts en dipòsit ........................................................................................................ 98  16. Quadre de finançament .......................................................................................................................100  17. Informació pressupostaria: exercici corrent ........................................................................................103  Dades relatives al pressupost de l’exercici corrent ...............................................................................105  3 A.  Pressupost de despeses: modificació de crèdit .........................................................................106  B.  Pressupost de despeses: romanents de crèdit ...........................................................................107  C.  Pressupost de despeses: execució de projectes de despesa de crèdit ......................................109  D.  Pressupost d’ingressos: drets anul∙lats ......................................................................................110  E.  Pressupost d’ingressos: drets cancel∙lats .......................................................................................112  F.  Pressupost d’ingressos: recaptació neta ........................................................................................114  G.  Pressupost d’ingressos: devolució d’ingressos ..........................................................................116  H.  Pressupost d’ingressos: compromís d’ingressos ........................................................................118  Dades relatives al pressupost de exercicis tancats ................................................................................120  A.  Obligacions del pressupostos tancats ........................................................................................121  B.  Drets a cobrar de pressupostos tancats .....................................................................................123  C.  Variació de resultats pressupostaris d’exercicis anteriors .........................................................125  Despeses amb finançament afectat ......................................................................................................126  A.  Despeses amb finançament afectat ...........................................................................................127  B.  Despeses amb finançament afectat: informació de cada unitat de despesa ............................128  ROMANENT DE TRESORERIA .................................................................................................................130  18. Indicadors .............................................................................................................................................132  19. Reparaments ........................................................................................................................................136                        BALANÇ                                                5   6                     COMPTES DE RESULTAT   ECONÒMIC‐PATRIMONIAL    7 1 8                     ESTATS DE LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST              9                     Estats de liquidació del Pressupost: ingressos    10   11   12                       Estats de liquidació del pressupost d’ingressos   Resum per classificació econòmica    13   14                     15  16                       17   18               19                     Estats de liquidació del pressupost: despeses      20   21 22                     Estats de liquidació del pressupost de despeses   Resum per classificació econòmica   23  24 25   26  27   28                         29                       30                     31     32                     Estats de liquidació del pressupost de despeses   Resum per classificació per programa          33   34                     Resum d’obligacions reconegudes netes per classificació programa i capítol       35     36                     Resum d’obligacions reconegudes netes per classificació econòmica i programa       37   38   39  40       41                     RESULTAT PRESSUPOSTARI          42           43                     MEMÒRIA DEL CONSORCI LOCALRET      44                     1. ORGANITZACIÓ      45 1.1. Dades de l’entitat    Localret és el Consorci local format per les administracions locals de Catalunya per actuar, de  manera  coordinada  i  unitària,  davant  el  desenvolupament  de  les  xarxes  i  els  serveis  de  telecomunicacions, així com en l’aplicació de les TIC per millorar l’acció dels governs locals en  l’impuls de la societat del coneixement  Actualment són més de 800 els ens locals que formen part de Localret, a més de comptar amb  el  suport des del naixement  l’any 1997, de  les dues entitats municipalistes  catalanes:  l’FMC  (Federació de Municipis de Catalunya) i l’ACM (Associació Catalana de Municipis i Comarques).  Cal recordar que  des de l’exercici anterior es va acordar que els serveis del Consorci Localret  passessin a ser executats directament pel propi Consorci a partir de l’1 d’abril de 2013, assumint  la direcció i gestió efectiva dels serveis, així com, els riscos associats a aquesta gestió. Així mateix  s’integrava a l’estructura organitzativa del Consorci el personal tècnic i administratiu que en el  moment d’adoptar‐se aquest l’acord.  L’activitat del Consorci  Localret durant  l’exercici del 2014  s’ha  caracteritzat per  consolidar  i  millorar tots aquells projectes i actuacions que han demostrat que, amb les TIC (Tecnologies de  la Informació i la Comunicació) i amb l’enfortiment de la Societat del Coneixement, els municipis  de Catalunya es poden dotar d’unes eines  imprescindibles per  superar aquests moments de  dificultats.  Localret  ha  volgut  continuar  sent  al  costat  dels  ajuntaments,  acompanyant‐los  i  assessorant‐los  i,  alhora,  fent  especial  incidència  en  aquells  serveis  que  generen  un  estalvi  directe per a les administracions que hi participen.  En un vessant de funcionament intern, però alhora amb un enfocament clar per a millorar els  serveis  als  municipis  consorciats,  cal  destacar  la  modificació  dels  estatuts  aprovada  en  Assemblea General que permet  la  integració plena al Consorci Localret de  les entitats  locals  catalanes de caràcter territorial. El primer fruit d’aquesta nova adequació estatutària ha estat la  signatura del conveni de col∙laboració que formalitza la integració de la Diputació de Barcelona  com a membre de ple dret del Consorci Localret. Cal afegir en aquest sentit que també s’està  treballant perquè les diputacions de Girona, Lleida i Tarragona recorrin aquest mateix camí en  un període curt de temps.  La integració de les diputacions, sumades als consells comarcals i als més de 800 ajuntaments  adherits a Localret, encaixa nítidament en la filosofia de treball que caracteritza aquest Consorci  de sumar, aplegar  i coordinar els esforços de  les diverses administracions de caire  local en el  màxim  aprofitament  de  recursos  humans,  tècnics  i  econòmics  en  la  transformació  de  les  administracions  públiques  locals  en  “e‐administracions”  que  millorin  la  gestió  interna,  la  transparència, l’estalvi, la proximitat als ciutadans i en l’oferiment de serveis públics al conjunt  de la societat.  En  aquest  mateix  sentit  d’alinear  esforços  cal  destacar,  per  exemple,  el  conveni  Marc  de  col∙laboració amb la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament d’Empresa i Ocupació,  amb l’objectiu de coordinar i intercanviar les informacions relatives als projectes en àmbit local  en  matèria  d’infraestructures  de  telecomunicacions  i  societat  de  la  informació,  així  com  46 coordinar aquelles accions que porta a terme la Generalitat en els municipis que formen part  del Consorci Localret.  Cal afegir també, sense deixar de banda les accions de col∙laboració, assenyalar el nou conveni  establert amb el Col∙legi d’Enginyers Tècnics i Pèrits de Telecomunicació de Catalunya (COETTC).  Un dels principals objectius és  la col∙laboració entre els tècnics especialistes  i el món  local en  totes aquelles actuacions d’estudi, impuls, foment i desenvolupament de les telecomunicacions  com ara la realització d’informes, estudis i en la posada en marxa d’iniciatives de desplegament  de xarxes de telecomunicacions i d’actuacions centrades en la societat del coneixement.  Al llarg del 2014 els responsables i tècnics de Localret han prosseguit amb reunions d’anàlisis a  la seu del Consorci i arreu del territori amb els alcaldes/esses, regidors/es, i el personal tècnic  propi de l’ens local. Això ens permet, no només l’assessorament o la prestació de serveis inclosos  al Catàleg de Serveis de Localret, sinó també romandre atents a qualsevol necessitat específica  o nova en un àmbit tan canviant i dinàmic com les telecomunicacions i les TC.  L’any 2014  també ha estat  rellevant pel  treball previ  i posterior en  relació amb  la nova  Llei  General  de  Telecomunicacions  (que  va  entrar  en  vigor  l’11  de  maig)  amb  una  notable  repercussió  i  incidència  en  l’àmbit de  les  administracions  locals. Des de  la  vessant  tècnica  i  jurídica també cal valorar la feina desenvolupada en les al∙legacions a l’Avantprojecte de llei de  simplificació  administrativa  de  l’Administració  de  la  Generalitat  i  dels  governs  locals  de  Catalunya.  En línies generals l’assessorament i suport més explícit als municipis catalans al llarg del 2014 no  han sofert grans canvis respecte a exercicis anteriors. Així, entre les qüestions més tractades, cal  tornar  a  assenyalar  les  relacionades  amb  la  telefonia mòbil;  les  xarxes  sense  fils  (WiFi);  la  Televisió Digital  Terrestre  (TDT);  la  banda  ampla  ja  sigui  a  través  d’ADSL  o  fibra  òptica;  les  telecomunicacions i l’assessorament sobre sistemes d’informació.  Malgrat les dificultats econòmiques generals s’han mantingut amb un nivell d’activitat notable  les  actuacions  relacionades  amb  la  connectivitat  i  les  infraestructures  soterrades  de  telecomunicacions.   Com un dels punts forts de  les activitats  iniciades durant  l’any 2014,  i que es traslladaran en  successius exercicis, cal  fer esment a  la constitució d’un grup de  treball amb  la Diputació de  Barcelona  per  donar  suport  tècnic  i  canalitzar  les  actuacions  de  la  diputació  en  l’àmbit  del  desplegament dels serveis de banda ampla, infraestructures de comunicacions electròniques i,  entre altres, desenvolupament de les “smart cities” o ciutats intel∙ligents.  Pel que fa a les actuacions que afecten a l’estalvi directe dels ens locals, cal destacar durant el  2014 els processos de compra agregada de serveis de telecomunicacions (veu fixa; serveis de  comunicacions mòbils de veus i dades; dades i Internet) que s’han fet als municipis i comarques  de Barcelona, Girona i Tarragona, amb un estalvis per als comptes locals de xifres a l’entorn del  20  al  40%. A més,  aquest  estalvi  no  ha  suposat  uns  serveis  inferiors,  ans  al  contrari  s’han  racionalitzat els serveis i els equips i s’han millorat les prestacions.  També durant el 2014 la PECAP (Plataforma electrònica de contractació de les administracions  públiques) ha continuat  licitant per als 131 ens adherits a aquesta plataforma  la contractació  telemàtica de subministrament d’obres, serveis i productes. S’han licitat un volum molt proper  als 10 milions d’euros i s’han aconseguit estalvis situats en un 9%, per a una xifra global d’1,2  milions d’euros d’estalvi.  47 La  formació,  l’assessorament  i  l’intercanvi  d’experiències  als  àmbits  de  l’administració  electrònica;  les  “smart  ctities”;  les  aplicacions  mòbils;  les  eines  de  “business  intelligence”  aplicades  al  món  local;  la  gestió  documental;  la  seguretat  de  la  informació...  entre  altres  iniciatives lligades a la societat del coneixement, han experimentat un fort impuls en l’activitat  de Localret durant el 2014.  Un volum important d’aquest esforç s’ha traduït en l’organització  de jornades o tallers desenvolupades a la seu de Localret obertes a la participació dels ens locals  consorciats, però també s’ha reflectit en la presència dels responsables de Localret a activitats i  esdeveniments organitzats arreu del territori per altres empreses o institucions.   Així mateix, Localret continua present a diversos grups de treball relacionats amb administració  electrònica; ciutats intel∙ligents, “cloud”, de govern obert, etc.    1.2. Estructura organitzativa a nivell polític    • L’Assemblea  general:  l'Assemblea  general,  constituïda  per  un  representant  de  cada  municipi adherit a Localret, assumeix la més alta representació del Consorci.  • President: Valentí Junyent Torras, alcalde de Manresa  • El Consell d’Administració  o President: Valentí Junyent Torras, alcalde de Manresa  o Vicepresidents:  - Barcelona‐Besòs: Antoni Vives i Tomàs, tinent d'alcalde de l'Ajuntament  de Barcelona  - Oest: Carles Ruíz Novella, alcalde de Viladecans  - Nord‐est: Andreu Francisco i Roger, alcalde d'Alella  o Vocals al Consell d’Administració:  Demarcació Nord‐est  - Tram  1:  Jordi Martí Delofeu,  Ajuntament  de  Sant  Pere  Pescador  en  substitució de Roger Torrent i Ramió, Ajuntament de Sarrià de Ter  - Tram 2: Ignasi Giménez Renom, Ajuntament de Castellar del Vallès en  substitució d’Estanislau Puig i Artigas, Ajuntament de l'Escala   - Tram 3: Joana Barbany i Freixa, Ajuntament de Sant Cugat del Vallès en  substitució de  Jordi Puigneró  i Ferrer, Ajuntament de Sant Cugat del  Vallès  - Tram 4: Maria Àngels Planas Crous, Ajuntament de Girona         Demarcació Oest  - Tram 1: Mercè Valls Querol, Ajuntament de Torà  - Tram 2: Lluís Biosca Thomas, Ajuntament de la Seu d’Urgell  - Tram 3: Rafael Duarte Molina, Ajuntament del Prat de Llobregat   - Tram 4: Begoña Floria Eseberri, Ajuntament de Tarragona  Demarcació Barcelona‐Besòs  48 - Tram  1:  Jaume  Ciurana  Llevadot,  Ajuntament  de  Barcelona  Guillem  Espriu Avendaño Joan Trullen Thomas, Ajuntament de Barcelona i Óscar  Ramírez Lara, Ajuntament de Barcelona  - Tram 2: Jordi Mas Herrero Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet  en substitució de Núria Parlón  i Gil, Ajuntament de Santa Coloma de  Gramenet    De conformitat amb els Estatuts del Consorci, seran membres del Consell d’Administració, amb  veu, però sense vot un  representant de  l’Associació Catalana de Municipis  i Comarques  i un  representant de la Federació de Municipis de Catalunya  - Xavier Amor, president de la Federació de Municipis de Catalunya en substitució  de Manel Bustos i Garrido  - Miquel Buch Moya, president Associació Catalana de Municipis   Igualment,  s’estableix que en el Consell d’Administració hi assisteixin un  representant de  la  Diputació de Barcelona, de la Diputació de Tarragona, de la Diputació de Lleida i de la Diputació  de Girona, en la condició d’entitats locals vinculades al consorci Localret.  - Carles Rossinyol, diputat de la Diputació de Barcelona  - Josep Maria Cruset i Domènec, Diputat de la Diputació de Tarragona  - Marta Felip Torres, diputada de la Diputació de Girona  - Xavier Pont Jordana, diputat de la Diputació de Lleida   També hi assisteixen:  - El Director general de Localret  - El secretari de Localret  - L’interventor de Localret    1.3. Estructura organitzativa a nivell administratiu    La plantilla orgànica del Consorci Localret per a  l’exercici 2014 estava formada per  les places  següents: 22 places de personal laboral fix, 2 places de personal funcionari d’habilitació nacional  i 4 places de personal eventual.       49       ÀREA DIRECCIÓ (D) Titulació Acadèmica i Formació Específica Àrea Cat CO-A-CC-DR D irecció General Singular Directiu D - CC FHN-A1-1 Secretaria Singular Funcionari Habilit. Estatal D A1 Llicenciatura en Dret, Ciències polítiques, Socio logia o equivalent FHN-A1-2 Intervenció Singular Funcionari Habilit. Estatal D A1 Llicenciatura en Dret, Ciències Econòmiques, Ciències Polítiques, Socio logia o equivalent Adscripció Codi Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió ÀREA CORPORATIVA (C) Titulació Acadèmica i Formació Específica Àrea Cat CO-A-CC-0-03 A ssesso r de D esenvo lupament C o rpo rat iu Singular Eventual C CC CC CO-A-CC-0-11 A ssesso r de T errito ri i A tenció als Ens Lo cals Singular Eventual C CC CC CO-A-CC-0-12 A ssesso r de R elacio ns Inst itucio nals Singular Eventual C C C CC Adscripció Codi Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió 50   ÀREA SUPORT (S) Titulació Acadèmica i Formació Específica Àrea Cat CO-A-C1-1 Secretari/ a de Direcció Base Laboral A C1 Cicle formatiu de Grau M itjà de Gestió administrativa, M òdul Professional 2, FP 1 administratiu o equivalent CO-A-A1-1 R espo nsable de co ntro l pressupo stari Base Laboral A A1R Llicenciatura en Ciències Econòmiques, Ciències Polítiques i de l'Administració o equivalent. CO-A-C1-2 A dministrat iu/ va Base Laboral A C1 Cicle formatiu de Grau M itjà de Gestió administrativa, M òdul Professional 2, FP 1 administratiu o equivalent CO-A-C2-1 A uxiliar administrat iu/ va Base Laboral A C2 Batxillerat, Formació Professional de Primer Grau de la branca administrativa i comercial, o equivalent CO-A-C2-2 A uxiliar Administrat iu/ va Base Laboral A C2 Graduat Esco lar, F.P.1 administratiu o equivalent CO-A-C2-3 A uxiliar administrat iu/ va Base Laboral A C2 Batxillerat Superior en Ciències Socials, Formació Professional Administratiu 1, o equivalent. CO-C-2 R espo nsable de premsa Base Laboral C A1R Llicenciatura en Ciències Polítiques i de l’Administració , Socio logia, Filo logia Catalana, Periodisme o equivalent SA-A-1 R espo nsable de co ntro l de gestió Base Laboral A A1R Llicenciatura en Administració i Direcció d’Empreses, Ciències Econòmiques o equivalent. SA-A-2 T ècnic/ a de Sistemes Base Laboral A B Enginyeria tècnica informatica, electrònica o equivalent Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió Adscripció Codi 51   ÀREA JURÍDICA (J) Titulació Acadèmica i Formació Específica Àrea Cat CO-J-1-C C ap de l'À rea jurí dica Base Laboral J A1 Llicenciatura en Dret. CO-J-1 T ècnic/ a de supo rt i A ssesso rament jurí dic Base Laboral J A1 Llicenciatura en Dret. ÀREA CONEIXEMENT I TECNOLOGIA (P) Titulació Acadèmica i Formació Específica Àrea Cat CO-P-1-C C ap de l'À rea de C o neixement i T ecno lo gia Base Laboral P A1 Enginyeria Tècnica Superior en Telecomunicacions, Enginyeria Superior Informàtica, Ciències Econòmiques, Ciències Polítiques o equivalent. SA-P-1 T ècnic/ a Superio r de C o neixement i T ecno lo gia Base Laboral P A1 Enginyeria Tècnica Superior en Telecomunicacions, Ciències Econòmiques, Ciències Polítiques o equivalent. SA-P-1 T ècnic/ a Superio r de C o neixement i T ecno lo gia Base Laboral P A1 Enginyeria Tècnica Superior en Telecomunicacions, Ciències Econòmiques, Ciències Polítiques o equivalent. SA-P-2 T ècnic/ a de C o neixement i Tecno lo gia Base Laboral P C1 Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Diplomatura en Ciències Econòmiques, en gestió i Administració Pública o equivalent. SA-P-2 T ècnic/ a de C o neixement i Tecno lo gia Base Laboral P B Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, Diplomatura en Ciències Econòmiques, en gestió i Administració Pública o equivalent. Adscripció Adscripció Codi Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió Codi Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió 52     El nombre mitjà de treballadors en el curs de l’exercici distribuït per categories és el següent:              ÀREA D’INFRAESTRUCTURES (I) Titulació Acadèmica i Formació Específica Àrea Cat SA-I-1-C C ap d’ À rea d’ Infraestructures Base Laboral I A1 Llicenciatura en Arquitectura, Enginyeria Tècnica Superior o equivalent SA-I-1 T ècnic/ a superio r d’ Infraestructures Base Laboral I A1 Llicenciatura en Arquitectura, Enginyeria Tècnica Superior o equivalent SA-I-2 T ècnic/ a d’ Infraestructures Base Laboral I B Enginyeria tècnica en obres públiques, electrònica o equivalent SA-I-2 T ècnic/ a d’ Infraestructures Base Laboral I B Enginyeria tècnica en obres públiques, electrònica o equivalent SA-I-2 T ècnic/ a d’ Infraestructures Base Laboral I B Enginyeria tècnica en obres públiques, electrònica o equivalent Codi Denominació del lloc Tipus de lloc Forma provisió Adscripció Categoria Núm.mig  treballadors Tècnics superiors i comandaments 9 Tècnics mitjos 5 Tècnics especialistes 3 Auxiliars 3 Directius 1 Altres 5 Total 26 53 Així mateix,  la distribució per sexes al tancament de  l’exercici del personal del Consorci és  la  següent:      1.4.  Societat Anònima    La Societat Mercantil Anònima Localret, S.A. va ser constituïda el 12 de gener de 2000, per acord  de  l’Assemblea General del Consorci Localret, en sessió de 18 de setembre de 1999. La seva  constitució va ser formalitzada mitjançant escriptura pública número 190, davant del notari de  Barcelona, D. Vicente Pons Llacer.     Tal i com s’ha esmentat a l’apartat primer de la memòria es va iniciar un procés de reorganització  de les activitats del Consorci Localret i Localret SA durant l’exercici 2013.    Aquesta reorganització va suposar un canvi en el sistema de gestió dels serveis que prestava el  Consorci passant a assumir aquestes activitats directament i que venien essent efectuades per  Localret  SA.  Per  a  dur  a  terme  aquest  canvi  a  l’assemblea  es  va  presentar  una  memòria  justificativa de les operacions a realitzar, així com, la proposta a adoptar.      Així mateix, la Junta General d’Accionistes de Localret SA de 27 de novembre de 2014 va aprovar  distribuir amb càrrec a Reserves disponibles de Localret, SA, un dividend per import de 50.000  euros    1.5. Comparació de la informació    Cal esmentar que el canvi de gestió dels serveis del Consorci fa difícil la comparació dels imports  corresponents de l’exercici 2014 en relació al 2013, ja que tal i com s’ha explicat anteriorment a  data 1 d’abril de 2013 es va procedir a traspassar els saldos corresponents a la societat Localret  SA al Consorci.       Categoria Homes Dones Tècnics Superiors i comandaments 5 4 Tècnics mitjos 2 3 Tècnics especialistes ‐ 3 Auxiliars ‐ 3 Directius 1 ‐ Altres 3 2 Total 11 15 54 1.6. Pla de transició a la normativa comptable  El Consorci Localret està duent a  terme el pla de  transició per a  la seva adaptació a  la nova  normativa comptable en aplicació de  l’Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, per  la qual  s'aprova  la Instrucció del model normal de comptabilitat  local, que deroga, amb efectes 1 de  gener  de  2015,  la  Instrucció  del  model  normal  de  comptabilitat  local  aprovada  per  Ordre  EHA/4041/2004, de 23 de novembre.     Aquest pla de  transició  inclou, entre d’altres aspectes,  l’anàlisi de  les diferències de criteris  i  normes  comptables,    la  selecció  dels  criteris  i  normes  comptables  a  aplicar  a  la  transició  i  l’avaluació de les modificacions necessàries en els procediments i sistemes d’informació per tal  de  donar  compliment  als  requeriments  d’informació  a  incloure  en  els  comptes  anuals.  No  obstant, a la data de formulació dels presents comptes anuals no està finalitzat el procés i no es  disposa  de suficient informació per a concloure sobre els resultats d’aquest anàlisis      1.7. Principals fonts de finançament del Consorci Localret    Les principals fonts de finançament del Consorci Localret són:    a) Ingressos ordinaris:                  Drets  reconeguts % Prestació de  serveis 182.000,02 10,80% De  societats  mercanti l s 29.489,68 1,75% Transferències  Genera l i tat 0,00 0,00% Aportacions  diputacions 493.123,00 29,27% Aportacions  ajuntaments 869.375,94 51,61% Interessos 603,87 0,04% Dividends  de  societats  depenents  de  l 'enti tat loca l 50.000,00 2,97% Concess ions  adminis tratives 60.000,00 3,56% TOTAL 1.684.592,51 100,00% 55 1.8. Projectes d’inversió del Consorci Localret    Per  tal de portar  a  terme un  control  acurat dels projectes d’inversió,  i d’acord  amb  el que  preveuen  les  regles 21  i següents de  la  ICAL, cadascun dels projectes  tècnics portarà el codi  previst a la regla 22 de la ICAL.  Per cada projecte, a banda del control previst a la regla 24, i als simples efectes informatius, s’ha  dut a terme un control, dels generats,  independentment del seu meritant, per l’execució dels  projectes.                                  56                     2. Bases de presentació dels comptes  57 Els estats i comptes anuals s’han obtingut dels registres comptables del Consorci corresponents  a  l’exercici  2014  i  han  estat  preparats  seguint  els  principis  de  comptabilitat  per  a  les  administracions públiques, recollits en la legislació vigent i, en especial, en:    a. Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local     b. RD Llei 781/1986, de 18 d’abril, pel que s’aprova el Text refós de les disposicions vigents  en matèria de règim Local.     c. Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril,  pel qual s’aprova el Text refós de la Llei municipal  i de règim local de Catalunya.     d. Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el Text refós de  la Llei  reguladora de les Hisendes Locals     e. RD 500/1990, de 20 d’abril, pel que es desenvolupa el Capítol primer del Títol sisè de la  Llei 39/1988, de 28 de desembre,  reguladora de  les Hisendes  Locals, en matèria de  pressupostos    f. Ordre EHA/4041/2004, de 23 de novembre, per la que s’aprova la Instrucció del model  normal de comptabilitat.     g. Documents sobre principis comptables emesos per  la Comissió de Principis  i Normes  comptables públiques, creada per Resolució de la Secretaria d’Estat d’Hisenda de 28 de  desembre de 1990    h. Llei  15/2010,  de  10  de  juliol,  de  mesures  contra  la  morositat  en  operacions  no  comercials.  i. Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera,  amb les modificacions introduïdes per la Llei Orgànica 9/2013 de 20 de desembre, de  control del deute comercial en el sector públic    j. Reial Decret Legislatiu 1463/2007, de 2 de novembre pel que s’aprova el reglament de  desenvolupament de  la Llei 18/2001, de 12 de desembre, d’Estabilitat Pressupostària  en la seva aplicació a les entitats.    k. Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització  i sostenibilitat de  l’administració  local     l. Llei orgànica 9/2013, de 20 de desembre, de control del deute comercial en el sector  públic            58 A continuació es detallen els principis comptables obligatoris aplicats pel Consorci:    a. Principi d’entitat comptable: El Consorci Localret és un ens amb personalitat  jurídica  pròpia, que té un pressupost propi i amb l’obligació de formular comptes  b. Principi de gestió continuada: s’entén que l’activitat és per un termini de temps indefinit  c. Principi d’uniformitat: els criteris adoptats a l’aplicació d’aquests principis, es mantenen  uniformes respecte a períodes anteriors  d. Principi d’importància relativa: s’ha considerat admissible la no aplicació estricte d’algun  d’aquests  principis,  sempre  i  que  la  importància  relativa  de  la  variació  en  termes  quantitatius  sigui escassament  significativa,  i per  tant, no alteri  la  imatge  fidel de  la  situació patrimonial i dels resultats de l’exercici  e. Principi de registre: tots els fets comptables han estat registrats  f. Principi de prudència: totes  les despeses es comptabilitzen no tan sols  les realitzades  sinó també aquelles que es té coneixement i els ingressos els que han estat realitzats  g. Principi de meritament: la imputació temporal dels ingressos i despeses es fa en funció  del moment en que es produeixen els actes administratius  h. Principi  d’imputació  de  la  transacció:  la  imputació  dels  fets  comptables  ha  estat  efectuada a actius, passius, despeses o ingressos d’acord amb les regles establertes al  pla de comptes de la comptabilitat pública  i. Principi de preu d’adquisició: els bens, drets i obligacions figuren al balanç pel seu preu  d’adquisició  j. Principi  de  correlació  d’ingressos  i  despeses:  el  resultat  econòmic‐patrimonial  de  l’exercici esta constituït per la diferència entre els ingressos i les despeses realitzades a  l’esmentat període  k. Principi de no compensació: en cap cas han estat compensades  les partides d’actiu  i  passiu en el balanç, ni les de despeses i ingressos que constitueixen el resultat econòmic‐ patrimonial, ni  les despeses  i  ingressos que  formen part de  l’estat de  liquidació del  pressupost, és a dir, han estat valorats separadament els elements de  les partides de  l’actiu i passiu  l. Principi de desafectació: els ingressos de caràcters pressupostari es destinen a finançar  la totalitat de les despeses pressupostàries, sense que hi hagi relació directe entre uns i  altres,  i  a  més  es  reflexa  comptablement  els  supòsits  de  determinades  despeses  pressupostàries finançades amb ingressos pressupostaris específics      Aquests  comptes  seran  redactats per  la  intervenció  i es  sotmetran,  juntament amb els  seus  justificants,  a  informe  de  la  Comissió  Especial  de  Comptes  (article  58  del  Decret  Legislatiu  2/2003, TRLMRLC)    Els comptes generals i la documentació complementària restarà a disposició dels membres de  la Comissió, perquè es puguin examinar i consultar, com a mínim, 15 dies abans de la primera  reunió  (article  101.3  del  Decret  Legislatiu  2/2003,  TRLMRLC).  Es  podran  efectuar  reunions  preparatòries si el president  ho acorda o si ho demana una quarta part, almenys, del nombre  legal de membres de la Comissió.    Pel que fa a la documentació que es posarà a disposició de la Comissió Especial de Comptes, cal  fer una interpretació conjunta dels articles 50 i 101 del Decret Legislatiu 2/2003, TRLMRLC, la  regla 415 de la ICAL i l’article 15 del ROF i RJ.  59   La Comissió Especial, després d’examinar els comptes i els seus justificants, n’emetrà dictamen.  Tant els Comptes com el dictamen emès per  la Comissió seran exposats al públic durant un  termini de quinze dies, a fi que, durant aquest temps  i vuit dies més es puguin presentar per  escrit  totes  les  objeccions  i  observacions  que  es  considerin  oportunes.  Si  es  formulen  reclamacions, la Comissió Especial les examinarà i n’emetrà un nou informe.    Finalment,  els  Comptes  acompanyats  de  tots  els  justificants  i  els  dictàmens  de  la  Comissió  Especial,  se  sotmetran  a  l’aprovació  de  la  Comissió  delegada  de  l’Assemblea  general  del  Consorci. L’acord d’aprovació haurà de ser adoptat per majoria simple dels membres presents,  abans del dia 1 d’octubre.    Un cop aprovat el Compte General, es trametrà una còpia de  l’expedient a  la Sindicatura de  Comptes, per a la seva fiscalització, abans del 15 d’octubre.    Els documents que composen aquests estats i comptes anuals de l’exercici 2014, d’acord amb  el que estableix l’article 209 del Real Decret 2/2004, TRLRHL són els següents:    - Balanç de situació: Estat financer que expressa la composició i situació del patrimoni a  dia 31 de desembre, abans de l’aplicació de resultats. Classificat en dues parts:    ƒ Actiu:  Informe  sobre  l’estructura  econòmica  i  l’aplicació  dels  recursos  del  Consorci    ƒ Passiu: Informe sobre l’estructura financera i l’origen dels recursos que financen  l’actiu    El balanç de situació es presenta, bàsicament, d’acord amb els models establerts per la  Instrucció  de  Comptabilitat  per  a  l’Administració  Local,  i  el  compte  de  resultats  es  presenta més detallat del que estableix aquesta instrucció amb l’objectiu de facilitar una  informació més complerta  sobre els conceptes d’ingressos  i despeses, de  forma que  mostrin la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera del Consorci i dels resultats  de  les  seves operacions durant  l’exercici, de  conformitat  amb els principis  i normes  comptables aplicats en l’àmbit de la comptabilitat de les administracions públiques.    A efectes comparatius, amb les xifres que figuren en el Balanç de situació tancat a 31 de  desembre de 2014  i  el Compte de  resultat econòmic–patrimonial de  l’exercici 2014  s’acompanyen les corresponents a l’any 2013.        - Compte  de  resultats:  Estat  financer  que  posa  de  manifest  des  del  punt  de  vista  econòmic‐patrimonial  els  resultats  del  període  corresponent.  Els  ingressos  i  les  despeses que s’han produït en el flux econòmic del període estan classificats segons la  seva naturalesa. Els resultats estan diferenciats segons quina sigui la seva procedència:  compte de resultats corrents de l’exercici, compte de resultats extraordinaris, compte  de  resultats de  la cartera de valors  i compte de modificacions de drets  i obligacions  procedents d’exercicis tancats. El resultat d’aquests comptes s’integren en el compte de  resultats de l’exercici.  60   - Estats de liquidació del pressupost    ƒ Resum de l’estat d’execució del pressupost d’ingrés    ƒ Resum de l’estat d’execució del pressupost de despeses    ƒ Resultat pressupostari      La liquidació del pressupost ha estat aprovada per Decret de Presidència el 20 de febrer  de 2015 en els terminis legals establerts, es presentarà el compte general per a la seva  aprovació l’Assemblea general del Consorci.    - Memòria     Finalment,  esmentar  que  diversos  punts  de  la  memòria  del  Compte  General  del  Consorci  Localret,  de  l’exercici  2014,  no  han  estat  incorporats  per  manca  de  continguts  i  com  a  conseqüència de  la pròpia naturalesa del Consorci Localret. Concretament es tracta dels punts  següents:    - Gestió  indirecta  dels  serveis  públics:  el  Consorci  Localret  no  ha  atorgat  a  favor  de  tercers la gestió indirecte de cap servei públic    - Inversions  destinades  a  l’ús  general:  el  Consorci  Localret  no  ha  realitzat  inversions  destinades a l’ús general    - Inversions gestionades: el Consorci Localret no gestiona inversions per compte d’altres  administracions    - Patrimoni públic del sòl: El Consorci Localret no manté saldos en aquest epígraf    - Informació  sobre  l’endeutament:  el  Consorci  Localret  no  ha  realitzat  cap  operació  d’endeutament    - Informació de  les operacions per administració de recursos per compte d’altres ens  públics:  durant  l’exercici,  el  Consorci  Localret  no  ha  gestionat  recursos  per  compte  d’altres entitats públiques  i en funció de la seva naturalesa    - Informació pressupostària, creditors per obligacions pendents d’aplicar al pressupost,  drets  cancel∙lats:  el  Consorci  Localret  no  ha  realitzat  operacions  per  projectes  de  despesa ni tampoc operacions relatives a obligacions pendents d’aplicar            61                     3. Normes de valoració  62 Els criteris comptables més significatius aplicats en  la formulació dels comptes anuals són els  que es descriuen a continuació:    - Immobilitzat material:    Segons l’Ordre EHA/4042/2004 de 23 de novembre els béns de l’immobilitzat material es troben  valorats pel preu d’adquisició o el cost de producció tenint en compte les correccions valoratives  que s’han d’efectuar.    Segons  l’Ordre, el preu d’adquisició  inclou  a més de  l’import  facturat pel  venedor  totes  les  despeses que es produeixin fins el moment que el bé es trobi en condicions de funcionament:  despeses de transport, assegurances, instal∙lacions, muntatge, etc.    Les  reparacions que no generin una ampliació de  la vida útil  i  les despeses de manteniment  s’imputaran al compte de resultats. Les despeses d’ampliació o millora que resultin un augment  de la duració del bé són capitalitzats com a major valor del bé.    La dotació anual de les amortitzacions es calculen seguin un mètode lineal d’acord amb la vida  útil estimada dels diferents béns.            - Immobilitzat immaterial:    Segons  l’Ordre  EHA/4042/2004  de  23  de  novembre  els  diversos  elements  de  l’immobilitzat  immaterial  es  valoraran  pel  preu  d’adquisició  o  cost  de  producció;  s’aplicaran  els  criteris  establerts per  a  l’immobilitzat material pel que  respecte  a  la dotació d’amortització  i  altres  correccions valoratives.    Pel que fa a les aplicacions informàtiques s’inclourà a l’actiu els programes informàtics, tant els  adquirits per tercers com els elaborats per la pròpia entitat.    - Deutors per drets reconeguts:    Es registren pel seu valor nominal.    S’han minorat els drets pendents de  cobrament  considerats de difícil  recaptació,  l’esmentat  import s’obté aplicant els percentatges d’acord amb  l’article 193 bis del TRLHL, modificat per  l’article  2  de  la  LRSAL  sobre  els  deutes  pendents  de  cobrament,  en  funció  del  seu  exercici  d’origen:    Béns Anys vida útil Instal∙lacions tècniques i maquinària 8 Mobiliari 6 Equips per a processos d'informació 4 63         Els percentatges aplicats poden semblar elevats, i de fet, responen a un criteri de prudència. Cal  tenir  en  compte  però,  que  els  ingressos  dels  quals  estem  parlant,  són  o  bé  quotes,  o  contraprestacions establertes amb convenis amb altres institucions o, en alguns casos, de dret  privat. Davant d’eventuals impagaments els mecanismes de realització són bastant complexes,  motiu que creiem justifica els elevats percentatges aplicats.    - Classificació del deute a llarg i curt termini    En el balanç de situació adjunt es classifiquen els deutes a curt i llarg termini, es classifiquen a  llarg termini aquells deutes amb un venciment superior a dotze mesos  i com a deutes a curt  termini aquelles subscrites amb venciment inferior a dotze mesos.    - Ingressos i despeses    ƒ Comptabilitat  financera: Els  ingressos  i  les despeses  s’imputen al  compte de  resultats, bàsicament a l’exercici en que meriten en funció de la corrent real de  béns  i  serveis que  representen  i amb  independència del moment en que es  produeix la corrent monetària o financera que es deriva del mateix.    ƒ Liquidació pressupostaria: Els ingressos que fan referència a les aportacions dels  ajuntaments  i  les  despeses  s’incorporen  a  la  liquidació  pressupostaria  en  el  moment  en  que  es  produeix  l’acte  administratiu  de  reconeixement  dels  respectius drets  i obligacions. Els altres  ingressos s’imputen en el moment en  que es realitza l’ingrés efectiu a la tresoreria del Consorci.         - Supressió de la paga extraordinària de desembre    Respecte a la supressió de la paga extraordinària de desembre esmentar que el Reial Decret Llei  20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la  competitivitat, dedica el seu article segon a  la regulació de  la paga extraordinària del mes de  desembre  de  2012  del  personal  del  sector  públic.  Si  bé  l’apartat  primer  d’aquest  article  suprimeix la percepció d’aquesta paga, a l’apartat quart s’estableix que les quantitats derivades  Exercici % aplicat import  pendent  Saldo  dubtós 2014 0% 444.239,83 0,00 2013 25% 145.479,95 36.369,99 2012 25% 238.272,58 59.568,15 2011 50% 47.227,23 23.613,62 2010 75% 8.289,93 6.217,45 2009 75% 7.796,94 5.847,71 Resta 100% 21.519,02 21.519,02 TOTAL 912.825,48 153.135,94 64 de la supressió de la paga extraordinària i de les pagues addicionals de complement específic o  pagues  addicionals  equivalents  d’acord  amb  el  disposat  en  aquest  article  es  destinaran  en  exercicis futurs a realitzar aportacions a plans de pensions o contractes d’assegurança col∙lectiva  que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació, amb subjecció al que estableix la Llei  Orgànica 2/2012, d’Estabilitat Pressupostària  i Sostenibilitat Financera  i en els  termes  i amb  l’abast que es determinin en les corresponents lleis de pressupostos.    És per aquest motiu que durant l’exercici 2012 es va realitzar una provisió atès que es tractava  d’un passiu exigible cert i, per tant, l’import esmentat havia estat carregat a l’epígraf “despeses  de personal” del deure del compte de resultats adjunt amb abonament a l’epígraf “provisions  per a riscos i despeses” del passiu del balanç.     Esmentar que en relació a la supressió de la paga extraordinària, Localret SA en el seu moment  va procedir a realitzar  la mateixa provisió en els seus comptes, no obstant  i amb el canvi de  gestió, es va considerar la necessitat de traspassar aquest provisió al Consorci tenint en compte  que tot el personal de Localret SA s’havia traspassat durant l’exercici 2013.    Així doncs, durant l’exercici 2014 Localret SA va realitzar una aportació al Consorci Localret de  29.489,68  import per  tal  de  traslladar  aquest obligació  amb  els  treballadors directament  al  Consorci.  El  Consorci  Localret  comptabilitza  aquesta  aportació  i,  posteriorment,  realitza  la  provisió  corresponent  a  aquest  part  tal  i  com  es  va  realitzar  en  el  seu  moment  amb  els  treballadors del Consorci.    Per  tant,  aquest  epígraf  inclou  per  import  de  73.030,63  euros  la  quantia  de  la  paga  extraordinària  de  desembre  del  exercici  2012  que  s'hagués  tingut  d'abonar  al  personal  de  l'entitat abans de finalitzar l'exercici 2012, però que va estar suprimida per l'article 2.1 del Reial  Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l'estabilitat pressupostaria i de  foment de la competitivitat.     La Llei 36/2014, de 26 de desembre, de Pressupostos Generals de  l’Estat per  l’any 2015 a  la  disposició addicional dotzena apartat ú.1 estableix que cada Administració Pública, en el seu  àmbit,  podrà  aprovar  l’abonament  de  quantitats  en  concepte  de  recuperació  de  la  paga  extraordinària  i  de  les  pagues  addicionals  de  complement  específic  o  pagues  addicionals  equivalents. En el cas que l’òrgan competent de l’Ajuntament de Barcelona aprovi l’abonament  d’aquestes  quantitats,  l’import  equivalent  a  abonar  serà  el  que  determina  la  disposició  addicional dotzena apartat ú.2 de l’esmentada llei.            65                     4. Auditoria                             66 En  compliment  de  l’article  3  del  RD  1463/2007,  de  2  de  novembre,  pel  qual  s’aprova  el  Reglament de desenvolupament de la Llei 18/2001, d’Estabilitat Pressupostària, en data 9 febrer  2011,  la  Intervenció General de  l’Administració de  l’Estat  (IGAE),  va  comunicar  l’informe de  classificació institucional d’unitats participades d’acord amb els criteris de la SEC, en virtut del  qual el Consorci Localret queda adscrit, a nivell de comptabilitat nacional, a  l’Ajuntament de  Barcelona.    Atesa aquesta classificació com ens dependent de l’Ajuntament de Barcelona i, d’acord amb la  normativa municipal per aquestes entitats, cal procedir cada any a l’auditoria externa a la entitat  d’acord les instruccions municipals i dels comptes anuals.     Les  despeses  d’auditoria,  derivades  dels  honoraris  meritats  durant  l’exercici  2014  per  les  companyies  PricewaterhouseCoopers,  SL  i  Gabinet  Tècnic  d’Auditoria  i  Consultoria  SA,  són  repercutits per l’Ajuntament de Barcelona a cadascun dels organismes autònoms i societats que  composen el grup municipal.                                     67                     5. Llei de morositat                           68 El  detall  dels  pagaments  a  proveïdors  comercials  realitzats  durant  l’exercici  i  pendents  de  pagament al tancament en relació amb els terminis màxims legals previstos a la Llei 15/2010 és  el següent:          Durant el darrer trimestre de l’exercici 2014 es van adoptar mesures correctives per tal d’aplicar  i assolir el compliment del període mig de pagament.     Aquestes mesures han consistit en realitzar dos pagaments mensuals, anteriorment es realitzava  un únic pagament mensual, per tal de complir amb els terminis màxim legals previstos a la Llei  15/2010.              Euros % Euros % Pagaments de l'exercici dins delTML 262.511,26 81% 438.185,13 76% Resta 62.905,79 19% 140.535,40 24% Total pagaments de l'exercici 325.417,05 100% 578.720,53 100% Termini mig de pagament excedits (dies) 20,34 17,42 Saldo pendent pagament a tancament que excedeix el TML 4.193,75 2.960,76 20132014 Pagaments realitzats i pendents de pagament a la data de  tancament del balanç 69                   6. Informació fiscal                             70 D’acord amb el Reial Decret Legislatiu 4/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la  Llei de  l’Impost  sobre Societats, el  consorci està exempt de  l’impost,  i no estan  subjectes a  retenció els rendiments del capital mobiliari.    D’acord amb la legislació vigent, les liquidacions d’impostos no poden considerar‐se definitives  fins  no  haver  estat  inspeccionades  per  les  autoritats  fiscals  o  transcorregut  el  termini  de  prescripció. El Consorci té oberts a inspecció tots els tributs als que està subjecte. La Direcció del  Consorci no espera que es meritin passius addicionals significatius com a conseqüència d’una  eventual inspecció.                                          71                     7. Informació mediambiental                            72 No es preveuen contingències, indemnitzacions ni altres riscos de caràcter mediambientals que  no hagin estat objecte de provisió en els comptes anuals i que poguessin ésser significatius en  relació amb el patrimoni, la situació financera i els resultats del Consorci.                                         73                     8. Immobilitzat material      74 El moviment al llarg de l’exercici ha estat els següents:                                Cost Instal∙lacions  tècniques Mobiliari Equips Total A 1 de gener de 2013 124.882,26 14.804,11 95.684,19 235.370,56 Altes 21.227,80 4.709,96 3.927,87 29.865,63 A 31 de desembre de 2013 146.110,06 19.514,07 99.612,06 265.236,19 2014 Altes 0,00 0,00 6.134,70 6.134,70 Baixes 0,00 0,00 49.745,41 49.745,41 A 31 de desembre de 2014 146.110,06 19.514,07 56.001,35 221.625,48 Amortització acumualda Instal∙lacions  tècniques Mobiliari Equips Total A 1 de gener de 2013 57.565,75 14.804,11 89.993,80 162.363,66 Dotacions 20.041,40 1.582,53 3.959,44 25.583,37 A 31 de desembre de 2013 77.607,15 16.386,64 93.953,24 187.947,03 2014 Dotacions 21.862,19 1.111,50 4.580,23 27.553,92 A 31 de desembre de 2014 99.469,34 17.498,14 48.788,06 165.755,54 Béns totalment amortitzats Instal∙lacions  tècniques Mobiliari Equips Total 2013 0,00 14.804,00 84.191,36 98.995,36 2014 34.574,39 15.493,94 45.939,78 96.008,11 75                     9. Immobilitzat immaterial  76 El moviment al llarg de l’exercici ha estat els següents:              A l’exercici 2014 s’han detectat una sèrie d’elements de l’immobilitzat immaterial i material que  el  Consorci  Localret  va  adquirir  per  al  seu  ús  a  la  pròpia  entitat  i  que  no  es  troben  en  funcionament. Aquest elements, alhora, es troben totalment amortitzats.    És per aquest motiu que s’ha procedit a la baixa dels mateixos a la comptabilitat i a l’inventari  pels següents imports:      Per altra banda destacar que el Consorci Localret durant  l’exercici 2013  i dins del procés de  reorganització va adquirir els béns de Localret SA pel seu valor net. Cal dir que la vida útil en el  moment de la compra ja era molt baix.              Cost Aplicacions  informàtiques Altre  immobilitzat  immaterial Total A 1 de gener de 2013 98.223,14 85.634,17 183.857,31 Altes 0,00 4.377,80 4.377,80 A 31 de desembre de 2013 98.223,14 90.011,97 188.235,11 2014 Altes 0,00 23.132,00 23.132,00 Baixes 43.015,14 1.775,03 44.790,17 A 31 de desembre de 2014 55.208,00 111.368,94 166.576,94 Amortització acumualda Aplicacions  informàtiques Altre  immobilitzat  immaterial Total A 1 de gener de 2013 98.223,14 47.028,64 145.251,78 Dotacions 0,00 16.100,59 16.100,59 A 31 de desembre de 2013 98.223,14 63.129,23 161.352,37 2014 Dotacions 0,00 19.444,69 19.444,69 A 31 de desembre de 2014 55.208,00 80.798,89 136.006,89 Béns totalment amortitzats Aplicacions  informàtiques Altre  immobilitzat  immaterial Aplicacions  informàtiques 2013 98.223,14 1.775,03 99.998,17 2014 55.208,00 70.774,96 125.982,96 Immoblitzat material 49.745,41 Immobilitzat immaterial 44.790,17 77                     10. Inversions financeres  78    El saldo acumulat d’inversions financeres permanents fins a l’exercici 2014 responia a l’aportació  de capital social per a la creació de Localret SA de l’any 2000.                      Saldo inicial Dotacions Baixes  Saldo final inversions financeres permanents 60.101,21 ‐ ‐ 60.101,21 79                             11. Tresoreria      80 En el present exercici, el Consorci Localret ha gestionat la seva tresoreria a través de dipòsits a entitats financeres. Un resum dels moviments de la tresoreria  durant l’exercici és el següent       81   82                       83                     84                       12. Fons propis               85           El moviment del fons propis de l’exercici ha sigut el següent:                      Saldo 31‐12‐13 Resultat  2014 Aplicació del   resultat Saldo a 31‐12‐14 Patrimoni 84.901,30 ‐ 208.160,32 293.061,62 Resultats  exercicis  anteriors 1.572.234,17 ‐ ‐ 1.572.234,17 Resultats  de l 'exercici 208.160,32 38.011,08 ‐208.160,32 38.011,08 1.865.295,79 38.011,08 ‐ 1.903.306,87 86                   13. Operacions no pressupostàries de tresoreria         87                   Operacions no pressupostàries: deutors  88   89                     Operacions no pressupostàries: creditors   90   91 92                     Operacions no pressupostàries: ingressos 93 94                     Operacions no pressupostàries: pagaments 95      96                     14. Ingressos i despeses           97  Subvencions i transferències     Durant l’exercici 2014 no s’han concedit subvencions      98                   15. Estats dels valors rebuts en dipòsit     99 L’estat i la situació dels valors rebuts en dipòsits és el detallat en el quadre:         100                 16. Quadre de finançament     101     102     103                           17. Informació pressupostaria: exercici corrent                                   104 El pressupost general per a l’exercici 2014 va ser aprovat per l’Assemblea del dia 23 de novembre  de 2013. Respecte a la liquidació del mateix va ser aprovada per Decret de Presidència el 20 de  febrer de 2015.    La informació que es detalla a continuació és un resum dels aspectes més rellevants de la gestió  del pressupost general del Consorci Localret corresponent a l’exercici 2014.            105                   Dades relatives al pressupost de l’exercici corrent 106 A. Pressupost de despeses: modificació de crèdit  En el transcurs de l’exercici econòmic s’ha tramitat i aprovat un expedients de modificació dels crèdits inicials del pressupost de despeses. La informació  detallada d’aquestes operacions es presenta en el quadre adjunt.      107 B. Pressupost de despeses: romanents de crèdit      108           109 C. Pressupost de despeses: execució de projectes de despesa de crèdit      110 D. Pressupost d’ingressos: drets anul∙lats          111                         112 E. Pressupost d’ingressos: drets cancel∙lats        113                         114 F. Pressupost d’ingressos: recaptació neta        115                           116 G. Pressupost d’ingressos: devolució d’ingressos      117                         118 H. Pressupost d’ingressos: compromís d’ingressos          119       120                     Dades relatives al pressupost de exercicis tancats          121 A. Obligacions del pressupostos tancats      122                                     123 B. Drets a cobrar de pressupostos tancats  124     125 C. Variació de resultats pressupostaris d’exercicis anteriors              126                     Despeses amb finançament afectat  127 A. Despeses amb finançament afectat                                            128 B. Despeses amb finançament afectat: informació de cada unitat de despesa                   129                         130                     ROMANENT DE TRESORERIA    131           132                     18. Indicadors                                                      133                                 134       135                                     136                               19. Reparaments                                  137         138   .......... "' .. ~I.ot .. __ 1 ... _ .. 11M • ... "'''.''''10 LOCALRET ---- LOCALRET - Posteriorment, a l'eKercici 2013, es Viii realitzar una ampliació de les lI icencies ccntreriors de justfda (Sr S' Cantabrla de 20/07/20001, La qual cosa s'informa .. Is efecles oportuns. Barcelona, 26 de febrer de 2014 Eva P do Rulz 139           LOCALRET ---- LOCALRET -.... INFORME O'INTERVENC¡Ó ASSUMPTE: En relaci6 a la renovaQó del servei de hosllng per a la web de Localret, s'emel el segaenl informe: INFORMA: Prlmer,- De conformilal amb el que disposa ¡'anide 53.1 de la Uel 3011992, de 26 de novembre, de régim juridic i procediment administratiu comu ets actes admlnistratlus que es dictin per les Administracions Públiques, d'ortci o a instancia de !'interessa!, es produiran per ['órgan competenl ajustanl-se al procediment establert i assenyala ,'article 62.1.e) del TRlHL que sOn nul$ de p4e dret els actes dicta!s prescindint tolal i absolulament del procedimenl legalmenl 8stablert o de les normes que COntenao las regles essencials per a la formacl6 de la voluntat deis argans coHeglals. Segoll.- De conformitat amb el que disposa ,'article 184 TRlHl "'a gesli6 del pressuposl de despeses es raslillara segans les segOenls fases. el contingut de les quals es deterfJlínaré reglamentariament a) autoritzacl6 de la despesa: b) disposició o compromls de despesa; e) reconelxement o liquidació de r'obIigació; d) ordenaciO del pagamenr. Aixl. es racull a les Bases d'execuci6 del pressupc;lst per ¡¡JI 2014. Torcer,- De conlonnitat amb el que disposa J'artide 138 del RelaJ Decret legislatiu 312011 , de 14 de novembre pel qual s'oprova el Text Relós de la Uei de contractes del Sector Public ~bre procedíments d'adjudicaci6 deis contractes de les administradons pübliques. l'adJudicació es realilzaré, ordlm'.lrlament, utilitzant el procedimenl obert o el restringí!; el pl'ocedíment negodat, I en el casos previstos en la present norma es poi recOrrer al dlaleg competiliu. Ets contractas m81lOf'S podran adjudicar-se direclament a qualsevol em~esari amb capacital d'obrar i amb habilltaci6 professional suliclenl per a la reali tzaclO de la prestacl6, sempre que el seu Import sigui Inferior als 50.000 euros, en el cas d'obres. o a 18.000 euros, per a la resla, i sense perjudici del que disposa ¡'artiele 206 d'aquesta norma en relaci6 a le5 obres. serveis I subministraments cenlralilzals en j'smbit estatal. Cuart,- ReladO de factures: PROVETOQfl H.FRA. OATAFAA. COt-tCEPTE IMPORT UPCNET FI~4204 2JI04J21l14 AJlgtJ~"*,l UU2{ LOCALRET TOTAl 83352! 140         Il0l ..... 10 lOd;ioGen\IG-CO:'IUlOC LiqukiacioConwrd\Localret\Informe Iiquidadó LOCALRET 2014.docx Ajuntament de Barcelona Intervenci6 Direcci6 \ PRESSUPOST D'INGRESSOS CAPiTOL DENOMINANC¡Ó Pl'evisions Pre"isions % Drets % Rccaptació % Pendent de DELS CAPiTOLS Inidals definitivcs liquidats Hquida cobrament 3 4 5 8 TAXES, PREUS PUBLIC 1 ALTRES lNGRESSOS TRANSFERÉNCIES 377.000,00 377.000,00 100,00 182.000,02 48,28 32.278,74 17,74 149.721,28 . CORRENTS 1.2.79.361,18 1.279.361,18 100,00 1.391.988,62 108,80 1.147.470,07 82,43 244.518,55 lNGRESSOS PATRIMONJALS 43.529,94 43.529,94 100,00 110.603,87 254,09 60.603,87 54,79 50.000,00 ACTIUS FlNANCERS 7.600,00 Suma total d'incrrcssos 1.699.891,12 1.707.491,12 100,45 1.684.592,51 98,66 1.240.352,68 73,63 444.239,83 PRESSUPOST DE DESPESES Pendent DENO~lINANC¡Ó Credits CrCdits Obligacions Pago CAPÍTOL % % % de DELS CAPtroLS inicials totals reconegudes Lfquids 1 2 3 4 6 pagamenf DESPESES DE PERSONAL 1.276.330,29 1.276.330,29 100,00 1.235.849,25 96,83 1.215.509,9,1 98,35 20.339,28 DESPESES CORRENTS EN BÉNS 1 SERVE1S 374.859:83 382.459,83 102,03 301.484,12 78,83 286.076,27 94,89 15.407,85 DESPESES 100,0 FlNANCERES TRANSFERÉNCIES 3.850,00 3.850,00 100,00 2.982,96 77,48 2.982,96 O CpRRENTS ' 0,00 INVERSIONS REALS 44.851,00 44.851,00 100,00 29.266,70 65,25 11:464,70 39,17 17.802,00 Suma total despeses 1.699.891,12 1.707.491,12 100,45 1.569.583,03 91,92 1.516.033,90 96,59 53.549,13 • El Pressupost inicial s'ha incrementat en prop del 0,45%, • El . grau de realització de les operacions de despesa, és molt elevat. AixÍ s 'han reconegut drets per sobre deles previsions 'defiiútivesi s'han reconegut obligacions per un 91,92 deIs credits definitius, de les quals s'ha pagat el 96,59 %, • En relació al pressupost d'ingressoss'han liquidat drets per un 98,66% de la previsió definitiva, deIs quals s'ha cobrat el 73,63 %. ESTAT D 'INGRESSOS L'Estat d'ingressos de la liquidació del pressupost del Consorci a 31 de desembre de 2014, és el següent: . Z:\QUOT A\lnteevcndoGen\IG-CO:'fU\Of_LiquidacWC?nsorci\1.()(alret\lnforme jiquid adó LOCALRET 20J 4.00:x % 82,26 17,57 45,21 26,37 % 1,65 5,11 0,00 60,83 . 3,41 Ajuntament de Barcelona . Intervenció Direcció CAPÍTOL DENOMINANCIO DELS Drets CAPÍTOLS . liquidats TAXES, PREUS PUBLIC 1 3 ALTRES INGRESSOS 182.000,02 4 TRANSFERENCIES CORRENTS 1.3 91. 988, 62 5 INGRESSOS PATRIMONIALS 110.603,87 6 ACTIUS FINANCERS Suma total d'ingressos 1.684.592,51 % 48,28 108,80 2~4,09 98,66 • EIs ingressos del Consorci provenen, .basicament, de les transferencies conents (81,2· %) i de·lestransferencies de capital (18,3%), el que suposa més del 99% del total d'ingressos del Consorcio Les transferencies conents són apOliades, basicament, per les. entitats següents: Diputació Barcelona . Diputació Girona Diputació Tanagona Aj. Barcelona Aj. Girona Aj. Sant Adria . Aj. Lleida 3.1 ESTAT DE DESPESES 299.123,00 132.000,00 62.000,00 189.719,83 11.254,00 3.950,04 15.902,52 . CAPÍTOL DENOMINAN CIÓ DELS CAPÍTOLS 1 DESPESES DE PERSONAL 2 DESPESES CORRENTS EN BÉNS 1 SERVEIS 3 DESPESES FINANCERES 4 TRANSFEREmC;IES CORRENTS (; INVERSIONS REALS Suma total despeses 4. RESULTATPRESSUPOSTARI Obligacions % reconegudes 1.235.849,25 96,83 301.484,12 78,83 2.982,96 77,48 29.266,70 65,25 1.569.583,03 91,92 Aquest estat ens informa del superavit o deficit de finan9ament, és a dir, la capacitat o necessitat de finan9ament de l' ens generada per les operacions pressupostaties de l'exercici. Z:\QUQT A IJnter,encioGenIJG-COMU\Of_ LiquidaciGComorcrLoc.alret\Informe liquidació LOCALRET 2014.000: Ajúntament de Barcelona Interven ció Direcció DRETS OBLIGACIONS RESULTAT CONCEPTES RECONEGUTS RECONEGUDES AJUSTOS NETS NETES PRESSUPOST ARI a, Operacions corrents 1.684.592,51 1.540.3l6,33 l44.276,l8 b. Altres operaciorts no financeres 29.266,70 -29.266,70 l.Total operacions no financeres (a+b) 1.684.592,51 I.569.583,03 115.009,48 2.Actius financers 3.Passius financers RESUL TAT PRESSUPOSTARI DE L'EXERCICI 1.684.592,51 1.569.583,03 115.009,48 AJUSTOS 4.Credits gastats finruwats amb ronúment de treso. despeses generals 7.600,00 5.Desviaciolls de finaulf&11ent negativcs de I'exercici , 6.Desviacions de finari~-arneÍlt positiyes de l'exercici 7.600,00 RESULTATPRESSUPOSTARIAJUSTAT 122.609,48 El resultat pressupostari ajustat és de 122.609,48 €, 5. AVALUACIÓ DEL COMPLIMENT DE L'OBJECTIU D'ESTABILITAT PRESSUPOSTÁRIA L'article 16.2 del RD 1463/2007 de 2 de novembre, pe! qual s'aprova el reglamentde desenvolupament de la Llei d'estabilitat pressupostru:ia, en la seva aplicació a les entitats locals, estableix que: "la Intervención local elevará al Pleno un infonne sobre·. el cumplimiento del objetivo de estabilidad de la propia entidad local y de sus organismos y entidades dependientes, El infOlme se emitirá con carácter independiente y se incorporará a los previstos en los artículos 168.4, 177.2 Y 191.3 del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales, referidos respectivamente, a la aprobación del presupuesto general, a sus modificaciones y a su liquidación". Objectiu d' estabilitat pressupostaria L'miicle 3 de la Llei Organica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressuposts.ria i sostenibilitat financera, estableix que: "1. La elaboración, aprobación y ejecución de ¡os . Presupuestos y demás actuaciones que afecten a los gastos o ingresos de los distintos sujetos comprendidos en el ámbito de aplicación de esta Ley se realizará .en un marco d.e estabilidad presupuestaria, cqherente con la normativa europea. 2. Se entenderá pór estabilidad presupuestaria de las Administraciones Públicas la situación de equilibrio o de superávit estructural ". La instlUmentació del principi d'estabilitat pressupostaria es realitza a I'atiicIe 11 de la mateixa nonna, en el que esposa de mmlÍfest que ''para el cálculo del déficit estructural Z:\QUOTA\!nter."encioGen\IG.COMu\0CLiqumacioCon.wlci\Loc.J.lret\}nforme liquid~d6 LOCALRET 2014.00cx Ajuntament de Barcelona Intervenció Direcció se aplicará la metodología utilizada por la Comisión Europea en el marco de la normativa de estabilidad presupuestaria". La capacitatde finanyament en termes de comptabilitat nacional es determina a partir de la diferencia entre els ingressos i les despeses no financeres (capítols 1 a 7 del pressupost deIs consoreis), aplicant posteriorment els ajustaments necessaris per tal, de convertir les magnitnds pressupostaries als termes previstos en el SECo L'at1icle 16-2 del "Real Decreto 1463/2007, de 2 de noviembre, por el que se aprueba el reglamento de desarrollo de la Ley 18/2001, de 12 de diciembre, de Estabilidad Presnpuestaria" estableix que: "la Intervención local elevará al Pleno un informe sobre el cumplimiento del objetil;o de estabilidad de la propia entidad local y de sus organismos y entidades dependientes. El informe se emitirá con caráctlil' independiente y se incorporará a los previstos en los artículos 168.4, 177.2 Y 191.3 del texto refundido de la Ley reguladora de las Haciendas Locales, referidos, respectivamente, a la aprobación del presupuesto general, a sus modificaciones ya su liquidación. El Interve¡¡tor local detallará en su informe los cálculos efectuados y los ajustes practicados sobre la base de los datos de los capítulos 1 a 9 de los estados de gastos e ingresos presupuestarios, en términos de' Contabilidad Nacional, según el Sistema 'Europeo de Cuentas Nacionales y Regionales." Per tal de calcular la capacitat o necessitat de finanyament en termes de Co~ptabilÍtat Nacional" cal patiir del saldo d'operacions no financeres, calculat d'acord a les normes propies de la comptabilitat pressupostltria (diferencia entre els drets reconeguts nets, capítols 1 a 7 de l'estat d'ingressos i les obligacions recónegudes deIs mateixos capítols de l'estat de despeses, i posterionnent, efectuar diversos ajustaments en el saldo pressupostari no financer, per obtellir el saldo en tennes de Comptabilitat Nacional. Per determinar els ajustaments a realitzar sobre els imp0l1s pressupostaris, s 'ha tingut en compte el "Manual de cálculo del déficit en contabilidad nacional adaptado a las entidades locales", elaborat per la Intervenció General de l' AdmiilÍstració del'Estat. DetenllÍnació de la capacitat de finanyament del Consorci: Drets reconeguts (Caps. 1 a 7) Obligacions reconegudes (Caps. 1 a 7) Diferencia Z:\QUOT A\jnte[ ... endoGen\lG-CO~HJ\OC LiquidacioConsorci\Loc:alrct\Informe liquidaci6 LOCALRET 2014.docx r ' - Ajuiltament de Barcelona Intervenció Direccló Ajustaments Transferencies rebudes (Cap. IV i VII Illgressos) Comptabilitzat a tercer (O) D 467 Diputació BCN D 490 Diputació . 170.000,00 Segons tramesa Diputació 132.000,00 Segons tramesa Diputació D 467 Diputació Tarragona Quotes Ajuntaments Aj. Barcelona D 46723 Aj. Girana Aj. Sant Adria Aj. Lleida 62.000,00 Segons trames a Diputació .. 648.549,55 Obtillgut per diferell~ia 142.908,00 n.253,00 Segons tramesa Ajuntanient 3.950,04 Segons tramesa Ajuntament 15.902,52 Segons tramesa Ajuntament Total .1.186.563,11 Comptabilitzat a LOCALRET (DR) 46100 De la Diputació Bcn . 46101 De la Diputació Girona 299.123,00 132.000,00 46103 De la Diputació Tarragona 46200 DeIs Ajuntaments 46201 Majors ing. Ex. Anteriors Aj. Barcelona Aj. Girana Aj. Sant Adria Aj. Lleida Total Diferencies Diputació de Barcelona Ajuntament de Girona Ajuntam¡:nt de Barcelona 62.000,00 646.391,49 2.158,06 189.719,83 11.254,00 3.950,04 15.902,52 1.391.988,62 . , 129.123,00 . 1,00 46.811,83 175.935,83 Ajustos Cap. IV i VII -175.935,83 Z:\QUOT A \lntelV'endoGen\lG-COMU\OC LiquidacioComorci\Localret\Informe liquidadó LOCALRET 20 14.docx Ajuntament de Barcelona Interven ció Direcc'ió Dins del mateix capítoL IV i del capítol VII, per les transferencies rebudes cal efectuar el següent ajustament, segons l'esmentat manual: "En contabilidad nacional y de acuerdo al . prinéipio de jerarquia de júentes, deben respetarse, con carácter general, los criterios' de contabilización a los que está sujeto el pagador de la transferenCia. Por tanto, una vez fijado el momento en que se registra el gasto por el pagador, el perceptor de la transferencia debe contabilizarla simultáneamente y por el mismo importe que figure en las cuentas de aquel. Por ello, en caso de que el beneficiario de la transferencia la registre de forma distinta; se realizará el correspondiente cljuste desde el punto de vista de la contabilidad nacional .. .. ./ ... Si los importes por transfei'encias recibidas y dadas coincideli, no será pi'eciso efectuar ajustes para pasar del déficit o superávit presupuestw'io al déficit o superávit de contabilidad nacional. Si las cuantías por transferencias difieren en los e/ltes pagador y receptor, y estas diferencias se deben exclusivamente a discrepancias a la hora de clasificar las transferencias entre corrientes y de capital, se corregirán las mismas teniendo en cuenta la clasificación efectuada por el pagador. Si aun así los importes no coinciden, será necesario' efectuar ajustes, que se realizarán ~n la Corporación Local que reciba la transferencia, porque como se ha. indicado anteriormente, desde el punto de vista de la contabilidad nacional, se da prioridád a los datos del pagador. Por tanto, para determinar el' déficit o superávit de cada unidad del subsector Corporaciones Locales, el saldo presupuestario no financiero' deberá ajustarse mediante el registro en la unidad receptora de la transferencia por los importes y los conceptos siguientes: Un mayor ingreso no financiero en la Corporación Local, si las obligaciones reconocidas en la unidad pagadora son mayores que los derechos liquidados en la perceptora. Este ajuste dará lugar a un menor déficit o mayor superávit en contabilidad nacional con relaciófl'al déficit o superávit presupuestario. . Un menor ingreso no financiero en la CO/poración Local, si las obligaciones reconocidas en la unidad pagadora son menoreS que los derechos liquidados en la unidad destinataria. En este caso, el ajuste dará lugar a U/1 mayal' déficit o menor superávit en contabilidad nacional con relación al déficit o superávit presupuestario. " .' . . A la data d'emissió d'aquest infonue, han estat confinnades pe!' les principals Administracions atorgants: Diputació de Barcelona, Tarragona i Girona, Ajuntaments de . Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, entre d'altres. Z:\QUOTA\InterveocioGen\JG-CO}'fU\OLUquidad:OConsorci\Loealret\Jnforme liquidadó LOCALREr 2014.tkxx Ajuntament de Barcelona Interven ció Direcci6 ESTABILIT A T PRESSUPOSTÁRIA Descripció Operacions corrcnts (Caos. 1 a V) Altres operacions no financeres (Cap. VI i VID Total drcts opcraciolls no financeres Ajustos a DretsJ?cndent de cobrar (Caps. 1 a llI) + Drets cobrats d'cxercicis tancats (Cap.I a no +/. Ajustos Cap.IV i V1I a obligat per cmissor Total drets ajustats Desctipci6 Operacions corrents (Cap. 1 a IV) .' Altres operadons no financeres' (Cap. VI i VrI) Total obligacions opcracions no fill3uccres Ajustos Total obligadons ajustarles . Capacita.t de fimm~ament de I'Il\Hm Necessitat de finan~amen.t de JlIMJ\Ill Drcs reconeguts 1.684.592,51 . . . '1.684.592,51 . 149.721,28 75.903,24 . 175.935,83 1.434.838,64 Obligacions rcconcgudcs 1.540.316,33 29.266,70 1.569.583,03 1.569.583,03 0,00 ·134,744,39 Aquesta divergencia ent1'e el resultat·pressupostari i el resultat en tennes SEC, es produeix com a' conseqüencia deIs diferents criteris de meritació entre la comptabilitat pressupostaria i el sistema SECo En concre!, quedára corregida, basicament, en' el'moment que la Diputació de Barcelona, reconegui una obligació per impOlt de 129.123,00, que ja estan disposats al seu pressupost. Pel que fa al resultat pressupostari i al compliment de la regla de despesa i del límit de la despesa no financera previstos als articles 12 i 30 de la LIei OrgElllica 2/2012, d'estabilitat pressupostaria i sostertibilitat financera seran objecte d'anfüisi a l'infonne de la Intervenció General de I'Ajuntament de Barcelona relatiu a l'aprovació de la liquidació del Pressupost general de la corporació, on es. presentara en termes consolidáts d'acord amb els criteris SECo Z:\QUOT A\Inte¡vendoGen\IG-COMU\OfJ.¡quidadoCO!L