B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 -3 4 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ ANUNCI de l’Encàrrec de gestió de l’Ajuntament de Barcelona a Tractament i Selecció de Residus, S.A. La Comissió de Govern, en sessió del dia 22-02-2018, ha adoptat el següent acord: ENCARREGAR a Tractament i Selecció de Residus, S.A. (TERSA) l’execució dels treballs de gestió dels punts verds de la ciutat de Barcelona durant l'any 2018, amb subjecció a les prescripcions generals annexes que s’aproven i que seran vigents fins el 31 de desembre de 2018; AUTORITZAR i DISPOSAR la despesa per un import de 4.087.039,66 euros amb càrrec al/s pressupost/os i partida/es indicats en aquest mateix document, a favor de Tractament i Selecció de Residus, S.A. (TERSA), amb NIF A08800880, per fer front a les despeses derivades d'aquest encàrrec; PUBLICAR aquest encàrrec al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i la Gaseta Municipal de Barcelona. PRESCRIPCIONS GENERALS de l’ENCÀRREC DE GESTIÓ DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA A, TERSA PER A L’EXECUCIÓ DE LA GESTIÓ DE LA TOTALITAT DELS PUNTS VERDS DE LA CIUTAT DE BARCELONA. I.ANTECEDENTS 1. TERSA és una empresa pública constituïda per temps indefinit en escriptura autoritzada pel Notari de Barcelona, Sr. D. Luis F. Alós Bobadilla, en data 21 de febrer de 1983, adaptats els seus Estatuts a la vigent Llei de Societats Anònimes, mitjançant escriptura autoritzada pel Notari de Barcelona Sr. D. Bartolomé Masoliver Ródenas, el 23 de juny de 1992 (Protocol 2.471), i canviada la seva denominació mitjançant escriptura autoritzada pel mateix Notari Sr. Masoliver Ródenas en data 20 de maig de 1999 (Protocol 1.601). Inscrita al Registre Mercantil de Barcelona, al tomo 30114, foli 128, full B53082, Inscripció 42a. 2. TERSA és una societat anònima constituïda amb capital íntegrament públic, i té la consideració de Mitjà Propi Instrumental i Servei Tècnic de l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona de Serveis Municipals (BSM), l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els seus respectiu poders adjudicadors, i resta obligada a realitzar, els treballs que aquestes entitats els hi encomanen en les matèries referides en el seu objecte social, d’acord amb l’Article 1er dels seus Estatuts, protocol·litzats mitjançant Escriptura atorgada davant el Notari de Barcelona Sr. D. Marco Antonio Alonso Hevia en data 31 de juliol de 2008 (Protocol 2.190). 3. Les relacions de TERSA amb l’Ajuntament de Barcelona tenen caràcter instrumental i no contractual, articulant-se mitjançant Encomandes de Gestió previstes a l’article 24.6 del Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel que s’aprova el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, per la qual cosa i a tots els efectes són de caràcter intern, depenent i subordinat. 4. En l’article 2on dels seus Estatuts constitueix l’objecte social de TERSA, la prestació del servei públic de gestió, tractament i eliminació de residus sòlids i assimilables de l’àmbit territorial de competència de les entitats públiques que formen part de la Societat i, en tot cas, de la Ciutat de B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 -3 4 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Barcelona i la seva àrea metropolitana; total classe d’activitats que fan referència a sistemes d’aprofitament de residus; l’estudi, desenvolupament i explotació de tecnologies urbanes i els seus derivats, i la participació en qualsevol altre companyia de semblant objecte social. 5. D’acord amb el règim jurídic exposat, aquest encàrrec de gestió es formula a l’empara del que preveuen l’article 11 de la Llei 40/2015, d’1 octubre de Règim Jurídic del Sector Públic, i l’article 10 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, RJPACat, restant expressament exclòs de l’àmbit d’aplicació del TRLCSP, en virtut del que disposa el seu article 4.1.n), en relació l’esmentat article 24.6. II.CONDICIONS DE L’ENCÀRREC 1) OBJECTE: L’objecte del present encàrrec és la gestió-explotació i logística de funcionament dels punts verds de zona, barri i mòbils de la ciutat de Barcelona durant l’any 2018. Aquest encàrrec es circumscriu a l’àmbit material i territorial de competència de l’Ajuntament de Barcelona. Els treballs objecte d’encàrrec es concreten en els termes i àrees d’actuació que es detallen al punt segon. 2) DESCRIPCIÓ DE LES FEINES: Es proposa encarregar a TERSA la gestió-explotació i logística, durant l’any 2018, dels següents punts verds: • De Zona: Les Corts-Pedralbes. Collserola, Montjuïc, Vall d’Hebron, Vallbona, Sant Andreu i Fòrum • De Barri: Barceloneta, Folch i Torres, Fort Pienc, Nova Esquerra de l’Eixample, Sagrada Família, Poble Sec, La Bordeta, Bacardí, les Corts, Vallvidrera, Gal.la Placidia, Tabuenca, Horta-Guinardó, Horta-Carmel,Turó de la Peira, Roquetes, Ciutat Meridiana, Sant Andreu, Sant Andreu Nord, Clot, Sant Martí de Provençals i Poblenou, Mercat de Ninot, i els nous punts verds de barri que es posin en funcionament. • Mòbils: 9 camions punts verds mòbils, amb 97 parades distribuïdes per la ciutat de dilluns a dissabte en horari de matí i tarda. • 1 camió punt verd mòbil escolar, amb parades a les escoles i altres centres i entitats segons programació efectuada pel programa d’Escoles més Sostenibles, amb assistència a altres activitats educatives o didàctiques que es puguin promoure a la ciutat. Aquest encàrrec és desenvoluparà segons el que es determina amb detall al document adjunt anomenat Programa de treball i memòria econòmica corresponent a l’encàrrec de gestió de l’Ajuntament de Barcelona a Tersa per a la gestió dels punts verds de la ciutat durant el 2018. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 3 -3 4 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ 3) DURADA Aquest encàrrec haurà de portar-se a terme durant l’any 2018, per tant, la seva vigència no s’estendrà més enllà del 31 de desembre de 2018. 4) PRESSUPOST DE L’ENCÀRREC Amb l’aprovació d’aquest encàrrec l’Ajuntament disposarà a favor de Tersa, la quantitat de quatre milions vuitanta-set mil trenta-nou euros amb seixanta-sis cèntims (4.087.039,66 €, IVA inclòs) per la realització de l’objecte del present encàrrec de gestió, d’acord amb les directius que rebi del municipi, a aquestes prescripcions generals i al programa de treball i memòria econòmica corresponent a aquest encàrrec que s’adjunta com Annex. Aquesta aportació anirà a càrrec de la partida 44450.16221.0502 del pressupost del exercici 2018 (4.087.039,66 €) de la Gerència Ecologia i Serveis Urbans-Ecologia Urbana. 5) OBLIGACIONS DE TERSA a) Executar les prestacions objecte d’aquest encàrrec d’acord amb les directius que rebi del municipi, a aquestes prescripcions generals i al Programa de treball i Memòria econòmica corresponent a aquest encàrrec que s’adjunta com annex. b) Efectuar en el mes de desembre de 2018 una tramesa a l’Ajuntament de Barcelona reflectint l’estat de desenvolupament dels diferents projectes i treballs amb la documentació tècnica relativa al serveis encomanats. c) Designar un referent com a interlocutor del servei d’assistència encomanat. d) Fer constar, en totes les activitats que es desenvolupin, així com els materials produïts en el marc d’aquest encàrrec, de manera clara l’encàrrec i el logotip de l’Ajuntament de Barcelona. e) Transcorregut el període de vigència del present encàrrec s’haurà de lliurar els informes i/o memòria que justifiqui la seva correcta execució. f) Complir amb la resta d’obligacions que es desprenen del present encàrrec. g) Aquest encàrrec no suposa cessió de titularitat de les competències ni dels elements substantius del seu exercici. h) En el cas que el TERSA contractés amb tercers amb motiu de l’execució d’aquest encàrrec, als contractes a subscriure els resultarà d’aplicació, en els termes que en cada cas resulti procedent, el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre , TRLCSP. 6) COMISSIÓ TÈCNICA DE SEGUIMENT B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 4 -3 4 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Per al seguiment dels treballs objecte d’aquest encàrrec, es constituirà una Comissió Tècnica que es reunirà als menys un cop al trimestre. Estarà integrada per dos tècnics de l’Ajuntament de Barcelona, Josep Jurado (Cap del Departament de Gestió de Residus) i Roberto Chico (tècnic) o persones en les que deleguin, i per dos tècnics de Tersa, Daniel Menéndez com a director de Tersa i Rut Domínguez com a cap de gestió de punts verds o persones en les que deleguin. En les reunions d’aquesta Comissió podran participar també altres experts degudament convocats si els seus membres ho consideren convenients en funció dels assumptes a tractar. 7) EXTINCIÓ DE L’ENCÀRREC Aquest encàrrec de gestió s’extingirà per la realització del seu objecte, el transcurs del seu període màxim de vigència, la voluntat de la part encomanant i les causes generals establertes en dret. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 5 -3 4 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ PROGRAMA DE TREBALL I MEMÒRIA ECONÒMICA CORRESPONENT A L’ENCÀRREC DE GESTIÓ DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA A TERSA PER A LA GESTIÓ DELS PUNTS VERDS DE LA CIUTAT DURANT EL 2018 Gener 2018 B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 6 -3 4 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ 1. OBJECTE DE L’ENCÀRREC L’encàrrec a TERSA de la gestió-explotació i logística de funcionament dels punts verds de zona, barri i mòbils de la ciutat de Barcelona durant l’any 2018. 1.1 PUNTS VERDS DE ZONA. Els punts verds de zona són instal·lacions municipals de gran superfície, ubicades a l’anell de les Rondes, pensades per accedir-hi amb vehicle i per acceptar pràcticament tot tipus de residus, especialment els residus especials i de grans dimensions, tant d’usuaris particulars com d’activitats econòmiques. L’empresa haurà de gestionar els set punts verds de zona de la Ciutat i aquells que puguin construir-se durant la durada de l’encàrrec de gestió. En el cas que l’Ajuntament decidís modificar els horaris de servei, es repercutirà en la liquidació econòmica l’increment o disminució de costos derivada d’aquest fet de manera proporcional al cost total del servei. En cas que s’hagi de donar de baixa algun punt verd de zona, es farà de forma automàtica, sense que es pugui repercutir cap contraprestació econòmica derivada de l’anul·lació i/o modificació de les condicions de contractació que TERSA realitzi per a portar a terme la gestió d’aquestes instal·lacions. Els materials / residus recollits als punts verds de zona podran ésser lliurats directament a un transportista autoritzat, o transportats directament per l’empresa (sempre i quan aquesta estigui autoritzada per l’Agència de Residus de Catalunya) a un gestor autoritzat, en funció de la fracció residual en qüestió. Els punts verds de zona rebran materials d’usuaris particulars i no particulars, i també de la descàrrega dels punts verds de barri, mòbils i mòbil escolar. A criteri de l’Ajuntament, als punts verds de zona es podrà habilitar una zona de descàrrega per a la maquinària del servei de neteja. Les empreses del servei de neteja i recollida de residus seran les responsables d’habilitar aquestes zones amb contenidor/-s metàl·lic/-s i de dur a terme el buidat diari i el manteniment d’aquests i de la seva zona de reserva. A criteri de l’Ajuntament, als punts verds de zona de Les Corts, Collserola i Vall d’Hebron es podrà habilitar una zona que pugui ésser utilitzada com a magatzem dels contenidors de sal o dels vehicles assignats específicament pel Pla d’Actuació d’Emergència Municipal per a Neu i Gel durant la fase d’activació del pla. El punt verd de zona de la Vall d’Hebron compta amb un mòdul de recepció i emmagatzematge de materials de fibrociment amb amiant d’origen particular. A tal efecte, el vehicle del servei de recollida selectiva de fibrociment abandonat a la via pública descarregarà al mòdul de recepció del PVZ de la Vall d’Hebron. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 7 -3 4 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/  Identificació dels Punts Verds de Zona: • Dte. de Sants-Montjuïc: - Montjuïc • Dte. de Les Corts: - Les Corts-Pedralbes • Dte. de Gràcia: - Collserola • Dte. d’Horta-Guinardó: - Vall d’Hebron • Dte. de Nou Barris: - Vallbona • Dte. de Sant Andreu: - Sant Andreu • Dte. de Sant Martí - Fòrum 1.2 PUNTS VERDS DE BARRI I PUNT VERD COL·LABORADOR Els punts verds de barri són instal·lacions municipals ubicades dins l’entramat urbà i que únicament accepten residus municipals d’origen domiciliari de petites dimensions. L’empresa gestionarà els vint-i-dos punts verds de barri així com aquells que puguin construir-se durant la durada de l’encàrrec de gestió i controlarà la gestió del punt verd de barri col·laborador Tabuenca així com dels que també es puguin habilitar durant la contractació. En el cas que l’Ajuntament decidís modificar els horaris de servei, es repercutirà en la liquidació econòmica l’increment o disminució de costos derivada d’aquest fet de manera proporcional al cost total del servei. En cas que s’hagi de donar de baixa algun punt verd de barri, es farà de forma automàtica, sense que es pugui repercutir cap contraprestació econòmica derivada de l’anul·lació i/o modificació de les condicions de contractació que TERSA realitzi per a portar a terme la gestió d’aquestes instal·lacions. Els materials recollits als punts verds de barri es lliuraran directament a un transportista autoritzat, o transportats directament per l’empresa, sempre i quan disposi de la corresponent autorització, a un gestor autoritzat per l’ARC. Es podrà realitzar la descàrrega als punts verds de zona sempre que s’asseguri la identificació de forma fefaent dels pesos per punt verd de barri i per les diferents fraccions. La gestió dels materials / residus del punt verd de barri col·laborador recaurà sobre l’empresa que presta el servei general.  Identificació dels actuals Punts Verds de Barri i Col·laborador: • Dte. de Ciutat Vella: - Folch i Torres - Barceloneta • Dte. de l’Eixample: - Sagrada Família - Fort Pienc - Mercat Ninot - Nova Esquerra de l’Eixample B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 8 -3 4 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ • Dte. de Sants-Montjuïc: - Poble Sec - Bordeta • Dte. de Les Corts: - Bacardí - Les Corts • Dte. de Sarrià-S. Gervasi: - Vallvidrera • Dte. de Gràcia: - Tabuenca (col·laborador) - Gal·la Placídia • Dte. d’Horta-Guinardó: - Horta-Guinardó - Horta-Carmel • Dte. de Nou Barris: - Turó de la Peira - Roquetes - Ciutat Meridiana • Dte. de Sant Andreu: - Sant Andreu - Sant Andreu Nord • Dte. de Sant Martí: - Clot - Sant Martí de Provençals - Poblenou 1.3 PUNTS VERDS MÒBILS i MÒBIL ESCOLAR. TERSA explotarà i gestionarà els nou punts verds mòbils més els de reserva i el punt verd mòbil escolar, així com aquells que es puguin adquirir durant el període de l’encàrrec de gestió. TERSA assumirà les gestions relacionades amb la substitució dels camions que hagin arribat al final de la seva vida útil o que per causes tècniques o de conservació sigui aconsellable el canvi del vehicle. La substitució es farà sempre per un vehicle nou, amb carrosseria adaptada a punt verd. Aquests vehicles han de disposar, com a mínim, d’ordinador, de la contenització necessària per recollir les fraccions demanades, de pressa de corrent 220v, d’escala d’accés adaptada, de plataforma elevadora, de portes laterals, de llum interior i de bàscula. Haurà d’anar retolat amb la imatge que defineixi l’Ajuntament de Barcelona i haurà d’estar al corrent de tots els requeriments tècnics i legals que afectin aquest tipus de vehicles (assegurances, matriculacions, legalitzacions...) pel seu normal funcionament. Els vehicles hauran de ser preferiblement elèctrics, en el cas que no hi hagi vehicles amb aquesta tecnologia consolidada i amb un servei post venda que pugi garantir els recanvis i manteniment a Barcelona o rodalies durant la seva vida útil, és podran substituir per vehicles que compleixin com a mínim la normativa EURO VI. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 9 -3 4 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Per aquest motiu, en el pressupost existeix una partida per aquest concepte i no es repercutiran altres costos addicionals. 1.3.1 Punts verds mòbils. Els punts verds mòbils són un servei de recollida selectiva de residus municipals domiciliaris format per vehicles amb múltiples contenidors que realitzen parades per tota la Ciutat. TERSA haurà de prestar el servei de punt verd mòbil a totes les parades que decideixi l’Ajuntament. Els punts verds mòbils transportaran els residus recollits fins als punts verds de zona que es determini. El personal del punt verd de zona haurà de pesar els diferents materials que entrin i diferenciar-los de la resta d’entrades en el registre informàtic. El conductor del punt verd mòbil s’encarregarà de dipositar al punt verd de zona cada material al seu element de contenerització.  Identificació dels nombre de parades de PV Mòbil per districte: • Dte. de Ciutat Vella: - 10 parades • Dte. de L’Eixample: - 8 parades • Dte. de Sants-Montjuïc: - 11 parades • Dte. de Les Corts: - 7 parades • Dte. de Sarrià-Sant Gervasi: - 8 parades • Dte. de Gràcia: - 8 parades • Dte. d’Horta-Guinardó: - 12 parades • Dte. de Nou Barris: - 10 parades • Dte. de Sant Andreu: - 9 parades • Dte. de Sant Martí: - 14 parades Total: - 97 parades 1.3.2 Punt verds mòbil escolar. El punt verd mòbil escolar és un servei que ha de ser considerat com una activitat de sensibilització i de difusió ambiental. Sense deixar de banda la possibilitat d’efectuar recollida selectiva de residus originats a les escoles o pels escolars a les seves llars. Les visites a les escoles, centres educatius o entitats es realitzaran mitjançant sol·licitud i aprovació de l’Ajuntament, TERSA haurà de programar setmanalment les visites a realitzar als centres educatius que així ho hagin sol·licitat a través de “Barcelona + sostenible” i “escoles + sostenibles”. El punt verd mòbil escolar descarregarà els residus recollits als punts verds de zona que es determini. El personal del punt verd de zona haurà de pesar els diferents materials que entrin i diferenciar-los de la resta d’entrades en el registre informàtic. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 0- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ El conductor del punt verd mòbil escolar s’encarregarà de dipositar al punt verd de zona cada material al seu element de contenerització. Puntualment els punts verds mòbils de carrer i escolar podran atendre els serveis extraordinaris que l’Ajuntament determini com ara, assistència a fires, festes de barri o esdeveniments municipals.  Identificació de l’activitat del PV Mòbil escolar: • Parades a les escoles segons programació efectuada pel programa “Barcelona + sostenible” i “Escoles + sostenibles” i assistència a altres activitats educatives que es promouen a la ciutat. 1.4 HORARI DE FUNCIONAMENT. L’horari s’ha ajustat als hàbits dels ciutadans. Aquest fet suposa que l’horari fixat inicialment s’ha adaptat a la utilització dels punts verds de barri per part dels ciutadans. • Punts verds de Zona. Horari de funcionament: 67 ½ hores setmanals. Horari d’apertura als ciutadans: 60 ½ hores setmanals. - De dilluns a divendres: de 8:00 a 18:30 hores - Dissabtes i diumenges: de 9:00 a 13:00 hores - Festius: tancat. - • Punts verds de Barri. Horari de funcionament i d’apertura als ciutadans: 54 hores setmanals - De dilluns a dissabte: de 8:30 a 14:00 hores i de 16:00 a 19:30 hores. - Diumenges i festius: tancat. - El punt verd de Barri col·laborador pot tenir horaris d’apertura i tancament diferents als de barri, en tot cas ajustats a la demanda dels ciutadans dels seu entorn geogràfic i a les activitats que desenvolupin. • Punts verds Mòbils. Horari de funcionament i d’apertura als ciutadans: - De dilluns a dissabte: de 8:30 a 14:00 hores i de 16:00 a 19:30 hores, en horari de matí o tarda, en funció de la parada. - Punt verd mòbil escolar: en funció de la programació efectuada pel programa de “Barcelona + sostenible” i “escoles + sostenibles” i assistència a altres activitats educatives que es promouen a la ciutat. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 1- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ 1.5 INSTRUMENTS ECONÒMICS D’APLICACIÓ ASSOCIATS AL SERVEI GENERAL DE PUNTS VERDS. L’empresa haurà d’incorporar a la gestió del servei de punts verds els instruments econòmics establerts per l’Ajuntament:  Bonificació a la Taxa Metropolitana de Tractament de Residus (TMTR) de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.  Preus Públics per a la prestació del servei de recollida de residus comercials i de petits industrials als punts verds de zona. 1.5.1Taxa Metropolitana de Tractament de Residus (TMTR). Segons l’Ordenança fiscal reguladora de les taxes metropolitanes de tractament i disposició de residus municipals, el fet imposable de la TMTR és, entre d’altres, la prestació del servei de gestió de residus dels punts verds. La taxa és d’aplicació a tots els domicilis de la Ciutat a través de la factura de l’aigua. El capítol 7 de la norma estableix una sèrie de bonificacions que poden aplicar-se a la TMTR: “Podran aplicar-se reduccions de fins el 25% mitjançant Decret de Gerència a aquells contribuents que estableixin programes específics per incentivar la minimització, la recollida selectiva o altres mesures dirigides a la millora de la gestió dels residus. La quantificació de la reducció vindrà establerta per criteris mesurables que s'aprovaran per Decret de la Presidència de l'AMB. Dins d'aquest 25%, fins a un 14% serà en funció de l'ús de les deixalleries durant l'exercici, tant fixes com mòbils, d'acord amb el següent barem: Ús dels punts verds Bonificació De 0 a 1 vegada 0% 2 vegades 1% 3 vegades 2% ... ... 13 vegades 12% 14 vegades 13% 15 o més vegades 14% L’empresa serà la responsable de lliurar la targeta magnètica de bonificació als usuaris particulars que així ho sol·licitin i d’enregistrar al programa informàtic l’aplicació de les bonificacions de la TMTR corresponents i el nombre actualitzat de targetes actives. La lectura i comptabilització de visites de particulars es farà de forma manual o mitjançant un lector de targetes magnètiques o QR que anirà connectat al programa informàtic de punts verds. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 2- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ A partir de les visites realitzades per cada usuari particular i comptabilitzades de forma manual o amb la targeta magnètica, l’Àrea Metropolitana de Barcelona aplicarà la bonificació anual pertinent a la Taxa Metropolitana del Tractament de Residus. 1.5.2 Preus públics. Punts verds de Zona. A l’Ordenança General del Medi Ambient de Barcelona s’exposa que, mitjançant la corresponent Ordenança Fiscal, l’Ajuntament establirà els preus públics per la utilització dels punts verds que hauran de satisfer els usuaris que siguin titulars d’activitats industrials, comercials o de serveis. La norma d’us de punts verds publicada en el BOPB amb data 9 d’octubre del 2014 contempla la capacitat dels vehicles a partir de la qual també s’exigirà, en tot cas, el pagament del preu públic i com els titulars d’activitats econòmiques podran eximir-se de l’aplicació mitjançant l’establiment de convenis específics amb l’Administració municipal. Les activitats econòmiques signants de l’Acord Cívic per a una Barcelona Neta i Sostenible i les activitats econòmiques adherides a de “Barcelona + sostenible” i “escoles + sostenibles” el Pla d’acció aprovat podran sol·licitar targetes magnètiques de descompte en els preus públics del servei de punts verds de zona:  Bonificació del 50% sobre els preus públics per a les activitats econòmiques signants de l’Acord Cívic o amb el Pla d’Acció aprovat.  Bonificació del 100% sobre els preus públics per a les associacions i entitats sense ànim de lucre signants de l’Acord Cívic o amb el Pla d’Acció aprovat. Respecte el sistema de cobrament, l’empresa aplicarà el preu públic amb la corresponent bonificació en el moment de l’aportació de materials per part de l’usuari, qui podrà pagar en efectiu o amb targeta de dèbit / crèdit. Mensualment, l’empresa reembossarà l’import recaptat a l’Ajuntament de Barcelona corresponent a l’activitat del mes vençut. Punts verds de Barri, Col·laborador i Mòbils. Els punts verds de barri, col·laborador i mòbils estan pensats per a donar servei al ciutadà, per acostar-li el servei, conseqüentment no seran d’aplicació els preus públics ni disposaran de caixa de diners per donar el canvi. No s’acceptaran entrades d’usuaris industrials o comerciants. 1.6 PROTOCOL DE FUNCIONAMENT DELS PUNTS VERDS. L’empresa serà la responsable de la gestió, explotació i manteniment del servei de punts verds fixes (de zona, de barri i col·laborador) i mòbils, incloent les instal·lacions, equipaments, vehicles i materials aportats pels usuaris. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 3- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Les operacions de gestió, explotació i manteniment dels punts verds hauran de disposar dels permisos, assegurances i llicències segons la normativa legal vigent així com de seguir les prescripcions establertes a la norma tècnica de l’Agència de Residus de Catalunya. Tanmateix, l’estat de manteniment de les instal·lacions haurà de garantir plenament la seguretat dels treballadors i usuaris i la bona imatge que es requereix d’una instal·lació municipal. L’empresa implantarà els protocols de funcionament en els punts verds de zona, de barri i mòbils, i es farà càrrec de tots els processos que han de seguir els materials / residus, des de la seva recepció fins al tractament final pel gestor de residus autoritzat. L’operativa de la gestió dels materials / residus que arriben als diferents tipus de punts verds de la Ciutat adoptarà la jerarquia de les 3 erres (reducció, reutilització i reciclatge) com a estratègia de gestió enfront els tractaments finalistes (valorització energètica, dipòsit controlat). 1.6.1 Gestió dels materials/residus als punts verds. L’empresa serà responsable de la gestió i explotació de tots els materials que arribin als punts verds. La gestió inclou la recepció, la classificació, l’emmagatzematge, les operacions de recuperació, reparació i desballestament, tallers de valorització (en els PV de Zona), el transport i el destí final dels materials a un gestor de residus autoritzat per l’ARC. Una vegada que els materials / residus hagin entrat al punt verd, el primer pas de la gestió serà la seva classificació a fons. L’emmagatzematge haurà de fer-se tenint en compte el transport posterior dels materials i les condicions acordades amb el transportista. A més, caldrà considerar les puntes d’assistència i buidar preventivament els contenidors que puguin provocar desbordaments. El transport i el tractament dels diferents materials hauran de realitzar-se a través dels transportistes i gestors autoritzats per l’Agència de Residus de Catalunya. 1.6.2 Subproductes Els subproductes són els materials valoritzables que tenen un valor econòmic positiu. En l’any 2016 la venda de subproductes va ser de 248.322,21 € i en el 2017 hi ha una previsió de tancament de 220.000€. Amb aquestes dades s’estima que en el 2018 la venda d’aquests subproductes suposi un valor econòmic positiu de 220.000€. Aquest valor s’ha incorporat en el pressupost d’aquest encàrrec de gestió pel 2018. Tanmateix els preus fluctuen d’acord amb les condicions del mercat. En el cas que la venda de subproductes sigui superior a aquest import, la quantitat que sobrepassi es destinarà a tasques de manteniment i millora dels punts verds de Barcelona que Tersa haurà de realitzar abans de finalitzar el 2018. 1.6.3 Recollida d’oli vegetal a la ciutat La recollida d’oli vegetal a la Ciutat té com a objectius reduir l’impacte ambiental que suposa aquest residu mitjançant una correcta gestió i la creació de llocs de treball d’inserció sociolaboral a través B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 4- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ d’empreses sense ànim de lucre que tinguin com a finalitat, la de fomentar la integració de persones amb disminució. Segons el conveni entre l’Ajuntament de Barcelona i ASPROSEAT, la prestació del servei de recollida d’oli vegetal la realitzarà aquesta empresa d’inserció sociolaboral i consistirà en la recollida d’oli vegetal als punts verds de barri i zona de la ciutat així com en aquells punts que pugui determinar l’Ajuntament . Tanmateix està previst que aquest servei es liciti mitjançant concurs públic en el 2018, per tant pot canviar l’empresa que subministri el servei de recollida d’oli vegetal. Usuaris Aquest servei és obert per a tot tipus d’usuaris, particulars i no particulars. Els no particulars poden fer servir els punts verds mòbils i de barri sempre que no sobrepassin la quantitat de 8 kg d’oli vegetal al més. Tersa haurà d’identificar l’establiment i donar-li un comprovant conforme ha dipositat l’oli vegetal al punt verd. Aquest comprovant ha de tenir com a mínim la data, el nom de la parada o punt verd, el nom o raó social de l’establiment i els quilos que ha portat. Horari del servei de recollida d’oli vegetal. L’horari de recollida s’adaptarà a l’horari d’obertura dels punts de recollida. Protocol de funcionament En aquest moments hi ha dos sistemes de recollida d’oli vegetal, amb retorn de l’envàs i amb dipòsit. Recollida d’oli vegetal amb retorn de l’envàs. Els operaris dels punts verds reparteixen els envasos definits per l’Ajuntament de Barcelona per la recollida d’oli vegetal als ciutadans que ho demanin. Punts verds de barri i zona ASPROSEAT o l’empresa adjudicatària del concurs que es portarà a terme (a partir d’ara l’empresa d’inserció) proporcionarà les caixes estanques amb envasos nets que arribaran amb els pots nets cap avall. L’encarregat del punt verd, quan un usuari arribi amb un envàs ple, li donarà un envàs net i en una caixa de plàstic estanca buida igual a la que porta els envasos nets, facilitada per l’empresa d’inserció, col·locarà el pot ple cap amunt i no canviarà de caixa fins que aquesta no estigui plena. Quan l’empresa d’inserció vagi a recollir les caixes, aquest s’hauran d’endur totes les caixes que tinguin envasos plens i les canviarà per caixes amb envasos nets col·locats cap avall. Punts verds mòbils A Barcelona tenim 9 camions que donen servei a 97 parades de dilluns a dissabte en horari de mati o de tarda. Aquests 9 camions, descarreguen en els punts verds de zona, cada dia al migdia el recollit en les parades del matí i a la tarda el recollit en les parades que han donat servei a la tarda. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 5- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Els encarregats dels PVM hauran de carregar les caixes de plàstic estanques necessàries amb els envasos nets, tenint en compte la parada i la afluència d’usuaris. I les col·locaran de manera segura en el compartiment de voluminosos. L’empresa d’inserció proporcionarà aquestes caixes amb envasos nets que arribaran amb els pots nets cap avall. L’encarregat del punt verd mòbil, quan un usuari arribi amb un envàs ple, li donarà un pot buit i net i, en una caixa de plàstic estanca buida, col·locarà el pot ple cap amunt i no canviarà de caixa fins que aquesta no estigui plena. Quan vagin a descarregar a un punt verd de zona, deixaran totes les caixes plenes en el lloc indicat. Quan l’empresa d’inserció vagi a recollir les caixes, aquesta s’haurà d’endur totes les caixes que tinguin envasos plens i les canviarà per caixes amb envasos nets col·locats cap avall. No es distribuiran envasos d’oli en el punt verd mòbil escolar. Recollida d’oli vegetal amb dipòsit: Els ciutadans no fan servir els envasos que donen els punts verds i porten l’oli vegetal en altres envasos que poden ser de plàstic, vidre... L’operari del punt verd aboca el contingut d’aquests envasos en el dipòsit d’oli vegetal que hi ha a cada punt verd. S’ha de tenir present que els punts verds mòbils buiden el dipòsit en els punts verds de zona. Responsabilitats generals de TERSA envers la recollida d’oli vegetal  Ésser l’interlocutor entre l’Ajuntament i l’empresa d’inserció.  Planificar i programar el circuit de recollida (comunicar la ruta amb antelació al conductor, l’hora aproximada de recollida al demandant del servei, etc.).  Controlar que el servei de recollida selectiva es realitzi seguint els criteris generals de qualitat establerts.  TERSA coordinarà i supervisarà el subministrament dels envasos d’oli vegetal de forma que s’eviti en, tot moment, que algun punt verd no en tingui.  TERSA coordinarà i supervisarà les operacions de buidat de forma que s’eviti en tot moment el desbordament dels pots d’oli o dels dipòsits.  TERSA supervisarà la reposició dels envasos d’oli vegetal i la recollida de l’oli vegetal no superarà les 24 h. des de la petició de reposició o buidat.  L’empresa d’inserció facilitarà a TERSA totes les dades necessàries per al tractament estadístic (pesos recollits, pots repartits, gestió de l’oli, etc.).  TERSA tractarà les dades relatives al servei i elaborarà els informes mensuals de gestió del servei d’acord amb els condicionants establerts per l’Ajuntament. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 6- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/  TERSA proporcionarà mensualment la informació dels kg. d’oli vegetal recollits en els punts verds de la ciutat i llocs designats per l’Ajuntament, de la forma que es determini per l’Ajuntament (Requeriments en matèria d’informació). Import El possibles beneficis obtinguts per la gestió de l’oli seran íntegrament per l’empresa d’inserció que realitzi el servei. Tersa no rebrà cap contraprestació econòmica derivat d’aquest servei Responsabilitats generals de TERSA envers el personal l’empresa d’inserció. Tersa haurà de vetllar que l’empresa de recollida d’oli compleixi:  L‘afiliació i cotització a la Seguretat Social del conjunt de tot el personal adscrit en tot moment.  La coordinació empresarial en matèria de prevenció de riscos.  La formació en les bones pràctiques, correcte execució del servei, en la utilització de les eines, equips i maquinària associades i en prevenció de riscos laborals.  L’acompliment de qualsevol normativa vigent a Barcelona, sigui d’àmbit local, regional, nacional o europeu, aplicable al personal, especialment aquelles que estiguin relacionades amb: o Seguretat, prevenció de riscos laborals i higiene. o Protecció del personal en relació al trànsit rodat. o Protecció de dades personals. o Atenció i prevenció sanitària. o Tots els treballadors del servei han d’anar en tot moment correctament uniformats i en òptimes condicions d’higiene personal i de decor. o Els uniformes i vestuari compliran amb la normativa legalment vigent, inclosa la de PRL. L’Ajuntament de Barcelona no tindrà en cap moment relació laboral, jurídica ni d’altra mena amb el personal de l’empresa de recollida d’oli vegetal. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 7- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ 1.6.4 Entrada d’usuaris i recepció de residus / materials. Pel que fa als punts verds de zona i de barri, l’encarregat de la instal·lació comprovarà que els materials aportats per l’usuari estiguin a la llista d’admissibles. En el cas que no ho estiguin, l’encarregat informarà dels motius del refús i de les possibles vies de gestió existents. L’encarregat del punt verd registrarà totes les entrades a través del programa informàtic de gestió dels punts verds: usuaris, nombre d’entrades i kg per fracció lliurada, així com altres dades en funció de les necessitats de gestió que determini l’Ajuntament de Barcelona. L’encarregat informarà als usuaris on dipositar cada material / residu i de la gestió posterior que rebran. Excepte en el cas de residus especials, serà el propi usuari qui, prioritàriament, dipositi els residus aportats a l’element de contenerització adequat, prèvia informació per part de l’encarregat de la instal·lació. En cas que el ciutadà ho sol·liciti expressament, serà l’operari qui dipositi els residus, sempre que el material lliurat, pel seu pes o volum, no pugui afectar la seguretat o salut de l’operari. En el cas de residus especials, l’usuari haurà d’informar a l’encarregat sobre l’origen i composició dels residus aportats. En el cas que es sol·liciti pels usuaris, els operaris dels punts verds tindran l’obligació d’ajudar a la descàrrega dels residus/materials aportats, sempre que el material lliurat, pel seu pes o volum, no pugui afectar la seguretat o salut de l’operari. En el cas d’usuaris particulars, l’encarregat de la instal·lació aplicarà la bonificació de la taxa metropolitana de tractament de residus (TMTR) mitjançant la lectura informatitzada de la targeta corresponent. L’operari tindrà una actuació proactiva, informant de l’existència de la targeta de bonificació. Algunes de les funcions aplicables als punts verds de zona seran:  Pesar els vehicles a l’entrada i sortida.  Ajudar als usuaris que ho sol·licitin en les operacions de descàrrega, sempre que el material lliurat, pel seu pes o volum, no pugui afectar la seguretat o salut de l’operari.  En el cas d’usuaris no particulars, aplicar el preu públic a les fraccions residuals previstes als preus públics anuals per tipologia d’usuari o quantitat de materials aportats. o El sistema de cobrament podrà ésser en efectiu o amb targeta de dèbit / crèdit. o L’encarregat lliurarà a l’usuari un justificant de pagament en relació als residus aportats per aquest. o Si l’usuari disposa de targeta d’Acord Cívic o amb el Pla d’Acció aprovat, l’encarregat la passarà i se li aplicarà el descompte en el preu públic indicat per la normativa vigent. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 8- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Pel que fa a punts verds mòbils, el conductor del vehicle serà el responsable de controlar el bon funcionament del servei, registrarà l’entrada d’usuaris i materials recollits, passarà la targeta dels punts verds pel lector magnètic o introduirà manualment les dades, i transportarà el vehicle fins al punt verd de zona més proper al servei realitzat. També, serà el conductor del vehicle el responsable de disposar cada material al seu element de contenció dins dels punt verd de zona. A partir d’aquí, el circuit de gestió dels materials del punt verd mòbil serà el mateix que per la resta d’aportacions realitzades. Els residus recollits pel servei de punts verds mòbils, punt verd mòbil escolar, i punts verds de barri, roba, fibrociment abandonat a la via pública, etc., tot i ésser gestionats de manera conjunta amb la resta de residus aportats als punts verds de zona sí que es pesaran a l’entrada identificant els kg que corresponen a cada instal·lació i es distingiran dels aportats directament als punts verds de zona. 1.6.5 Classificació i emmagatzematge. Sempre que sigui possible, els materials es classificaran de forma detallada per subfraccions materials. Cada subfracció es dipositarà al lloc més adient en funció de la seva posterior gestió: recuperació o reparació, reutilització, reciclatge o disposició final. Tots els punts verds de zona comptaran amb àrees habilitades amb contenidors de gran volum, de petit volum, zones cobertes, etc. Tots els elements de contenció disposaran del cartell indicatiu específic del material que s’hi pot dipositar. En cap cas, els residus seran dipositats directament sobre el paviment. Caldrà disposar de palets o sistemes alternatius per dipositar aquells residus que no puguin ésser apilats. Pel que fa a la disposició dels residus a la instal·lació, l’empresa haurà de tenir en compte les recomanacions de la norma tècnica sobre deixalleries de l’Agència de Residus de Catalunya. L’empresa haurà de garantir que les operacions d’emmagatzematge es realitzin en funció de la composició dels materials. Així, no s’ubicaran de manera contigua, contenidors amb continguts incompatibles (residus que puguin reaccionar). En funció dels sistemes de valorització de residus que s’estableixin als punts verds de zona, s’hauran de considerar els següents aspectes a l’hora de classificar i emmagatzemar els materials aportats:  Si es compta amb sistema de reutilització, els materials en bon estat es separaran i emmagatzemaran a part.  Si es compta amb sistema de reparació, els materials susceptibles d’ésser arreglats es separaran de la resta i es portaran al taller de reparació.  Si es compta amb sistema de desballestament/tallers de valorització, els residus desballestables es podran descomposar en les diferents fraccions residuals. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 1 9- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/  En tots aquests casos, l’empresa haurà d’organitzar i habilitar els espais destinats a aquestes operacions. L’encarregat controlarà que els residus es disposin als elements de contenció corresponents. L’encarregat haurà de dur un control sobre el grau d’ompliment dels contenidors per tal d’evitar desbordaments. S’haurà de garantir un mínim de capacitat de recepció per cada material i evitar sobreeiximents dels elements de contenerització. Abans que els contenidors s’emplenin, l’encarregat avisarà al corresponent transportista per a que porti el material / residu fins al gestor, ambdós autoritzats per l’Agència de Residus de Catalunya. 1.6.6 Transport dels materials / residus. L’empresa lliurarà els contenidors als transportistes degudament etiquetats, i en cap cas es barrejaran materials. Els contenidors plens que es retirin hauran d’ésser reemplaçats per equivalents, nets i buits. L’empresa podrà disposar d’equipaments auxiliars per reduir les despeses en el transport (compactadores, premses, trituradores, roll-packers, etc.), tenint en compte les condicions de lliurament que s’hagin acordat amb el transportista autoritzat, i amb l’aprovació de l’Ajuntament. El buidat dels contenidors del punt verd no haurà d’afectar l’activitat d’aportació per part dels usuaris, ni suposar un risc per a ells ni per als operaris del punt verd. La retirada de contenidors haurà de realitzar-se de manera coordinada amb les operacions d’aportació per part dels usuaris. Així mateix, les tasques de buidat i recollida de contenidors hauran de realitzar-se en horari que no suposi molèsties als veïns propers a la instal·lació, no abans de les 9 del matí i mai en diumenge evitant en tot cas polsegueres i sorolls. L’empresa durà al dia un registre de sortida dels materials a través del programa informàtic de gestió dels punts verds. Tanmateix, arxivarà i durà un control dels Fulls de Seguiment de l’Agència de Residus de Catalunya. 1.6.7 Destinació dels residus. L’empresa haurà de garantir que la gestió dels residus acompleixi amb l’establert per la normativa vigent. L’empresa haurà d’optar, sempre que sigui econòmica i tècnicament possible, per la valorització de tots els materials (recuperació, reutilització i reciclatge) enfront d’operacions de disposició. Quan un residu no pugui valoritzar-se ni reciclar-se, es gestionarà com a resta. L’empresa serà responsable de lliurar els materials / residus a l’operador logístic de Barcelona (Àrea Metropolitana de Barcelona) o als transportistes i gestors autoritzats per l’Agència de Residus de Catalunya. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 0- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ L’Ajuntament de Barcelona haurà de conèixer els transportistes i gestors dels residus escollits per l’empresa i el destí de tots els materials / residus. L’Ajuntament de Barcelona es reserva la facultat de decidir a quin gestor s’han de lliurar els materials / residus, clàusula de salvaguarda que garanteixi la gestió ambientalment correcta dels materials / residus. L’empresa facilitarà a l’Ajuntament de Barcelona tota la informació relacionada amb la gestió i explotació del servei, i consentirà i col·laborarà en totes les inspeccions d’assegurament de la qualitat i de requeriments en matèria d’informació. 1.7 PERSONAL. TERSA precisarà l’estructura de la plantilla necessària per a la realització dels serveis proposats, fent referència a la quantitat total de recursos humans i al desglossament per torns de treball per cada instal·lació i servei. La quantitat total de recursos humans necessaris inclourà les reserves, el personal de substitució per baixes, les vacances, l’absentisme, els solapaments que no es puguin cobrir per contractacions temporals, etc. L’empresa haurà d’indicar els llocs de treball, les categories laborals i la necessitat total de plantilla. El personal haurà de tenir experiència acreditada en gestió del residus així com amb el tracte amb el ciutadà. Els punts verds de zona funcionaran com a mínim amb dos persones (encarregat i operari), amb excepcions justificades per l’empresa i validades per l’Ajuntament. La gestió dels punts verds de zona es realitzarà preferentment amb personal d’empreses d’inserció i inclourà la implantació de tallers de valorització en les instal·lacions on sigui possible. També s’afavorirà la realització de convenis de pràctiques, d’estades d’alumnes o de mesures penals alternatives. Els punts verds de barri funcionaran amb una sola persona (en cada un dels centres), que serà el responsable, a excepció del punt verd de barri de Sagrada Família que en tindrà 2 operaris. Els punts verds mòbils funcionaran amb una sola persona, que al mateix temps, en serà el responsable. 1.7.1 Responsabilitats generals de TERSA envers el personal:  L’afiliació i cotització a la Seguretat Social del conjunt de tot el personal adscrit en tot moment. Pel personal adscrit a convenis de pràctiques, d’estades d’alumnes o de mesures penals alternatives s’aplicarà la legislació laboral i educativa (si escau) vigent per aquest tipus de situació.  L’acompliment de qualsevol normativa vigent a Barcelona, sigui d’àmbit local, regional, nacional o europeu, aplicable al personal, especialment aquelles que estiguin relacionades amb: B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 1- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ o Seguretat, prevenció de riscos laborals i higiene. o Protecció del personal en relació al trànsit rodat. o Protecció de dades personals. o Atenció i prevenció sanitària.  La definició i implantació de mesures en matèria de gestió de personal, amb tendència cap a un creixement i millora en eficiència del servei i professionalitat de les persones, especialment pel que fa a: o La formació en les bones pràctiques, correcte execució del servei, en la utilització de les eines, equips i maquinària associades i en prevenció de riscos laborals. o La formació vers el medi ambient, i la gestió dels residus municipals en concret, i la relació amb el ciutadà. o La formació específica en la correcció de comportaments incívics. o Fórmules de motivació i reconeixement.  La dotació dels uniformes acordats definitivament amb l’Ajuntament de Barcelona. Per això: o L’empresa proposarà i preveurà per a les diferents categories laborals i per a cada tipus d’activitat, els models de material i uniformes que consideri més oportuns per al correcte desenvolupament del treball, quant al confort i seguretat del treballador i tenint en compte la imatge del servei definida per l'Ajuntament. o Els uniformes acompliran el que s’estableixi en la legislació vigent en matèria de Seguretat i Prevenció de Riscos Laborals (PRL). o L’Ajuntament de Barcelona decidirà les especificacions definitives, referides en particular a materials, formes, colors i imatge corporativa en general. o TERSA serà la responsable que tots els treballadors del servei vagin en tot moment correctament uniformats i en òptimes condicions d’higiene personal i de decor. o Els uniformes i vestuari compliran amb la normativa legalment vigent, inclosa la de PRL.  El respecte absolut de la normativa laboral vigent, en els supòsits en que TERSA consideri la necessitat objectiva i absolutament justificada per raons econòmiques, organitzatives, tècniques o de producció per procedir a una disminució de determinats llocs de treball.  L’Ajuntament de Barcelona no tindrà en cap moment relació laboral, jurídica ni d’altra mena amb el personal de TERSA. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 2- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ 1.8 SERVEI DE RECOLLIDA SELECTIVA DE ROBA A LA CIUTAT El servei de recollida selectiva de roba a la Ciutat té com a objectius reduir l’impacte ambiental que suposa el residu tèxtil mitjançant la correcta gestió del residu i la creació de llocs de treball d’inserció sociolaboral a través d’empreses que tinguin com a finalitat la de fomentar la integració de persones amb risc d’exclusió social. La prestació del servei consistirà en la col·locació de contenidors de roba usada als punts de la Ciutat determinats per l’Ajuntament, la recollida selectiva, i la posterior gestió dels residus tèxtils, establint el següent ordre de prioritats: reutilització de roba en bon estat i el reciclatge de residu tèxtil essent l‘última opció la valorització energètica i disposició final. Responsabilitats específiques de TERSA: El servei s’haurà de realitzar a través de la contractació d’empreses d’inserció de persones amb risc d’exclusió social. Les responsabilitats de TERSA seran:  Ésser l’interlocutor entre l’Ajuntament i la/-es empresa/-es d’economia social subcontractades.  Coordinar i supervisar el servei de recollida.  Planificar i programar el circuit de recollida (comunicar la ruta amb antelació al conductor, l’hora aproximada de recollida al demandant del servei, etc.).  Tractar les dades derivades del servei de recollida selectiva i lliurar la informació a l’Ajuntament amb periodicitat mensual.  Proposar a l’Ajuntament nous punts de recollida o altres ubicacions a partir del tractament mensual de les dades.  Controlar que el servei de recollida selectiva es realitzi seguint els criteris generals de qualitat establerts. Punts de recollida de roba El servei de recollida es realitzarà als punts de la Ciutat on hi hagi els contenidors actuals que així hagi decidit l’Ajuntament de Barcelona. El nombre de contenidors actuals es situa al voltant de 160 contenidors repartits per tota la ciutat. Alguns punts de la ciutat en els quals actualment hi ha contenidors de recollida de roba i calçat són:  Punts Verds (PVZona, PVBarri, PVBCol.laborador i PVMòbils),  Escoles públiques i privades (Escoles bressol, IES, CEIP, Universitats, etc.). B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 3- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/  Equipaments públics / municipals: mercats, biblioteques, casals d’avis, centres cívics, equipaments esportius, serveis socials, etc.,  Activitats econòmiques: benzineres, centres comercials, etc. La recollida selectiva de roba que es realitza a parròquies i altres institucions privades no forma part d’aquest servei. Qualsevol punt de recollida selectiva de roba que l’Ajuntament decideixi modificar, donar de baixa o incorporar al servei es farà de forma automàtica. TERSA mantindrà un llistat actualitzat dels contenidors disposats a la ciutat i facilitarà les dades d’identificació i un plànol d’ubicació. L’Ajuntament podrà definir la imatge i el tipus de contenidor així com la dels vehicles de recollida de roba. Usuaris Aquest servei és obert per a tot tipus d’usuaris, particulars i no particulars. Residus admissibles Els usuaris poden portar tot tipus de roba, complements i sabates en bon estat, que puguin ésser reutilitzats. Horari del servei de recollida selectiva de roba L’horari de recollida s’adaptarà a l’horari d’obertura dels punts de recollida. Protocol de funcionament Les operacions de buidat es coordinaran de forma que s’eviti en tot moment el desbordament dels contenidors. En cas de contenidors desbordats, TERSA ha de garantir la recollida en un termini no superior a 24 h. des de la petició de buidat. L’empresa responsable de la recollida selectiva de roba facilitarà a TERSA totes les dades necessàries per al tractament estadístic (pesos recollits, gestió de la roba, etc.). TERSA tractarà les dades relatives al servei i elaborarà els informes mensuals de gestió del servei d’acord amb els condicionants establerts per l’Ajuntament. TERSA proporcionarà mensualment la informació dels kg. de roba recollits als contenidors de roba de la ciutat de la forma que determini l’Ajuntament (Requeriments en matèria d’informació). Import Per aquest servei no hi haurà contraprestació econòmica. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 4- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Responsabilitats generals de TERSA envers el personal de la/les empresa/ses subcontractada/des: S’haurà de complir:  L‘afiliació i cotització a la Seguretat Social del conjunt de tot el personal adscrit en tot moment.  La coordinació empresarial en matèria de prevenció de riscos.  La formació en les bones pràctiques, correcte execució del servei, en la utilització de les eines, equips i maquinària associades i en prevenció de riscos laborals.  L’acompliment de qualsevol normativa vigent a Barcelona, sigui d’àmbit local, regional, nacional o europeu, aplicable al personal, especialment aquelles que estiguin relacionades amb: o Seguretat, prevenció de riscos laborals i higiene. o Protecció del personal en relació al trànsit rodat. o Protecció de dades personals. o Atenció i prevenció sanitària. o Tots els treballadors del servei han d’anar en tot moment correctament uniformats i en òptimes condicions d’higiene personal i de decor. o Els uniformes i vestuari compliran amb la normativa legalment vigent, inclosa la de PRL.  L’Ajuntament de Barcelona no tindrà en cap moment relació laboral, jurídica ni d’altra mena amb el personal de l’empresa o de la/les empresa/es subcontractada/des. 1.9 SERVEI DE RECOLLIDA DE FIBROCIMENT ABANDONAT A LA CIUTAT El servei de recollida de fibrociment abandonat a la Ciutat té com a objectius reduir l’impacte a les persones i al medi ambient que pot suposar aquest residu, mitjançant la recollida, condicionament i posterior transport al punt verd de zona de Vall Hebron o a un gestor autoritzat per l’Agencia de Residus de Catalunya. L’empresa encarregada de recollir el fibrociment abandonat a la via pública, ha de tenir experiència i disposar dels medis materials i humans per garantir que les recollides es realitzin amb condicions de seguretat adequades. Tanmateix l’empresa encarregada de la recollida de fibrociment abandonat a la via pública ha d’estar inscrita en el registre d’empreses amb risc per amiant (RERA) i autoritzada per l’Agència de Residus de Catalunya. La prestació del servei consistirà en la recollida de fibrociment abandonat a la via pública dins del terme Municipal de Barcelona. Aquesta recollida es realitzarà a petició de la central d’operacions del Ajuntament. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 5- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Responsabilitats específiques de TERSA: El servei s’haurà de realitzar per mitjans propis acomplint la legislació vigent o mitjançant la contractació d’una empresa especialitzada i autoritzada per l’Agència de Residus de Catalunya. Les responsabilitats de TERSA seran:  Ésser l’interlocutor entre l’Ajuntament i la/-es empresa/-es subcontractada/des.  Coordinar i supervisar el servei de recollida i l’acompliment de la normativa legal vigent.  Planificar i programar el circuit de recollida, assegurant que el servei de recollida no col·lapsa el mòdul de fibrociment del Punt Verd de Vall d’Hebron.  Tractar les dades derivades del servei de recollida i lliurar la informació a l’Ajuntament un cop efectuat el servei.  Controlar que el servei de recollida es realitzi segons normativa legal vigent, acomplint la llei de prevenció de riscos laborals i els criteris generals de seguretat i qualitat establerts. Horari del servei de recollida fibrociment abandonat a la via pública. • De dilluns a divendres de 08:00 a 18:00. • Dissabtes i diumenges de 09:00 a 12:30 Protocol de funcionament La central d’operacions es posarà en contacte amb Tersa i/o amb l’empresa que tingui subcontractat el servei, sol·licitant la recollida de fibrociment abandonat a la via publica mitjançant correu electrònic i telèfon. Un cop sol·licitat el servei, es procedirà a la seva resolució el més aviat possible i sempre un període inferior a les 24 hores. La realització del servei s’ha de fer amb les mesures de seguretat adequades complint la normativa legal vigent i sempre evitant trencar les restes de fibrociment i garantint que no es desprenen fibres d’amiant. Tanmateix s’ha d’evitar aixecar pols i produir sorolls innecessaris i s’ha de condicionar el residus de manera que es pugui garantir en tot moment la seguretat per les persones i el medi ambient. En funció de les quantitats recollides aquestes es podran descarregar al mòdul de fibrociment del punt verd de zona de la Vall d’Hebron o directament a un gestor de residus autoritzat per l’Agencia de Residus de Catalunya. Mai el servei de recollida de fibrociment abandonat a la via pública podrà col·lapsar el mòdul de fibrociment del punt verd. Un cop realitzat el servei es notificarà via e-mail a l’Ajuntament de Barcelona per tal que aquest pugui donar el servei per finalitzat. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 6- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ En el termini de 48 hores de finalitzat el servei Tersa i/o l’empresa subcontractada remetrà a l’Ajuntament full de seguiment i albarà conforme el fibrociment s’ha dipositat en el punt verd de zona de Vall Hebron o en un gestor autoritzat per l’Agencia de Residus de Catalunya, identificat adreça de la recollida, dia, hora, matricula i quilos recollits. L’empresa responsable de la recollida de fibrociment abandonat a la via publica facilitarà a TERSA totes les dades necessàries per al tractament estadístic (pesos recollits, gestió del fibrociment, etc.). TERSA tractarà les dades relatives al servei i elaborarà els informes de gestió del servei d’acord amb els condicionants establerts per l’Ajuntament. TERSA proporcionarà la informació de la forma que es determini per l’Ajuntament (Requeriments en matèria d’informació). Import L’import d’aquest servei es facturarà per recollida. S’inclouen en aquests costos, la recollida, condicionament i transport al punt verd o a un gestor de residus autoritzat per l’Agencia de Residus de Catalunya i el personal necessari per realitzar els servei segons les condicions especificades. Responsabilitats generals de TERSA envers el personal de la/les empresa/ses subcontractada/des: S’haurà de complir:  L’afiliació i cotització a la Seguretat Social del conjunt de tot el personal adscrit en tot moment.  La coordinació empresarial en matèria de prevenció de riscos.  La formació en les bones pràctiques, correcte execució del servei, en la utilització de les eines, equips i maquinària associades i en prevenció de riscos laborals.  L’acompliment de qualsevol normativa vigent a Barcelona, sigui d’àmbit local, regional, nacional o europeu, aplicable al personal, especialment aquelles que estiguin relacionades amb: o Seguretat, prevenció de riscos laborals i higiene. o Protecció del personal en relació al trànsit rodat. o Protecció de dades personals. o Atenció i prevenció sanitària. o Tots els treballadors del servei han d’anar en tot moment correctament uniformats i en òptimes condicions d’higiene personal i de decor. o Els uniformes i vestuari compliran amb la normativa legalment vigent, inclosa la de PRL. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 7- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/  L’Ajuntament de Barcelona no tindrà en cap moment relació laboral, jurídica ni d’altra mena amb el personal de l’empresa o de la/les empresa/es subcontractada/des. 1.10 ASSEGURAMENT DE LA QUALITAT. L’assegurament de la qualitat és un dels factors d’èxit en els encàrrecs de gestió que ajuda a garantir el seu bon desenvolupament i a detectar els aspectes a millorar. L’Ajuntament de Barcelona dins de l’encàrrec de gestió de punts verds vetllarà per l’assegurament de la qualitat, tant del desenvolupament dels serveis i de la seva qualitat resultant, així com pel compliment de les disposicions de l’encàrrec. En aquest sentit, l’Ajuntament de Barcelona durà a terme un assegurament integral de la qualitat del servei, amb tres objectius:  Disposar d’informació sobre el servei de punts verds i la seva evolució, i avaluar la seva adequació als estàndards establerts.  Disposar d’informació sobre la prestació dels serveis i sobre el compliment dels paràmetres establerts a l’encàrrec.  Avaluar l’adequació de l’empresa i dels mitjans posats a disposició de la l’empresa subcontractada en relació als paràmetres ambientals. 1.10.1 Objectius i enfocament general L’Ajuntament de Barcelona durà a terme un assegurament integral de la qualitat del servei de punts verds per disposar d’informació sobre la prestació dels serveis i sobre el compliment dels paràmetres establerts a l’encàrrec. L’Ajuntament de Barcelona, per si mateix o per encàrrec a tercers, durà a terme l’assegurament de la qualitat en quatre fronts principals:  Control de qualitat de la prestació dels serveis associats als punts verds (S).  Control de qualitat de la informació (I).  Control de l’estat de conservació de les instal·lacions i recursos materials (C).  Control de qualitat en l’atenció als usuaris i qualitat del servei (A). El resultat obtingut del control de qualitat del servei de punts verds tindrà repercussió econòmica sobre la retribució del servei. L’Ajuntament podrà de mutu acord amb TERSA, en el decurs de l’encàrrec de gestió, modificar els sistemes utilitzats per l’assegurament de la qualitat així com la possible repercussió econòmica. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 8- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Control de qualitat de la prestació dels serveis associats als punts verds (S) El control de qualitat de la prestació dels serveis es durà a terme en forma d’inspeccions aleatòries. Es duran a terme diferents tipus de control per cada servei:  Servei general de punts verds: o Punts Verds Fixes: PV de Zona, PV de Barri, PV de Barri Col·laboradors, o Punts Verds Mòbils: PV Mòbils i PV Mòbil Escolar.  Altres serveis associats als Punts Verds: o Servei de recollida selectiva de roba a la Ciutat. o Servei de desballestament i valorització/reparació de materials als punts verds de Zona. o Servei de recepció de fibrociment al PVZ Vall d’Hebron i de recollida selectiva de fibrociment abandonat a la via pública. Control de qualitat de la informació (I) El control de qualitat de la informació es durà a terme de forma periòdica a través dels informes de resultats que es lliurin a l’Ajuntament. En qualsevol moment, l’Ajuntament podrà demanar a TERSA documentació relacionada amb la prestació dels serveis (recursos humans, materials, consums, comprovants, certificacions, llibres de registres, albarans, etc.). Control de qualitat de l’estat de conservació de les instal·lacions i materials (C) El control de qualitat de l’estat de conservació de les instal·lacions, maquinària i altres recursos materials es durà a terme durant les mateixes inspeccions aleatòries que es realitzin per valorar la qualitat de la prestació dels serveis. Control de qualitat en l’atenció als usuaris i qualitat del servei (A) Amb el control de qualitat en l’atenció als usuaris i qualitat del servei es pretén conèixer les expectatives i el grau de satisfacció dels usuaris, en relació als serveis associats als punts verds. D’aquesta manera, es disposarà de més informació per abordar les debilitats dels diferents serveis i adoptar mesures de millora. El control de qualitat en l’atenció als usuaris es durà a terme de forma periòdica a través de les queixes presentades pels usuaris i altres (bústia de queixes i suggeriments dels punts verds, IRIS, 010, etc.). B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 2 9- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ 1.10.2 Paràmetres de control de la prestació dels serveis. Control de qualitat de la prestació dels serveis associats als punts verds Per cada servei associat als punts verds es controlaran una sèrie de paràmetres amb l’objectiu de valorar la qualitat de cada tipus de servei. Els principals paràmetres a valorar per qualsevol servei seran:  L’horari d’obertura del servei,  La classificació dels residus,  El percentatge d’impropis per cada fracció residual,  El grau d’ompliment dels elements de contenerització,  El compliment de les normes (protocol funcionament, etc.).  Els paràmetres d’ambientalització associats al servei. Control de qualitat de la informació Per una banda, es controlarà que TERSA disposi de la documentació en regla (sobre registres, personal, consums, llicències ambientals, pla de formació, etc.). D’altra banda, es controlaran les dades d’explotació a través dels informes periòdics que TERSA lliuri a Ajuntament (visites, entrades i sortides de materials, venda de materials, aplicació dels instruments econòmics als usuaris, venda de materials valoritzables, etc.). Els paràmetres que es tindran en compte a l’hora de valorar la qualitat de la informació seran:  Documentació o Disposició immediata i en ordre de tota la documentació requerida per l’Ajuntament.  Informació: o Freqüència: Lliurament a l’Ajuntament dels informes dins dels terminis periòdics acordats, o Format: Compatibilitat amb el format de l’Ajuntament (Signet 2/Netura, etc.), o Contingut dels informes, o Altres requisits en matèria d’informació que decideixi l’Ajuntament. Control de qualitat de l’estat de conservació de les instal·lacions i materials En les mateixes inspeccions que es realitzin per valorar la qualitat de la prestació dels serveis, s’avaluarà l’estat de conservació dels equipaments i recursos materials. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 3 0- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A            Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ En concret es valorarà l’estat de neteja, manteniment i conservació de: - Instal·lacions (zona perimetral, zona verda, oficina, paviment, lavabos, etc.). - Elements de contenerització: pintura, grau de rovellat, etc. - Vehicles (aspectes visuals, manteniment, etc.). - Maquinària (aspectes visuals, compliments de la normativa, et.). Control de qualitat en l’atenció als usuaris i qualitat del servei L’Ajuntament valorarà la capacitat i temps de resposta de TERSA en tractar les queixes i incidències recollides per diferents vies (IRIS; 010, bústies suggeriments de les instal·lacions, etc.). 1.10.3 Avaluació de la qualitat de la prestació dels serveis. L’Ajuntament decidirà els serveis a inspeccionar d’acord amb les necessitats de cada moment. Ponderació de les variables en el control de la prestació del servei En relació al control de qualitat durant la prestació del servei, es realitzarà un tractament individualitzat de cada paràmetre analitzat en base als requeriments fixats en el plec de condicions. L’índex de Qualitat (Q) dependrà dels resultats obtinguts dels quatre paràmetres de control de qualitat (S, I, C, A). L’ interval dels resultats del controls de qualitat (S, I, C, A) variaran entre 0 i 1. Així: 0 ≤ S ≤ 1, 0 ≤ I ≤ 1, 0 ≤ C ≤ 1, 0 ≤ A ≤ 1, A més, cada paràmetre de control del qualitat tindrà un pes determinat sobre l’índex de Qualitat (Q) global. Tenint en compte que el valor de Q es calcula sobre 5, a la taula següent s’exposen els pesos específics de cada variable: Controls de Qualitat Pesos específics Sobre 5 Valor variables S Prestació de serveis 40 % 2 0 - 1 I Informació 10 % 0,5 0 - 1 C Conservació 30 % 1,5 0 - 1 A Atenció 20 % 1 0 - 1 B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 3 1- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Així, l’índex de qualitat (Q) s’obtindrà a partir de la fórmula següent: Q = 2 * S + 0, 5 * I + 1,5 * C + A, on: 0 ≤ Q ≤ 5 S: PRESTACIÓ DELS SERVEIS (40%) S COMPLIMENT DE L’HORARI D’OBERTURA 0 – 0,4 CLASSIFICACIÓ RESIDUS 0 – 0,4 GRAU D’OMPLIMENT D’ELEMENTS DE CONTENCIÓ 0 – 0,2 0 - 1 I: INFORMACIÓ (10%) I DOCUMENTACIÓ 0 – 0,5 INFORMACIÓ 0 – 0,5 0 - 1 C: CONSERVACIÓ (30%) S INSTAL·LACIONS 0 – 0,4 VEHICLES i MAQUINÀRIA 0 – 0,3 ELEMENTS DE CONTENCIÓ 0 – 0,3 0 - 1 A: ATENCIÓ ALS USUARIS (20%) S QUEIXES, SUGGERIMENTS, IRIS, etc. 0 – 1 REPERCUSSIÓ DE LA QUALITAT EN LA RETRIBUCIÓ. El valor resultant del control de qualitat tindrà una repercussió sobre l’import de la certificació. Cm,f = Cm,i * [ (95 + Q) / 100 ] Cm,f: Certificació mensual final (real) Cm,i: Certificació mensual inicial Q: Índex de Qualitat B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 3 2- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Assegurances. Haurà d’acreditar-se la concertació d’una pòlissa d’assegurances de responsabilitat civil, continent, contingut i danys materials i mediambientals, als centres objecte d’aquest encàrrec. Espai Web. La gestió inclou l’informe mensual de les dades d’explotació dels punts verds de barri a la Web de SIRESA o bé a Deixalleries.com, així com als sistemes d’informació, via web o electrònica, que determini l’Ajuntament. B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 3 3- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ COST GESTIÓ PUNTS VERDS 2018 El cost d’aquesta gestió pel 2018 és de 4.087.039,66€ DETALL COSTOS DIRECTES (CD) Costos Directes Activitat Ma d'obra 1.781.345,81 € 9 mesos PVB Sants 34.875,77 € 6 mesos PVB Vallcarca, Sant Antoni 46.501,04 € Materials 27.116,27 € Consums 105.753,16 € Manteniment d'instal·lacions 175.110,93 € Controls normatius 38.489,00 € Assegurances 26.225,33 € Tributs, taxes i impostos 7.881,47 € Altres despeses directes 41.865,52 € PVM Metges-Armengol 44.305,86 € Subcontactistes 824.103,61 € Avals 5.340,16 € Servei vigilància 13.187,97 € Tractament 3.226,32 € Adquisició de vehicles 90.000,00 € TOTAL 3.265.328,22 € Costos Directes de Suport Ma d'obra 310.291,12 € Qualitat i seguretat 11.510,74 € TOTAL 321.801,86 € TOTAL CD 3.587.130,08 € DETALL COSTOS INDIRECTES (CI) Costos indirectes empresa (1) 200.000,00 € Costos indirectes grup (2) 303.311,66 € Despeses varies Consums 7.186,12 € Instal·lacions Generals i lloguers 12.606,91 € Formació, selecció i comunicació 4.941,50 € TOTAL CI 528.046,19 € Prorrata IVA (P) (3) 191.863,39 € Total Producció (CD + CI + P) 4.307.039,66 € Descompte subproductes -220.000,00 € Cost total encàrrec gestió Punts Verds 2018 4.087.039,66 € B Bu tlle tí O fic ia l d e la P ro ví nc ia d e Ba rc el on a Da ta 7 -3 -2 01 8 CV E 20 18 00 98 23 Pà g. 3 4- 34 ht tp s: //b op .d ib a. ca t A           Medi Ambient i Serveis Urbans - Ecologia Urbana Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus Gestió de Residus Torrent de l’Olla, 218-220 08012 Barcelona http://ajuntament.barcelona.cat/ecologiaurbana/ Informació relacionada amb la previsió de costos indirectes: (1) Costos indirectes empresa: Són les despeses d’estructura que genera pròpiament Siresa i que bàsicament són les despeses de manteniment de les oficines i personal (direcció, departament financer, qualitat...). Per calcular aquests costos pel 2018 s’ha tingut en compte la facturació total prevista de Siresa pel 2018 i que és de 10.728.065€ i la dels punts verds que és de 4.307.040€ això representa que els punts vers són el 40.15% de la seva facturació. Seguint aquest criteri els costos d’estructura de Siresa previstos pel 2018 són de 515.236,77. Els costos de l’estructura que li correspon als punts verds seria 206.867€ (40.15%) aquest valor s’ha ajustat a la baixa en 200.000€. (2) Costos indirectes grup: Corresponen a les despeses que Tersa carrega a les seves empreses de grup en concepte dels serveis generals corporatius prestats (recursos humans, compres, prevenció de riscos, etc). Es calculen en funció d’un percentatge (6,7%) tant de la producció com dels subproductes. (3) Prorrata IVA (P): Prorrata IVA (P): La facturació de SIRESA, subjecta a l’IVA, s’estima que es pot reduir fins representar només el 2% o 3% de la xifra total de negoci de l’exercici, fruit d’una banda de l’impacte de pèrdua de la gestió de diverses deixalleries i d’altres facturacions que fins mitjans de l’any 2017 tenien. Tenint en compte aquestes circumstàncies, s’han elaborat els pressupostos considerant una prorrata del 100%. El càlcul de la prorrata d’IVA s’ha fet tenint en compte que, en el pressupost de punts verds, l’import subjecte a IVA és de 1.362.607,36. D’aquests 506.170,50 € tenen un IVA del 21% (106.219,70 €) i 856.436,88 tenen IVA del 10% (85.643,68 €). Per tant el total de la prorrata d’IVA és de 191.863.39 €. En el cas que la venda de subproductes sigui superior a aquest import, la quantitat que sobrepassi es destinarà a tasques de manteniment i millora dels punts verds de Barcelona que Tersa haurà de realitzar abans de finalitzar el 2018. La Secretària Delegada PD 16/10/2015 Rosa Martín i Niubó Barcelona, 5 de març de 2018