Conveni de finam;ament entre les Administracions consorciades i /'A TM PLA QUADRIENNAL 2014-2017 1 COMPROMÍS DE FINANCAMENT DEL SISTEMA DE TRANSPORT EN EL PERÍODE 2014-2031 ENTRE LA GENERALITAT DE CATALUNYA, L'AJUNTAMENT DE BARCELONA, L'AREA METROPOLITANA DE BARCELONA 1 L'AUTORITAT DEL TRANSPORT METROPOLITÁ DE L'ÁREA DE BARCELONA EN EXECUCIÓ DEL PLA MARC 2014-2031 APROVAT EL 6 DE MAR<; DE 2014 Barcelona, 5 de novembre de 2014 Reunits D'una part, el Sr. Santi Vila i Vicente, en qualitat de Conseller, del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, autoritzat per a aquesta signatura per I'Acord del Govern de 4 de novembre de 2014. D'altra part I'Excm. Sr. Xavier Trias i Vidal de Llobatera, Alcalde de Barcelona, assistit pel Sr. Jordi Cases i Paliares, Secretari General de I'Ajuntament de Barcelona, nomenat per Decret d'Aicaldia de data 18 de juny de 2002, en funcions d'assessorament segons disposa l'apartat e) de l'article 3 del RO 1174/1987, de 18 de setembre, regulador del Regim Jurídic deis Funcionaris d'Administració Local amb habilitació nacional, i en l'exercici de les seves funcions de fedatari i d'assessorament legal de la Corporació, segons l'article 92 bis de la Llei 7/1985, de 2 d'abril , reguladora • •.1i'' de les Bases del Regim Local, que certifico. D'altra part, el Sr. Antoni Poveda Zapata, en la seva qualitat de Vicepresident de Transport i Mobilitat de I'Area Metropolitana de Barcelona (en endavant AMB), en ús de les atribucions segons nomenament del Decret de Presidencia de I'AMB de 21 de juliol de 2011 (BOPB del 9 d'agost) i en virtut de les atribucions que li confereix l'apartat 2.f. 1 de l'altra, el Sr. Josep Anton Grau i Reinés, que actua en nom i representació de I'Autoritat del Transport Metropolita (en endavant ATM), en la seva qualitat de director general segons nomenament del Consell d'Administració de I'ATM de data 16 de gener de 2013, i en virtut de les atribucions que li confereix l'art. 13. f) deis Estatuts del Consorci, aprovats pel Decret 48/1997, de 18 de febrer, i modificats parcialment pels Decrets 151/2002, de 28 de maig, 288/2004, d'11 de maig i 97/2005, de 31 de maig. Les parts en la representació que actuen es reconeixen la capacitat legal suficient i necessaria pera la subscripció d'aquest Conveni als efectes oportuns, EXPOSEN l. L'objectiu de I'ATM és articular la cooperació entre les Administracions públiques titulars deis serveis i de les infraestructuras del transport públic col·lectiu de l'area de Barcelona que en formen part, així com la col·laboració amb aquelles altres que, com I'Administració de I'Estat (en endavant AGE), hi estan compresas financerament o són titulars de serveis propis o no traspassats, mitjanvant l'elaboració i el seguiment de tots els instruments jurídics, técnics i financers que es considerin convenients i, en general, la realització de les funcions que li siguin encomanades perles entitats que la componen (Article 3 deis Estatuts de I'ATM). D'entre les funcions que té encomanades I'ATM (Article 4 deis Estatuts de I'ATM), hi ha les de: • L'elaboració de les propostes de convenis de financ;ament amb les diferents Administracions públiques responsables del financ;ament del transport públic amb definició de les aportacions de recursos pressupostaris al sistema. • La concertació deis acords de financ;ament amb les Administracions públiques per tal de subvenir al déficit deis serveis i les despeses de funcionament de !'estructura de gestió. En aquest sentit, i de conformitat amb l'article 18 deis Estatuts de I'ATM, són, entre d'altres, recursos económics de I'ATM, les aportacions de I'AGE, la Generalitat de Catalunya, I'Ajuntament de Barcelona, I'Area Metropolitana de Barcelona i les altres Administracions o entitats que les agrupin, adherides al Consorci, d'acord amb els convenis de financ;ament o Contractas Programa subscrits entre aquestes institucions i I'ATM. '• . ' ·. ,. ' Aquestes funcions que I'ATM té encomanades formalment !'habiliten per actuar '· ·· coma rótula financera. 11. En virtut de !'anterior, des de la seva constitució I'A TM ha subscrit amb I'AGE els següents Contractas- Programa: • Contracta- Programa 1999 - 2001, de data 14 de desembre de 1999. • Contracte - Programa 2002 - 2004, de data 13 de desembre de 2004. • Contracta - Programa 2005 - 2006, de data 22 de desembre de 2005. • Contracta - Programa 2007 - 2008, de data 8 d'abril de 2008. • Contracte- Programa 2009- 201 O, de data 26 de juliol de 201 O. • Contracte -Programa 2011-2012, de data 27 de desembre de 2012. • Contracta -Programa 2013, de data 23 de desembre de 2013. 111. L'actual conjuntura de crisi económica ha tingut una enorme incidencia en el sistema de transport públic, que ha comportat, entre d'altres aspectes, una reducció de la demanda, una aposta de les Administracions consorciades potenciant l'ús de títols socials altament bonificats i una disminució de l'aportació de I'Administració General de I'Estat al sistema de transport públic de l'area de Barcelona, que ha passat de 150 milions d'euros l'any 201 O a 94 milions d'euros l'any 2014. Així mateix, aquesta circumstancia, juntament amb l'increment d'oferta i costos del sistema del transport, ha originat un important deute acumulat al sistema de 2 transport gestionat per I'Autoritat del Transport Metropolita de l'area de Barcelona que ascendeix a data d'avui a més de 546 milions d'euros. IV. Ates que aquest deute posa en risc la viabilitat i continunat del propi servei de transport públic, el proppassat 6 de marc; de 2014, en el Consell d'Administració de I'ATM de Barcelona, es va signar el "Pacte metropolita pel transport públic entre la Generalitat de Catalunya, I'Ajuntament de Barcelona i I'Área Metropolitana de Barcelona relatiu al financ;ament del sistema de transport públic gestionat per I'Autoritat del Transport Metropolita". Per assolir el Pacte metropolita pel transport públic, les Administracions fundadores de I'ATM van definir les següents línies d'actuació del Pla de financ;ament: 1. Redacció d'un pla de sanejament del deute existent que recuperi l'equilibri entre els ingressos i els costos del sistema. 2. Augment de les aportacions económiques de les Administracions consorciades durant els propers tres anys i compromís d'increment a partir del 2017 en funció de la ponderació objectiva entre I'IPC general i I'IPC del transport per al sosteniment del sistema. D'aquesta forma, la Generalitat mantindra l'aportació pel 2014, incrementara en 2,4 MEUR la del 2015 i en 5,5 MEUR la del 2016. Per la seva part, I'Ajuntament de Barcelona augmentara cada any en 1O MEUR les aportacions del 2014, 2015 i 2016, mentre que l'increment per I'AMB sera de 7MEUR anuals en els mateixos tres anys. Així, a partir del 2016 l'aportació de la Generalitat al sistema sera de 289,1 MEUR, la de I'Ajuntament de Barcelona de 110,4 MEUR i la de I'AMB de 115,8 MEUR. En tots tres casos s'hi sumara cada any l'augment ponderat de I'IPC. 3. Els nous serveis que es posin en marxa en un futur hauran de preveure la seva sostenibilitat a partir de les noves aportacions al sistema que faci I'Administració que propasa l'increment de serveis. En aquest sentit, l'acord del dia 17 de febrer ja incorpora l'augment d'oferta que suposara !'entrada en funcionament de la L9, entre Zona Universitaria i la T-1 de I'Aeroport del Prat i els perllongaments de FGC a Terrassa i Sabadell. 4. Dissenyar noves mesures d'estalvi per als operadors públics amb el compromís de reduir l'endeutament del sistema a curt termini. Aquesta mesura inclou una clausula social que garanteix que no es poden produir acomiadaments. 5. Confeccionar un pla d'estímul de la demanda que estableixi a partir del 2015 una millora del model tarifari, amb un sistema objectiu de preus, i amb la garantía que les aportacions deis usuaris via tarifes mai sera superior al 50% del cost total del sistema. Aquest pla inclou avangar cap a una nova fórmula més equitativa del calcul de les diferents zones tarifaries i deis diferents títols, incloent un replantejament de la T-10. Aquestes actuacions ja formarien part del nou sistema tarifari de la T-Mobilitat que s'ha de comenc;ar a implantar de forma progressiva a partir del 2015. 6. lntroduir criteris ambientals que penalitzin económicament el transport privat i que els ingressos reverteixin de forma finalista en el manteniment del sistema de transport públic. 7. Manteniment de la tarifació social existent, que actualment representa un 22% deis viatges que es realitzen en el sistema. 3 Així mateix es va acordar en el mateix Consell d'Administració, el Pla marc del programa de sanejament financer del sistema de transport públic i de refinangament del deute peral període 2014-2031, l'actualització de l'escenari de finanr;ament amb el tancament provisional de l'any 2013, així com l'aprovació de les bases pera la redacció del Pla quadriennal de finangament 2014-2017 ambles Administracions i deis Contractes programa 2014-2017 amb els operadors de transport. En aquest sentit, el Govern de la Generalitat de Catalunya, en data 1 d'abril de 2014, va ratificar el Pacte metropolita de sanejament financer del sistema de transport públic en el període 2014-2031 i les bases per a la redacció del Pla quadriennal de finangament i deis contractes programa 2014-2017. Així mateix, I'Area Metropolitana de Barcelona i I'Ajuntament de Barcelona van ratificar respectivament, en data 29/04/2014 i 9/05/2014, el Pla marc del programa de sanejament financer del sistema de transport públic i de refinangament del deute aprovat pel Consell d'Administració de I'ATM en sessió de data 6 de marc;: de 2014, restant I'ATM assabentada mitjanc;:ant Consell d'Administració de 22 de maig d'enguany. V. D'altra banda, per part de I'Administració de la Generalitat es considera convenient estendre el sistema tarifari integrat a tota la província de Barcelona (el que comporta l'ampliació del sistema a la resta comarca d'Osona i a la comarca del Bergueda) i a la comarca del Ripollés, atés el benefici que aixó comportara pels usuaris del transport públic. D'acord amb el que s'ha exposat, les parts acorden la subscripció del present Conveni de conformitat amb els següents: PACTES PRIMER.- OBJECTE DEL PRESENT CONVENI Aquest Conveni té per objecte regular les relacions reciproques entre la Generalitat de Catalunya, I'Ajuntament de Barcelona, I'AMB i I'ATM, en alió relatiu al financ;:ament del transport públic regular de viatgers en l'ambit del sistema tarifari integrat. SEGON.- COMPROMISOS DE LES PARTS a. Aportacions de les Administracions consorciades Les aportacions de les Administracions consorciades són les fixades en el Pla Marc de finangament 2014-2031. Addicionalment a partir de l'any 2015, la Generalitat de Catalunya aportara 2.000.000 € per a la compensació tarifaría als serveis interurbans d'autobusos i de Rodalies de Catalunya per l'ampliació de l'ambit del sistema tarifari integrat a la totalitat de la província de Barcelona i a la comarca del Ripollés. Les aportacions per tarifació social aprovades en el Pla Marc 2014-2031 són les mínimes establertes i aquestes es realitzen de manera directa entre les 4 Administracions i els operadors; sense perjudici de l'exposat, les aportacions es fixaran en funció deis convenis reguladors entre les parts. En relació al canon ferroviari de la L9, s'ha considerat que en tots els anys 2014-2031 es manté constant el canon ferroviari de l'exercici 2013. L'aportació per aquest concepte és de 52.901.286,27 € que es desglossen en 28.37 4.170, 13€ de canon d'ús del túnel, 14.390.200,56 € de canon de manteniment d'estacions, 5.395.172,11 € de canon de manteniment del túnel i 4. 74 1.7 43,4 7 € de canon d'energia. Qualsevol modificació d'aquest import haura de comportar el corresponent ajust en l'aportació per part de la Generalitat de Catalunya. Les noves fonts d'ingressos establertes en el Pla Marc de finangament 2014-2031 han de garantir l'aportació addicional per part de I'Administració competent en cada una de les matéries, en aquest sentit la Generalitat de Catalunya es compromet a fer les gestions davant les empreses privades (concessionaries d'autopistes) per la introducció d'un canon a les autopistes a partir de l'any 2014 d'un import d'1 milió d'euros. Així mateix I'Ajuntament de Barcelona i I'AMB han de garantir de manera conjunta una aportació mínima addicional de 5 M€ anual corresponent a l'establiment de recarrecs sobre el transport privat o a una major aportació per a ajuts al servei de transport d'autobusos a partir de l'any 2015, distribu"its 75% per a I'Ajuntament de Barcelona i 25% per a I'AMB. En el Projecte de Llei deis Pressupostos Generals de I'Estat de l'any 2015, l'aportació de I'Administració General de I'Estat a I'ATM s'incrementa en 4 milions d'euros respecte l'any 2014. En cas que s'aprovi aquest increment i es mantingui en els propers exercicis, les noves aportacions a carrec de I'Ajuntament de Barcelona i I'AMB es reduirien en aquest mateix import, distribu"its 75% per a I'Ajuntament de Barcelona i 25% per a I'AMB, en el quadre d'aportacions de les Administracions consorciades (Aj. Barcelona i AMB) ja s'ha redu"it aquest import. Les Administracions consorciades es comprometen que, en cas de ser necessaria una major aportació per subvenir el sistema de transport, faran les actuacions pertinents dins del seu ambit competent per garantir noves fonts d'ingressos. Quadre resum aportacions Administracions consorciades: 2014 2015 2016 2017(*) Generalitat de Catalunya 281.131.000,00 285.531.000,00 291.031.000,00 Empreses privades 1.000.000,00 1.000.000,00 1.000.000,00 ~ Aportació 2016 ~untament de Barcelona 90.17 4.325,00 100.924.325,00 110.924.325,00 1!. amb I'IPC a Cementerios de Barcelona SA 217.424,47 217.424,47 217.424,47 31/12/2016 AMB 101.763.350,00 109.013.350,00 116.013.350,00 CONSIGNACIONS AA.PP CONSORCIADES 474.286.099.47 496.686.099.47 519.186.099.47 (*) L'aportació de l'any 2017-2031 es calculara en base a la mateixa aportació de l'any anterior incrementada amb 1'/PC a data 31/12 del darrer exercici. Amb el detall següent: 5 2014 2015 2016 201Wl Generalitat de Catalunya 281.131 .000,00 285.531.000,00 291.031.000,00 Transferencia Corrent A TM 176.144.219,07 182.388.296,20 208.516.062,50 Ampliac/ó ambit STI 2.000.000,00 2.000.000,00 Subvenc/ó Capital Tramvies 48.512.631,08 44. 668.553, 95 24.040.787,65 canon ferroviari L9 (1) 52.901.286,27 52.901.286,27 52.901.286,27 J\portació 2016 Cánon d'ús del túnel 28.374. 170,13 28.374. 170,13 28.374. 170,13 A ambi'IPC a Cánon de manteniment d'estacions 14.390. 200,56 14. 390. 200, 56 14. 390. 200,56 31 /12/2016 Canon de menteniment del túnel 5.395.172, 11 5.395.172,11 5.395. 172,11 Canon d'energia 4. 741 .743, 47 4. 741 .743,47 4. 741. 743,47 Tarifació Social a FGC 3. 572.863,58 3.572.863,58 3. 572. 863, 58 Empreses privadas 1.000.000,00 1.000.000 00 1.000.000,00 (*) L'aportació de l'any 2017-2031 es calculara en base a la mateixa aportació de l'any anterior incrementada amb 1'/PC a data 31/12 del darrer exercici. (1) En relació al canon ferroviari de la L9, s'ha considerar que en tots els anys 2014-2031 es manté constant el canon ferroviari de l'exercici 2013. Qualsevol modificació d'aquest import haura de comportar el corresponent ajusten l'aportació per part de la Generalitat de Catalunya. Aquestes aportacions seran realitzades amb carrec a les partides pressupostaries, P007 D/442693000/5220/0000 P007 D/442693000/5230/0000 P007 D/742693000/5230/0000- P007 D/440636000/5220/0000 del Departament de Territori i Sostenibilitat compromeses en el present Conveni en execució del Pla Marc 2014- 2031 2014 2015 2016 2017( . ) AMB 101.763.350,00 109.013.350,00 116.013.350,00 J\portació 2016 Transferencia Corrent A TM 86.870.350,00 93.870.350,00 1O O. 870.350,00 A amb I'IPC a Aportacions de Tarlfació Social 14.893.000,00 14.893.000,00 14. 893. 000,00 31/12/2016 Transf. Corrent (noves aportacions) 250.000,00 250. 000,00 (*) L'aportació de l'any 2017-2031 es calculara en base a la mateixa aportació de l'any anterior incrementada amb 1'/PC a data 31/12 del darrer exercici. Aquestes aportacions seran realitzades amb carrec a la partida pressupostaria X1 050 44110 46710 de I'AMB, mitjan<;ant la realització d'aportacions mensuals compromeses en el present Conveni en execució del Pla Marc 2014-2031. 2014 2015 2016 2017( . ) ~untament de Barcelona 90.174.325,00 100.924.325,00 110.924.325,00 J\portació 2016 Transferencia Corrent A TM 90.174.325,00 100.174.325,00 110.174.325,00 t..ambi'IPC a Transf. Corrent (noves aportacions) 750.000,00 750.000,00 31/12/2016 Cementerios de Barcelona SA 217.424,47 217.424,47 217.424,47 (*) L'aportació de l'any 2017-2031 es calculara en base a la mateixa aportació de l'any anterior incrementada amb 1'/PC a data 31/12 del darrer exercici. Aquestes aportacions seran realitzades amb carrec a la partida pressupostaria 0703 46701 4411 de I'Ajuntament de Barcelona, mitjan<;ant la realització d'aportacions mensuals compromeses en el present Conveni en execució del Pla Marc de finan<;ament 2014-2031. Queda inclosa en les aportacions de I'Ajuntament de Barcelona -per aquest anys- la consignació pressupostaria feta coma transferencia addicional de 3.470.750,00 euros de la des pesa plurianual des de l'any 201 O a 2019, ambdós incloses, aprovada pel Plenari del Consell Municipal en data 23 de mar<; de 2010 i concertada en la clausula sisena del Contracte Programa signat entre I'Administració General de I'Estat i 6 I'Autoritat del Transport Metropolita per finangar el transport regular de viatgers de Barcelona de l'exercici 201 O i regularitzar l'exercici 2009. b. Altres compromisos de les Administracions i obligacions de I'ATM • L'Ajuntament de Barcelona es comprometa fer efectives les seves aportacions de forma íntegra en el compte de I'ATM (IBAN-ES2201826035430208000132). L'ATM realitzara un traspas automatic al compte finalista de FMB (IBAN - ES 792100 5000 54 0200079736) per l'import que es determini en el Contracte-Programa entre TMB i ATM, per tal que FMB pugui atendre el servei del deute derivat del contracte de refinan<;ament i sanejament financer del sistema de transport, així com qualsevol altra despesa financera que es derivi de l'operació, coma execució del Pla Marc 2014-2031. Les aportacions compromeses per I'Ajuntament en l'import que s'estableixi en el Contracte-Programa entre TMB i ATM, tenen caracter finalista per a la seva transferencia a FMB als efectes d'atendre el servei del deute derivat del contracte de refinan<;ament i sanejament financer del sistema de transport, així com qualsevol altra despesa financera que es derivi de l'operació, com a execució del Pla Marc 2014-2031, i constitueixen un dret de crédit de I'ATM davant de I'Ajuntament que, atesa la seva naturalesa d'ingrés de capital no afectat directament a subvenir el servei de transport públic, el podra pignorar a favor de les entitats financeres en garantía de les obligacions de FMB derivades del contracte de finangament esmentat. A finals de desembre de cada any i un cap liquidades les quotes de l'exercici pel servei del deute, així com qualsevol altra despesa associada, s'alliberara -si s'escau- el romanent de la quantitat traspassada que sera retornat per FMB a I'ATM, a l'objecte que es pugui finan<;ar la resta del Sistema de transports. • Signar el Contracte-Programa entre ATM i TMB (Ferrocarril Metropolita de Barcelona, SA i Transports de Barcelona, SA), en el que es reguli -entre d'altres­ l'obligació de I'ATM de realitzar les aportacions que en cada moment siguin necessaries per tal que FMB pugui atendre el servei del deute derivat del contracte de refinangament i sanejament financer del sistema de transport, així com qualsevol altra despesa financera que es derivi de l'operació, com a execució del PI a Marc de finangament 2014-2031. • Formalització i/o fer, per part de I'ATM, el seguiment deis contractes amb tots els operadors de transport públic regular de viatgers que formen part del sistema integrat. • L'A TM es compromet a contractar anualment la realització d'una auditoría economicofinancera propia. • L'A TM supervisara les auditories de les empreses TMB i FGC. • L'A TM elaborara anualment un informe sobre el desenvolupament del finangament del sistema que es lliurara als membres de la Comissió de Seguiment. 7 TERCER.- FINAN«;AMENT DE NOUS SERVEIS En el cas de nous serveis no considerats en l'escenari del Pla Marc de financ;ament 2014-2031 que es posin en marxa en un futur, l'increment de necessitats de !'operador per despesa corrent anira a carrec de I'Administració sol·licitant del nou servei. L'A TM haura de valorar el cost-benefici de la proposta de nous serveis i fer un seguiment específic d'aquesta actuació. QUART.- PAGAMENTS 1 LIQUIDACIONS DEL PLA QUADRIENNAL 2014-2017 El Pla marc de financ;ament 2014-2031 es plasma en plans quadriennals. Pel que fa al Pla quadriennal 2014-2017, I'ATM remetra durant el mes de juny deis anys 2015, 2016 i 2017 la proposta de liquidació provisional i durant el mes de juny del 2018 la proposta de liquidació definitiva del pla. Amb base a aquesta proposta i amb tota la documentació que sigui requerida a I'ATM, la Comissió de seguiment aprovara una proposta de liquidació del pla quadriennal de financ;ament 2014-2017. CINQUE.- COMISSIÓ DE SEGUIMENT A fi i efectes de l'establiment de les responsabilitats per a la gestió del Conveni així com del seguiment i control de les actuacions que s'acordi desenvolupar, es creara una Comissió de seguiment integrada per un mínim de 2 representants de cadascuna de les parts signants. La Comissió, a l'efecte de fer el seguiment del Conveni, es reuniré almenys, un cop a l'any i sempre que una de les parts ho consideri oportú. Les funcions de la Comissió seran: • Controlar sobre la base de la informació sol ·licitada a I'A TM l'execució d'aquest Conveni, de forma que es facilitara als membres de la Comissió qualsevol informació que es consideri necessaria i supervisar els compliment deis compromisos assumits per cadascuna de les parts signants. • Aprovar les propostes de liquidació provisional i definitiva presentada per I'ATM. • Aquelles altres que es derivin d'aquest Conveni o que les parts signants li confereixin. SISE.- INCOMPLIMENT La no observació per qualsevol de les parts de les obligacions establertes en aquest Conveni facultara a les restants a exigir-ne el compliment efectiu. SETE.- VIGENCIA La vigencia del Pla quadriennal de financ;ament 2014-2017 s'estableix des de 1'1/1/14 fins al 31/12/17, si bé la Comissió de seguiment continuara operativa fins formular-ne la seva liquidació; sens perjudici de l'obligació de les diferents Administracions 8 signants del present Conveni de realitzar les aportacions compromeses en el Pla Marc 2014-2031, les quals seran plenament exigibles fins l'any 2031 . VUITE.- RESOLUCIÓ DE CONFLICTES Les qüestions litigioses sorgides sobre la interpretació, execució, modificació, resolució i efectes que puguin derivar-se de l'aplicació d'aquest Conveni s'han de resoldre de mutu acord i en el marc de la Comissió de seguiment. En cas que no s'arribi a l'esmentat acord, les parts podran interposar recurs davant la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb el que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. 1 perqué així consti, el signen per quadruplicat i a un sol efecte en el lloc i data indicats a l'encapgalament. Sr Santi Vil i Vicente, Conseller Generalitat de atalunya Sr. Xav Alcalde Ajuntament de Barcelona ·. ..~ , : . o J o '··I·J¡/"· ; .. .·· .~ ~: Sr. Jordi Cases i Paliares ...... Secretari General de I'A ntament de Barcelona 9