Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 BC N Barcelona, 10 de novembre de 2017 3Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 ÍNDEX I. Presentació de l’estratègia 5 II. Metodologia d’elaboració 7 III. Diagnosi de les intervencions prèvies a aquest pla 8 IV. Eixos d’intervenció 10 Eix d’intervenció 1: Coneixement, avaluació i recerca 11 Eix d’intervenció 2: Incidència ciutadana 13 Eix d’intervenció 3: Formació i educació 17 V. Model de governança 20 VI. Pressupost 21 VII. Annexos 22 Annex I. Marc normatiu i programàtic. Marc estatal, autonòmic i local 22 Annex II. Glossari 25 Annex III. Metodologia 26 Annex IV. Diagnosi 32 4Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 5Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 I. PRESENTACIÓ DE L’ESTRATÈGIA L’estratègia contra el sexisme de Barce- lona constitueix l’instrument fonamen- tal de prevenció del sexisme, a mitjà i llarg termini, a la ciutat. Per tant, aquest document presenta una actuació muni- cipal que posa l’accent tant en les arrels del sexisme i en el que permet que es reprodueixi com en els instruments i les mesures per combatre’n els aspectes més estructurals. Entenem per sexisme aquell sistema que defineix les persones segons el seu sexe, les jerarquitza i manté unes normes de comportament que corres- ponen a aquesta divisió. El sexisme assigna capacitats, valors, normes i rols diferents entre homes i dones, i els considera les dues úniques possibilitats identitàries, fet que exclou les persones que no encaixen dins d’aquestes cate- gories. Les conductes sexistes són difí- cils de detectar perquè encara ara estan molt arrelades en la societat i passen de manera quotidiana. Barcelona no és una ciutat lliure de sexisme i s’hi manifesta de manera que la jerarquia que estableix aquesta estructura subordina les dones i exclou persones amb cossos, identi- tats, expressions i desitjos que estan fora de la norma de gènere. Davant d’aquesta realitat, l’Ajuntament de Barcelona, des de diferents depar- taments, ha anat impulsant en els dar- rers anys projectes (la Xarxa d’Escoles per la Igualtat i la no-Discriminació), plataformes (com l’Acord ciutadà per una Barcelona lliure de violència envers les dones), programes variats (com “Paranys de l’amor”, els plans de con- vivència a les escoles, en prevenció de MTS, etc.), convenis i línies de subvenci- ons amb entitats que estan oferint for- mació, tallers i sensibilització en l’àmbit educatiu i comunitari del lleure, així com accions desenvolupades des de depar- taments com serveis socials o els cos- sos policials. Després de diversos anys de feina era necessari, no obstant això, definir una estratègia més coherent, integral i com- partida amb els actors feministes, soci- als i institucionals de la ciutat, capaç d’incidir en tots els factors estructu- rals que mantenen i reprodueixen el sexisme a la ciutat. Així es va establir a la mesura de govern presentada en la sessió plenària de novembre del 2016, amb el títol Millora del sistema per a l’abordatge integral de les violències masclistes a Barcelona, en què s’indica la necessitat de definir una estratègia de prevenció contra el sexisme (incloent la perspectiva de gènere interseccional i la perspectiva LGTBI) que aglutini i pla- nifiqui el conjunt de les actuacions i els projectes que actualment du a terme l’Ajuntament i les que serien necessà- ries en endavant, a banda de potenciar el paper de les entitats. 6Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Aquesta estratègia està projectada per als propers sis anys i pretén inci- dir en la construcció d’una ciutat lliu- re de sexisme amb la participació del conjunt de la ciutat de Barcelona: les institucions, el moviment feminista i la resta de moviments socials; els actors econòmics i polítics de la ciutat i les veïnes i els veïns. Es considera clau tenir una mirada àmplia i integral a l’entorn de la repro- ducció del sexisme en l’àmbit de la ciu- tat, cosa que implica tenir en compte tots els agents que intervenen en la seva socialització. En aquest sentit, s’esmenta la centralitat de la comuni- tat educativa entesa com la suma de tots els àmbits, com són els mitjans de comunicació, els espais públics, les dinàmiques de relació quotidianes, els espais de programació cultural, els espais d’oci, espais esportius, entre altres, que intervenen en la socialització del conjunt de la ciutadania per desen- volupar eines de treball que permetin avançar cap a un model d’intervenció de caràcter preventiu i estructural davant les violències de gènere. Les actuacions d’aquest pla no s’adre- cen a la detecció ni a l’atenció. L’objectiu principal és la prevenció del sexisme. És a dir, articular un conjunt d’accions encaminades a sensibilitzar la ciutada- nia, així com a evitar i reduir la incidèn- cia del sexisme per mitjà de la reducció dels factors de risc i impedir-ne, així, la normalització. Es pretén, doncs, neu- tralitzar les justificacions relacionades amb el sexisme i impedir que aquest fenomen persisteixi i s’agreugi i que, per tant, se’n puguin evitar les conseqüèn- cies més extremes. 7Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 II. METODOLOGIA D’ELABORACIÓ El procés de treball per al desenvolupa- ment de l’estratègia contra el sexisme s’ha basat en una metodologia que inte- gra tres línies d’activitats paral·leles. En primer terme, es van crear dos grups de treball (el grup motor i el grup interdis- ciplinari) amb diversos actors socials, institucionals i persones expertes. El grup motor va treballar durant vuit sessions de dues hores per delimitar l’abast de l’estratègia i els seus contin- guts, i per aportar documentació sobre el conjunt d’actuacions que actualment es duen a terme en especial en l’àmbit educatiu i del lleure. El grup interdisci- plinari va treballar durant tres sessions de dues hores i es va centrar, també, a recopilar les actuacions que desenvo- lupen actors socials diversos a la ciutat en matèria de sexisme. A fi de recopilar informació sobre la diagnosi de la situ- ació actual en matèria de prevenció del sexisme a la ciutat, així com els punts forts i febles i les possibles actuaci- ons del pla, es va emplenar una fitxa per part de les persones representants de les entitats o organismes dels dos grups (vegeu l’annex IV). En segon terme, es van fer tres sessions de contrast dels resultats amb el grup de treball d’abordatge de les violències masclistes (GTVM) del Consell de les Dones de Barcelona (CDB), el grup d’en- titats del Poble Gitano i el grup d’en- titats de dones migrades. I, en darrer terme, es van fer entrevistes individuals a persones especialistes en l’àmbit de la prevenció del sexisme. Arran d’aquests espais de debat, reflexió i consulta a partir dels grups de treball i de les entrevistes a persones especia- litzades, s’ha pogut fer una diagnosi de les actuacions que es porten a terme actualment a la ciutat, així com dels seus punts forts i febles, amb l’objectiu de conèixer les necessitats prioritàries i els objectius que s’han de perseguir en un context com l’actual. De la mateixa manera, també s’ha perseguit l’objectiu de teixir compromisos, aliances, compli- citats i col·laboracions, estratègiques o operatives, amb les àrees i els depar- taments clau de l’Ajuntament, tant pel que fa a la implementació de la trans- versalitat de gènere com amb relació a les actuacions de prevenció del sexisme en àmbits d’actuació específics. 8Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 III. DIAGNOSI DE LES INTERVENCIONS PRÈVIES A AQUEST PLA 1 Vegeu a l’annex IV la llista d’actuacions detectades. S’ha recopilat informació al voltant dels grups, entitats i persones que han par- ticipat de manera col·laborativa com a expertes o especialistes en l’elabo- ració d’aquesta estratègia. L’anàlisi d’aquesta informació, i de totes les dades quantitatives i qualitatives que s’han recollit en les fitxes, ha estat la base per a la redacció i l’elaboració del document de diagnosi que presentem en aquest document. S’ha vist que, actualment, es porta a terme un conjunt ampli d’actuacions1 estratègiques per prevenir el sexisme a la ciutat. Des d’una gran diversitat de tallers adreçats a tota mena de públic, així com formació a infants, joves, asso- ciacions de famílies d’alumnes i pro- fessorat, estratègies de sensibilització de la ciutadania, atenció terapèutica, assessorament i acompanyament a grups, incidència política, disseny i creació de material didàctic i, també, intervencions innovadores basades en llenguatges artístics o noves tecnologi- es i xarxes socials. De les actuacions recollides es valora com a punt fort, de manera generalit- zada, el fet que les entitats aportin una visió complexa de les dinàmiques de gènere, desigualtats i violències deri- vades i que es disposa d’una trajectò- ria llarga i d’experiència en l’àmbit de coeducació, educació sexual, preven- ció de violències, diversitat sexual i de gènere i amb perspectiva de gènere. De la mateixa manera, es valora l’aparició de nous grups constituïts per persones joves, així com l’esforç per treballar des d’un punt de vista interseccional i de manera comunitària. Es destaca, també, el fet que es tre- balli a partir d’una gran varietat de for- mats que permeten arribar a diferents tipus de població: tallers, xerrades, formacions, publicacions, elaboració de material pedagògic i metodològic, vídeos, espais virtuals, concursos, pre- mis, jornades, teatre i colònies d’estiu, entre altres. Es valora, també, que es treballi a partir de diverses de meto- dologies validades que permeten les intervencions innovadores esmentades. S’aprecia la diversitat de mètodes inno- vadors, com ara el treball de processos o el teatre de l’oprimit; s’utilitzen eines tecnològiques per crear espais virtuals, es treballa a partir de relats, realització d’audiovisuals, espectacles, facilitació de grups, creació de rutes a l’espai, etc. De la mateixa manera, es desta- ca l’aparició de nombroses pràctiques innovadores dutes a terme a partir de llenguatges artístics, com el teatre, l’expressió audiovisual o literària o les exposicions artístiques. Pel que fa als punts dèbils diagnos- ticats actualment, es considera, de manera molt generalitzada, que hi ha, en primer lloc, manca de recursos públics i que cal una inversió més gran. Una de les conseqüències d’aquesta mancança és el fet que no es pot donar la continuïtat que es considera idò- nia a les actuacions desenvolupades. Un altre dels aspectes afectats per aquesta manca de recursos públics és la dificultat de destinar temps i perso- nal tècnic per fer els seguiments i les avaluacions. De la mateixa manera, la manca de finançament fa que els pro- jectes tinguin menys previsió. 9Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 La inexistència del treball en xarxa i la manca de comunicació entre les enti- tats del tercer sector i els organismes institucionals és considerat un punt feble important. Es considera que hi ha uns canals de comunicació i coor- dinació massa febles entre entitats i serveis públics que fan que es dupli- quin actuacions i també dificulta que es doni a conèixer tot el que s’està fent. No hi ha visió d’estratègia global i, per tant, es genera molta dispersió de les actuacions. Així doncs, es veu neces- sària la generació d’una xarxa estable i forta entre els moviments feministes, moviments de dones, col·lectius soci- als, entitats del tercer sector i l’Ad- ministració. De la mateixa manera, es considera que cal que les actuacions tinguin continuïtat, cohesió i avalua- ció conjunta. Cal que formin part d’un projecte estratègicament més ampli de diagnosi i transformació. 10 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 IV. EIXOS D’INTERVENCIÓ La estratègia es divideix en tres eixos estratègics, cadascun amb els seus àmbits corresponents. Els eixos d’in- tervenció s’han dissenyat en funció dels aspectes més rellevants que s’han iden- tificat com els factors clau en què cal treballar per prevenir el sexisme. El primer eix, Coneixement, avaluació i recerca, té com a finalitat promoure el seguiment i l’avaluació de les actuaci- ons producte d’aquesta estratègia, així com incentivar la recerca en matèria de prevenció del sexisme per conèixer amb més profunditat la realitat de la ciutat. També és objectiu d’aquest eix dotar l’Ajuntament d’un sistema d’informació que permeti conèixer el fenomen del sexisme i les pràctiques que el repro- dueixen, així com generar material de suport i material didàctic que promogui la coeducació. El segon eix, Incidència ciutadana, té com a objectius fomentar un ús no sexista ni androcèntric dels llenguatges, reduir la presència de l’androcentrisme i el sexisme en l’imaginari social, desen- volupar estratègies de prevenció i de sensibilització per a totes les formes i àmbits del sexisme, promoure interven- cions innovadores, així com la diversi- tat de llenguatges artístics; i, també, promoure i organitzar espais d’inter- canvi presencials i virtuals en diferents àmbits per a la prevenció del sexisme i reforçar els objectius d’incidència polí- tica que planteja el moviment associatiu en l’àmbit de la prevenció del sexisme. El tercer eix, Formació reglada, pretén afavorir el desenvolupament de l’acció coeducativa, promoure l’adaptació de les institucions educatives a la coedu- cació en la seva organització, currículum i pràctica, així com formar i sensibilit- zar professionals del món de l’educació reglada (primària, secundària o uni- versitària), infants i joves. Igualment, és objectiu d’aquest eix donar suport a mesures d’innovació educativa que puguin incorporar accions de preven- ció del sexisme. D’altra banda, també és objectiu prioritari la formació i sen- sibilització de professionals i persones voluntàries de l’educació en el lleure, l’educació no formal, casals de joves, centres cívics, entitats infantils i juve- nils i esplais, professionals i persones voluntàries en l’àmbit esportiu, així com professionals de l’àmbit de serveis soci- als, de centres oberts i biblioteques, i també professionals d’altres àmbits com a agents de prevenció del sexisme. 11 Eix d’intervenció 1: Coneixement, avaluació i recerca Objectiu1.1: Promoure la recerca amb perspectiva interseccional en matèria de prevenció del sexisme per conèixer amb més profunditat la realitat de la ciutat Actuació Responsable Participants Cronograma 1 Promoció de la recerca de nous indicadors qualitatius que millorin la prevenció, la detecció i la intervenció en l’àmbit del sexisme i l’androcentrisme: aquests indicadors han de copsar el funcionament del sexisme en diferents sectors i en funció de la diversitat funcional, territorial, d’edat, identitat sexual, situació econòmica, d’origen i de context cultural i pràctica participativa i política, entre altres. Feminismes i LGTBI Joventut / Immigració / Recerca i desenvolu- pament 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2 Generació d’indicadors de detecció del sexisme percebuts i treballats entre els joves. Feminismes i LGTBI Joventut / Immigració 2017 2018 2019 2020 2021 2022 3 Aportació continuada al coneixement en matèria de coeducació i prevenció del sexisme, així com en la creació de material pedagògic, i introducció de la perspectiva interseccional per tenir en compte l’edat, la classe social, l’origen nacional i/o ètnic, entre altres. Feminismes i LGTBI IMEB / Consorci d’Educació / Immigració / Joventut 2017 2018 2019 2020 2021 2022 4 Elaboració de mapes que recullin les tipologies i la freqüència de missatges sexistes visuals a diferents espais públics de la ciutat a partir de valoracions i aportacions de persones expertes i de diferents grups socials de la ciutat. Prevenció Feminismes i LGTBI 2017 2018 2019 2020 2021 2022 5 Elaboració d’una diagnosi específica sobre la vivència del sexisme en funció de la diversitat per origen nacional i/o ètnic per visibilitzar la seva producció i manifestació en diferents realitats i contextos. Feminismes i LGTBI Immigració 2017 2018 2019 2020 2021 2022 6 Ampliació i finançament dels projectes que recullin el saber de les dones grans i la seva l’experiència de socialització del sexisme al llarg del cicle vital. Cicle de vida Feminismes i LGTBI 2017 2018 2019 2020 2021 2022 12 Eix d’intervenció 1: Coneixement, avaluació i recerca Objectiu 1.2: Garantir la qualitat i l’accés general als recursos existents en matèria de coeducació. Actuació Responsable Participants Cronograma 7 Creació d’una Comissió de persones expertes en la coeducació (on hi participin també nois i noies de l’àmbit educatiu) i de representants de l’Ajuntament de Barcelona i del Consorci d’Educació de la ciutat que tingui la finalitat de: Educació / Feminismes i LGTBI IMEB / Consorci d’Educació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 a) Elaborar criteris preceptius en relació amb les prioritats, eines d’anàlisi i avaluació per a la prevenció del sexisme. Feminismes i LGTBI Joventut (associacions de representants d’alumnes) / Consorci d’Educació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 b) Recollir els estàndards de qualitat dels materials i tallers orientats a l’educació afectivosexual definits per l’estratègia de salut sexual i reproductiva. Salut Taula ESSIR 2017 2018 2019 2020 2021 2022 c) Establir pautes conceptu- als vinculades als models i referents sexuals per pro- moure relacions no abusives i que abordin la diversitat de la identitat sexual i de l’orienta- ció sexual des d’una perspec- tiva interseccional. Feminismes i LGTBI Salut 2017 2018 2019 2020 2021 2022 d) Difondre els materials i les bones pràctiques coeducati- ves contrastades. Educació IMEB / Consorci d’Educació / Feminismes i LGTBI / Joventut 2017 2018 2019 2020 2021 2022 13 Eix d’intervenció 2: Incidència ciutadana Objectiu 2.1: Fomentar un ús inclusiu, no sexista, ni androcèntric, ni etnocèntric del llenguatge. Actuació Responsable Participants Cronograma 8 Creació d’un recurs digital que permeti l’accés de la ciutadania al coneixement de bones pràctiques en relació amb el llenguatge en els diferents àmbits de la ciutat. Transver- salitat de gènere Comunicació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 9 Actualització, accessibilitat i aplicació del Llibre d’estil de l’Ajuntament de Barcelona (1995) amb creació de propostes per a l’ús inclusiu del llenguatge a totes les comunicacions, textuals i audiovisuals. Comunicació Gerència de Recursos / Transver- salitat de gènere 2017 2018 2019 2020 2021 2022 10 Formació general en comunicació no sexista al personal tècnic de l’Ajuntament i formació especifica als departaments més implicats amb la prevenció del sexisme. Gerència de Recursos Comunicació / Transver- salitat de gènere 2017 2018 2019 2020 2021 2022 11 Elaborar i implementar tallers formatius en matèria de comunicació no sexista adreçats als professionals i a les professionals de premsa de l’Ajuntament, i dels mitjans locals (BTV, Canal TMB...). Transver- salitat de gènere Gabinet de Premsa 2017 2018 2019 2020 2021 2022 12 Incloure en els plecs de contractació amb les empreses de correcció i traducció lingüística una clàusula d’acompliment dels criteris del Llibre d’estil de l’Ajuntament de Barcelona (1995). Gerència de Recursos / Comunicació Serveis jurídics / Districtes 2017 2018 2019 2020 2021 2022 13 Normativa municipal que reguli la publicitat en espais públics propis de l’Ajuntament. Comunicació Transver- salitat / Feminismes i LGTBI 2017 2018 2019 2020 2021 2022 a) Elaboració d’un protocol i establiment d’un òrgan d’actuació que apliqui la normativa. b) Creació d’una comissió de comunicació a l’Ajuntament que vetlli per una comunicació inclusiva de tots els missatges difosos en l’espai públic (vegeu la normativa publicitat). c) Elaboració d’un protocol de validació i d’insercions de publicitat o missatges en l’espai públic (vegeu la normativa de publicitat). Comunicació Transver- salitat / Feminismes i LGTBI 2017 2018 2019 2020 2021 2022 14 Objectiu 2.2.: Reduir la presència de l’androcentrisme i el sexisme en l’imaginari social. Actuació Responsable Participants Cronograma 14 Realització de campanyes que informin sobre el sexisme en els diferents àmbits de la ciutat (esportiu, turisme, lleure, mobilitat, salut, famílies, comerç...). Feminismes i LGTBI / Comunicació Paisatge urbà / Cultura / Comunicació / Comerç / Consorci d’Educació / Transversali- tat/ Joventut 2017 2018 2019 2020 2021 2022 15 Redacció de recomanacions pràctiques per a un ús no sexista ni androcèntric del llenguatge en els mitjans de comunicació. Transversa- litat Feminismes i LGTBI / Comunicació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 16 Promoció de la recerca i la innovació en matèria de prevenció del sexisme en els mitjans de comunicació també d’àmbit intern. Feminismes i LGTBI Comunicació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 17 Revisió dels criteris d’avaluació i aplicació del nomenclàtor de la ciutat per incrementar la visibilitat de la diversitat de dones. Nomenclà- tor Feminismes i LGTBI / Districtes / Cultura / Immigració 2017 2018 2019 2020 2021 2022 18 Elaboració de recomanacions per a la prevenció del sexisme en la senyalística i la comunicació de tots els espais de titularitat pública. Transver- salitat de gènere / Senyalètica Comunicació / Feminis- mes i LGTBI 2017 2018 2019 2020 2021 2022 a) Difusió d’aquestes recomanacions entre empreses i entitats privades. Feminismes i LGTBI Serveis jurídics 2017 2018 2019 2020 2021 2022 19 Campanya de ciutat que valori el treball de cura i la corresponsabilitat. Comunicació Economia de cures / Feminismes i LGTBI 2017 2018 2019 2020 2021 2022 20 Promoció de campanyes publicitàries i creacions artístiques amb voluntat d’incidència ciutadana que transformin les narratives hegemòniques relacionades amb les dones. Feminismes i LGTBI Comunica- ció / Totes les àrees / Districtes 2017 2018 2019 2020 2021 2022 A) Campanyes específiques: “No és no” ‘Branded’ de feminismes 25 de novembre. Dia Internacional contra la Violència vers les Dones Feminismes i LGTBI Comunica- ció / Totes les àrees / Districtes 2017 2018 2019 2020 2021 2022 15 Objectiu 2.3: Desenvolupar accions de prevenció i de sensibilització ciutadana per a totes les formes i àmbits del sexisme. Actuació Responsable Participants Cronograma 21 Organització de premis de literatura, còmics i curtmetratges que promoguin la prevenció del sexisme. Feminismes i LGTBI / Cultura Districtes 2017 2018 2019 2020 2021 2022 22 Línia d’acció específica a la Xarxa Antirrumors vinculada directament a l’apoderament de les dones, per remoure els mites i estereotips en relació amb el sexisme i neutralitzar els estigmes socials relacionats amb les dissidències femenines. Xarxa Antir- rumors Feminismes i LGTBI 2017 2018 2019 2020 2021 2022 23 Instal·lació de punts d’informació itinerants per a la prevenció de les agressions i l’assetjament sexista a les festes i en grans esdeveniments musicals i festius de la ciutat. Feminismes i LGTBI ICUB 2017 2018 2019 2020 2021 2022 24 Implementació de protocols de prevenció i detecció del sexisme a les grans festes de districte, esdeveniments musicals adreçats a joves i zones específiques d’oci. Feminismes i LGTBI Districtes / Comerç 2017 2018 2019 2020 2021 2022 25 Creació i difusió d’un model de protocol contra el sexisme en locals d’oci nocturn de la ciutat. Feminismes i LGTBI Districtes / Comerç / Joventut 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Objectiu 2.4: Promoure la innovació i l’experimentació en les intervencions de prevenció. Actuació Responsable Participants Cronograma 26 Disseny d’espais ciutadans que afavoreixin dinàmiques de prevenció del sexisme, convivència intergeneracional i jocs col·laboratius. Transversa- litat / Ecolo- gia urbana Àrees 2017 2018 2019 2020 2021 2022 27 Promoció de pràctiques innovadores als espais d’educació en el lleure en relació amb l’expressió de la diversitat sexual i de gènere i en què participin joves i adolescents.. Joventut Feminismes i LGTBI / IMEB 2017 2018 2019 2020 2021 2022 28 Revisió i difusió de la història del poble gitano des d’una perspectiva de gènere dins de la comunitat gitana i en la comunitat paia. Drets de ciutadania Feminismes i LGTBI 2017 2018 2019 2020 2021 2022 16 Objectiu 2.5: Dinamitzar i reforçar el teixit associatiu i dels moviments socials en la lluita contra el sexisme. Actuació Responsable Participants Cronograma 29 Facilitar els recursos per a les iniciatives de prevenció del sexisme promogudes per moviments i grups feministes i LGTBI. Feminismes i LGTBI 2017 2018 2019 2020 2021 2022 30 Increment del suport a les entitats d’educació en el lleure per dur a terme pràctiques innovadores de prevenció del sexisme. Feminismes i LGTBI Joventut 2017 2018 2019 2020 2021 2022 31 Increment del suport a la creació de xarxes que promoguin la sensibilització, el debat i la reflexió envers la prevenció del sexisme. Feminismes i LGTBI Acció comu- nitària / Participació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 32 Potenciació d’espais de trobada i l’autoorganització de la població jove en la lluita contra el sexisme. Districte/s Feminismes i LGTBI / Joventut 2017 2018 2019 2020 2021 2022 17 Eix d’intervenció 3: Formació i educació Objectiu 3.1: Afavorir el desenvolupament de l’acció coeducativa amb perspectiva interseccional. Actuació Responsable Participants Cronograma 33 Grup motor de seguiment de l’estratègia de prevenció del sexisme. Consorci d’Educació / IMEB / Inspecció educativa Joventut / Entitats 2017 2018 2019 2020 2021 2022 34 Generalització al conjunt d’escoles i instituts en tots els trams educatius de la ciutat de la Xarxa d’Escoles per la Igualtat, la Coeducació i la no-Discriminació. Consorci d’Educació Feminismes i LGTBI / IMEB 2017 2018 2019 2020 2021 2022 a) Projecte pilot amb quatre escoles bressol: Diversitat afectiva, sexual, de gènere, funcional, ètnica i cultural. Consorci d’Educació Feminismes i LGTBI / IMEB 2017 2018 2019 2020 2021 2022 35 Creació de protocols d’acompanyament de les pràctiques educatives d’equips docents dels centres per adequar-les a la pràctica coeducativa. Consorci d’Educació / IMEB IMEB / Consorci d’Educació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 36 Suport de formacions a les associacions de famílies d’alumnat (AFA) en relació amb la coeducació. Consorci d’Educació Feminis- mes i LGTBI / IMEB / Consorci d’Educació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 37 Creació d’un projecte per incrementar les pràctiques corresponsables en els espais familiars i escoles bressol, amb una mirada interseccional. IMEB Educació / Temps i economia de les cures Família / Infància / Immigració / IMEB 2017 2018 2019 2020 2021 2022 38 Incorporació de l’estratègia coeducativa en l’àmbit de les noves tecnologies a l’aula o en els d’innovació educativa. Consorci d’Educació / IMEB 2017 2018 2019 2020 2021 2022 39 Afavoriment i acompanyament de les iniciatives en matèria de coeducació que sorgeixin de claustres, AFA o entre l’alumnat. Consorci d’Educació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 18 Objectiu 3.2: Promoure l’adaptació de les institucions educatives en la coeducació en la seva organització, currículum i pràctica, amb una perspectiva interseccional. Actuació Responsable Participants Cronograma 40 Impuls de la coeducació als currículums acadèmics universitaris, com a eix transversal i alhora específic en tots els estudis universitaris relacionats del món educatiu. Consorci d’Educació Comissionat d’Educació i Universi- tats / MIF (Millora i innovació en la formació de mestres) 2017 2018 2019 2020 2021 2022 41 Reforç de la formació sobre coeducació adreçada al personal d’atenció educativa: vetlladores, auxiliars i educadores d’educació especial, monitoratge de menjadors... Consorci d’Educació Personal d’atenció educativa / IMEB 2017 2018 2019 2020 2021 2022 42 Fer efectiva la figura de la persona de referència per acompanyar processos de coeducació en centres educatius reglats, tal com preveu la LOMCE. Consorci d’Educació Consell Escolar 2017 2018 2019 2020 2021 2022 43 Formació continuada de la persona responsable de la coeducació en els consells escolars. Consorci d’Educació Consell Escolar 2017 2018 2019 2020 2021 2022 44 Creació de protocols específics de detecció d’assetjaments masclistes i LGTBI-fòbics als centres educatius. Educació Feminis- mes i LGTBI / IMEB / Consorci d’Educació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 45 Formació als EAP sobre la Llei 11/2014, “per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per erradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia”. Incorporació del debat LGTBI en el grup de treball EAP. Consorci d’Educació Serveis educatius 2017 2018 2019 2020 2021 2022 46 Acció formativa: La coeducació al món educatiu. Curs a primària i secundària Consorci d’Educació Professorat 2017 2018 2019 2020 2021 2022 19 Objectiu 3.3: Formar i sensibilitzar professionals del món de l’educació (de 0 a 3 anys, primària, secundària, universitària i formació de persones adultes) en matèria de prevenció del sexisme. Actuació Responsable Participants Cronograma 47 Formació continuada del professorat d’educació infantil (0-3). primària i secundària i professorat d’FP, particularment TEI (tècnic d’educació infantil) i TIS (tècnic d’integració social). Educació IMEB / Consorci d’Educació 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Objectiu 3.4: Formar i sensibilitzar professionals i persones voluntàries, adolescents i joves en l’àmbit socioeducatiu, del lleure, esportiu, de la salut, cultural, de l’educació social, així com personal de centres oberts i educadors i educadores de carrer. Actuació Responsable Participants Cronograma 48 Formació amb perspectiva interseccional en matèria de prevenció del sexisme als professionals i les professionals i les persones voluntàries en l’àmbit social, esportiu, de la salut, i cultural, entre altres. Feminismes i LGTBI Esports / Associa- cionisme / Salut / Cultura 49 Establiment d’un acord amb les entitats d’educació en el lleure per incorporar formació específica en matèria de prevenció del sexisme adreçada a monitores i monitors, tenint en compte la diversitat social i cultural de la població a qui s’adrecen. Feminismes i LGTBI Joventut / Infància: Campanyes 20 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 V. MODEL DE GOVERNANÇA Durant el desenvolupament de l’estra- tègia contra el sexisme (2017-2022) es treballarà per establir una coordinació entre tots els agents del consistori res- ponsables d’implementar les actuaci- ons acordades per assolir els objectius. En tot aquest període, la Regidoria de Feminismes i LGTBI s’encarregarà de dinamitzar els espais de coordinació i diàleg interdepartamentals existents i assessorarà les àrees, departaments i organismes implicats en l’estratègia en tot el que sigui necessari per implemen- tar amb èxit les actuacions fixades. Com s’ha explicat anteriorment, el dis- seny d’aquesta estratègia s’ha guiat per un procés participatiu del qual han format part diversos moviments socials, associacions, grups i entitats feministes i persones expertes de dife- rents àmbits que treballen per fer front a la necessària desarticulació social del sexisme, així com responsables de diverses regidories i comissionats de l’Ajuntament de Barcelona. Durant el procés de definició, les per- sones participants han demanat que s’asseguri la participació de les enti- tats en la implementació, el seguiment i l’avaluació, i que cal augmentar recur- sos i sobretot coordinar estratègies entre les institucions d’altres agències per obtenir els millors resultats. Tenint en compte les demandes, es crearà un comissió ad hoc de seguiment i devolu- ció com a òrgan estable de direcció polí- tica i de seguiment de la planificació. Es reunirà en sessió ordinària un cop l’any i hi participaran entitats, grups i persones expertes que hagin format part del desenvolupament del pla o que vulguin formar part de la implemen- tació, el seguiment i l’avaluació a par- tir d’un document d’adhesió. Entre les seves funcions, hi ha les de comunicar i difondre el compromís del pla, garantir els recursos necessaris per implemen- tar-lo, ratificar el programa anual i els informes de seguiment i d’avaluació. A banda, la Regidoria de Feminismes i LGTBI promourà el diàleg constant amb els moviments i les entitats feministes i de dones a l’entorn de la implementació d’aquesta estratègia. L’estratègia disposarà, a més, d’un sistema de seguiment continuat que permetrà valorar-ne anualment el grau d’execució, i la Regidoria de Feminis- mes i LGTBI farà un retorn dels aven- ços assolits en el Consell de Dones de la Ciutat i en les comissions que siguin pertinents. 21 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 VI. PRESSUPOST El pressupost previst per la Regidoria de Feminismes i LGTBI per a la posada en marxa del pla estratègic l’any 2018 és de 900.000 euros. A aquest pres- supost inicial caldrà afegir el que els diferents departaments responsables de les actuacions acabin executant al llarg de l’any 2018. Al final del 2018 s’in- formarà de tot el pressupost executat pel conjunt dels departaments impli- cats i es farà la previsió conjunta per a l’any següent, i així de manera anual fins al 2022. 22 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 VII. ANNEXOS Annex I. Marc normatiu i programàtic. Marc estatal, autonòmic i local El Pla estratègic contra el sexisme (2017-2022) s’emmarca en les funcions dels ens locals. La Llei 7/1985, regulado- ra de les bases de règim local, estableix que els municipis poden dur a terme activitats complementàries en el marc de les polítiques “de promoció de les dones”. Tanmateix, aquest pla també dona resposta al que preveu la Carta municipal de Barcelona del 1998, que en l’article 112 especifica que l’Ajuntament de Barcelona ha de promoure totes les accions i els serveis que facilitin la inte- gració i la participació de les dones en la societat, i n’evitin la discriminació per raó de sexe. En l’àmbit de Catalunya, l’Estatut d’au- tonomia reconeix els drets relatius als serveis socials i estableix la cohesió i el benestar socials com a principis rectors que han d’orientar les polítiques públi- ques en aquesta matèria. Assenyala, en l’article 41, que els poders públics han de garantir el compliment del principi d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes, així com la transversalitat en la incorporació de la perspectiva de gène- re en totes les polítiques públiques. De la mateixa manera, també ho fa la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes; en el capí- tol IV estableix les polítiques públiques per promoure la igualtat efectiva en els diferents àmbits d’actuació. Indica que s’han de “dissenyar, aprovar, executar i avaluar els plans d’igualtat a què fa referència aquesta llei que afecten els ens locals”, i la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, que especifica que “les entitats locals han d’integrar el dret d’igualtat en l’exercici de les seves competències”. Pel que fa a l’àmbit de l’educació, la Llei 12/2009, del 10 de juliol, marca com un dels principis rectors del sistema edu- catiu (article 2) la coeducació i el foment de la igualtat real i efectiva entre dones i homes. D’altra banda, posa en relleu que el principi de coeducació per mitjà de l’escolarització mixta ha d’ésser objecte d’atenció preferent, com a prin- cipi ordenador de la prestació del Ser- vei d’Educació de Catalunya (article 43). Finalment, també en els criteris que ori- enten l’organització pedagògica als cen- tres (article 77) incorpora la coeducació per afavorir la igualtat entre l’alumnat. Per la seva part, la Llei 5/2008, del dret de les dones a erradicar la violència masclista, fa referència a la importàn- cia dels principis de la coeducació com a element fonamental en la prevenció de la violència masclista, entenent que la coeducació és l’acció educadora que valora indistintament l’experiència, les aptituds i l’aportació social i cultural de les dones i els homes, en igualtat de drets, sense estereotips sexistes i androcèntrics, ni actituds discriminatò- ries, a fi d’aconseguir l’objectiu de cons- truir una societat sense subordinacions culturals i socials entre dones i homes (article 12). L’article 13 de la mateixa llei fa referència al fet que els continguts curriculars han d’aplicar el principi de coeducació en tots els nivells de l’en- senyament. També esmenta la impor- tància de la formació i capacitació del professorat, de manera específica i per- manent, en matèria de violència mas- clista i de desenvolupament dels drets de les dones (article 14). Així mateix, en l’article 16, s’estableix la importància de la formació a professionals de l’educa- ció en matèria d’anàlisi i interpretació de les construccions culturals que natu- ralitzen l’ús de la violència i, concreta- ment, de la violència masclista. 23 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Pel que fa al tractament de la informa- ció en els mitjans de comunicació, la secció segona de la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes, estableix les obligacions en relació amb els mitjans de comunica- ció i les tecnologies de la informació i comunicació. En l’article 24, determi- na que els mitjans de comunicació que exerceixen la seva activitat a l’empa- ra d’una llicència atorgada pel Consell Audiovisual de Catalunya, han de vetllar, entre altres, de garantir la no difusió de continguts sexistes, defugir dels este- reotips, garantir la participació activa de les dones, no fer ús del llenguatge sexista, difondre activitats promogudes per dones i promoure l’autoria femenina a través d’acció positiva. De la mateixa manera, la llei esmentada prohibeix la realització, emissió i exhibició d’anuncis publicitaris que presentin les persones com a inferiors o superiors en dignitat humana en funció del sexe, o com a mers objectes sexuals, així com els que justifiquin o banalitzin la violència con- tra les dones o incitin a practicar-la. D’altra banda, la Llei 5/2008, de 24 d’abril, del dret de les dones a erradicar la violèn- cia masclista, pel que fa al tractament de la informació, determina que els mitjans de comunicació social gestionats per les administracions públiques han de tractar la informació que ofereixen d’acord amb els criteris següents: fer un ús no sexista ni androcèntric del llenguatge i fomentar una presència equilibrada i una imatge plural dels dos sexes, vetllar perquè en el tractament de la informació totes les dones siguin presentades amb tota auto- ritat i respecte, fent visibles les aporta- cions que han fet en tots els àmbits de la societat, promoure i afavorir els contin- guts en els quals quedin palesos els drets efectius de les dones i donar a conèixer les notícies sobre esdeveniments relaci- onats amb la violència masclista, exclo- ent-ne els elements que li puguin donar un caire morbós. De la mateixa manera, la llei esmentada estableix que el Consell Audiovisual de Catalunya ha de promoure acords i con- venis d’autoregulació o corregulació en tots els mitjans de comunicació social, els quals han d’incorporar criteris ori- entadors en relació amb l’actuació dels programes davant la violència masclis- ta i la representació de les dones. Així mateix, en el capítol 6 fixa que el Consell Audiovisual de Catalunya, com a autori- tat reguladora, ha de garantir el compli- ment de les obligacions dels prestadors dels serveis de comunicació audiovisual relatives a assegurar un tractament de les dones de conformitat amb els princi- pis i els valors establers per aquesta llei. A la Llei 22/2005, de 29 de desembre, de la comunicació audiovisual de Catalu- nya, s’estipulen com a publicitat i tele- venda il·lícites aquelles que atempten contra la dignitat humana, que vulneren els valors i els drets reconeguts per la Constitució espanyola, les que atemp- ten contra el respecte a la dignitat de les persones o a llurs conviccions reli- gioses i polítiques, les que discriminen per motius de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra circums- tància personal o social, les que inciten a la violència o a comportaments anti- socials, apel·len a la por o a la supers- tició o fomenten abusos, imprudències, negligències o conductes agressives. En la matèria específica de violèn- cia masclista, el pla es basa en la Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género i la Llei 5/2008, del dret de les dones a erradicar la violència masclista, que estableixen les compe- tències dels municipis en provisió de serveis de la Xarxa d’Atenció i Recupe- ració Integral de les Violències Masclis- tes i la seva capacitat de “programar, prestar i gestionar els serveis d’infor- mació i atenció a les dones i efectuar la derivació als diferents serveis”; “pres- 24 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 tar o gestionar altres serveis de la xarxa d’atenció i recuperació integral” i “col- laborar en la gestió de les prestacions econòmiques i les subvencions”, entre altres. Finalment, també en matèria de drets de les persones pertanyents als col·lectius LGTBI, aquest pla es basa en la Llei 11/2014, de 10 d’octubre, per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per erradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia. L’inici, un quart de segle ençà, de la planificació d’àmbit municipal de polítiques contra les desigualtats de gènere estableix els precedents locals d’aquest pla. Des que l’any 1991 es va aprovar el primer Pla municipal per a les dones, l’Ajuntament de Barcelona n’ha elaborat cinc més en matèria d’igual- tat de gènere. L’any 1995 es va aprovar el Pla municipal per a les dones (1995- 2005) i el tercer va ser el plantejat per al període 2005-2009, que es va ampliar fins al 2011. L’any 2012 es va aprovar el Pla municipal per a la igualtat d’opor- tunitats real i efectiva entre dones i homes, vigent fins al 2015. Per tant, dues dècades després de l’inici de la planificació de polítiques a favor de la justícia de gènere a la ciutat, Bar- celona ha estat pionera en moltes actu- acions adreçades a aconseguir-la. No obstant això, la pervivència del sexis- me mostra que cal seguir treballant per posar fre a les violències masclistes, per a l’apoderament de les dones, per reduir les discriminacions i desigualtats en el mercat laboral i donar valor a totes les feines invisibilitzades que fan sosteni- ble la vida a la nostra ciutat, per recollir una memòria col·lectiva plural i inclu- siva. I això s’ha de portar a terme des d’una administració local que incorpori la cerca de la igualtat i la defensa de la llibertat de les dones. 25 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Annex II. Glossari Gènere: És el conjunt de caracterís- tiques socials, culturals, polítiques, psicològiques, jurídiques i econòmi- ques construïdes socioculturalment que la societat assigna a les persones de manera diferenciada, com a pròpies d’homes i dones. Els gèneres són cons- truccions socioculturals que varien a través de la història i es refereixen a les característiques psicològiques i cultu- rals que la societat atribueix al que con- sidera “masculí” i “femení” mitjançant l’educació, l’ús del llenguatge, la família, la religió, els mitjans de comunicació i altres agents socialitzadors. Interseccionalitat: Eina analítica que permet entendre i respondre a les mane- res com el gènere es creua amb altres eixos de desigualtat i com aquests cre- uaments contribueixen a experiències úniques d’opressió i privilegi. Es tracta, per tant, d’una eina clau tant per ana- litzar com impacta el sexisme en els diferents perfils de dones, així com per posar en marxa totes les actuacions del Pla estratègic. Prevenció: Per prevenció del sexis- me entenem l’elaboració d’un conjunt d’accions encaminades a sensibilitzar la ciutadania, així com a evitar i reduir la incidència del sexisme per mitjà de la reducció dels factors de risc i impe- dir-ne, així, la normalització. És a dir, neutralitzar les justificacions relaciona- des amb el sexisme i impedir que aquest fenomen persisteixi i s’agreugi i que, per tant, es puguin evitar les seves conse- qüències més extremes. Sexe: És el conjunt de característiques físiques, biològiques, anatòmiques i fisi- ològiques de les persones que els defi- neixen com a homes i dones. El sexe ve determinat per la naturalesa, és una construcció natural, amb la qual es neix. Sexisme: Entenem per sexisme aquell sistema que defineix les persones segons el seu sexe, les jerarquitza i manté unes normes de comportament que corresponen a aquesta divisió. El sexisme assigna capacitats, valors, nor- mes i rols diferents entre homes i dones, i els considera les dues úniques possi- bilitats identitàries, fet que exclou les persones que no encaixen dins d’aques- tes categories. Les conductes sexistes són difícils de detectar perquè encara ara estan molt arrelades en la societat i tenen lloc de manera quotidiana. Bar- celona no és una ciutat lliure de sexisme i s’hi manifesta de manera que la jerar- quia que estableix aquesta estructura subordina les dones i exclou persones amb cossos, identitats, expressions i desitjos que estan fora de la norma de gènere. Relacions no abusives: Parlem de rela- cions abusives referint-nos a aque- lles relacions de domini d’una persona sobre una altra. L’abús sempre és deli- berat, independentment que en sigui conscient o no la persona que l’exer- ceix i busca sotmetre l’altra persona al marge de quins siguin els seus desitjos, expectatives i voluntat. L’abús sol ser progressiu, a través d’un procés en el qual l’increment en el domini i sotme- timent de l’altra persona sempre va acompanyat de la pèrdua d’autoestima i de la seva autonomia en la percepció de la situació en què es troba. Per tant, es persegueix la transformació d’aquest tipus de relacions asimètriques a partir d’estratègies educatives que permetin ensenyar a qui exerceix poder a no agre- dir ni violentar en l’àmbit de les relaci- ons de parella, i, a la vegada, apoderar les persones vulnerables de ser agredi- des i ensenyar a evitar caure en paranys i en el consentiment d’aquests tipus de relacions abusives. 26 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Annex III. Metodologia Membres que participen en el grup motor Institució Persona de contacte Regidoria de Cicle de Vida, Feminismes i LGTBI Laura Pérez Comissionat d’Educació Miquel Àngel Essomba Direcció de Feminismes i LGTBI Bàrbara Melenchón Mirta Lojo Direcció de Joventut Alicia Aguilera IMEB Montserrat Potrony / Laia Herrera Consorci d’Educació de Barcelona Àngels Coté / Guillermo Gorostiza Departament d’Ensenyament Marta Clar / Teresa Moragas Acció Social (IMMS) Anna de Palau Rovira Consell de Joventut de Barcelona Natàlia Reina Inspecció Educativa Pilar Casals Entitats Persona de contacte Fil a l’Agulla Lídia Casanovas Candela Sara Barrientos Drac Màgic Marta Selva Surt Úrsula Santa Cruz / Gemma Altell Enruta’t Laura Poch / Bàrbara Rabinad Pandora Mónica Timón CoeducAcció Amparo Tomé / Marina Subirats / Núria Solsona Escola Sol Raimon Goberna / Jana Alentorn Representant de federacions d’esplais i representant de la taula d’associacionisme educatiu Natàlia Reina / Beatriz Blanco / AE Sant Pius X Tamaia Letícia Sánchez Moy 27 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Grup de treball interdisciplinari Àmbit Departament Referent Transversalitat Departament de Transversalitat de Gènere de l’Ajuntament de Barcelona Sònia Ruiz Centre per a la Igualtat i Recursos per a les Dones (CIRD) Estel Crusellas Salut Pública Departament de Salut de l’Ajuntament de Barcelona Pilar Solanes Agència de Salut Pública de Barcelona Lucía Artazcoz Consorci Sanitari de Barcelona - Agència de Salut Pública Sonsoles Santís CAPS - Centre d’Anàlisi i Programes Sanitaris Montserrat Cervera / Esperanza Aguilà Xarxa de Dones per la Salut Carme Catalán Economia de les cures Xarxa NUST Ajuntament de Barcelona Carme Carrera Serveis socials Institut Municipal de Serveis Socials Marta Serra Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Assumpta Soler Consell Municipal de Benestar Social (infància i adolescència) i CIIMU Maria Truñó Associació Dones no Estàndard Roser Ros Observatori IQ Mireia Duran Col·lectiu Punt 6 Sara Ortiz / Blanca Valdivia Raons Públiques Javier Fraga Treball Barcelona Activa Ajuntament de Barcelona Carme Turull Fundació BCN Formació Professional Mitjans de comunicació Consell de l’Audiovisual de Catalunya Sílvia Montilla BTV (televisió i ràdio) Sergi Vicente Associació de Dones Periodistes Mavi Carrasco Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació Marta Nieto 28 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Àmbit Departament Referent Lesbianes, gais, trans, bisexuals i transsexuals Consell Municipal de LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona Meritxell Sáez Equipaments culturals i cívics Departament Xarxa d’Equipaments de Proximitat Tona Calvo Intercultura- litat BCN Acció intercultural Marifé Calderón Àmbit educatiu Escoles bressol Cassimir Macià Associació de Mestres Rosa Sensat Montse Benlloch Seguretat Guàrdia Urbana Marta Pons Mañosa Mossos d’Esquadra Carme Barroso / Marta Zamorano Esports Institut Barcelona Esports Mercè Jofra Comunicació Direcció de Serveis Publicitaris. Ajuntament de Barcelona Assumpta Bisbal Direcció de Comunicació María Cilleros 29 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Grup de treball d’abordatge de les violències masclistes (GTVM) del Consell de Dones de Barcelona Institució / Entitat Persona de contacte Associació de Dones Agredides Sexualment Mariana González Institut Català d’Antropologia Begonya Enguix Associació Feministes de Catalunya Amor del Álamo Associació Benestar i Desenvolupament Nausica Castelló Fil a l’Agulla, SCCL Lídia Casanovas Associació Dones Ca l’Aurèlia M. Carmen García / Sílvia Bautista Associació Planificació Familiar de Catalunya i Balears Sílvia Aldavert Associació Dones Juristes Lourdes Argudo / Ina Ramón Creación Positiva Montse Pineda Cooperativa Feminista Júlia Vega Almena Genera Clarisa Velocci / Ana Fábregas Tamaia, Viure sense Violència, SCCL Beatriu Masiá Consell de Dones de Nou Barris Anna Llucià Consell de Dones de l’Eixample - Fundació Aroa Neus Pociello Consell de Dones de Nou Barris Maria Rosa Micas CIPAIS Roser Moix Comissió de Dones Advocades (Il·lustre Col·legi d’Advocacia de Barcelona) Blanca Padrós Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya Alba Orteu / Marina Partera Dones Directives i Empresàries de l’Acció Social Gemma Altell SURT, Fundació de Dones, Fundació Privada Míriam Vázquez Fundació Salut i Comunitat Marta Álvarez Consell de les Dones de Barcelona, com a “individual” Andrea Terrón ERC Marina Sánchez 30 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Institució / Entitat Persona de contacte CUP Maria Rovira Tècnica de Sant Martí Rosa M. Saiz Tècnica de Nou Barris Àngela Santos Dones no Estàndard Roser Ros Cap de gabinet de la Regidoria de Feminismes i LGTBI Marta Cruells Secretària del Consell de les Dones de Barcelona Mercè Fernández Entitats de dones migrades Entitat Persona de contacte Diàlegs de Dona Fàtima Ahmed Centro Filipino Rosa Irasusta E’Waiso Ipola Irene Yamba Centro Boliviano Catalán Elsa Oblitas ASOCROM Ana Román / Pep Montseny Associació d’Amistat de Dones Filipines Rita Amaqui Mujeres Palante Clara Romero Centro Peruano en Barcelona Pina Quiñones Entitats del Poble Gitano Entitat Persona de contacte Nakeramos Maria Rubia Associació de Joves Gitanos de Gràcia Enerida Isuff  Consell Municipal d’Immigració Juana Fernández Veus Gitanes Paqui Perona 31 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Entrevistes individuals a altres persones especialistes en la matèria de la prevenció del sexisme Sònia Ruiz Departament de Transversalitat de Gènere de l’Ajuntament de Barcelona Anna Bofill Espai públic Joana Gallego Mitjans de comunicació Jesús Joletón Llibreria La Caníbal Clarisa Velocci Genera Eulàlia Lledó Lingüista Carme Porta Famílies Joana Garcia Grenzner Mitjans de comunicació Mercè Meroño Àmbit de prevenció Mireia Foradada i Pau Zabala Educació (programa “Paranys de l’amor”) Sílvia Aldavert Associació de Planificació Familiar de Catalunya i Balears Mavi Carrasco Associació de Dones Periodistes de Catalunya Mercè Otero Ca la Dona 32 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Annex IV. Diagnosi PLA ESTRATÈGIC CONTRA EL SEXISME A LA CIUTAT DE BARCELONA Fitxa per elaborar el diagnòstic i presentar propostes de millora de les actuacions de prevenció del sexisme a la ciutat Nom de l’organisme o entitat: Nom de la persona representant: Adreça electrònica de contacte: 1. Diagnòstic i propostes de les actuacions que ha dut a terme l’entitat o l’organisme en relació amb la prevenció del sexisme 1.1. Actuacions portades a terme per l’organisme o l’entitat: Nom de l’actuació Objectiu general i breu explicació Població a la qual s’adreça Durada de l’actuació Abast de l’actuació (nombre aproximat de partici- pants) Actuació d’ini- ciativa pròpia?* Metodolo- gia que es fa servir S’avalua l’actua- ció? Valoració de l’actu- ació** * És una actuació d’iniciativa de la mateixa entitat o forma part d’un programa més general? En cas que formi part d’un programa més general, especifiqueu quin i amb quines altres entitats o institu- cions es col·labora i quina institució o entitat la impulsa. ** Valoració de l’actuació: baixa, mitjana o alta. 33 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 1.2. Valoració general. Pel que fa a les actuacions exposades en l’apartat anterior, apunteu els punts forts i febles més rellevants de cadascuna. Nom de l’actuació Punts forts Punts febles 1.3. Què proposeu fer amb les diferents actuacions que porteu a terme actualment? (de cadascuna, indiqueu si continuar igual, introduir-hi modificacions [quines], dei- xar de fer-les...) 1.4. Teniu previst fer noves actuacions en el futur? Actuació prevista Breu descripció Població diana Dimensió temporal De qui és la iniciativa Amb qui es col·laborarà 1.5. Exemples de bones pràctiques del mateix organisme o entitat en el propi àmbit: Nom de la bona pràctica Descripció Motiu pel qual es considera una bona pràctica 1.6. Altres comentaris que vulgueu fer sobre les actuacions de l’entitat o organisme. 34 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 2. Valoració i propostes generals de futur respecte a la prevenció del sexisme a la ciutat. 2.1. Quins punts forts i febles considereu que hi ha ara a la ciutat en general respec- te a les actuacions de prevenció del sexisme? Punts forts Punts febles 2.2. Quines actuacions o projectes que s’han dut a terme a la ciutat considereu bones pràctiques? Entitat Projecte Població a la qual s’adreça Motiu pel qual es considera una bona pràctica 2.3. A banda de les bones pràctiques que heu ressenyat, voleu aportar informació sobre altres experiències, documents o projectes que creieu que convindria tenir en compte? Moltes gràcies pel vostre temps! 35 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 A continuació, es detallen les actuacions recollides en la diagnosi feta a partir del treball dut a terme pels grups i les persones participants en aquest pla. Formació i tallers • Formació d’infants i adolescents (primària i secundària) • Formació de professorat • Formació en l’àmbit de la formació superior (postgrau, màster) • Formació en el món educatiu i del lleure (monitors/es, directors/es) • Xerrades Afas • Capacitacions de professionals per treballar processos d’apoderament • Projecte “Escoles coeducadores” Formació a infants, professorat i famílies d’un mateix centre educatiu • Formacions i cursos per a professionals • Formacions i cursos adreçats a professionals d’educació, joventut, salut, igualtat, educadors/es de carrer, etc. • Formació Mestres apoderades • Formació i integració laboral a dones no estàndards • Eines personals. Tallers a dones usuàries dels PIAD de Barcelona (tallers d’eines, d’autoestima, pèrdues afectives, dones cuidadores, amor romàntic, dol migratori, la pràctica de la consciència corporal, entre altres) • Escola de promotores de salut (promoció de la salut de les dones, medicalització, autoconeixement del propi cos, factors condicionants de la salut de les dones, sexualitat, salut reproductiva, violència i metodologia de treball amb grups de dones) • Xerrades o tallers de salut: • Diferències i desigualtats en salut dones/homes • Viure les nostres emocions sense por • Parlem de sexe • La salut de les dones: la diferència importa • L’estrès crònic: un tema de dones • Soc dona i m’agrada el meu cos • Xerrades i formació sobre conceptes i procediments policials a diferents col·lectius (agents, ciutadania en general, col·lectius en particular) • Formació en urbanisme en perspectiva de gènere (personal tècnic municipal i persones interessades, com ara estudiants d’arquitectura, de geografia, de sociologia, entre altres) • Tallers de prevenció de la violència masclista a l’espai públic amb adolescents de la Xarxa Activa de Joventut per la Igualtat 36 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 • Tallers “L’experiència de les dones al seu entorn quotidià” • Tallers afectivosexuals. • Taller de propostes i materials educatius per a l’escola inclusiva • Tallers Drag King (població adulta i joves) • Taller sobre jocs i joguines no sexistes adreçat a famílies • Tallers de prevenció de la violència de gènere amb joves i infants • Tallers participatius i vivencials adreçats a la ciutadania • Tallers de sexualitat, prevenció de relacions abusives, diversitat sexual i de gènere, repensant les masculinitats i apoderament de les noies • Formació en perspectiva de gènere intercultural • Eines per a professionals de l’educació, joventut, salut i igualtat, entre altres • Tallers d’apoderament i sensibilització de gènere a CRAES • Tallers d’apoderament • Tallers del programa “Paranys de l’amor” • Projecte de prevenció “Canviem-ho”. Homes per l’equitat de gènere Sensibilització social com a estratègia de prevenció del sexisme: • Activitats de conscienciació i sensibilització sobre la problemàtica de la violència de gènere amb població en general • Projecte “Tolerància zero” (sensibilitzar sobre les violències masclistes vers les dones amb discapacitat) • Actes de sensibilització sobre el 28 de maig, Dia Internacional d’Acció per a la Salut de les Dones • Activitats programades als casals de barri a l’entorn de la celebració del 8 de març i del 25 de novembre 37 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Recerca i generació de coneixement • “Patis coeducatius” (metodologies participatives d’observació, anàlisi i disseny del pati, on s’involucra professorat, monitoratge, mares, pares i alumnat) • Observar i analitzar els entorns quotidians on vivim des d’una mirada feminista i de la vida quotidiana • Treballar línies de recerca per conèixer la situació de discriminació de les dones a diferents nivells i fer propostes d’actuació • Marxes Exploratòries de Seguretat de les Dones. Anàlisi dels espais quotidians per on ens movem • Sistematització de dades. Repositori de dades en línia • Observació dels espais de festa major a l’espai públic Atenció terapèutica • Teràpia o atenció individual i grupal a dones que pateixen o han patit violència masclista • Grups de suport terapèutics • Programa d’atenció terapèutica. Atenció telefònica • Coaching • LaLore: espai jove virtual sobre sexualitats, relacions i gènere (espai virtual) Assessorament i acompanyament • Assessorament per a l’elaboració de campanyes de sensibilització sobre les violències sexuals als espais d’oci nocturn • Assessorament per a la transformació dels espais joves amb perspectiva de gènere • Projecte d’acompanyament a claustres i centres escolars per prevenir, detectar i acompanyar situacions de discriminació, bullying o violència masclista. • Assessorament i acompanyament a professionals i institucions • Les No Estàndard Actuem: Servei d’Intervenció Psicosociolaboral (donar els ajuts necessaris en l’àmbit d’assistència personal i domiciliària [en hores] perquè les dones esdevinguin més autònomes) • Servei d’Informació i Assessorament a les Dones (SIAD) Laborals a Barcelona • Atenció, protecció i seguiment a la víctima. (Atenció especialitzada a la víctima encaminada a facilitar el seu trànsit tant per la via judicial com pels altres mecanismes d’atenció i protecció social, de salut, laboral, etc.) 38 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Incidència política • Participació de grups de treball i observatoris • Participació en l’elaboració de protocols i estàndards • Participació en mitjans de comunicació (diaris, TV, ràdio) • Participació social i comunitària. En xarxes i altres • Participació institucional • Incidència política en les administracions de Barcelona i Catalunya per influir en les polítiques de salut i sanitat (campanyes com el dret al propi cos, les lluites contra la violència masclista o per la defensa de la sanitat pública amb la Marea Blanca, etc.) • Les actuacions de participació amb el CNDC i pressió amb administracions • Elaboració de manifestos i informes sobre les diverses situacions de les dones (situació laboral i econòmica, situació de les violències i situació de la salut) • Treballar l’eix de corresponsabilitat de gènere en les cures amb altres àrees • Dissenyar i proposar una mesura de govern en economia de les cures • Proposta de mesura de govern. Nou pacte del temps (incidir en els cinc objectius estratègics en relació amb el temps de les persones: usos i horaris, conciliació de temps laboral, familiar i social) • Taula sectorial de formació industrial. Taula participativa per generar accions per atraure les noies als estudis d’FP industrial • Xarxa d’Empreses NUST (Nous Usos Socials del Temps) Destacar les bones pràctiques per a les persones treballadores en temes de conciliació i corresponsabilitat, per un millor temps de feina, familiar i social de les persones. • Taula per a la regulació dels continguts de publicitat (establir criteris que permetin regular els continguts de la publicitat institucional de l’Ajuntament de Barcelona, així com de la publicitat en l’espai públic en suports municipals cedits a tercers, i elaboració de normativa i els mecanismes de control i seguiment de la seva aplicació) • Articles a mitjans de comunicació amb l’objectiu de sensibilitzar i divulgar la perspectiva de gènere en diferents àmbits 39 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Revistes, quaderns i recursos didàctics • Quadern Dona i Esport (actualitat sobre la presència femenina en l’esport) • Recurs pedagògic per a la prevenció de l’assetjament i abús sexual en l’àmbit esportiu • Revista MYS (Mujeres y Salud): informació científica en llenguatge comprensible • Elaboració de material pedagògic i eines de treball sobre la coeducació a través de la transformació d’espais educatius (parcs infantils, patis, etc.) • Redacció d’un blog en línia amb articles feministes amb l’objectiu de sensibilitzar i divulgar la perspectiva de gènere en diferents àmbits • Guia de l’FP a Barcelona. Des del punt de vista de gènere: com pensar el sexisme en la projecció d’estudis de cicles formatius tenint cura que el material audiovisual i de difusió per a l’orientació compensi la mancança d’estudiants d’un dels dos sexes. • Formació industrial. Videocàpsules divulgatives per fomentar les vocacions industrials en les dones • Maletes bibliogràfiques. Posar a l’abast d’infants, joves i mestres llibres que obrin perspectives en relació amb el debat a l’entorn del sexisme. • Editar llibres i revistes que contribueixin a la reflexió de professionals de l’educació a fi que tinguin eines per combatre el sexisme a escoles i instituts. • Guies metodològiques • Guies pedagògiques • Articles a revistes i llibres • Creació de recursos pedagògics • Elaboració de continguts teòrics i pedagògics • Exposicions • Vídeos 40 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 Intervencions innovadores Intervencions institucionals • Premi 25 de Novembre - Premis 8 de Març Maria Aurèlia Capmany • Premi Jove de Còmic Sant Martí per a la prevenció i erradicació de la violència masclista • Concurs (Re)Imagina’t de l’Observatori de les Dones als Mitjans de Comunicació • Activitats participatives i creatives de l’Observatori de les Dones als Mitjans de Comunicació • “La diversitat en curt” (curtmetratges, primària, secundària, batxillerat) • Programa de la Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la no-Discriminació • Acord ciutadà per una Barcelona lliure de violència vers les dones • Premi de comunicació no sexista - Premi Margarita Rivière al rigor periodístic amb visió de gènere • Premi Dona i Esport • Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Conciliació i Temps Intervencions d’entitats • OASIS, les colònies d’estiu per a adolescents LGTB • Contacontes • Teatre de l’oprimit. Teatre fòrums. Teatralitzacions • Programa “Construir mirades”, de formació i anàlisi dels llenguatges audiovisuals adreçat a centres educatius • Activitats de formació del professorat en anàlisi del discurs audiovisual des de la perspectiva de gènere • Materials pedagògics específics relacionats amb els arquetips sexistes als mitjans de comunicació • Jornades de lleure i feminismes • Espectacles de pallasses (infants i famílies) • Ruta sobre violències masclistes i per raó d’identitat sexual (espais urbans de la violència masclista) • Relats de vida LGBT+ • Facilitació de grups (dinàmiques de grup, aprendre individualment i col·lectivament noves maneres de relacionar-nos i construir) • Treball de processos • Aula Mòbil (programa educatiu de producció audiovisual amb mòbils) • Estand d’informació sobre agressions sexuals a les Festes de la Mercè 41 Direcció de Feminismes i LGTBI Àrea Drets de Ciutadania, Cultura, Participació i Transparència Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 • Fòrum contra les violències de gènere (jornades) • Xarxa Activa de Joventut per la Igualtat • Concurs per a l’erradicació de la violència masclista • Protocol d’actuació contra les agressions sexistes a les festes majors del Poble-sec • Grup d’homes per una paternitat responsable, activa i conscient (projecte “Canviem-ho”) • Grup de Teatre No Estàndard (realització dels propis guions a partir del saber i l’experiència compartits) • REDCAPS - Posar en contacte les dones professionals de la salut entre si, informar-les de les novetats en la investigació, promoure el debat i l’intercanvi d’idees, la investigació en gènere i salut i la divulgació. • Organitzar secretaries de la dona a diferents sectors i territoris • Grup de treball en coeducació a l’Associació de Mestres Rosa Sensat • Cedir o oferir espais i activitats de trobada, d’interrelació, creació i participació a les dones del barri, on puguin parlar dels seus interessos i participar en els diversos projectes, programes i en la gestió d’equipaments vinculats al barri, i alhora incloure en la programació del centre la perspectiva de gènere. BCN Pla estratègic contra el sexisme a la ciutat 2017-2022 barcelona.cat/dones 2016 2017