·. ; CONVENI DE COl.LABORACIÓ ENTRE EL DEPARTAMENT DE BENESTAR I FAMILIA DE LA GENERALlTAT DE CATALUNYA I L'AJUNTAMENT DE BARCELONA EN MATERIA D'EQUIPAMENTS DE SERVEIS SOCIALS Barcelona, 13 de juliol dé 2005 REUNITS D'una banda, la Hble. Anna Simó i Castelló, consellera de Benestar i Familia de la Generalitat de Catalunya, en ús de les atribucions que li confereix I'article 12 de la Llei .13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procedililent i regim jurídic de I'Administració de la Generalitaf, 1, de I'altra l'Excm. Sr. Joan Clos i Matheu, alcalde de Barcelona, en exercici de les competencies que li atribuéix I'article 13 de la Llei 22/1998 de 30 de desembre, de la carta municipal de Barcelona i I'article 53 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, que aprova el text refós de la lIei municipal i de régim local de Catalunya, assistit en aquest acte per I'lm. Sr. Jordi Cases i Pallarés, Secretari General de I'Ajuntament. EXPOSEN 1.- Que d'acord amb el que preveu el Decret legislatiu 17/1994 de 16 de novembre, pel ual s'aprova la refosa de les lIeis 12/1983, de 14 de juliol, 26/1985, de 27 de- esembre i 4/1994 de 20 d'abril, en materia d'assistencia i serveis socials , així com el cret 284/1996 de 23 de juliol, modificat pel Decret 176/2000, de 15 de maig, de ulació del Sistema Cata la d' Assistencia i Serveis S ocials, I 'Administració de I a eralitat deCatalunya, els consells comarcals i els ajuntaments atorgaran convenis col·laboració, miljangant els organismes competents, dins les previsions pre upostaríes i d'acord amb el que preve u aquesta Llei, per tal d'establir, mantenir i este dre, de manera progressiva, la cobertura de la Xarxa basica de serveis socials de respo sabilitat Pública. '11.- El municipi de Barcelona, ateses les seves ~specials característiques i densitat de població, no ofereix la cobertura necessaria en equipaments d'atenció especialitzada existents en I'actualitat, tenint en compte la cobertura mitjana de Catalunya. ·~- - III.-Que és voluntat de les parts realitzar una actuació prioritaria en el període 2005- 2007 per la posada en marxa de nous equipaments d'atenció especialitzada a la .ciutat de Barcelona per tal de millorar la dotació actual. Per tot aixó ambdues parts formalitzen el present conveni i ACORDEN Primer.- Objecte L'objecte del converii és establir el marc de la col'laboració entre les parts per a la construcció d'equipaments de serveis socials d'atenció especialitzada al municipi durant el període 2005-2007. 5egon.- Equipaments públics 2.1.-Les partsimpulsaran la construcció deis següents equipaments públics d'alenció especialitzada, que seran de titularitat de la Generalitat i s'integraran en la Xarxa Basica de Serveis Socials de Responsabilitat Pública, amb les especificacions de les places i superfícies previstes per a cadascun que figuren en I'annex 1: Atenció' a la gent gran . 10 residencies assistides amb els seus corresponents centres de dia per a gent gran,amb un total aproximat de 1.200 places de residencia i 320 places de centre de dia. Una d'aquestes residencies assistides s'ubicara dins del recinte del "Pare Pere Virgili", al districte de Gracia, emmarcada' dins del projecte mónografic d'Alzheimer. ció a persones amb discapacitat psíquica 2 residencies per a persones amb discapacitat psíquica profunda, amb un total aproximat de 120 places de residencia. 2 residencies per a' discapacitats psíqUica lIeugera o milja amb trastorn de comportament, amb un total aproximat de 60 places de residencia , Atenció a persones amb discapacitat física 1 residencia per persones 'amb gran discapacitat física, de 50 a 60 places de residencia. Atenció a persones amb malaltia mental 1 llar residencia per a persones amb malaltia mental, de 30 a 40 placas de residencia. 2 Atenció a la infancia 2 o 3 centres residencials de primera acollida per a la infancia, amb -un total de 100 places. 1 centre residencial d'acció educativa intensiva. 5 centres residencials d'acció educativa; amb un total aproximat de 100 places. 2.2.- El Departament de Beriestar i Familia adquirira uns locals propietat de I'Ajuntament, al barri de Sant Antoni, per tal d'ubicar-hi un Centre de Dia. 2.3.- L'Ajuntament aportara els terrenys necessaris, a títol de dret de superfície. En el cas que pbsi a disposició del Departament de locals o edificis ja constru"its, es fara una valoració de mutu acord de la construcció per tal d'establir la correlativa compensació económica a favor de l'Ajuntament que en cap cas incloura el valor del sól. Les cessions de terrenys corresponents a les residencies per 'a gent gran s'inclouen en les actuacions corresponents al Pla de I'Habitatge 2004-2010 que impulsa l'Ajuntament de Barcelona. 2.4.- Pel que fa a la residencia assistida per a gent gran a ubicar en el Pare Pere Virgili del districte de Gracia, I'Ajuntament proposara, si és necessari, I'ajust del planejament, respectant les condicions d'integració en I'entorn, que permeti la víabilitat d'aquest servei específico 2.5.- Pel que fa als equipaments a ubicar als terrenys de les antigues Casernes de Sant Andreu, el Departament de Benestar i Familia i I'Ajuntament, es comprometen a impulsar, en una primera fase, la residencia per a persones amb discapacitat programada en I'annex 3, d'aquest conveni. En una segona fase, I'any 2008, _ambdues admiJlistracions, en el marc de les previsions que incorpori la nova programació d'equipaments socials, es comprometen a impulsar una residencia per a gent gran amb un centre de dia en aquest ambit de les Casernes de Sant Andreu, incorporant;.se questa previsió al planejament actualment en elaboració. Te cer.- Cooperació en la inversió d'equipainents de la iniciativa social 3. . El Departament de Benestar i Familia i I'Ajuntament de Barcelona cooperaran am a iniciativa social per tal d'impuisar, com a mínim, els següents projectes: a persones amb discapacitat psíquica idencies per a persones amb discapacitat psíquica profunda. - 1 residencia p er a persones a inb dis capacitat psíquica I leugera i mitjaam b trastorns de conducta. Atenció a persones amb dlscapacltat física .;. 6 residencies per a persones amb gran discapacitat física. - 2 centres d'at~nció especialitzada de caire diürn. 3 Atenció a persones amb malaltia mental - 4 lIars residencia. 3.2.- L'Ajuntament de Barcelona facilitara a les entitats privad es d'iniciativa social els drets de superfície necessaris per a la construcció deis equipaments en funció de les disponibilitats de terrenys i mitjan9ant el sistema i condicions que s'estableixin a I'efecte. , A tal efecte, els drets de superfícieen aquests casos tindran una durada maxima de trenta anys i es preveu un maxim de sis empla9aments ja que s'entén que eh la resta de projectes les entitats ja disposen del s61 necessari. Es preveu que els emplayaments es concretaran durant I'any 2007 per6, en atenció a la disponibilitat deis terrenys i al ritme de realització de les actuacions, es podra ajustar la programació inicial, prioritzant les actuacions públiques i la de I,es entitats que disposin del s61 necessari. 3.3.- El Departament de Benestar i Família cooperara en el finan9ament de la construcció deis equipaments i es compromet a realitzar el concert de totes les places d'acord amb el procediment i el regim jurídic es tablert pel Reial decret legislatiu 2/2000, de 16 de novembre, que aprova el text refós de la Llei de contraptes de les administracions públiques, per la qual cosa s'integraran a la Xarxa Basica de Serveis Socials de Responsabilitat Pública. Quart.- Promoció de serveis El Departament de Benestar i Família promoura I'increment de I'ajut per a I'acolliment residencial assistit destinat a persones grans fins a 1.366 usuaris. A més a més el Departament de Benestar i Família i I'Ajuntament, promouran ajudes lIa -residencia per a un maxim de 368 persones amb discapacitat. ~~=e.- Traspassos oment que s'hagi de portar a terme la transferencia deis equipaments des del ent de Benestar. i Família al Consorci de Serveis Socials o a l'Ajuntament de Barcelo en aplicació de I.a Llei 22/1998, de 30 de desembre, de la Carta Municipal de Barce na, la Generalitat assumira les carregues financeres que en el seu cas gravin el d ,t de superfície o la construcció de I'equipament. Sise.- Drets de Superfície L'Ajuntament de Barcelona constituira en favor de la Generalitat de Catalunya, amb caracter gratu"it, els drets de superfície necessaris per poder construir els equipaments corresponents a I'acord segon, segons les condicions tipus que figuren com annex 2. La constitució deis drets de superfície respecte de cada terreny es formalitzara en escriptura publica que en regulara les condicions especifiques. Aquests drets de superficie s'ajustaran a les condicions generals que es defineixen a continuació, que es concretaran en cada cas en el moment de I'atorgament: a} La seva durada sera de cinquanta anys. 4 b) Seran gravables i transmissibles a te rcers, quan es contempli així, amb la fil1alitat de financ;ar la construcció de I'equipament per part de tercers, en els casos que no s'assumeix la construcció i financ;ament directament per la Generalitat, segons el que preveu I'acord segon. En aquest suposit es concretaran les fórmules més adients d'acord amb la Llei de contractes de les administracions públiques. e) Aquells contractes de gestió de serveis públics, la durada deis quals es prevegi per un període superior a sis anys, requeriran ·I'informe favorable de la Comissió de Seguiment que figura a I'apartat nove. Sete.- Afectació deis equipaments a serveis socials Un cop extingits els terminis de vigencia previstos per als dreís de superfícié a favor de la Generalitat, I'Ajuntament es compromet a afectar els equipaments a la prestació de serveis socials Vuite,- Programació S'estableix en I'annex 3 la programació corresponent pel que fa als equipaments públics. Aquesta programació sera verificada i ajustada semestralment a fi i efecte d'assegurar el compliment deis objectius previstos, sens perjudici del seguimentque en fara la Comissió que es preveu en I'acord següent. Nove.- Comissió de Seguiment S'estableix una comissió de seguiment d'aquest conveni que es reunira com a mínim ues vegades a I'any i estara formada per tres persones del Departament de Benestar i amília i tres persones de l'Ajuntament de Barcelona. Aquesta comissió vetllara pel c rrecte acompliment deis objectius establerts en el present convenio s' .- Bonificacions ament atorgara a la Generalitat la bonificació maxima de I'lmpost de ccions Instal·lacions i Obres, prevista en les Ordenances Fiscals, xifrada en el 95% d la quota, corresponent a la construcció o la instal-lació deis equipaments, serveis establiments objecte d'aquest convenio Onza.- Durada La durada d'aquest conveni s'estendra des de la data de la seva signatura fins la realització de les actuacions previstes, tenint en consideració la programació concreta que preveu I'acord Vuite. Dotza.- Modificació o rescissió Aquest conveni pot modificar-se o rescindir-se per alguna de les causes següents: a) Per impossibilitat de desenvolupar les actuacions que constitueixen I'objecte. 5 b) Per incompliment de les seves obligacions. c) Per mutu acord, en els termes que s'estableixen. L'incompliment greu de les obligacions establertes en el present conveni i les que per remissió d'aquest s'incloguin en els acords sobre programacio previstos en I'acord Sise, faculta les parts per a la rescissió del present convenio Previament a la rescissió, la part que consideri incompleta I'obligació haura d'haver instat fefaentment a I'altra part al compliment atorgant-li un termini minim de tres mesos per fer-ho. Tretzé.- Publicitat Es fara constar en tota la documentació relacionada amb la construcció deis equipaments que aquesta s'ha realitzat en col·laboració amb el Departament de Benestar i Familia i l'Ajuntament de Barcelona~ Aixi mateix, es col·locara, un cop construHs, una placa identificativa d'aquesta col·laboració institucional. 1, en prova de conformitat, ambdues parts signen aquest conveni per duplicat i a un únic efecte, a Barcelona en la data indicats a I'encapc;alament. Pel Departament de Benestar i Família 6 ANNEX 1 PARÁMETRES INOICATIUS OELS EQUIPAMENTS PÚBLlCS (ACORO PRIMER) Equi,pament Nombre de centres Placas per centre Superfície aproximada de sostre Der centre 90 a 120 places de residencia Atenció a la gent gran 10 residencies assistida de 4.000m2 2 32 places centre de dia a 6.000 m de sostre Atenció a persones amb discapacitat psíquica 2 residencies 60 places 3.200 m2 de sostre profunda Atenció a persones'~mb discapacitat 2 residencies. psíqui~ 30 places 2.000 m2 de sostre lIeugera o mitja. Atenció a persones amb 2 discapacitat física 1 residencia 50 a 60 places 3.200 m de sostre . Atenció a persones amb 1 llar residencia 2 malaltia ' mental 30 a 40 places 2.000 m de sostre Atenció a la infancia 2 o 3 centres de primera collida 30 places Pendent de definir pla funcional 4 o 5 centres Atenció a la infancia residencial d'acció 20 places Pendent de definir pla funcional educativa (CRAE) 1 centre residencial Atenció a la infancia d'acció educativa 20 a 30 places Pendent de definir pla funcional intensiva (CRAE-i) Les I'em . ~ '1 • :' ¡" \'.\. I ~ ;_~~ l ' l . _. .. . " '"IJ l.;;. '"v J . ANNEX 11 CONDICIONS DE LA CONSTITUCIÓ D'UN DRET DE SUPERFicIE A FAVOR DE LA GENERALlTAT DE CATALUNYA PER A LA CONSTRUCCIÓ """"",,,,,,,, EN EL SOLAR MUNICIPAL SITUAT A ..................... . Expedient: PRIMERA.- Es constituira el dret real de superfície respecte del solar de propietat municipal situat en el carrer ............ ... .. ........... ... .. , grafiat en el planol annex, segons acord de cessió del Consell plenari municipal de data 11111111111111' La finca pertany a l'Ajuntament de Barcelona i figura a l'Inventari municipal com a bé patrimonial. Consta inscrita en el Registre de la Propietat número ... ... de Barcelona a nom de l'Ajuntament de Barcelona, al tom .....: .. , lIibre .... .. .: .. , secció ... .... , foli ....... :. , finca número ....... .... :, inscripció ... .... . Esta lliure de carregues i gravamens i tanibé d'arrendataris i ocupants. La seva referencia cadastral és ..... .... ............ ... .... . SEGONA.- El dret desuperfície s'adjudicara directament a la Generalitat de Catalunya de forma gratuIta i sera gravable i transmissible a tercers, amb I'objectiu de construir en I'esmentada finca, conforme al planejament urbanístic vigent, un edifici que sera destinat a 'f'""""""""", TERCERA.- El termini del dret de superfície sera de CINQUANTA ANYS .comptats des de la seva formalització en escriptura pública. QUARTA.- L'edificació i instal·lacions s'ajustaran a la normativa aplicable en la zona i es respectaran els criteris de sostenibilitat i eficiencia energetica que contempli la normativa municipal. El superficiari realitzara els tramits necessaris per a I'obtenció de la preceptiva lIicencia municipal d'obres, que sol'licitará en el termini de quatre mesos comptats des de I'aprovació définitiva de I'instrument derivat de planejament. Previament, s'haura de sotmetre el projecte a la Comissió de Qualitat de l'Ajuntament de Barcelona. més, el superficiari procedira a iniciar les obres en el termini maxim de quatre mesos mptats des de la contessió de la lIicencia i les finalitzara en el de vint-i-quatre mesos a rtir del seu inici. 1 QUENA.- La construcció de I'edifici i instal·lacions es realltzara amb absoluta in mnitat de l'Ajuntament, que no tindra cap responsabilitat pels danys a tercers que se' puguin derivar. SISENA.- En el cas que s'hagin d'executar obres de primera urbanització de I'entorn, aniran a carrec de l'Ajuntament. SETENA.- El superficiari es fara carrec de la conservació i manteniment de I'edifici instal.lacions, assumint totes les despeses que el seu funcionament ocasioni. VUITENA.,- L'Ajuntament posara tots els mitjans necessaris pe a facilitar la normal realització de les obres de construcció de I'equipament. .'.; :" :..J.. . ../ =-- - /.\ .'"/ -. ,' .• , 1..-. , NOVENA.- Si com a conseqüencia de I'aplicació de les previsions de la Llei 22/1998, de la Carta Muinicipal de Barcelona, es produeix la transferencia de la gestió de I'equipament des del Departament de Benestar i Família de la Generalitat de Catalunya al Consorei de Serveis Socials o a I'Ájuritament de Barcelona, la Generalitat mantindra el finan~ament de les carregúes financeres pendents que gravin el dret de superfície. DESENA- Seran causes d'extinció del dret de superfície les següents: el transcurs del termini fixat. I'incompliment de la finalitat del dret de superfície. la interrupció de les activitats própies de I'equipament durant un període continuat superior a un any, lIevat causa de for~a major, i la dedicació de I'edifici a altres fins o activitats sense el previ consentiment municipal. la renúncia del superficiari abans del decurs del termini fixat, previa comunicació a l'Ajuntament 'amb una anticipació mínima d'un any. en general, J'incompliment de les obJigacions que haura d'assumir el superficiari d'acord amb aquestes condicions. ONZENA.- Quan s'extingeixi per qualsevol causa el dret de superfície, l'Ajuntament fara eva la plena propietat de totes les edificacions i instal·lacions, sense que hagi de satisfer a I'efecte al superficiari indemnització o compensació de cap classe. Previament, s'aixecara una acta entre les parts que certifiqui I'estat de la construcció. DOTZENA.- L'extinció del dret de superfície per qualsevol causa implicara també, de forma automatica, la de tota classe de drets reals o personals constitLiits pel superficiari, encara que haguessin estat autoritzats per l'Ajuntament. TRETZENA.- Les despeses i impostos que s'originin par I'atorgament de I'escriptura pública de constitució dél dret de superfície, fins la seva inscripció en el Registre de la Propietat, aniran a carrec de la Generalitat de Catalunya. CATORZENA.- en tot alió no previst en les presents condicions regiran les disposicions de Llei 22/2001, de 31 de desembre, de regulació deis drets de superfície, servitud i 'adquisició voluntaria o preferent, la Llei 2/2002, de 14 de mar~, d'urbanisme i, s bsidiariament, les altres normes del dret privat i administratiu que siguin aplicables. Documentació ' que s'annexa a més de I'acord del Plenari del Consell Municipal: Certificat de descripció i identificació dé la finca emes pel Secretari municipal. Certificat del Registre de la Propietat acreditatiu de la propietat i carregues. Certificat de la qualificació urbanística. Certificat de no aNegacions en el tramit d'expósició pública. Planols d'empla~ament (1/500) signats p"er tecnic municipal. ANNEX 3 PROGRAMACIÓ EQUIPAMENTS PÚBLlCS A ) Procediment a seguir en cada empla~ament: Posta a disposició del terreny per acord municipal. Encarrec del projecte corresponent per part del Departament de Benestar i Família. En el procediment de selecció hi tindra participació tecnica I'Ajuntament. Amb I'avantprojecte o projecte basic s'elabora el Pla especial per part de l'Ajuntament, en cas que sigui necessario Tramitació del Pla especial per I'Ajuntament. Constitució formal del dret de superficie. Projecte executiu. Presentació a lIicencia del projecte (obres i activitats). Atorgament de lIicencies. Licitació obra. L'optimització d'aquest procediment implica la necessitat de fer simultaniament alguns deis passos previstos. Es fara una programació concreta per a cada emplac;ament. rogramació inicial Es eveu que l'Ajuntament posi a disposició de la Generalitat els terre ys de les primeres quatre residencies en el primer Consell Plena· que es convoqui a partir de ,'1 de setembre de 2005 i que la Generlitat disposi deis corresponents avantprojectes dins el termini de tres mesos a partir de la notificació de la resolució de l'Ajuntament de I'esmentada posada a disposició. Els terrenys que es posin a disposició seran concretats a partir deis avantprojectes, quan s'inici"i la traniitació del pla' especial, sens perjudici de la constitució immediata del corresponent dret de superficie del terreny del cl Viladomat, que no requereix pla especial. 1. RESIDENCIES PER A GENT GRAN I CENTRES.DE DIA A. Possibilitat de disposicló immediata de sois 1. Viladomat 2. Can Ferrero 3. Molí Via Favencia 4. Augusto César Sandino B. Darrer trimestre 2005 5. Benavent Empord~ . Parc Pere Virgili (empla~ament no municipal) . Primer semestre de 2006 8. amí Ve" del Co" (Carmel) 9. Av. Pare Claret- Guinardó D. ·Segon semestre de 2006 10. Arc de Sant Cristófbl .. .... ;;": 1:- 2. RESIDENCIES PER A PERSONES AMB DISCAPACITAT I INFANCIA . ..' . ~ :JjP. Possibilitat de disposició immediata de 5015 1. Aiguablava (empla¡;ament apte per a dos equipaments) 2. Montnegre 3. Tres Pins 4. Gran Via 970-972 (terreny cedit) 5. Casernes de Sant Andreu 6. Mas Sauró (Les Planes) 7. Mas Pins (masia i masoveria existents) r mer semestre de 2006 - O' ord amb el pla funcional a desenvolupar es concretara la ubicació més idónia per als ntres residencial d'acció educativa en plantes baixes d'edificis amb altres usos, i és possible. - Així mateix, d'acord amb el pla funcional a desenvolupar, es concretara la ubicació més idónia per al Centre residencial d'acció educativa intensiva