BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST DE L’EXERCICI 2017 TÍTOL 1. NORMES GENERALS CAPÍTOL 1. NORMES GENERALS Base 1. Àmbit funcional Aquestes Bases s’aplicaran a l’execució del pressupost del Consorci Sanitari de Barcelona per a l’exercici 2017. Base 2. Àmbit temporal La vigència temporal d’aquestes bases coincideix amb la del pressupost del CSB per al 2017. En el supòsit de pròrroga, i d’acord amb la legislació vigent, es considerarà prorrogat automàticament el pressupost de l’any anterior en els seus crèdits inicials. La pròrroga no afectarà als crèdits per a despeses corresponents a serveis o programes que finalitzin durant l’exercici del pressupost prorrogat. (Article 33 del TRLFPC) Base 3. Normativa aplicable 1. La gestió, el desenvolupament, l’aplicació i liquidació del pressupost es duran a terme d’acord amb aquestes bases d’execució, amb els Estatuts del Consorci Sanitari de Barcelona (CSB), la Llei de finances públiques de Catalunya (Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s’aprova el text refós), la Llei de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya que estigui en vigor l’exercici 2017, la Llei de mesures fiscals i administratives, el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, i les altres disposicions aplicables. 2. La comptabilització dels pressupostos, la seva execució i la seva liquidació es regirà per l’ordre de comptabilitat de la Generalitat de Catalunya (Ordre del Departament d´Economia i Finances 300/2002, de 18 d’abril) i per normativa i circulars complementàries dictades per la Intervenció General, tot assumint el Pla General Comptable de la Generalitat de Catalunya (Ordre de 28 d’agost de 1996). 3. El control i la fiscalització de l’execució del pressupost es regularà per les normes incloses en aquestes bases i per les instruccions que, amb aquesta finalitat dicti la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya. 1 Pressupost 2017 - CSB TÍTOL 2. GESTIÓ DEL PRESSUPOST CAPÍTOL 1. CRÈDITS INICIALS Base 4. El pressupost: abast i aprovació La Junta General del Consorci aprovarà anualment, abans del 31 de desembre de cada any, un pressupost equilibrat d’ingressos i despeses. Base 5. Seguiment i control del pressupost del CSB 1. Tots els actes, expedients o acords de contingut econòmic seran objecte de control financer permanent, mitjançant procediment d’auditoria o altres tècniques de control, d’acord amb l´establert o que pugui establir la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya. 2. En el cas que el CSB encarregui informes d’auditoria a auditors externs, la seva supervisió serà duta a terme per l’interventor/a que estigui exercint el control financer permanent. 3. Dins el primer semestre de cada any la Gerència del CSB elevarà a la Junta General, a través del president, la liquidació del pressupost, així com la proposta del compte d’explotació de l’exercici anterior i de balanç a 31 de desembre. S’exceptuen els corresponents als òrgans de gestió i entitats adscrites amb caràcter tuïtiu que han de ser elevats a la junta General pel president o la presidenta de la Comissió Permanent. La Junta General ha d’aprovar els comptes i balanços dins el segon trimestre de l’exercici següent al de referència, i en donarà compte immediatament a les entitats consorciades. Base 6. Quantificació del pressupost. Crèdits inicials El pressupost general del Consorci Sanitari de Barcelona per a l’exercici 2017 presenta els següents imports: INGRESSOS: 7.075.391,70 € DESPESES: 7.075.391,70 € Base 7. Estructura pressupostària El pressupost tindrà el següent contingut: Despeses: Classificació econòmica: Codi econòmic: cinc dígits. Distingint capítol (1), article (1), concepte (1) i subconcepte (2). Ingressos: Classificació econòmica: Codi econòmic: cinc dígits. Distingint capítol (1), article (1), concepte (1) i subconcepte (2). 2 Pressupost 2017 - CSB CAPÍTOL 2. VINCULACIONS JURÍDIQUES Base 8. Vinculació jurídica Els crèdits de despeses s’han de destinar exclusivament a la finalitat per la qual han estat dotats, ja sigui inicialment en aprovar-se el pressupost o bé com a conseqüència de modificacions aprovades segons el que estableixen aquestes bases d’execució. El criteri econòmic classifica la despesa segons la seva naturalesa econòmica i l’agrupa en capítols, articles, conceptes i subconceptes conforme a l’estructura de la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya. Els crèdits consignats a l’estat de despeses tenen un caràcter limitatiu i vinculant a nivell de capítol. CAPÍTOL 3. MODIFICACIONS DE CRÈDIT Base 9. Consideracions generals Quan calgui fer una despesa que excedeixi el nivell de vinculació jurídica, sense que hi hagi crèdit pressupostari suficient, es tramitarà un expedient de modificació de crèdits subjectant- se a les particularitats segons la normativa vigent i aquestes Bases d’execució. Qualsevol modificació de crèdits exigeix proposta raonada de la variació, i l’òrgan de gestió corresponent de la seva aprovació, valorarà la incidència que aquesta modificació pugui tenir en la consecució d’objectius fixats en el moment d’aprovar el pressupost. Es podran realitzar les següents modificacions de crèdit en el pressupost de despeses: - Crèdits extraordinaris i suplements de crèdit - Ampliació de crèdits - Transferències de crèdit - Generació de crèdits - Incorporació de romanents de crèdit - Baixes per anul·lació de crèdit pressupostari Base 10. Crèdits extraordinaris i suplements de crèdits Quan s’hagin d’efectuar despeses no previstes en el pressupost, que no puguin ser ajornades fins a l’exercici següent, i que no puguin ser cobertes dins de la corresponent bossa de vinculació, es tramitarà un crèdit extraordinari. Quan s’hagin de realitzar despeses previstes en el pressupost, però amb insuficient consignació, i que no puguin ser aplaçades fins a l’exercici següent es tramitarà un suplement de crèdit. L’òrgan competent per a la seva aprovació és la Junta General. 3 Pressupost 2017 - CSB Base 11. Ampliació de crèdits Es consideren partides ampliables aquelles que corresponguin a despeses finançades amb recursos expressament afectats. L’ampliació de crèdits exigeix la tramitació d’expedient, incoat per la unitat administrativa responsable de l’execució de la despesa en la qual s’acrediti el reconeixement de majors drets sobre els que preveu el pressupost d’ingressos afectats directament al crèdit que es pretén ampliar. L’aprovació dels expedients d’ampliació de crèdit que afecten al pressupost del CSB correspon a la Comissió Permanent, la qual posteriorment els sotmetrà a ratificació de la Junta General. Base 12. Transferències de crèdit Quan calgui dur a terme una despesa aplicable a una partida, el crèdit de la qual sigui insuficient i sigui possible minorar el crèdit d’altres corresponents a diferents nivells de vinculació jurídica, sense alterar la quantia total de l’estat de despeses, s’aprovarà un expedient de transferència de crèdit. Per a les transferències de crèdit entre capítols pressupostaris, la competència és de la Comissió Permanent del CSB, la qual podrà delegar-la en el gerent. Base 13. Generació de crèdits Poden generar crèdits dins de l’estat de despeses del pressupost els ingressos derivats de les operacions següents: a) Aportacions de persones físiques o jurídiques per finançar despeses que per la seva naturalesa siguin compreses dintre dels objectius o finalitats de les entitats esmentades. b) Alienació de béns. c) Prestació de serveis. d) Reembossament de préstecs. e) Crèdits de l’exterior per a inversions públiques. Per a les generacions de crèdit la competència és de la Comissió Permanent del CSB, la qual podrà delegar-la en el gerent. Base 14. Incorporació de romanents de crèdit Els expedients d’incorporació de romanents de crèdit hauran de ser aprovats per resolució del gerent del CSB i sotmesos a ratificació de la Junta General. La Junta General decidirà la destinació dels romanents de l’exercici, que s’aplicaran en primer lloc a l’amortització de deutes del Consorci mateix, si s’escau. 4 Pressupost 2017 - CSB Base 15. Baixes per anul·lació de crèdit Quan el Gerent del CSB consideri que el saldo d’un crèdit és deduïble o anul·lable, sense pertorbació del servei pot ordenar la incoació de l’expedient de baixa per anul·lació, i la retenció de crèdit corresponent. El Gerent sotmetrà a ratificació aquest expedient a la Junta General. 5 Pressupost 2017 - CSB TÍTOL 3. GESTIÓ DE LA DESPESA CAPÍTOL 1. FASES DE LA DESPESA Base 16. Principi d’anualitat pressupostària Amb càrrec als crèdits de l’estat de despeses del present pressupost només es podran contreure obligacions derivades de despeses que s’efectuïn en l’any natural del propi exercici pressupostari. Malgrat el que disposa l’apartat anterior, s’aplicaran als crèdits del pressupost vigent en el moment del seu reconeixement les obligacions següents: a) Les que resultin de la liquidació d’endarreriments a favor del personal que percebi les seves retribucions amb càrrec a aquest pressupost. b) Les derivades dels compromisos vàlidament adquirits en exercicis anteriors. Base 17. Fases de tramitació de la despesa El procediment d’execució del pressupost és un procediment administratiu, sotmès a una doble legalitat: d’una banda a la legislació administrativa, és a dir, a la Llei 30/92, de Règim jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú (LRJPAC), i d’altra banda a la legislació financera, al Text refós de la Llei de Finances Públiques de la Generalitat de Catalunya (TRLFPC 30/2002, de 24 de desembre) Per a la tramitació d’una despesa caldrà fer la proposta concreta que haurà de superar les fases que cronològicament s’indiquen: A: fiscalització i autorització de la despesa D: disposició O: reconeixement de l’obligació P: ordre de pagament Fiscalització, autorització i disposició de la despesa L’òrgan de control econòmico-financer intern exerceix les competències de fiscalització amb l’excepció dels contractes de quantia superior a 300.506,10€ que són fiscalitzats per la Intervenció delegada del Servei Català de la Salut. El gerent del CSB és l’òrgan competent per a l’autorització i disposició de la despesa, prèvia proposta per part del cap de servei o càrrec equiparable, responsable de la partida afectada, amb l’excepció dels expedients de contractació ordinària o urgent on no li hagi estat delegada la competència per part de la Comissió permanent. La mateixa tramitació es seguirà en el cas de la proposta d’anul·lació de qualsevol fase de la despesa. 6 Pressupost 2017 - CSB Reconeixement de l’obligació El reconeixement de l’obligació s’efectua un cop rebuda la factura corresponent i una vegada donada la conformitat. En les certificacions d’obres vinculades als convenis d’inversions entre el CSB i el CatSalut s’hi incorporarà la conformitat de la Divisió de Recursos Físics del CatSalut. Les factures, certificacions d’obres i documents similars, així com els drets de cobrament, podran cedir-se, per part del creditor, pel sistema d’endós, a un altre tercer, de conformitat amb la legislació aplicable. Els serveis gestors del CSB traslladaran a l’interventor/a que estigui duent a terme el control financer permanent, dins dels cinc primers dies hàbils de cada trimestre, la informació referida a les cessions de crèdit tramitades amb les dades de l’obligació i dels interessats. Ordre de pagament L’ordenació de pagaments correspon al gerent del CSB i, per delegació en cas d’absència, al director econòmic i de serveis. La transferència bancària és la modalitat ordinària de pagament, sens perjudici de poder-ne utilitzar altres procediments permesos per la llei. Base 18. Supòsits d’acumulació de fases d’execució del pressupost Un mateix acte administratiu podrà comprendre més d’una de les fases d’execució del pressupost de despeses a partir de criteris d’economia, agilitat administrativa i segons la naturalesa de les despeses. L’acte administratiu que acumuli dues o més fases produirà els mateixos efectes que si aquestes fases s’acordessin en actes administratius separats: - Autorització i disposició de la despesa (AD) - Autorització, disposició de la despesa i reconeixement de l’obligació (ADO) per ales despeses directes (inferiors o iguals a 3.005,06€). - Disposició i reconeixement de l’obligació (DO), darrera la corresponent autorització (A) de la despesa, per als contractes menors de subministraments, serveis i consultoria i assistència. CAPÍTOL 2. PROCEDIMENT ADMINISTRATIU Base 19. Autorització – disposició a) En aquelles despeses que han de ser objecte d’un expedient de contractació, mitjançant concurs o subhasta, s’ha de tramitar a l’inici de l’expedient un document A, per un import igual al cost del projecte o pressupost elaborat pels Serveis Tècnics. b) Un cop conegut l’adjudicatari i l´import exacte de la despesa, s’ha de tramitar el document D. c) Successivament, i en la mesura en què tingui lloc efectivament la realització de l’obra, la prestació del servei o el subministrament, s’han de tramitar els documents O corresponents. 7 Pressupost 2017 - CSB d) Pertanyen a aquest grup les que es detallen: - Realització d’obres d’inversió o de manteniment - Adquisició d’immobilitzat - Altres la naturalesa de les quals aconsella la separació entre els actes d’autorització i disposició Base 20. Autorització i disposició a) Les despeses que responen a compromisos legalment adquirits originen la tramitació del document AD per l´import de la despesa imputable a l’exercici. b) Pertanyen a aquest grup les que es detallen tot seguit: Despeses plurianuals, per l´import de l’anualitat compromesa. Arrendaments. Contractes de tracte successiu (neteja, manteniment xarxa de dades, …) Quotes d’amortització de préstecs concertats. Adquisicions o serveis objecte de contractació pel procediment negociat. c) Els documents O s’han de tramitar quan sigui efectiva la realització de l´obra, la prestació del servei, o l’adquisició del bé contractat; a aquest efecte és suficient la presentació de factures o el càrrec efectuat en compte bancari. Base 21. Autorització-Disposició-Obligació a) Les adquisicions de béns concrets, com també altres despeses no subjectes a procés de contractació en les quals l’exigibilitat de l’obligació pugui ser immediata, originen la tramitació del document ADO. b) Pertanyen a aquest grup: - Adquisició de material petit. - Dietes. - Despeses de locomoció. - Interessos de demora. - Altres despeses financeres. - Bestretes reintegrables al personal. - Despeses diverses, d’un import inferior a 3.005,06€, en les quals concorrin les característiques que assenyala el punt a). Base 22. Documents i llibres de comptabilitat Qualsevol ajustament vinculat a la compatibilitat entre els registres pressupostaris i els registres financers serà consensuat amb la Intervenció Delegada de Control financer permanent. 8 Pressupost 2017 - CSB CAPÍTOL 3. CONTRACTACIÓ Base 23. Contractació 1.Òrgan de contractació La comissió permanent del CSB ostenta les competències que la legislació vigent atribueix a l’òrgan de contractació, podent delegar aquestes competències en el gerent del CSB. (Acord de la Comissió Permanent de 19.03.03) 2. Expedients de contractació El règim de contractació s’ajustarà a la normativa legal, en especial al Text Refós de la Llei de Contratos del Sector Público, aprovat pel RDL 3/2011 de 14 de novembre. L’informe de fiscalització en els contractes de quantia superior a 300.506,10€ l’haurà de fer la Intervenció delegada del Servei Català de la Salut. 3. Meses de contractació En el cas d’obres vinculades als convenis d’inversions amb el CatSalut, almenys un vocal de la mesa de contractació ho serà en representació de la Gerència d’Infraestructures del Catsalut. 4. En els contractes superiors a 300.506,10€ un dels vocals ho serà en representació de la Intervenció delegada del Servei Català del Salut. CAPÍTOL 4. DESPESES PLURIANUALS Base 24. Despeses plurianuals L’autorització de la despesa amb un abast plurianual es subordinarà als crèdits que per a cada exercici consigni el seu pressupost. Aquestes despeses es poden efectuar si tenen per objecte finançar alguna de les atencions següents: a) Inversions reals i transferències de capital. b) Transferències corrents derivades de normes de rang de llei o de convenis o de contractes programa que emparin actuacions d’abast plurianual. c) Despeses en béns i serveis la contractacions dels quals, sota les modalitats establertes en el TRLCAP no pugui ser estipulada o resulti antieconòmica en el termini d’un any. d) Arrendaments de béns immobles e) Càrregues derivades de l’endeutament f) Actius financers El nombre d’exercicis els quals es poden aplicar les despeses esmentades en les lletres a) b) c) i f) no ha de ser superior a quatre, i requeriran l’aprovació de la Junta General. 9 Pressupost 2017 - CSB CAPÍTOL 5. DESPESES A JUSTIFICAR Base 25. Despeses a justificar Aquestes despeses es regularan per l’Ordre de 12 de desembre de 2001 sobre manaments de pagaments a justificar de la Generalitat de Catalunya. Base 26. Indemnitzacions per despeses de viatge i dietes del personal i membres del CSB Quan s’utilitzi qualsevol mitjà de transport, l’import del bitllet corresponent serà el justificant per a la indemnització. Els bitllets hauran d’indicar la destinació i el motiu del desplaçament juntament amb la signatura del Cap de servei o responsable jeràrquic d’on es tramita la despesa haurà de donar conformitat en els comprovants. Les indemnitzacions per locomoció, allotjament i dietes s’hauran d’ajustar als barems que s’estableixen al Decret 138/2008, de 8 de juliol, d’indemnitzacions per raó del servei. A. Dietes al territori estatal Allotjament Manutenció Dieta sencera Tots els grups Fins 120,00 €* 38,00 € 158,00 € Quilometratges Km Automòbil Km motocicleta Tots els grups 0,30 € 0,15 € * en territori espanyol CAPÍTOL 6. CONVENIS DE COL·LABORACIÓ Base 27. Convenis de col·laboració 1. El CSB podrà signar convenis de col·laboració amb qualsevol entitat, pública o privada, com a fórmula de gestió de qualsevol de les competències del CSB. 2. La competència per aprovar els convenis de col·laboració correspondrà a l’òrgan competent per autoritzar la despesa per raó de la quantia. 3. La concertació de convenis per part del CSB no alterarà l’aplicació pressupostària que correspongui segons la naturalesa de la despesa. 4. En el text dels convenis que s’hagin d’aprovar s’haurà de preveure la forma i el termini de pagament, així com els justificants que s’hauran d’adjuntar. En cap cas es podrà avançar finançament si no és per causes justificades que es recolliran en el propi conveni. 10 Pressupost 2017 - CSB TÍTOL 4. GESTIÓ DELS INGRESSOS CAPÍTOL 1. Gestió pressupostària dels Ingressos Base 28. Recursos El pressupost de despeses del Consorci Sanitari de Barcelona es finançarà amb: a) Les aportacions del CatSalut per funcions de regió sanitària. b) Les aportacions de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona. c) Les aportacions derivades de convenis diversos amb el Departament de Salut d) Les aportacions fruit de convenis diversos amb altres institucions c) Les aportacions del CatSalut derivades dels convenis d’inversions d) Operacions financeres a curt o llarg termini Es podran crear sense necessitat d’acord, previ consens amb la Intervenció delegada de control financer permanent, els conceptes d’ingressos necessaris per tal que tinguin un reflex comptable adequat segons la seva naturalesa. CAPÍTOL 2. OPERACIONS DE CRÈDIT Base 29. Recurs a l’endeutament Quan resulti imprescindible per al desenvolupament normal de les activitats d’interès general, la Comissió Permanent podran concertar operacions de crèdit a curt o llarg termini, segons el previst als estatuts de l’entitat. Tota nova operació d’endeutament financer ha de ser aprovada per la Comissió Permanent del CSB i autoritzada per la Generalitat de Catalunya. L’expedient d’endeutament corresponent es trametrà a través de l’Òrgan competent del CatSalut. 11 Pressupost 2017 - CSB TÍTOL 5. TRESORERIA CAPÍTOL 1. OPERATÒRIA DE FUNCIONAMENT Base 30. Instruments, terminis i mitjans de pagament El CSB utilitzarà comptes operatius d’ingressos i pagaments oberts al seu nom a les entitats bancàries que es determinin. Amb caràcter general, el CSB, efectuarà els seus pagaments dins del termini de 60 dies. S’utilitzarà la transferència bancària com a sistema de pagament, si bé queden autoritzats subsidiàriament la resta de sistemes de pagaments existents. CAPÍTOL 2. FIANCES I DIPÒSITS Base 31. Fiances i dipòsits Les fiances es podran constituir en metàl·lic, xec bancari o mitjançant aval bancari. Si la garantia es constitueix en metàl·lic o xec l’ ingrés s’haurà de fer a la Caixa General de Dipòsits de la Generalitat de Catalunya o bé al compte del Consorci Sanitari de Barcelona. Les devolucions es podran efectuar a partir del moment en que es comuniqui a la tresoreria l’acord o resolució en que s’aprovi la corresponent devolució. En el cas de garanties provisionals derivades de processos de contractació s’estarà al que disposa el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic. 12 Pressupost 2017 - CSB TÍTOL 6. TANCAMENT DE L’EXERCICI CAPÍTOL 1. CRITERIS DE TANCAMENT Base 32. Operacions prèvies en l’estat d’ingressos Al final de l’exercici s’haurà de verificar la comptabilització del reconeixement de drets en tots els conceptes d’ingrés. Tots els cobraments fets fins a 31 de desembre han de ser aplicats en el pressupost que es tanca. Base 33. Operacions prèvies en l’estat de despeses Al final de l’exercici s’ha de verificar que tots els actes que comporten reconeixement de l’obligació han tingut reflex comptable en fase “O”. Els serveis gestors han de sol·licitar las contractistes la presentació de factures dins l’exercici. Sense perjudici d’això, cal verificar l’estat de determinades despeses per consums o serveis imputables a l’exercici, el reconeixement d’obligacions de les quals no ha arribat a formalitzar- se pel fet de no disposar de factures el dia 31 de desembre. Els crèdits per despeses que l’últim dia de l’exercici no estiguin afectats al compliment d’obligacions reconegudes quedaran anul·lats, sense més excepcions que les que es derivin de l’anterior i de la incorporació de romanents. CAPÍTOL 2. LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST I COMPTE GENERAL Base 34. Liquidació del pressupost i Compte General La liquidació del pressupost i el Compte General es regiran pel que disposa el Text refós de finances públiques de Catalunya i l’Ordre de 28 d’agost de 1996, per la qual s’aprova el Pla General de Comptabilitat Pública de la Generalitat de Catalunya. Disposició Final La Comissió permanent del CSB és l’òrgan competent per a la interpretació de les presents bases. 13 Pressupost 2017 - CSB 3. ANNEX D’INVERSIONS Obres vinculades al conveni d’inversions, de data 14 de desembre de 2007, signat entre el CatSalut i el Consorci Sanitari de Barcelona i modificat per Acord del Govern de data 26 d’agost de 2008 i per Acord de Govern de data 25 d’agost de 2009 pel que el CatSalut encarrega al CSB l’execució, en nom propi però per compte del CatSalut, la realització d’una sèrie d’actuacions en infraestructura sanitària a la ciutat de Barcelona: - Construcció del CAP i Centre de Salut Mental d’adults i infantojuvenil de Sarrià. - Ampliació del CAP Ciutat Meridiana - Construcció del CAP Trinitat Vella - Construcció del CAP Borrell - Construcció del CAP Guinardó - Construcció del CAP i Centre de Salut Mental Montnegre 14 Pressupost 2017 - CSB