, ) . . / : ) ) ) BASES D'EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST EXERCICI 2011 LOCALRET '-"' TÍTOL l. NORMES GENERALS .. .............. .. ......... .. ... .... .. ... ........ ...... .................. .... ............ .. .... .. ...... ............................ 4 CAPÍTOL l. NORMES GENERALS ............................. .. ................. ........ ...................... .... ...... .................................... 4 Article 1. Regim jurídic pressupostari .................. .. ............ .. ........................ .............................. ............ ............. ... 4 Article 2. Ambit temporal i funcional ................... ............ ... ....... ..... ................................ ...... ....... ...... ...................... 4 Article 3. Credits inicials del pressupost ............. ....... ........ ..................... .... .. ....... ....... .............. .. ..... .................. ... 5 Article 4. Estructura pressupostaria ................. .. ..... .. ......... .... ... .. .......................... ......... ... .. ....................... .. .......... 5 Article 5. Delimitació de l'aplicació deis credits pressupostaris .................................................................... 5 Article 6. Nivells de vinculació jurídica ..................................................................... .... .... .......... .. ...... .................... 5 Article 7. Situacions deis crédits pressupostaris .. .... ....... ....... ......................................... .. ................................. 6 CAPÍTOL 11. LES MODIFICACIONS DE CREDIT .... .. ... ..................................................................... .. .. .. ................ 7 Article 8. Modificacions pressupostaries: Principis generals ......................................................................... 7 Article 9. Credits extraordinaris i suplements de crédit .. .................................................................................. 7 Article 10. Tramitació deis expedients de credits extraordinaris i suplements de credit ....................... 8 Article 11. Transferencias de credit .......................... ..... .. .... ......................................... ........................................... 8 Article 12. Generació de credits ......................................................................................... ......... ..... ... ...................... 9 Article 13. lncorporació de romanents de credit ......... .... ........ ......... ......... ......... .. .. ...... ...... .................. ....... ...... 10 Article 14. Baixes per anul·lació ............................................. ..... ......................................................... .................. 11 Article 15. Credits ampliables ............................ ...... ...................................................... ....... ....... ........ .................... 11 TÍTOL 11. GESTIÓ PRESSUPOSTARIA I COMPTABLE .... .......................................................... ... ............ ......... 12 CAPÍTOL l. SISTEMA DE GESTIÓ PRESSUPOSTARIA .. ................ ..... ......... ......... .. .... ..................................... 12 Article 16. Configuració del sistema de gestió pressupostaria i comptable ................................... .......... 12 CAPÍTOL 11. NORMES GENERALS PERA L'EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST DE DESPESES .............. 12 Article 17. Fases d'execució del pressupost de despeses ............................. ......... ........... ...................... .... .. 12 Article 18. Órgans competents pera l'aprovació de les fases d'execució del pressupost ...... ......... ... 13 Article 19. Documents de gestió comptable suport d'entrada de dades al sistema d'informació comptable ................. .... .. .. .. ........................................... .. .. ...... ... ................ ........................ ............. ... ............... ............ 14 Article 20. Procediments de gestió deis documents comptables ....... ........... .. ............ .. .. ....... .. .................. . 14 CAPÍTOL 111. PROCEDIMENTS DE GESTIÓ DE LA DESPESA ................................................... .................... 15 Article 21. Autorització o disposició de les despases contractuals ........................ ............... .. .. ................. 15 Article 22. Acumulació de fases d'execució del Pressupost: "AD" i "ADO" ............................................ 16 Article 23. Reconeixement i liquidació d'obligacions ............ .. .... ............... ...... ........................... ........ ............ 16 CAPÍTOL IV. DESPESES DE PERSONAL .... ......... ..... ........ ... ..... ... .... .. .................. ... ... ..... .. ..... ......... .. ..... ... .. ......... 17 Article 24. Despeses de personal corresponents a l'exercici.. .. .................... ......... ......... ........ .... .. .. .... ..... .... .17 Article 25. lndemnitzacions per raó del servei ... ..... ............... .......................................................... .. ................ 17 Article 26. lndemnitzacions per assistencia al Consell d'Administració ............................. .......... ............ 18 Article 27. Ajuts a la formació ............................. ........................................... ................. ......... ......... ... ................... 18 CAPÍTOL V. TRAMITACIÓ DE LES SUBVENCIONS .......................................................................................... 18 Article 28. Subvencions atorgades ............................................................................................. ........................... 18 CAPÍTOL VI. NORMES I PROCEDIMENTS DE CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA ............................... 19 Article 29. Órgans competents pera la contractació .................... ......... .. .......................... .............................. 19 Article 30. Procediment de contractació deis contractas negociats sense publicitat ........................... 19 Article 31. Procediment de contractació deis contractes menors ........ .. .. .. .... .......................................... .. 20 Article 32. Actes de conversió i convalidació administrativa ................... ........................ .. ......... .... ............. 20 Article 33. Reconeixent de credits per liquidació d'obligacions legalment adquiridas corresponents a exercicis tancats ............. ........................................ ...... ................................................................... .. .................... 20 Article 34. Despeses plurianuals .............................................. .. ................................................. .... .... ................... 21 Article 35. Contractas privats ....................................... .. .. .......... ............................................................................. 21 CAPÍTOL VII. PAGAMENTS A JUSTIFICAR I BESTRETES DE CAIXA FIXA ........ .. ........... .. ... ................ ..... 21 2 ·.! .) ) ) · ) . ) ·.) LOCALRET ....__, Article 36. Pagaments a justificar ........................................................................................................................... 21 Article 37. Bestretes de caixa fixa ......................................................................................................................... 2 2 CAPÍTOL VIII. COMPTABILITAT I TANCAMENT DE L'EXERCICl .................. ....................... ....................... 23 Article 38. Sistema comptable ............................................................................................................................... 23 TÍTOL 111. EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST D'INGRESSOS ............................................................................. 24 CAPÍTOL 1 • NORMES GENERALS DE GESTIÓ DEL PRESSUPOST D'INGRESSOS .............................. 24 Article 39. Normes generals d'organització de la gestió del Pressupost d'lngressos .......................... 24 Article 40. Documents comptables del pressupost d'ingressos ................................................................. 24 TÍTOL IV. LA TRESORERIA ..................................................................................................................................... 25 TÍTOL V. CONTROL I FISCALITZACIÓ .................................. .. ................ ....................................... ...................... 26 ) ) .) 3 TÍTOL l. NORMES GENERALS CAPÍTOL l. NORMES GENERALS Article 1. Regim jurídic pressupostari L'elaboració, gestió, execució i liquidació del pressupost del Consorci Localret, així com l'exercici de control intern es regira per la normativa general aplicable als ens locals, Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases de Régim Local (LBRL), en especial pel ROL 2/2004, de 5 de man;, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL), el Real Decret 500/1990, de 20 d'abril, Ordre de 20/09/1989, per la qual s'estableix !'estructura deis pressupostos deis ens locals, l'Ordre de 23 de novembre de 2004, per la qual s'aprova la lnstrucció de Comptabilitat pera l'Administració Local, la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostaria, Real Decret 2188/1995, de 28 de desembre que desenvolupa el régim de control intern exercit per la lntervenció General de l'Estat, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i el seu reglament aprovat per Real decret de 21 de juliol de 2006 i les Normes d'Auditoria del Sector Públic, per aquestes Bases. Article 2. Ámblt temporal i funcional Els pressupostos generals del Consorci LOCALRET per a l'exercici 2011 estan integrats per a) Els de la mateixa entitat b) Els estats de previsions d'ingressos i despeses de la societat mercantil LOCALRET SA La vigéncia de les bases sera la mateixa que la del pressupost. En cas de prorroga del mateix, aquestes bases seguiran regint durant aquest període i s'aplicaran amb caracter a l'execució del pressupost del Consorci. En l'exercici de la facultat de tutela el Consorci donara instruccions en matéria pressupostaria i comptable a la societat, per tal d'homogene'itzar criteris. La intervenció del Consorci exercira les funcions de control i fiscalització que li atribueix la normativa vigent i els estatuts. 4 ) . 1 • 1 ·" ) . ) .. ) - ) ' ) ) LOCALRET ..__, Article 3. Credits lnicials del pressupost El pressupost general del Consorci Localret per al 2011 s'ha elaborat anivellat en el seu estat d'ingressos i de despeses. Consorci Localret INGRESSOS DESPESES Capítol 1 1.198. 978, 36 Capítol 11 655.446,80 Capítol 111 356.100,00 50,00 Capítol IV 1.589.376 87.000,00 Capítol V 2.000,00 Capítol VI 6.001,00 Capítol VII TOTAL 1.947.476,16 1.947.476,16 Article 4. Estructura pressupostaria L'estructura del pressupost s'ajusta a l'Ordre del Ministeri d'Economia i Hisenda, de 3 de desembre de 2008. La dimensió i funcions del Consorci fan que la classificació organica i funcional no s'hagi desplegat. La partida pressupostaria definida per la classificació económica constitueix la unitat basica d'informació sobre la qual s'efectuara el control comptable deis crédits i de les seves modificacions. L'aplicació d'ingressos es comptabilitzara en el nivell més desagregat possible de concepte o subconcepte pressupostari. Article 5. Dellmitació de l'aplicació deis credits pressupostaris Amb carrec als crédits de l'estat de despeses només es podran contreure obligacions derivades de despeses realitzades durant l'exercici i s'aplicaran exclusivament a les finalitats autoritzades en el pressupost o per les modificacions aprovades. No obstant, i amb caracter excepcional, podran aplicar-se als crédits del pressupost vigent en el moment del seu reconeixement les obligacions a les que fa referéncia l'article 26 del RO 500/90 . Article 6. Nivells de vinculació jurídica 1. Els crédits aprovats a l'estat de despasa del pressupost es destinaran a la finalitat específica que els assigna el pressupost o les modificacions degudament aprovades, tenint en compte el caracter limitatiu i vinculant. 5 2. No es poden adquirir compromisos de despeses que excedeixin deis crédits pressupostaris en funció deis nivells de vinculació establerts a l'article següent, essent nuls de ple dret els acords, resolucions i actes administratius que no compleixin aquesta norma. 3. Els crédits de despases vindran limitats amb caracter general i maxim respecte als nivells de vinculació jurídica, segons el que disposa l'article RO 500/90. 4. En els crédits declarats ampliables la vinculació jurídica s'estableix a nivel! de partida. 5. Quan es dugui a terme una despasa que excedeixi la consignació de la partida pressupostaria, sense superar el nivel! de vinculació jurídica, caldra justificar la insuficiéncia de consignació i la necessitat de la despesa sol·licitant informe de la intervenció. 6. El control comptable de les despases es realitzara sobre la partida pressupostaria i el fiscal sobre el nivell de vinculació. 7. La vinculació jurídica deis crédits s'estableix, en tot cas, a nivell de capltol, en la classificació económica. Article 7. Situacions deis credits pressupostaris Els crédits consignats en el pressupost de despases, així com els procedents de les modificacions pressupostaries poden estar, amb carécter general, en qualsevol de les situacions següents: • Credits disponibles. El principi general és el de la disponibilitat de tots els crédits que figuren en el pressupost, amb excepció de les despases que s'hagin de finan~ar, total o parcialment, mitjan~ant subvencions, aportacions d'altres institucions o operacions de crédit que quedin en situació de crédits no disponibles fins que es formalitzi el compromís per part de les entitats que concedeixin la subvenció o el crédit. • Credits retinguts pendents d'ús. Quan la quantia de la despesa, o la complexitat de la preparació ha aconsellin, el responsable de l'érea podré demanar la retenció de crédits d'una partida pressupostéria. Rebuda la sol·licitud s'expediré, si és el cas, la certificació d'existéncia de crédit. • Credits no disponibles. Quan el responsable de l'area consideri necessari declarar no disponible total o parcialment el crédit d'una partida pressupostaria formulara proposta raonada. La declaració de no disponibilitat de crédits, així com també, la seva reposició a disponible correspon a l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions. Amb carrec del saldo declarat no disponible no es podré acordar autoritzacions de despeses, ni transferéncies i el seu import no pot ser incorporat al pressupost de l'exercici següent. 6 ) ) ·J J J .. , .. ) LOCALRET ....._... • Retenció de credit. Es tracta d'un acte mitjan9ant el qual s'expedeix, respecte d'una partida pressupostaria, una certificació d'existéncia de saldo suficient pera l'autorització d'una despasa o d'una transferéncia de crédit per un import determinat, pel qual es produeix una reserva per aquesta despasa o transferéncia. La regulació de les retencions de crédit s'estableixen en els articles 31 i 32 del RO 500/90. És competéncia de la intervenció l'expedició de certificacions d'existéncia de crédit. CAPÍTOL 11. LES MODIFICACIONS DE CREDIT Article 8. Modificacions pressupostaries: Principis generals 1. Quan calgui fer una despasa que excedeixi el nivell de vinculació jurídica, sense que hi hagi crédit pressupostari suficient, es tramitara un expedient de modificació de crédits subjecte a les normes fixades a l'article 34 del RO 500/90, així com a les particularitats que regula aquestes bases. 2. Qualsevol modificació de crédits exigeix proposta raonada de la variació, i es valorara la incidéncia que aquesta modificació pugui tenir en la consecució d'objectius fixats en el moment d'aprovar el pressupost. 3. Totes les modificacions de crédit reconegudes per la normativa (incorporació de romanents, crédits extraordinaris, suplements de crédit, ampliacions de crédit, transferéncies, generació de crédits, baixes per anul·lació) seran proposades pel director general, fiscalitzades per !'interventor i aprovades pel president, que estara obligat a donar-ne compte al Consell d'Administració i a l'Assemblea. Article 9. Credits extraordinaris i suplements de credit 1. Quan s'hagin d'efectuar despases no previstas en el pressupost, que no puguin ser ajornades fins a l'exercici següent, i que no puguin ser cobertes dins de la corresponent bossa de vinculació, es tramitara un crédit extraordinari. Quan s'hagin de realitzar despases previstas en el pressupost, pero amb insuficient consignació, i que no puguin ser apla9ades fins a l'exercici següent es tramitara un suplement de crédit. 2. Els crédits extraordinaris i els suplements de crédits s'han de finan9ar amb un o diversos deis recursos que en aquest punt s'enumeren: romanent líquid de Tresoreria, nous o majors ingressos efectivament recaptats sobre els totals previstos en algun concepta del pressupost, anul·lacions o baixes de crédits d'altres partides del pressupost no compromeses, les dotacions de les quals es considerin redu"fbles sense pertorbació del servei. 7 3. Les despases d'inversió aplicables als capítols VI, VII, VIII i IX també es poden finan9ar amb recursos procedents d'operacions de crédit. 4. Excepcionalment, les despases aplicables als capítols 1, 11, 111 i IV es podran finan9ar mitjan9ant operacions de crédit; amb aquesta finalitat, caldra complir les condicions següents: • Que l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions declari la necessitat i la urgencia de la despesa i reconegui la insuficiéncia d'altres mitjans de finan9ament deis que preveu el punt 1. • Que l'import total no superi el 5% deis recursos corrents. • Que la carrega financera total no superi el 25% deis recursos esmentats. S'entén per carrega financera la que hi ha al comen9ament de l'exercici, incrementada en la que s'hagi originat a causa de la tramitació d'operacions de crédit durant l'exercici, com també la resultant del préstec que es propasa de concertar. Article 10. Tramitació deis expedients de credits extraordinaris i suplements de credit 1. Han de ser incoats dins les unitats administratives que tinguin a carrec seu la gestió deis crédits objecte de modificació, per ordre del director general. 2. Cal adjuntar a la proposta una memoria justificativa de la necessitat de fer la despesa dins de l'exercici i de la inexistencia o insuficiencia de crédit en el nivell en qué hagi estat establerta la vinculació jurídica. 3. Els expedients, aprovats inicialment per l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions, s'han d'exposar al públic durant quinze dies habils, per tal que els interessats puguin presentar reclamacions. Si durant el període esmentat no s'han presentat reclamacions, la modificació de crédit quedara aprovada definitivament. 4. Quan la causa de l'expedient sigui calamitat pública o altres d'interés general excepcional, la modificació pressupostaria sera executiva des de l'aprovació inicial i, en conseqüéncia, a partir d'aquest moment es podra aplicar la despesa. Article 11. Transferencies de credit 1. Quan calgui dur a terme una despesa aplicable a una partida, el crédit de la qual sigui insuficient i sigui possible minorar el crédit d'altres partides corresponents a diferents nivells de vinculació jurídica, sense alterar la quantia total de l'estat de despeses, s'aprovara un expedient de transferencia de crédit. 2. L'aprovació de les transferencias de crédit en els pressupostos del Consorci quan afectin partides de diferents grups de funció correspon a l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions. 8 } ) ') ) .. ) ) ' ) ) J LOCALRET ...__.. 3. L'aprovació de les transferéncies de crédit en les partides del mateix grup de funció, o entre partides del Capítol 1, és competencia del president sense perjudici de posteriors delegacions. 4. Els expedients han de ser incoats per les unitats administratives gestores de la despesa, i hi haura de constar la conformitat deis responsables de les arees implicades en la modificació. 5. S'ha d'ordenar la retenció de crédit corresponent en la partida que es preveu de minorar. 6. Pel que fa a l'efectivitat de les transferéncies de crédits que han de ser aprovades per l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions, sera aplicable el régim que regula l'article 8, punt 4. Les transferéncies de crédits aprovades pel president sense perjudici de posteriors delegacions són executives des del moment de ser aprovades. Article 12. Generació de credits 1. Poden generar crédit en l'estat de despeses els ingressos següents de naturalesa no tributaria: • Aportacions o compromisos ferms d'aportació de persones físiques o jurídiques per finan9ar, juntament amb el Consorci, despeses de competencia local. Caldra que s'hagi produ"it l'ingrés o, mancant aixó, que figuri a l'expedient acord formal de concedir l'aportació. • Alienació de béns municipals; a aquest efecte, caldra que s'hagi procedit al reconeixement del dret. • Prestació de serveis, per la qual s'hagin liquidat taxes o preus públics, en una quantia superior als ingressos pressupostats. • Reintegrament de pagaments indeguts del pressupost corrent, el cobrament deis quals podré reposar crédit en la quantia corresponent. 2. Quan es conegui el compromís ferm de fer una aportació a favor del Consorci, o quan s'hagi recaptat algun deis ingressos descrits en el punt 1, en una quantia superior a la que preveu el pressupost, s'ha d'avaluar si els crédits disponibles a les partides corresponents de l'estat de despeses són suficients per finan9ar l'increment de despesa que es preveu que es necessitara en el desenvolupament de les activitats generadores de l'ingrés. En cas que el volum de crédit esmentat sigui suficient, no sera procedent tramitar l'expedient de generació de crédits. En el supósit que els crédits es considerin insuficients, la unitat gestora del servei corresponent incoara expedienten qué es justificara l'efectivitat deis cobraments o la fermesa del compromís, com també la partida que ha de ser incrementada. 9 3. En el susdit expedient cal preveure les conseqüéncies economiques del fet que el compromís d'aportació no arribi a materialitzar-se en cobrament, precisant el financ;ament alternatiu que, si s'escau, caldra aplicar. L'expedient de generació de crédits, conformat pel responsable de l'area, sera aprovat pel president sense perjudici de posteriors delegacions. Article 13. lncorporació de romanents de credit 1. Durant la primera quinzena del mes de gener, i amb referencia a l'exercici anterior, la intervenció ha d'elaborar un estat que comprengui: • Els saldos de disposicions de despesa, a carrec deis quals no s'ha procedit al reconeixement d'obligacions. • Els saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crédits disponibles en les partides afectades per expedients de concessió de crédits extraordinaris, suplements de crédit i transferéncies de crédits, aprovats durant el darrer trimestre. • Els saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crédits disponibles en les partides destinades a financ;ar compromisos de despeses degudament adquirits en exercicis anteriors. • Els saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa crédits disponibles en els capítols VI, VII, VIII i IX. • Els saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crédits disponibles en partides correlacionades amb la recaptació efectiva de drets afectats. 2. Cal constatar l'existéncia d'ingressos afectats, ja que els crédits corresponents, en qualsevol cas, han de ser incorporats. 3. El susdit estat s'ha de sotmetre a informe deis responsables de cada area per tal que formulin proposta raonada d'incorporació de romanents, que caldra acompanyar amb projectes o documents acreditatius de la certesa en l'execució de l'actuació corresponent al llarg de l'exercici. 4. En cas que els recursos financers no siguin suficients per cobrir el volum de despesa derivat de la incorporació de romanents s'ha d'establir, amb informe previ de la intervenció, la prioritat d'actuacions; amb aquesta finalitat, cal tenir en compte la necessitat d'atendre en primer lloc el compliment d'obligacions que resultin de compromisos de despesa aprovats l'any anterior. 5. Amb caracter general, la liquidació del pressupost precedira la incorporació de romanents. No obstant aixó, la susdita modificació es podré aprovar abans que la liquidació del pressupost en els casos següents: 10 ) .) .J .:) :.J ) ) · .. J .J ) LOCALRET ..__.. a) Quan es tracti de crédits de despeses finam;:ats amb ingressos específics afectats. b) Quan corresponguin a contractes adjudicats en l'exercici anterior o a despeses urgents, amb informe previ de la lntervenció en qué s'avalu'i que la incorporació no produira déficit. 6. L'aprovació de la incorporació de romanents correspon al president sense perjudici de posteriors delegacions. 7. L'aprovació de la modificació és executiva des del moment en qué s'hagi adoptat l'acord corresponent. Article 14. Baixes per anuHació 1. Quan el president sense perjudici de posteriors delegacions consideri que el saldo d'un crédit és redu'i'ble o anul·lable, sense pertorbació del servei pot ordenar la incoació de l'expedient de baixa per anul·lació, i la retenció de crédit corresponent. L'aprovació correspon a l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions. Article 15. Credits ampliables 1. Es consideren partides ampliables aquelles que corresponguin a despeses finam;:ades amb recursos expressament afectats. 2. L'ampliació de crédits exigeix la tramitació d'expedient, incoat per la unitat administrativa responsable de l'execució de la despesa en la qual s'acrediti el reconeixement de majors drets sobre els que preveu el pressupost d'ingressos. 3. L'aprovació deis expedients d'ampliació de crédit que afecten el pressupost del Consorci corresponen l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions. 11 TÍTOL 11. GESTIÓ PRESSUPOSTÁRIA I COMPTABLE CAPÍTOL l. SISTEMA DE GESTIÓ PRESSUPOSTÁRIA Article 16. Configuracló del sistema de gestió pressupostaria i comptable El sistema de gestió pressupostaria del Consorci Localret es configura com un sistema de registre, elaboració i comunicació d'informació sobre l'activitat economica-financera i pressupostaria desenvolupada durant l'exercici comptable, d'acord amb l'establert al TRLRHL i en la ICAL 2004. L'objectiu del sistema pressupostari i comptable és el d'enregistrar tates les operacions de naturalesa pressupostaria, económica, financera i patrimonial que es produeixin, mitjarn,ant els estats i informes i reflectir una imatge fidel del seu patrimoni, de la seva situació financera, deis seus resultats i de l'execució del seu pressupost. CAPÍTOL 11. NORMES GENERALS PERA L'EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST DE DESPESES Article 17. Fases d'execució del pressupost de despeses 1. La gestió del pressupost de despases es dura a terme mitjangant les fases d'execució del pressupost establertes als articles 52 a 68 del RO 500/90. A Autorització de la despesa o Disposició de la despesa o Reconeixement de l'oblioació p Ordenació del pagament 2. En determinadas situacions, en les que així s'estableixi expressament en aquestes bases i com a conseqüéncia deis actes administratius de gestió del pressupost de despases regulats al capital següent, es podran agrupar més d'una fase de les enumeradas a l'apartat anterior, poden donar-se els següents supósits: Autorizació-disposició. Autorizació-disposició-obligació 3. La tramitació de qualsevol fase de despesa haura de ser propasada pel cap del servei o carrec equiparable, i sera aprovada per l'órgan competent en cada cas. La mateixa tramitació es seguira en el cas de la proposta d'anul·lació de qualsevol fase de la despesa. 4. Les diferents arees propasaran les despeses i un cap aprovades per l'órgan competent seran comptabilitzades per la intervenció. La intervenció podra comptabilitzar directament tates aquelles operacions que consideri necessaries per reflectir fidelment la situació creada per actes administratius del propi Consorci, per compromisos o obligacions validament adquirits o per moviments reals de tresoreria. 12 ) ) J :) . ) :) ..J LOCALRET Article 18. Órgans competents pera l'aprovació de les fases d'execució del pressupost 1. Autoritzacions i disposicions o compromisos de despesa .......... La competéncia per a l'aprovació de les autoritzacions i disposicions o compromisos de despeses corresponen a l'Assemblea General o al president sense perjudici de posteriors delegacions d'acord amb l'establert a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de las Bases del Régim Local ambles modificacions introdu"ides perla Llei 11 /1999, de 21 de abril. a. Competencles del director general: • Adquisició de béns i drets quan el seu valor no superi els 60.101,21€.1 b. Competencies del president: • Adquisició de béns i drets quan el seu valor sigui de 60.101,21€ a 150.253,03€2 c. Competencies del Consell d'Administració • Adquisició de béns i drets a partir de 150.253,03€ 2. Reconeixement de l'obligació El reconeixement i liquidació de les obligacions legalment adquirides és competéncia del president sense perjudici de posteriors delegacions d'acord amb l'establert a la Llei 7/1985, de 2 de abril, Reguladora de les Bases del Régim Local ambles modificacions introdu"ides perla Llei 11/1999, de 21 d'abril, i a l'artice185 del TRLRHL. L'aprovació de les diferents fases simultanies d'execució del Pressupost: Autorització - disposició, o autorització-disposició i reconeixement de l'obligació, derivades de les peculiaritats de les despeses descrites en els articles posteriors, correspondran als diferents órgans, dins de les competéncies atribu'ides per la legislació local, per aquestes bases d'execució i els acords de delegació. El reconeixement de les obligacions requeriran els documents justificatius següents: Capítol l Capítol 11 Capítol 111 Retribucions: Nómines mensuals, diligenciada pel director general, acreditativa de !'efectiva prestació del servei remunerat Quotes seouretat social: liquidació corresponent Serveis externs: Factures en els termes de la legislació vigent. Conformades per qui efectivament ha rebut el bé, servei, subministrament, o assessorament. Ponéncies: Conformitat a document de liquidació de despeses .. __ diverses: _r~r;,resentació, quilometratge: descripció 1 Segons atribucions delegades pel Consell d'Administració de data 1 de desembre de 1999 2 Segons atribucions delegades pel Consell d'Administració de data 1 de desembre de 1999 13 1 del motiu de la despesaJ justifi~ant de la seva realitzaci_ó __ J 3. L'Ordenació del pagament D'acord amb l'establert a la 7/1985, de 2 de abril, Reguladora de les Bases del Régim Local amb les modificacions introdu'fdes per la Llei 11 /1999 i l'article 186 del TRLRHL, la ordenació de pagament és competencia del president sense perjudici de posteriors delegacions. Article 19. Documents de gestió comptable suport d'entrada de dades al sistema d'informacló comptable Els documents de gestió comptable de suport de les operacions de despesa d'entrada en el sistema recolliran els fets economic-comptables derivats de les operacions d'execució i modificació deis mateixos. Tindran reflex en la comptabilitat financera i en la pressupostaria. Els documents de gestió s'agrupen en: de pressupostos corrents, de pressupostos tancats i de pressupostos futurs. Es detallaran les diferents situacions del crédits sobre els que s'hauran de realitzar cada tipus de document, els moments i normes que emparen la seva expedició, els casos en el que procedeix la seva expedició per procediments informatics manuals i de forma externa al sistema. Es determinaran també l'existéncia de relacions numerades substitutives deis documents individuals etc. També es determinara la seva estructura i contingut detallant els diferents models de documents de suport per cada agrupació. A mode d'exemple: Documents del pressupost de despases de pressupost corrent: de modificació de crédits, retenció de crédits, autorització de despeses, compromís de despeses, reconeixement de la obligació, ordre de pagaments, reintegrament de pressupost corrent, annexos multiaplicació, i documents mixtes i documents inversos. Documents del pressupost de despeses per exercicls posteriors: retenció de crédits, autorització i compromís, així com els documents inversos de les mateixes. Per tots aquests documents s'haura de descriure el seu format, i les dades en la capcalera, part central, i al peu, detallant els elements que han de contenir, número, data de comptabilització, signatures autoritzades de comptabilització etc. Article 20. Procediments de gestió deis documents comptables Retencions de credit: Quan la quantia de la despesa, o la complexitat en la preparació de l'expedient ho aconsellin, el responsable de l'area podra sol·licitar la retenció de crédit en una partida pressupostaria. Un cop rebuda la sol·licitud a la intervenció, s'ha de verificar la suficiencia de saldo al nivell en qué estigui establerta la vinculació jurídica del crédit. 14 ) . ) ) .. ) ,) J · ) . ') ) LOCALRET ..__.. Un cop expedida la certificació d'existéncia de crédit per la intervenció, s'autoritza la reserva corresponent. Autoritzacions de despesa: Quan s'hagi de dur a terme una despesa determinada per un quantia certa o aproximada, caldra reservar el crédit corresponent; aquesta reserva es fara mitjan9ant una autorització de despesa (A). L'autorització és l'inici del procediment d'execució de la despesa, si bé no comporta relacions amb tercers aliens al Consorci. Aquests actes es poden recollir informaticament, per bé que no produiran efectes comptables certs mentre no hagi recaigut la confirmació de la intervenció. Dlsposicions de despesa: Quan s'hagin d'efectuar despases, previa o simultaniament aprovades, per un import determinat es tramitara una disposició o compromís de despesa (D). Aquest acte administratiu té rellevancia jurídica respecte tercers i vincula a la realització d'una despesa concreta i determinada, tant en la seva quantia com en les condicions d'execució de la despesa. Quan, a l'inici de l'expedient de despesa, se'n sapiga la quantia exacta i es conegui el nom del perceptor, s'han d'acumular les fases d'autorització i disposició, i s'ha de tramitar el document comptable AD. Reconeixement d'obligaclons: El reconeixement d'obligacions és l'acte administratiu mitjan9ant el qual es declara l'existéncia d'un crédit exigible davant el Consorci, derivat d'una despesa autoritzada i compromesa. L'aprovació del reconeixement d'obligacions es podra efectuar individualment o per relació. CAPÍTOL 111. PROCEDIMENTS DE GESTIÓ DE LA DESPESA Article 21. Autorització o disposició de les despeses contractuals 1.- En aquellas despases que han de ser objecte d'un expedient de contractació, mitjan9ant concurs o subhasta, s'ha de tramitar a l'inici de l'expedient un document A, per un import igual al cost del projecte o pressupost elaborat pels serveis técnics. 2.- Un cop conegut l'adjudicatari i l'import exacte de la despesa, s'ha de tramitar el document D. 3.- Successivament, i en la mesura en qué tingui lloc efectivament la realització de l'obra, la prestació del servei o el subministrament, s'han de tramitar els documents O corresponents. 4.- Pertanyen a aquest grup les que es detallen: Realització d'obres d'inversió o de manteniment Adquisició d'immobilitzat Altres la naturalesa de les quals aconsella la separació entre els actes d'autorització i disposició . 15 Article 22. Acumulació de fases d'execució del Pressupost: "AD" i "ADO" 1. Autorització/disposició Les despeses que responen a compromisos legalment adquirits pel Consorci originen la tramitació del document AD per l'import de la despesa imputable a l'exercici. S'hauran de determinar a mode d'exemple: • Procediments de gestió i de desconcentració de la despesa. • Facultats de les arees gestores de la despesa d'accés al sistema de gestió de la despesa: nivells d'accés al sistema, regles d'entrada deis documents comptables. • Definició deis circuits a seguir en les diferents fases d'execució de les despeses en relació al procediment administratiu. • Relacions de les arees i la intervenció com a unitat central comptable. Tots aquells aspectes que l'entitat estimi convenient d'acord ambles peculiaritats própies de la seva gestió. Els documents "O" s'han de tramitar quan sigui efectiva la realització de la obra, la prestació del servei, o adquisició del bé contractat, essent suficient la presentació de factures i l'import exacte de les despeses es tramitara a carrec del document "D". Si procedeix, per la diferencia existent entre el document "A" i el " D", es tramitara i s'aprovara al mateix temps la baixa d'adjudicació, que es reflectira amb el document "A/" que s'incorporara a l'expedient de contractació. Article 23. Reconeixement l liquidació d'obligacions La factura sera, amb caracter general, el document necessari per el reconeixement de la obligació, la fase "O" de despases, havent-se d'observar els següents preceptes: • Una vegada comprovades i registradas les factures en el subsistema comptable corresponent s'hauran de fer arribar al responsable corresponent perqué siguin conformadas. Aquest acte implica que el servei o subministrament s'ha executat d'acord amb les condicions contractuals. • Les factures una vegada conformadas es retornaran per a la seva fiscalització, comptabilització i aprovació per l'órgan competent. • La constancia de l'aprovació de les factures es materialitza mitjanc;ant la diligencia i la signatura, del secretari, han de constar en la mateixa factura ó en el llistat d'aprovació elaborat per la lntervenció. • Si cap factura té problemes per a ser conformada, el responsable del departament o del servei remetra un escrit on exposi les causes de la disconformitat, i tramitara paral·lelament amb el prove'idor la seva anul-lació o l'abonament que correspongui. • Les certificacions d'obra, hauran de presentar-se conjuntament amb la factura corresponent. • Les factures aprovades es procediran al seu pagament. 16 ) . ) ) .J .J ) LOCALRET • Totes les factures hauran de contindre les següents dades: ldentificació clara del deutor ldentificació del prove'idor Número de la factura ........... En els casos de compra centralitzada, s'especificara el número de comanda emesa com a justificant de la ordre de compra, en la resta de casos, s'haura de detallar el servei prestat i el centre gestor a qui va destinat lmport facturat amb anterioritat a carrec de la mateixa comanda Descripció del servei Adreya NIF Compte bancari per tal de poder realitzar el pagament Segell o signatura de la empresa Data lmport facturat En la factura constara desglossat l'import de l'IVA CAPÍTOL IV. DESPESES DE PERSONAL Article 24. Despeses de personal corresponents a l'exercici 1. L'aprovació de la plantilla i de la relació de llocs de treball per l'assemblea implica l'autorització de la despesa corresponent. Per l'import de les retribucions establertes als llocs efectivament ocupats, a inici d'exercici es confeccionara un document "AD". 2. Les quotes de la seguretat social originaran, a l'inici de l'exercici la tramitació del document "RC" per l'import de les cotitzacions previstes. Les possibles variacions originaran documents complementaris o inversos a !'inicial. 3. Per la resta de despeses del Capítol I del Pressupost, si són coneguts, es tramitara el document "AD" corresponent, també durant el mes de gener. Per les despeses variables, els documents comptables que els emparin es gestionaran d'acord amb les normes generals. 4. Com un document addicional a la nómina s'ha de fer constar la relació de les incidéncies existents respecte de la nómina anterior. 5. La relació informatica d'obligacions obtinguda a partir de la nómina, amb les signatures corresponents serviré de document "O". Article 25. lndemnltzacions per raó del servei Les despeses de locomoció s'estableixen en trenta céntims d'euro (0,30 EUR) / quilómetre. 17 Les indemnitzacions per dietes s'ajustaran al que disposen les normes generals. Per resolució del director general, es pot acordar, en cada cas, que les indemnitzacions s'ajustin a les despeses realment generades. Article 26. lndemnitzaclons per assistencia al Consell d'Administració 1. Es fixa en cent deu euros amb cinquanta céntims (110,50 EUR) la indemnització per assisténcia a les sessions del Consell d'Administració i Comissions Executives a percebre pels membres que efectivament hi assisteixin. 2. L'acreditació de l'assisténcia als órgans col-legiats sera expedida pel secretari de l'órgan corresponent. Article 27. Ajuts a la formació Els empleats públics del Consorci tenen dret a la promoció, a la formació i a un perfeccionament professional costant. Es garantiré el dret de tots els empleats a assistir a cursos de formació i reciclatge, adequats al seu nivell , categoria i condicions professionals, en un pla d'igualtat. També es garantiré el dret a que els cursos siguin per una formació major i aixl l'empleat pugui tenir la possibilitat d'una promoció dins l'ambit de l'administració. Per al finan9ament del pla de formació, el Consorci garantiré l'import corresponent a 13.000,00€ del capítol l del pressupost anual, concretament a la partida 16200. En aquest últim cas, el temps que durin els cursos es comptara com a temps de treball efectiu i el Consorci es fara carrec de les dietes, quilometratge, quotes d'inscripció i altres despeses que el curs comporti. CAPÍTOL V. TRAMITACIÓ DE LES SUBVENCIONS Article 28. Subvencions atorgades 1. La concessió de subvencions restara sotmesa a la incoació del corresponent expedient qué es tramitara d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre General de Subvencions, i el seu reglament aprovat per Real decret de 21 de juliol de 2006, excepte en les subvencions nominatives dotades pressupostariament. 2. L'expedient d'incoació de concessió de subvencions incorporara el document comptable A per l'import de la convocatória. Una vegada s'ha resolt aquesta, es tramitara per l'import de concessió el document D, el document O es tramitara a l'aprovar-se la liquidació del compromís de la despesa. 3. Les subvencions nominatives dotades pressupostariament no seran objecte d'expedient d'incoació de la concessió encara que els procediments de comprovació material i de justificació es sotmetran als mateixos requisits que les subvencions no nominatives. Comptablement es requeriran les fases d'autorització, compromís i 18 . , J ) ..) ) .1 . ) . ) . ) ) ) .J LOCALRET '-' liquidació de la despesa i es requeriré certificat de la lntervenció General acreditatiu de que esta dotada pressupostariament. 4. Tot expedient de concessió de subvencions queda sotmés al régim de control financer en aplicació de l'article 214.2 del TRLRHL, en els termes establerts en la Llei General de Subvencions. 5. Els expedients de reintegrament de subvencions es regiran pel procediment establert en la Llei General de Subvencions. Les quanties a reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic resultant per la seva aplicació el que estableix la Llei General Tributaria. CAPÍTOL VI. NORMES I PROCEDIMENTS DE CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA Article 29. Órgans competents pera la contractació La competencia deis Órgans de contractació s'estableixen segons les facultats establertes en la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de modificació de la Llei 7/1985, de 2 d'abril Article 30. Procediment de contractació deis contractes negociats sense publicitat 1.La normativa referent a la contractació administrativa es regira per la Llei 30/2007, de 30 de novembre, de Contractes del Sector Públic, i pel RD 1098/2001, de 12 d'octubre, pel qual s'aprova el reglament de la llei de contractes de les administracions públiques. 2.D'acord amb la Llei 30/2007 es podra utilitzar per raó de la seva quantia el procediment negociat sense publicitat per al següents contractes: NEGOCIAT NEGOCIAT AMB PUBLICITAT OBRES Fins a 200.000,00€ -200.000,00€ a 1.000.000,00€ SUBMINISTRAMENT Fins a 60.000,00€ -60.000,00€ a 100.000,00€ SERVEIS *IVA exclós 19 3. Els esmentats límits es consideraran automaticament modificats quan la modificació s'efectu'( mitjanc;ant Llei o Real Decret. Article 31. Procediment de contractació deis contractes menors 1. Podran tenir la consideració de contractes menors aquells que no superin els següents límits: • Contractes d'obres ................... ........ .. .... .. .. .. ............... ... ........ ..... ...... .. 50.000,00€ • Contractes de subministrament ... ....... .... .. .. ........... .. .. ... ......... ... ........ .. 18.000,00€ * IVA exclós 2. La tramitació de l'expedient de contracte menor, en general, només exigira: • Aprovació de la despesa amb caracter previ a l'execució. • lncorporació de la factura acreditativa de !'efectiva realització de l'objecte del contracte. En el cas de contracte menor d'obra, a més, caldra incloure el pressupost de l'obra, sens perjudici de l'existéncia del projecte quan les normes especifiques així ho requereixin. 3. Aquests contractes no podran tenir una durada superior a l'any, ni ser objecte de prórroga ni revisió de preus. Article 32. Actes de conversió i convalidació administrativa Els actes de conversió o convalidació administrativa recollits en la Llei 30/1992, només podran comportar reconeixement extrajudicial de crédits amb carrec a la secció pressupostaria origen de la despesa corresponent. Seran tramitats i justificats pels serveis administratius de la mateixa, previ informe de la Secretaria i la lntervenció, fent-se constar en els mateixos, si és el cas, la possible exigéncia de responsabilitats patrimonials. Article 33. Reconeixent de credits per liquidació d'obligacions legalment adquirides corresponents a exercicis tancats Els reconeixements de crédits per actes de conversió o convalidació tramitats a l'empara de la Llei 30/92, corresponents a exercicis tancats, s'imputaran pressupostariament a l'exercici corrent a la partida que a tal efecte es doni a la secció pressupostaria de l'area que ho tramiti. Les liquidacions per endarreriments a favor del personal a la que es refereix l'apartat a) del número 2 de l'article 26 del Reial Decret 500/1990, així com les derivades de compromisos degudament adquirits en exercicis anteriors, correspon la seva aprovació al president. 20 J J ) _) ) ) ) LOCALRET '--" Correspondra a l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions el reconeixement extrajudicial de crédit, sempre que no existeixi crédit pressupostari, segons l'article 60.2 del RO 500/90. Quan la despesa originada en exercicis anteriors pugui ser aplicada a crédits del pressupost vigent, sera competent per a la seva aprovació l'Assemblea General sense perjudici de posteriors Article 34. Despeses plurianuals 1. Podran adquirir-se compromisos de despesa que s'hagin d'estendre a exercicis futurs per finanQar inversions i transferéncies de capital, sempre que la seva execució s'inici'i durant l'exercici que ha de regir aquestes bases i que el volum total de les despases compromeses per als quatre posteriors anys no superi als límits del 70, 60, 50 i 50 per cent de la suma de crédits inicials consignats en cada article. 2. Es poden adquirir béns immobles, el pagament parcial deis quals es difereixi fins a quatre anualitats, dintre de les limitacions temporals i percentuals del punt anterior. 3. Les despases a qué fan referencia els punts 1 i 2 han de ser aprovades per l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions. 4. Les despases plurianuals derivades de contractas d'arrendament, subministraments, assisténcia técnica i prestació de serveis, les pot aprovar l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions. 5. En qualsevol expedient d'autorització de despases pluríanuals ha de figurar un informe de la intervenció sobre el compliment de la normativa legal i l'estimació_ de la possibilitat de cobertura en exercicis futurs. 6. En casos excepcionals, l'Assemblea General sense perjudici de posteriors delegacions pot aprovar despases plurianuals que s'hagin d'executar en períodes superiors a quatre anys o les anualitats de les quals excedeixen les quanties que resultarien per aplicació deis percentatges que regula el punt 1. Article 35. Contractes privats Tindran la consideració de contractas privats els definits a l'article 20 de la Llei 30/2007, de 3 de novembre, de Contractes del Sector Públic. CAPÍTOL VII. PAGAMENTS A JUSTIFICAR I BESTRETES DE CAIXA FIXA Article 36. Pagaments a justificar 1. Tindran la consideració "de a justificar'', les ordres de pagament a les que no sigui possible adjuntar els documents justificatius en el moment de la seva expedició. 2. Quan en aplicació del que disposa l'article 72 del TRLCAP, es lliurin fons a justificar per atendre despeses d'emergéncia, la proposta de despasa podré comptabilitzar-se encara que no es compleixin els requisits enumerats per als pagaments a justificar 21 ordinaris. En el cas que no existeixi crédit suficient, la proposta de despesa tindra el caracter de no pressupostari, aplicant-se al concepte comptable que determini la lntervenció. Quan en un moment posterior, s'aprovi la despesa, l'aplicació al pressupost es fara mitjan9ant un document ADOP en formalització, amb la finalitat de cancel·lar el deutor no pressupostari. 3. Seran aprovats per resolució de l'órgan competent. 4. Qualsevol petició de manament de pagament a justificar ha de venir acompanyada d'un informe justificatiu del responsable del servei gestor de la despesa, on es justifiqui la impossibilitat de fer front a les despeses mitjan9ant el procediment ordinari. 5. El justificant de qualsevol pagament fet efectiu mitjan9ant fans procedents de manaments a justificar ha de ser la factura del prove'fdor. 6. No s'admeten com a justificants de manaments a justificar els albarans, per tal d'evitar que es produeixi una duplicitat de pagaments quan el prove'idor presentí la factura definitiva al Consorci. Article 37. Bestretes de caixa fixa 1. Per a les atencions corrents de caracter periódic o reiteratiu, com dietes, despeses de viatge, material d'oficina no inventariable, conservació i altres de naturalesa similar, els fans lliurats a justificar tindran el caracter de bestretes de caixa fixa. 2. Pel que fa a la comptabilització, cal atenir-se a les regles següents: • S'efectuaran retencions de crédit per import de la provisió corresponent en aquelles partides pressupostaries en les quals han de ser aplicades les despeses. • En l'expedició d'aquestes ordres de pagament no es fan servir les retencions de crédit efectuades, llevat que s'hagi exhaurit el crédit disponible, o quan, avan9at que sigui l'exercici o per altres raons, no sigui procedent la reposició de fans, cas en el qual els pagaments justificats s'han d'aplicar a les partides respectivas a carrec de les retencions de crédit. 3. Les partides de les quals es poden efectuar provisions de fans amb caracter de bestreta de caixa fixa són: Formació i Perfeccionament del Personal. • Concepte 163.00 Material ordinari no inventariable, subministres i altres. • Concepte 220.00 Material d'oficina. • Concepte 221.00 Subministraments • Concepte 222.00 Comunicacions • Concepte 226.00 Despeses diverses • Concepte 226.01 Despeses de representació i viatges 22 ) J .. ·) ) .) ) .) ) ) ) • Concepta 227.03 Jornadas • Concepta 227.06 Treballs realitzats per altres empresas Dietes, despases de locomoció i altres indemnitzacions. • Concepta 230.00 i 230.01 Dietes. • Concepta 231.00 Locomoció. CAPÍTOL VIII. COMPTABILITAT I TANCAMENT DE L'EXERCICI Article 38. Sistema comptable LOCALRET .......... 1. El sistema comptable d'aquest Consorci es regiré d'acord amb el que disposa l'Ordre de EHA 4041/2004, de 23 de novembre, perla qual s'aprova la lnstrucció del model Normal de Comptabilitat Local. La normativa comptable vigent per a l'Administració General de l'Estat tindré carécter de supletoria, segons el que disposa l'article 4.1 a) de la Llei de Bases de Régim Local. 2. La societat mercantil es regiré pel pla de comptabilitat de !'empresa privada. 23 TÍTOL 111 . EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST D'INGRESSOS CAPÍTOL 1 . NORMES GENERALS DE GESTIÓ DEL PRESSUPOST D'INGRESSOS Article 39. Normes generals d'organització de la gestió del Pressupost d'lngressos 1. Tot fet susceptible de produir el naixement, modificació o cancel·lació de drets, compliment d'obligacions i, en general tot aquell que hagi de donar lloc a anotacions o informacions complementarias estaré fonamentat en un document justificatiu. Article 40. Documents comptables del pressupost d'ingressos Són documents de comptabilitat del pressupost d'ingressos aquells que seNeixen de suport de les anotacions comptables com conseqüéncia de fets económics-comptables motivats perles operacions d'execució del pressupost d'ingressos. Aquests documents, a part de l'assentament corresponent en la comptabilitat financera afectaran al sistema de gestió pressupostari. Els documents comptables del Pressupost d'ingressos són: 1. Documents de comptabllitat de modificació de les previsions pressupostaries. De modificació de les previsions inicials, en augment i disminució i els corresponents inversos. 2. Documents de comptabilitat de gestió comptable, que s'agruparan en: de Pressupost Corrent i de Pressupostos Tancats. D'lnstruments de cobrament. De liquidacions de contret preví en període voluntari. De liquidacions de contret previ en període ingrés directe. De declaracions-liquidacions D'altres liquidacions sense contret preví De liquidacions de contret preví i de contret preví ingrés directe en període executiu. Annexos multiaplicació. Resums comptables 3. Documents específics d'operacions no pressupostaries Arqueig comptable d'ingressos. De caixa Arqueig comptable d'ingressos d'altres canals Moviments interns de tresoreria 4. Documents específics de valors en diposit Manament de constitució de dipósits Manament de cancel·lació de dipósits. 24 ·) ) .J ) ) .J .J ,) . .J J ...) TÍTOL IV. LA TRESORERIA Article 41. Definlcló I régim jurídic LOCALRET ......., 1. Constitueixen la tresoreria de l'entitat local tots els recursos financers, siguin diners, valors o crédits, de l'entitat local, tant per operacions pressupostaries com extrapressupostaries, regint-se pel principi d'unitat caixa. 2. La tresoreria de les entitats locals es regeix per l'establert en el capftol II del TRLRH, articles 194 a 199 i, en quan els siguin d'aplicació les normes del capftol tercer del títol quart de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostaria . 25 TÍTOL V. CONTROL I FISCALITZACIÓ Article 42. Modalitats de control intern 1. El control intern de la gestió económica del Consorci i de la societat mercantil dependents, s'efectuara perla lntervenció en la triple accepció de: funció interventora, de control financer i control de eficacia, de conformitat amb l'establert en l'article. 213 del ROL 2/2004 TRLRHL i aquestes Bases. 2. La funció interventora o acte fiscalitzador tindra per objecte fiscalitzar tots els actes del Consorci que comportin el reconeixement i la liquidació de drets i obligacions o despeses de contingut económic, els ingressos i despeses que es deriven i la recaptació, inversió i aplicació en general, deis cabdals públics administrats, amb la finalitat que la gestió s'ajusti a les disposicions aplicables en cada cas. 3. El control financer té per objecte comprovar el funcionament en l'aspecte económic financer deis serveis del Consorci i de la societat mercantil dependent. Aquest control tindra per objecte: comprovar el funcionament i l'adequada presentació de la informació financera; comprovar el compliment de les normes i directrius que siguin d'aplicació i el grau d'eficacia i eficiéncia en la consecució deis objectius previstos. Article 43. Formes d'exercir el control 1. La intervenció efectuara el control intern amb plena independéncia i autonomia respecte de les autoritats i entitats la gestió de les quals sigui objecte de control, i podra sol-licitar tots els antecedents i documents necessaris per l'acte de control. Tanmateix, podra sol·licitar directament als diferents serveis del Consorci l'assessorament jurídic i informes técnics que consideri necessaris. 2. El personal que exerceix la funció interventora o el control financer hauran guardar reserva en relació als assumptes que coneguin en el desenvolupament de les seves funcions. Article 44. Procediment per a l'exercici de la funció interventora sobre les despeses i pagaments 1.- Normes particulars de fiscalització No estaran subjectes a fiscalització prévia les fases d'autorització i disposició de despeses que corresponguin a contractes menors o despeses de caracter periódic i de tracte successiu, una vegada intervinguda la despesa corresponent a l'acte o contracte inicial. No obstant la fase de reconeixement de l'obligació deura ser objecte de !'oportuna fiscalització. En general sera d'aplicació el Reial Decret 2188/1995, de 28 de desembre, pel qual es desenvolupa el régim de control intern exercit per la lntervenció General de Estat. 2.- Moment i termini per l'exercici de la funció interventora La intervenció rebra l'expedient original complert, salvant el disposat en l'article 177 del Reial Decret 2568/86 (ROF), una vegada reunits tots els justificants i emesos els 26 ) ) · . ) ) . ) · ) ) ) ) ) ') LOCALRET "--' informes preceptius i quan estiguin en disposició qué es dicti acord o resolució per qui correspongui. La intervenció fiscalitzara l'expedient en un termini maxim de deu dies a comptar des del següent a la data de recepció. Aquest termini es reduira a cinc dies computats de igual forma quan s'hagi declarat urgent la tramitació de l'expedient o s'apliqui el regiment de fiscalització limitada previa, regulat en els articles 219.2 i 3 del ROL 2/2004 TRLRHL. Quan la intervenció requereixi assessorament jurídic o els informes técnics que considerin necessaris, així com els antecedents i documents necessaris per l'exercici de les seves funcions de control intern, es suspendran els terminis esmentats en els apartats anteriors. 3.- Fiscalitzacló de conformitat Si la intervenció considera que l'expedient objecte de fiscalització s'ajunta a la legalitat, haura de fer constar la seva conformitat, mitjanyant diligencia signada a tenor de "lntervingut i conforme", sense necessitat de motivar-la. Article 45.- Control financer 1.-Ambit del control financer. El control financer, definit en l'article 54.3 d'aquestes bases i en l'article 220 del ROL 2/2004 TRLRHL es podra exercir respecte deis subjectes següents: Serveis propis del Consorci. Podré consistir en l'examen d'operacions individualitzades i concretes; examen de registres comptables, comptes o estats financers; comprovació material d'inversions i d'altres actius; altres comprovacions propostes per !'Interventor en atenció a les característiques especials de les activitats realitzades pels serveis sotmes a control. Serveis prestats per gestió indirecta per concessió, gestió interessada altres formes de gestió, d'acord amb el Plec de condicions i el contracte. Societats Mercantils depenents o participades per aquests. Ens locals, entitats, fundacions, mancomunitats, consorcis participats i particulars per raó de les subvencions, Crédits o avals rebuts per part del Consorci. 2.- Informes de control financer. L'órgan de control que ha desenvolupat el control financer haura d'emetre informe escrit en el qual posin de manifest els fets i les conclusions que es dedueixin, valorant la importancia relativa del fet, la seva rellevancia qualitativa i quantitativa, així com els efectes que es puguin derivar. Aquest informe tindra el caracter de provisional i es remetra al servei o ens controlat donant un termini de 15 dies habils perqué es puguin efectuar les al·legacions o observacions que consideri convenients. 27 L'órgan de control, sobre la base de !'informe provisional, emetra informe definitiu qué contindra, en el seu cas, les al·legacions rebudes de l'ens controlat i es remetra al Ple de la corporació per el seu examen. 3.- Mitjans aliens Pera la realització de les funcions de control financer, i si els mitjans personals de la lntervenció no són suficients, és podran contractar amb professionals d'empreses externes, les quals actuaran sota l'adre9a de la lntervenció. 4.- Finalitat del control financer El control financer té com finalitat promoure la millora de les técniques i procediments de gestió económic financera, mitjan9ant les propostes que es dedueixin del seu resultat. Deis informes de control es podra extraure informació que permeti una millar aplicació deis principis d'eficiéncia i economía en la programació i execució de la despesa pública. 5. Responsabilitats Quan en la practica d'un control, !'Interventor observi que els fets acreditats en l'expedient podrien ser susceptibles de constituir una infracció administrativa o es derivin responsabilitats comptables o penals, ho deura posar en coneixement del Regidor d'Hisenda per a la iniciació, deis corresponents procediments. Disposició final. Es faculta al l'Assemblea General, Consell d'Administració, president o director general en el qual delegui per a dictar quantes disposicions consideri necessaries per a desenvolupar i aclarir l'aplicació d'aquestes bases d'execució. 28 ) ) .) ·.)