Junta General del CDCRB d’11/desembre /2013 BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST GENERAL PER AL 2014 CONSORCI PER A LA DEFENSA DE LA CONCA DEL RIU BESÓS BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 CAPÍTOL I. NORMES GENERALS ........................................................................................... 2 Article 1. Normativa reguladora ............................................................................................. 2 Article 2. Àmbits temporal i funcional ..................................................................................... 2 Article 3. Composició del Pressupost General....................................................................... 2 Article 4. Estructura pressupostària ....................................................................................... 2 Article 5. Vinculacions jurídiques ........................................................................................... 3 CAPÍTOL II. MODIFICACIONS pressupostàries ....................................................................... 4 Article 6. De les modificacions de crèdit ................................................................................ 4 Article 7. Crèdits extraordinaris i suplements de crèdit .......................................................... 4 Article 8. Transferències de crèdit ......................................................................................... 5 Article 9. Generació de crèdits per ingressos ........................................................................ 5 Article 10. Incorporació de romanents de crèdit .................................................................... 6 Article 11. Baixes per anul·lació ............................................................................................. 6 CAPÍTOL III. GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA DE LA DESPESA ................................................ 7 Article 12. Anualitat Pressupostària ....................................................................................... 7 Article 13. Crèdits no disponibles ........................................................................................... 7 Article 14. Fases en la Gestió de la despesa......................................................................... 7 Article 15. Autorització de despesa ........................................................................................ 7 Article 16. Disposició de despeses ........................................................................................ 8 Article 17. Acumulació de les fases d’autorització i disposició de despeses. ........................ 8 Article 18. Reconeixement d’obligacions ............................................................................... 9 Article 19. Autorització - Disposició – Obligació..................................................................... 9 Article 20. Ordenació del pagament ....................................................................................... 9 CAPÍTOL IV. CONTRACTACIÓ .............................................................................................. 10 Article 21. Límits quantitatius i gestió dels contractes menors ........................................... 10 Article 22. Límits quantitatius i gestió del procediment negociat ......................................... 10 CAPÍTOL V. DESPESES PLURIANUALS .............................................................................. 11 Article 23. Despeses plurianuals .......................................................................................... 11 CAPÍTOL VI. PAGAMENTS A JUSTIFICAR I BESTRETES DE CAIXA FIXA........................ 12 Article 24. Pagaments a justificar ......................................................................................... 12 Article 25. Bestreta de caixa fixa .......................................................................................... 12 CAPÍTOL VII. GESTIÓ PRESSUPOSTARIA DELS INGRESSOS ......................................... 14 Article 26. Pla de Tresoreria................................................................................................. 14 Article 27. Gestió dels ingressos .......................................................................................... 14 Article 28. Comptabilització dels cobraments ...................................................................... 14 Article 29. Fiances, dipòsits i préstecs rebuts ...................................................................... 14 CAPÍTOL VIII. LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST .................................................................. 15 Article 30. Operacions prèvies en l’estat de Despeses ....................................................... 15 Article 31. Operacions prèvies en l’estat d’Ingressos .......................................................... 15 Article 32. Tancament del Pressupost ................................................................................. 15 Article 33. Drets de dubtós cobrament ................................................................................. 15 CAPÍTOL IX. CONTROL I FISCALITZACIÓ ........................................................................... 16 Article 34. Control intern ....................................................................................................... 16 Article 35. Normes particulars de fiscalització ..................................................................... 16 Article 36. Resolució de discrepàncies en la fiscalització .................................................... 16 DISPOSICIÓ ADDICIONAL ..................................................................................................... 16 1 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 S'estableixen les Bases del Pressupost, de conformitat amb el que preveu l’art. 165 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, amb l’objectiu d’adaptar les disposicions generals en matèria pressupostària a l’organització i circumstàncies del Consorci. CAPÍTOL I. NORMES GENERALS Article 1. Normativa reguladora 1. El Pressupost General del Consorci per a la Defensa de la Conca del Besòs es presenta d’acord amb el que disposen l’Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la que s’aprova l’estructura dels pressupostos de les entitats locals, el Reial Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals i el Reial Decret 500/1990 de 20 d’abril, quant a contingut, la gestió, l’execució, la liquidació i la consolidació d’aquests pressupostos. 2. La gestió del Pressupost General es fa d’acord amb aquestes Bases d’execució, amb el Reial Decret 500/1990 esmentat i d’acord amb allò que disposen el Reial Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, i el Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. En tot cas, la Llei General Pressupostaria tindrà caràcter de norma supletòria. 3. La comptabilitat de l’execució del Pressupost i la seva liquidació es faran d’acord amb aquestes Bases d’execució, i el que disposen les lleis citades en els apartats anteriors i específicament la Instrucció de Comptabilitat per a l’administració Local. Article 2. Àmbits temporal i funcional 1. L’exercici pressupostari coincidirà amb l’any natural. 2. La vigència d’aquestes Bases és la mateixa establerta per al pressupost i cas que el pressupost sigui prorrogat, les Bases regiran també pel període de pròrroga. 3. Les presents bases s’apliquen al pressupost del Consorci per a la Defensa de la Conca del Besòs. Article 3. Composició del Pressupost General 1. El Pressupost General del Consorci per a la Defensa de la Conca del Besòs constitueix l’expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de les obligacions que, com a màxim, pot reconèixer i dels drets amb venciment o que es preveu realitzar durant l’exercici. 2. El Pressupost General del Consorci per a la Defensa de la Conca del Besòs per a l’exercici 2014 està integrat per: a) El Pressupost del Consorci per a la Defensa de la Conca del Besòs, amb un import total de 14.499.240,00 euros en l’estat d’ingressos i en l’estat de despeses. b) Els estats de previsió d’ingressos i despeses de la societat mercantil CCB Serveis Mediambientals, SA, amb un import de 3.093.608,00 euros cadascun. 3. El pressupost consolidat del Consorci i de la societat s’eleva a 15.145.398,00 euros, un cop deduïdes les transferències internes del pressupost agregat. Article 4. Estructura pressupostària 1. Els crèdits inclosos en l’estat de les despeses i les previsions incloses en els estats d’ingressos es classifiquen d’acord amb els següents criteris: a) Orgànic. Classifica la despesa i l’ingrés d’acord amb l’òrgan gestor que els gestiona. 2 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 b) Programàtic. Classifica la despesa i l’ingrés d’acord amb la seva destinació final. Es desglossa en àrees de despesa, polítiques de despesa, grups de programes, programes i subprogrames. c) Econòmic. Classifica la despesa i l’ingrés d’acord amb la seva naturalesa econòmica i atenent a la codificació de capítol, article, concepte, subconcepte i partida. 2. L’aplicació pressupostària ve definida per la conjunció de les classificacions orgànica, programàtica i econòmica, amb els detalls assenyalats anteriorment, constituint la unitat sobre la que s’efectuarà el registre comptable dels crèdits, de les seves modificacions i de les operacions d’execució de la despesa. 3. En l’estat de despeses es consideraran oberts tots els conceptes de la classificació econòmica considerant que els que no apareguin inicialment amb consignació, tenen consignat crèdit “zero”. Article 5. Vinculacions jurídiques 1. Els crèdits per a despeses es destinaran exclusivament a la finalitat específica per la qual han estat autoritzats en el Pressupost General o modificacions degudament aprovades, tenint caràcter limitador i vinculant. El compliment de tal limitació es verificarà al nivell de vinculació jurídica que s’estableix a l’apartat següent. 2. Amb caràcter general, el nivell de vinculació jurídica dels crèdits dels estats de despeses queda definit per: a) Àrea de despesa (primer dígit de la classificació programàtica) b) Capítol (primer dígit de la classificació econòmica) 3 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 CAPÍTOL II. MODIFICACIONS PRESSUPOSTÀRIES Article 6. De les modificacions de crèdit 1. Quan s’hagi de realitzar una despesa específica i determinada que no pugui demorar-se fins a l’exercici següent i que superi el nivell de vinculació jurídica disponible, es tramitarà un expedient de modificació. Tot expedient de modificació serà informat per Intervenció i s’ajustarà a l’establert al present capítol d’aquestes bases. 2. L’expedient de modificació pressupostària serà sotmès a la Intervenció General de conformitat amb el que disposa el Reial Decret Legislatiu 2/2004 i el Reial Decret 500/90, per a què emeti el preceptiu informe i n’efectuï la tramitació comptable que recull la Instrucció de Comptabilitat per a l’Administració Local. 3. Les modificacions de crèdit que hagin de ser aprovades per la Junta General no seran executives fins que no s’hagi complert el tràmit de publicitat posterior a l’aprovació definitiva. No obstant, als efectes de la comptabilitat seran executius des del moment de l’aprovació provisional. 4. Les modificacions de crèdit acordades per un òrgan diferent de la Junta General seran executives des del moment de la seva aprovació. Article 7. Crèdits extraordinaris i suplements de crèdit 1. Quan s’hagi de realitzar alguna despesa que no pugui retardar-se fins l’exercici següent i no existeixi crèdit, o el consignat fos insuficient, s’incoarà un expedient de crèdit extraordinari en el primer cas o de suplement de crèdit, en el segon, d’acord amb el que preveu l’article 177 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 i els articles 35 a 38 del RD 500/1990. 2. D’acord amb l’establert en l’apartat 4 de l’art. 177 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, per finançar el crèdit extraordinari o el suplement de crèdit, es podran utilitzar les fonts següents: a) El romanent líquid de Tresoreria, procedent del tancament del pressupost de l’exercici anterior. b) Amb nous o majors ingressos recaptats sobre els totals previstos en algun concepte del Pressupost corrent. Cal acreditar que la resta dels ingressos previstos en el pressupost es vénen efectuant amb normalitat, excepte en aquells que tinguin caràcter finalista. c) Mitjançant baixes de crèdits de despeses d’altres aplicacions del Pressupost en les quals es rebaixen en la mateixa quantia sense pertorbació del respectiu servei. d) Excepcionalment, i per acords adoptats amb el quòrum establert per l’article 47.3 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, podran finançar noves o majors despeses per operacions corrents, les operacions de crèdit previstes a l’article 177.5 del Reial Decret Legislatiu 2/2004. 3. Els crèdits extraordinaris i els suplements de crèdit per a despeses d’inversió podran finançar-se, a banda dels recursos indicats en l’apartat anterior, amb els procedents d’operacions de crèdit. 4. Els expedients de crèdit extraordinari o de suplement de crèdits seran sotmesos a l’aprovació de la Junta General, previ informe per la Intervenció. 5. Un cop aprovats inicialment, els expedients seran exposats al públic, previ anunci en el Butlletí Oficial de la Província, durant quinze dies hàbils, durant els quals els interessats podran presentar reclamacions. Si durant aquest període no s’han presentat reclamacions, la modificació de crèdits quedarà aprovada definitivament i, en cas contrari, la Junta 4 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 General ha de resoldre les reclamacions en el termini màxim d’un mes a partir del final del període d’exposició pública. 6. Els acords que tinguin per objecte l’habilitació o suplement de crèdits en cas de calamitats públiques o de naturalesa similar d’excepcional interès general seran immediatament executius, sense perjudici de les reclamacions que es promoguin en contra, les quals hauran de substantivar-se dins dels vuit dies següents a la presentació i es consideraran desestimades si no es notifica la seva resolució al recurrent en l’esmentat termini. Article 8. Transferències de crèdit 1. Es considera transferència de crèdit la modificació del pressupost de despeses que, sense alterar-ne la quantia global, fa que s’imputi l’import total o parcial d’un crèdit a altres aplicacions pressupostàries amb diferent nivell de vinculació jurídica. Per tant, no tindran la consideració legal de transferències, les alteracions de crèdit entre aplicacions pressupostàries que pertanyin a un mateix nivell de vinculació jurídica. 2. L’aprovació de les transferències de crèdit serà competència del Gerent, i aquestes seran executives des del moment de ser aprovades. 3. Les transferències de crèdits de qualsevol classe estaran subjectes a les limitacions que estableixen els articles 179 i 180 del Reial Decret Legislatiu 2/2004: a) No afectaran els crèdits extraordinaris concedits durant l’exercici. b) No podran minorar-se els crèdits que hagin estat incrementats amb suplements o transferències, excepte quan afectin a crèdits de personal. c) No incrementaran crèdits que com a conseqüència d’altres transferències hagin estat objecte de disminució, excepte quan afectin a crèdits de personal. 4. Les limitacions de l’apartat anterior no afectaran les transferències de crèdit que es refereixin als programes d’imprevistos i funcions no classificades ni seran d’aplicació quan es tracti de crèdits modificats com a conseqüència de reorganitzacions administratives. Article 9. Generació de crèdits per ingressos 1. Poden generar crèdit en l’estat de despeses els ingressos de naturalesa no tributària derivats de les següents operacions: a) Aportacions, o compromisos ferms d’aportació de persones físiques o jurídiques per finançar, conjuntament amb el Consorci, despeses de la seva competència. Perquè s’habiliti el crèdit és requisit indispensable l’acord formal de concessió de l’aportació. b) Alienació de béns. Perquè s’habiliti el crèdit és requisit indispensable que es reconeguin els drets. c) Prestació de serveis. Es podrà habilitar el crèdit quan es produeixin els drets liquidats superiors als previstos. d) Reembossament de préstecs. e) Els imports procedents de reintegrament de pagaments indeguts amb càrrec al pressupost corrent pel que fa a la reposició de crèdit en la correlativa aplicació pressupostària. 2. Per procedir a la generació de crèdit serà requisit indispensable: a) En els supòsits establerts en els apartats a) i b) del punt anterior, el reconeixement del dret o existència formal del compromís ferm d’aportació. b) En el supòsits establerts en els apartats c) i d), el reconeixement del dret, si bé la disponibilitat dels crèdits estarà condicionada a l’efectiva recaptació dels drets. 5 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 c) En el supòsit de reintegraments de pressupost corrent, l’efectivitat del cobrament del reintegrament. 3. L’expedient de generació de crèdits serà aprovat pel Gerent. Article 10. Incorporació de romanents de crèdit 1. En referència a l’exercici anterior, la Intervenció ha d’elaborar un estat que comprengui: a) Els saldos de disposicions de despesa, a càrrec dels quals no s’ha procedit al reconeixement d’obligacions. b) Els saldos d’autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles en les partides afectades per expedients de concessió de crèdits extraordinaris, suplements de crèdit i transferències de crèdits, aprovats durant el darrer trimestre. c) Els saldos d’autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles en els capítols VI, VII, VIII i IX. d) Els saldos d’autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles en partides correlacionades amb la recaptació efectiva de drets afectats. 2. Cal constatar l’existència d’ingressos afectats, ja que els crèdits corresponents, en qualsevol cas, han de ser incorporats. 3. La incorporació de romanents es podrà finançar amb romanent líquid de tresoreria, amb nous o majors ingressos recaptats sobre els previstos en el pressupost corrent , amb recursos financers recaptats o compromisos ferms d’aportació afectats, i amb anul·lació o baixes d’altres crèdits del pressupost corrent. 4. Amb caràcter general, la liquidació del pressupost precedeix la incorporació de romanents. Malgrat això, aquesta modificació es pot aprovar abans de la liquidació del pressupost en els casos següents: a) Quan es tracti de despeses finançades amb ingressos específics afectats. b) Quan corresponguin a contractes adjudicats en l’exercici anterior o a despeses urgents, amb l’informe previ de la Intervenció, on s’avaluï que la incorporació no produirà dèficit. 5. L’aprovació de la incorporació de romanents correspon al Gerent i és executiva des del moment en què s’ha adoptat l’acord corresponent. 6. Així mateix, serà competència del Gerent l’anul·lació durant l’exercici del romanent de crèdit incorporat quan es tingui la certesa que pel que resta d’exercici no s’hagi d’utilitzar, podent- se aplicar, en el seu cas, els recursos financers que es desafectin d’aquest romanent de crèdit per al finançament d’altres modificacions del Pressupost. Article 11. Baixes per anul·lació 1. Quan el Gerent consideri que el saldo d’un crèdit és deduïble sense pertorbació del servei pot ordenar la incoació de l’expedient de baixa per anul·lació, i la retenció de crèdit corresponent. 2. L’aprovació correspon a la Junta General. 6 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 CAPÍTOL III. GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA DE LA DESPESA Article 12. Anualitat Pressupostària 1. Amb càrrec als crèdits de l’estat de despeses, només es podran contreure obligacions derivades de despeses realitzades durant l’exercici. 2. Excepcionalment s’aplicaran als crèdits del Pressupost vigent, en el moment del seu reconeixement, les obligacions següents: a) les que resultin de la liquidació d’endeutament a favor del personal, el reconeixement dels quals corresponen al Gerent. b) les derivades de compromisos de despeses degudament adquirides en exercicis anteriors. c) les procedents d’exercicis anteriors com a conseqüència de la realització d’una despesa no aprovada amb anterioritat, el reconeixement de les quals correspon al Gerent. Article 13. Crèdits no disponibles 1. La declaració de no disponibilitat de crèdits, com també la seva reposició a disponible, correspon a la Junta General. 2. A càrrec del saldo declarat no disponible no es poden acordar autoritzacions de despeses ni transferències i el seu import no pot ser incorporat al Pressupost de l’exercici següent. 3. Les despeses dels capítols VI i VII que s’hagin de finançar totalment o parcialment mitjançant subvencions, aportacions d’altres institucions, quotes d’urbanització o el producte de l’alienació d’inversions, no es podran adjudicar per la quantia que aquest ingressos financin, fins que no es formalitzi el compromís d’ingrés. Article 14. Fases en la Gestió de la despesa 1. La gestió del Pressupost de despeses es realitzarà en les fases següents: a) Autorització de la despesa. b) Disposició de la despesa. c) Reconeixement de l’obligació. d) Ordenació del pagament. Article 15. Autorització de despesa 1. Autorització de despesa és l’acte en què s’acorda la realització d’una despesa per una quantia certa o aproximada, reservant la totalitat o part d’un crèdit pressupostari. 2. Iniciat un expedient de contractació, en el cas de que es tramiti mitjançant licitació pública pel sistema de concurs o subhasta, es formularà el document "A" per l’import corresponent al cost del projecte o pressupost elaborat pel servei, previ a l’acord d’autorització per a la seva intervenció. 3. En el cas de despeses plurianuals s’haurà de detallar en el document comptable "A" l’import corresponent de cada una de les anualitats. 4. Competències. 4.1. Es atribució del Gerent: a) El desenvolupament de la gestió econòmica d’acord amb el pressupost aprovat, l’autorització i disposició de despeses i el reconeixement d’obligacions, dins dels límits 7 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 de la seva competència, concertar operacions de crèdit, amb exclusió de les contempla- des a l’article 177.5 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 sempre que aquelles estiguin previstes en el Pressupost i el seu import acumulat dins de cada exercici econòmic no superi el 10% dels recursos ordinaris, excepte les de tresoreria a les quals li correspondran quan l’import acumulat de les operacions latents en cada moment no superin el 15% dels ingressos liquidats en l’exercici anterior; ordenar pagaments i rendir comptes; tot això de conformitat amb el que disposa el text refós de la Llei reguladora d’Hisendes locals. b) L’adquisició de béns i drets quan el seu valor no superi el 10% dels recursos ordinaris del pressupost, ni els 3.005.060,52 € així con l’alienació del patrimoni que no superi el percentatge ni la quantia indicada, en els supòsits següents: i) la de béns immobles sempre que estigui prevista en el pressupost ii) la de béns immobles, llevat dels declarats de valor històric o artístic quan la seva alienació no estigui prevista en el pressupost. c) Les contractacions i concessions de tota classe quan el seu import no superi el 10% dels recursos ordinaris del pressupost ni, en tot cas, els 6.010.121,04 €, incloses les de caràcter plurianual quan la seva durada no sigui superior a quatre anys, sempre que l’import acumulat de totes les seves anualitats no superi ni el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del pressupost del primer exercici, ni la quantia assenyalada. d) En matèria de subvencions: i) La sol·licitud de subvencions i l’acceptació de subvencions, donacions o aportacions de persones físiques o jurídiques, publiques o privades i l’aprovació dels convenis que les regulin. ii) La concessió de subvencions corrents que no tinguin el caràcter de nominatives en el pressupost, superiors a 3.005,06 €, de conformitat amb les bases per al seu atorgament. 4.2. La gestió econòmica que excedeixi dels límits assenyalats per a la competència del Gerent serà competència del President. Article 16. Disposició de despeses 1. Disposició de despesa es l’acte mitjançant s’acorda la realització de despeses, prèviament autoritzades, per un import exactament determinat. 2. Els òrgans competents per aprovar la disposició de despeses seran els mateixos assenyalats per a l’autorització de la despesa. 3. Amb caràcter previ a l’aprovació de la Disposició de despeses , es tramitarà un expedient on figurarà el document comptable "D" . 4. Les baixes obtingudes amb l’adjudicació de despeses donaran lloc a un document "A/" per l’import de les mateixes, amb la finalitat d’anul·lar l’excés de l’autorització i recuperar el crèdit pressupostari. Quan en algunes de les obres contractades es resolgués el contracte aquest acte donarà lloc a l’expedició del document "AD/" per la quantitat anul·lada. Article 17. Acumulació de les fases d’autorització i disposició de despeses. 1. En les despeses derivades d’obligacions legals, en els procedents d’obligacions nascudes en exercicis anteriors tals com els de caràcter periòdic o plurianuals i en general en aquells supòsits en què l’autorització i compromís de despesa s’afegeixen en un sol acte, procedirà l’expedició del document mixt "AD", i en general, a totes les despeses derivades de 8 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 contractacions menors d’import superior a 3.005,06 € i que no superin els imports màxims autoritzats per la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de Contractes del Sector Públic. 2. Pertanyen a aquest grup les que es mencionen tot seguit:  Despeses plurianuals per l’import de l’anualitat compromesa.  Arrendaments.  Contractes de tracte successiu  Interessos i quotes d’amortització de préstecs contractats. Article 18. Reconeixement d’obligacions 1. El reconeixement de l’obligació és l’acte mitjançant el qual es declara l’existència d’un crèdit exigible contra l’entitat, derivat d’una despesa autoritzada i compromesa. 2. Els òrgans competents per a reconèixer obligacions són els mateixos assenyalats per a l’autorització de la despesa. 3. Les factures i certificacions d’obres i altres documents fruit de les autoritzacions i disposicions de despeses requereixen la seva aprovació i reconeixement per l’òrgan compe- tent. A tal efecte cal confeccionar el document comptable "O" . 4. Les factures expedides pels contractistes han de contenir com a mínim les dades següents:  Identificació clara del Consorci (nom, NIF)  Identificació del contractista.  Número de la factura  Descripció suficient del subministrament o servei  Import facturat amb anterioritat en relació a l’esmentada despesa  Conformitat del contractista. Article 19. Autorització - Disposició – Obligació 1. Les adquisicions de béns, serveis i altres despeses d’un import inferior als 3.005,06 € en les quals l’exigibilitat de l’obligació pugui ser immediata, es tramitarà el document comptable ADO. 2. Pertanyen a aquest grup:  Adquisició de petit material.  Dietes.  Despeses de locomoció.  Altres despeses financeres.  Bestretes reintegrables.  Indemnització als membres electes de la Corporació. Article 20. Ordenació del pagament 1. Acte mitjançant el qual l’ordenador de pagaments en base a una obligació reconeguda i liquidada, expedeix ordre de pagament. 2. L’ordenació de pagaments és competència del Gerent. 9 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 CAPÍTOL IV. CONTRACTACIÓ Article 21. Límits quantitatius i gestió dels contractes menors 1. L’aprovació dels expedients de contractació i disposició de despeses s’efectuarà tenint en compte les competències assenyalades en el capítol precedent i els acords que es pugin dictar d’acord amb la legislació vigent. 2. D’acord amb els supòsits previstos a la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de Contractes del Sector Públic, els contractes de les administracions públiques, podran celebrar-se contractes menors d’obres fins a 50.000,00€ (sense IVA), de subministrament i de serveis d’import inferior a 18.000,00€ (sense IVA). 3. Als contractes menors d’obres fins a 50.000,00€ (sense IVA), s’adjuntarà a la proposta d’adjudicació el document de gestió comptable AD, memòria i pressupost signat pel tècnic on consti la conformitat de l’adjudicatari. 4. Als contractes menors de subministrament fins a 18.000,00 € (sense IVA), s’adjuntarà a la proposta d’adjudicació el document de gestió comptable AD i l’informe del gestor raonant l’adjudicació proposada. 5. Als contractes menors de serveis fins a 18.000,00 € (sense IVA), s’adjuntarà a la proposta d’adjudicació el document de gestió comptable AD, memòria en la qual consti la necessitat del servei i la impossibilitat d’efectuar-lo mitjançant materials propis de l’Administració, condicions i extensió de l’assistència tècnica i declaració de l’interessat d’estar al corrent de les seves obligacions fiscals i amb la Seguretat Social. 6. S’incoarà el corresponent expedient de contractació quan les quanties a contractar excedeixin de les previstes per la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de Contractes del Sector Públic. Article 22. Límits quantitatius i gestió del procediment negociat 1. D'acord amb allò que preveu la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de Contractes del Sector Públic, podrà utilitzar-se, un cop tramitat l’expedient administratiu, el procediment negociat previst en els articles 153 a 162 de l’esmentada llei. 1 0 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 CAPÍTOL V. DESPESES PLURIANUALS Article 23. Despeses plurianuals 1. Són despeses de caràcter plurianual, aquelles que estenen els seus efectes econòmics a exercicis posteriors a aquell en què s’autoritzen i comprometen. 2. Es poden adquirir compromisos de despesa que s’hagin d’estendre a exercicis futurs, sempre que la seva execució s’iniciï durant l’exercici corrent i que es trobin en algun dels casos següents: a) Inversions i transferències de capital. b) Els contractes sotmesos a la Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de Contractes del Sector Públic, que no puguin ésser estipulats o resultin antieconòmics pel termini d'un any. c) Arrendaments de béns immobles. d) Càrregues financeres dels deutes financers. e) Transferències corrents que es derivin de convenis signats amb altres entitats públiques o privades sense ànim de lucre. 3. El número d’exercicis a que es poden aplicar les despeses referides en els apartats a, b i e del paràgraf anterior no serà superior a quatre. Tanmateix els casos inclosos en els apartats a i e, la despesa que s’imputi a cadascun dels exercicis futurs autoritzats no podrà excedir de la quantitat que resulti d’aplicar al crèdit corresponent de l’any en que l’operació es va comprometre en els següents percentatges: en l’exercici immediatament següent, el 70 %; en el segon exercici el 60%, i en el 3r. i 4rt. el 50%. 4. En qualsevol expedient d’autorització de despeses plurianuals ha de figurar un informe de la Intervenció sobre el compliment de la normativa legal i l’estimació de la possibilitat de cobertura en exercicis futurs. 5. Amb independència del que s’ha establert en els apartats anteriors, per als programes i projectes d’inversió podran adquirir-se compromisos de despeses que s’hagin d’estendre a exercicis futurs fins l’import que per a cada una de les anualitats es determini. A aquests efectes, quan en els crèdits pressupostaris es trobin inclosos projectes de les característiques assenyalades anteriorment, els percentatges als quals es refereix l’apartat 2 d’aquest article s’aplicaran sobre dits crèdits una vegada deduïda l’anualitat corresponent a dits projectes. 6. En casos excepcionals la Junta General pot ampliar el nombre d’anualitats així com elevar els percentatges. 1 1 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 CAPÍTOL VI. PAGAMENTS A JUSTIFICAR I BESTRETES DE CAIXA FIXA Article 24. Pagaments a justificar 1. Només s’expediran ordres de pagament a justificar amb motiu d’adquisicions o serveis necessaris el pagament dels quals no es pugui fer a càrrec de les bestretes de caixa fixa i en els quals no sigui possible disposar de comprovants abans de la seva realització i per un import màxim de 1.502,53 €. 2. Per necessitat del servei, sempre que estigui degudament motivat i justificat en l’expedient, es podrà ampliar aquest import fins a 30.050,61 €. 3. En el termini d’un mes, els perceptors han d’aportar a la Intervenció els documents justificatius del pagament, i han de reintegrar les quantitats no invertides. 4. Pel que fa a la forma i el contingut de la justificació, cal que s’ajustin a les instruccions següents: a) Els fons només es poden destinar a la finalitat per la qual van ser lliurats. b) Els comprovants han de ser documents originals, correctament expedits. 5. El perceptor es responsabilitza de la custodia dels fons. Article 25. Bestreta de caixa fixa 1. Es poden efectuar provisions de fons, amb caràcter de bestretes de caixa fixa, a favor dels habilitats que es designin, per tal d’atendre despeses derivades d’atencions corrents de caràcter periòdic o repetitiu, que aniran a càrrec de les partides i subconceptes que es detallen tot seguit:  Reparacions i conservació (material i petites reparacions), partides 212-213-214.  Material ordinari no inventariable (d’oficina i altre), partides 220 i 221.  Atencions protocol·làries i representatives (partida 226.01)  Subministraments (conceptes 221 i 222-01).  Dietes i despeses de locomoció (partides 230, 231 i 233).  Material tècnic (partida 226.08)  Altres despeses ( partida 226.09) 2. Les bestretes de caixa fixa han de ser autoritzades pel mateix òrgan que autoritza els pagaments i el seu import no pot excedir de la quantitat que es fixi en l’acord que es dicti a tal efecte. 3. A mesura que les necessitats de tresoreria aconsellin la reposició de fons, els habilitats han de remetre comptes davant la Intervenció. Els comptes esmentats han de ser aprovats per l’òrgan corresponent segons import. 4. Sens perjudici del que preveu el punt anterior, i amb referència a la data final del darrer mes de l’exercici, els habilitats han de donar compte de les disposicions realitzades i de la situació del fons. 5. Pel que fa a la comptabilització, cal atendre les regles següents: a) La provisió de fons no s’aplica en la comptabilitat pressupostària, té la naturalesa d’operació extrapressupostària. 1 2 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 b) Simultàniament, en les partides pressupostàries en les quals han de ser aplicades les despeses, s’ha de procedir a efectuar una retenció de crèdit per l’import de la provisió que correspongui a les susdites despeses. c) Un cop aprovats els comptes a què fa referència el punt 3, s’han d’expedir les ordres de pagament de reposició de fons amb aplicació als conceptes pressupostaris a què corresponguin les quantitats justificades. 6. El perceptor de la bestreta de caixa fixa es fa responsable de la custòdia d’aquesta. 1 3 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 CAPÍTOL VII. GESTIÓ PRESSUPOSTARIA DELS INGRESSOS Article 26. Pla de Tresoreria 1. Pertoca a l’Interventor elaborar el Pla Trimestral de Tresoreria, que ha de ser aprovat pel Gerent. 2. La gestió dels recursos líquids es regeix pel principi de caixa única i s’ha de dur a terme amb el criteri d’obtenció de la rendibilitat màxima, assegurant en tot cas la liquidesa immediata per al compliment de les obligacions en els seus venciments temporals. Article 27. Gestió dels ingressos 1. És competència del Gerent l’aprovació de les liquidacions de preus públics i sancions. 2. Serà procedent el reconeixement de drets tant aviat com se sàpiga que hi ha hagut una liquidació a favor del Consorci. 3. En les liquidacions de contret previ, d’ingrés directe, s’ha de comptabilitzar el reconeixe- ment de drets quan s’aprovin les liquidacions. 4. En les autoliquidacions i ingressos sense contret previ quan es presenten i se n’ha ingressat l’import. 5. En el cas de les subvencions o transferències a rebre d’una altra Entitat, condicionades al compliment de determinats requisits, cal recollir el compromís d’aquella des del mateix moment de l’adopció d’un acord formal, mitjançant el reconeixement del dret. 6. En interessos i altres rendes, el reconeixement de drets s’origina en el moment del rèdit. Article 28. Comptabilització dels cobraments 1. Els ingressos, mentre no se’n conegui l’aplicació pressupostaria, s’han de comptabilitzar com a Ingressos pendents d’aplicació. 2. Pel que fa a la resta dels ingressos que ha de percebre el Consorci amb caràcter general, s’utilitza l’aplicació directa en l’aplicació pressupostària corresponent. 3. L’Interventor controlarà que no hi hagi cap abonament en comptes bancaris pendent de formalització comptable. Article 29. Fiances, dipòsits i préstecs rebuts 1. Les fiances i els dipòsits que, a favor del Consorci, hagin de constituir els contractistes o altres persones tindran caràcter d’operacions no pressupostàries. 2. Així mateix, els préstecs que rebi o concedeixi la corporació no previstos en el Pressupost tindran caràcter d’operació no pressupostària. 1 4 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 CAPÍTOL VIII. LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST Article 30. Operacions prèvies en l’estat de Despeses 1. Al final de l’exercici, s’ha de verificar que tots els acords que comporten reconeixement de l’obligació han tingut reflex comptable en fase "O". En especial, les subvencions concedides el pagament de les quals no hagi estat ordenat al final de l’exercici es comptabilitzen en fase O, tot i que la percepció efectiva de fons resti condicionada al compliment d’alguns requisits. 2. Cal verificar l’estat de determinades despeses per consums o serveis imputables a l’exercici, el reconeixement d’obligacions de les quals no ha arribat a formalitzar-se pel fet de no disposar de factures el dia 31 de desembre. 3. Els crèdits per a despeses que l’últim dia de l’exercici no estiguin afectats al compliment d’obligacions reconegudes quedaran anul·lats, sense més excepcions que les que es deriven dels punts anteriors i de la incorporació de romanents. Article 31. Operacions prèvies en l’estat d’Ingressos 1. Tots els cobraments fins al 31 de desembre han de ser aplicats en el Pressupost que es tanca i s’ha de verificar la comptabilització del reconeixement de drets en tots els conceptes d’ingrés. Article 32. Tancament del Pressupost 1. Els estats demostratius de la liquidació i la proposta d’incorporació de romanents s’han d’elaborar abans de l’1 de març de l’any natural següent al que es tanca. 2. La liquidació del Pressupost ha de ser aprovada pel President, previ informe de l’Interventor, que en donarà compte a la Junta General en la primera sessió que celebri. Article 33. Drets de dubtós cobrament 1. Per a la determinació del Romanent de Tresoreria del Consorci es deduiran dels drets pendents de cobrament els que es considerin de difícil o impossible recaptació en atenció a l’anàlisi individualitzat del pendent de cobrament. 1 5 BASES D’EXECUCIÓ PRESSUPOST 2014 CAPÍTOL IX. CONTROL I FISCALITZACIÓ Article 34. Control intern 1. Al Consorci s’exerciran les funcions de control intern en la seva triple accepció de funció interventora, funció de control financer i funció de control d’eficàcia. 2. A les societats mercantils, s’exerceixen funcions de control financer i control d’eficàcia. 3. L’exercici de la funció interventora fiscalitzadora l’ha de dur a terme directament la Intervenció General. Article 35. Normes particulars de fiscalització 1. No estan subjectes a fiscalització prèvia les fases d’Autorització i Disposició de despeses que corresponguin a subministraments menors o despeses de caire periòdic i altres de tracte successiu, un cop intervinguda la despesa corresponent a l’acte de contracte inicial. 2. Es pot exercir la fiscalització mitjançant tècniques de mostreig en els casos següents: a) Remuneracions de personal. b) Liquidació de preus públics i sancions. 3. Quan la fiscalització s’hagi fet per mostreig, aquesta circumstància s’ha de fer constar expressament a l’informe. Article 36. Resolució de discrepàncies en la fiscalització Les discrepàncies que puguin produir-se entre la Intervenció i els òrgans gestors, segons es disposa als articles 215 a 218 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, seran resolts pel President. DISPOSICIÓ ADDICIONAL Es faculta al Gerent perquè dicti quantes disposicions consideri necessàries per al desenvolupament i aclariment de les presents bases d’execució. 1 6