consorcibesos •• •• INFORME DE LA INTERVENCIÓ DEL CO.MPTE GENERAL DEL CONSORCI DEL BESOS (CB) DE L'EXERCICI 2016 1. ANTECEDENTS 1.1 Contingut deis comptes D'acord amb el que estableix I'article 209 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de mary, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i la regla 45 de la Instrucció del model normal de Comptabilitat local (ICAL-2013) aprovada per l'Ordre del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, HAP/1781/2013 de 20 de setembre, el compte general de I'exercici 2016 del Consorci, ha d'estar format per la documentació següent: Documentació basica: Comptes Anuals a) Balany b) Compte del resultat economic-patrimonial c) Estat de canvis en el patrimoni net d) Estat de fluxos d'efectiu e) Estat de liquidació del pressupost f) Memoria Igualment d'acord amb la regla 45.3 de la ICAL-2013, als comptes anuals caldra adjuntar la documentació següent: a) Actes d'arq"ueig de les existéncies en caixa referides a fi d'exercici. b) Certificacions de les entitats bancaries deis saldos existents, referits a fi d'exercici. En cas de discrepancia entre els saldos comptables i els bancaris, caldra adjuntar I'estat conciliatori. A I'empara de I'art. 74 de la Llei 1/2006, Especial del Municipi de Barcelona, ha estat adjudicat el contracte d'auditoria de comptes a "Gabinet Técnic d'Auditoria i Consultoria, S.A.". Donats el limitats mitjans de que disposa la Intervenció es fara servir aquest informe com informe complementari del Compte General. En data 26 d'abril de 2017 els auditors han tramés una carta d'opinió en la que manifesten que "si des de la data d'aquesta carta fins a la data d'emissió de /'informe d'auditoria no 1 consorcibesos #l • • • esdevé cap fet que pugui afectar els esmentats comptes anuals, o sigui necessari revelar en I'informe d'auditoria, i una vegada s'hagin conclos de manera satisfactoria els procediments d'auditoria pendents abans esmentats, el nostre informe es redactara en els següents termes: Opinió "Segons la nostra opinió, excepte pels possibles efectes del fet descrit en el paragraf "Fonament de la opinió amb excepcions", els comptes anuals adjunts expressen, en tots els aspectes significatius, la imatge fidel del patrimoni i de la situació financera del Consorci del Besos a 31 de desembre de 2016 ... ". En virtut del punt 3 de I'article 122 de la Llei 40/2015 de 1 d'octubre de Regim Jurídic del Sector Públic, s'esta tramitant el procés de contractació d'una auditoria de compliment referida a I'any 2016 sota la responsabilitat de la Intervenció General de I'Ajuntament de Barcelona. Un cop rebuts els informes d'auditoria, la Intervenció procedira a efectuar I 'informe de control financer al que fa referencia I'article 220 del Text refós de la Llei d'Hisendes Locals. 1.2. Anal isi deis comptes 1.2.1. Analisi patrimonial El balanc; de situació reflecte ix la situació deis actius segons el grau de disponibilitat, i deis passius segons el grau d'exigibilitat. En tancar I'exercici 2016 dóna un actiu i un passiu de 25.371.740,92 €. Hi ha equilibri patrimonial, ja que els actius fixos de 4.502.957,94 € són inferiors als capitals permanents, 5.318.779,26 €, i, per tant, els capitals permanents poden financ;ar parcialment I'actiu circulant. En conseqüencia, el fons de maniobra o capital circulant, entes com el conjunt de re,cursos financers permanents necessaris per a poder desenvolupar normalment les operacions de naturalesa corrent, és positiu en 815.821,32 €, determinat per la diferencia entre I'actiu circulant i el passiu circulant, o bé per la resta entre els capitals permanents i I'actiu fix. El net patrimonial (actiu - passiu exigible) és positiu en 5.258.730,68 €, i esta format per les partides següents: 2 consorcibesos ' .•. Patrimoni 1.494.387,89 Resultats d'exercicis anteriors 3.868.415,11 Resultats de I'exercici -167.179,16 Ajustos per canvis de valor - Subvencions pendents d'imputació a resultats 63.106,84 TOTAL PATRlrv10NI NET (euros) 5.258.730,68 D'acord amb el pla general de comptabilitat pública adaptat a I'Administració Local, aprovat per l'Ordre HAP/1781/2013 de 20 de setembre, el compte 100 "patrimoni" és d'ús exclusiu per a municipis i entitats locals que no tinguin propietaris. Ates que el Consorci esta format per Administracions Locals, el compte de Patrimoni s'hauria de reclassificar, d'acord amb les notes per a I'obertura comptable de 1'1 de gener de 2015 de la IGAE, en algun deis comptes següents del PGCPAL de 2013: 1010 "aportació patrimonial dineraria" 1 013 "altres aportacions de I'entitat propietaria" 120 "resultats d'exercicis anteriors" S'hauria de determinar I'origen del patrimoni del Consorci, i en funció d'aquest origen reclassificar el compte 100 "patrimoni" en algun deis comptes assenyalats anteriorment. 1.2.2. Analisi financera a) Romanent de tresoreria El romanent líquid de tresoreria resultant del tancament de I'exercici és de 660.132,49€, import superior en 51.498,26 € al de I'exercici anterior. b) Estalvi brut Ingressos 3.118.322,57 Cap íto 1 3 3.629,50 Capítol4 2.743.896.53 Capítol5 370.796,54 Desoeses 2.153.886,65 Capítoll 634.106,65 Capítol2 1.142.560.30 Capítol3 0.00 Capítol4 377.219.70 Total Fstal\'i Brut 964.435,92 L'estalvi brut de I'exercici 2016 ha estat positiu en 964.435,92 €. CB_lnUnt_Compte_General_2016.docx 3 consorcibesos •••• e) Endeutament a IIarg termini El Consorci tan sois té pendent de retornar una garantia a IIarg termini rebuda de I'adjudicatari d'un contracte. A 31 de desembre de 2016 el pendent de retornar era de 2.027,04 €. 1.2.3. Analisi económica El compte de resultats económic patrimonial de I'exercici dóna un resultat negatiu (desestalvi) de -167.179,16 €, determinat de la següent manera: 2016 2015 2. Transferencies i subvencions rebudes 1.875.423,02 2.768.048,36 a) Del exercici 1.874.360,62 2.766.985,96 a.2) Transferencies 1.874.360,62 2.766.985,96 b) Imputació de subvencions per el immobilitzat no financer 1.062,40 1.062,40 3. Vendes i prestacions de servei 3.629,50 5.155,15 b) Prestació de serveis 3.629,50 5.155,15 6. Altres ingressos de gestió ordinaria 416.732,58 370.811,63 7. Excesos de provisions 14.342,00 A) TOTAL INGRESSOS DE GESTIÓ ORDINARIA (1+2+3+4+5+6+7) 2.310.127,10 3.144.015,14 8. Despeses de personal 618.447,62 625.484,12 a) Sous, salaris i assimilats 486.590,11 505.714,26 b) Carregues socials 131.857,51 119.769,86 9. Transferencies i subvencions concebudes 377.219,70 393.061,20 11. Altres despeses de gestió ordinaria 1.165.260,18 1.874.639,76 a) Subministrament i serveis exteriors 1.161.765,60 1.851.583,71 b) Tri buts 3.494,58 23.056,05 12. Amortització del immobilitzat 37.717,77 36.029,83 B) TOTAL DESPESES DE GESTIÓ ORDINARIA (8+9+10+11+12) 2.198.645,27 2.929.214,91 l. Resultat (estalvi o desestalvi) de la gestió ordinaria (A+B) 111.481,83 214.800,23 13. Deteriorament de valor i resultats per alienacions del immobilitzat no financer i actius en estat de venda 278.691,65 222.641,83 a) Deterioramentde valor 278.364,86 222.641,83 b) Baixes i alienacions 326,79 0,00 11. Resultat de les operacions no financeres (1+13+14) -167.209,82 -7.841,60 15. Ingressos financers 30,66 738,89 b) De valors representatius de deute, de credits i d'altres inversions financeres 30,66 738,89 b.2) Altres 30,66 738,89 111. Resultat de les operacions financeres (15+16+17+18+19+20+21) 30,66 738,89 IV. Resultat (estalvi o desestalvi) net del exercici (11 + 111) -167.179,16 -7.102,71 + Ajustos en la compte del resultat del exercici anterior Resultat del exercici anterior ajustat (IV + Ajustos) 4 consorcibesos ••• 1.2.4.' Analisi de la gestió pressupostaria El resultat pressupostari és el següent: RES UL TAT PRESS UPOS T ARI 2016 2015 % wriació + Drets reconeguts nets 5.244.090,57 3.815.000,13 37,46% - Obligacions reconegudes netes -2.626.692,54 -3.800.183,76 -30,88% Operacions no financeres (cap. 1 al 7) 2.617.398,03 14.816,37 17565,58% + Drets reconeguts nets 0,00 0,00 - Obligacions reconegudes netes 0,00 0,00 Operacions financeres (cap. 8 i 9) 0,00 0,00 Resultat pressupostari de I'exercici 2.617.398,03 14.816,37 17565,58% + Desp. finan~ades amb romo líquid de tresoreria 272.545,04 192.684,28 + Desviacions de finan~ament negatives de l'exercici 89.605,01 133.676,03 - Desviacions de finan~ament positives de l'exercici 2.922.391,47 116.102,19 Total Ajustaments -2.560.241,42 210.258,12 -1317,67% RESULTATPRESSUPOSTARIAJUSTAT 57.156,61 225.074,49 -74,61 % De I'analisi del resultat pressupostari de I'any 2016, se'n desprén que els recursos pressupostaris han estat superiors en 57.156,61 € a les despeses pressupostaries. - Ingressos: Previsió inicial Previsió % 2/1 Recaptat Pendent lngressos Drets nets (3) %3/2 %4/3 %5/4 (1) definitiva (11 liquid(4) cobrament (5) Operacions corrents 2.482.776,00 3.595.129,30 014,80% 3.1 18.322,57 86,74% '2A39.627,27 78,24% 678.695,30 21,76% 1 Impostos directes 1 Impostos indirectes 3 . Taxes i altres ingressos 3 504,00 3504,00 3 629,50 103,58% 2 925,41 80,60% 704,09 19,40% 4 Transf corrents 2.093 271,00 3 205 624.30 53, 14~~ 2 .743896,53 85.60% 2 065 905,32 75,29% 677 .991,21 24,71% 5 Ingressos patrimonials 386.001,00 386.001,00 370 796,54 96,06% 370 796,54 100,00% Ol,. ,·ucions de (11 11;101 20.01<1.00 2.821.692,50 >1 .000.00% 2.125.768,00 75,18%' 0.00 2.12S.768,00 100,00'1., 6 . Alienació d'inv . reals 7 Transf de capital 12,00 2 125.780.00 >1 000.00% 2 . 125768,00 100,00% 2. 125 768,00 100,00% 8 Actius financers 20 .001,00 701.911.50 >1.000,00% 9 Passius financers 1,00 1.00 T OT AL INGRESSOS 2 502.790,00 6 421.821,80 156,63% 5 144 090.57 81.65% 2439627.17 46,5'% 2 804.463,30 53.48% L'execució del pressupost d'ingressos ha estat del 81,65 % respecte de les previsions definitives. S'ha de tenir en compte que en el pressupost definitiu hi ha inclosos els 681.910,50 € de la utilització del romanent de tresoreria al capítol 8 que, al no 5 consorcibesos ••• executar-se, disminueixen el percentatge d'execució. El percentatge d'execució sense tenir en compte el capítol 8 d'ingressos ha estat del 91 % del previst. - Despeses: Despeses Credits inicials Credits %2/1 Obligacions %3/2 Pagaments %4/3 Pendent (%5/4 (1) definitills (2) reconegudes (3) liquids (4) pagament (5) Operacions corrents 2.468.764,00 3.059.529,01 23,93% 2.153.886,65 70,40% 'i. .961.180,62 91,05% 192.706,03 8,95% 1 Despeses de personal 803 643,00 703 643,00 ·12,44% 634 106,65 90,12% 623 047,23 98,26(% 11 059,42 1,74% 2. Despeses béns i serveis 1.265 282,00 1 724 ,914,01 36,33% 1. 142 560,30 66,24% 1,033.303,52 90,44% 109256,78 9.56~ó 3 Despeses financeres 3,00 3,00 4. Transf. corrents 399.836,00 630 ,959,00 57,80% 377 219,70 59,79% 304.829.87 80,81% 72.389,83 19,19% Operacions de capital 34.026,00 3.363.292,79 >1.000,00% 472.805,89 14,06 % ' 0,00 472.805,89 100,00% 6 [IlVerSiOlls reals 14.021,00 3.343 ,287,79 >1.000,00% 472 .805.89 14.14% 472 805,89 100,00% 7 Transf. de capital 2,00 2,00 8 Actills financers 20002,00 20 002,00 9 Passius financers 1.00 1.00 TOT AL DESPESES 2502790.00 6.422.821.80 156.63% 2.626.692.54 40.90% 1.961 180.62 74.66% 665.511,92 25.34% L'execució del pressupost de despeses corrents durant I'any 2016 ha estat del 70,40 %, superior a I'execució de les operacions de capital que ha estat un 14,06 % deis crédits definitius. El percentatge d'execució global ha estat del 40,90 %. - Modificacions de crédit: Les modificacions de crédit de I'exercici 2016 són les següents: 01/01/2016 Pressupost inicial 2.502.790.00 IRC Incorporacions de Romanents de Credit 681.910,50 CE Credits Extraordinaris 0.00 SC Suplements de Credit 0,00 GC Generacions de Credit 3.238.121,30 TFR- Transferencies de credit - baixa -100.000,00 TFR+ Transferencies de credit - alta 100.000,00 31/12/2016 Pressupost definitiu 6.422.821,80 2. FONAMENTS DE DRET - La formació i rendició de comptes es troba regulada per la normativa següent: article 116 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril i els articles 208 a 212.1 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de man;, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL), segons la qual els estats i els comptes de I'entitat local els 6 consorcibesos •••• retra el president de la corporació abans del dia 15 de maig de I'exercici següent a qué correspong u i. - D'acord amb I'article 212.3 del TRLRHL, el compte general s'haura d'exposar al públic per un termini de 15 dies, durant els quals i vuit més, els interessats podran presentar reclamacions, reparaments o observacions. - D'acord amb I'article 212.4 del TRLRHL, els comptes, acompanyats de tots els justificants, se sotmetran a I'aprovació del Pie de la corporació abans del dia 1 d'octubre. - Un cop aprovat el compte general, es trametra una copia de I'expedient a la Sindicatura de Comptes, per a la fiscalització subsegüent, abans del 15 d'octubre. - L'article 12.1.i) deis Estatuts del Consorci Besos diu que correspon a la Junta de Direcció aprovar la rendició deis comptes anuals, així mateix, la base número 31 de les Bases d'Execució del Pressupost del Consorci per a I'exercici 2016, estableix que el Compte General del Consorci sera rendit pel President del Consorci o la persona en qui delegui, i informat per la Intervenció del Consorci. - D'acord amb I'article 122.4 de la Llei 40/2015 del régim jurídic del sector públic, els comptes anuals del Consorci s'hauran d'incloure en el Compte General de I'Ajuntament al qual han estat adscrits. 3. CONCLUSIÓ Quant al contingut deis esmentats comptes, la Intervenció posa de manifest que, realitzades les comprovacions prévies al tancament del compte general, s'han seguit les bases d'execució del pressupost, així com el que dispósen els articles 208 a 212 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de mar9, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i el capítol segon del Títol quart, regles de la 44 a la 51, de la Instrucció del Model Normal de Comptabilitat Local, de 20 de setembre de 2013. Barcelona, a 26 d'abril de 2017 L'i~~ Daniel Mas i Fontcuberta 7