PRESSUPOST DE LA TEMPORADA 2015-2016 CONSORCI DEL GRAN TEATRE DEL LICEU 25 de març de 2015 Departament Econòmic-Financer CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 INDEX PRESSUPOST ORDINARI DEL CONSORCI G.T.L............................................ 3 APORTACIONS INSTITUCIONALS................................................................ 5 PRESSUPOST D’INVERSIONS...................................................................... 6 CASH FLOW ............................................................................................... 7 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST ...................................................... 8 CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 CONSORCI DEL GRAN TEATRE DEL LICEU PRESSUPOST DEL CONSORCI DEL GTL 2015/2016 PRESSUPOST 2015/2016 DESPESES Euros INST. GENERALS 840.000,00 MANTENIMENT 840.000,00 ASSESORIES 16.500,00 - Auditors 6.500,00 - Altres 10.000,00 PERSONAL MANTENIMENT 133.134,17 MAGATZEM DEL BRUC 600,00 DESPESES GENERALS 150.234,17 IBI DEL BRUC 12.500,00 IAE I ALTRES 40.000,00 TRIBUTS 52.500,00 COMISSIONS 2.000,00 DESPESES FINANCERES 2.000,00 AMORTITZACIO IMMOBILITZAT 72.497,81 EDIF., INST., MAQ. I ALTRES (TEATRE) 2.459.348,81 AMORTITZACIÓ ALTRE IMMOBILITZAT A RECUPERAR 114.729,87 DOTACIÓ PER AMORTITZACIONS 2.646.576,49 TOTAL DESPESES 3.691.310,66 INGRESSOS AMORTITZACIÓ IMMOBILITZAT TEATRE A RECUPERAR 2.459.348,81 AMORTITZACIÓ ALTRE IMMOBILITZAT A RECUPERAR 114.729,87 LLOGUER DE L'IMMOBLE 1.425.428,65 DESPESA FINANCERA PRÉSTEC UTE 0,00 TOTAL INGRESSOS 3.999.507,33 BENEFICI DE L'ACTIVITAT ORDINÀRIA 308.196,67 CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 3 CONSORCI DEL GRAN TEATRE DEL LICEU PRESSUPOST DEL CONSORCI DEL GTL 2015/2016 – FORMAT COMPTABILITAT PÚBLICA INGRESSOS DESPESES CAPITOL 3 TAXES, VENDA DE BENS I SERVEIS I ALTRES INGRESSOS CAPITOL 2 DESPESES CORRENTS DE BENS I SERVEIS 39 ALTRES INGRESSOS 21 CONSERVACIO I REPARACIO 399 INGRESSOS DIVERSOS 1,00 210 CONSERVACIO, REPARACIO I MANTENIMENT DE 133.134,17 399.0000 Altres ingressos 1,00 TERRENYS, BENS NATURALS, EDIFICIS I ALTRES Recuperació despesa financera inversions ute 0,00 CONSTRUCCIONS 210.0000 Altres Manteniment 0,00 210.0001 Personal Manteniment 133.134,17 CAPITOL 5 INGRESSOS PATRIMONIALS 213 CONSERVACIO, REPARACIO I MANTENIMENT D'ALTRE 840.000,00 52 INTERESSOS DE DIPOSIT IMMOBILITZAT MATERIAL 520 INTERESSOS DE COMPTES CORRENTS 1,00 213.0000 Instal.lacions Generals 840.000,00 520.0000 Interessos de comptes corrents 1,00 22 MATERIAL, SUBMINISTRAMENT I ALTRES 54 INGRESSOS PATRIMONIALS NO FINANCERS 221 SUBMINISTRAMENTS 600,00 540 LLOGUERS 1.425.428,65 221.0001 Llum i Aigua 0,00 540.0001 Lloguers bens immobles 1.425.428,65 221.0089 Altres subministraments 600,00 - Lloguer Teatre 1.425.428,65 225 TRIBUTS 52.500,00 225.0000 IBI del Bruc 12.500,00 CAPITOL 7 TRANSFERENCIES DE CAPTIAL 225.0001 IAE i altres 40.000,00 75 DE COMUNITATS AUTONOMES 226 DESPESES DIVERES 0,00 750 DE COMUNITATS AUTÒNOMES 771.197,59 227 TREBALLS REALTIZATS PER ALTRES EMPRESES 16.500,00 750.0000 Generalitat de Catalunya 771.197,59 227.0005 Estudis i treballs tècnics 16.500,00 76 D'ENS I CORPORACIONS LOCALS -AUDITORS 6.500,00 760 D'AJUNTAMENTS 457.037,34 -ALTRES 10.000,00 760.0000 Ajuntament de Barcelona 457.037,34 CAPITOL 3 DESPESES FINANCERES 78 DE FAMILIIES I INSTITUCIONS SENSE FI DE 31 DESPESES FINANCERES DELS PRESTECS EN EUROS LUCRE 310 INTERESSOS DELS PRESTECS EN EUROS 14.195,89 310.0000 Interessos dels prestecs a recuperar (Generalitat) 6.200,45 310,0001 Interessos dels prestecs a recuperar (Ajntament) 7.995,44 781 DE FUNDACIONS 1,00 34 ALTRES DESPESES FINANCERES 781.0000 De Fundació del G.T. Liceu 1,00 342 COMISSIONS I ALTRES DESPESES BANCARIES 2.000,00 342.0000 Comissions i interessos swams 2.000,00 342.0001 Despesa financera finançament (planta + regulació control) 0,00 349 ALTRES DESPESES FINANCERES 1,00 CAPITOL 9 VARIACIO DELS PASSIUS FINANCERS 349.0000 Altres 1,00 CAPITOL 6 INVERSIONS REALS 91 PRESTECS EN EUROS 0 61 INVERSIONS EN EDIFICIT I ALTRES CONSTRUCCIONS 160.000,00 911 DE FORA DEL SECTOR PUBLIC 610 INVERSIONS EN EDIFICIS I ALTRES CONSTRUCCIONS 160.000,00 911.0002 A llarg termni 6.100.003 Altres inversions 160.000,00 - Climatitzador 8 - Nou contracte manteniment 110.000,00 - Variadors maquinària escènica 50.000,00 VARIACIO DELS PASSIUS FINANCERS PRESTECS EN EUROS 0,00 DE FORA DEL SECTOR PUBLIC 1.351.112,61 0,00 A curt termini 1.351.112,61 - Generalitat 764.997,14 - Ajuntament 449.041,90 - Amortització prestec FGTL 137.073,57 TOTAL INGRESSOS 2.653.666,58 TOTAL DESPESES 2.570.043,67 BENEFICI COMPTABILITAT PUBLICA DE L'ACTIVITAT 83.622,91 Conciliació Pressupost Econòmic i Pressupost Entitat Pública Conciliació Pressupost Econòmic i Pressupost Entitat Pública Ingressos pressupost Entitat Pública 2.653.666,58 Despeses pressupost Entitat Pública 2.570.043,67 ALTRERS INGRESSOS -1,00 INTERESSOS DELS PRESTECS EN EUROS -14.195,89 INTERESSOS DE COMPTES CORRENTS -1,00 ALTRES DESPESES FINANCERES -1,00 DE LA FGTL -1,00 PRESTECS EN EUROS -1.214.039,04 GENERALITAT DE CATALUNYA -771.197,59 DOTACIÓ PER AMORTITZACIONS 2.646.576,49 AJUNTAMENT DE BARCELONA -457.037,34 AMORTITZACIO PRESTEC FGTL -137.073,57 AMORTITZACIÓ DE CAPITAL 2.459.348,81 INVERSIONS EN EDIFICIS I ALTRES CONSTRUCCIONS -160.000,00 AMORTITZACIÓ IMMOBILITZAT FUNDACIÓ 114.729,87 3.999.507,33 3.691.310,66 BENEFICI DE L'ACTIVITAT ORDINARIA 308.196,67 CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 4 CONSORCI GTL PREVISIÓ D’APORTACIONS INSTITUCIONALS EXERCICI 2016 préstecs vigents 13/14 14/15 15/16 PRÉSTECS PRESSUPOST PRESSUPOST PRESSUPOST MINISTERIO DE CULTURA 0 0 0 GENERALITAT DE CATALUNYA 765 765 766 CONSORCI - CREDIT BBVA Venc. 28/06/2016 309 309 308 (*) CONSORCI - CREDIT LA CAIXA Venc. 05/04/2017 457 457 457 AJUNTAMENT DE BARCELONA 0 0 0 DIPUTACIÓ DE BARCELONA 0 0 0 TOTAL PRÉSTECS 765 765 766 (*) darrer termini NOTA: Aquestes aportacions, corresponen a crèdit formalitzats en anys anteriors per a fer front al finançament del deute històric de la Fundació i a la reconstrucció del Teatre. Al llarg dels anys es van establir diferents formes i períodes de finançament per a cada Administració. Tant el Ministeri de Cultura com la Diputació de Barcelona ja han amortitzat la totalitat dels préstecs que varen contraure, i l’Ajuntament de Barcelona ho farà durant l’exercici 2015. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 5 CONSORCI DEL GTL PLA ECONÒMIC DETALL DEL PRESSUPOST D’INVERSIONS DEL CONSORCI DEL GTL ( EN MILERS EUROS) APLICACIÓ DE RECURSOS PRESSUPOST 2015-16 ORIGEN DE RECURSOS PRESSUPOST 2015-16 DETALL DE LES INVERSIONS 160 RECURSOS GENERATS PER LES OPERACIONS 0 SUBSTITUCIÓ CLIMATITZADOR 8 110 SUBVENCIONS CAPITAL 0 VARIADORS MAQUINÀRIA ESCÈNICA 50 TOTAL AMORTITZACIONS 72 AMORTITZACIONS ORDINÀRIES 72 TOTAL APLICACIÓ DE RECURSOS 160 TOTAL ORIGEN DE RECURSOS 72 EXCEDENT -88 CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 6 RESUM ECONÒMIC CASH FLOW DEL CONSORCI DEL GTL – pressupost 2015-2016 (en milers d'euros) RESULTAT ORDINARI 308 DOTACIONS AMORTITZACIONS ORDINÀRIES 72 AMORTITZACIÓ PRÉSTEC FGTL -137 INVERSIONS -160 CASH FLOW TEMPORADA 15-16 84 CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 7 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST 1. – INTRODUCCIÓ L'objectiu de les bases d'execució del pressupost és REGULAR els procediments a seguir en el procés pressupostari d'una institució: des de l'elaboració de la primera proposta de despesa fins al seu pagament i registre. Els motius són diversos: • En la Comissió Executiva del dia 21 de maig de 2001, de la Fundació i el Consorci del GTL, s’aprovà les instruccions sobre l’establiment i desenvolupament del Control Financer Permanent, i el nomenament de l’Interventor de la Generalitat de Catalunya. Aquesta figura obliga a un major rigor en el compliment de les normes que s’exposen en les Bases. • L’organització interna del GTL, basada en diferents Departaments, amb una activitat molt diferent, obliga a portar una gestió per projectes, que es centralitza a través del Servei de Control Econòmic. • Per la dificultat del control atès l'elevat volum de contractació que mouen els principals Departaments. Tanmateix, és precisament per aquesta complexitat que existeixen uns procediments prou rigorosos a fi de reduir al màxim les desviacions que puguin ocasionar-se i els seus efectes multiplicadors. Aquesta necessitat d'establir un major control és bàsic en un moment com l'actual, marcat per una important recessió econòmica. Davant d'aquesta situació l'única solució possible és reduir la despesa i aplicar un major control i seguiment del pressupost, a fi d'aconseguir un ajust rigorós de les partides tradicionalment consignades. Les Bases d'Execució del Pressupost no pretenen ser res més que una eina per regular aquests sistemes de control, ordenant uns circuits i establint uns mecanismes d'actuació que ajudin als responsables els diferents Departaments i a la Direcció, per tenir més informació per prendre les decisions. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 8 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST 2. – CONSIDERACIONS PRÈVIES El 15 d’octubre de l’any 2007 va entrar en funcionament el nou model de gestió del Teatre, un model basat en aplicacions SAP, amb un període d’implantació de 3 anys. Es va iniciar amb la gestió econòmica i es pretén que els usuaris siguin capaços d’explotar la informació que s’ha anat generant per construir un model de suport a la presa de decisions. Tal com s’estructura en SAP, el model és la suma de diversos mòduls amb una connexió a una única base de dades (sistema ERP). La relació concreta de mòduls i submòduls és la següent: Implantació dels mòduls econòmics : 1. Mòdul control pressupostari 2. Mòdul autoritzacions (Workflow) 3. Mòdul de vendes 4. Mòdul de comptabilitat 5. Mòdul de compres El sistema és basa en el control dels pressupostos. Totes les despeses i ingressos, així com totes les inversions tenen assignades un projecte per poder dur-se a terme, amb la corresponent assignació pressupostària. S’obren els projectes a SAP, es planifiquen, pressuposten, alliberen i s’autoritzen des de la Direcció Financera, després que s’hagin aprovat pels òrgans de govern de la Fundació. A partir d’aquest moment, ja es poden fer imputacions tant de despeses com d’ingressos. Planificació: concepte relatiu a obrir el projecte i assignar els imports de les despeses i dels ingressos. Es una previsió, tant de despeses com d’ingressos. Pressupost: quan la planificació és definitiva, es passa a la versió de pressupost. Alliberació: és el estatus que permet fer imputacions. Es dona després de comprovar que els projectes pressupostats són correctes. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 9 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST Portar la comptabilitat analítica per projectes permet determinar el cost exacte de cada obra i identificar el moment en que es produeix una desviació pressupostària. Els projectes venen determinats per les activitats del Teatre. Els principals projectes de la temporada són els següents: - Òpera - Nòmina d’estructura - Ballet - Nòmina de funcionament - Recital - Projectes audiovisuals - Concert - Explotació d’espais - Lloguer de produccions - Visites - Foyer - Inversions de produccions - Golfes - Inversions ordinàries - Petit Liceu i Gires Petit Liceu - Altres ingressos - Despeses generals - Contractació de temporades departamentals futures El Departaments venen determinats per l’estructura orgànica del Teatre. Concretament donades les característiques del Teatre, poden definir-se els següents Departaments Direcció General Direcció Artística i Producció Direcció de Comunicació i Relacions Institucionals Direcció Econòmica i Financera Direcció Comercial i Màrqueting Direcció de Recursos Humans Direcció Tècnica Direcció de Mecenatge, promoció i espais Direcció Musical CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 10 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST Els Departaments tenen una doble funció pressupostària: a) Valorar les funcions corresponents de cada projecte (activitat a dur a terme al teatre), cenyint-se a les indicacions de la Direcció General. b) Responsabilitzar-se del compliment d'aquest pressupost. En aquest sentit els directors de cada Departament són directament responsables de l’acompliment del pressupost acordat, de manera que en el supòsit que es produeixi una desviació a l'alça d'una partida s'haurà de revisar la resta del pressupost, per tal que aquesta no afecti al total del pressupost assignat. En el sistema de gestió SAP, per poder cobrir una desviació pressupostària negativa, primer s’han d’assignar els recursos econòmics que provinguin d’alguna altra partida positiva. El servei de control econòmic, seguint les indicacions de la Direcció Financera gestionarà els excedents / sobrants pressupostaris de cada projecte. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 11 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST TÍTOL I CAPÍTOL I – NORMES GENERALS Base 1.- Aprovació Els pressupostos de la Fundació i del Consorci del GTL han d’estar aprovats per la Comissió Executiva, i ratificat pel Patronat i la Junta de Govern respectivament, i integrats pels estats de despeses i ingressos. Els pressupostos d’inversions seràn debatuts i aprovats via Comissió Executiva. Base 2.- Pròrroga Si aquest pressupost s'hagués de prorrogar, aquestes Bases regiran també en el període de pròrroga. Base 3.- Naturalesa El pressupost de Gran Teatre del Liceu, constitueix l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de totes les obligacions que com a màxim es poden reconèixer i dels drets que es preveuen liquidar, i que s’expressen en el quadre resum del pressupost. Base 4.- Informació sobre execució pressupostària. Primer.- La Direcció Econòmica Financera de la Fundació i del Consorci del GTL emet anualment un informe de gestió que s’incorpora als comptes anuals i que són posteriorment auditats per una auditoria externa. Segon.- S’informarà d'aquest estat a la Comissió Executiva i al Comitè de Direcció. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 12 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST Per fer el seguiment econòmic de la temporada, i d’acord amb el calendari de reunions de la Comissió Executiva de la Fundació, es presentarà com a mínim trimestralment els tancaments mensuals i acumulats fins la data de la reunió. Abans del 31 de març es lliurarà: Els comptes anuals, acompanyats de l’Informe de Gestió i de l’Informe d’auditoria juntament amb la liquidació del pressupost de la temporada per a la seva aprovació, al Patronat de la Fundació i a la Junta de Govern del Consorci del GTL. Pel que fa al Consorci, a més, serà d’aplicació l’establert en el procediment de control financer que s’adjunta a aquest document, i del que en forma part. Base 5.- Vigència. Els pressupostos de la Fundació i del Consorci del GTL entren en vigor l’1 de setembre fins al 31 d’agost de l’any següent. Base 6 – Principis pressupostaris Primer.- Les despeses i els ingressos només poden anar imputats en l’exercici on es contrauen. Segon.- S’ha de mantenir el principi de correlació d’ingressos i despeses per cada pressupost. Tercer.- Existeixen partides pressupostàries de caràcter extraordinari que només podran ser aprovades per la Comissió Executiva i/o Direcció General. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 13 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST Base 7.- Modificació La Comissió Executiva de la Fundació i el Consorci del GTL te la facultat de modificar en qualsevol moment de l’exercici el pressupost i proposar la seva nova ratificació al Patronat de la Fundació i la Junta de Govern del Consorci del GTL. Base 8. Normativa aplicable La Fundació i el Consorci del Gran Teatre del Liceu està subjecte al Decret 259/2008 de 23 de desembre del 2009, pel qual s’aprovà el Pla de Comptabilitat de les fundacions i les associacions subjectes a la legislació de la Generalitat de Catalunya. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 14 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST CAPÍTOL II – CONTROL ECONÒMIC SISTEMA D'INFORMACIÓ ECONÒMICA S'articula en línies generals en base a dos mòduls: A) CONTROL ECONÒMIC B) COMPRES I CONTRACTES C) TRAMITACIÓ DE CONTRACTACIONS ARTÍSTIQUES DE LES FUTURE TEMPORADES NO APROVADES A) CONTROL ECONÒMIC El servei de Control Econòmic regula les diferents fases que intervenen en el procés pressupostari, des de la seva elaboració, revisió, aprovació, execució i seguiment. Elaboració del Pressupost El Pressupost ha de ser elaborat pels diferents Departaments a partir de les directrius marcades per la Direcció General i la Direcció Econòmic Financera. El servei de Control Econòmic obre els projectes de la temporada al sistema SAP per tal de que els diferents departaments puguin fer la planificació. Revisions / Modificacions Un cop presentat, la Direcció Econòmic Financera comprovarà que s'ajusti a les directrius marcades i en cas contrari proposaran els ajustos i modificacions pertinents. Es faran revisions del pressupost quadrimestralment per tal d’ajustar el pressupost a la realitat. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 15 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST Aprovació del pressupost Després de la revisió i modificacions es procedeix a la seva validació en el Comitè de Direcció i, després s’aprovarà per la Comissió Executiva i el Patronat. Un cop aprovat el pressupost, el servei de Control Econòmic “alliberarà” els projectes a SAP. A partir d’aquest moment es podran fer imputacions. Execució del Pressupost Un cop aprovat un pressupost, aquest no és susceptible d'introduir-hi modificacions que suposin un increment de la despesa adjudicada. L'increment d'una partida suposa automàticament una revisió a la baixa de la resta de despeses del centre de gestió, excepte per indicacions de la Direcció General. Excepcionalment pot donar-se el cas de que es produeixin imprevistos que afectin negativament el pressupost. En aquest cas, aquests hauran de ser aprovats per la Comissió Executiva i/o Direcció General, justificant els recursos per dur-los a terme. El servei de control econòmic, seguint les indicacions de la Direcció Financera gestionarà els excedents / sobrants pressupostaris de cada projecte. Seguiment del Pressupost. La Direcció General i/o la Direcció Financera haurà d’informar amb regularitat als membres de la Comissió Executiva i del Comitè de Direcció del seguiment del pressupost. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 16 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST Cada departament, es responsable del compliment del pressupost que li correspon. A través del sistema SAP, pot fer el seguiment dels projectes i de les diferents partides pressupostàries. B) TRAMITACIÓ DE COMPRES I CONTRACTES. Per tal de complir amb la normativa de Contractes del Sector Públic, i per tal de vetllar per la publicitat i concurrència en el procés de compres per als contractes de subministraments i de serveis, les despeses es gestionaran en funció del seu import de la següent manera: 1. ADJUDICACIO DIRECTA SENSE PUBLICITAT PER RAÓ DE L’IMPORT PROCÉS A: ADJUDICACIO DIRECTA De 0 a 2.999 Euros (Base imposable) – No hi ha obligació d’entrar al SAP un mínim de 3 ofertes. Aprovació / Conformitat : USUARI SERVEI CAP DEL SERVEI CONTROL ECONÒMIC PROCÉS B: ADJUDICACIO DIRECTA AMB TRES OFERTES De 3.000 a 29.999 Euros (Base imposable) - El departament adjudica directament el proveïdor introduint al SAP un mínim de 3 ofertes i justificant la elecció feta. Aprovació / Conformitat: USUARI SERVEI CAP DEL SERVEI ASSESSORIA JURIDICA (servei amb contracte) COMPRES (a excepció dels contractes artístics, professionals d’escena i musicals) CONTROL ECONOMIC DIRECCIÓ FINANCERA CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 17 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST PROCÉS C: ADJUDICACIO DIRECTA AMB CONCURRÈNCIA D’OFERTES De 30.000 a 49.999 Euros (Base imposable) – S’estableix un procés negociat (CONCURRÈNCIA D’OFERTES) a través de la Unitat Tècnica. El departament farà la sol·licitud de comanda a través del SAP i juntament amb el Departament de Compres s’iniciarà el procés negociat. És obligat que els proveïdors presentin les seves ofertes en sobres tancats i signats. Aquestes seran enviades directament pel proveïdor al departament de Compres, i obertes per la Unitat Tècnica quan comencin les seves deliberacions. Es declararà nul·la qualsevol oferta que no segueixi aquest procediment. Les ofertes s’hauran de presentar en dos sobres: un on hi consti l’oferta econòmica, i l’altre, l’oferta tècnica del subministrament o servei. S’entén que amb el sobre administratiu, també s’haurà de presentar el primer cop que el proveïdor faci alguna oferta al Teatre totes les seves dades personals (que seran introduïdes en el mestre de proveïdors de gestió SRM), no sent requerit un altre cop, excepte que la Mesa així ho decideixi. Aprovació / Conformitat: USUARI SERVEI CAP DEL SERVEI ASSESSORIA JURIDICA (servei amb contracte) COMPRES (a excepció dels contractes artístics, professionals d’escena i musicals) CONTROL ECONOMIC DIRECCIÓ FINANCERA 2. ADJUDICACIÓ DIRECTA PER RAONS DIFERENTS A L’IMPORT (art. 54 i ss instrucció) Tres casos: 1) En relació al contractes artístics: CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 18 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST a) Interpretació de l’article 30 de les Instruccions Internes de Contractació (IIC) L’article 30 IIC relatiu a l’Inici i contingut de l’expedient de contractació, posat en relació amb l’article 121.2 de la LCSP, s’ha d’interpretar en el sentit següent: Amb caràcter general, i si així es justifica en l’informes tècnic (direcció artística), en tots els contractes que tinguin per objecte la creació o la interpretació artística o la representació d’espectacles es pot prescindir del plec de prescripcions tècniques. b) Interpretació de l’article 55 de les Instruccions Internes de Contractació (IIC) L’article 55 de les Instruccions Internes de Contractació (ICC), relatiu al desenvolupament del procediment d’adjudicació directa per raons diferents a l’import, posat en relació amb l’article 64 de les mateixes IIC, s’ha d’interpretar en el sentit següent: En els contractes que tinguin per objecte la creació o la interpretació artística o la representació d’espectacles, les disposicions del esmentat article 55 s’aplicaran amb les especificitats o excepcions següents: a. Aquest procediment només serà d’aplicació en els contractes a partir dels 18.000 €. b. La proposta d’adjudicació figurarà ja inclosa en l’informe tècnic inicial i inclourà la referència a la idoneïtat del servei. c. La proposta d’adjudicació indicarà la tipologia del contracte segons els quadres annexes a questes bases. Qualsevol diferència sobre les tipologies previstes, haurà de ser justificada en l’informe tècnic inicial. d. L’exigència de l’acreditació de la capacitat d’obrar, solvència o habilitació professional quedarà acomplerta amb l’aportació del currículum vitae de l’artista o professional. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 19 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST e. L’exigència de la tramesa d’una invitació escrita, i de la presentació d’una oferta econòmica i/o tècnica quedarà acomplerta amb el document de sol·licitud de contracte emès per direcció artística i/o producció, segons el cas. f. La publicitat de l’adjudicació en el perfil de contractant només serà necessària en els contractes per un import igual o superior als 50.000 € i se substituirà per la publicitat en el mateix perfil del contractant de les característiques bàsiques dels contractes per import igual o superior a 50.000 €. En aquesta publicitat es podrà ometre la indicació de l’import màxim de la despesa d’acord amb allò que estableix l’article 137 LCSP. 2) També quan per raons tècniques o per qualsevol altra raó relacionada amb la protecció dels drets d’exclusivitat, el contracte només es pugui encomanar a un empresari o professional determinat, degudament justificat en l’expedient mitjançant el corresponent informe. 3) Quan per imperiosa urgència, resultat d’esdeveniments imprevisibles, i no imputables a la entitat, demandi una immediata tramitació (cas extraordinàriament excepcional). Cal incorporar informe justificatiu. El sistema SAP recull aquesta normativa interna per la justificació de l’elecció en els contractes artístics (també en el cas 2 i 3 ). 3. ADJUDICACIÓ PER PROCÉS NEGOCIAT PER RAÓ DE L’IMPORT AMB PUBLICITAT AL PERFIL DEL CONTRACTANT Contracte d’obres. De 50.000 a 999.999 Euros (Base imposable). El Departament farà la sol·licitud de compra a través del SAP. Contracte de subministrament i serveis. De 50.000 a 99.999 Euros (Base imposable). El Departament farà la sol·licitud de compra a través del SAP. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 20 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST Aprovació: USUARI SERVEI CAP DEL SERVEI ASSESSORIA JURIDICA (servei amb contracte) COMPRES (a excepció dels contractes artístic, professionals d’escena i musicals) CONTROL ECONOMIC DIRECCIÓ FINANCERA L’adjudicació la farà el Director General a partir de la proposta d’adjudicació formulada per la Unitat Tècnica, prèvia valoració de les ofertes presentades, d’acord amb els criteris objectius de valoració establerts en el plec i d’acord amb l’informe tècnic elaborat a l’efecte. 4. PROCEDIMENT OBERT NO HARMONITZAT (nivell nacional) A partir del 1 de gener de 2014, i d’acord amb el que regula l’Ordre EHA/3497/2009, de 23 de desembre, per la que es fan públics els límits dels diferents tipus de contractes a efectes de la contractació administrativa. Contracte d’obres. De 1.000.000 a 5.185.999 Euros (Base imposable). El Departament farà la sol·licitud de compra a través del SAP. Contracte de subministrament i servies. De 100.000 a 206.999 Euros (Base imposable). El Departament farà la sol·licitud de compra a través del SAP. Aprovació: USUARI SERVEI CAP DEL SERVEI ASSESSORIA JURIDICA (servei amb contracte) COMPRES (a excepció dels contractes artístic, professionals d’escena i musicals) CONTROL ECONOMIC DIRECCIÓ FINANCERA CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 21 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST L’adjudicació la farà el Director General a partir de la proposta d’adjudicació formulada per la Mesa de Contractació, prèvia valoració de les ofertes presentades, d’acord amb els criteris objectius de valoració establerts en el plec i d’acord amb l’informe tècnic elaborat a l’efecte. 5. PROCEDIMENT OBERT HARMONITZAT (nivell europeu) Contracte d’obres. De quantia igual o superior a 5.186.000 Euros (Base imposable). El Departament farà la sol·licitud de compra a través del SAP. Contracte de subministrament i serveis. De quantia igual o superior a 207.000 Euros (Base imposable). El Departament farà la sol·licitud de compra a través del SAP. Aprovació: USUARI SERVEI CAP DEL SERVEI ASSESSORIA JURIDICA (servei amb contracte) COMPRES (a excepció dels contractes artístic, professionals d’escena i musicals) CONTROL ECONOMIC DIRECCIÓ FINANCERA L’adjudicació la farà el Director General a partir de la proposta d’adjudicació formulada per la Mesa de Contractació, prèvia valoració de les ofertes presentades, d’acord amb els criteris objectius de valoració establerts en el plec i d’acord amb l’informe tècnic elaborat a l’efecte. El procediment a seguir pel que fa a la tramitació de compres i contractes és el següent: • Elaboració sol·licitud de comanda amb assignació a la partida pressupostària corresponent. • Aprovació d’acord amb el sistema d’autoritzacions de workflow implantat a sap. En funció de l’import, el tipus de bé o servei, el circuit d’autorització varia. Està d’acord amb el protocol intern. • Contractació • Seguiment de contractes • Conformitat de factures CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 22 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST Elaboració de la Proposta: Cada departament coneix el pressupost que té assignat. A partir d’aquí, i en funció de les necessitats quan ha de fer una despesa el procediment és el següent: • Sol·licitud de compra. El departament que té la necessitat fa la sol·licitud per demanar la compra o la contractació d’un servei. En ella indica el “elemento pep” (partida pressupostària) on va carregat. Hi ha un circuit d’aprovació intern “workflow” depenent de l’import i de si és un be o servei. • Comanda. Una vegada aprovada la sol·licitud, el departament indica el proveïdor a fer la compra. Si hi ha contracte s’elabora en aquest moment. També passa un circuit d’aprovació. • Factura. El departament registra la factura, que ha d’estar d’acord amb la comanda aprovada. En el moment de fer la sol·licitud de comanda es càrrega la despesa a la partida pressupostària corresponent, tenint d’aquesta manera una actualització automàtica del pressupost gastat i del disponible. Autorització En funció de la naturalesa de la despesa, el sistema d’autoritzacions internes (workflow) és diferent. Passada la validació del servei de Compres, Assessoria Jurídica, el servei de Control Econòmic comprovarà la legitimació pressupostària de la proposta de despesa assegurant: • La seva correcta imputació a la partida pressupostària i aplicació comptable corresponent. • L'existència de consignació pressupostària es fa en el moment de fer l’assignació. • Correcta aplicació de les normes d’adquisició de compres o serveis. Conformitat de les factures Amb l’entrada en funcionament del nou model de gestió, cada departament recepciona les seves factures, les valida d’acord amb la sol·licitud i comanda realitzades i les registra al sistema. Finalment, tresoreria efectua el pagament. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 23 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST PROCEDIMENT DEL CONTROL FINANCER DEL CONSORCI DEL GRAN TEATRE DEL LICEU L’article 18.2 dels Estatuts del Consorci del Gran Teatre del Liceu estableix que: “la fiscalització podrà exercir-se en qualsevol de les modalitats previstes en la Llei d’Hisendes Locals, podent-se substituir per informe posterior quan així ho prevegin les bases d’execució del pressupost o quan la Comissió Executiva prengui els acords previstos en l’apartat c) de l’article 6”. També l’apartat c) de l’article 6 dels Estatuts, diu: “Les funcions d’intervenció i assessorament correspondran a l’Interventor del Consorci i al Secretari de la Junta de Govern, respectivament. Per acord de la Comissió Executiva es podrà substituir la fiscalització prèvia per un informe posterior per a determinades categories de contractes. També per raons excepcionals d’urgència que haurien de constar expressament esmentades en l’expedient, l’òrgan de contractació podrà acordar aquesta substitució en casos singulars”. En data 16 de gener de 2013, per part de la Intervenció General del Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, es va notificar al Director General del Consorci i la Fundació del Gran Teatre del Liceu, la cessió de l’interventor una vegada modificats en data 16 de juliol de 2012 els Estatuts de la Fundació. Així mateix, la Intervenció General en la notificació esmentada, exposava, pel que fa a la intervenció del Consorci, atesa la naturalesa i operativa d’aquest, no resulta necessari el control financer permanent, a exercir per un interventor designat, sinó que la forma més adient, seria el control financer posterior, com correspon a la pràctica totalitat d’entitats del sector públic. La regulació vigent de la funció d’intervenció, segons l’actual redactat dels Estatuts del Consorci, i fent ús de les possibilitats que ofereixen els articles 6c) i 18.2 dels Estatuts, que permeten substituir la fiscalització prèvia, pel informe posterior, i que aquest control financer serà exercit per la Intervenció General de la Generalitat, de conformitat amb l’article 71 de la Llei de Finances Públiques de Catalunya (Decret legislatiu 3/2002 de 24 de desembre), i d’acord CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 24 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST amb allò que estableixi el Pla anual de Control Financer, que aprovi el Conseller d’Economia i Coneixement per cada exercici. A l’empara dels antecedents exposats, i la proposta manifestada per la Intervenció General, així com el que preveuen els articles 6c) i 18.2 dels Estatuts, la Comissió Executiva acorda el següent: PRIMER.- Que, el control financer del Consorci del Gran Teatre del Liceu sigui dut a terme per la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya, de conformitat amb l’establert en l’article 71 de la Llei de Finances Públiques de Catalunya, (Decret legislatiu 3/2002 de 24 de desembre), i així com amb allò que s’estableixi en el Pla anual de Control Financer, que aprovi el Conseller d’Economia i Coneixement per a cada exercici. SEGON.- Correspondrà a la Intervenció General de la Generalitat de Catalunya, la supervisió i direcció de l’auditoria privada a desenvolupar en el Consorci del Gran Teatre del Liceu. TERCER.- Incloure en les bases d’execució del pressupost del Consorci del Gran Teatre del Liceu, la regulació del control financer, de conformitat amb els acords anteriors. CONSORCI DEL GTL – aprovació del Pressupost de la Temporada 2015-2016 - Junta de Govern 25-3-2015 25