GASETA MUNICIPAL 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 Altres anuncis – Encàrrec de gestió ANUNCI exp. 20180147 d'aprovació de l'encàrrec de gestió a Solucions Integrals per als Residus (SIRESA) els treballs de control i seguiment d'activitats econòmiques de la recollida comercial, i anàlisi de dades i gestió de la informació del programa de caracteritzacions de la fracció orgànica comercial i domiciliària pel 2018. La Comissió de Govern, en sessió del dia 22-02-2018, ha adoptat el següent acord: Encarregar a Solucions Integrals per als Residus (SIRESA) els treballs de control i seguiment d’activitats econòmiques de la recollida comercial, i anàlisi de dades i gestió de la informació del programa de caracteritzacions de la fracció orgànica comercial i domiciliària pel 2018, amb subjecció a les condicions que s’estableixen en les prescripcions generals annexes que s’aproven; autoritzar i disposar la despesa per un import de 526.645,15 euros amb càrrec al/s pressupost/os i partida/es indicats en aquest mateix document, a favor de Solucions Integrals per als Residus (SIRESA), amb NIF A62439807, per fer front a les despeses derivades d'aquest encàrrec; publicar aquest encàrrec al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i a la Gaseta Municipal. PRESCRIPCIONS GENERALS DE L’ ENCÀRREC DE GESTIÓ DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA A SIRESA, CONSISTENT EN LA GESTIÓ DEL SEGUIMENT I CONTROL D’ACTIVITATS ECONÒMIQUES DE LA RECOLLIDA COMERCIAL I ANÀLISI DE DADES I GESTIÓ DE LA INFORMACIÓ RELACIONAT AMB EL PROGRAMA DE CARACTERITZACIONS DE LA FRACCIÓ ORGÀNICA I DOMICILIARIA, FINS AL 31 DE DESEMBRE DE 2018 I. ANTECEDENTS: 1. Que SIRESA és una societat unipersonal constituïda per temps indefinit en escriptura autoritzada pel Notari de Barcelona, Sr. D. Bartolomé Masoliver i Rodenas, en data 14 de desembre de 2000, Protocol núm. 3.956. Inscrita al Registre Mercantil de Barcelona, Volum 33260, foli 37, full B227747, essent la seva societat constituent i únic soci, Tractament i Selecció de Residus, S.A. (en endavant TERSA). 2. Que TERSA és una societat anònima constituïda amb capital íntegrament públic, i té la consideració de Mitjà Propi Instrumental i Servei Tècnic de l’Ajuntament, Barcelona de Serveis Municipals (BSM), l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els seus respectiu poders adjudicadors, i resta obligada a realitzar, els treballs que aquestes entitats els hi encomanen en les matèries referides en el seu objecte social, d’acord amb l’Article 1er dels seus Estatuts, protocol·litzats mitjançant Escriptura atorgada davant el Notari de Barcelona Sr. D. Marco Antonio Alonso Hevia en data 31 de juliol de 2008 (Protocol 2.190). 3. Que les relacions de SIRESA amb l’Ajuntament tenen caràcter instrumental i no contractual, articulant-se mitjançant Encomandes de Gestió previstes a l’article 24.6 del Reial 19 de Març del 2018 CSV: 1508-90cd-f8f2-05d3 GASETA MUNICIPAL 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, TRLCSP, per la qual cosa i a tots els efectes són de caràcter intern, depenent i subordinat. 4. Que d’acord amb l’article 2on dels seus Estatuts (modificats d’acord amb escriptura autoritzada pel Notari de Barcelona Sr. D. Marco Antonio Alonso Hevia en data 3 de novembre de 2009, Protocol núm. 2.197), constitueix l’objecte social de SIRESA: “1) la prestació de serveis ambientals, que comprenen: la gestió tècnica, administrativa i d’infraestructures per als residus, les energies renovables, aigües i sol; l’educació ambiental a tercers; la realització d’estudis i de tota mena d’activitats relacionades amb el medi ambiental, 2) el desenvolupament e explotació de tecnologies urbanes i sistemes d’aprofitament en relació a tot tipus de residus, energies renovables, aigües i sols. Les dites activitats podran ser realitzades per la societat be directament o també de manera indirecta, mitjançant la participació en altres societats de objecte idèntic o anàleg. 5. D’acord amb el règim jurídic exposat, aquest encàrrec de gestió es formula a l’empara del que preveuen l’article 11 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del Sector Públic i l’article 10 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, RJPACat, restant expressament exclòs de l’àmbit d’aplicació del TRLCSP, en virtut del que disposa el seu article 4.1.n), en relació l’esmentat article 24.6. II. CONDICIONS DE L’ENCÀRREC. L’Ajuntament de Barcelona necessita encomanar les tasques relatives a la gestió del seguiment i control d’activitats econòmiques relacionades amb la recollida comercial, així com els anàlisi de dades i gestió de la informació relacionada amb el programa de caracteritzacions de la fracció orgànica comercial i domiciliària. 1. Objecte de l’encàrrec. L’objecte de l’encàrrec es distribueix en dos apartats:  Seguiment i control d’activitats econòmiques relacionades amb la recollida comercial, incloent les inspeccions que determini la DSNGR.  Anàlisis de dades i gestió de la informació relacionat amb el programa de caracteritzacions de fracció orgànica comercial i domiciliària. Es detalla amb més ampliació i detall aquest objecte, a la memòria econòmica que s’adjunta a aquest encàrrec de gestió. 2. Pressupost de l’encàrrec. Amb l’aprovació d’aquest encàrrec de gestió l’Ajuntament de Barcelona disposarà a favor de SIRESA, i per un import màxim la quantitat de, cinc-centes vint-i-sis mil, sis-cents quaranta- cinc mil euros amb quinze cèntims (526.645,15 euros), iva inclòs, com a contraprestació per la realització de l’objecte del present encàrrec de gestió i, de conformitat a la memòria econòmica corresponent a l’encàrrec de gestió de l’Ajuntament de Barcelona a SIRESA, que s’adjunta. 19 de Març del 2018 CSV: 1508-90cd-f8f2-05d3 GASETA MUNICIPAL 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 Aquesta aportació anirà a càrrec de la partida 44452/16221/0502 del pressupost de la Direcció de Neteja i Gestió de Residus de l’exercici 2018 de la Gerència d’Ecologia Urbana. 3. Durada Aquest encàrrec s’haurà de portar a terme durant l’any 2018 per tant, la seva vigència serà fins al 31 de desembre de 2018. 4. Descripció de les feines Pel que fa al Seguiment i control d’activitats econòmiques relacionades amb la recollida comercial, incloent les inspeccions que determini la DSNGR: 1) Seguiment i control d’activitats econòmiques relacionades amb la recollida comercial. Que requereix el suport tècnic quant a l’anàlisi de la situació actual de la gestió dels residus generats i el compliment de la normativa vigent, actuant en diferents línies d’actuació: inspecció i control de la gestió dels residus dels establiments amb i sense recollida comercial específica, inspeccions que provenen de les dades obtingudes del programa de caracteritzacions de la FORM comercial, mercats municipals, etc. Es preveu la realització de 7.000 inspeccions/any i la elaboració dels corresponents informes d’activitat. Per tant, SIRESA integra la prestació del servei d’inspecció i control dels establiments comercials de Barcelona i, entre altres actuacions, les derivades de l’execució del programa de caracteritzacions de la FORM comercial i domiciliària de Barcelona que es desenvolupa anualment. Pel que fa a l’anàlisi de dades i gestió de la informació relacionat amb el programa de caracteritzacions de fracció orgànica comercial i domiciliària: 2) Anàlisi de dades i gestió de la informació relacionat amb el programa de caracteritzacions de la fracció orgànica comercial i domiciliària. Que consisteix en la coordinació del projecte del programa de caracteritzacions, el que suposa el seguiment aproximat de 500 caracteritzacions/any i la elaboració dels corresponents informes d’activitat: informes setmanals de seguiment, trimestrals de qualitat de la FORM comercial, informes de seguiment específic de recollida comercial i de mercats, etc. Les dades d’aquests informes es tracten de forma territorial (per districte i barri) amb l’objectiu de fer un seguiment de la qualitat dels residus recollits per poder dur a terme accions específiques per reduir la quantitat i la tipologia dels impropis. III. OBLIGACIONS DE SIRESA a) Executar les prestacions objecte d’aquest encàrrec d’acord amb les instruccions dels responsables de l’Ajuntament de Barcelona. b) Identificar els membres de l’equip amb l’uniforme de la campanya i aniran degudament acreditats amb el carnet identificatiu que proporcionarà la DSNGR. La seva formació i coordinació anirà a càrrec de SIRESA. c) Disposar dels recursos propis (logístics i transport del material comunicatiu, tecnològics, informàtics, etc.) per realitzar el suport a la campanya, sense perjudici de la tasca de coordinació i direcció que pugui aportar l'Ajuntament. 19 de Març del 2018 CSV: 1508-90cd-f8f2-05d3 GASETA MUNICIPAL 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 d) Fer constar, en totes les activitats que es desenvolupin, així com els materials produïts en el marc d’aquest encàrrec, el logotip de l’Ajuntament de Barcelona i de SIRESA. e) Complir amb la resta d’obligacions que es desprenen del present encàrrec. f) En el cas que SIRESA contractés amb tercers amb motiu de l’execució d’aquest encàrrec, als contractes a subscriure els resultarà d’aplicació, en els termes que en cada cas resulti procedent, el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, TRLCSP. g) SIRESA executarà aquet encàrrec amb personal propi, i en cas de necessitar personal addicional, donarà compliment a allò previst per la disposició addicional 15a de la Llei 48/2015, de 29 d’Octubre, de Pressupostos Generals de l’Estat per l’any 2017 que regula la contractació de personal de les societats mercantils públiques i les entitats públiques empresarials. h) Aquest encàrrec no suposa cessió de titularitat de les competències ni dels elements substantius del seu exercici. i) Una de les finalitats de l’encàrrec es la correcte gestió dels residus i la separació de fraccions. En aquest sentit cal esmentar que les persones que realitzaran aquesta tasca per part de SIRESA no són funcionaris o funcionaris públics per la qual cosa tenen el límit de l’exercici d’autoritat de la que no estan investits, segons el que determina l’article 9.2 del Reial Decret Legislatiu 5/2015 de 30 d’octubre que aprova el Text Refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’empleat públic, i que en el mateix sentit és pronuncia la normativa rectora del personal al Servei dels Ens Locals, Llei 7/2007. IV. COMISSIÓ TÈCNICA DE SEGUIMENT Per al seguiment dels treballs objecte d’aquest encàrrec, es constituirà una Comissió Tècnica que es reunirà almenys un cop al trimestre. Estarà integrada per dos tècnics de l’Ajuntament de Barcelona, el senyor Josep Jurado (Cap del Departament de Gestió de Residus) i el senyor Cèsar Gilabert (tècnic-responsable recollida comercial) o persones en les que deleguin, i per dos tècnics de Tersa, el senyor Daniel Menéndez, com a director, i del senyor Ignacio Morillo, com a cap Ecogestió Urbana, o persones en les que deleguin. En les reunions d’aquesta Comissió podran participar també altres experts degudament convocats si els seus membres ho consideren convenients en funció dels assumptes a tractar. V.EXTINCIÓ DE L’ENCÀRREC: Aquest encàrrec de gestió s’extingirà per la realització del seu objecte, el transcurs del seu període màxim de vigència, la voluntat de la part encomanant i les causes generals establertes en dret. 19 de Març del 2018 CSV: 1508-90cd-f8f2-05d3 GASETA MUNICIPAL 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 MEMÒRIA ECONÔMICA CORRESPONENT A L’ENCÀRREC DE GESTIÓ DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA A SIRESA PER A LA GESTIÓ DEL SEGUIMENT I CONTROL D’ACTIVITATS ECONÒMIQUES RELACIONES AMB LA RECOLLIDA COMERCIAL, I ANÀLISI DE DADES I GESTIÓ DE LA INFORMACIÓ RELACIONAT AMB EL PROGRAMA DE CARACTERITZACIONS DE LA FRACCIÓ ORGÀNICA I DOMICILIARIA, FINS AL 31 DE DESEMBRE DE 2018. 1. Objecte del contracte L’Ajuntament de Barcelona encomana a SIRESA les tasques relatives a la gestió del seguiment i control d’activitats econòmiques relacionades amb la recollida comercial, així com els anàlisi de dades i gestió de la informació relacionada amb el programa de caracteritzacions de la fracció orgànica comercial i domiciliària. L’objecte de l’encàrrec es distribueix en dos apartats: 1.1 SERVEI D’INSPECCIÓ I CONTROL El servei de recollida municipal de residus comercials es va implantar en els eixos comercials més importants de la ciutat a partir de novembre del 2000. El servei d’Inspecció i Control que SIRESA prestarà al 2018 contempla les tasques següents:  Suport tècnic a la DSNGR en el què es treballa en els criteris d’inspecció, fent anàlisi de la situació actual i els requeriments de la normativa.  Les inspeccions es realitzen sota els criteris establerts i treballats conjuntament amb la DSNGR, detallats en una taula específica de criteris d’inspecció i en un document on s’especifiquen diverses zones d’excepció d’alguns d’aquests criteris a la ciutat.  El servei d’inspecció de la gestió dels residus a establiments comercials de Barcelona, està estructurat de manera que es realitzen tres tipus d’inspeccions: - Primeres inspeccions - Segones inspeccions - Inspeccions informatives  Inspecció i control als establiments segons diferents línies d’actuació, tant primeres com segones inspeccions, o bé inspeccions informatives, a: - Establiments amb bujols de matèria orgànica - Establiments sense bujols de matèria orgànica - Inspeccions relacionades amb el programa de caracteritzacions de la FORM comercial - Sol·licituds provinents de la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus (DSNGR) - Sol·licituds provinents de SIRESA - Mercats Municipals 19 de Març del 2018 CSV: 1508-90cd-f8f2-05d3 GASETA MUNICIPAL 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 - Escoles Les inspeccions requereixen d’una feina d’oficina i preparació per aplicar els criteris establerts. La totalitat de les inspeccions es registren a una aplicació informàtica (Sistema Integral de Gestió d’Inspecció i Control, SIGIC) que permet tenir totes les dades sota un mateix suport, preservar-ne els resultats en el temps i extreure una sèrie d’estadístiques de seguiment del servei. De cada inspecció se’n deriva un informe, que en el cas de tractar-se de sol·licituds prioritàries o per expressa demanda, s’envia a la DSNGR. Periòdicament es treballa per adaptar el programa a les necessites d’inspecció i de resultats demanades per part de la DSNGR. Amb els recursos actuals es contempla fer al voltant de 7.000 inspeccions: - Setmanalment s’envia un llistat d’incidències relacionades amb el servei de recollida selectiva comercial a les empreses contractistes i als caps de zona de la DSNGR. - Mensualment s’envia un quadre d’indicadors de totes les inspeccions realitzades, segons els resultats de correcta o incorrecta gestió, de primera o segona inspecció i per línia d’actuació, per zona de recollida, per districtes i per barris. - Mensualment s’envia un report amb les propostes de sanció tramitades i els expedients es fan arribar als tècnics de la DSNGR. - Des de l’any 2012 es treballa conjuntament un operatiu de segones inspeccions amb GUB, dels deu Districtes de Barcelona. Els dos darrers anys s’han realitzat tres cicles de 6-8 setmanes cadascun. Les tasques associades a l’operatiu, a banda de la pròpia inspecció són: - Planificació de les jornades d’inspecció amb GUB. - Preparació de les sortides i anàlisi dels antecedents. - Report diari de les inspeccions fetes durant la jornada. - Actualització semestral del plànol de l’operatiu amb GUB, per barris.  Trimestralment s’envien els resultats amb les dades recollides a les inspeccions realitzades dins l’operatiu de desplegament (estudi que es va realitzar al 2010, segons padró municipal, per tal de detectar a partir de les superfícies i tipologia d’activitat, aquells establiments generadors importants o grans generadors).  Puntualment i a petició de la DSNGR es fan actuacions específiques a zones i ubicacions que presenten problemàtiques diferents i els resultats es reporten mitjançant un informe de l’actuació. Per a la realització de les tasques d’inspecció i control anteriorment descrites es compta a l’actualitat amb un equip integrat per 9 persones. El coordina una responsable i un adjunt, i hi 19 de Març del 2018 CSV: 1508-90cd-f8f2-05d3 GASETA MUNICIPAL 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 treballen 7 inspectors amb diferents horaris que van des de les 8:00h fins a les 22:00h, de dilluns a divendres. Quinzenalment es treballen 3h un dissabte i una setmana al mes es treballa fins a l’01:00h. Totes les tasques es fan sota la supervisió del responsable del departament d’Ecologia Urbana. Les inspeccions es realitzen mitjançant tauletes que porten instal·lat el programari propi d’Inspecció (SIGIC). Aquestes tauletes es renoven periòdicament. 1.2 ANÀLISI DE DADES PER A LES CARACTERITZACIONS DE LA FORM COMERCIAL I DOMICILIÀRIA El servei de Projectes que SIRESA prestarà al 2018 contempla les tasques següents:  Programa de caracteritzacions de la FORM comercial i domiciliària, que suposa el seguiment d’un total, d’aproximadament, 500 caracteritzacions i que es reporta mitjançant diferents tipus d’informes: - Informe setmanal de resultats de caracteritzacions - Informe de la qualitat de la FORM recollida comercial (quadrimestrals) - Informes de seguiment específic de recollida comercial i mercats (bimensuals) - Informe de la qualitat de la FORM recollida domiciliària (semestrals) - Indicadors de qualitat de la FORM per cicle de caracteritzacions (bimensuals) - Seguiment dels resultats de les caracteritzacions de l’Agència de Residus i informe amb la comparativa dels resultats amb les realitzades per l’Ajuntament de Barcelona (quadrimestral).  La coordinació del projecte de seguiment de la qualitat de la FORM de Barcelona implica també altres tasques relacionades, com ara: - Seguiment de l’actualització de la informació lliurada per les empreses de recollida (itineraris, plànols, horaris, etc.). - Programació d’inspeccions derivades dels resultats de les caracteritzacions als establiments detectats com a incomplidors.  Coordinació i report dels resultats de 24 caracteritzacions de la fracció paper-cartró domiciliària, comercial i mercats (8 al quadrimestre). Els resultats obtinguts es reporten amb informes quadrimestrals.  Suport tècnic en proves pilot o estudis específics relacionats amb la recollida selectiva comercial o recollida domiciliària. Aportacions en la preparació de la nova contracta.  Resposta a instàncies rebudes a la DSNGR en referència a establiments no grans productors que disposen de gestió privada de residus.  Resposta a instàncies rebudes a la DSNGR referents a diversos tràmits relacionats amb la recollida selectiva comercial, tant a nivell privat com municipal. 19 de Març del 2018 CSV: 1508-90cd-f8f2-05d3 GASETA MUNICIPAL 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007  Resposta a consultes telefòniques en referència a la recollida selectiva comercial.  Sol·licitud i tramitació de renovacions de reduccions/exempcions aplicades als grans productors de residus per disposar de gestió privada.  Seguiment mensual dels elements de contenització de la ciutat de Barcelona.  Seguiment mensual dels vehicles de la contracta de neteja i recollida de residus.  Elaboració d'indicadors i informes de seguiment de la contracta de neteja i recollida de residus.  Seguiment dels elements i vehicles que hi ha al SIGNET. 1.3 ASSEGURAMENT DE LA QUALITAT. L’assegurament de la qualitat és un dels factors d’èxit en els encàrrecs de gestió que ajuda a garantir el seu bon desenvolupament i a detectar els aspectes a millorar. L’Ajuntament de Barcelona dins de l’encàrrec de gestió vetllarà per l’assegurament de la qualitat, tant del desenvolupament dels serveis i de la seva qualitat resultant, així com pel compliment de les disposicions del contracte. En aquest sentit, l’Ajuntament de Barcelona durà a terme un assegurament integral de la qualitat del servei, amb tres objectius: - Disposar d’informació sobre el servei de punts verds i la seva evolució, i avaluar la seva adequació als estàndards establerts. - Disposar d’informació sobre la prestació dels serveis i sobre el compliment dels paràmetres establerts al contracte. - Avaluar l’adequació de l’empresa i dels mitjans posats a disposició de la l’empresa subcontractada en relació als paràmetres ambientals. 1.4 CONTROL DE QUALITAT DE LA INFORMACIÓ El control de qualitat de la informació es durà a terme de forma periòdica a través dels informes de resultats que es lliurin a l’Ajuntament. En qualsevol moment, l’Ajuntament podrà demanar a SIRESA documentació relacionada amb la prestació dels serveis (recursos humans, materials, consums, comprovants, certificacions, llibres de registres, albarans, etc.). 1.5 CONTROL DE QUALITAT DE LA INFORMACIÓ Per una banda, es controlarà que SIRESA disposi de la documentació en regla (sobre registres, personal, consums, llicències ambientals, pla de formació, etc.). 19 de Març del 2018 CSV: 1508-90cd-f8f2-05d3 GASETA MUNICIPAL 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 D’altra banda, es controlaran les dades d’explotació a través dels informes periòdics que SIRESA lliuri a Ajuntament Els paràmetres que es tindran en compte a l’hora de valorar la qualitat de la informació seran:  Documentació - Disposició immediata i en ordre de tota la documentació requerida per l’Ajuntament.  Informació: - Freqüència: Lliurament a l’Ajuntament dels informes dins dels terminis periòdics acordats. - Contingut dels informes. - Altres requisits en matèria d’informació que decideixi l’Ajuntament. COST GESTIÓ DEL SEGUIMENT I CONTROL D’ACTIVITATS ECONÒMIQUES DE LA RECOLLIDA COMERCIAL I ANÀLISI DE DADES DE LA INFORMACIÓ RELACIONADA AMB EL PROGRAMA DE CARACTERITZACIONS DE LA FRACCIÓ ORGÀNICA I DOMICILIARIA, FINS 31 DESEMBRE DE 2018. El cost d’aquesta gestió pel 2018 és de 526.645,15 €. DETALL COSTOS DIRECTES (CD) Costos directes activitat Personal (1 cap de servei i 3 adjunts) 145.936,38 € Inspector (9 inspectors) 218.273,10 € Altres (targetes de transport i desplaçaments) SIGIC (Sistema Integral Gestió Inspecció i Control), formació, selecció i publicitat 11.142,12 € TOTAL 375.351,60 € Costos directes de suport 1 cap departament, 1 suport dir., 1 administratiu 66.228,82 € TOTAL 66.228,82 € TOTAL CD 441.580,42 € DETALL COSTOS INDIRECTES (CI) Costos indirectes empresa (1) 28.272,58 € Costos indirectes grup (2) 35.285,22 € Despeses vàries (3) 10.933,75 € TOTAL CI 74.491,56 € COSTOS TOTALS (CD+CI) 516.071,98 € PRORRATA IVA (P) 10.573,17 € COST TOTAL ENCÀRREC DE GESTIÓ 2018 526.645,15 € 19 de Març del 2018 CSV: 1508-90cd-f8f2-05d3 GASETA MUNICIPAL 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 Informació relacionada amb la previsió de costos: (1) Costos indirectes empresa: Són les despeses d’estructura que genera pròpiament Siresa i que bàsicament són les despeses de manteniment de les oficines i personal (direcció, departament financer, qualitat...) i la seva previsió pel 2018 són 515.236,77€. Per calcular la tassa de repartiment d’aquest import entre els diferents departaments s’ha tingut en compte de forma general la proporció que representa el departament en qüestió respecte a la facturació total de l’empresa i amb lleugeres modificacions bonificant els serveis de major facturació respecte als de menor facturació. Així tenim que el departament de Inspecció i Control amb una facturació de 526.645,15€ representa el 4,91% de la facturació total prevista de l’empresa pel 2018 (10.728.055€). Seguint aquest criteri, s’ha carregat aquest servei amb una lleugera modificació respecte a la seva facturació fins al 5.37%, el que comporta que els costos indirectes d’empresa són 28.272,58€. (2) Costos indirectes grup: Corresponen a les despeses que TERSA imputa a les seves empreses de grup en concepte dels serveis generals corporatius prestats (recursos humans, compres, prevenció de riscos, etc.). Es calculen en funció d’un percentatge (6,7%) de la producció. (3) Despeses vàries: Les despeses vàries inclouen costos associats al desenvolupament de l’activitat, com ara el material d’oficina, els EPIs, la compra o reparació de les tablets, el consum d’aquestes tablets o les revisions mèdiques del personal. (4) Prorrata IVA (P): És el 21% de tots els costos sotmesos a IVA. Els conceptes sobre els que s’aplica l’IVA són: altres, SIGIC, formació, costos indirectes d’empresa i despeses vàries, pel que aquests costos totals són 50.348,45 € que aplicant el 21% la prorrata de l’IVA és de 10.573,17 €. 19 de Març del 2018 CSV: 1508-90cd-f8f2-05d3