(Q IEDERACÚ DE iIUNICIPIS DE CATALIJNYA Federació de Municipis de Catalunya Informe dAuditoria Independent Comptes Anuals, i Informe de Gestió de l'exercici finalitzat a 3L de desembre de 2015 Elaborat per Auren Auditors BCN SLP Barcelona, abril de 2016 utlGtNOA : s'estén per a fer constar que el present document d'lnforme d'Auditoria lndependent, Comptes Anuals ilnforme de Gest¡ó de l'exerc¡ci finalitzat a 31 de desembre de 2015 ha pel Com¡té Execut¡u de data 13 de havent obt¡ngut el quórum exig¡t per a la seva validesa legal. Rubrico cadascun dels folis de l'esmentat 16 de.iuny de 2016 Informe d'Auditoria Independent, Comptes Anuals ¡ Informe de Gestió de f¡nal¡tzat a 31 de desembre de 2015 DE MUNICIPIS DE CATALUNYA Barcelona, abril de 2016 qb d 9 I =6 = .s o o auren A l'Assemblea General de Ia Federació de Mun¡cip¡s de Catalunya Informe sobre els comptes anuals Hem auditat els comptes anuals adjunts de la FEDEMCIó OE tuururclplS DE CATALUNYA, que comprenen el balang a 31 de desembre de 2015, el compte de resultats, l'estat de canvis en el patrimoni net ila memória corresponents a l'exercici f¡nalitzat en aquesta data. Responsab¡t¡tat del Comité Execut¡u en relació amb els comptes anuals. El Comit¿ Executiu és el responsable de formular els comptes anuals adjunts, de forma que expressin la imatge fidel del patr¡moni, de la situació financera idels resultats de la FEDERACIÓ DE MUNICIPIS DE CATALUNYA, de conformitat amb el marc normatiu d'informació financera aplicable a l'ent¡tat a Espanya, que s'identifica en la nota 2.2 de la memória adjunta, ¡del control ¡ntern que considerin necessari per a permetre la preparació de comptes anuals lliures d'¡ncorrecció material, deguda a frau o error' Respon sa bi I itat de l'a ud ito r La nostra responsabilitat és expressar una opinió sobre els comptes anuals adjunts basada en la nostra auditor¡a. Hem dut a terme la nostra auditor¡a de conformitat amb la normativa reguladora de l'auditoria de comptes vigent a Espanya. Aquesta normativa exige¡x que complim els requeriments d'ética, així com que planifiquem ¡ executem l'auditoria a la fi d'obtenir una seguretat raonable que els comptes anuals estan lliures d'¡ncorreccions mater¡als. INFORME D'AUDITORIA INDEPENDENT DE COMPTES ANUALS Mollorco 2óO óé ]e.08008 Borcelono Iel. +3¿ 932 155 989 Una auditor¡a requereix l'aplicació de procediments per a obtenir ev¡dénc¡a d'auditoria sobre els imports ¡la informació revelada en els comptes anuals, Els proced¡ments seleccionats áepenen del jud¡ci de l'auditor, inclosa la valoració dels riscos d'incorrecció material en els comptes anuals, deguda a frau o error. En efectuar aquestes valoracions del risc, l'auditor té en compte el control intern rellevant per a la formulació per part de l'entitat dels comptes anuals, a fi de dissenyar els procediments d'auditoria que siguin adequats en funció de les circumstáncies, i no amb la finalitat d'expressar una opinió J sa sobre t'eflcácia del control intem de l'entitat. Una aud¡tor¡a també inclou l'avaluació de tr ge l'adequac¡ó de les polítiques comptables aplicades ide la raonabilitat de les est¡mac¡ons §§$ompiaUles realitzades per la direcció, alxí mm l'avaluació de la presentació dels comptes 'go§anuáls presos en el seu coniunt' e,Q §§ Con.id"r". que.l'evidéncia d'auditoria que h"P 9bllryYt p-.porciona una base suficient I '68 - adequada per a la nostra opinió d'auditoria amb excepcions. t14n-t"sn: auren Fonament de lbp¡nió amb excepcions A la Nota 20.3 de la memória adjunta, s'informa que per a la formulació dels comptes anuals no s'ha pogut disposar de tota la documentació orlg¡nal comptable de ltntitat, perqué, malgrat les resolucions judicials referenciades a l?partat 18 d'aquests comptes, romanen en seu judicial documents originals de la comptabilitat dels anys 2011 i 2012. No ens hem pogut satisfer, ni miqiangant l'apllcació de procediments alternatius, de ¡'existéncia d'altres fets i circumstáncies que es poguessin haver revelat en accedir a la documentac¡ó referida, idel seu eventual efecte quantitatiu ¡qual¡tat¡u en els comptes anuals adjunts. L'opinió d'auditor¡a dels comptes anuals de l'exercici 2074 va incloure una excepció per aquesta qüestió. Opinió amb excepcions Segons la nostra opinió, excepte pels possibles efectes del fet descr¡t en el parágraf de "Fonament de la opinió amb excepcions", els comptes anuals adjunts expressen, en tots els aspectes significatius, la imatge fidel del patr¡moni i de la situació financera de la FEDERACIó DE MUNICIPIS DE CATALUNYA a 31 de desembre de 2015, així com dels seus resultats corresponents a l'exercici anual finalitzat en aquesta data, de conformitat amb el marc normatiu d'informació financera que resulta d'aplicació i, en particular, amb els principis i criterls comptables que hi estiguin cont¡nguts. mateix parágraf i no lnclou revisió d'informació diferent de l'obtinguda a partir dels registres comptables de l'Entitat. Col.leg¡ de Censors Jurats d€ Comptés de Catalunya aUREI At O|TORS BCN, StP & 2o'rc xú^ zott¿o¡¡¡l ldforme rubj€d. a lá normál¡v¡ r.gulador¿ de ¡'ádiv¡rát d auditoria d€ (ompt6 a E3páñy¡ pAltres qüestions 6 I S t'informe de gestió adjunt de l'exercici 2015 conté explicacions que el Comité Executiu 'H ionsidera oportunes sobre la situació de la FEDEMCIO DE MUNICPIS DE CATALUNYA, § {l'evolució de les seves act¡vitats ¡sobre altres assumptes i no forma part integrant dels EÉomptes anuals. Hem verificat que la informació comptable que conté l?smentat informe E ode gestió concorda amb la dels comptes anuals de l'exercici 2015. EI nostre treball com a E aud'itors es l¡mita a la verificació de l'¡nforme de gestió amb l'abast esmentat en aquest NÚM. R.O.A.C. S0s21 4¡-t-se": 27 d'abfll de 2016 (ü tE0ERAIó rf, Hr¡flCtP§ rf, GATALuth COMPTES AI{UALS DE LA FEDERACIÓ DE MUNICIPIS DE CATALUNYA DE I'1101 /L5 al 37/72/15 V¡a Laietana,33.6é 1a 08003 Barcelona NIF: G08797771 Tel. 93 3lO 44 04 www.fmc.cat § FTOEBÁCIÓ DE MUNICIPIS 0[ cAlALtÍ'¿vA i¡roex ESTAT DE CAtWtS.........,.......,....... ....................9 EN EL PATRIMONI NET uemónn ecoxóurcl r. NATURALESA JURIDIcA rAcrvrrAT DE LA FEDERAcIó DE MuNrctpts DE cATALUNvA t2 1.1 Dades registrals, formals ¡f¡nalitat. ...............................12 1.2 Act¡vitat de la Federació ............ ....................................12 2. BASES DE PRESENTAGIó oels coMprES ANUALS 't3 APLtcActó DE RESULTATS NORMES DE REGISTRE I VALORACIÓ 4.15 Transaccions entre parts IMMOBILITZAT MATERIAL INVERSIONS IMMOBILIARIES 11 3. 4. 15 15 23 23 V¡a La¡etana.33,6é 1a O8OO3 Barcolona NIF: G08797771 Tel. 93 3lO 44 04 www.fnrc.cal Págí:rm 2136 ra FTDEMoÓ rf Mu tctPts DE CAIAIINYA 9. ARRENDAMENTS IALTRES OPERACIONS DE NATURALESA SIMILAR 10. ACTIUS FINANCERS 11, PASSIUS FINANCERS 11.1 lnformació sobre els ajornaments de pagament a proveldors. D¡sposició addic¡onal tercera. "Deure d'informació'de la Llei 15/2010,de5dejul¡o|..,.......... ..................26 12. FONS PROPTS 13. SUBVENCIONS, DONACIONS I LLEGATS 14. S|TUAC|Ó 14.1 lmpost sobre Benef¡cis ................... 14.2 Diferéncies temporánies........ 14.3 Bases imposables negatives... 14.4 lncentiusfiscals................... 14.5 Altres aspectes de la situació fisca|........................ 15. INGRESSOSIDESPESES I6. PROVISIONSICONTINGENCIES ñÉonue D'rNvERsroNS TEmpoRALS..... .....................35á3 SEORilACTÓ SEGMENTADA.. .............35 E:f É¿r Hu 24 25 26 27 29 29 29 29 29 30 30 3l V¡a Laietana.33,6¿ 1a 08003 Barcelona NIF: G08797771 Tel.93 310 44 04 www.frnc.cat Página 3/36 Nombre mitjá de persones ocupades............. ...............33 Canvis en l'órgan de Altra Auditoria de (a FEDESAÍX) ff MUNICIPIS DE CATALIJi'¡YA BALAINQ A 3L/L2/r5 Via Laielana,33, tié 1a 08003 Barcelona Nlf: G087S777¡ Tel. 93 310 44 04 www.fmc.cat Página 4/36 (ü TmERACÓ m MmmHs (x GAIALI¡¡h BALAN9 ABREUJAT DE LA FEDERACIÓ DE MUNICIPIS DE CATALUNYA 1.215.167 1.215j67 lmmobllttsat intanglble Apl¡cac¡oÍs infomaü¡u€s lmmobllltrat matárl¿l Mob¡lhri ¡equips p€r a prooBsarn€nb dinformacb Usuarls, patroclnadors I doutors ds les activltatg I altres Usuaris ¡ deubrs par v€ndes i prestac6 de softtls Atr€8 &uiof§ ,lnvalrlons ñnancerss a curt temlnl Atfes aclils ñnancars Efectlu I altres actlus llquld§ equivalents 26.(26),(2e6) 215.218.(U rO,erro. eerq.(2úr6) 30.31.3¿3:t,3a.35.3. cJ8),10r 47 1§,a4,1¡',1,42,141t a,|5.{,48.4{S,(,t90) 855,545.548.551,5625, 55,r,5590,565.566 57O,5t2.571 Via Lsielsna,33,6¿ 1a 08003 Barc€lona NIF: Go8797771 Tel. 93 310 44 Oa www'fmc.cat Página 5/36 o<6(, EE e (a FEDIRACó tIE MIJI{ICIPIS tr CAIAII"i¡VA BALAN9 ABREUJAT DE LA FEDERACIÓ DE MUN¡CIPIS DE CATALUNYA 6 E HÉ c¡ 329.376,81 Fons dotaclonals o fons Soclals Fons dotac¡onals o fons so€ials Excedents d'exerclcls anterlors Excedents negatius d'exercicis anieriors . Excedent de I'exerclci (posltlu o nogat¡u) Altres deules a curl lem¡n¡ Creditors per actlvltats I alties comptes a pagar Creditofs varÉ Pefsonal (remuneracio¡s pendgnls de pagamenl) Pass¡us por inpost correrf i altres deutEs amb les Adm¡n¡slrac¡ons (rr) r(r3) 23.525.528.551.55¿t, 8f.5@ ,l00.,Ol.4lxlJü,.llxt. (¡06) 410¡11,«}8 465.,la6 475,174,477 V¡a La¡etana,33,6é 1a 08003 Barcelona NIF: G08797771 Tel.93 3¡0 44 04 www.fmc.cat Página 6/36 PATRIMONI NET I PASSIU tm.t0t 121 t2i (a FEDEBACO OT MUNICIPIS DE CATATIT'¡YA a =sÉ3s¿ Eá És t¡ COMPTE DE RESULTATS DE L'1101/L5 AJ- 3t/L2lt5 V¡a La¡etana,33,6é 1a 08003 Ba.celona NIF: GO4797771 Tel. 93 3rO 44 04 www.fmc.cat Página 7/36 (a FE0IRACTÓ t][ ft¡lLt'ÍCFtS E CATAI"I'{YA 721 7A (600),(60 r).(6m), a)a,€t t.6ale.af'. (69O1).(6932), (8S3),7C1r,7qi2,743 (604 75t,7f].754,755.759 (81) (620 §22t (623) (82{) (m5) plrl (020) (62e) (631).(63,1).636.63s (655),(8e1).(6e5,. 7U,79 (GE) (678),7/8 76/J,781 ,78¿769 lngressos rebub amb carecter psriód¡c Subvencions ofic¡als a les activilats Aprovisiooaments Consums ¡ debrioramenl d'Bx¡sténc¡es Treballs realitzah per altres entitats Altt€3 lngra8sos de les acdvitats Altres ingrassos accessor¡s i altres de gestió conent Afrendaments ¡ cánons Reparacions ¡ conseryació Serve¡s profess¡onals independ€nis Transports Primes d'assggurancas Publ¡citat, propaganda i relac¡ons públ¡ques Tributs P¿rdues, deterioramenl i variacii, de proüs¡ons per operac¡ons ds les -96.599,1 111.512,21 111.542,2',1 -'151.058, -195.967,1 -471.409, -266.477,1 1.772.649,'l 500.358, -1,21E.027 -897.817 -36.107 -280.987 -369.267,'l lngreasos f¡nance]l Do3poses ,¡nancaBs edluñE forman pert integranl dr$r$t colllpt€ do rÉutLl3, E a(J 6 Q V¡¡ L¡ietan¿,33,6¿ la 08003 Barcelona NIF: G087S7771 Tel. 93 310 44 04 www.frnc,cat Página 8/36 Dospeses de personal Altres desposas d'explotació Serve¡s exteriors (a FEDERACT0 t)€ Mt '¡tCtPtS D€ cAlAt-tl.¡vq ESTAT DE CAI\TVIS EN EL PATRIMONI NET EXERCICI 2015 V¡a Laietana,33, €i¿ la 08003 Barcelona NIF: G04797771 lel. 93 310 44 04 www.fmc.cat Página 9/36 E¡ENACÚ DE EXERC|Ct 2015 Fons dotacional Excedents exerc¡cis anteriors Excédsnt d6 I'sxsrc¡ci TOTAL A. SALDO. FINAL DE UANY 2013 3.156.858,90 0,00 -58.102,¿ 3.098.756,44 l. Aiustaments oer canvis de criteri N-2 ¡ anteriors 0,00 ll- Aiustamenls per erors N-2 ¡ anteriors 0,00 B. SALDO AJUSTAT, INICI DE L'ANY 2014 3.156.8s8,90 0,r -58.102,¡ 3.098.756,¡ll l. Excedent de l'exercici 0,00 -63.253,22 -63.253,2 lV. Altres variac¡ons del patrimoni net -58.102,46 58.102,46 0,00 C. SALDO, FINAL DE L'ANY 2OI4 3.156.858,90 -58.102,46 ..63.253,22 3.035.503,22 l. Aiustaments oer canvis de criteri N-1 0,00 ll. Aiustaments oer enors N-1 0,00 D. SALDO AJUSTAT, INICI DE UANY 2OI5 3.156.858,90 -58.102,4r €3.253 3.035.503,22 l. Excedent de l'exercici -36.592.5r lV. Altres variac¡ons del pátrimon¡ net -63.253,21 0,00 E. SALDO FINAL DE L'ANY 2015 3.156.858,90 -121.355,68 2.998.910,04 ESTAT DE CANVIS EN EL PATRIMONI NET DE LA FEDERACIÓ DE MUNICIPIS DE CATALUNYA o. Fs HE ¿> =--3 L ,@ Éñ i6 -¡ 6) @ Página l0/36 § FEDER¡OIO DT MI'NICIPIS O[ CAÍALU.IYA MEMORIA ECONÓMICA +* es*4 ás Eé éE ri DE L,1/O1IL' N- 3LIL2/L5 V¡a La¡etana,33,6é 1a 08003 Barcelona NIF: G08797771 Tel. 93 310 44 04 www.fmc.cat Página I 1/36 1. (a FTDINA§Ó 0[ MUT.IICIP¡S Df CATAII'.IYA DE CATALUNYA 1.'l Dades reqistrals. formals ifinalitat La FEDERACIÓ OE lr¡U¡rllCtPls DE CATALUNYA (en endavant "la Federació", l'Associació" o 'l'Entitat") és una associació formada per municipis ialtres entitats locals que té per finalitat la defensa i promoció de les autonomies locals, d'acord amb el que está previst a la Constitució ia l'Estatut d'Autonomia. La Federació va ser constitulda el 22 de desembre de 1981 i va ser inscrita amb dala 17 de maig de 1996 i el núm. d'inscripció G001/96, d'acord amb la Resolució del Director general de la Direcció General d'Administració Local del Departament de Governació de la Generalitat de Catalunya. L'FMC és una entitat privada que no té la consideració d'entitat d'utilitat pública ique está subjecta al dret privat segons l'informe dels serveis jurfdics d'aquest Departament, de data 17 de febrer de 20't5. La Federació de Municipis de Catalunya té la seva seu social a Via Laietana, núm.33, 6é 1a de Barcelona. Amb data 31 d'octubre de 2012, en acord de la XXI Assemblea General Extraordinária de la Federació de Municipis de Catalunya, es van modificar els Estatuts de l'entitat per adaptar-los a la Llei 4l2OO8, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya, relatiu a les persones jurldiques. Les finalitats de la Federació segons consta en l'article 5 dels seus Estatuts són: ,1,2 a) b) c) d) 3a) E+i É+) E#i ED Foment i defensa de l'autonomia dels municipis i altres entitats locals. Representació dels ¡nteressos genérics de les col'lectivitats locals davant les instáncies polítiques, jurisdiccionals i administratives. Promoció d'estudis sobre problemes i qüestions municipals. Difusió del coneixement de les institucions municipals, encoratjant la participació dels ciutadans. Activitat de la Federació acord amb l'article 6 dels Estatuts, per a la realització de les finalitats esmentades, la Federació: Estableix les estructures organitzatives pertinents. Facilita l'intercanvi d'informació sobre temes locals. Constitueix serveis d'assessorament per als seus membres. Organitza reunions, seminaris i congressos. Participa en reunions o sessions. Es dirigeix als poders públics i intervé, amb carácter consultiu, si s'escau, en la formulació dels projectes oficials que es refereixen a les autonomies locals. Via La¡etana, 33, 6é 1a 08003 Barcelona NlFi GO4797771 Tel. 93 310 44 04 www.Í¡¡c.cal Página 12136 (a FEDENAOÓ tl[ ÍYIUNICIIIS (f CATATWYA Promou publicacions. Realitza qualsevol altra activitat permesa per les lleis. 2.1 lmatqe f¡del El Secretari General, sota la direcció del President del Comité Executiu de la Federació, ha preparat els comptes anuals que hauran de ser formulats pel Comité Executiu i sotmesos a l'aprovació, si s'escau, de l'Assemblea General, juntament amb la liquidació dels pressupostos, el pressupost i la memória d'activitats. Els comptes anuals, en model abreujat, han estat elaborats a partir dels registres comptables, amb la finalitat de presentar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera idel resultat de les seves operacions, segons els principis i práctiques previstes en la normativa vigent. D'una altra banda, I'FMC ha encarregat la realització d'una auditoria financera voluntária dels comptes anuals de la Federació, corresponénts a l'exercici tancat a 31 de desembre de 2015. Els comptes anuals estan formats pel Balang Abreujat, el Compte de Resultats Abreujat, l'Estat de Canvis en el Patrimoni Net abreujat (ECPN) i aquesta Memória Abreujada, formant-ne una unitat. L'exercici a qué fan referéncia aquests Comptes Anuals Abreujats, corresponen al perfode comprés entre l'1 de gener de 2015 iel 31 de desembre de 2015. L'entitat té aprovat un Programa de Compliance, en l'acord d'aprovació del qual, de data 27 de novembre de 2015, s'especifica que mentre no s'aprovi una modificació dels Estatuts de l'entitat, el Comité Executiu, com a órgan de supervisió i control, assigna al Secretari General de l'entitat la funció de "compliance officer". 2.2 Principis comptables canvis introduits per la Llei 1612007 , de 4 de juliol, de reforma i adaptació de la mercantil en matéria comptable per a la seva harmonització amb base a la normativa de la Unió Europea que van portar a d'un nou Pla general de comptabilitat mitjangant el Reial decret 1412007, de l6 de novembre i, simultániament icom a norma complementária, es va aprovar el pla general de comptabilitat de petites i mitjanes mitjangant el Reial decret 1515/2007, de 16 de novembre. ots aquests canvis introduils en la normativa mercantil icomptable espanyola així com els procedents de les noves competéncies assumides per la Generalitat de Catalunya en matéria d'associacions van fer necessária l'aprovació d'un nou Pla de comptabilitat per a les associacions i les fundacions, que es va fer mitjangant el Decret 25912008, de 23 de desembre, amb l'objecte d'incorporar els nous criteris establerts per la normativa vigent. s) h) 2. Via Laietana,33.6é 1a 08003 Barcelooa NIF: G0a797771 Tel. 93 310 44 04 w\ivw.f¡¡c.cat Página l3136 H I 6¡ FEOÉRAIó DT MUNICIPIS I}E CATALI,T{YA En el Decret 1't0/1996, de 2 d'abril, que regula el régim de les organitzacions associatives dels ens locals de Catalunya, s'estableix que els comptes i la comptabilitat s'han d'elaborar d'acord amb la normativa de les associacions. La Llei 4/2008, de 24 d'abril, del Llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurfdiques, en el seu Títol ll defineix el marc jurídic aplicable a les Associacions. El pla de comptabilitat aprovat pel Decret 25912008, de 23 de desembre és aplicable per a totes les fundacions i per a totes les associacions subjectes a la legislació de la Generalitat de Gatalunya que tinguin l'obligació de formular comptes anuals Aixl, els principis, criteris i normes de valoració comptables aplicats per la Federació són els establerts per la legislació vigent atenent, doncs, el Decret 259/2008, de 23 de desembre, pel qual s'aprová el Pla de comptabilitat de les fundacions iles associacions subjectes a la legislació de la Generalitat de Catalunya i pel Decret 12512010, de 14 de setembre, que modifica el Pla de comptabilitat aprovat per l'esmentat Decret 259/2008. Aixf mateix es significa que el pressupost de l'entitat per al 2015, en concordanga amb les Normes generals de funcionament administratiu i control de I'FMC, contempla un seguit de consideracions prévies sobre el marc legislatiu, estructura del pressupost, entorn, conjuntura i objectius pressupostaris els quals ens remetem en aquest apartat. 2,3 Comparació de la informació De conformitat amb el Decret 25912008 de 23 de desembre, d'aprovació del Pla de comptabilitat, en la seva obligació establerta a la norma 4a d'elaboració dels comptes anuals, a més de la informació quantitativa referida a I'exercici al qual corresponen aquests comptes anuals, es presenten també els imports referits a l'exercici anterior, del que s'ofereix informació comparativa. La Federació formula els seus Comptes Anuals amb el Model Abreujat, ja que acompleix les condicions necessáries per a ser classificada com a entitat de dimensió mitjana. 2.4 Aqruoació de partides No s'han agrupat elements del Balang de Situació ni del Compte de Resultats ni a de Canvis en el Patrimoni Net de manera diferent a les estructures en els Models formals aplicats. Elements recollits en diverses partides s'han separat elements del Balang Abreujat de manera diferent a les establertes en els Models formals aplicats. 2.6 Canvis en criteris comptables No hi ha hagut canvis de criteris comptables respecte a I'exercici anterior. Via Ln¡et¿na,33,6d 1a 08003 Barcelona NIF: c08797771 Tel. 33 310 44 04 www.fmc.cat Página 14136 ra (o FEDERACÓ M MUNICIPIS f[ CATATIINVA 3. APLICACIÓ DE RESULTATS El Comité Executiu proposará a l'Assemblea, I'aprovació del resultat de l'exercici 2015, així com de la seva gestió i, per tant, de la corresponent liquidació pressupostária. No procedeix el repartiment de l'excedent final doncs l'any 2015 el resultat de I'exercici ha estat de -36.592,58 euros i és el l'Assemblea General qui en decidirá formalment el seu destí o aplicació. El Comité Executiu proposará a I'Assemblea General l'aplicació d'aquest excedent de la manera següent: 2015 2014 Bases de repartiment lmports lmports Excedent de I'exerc¡ci (pos¡t¡u o negat¡u) -36.592,58 -63.253.22 Total base de repartiment = Total aplicacló -36.592,58 -63,253,22 Aplicació a lm port lmport Excedents negatius d'exerc¡cis anteriors -36.592,58 -63.253,22 Total aplicació -36.592,58 -63.253,22 4. NORMES DE REGISTRE !VALORACIÓ Les normes i criteris comptables de registre i valoració que s'apliquen són les establertes en la normativa v¡gent, esmentada en la Nota 2.2. A continuació se'n fa el detall: 4.1 lmmobilitzatintanqible Els actius intangibles es registren pel seu cost d'adquisició i producció i, posteriorment, es valoren al seu cost menys, segons escaigui, la seva corresponent amortització acumulada i les pérdues per deteriorament que hagin experimentat. 'entitat reconeix qualsevol pérdua que hagi pogut produir-se en el valor reg¡strat aquests actius amb origen en el seu deteriorament. Els criteris per al de les pérdues per deteriorament i, si és necessari de les de les pérdues per deteriorament, quan calgui, de les reversions en exercicis anteriors són sim¡lars als aplicats per als actius mater¡als. costos d'adquisició i desenvolupament incorreguts en relació amb els sistemes informátics básics en la gestió de la societat es registren en I'epfgraf "Aplicacions informátiques" del Balang de situació. Els costos de manten¡ment dels sistemes informátics es registren a cárrec del compte de resultats de l'exercici en qué es produeixen. V¡a La¡elana,33,66 1a 08003 Bárcalona NIF: G08797771 Tel. 93 310,14 04 wwwfme.cal Página 15/36 (a FEOERACN OE MUNIIIPIS D€ CAIAI"I.T.IVA Una vegada realitzades les comprovacions oportunes, no s'ha realitzat cap conecció valorativa per deteriorament en les aplicacions informátiques. Els coeficients d'amortització aplicats sobre els grups d'elements de I'immobilitzat intangible, durant l'any 2015 i 2014, i homogenis amb els d'exercicis anteriors han estat els següents: Descripció Aplicacions informátiques % Amortització 25Yo 4,2 Béns inteqrants de! patrimoni cultural No n'hi ha. 4.3 lmmobiliEatmaterial Capitalització Els béns compresos en l'immobilitzat material són valorats pel seu cost, ja sigui aquest el preu d'adquisició o el cost de producció. El preu d'adquisició inclou, a més de l'import facturat pel venedor després de deduir qualsevol descompte en el preu, totes les despeses addicionals i directament relacionades que s'han produi't fins a la seva posada en condicions de funcionament, inclosa la ubicació en el lloc i qualsevol altra condició necessária perqué pugui operar de la manera prevista, entre d'altres: despeses d'explanació i enderroc, transport, drets aranzelaris, assegurances, instal.lació, muntatge i altres similars. Tanmateix, els béns procedents de donacions, en cas d'haver-n'hi, es valorarien per una estimació del seu valor raonable en el moment de la donació. Els deutes per compra d'immobilitzat es valoren d'acord amb alló disposat en la norma relativa a instruments financers. canvis que es poguessin originar en el valor residual, la vida útil i el métode amortització d'un actiu, es comptabilitzarien com a canvis en les estimacions llevat que es kacti d'un error. E6 f;ñmortiEaciótt L'amortització d'aquest actius comenga quan els actius estan preparats per a l'ús per al qual van ser projectats. L'amortització es calcula, apl¡cant el métode lineal, sobre el cost d'adquisició dels actius menys el seu valor residual, entenent que els terrenys sobre els quals s'assenten els edificis ialtres construccions tenen una vida útil indefinida ique, per tant, no s'amortitzen. Via LaietaDa,33.6é 1a 08003 Barcelona NIF: G08797771 Tel.93 310 44 04 wYwv.fr)rc.cat Página l6/36 (a FESEf, ACIO DE MI'|NICIPIS If, CATAIU''VA Les dotacions anuals en concepte d'amortització dels actius materials es realitzen amb contrapartida en el Compte de Pérdues i Guanys i, básicament, equivalen als percentatges d'amortització determinats en funció dels anys de vida útil estimada. Al tancament de l'exercici, l'entitat avalua si hi hagut deteriorament en algun immobilitzat material i si és així, estima el seu import recuperable i fa les correccions valoratives que corresponguin. Quan es produeixen correccions valoratives per deteriorament, s'ajusten les amortitzacions dels exercicis següents de l'immobilitzat deteriorat, tenint en compte el nou valor comptable. Es procedeix de la mateixa forma en cas de reversió de les mateixes. Els coeficients d'amortització aplicats sobre els grups d'elements de l'immobilitzat material, durant I'any 2015 i 2014, i homogenis amb els d'exercicis anteriors han estat els següents: Descripció Mobiliari i estris lnstal lacions Equips proés d'informació o/o Amortifzació 1Oo/o 'loo/o 25o/o 1,4 lnvercionsimmobiliáries No n'hi ha. 4.5 Anendaments Els arrendaments en els que el contracte transfereix a Ia Federació tots els riscos i beneficis inherents a la prop¡etat dels actius es com arrendaments financers i, en cas contrari, es classifiquen com operatius. Tots els arrendaments de qué disposa la Federació són Eó Élés quotes derivades dels arrendaments operat¡us, netes dels incentius rebuts, es Seconeixen com a despesa de forma lineal durant el termini de I'arrendament, excepte que resulti més representativa una altra base sistemática de repartiment per reflectir més adequadament el patró temporal dels beneficis de l'arrendament. Les despeses d'arrendaments operatius incorreguts durant l'exercici es carreguen al compte de pérdues i guanys. Via Laietara,33,6é 1a 08003 Barcelona NIF: G08797771 Tel. 93 3lO 44 04 www.fmc.c¡rl Página 17136 (a FEOENAC¡O DE MUNICIPIS t][ CATATTJI.IYA 4,6 Permutes No n'hi ha. 4.7 Actius financers i passius financers 4.7.1 . Actius financers. Classificació i separació d'instru ments financers Els instruments financers es classifiquen en el moment del seu reconeixement inicial com un actiu financer, un passiu financer o un instrument de patrimoni, de confonnitat amb el fons económic de l'acord contractual i amb les definicions d'actiu financer, passiu financer o d'instrument de patrimoni. La valoració dels actius i passius flnancers es regeix per I'establert en les normes 9a i 10a de les normes de registre i valoració per a les entitats de dimensió mitjana i de dimensió redulda, del Pla de Comptabilitat de Fundacions i Associacions subjectes a la legislació de la Generalitat de Catalunya. A efectes de la seva valoració, els instruments financers es classifiquen en les categories d'actius ipassius financers mantinguts per negociar, actius ipassius financers a valor raonable amb canvis en la compte de resultats, préstecs i partides a cobrar, inversions mantingudes fins al venciment, ¡ actius financers disponibles per la venta. La classificació en les categories anteriors s'efectua atenent a les caracterfstiques del instrument i a les intenc¡ons de la Direcció en el moment del seu reconeixement inicial. Préstecs i partides a cobrar Els préstecs i les partides a cobrar es composen de crédits per operacions comercials i crédits per operacions no comercials amb cobraments fixes o E determ¡nables que no cotitzen en un mercat actiu diferent d'aquells classificats en p 3lkes categories d'actius financers. Aquests actius es reconeixen inicialment pel*lgu valor raonable, incloent els costos de transacció inconeguts i es valoren § frsteriorment al cost amortitzat, utilitzant el métode del tipus d'interés efectiu.tsd §ño oOstant, els actius financers que no tinguin tipus d'interés establert, l'import üvenci o s'esperi rebre en el curt termini, i l'efecte d'actualitzar no sigui significatiu, es valoren pel seu valor nominal. Deteriorament del valor dels actius financers Un actiu financer o grup d'actius financers está deteriorat i s'ha produit una pérdua per deter¡orament, si existeix evidéncia del deteriorament com a resultat d'un o més fets que han ocorregut després del reconeixement inicial de I'actiu i aquests fets causants de la pérdua tenen un ¡mpacte sobre els fluxos d'efectiu Via Laiétana,33,6é'1a 08003 Barcelons NIF: G08797771 Te¡. 93 310 44 04 wvvw,tmc-cal Página 18/36 (a TEOERACN OE MI,NICIPIS DC CATALI'.IYA futurs estimats de l'actiu o grup d'actius financers, que poden ser estimats amb fiabilitat. La FEDERACIÓ comptabiliEa provisions per deteriorament com insolvéncies les quanties no cobrades tres anys després de I'any en qué es va emetre la factura inicial o la seva rectificació. També es considerará insolvents, malgrat no hagin transconegut els tres anys, els c¿rsos en els quals existeixi constáncia raonada o indicis suficients que permetin preveure l'impagament de les quanties pendents. 4.7.2. Passius financers. Passius financers Els passius financers, incloent els creditors comercials i altres comptes a pagar, que no es classifiquen com mantinguts per negociar o com a passius f¡nancers a valor raonable amb canvis en Ia compte de resultats, es reconeixen inicialment pel seu valor raonable, menys, en el seu cas, els costos de transacció que són directament atribuibles a l'emissió dels mateixos. Amb posterioritat al reconeixement inicial, els passius classificats sota aquesta categoria es valoren a cost amortitzat utilitzant el métode del tipus d'interés efectiu. No obstant, els passius financers que no tinguin un tipus d'interés establert, I'import venci o s'esperi rebre en el curt termini, i I'efecte d'actualitzar no sigui significatiu, es valoren pel seu valor nom¡nal. Baixa i modiftcació de passlus financers La FEDERACIÓ dóna de baixa un passiu financer o una part del mateix quan ha complert amb la obligació continguda en el passiu o bé está legalment dispensada de la responsabilitat fonamental continguda en el passiu ja sigui en virtul d'un judicial o pel creditor. Existéncies Les existéncies estan valorades al preu d'adquisició o al cost de producció. Si necessiten un període de temps superior a l'any per estar en condicions de ser venudes, s'inclou en aquest valor les despeses financeres oportunes. Coreccions valoratives per deteriorament La Societat ha realitzat una avaluació del valor net realitzable de les existéncies al final de I'exercici, considerant que no és necessari dotar cap pérdua per deteriorament. Via La¡elana,33,6é 1a 08003 Barcelona NIF: G08797771 Tel. 93 310 44 04 www.fnrc.cat Página 19/36 (a FEIEBASÓ OE MUNOPIS If CATAUT{N Capitalització de despeses financeres No s'han capitalitzat despeses financeres en relació a les existéncies que figuren en el Balang de I'empresa. 4.9 lmpostos sobrc beneficis A la FEDERACIÓ l¡ és d'aplicació el Régim d'Ent¡tats Parcialment Exemptes, en reunir tots els requisits exigits a l'article 109 de la Llei 27t2014, de 27 de novembre, de l'lmpost sobre Societats i el (Reglament) Reial Decret 634/201S, de 10 de juliol. Criteris de reqistre La despesa per impost sobre beneficis representa la suma de la despesa per impost sobre beneficis de l'exercici, així com per I'efecte de les variacions dels act¡us i passius per impostos anticipats, diferits i crédits fiscals. La despesa per impost sobre beneficis de l'exercici es calcula mitjangant la suma de I'impost corrent que resulta de l'aplicació del tipus de gravamen sobre la base imposable de l'exercici, després d'aplicar les deduccions que fiscalment són admissibles, més la variació dels actius i passius per impostos anticipats, diferits i crédits fiscals, tant per bases imposables negalives com per deduccions. Valoració d'actius i passius per impost diferit No s'han comptabiliEat actius ni passius per impostos diferits. 4.10 lnqressos i despeses La imputació d'ingressos i despeses es fa en el moment en qué es produeix el corrent real, amb independéncia del moment en monetari o financer que se'n deriva. Així mateix, qué es produeix el corrent es distingeix en ingressos i el resultat de la percentatge de d'explotació i financers. ingressos procedents de la prestació de serveis per I'activitat de l'entitat es pel valor raonable de la contrapartida rebuda, que és el preu acordat.Eé